De straten staan hier al bijna blank, het zou me niks verbazen.quote:Op zondag 1 januari 2012 23:36 schreef INViCTuS het volgende:
Het is al tijden herfst...denk dat het ook wel weer hoogwater gaat worden.
Je kan ze geen ongelijk geven, het is een horrorwinterquote:Op zondag 1 januari 2012 23:51 schreef Anno2012 het volgende:
Wat een horrorwinter![]()
Volgens mij de meest kutte winter ooit de laatste paar jaar
9 Februari, springvloed..quote:Op zondag 1 januari 2012 23:36 schreef INViCTuS het volgende:
Het is al tijden herfst...denk dat het ook wel weer hoogwater gaat worden.
Hey leuk, ik wist niet eens dat je een kleintje krijgt. De eerste?quote:Op maandag 2 januari 2012 08:00 schreef SpeedyGJ het volgende:
Voor morgen een 9bft langs de kust, 10bft zal lastig worden.
Waar we wel op moeten letten is, de windomslag van Z > W , tijdens dit neemt de wind tijdelijk af om vervolgens weer tot 9bft te komen..hier moet men wel even alert op zijn vanwege de zeer zware windstoten die +100km/h kunnen bereiken.
Ik MOET morgen weer naar huis, overmorgen 20weken echodus hopelijk rijden de bussen en treinen
![]()
Grunn zal wel mee vallen, maar richting Holwerd wordt het toch een andere koek.
Ze zijn door de war en denken maar we gaan maar voor t geval datquote:Op maandag 2 januari 2012 09:56 schreef appelsientje het volgende:
Ik kijk net naar buiten zie ik aardig wat vogels in een V vorm naar het zuiden vliegen...
zou dat een teken kunnen zijn ?
Vannochtend werd ik wakker van fluitende vogels, sommige planten in de tuin staan gewoon in bloeiquote:Op zondag 1 januari 2012 23:40 schreef horned_reaper het volgende:
Op 24 juli 2011 was de maximumtemperatuur in de Bilt maar 0,4 graden hoger dan de temperatuur in de Bilt vandaag.![]()
Wat een gekte.....
Hahaha ja dat had ik ook.. en dan de zon op je gezicht het lijkt wel een mooie lente dag.quote:Op maandag 2 januari 2012 12:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vannochtend werd ik wakker van fluitende vogels, sommige planten in de tuin staan gewoon in bloei
Mijn oliefboom heeft vorig jaar -20 overleeftquote:Op maandag 2 januari 2012 13:21 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb m'n olijfboompje een paar weken geleden binnengehaald maar ik weet nog steeds niet waarom
Ja gezellig toch, je zit tenminste nog in een wagen.quote:Op maandag 2 januari 2012 13:30 schreef 1boefje het volgende:
Lekker, morgen mn eerste werkdag sinds mijn ontslag eind oktober en we mogen in de storm naar Eindhoven kachelen......
quote:Voorjaar 2012 is al begonnen
Laatste update: 2 januari 2012 12:43
WAGENINGEN - Het voorjaar van 2012 is al begonnen. Het speenkruid en de hazelaars staan al in bloei.
Aangezien de temperaturen voorlopig veel hoger lijken te blijven dan normaal het geval is, zullen meer vroege voorjaarsbloeiers gaan uitlopen.
Dat meldt Arnold van Vliet van het waarnemersnetwerk De Natuurkalender. In 2011 begon de zogenoemde voorlente 20 dagen eerder dan normaal.
De zomer was op één na de vroegste ooit en de herfst begon juist pas bijna twee weken later dan gewoonlijk.
Weerextremen
Volgens De Natuurkalender is er nu al een jaar sprake van weerextremen met opvallend droge en juist bijzonder natte perioden. Dieren en planten vertonen daardoor afwijkend en zelfs uniek gedrag.
Voor hooikoortspatiënten is de zeer vroege voorlente slecht nieuws, want pollen van hazelaar en els kunnen veel allergieklachten geven. Het afgelopen jaar boften de hooikoortspatiënten juist, want door de combinatie van een extreem droog voorjaar en een buitengewoon natte zomer lag het aantal graspollen in de zomer 60 procent lager dan andere jaren.
wtfquote:Op zondag 1 januari 2012 23:40 schreef horned_reaper het volgende:
Op 24 juli 2011 was de maximumtemperatuur in de Bilt maar 0,4 graden hoger dan de temperatuur in de Bilt vandaag.![]()
Wat een gekte.....
Ik vraag me bij dat soort berichten altijd af of er een directe correlatie met de zon en het begin van de nieuwe zonnecyclus is:quote:
Dit klinkt inderdaad zeer aannemelijk.quote:Op maandag 2 januari 2012 14:49 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik vraag me bij dat soort berichten altijd af of er een directe correlatie met de zon en het begin van de nieuwe zonnecyclus is:
Spotless Days
Current Stretch: 0 days
2012 total: 0 days (0%)
2011 total: 2 days (<1%)
2010 total: 51 days (14%)
2009 total: 260 days (71%)
Since 2004: 821 days
Typical Solar Min: 486 days
Updated 01 Jan 2012
http://www.spaceweather.com/
Afgelopen jaar maar 2 dagen zonder zonnevlekken en er zijn ook een hoop X-flares richting de aarde gegaan, da's een hele hoop energie!
Zelf denk ik dan graag dat dat weer invloed heeft op de zee en El Niņo (Solar Maximum) en La Niņa (Solar Minimum) veroorzaakt en dat heeft weer dit soort weerbeelden tot gevolg.
2 jaar gelden was er nog een Solarminimum en toen konden we schaatsen 's winters.
En nu we weer naar een solarmaximum gaan zijn de winters weer enorm zacht.
Ik had gisteravond een vlieg in mijn kamerquote:Op maandag 2 januari 2012 12:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Vannochtend werd ik wakker van fluitende vogels, sommige planten in de tuin staan gewoon in bloei
Mooi, da's weer een vlieg minder.quote:Op maandag 2 januari 2012 16:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik had gisteravond een vlieg in mijn kamerInmiddels ligt die dood in de keuken
Inderdaad, nu nog elk jaar een goede (niet 2011 like, alhoewel: het voorjaar compenseerde het enigzins) zomerquote:Op maandag 2 januari 2012 16:40 schreef 1boefje het volgende:
Ik ben de hele middag met mn dochter in een buitenspeeltuin geweest. Daarna ook nog door het bos gewandeld. Een warme choco met slagroom op. Zalig die milde winters!!!!! (hoef ik niet NOG zuidelijker te gaan wonen)
Hier in Zeeland komt er ook vanalles naar boven.quote:Op maandag 2 januari 2012 16:47 schreef Resistor het volgende:
Hier in Bunschoten zag ik de eerste narcissen al bloeien, nog voor de krokussen
Nog tijdelijker dan vorige keer?quote:Op maandag 2 januari 2012 18:30 schreef Wessell het volgende:
Volgende week word het tijdelijker kouder
oei dan wordt het maar 7 graden... brr dat is wel koud jaquote:Op maandag 2 januari 2012 18:30 schreef Wessell het volgende:
Volgende week word het tijdelijker kouder
's Nachts kan het vriezenquote:Op maandag 2 januari 2012 19:02 schreef appelsientje het volgende:
[..]
oei dan wordt het maar 7 graden... brr dat is wel koud ja
Alles beter dan 14 gradenquote:Op maandag 2 januari 2012 19:02 schreef appelsientje het volgende:
[..]
oei dan wordt het maar 7 graden... brr dat is wel koud ja
Ben er zelf al een paar keer geweest, echt leuk om dat eens te bekijken.quote:Woudagemaal in werking, publiek welkom
Het ir. D.F. Woudagemaal in Lemmer wordt vanavond in werking gesteld om de grote hoeveelheid neerslag die de komende dagen wordt verwacht te verwerken. De hevige regenval van gisteren en de verzadigde bodem door de natte decembermaand hebben ervoor gezorgd dat het peil op de Friese boezem aanzienlijk is verhoogd. Bovendien is er geen waterafvoer meer mogelijk bij Dokkumer Nieuwe Zijlen vanwege de hoge waterstand op het Lauwersmeer.
Belangstellenden kunnen vanaf dinsdag 3 januari tussen 10.00 en 17.00 uur een kijkje komen nemen in het draaiende gemaal. Kijk voor meer informatie over de openingstijden op www.woudagemaal.nl
Werelderfgoed UNESCO
Het stoomgemaal uit 1920 is eigendom van Wetterskip Fryslan en het grootste en enige werkende stoomgemaal ter wereld. Bij een hoge waterstand zorgt het voor droge voeten in Friesland. In 1998 is het uitstekend onderhouden monument op de Werelderfgoedlijst van UNESCO geplaatst. Het gemaal is sinds oktober 2011 via een loopbrug verbonden met een bezoekerscentrum dat jong en oud op een bijzondere manier informeert over de functie en de werking van het gemaal.
Inderdaad, vanuit Zeeland is dat niet te doen.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:45 schreef JDude het volgende:
Jammer dat het zo'n teringeind rijden is...
De bomen staan niet in blad he, denk dat het eigenlijk wel meevallen qua schade.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:20 schreef ZaZoe het volgende:
Er gaan deze week verscheidene boompjes sneuvelen denk ik.
3 dagen veel wind, ook Woensdag staat er met name in het westen best veel wind.
Tel ook even mee dat de grond behoorlijk nat is, hoor zo meteen weerman Dennis Wilt van RTL4.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:46 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
De bomen staan niet in blad he, denk dat het eigenlijk wel meevallen qua schade.
Daar heb je dan ook weer gelijk in.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:53 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
Tel ook even mee dat de grond behoorlijk nat is, hoor zo meteen weerman Dennis Wilt van RTL4.
Klopt maar doordat de bomen minder water opnemen zijn de takken en wortels minder buigzaam en breken dus sneller.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:46 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
De bomen staan niet in blad he, denk dat het eigenlijk wel meevallen qua schade.
Sodeju, dat zou echt harde wind zijn voor "oosterse" begrippenquote:Op maandag 2 januari 2012 20:22 schreef DemonRage het volgende:
Harde windstoten komen morgen dus ook in het oosten en zuid-oosten voor:
[ afbeelding ]
Ik zou sowieso die 'auto' wegdoenquote:Op maandag 2 januari 2012 21:08 schreef MaLo het volgende:
[..]
Sodeju, dat zou echt harde wind zijn voor "oosterse" begrippen.
Kan volgens mij beter morgen niet met mijn Atos de weg op
Ik zie dat niet als probleem maar als uitdaging, kom maar op met die bak windquote:Op maandag 2 januari 2012 21:08 schreef MaLo het volgende:
[..]
Sodeju, dat zou echt harde wind zijn voor "oosterse" begrippen.
Kan volgens mij beter morgen niet met mijn Atos de weg op
Het is een superfijn autootje jaquote:
windstoten gaan inderdaad diep landinwaarts, en daar denk ik dan ook dat de problemene kunnen gaan komen.quote:Op maandag 2 januari 2012 20:22 schreef DemonRage het volgende:
Harde windstoten komen morgen dus ook in het oosten en zuid-oosten voor:
[ afbeelding ]
10bft gaat niet lukken met deze windrichting (ZZW)quote:Op maandag 2 januari 2012 23:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
10bft in het noorden graag!! Oja wel in de avond als ik weer veilig thuis ben gekomen, geen zin om halverwege vast te staan omdat de bussen niet meer rijden
Nu ik deze post voorbij heb zien komen zit ik eigenlijk te wachten op kaartjes van Estofex.quote:Op maandag 2 januari 2012 12:41 schreef WeerServies het volgende:
UPdate 2 januari 2012 (12:30): stormverwachting dinsdag 3 januari 2012
Imposant kunnen we het weerbeeld van de laatste 3-4 weken wel noemen. Er is geen greintje winter te bespeuren op de weerkaarten en in de plaats daarvan krijgen we een actief weerbeeld voorgeschoteld met stormdepressies die af en toe gevaarlijk dicht langs de Benelux gaan scheren. In het tweede deel van volgende nacht en vooral morgenvoormiddag krijgen we dergelijke configuratie voorgeschoteld.
Wat staat er te gebeuren?
De komende 24 uur begint er op de Atlantische Oceaan van alles te broeden in de zeer stevige straalstroom die momenteel een groot deel van het West-Europese weer beīnvloed. Deze wind op grote hoogte (300 hPa) voert namelijk alles aan wat op de Atlantische Oceaan gaat ontstaan. Morgen krijgen we door deze straalstroom/jetstreak een stormdepressie (onderhevig aan rapid cyclogenesis) op bezoek.
[ afbeelding ]
Bovenstaande weerkaart laat de luchtdruk zien op 850 hPa (1499m). We zien dat de kern van de stormdepressie zich ten oosten van de UK situeert met een zeer sterk windveld ter hoogte van Schotland en een zeer strak windveld in de omgeving van de Benelux. De weerdata van het Amerikaanse weermodel laat op dit moment windstoten zien tot 100, lokaal 110 km/h aan de Kust en een volle 9 Beaufort boven de Noordzee. Boven het vasteland lijkt het niet zo'n vaart te lopen, maar dat is een dubbeltje op zijn kant. De weerdata gaat voorlopig uit van windstoten tot 85-90km/h in de rest van de Benelux. Zie onderstaande kaart voor een visueel beeld.
[ afbeelding ]
Gepaard gaande met deze Zuidwesterstorm boven de Noordzee zijn de opnieuw zachte temperaturen. De strakke zuidwestelijke bries brengt namelijk maritieme lucht over de Benelux. Als we weten dat de zeewatertemperatuur in vergelijking met 2010 zo'n 4°C hoger ligt dan kan het vanuit die hoek niet echt koud worden.
[ afbeelding ]
Er is kans op windschade
Aangezien de 0-6 km windschering/shear maximaal uitslaat in onze omgeving kan dat tijdens buien resulteren in (zeer) zware windstoten (boven 100km/h). De Storm Relative Helicity stijgt naar buitensporige waarden..... Zelden zo'n extreme values gezien in de buurt van de Benelux. Tussen 09:00 en 15:00 passeert er ons een SRH van maar liefst 1000 m˛/s˛..... De kans op low-topped supercells tijdens buien is dus zeker niet uitgesloten. De kans daarop lijkt nog iets groter te zijn boven Nederland dan boven België, maar beide gebieden krijgen van deze website een |MEDIUM| warning.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Concrete samenvatting: in de loop van morgenvoormiddag gaat de wind vanuit het westen flink gaan toenemen tot hard boven land en tot een heuse Zuidwesterstorm boven de Noordzee. In de loop van de voormiddag ontwikkelt zich ook een storing die op of na de middag doorheen België zal trekken. De neerslaghoeveelheden variëren tussen 5 - 15 liter per vierkante meter (in Nederland kan er lokaal nog meer neerslag gaan vallen). Morgenavond en morgennacht luwt de wind, maar dan moeten we weeral gaan uitkijken naar donderdag aanstaande. Dan lijkt er zich opnieuw een stormdepressie in onze omgeving te gaan ontwikkelen. De berichtgeving daaromtrent zullen wij zo spoedig mogelijk mededelen op deze website, www.weatherservice.be
Bron bericht: www.weatherservice.be
Bron kaartjes: wetter3.de & lightningwizard.com
Juist fijn. Ik haat het altijd om helemaal bezweet en vermoeid aan te moeten komen op je werkquote:Op dinsdag 3 januari 2012 08:32 schreef appelsientje het volgende:
Net op mijn werk (met de fiets) en ik had helaas wind mee... want de wind gaat alleen maar aantrekken... hopelijk dat ik nog thuis kom
IJmuiden gaat toch erg hard hoor , die zitten al op gem 82.4 KMPH met windstoten van 104 KMPH dat is stevig ! ff in de gaten houden , bij gem 89 kmpu over 10 min is er sprake van windkracht 10quote:Op maandag 2 januari 2012 23:46 schreef Againzender het volgende:
[..]
10bft gaat niet lukken met deze windrichting (ZZW)
Noordelijke Noordzee 11bft, dat zou indd betekenen dat die depressie toch wat verder uit diept dan eerder werd verwacht, dus de kansen op windstoten van 120km/h wordt dan ook steeds groter.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:08 schreef Martinovibes het volgende:
[..]
IJmuiden gaat toch erg hard hoor , die zitten al op gem 82.4 KMPH met windstoten van 104 KMPH dat is stevig ! ff in de gaten houden , bij gem 89 kmpu over 10 min is er sprake van windkracht 10
Hier in Rozenburg begint het nu ook onstuimig te worden met een windkracht 8
Depressie onverwacht wat extra uitgediept ?
Ben d'r net weer vandaan... met wind in de rugquote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:30 schreef SpeedyGJ het volgende:
KNMI - Extreem weer voor NH / Friesland voor windstoten 110/120kmh
quote:Het is een onstuimige dag met veel wind. Ook vanmiddag is het bewolkt en zijn er perioden met regen. Aan zee staat een zuidwesterstorm met vlagen tot 110 km/u, landinwaarts haalt de wind uit tot maximaal 890 km/u. Het is zacht met maxima van 8 tot 12 graden.
Typefoutjequote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:19 schreef Bombvis het volgende:
Volgens weer.nl wordt het nog veel erger
[..]
Zou 90 moeten zijn waarschijnlijk. Al vraag ik me wel af wat er gebeurt bij een windvlaag van 890 km/hquote:
Inderdaad!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:30 schreef JDude het volgende:
Grafiek met windstoten slaat donderdag zelfs nog wat verder uit dan vandaag.
Nou, dan is er niets meer van ons over als zo'n windstoten over NL zouden trekkenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:24 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Zou 90 moeten zijn waarschijnlijk. Al vraag ik me wel af wat er gebeurt bij een windvlaag van 890 km/h
Dan wordt volgens mij zelfs een aardbeving veroorzaakt.. Door de kracht.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:24 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Zou 90 moeten zijn waarschijnlijk. Al vraag ik me wel af wat er gebeurt bij een windvlaag van 890 km/h
Zou het?quote:
YOU DONT SAY??????quote:
omfg, hier bij kooypuntquote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:17 schreef dimage het volgende:
auto bij den helder geschaard door aanhanger, wel lekker stom om met dit weer met een lege aanhanger te gaan rijden
[ afbeelding ]
Lekker hobbelen in je lege bus.
Achterlijke josti'squote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:22 schreef zoem het volgende:
Rijden met een lege aanhanger met dit weer
Tja, wat moet'ie dan? Een paar trottoirbanden achterin leggen en die achterlaten op de plek waar'ie wel weer lading in zijn bus stopt?quote:
quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:37 schreef Qwea het volgende:
Prio 2 RIBESSTRAAT 5 DEN HELDER Stormschade DHD650
Prio 2 DRS. F. BIJLWEG DEN HELDER Bomen-Takken DHD640
Prio 2 Total Touwslagersweg TOUWSLAGERSWEG 1 A DEN HELDER Stormschade APW740
Prio 2 Waterkeringsweg DEN HELDER Stormschade DHD642
Prio 2 ANDROMEDA 64 DEN HELDER Stormschade DHD650
Prio 2 ZUIDSTRAAT - N250 DEN HELDER Stormschade DHD640
Prio 2 Comeniusschool CELEBESSTRAAT 7 DEN HELDER Stormschade DHD642
Gaat goed hier
Gewoon niet gaan rijden? Dit had hij toch wel kunnen zien aankomen met huif erop?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:33 schreef JDude het volgende:
[..]
Tja, wat moet'ie dan? Een paar trottoirbanden achterin leggen en die achterlaten op de plek waar'ie wel weer lading in zijn bus stopt?.
Oh wacht, je bedoelt die aanhanger. Ik zag alleen het filmpje met die bestelbus in je quote.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:39 schreef Qwea het volgende:
[..]
Gewoon niet gaan rijden? Dit had hij toch wel kunnen zien aankomen met huif erop?
Ooh, ja, nee, fail. Die aanhanger iddquote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:41 schreef JDude het volgende:
[..]
Oh wacht, je bedoelt die aanhanger. Ik zag alleen het filmpje met die bestelbus in je quote.
Wordt het tķch nog een horror-winter!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:44 schreef HansHeino het volgende:
Ghehe.. "LOL. WetterAlarm des Todes op Bild." via @Pritt
[ afbeelding ]
Hetzelfde om nu een plu open te doenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:39 schreef Qwea het volgende:
[..]
Gewoon niet gaan rijden? Dit had hij toch wel kunnen zien aankomen met huif erop?
Het kan dus ook in de winter, net als op 7 januari 1998 toen Nederweert met een tornado te maken kreeg. Was wel een machtige onweersbui om te zien vanuit Eindhoven, leek wel een beetje van het moederschip-type. (Dus vandaar "tornado" en niet "windhoos" omdat ik vermoed dat er zich toen een mesocycloon in die bui bevond)quote:Also, with SRH values running off the chart, we can't exclude embedded, rotating cells with a tornado risk. With expected LL CAPE/shear overlap, even an isolated strong tornado event is possible.
Narrow Cold-Frontal Rainband?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:21 schreef SoldMayor het volgende:
kijk die buienlijn...![]()
http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur
Ik denk voornamelijk pittige regen met lokaal misschien lichte wateroverlast, en verder toenemende wind. Mogelijk een klap onweer denk ik.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:34 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Die opvallende buienlijn treft nu de Waddeneilanden. Tegen 16:00 uur hier boven het midden van het land. Kunnen we nog iets bijzonders verwachten van die buienlijn?
Dat is het koufront, zal de zwaarste windstoten opleveren en korte tijd veel regen. Daarna zal de wind weer afnemen. Landinwaarts zal de intensiteit ook wel weer afnemen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:34 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Die opvallende buienlijn treft nu de Waddeneilanden. Tegen 16:00 uur hier boven het midden van het land. Kunnen we nog iets bijzonders verwachten van die buienlijn?
Inderdaad boven land neem de intensiteit van de buien af, zeker naarmate het meer oostwaarts trekt. Het front heeft dan (Correct me if I'm wrong) geen 'toevoer' meer omdat het niet boven zee is? Ik kan hier de plank wel mis slaan hoor, ik lees me nog steeds in.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:46 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat is het koufront, zal de zwaarste windstoten opleveren en korte tijd veel regen. Daarna zal de wind weer afnemen. Landinwaarts zal de intensiteit ook wel weer afnemen.
Het koufront wordt gevoed door de straalstroom. Verder naar het oosten toe zal het front meer parallel liggen aan de richting van de straalstroom, waardoor het in kracht af zal nemen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:48 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Inderdaad boven land neem de intensiteit van de buien af, zeker naarmate het meer oostwaarts trekt. Het front heeft dan (Correct me if I'm wrong) geen 'toevoer' meer omdat het niet boven zee is? Ik kan hier de plank wel mis slaan hoor, ik lees me nog steeds in.
Ah zo dus. Bedankt voor de ophelderingquote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:00 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Het koufront wordt gevoed door de straalstroom. Verder naar het oosten toe zal het front meer parallel liggen aan de richting van de straalstroom, waardoor het in kracht af zal nemen.
Best wel leuke sport dat weer volgenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:19 schreef DemonRage het volgende:
Op buienradar zie ik op het moment bij IJmuiden 173 km/u staan.
[ afbeelding ]
hier ook. Beetje regen, beetje waaien.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:30 schreef DaMart het volgende:
In Zandvoort lijkt de wind even over zijn hoogtepunt heen, het is een stuk rustiger ineens buiten... stilte voor de storm?.
Dat was het denk ik. Koufront is gepasseerd, donderdag meer.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:30 schreef DaMart het volgende:
In Zandvoort lijkt de wind even over zijn hoogtepunt heen, het is een stuk rustiger ineens buiten... stilte voor de storm?.
Achter dat koufront lijntje zit anders nog genoeg regen?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:34 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat was het denk ik. Koufront is gepasseerd, donderdag meer.
Regen stopt ook zo en het klaart flink op, zie buienradar en sat24.
Het trekt ook heel snel, over een uur is het droog en klaart het op aan de kust.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:36 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Achter dat koufront lijntje zit anders nog genoeg regen?
Aha!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het trekt ook heel snel, over een uur is het droog en klaart het op aan de kust.
http://wolken.buienradar.nl/nl
Dat is inderdaad ook wel te zien. De windgrafieken van de meetstations aan de kust duiken omlaag.quote:
En droog en onbewolkt hier.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Het trekt ook heel snel, over een uur is het droog en klaart het op aan de kust.
http://wolken.buienradar.nl/nl
Als je er niets van hebt meegekregen, hoe kun je dan zeggen dat het niet veel voorstelde?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:01 schreef Fredo55 het volgende:
Oh, was dit het al?
Stelde niet veel voor hier in Zeeland.
Was in het magazijn na koufront passage dus niets van meegekregen.
Aan de verhalen die ik her en der hoor.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:09 schreef Nwana-Zeist het volgende:
[..]
Als je er niets van hebt meegekregen, hoe kun je dan zeggen dat het niet veel voorstelde?
Heerlijk dat die klote regen weg isquote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:22 schreef marcel-o het volgende:
idd, zo goed als onbewolkt hier ook(gouda)
quote:Op dinsdag 3 januari 2012 17:28 schreef Wessell het volgende:
[..]
Heerlijk dat die klote regen weg is
Dat had ik in Breda inderdaad ook! Ineens een bak wind en 0,0 zicht.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 19:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
Tijdens de treinrit naar huis boem die KF kwam als een klap binnen zettende trein moest remmen omdat het zicht erg beperkt was
Dat is hier 3 dagen van elke week zo!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 21:21 schreef MaLo het volgende:
Hier in Twente nu ook weer harde wind, windkracht 6 volgens KNMI. Is voor hier best hard
Voor ons "binnenlanders" is het wel forsquote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:10 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Dat is hier 3 dagen van elke week zo!
Het was hier dan ook wel lekker aan het waaien tot een uur of 15..quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:17 schreef dimage het volgende:
auto bij den helder geschaard door aanhanger, wel lekker stom om met dit weer met een lege aanhanger te gaan rijden
[ afbeelding ]
hé, martin schilder, zit bij ons in het dorpquote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:17 schreef dimage het volgende:
[ afbeelding ]
Het is vandaag wisselend bewolkt en vooral vanochtend laat de zon zich soms even goed zien. Verspreid over het land vallen er vandaag een paar buien. De wind komt uit het westen en is matig tot krachtig. Aan zee waait het soms nog even hard, kracht 7. Het wordt vandaag een graad of 8.quote:Op woensdag 4 januari 2012 05:55 schreef Paul het volgende:
Vandaag wordt het toch iets minder heftig weer?
( hoop ik)
nop, vanaf laat in de middag begint het weer alleen dan mogelijk nog zwaardere rukwinden en veel meer neerslagquote:Op woensdag 4 januari 2012 05:55 schreef Paul het volgende:
Vandaag wordt het toch iets minder heftig weer?
( hoop ik)
Ik zal wel vloeken in de kerk, maar ik mag dit weer wel! Lage stookkosten, ik hoef mijn auto niet uit te graven/ruiten te krabben, geen startproblemen en ik ga niet onderuit op mijn krukkenquote:Op woensdag 4 januari 2012 11:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Laat nu de winter maar zijn intreden doen aub.
quote:I.v.m. de weersomstandigheden en de hoge waterstand vervallen op donderdag 5 januari 2012 alle afvaarten van en naar Vlieland.
Morgenavond maar even kijken hoe hoog het gaat worden.quote:Woensdag 4 januari 2012: de laatste afvaart Vlieland-Harlingen is om 16.45 uur. De laatste afvaart Harlingen-Vlieland is om 19.00 uur.
Ben bang dat dat er voorlopig nog niet in zit.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Laat nu de winter maar zijn intreden doen aub.
quote:Zware (orkaan)depressie met stormvloed aan Noordzeekust verwacht
Noord Duitsland staat aan de vooravond voor een nieuwe zware storm. Dinsdag gaf de Duitse weerdienst al een weerswaarschuwing voor de Noordzeekust bij Schleswig Holstein en Helgoland voor de naderende storm "Uli". In de nacht van dinsdag op woensdag en woensdagochtend zijn windsnelheden van 120km/u gemeten en raakten gebouwen beschadigd en bomen ontworteld
Na Uli volgt nu Orkaandepressie Andrea, die naar verluidt sterker en gevaarlijker is dan Uli. Duitse weerkundigen verwachten een stormvloed aan de Noordzeekust in de aanloop van woensdag op donderdag.
Duitse weerdienst vergelijkt Andrea inmiddels met Kyrill uit 2007.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:35 schreef horned_reaper het volgende:
Ik moet het nog maar zien.... eerlijk gezegd geloof ik niet echt dat Andrea zwaarder zal zijn.
Ben ik blij dat de woningbouw vandaag de dakpannen die gisteren naar beneden zijn gekomen weer vastgezet hebbenquote:Op woensdag 4 januari 2012 13:39 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Duitse weerdienst vergelijkt Andrea inmiddels met Kyrill uit 2007.
Naja, we zullen het wel merken...zwaarder dan Ulli van gister, vermoedelijk zwakker dan Kyrill maar de vergelijkingen worden wel gemaaktquote:Op woensdag 4 januari 2012 13:56 schreef Co_OL het volgende:
[..]
Ben ik blij dat de woningbouw vandaag de dakpannen die gisteren naar beneden zijn gekomen weer vastgezet hebben
Redelijk slecht weer denk... veel wind en water...vooral noord en west weer denk ik. Kan leuke ochtendspits worden. De ene zegt dat het slimmer wordt dan gister, de ander zegt van niet. Kweet niet... tis zeker geen glas water denk ikquote:Op woensdag 4 januari 2012 14:03 schreef MissHobje het volgende:
en wat verwachten we hier dan?
Storm in een glas water? of ook bar slecht weer?
spits zal denk ik meevallen, veel mensen hebben nog kerstvakantiequote:Op woensdag 4 januari 2012 14:07 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Redelijk slecht weer denk... veel wind en water...vooral noord en west weer denk ik. Kan leuke ochtendspits worden. De ene zegt dat het slimmer wordt dan gister, de ander zegt van niet. Kweet niet... tis zeker geen glas water denk ik
Das waarquote:Op woensdag 4 januari 2012 14:10 schreef Klonk het volgende:
[..]
spits zal denk ik meevallen, veel mensen hebben nog kerstvakantie
quote:Estofex: upgrade to Level 2 might follow during the day if situation becomes more certain.
ik zit te wachten tot de mijne omgaat, zou makkelijk zijn aangezien die toch vervangen gaat worden, scheelt weer wat werkquote:Op woensdag 4 januari 2012 14:12 schreef Qwea het volgende:
oooh fijn, dan mag ik wel iets voor mijn schutting verzinnen dus
Verzekering bellen: stormschade!quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:15 schreef Klonk het volgende:
[..]
ik zit te wachten tot de mijne omgaat, zou makkelijk zijn aangezien die toch vervangen gaat worden, scheelt weer wat werk
Zal je straks zien dat het in januari vaker tot level 2 komt dan in een willekeurige zomermaand.quote:DISCUSSION
... Morning hours Denmark, N Germany to S Sweden ...
Dry mid-level airmass characterised by high lapse rates will advect over the region with mild values of dew points from the proximity of the sea. Persisting very strong flow will continue to induce high values of wind shear, especially at lower levels. Marginal values of instability are predicted by most of the models for this region, especially for coastal areas. Post-frontal cellular convection will likely form, only very weakly electrified with chances of tornado due to the high values of LLS and low LCLs. Downdrafts can also help in slightly strenghtening the force of wind gusts. Despite high values of wind shear, marginal instability and weak dynamics at this stage preclude more significant threat and Level 1 is sufficient.
... Late evening and night hours British Isles to BENELUX, NW Germany and W Denmark...
With the arrival of another major baroclinic system, model fields suggest significant dry intrusion behind the jet-streak, possibly spreading partly over the low level warm sector of the surface low. As an interesting note, dry air is expected to penetrate below 700 hPa as suggested by GFS cross sections! A strongly forced convective line seems like a possibility, especially when taking into the account very strong dynamics of the system, even though instability will likely be only marginal at best. 850 hPa flow over 40 m/s ensures very strong wind shear at lower levels and points to the possibility of severe wind gusts and tornadoes within such line. Where exactly will such a line pass is a matter of question, on which models do not agree. Therefore a broad Level 1 is introduced to cover range of possibilities. An update with even an upgrade to Level 2 might follow during the day if situation becomes more certain.
quote:'Meteotsunami' aan Nederlandse kust
04.01.2012 13:58
Het actieve koufront dat gisterenmiddag (dinsdag) over Nederland trok, heeft een extreme schommeling in de waterstand aan de Nederlandse westkust veroorzaakt. In minuten tijd steeg het waterpeil tot meer dan anderhalve (!) meter ten opzichte van het peil ervoor, om vervolgens weer net zo snel te dalen. Je zou kunnen spreken van een ‘meteotsunami’.
Ook voor heel Nederland: http://alarm.noodweercentrale.nl/quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:55 schreef MaLo het volgende:
Unwetterzentrale.de geeft code rood af voor praktisch heel west-duitsland vanwege de wind
Moet je eens naar de europese radar kijken.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:13 schreef Infection het volgende:
Komt een behoorlijk regengebiedje aan http://www.buienradar.nl/
Wauw. Je ziet nu echt prachtig dat in Engeland alle regen in het westen valt, en het aan de oostkust gewoon droog blijft.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:16 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Moet je eens naar de europese radar kijken.
www.meteox.com
Ik denk eerder dat het een gat in de echo is.quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Wauw. Je ziet nu echt prachtig dat in Engeland alle regen in het westen valt, en het aan de oostkust gewoon droog blijft.
Ik denk het niet, want bijvoorbeeld in Aberdeen is i.i.g. tot 17:20 geen neerslag gemeten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:22 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het een gat in de echo is.
Ziet er spannend uit maar vlgs mij hebben ze het bij het 6 uur journaal er niet veel van gezegd. Ja wat hoogwater in Groningen omdat veel regenquote:
Is gewoon de wolkentophoogte, hoe donkerder hoe hoger.quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:30 schreef Infection het volgende:
[..]
Ziet er erger uit dan dat het is volgensmij...
Paars voor noord nederland en waddeneilandenquote:Op woensdag 4 januari 2012 17:01 schreef Infection het volgende:
[..]
Ook voor heel Nederland: http://alarm.noodweercentrale.nl/
Hee in dat paarse gedeelte woon ikquote:Op woensdag 4 januari 2012 19:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Paars voor noord nederland en waddeneilanden
Ik woon in dat rode gedeeltequote:
quote:
quote:donderdag moet rekening gehouden worden met orkaan. Hierbij zijn er zeer zware windstoten met orkaankracht tussen 120 en 140 km/u, plaatselijk meer. De wind komt aanvankelijk uit het zuidwesten en draait maandag morgen naar het westen tot noordwesten. donderdag nacht vermindert wind langzaam.
Is dit vertaald ofzo?quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:46 schreef aloa het volgende:
[..]![]()
Het paarse gedeelte volgens noodweercentrale.
[..]
Hoelaat komt de volgende update?quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:47 schreef aloa het volgende:
Estofex is nog steeds een level 1. Wordt misschien nog opgehoogd naar een level 2.
Volgens mij rond middernacht.quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:49 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Hoelaat komt de volgende update?
Heb het idee dat de wind toeneemt hier in Zeeland.
Voor de update van estofex staat geen vaste tijd. Maar zal denk ik niet lang duren.quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:49 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Hoelaat komt de volgende update?
Heb het idee dat de wind toeneemt hier in Zeeland.
Maandag...quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:46 schreef aloa het volgende:
[..]![]()
Het paarse gedeelte volgens noodweercentrale.
[..]
Ik ook, en de weilanden staan al blank...quote:
Hier in Zeeland juist niet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:35 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
We ontlopen level 2, maar de kans op onweer is iig reëel aanwezig.
Ik ontloop level 2 dus niet, woon in het uiterste oosten des landsquote:Op woensdag 4 januari 2012 20:35 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
We ontlopen level 2, maar de kans op onweer is iig reëel aanwezig.
Na 06:00 zwakt het langzaam af.quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:58 schreef 22 het volgende:
Is het vooral vannacht dat het los gaat of ook morgen overdag?
Sorry waarschijnlijk domme vraag, maar ik heb vandaag gewerkt en me nog niet kunnen inlezen.
Noordelijke helft van Nederland blijft wel langer in het gebied zitten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:00 schreef 22 het volgende:
Ik zie dat we volgens noodweercentrale code rood hebben vanaf vanavond tot
vrijdagochtend. Dat lijkt me wel een erg lange tijd.
Ik ben vooral benieuwd naar het koufront morgenochtend vroeg(?)quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:07 schreef SpeedyGJ het volgende:
Het zal me toch niet verbazen dat we morgen een 10bft op de teller krijgen, situatie is nogal onzeker voor morgenm storm komt er wel maar de windstoten tijdens de buien is nog even de vraag, 100km/h? Kan ook uitschieten naar de 120km/h..
Er komen berichten van 140+km/h, dat lijkt me nou iets te veel van het goeie, die gaan we zeker niet halen, daarmee schat ik zelfs een 10bft hoger in dan een 140km/h stoot
Hopelijk pak ik daar ook wat van mee, jullie zitten eerste rang.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik zou meer uitkijken naar de buien achter dat koufront, hier lijken de windstoten dan zwaarder te zijn dan tijdens die koufront die in de ochtend overkomt.
Het is nuet de eerste keer dat een koufront een tegenvallende windstoten met zich mee brengt, tenminste hier dan.
Morgen NW 9 misschien wel een 10bft, dan kan het hier wel eens goed gaan spoken, al zal ik er niet veel van mee krijgen door die rot bomen, maar ik zal uiteraard even aan de rand staan of misschien wel naar de pier
quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:28 schreef Wessell het volgende:
Godverdomme zeiknat thuis gekomen vuil goor tyfus weer![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
die wind echt niet normaal meer
natte wind hequote:Op woensdag 4 januari 2012 22:28 schreef Wessell het volgende:
Godverdomme zeiknat thuis gekomen vuil goor tyfus weer![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
die wind echt niet normaal meer
Dat zou indd tot de mogelijkheen behoren, golfhoogte zullen oplopen tussen de 6 en 8 meterquote:Op woensdag 4 januari 2012 22:25 schreef andreas612 het volgende:
zeg, in 2009 was er in november ook een flinke storm met windkracht 10, toen hadden ze speciaal genoemd dat er grote golven waren bij de pier, toen waren er ook flinke golven van tegen de 9 meter aan.. zou dat nu weer mogelijk zijn? dus zeg maar dit soort plaatjes?
[ afbeelding ]
beetje lullig, maar dat heb je met schepen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:57 schreef Drugshond het volgende:
Oh nee! Mast van Batavia zegt bijna krak
Blijft er dan helemaal niets heel? Door de zware storm dreigt de middelste mast van het replica-VOC-schip Batavia af te breken. Het gevaarte staat scheef op het dek en kan pas vrijdag op zijn vroegst worden gedemonteerd met behulp van een hijskraan. ...
quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:10 schreef DemonRage het volgende:
[ afbeelding ]
Wie vindt dit satellietbeeld ook ergens op lijken?
helemaal niet raar, goed om te kijken wat te doen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:08 schreef Stokstaart het volgende:
Overleg over sluiting Maeslantkering
Vanaf 20,8 m/s is 9 bft als ik het goed heb. Vlieland was om 23:00 21 m/s met uitschieters naar 25:quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:29 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Vlissingen, IJmuiden en Vlieland net onder of boven de 20 m/s, dus nog net geen 9 bft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |