Correct. Tevens heeft elke geweergroep de beschikking over 40mm granaten via de onderloopse granaatwerper (UGL).quote:Op maandag 30 januari 2012 19:49 schreef Coehoorn het volgende:
Organiek bewapend....dat is mét rookgranaten én handgranaten?
Slimme vragen, hadden we eigenlijk allemaal eerst moeten stellenquote:Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef AchJa het volgende:
Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis?
Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking?
Latrine, zitten er in de gebouwen schijthuizen?
Trekt dat dorp alle prik van powerstation oost?
Loopt/ rijdt de vijand patrouilles?
Zijn die burgers op onze hand?
BVT ( O, T, V, EM ) en daarna een verkenningsplan?quote:Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef AchJa het volgende:
Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis?
Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking?
1quote:Op maandag 30 januari 2012 19:19 schreef Rave_NL het volgende:
Esses:
1) Wie heeft de beveiliging van de school op het moment dat je twee geweergroepen er naar toe laat sluipen (en dus eigenlijk sitting duck zijn bij compromitatie?)
2) Kun je de veiligheid garanderen van team geel en de marksmansectie als zij plaats nemen naast een gebouw waar niet uit te sluiten valt dat er EN zich bevindt?
3) Waarom maak je geen gebruik van de marksman tot het moment dat het hotel gezuiverd is?
4) Van een schaal van 1 tot 10, hoe hoog vind jij de prio van het zelf uitzenden van boodschappen via het radiostation?
De tunnel verloopt van zuidelijk van het office gebouw naar het politie gebouw en split zich daarna op naar het postkantoor en naar het stadhuis. Er gaat ook een tunnel van het postkantoor naar het stadhuis en een van het stadhuis naar het ziekenhuis. Daarom laat ik in mijn plan ook de TIC en C1 positie nemen in het postkantoor. Buiten dat ze daar de CO met ogen kunnen voorzien kunnen ze een eventuele aanvoer/afvoer door EN voorkomen.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef AchJa het volgende:
Sorry maar ik kan op het moment geen plaatje(s) plaatsen.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:59 schreef Esses het volgende:
@sine, plaatjes plz. Het is nu gibberish op de late avond.
Zoals Sine al zei: De tunnel verloopt van zuidelijk van het office gebouw naar het politie gebouw en split zich daarna op naar het postkantoor en naar het stadhuis. Er gaat ook een tunnel van het postkantoor naar het stadhuis en een van het stadhuis naar het ziekenhuis.quote:Op maandag 30 januari 2012 20:33 schreef AchJa het volgende:
1) Hoe loopt die tunnel en is die vrij toegankelijk, loopt die door tot in de kelders van het ziekenhuis?
Mijn fout is dat ik de moonstate niet genoemd heb. Echter, het feit dat er niet gevlogen kan worden zegt genoeg over de staat van het weer zoals Sine al zei.quote:2) Hoe is het weer feitelijk, ja slecht, is dat regen, mist, laaghangende bewolking?
Er staat niet voor niets een latrine in het dorp. Het zou een aardig zekere aanname zijn om te stellen dat de bevolking niet rijk genoeg is om elk huis op centrale riolering aan te sluiten. Voor de grotere gebouwen, zoals een hotel of een ziekenhuis, zou je dit wel kunnen verwachten.quote:Latrine, zitten er in de gebouwen schijthuizen?
Onbekend, maar het gebrek aan hoogspanningsmasten doet het vermoeden.quote:Trekt dat dorp alle prik van powerstation oost?
Onbekend.quote:Loopt/ rijdt de vijand patrouilles?
Het dorp ligt aan de rand van de invloedssfeer van die factie, en de bevolking is aan het verhongeren. Het feit dat ze al ondergedoken zitten in de kelders van het ziekenhuis doet vermoeden dat ze zich zo veel mogelijk buiten het gevecht willen houden. Desalniettemin wordt er niet uitgesloten dat de bevolking kan worden gedwongen te vechten.quote:Zijn die burgers op onze hand?
Schijnbaar heb ik te snel de opdracht doorgelezen, of had de alcohol teveel invloed. Ik dacht dat het de bedoeling was dat heel het dorp vermeesterd werd. Daar is mijn plan dus ook op gemaakt. Blijkt dat zusterpelotons dat gaan doen. Tja, daar heb ik totaal overheen gelezen. Ook over dat oosterlijk huis, totaal overheen gelezen.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 12:13 schreef FeEsTbBt het volgende:
@Lightning: Je streeft je doelen wel voorbij, maar misschien komt dat omdat je ervaring hebt met dit soort dingen! Neem je nu geen taken over van de andere eenheden waarmee je samenwerkt tho?
Dus wat je eigenlijk zegt Sine, is met je (relatief) statische posities in de vorm van de mags moet je zo veel mogelijk gevaarlijk terrein afdekken om zo je doel te isoleren, om vervolgens deze zo veilig mogelijk in te nemen? mag ik dit zo algemeen maken of is dit niet zo gemakkelijk te generaliseren?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:36 schreef Sine_Pari het volgende:
Wat mij opvalt is dat de meeste te veel willen doen met te weinig man, en er daardoor zwakte stellingen komen. Ik heb bv. 1C (2 LOAW schutters + 1 LOAW helper) aan mijn TIC (marksman team) toegevoegd, omdat zonder deze de positie of de alternate positie te gemakkelijk door de vijand (EN) zou kunnen worden geneutraliseerd. Verder kan 1C indien positie in het postkantoor (BM1) word ingenomen eventuele aan en/of afvoer van EN stoppen bij de tunnels tussen het politie gebouw (BM9) en het stadhuis (BM2) als wel tussen BM1 en BM2. Verder heb ik mijn MAG groepen (D1 + D2) zo opgesteld dat ik de in te nemen gebouwen kan issoleren (tegen voorstoten en/of uitbraken). Verder kan D1 of D2 indien nodig de technical uitschakelen. Mijn grootste zwakte punt is D1 omdat deze vanuit de bovenste verdieping van het hotel (BM6) eventueel onder vuur genomen zou kunnen worden (huis BM5 bied deels vuurdekking). Hierdoor hou ik alle andere spelers vrij om eerst de school (BW5), en daarna het radio station (BW4) en oostelijke townhouse (BW3) te zuiveren. Na innamen van BW3, BW4 en BW5 kan ik dan indien nodig D1 altijd nog een tactische verplaatsing laten maken, zodat een issolatie verder gegarandeerd is, en de positie gehouden kan worden totdat de rest van het dorp de zusterpeletoons kan worden gezuiverd van EN.
Haha, ik vond je stuk desalniettemin leuk om te lezen hoor ^^quote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:09 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Schijnbaar heb ik te snel de opdracht doorgelezen, of had de alcohol teveel invloed. Ik dacht dat het de bedoeling was dat heel het dorp vermeesterd werd. Daar is mijn plan dus ook op gemaakt. Blijkt dat zusterpelotons dat gaan doen. Tja, daar heb ik totaal overheen gelezen. Ook over dat oosterlijk huis, totaal overheen gelezen.
Volgende keer beter.
Ja het eerste wat je bij een opdracht als deze wil bereijken is het issoleren van het object/de objecten. Anders kan je niet voorkomen dat vijandelijke troepen voorrukken (blijven), en/of dat vijandelijke troepen die je in het object/de objecten kan neutraliseren zich bij een hoofd troep voegen/zich buiten het object/de objecten reorganizeren en zich tegen je eigen troepen wenden. Als dit eenmaal bereikt is, kan men daarna door gebruik van "surprise, speed, and violence of action" de doelen in Military Operations on Urban Terrain (MOUT) en/of in Close Quarters Combat (CQB) bereiken.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:12 schreef FeEsTbBt het volgende:
[..]
Dus wat je eigenlijk zegt Sine, is met je (relatief) statische posities in de vorm van de mags moet je zo veel mogelijk gevaarlijk terrein afdekken om zo je doel te isoleren, om vervolgens deze zo veilig mogelijk in te nemen? mag ik dit zo algemeen maken of is dit niet zo gemakkelijk te generaliseren?
Situatieafhankelijk.quote:Op woensdag 1 februari 2012 09:56 schreef FeEsTbBt het volgende:
Ik zag dat ik niet de enige was die de mag groepen los heeft gekoppeld. heeft het nog zin om ze bij elkaar te laten, zodat de mag groepen mee gaan in de aanval bijvoorbeeld? wil je ze uberhaupt mobiel houden?
Correct.quote:Op woensdag 1 februari 2012 12:10 schreef ReNero het volgende:
Gaaf topic, maar er valt me wel iets op aan ieders plan wat misschien niet correct is.
Ik citeer "Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar." (Ik ga hierbij uit van regen, mist of zelfs onweer)
Toch zie ik een heel aantal plannen waar the line of sight, vrij ongehinderd door het halve of zelfs hele dorp loopt en dat in de duisternis. Technische hulpmiddelen zoals nightvision helpen maar lossen niet alles zo op dat zicht 100% is.
Just a thought.
Ook al is er een kilometer zicht 's nachts, dan nog zullen er geen air assets zijn hoor. Of ook al is er 5km zicht, als de bewolking op 100 meter zit ga je waarschijnlijk ook geen air assets krijgen.quote:Op woensdag 1 februari 2012 12:10 schreef ReNero het volgende:
Gaaf topic, maar er valt me wel iets op aan ieders plan wat misschien niet correct is.
Ik citeer "Door slecht weer zijn air assets niet beschikbaar." (Ik ga hierbij uit van regen, mist of zelfs onweer)
Toch zie ik een heel aantal plannen waar the line of sight, vrij ongehinderd door het halve of zelfs hele dorp loopt en dat in de duisternis. Technische hulpmiddelen zoals nightvision helpen maar lossen niet alles zo op dat zicht 100% is.
Just a thought.
NP. Mijn plan is niet zaligmakend, maar enkel een plan zoals ik denk dat hij uitgevoerd zou kunnen worden, met de voorhanden zijnde info/intell., eigen en vijandelijke sterkte, terrain, etc. En ja je gok is juist, ik baseer mijn plan dan ook op geleerd en ervaring. Maar zoals eerder geschreven, het is enkel een grove planning en behandelt (met opzet) niet wat gedaan moet worden tijdens vuurcontact, voorgang zuivering van gebouwen, etc.quote:Op woensdag 1 februari 2012 09:25 schreef FeEsTbBt het volgende:
@Sine: Thanks voor de info! Tis voor mij nu al een heel leerzaam topic geweestAl heb ik geen idee hoe ik een soortgelijk plan als die van jou zou moeten ontwikkelen! Maargoed, daarom wordt jij er ook voor betaald gok ik, en ik niet
Goed aanpak. Net als Rave_NL stuur ik mijn peletonsstaf (PLTC) pas mee (de school (BE5) in) nadat er door geweergroep 3 (G3) de eerste ruimt is gezuivert en zij verder BE5 indringen (tot zuivering). Zodoende is de pelotonscommandant/ELNTMARNS (CO) (en de opvolgend Pelotonscommandant/SMJRMARN (XO), welke indien nodig, de CO met raad en daad kan bijstaan) dicht genoeg bij de line of contact (LC)/area of operation (AO) om overzicht te hebben/behouden. Verder kan de PLTC na zuivering van BE5 in BE5 een command post (CP) inrichten als wel lokalen bestemmen voor eventuelen krijgsgevangenen (EPW), gewonden (eigen en EN), etc. De verantwoording voor dit (en het opzetten van rear guard, etc) zal in handen zijn van de XO, en BE5 zal tot ontzetting van zusterpeletons dan als forward operational base (FOB) functioneren.quote:Op woensdag 1 februari 2012 09:25 schreef FeEsTbBt het volgende:Voor iedereen, met het risico dat ik in herhaling val:
Ik heb er bewust voor gekozen om de peletonsleider achter te houden zodat deze het overzicht kan bewaren en niet verdrinkt in direct contact terwijl hij belangrijke beslissingen moet nemen. Daarom had ik de smjr mee gestuurd met mijn aanvalsteam, zodat er toch een (ik ga er vanuit) ervaren leider mee gaat
Wat vinden jullie hierover?
De afstanden zijn niet noemenswaardig, en zelf onder slecht condities (weer, licht (maan, etc)) kan men rekenen met voldoende zicht. Ik heb mijn (2) MAG groepen (D1 + D2) echter dan ook zo opgesteld dat onder slechte bedingen genoeg zicht blijft om een issolatie door te kunnen voeren, en de EN counter attack te ontzeggen. D1 + D2 kunnen hierbij gebruik maken van verschillende classes of fire (grazing fire, enfilade fire, traversing fire, etc).quote:Op woensdag 1 februari 2012 12:10 schreef ReNero het volgende:
Just a thought.
Wij hebben gebruiken de XO op dezelfde manier, maar ik wacht met zijn inzet tot het gebouw compleet gezuiverd was. Ik probeer de CO en de XO gescheiden te houden tot de situatie veilig wordt verklaard, in geval van het worst case scenario..quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:11 schreef Sine_Pari het volgende:
Goed aanpak. Net als Rave_NL stuur ik mijn peletonsstaf (PLTC) pas mee (de school (BE5) in) nadat er door geweergroep 3 (G3) de eerste ruimt is gezuivert en zij verder BE5 indringen (tot zuivering). Zodoende is de pelotonscommandant/ELNTMARNS (CO) (en de opvolgend Pelotonscommandant/SMJRMARN (XO), welke indien nodig, de CO met raad en daad kan bijstaan) dicht genoeg bij de line of contact (LC)/area of operation (AO) om overzicht te hebben/behouden. Verder kan de PLTC na zuivering van BE5 in BE5 een command post (CP) inrichten als wel lokalen bestemmen voor eventuelen krijgsgevangenen (EPW), gewonden (eigen en EN), etc. De verantwoording voor dit (en het opzetten van rear guard, etc) zal in handen zijn van de XO, en BE5 zal tot ontzetting van zusterpeletons dan als forward operational base (FOB) functioneren.
Ja de XO zal ook pas daadwerkelijk in actie treden nadat de zuivering van de school (BE5) kompleet is. Maar ik wil de peletonstaf ook niet splitsen aangezien men anders met 2 tweemans teams komt, en 1 viermans team zichzelf beter kan afzekeren. Zeker als je in ogenschouw neemt dat in de begin fase de CO waarschijnlijk de nodige taken heeft, en de Marinier verbindelaar/MARN1ALG (RAD) hoogstwaarschijnlijk de nodige handen vol heeft. Als men dan de PLTC opslits zou het dus CO + RAD en opvolgend pelotonscommandant/SMJRMARN (XO) + CLS'er/MARN1ALG (CLS) zijn, waardoor men een zwak (CO + RAD) en een sterk(er) (XO + CLS) creeerd. En alhoewel de kans dat men in het begin van de actie (H-Hour +) weinig kans op een tegenaanval uit de rear zal hebben, is het onverstandig dit in zijn geheel uit te sluiten.quote:Op woensdag 1 februari 2012 17:27 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Wij hebben gebruiken de XO op dezelfde manier, maar ik wacht met zijn inzet tot het gebouw compleet gezuiverd was. Ik probeer de CO en de XO gescheiden te houden tot de situatie veilig wordt verklaard, in geval van het worst case scenario..
True, maar in mijn aanpak zijn ze dan ook nog beschermd door een geweergroep.quote:Op woensdag 1 februari 2012 18:58 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Ja de XO zal ook pas daadwerkelijk in actie treden nadat de zuivering van de school (BE5) kompleet is. Maar ik wil de peletonstaf ook niet splitsen aangezien men anders met 2 tweemans teams komt, en 1 viermans team zichzelf beter kan afzekeren. Zeker als je in ogenschouw neemt dat in de begin fase de CO waarschijnlijk de nodige taken heeft, en de Marinier verbindelaar/MARN1ALG (RAD) hoogstwaarschijnlijk de nodige handen vol heeft. Als men dan de PLTC opslits zou het dus CO + RAD en opvolgend pelotonscommandant/SMJRMARN (XO) + CLS'er/MARN1ALG (CLS) zijn, waardoor men een zwak (CO + RAD) en een sterk(er) (XO + CLS) creeerd. En alhoewel de kans dat men in het begin van de actie (H-Hour +) weinig kans op een tegenaanval uit de rear zal hebben, is het onverstandig dit in zijn geheel uit te sluiten.
Begrijp je, maar waar is je holding area danwel jou (CO's) release point?quote:Op woensdag 1 februari 2012 21:02 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
True, maar in mijn aanpak zijn ze dan ook nog beschermd door een geweergroep.
Pas als het hele gebouw veilig is verklaard komt hij naar binnen met zijn CLS-er, want in het ergste geval, ik noem een explosief dat naar beneden gegooid wordt, of een rpg vanuit het hotel, dan wordt je complete peloton 'onthoofd'.
Mijn holding area had ik ingericht in de ruimte van het inbraakpunt, als ik het me goed kan herinneren in een van de zuidelijkste kamers aan de O-zijde van de school. Hier werd het gewondennest gecreëerd met de XO en CLS.quote:Op woensdag 1 februari 2012 21:36 schreef Sine_Pari het volgende:
[..]
Begrijp je, maar waar is je holding area danwel jou (CO's) release point?
Of te stellen.quote:Op woensdag 1 februari 2012 21:49 schreef Schild het volgende:
Jammer dat veel mensen wel een plan presenteren, maar vervolgens hier niet komen om wat vragen te beantwoorden.
goede vraagquote:Op woensdag 1 februari 2012 21:48 schreef Rave_NL het volgende:
Vraag 1 voor Feest (de douche loopt al)
Waarom kies jij ervoor om 1 geweergroep minus magteam geen moment in het plan te betrekken, muv als fallbackposition?
Hoe ga je voorkomen dat je groep C veel vuur vangt vanuit het hospitaal, zonder dat ze er veel aan kunnen doen? Het donker beschermt je alleen maar van kogels tot je zelf begint te schieten lijkt me. Ik weet niet of het MM team genoeg is om er voor te zorgen dat ze niet gaan vuren op team C.quote:Op woensdag 1 februari 2012 22:06 schreef Lightning_NL het volgende:
Niemand heeft al kritiek op mijn plan geleverd. Ook jammer. Behalve dan over het totaal vermeesteren van het dorpje met 1 peloton terwijl dat niet de bedoeling was, mja, effe overheen gelezen.
Okay ik kan enkel dat gebruiken wat ik heb dat zijn 3 gweergroepen a 8 man (2 MAG schutters, 2 MAG helpers, 2 LOAW schutters, en 2 LOAW helpers) = 24 man. Hier toe komt nog het PLTC van 4 man, is 28 man, aangevuld door het marksman team van 2 man, maakt in totaal 30 man sterkte uit. Right?quote:Op woensdag 1 februari 2012 21:48 schreef Rave_NL het volgende:
Vraag 1 voor Feest (de douche loopt al)
Waarom kies jij ervoor om 1 geweergroep minus magteam geen moment in het plan te betrekken, muv als fallbackposition?
iets beter onderbouwd dan ikzelf, maargoedquote:
Hmmm.quote:Op woensdag 1 februari 2012 22:08 schreef Schild het volgende:
@Rave waarom laat je MAG team 2 zo lang op positie liggen? Waarom niet direct als de school is ingenomen MAG team 2 de school laten betrekken en hierdoor beter zicht hebben op oost-zijde hotel?
Ik snapte al niet hoe je telkens zulke kleine clubjes had..quote:Op woensdag 1 februari 2012 22:23 schreef Sine_Pari het volgende:
Dus ik heb OPLAN al mijn troepen ingedeeld, enkel niet vermeld dat de 2 korporaals bij D1 en D2 worden ingedeeld. Maar van een Korporaal der Mariniers, danwel de Sergeant majoor der Mariniers mag men verwachten dat zij deze door de Eerste Lieutenant der Mariniers gemaakte fout in de warning orders er uitstrijken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |