mee eenschquote:Op donderdag 12 januari 2012 08:39 schreef Summers het volgende:
[..]
Beschermd wordenen vrijheid van geloof dan ? en niet iedereen die een dierbare heeft verloren
gaat naar een paranormaal iemand en nu doe je net alsof mensen zielig zijn terwijl ze zelf hun leven en geloof kiezen , het zou pas zielig zijn als iemand gaat bepalen wat je moet geloven en waar je je geld aan uit zou mogen geven .
Nou, stel gewoon een vraag dan ipv net te doen of ik wat zeiquote:Op donderdag 12 januari 2012 09:36 schreef Michielos het volgende:
[..]
Je zegt het niet direct. Ik dumpte een stelling waarop jij zei:
JIj vraagt je af waarom je een psychiater niet zou vertrouwen, want onderzoek en blah blah. Dan zeg ik dat de uitkomsten van het onderzoek altijd afhankelijk zijn van de beschikbare informatie.quote:Ik hap ok? Wat bedoel je hier precies mee te zeggen in de context van mijn post (want je reageerde op mijn post).
Probeer in ieder geval eens een keer objectief te lezen en voel je niet direct zo aangevallen!quote:Op donderdag 12 januari 2012 08:39 schreef Summers het volgende:
[..]
Beschermd wordenen vrijheid van geloof dan ? en niet iedereen die een dierbare heeft verloren
gaat naar een paranormaal iemand en nu doe je net alsof mensen zielig zijn terwijl ze zelf hun leven en geloof kiezen , het zou pas zielig zijn als iemand gaat bepalen wat je moet geloven en waar je je geld aan uit zou mogen geven .
Dan blijft het een persoonlijke keuze zoals het nu is , als ik wil weten of een medium goed is ga ik er zelf heen om dat te beoordelen .quote:Op donderdag 12 januari 2012 14:49 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Probeer in ieder geval eens een keer objectief te lezen en voel je niet direct zo aangevallen!
Ik zeg toch helemaal nergens dat die mensen zielig zijn?
Mijn post is een hypothese. STEL dat bewezen is dat Derek niet paranormaal begaafd is. In de praktijk kan dat dus niet bewezen worden, want het valt niet te bewijzen.
Dat ben ik wel eens.quote:Op donderdag 12 januari 2012 23:44 schreef Summers het volgende:
[..]
Dan blijft het een persoonlijke keuze zoals het nu is , als ik wil weten of een medium goed is ga ik er zelf heen om dat te beoordelen .
quote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:37 schreef GX3 het volgende:
[..]
Natuurlijk moeten ze wel eens slapen, en ook wassen, boodschappen doen, de rekeningen betalen, stofzuigen, afstoffen, afwassen, de auto wassen, de kozijnen schilderen, glazen wassen, brood smeren voor op het werk, de mail checken... geen wonder dat je geen contact met hun kunt krijgen, ze hebben het veel te druk...
En om mensen die constant moeten blijven herhalen als een soort van obsessie dat een ander er vooral niet in moet geloven.quote:Op donderdag 12 januari 2012 22:35 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: er is geen enkele reden om te denken dat iemand dergelijke paranormale gaven bezit en diegenen die menen dat zulke mensen er wel zijn worden voor de gek gehouden of houden zichzelf voor de gek. Een aantal van de ontmaskerde mediums weet overigens van zichzelf heel goed dat ze de zaak bedriegen, omdat ze zich van trucs en handlangers bedienen. Toch gaat het vaak om mensen die door anderen geloofd worden, zelfs nadat ze ontmaskerd zijn.''
Probeer het eens? Nee, echt serieus, probeer het eens. Gewoon op een rustig moment, als je alleen bent, vraag je of hij even langs komt.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 07:28 schreef yyyentle het volgende:
Soms benijd ik mensen die erin kunnen geloven. Ik zou ook wel eens met mijn vader willen praten...... echt.
inderdaad, proberen de waarheid te achterhalen en dat presenteren aan de buitenwereld, bah.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 06:44 schreef Bastard het volgende:
[..]
En om mensen die constant moeten blijven herhalen als een soort van obsessie dat een ander er vooral niet in moet geloven.
Ook een psychische afwijking als je het mij vraagt.
Er zou een disclaimer moeten komen op objectieve en subjectieve waarheden hier. Kloontje.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 09:36 schreef claus_johann het volgende:
[..]
inderdaad, proberen de waarheid te achterhalen en dat presenteren aan de buitenwereld, bah.
Als onze Derek faalt bij een wetenschappenlijke test is dat vrij objectief lijkt me?quote:Op vrijdag 13 januari 2012 10:04 schreef Bastard het volgende:
[..]
Er zou een disclaimer moeten komen op objectieve en subjectieve waarheden hier. Kloontje.
Dat denk ik ook. Dat valt dus ook niet te 'ontmaskeren'.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 15:18 schreef Watuntrik het volgende:
<snip>
Dit alles spreekt IMHO toch voor zich dat we het hier te doen hebben met een dwaas die eigenlijk geen kwaad in zin heeft en alleen doet wat er van hem word gevraagd.
en na de show highfives in de kleedkamerquote:Op maandag 16 januari 2012 21:13 schreef StevenTerpstra het volgende:
en die man zegt dingen tegen mensen die hij NOOIT kan weten of raden.
Je bedoelt dat hij acteurs voor zich zou hebben werken ofzo?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:14 schreef ems. het volgende:
[..]
en na de show highfives in de kleedkamer
Ach, hij krijgt er genoeg geld voor terug dus waarom ook niet. En tuurlijk heeft hij er moeite in gestoken, anders was hij nooit """"""groot""""""" geworden.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:15 schreef StevenTerpstra het volgende:
[..]
Je bedoelt dat hij acteurs voor zich zou hebben werken ofzo?
Nou dan heeft 'ie er wel moeite ingestoken als er zoveel mensen ingehuurd moeten worden!
Hij geeft gewoon een mooie show, en mensen smullen er van.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:18 schreef ems. het volgende:
[..]
Ach, hij krijgt er genoeg geld voor terug dus waarom ook niet. En tuurlijk heeft hij er moeite in gestoken, anders was hij nooit """"""groot""""""" geworden.
Exact.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Hij geeft gewoon een mooie show, en mensen smullen er van.
Net als Hans Klok, hij doet ook trucjes, alleen dan een ander genre.
Precies. Belangrijke punten daarbij om op te merken: Omdat je niet kunt begrijpen hoe iemand iets doet, maakt het dat nog niet waar.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat betekent geen ene fluit. Mensen ervaren z'n show als shocking, en er zijn mensen die na z'n show terugkomen die een totaal andere ervaring hebben. En anekdotes zijn geen bewijs.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:13 schreef StevenTerpstra het volgende:
Hoor die skeptici hier weer eens gnuivend tekeer gaan....................![]()
Ik ben zelf bij een show van Derek geweest (dus niet van horen-zeggen)
En dan heb ik het niet over een enkele uitschieter maar bijna al zijn
readings zijn voor de mensen die ze ondergaan meestal shocking!!!
quote:"Sitters ervaren de 'paranormale' readings nogal eens heel raak en zien dat als bewijs dat het medium werkelijk over bovennaturrlijke gaven beschikt. Wetenschap accepteert zulke ervaringen niet als bewijsmateriaal, maar onderzoekt dit soort beweringen kritisch op hun waarheid"
(Wat een Onzin)
Neem jij jezelf nog serieus?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:14 schreef StevenTerpstra het volgende:
Ik vind dat echt zo jammer voor jullie. Als er nou ooit een overleden vriend of familielielid contact
probeert te maken met jullie negeren jullie dat gewoon.........
Als mijn overleden familieleden en vrienden contact met mij willen maken, dan kunnen ze dat heel goed zelf. Daar hebben ze zeker geen 'medium' met diepe zakken en RTL4 bij nodig.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:14 schreef StevenTerpstra het volgende:
Ik vind dat echt zo jammer voor jullie. Als er nou ooit een overleden vriend of familielielid contact
En hoeveel kreeg je ook alweer als je dit stellig vol zou houden?quote:Op maandag 16 januari 2012 21:13 schreef StevenTerpstra het volgende:
..of iemand die fanatiek beweert dat het wél bestaat. Same difference.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:31 schreef sientelo het volgende:
apart dat iemand zo fanatiek beweerd dat iets niet bestaat...
Alleen is Hans Klok uiteindelijk eerlijk over wat hij doet.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, dat is een illusionist, die titel zegt alles al.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:26 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Alleen is Hans Klok uiteindelijk eerlijk over wat hij doet.
Dat zou jammer zijn. Waaraan kunnen we het merken? Ik bedoel.... wat zijn de signalen die we niet moeten negeren?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 00:14 schreef StevenTerpstra het volgende:
En als je niet kunt verklaren hoe iets werkt, wil het nog niet zeggen dat het niet waar is. Niemand weet precies hoe electriciteit werkt. Maar we maken er met ons allen wel gebruik van.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:29 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Precies. Belangrijke punten daarbij om op te merken: Omdat je niet kunt begrijpen hoe iemand iets doet, maakt het dat nog niet waar.
Waar moet hij het anders doen? Op de markt in Monnickendam?quote:En Derek speelt niet voor niets in theaters de plaats waar mensen naar toe gaan voor amusement.
Duh, omdat iedereen weet dat het domein waar HK zijn ding doet de ilussie is. Maar DO heeft een heel ander domein en dus gaat de vergelijking niet op. Het is hetzelfde als zeggen dat omdat Fiat ooit een slechte auto heeft gemaakt, alle auto's daarom slecht zijn.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:26 schreef claus_johann het volgende:
[..]
Alleen is Hans Klok uiteindelijk eerlijk over wat hij doet.
De vergelijking gaat imo wel degelijk op. Met dit verschil dat bij Hans Klok de meeste acts wel goed gaan.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Duh, omdat iedereen weet dat het domein waar HK zijn ding doet de ilussie is. Maar DO heeft een heel ander domein en dus gaat de vergelijking niet op. Het is hetzelfde als zeggen dat omdat Fiat ooit een slechte auto heeft gemaakt, alle auto's daarom slecht zijn.
imo, kun je wel weglaten, in deze opinie delen de groten der aarde op dit gebied met jou.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 14:19 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De vergelijking gaat imo wel degelijk op. Met dit verschil dat bij Hans Klok de meeste acts wel goed gaan.
Dus omdat we niet zouden weten hoe elektriciteit werkt is Derek Ogilvie paranormaal begaafd?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:42 schreef vogeltjesdans het volgende:
En als je niet kunt verklaren hoe iets werkt, wil het nog niet zeggen dat het niet waar is. Niemand weet precies hoe electriciteit werkt. Maar we maken er met ons allen wel gebruik van.
Het is niet een echt goeie vergelijking.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 16:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Overigens is dit nog als een domme stelling, jij weet niet hoe elektriciteit werkt (of dat je het tegenwoordig met een k schrijft) dat wil niet zeggen dat er niet zat mensen zijn die precies begrijpen hoe het werkt.
verder heeft hij ook gewoon een disclaimer op zijn website waarbij staat dat alles wat hij doet , uitsluitend voor entertainment doeleinden is.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:29 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Precies. Belangrijke punten daarbij om op te merken: Omdat je niet kunt begrijpen hoe iemand iets doet, maakt het dat nog niet waar.
En Derek speelt niet voor niets in theaters de plaats waar mensen naar toe gaan voor amusement.
Tuurlijk, op dat nveau moet je dat ook wel zeggen anders heb je binnen de korste tijd een leger zaken achter je aan "omdat er niet uit is gekomen wat mensen verwachtten".quote:Op dinsdag 17 januari 2012 17:24 schreef Michielos het volgende:
[..]
verder heeft hij ook gewoon een disclaimer op zijn website waarbij staat dat alles wat hij doet , uitsluitend voor entertainment doeleinden is.
Zondermeer, maar zeker niet alleen datquote:Gewoon een performance artist hoor
Je trekt de vergelijking uit zijn verband. Je weet heel goed wat ik zei en probeert dat nu om te draaien?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 16:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Dus omdat we niet zouden weten hoe elektriciteit werkt is Derek Ogilvie paranormaal begaafd?
Hmm welke fallacy is dit ook al weer?!
Noem er eens een. Een persoon die precies weet hoe electriciteit werkt. En dan bedoel ik niet uitleggen wat de wet van Ohm isquote:Overigens is dit nog als een domme stelling, jij weet niet hoe elektriciteit werkt (of dat je het tegenwoordig met een k schrijft) dat wil niet zeggen dat er niet zat mensen zijn die precies begrijpen hoe het werkt.
nee iemand die beweerd dat iets bestaat kan het meegemaakt hebben...quote:Op dinsdag 17 januari 2012 10:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
..of iemand die fanatiek beweert dat het wél bestaat. Same difference.
Exactlyquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:58 schreef sientelo het volgende:
[..]
nee iemand die beweerd dat iets bestaat kan het meegemaakt hebben...
hoe kan je nu oooit beweren dat iets niet bestaat? dat je iets niet gezien hebt, betekent niet dat het niet bestaat... je kunt never niet weten of iets niet bestaat
alleen als iets bestaat kan er bewijs gevonden worden dat het bestaat..
Nikola Tesla ?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
Noem er eens een. Een persoon die precies weet hoe electriciteit werkt. En dan bedoel ik niet uitleggen wat de wet van Ohm is
Ben ik roerend met je eensch. Weliswaar op een ietwat andere manier, maar die stelling klopt (of het nu waar is of wat ie doet of niet) als een busquote:Op dinsdag 17 januari 2012 19:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
.
[..]
Zondermeer, maar zeker niet alleen datZonder talent geen performance hoor.
Ik vond die Tesla altijd wel een zonderling. Hij maakte wel een heel mooie illusie voor the Great Danton (zie: The prestige, toppertjequote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:20 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nikola Tesla ?
"Naar eigen zeggen had Tesla een eigen theorie uitgewerkt, voortbouwend op het werk betreffende de ether van Lord Kelvin, die zwaartekracht, materie en energie verklaarde, maar Tesla heeft deze nooit officieel gepubliceerd"
Exactly.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 07:43 schreef lezzer het volgende:
[..]
Probeer het eens? Nee, echt serieus, probeer het eens. Gewoon op een rustig moment, als je alleen bent, vraag je of hij even langs komt.
Nu dus op rtl 4... ik vind het echt misselijkmakend. Juist omdat die mensen waarbij hij z'n coldreading trucjes uithaalt het *wel* serieus nemen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 22:19 schreef joopenma het volgende:
Hans Klok doet ook dingen die je niet begrijpt, maar je weet dat je genaaid wordt. Zo ook bij deze knakker. Is niet erg als je het niet te serieus neemt. ENTERTAINMENT noemen ze dat!
Begon geloof ik decennia terug met 10.000 dollar, inmiddels is dat 1.000.000 dollar.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 15:20 schreef Iwanius het volgende:
Mag ik even een zijstap maken met iets uit het verre verleden en waar zelfs toen een cheque voor klaar lag die zou worden uitgeschreven als de bedriegers wel konden aantonen dat hun act verantwoord was.
Mooi om te zien in dat filmpje hoe mensen zichzelf ook voor de gek houden. Op de vraag hoeveel namen het medium genoemd zou hebben is het antwoord van het "slachtoffer" rond de tien. Daarna leest Randi de lijst op en het zijn er ongeveer dertig. Met andere woorden, het "slachtoffer" heeft een boel foute namen nooit geregistreerd en denkt, abusievelijk, dat het medium accurater is dan dat ze is.quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 19:20 schreef Moira. het volgende:
Hij had ook zo'n programma vroegah waarin mensen die centjes konden proberen te claimen. Zijn op youtube stukjes van te vinden
Edit: "James Randi - Psychic Investigator" heette dat, uit de early 90s
Precies, je gelooft het en let op alles wat je herkent. Alles wat je niet herkent gaat gelijk het andere oor weer uit.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 11:47 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Mooi om te zien in dat filmpje hoe mensen zichzelf ook voor de gek houden. Op de vraag hoeveel namen het medium genoemd zou hebben is het antwoord van het "slachtoffer" rond de tien. Daarna leest Randi de lijst op en het zijn er ongeveer dertig. Met andere woorden, het "slachtoffer" heeft een boel foute namen nooit geregistreerd en denkt, abusievelijk, dat het medium accurater is dan dat ze is.
Dat is natuurlijk bedoeld om die mensen te overtuigen van zijn gave.quote:Op zondag 28 oktober 2012 10:11 schreef Natalie het volgende:
Hij (Derek) heeft weer een nieuwe show. Op rtl, geloof ik. Zag het afgelopen week langskomen. Het is hetzelfde concept als altijd: hij gaat het land in om met overleden dierbaren te 'praten'. Bij de aflevering die ik zag wist hij - kennelijk met hulp van een overleden opa - te vertellen dat een zus van de persoon bij wie hij op visite was, was wezen shoppen op een bepaalde dag en tijd, en hoeveel geld ze uit had gegeven. Die persoon dus haar zus bellen, en het was waar. Maar ik denk: a) wat heeft dit met de overleden vader te maken waarvoor hij kwam? en b) wat boeit het nu dat die zus is wezen shoppen?
Niemand gelooft natuurlijk dat er een opa 'op bezoek komt' om dít te melden.
Exact. Maar ik ben niet zo overtuigd van die gave.quote:Op zondag 28 oktober 2012 10:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk bedoeld om die mensen te overtuigen van zijn gave.
Als deze man zoiets triviaals goed heeft zal al het andere ook wel waar zijn.
Makkelijk, maar hij schuwt de cliché's dan ook bepaald niet.quote:Op zondag 28 oktober 2012 11:15 schreef Natalie het volgende:
[..]
Exact. Maar ik ben niet zo overtuigd van die gave.
Kijk, als hij zegt contact te maken meteen overleden broertje, en dan tegen de zus zegt 'Je broer zegt dat je alles uit het leven wil halen en hij is trots op je'. Sja... Kennelijk zeggen all overledenen hetzelfde, want bij iedere sessie hoor ik dit soort dingen. Het is nogal... makkelijk.
Nope.quote:Op zondag 28 oktober 2012 11:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Makkelijk, maar hij schuwt de cliché's dan ook bepaald niet.
Precies, het is amusement. Alleen wel gevaarlijk amusement voor de mensen die heilig in deze man geloven.quote:Op zondag 28 oktober 2012 15:51 schreef Natalie het volgende:
[..]
Nope.
Al vind ik wel dat hij het leuk doet verder. Het is wel vermakelijk, dan dat is toch waar het - wat mij betreft - om gaat als ik tv kijk.
Hmm. Ja, misschien. In onze visie doet hij alsof hij contact maakt met overleden dierbaren, en daarmee houdt hij de nabestaande voor de gek. Aan de andere kant: veel kwaads richt hij er verder niet mee aan.quote:Op zondag 28 oktober 2012 15:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Precies, het is amusement. Alleen wel gevaarlijk amusement voor de mensen die heilig in deze man geloven.
Heb je helemaal gelijk inquote:Op zondag 28 oktober 2012 19:27 schreef Summers het volgende:
tja en voor mensen die wel in mediums geloven houden mensen die er niet in geloven zichzelf weer voor de gek , ieder zijn ding en zijn eigen wereldbeeld zolang je dat niet bij anderen opdringt .
Ben ik niet helemaal met je eens.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:27 schreef Summers het volgende:
tja en voor mensen die wel in mediums geloven houden mensen die er niet in geloven zichzelf weer voor de gek , ieder zijn ding en zijn eigen wereldbeeld zolang je dat niet bij anderen opdringt .
mediums en alles wat daarbij hoort bestaat al eeuwen en hoort bij veel mensen bij het leven en bestaat gewoon , je moet niet je eigen wereldbeeld voor een ander laten gelden of ze beschermen tegen zichzelf , dan ben je net zo erg als iemand die vind dat je gered moet worden door christen te worden want anders ben je zo zielig . Dood hoort zowiezo bij het leven waar je ook in gelooft .quote:Op maandag 29 oktober 2012 10:51 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens.
Mensen kunnen soms door gebeurtenissen in hun leven labiel worden en in die toestand in dingen gaan geloven waardoor ze in de problemen komen of waardoor anderen ze kunnen uitbuiten. Ik vind ook dat mensen tegen zichzelf beschermd moeten kunnen worden.
Net zo ver gezocht als de praktijken van Derek Ogilvie zelf.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:11 schreef Pulzzar het volgende:
Ik hoorde ook dat hij homo is: niks mis mee uiteraard, maar homo's voelen zich wel vaak minderwaardig als ze hun geaardheid nog niet hebben geaccepteerd en iedereen verwerkt dat proces op zijn eigen manier.
Denk je dat echt?quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:21 schreef BertV het volgende:
[..]
Net zo ver gezocht als de praktijken van Derek Ogilvie zelf.![]()
Verder denk ik dat hij het zelf echt geloofd, wat het natuurlijk overtuigender maakt.
...je kunt natuurlijk nooit in iemands hoofd kijken, tenzij je...quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Denk je dat echt?
Het zou het idd overtuigender maken.
Net als Daniel Tammet. Die maakt een mooi verhaal over hoe hij zijn "gaven" heeft gekregen, maar doet dingen die je net zo goed met geheugentechnieken kunt bewerkstelligen (zie b.v. Foers "Moonwalking with Einstein"). Dat maakt het verhaal natuurlijk wel minder romantisch en mysterieus. Het is veel mooier om te horen dat hij plotsklaps (of bij geboorte) opeens allerlei gaven heeft gekregen dan dat hij een jaar lang eenzaam in een garagehok uren per dag heeft lopen oefenen op geheugentruukjes. Wat natuurlijk niet ontkent dat sommige mensen inderdaad van nature al erg visueel zijn ingesteld zijn en zo b.v. een fenomenaal geheugen hebben, net zoals je b.v. sportmensen hebt die hun bouw heel erg hebben meegekregen van de natuur.quote:Op maandag 29 oktober 2012 11:23 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Denk je dat echt?
Het zou het idd overtuigender maken.
Denk dat dat het geval is. En dat maakt hem overtuigend voor velen.quote:Op donderdag 1 november 2012 12:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Net als Daniel Tammet. Die maakt een mooi verhaal over hoe hij zijn "gaven" heeft gekregen, maar doet dingen die je net zo goed met geheugentechnieken kunt bewerkstelligen (zie b.v. Foers "Moonwalking with Einstein"). Dat maakt het verhaal natuurlijk wel minder romantisch en mysterieus. Het is veel mooier om te horen dat hij plotsklaps (of bij geboorte) opeens allerlei gaven heeft gekregen dan dat hij een jaar lang eenzaam in een garagehok uren per dag heeft lopen oefenen op geheugentruukjes. Wat natuurlijk niet ontkent dat sommige mensen inderdaad van nature al erg visueel zijn ingesteld zijn en zo b.v. een fenomenaal geheugen hebben, net zoals je b.v. sportmensen hebt die hun bouw heel erg hebben meegekregen van de natuur.
Op een gegeven moment denk ik dat figuren als Ogilvie daadwerkelijk in hun eigen verhaal gaan geloven, en het voor zichzelf kunnen rechtvaardigen. Dat zie je b.v. ook bij meesteroplichters in programma's als Tros Opgelicht. Die leven schijnbaar in een eigen realiteit en kunnen glashard liegen.
Verkeerdquote:Op maandag 29 oktober 2012 11:25 schreef BertV het volgende:
Er zijn ook mensen die cijfers in combinatie met kleuren "zien".
Bepaalde verbindingen in de hersenen zitten dan verkeerd.
Als jij het normaal vindt dat 88 groen is dan is het niet verkeerd.quote:
quote:Op maandag 16 januari 2012 21:13 schreef StevenTerpstra het volgende:
Ja, dat lijkt mij dus ookquote:Op dinsdag 20 november 2012 11:52 schreef BertV het volgende:
[..]
Als jij het normaal vindt dat 88 groen is dan is het niet verkeerd.
Omdat als je dit zegtquote:
je per definitie dom bent.quote:Ik ben zelf bij een show van Derek geweest (dus niet van horen-zeggen)
Oh zo. Ik vind jou per definitie dom.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:09 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Omdat als je dit zegt
[..]
je per definitie dom bent.
Een persoon van enigszins niveau snapt dat je dit alleen in een gecontroleerde omgeving kan testen.
Dat ben ik niet met je eens. Een persoon die daar intuint heeft, vooropgesteld dat je vooronderstelling dat Derek een oplichter is waar is, nog wat te leren wat zijn kritisch vermogen betreft, maar hij hoeft niet per sé dom te zijn.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:09 schreef GoobyPls het volgende:
[..]
Omdat als je dit zegt
[..]
je per definitie dom bent.
Een persoon van enigszins niveau snapt dat je dit alleen in een gecontroleerde omgeving kan testen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |