bobenjanneke | vrijdag 16 december 2011 @ 21:09 |
Deel 1 kan je hier vinden : Centraal Verftopic We gaan nu verder met deel 2 van ons centrale verftopic ! ![]() Kunnen jouw plafonds, wanden, kozijnen, plinten en radiatoren wel weer een opfrisbeurt gebruiken stel hier dan al je vragen over verf en de bijhorende werkzaamheden om dat strakke resultaat te krijgen. De specialisten van FOK! delen graag hun kennis. Wanneer gebruik ik een viltroller i.p.v. een schuimroller? Moet ik na het schuren ook ontvetten? Hoe voorkom ik die lopers in mijn strakke verfwerk? Moet ik alles afkrabben of volstaat het opschuren van de oude verflaag? Hoe kan ik het beste mijn kwasten en rollers bewaren? Bij voldoende enthousiasme kan er een Q en A worden samengesteld. Handige tips zijn natuurlijk altijd welkom. Discussie tot op zekere hoogte ook, maar laten we het vooral nuttig houden. [ Bericht 13% gewijzigd door Vonkenboer op 19-01-2012 18:26:12 ] | |
bobenjanneke | vrijdag 16 december 2011 @ 21:11 |
Met even de laatste 4 posts gequote:
| |
bobenjanneke | dinsdag 20 december 2011 @ 14:44 |
Voor de mensen die nog wat wanden en plafonds willen/ moeten gaan texen in wit, 9001 of 9010, heeft de karwei wel een hele leuke aanbieding weer: 12,5 liter Flexa powerdek voor ¤ 29,95 http://www.karwei.nl/turn(...)d=banner_folder_5111 | |
blomke | dinsdag 20 december 2011 @ 15:59 |
IK dacht dat jij alleen Sikkens/Sigma promootte? | |
samsuus | dinsdag 20 december 2011 @ 18:03 |
Bedankt voor de tip! Ik wil enkele wanden gewoon wit texen, overige wanden eerst een basis witte laag en daarna een kleur. Kan ik daarvoor deze flexa tex verdunt gebruiken? En welke roller geeft het mooiste, gladste resultaat? Ondergrond is een behangklare betonmuur, maar errug glad en geen luchtbellen. | |
bobenjanneke | dinsdag 20 december 2011 @ 18:25 |
Ligt eraan wat voor kleur een "andere kleur" is. Normaal gesproken is het verstandiger om meteen op kleur voor te texen ( of in een net afwijkende kleur ). Eerste keer verdunnen is wel slim om zo een basislaag aan te brenge. Het meest gladde resultaat krijg je met een 2 componenten tex roller, maar deze alleen verkrijgbaar bij de betere verfwinkel. | |
bobenjanneke | dinsdag 20 december 2011 @ 18:28 |
Ik kan wel alleen sikkens/ sigma promoten, maar dit is wel weer een hele mooie aanbieding, die ( als ik tex nodig zou hebben ) ook heus niet links laat liggen. Heel eerlijk gezegd is het hier thuis ook niet alles sikkens wat het blinkt hoor. In de woonkamer en keuken, hal en trap naar boven is het sikkens tex, de rest zoals de slaapkamers en zolder komt ook van flexa. Maar beneden heeft het meer te lijden als boven, en daarom voor beneden betere tex als boven. Maar dan promoot ik liever flexa als eigen merk bouwmarkt. [ Bericht 9% gewijzigd door bobenjanneke op 20-12-2011 18:34:38 ] | |
blomke | dinsdag 20 december 2011 @ 19:34 |
Zijn we het wederom daarover eens. Volgende latexklus zal ik eens kijken of ik Sikkens/Sigma kan vinden. Meestal loo ik bij de DHZ-zaken binnen en ligt - als topsegment - Histor/Flexa voor interieur en Cetabever voor exterieur. | |
samsuus | dinsdag 20 december 2011 @ 19:36 |
de andere kleur is heeeeeeeeel lichtroze. | |
bobenjanneke | dinsdag 20 december 2011 @ 20:20 |
Dan kun je voor de muren die heeeeeeeeel lichtroze worden, de muren eerst voortexen met verdunt wit. En dan de muur 1 of 2 keer aftexen in roze. | |
samsuus | dinsdag 20 december 2011 @ 21:16 |
Thanks!! Als jij er toch niet was hier op Fok! ;-) | |
bobenjanneke | dinsdag 20 december 2011 @ 23:36 |
![]() Alsjeblieft! | |
r3gi3boy | woensdag 21 december 2011 @ 11:34 |
Is dit in jouw ogen echt een héél goede aanbieding, of komen dit soort acties wel eens in de 2-3 maanden voorbij? Ik ga namelijk over een half jaar pas verhuizen, moet ik deze verf dan nu al kopen? Kan ik de verf zo lang bewaren? Kan ik verwachten (gekeken naar het verleden)dat er tegen die tijd een soortgelijke aanbieding zal zijn? | |
MichelBtje | woensdag 21 december 2011 @ 12:35 |
Zo, intussen weer wat progressie gemaakt met mijn MDF constructie voor de keuken. Ik ben begonnen met een eerste laag grondverf (per ongeluk niet opgelet en Flexa waterbasis genomen). Anza rollertje deed zijn werk super goed; bedankt voor de tip! Vervolgens de schroefgaten en oneffenheden gevuld met houtplamuur. Deze even laten drogen en vervolgens alles opgeschuurd met P180 (P120 om de geplamuurde plekken makkelijker egaal te schuren). Daarna tweede laag grondverf, en een laatste keer naschuren met P180. Nu begint het aflakken. Ik heb de bijbehorende Flexa zijdeglans verf gekocht (waterbasis). Bij het aanbrengen van de grondverf viel mij op dat ik geen kei ben in het egaal verven en/of verven zonder de banen van de roller te zien, mede omdat ik het 's avonds in kunstlicht doe en alles op een trapladdertje pal boven mijn hoofd. Moet ik hier bij het aflakken dadelijk extra goed op letten, of trekt dit in het algemeen goed weg tijdens het drogen? Ik hoop stiekem dat een enkele laag volstaat, maar heb lichte twijfels door de geplamuurde plekken en de opstaande rand (andere houtsoort) die enkele donkere plekken heeft. Het naschuren met P240, is dat de aangeraden laatste stap, of is dat alleen tussen meerdere laklagen in? Ben blij als ik alles voor de kerst klaar heb. Dan heb ik, met jullie adviezen, een van mijn eerste eigen projectjes afgerond in mijn eigen huisje ![]() | |
bobenjanneke | woensdag 21 december 2011 @ 20:50 |
Deze actie komt regelmatig voor, bij de praxis, bij de gamma en bij de karwei. Verf is vorstvrij redelijk lang te bewaren, maar ik zou nu de verf nog niet halen. | |
bobenjanneke | woensdag 21 december 2011 @ 20:52 |
Goed dik de verf opzetten, en rollen naar de kant waar de beugel de roller ingaat, zo krijg je minder banen. | |
TR08 | zondag 8 januari 2012 @ 08:25 |
Even een extra post terwijl ik zoek naar de juiste strategie voor onze vers gestuckte woonkamer: Centraal Verftopic Deze hoort in mijn bescheiden mening in de OP erbij ![]() | |
bobenjanneke | donderdag 19 januari 2012 @ 09:13 |
Omdat er toch weer schildersvragen los in k&w opduiken, trap ik hem maar weer omhoog. Wat wil je precies in de OP hebben TR08? [ Bericht 4% gewijzigd door bobenjanneke op 19-01-2012 14:58:29 ] | |
TR08 | donderdag 19 januari 2012 @ 11:41 |
De link naar deel 1 ![]() Ik vind dit topic reeks waardig en dan zou je in de OP ergens een link naar de vorige delen moeten hebben ![]() | |
exlurker | donderdag 19 januari 2012 @ 14:52 |
Als je onder of bovenaan het venster op de topic titel klikt komt ook deel1 te voorschijn | |
bobenjanneke | donderdag 19 januari 2012 @ 14:57 |
Voorbeeld plaatje:![]() Wordt er bedoelt. Dus dat je dadelijk: centraal verftopic deel 1 centraal verftopic deel 2 centraal verftopic deel 3 centraal verftopic deel 4 krijgt. | |
Sweetpea8472 | donderdag 19 januari 2012 @ 15:18 |
Geen banen maken, maar kris-kras rollen. En zeker niet te hard op je roller drukken! Lekker laten rollen. Duurde wel even voordat we de techniek goed in de polsen hadden, maar het werkt wel. In het begin duwden we nogal op die rollers en kregen we echt "lijnen"... Gelukkig moeten we de kamer die we als eerst gedaan hebben, nog eens doen (maar dan met watervaste latex, die katten makken er wel een rotzooitje van onder het raam! helemaal zwart...) | |
bobenjanneke | donderdag 19 januari 2012 @ 15:34 |
Ik snap jouw quote niet op mijn antwoord? Mijn antwoord was op de vraag hoe iemand een mdf constructie moest lakken met watergedragen verf. Daarnaast kriskrasrollen doen ze alleen bij ![]() en ![]() Een schilder text eerst de muur tegen het plafond aan en net boven de plintmet een kwast, rolt deze verf uit met een rollertje. Dan rolt de schilder zijn volle roller over een breedte van 50 a 60 schuin naar beneden en gaat dan van boven tot onder invullen, dus banen maken. Dan rolt de schilder de natte tex nog een keer na, zodat er geen banen zichtbaar blijven. Dus niet kriskrasrollen, maar netjes en efficient "vakken" vullen en nat in nat werken. | |
Sweetpea8472 | vrijdag 20 januari 2012 @ 09:11 |
We hebben beide geprobeerd, zowel met latex op een gipsen ondergrond als watergedragen verf op mdf. We bleven bij beide banen zien, totdat we kriskras gingen rollen. Ik moet wel zeggen dat we op het laatst de roller niet meer gebruikt hebben voor het MDF, maar dat we (goede!) kwasten zijn gaan gebruiken. Kost wel meer tijd, maar ik kan er toch beter mee overweg dan de roller. | |
bobenjanneke | vrijdag 20 januari 2012 @ 09:26 |
Het kan ook liggen aan de gebruikte roller. Ik gebruik altijd een anza ( das het merk ) roller voor gronden en lakken met water en synthetische verf. Bij gebruik van bouwmarkt rollers heb je er misschien meer kans op. Nu met meer uitleg snap ik je beter. En als jouw manier goed werkt, is het toch goed! | |
Sweetpea8472 | vrijdag 20 januari 2012 @ 09:36 |
Geen idee welk merk roller we op het laatst gebruiken (de eerste rollers en kwasten waren van de gamma, eigen merk, nooooooit meer! later alleen maar gebruikt voor het afbijten van oude verflagen, dat spul vrat de kwast namelijk ook op ![]() ![]() | |
samsuus | vrijdag 27 januari 2012 @ 09:38 |
Voor onze nieuwbouwwoning is het plan om de muren te gaan sausen. De muren zijn behangklaar opgeleverd. Mijn idee was om de muren eerst met verdunde witte latex te schilderen (2 lagen???) en daarna de definitieve kleur erop in 2 onverdunde lagen. Nu hoor ik van de "hulptroepen" steeds dat ik toch echt voorstrijk moet gebruiken. Ik dacht dat dat niet nodig was. Dus de vraag is: wel of geen voorstrijk gebruiken? Zo ja, welk merk is aan te raden? En is het dan slim om evengoed na voorstrijk eerst verdunde witte latex aan te brengen? | |
bobenjanneke | vrijdag 27 januari 2012 @ 10:00 |
Voorstrijk is alleen bedoeld om de zuigende werking van de ondergrond op te heffen. Mijn mening is dat voorstrijk troep is, heb er zelf nog nooit mee gewerkt op de nieuwbouw. Door de voorstrijk kun je banen gaan krijgen die zichtbaar zijn door het schilderwerk heen. Dus koop tex, verdun deze goed met water. Zeker een liter water op de 5 liter tex. | |
samsuus | vrijdag 27 januari 2012 @ 10:15 |
Tex is al in huis (de flexa aanbieding waar jij me op wees ;-) ) Is 1 laag sterk verdunde tex voldoende? Of moet ik 2 lagen doen? (miss 2de laag minder verdunnen?)
| |
bobenjanneke | vrijdag 27 januari 2012 @ 10:19 |
1 laag sterk verdunde tex is voldoende. | |
samsuus | vrijdag 27 januari 2012 @ 10:22 |
Thanks!! Enne wat betreft de rollers, hoeveel cm raad je aan? Las ergens zo breed mogelijk omdat t mooier resultaat geeft minder banen.. | |
bobenjanneke | vrijdag 27 januari 2012 @ 10:31 |
Ik zal strax dadelijk ff een lijstje maken... | |
samsuus | vrijdag 27 januari 2012 @ 10:39 |
You're the best!!! ![]() | |
bobenjanneke | vrijdag 27 januari 2012 @ 11:47 |
Je hebt een paar kleine rollers nodig van 10 cm, en een voor de grote vlakken 20 cm... | |
BJDD | zondag 29 januari 2012 @ 09:11 |
Waar bobenjanneke verder gaat als BJDD! | |
blomke | zondag 29 januari 2012 @ 09:25 |
D&D zijn Douwe en Dieuwertje ???? | |
BJDD | zondag 29 januari 2012 @ 09:32 |
Dagobert & Duck... Hahahahaha Bobenjanneke was voor mij alleen, BJDD voor mij en janneke, zij wilde ook graag op fok en geen los account, DD zijn de 2 kids Didi & Dana. Dus het schildersadvies blijft gewoon doorgaan, maar in de postgegeschiedenis zullen wat vaker topics staan over kinderen e.d.... | |
samsuus | zondag 29 januari 2012 @ 09:46 |
Gezellig!! Welkom Janneke :-) | |
BJDD | zondag 29 januari 2012 @ 09:46 |
Is de tegelzetter helemaal klaar inde woning? | |
samsuus | zondag 29 januari 2012 @ 10:00 |
Nee, de beneden verdieping is wel helemaal af incl. voegwerk, op zolder is het juist op het voegwerk na af en de slaapkamers moet nog aan begonnen worden. Daarvoor komt de tegelzetter as donderdag. Dus hopelijk is het over een week wel allemaal af. Vandaag mogen we beneden en op zolder niet op de vloer dus we gaan zo weer verder met de muren voorbewerken (gaatjes vullen, schuren en verdunde latex erop) en waarschijnlijk krijgt Maud haar kamer al een eerste laag roze verf ![]() Morgen zal ik mn eigen topic weer updaten met foto's ![]() Edit; hmm meer een post voor in de SC.. Sorry! | |
bleiblei | zondag 29 januari 2012 @ 21:19 |
ah, dacht al dat ik scheel was toen ik je gipsen ornamenten topic had gelezen en ineens een andere nick zag als topicstarter ![]() | |
BJDD | zondag 29 januari 2012 @ 21:39 |
Hahahaha, Maar voor de rest geen info om zelf gipsen lijsten te maken? We moeten nog steeds een afspraak maken, jij en je lady bij ons of andersom.... Hoe is het verders? | |
jabesthoi | donderdag 2 februari 2012 @ 08:44 |
Binnenkort ga ik verhuizen en in mijn nieuwe huis is door de oude bewoners gerookt. nu wil ik de muren weer een fris wit kleurtje geven. Hoe kan ik ik mijn muren het best schoonmaken/ontvetten voor ik begin met latexen? [ Bericht 0% gewijzigd door jabesthoi op 02-02-2012 09:01:32 ] | |
BJDD | donderdag 2 februari 2012 @ 09:19 |
Eerst alles met ammonia afnemen, en dan met goeie isolerende tex afwerken. | |
jabesthoi | donderdag 2 februari 2012 @ 09:25 |
ik kreeg de tip om met alablastine voor te strijken. maar dit is toch alleen voor ongeverfde beton muren(nieuwbouwhuis)? | |
BJDD | donderdag 2 februari 2012 @ 09:30 |
Als je niet wil schoonmaken, maar meteen aan de slag wil, moet je kijken voor een isolerend voorstrijk, of voor een ( dure ) isolerende tex. Dan heb je wel kans dat 2x moet texen, om doorslag te voorkomen. Alabastine is een merk, geen product. | |
jabesthoi | donderdag 2 februari 2012 @ 09:43 |
ik heb Histor Monodek aangeschaft. is dit een isolerende tex? | |
BJDD | donderdag 2 februari 2012 @ 09:48 |
Nee, is geen isolerende tex. Voordat je die gaat gebruiken, moet je de nicotine plekken isoleren. En dat kan met een spuitbus, of schoonmaken. | |
jabesthoi | donderdag 2 februari 2012 @ 09:53 |
BJDD bedankt voor je tips! Kan pas over 2 weken aan de slag dus ga nog even in het rond kijken. | |
BJDD | donderdag 2 februari 2012 @ 09:59 |
Succes ermee! | |
Vlientje | zaterdag 4 februari 2012 @ 22:57 |
Nu heel even verder in dit topic, haha! Het behangen is redelijk klaar (foto's komen binnenkort!) maar nu twijfel ik over iets. De muren worden sowieso geschilderd. Maar door het behangafstoomapparaat zijn er allerlei vochtkringen op het plafond gekomen, en tevens heeft het plafond een zalmrozige schijn. Nu twijfel ik, zal ik het plafond nu al schilderen, of daarmee wachten tot later? 1) Nu schilderen, hoe moet dat dat met afplakken eens ik muren ga schilderen, trek ik dan het pas geverfde plafond weer mee als ik de plakkers eraf trek, want dat is nu al gebeurd, heb hier en daar een stukje plafondverf eraf getrokken, mee met het behangpapier :/ 2) To be honest wil ik er graag vanaf zijn, ben al twee weken bezig en pffff. Stel dat ik het nu niet doe, maar wel eens ik er woon (meubels zijn makkelijk ff te verschuiven), is dat te doen? Of spat de verf dan op de reeds geschilderde muren? 3? Is het een kwestie van verf op de roller en smeren maar, of moet ik nog dat hele plafond gaan schuren of iets? ![]() | |
BJDD | maandag 13 februari 2012 @ 19:24 |
had je nog antwoorden nodig? Had eigenlijk wel reacties van andere fokkers verwacht... | |
Vlientje | donderdag 16 februari 2012 @ 08:45 |
Nee nou ik heb besloten om het plafond maar zo te laten zoals het is, had er eigenlijk geen tijd meer voor en als ik me er later nog aan erger kan ik er dan nog wat aan doen ![]() | |
BJDD | dinsdag 21 februari 2012 @ 20:39 |
Ok, succes! | |
Vonkenboer | donderdag 23 februari 2012 @ 21:28 |
Is het voldoende om kozijnen met schuurpapier met korrel tachtig op te schuren voordat we ze in de grondverf zetten ? Of moet dat met een veel kleinere korrel ? ![]() Het schuurwerk is wel spiegel glad | |
BJDD | zaterdag 25 februari 2012 @ 23:31 |
Het schuurwerk moet juist niet spiegelglad zijn voor een goede hechting. P80 is voor het snel kaal schuren, daarna p120 gebruiken om het hout te verfijnen. Na het gronden ( synthetisch denk ik ) 2 dagen laten drogen, dan p150 of p180 gebruiken om de grondlaag op te ruwen. Als je 2 keer lakt, p180 tussen de 2 laklagen gebruiken. | |
kingjotte | zondag 26 februari 2012 @ 00:46 |
Ik snap niet precies hoe je dat bedoelt ![]() Op dit plaatje gaat de beugel aan de rechterkant de roller in, maar je kunt toch niet naar rechts rollen? ![]() | |
BJDD | zondag 26 februari 2012 @ 08:42 |
Ik bedoel: je text een wand van boven naar beneden naar rechts of naar links. De kant waar de beugel de roller ingaat ligt het grootste drukpunt. Dus door de kant op te rollen waar de beugel de roller ingaat, tex je de banen weg. | |
kingjotte | zondag 26 februari 2012 @ 12:28 |
Check! bedankt. Over 2,5 week de sleutel van m'n nieuwe huis. Gaat goed van pas komen deze tips. Gelijk nog maar een schaamteloze vraag. Ik moet (wil) de volgende klussen doen: 1 Behang verwijderen 2 Muren structuurverven 3 Kozijnen een andere kleur geven Wat is de goede volgorde? Ik denk zelf 1, 3, 2 want lichte structuurverf krijg je nog wel van je kozijn af (sowieso kun je een kozijn afplakken) maar donkerdere lak krijg je nooit meer van je muur en een structuurmuur afplakken is ook nogal lastig. Correct? | |
Vonkenboer | zondag 26 februari 2012 @ 13:03 |
Duidelijk antwoord, naja spiegel glad zijn de kozijnen ook niet echt. Denk niet dat de kozijnen heel erg anders worden als ik ze met korrel 120 op ga schuren, we zetten ze gewoon in de grondverf en schuren nadat het kozijn 2 dagen gedroogd heeft alles een keer op met korrel 180. Waarna we ze twee keer aflakken (met natuurlijk een keer schuren tussen de laklagen door). ![]() | |
blomke | zondag 26 februari 2012 @ 13:05 |
Ik ben voor buitenwerk nooit fijner gegaan dan P150. Daarmee schuurde ik het al mat ipv ruw. Overigens wel met een glad en sterk eindresultaat (de laklaag). | |
Vonkenboer | zondag 26 februari 2012 @ 13:12 |
Dit betreft trouwens schilderwerk binnen ![]() | |
kingjotte | dinsdag 28 februari 2012 @ 01:04 |
@BJDD Heb je hier toevallig ook goede raad over? ![]() | |
BJDD | dinsdag 28 februari 2012 @ 09:06 |
Ben nu zelf thuis druk bezig met plafond en kooflijsten. Antwoord komt vanmiddag of vanavond. | |
BJDD | dinsdag 28 februari 2012 @ 11:14 |
Zoals je zelf al aangeeft: 1) behang verwijderen 2) Muren structuren ( persoonlijk vind ik het niet mooi, raad je het ook af als je het nooit gedaan hebt, want de kans op kale plekken en overdadig veel structuur op andere plekken is groot ). 3) Kozijnen lakken. Mocht je met donkere lak op de muur knoeien, kun je deze nog plaatselijk aantippen met tex. Over de structuur: wat voor wanden heb je nu? Het is natuurlijk persoonlijk, maar ik heb vroeger structuur muren gehad, en heb nu glad pleisterwerk. En bij mij komt er nooit never geen structuur meer op de muren. | |
kingjotte | dinsdag 28 februari 2012 @ 12:09 |
Waarom is het dan beter om eerst te structuren? Mij leek eerst kozijnen handiger? Als je dan met je structuur knoeit veeg je het zo van het kozijn af? Aan de andere kant, als je daarvoor met de donkere lak knoeit krijg je dat natuurlijk lastig dekkend... Toch maar eerst muurtjes dan :-) Wat voor muur (materiaal) er precies achter zit weet ik niet, maar persoonlijk vind ik gladde muren niet zo mooi. In de woonkamer heb ik straks glasvezelbehang met een mooie structuur, alleen is het me te kostbaar om dat door de hele woning te doen. | |
BJDD | dinsdag 28 februari 2012 @ 15:28 |
Structuren/texen kan zoveel spatters geven dat men eerst text en dan lakt. Texen is lomper werk als lakken. Dus men werkt van boven naar beneden, van lomp werk naar fijn werk. | |
refro | donderdag 15 maart 2012 @ 09:57 |
Zo wij hebben ook een nieuw huis gekocht waar de kozijnen ook hard aan een schilderbeurt toe zijn. Het zijn hardhouten kozijnen die "gebeitst" zijn (in ieder geval geen dekkende kleur). De kleur is redelijk donkerbruin. Wat er als laatste opgesmeerd is begint nu op een aantal plaatsen af te bladderen, en zowel ik als de verkoopster hebben geen idee welke verf dit is. Ik wil er zelf een sikkens cetol variant op smeren. Maar hoe bereid ik het hout het beste voor (liefst zonder het helemaal kaal te moeten maken). De keuze van sikkens komt voort uit de goede ervaringen die ik met rubbol sb bij mijn huidige huis heb. Iemand? | |
blomke | donderdag 15 maart 2012 @ 10:07 |
Dan toch kaal schuren of anderszins ontdoen van de slechte lagen en plekken; als de laatste verflaag zo slecht is, is iedere volgende laag ook gedoemd te gaan bladderen. | |
douche-eendje | donderdag 15 maart 2012 @ 10:20 |
Ik heb het zo aangepakt (1-2-3), pff wat een werk was het. Maar het is wel mooi geworden ![]() ![]() Ik heb voor deze week nog een deurpost+bovenlicht, 2 kastjes en 2 deuren op het programma staan (moeten af dit weekend). Zijdeglans ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door douche-eendje op 15-03-2012 10:38:24 ] | |
refro | donderdag 15 maart 2012 @ 10:36 |
En als ik dan toch moet gaan schuren. Helpt het dan om mijn B&D vlakschuurmachine en/of mijn B&D mouse te vervangen door bijv een excenter schuurmachine? (Oftewel welke schuurmachine werkt hier het beste voor). | |
blomke | donderdag 15 maart 2012 @ 11:55 |
Die eerste 2 zijn prima, een excenter gebruik je voor grote oppervlakken; een gevelbetimmering oid. Op een kozijn past zo'n excenter niet. | |
sheonlydreams86 | donderdag 15 maart 2012 @ 13:53 |
Ik wou hier even melden dat ik laatst toch zonder tape ging schilderen. Overgang lichte muurverf naar donkere lak. Ging eigenlijk best aardig, en veel minder gedoe met verf wat dan toch onder de tape gelekt heeft etc., en muurverf blijft zo ook netjes intact. Advies voor de rest: het kan prima, dus gewoon doen! | |
Sweetpea8472 | donderdag 15 maart 2012 @ 14:03 |
Als je een vaste hand hebt, zou ik het ook zeker aanraden. En ook niet laten afleiden waardoor je * Sweetpea8472 draait zich om oeps, ineens een vlek over je muur hebt ![]() | |
Rens_a | woensdag 4 april 2012 @ 16:56 |
Ben begonnen met de grondlagen, maar vroeg me nog af hoe ik het beste de hoekjes en moeilijk bereikbare plaatsen kan doen. Met een kwast neem ik aan? Maar wat voor kwast? En dan eerst de hoekjes en daarna met de roller eroverheen? Alvast bedankt! | |
Adelante | zondag 17 juni 2012 @ 10:41 |
Vraagje voor de 'kenners': ik heb besloten buiten alle kozijnen deze zomer te schilderen (mits het nog ergens een weekje droog wordt). Nu willen we de uitzetvensters van een andere kleur voorzien dan de andere/vaste delen. Wat is gebruikelijk om dit te doen bij schuiframen ![]() Alleen het schuivende deel dat omhoog gaat of ook het gedeelte waar het achter schuift. Ik zal wel even een plaatje maken van het raam waar het om gaat, mocht de omschrijving niet helder zijn ![]() | |
#ANONIEM | zondag 17 juni 2012 @ 10:58 |
De draaiende ( schuifende ) delen staan los van het kozijn Dus kan je ook zo schilderen | |
Adelante | zondag 17 juni 2012 @ 17:12 |
Dank voor je antwoord Estolan ![]() ![]() Het bovenste gedeelte is niet draaiend/schuivend en toch meegeschilderd. Ik neig meer hierna dan het bovenste deel ook wit te houden... | |
#ANONIEM | zondag 17 juni 2012 @ 17:33 |
Kan Er zijn geen regels voor wat de klant wil | |
sheonlydreams86 | donderdag 21 juni 2012 @ 09:42 |
Niet een vraag over verf, maar wel over schilderen... De dakgoten bij oude huizen (zeg maar zoals hier, zijn die geschikt om in te staan als je die ramen wil schilderen? Het lijkt een onderdeel van het constructie te zijn, maar ik twijfel nog een beetje. | |
#ANONIEM | donderdag 21 juni 2012 @ 09:45 |
Nee Soms kan het wel. Maar dakgoten zijn uberhaupt niet geschikt om in te staan ( ook al gebeurd dat wel ) | |
blomke | donderdag 21 juni 2012 @ 10:35 |
Vaak genoeg in dakgoten staan schilderen. Hangt er net vanaf hoe breed ze zijn, en hoe aan/op de buitenmuren aangebracht. | |
sheonlydreams86 | donderdag 21 juni 2012 @ 10:52 |
Het is dus zoals bij het linkje die ik gepost heb, weet niet of het goed te zien is? Breedte is wat minder van belang, het gaat waarschijnlijk alleen om de bovenkant van de ramen (omdat deze niet te bereiken zijn met de ladder, de onderkant wel), dus zo lang hoef ik er ook niet in te staan. | |
blomke | donderdag 21 juni 2012 @ 11:08 |
Dat is zo niet te zien; de breedte moet ook groot genoeg zijn om in te kunnen staan (je schoenmaat zeg maar). Mocht het om het boeiboord van de dakkapel gaan, dat kan je ook geknield vanaf het dakje, schuren en schilderen. | |
sheonlydreams86 | donderdag 21 juni 2012 @ 11:28 |
Ik bedoel meer qua draagconstructie / gewicht. Ik heb het gevoel dat ik er sowieso in kan staan, maar of het daarvoor bedoeld is? De schoorsteenveger heeft er trouwens gewoon overheen gelopen om naar het dak te komen. | |
blomke | donderdag 21 juni 2012 @ 11:37 |
Dat begrijp ik ook wel, maar dat kan ik zo niet beoordelen. Daarvoor zul je de binen- en buitenwerkse maten op moeten geven. | |
Adelante | vrijdag 22 juni 2012 @ 17:52 |
Iemand nog tips om strakke lijntjes te krijgen als je met meerdere kleuren werkt. Ik alles netjes afgeplakt en lopen er alsnog druppels onder de tape door ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juni 2012 @ 18:13 |
Welk tape heb je gebruikt? | |
Adelante | vrijdag 22 juni 2012 @ 21:56 |
3M de blauwe (UV-bestendig ofzo)... | |
#ANONIEM | vrijdag 22 juni 2012 @ 22:00 |
Het is mogelijk De ene keer direct eraf halen, soms even laten zitten Oefening baart kunst | |
mark_dabomb | donderdag 27 september 2012 @ 09:58 |
Even een megakick ![]() Wij hebben in ons huis ca. 200m2 laten stucen en gaan binnenkort alles spuiten met latex (Herberts met lange open tijd). Nou hebben wij op aanraden van de verkoper 5 liter flevopol meegenomen die wij moeten gebruiken als voorstrijk, ik lees echter wisselende verhalen over voorstrijken. 1. Is 'voorstrijken' met ca. 10% verdunde latex niet beter? 2. Als ik toch flevopol gebruik (met roller op brengen), gaat mijn mooi gladde stucwerk niet naar de knoppen? Het stucwerk geeft niet 'wit' af als ik daar met mijn hand overheen veeg. Tevens nog een ander vraagje, de binnen kozijnen staan momenteel in 2 laagjes CWS Unigrund en worden afgelakt met Sikkens Azura Rubbol Plus. Hoe 'grof' kan ik schuren tussen de lagen door? De grondverf heb ik tussendoor met P120 geschuurd. | |
blomke | donderdag 27 september 2012 @ 17:45 |
Veel beter. Je wilt niet weten wat een ellende te veel aangebrachte voorstrijk kan geven. Recent was her een verhaal van iemand die goedkope latex nam en daar een verdunde scheut behangplaksel in goot. Werkte perfect: ondergrond op kleur (wit) voorgelatexed en geen probleem met zuiging met de eindlaag. | |
Cathmar | zondag 7 oktober 2012 @ 12:31 |
Vraagje: ik ga een nieuwe muur verven met struktuurverf. Muur is van gipsplaat, onbehandeld. Gisteren voorstrijk gekocht. Zei die jongen van de bouwmarkt dat ik er ook nog speciale grondverf/voorstrijk met korrel op moest smeren a tien euro voor een mini emmertje. Anders zakt de korrel?? Is dat nodig? | |
blomke | zondag 7 oktober 2012 @ 13:10 |
Meer dan één laag voorstrijk, lijkt me overdone. Het eindresultaat hangt vooral af van de kwaliteit van de gebruikte producten en van je vakkundigheid. Niet van het aantal lagen voorstrijk. Zou er gewoon behangplaksel en latex met de kleur van de structuurverf als voorstrijk op smeren. | |
Cathmar | dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:15 |
Beterlaatdannooit.... Thanks voor de tips. Het is helemaal gelukt! | |
douche-eendje | dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:08 |
Ik ga weer langzaamaan de klusboel hier pogen op te pakken maar ik ben niet echt een held in schilderen. Als eerste wil ik graag mijn wc verder afmaken, dat zag en ziet er nog altijd niet echt lekker uit. ![]() Bij het plafond lopen deze leidingen, geen idee waarvoor ze zijn behalve dat ze ook dat prachtige vieze geel zijn als de rest van het huis was. Hoe kan ik dit een beetje netjes wit maken? | |
JerryLee | dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:51 |
verlaagd plafond ? | |
douche-eendje | dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:52 |
Gaat dat wel mooi worden met het bovenlicht bij de deur? Sowieso ben ik a-technisch als het op dit soort dingen aankomt en is schilderen al een hele uitdaging dus ik denk dat dat voor mij nog het meest "makkelijke ![]() | |
JerryLee | dinsdag 16 oktober 2012 @ 20:58 |
Buizen lopen boven het kozijn door zo te zien . Is wel mogelijk hoor . Schilderen ? Plastic kapjes bij de muur verwijderen,met een bokkepoot leidingenruim in de verf zetten ,en met een fluweelrolletje uitrollen . Neeem je gelijk je bovenlicht mee in de lak. Desnoods een spiegeltje gebruiken om te zien of je boven -achterzijden geraakt heb van de leidingen. Vooraf schoonmaken met St. Marc en een schuursponsje . en je vloertje en pot vooraf afplakken . lak week laten drogen ,omwikkelen met afplakpapier ,geen kranten dat drukt inkt door en de wandjes en plafond in de latex rollen zelfde systeem ,voorzetten met een bokkepoot en dit keer uitrollen met een vachtrolletje | |
JerryLee | dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:03 |
lekker voor je zink ![]() Steigertje 60 breed kost geen drol voor een week . Stuk veiliger en prettiger te werken | |
tiho1 | dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:30 |
Beetjd laat maar ik strijk altijd voor. Een keer niet gedaan en daar kwam bij de tweede kleur een jaar of twee later alles los. Alles afgestoken en dat ging om 8 m2. Zou er geen 200 willen doen. Als je met een gladde roller de voorstrijk aanbrengt en belletjes wegrolt zie je dat niet meer. Verf opschuren doe ik altijd met scotschbrite. Scheur je de randen niet mee weg ook. | |
sheonlydreams86 | woensdag 17 oktober 2012 @ 09:28 |
We hebben inmiddels de ladder verruild voor een langere, dus de raampjes zijn al geschilderd ![]() | |
TR08 | woensdag 7 november 2012 @ 21:22 |
Een schaamteloze kopie van mijn eigen post uit mijn eigen jaren 30 huis topic:Waar ik nu mee zit is of dit iets is wat je nog een jaar of wat goed kan houden met lokaal oplappen of dat je toch binnenkort alles kaal moet lopen branden. Hoe komt het uberhaupt dat de verf zo los loopt te bladeren van het hout? | |
#ANONIEM | woensdag 7 november 2012 @ 21:26 |
Ja, zo lang het hout goed is, gewoon blijven onderhouden Ooit slecht behandeld door bijv niet schuren, niet goed gronden, eerst plamuren dan gronden etc Beste is kaal hout, lekker verdunt voorgronden. Repareren waar nodig. Nog een keer gronden. Eventueel nogmaals plamuren en bijslaan. Dan aflakken met een hoogglans lak | |
TR08 | woensdag 7 november 2012 @ 21:32 |
Wat is bijslaan? | |
kaasplankje | woensdag 7 november 2012 @ 21:34 |
Mijn papa zegt dat verf die bladdert goed is, want dan zie je tenminste dat je schilderen moet. Die verflaag heeft ook niet het eeuwige leven. | |
#ANONIEM | woensdag 7 november 2012 @ 23:57 |
Alleen reparatie plekken bijwerken met grondverf | |
#ANONIEM | woensdag 7 november 2012 @ 23:58 |
Elke 3-5jaar behandelen is het beste | |
tiho1 | donderdag 8 november 2012 @ 09:57 |
Dat de verf los komt kun je de schilder zeker kwalijk nemen. Dat hoort niet zo. Het hout is te nat geweest met schilderen. De verf heeft nooit vast gezeten lijkt het. Bladderende verf is goed is onzin. Dan kun je niet schilderen. | |
TR08 | donderdag 8 november 2012 @ 10:00 |
Op de plekken waar het los komt zitten circa 5 lagen oude verf onder de nieuwe verf, dat is het rare. Eerder zat het blijkbaar wel redelijk vast en nu komt het er ineens af. | |
#ANONIEM | donderdag 8 november 2012 @ 10:28 |
Oude verf is op, gaan opzwellen door de warmte, zit vocht achter Alles is mogelijk Gewoon kaal schuren, schrappen, branden. En opnieuw beginnen | |
kaasplankje | donderdag 8 november 2012 @ 13:12 |
Of verf gaat bladderen op den duur heeft imo te maken met het type verf wat gebruikt is. Sommige soorten verf gaan niet bladderen maar dan zie je ook niet wanneer het tijd is je houtwerk weer eens van een verse laag te voorzien. Verfsoorten die niet bladderen geven risico op houtrot zonder dat je het in de gaten hebt. Daarom is het goed dat de verf gaat bladderen als het verouderd onder invloed van weer en UV door zonlicht. Het is mogelijk dat er bij TR08 niet goed geschuurd is, maar dat zie je vanzelf als je de boel gaat los schrappen en opschuren. | |
#ANONIEM | donderdag 8 november 2012 @ 13:23 |
Verf hoort niet te bladderen als je het goed gedaan hebt | |
TR08 | donderdag 8 november 2012 @ 14:14 |
Het rare is nu dat er dus "ineens" bij de laatste verfbeurt lagen los lijken te komen die eerder 80 jaar goed gezeten hebben (sinds 1931 dus). Dingen als slecht schuren zouden eerder pijn gedaan moeten hebben. | |
#ANONIEM | donderdag 8 november 2012 @ 14:21 |
of de nieuwe verf heeft de oude laag aangetast ( opgelost ) | |
kaasplankje | vrijdag 9 november 2012 @ 07:23 |
Zoe het natte weer van afgelopen zomer ook van invloed geweest kunnen zijn? | |
TR08 | vrijdag 9 november 2012 @ 08:16 |
De nieuwe verf was van Waarborg [zie site] en daarop zat 10 jaar garantie op beschermende werking en 5 jaar op kleur echtheid aldus de schilder. Aangezien het een merk is dat zich puur richt op professioneel gebruik moet die verf tegen de regen kunnen. Een Nederlands kwaliteit merk verf dat niet tegen regen kan is onzin. | |
tiho1 | vrijdag 9 november 2012 @ 09:56 |
Kan het zijn dat de zinken goot hier en daar een beetje begint te lekken? Dus dat het hout van binnen nat is geworden. Het ziet er ook vrij donker uit, het hout. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 10:09 |
Is van Anker Stuy, klein NL merk Maar er bestaat geen garantie op de verf zelf. Dat kan ook niet | |
JerryLee | vrijdag 9 november 2012 @ 10:11 |
Het winterschilderstarief is van 1 november tot en met 18 maart. Dat is niet zonder reden ,in dat jaargetijde heb je te maken met een lagere temperatuur en een verhoogde luchtvochtigheid. Vandaag hebben we bv. te maken met een waarde van 88 a 92%. Vrijdag 9 November Overwegend bewolkt Maximum: 9 °C Wind: 18 km/h - Z Luchtvochtigheid: 88% Kans op neerslag: 20% Zonsopgang: 7:51 uur Buien Minimum: 7 °C Wind: 13 km/h - Z Luchtvochtigheid: 92% Kans op neerslag: 50% Zonsondergang: 16:58 uur Wanneer er dan gesproken word over een maximum van 75 % http://www.verfenzo.eu/site.php?obj=2962 (sommige sites 85 %), kan je de kwast beter in de kast laten liggen. Nu kan de schilder fantastische theorieën ophangen betreffende watergedragen grondlakken en drogen met de föhn,maar bepaalde natuurkundige processen kan je niet foppen . Bij een beetje serieuze schildersklus (NS,overheid,Monumenten) behoor je dagelijks een rapport op te maken waar je de waarden dauwpunt,luchtvochtigheid en buitentemperatuur minimaal behoort te vermelden . Want niemand weet de condities meer na een aantal maanden . Blijkt na een bepaalde periode dat onthechting optreedt,terwijl na te gaan is dat het op die dagen geen schilderwerk is heb je echt een probleem als schilder (en ben je in de regel zo'n klant kwijt ). Ruitjesproef is ook een goede methode om te zien of de rest wel de vereiste hechting heeft . In dit geval zou ik niet meer dan gronden doen aangezien grondverf open is van structuur (ademt ) en het vocht dus eruit en weliswaar erin kan . Ga je nu aflakken sluit je het in (vocht ) valt binnen 1 a 2 jaar weer de boel eraf. ...en in het voorjaar gewoon een meetrapport eisen als het goed word aangepakt . Waardes kan je zelf ook controleren via elke weersite om problemen te voorkomen . Het is altijd moeilijk vast te stellen waarom onthechting plaatselijk hoger is op de ene plek dan de ander aangezien dit te maken heeft met luchtstromingen en positie's van het schilderwerk (blijven vluchtige stoffen langer hangen etc ) | |
JerryLee | vrijdag 9 november 2012 @ 10:17 |
Oplosmiddelen zoeken de gemakkelijkste weg naar buiten . Wanneer of de temperatuur te laag of te hoog is geweest tijdens het lakken (of de luchtvochtigheid),zal er een te snelle filmvorming optreden in de laatste aflak . (Daarom ook altijd tegen de zon in schilderen ) Aangezien je dan te maken hebt met een gesloten structuur zal het zich een andere weg zoeken naar buiten . Grondlagen zijn poreus van structuur en hebben een hogere zuiging ,dus als zij die verdunningen en oplosmiddelen opnemen komt na verloop van tijd het gehele systeem los . | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 10:42 |
Je hebt ook verfsystemen die daar voor geschikt zijn hoor Tot 0gr kan je gewoon buiten werken | |
JerryLee | vrijdag 9 november 2012 @ 10:43 |
Ja hoor je kan ook onder water schilderen ,maar of het aan te raden is . ![]() (Het vloeit ook zo mooi ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door JerryLee op 09-11-2012 10:49:28 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 11:37 |
De Veveo Urethancoat is een goed product tot 0gr | |
JerryLee | vrijdag 9 november 2012 @ 12:14 |
Kijk nou eens op het techscheet : http://www.veveo.nl/media/celsor_urethancoat_4s_hg_vos_2010.pdf Verwerkingsgegevens Tijdens applicatie en droging dienen de ondergrond- en omgevingstemperatuur boven 0°C en de relatieve luchtvochtigheid maximaal 85 te zijn. Droogtijden Bij 23°C en een relatieve luchtvochtigheid van 65%: stofdroog: na 1½ uur, kleefvrij: na 2 ½ uur, overschilderbaar: na ca. 16 uur. Bij 5°C en een relatieve luchtvochtigheid van 65%: stofdroog: na 4 uur, kleefvrij: na 5 uur, overschilderbaar: na ca. 24 uur. 24 uur een relatieve luchtvochtigheid van max. 65 % is geconditioneerde omgeving in de wintermaanden. Zeker met het vallen van de avond (zonsondergang) en ochtends heb je met veel hogere waarden te maken (over het algemeen ) verffie niet droog binnen 24 uur >opname vocht .gevolg kans op matslaan en onthechting (bij aanbrengen volgende lagen ) | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 12:21 |
Kans op ja Maar toch bij de juiste applicatie gebeurd dat niet Anders zou je in NL nooit kunnen schilderen in de winter, en toch "moet" dat van de klant wel ( bijv TU-Delft ) | |
JerryLee | vrijdag 9 november 2012 @ 12:34 |
nee ,als je van te voren weet wat het weer doet ,gaat het goed ja . je hebt gemiddeld 8 maanden in nederland dat je zonder veel problemen buiten kan schilderen . Wanneer je dan in je witte overalletje met kouwe poten in december lekker aan de dakgoot wil hangen is dat een keus . je kan er ook voor zorgen dat je vooraf binnenwerk hebt geregeld,zodat je productief niet afhankelijk bent van de elementen . Ik ken legio voorbeelden uit de eerste hand dat na een aantal maanden problemen optreden ,en het kastje muur verhaal begint ;Wie is verantwoordelijk. Je kent de risico's ,je hebt een alternatief (binnen ) waarom dan tegen natuurkundige wetten ingaan ? P.S Klant kan zoveel moeten ,gaat die zelf maar staan teren. Ik moet niks ![]() Straks gaat het fout en dan ben ik/jij wel de vakman ,die de risico's had moeten inschatten en daarna te handelen . | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 12:38 |
Zo werkt het alleen niet in de werkelijk onderhoudswereld | |
JerryLee | vrijdag 9 november 2012 @ 12:46 |
Inderdaad,en daar word vooral door woningbouwverenigingen lekker misbruik van gemaakt . Eerst eisen dat werkzaamheden worden uitgevoerd: boete bij te late oplevering Dan de betaling draineren en dan een ''onafhankelijk,, bureau inschakelen betreffende de kwalteitscontrole . heb je na een half jaar je poen nog niet of je kan opnieuw beginnen (als je nog bestaat0 Sla deze beurt even over ,als je het niet erg vind ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 november 2012 @ 12:47 |
Een ruitjesproef kan tegenwoordig ook niet direct gedaan worden. Mag ook pas na 3-6mnd | |
JerryLee | vrijdag 9 november 2012 @ 12:57 |
dat is al even ja | |
Lusa | woensdag 28 augustus 2013 @ 15:32 |
Jammer dat deze waardige en leerzame topic niet meer zo actief is. Of ik heb een deel 3 etc. over het hoofd gezien? Ik heb twee vragen waarvan één over gronden en aflakken, en mijn tweede vraag gaat over het schoonmaken van een verzetblik. Graag wil ik mijn nieuwe overkapping gaan schilderen. Sommige delen hout zijn nog onbehandeld, en andere delen hout zijn nog voorzien van een oude lak laag. Wat is de beste aanpak om alles opnieuw te voorzien van een hoogglans lak laag? Ik maak ook gebruik van een verzet blik. Nu blijven er na het schilderen restanten over in de verzet blik. Wat is de beste methode om na het schilderen een verzet blik weer schoon te krijgen zodat ik deze later weer opnieuw kan gebruiken? [ Bericht 2% gewijzigd door Lusa op 28-08-2013 15:39:30 ] | |
JerryLee | woensdag 28 augustus 2013 @ 15:54 |
Indien de oude laklaag in goede staat verkeerd volstaat het matteren hiervan alvorens een nieuwe laklaag aan te brengen . De onbehandelde delen zou ik gezien het vullend vermogen en prijstechnisch eerst twee maal gronden in een op kleur gebrachte grondverf ,waarna het in de gewenste aflak kan worden geschilderd . Verzetbus schoonmaken kost meer aan verdunning/oplosser dan een nieuw inzetstrijkvaatje . http://www.budgetverf.nl/(...)ijkvaatje-kunststof/ ...en waar laat je je vervuilde spoelthinner/verdunner ,valt onder chemisch afval. Opgedroogde verzet/verfblikken mogen bij het restafval | |
Lusa | woensdag 28 augustus 2013 @ 16:19 |
JerryLee bedankt voor je snelle reactie en tips. De bestaande lak ziet er nog goed uit en is ongeveer een jaar geleden erop gezet. Hoe ik het nu dus begrijp eerst schuren en onbehandeld hout op kleur twee keer gronden. Vervolgens alles één keer aflakken met hoogglans. Maakt het geen verschil in aflakken als ik op bestaande lak een donkere kleur zet? | |
JerryLee | woensdag 28 augustus 2013 @ 17:24 |
Nee,uitgaande van een kwalitatief goed product zal het wisselen van licht naar donker geen problemen /kleurverschil opleveren . | |
Cathmar | dinsdag 10 september 2013 @ 13:47 |
Ik heb een oud schoolbankje gekocht. Het frame is geverfd en hier en daar roestig. En het moet een andere kleur worden. Hoe ga ik dit doen? Moet het eerst helemaal kaal en zo ja, wat is de meest makkelijke manier? Kan er dan gewone verf overheen, of hammerite? Alle tips welkom. Het blad is geverfd, maar maak ik weer kaal en dan doe ik er ..... overheen. Beits? ![]() | |
JerryLee | dinsdag 10 september 2013 @ 14:16 |
De meest makkelijke manier is framestralen en laten poederen . behaal je ook een slijtvastheid die met natlak niet te bereiken is . | |
Cathmar | dinsdag 10 september 2013 @ 15:54 |
Thanks voor de tip. Denk dat dit dan een vrij kostbare bedoeling wordt, maar ik ga het eens uitzoeken. | |
JerryLee | dinsdag 10 september 2013 @ 16:20 |
Kan meevallen ,verf is ook duur . Anders,als het de fabriekslak is die er op zit of een netjes aangebrachte laklaag eerst goed schoonmaken . Daarna de beschadigingen glad uitschuren. het geheel in een grondverf zetten die voor metaal geschikt is ,bv Allgrund . Grondverf kan ook op kleur gemaakt worden,zodat je dichter bij de eindkleur komt,en bij slijtage minder gauw beschadigingen ziet . Daarna met elke synthetische lak af te lakken . Tip ±Schilder hen twee maal . 1 X op zijn kop beginnen en 1 keer zoals hij komt te staan . Op die manier heb je altijd licht op je werk ,en hoef je jezelf niet in allerlei bochten te wringen om alles te raken . Wanneer je het houtwerk hgeheel kaal maakt ,zou ik er een parketlak opzetten )krasvast' het frame en houtwerk splitsen is wel zo makkelijk om een mooi resultaat te verkrijgen . Kijk wat betreft de aankoop van je verf ook eens op internet . Daar vind je kwaliteitsmerken voor soms de helft goedkoper dan in de winkel . Action en bouwmarktverf scheelt wellicht iets in prijs maar wordt teniet gedaan door de kwaliteit en de moeizame verwerking. | |
Cathmar | dinsdag 10 september 2013 @ 16:30 |
Wow, dank je!! Ik ga er eens goed naar kijken. | |
JerryLee | dinsdag 10 september 2013 @ 17:27 |
P.S Tip Ronde buizen kan je het best schuren met Scotchbrite , ![]() Dat is een kunststof schuurpad . net zoiets als pannenspons enkel in diverse groftes )zou middel nemen ) en is slijtvaster dan genoemde pannenspons . kan zowel nat als droog gebruikt worden . | |
PdeHoog | woensdag 18 september 2013 @ 00:04 |
Verfgoeroe's! Het volgende doet zich voor: 11 jaar geleden, toen ik mijn huis kocht, heb ik in een van de kamers serieuze problemen gehad met latex op het plafond dat begon te bladderen. De strategie toen: afsteken, behandelen met alabastine fixeer (2x gedaan) en vervolgens nog een met latex. Op datzelfde plafond verschenen kort daarna weer bladders. Kleintjes weliswaar, maar toch....Ik was er toen erg klaar mee dus heb ze laten zitten. Nu, 11 jaar later, ga ik een kleine opknap-ronde doen door huis en jawel.....ook deze kamer gaat onderhanden genomen worden. Wat is nu de beste strategie voor dit plafond? (Ik probeer fixeer zoveel mogelijk te voorkomen omdat ik het absolute bagger vind ![]() | |
blomke | woensdag 18 september 2013 @ 18:52 |
Afsteken van oude lagen en met een warme spons water, resten wegvegen. Dan hier foto's van het resultaat plaatsen. Daarna verder kijken........... | |
Zwelgje84 | maandag 24 februari 2014 @ 15:01 |
Hallo allen, Ook hier in dit topic maar even de volgende vraag (lijkt me de goede plek): Hoewel het nog even gaat duren voordat het echte verven begint in onze woning, ben ik me alvast wat aan het orienteren in de grote 'wat smeren we op de muren'-wereld. Na het lezen van veel adviezen ben ik er over uit dat bij muurverf goedkoop duurkoop is, en dat we beter in één keer voor een goed verfmerk kunnen gaan omdat je dan toch wel hetzelfde kwijt bent (dan hoef je niet zo vaak over te schilderen). Mijn oog is daarom gevallen op het merk Sikkens. Nou heeft Sikkens twee soorten muurverf die het meest geschikt lijken te zijn, Alphatex SF en Alphalux SF (we willen wit en mat). Maar wat is nou het verschil? Welke is het beste voor binnenmuren? En moet er nog een grondverf aangebracht worden bij deze verfsoorten? Er zit al een laagje verf op de (gladde) muren waar we overheen willen schilderen, de muren zijn nu ook licht (witachtig) van kleur. Kunnen we dit gewoon goed schoonmaken, eventueel wat afschuren(?) en dan direct met de Sikkens verf er overheen? Of komt er wel wat meer bij kijken? | |
bigsexy3 | maandag 24 februari 2014 @ 15:45 |
Zo komt deze topic op een mooi tijdstip naar boven. Ik was gisteren mijn deuren aan het aflakken met de roller en de kwast, maar de verf (van Flexa) ging een soort bubbelen als ik dit er met de roller uitrolde. Hoe kan dit? Als de verf in het blik zit bubbelt het na het roeren van de verf ook al. Ik denk dus niet dat het aan de roller ligt. Wat kan ik hier aan doen? Na een paar keer over de bubbeltjes heen te gaan met roller verdwijnt het wel en het resultaat wordt er niet minder op, maar ik vraag me toch af wat er nou niet goed is... ![]() | |
mark_dabomb | maandag 24 februari 2014 @ 16:15 |
Te snel bewegen met de roller waardoor je luchtbelletjes krijgt? | |
TR08 | maandag 24 februari 2014 @ 16:37 |
Heeft iemand hier ervaring met / weet iemand hier meer van verf van Waarborg/ Anker Stuy? http://www.ankerstuy.nl/nl/kmm/waarborg-colourants-hd Ik heb er het nodige van op mijn huis, helaas komen de lagen eronder nu los op de boei. Ik overweeg sterk om de hele boei rondom nu kaal te gaan maken en opnieuw te lakken. Aangezien ik nog rest potten Waarborg verf heb zou ik bij dit systeem kunnen blijven. Mijn alternatief zou zijn om na kaalbranden alles 100% met Sigma verf te doen en de Waarborg maar weg te laten. | |
JerryLee | maandag 24 februari 2014 @ 20:38 |
ik weet niet wanneer de vorige schilderwerken zijn uitgevoerd en door wie 9en waar de lak van afgenomen is ) maar is het geen idee om de fabrikant te benaderen ,niet inzake claims en dergelijke ,maar om er achter te komen wat is de oorzaak dat de onderlagen los komen . Wanneer er geen schildersrapport is bijgehouden incl. datums weersgesteldheid /luchtvochtigheid is het altijd moeilijk na termijn,maar er is kans dat het optisch te verklaren valt Restpotten ,hoe oud ,hoe bewaard ,volume in de pot ? halve lekker in de schuur die er drie jaar staan en waar of de vorst of 30 graden overheen gegaan zijn kunnen zo in de chemobox | |
TR08 | maandag 24 februari 2014 @ 20:56 |
Het gaat om volle onaangebroken vorstvrij bewaarde potten. Rest van je verhaal is een ander traject dat ik helaas zonder succes bewandeld heb. Wedervraag is welke verf eronder zit en dat is volslagen onduidelijk, tenzij je tevreden bent met het antwoord dat het van alles en nog wat is van de afgelopen 80 jaar, varierend van hema kwaliteit tot professioneel spul. Dat een professionele (althans, dat wordt gezegd) laag ineens alles eronder los trekt is dan natuurlijk heel zuur. Vocht in het hout was ook een verdachte, maar dat is uitgesloten. Na weken regen was het hout kurk en kurkdroog op de plekken waar de verf eraf kwam. De schilder aanspreken gaat niet, die heeft ander werk en ik hoef hem eerlijk gezegd ook niet meer te zien vanwege de afwikkeling van het afbladder probleem bij mijn klus. Terug naar de vraag: Heb jij nog ervaring met verf van die fabrikant? | |
JerryLee | maandag 24 februari 2014 @ 21:00 |
Nee ,helaas het merk is mij volstrekt onbekend . Zeker als er bijna een eeuw lakwerk opzit ,kan het geen kwaad om een keer fris te beginnen . Het eerste waar ik aan denk is dauwpunt/luchtvochtigheid ,maar dat is achteraf . Rapportje bijhouden volgende keer . | |
Puala | zondag 18 mei 2014 @ 13:04 |
Even een kick. Zoals het er nu naar uit ziet ga ik begin augustus de buitenboel van mijn huis schilderen. De huidige bewoners hebben de buitenboel niet onderhouden, dus het schreeuwt om een schilderbeurt. Of eigenlijk niet meer, het zal wel schor zijn. Het zijn hardhouten kozijnen waar op dit moment de verf grotendeels vanaf gebladdert is, sommige plekken kieren, maar het is niet rot. Waar moet ik op letten met het kiezen van de verf? Ik ben me er in aan het verdiepen, maar het duizelt me op dit moment aardig. Binnen schilderen draai ik mijn hand niet voor om, maar de buitenboel lijkt wel een andere wereld qua verfkeuze. Wat is het verschil tussen Sikkens, Wijnzonol of Sigma? En ik neem aan eerst een grondverf en dan nog een laag er overheen? Of een Beits? Want ik zie dat dat voor vochtregulerende systemen is? En dat lijkt me gezien het wat ouder hout is wel verstandig? | |
tiho1 | zaterdag 24 mei 2014 @ 20:06 |
Volgens mij is hardhout en beits niet echt een combi. | |
usernaamvergeten | zaterdag 24 mei 2014 @ 22:42 |
Mocht je het eerst kaal gaan halen kan je lijnolieverf overwegen, kan je er weer 20-30 jaar tegenaan. Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar ga het zeker gebruiken als ik de achterkant ga opknappen. Voorkant van het huis heb ik afgelakt met Sikkens Rubbol XD gloss, ook duurzaam (gaat ongeveer 10 jaar mee). Laat zich niet erg gemakkelijk verwerken (vrij stroef, mag volgens Sikkens ook niet worden verdund). Nog een tip, eerst ontvetten, dan goed schuren en na het afstoffen nog even afnemen met een kleefdoekje zodat je het laatste stof opvangt. Succes! | |
blomke | zondag 25 mei 2014 @ 10:18 |
Astublieft geen verf op lijnoliebasis. Hoe duurzaam ook, als je het wilt verwijderen heb je een hels karwei daaraan. Het beste haal je de kozijnen helemaal kaal en laat je evt. vocht eruit verdampen. Controleer op zachte plekken en/of houtrot (onwaarschijnlijk) en breng een Sikkens Rubbol systeem met grondverflaag aan. | |
blomke | zondag 25 mei 2014 @ 10:20 |
Dit begrijp ik echt niet: ik vind Sikkens Rubbol juist een verf die uitstekend glad uitvloeit en met weinig verf maak je een heel dunne en sterke verflaag | |
derLudolf | zondag 25 mei 2014 @ 10:45 |
Mocht je in het Oosten van Drenthe en Groningen wonen: in de schilders winkels van Sanders verkopen ze Sikkens verf onder hun eigen naam, scheelt best wel veel per liter En inderdaad Blomke, ik vind t ook fijn spul om mee te werken [ Bericht 17% gewijzigd door derLudolf op 25-05-2014 10:51:13 ] | |
xaban06 | zondag 25 mei 2014 @ 12:20 |
Ik wil binnenkort de wanden ook voorzien van een likje verf. Flexa kost bij gamma 35.- per 2.5L wat voldoende is voor 20m2. Kijk ik naar signa, sikkens, wijzonol, betaal je het 3 dubbele. Wat is het verschil? | |
blomke | zondag 25 mei 2014 @ 12:40 |
De kwaliteit en het merk. Het hangt van je toepassing af (binnen/buiten) en je voorkeuren. Ik vind (maar eigenlijk heb ik nergens verstand van volgens veel Fok!-ers) dat Sikkens de beste verven maakt. Per L. duurder, maar het smeert zo goed en glad uit dat je volgens mij een netto lage(re) ¤/m² haalt. Met Wijzonol schakelwerf heb ik heel slechte ervaringen; één hete zomer en het was weggefikt. Flexa vind ik voor binnentoepassingen (deuren/kozijnen) net aan acceptabel. | |
bbtb77 | zondag 25 mei 2014 @ 13:56 |
Ondanks dat ik eigenlijk alleen maar Sikkens gebruik, sop ik ook wel eens een plafond of wandje met Histor monodek. Als je echt schrobvast of extreem mat wilt zul je toch moeten uitwijken naar Sikkens/Sigma/ed.. | |
usernaamvergeten | zondag 25 mei 2014 @ 14:05 |
Ben je nou echt te dom om te begrijpen dat niet elke verf uit de Rubbol serie de zelfde samenstelling heeft? Rubbol XD gloss is bijvoorbeeld heel anders qua samenstelling dan Rubbol SB plus. Mijn ervaring is dat XD gloss erg stroperig is en zich niet makkelijk laat verdelen. En jij haalt elke tien jaar je kozijnen helemaal kaal? Dat doe je alleen als het schilderwerk in bijzonder slechte staat is, bij een periodieke schilderbeurt is goed schuren voldoende. Daarbij zijn de lijnolieverven van tegenwoordig ook anders dan die van vroeger. Wat een voordeel is aan lijnolieverven is dat het duurzaam is, en het hout laat ademen waardoor er minder snel houtrot optreed. | |
xaban06 | zondag 25 mei 2014 @ 15:23 |
Volgens de specificaties heb je geen verschil in 'rendement' (L / m2). Kwaliteit in wat dan? Het gaat om binnenwerk (muren). Ik heb 1 kamer met flexa gedaan en ziet er keurig uit. Dus wat kan een reden zijn om sikkens/ wijzonol/sigma te gebruiken? | |
bbtb77 | zondag 25 mei 2014 @ 15:29 |
| |
jack4ya | zaterdag 31 mei 2014 @ 11:50 |
Vraagje: Buitenboel moet deels opgefrist... Vorige schilder had een eps system gebruikt. Mooi poeder wordt zeg, prachtig op een zuidkant. Top! Dus voorlaatste keer een ander verf gebruikt, maar ik weet niet welke... stom vergeten op te schrijven. Heb momenteel 2 potten staan dus er zijn 3 opties ;-) 1) rambo pantser lak facor 10 voor buiten 2) sikkens satura (obv urethaanalkyd) 3) geen van beide Ik neig nu naar of zelfde Rambo (gebruik ik ook binnen, op de houten slaapkamer vloer, lekkere verfje, droogt normaal, mooi glad, niet echt (te) lobbig... (is een buitenverf btw)) of naar Sikkens Rubbol AZ of SB ben ik nog niet uit. (SB lobbiger, maar dus ook wat stroever.) Kwaliteit mag best, maar werken met stroop geniet niet mijn voorkeur, goed vloeien is wel fijn. Ik vermoed dat er buiten (ondanks ik het idee heb dat de verf op de donkerbwaarde pot wel erg verkleurd is) Sikkens zit. Ik kan me herinneren dat de verf lekker te verwerken was. Maar we willen graag hoogglans puur omdat het sterker is. Hoe zijn de Rubbols rov de Satura mbt viscositeit, vloeien en drogen. Want als ik lees over het plakkerige zelfs na zeer lange tijd... mwoah! En de Satura is nu plus geworden... weet niet of dat inhoudelijk nog iets uitmaakt. Rambo (ook niet echt een cheapie zie ik net) tja... lijkt weinig over bekend te zijn... Wat zijn je gedachten hierover? |