abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105412868

Met dank aan RobertoCarlos voor de banner :P

Het topic voor studenten Politicologie en vragen over de studie.
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
pi_105413769
Zelf ben ik nu tweedejaars politicologie aan de UvA. Het bevalt me allemaal erg goed, goede keuze gemaakt. Wel merk ik dat politicologie soms iets te beperkt kan zijn. Veel medestudenten gaan volgend jaar een tweede studie o.i.d. volgen.
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
  zaterdag 10 december 2011 @ 14:06:47 #3
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_105414092
quote:
Met dank aan RobertoCarlos voor de banner :P
Thanks :) Enne, elke foto is dus echt een voor politicologie belangrijk persoon.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zaterdag 10 december 2011 @ 16:23:44 #4
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_105418029
@ Zolcon: Nee valt wel mee nu. Maar ik verwar haar achternaam altijd met loeder ;(

Terwijl ik haar best wel cool vind. Wil ook de richting B&B op. Heeft iemand hier ooit een werkgroep over moeten doen/ kent iemand die dat heeft moeten doen? Is dat te doen of is het super stom? Ik heb alle opdrachten al gemaakt... Alleen 1 keertje te veel afwezig per ongeluk :')
pi_105433619
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 december 2011 14:06 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Thanks :) Enne, elke foto is dus echt een voor politicologie belangrijk persoon.

Nou, dan moet je me toch even helpen want ik ben niet zo visueel ingesteld. Ik herken Rousseau, Hobbes, Machiavelli, Locke, Luxemburg(?), Marx, Huntington en Waltz maar de rest kom ik zo even niet op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2011 22:50:59 ]
pi_105442663
Ik zou er ook niet meer kunnen opnoemen, ik zie alleen dat je Smith vergeet. Wellicht Morgenthau?
  zondag 11 december 2011 @ 11:34:31 #7
124676 RobertoCarlos
pi_105446653
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 22:48 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Nou, dan moet je me toch even helpen want ik ben niet zo visueel ingesteld. Ik herken Rousseau, Hobbes, Machiavelli, Locke, Luxemburg(?), Marx, Huntington en Waltz maar de rest kom ik zo even niet op.
Dan even snel uit het hoofd een paar: die vrouw linksonderin is niet Rosa Luxemburg, maar Hannah Arendt. De man daaronder is de man van de Rechtvaardigheid, John Rawls.
pi_105449572
Oh ja Adam Smith inderdaad. Die mag nog wel.

quote:
2s.gif Op zondag 11 december 2011 11:34 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dan even snel uit het hoofd een paar: die vrouw linksonderin is niet Rosa Luxemburg, maar Hannah Arendt. De man daaronder is de man van de Rechtvaardigheid, John Rawls.
En die rechts in het midden... is dat Kissinger? En wie zijn die andere gasten rechts bij Waltz?
  zondag 11 december 2011 @ 13:24:43 #9
124676 RobertoCarlos
pi_105449988
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:13 schreef Thomas B. het volgende:
Oh ja Adam Smith inderdaad. Die mag nog wel.

[..]

En die rechts in het midden... is dat Kissinger? En wie zijn die andere gasten rechts bij Waltz?
Goede vraag.... moet ik zelf ook nog ff nazoeken want het is alweer een tijdje geleden dat ik de banner maakte :D
En die vent in het midden is iig geen Kissinger.

[ Bericht 3% gewijzigd door RobertoCarlos op 11-12-2011 13:41:12 ]
pi_105572698
Ik ben momenteel tentamen aan het maken en ik moet vanuit enkele theoretische perspectieven analyseren hoe "agents like Wikileaks" implicaties hebben voor de wereldpolitiek. Vind het een zeer slechte vraag, vooral omdat er geen duidelijke definitie is van agents like wikileaks. Ik ga er dus maar vanuit dat het moet gaan over non-state actors. In ieder geval, de docent gaat er vanuit dat Wikileaks een impact heeft op de wereldpolitiek, maar ik ben daar zelf niet helemaal van overtuigd. Enkele cables hebben misschien voor wat rode koontjes gezorgd in sommige regeringshuizen, maar mijns inziens heeft het niet tot structurele veranderingen geleid. Mijn vraag aan jullie: vinden jullie dat Wikileaks de wereldpolitiek heeft veranderd? Zo ja, hoe?

Disclaimer: Ik vraag jullie dus niet om mijn huiswerk te doen. Ik probeer alleen invoelshoeken te verzinnen om dit probleem te benaderen, maar zolang ik moet werken met assumpties waarvoor ik niet echt een onderbouwing heb wordt het moeilijk.
pi_105582340
Mm, dat is inderdaad wel een erg ruim gedefinieerde vraag. Misschien heb je hier wat aan: http://www.cfr.org/diplomacy/read-wikileaks/p23500
pi_105583295
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 17:21 schreef Yakamoz het volgende:
Mm, dat is inderdaad wel een erg ruim gedefinieerde vraag. Misschien heb je hier wat aan: http://www.cfr.org/diplomacy/read-wikileaks/p23500
Ja! Goed stuk. Zitten wel wat argumenten in die ik kan aandragen. Mijn docent is een diehard realist die geilt op alles wat met security vraagstukken te maken heeft, dus dit is precies wat ze wil horen denk ik. Thanks...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2011 17:54:02 ]
pi_105584092
Toevallig Rob de Wijk :P ? Die is ook al zo'n diehard realist.
  woensdag 14 december 2011 @ 22:07:16 #14
124676 RobertoCarlos
pi_105595632
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:18 schreef Thomas B. het volgende:
In ieder geval, de docent gaat er vanuit dat Wikileaks een impact heeft op de wereldpolitiek, maar ik ben daar zelf niet helemaal van overtuigd. Enkele cables hebben misschien voor wat rode koontjes gezorgd in sommige regeringshuizen, maar mijns inziens heeft het niet tot structurele veranderingen geleid. Mijn vraag aan jullie: vinden jullie dat Wikileaks de wereldpolitiek heeft veranderd? Zo ja, hoe?
Ik denk dat je je moet verplaatsen naar de periode van een a 1,5 jaar terug toen de Cables net uit waren en Wikileaks voor het grote publiek nieuw was. Toen was Wikileaks ook nog een echte underground actiegroep die voortkwam uit de groep van ideële hackers met als doel dat alle info vrij is. Toen dacht men ook echt dat WL de wereld ging veranderen, zo blijkt o.a. uit een paar youtube docu's.
http://www.google.nl/sear(...)63e&biw=1400&bih=701
Ik denk dat die docent wat achterloopt en niet doorheeft dat zijn opdracht inmiddels achterhaald is. :P

Maar aan de andere kant: als jij concludeert dat WL uitiendelijke niets veranderd heeft kun je dat toch ook opschrijven. Zal die realism-docent mss nog wel leuk vinden ook.... dat die softe actievoerders niet op kunnen tegen de harde wereld van mastercard, banken en paypal.. :P
pi_105623494
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 18:18 schreef Yakamoz het volgende:
Toevallig Rob de Wijk :P ? Die is ook al zo'n diehard realist.
Wat een baas is dat. Jammer dat we hem niet voor IP2 hadden.
Blood Sugar Sex Magik
pi_105624484
Ik vond hem soms wat eenzijdig de zaken belichten, te veel vanuit een realistisch perspectief. Vooral als je bedenkt dat in de colleges nog groentjes zitten die vrij ontvankelijk zijn voor elke bewering die wordt gedaan. Maar zeker, zijn colleges waren absoluut niet saai. Bij Van Willigen mis ik dat wel, die extra verdieping en levendige colleges.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yakamoz op 15-12-2011 19:19:06 ]
pi_105627367
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 18:43 schreef Yakamoz het volgende:
Ik vond hem soms wat eenzijdig de zaken belichten, te veel vanuit een realistisch perspectief. Vooral als je bedenkt dat in de colleges nog groentjes zitten die vrij ontvankelijk zijn voor elke bewering die wordt gedaan. Maar zeker, zijn colleges waren absoluut niet saai. Bij Van Willigen mis ik dat wel, die extra verdieping en levendige colleges.
Weet nog wel dat we bij een van zn colleges zo hard in een deuk hebben gelegen om wat ie zij. Zat er weer zo'n gast met een wanna-be interessant verhaal en totaal niet boeiende vraag. Geeft ie gewoon als antwoord: 'Nee'. Beetje als die actie van Rutte na dat gelul van Cohen. Prachtig toch.
Blood Sugar Sex Magik
pi_105628096
Zulke momenten zijn inderdaad om van te genieten :P .
pi_105639674
Dr zitter door ook wel een paar bij... Zoals met dat college IR dat zo'n pax over valuta op boorplatformen begon. WFT?
Blood Sugar Sex Magik
pi_105642180
Was ik niet bij.. ik studeer politicologie, geen ibo ;) .
pi_105682000
Hoe zit het nu eigenlijk met herkansingsregelingen op de universiteit in Leiden? Ik heb begrepen dat - indien je een voldoende hebt - je de toets niet nogmaals mag maken.
pi_105692859
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 01:30 schreef Yakamoz het volgende:
Hoe zit het nu eigenlijk met herkansingsregelingen op de universiteit in Leiden? Ik heb begrepen dat - indien je een voldoende hebt - je de toets niet nogmaals mag maken.
Waarom zou je dat willen dan? Voor cum laude ofso?
Blood Sugar Sex Magik
  zaterdag 17 december 2011 @ 15:11:42 #23
124676 RobertoCarlos
pi_105693445
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 01:30 schreef Yakamoz het volgende:
Over het algemeen is dat aan de uni in Leiden idd niet mogelijk. Ik heb iig nog nergens gehoord dat iemand dat gedaan heeft en zelf heb ik dat ook nog nooit gedaan...
Check anders ff de OER-en op hun site
  zaterdag 17 december 2011 @ 17:09:25 #24
258616 Mr.DD
Yes, it is me.
pi_105696767
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 23:41 schreef hoogvlieger het volgende:
Dr zitter door ook wel een paar bij... Zoals met dat college IR dat zo'n pax over valuta op boorplatformen begon. WFT?
ook altijd humor: die ene gozer met die altijd naast die slechtziende (held!) zit, met z'n anti-Amerika vragen. :')
Bovenstaande is in geheel voorzien van een Gooise r, gaarne deze meenemen bij het lezen.
pi_107448774
Het leeft hier niet zo...
Even een vraagje, moet je voor Politicologie IBO in Leiden in het eerstejaar gewoon 5 dagen per week naar de universiteit komen + aanwezigheidsplicht? En misschien zie ik een van jullie wel op een open dag, of meeloopdag ;)
pi_107475502
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 18:16 schreef Nezhi het volgende:
Het leeft hier niet zo...
Even een vraagje, moet je voor Politicologie IBO in Leiden in het eerstejaar gewoon 5 dagen per week naar de universiteit komen + aanwezigheidsplicht? En misschien zie ik een van jullie wel op een open dag, of meeloopdag ;)
Eigenlijk is niks verplicht. Hoorcolleges hoef je niet bij aanwezig te zijn indien jij dat niet nodig acht. Zelfde geld voor de werkgroepen. Echter als je de werkgroepen van een vak wel allemaal volgt en je opdracht goed maakt krijg je een bonuspunt op je tentamen vanaf een volle 5. 1e blok had ik alle 5 de dagen wel een college, maar meestal maar 2 of 4 uur per dag. 2e blok had ik éen dag vrij.
Blood Sugar Sex Magik
pi_107479204
Aaah. Bedankt voor je reply!
Een vriendin van mij studeert namelijk in Leiden, maar heeft wel aanwezigheidsplicht vijf dagen per week!
pi_107522749
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 14:52 schreef Nezhi het volgende:
Aaah. Bedankt voor je reply!
Een vriendin van mij studeert namelijk in Leiden, maar heeft wel aanwezigheidsplicht vijf dagen per week!
Welke studie?
Blood Sugar Sex Magik
pi_107523625
Japanstudies.
pi_107529698
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 17:54 schreef Nezhi het volgende:
Japanstudies.
Komt waarschijnlijk omdat als er daar 1 persoon uitvalt er gelijk een uitvalspercentage van 20% is :P
Blood Sugar Sex Magik
pi_107531982
Haha, dat valt wel mee hoor. Alhoewel, ze begonnen met 130 mensen, nu nog maar 75 over.
  Moderator woensdag 7 maart 2012 @ 00:56:33 #32
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_108806832
Ik heb afgelopen jaar mijn master aan de UvA gehaald. Daarom al een tijd niet hier meegelezen maar ik dacht toch maar weer even posten voor als mensen vragen hebben :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 7 maart 2012 @ 02:05:26 #33
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_108808167
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 00:56 schreef MaJo het volgende:
Ik heb afgelopen jaar mijn master aan de UvA gehaald. Daarom al een tijd niet hier meegelezen maar ik dacht toch maar weer even posten voor als mensen vragen hebben :)
In hoeverre is het te doen om 2 masters tegelijk te doen. Zijn de mastervakken veel werk?
  Moderator woensdag 7 maart 2012 @ 10:22:52 #34
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_108812237
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2012 02:05 schreef Mishu het volgende:

[..]

In hoeverre is het te doen om 2 masters tegelijk te doen. Zijn de mastervakken veel werk?
Op zich is dat best te doen, ik vond de mastervakken niet heel veel werk. Maar het afstudeerproject kost veel meer tijd dus om daar twee tegelijk van te doen lijkt me onmogelijk. Welke andere master zit je aan te denken?
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_108818896
quote:

[..]

Dat ligt aan welke master je kiest, welke vakken en aan jezelf. Voor mij is één master wel voldoende, want ik moet er ook nog naast werken. Ik zou liever één master doen en dan kijken of ik daarna bijvoorbeeld een promotieplek kan vinden.

Zie mensen die een master economie en een master politicologie/IB doen. Zij hebben soms acht vakken tegelijk en werken zich een slag in de rondte. Anderen doen het met twee vingers in hun neus lijkt het soms wel. Ga eens informeren bij de docenten van de vakken die je wilt doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2012 13:35:34 ]
  woensdag 7 maart 2012 @ 15:26:47 #36
124676 RobertoCarlos
pi_108823641
quote:

[..]

Mastervakken zijn voornamelijk papers waarbij je zelf iets onderzoekt en presentaties. Voor sommigen is dat zwaar maar als je lekker schrijft en van onderzoeken houdt scheelt dat al veel.
Ik neem aan dat je het hebt over 2 masters van 2 verschillende studies niet?
  dinsdag 12 juni 2012 @ 18:34:23 #37
124676 RobertoCarlos
pi_112797402
quote:
Nobelwinnaar Ostrom overleden

Elinor Ostrom, de eerste vrouw die de Nobelprijs voor de economie kreeg, is overleden. Ze kreeg de prijs in 2009 voor haar analyse van economisch bestuur in de publieke sector.

De Amerikaanse deelde de prijs met haar landgenoot Oliver E. Williamson van de University of California in Berkeley.

De Indiana University, waar Ostrom hoogleraar was, heeft bekendgemaakt dat ze is overleden aan de gevolgen van kanker. Elinor Ostrom was 78.
http://nos.nl/artikel/383071-nobelwinnaar-ostrom-overleden.html
  dinsdag 12 juni 2012 @ 18:36:21 #38
124676 RobertoCarlos
pi_112797485
quote:
IU Professor And Nobel Prize Recipient Elinor Ostrom Dies

Elinor Ostrom (left) speaks with IU President Michael McRobbie.

Indiana University professor and Nobel Prize recipient Elinor Ostrom has died. Ostrom, 78, died of cancer at 6:40 a.m. Tuesday at IU Health Bloomington Hospital.

“Indiana University has lost an irreplaceable and magnificent treasure with the passing of Elinor Ostrom,” IU President Michael A. McRobbie said in a statement. “Throughout her lifetime, Lin has brought distinction to the university though her groundbreaking work.”

Ostrom was senior research director of the Vincent and Elinor Ostrom Workshop in Political Theory and Policy Analysis, Distinguished Professor and Arthur F. Bentley Professor of Political Science in the College of Arts and Sciences, and professor in the School of Public and Environmental Affairs.

In 2009, Ostrom received the Nobel Prize in Economic Sciences for her research on the ways that people organize themselves to manage resources. She was the first and to date the only woman to be awarded the economics prize.

In April 2012, she was named to the Time 100, Time magazine’s annual list of the 100 most influential people in the world.
In het najaar van dit jaar zou ze nog naar NL komen... -O-
pi_112887472
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 00:56 schreef MaJo het volgende:
Als je dit nog leest:
Ik ben wellicht van plan de master politicologie aan de UvA te gaan doen. Heb je de IB variant gedaan?

Wat vond je van de kwaliteit van de master vakken? Zijn het vooral leervakken met hoorcolleges of ook veel projecten? En kreeg je goede begeleiding bij het schrijven van je thesis?

Zijn er in de master nog mogelijkheden en beurzen om in het buitenland te gaan studeren of een stage te lopen?

Alvast bedankt voor je antwoord. :)
pi_114002960
Nog maar 7 weken totdat ik Internationale Betrekkingen & Organisaties ga doen!
Kan niet wachten!
  dinsdag 10 juli 2012 @ 21:34:00 #41
124676 RobertoCarlos
pi_114033656
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 10:30 schreef Nezhi het volgende:
Kan niet wachten!
Kan ik me voorstellen! Programma ziet er erg interessant uit :)
Ik doe zelf de master van 'gewone' Politicologie, maar doe zoveel mogelijk internationale vakken, dus dan wordt het toch een soort IBO-achtig iets :Y
  woensdag 11 juli 2012 @ 00:44:39 #42
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_114044417
quote:
2s.gif Op woensdag 7 maart 2012 15:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Mastervakken zijn voornamelijk papers waarbij je zelf iets onderzoekt en presentaties. Voor sommigen is dat zwaar maar als je lekker schrijft en van onderzoeken houdt scheelt dat al veel.
Ik neem aan dat je het hebt over 2 masters van 2 verschillende studies niet?
Is dat dan literatuuronderzoek of statistisch onderzoek wat je doet?
  donderdag 12 juli 2012 @ 09:18:38 #43
124676 RobertoCarlos
pi_114097491
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juli 2012 00:44 schreef Mishu het volgende:

[..]

Is dat dan literatuuronderzoek of statistisch onderzoek wat je doet?
Dat is in de praktijk toch voornamelijk kwalitatief onderzoek en dan idd in het bijzonder literatuuronderzoek. Meestal is het toch een kwestie van een theorie toepassen op een case.
Kwantitatief onderzoek is op zich ook wel mogelijk cq niet verboden, maar dat is meer werk, en veel mensen vinden dat toch moeilijk. Bovendien wordt dat eigenlijk niet direct gevraagd als je een paper moet schrijven en sluit 'statistisch' onderzoek niet echt bij de opzet van een vak.
Met 'onderzoek' bedoel ik trouwens als het om een vakken in de B of de M gaat, meer een analyse of dat je een aantal zaken uitzoekt, het is natuurlijk niet een echt wetenschappelijk onderzoek wat je meer bij een scriptie doet.
pi_114167392
quote:
Kan niet wachten!
Nice. Ik vind het een erg interessante studie. Zitten wat mindere vakken bij maar over het algemeen erg leuke vakken. Moet komend jaar wel 5 eerste jaars vakken inhalen, dus ga wat 2e jaars vakken doorschuiven. Bachelor in 4 jr dan maar :).
Blood Sugar Sex Magik
  Moderator vrijdag 13 juli 2012 @ 20:24:57 #45
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_114169416
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:57 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Als je dit nog leest:
Ik ben wellicht van plan de master politicologie aan de UvA te gaan doen. Heb je de IB variant gedaan?

Wat vond je van de kwaliteit van de master vakken? Zijn het vooral leervakken met hoorcolleges of ook veel projecten? En kreeg je goede begeleiding bij het schrijven van je thesis?

Zijn er in de master nog mogelijkheden en beurzen om in het buitenland te gaan studeren of een stage te lopen?

Alvast bedankt voor je antwoord. :)
Ik zie je vraag nu pas dus geen idee of je er nog wat aan hebt maar toch even mijn reactie.

Ik heb zelf niet IB gedaan maar PTG (Politieke Theorie en Gedrag). Ik ken wel veel mensen die IB hebben gedaan en bepaalde vakken overlappen dus ik kan er wel iets over melden. Er is een goede mix tussen hoorcolleges en werkcolleges. Sowieso heb je voor vrijwel alle vakken naast hoorcollege ook werkgroepen waar je wat dieper ingaat op de stof.

Ik ben super begeleid tijdens mijn thesis door een van de beste professoren van de UvA dus niets dan lof daarvoor *O*

Een deel van je master in het buitenland doen is helaas onmogelijk, ik heb daar ook naar gekeken. Het kan wel maar dan telt het niet mee voor je master in Nederland -O-
pi_114173477
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:24 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik zie je vraag nu pas dus geen idee of je er nog wat aan hebt maar toch even mijn reactie.

Ik heb zelf niet IB gedaan maar PTG (Politieke Theorie en Gedrag). Ik ken wel veel mensen die IB hebben gedaan en bepaalde vakken overlappen dus ik kan er wel iets over melden. Er is een goede mix tussen hoorcolleges en werkcolleges. Sowieso heb je voor vrijwel alle vakken naast hoorcollege ook werkgroepen waar je wat dieper ingaat op de stof.

Ik ben super begeleid tijdens mijn thesis door een van de beste professoren van de UvA dus niets dan lof daarvoor *O*

Een deel van je master in het buitenland doen is helaas onmogelijk, ik heb daar ook naar gekeken. Het kan wel maar dan telt het niet mee voor je master in Nederland -O-
Wie had je als begeleider voor je scriptie? Ik ga waarschijnlijk m'n scriptie bij Philip van Praag schrijven komend semester :)

@Breekfast: De kwaliteit van de vakken kan erg wisselen, afhankelijk van de docent en niet te vergeten het niveau van de groep. Ik heb zelf wisselende ervaringen bij IB. Probeer je iig van te voren goed te verdiepen in de vakken. Kies niet zomaar vakken uit de losse pols (zoals ik ;( ) maar ga echt voor jezelf na welke vakken je wilt volgen en informeer daarna bij andere mensen over de docent.

Je hebt iig een basisvak (IB specialisatiemodule) en twee vrije vakken. Hoorcolleges heb je niet meer in je master. Het zijn uitsluitend werkcolleges met een man of twintig waarbij van je wordt verwacht iedere week wel een memo oid te schrijven en dat je een beetje actief meediscussieert. Aan het eind moet je meestal een paper van tussen de 5000 en 10000 woorden schrijven.

Vakken in het buitenland wordt lastig. Wat wel vaak mogelijk is is om een stage te doen of onderzoek in het buitenland voor je scriptie. Vriend van me schrijft z'n scriptie individueel bij een docent en hij heeft van het jaar twee maanden in Cuba gezeten. Maar makkelijk is het niet en je moet hele goede afspraken maken.
  Moderator vrijdag 13 juli 2012 @ 22:35:37 #47
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_114175549
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:54 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Wie had je als begeleider voor je scriptie? Ik ga waarschijnlijk m'n scriptie bij Philip van Praag schrijven komend semester :)

@Breekfast: De kwaliteit van de vakken kan erg wisselen, afhankelijk van de docent en niet te vergeten het niveau van de groep. Ik heb zelf wisselende ervaringen bij IB. Probeer je iig van te voren goed te verdiepen in de vakken. Kies niet zomaar vakken uit de losse pols (zoals ik ;( ) maar ga echt voor jezelf na welke vakken je wilt volgen en informeer daarna bij andere mensen over de docent.

Je hebt iig een basisvak (IB specialisatiemodule) en twee vrije vakken. Hoorcolleges heb je niet meer in je master. Het zijn uitsluitend werkcolleges met een man of twintig waarbij van je wordt verwacht iedere week wel een memo oid te schrijven en dat je een beetje actief meediscussieert. Aan het eind moet je meestal een paper van tussen de 5000 en 10000 woorden schrijven.

Vakken in het buitenland wordt lastig. Wat wel vaak mogelijk is is om een stage te doen of onderzoek in het buitenland voor je scriptie. Vriend van me schrijft z'n scriptie individueel bij een docent en hij heeft van het jaar twee maanden in Cuba gezeten. Maar makkelijk is het niet en je moet hele goede afspraken maken.
Meindert Fennema, met Philip van Praag als tweede lezer ;)

Oh en ik had even niet door dat er specifiek naar de master werd gevraagd :@ Daarvoor heb je inderdaad alleen werkcolleges wat ik zelf wel jammer vond want ik hou van hoorcolleges en tentamens :') Hou er rekening mee dat je weinig tijd kwijt bent aan de werkcolleges (2x 2 uur in de week) maar des te meer tijd met het lezen van artikelen. Per vak 150 bladzijdes lezen per week is geen uitzondering :)
  zaterdag 14 juli 2012 @ 20:57:25 #48
258616 Mr.DD
Yes, it is me.
pi_114206749
quote:
Kan niet wachten!
Leiden of Groningen. Hopelijk Leiden. Supermooooi.
Bovenstaande is in geheel voorzien van een Gooise r, gaarne deze meenemen bij het lezen.
pi_114207059
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 20:57 schreef Mr.DD het volgende:

[..]

Leiden of Groningen. Hopelijk Leiden. Supermooooi.
Leiden!
  zaterdag 14 juli 2012 @ 21:10:37 #50
258616 Mr.DD
Yes, it is me.
pi_114207143
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:08 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Leiden!
Mooi! Je gaat ook ELCID lopen? Wellicht kom ik je dan nog tegen in mijn mentorgroep. :Y
pi_114207364
Helaas niet, kan dan geen vrij nemen :( heb twee baantjes en ga eind augustus ook een week weg.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 21:18:25 #52
258616 Mr.DD
Yes, it is me.
pi_114207386
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:17 schreef Nezhi het volgende:
Helaas niet, kan dan geen vrij nemen :( heb twee baantjes en ga eind augustus ook een week weg.
Eeuwig zonde! Hoe oud ben je? Ga je in Leiden wonen en bij vereniging?
pi_114207793
19, ja en laatste weet ik nog niet. Moet er nog een uitzoeken. Waar ben jij lid van dan? Ik hoorde wel dat je bij een paar verenigingen alleen in de EL CID kon inschrijven, dus waarschijnlijk doe ik dat volgend jaar wel.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 21:41:14 #54
258616 Mr.DD
Yes, it is me.
pi_114208051
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:34 schreef Nezhi het volgende:
19, ja en laatste weet ik nog niet. Moet er nog een uitzoeken. Waar ben jij lid van dan? Ik hoorde wel dat je bij een paar verenigingen alleen in de EL CID kon inschrijven, dus waarschijnlijk doe ik dat volgend jaar wel.
Een eerste jaar missen is wel zonde. Ligt er natuurlijk ook beetje aan wat je in gedachte hebt. Als je lid word van bijvoorbeeld 't corps (Minerva), dan wil je ook in een leedenhuis. Bij die andere hoeft dat niet heel nodig. Bij SSR en Catena kan je volgens mij hele jaar lid worden. Bij de andere verenigingen alleen tijdens ELCID of soms een proefperiode tijdens lente.
pi_114208114
Okee, vrienden van mij zitten bij SSR en Catena, alleen die laatste spreekt me totaal niet aan. Waarschijnlijk ga ik ook bij SSR.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 21:44:53 #56
258616 Mr.DD
Yes, it is me.
pi_114208193
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:43 schreef Nezhi het volgende:
Okee, vrienden van mij zitten bij SSR en Catena, alleen die laatste spreekt me totaal niet aan. Waarschijnlijk ga ik ook bij SSR.
Ah, geen probleem dan. Meui.
pi_114255894
Weet al wel waar ik mijn El-Cid week ga doorbrengen. Geen mentor geworden dus moet maar ff de hele week het verdriet wegdrinken :P
Blood Sugar Sex Magik
pi_114353674
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 00:47 schreef hoogvlieger het volgende:
Weet al wel waar ik mijn El-Cid week ga doorbrengen. Geen mentor geworden dus moet maar ff de hele week het verdriet wegdrinken :P
Netjes dat je dat nu al weet, hier aan de UvA worden we tot de avond vantevoren in spanning gehouden :'(
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
pi_114367452
Je weet toch wel waar je in de introweek kan zuipen? Ik zit iig de hele week bij mn vereniging.
Blood Sugar Sex Magik
pi_114400086
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 16:03 schreef hoogvlieger het volgende:
Je weet toch wel waar je in de introweek kan zuipen? Ik zit iig de hele week bij mn vereniging.
Dat je al weet of je mentor bent of niet bedoel ik
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  donderdag 19 juli 2012 @ 13:15:34 #61
258616 Mr.DD
Yes, it is me.
pi_114410866
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 03:49 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Das gek. Hoogvlieger, welke vereniging? Waarschijnlijk ken ik je maar hullen we onszelf in anonimiteit.
pi_114415104
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 03:49 schreef theSummoner het volgende:

[..]

Ja dat weet ik al en nee ik ben het niet geworden.
Blood Sugar Sex Magik
  donderdag 19 juli 2012 @ 22:48:18 #63
263417 Keyos
Like a Boss
pi_114438736
Hmm, ik ga dan rechten doen in Leiden, maar ik zit ook een beetje met de el-cid in mijn maag. Ik wil erg graag gaan, maar daardoor loop ik een week werken mis en ik ben niet van plan een studentenvereniging te joinen, lastig of ik mij nog ga opgeven of niet, heb er wel leuke dingen over gehoord.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_114441399
Anders doe je het volgend jaar? :D
  zondag 5 augustus 2012 @ 14:07:24 #65
124676 RobertoCarlos
pi_115136092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 22:48 schreef Keyos het volgende:
Hmm, ik ga dan rechten doen in Leiden, maar ik zit ook een beetje met de el-cid in mijn maag. Ik wil erg graag gaan, maar daardoor loop ik een week werken mis en ik ben niet van plan een studentenvereniging te joinen, lastig of ik mij nog ga opgeven of niet, heb er wel leuke dingen over gehoord.
Ik zou het toch gewoon gaan doen. Je leert niet alleen wat mensen kennen (ongeacht of je nu wel of niet bij een vereniging gaat is dat handig), maar je krijgt ook gewoon in een keer veel info over je studie, en je kunt vragen stellen aan ouderejaars. Los van dat het gezellig is (natuurlijk!), is het ook nog eens nuttig want het scheelt je later een hoop gezoek en onnodig geregel....
pi_115310376
Beste Politicologen (in spe),

Ik vraag mij een aantal zaken af, betreffende de studie politicologie. En ik hoop dat jullie mij daar wat meer duidelijkheid over kunnen geven. De sites van de universiteiten zijn mij toch wat onoverzichtelijk en geven niet een totaal objectief beeld van de studie,vandaar.

1) De studie politicologie in hoeverre is daar ruimte voor het met elkaar in debat gaan? Er zal vast wel wat zijn , maar is er relatief veel ruimte voor filosofie (bv. ter discussie stellen begrippen) en debat. Verschilt dit ook nog per locatie (Leiden / A'dam)

2) Kan men mij een verschil geven tussen Leiden en Amsterdam (UvA)? Hebben zij de focus ergens anders liggen als het gaat om de invulling van de studie?

3) De studie politicologie laat op zichzelf al zeggen dat men de methode van de poltieke wetenschap wordt aangeleerd. Maar in hoeverre is dit leidend. Dus word ik echt gevormd in de mal van het politiek wetenschappelijk denken of is er ruimte voor verschillende invalshoeken? (niet te vaag hoop ik :P )

Hoop dat iemand mijn vragen wil beantwoorden. Alvast bedankt! :)
pi_115313302
Ik moet nog beginnen, maar mij is verteld dat je 3 uur hoorcollege hebt, waarvan de laatste 50 minuten voor vragen en discussies. Dit is in Leiden.
pi_115840774
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 22:05 schreef Daan93 het volgende:
Beste Politicologen (in spe),

Ik vraag mij een aantal zaken af, betreffende de studie politicologie. En ik hoop dat jullie mij daar wat meer duidelijkheid over kunnen geven. De sites van de universiteiten zijn mij toch wat onoverzichtelijk en geven niet een totaal objectief beeld van de studie,vandaar.

1) De studie politicologie in hoeverre is daar ruimte voor het met elkaar in debat gaan? Er zal vast wel wat zijn , maar is er relatief veel ruimte voor filosofie (bv. ter discussie stellen begrippen) en debat. Verschilt dit ook nog per locatie (Leiden / A'dam)

2) Kan men mij een verschil geven tussen Leiden en Amsterdam (UvA)? Hebben zij de focus ergens anders liggen als het gaat om de invulling van de studie?

3) De studie politicologie laat op zichzelf al zeggen dat men de methode van de poltieke wetenschap wordt aangeleerd. Maar in hoeverre is dit leidend. Dus word ik echt gevormd in de mal van het politiek wetenschappelijk denken of is er ruimte voor verschillende invalshoeken? (niet te vaag hoop ik :P )

Hoop dat iemand mijn vragen wil beantwoorden. Alvast bedankt! :)
Leuke vragen!

Ik heb zelf eens een topic gestart over verschillen tussen de studies bestuurskunde en politicologie. Kijk daar even, wellicht helpt het je een (klein) eindje op weg.

Politicologie vs. Bestuurskunde (aan de VU)
  vrijdag 7 september 2012 @ 00:35:07 #69
124676 RobertoCarlos
pi_116486447
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 16:22 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Jup. Wacht maar tot je Prof.Dr. Andeweg krijgt. Dan word het pas leuk daar.
Wat is er mis met Andeweg?
pi_116491101
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 september 2012 00:35 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat is er mis met Andeweg?
Niets mis met die man. Hij houdt alleen niet zo van laatkomers ;) Brengt afentoe mooie momenten met zich mee, al iemand er anders over denkt dan hij :)
Blood Sugar Sex Magik
pi_116493633
Pfft, ik kan die hoorcolleges Nationale Politiek echt niet volgen. Komt zo incoherent en willekeurig over, en kan me niet concentreren. Wat ik dan wel weer kan volgen is gewoon een herhaling van wat er in het boek staat :P

[ Bericht 39% gewijzigd door Nezhi op 07-09-2012 11:56:30 ]
pi_116526465
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:48 schreef Nezhi het volgende:
Pfft, ik kan die hoorcolleges Nationale Politiek echt niet volgen. Komt zo incoherent en willekeurig over, en kan me niet concentreren. Wat ik dan wel weer kan volgen is gewoon een herhaling van wat er in het boek staat :P
VU doet het wel aardig. Ideologieën en stukje politieke geschiedenis/basis (state, nation and state-nation). Eerlijk gezegd wel ff lastig/wennen om die termen te onderscheiden, maar brengt veel discussie. Hoe ervaar je de moeilijkheidsgraad? Veel lezen, moeilijk/makkelijk inkomen? Ontstaan er veel discussies en participeer je veel?
  zaterdag 8 september 2012 @ 14:27:32 #73
124676 RobertoCarlos
pi_116533584
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:22 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Niets mis met die man. Hij houdt alleen niet zo van laatkomers ;) Brengt afentoe mooie momenten met zich mee, al iemand er anders over denkt dan hij :)
Inderdaad ja! _O- Hij neemt het allemaal wel heeeeel serieus :s)
Ik had een keer tijdens een les van hem dat we het geloof ik hadden over game theory en we een heeeel ingewikkeld artikel heel serieus bespraken, dat ik zei 'ow, dus eigenlijk net zoals met Big Brother?' Hij keek me heel even streng aan, je zag hem denken 'Big Brother, wat is dat?" en hij ging toen verder. Was geloof ik niet de bedoeling om de zaken eenvoudiger te maken :s)
  zaterdag 8 september 2012 @ 14:41:04 #74
124676 RobertoCarlos
pi_116533938
Goeie vent wel hoor, daar niet van :s)
pi_116534233
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:48 schreef Nezhi het volgende:
Wordt dat nog steeds door Ruud Koole gegeven? Het is al zes jaar geleden, maar ik herinner mij toch hele heldere colleges. Het enige wat ik vreemd vond was dat we een Engelstalig boek hadden voor een vak over de nationale politiek :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2012 14:52:05 ]
pi_116534902
Geen flauw idee hoe hij heet. Het is een wat oudere man. Hij vertelt zes dingen tegelijk, verwijst terug naar een ander onderdeel, gaat vervolgens iets anders uitleggen en dan het onderdeel waar hij naar verwijst uitleggen en dan weer terug naar iets anders. En hij herhaalt erg veel, hij kan gewoon 5 minuten continu hetzelfde zeggen en er is echt geen touw aan vast te knopen :P
  zaterdag 8 september 2012 @ 16:00:26 #77
124676 RobertoCarlos
pi_116535978
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 14:51 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Wordt dat nog steeds door Ruud Koole gegeven?
Dat is Koole idd
https://studiegids.leiden(...)ands_politiek_bestel
pi_116536140
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:20 schreef Nezhi het volgende:
Geen flauw idee hoe hij heet. Het is een wat oudere man. Hij vertelt zes dingen tegelijk, verwijst terug naar een ander onderdeel, gaat vervolgens iets anders uitleggen en dan het onderdeel waar hij naar verwijst uitleggen en dan weer terug naar iets anders. En hij herhaalt erg veel, hij kan gewoon 5 minuten continu hetzelfde zeggen en er is echt geen touw aan vast te knopen :P
Sorry, maar als je al niet eens weet van wie je college hebt zal de rest idd ook wel veel van je gevraagd zijn... dus ik ben bang dat het aan jezelf ligt.
pi_116536288
Haha wat een opmerking van iemand die me niet eens kent. Ik ben zeker niet de enige die het hoorcollege met moeite kan volgen vanwege het gebazel van hem. De stof zelf heb ik overigens geen moeite mee.

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 01:23 schreef boswandeling83 het volgende:

[..]

VU doet het wel aardig. Ideologieën en stukje politieke geschiedenis/basis (state, nation and state-nation). Eerlijk gezegd wel ff lastig/wennen om die termen te onderscheiden, maar brengt veel discussie. Hoe ervaar je de moeilijkheidsgraad? Veel lezen, moeilijk/makkelijk inkomen? Ontstaan er veel discussies en participeer je veel?
Dit is pas mijn eerste week. Werkgroepen zijn wel aardig. Er zijn nog geen echte discussies gevoerd, maar tijdens Internationale Politiek werd wel gevraagd wat je interessant vond en een mening over bepaalde gebeurtenissen. Bijv. Israel en Iran. Volgende week beginnen we pas met echte groepsdiscussies. Internationale Politiek is echt een geweldig vak en Willigen brengt het allemaal erg leuk. Veel verwijzing naar actualiteit en gaat er ook wat dieper op in, oa. stuxnet was interessant om iets over te horen.

Ben je pas begonnen of ben je al langer bezig? Heb vorig jaar op het VU gezeten maar ben gestopt (andere studie).

quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 14:51 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Wordt dat nog steeds door Ruud Koole gegeven? Het is al zes jaar geleden, maar ik herinner mij toch hele heldere colleges. Het enige wat ik vreemd vond was dat we een Engelstalig boek hadden voor een vak over de nationale politiek :')
Ik vind het Engels wat fijner weglezen, maar het is voor mij dan wat lastiger om het weer een mooie Nederlandse vertaling te geven. Lezen jullie liever Engels of Nederlands? Ik ben nu ook bezig met een samenvatting in het Engels van Governance and Politics of the Netherlands.

[ Bericht 37% gewijzigd door Nezhi op 08-09-2012 17:42:59 ]
pi_116538806
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:12 schreef Nezhi het volgende:
Haha wat een opmerking van iemand die me niet eens kent. Ik ben zeker niet de enige die het hoorcollege met moeite kan volgen vanwege het gebazel van hem. De stof zelf heb ik overigens geen moeite mee.

Geen oordeel over of je de stof wel of niet beheerst. Het kwam alleen een beetje ongeďnteresseerd over.
quote:
Ik vind het Engels wat fijner weglezen, maar het is voor mij dan wat lastiger om het weer een mooie Nederlandse vertaling te geven. Lezen jullie liever Engels of Nederlands? Ik ben nu ook bezig met een samenvatting in het Engels van Governance and Politics of the Netherlands.
Mij maakt het inmiddels niet meer uit. Afgelopen jaren heb ik zelden nog Nederlandstalige colleges of literatuur gehad. Maar ik vond het wel wat raar dat een Nederlandstalig vak over Nederlandse politiek met een Engelstalig boek komt. Zal wel te maken hebben met de auteurs... die proberen zo wel vaker hun eigen boekverkoop op te stuwen. Is aan de uva niet anders.
pi_116538891
quote:
2s.gif Op zaterdag 8 september 2012 14:27 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Inderdaad ja! _O- Hij neemt het allemaal wel heeeeel serieus :s)
Ik had een keer tijdens een les van hem dat we het geloof ik hadden over game theory en we een heeeel ingewikkeld artikel heel serieus bespraken, dat ik zei 'ow, dus eigenlijk net zoals met Big Brother?' Hij keek me heel even streng aan, je zag hem denken 'Big Brother, wat is dat?" en hij ging toen verder. Was geloof ik niet de bedoeling om de zaken eenvoudiger te maken :s)
Haha. Met game theory bedoel je zeker dingen als Prisoners Dilemma etc?
Blood Sugar Sex Magik
pi_116539016
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:12 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Dit is pas mijn eerste week. Werkgroepen zijn wel aardig. Er zijn nog geen echte discussies gevoerd, maar tijdens Internationale Politiek werd wel gevraagd wat je interessant vond en een mening over bepaalde gebeurtenissen. Bijv. Israel en Iran. Volgende week beginnen we pas met echte groepsdiscussies. Internationale Politiek is echt een geweldig vak en Willigen brengt het allemaal erg leuk. Veel verwijzing naar actualiteit en gaat er ook wat dieper op in, oa. stuxnet was interessant om iets over te horen.

Ben je pas begonnen of ben je al langer bezig? Heb vorig jaar op het VU gezeten maar ben gestopt (andere studie).

[..]

IP I en II zijn echt topvakken ja. Alleen jammer dat Prof. Dr. De Wijk dat vak niet meer geeft. Dat waren echt bijzonder interessante colleges. Maar hij zal het wel druk hebben op Clingendael. Vergeleken met De Wijk vond ik van Willigen wel minder. Maarja hij is natuurlijk ook geen hoogleraar.

Ik heb het ook wel gehad het laaste jaar dat ik begonnen was met een paper in het Nederlands, maar omdat alle bronnen die ik gebruikte Engels waren, heb ik het weggegooid en ben overnieuw in het Engels begonnen. Werkt toch een stuk lekkerder als je niet telkens bronnen hoeft te vertalen.
Blood Sugar Sex Magik
pi_116539066
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:51 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Geen oordeel over of je de stof wel of niet beheerst. Het kwam alleen een beetje ongeďnteresseerd over.

[..]

Mij maakt het inmiddels niet meer uit. Afgelopen jaren heb ik zelden nog Nederlandstalige colleges of literatuur gehad. Maar ik vond het wel wat raar dat een Nederlandstalig vak over Nederlandse politiek met een Engelstalig boek komt. Zal wel te maken hebben met de auteurs... die proberen zo wel vaker hun eigen boekverkoop op te stuwen. Is aan de uva niet anders.
Dat laatste heeft te maken met het feit dat buitenlandse wetenschappers veel sneller citaten nemen uit een Engelstalig boek dan een Nederlandstalig. En vooral om die citaten is het een publicist te doen, want dat stuurt zijn bekenheid en prestige de lucht in.
Blood Sugar Sex Magik
pi_116539294
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:00 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

IP I en II zijn echt topvakken ja. Alleen jammer dat Prof. Dr. De Wijk dat vak niet meer geeft. Dat waren echt bijzonder interessante colleges. Maar hij zal het wel druk hebben op Clingendael. Vergeleken met De Wijk vond ik van Willigen wel minder. Maarja hij is natuurlijk ook geen hoogleraar.

Ik heb het ook wel gehad het laaste jaar dat ik begonnen was met een paper in het Nederlands, maar omdat alle bronnen die ik gebruikte Engels waren, heb ik het weggegooid en ben overnieuw in het Engels begonnen. Werkt toch een stuk lekkerder als je niet telkens bronnen hoeft te vertalen.
Hm, volgens de studiegids krijg ik nog wel De Wijk bij IP 2 en geeft Willigen Internationale Organizaties. Ik kijk vooral uit naar Internationaal Recht. In het derde blok krijg ik pas Andeweg. Maar hij is dus de meest 'interessante' docent, als ik kijk naar jullie ervaringen? ;)
pi_116539370
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:11 schreef Nezhi het volgende:

[..]

Hm, volgens de studiegids krijg ik nog wel De Wijk bij IP 2 en geeft Willigen Internationale Organizaties. Ik kijk vooral uit naar Internationaal Recht. In het derde blok krijg ik pas Andeweg. Maar hij is dus de meest 'interessante' docent, als ik kijk naar jullie ervaringen? ;)
Ah top. De Wijk is echt een diehard Realist. Dat zul je wel merken. IO is een interessant vak, dat ik helaas wel over moet doen omdat ik het vorig jaar niet gehaald heb. Best stom eigenlijk. IR is een leuk vak, zij het alleen dat de hoorcolleges 4 uur duren en dat kan behoorlijk saai worden. Andeweg is een goede docent, al kan hij soms wat vreemd doen.
Blood Sugar Sex Magik
  zaterdag 8 september 2012 @ 18:54:39 #86
124676 RobertoCarlos
pi_116540343
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 17:54 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Haha. Met game theory bedoel je zeker dingen als Prisoners Dilemma etc?
Dat is een van de bekendste 'games' idd
  zaterdag 8 september 2012 @ 18:56:58 #87
124676 RobertoCarlos
pi_116540405
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 18:11 schreef Nezhi het volgende:

[..]
In het derde blok krijg ik pas Andeweg. Maar hij is dus de meest 'interessante' docent, als ik kijk naar jullie ervaringen? ;)
Hij weet echt ontzettend veel en is inhoudelijk erg goed. Hij is alleen dus wel wat serieus, maar dat geeft verders niet.
En hij is een oudgediende in de PvdA, maar dat kun je hem eigenlijk niet kwalijk nemen ;)
pi_116868599
Vandaag mijn eerste paper geschreven, erg lastig maar wel interessante stof om het over te schrijven (An Unnecessary War). Morgen moet ik er ook nog twee schrijven, een pleidooi en een beginnetje voor mijn referaat die ik volgende week moet presenteren. Ik hoop alleen dat het wat sneller gaat, want ik was nu vier uur bezig met 500 woordjes.

Mijn vorige studie was echt een vakantie vergeleken met IBO haha!
pi_116874495
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:40 schreef Nezhi het volgende:
Vandaag mijn eerste paper geschreven, erg lastig maar wel interessante stof om het over te schrijven (An Unnecessary War). Morgen moet ik er ook nog twee schrijven, een pleidooi en een beginnetje voor mijn referaat die ik volgende week moet presenteren. Ik hoop alleen dat het wat sneller gaat, want ik was nu vier uur bezig met 500 woordjes.

Mijn vorige studie was echt een vakantie vergeleken met IBO haha!
Ik heb er mijn werk als redacteur bij fok games voor opgezegd :P
pi_116874957
_O- Ik eigenlijk ook.
pi_116877301
Zojuist klaar met de voorbereiding voor een presentatie over het fascisme. Ben ik ook een dag mee bezig geweest (moest natuurlijk nog inlezen etc. ;) ) De kern kende ik al wel maar om het hoofdstuk te lezen en dat te verwoorden naar een presentatie is mij in eerste instantie tegen gevallen. Maar als ik er zo op terug kijk wel super goed om op deze wijze te doen! Veel van geleerd :D

in november beginnen wij met de papers... ben benieuwd. Maareuh, 4 uur voor 500 woorden is toch ok?! Als het niet verbeterd hoeft te worden dan doe je het best goed ;)
pi_117385949
Ik heb dit jaar mijn wiskunde b niet gehaald en ben dus gezakt, nog 11 maanden wachten tot mijn studie IBO in Leiden :(
pi_117386223
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 00:16 schreef boswandeling83 het volgende:
Zojuist klaar met de voorbereiding voor een presentatie over het fascisme. Ben ik ook een dag mee bezig geweest (moest natuurlijk nog inlezen etc. ;) ) De kern kende ik al wel maar om het hoofdstuk te lezen en dat te verwoorden naar een presentatie is mij in eerste instantie tegen gevallen. Maar als ik er zo op terug kijk wel super goed om op deze wijze te doen! Veel van geleerd :D

in november beginnen wij met de papers... ben benieuwd. Maareuh, 4 uur voor 500 woorden is toch ok?! Als het niet verbeterd hoeft te worden dan doe je het best goed ;)
Mwah als je drie papers moet inleveren is 4 uur wel veel tijd :(
Heb tot nu toe al zeven papers ingeleverd, in drie weken tijd :P en een presentatie gehouden.
  zaterdag 29 september 2012 @ 15:25:57 #94
124676 RobertoCarlos
pi_117390202
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 00:16 schreef boswandeling83 het volgende:
in november beginnen wij met de papers... ben benieuwd. Maareuh, 4 uur voor 500 woorden is toch ok?!
500 woorden is 1 A4-tje dus dat tik je er zo in. En 500 woorden zou ik nog niet echt een paper willen noemen trouwens...
pi_117390381
Bij ons wordt nu alles een paper genoemd? :P Het klinkt idd wel als iets van 25 bladzijdes.
De laatste die ik schreef was 1000 woorden, en nu moet ik er nog een van 750 schrijven. Ik ben niet zo goed in betogen maar ik heb wel goede cijfers gehaald bij PPW :)
  zaterdag 29 september 2012 @ 16:44:15 #96
124676 RobertoCarlos
pi_117392690
Eigenlijk kun je in 750 woorden ook niet zoveel echt betogen. Dat worden dan korte statements van inleiding, argumenten met een beetje opbouw en dan alweer de conclusie. Een goed verhaal opbouwen met voors en tegens, randvoorwaarden etc zit er dan niet echt in...
pi_117400408
Voor IPW I/II moet je ook van die papers van 600wrd schrijven. Dat is eigenlijk te kort om inhoudelijk dingen goed te bespreken en weer te lang om het te simpel te houden. Doe mij maar liever iets langer dan dat ik achteraf dingen weg moet gooien omdat ik tegen in limiet zit te werken. Volg nu ook het vak Research Methods. Wat een kreng van een vak is dat zeg ;( Maja moet toch nog de nadruk dit blok op Nationaal Politiek I leggen want P vak.
Blood Sugar Sex Magik
pi_117417749
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:25 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

500 woorden is 1 A4-tje dus dat tik je er zo in. En 500 woorden zou ik nog niet echt een paper willen noemen trouwens...
Ik heb het inderdaad even nagekeken en het is inderdaad 1 A4-tje, dan is 4 uur misschien ietwat veel ;) .

Ik krijg het vak wetenschappelijk onderzoek vanaf november. Wij dienen een paper van 5-6.000 woorden. Het zal mijn eerste keer zijn.

"Doel vak
Schrijven van een wetenschappelijk paper, waarin de student blijk geeft
van een kritische en analytische kijk op de geformuleerde
onderzoeksvraag"

Ik laat me verrassen!! ;)
  zondag 30 september 2012 @ 13:13:10 #99
124676 RobertoCarlos
pi_117420530
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:21 schreef boswandeling83 het volgende:

[..]

Ik heb het inderdaad even nagekeken en het is inderdaad 1 A4-tje, dan is 4 uur misschien ietwat veel ;) .
Op zich wel, alleen als je ook nog literatuur daarvoor moet lezen en wat dingen moet opzoeken kan het minder tijd zijn dan je zou denken
pi_117420879
quote:
2s.gif Op zondag 30 september 2012 13:13 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Op zich wel, alleen als je ook nog literatuur daarvoor moet lezen en wat dingen moet opzoeken kan het minder tijd zijn dan je zou denken
True. Ik heb er nog geen ervaring mee maar ik kan het mij wel voorstellen. Voor het idee ben ik op zoek geweest naar een paper om een idee te krijgen. In de database van de uni staan helaas alleen afstudeerwerken. Ook wel erg tof om te lezen trouwens, wat zit daar een onderzoek in, leuk!
pi_117885077
Heeft iemand een samenvatting van het boek Challenging Global Inequality van Greig, Hulme en Turner? Zou echt heel fijn zijn
pi_117929086
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:54 schreef Spaarvarken het volgende:
Heeft iemand een samenvatting van het boek Challenging Global Inequality van Greig, Hulme en Turner? Zou echt heel fijn zijn
Mijn ervaring met het vragen naar een samenvatting van een boek op het fok forum is erg negatief...ik heb het opgegeven... :N Wellicht stuvia.nl of bij een studievereniging proberen. Succes!
pi_117970375
Hallo,

Volgend jaar ga ik beginnen met studeren (tenzij ik zak natuurlijk), en ik ben me een beetje aan het verdiepen in allerlei studies, en nou spreekt IBO in Leiden mij heel erg aan (zaterdag even een kijkje nemen op de open dag (: ). Maar nou vroeg ik me af of deze studie ook te combineren is met commisiewerk en een studentenvereniging? Want dat wil ik er heel graag naast doen, dus ik vroeg me af wat jullie ervaring wat dat betreft is.

Groetjes!
pi_117989655
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 20:06 schreef Flamongo het volgende:
Hallo,

Volgend jaar ga ik beginnen met studeren (tenzij ik zak natuurlijk), en ik ben me een beetje aan het verdiepen in allerlei studies, en nou spreekt IBO in Leiden mij heel erg aan (zaterdag even een kijkje nemen op de open dag (: ). Maar nou vroeg ik me af of deze studie ook te combineren is met commisiewerk en een studentenvereniging? Want dat wil ik er heel graag naast doen, dus ik vroeg me af wat jullie ervaring wat dat betreft is.

Groetjes!
Studie is zeker goed te combineren met een studentenvereniging. Ik durf te zeggen dat je er zelfs beter van gaat studeren omdat je naast de studie een goede uitlaatklep hebt en je snel nieuwe connecties maakt. Kan ook weer handig zijn voor commissiewerk.
Blood Sugar Sex Magik
pi_118008933
Blijkbaar doet Politicologie in Leiden het goed ;) Van de Elsevier

- Beste faciliteiten
- Beste onderwijs
- Beste inrichting opleiding
- De op een na beste docenten
- Beste toetsing
- Beste organisatie en communicatie
- Hoogste totaaloordeel (64% van de studenten is (zeer) tevreden)
- Beste bachelorprogramma
- Het op een na beste masterprogramma
- Meeste publicaties
- Meeste stemmen
- Hoogste hooglerarenoordeel
- Hoogste percentage afgestudeerden binnen 4 jaar (61%)

Ben wel blij dat ik goed in Engels ben, heel veel mensen in mijn werkgroepen die Engels lastig vinden, vinden het al moeilijk om begrippen te begrijpen, ook als ze worden uitgelegd in het boek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Nezhi op 15-10-2012 19:41:19 ]
pi_118011231
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:53 schreef hoogvlieger het volgende:

[..]

Studie is zeker goed te combineren met een studentenvereniging. Ik durf te zeggen dat je er zelfs beter van gaat studeren omdat je naast de studie een goede uitlaatklep hebt en je snel nieuwe connecties maakt. Kan ook weer handig zijn voor commissiewerk.
Okee, dankjewel! :) Nee, toen ik zag op de vorige pagina's dat je elke dag meerdere essays moet maken en dergelijke, was ik een beetje bang dat je naast de studie helemaal geen tijd hebt voor studentenverenigingen enzo (:
pi_118335442
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:54 schreef Spaarvarken het volgende:
Heb het boek wel liggen, maar wonderwel gewoon voor het grootste deel gewoon echt gelezen. Ook bij international development studies bezig?

Ben zelf bezig met mijn masterscriptie trouwens, net teleurgesteld teruggekomen van de KvK die gegevens die mijn onderzoek gemakkelijk zouden maken niet beschikbaar hebben.
  zondag 27 januari 2013 @ 15:45:19 #108
395008 Martialis
Broeva! Haro!
pi_122116578
Om dit topic maar weer eens wat leven te geven had ik een vraag: Zijn jullie tevreden dat jullie politicologie hebben gekozen en waar studeren jullie nu?

Ik dacht er ook over na om politicologie te gaan studeren maar weet het nog niet helemaal zeker. Ook aangezien sommige zeiden dat het diploma niks waard was op de arbeidsmarkt. Wat vinden jullie hiervan?

(mijn beste vakken zijn engels, geschiedenis en maatschappijwetenschappen, naast politicologie wat zijn dan studies die deze vakken veel gebruiken?)
Sera nimis vita est crastina: vive hodie Tomorrow's life is too late: live today
Good writers never die, bad ones never shut up.
pi_122500480
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 15:45 schreef Martialis het volgende:
Om dit topic maar weer eens wat leven te geven had ik een vraag: Zijn jullie tevreden dat jullie politicologie hebben gekozen en waar studeren jullie nu?

Ik dacht er ook over na om politicologie te gaan studeren maar weet het nog niet helemaal zeker. Ook aangezien sommige zeiden dat het diploma niks waard was op de arbeidsmarkt. Wat vinden jullie hiervan?

(mijn beste vakken zijn engels, geschiedenis en maatschappijwetenschappen, naast politicologie wat zijn dan studies die deze vakken veel gebruiken?)
Het diploma is ook niet zoveel waard op de arbeidsmarkt. Maar stel politicologie is echt specifiek jouw interessegebied, je kunt er mogelijk ook nog een studie naast doen op den duur. Ik ken iemand die is afgestudeerd en nu secretaresse is trouwens. :P Misschien sociologie?
  woensdag 6 februari 2013 @ 22:43:01 #110
395008 Martialis
Broeva! Haro!
pi_122577517
Je maakt het kiezen er niet makkelijker op Ziba, ik zit nu nog in 5V, dus ik heb nog even maar dat soort berichten over secretaresses zijn nooit zo hoopvol.

Maar om nou een studie te kiezen waar je 100% zeker een baan mee krijgt maar waar je niks aanvindt is ook geen succes natuurlijk.
Sera nimis vita est crastina: vive hodie Tomorrow's life is too late: live today
pi_122577709
Je kan altijd nog bestuursvoorzitter bij SNS Reaal worden.
pi_122578135
Ach, je moet ook geluk hebben en wat uitblinken op je cv :P veel medestudenten zijn actief in een partij, andere werken bij een publieke omroep. Ook een paar die aardige baantjes hebben maar vooral door connecties of familie. Ik zelf werk voor verschillende gemeentes en zit nu nog in mijn eerste jaar.

Vakken die bij jouw beste vakken passen lijken mij dit:
Allerlei talen/cultuur (geschiedenis, je krijgt volgens mij ook veel vakken over hun cultuur en huidige maatschappij), geschiedenis, bestuurskunde, psychologie, sociologie, archeologie, culturele antropologie

[ Bericht 15% gewijzigd door Nezhi op 06-02-2013 22:58:40 ]
pi_122580970
Ik ben na mijn afstuderen 2 weken terug gelijk doorgegaan met lerarenopleiding. Dat moet je ook wel liggen natuurlijk, maar ik denk dat dat voor velen wel een mogelijke vervolgoptie is. Helaas kent maatschappijleer wel weer een selectieprocedure.
pi_122581204
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 22:43 schreef Martialis het volgende:
Je maakt het kiezen er niet makkelijker op Ziba, ik zit nu nog in 5V, dus ik heb nog even maar dat soort berichten over secretaresses zijn nooit zo hoopvol.

Maar om nou een studie te kiezen waar je 100% zeker een baan mee krijgt maar waar je niks aanvindt is ook geen succes natuurlijk.
Sorry, haha. :P Ik denk zo: als politicologie echt jouw interesse heeft, moet je het gewoon doen. Alleen zorg dan dat je 'anders' bent dan overige studenten, dus dat je goed bent in dat wat je doet.

Nee, dat is dom om te doen en word je ook niet gelukkig van.
pi_122644129
hi, ik twijfel nog erg welke master ik zal volgen.. ben benieuwd naar jullie ervaringen: welke master volgen jullie waar?
  maandag 11 februari 2013 @ 21:44:49 #116
124676 RobertoCarlos
pi_122769472
Ik doe de gewone Politicologie-master in Leiden. Goed niveau, niks mis mee
pi_122772604
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 16:50 schreef pura het volgende:
hi, ik twijfel nog erg welke master ik zal volgen.. ben benieuwd naar jullie ervaringen: welke master volgen jullie waar?
Ik heb ook gewoon de aansluitmaster gedaan, UvA richting bestuurskunde. Wel een februaristart dus een erg beperkt aanbod aan modules om te volgen. En vervolgens ook weinig afstudeerprojecten. Maar verder wel tevreden over de colleges, het was leuk, interessant en ik vond het een stuk simpeler dan de bachelor. Zonder echte inspanning gewoon een 7.5 gemiddeld. Maar ik ben dan ook niet gemaakt voor tentamens.
pi_123162325
Afgestudeerd *O*

Laat de existentiële leegte maar beginnen.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2013 15:13:32 ]
pi_123162411
Gefeliciteerd!
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:45:18 #120
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_123163711
Wat ik me weleens afvraag: in hoeverre doe je bij de studie politicologie wel genoeg beleidsspecieke kennis op? Want daar vragen gemeenten vaak om: experts op een bepaald gebied.
  donderdag 21 februari 2013 @ 20:44:36 #121
124676 RobertoCarlos
pi_123175864
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:45 schreef Mishu het volgende:
Wat ik me weleens afvraag: in hoeverre doe je bij de studie politicologie wel genoeg beleidsspecieke kennis op? Want daar vragen gemeenten vaak om: experts op een bepaald gebied.
Niet echt, daar is politicologie te abstract voor. Bovendien focust politicologie toch wat meer op een landelijk niveau. Wat dan ook weer niet wegneemt dat politicologen niet prima bij gemeenten zouden kunnen werken.
  donderdag 21 februari 2013 @ 22:49:09 #122
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_123183944
quote:
2s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Niet echt, daar is politicologie te abstract voor. Bovendien focust politicologie toch wat meer op een landelijk niveau. Wat dan ook weer niet wegneemt dat politicologen niet prima bij gemeenten zouden kunnen werken.
Hmm, ja, zit nu heel erg te twijfelen tussen een master bestuur en beleid (UvA) of stadssociologie (meer specifiek op grootstedelijke problematiek gericht, UvA).
  donderdag 21 februari 2013 @ 23:08:51 #123
124676 RobertoCarlos
pi_123185197
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 22:49 schreef Mishu het volgende:

[..]

Hmm, ja, zit nu heel erg te twijfelen tussen een master bestuur en beleid (UvA) of stadssociologie (meer specifiek op grootstedelijke problematiek gericht, UvA).
Dat is wel een wat andere keuze dan eerst aangaf :) De master Bestuur en Beleid is veel meer 'gewoon' Bestuurskunde, terwijl die andere echt sociologie is. Van die 2 is B&B de meest pragmatische en meest geschikt om bij een gemeente te werken. Wel is ie natuurlijk niet echt specifiek gericht op een onderwerp, maar dat kun je ook niet echt verwachten van een uni-opleiding, dat leer je toch meer in de praktijk.
  donderdag 21 februari 2013 @ 23:59:43 #124
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_123188494
quote:
2s.gif Op donderdag 21 februari 2013 23:08 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat is wel een wat andere keuze dan eerst aangaf :) De master Bestuur en Beleid is veel meer 'gewoon' Bestuurskunde, terwijl die andere echt sociologie is. Van die 2 is B&B de meest pragmatische en meest geschikt om bij een gemeente te werken. Wel is ie natuurlijk niet echt specifiek gericht op een onderwerp, maar dat kun je ook niet echt verwachten van een uni-opleiding, dat leer je toch meer in de praktijk.
Ach, je bent aan het kijken wat het beste is he...

[ Bericht 20% gewijzigd door Mishu op 22-02-2013 00:05:01 ]
pi_123190825
quote:
2s.gif Op donderdag 21 februari 2013 20:44 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat bedoel je met landelijk niveau? Het is haast allemaal IB wat de klok slaat.
pi_123329598
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:12 schreef Thomas B. het volgende:
Afgestudeerd *O*

Laat de existentiële leegte maar beginnen.
Zat jij nou ook aan de UvA? Dan zijn we dezelfde afstudeergeneratie. Welk afstudeerproject heb je gedaan en bij wie?
pi_123331053
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 16:40 schreef thettes het volgende:

[..]

Zat jij nou ook aan de UvA? Dan zijn we dezelfde afstudeergeneratie. Welk afstudeerproject heb je gedaan en bij wie?
De Verkiezingscampagnes in Nederland en de VS bij Philip van Praag. In het eerste semester zijn er maar een paar projecten dus erg weinig keuze, maar deze was wel leuk.
pi_123332301
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 17:17 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

De Verkiezingscampagnes in Nederland en de VS bij Philip van Praag. In het eerste semester zijn er maar een paar projecten dus erg weinig keuze, maar deze was wel leuk.
Inderdaad. Twijfelde nog over dat project! Wilde ook naar het project van Pistorius (nee niet de bladerunner maar de docent) maar het is bij mij uiteindelijk het project over belangenorganisaties geworden bij Joost Berkhout. Vooraf niet mijn eerste keuze, want ik had echt 0,0 voorkennis, maar uiteindelijk erg tevreden over. Ging super-smooth en was eind januari al klaar.
  maandag 25 februari 2013 @ 18:07:49 #129
124676 RobertoCarlos
pi_123333067
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2013 00:52 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Wat bedoel je met landelijk niveau? Het is haast allemaal IB wat de klok slaat.
Ik had het meer over de link tussen de studie en werken in NL en dat je dan in eerste instantie niet bij gemeenten moet zijn. En de NL politiek komt natuurlijk wel vrij ruim aan bod tijdens de studie, iig in Leiden dan...
pi_123334772
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 17:46 schreef thettes het volgende:

[..]

Inderdaad. Twijfelde nog over dat project! Wilde ook naar het project van Pistorius (nee niet de bladerunner maar de docent) maar het is bij mij uiteindelijk het project over belangenorganisaties geworden bij Joost Berkhout. Vooraf niet mijn eerste keuze, want ik had echt 0,0 voorkennis, maar uiteindelijk erg tevreden over. Ging super-smooth en was eind januari al klaar.
Joost Berkhout is een goeie idd. Heb in mn bachelor nog bij hem de kernmodule PTG gevolg.
pi_123335991
quote:
1s.gif Op maandag 25 februari 2013 18:52 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Joost Berkhout is een goeie idd. Heb in mn bachelor nog bij hem de kernmodule PTG gevolg.
Ik heb eigenlijk heel weinig contact met hem gehad, maar dat was ook precies wat ik nodig had. Wel telkens goede kritiek op die momenten dat het wel uitkwam. En ook gewoon een aardige vent natuurlijk.
  dinsdag 2 april 2013 @ 00:25:54 #132
395008 Martialis
Broeva! Haro!
pi_124779490
Ik ben laatst naar de opendag geweest van de studie en het leek me, ondanks de verkooppraatjes van de studie en van het boek van de vrouw die het proefcollege gaf (China rising geloof ik), wel wat. Aan de andere kant vind ik nationale politiek ook weer intressant dus ik zal er nog even goed over na denken of ik IBO ga doen en of ik uberhaupt wel naar leiden wil. Doet er hier misschien ook iemand de IBO-versie van politicologie? Waarom hebben jullie het gekozen?
pi_124791691
Ik doe IBO want
- heb een hekel aan partijenpolitiek in Nederland
- wil richting het buitenland met summer school en de zes maanden in het derde jaar, leek IBO me handiger voor aangezien het internationaal georiënteerd is.
- vakken komen in het eerste jaar grotendeels overeen en mijn interesse ging meer uit naar de vakken van IBO, vooral in het tweede jaar (rational choice en international security). Deze kun je bekijken met de estudiegids met uitgebreide uitleg erbij.
- als ik het goed begrijp worden de colleges van IBO Engelstalig. Weet niet zeker of dit ook het geval is bij politicologie. Ik heb nu een werkgroep in het Engels.

https://studiegids.leidenuniv.nl/studies/bachelors/p/2012-2013

[ Bericht 7% gewijzigd door Nezhi op 02-04-2013 14:29:49 ]
  dinsdag 2 april 2013 @ 15:51:58 #134
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124795034
Engelstalig onderwijs is enkel nadelig voor studenten van Nederlandse universiteiten. Zowel de docenten als de studenten beheersen het Engels onvoldoende waardoor je in ieder geval slechter communiceert en je Engelse taalvaardigheid misschien zelfs wel slechter wordt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124795689
Ik voorzie geen problemen, meeste docenten voor die vakken komen uit Amerika, Canada of Engeland... een paar vakken blijven wel Nederlands, maar dat zijn dan ook Nederlandse docenten. Mijn huidige werkgroepdocent is ook een Engelsman.

Nederlands is wel een verschrikkelijke taal voor IBO, vooral als docenten geen zin hebben om de Engelse begrippen naast de Nederlandse te zetten op een tentamen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 18:47:51 #136
124676 RobertoCarlos
pi_124801563
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:07 schreef Nezhi het volgende:
Nederlands is wel een verschrikkelijke taal voor IBO, vooral als docenten geen zin hebben om de Engelse begrippen naast de Nederlandse te zetten op een tentamen.
Als je naar het buitenland wilt, moet daar echt mee om kunnen gaan...
pi_124866339
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 april 2013 18:47 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Als je naar het buitenland wilt, moet daar echt mee om kunnen gaan...
? Ik heb geen probleem met het Engels. Was lastig aangezien alles in het Engels was (ook hoorcollegesheets), maar het tentamen in het Nederlands. Ik moest echt een minuutje nadenken over een woordje, haha.

[ Bericht 16% gewijzigd door Nezhi op 04-04-2013 16:20:18 ]
pi_124877963
18 april masterbul uitreiking, eindelijk 'echt' klaar dan :D
pi_124926878
Gefeliciteerd!
pi_130743468
Iemand nog een baan voor me? :{
pi_130745339
quote:
Ah ja ook maar eens inschrijven. Dank.
pi_130745729
Veel gemeentewerk.. maar kan zijn dat je ook callcenter gedoe krijgt. Misschien dat het anders is als je je via "young professional" registreert.
pi_130993967
:W Eerstejaars Politicologie student aan de Universiteit van Amsterdam hier.

Heb o.a. Sander Kruse op dit moment, en de combinatie Philip van Praag en Uwe Becker.

Allemaal namen die hier vast bekend in de oren 'klinken'. Over twee weken al het eerste tentamen PEG1, wat vrij snel komt, maar heb er vertrouwen in. De context van de verschillende perioden en de samenhang is redelijk beheersbaar. Er gaat echter nog wat bij komen t/m de 24e (en als iemand tips heeft hoor ik het graag!).
  vrijdag 27 september 2013 @ 20:31:14 #145
195367 Jehuty
FOK's Giel Beelen
pi_131627298
En hoe heb je het tentamen gemaakt? Ik ben zelf tweedejaars Politicologie student, ook aan de UvA. Heb helaas PEG moeten herkansen dus ik zat dinsdag ook in het IWO. Ik vond hem zelf best goed te doen.
pi_131628950
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2013 18:44 schreef emokid het volgende:
:W Eerstejaars Politicologie student aan de Universiteit van Amsterdam hier.

Heb o.a. Sander Kruse op dit moment, en de combinatie Philip van Praag en Uwe Becker.

Allemaal namen die hier vast bekend in de oren 'klinken'. Over twee weken al het eerste tentamen PEG1, wat vrij snel komt, maar heb er vertrouwen in. De context van de verschillende perioden en de samenhang is redelijk beheersbaar. Er gaat echter nog wat bij komen t/m de 24e (en als iemand tips heeft hoor ik het graag!).
Bij Philip heb ik pas m'n afstudeerscriptie geschreven. Erg fijne vent. En met Uwe kan je ook wel lachen.
pi_131634187
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 20:31 schreef Jehuty het volgende:
En hoe heb je het tentamen gemaakt? Ik ben zelf tweedejaars Politicologie student, ook aan de UvA. Heb helaas PEG moeten herkansen dus ik zat dinsdag ook in het IWO. Ik vond hem zelf best goed te doen.
Ja, prima tentamen. Had echter meer over Duitsland verwacht, Bismarck leek namelijk wel zijn stokpaardje tijdens de colleges. Ik ben benieuwd naar het tweede tentamen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 21:12 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Bij Philip heb ik pas m'n afstudeerscriptie geschreven. Erg fijne vent. En met Uwe kan je ook wel lachen.
Tof. ^O^ Uwe is inderdaad een toffe meneer.
  vrijdag 27 september 2013 @ 23:36:16 #148
195367 Jehuty
FOK's Giel Beelen
pi_131634280
Vorig jaar was het tweede tentamen wel wat simpeler dan het eerste deel. Overigens verbaasde me het dat er niks over de Franse Revolutie werd gevraagd. Maar goed, voor mijn gevoel ging hij redelijk. In tegenstelling tot vorig jaar wist ik nu wel alles te beantwoorden :@ Nog even anderhalf a twee weken wachten helaas.
  maandag 30 september 2013 @ 12:53:04 #149
379064 Dumpafval
Gooi jezelf weg
pi_131705825
Zit eraan te denken om Internationale Betrekkingen en Organisaties te gaan studeren in Leiden als ik slaag dit jaar, de bedoeling is ook om in de zomervakantie stage te lopen bij het Ministerie van Defensie (via mijn moeder). Ik zou graag na IBO bij het Korps Mariniers of de Landmacht willen als officier.

Ik heb alleen een aantal vragen:
- Is het een moeilijke studie waar je weinig vrije tijd bij hebt(aangezien ik veel moet fitnessen ivm leger)?
- Is er een goede baangarantie(ik wil niet m'n hele leven bij het leger zitten)?
- Is een 6 á 7 als gemiddelde voor Engels een probleem om deze studie goed te kunnen volgen?

Alvast bedankt!
pi_131711784
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 12:53 schreef Dumpafval het volgende:
Zit eraan te denken om Internationale Betrekkingen en Organisaties te gaan studeren in Leiden als ik slaag dit jaar, de bedoeling is ook om in de zomervakantie stage te lopen bij het Ministerie van Defensie (via mijn moeder). Ik zou graag na IBO bij het Korps Mariniers of de Landmacht willen als officier.

Ik heb alleen een aantal vragen:
- Is het een moeilijke studie waar je weinig vrije tijd bij hebt(aangezien ik veel moet fitnessen ivm leger)?
- Is er een goede baangarantie(ik wil niet m'n hele leven bij het leger zitten)?
- Is een 6 á 7 als gemiddelde voor Engels een probleem om deze studie goed te kunnen volgen?

Alvast bedankt!
- Eerste jaar, beginperiode moet je veel doen zoals essays etc. schrijven, kan wennen zijn. Maar nu in het tweede jaar is het net vakantie, maar goed het is ook het eerste blok :P Eerste jaar wisselt echt heel erg: soms veel werk thuis, soms weinig. Als je het goed bijhoudt valt het allemaal wel mee. En echt, bijhouden, want anders heb je dat je in de week voor de tentamens al je boeken nog een keer moet gaan lezen, dan gebeurt er niets meer met het fitnessen :P
- Ik denk niet dat er echt baangarantie is. Je moet wel uitblinken. Mooie stageplek trouwens.
- Nee hoor. Het is lastig in het begin, maar je went er wel aan. Sommige artikelen zijn wel extreem langdradig met raar taalgebruik, maar gebruik eventjes een woordenboek oid.
  maandag 30 september 2013 @ 17:24:20 #151
379064 Dumpafval
Gooi jezelf weg
pi_131712944
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:40 schreef Nezhi het volgende:

[..]

- Eerste jaar, beginperiode moet je veel doen zoals essays etc. schrijven, kan wennen zijn. Maar nu in het tweede jaar is het net vakantie, maar goed het is ook het eerste blok :P Eerste jaar wisselt echt heel erg: soms veel werk thuis, soms weinig. Als je het goed bijhoudt valt het allemaal wel mee. En echt, bijhouden, want anders heb je dat je in de week voor de tentamens al je boeken nog een keer moet gaan lezen, dan gebeurt er niets meer met het fitnessen :P
- Ik denk niet dat er echt baangarantie is. Je moet wel uitblinken. Mooie stageplek trouwens.
- Nee hoor. Het is lastig in het begin, maar je went er wel aan. Sommige artikelen zijn wel extreem langdradig met raar taalgebruik, maar gebruik eventjes een woordenboek oid.
Oke, dankjewel :) , het lijkt me echt een leuke studie aangezien politiek ed. mij al vanaf de basisschool aanspreekt en ik altijd overal wel een mening voor heb klaarliggen, dus die betogen/beschouwingen komen wel goed denk ik.
pi_133681299
Derdejaars politicologie Nijmegen meldt*

Dode boel hier. Geen politicologiestudenten meer actief op fok?
AFCA
✯ ✯ ✯
pi_133708678
Vandaag in de Volkskrant:
quote:
'We betalen schoolgeld voor onderwijs, niet voor propaganda'
Door: redactie
28-11-13 - 00:00
Sinds kort kunnen studenten linksigheid van docenten melden bij 'Linkse indoctrinatie op mijn universiteit'. Oprichter Yenaz Ramautarsing (26) raakte geďnspireerd door Ayn Rand.

Nederland geldt als een vrij land, maar in het onderwijs is hersenspoeling aan de orde van de dag. In dit land zegt een docent tegen een leerling: 'Jij bent veel te slim om rechts te zijn.' In dit land ook geven docenten politieke instructies, zoals op de dag van de statenverkiezingen ten tijde van Rutte I: 'Ga vandaag allemaal stemmen, en vooral niet op een van de coalitiepartijen!'

Zo maak je van studenten een kudde linkse schapen. Sinds een paar maanden blijft het niet meer onopgemerkt. Bovenstaande uitspraken staan gerapporteerd op de Facebookpagina 'Linkse indoctrinatie op mijn universiteit', opgericht en beheerd door Yernaz Ramautarsing, student politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Die opleiding gold lang als een der roodste van de lage landen. 'In colleges gaat het altijd over marktfalen, nooit over marktsucces', zegt Ramautarsing, geboren in Paramaribo in 1987. Hij deelde zijn ergernis op Facebook. Die bleek breder te leven. Het idee voor een 'meldpunt linkse indoctrinatie' ontstond nadat een goede vriendin haar VU-docent Europees Recht had horen uithalen naar reactionaire tegenstanders van het Europese project. 'We betalen schoolgeld voor onderwijs, niet voor propaganda', zegt Ramautarsing.

In het Atrium, de mensa van de politicologen, haalt hij werk tevoorschijn van de vrouw die hem in zijn offensief inspireert, Ayn Rand, de oppergodin van het laissez-faire-kapitalisme. Rand, geboren Alissa Zinovievna Rosenbaum, verruilde in 1926 de Sovjet-Unie voor de Verenigde Staten, waar zij zich ontwikkelde tot fanatiek bestrijdster van overheden en ander collectivistisch onkruid. Money is the root of all good, is een aforisme van haar hand. Alan Greenspan behoorde tot haar leerlingen.

In het Atrium, een plek waar nog niet zo lang geleden Het Communistisch Manifest circuleerde, mag ze een opvallende verschijning heten. Oud-hoogleraar Hans Daudt, in 1969 doelwit van 'kritiese antikapitalistiese studenten', karakteriseerde de opleiding politicologie van de UvA ooit als '50 procent marxisme, 40 procent feminisme en 10 procent kritiek op boeken die we nooit gelezen hebben'.

Anno 2013 hangt in een trapgat nog een portretje van 'onderwijslieveling' Karl Marx. Een borstbeeld van Lenin dat in het bezit was van de politicologenvereniging Machiavelli, blijkt vorig jaar te zijn gebruikt voor een sneeuwpop. Onder de oppervlakte is het ideologische verleden nog alomtegenwoordig, vindt Ramautarsing. 'Bij een vak als Politieke Economie krijg je nog steeds neomarxisten als Gramsci. Waarom niet een of twee essays van Ayn Rand op de literatuurlijst? Waarom geen aandacht voor kapitalistische denkers als Hayek of Milton Friedman? Feminisme is alleen maar Simone de Beauvoir. Ayn Rand is de meest invloedrijke vrouwelijke filosofe ooit! Waarom wordt ze niet eens genoemd?'

Misschien omdat Rand niet zozeer opkomt voor de rechten van de vrouw, als wel voor die van het gezonde egoďstische individu dat wordt geplukt, gehinderd en ingetoomd door ziekelijke profiteurs, luie parasieten en expansionistische overheden. Uit belastinggeld betaalde sociale voorzieningen zijn bij Rand diefstal. Bij de Tea Party zijn ze fan, Ted Cruz citeerde haar veelvuldig in zijn kruistocht tegen Obamacare.

Op de Radboud Universiteit Nijmegen laat waardering voor de hogepriesteres van het eigenbelang nog op zich wachten. Deze onderwijsinstelling heette lang 'het Havana aan de Waal'. Het mag geen toeval heten dat het Facebookmeldpunt hier snel werd opgepikt en inmiddels een Radboudstudent als co-beheerder heeft. Qua meldingen is 'Havana' nu koploper van de pagina. Studenten hoorden er docenten onder meer de planeconomie prijzen en ageren tegen 'racistische' films met Arnold Schwarzenegger. 'Het is goed om te merken dat je een snaar hebt geraakt', zegt Yernaz Ramautarsing.

Hij is niet de eerste die 'linkse censuur' in het Nederlands onderwijs op het spoor komt. Zo kaartte politicoloog Meindert Fennema, nu met emeritaat, een paar jaar terug het gedrag aan van feministische collega's op de UvA. Die hadden de opening van het academisch jaar door Ayaan Hirsi Ali proberen te verhinderen. Interessant is dat Fennema, tot 1989 CPN-lid, in zijn marxistische jaren tegen heel andere praktijken had geageerd, zoals de invloed van de bourgeoisie en het grootkapitaal, gepersonifieerd door Hans Daudt. Ook Yernaz Ramautarsing was eerder in zijn leven een 'diehard socialist' in de ban van Che Guevara. Malcom X heeft nog steeds een plekje in zijn hart.

Waar mensen van politieke ideeën veranderen, is vaak ook continuďteit. Bij Fennema valt die te ontwaren in een voorliefde voor het plagen van nette burgers - eerst met Marx, later met Wilders. De goedlachse Ramautarsing is de eerste om toe te geven dat de continuďteit bij hem zou kunnen schuilen in een radicaal politiek temperament. 'Ik houd van een gedachtengoed waarin alles klopt en van het logisch toepassen daarvan.'

Les extręmes se touchent, zeggen de Fransen. Fanatieke atheďsten hebben vaak een strengreligieus verleden. De overeenkomst tussen Che en Rand is dat ze geen van beiden aan compromissen en grijstinten doen. Ramautarsing ontdekte Rand op zijn 19de. In dat jaar werkte hij in Paramaribo in een restaurant. Zijn broer, die al in de ban was van Rand, stuurde hem per post een exemplaar van haar magnum opus Atlas Shrugged, recentelijk opnieuw in het Nederlands vertaald als Atlas in staking en door lezers van Time Magazine gekozen tot een-na-invloedrijkste boek van de twintigste eeuw (na de Bijbel): 'Het greep me echt bij de keel. Ik las nachtenlang door en wist meteen: ik moet alles wat ik ooit heb gedacht heroverwegen.'

Rands Europese lezersschare is de laatste jaren sterk gegroeid. Mark Rutte prees haar in 2011 als een 'grote geest' van het liberalisme. Helaas, op de UvA komt ze er niet in. 'Het ergerde me vanaf het begin dat docenten Amerika afschilderden als een achterlijk land, alleen maar omdat ze geen verzorgingsstaat hebben. Kritische theorie is op de UvA altijd linkse kritische theorie. Nou: Ayn Rand was ook heel kritisch!' Ook gedweep met Obama stoort hem mateloos en hij plaatste menige kritische interruptie. Slikten docenten die makkelijker vanwege zijn huidskleur? 'Dat zou kunnen. Maar mijn huidskleur is evengoed een nadeel. Heel vaak krijg ik reacties in de trant van: jij hoort aan onze kant te staan.'

Inmiddels hebben ook middelbare scholieren het meldpunt ontdekt. Een 16-jarige gymnasiumleerling vroeg zijn docent Frans: 'Waarom zijn bijna alle Franse denkers die wij bespreken links?' Diens antwoord: 'Omdat ze gelijk hebben.' Voor straf kwam het op Facebook.

'Indoctrinatie is overdreven'
'Het is kwalijk als docenten een verkapt stemadvies geven, maar het begrip linkse indoctrinatie is gechargeerd', stelt antropoloog Martijn Dekker (32). Hij is de enige UvA-docent die zich tot nog toe op Facebook in de discussie mengde. Op 21 oktober meldde hij 'om mogelijke reacties alvast voor te zijn' Marx te gaan behandelen, zij het alles behalve kritiekloos. 'Ik hoorde over de Facebookpagina van een collega. Die was het er totaal niet mee eens. Ik begeef me graag op Facebook en vind het prima dat deze discussie wordt gevoerd. Het is alleen jammer dat je op de pagina de indruk krijgt dat Yernaz Ramautarsing vooral zichzelf in de schijnwerpers wil zetten, want zijn punt is interessant. Ik vind het ook jammer dat ik hem en andere critici nooit in de les heb gehad. Ik was graag het debat met ze aangegaan. Het is fijn als studenten geëngageerd zijn.'

Van een marxistische signatuur van de sociale wetenschappen kun je niet meer spreken, zegt Dekker. 'Wel is het zo dat er veel progressieve denkers worden behandeld. Dat heeft in de eerste plaats te maken met het karakter van de sociale wetenschappen - de meeste belangrijke sociale wetenschappers zijn progressief. In de economie heb je interventionisten en laissez-faire-denkers, die kun je tegenover elkaar zetten. Ik doceer over globalisering: bijna alle belangrijke boeken kun je als 'links' bestempelen. Waar de critici aan voorbijgaan, is dat we al die 'linkse denkers' zeker niet onkritisch behandelen.'

De Persgroep Digital. Alle rechten voorbehouden.
Wat een jankerd die Yenaz. Wat denkt hij nou? Als je aan de UvA gaat studeren had je kunnen weten dat de opleiding nogal naar links neigt. Als je daar niet tegen kan en doorheen kunt prikken als politicologie-student heb je niks op de universiteit te zoeken. Daar wordt namelijk van je verwacht dat je kritisch bent en niets staat je in de weg om dat te uiten. Als je economie gaat studeren weet je ook dat je in Chicago andere dingen te horen krijgt dan in Frankfurt.
pi_133709289
En het dan nog gaan opnemen voor iemand als Ayn Rand en haar fabeltjes ook. Heeft die jongen onder een steen gelegen de afgelopen zes jaar of zo? Wat voor politicoloog ben je als je vandaag de dag je onvoorwaardelijke steun blijft uitspreken voor een systeem dat is gebaseerd op hebzucht, egoisme en laissez-fair?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2013 14:30:18 ]
pi_133709917
Ayn Rand. _O- Seriously.. Hier op de UvA hoor ik een paar overambitieuze studenten nog te pas (maar vooral) te onpas die naam roepen in de hoop om op te vallen en impliciet kritiek te uiten. Bij de UvA kun je vooraf gewoon weten wat je gaat krijgen.
pi_133713472
Typerend ook dat hij meent 'schoolgeld' te betalen. Waar denkt die jongen wel niet dat hij zit??
  vrijdag 29 november 2013 @ 08:56:29 #157
124676 RobertoCarlos
pi_133735037
Gisteren was ie ook bij Pauw en Witteman.... wat een lul zeg.. zat ie bot Freek de Jonge te zieken.. :r
pi_133741745
Ik heb ook nog met die gozer in colleges gezeten volgens mij. Hij heeft natuurlijk een herkenbaar hoofd. Dat ie nu nog steeds niet afgestudeerd is kost ons trouwens nogal wat belastingcenten!

Ik deel zijn kritiek trouwens niet. Er zijn veel linkse docenten, maar ze bewaren vaak voldoende wetenschappelijke distantie. En zijn zeker kritisch. Wijlen Jos de Beus stemde op het eind CDA, Meindert Fennema heeft als persoonlijke missie om het op te nemen voor populisten en extreem rechts en de boeken bij rechtsorde zijn nota bene van Ellian en Cliteur. En Hayek en Smith heb ik voldoende voorbij horen komen, evenals Huntington, Fukuyama van voor 2003 en ga zo maar door.
  zaterdag 30 november 2013 @ 10:26:25 #159
124676 RobertoCarlos
pi_133769220
In Leiden zitten best wel wat PvdA-ers maar dat zijn ook gewoon wetenschappers die neutraal genoeg zijn...
  dinsdag 3 december 2013 @ 12:42:31 #160
195367 Jehuty
FOK's Giel Beelen
pi_133872641
Indoctrinatie is inderdaad wel erg gechargeerd.
pi_133874978
quote:
Wij indoctrineren juist niet
HEIN-ANTON VAN DER HEIJDEN − 30/11/13, 00:00
Wetenschap, ook de politicologie, heeft als wezenskenmerk dat zij vragen stelt bij vanzelfsprekendheden. Yernaz Ramautarsing wil dat niet zien.

Hoe komt het dat de laatste decennia in bijna alle westerse landen wordt gesneden in sociale uitkeringen? Waarom krijgen vrouwen voor hetzelfde werk vaak minder salaris dan mannen? Waarom kiezen de Zwitsers in een referendum tegen een voorstel om de inkomensverschillen tussen werknemers van bedrijven te verkleinen? Waarom wordt het gebruik van fossiele brandstoffen wereldwijd met honderden miljarden gesubsidieerd, terwijl kolen en olie toch gelden als belangrijkste veroorzakers van klimaatverandering?

Het zijn belangrijke vragen. Maar zijn het ook 'linkse vragen', en is studenten laten proberen deze vragen te beantwoorden een voorbeeld van 'linkse indoctrinatie'? Volgens Yernaz Ramautarsing waarschijnlijk wel. Hij studeert politicologie aan de UvA, en hij spuwt zijn gal in de Volkskrant van 28 november. Hersenspoeling, studenten die worden getransformeerd tot een kudde linkse schapen en het feit dat er aandacht wordt besteed aan neomarxisten als Gramsci zijn enkele van de verwijten die hij de opleiding voor de voeten werpt.

Laat ik beginnen met het laatste. Politicologen houden zich bezig met macht en de politieke theoreticus Antonio Gramsci betoogt dat macht niet in de eerste plaats draait om politieke partijen en verkiezingen, maar om wat mensen denken, om ideologie. Als in advertenties, het onderwijs en de media maar vaak genoeg wordt gesuggereerd dat iets vanzelfsprekend is, gaan mensen dat vanzelf geloven.

Het is vanzelfsprekend dat iemand vijftien of vijftig keer zo veel mag verdienen als iemand anders in hetzelf- de bedrijf. Het is vanzelfsprekend dat er op de Noordpool wordt geboord naar olie, want olie is nodig om de economische groei veilig te stellen. Het is vanzelfsprekend dat als een man en een vrouw een kind krijgen, de man fulltime blijft werken en de vrouw niet. En het is vanzelfsprekend dat in tijden van crisis wordt bezuinigd op sociale uitkeringen, want iemand die echt wil werken, zo wordt gezegd, vindt echt wel een baan.

Politicologen die werken met het analytisch instrumentarium van Gramsci zetten vraagtekens bij dit soort vanzelfsprekendheden. Zij gaan op zoek naar de mechanismen waardoor deze alomtegenwoordige 'recht-se indoctrinatie' tot stand komt, en in wiens belang het is deze vanzelfsprekendheden te presenteren als de enige waarheid.

In het interview zegt Yernaz: 'Ik houd van een gedachtengoed waarin alles klopt en van het logisch toepassen daarvan.' Misschien heeft hij met de opleiding politicologie niet de juiste studiekeus gemaakt. Wetenschap, ook politieke wetenschap, heeft als wezenskenmerk dat zij vragen stelt bij vanzelfsprekendheden, dat zij verschillende ideeën tegen het licht houdt en met elkaar confronteert. Bij onze opleiding zijn we daar dol op, juist daardoor is zij zo levendig en uitdagend. Ramautarsing ziet het niet of wil het niet zien.

Als hij stelt dat er in onze opleiding geen aandacht wordt besteed aan 'kapitalistische denkers' als Hayek en Milton Friedman heeft hij domweg niet goed opgelet. Een van onze tweedejaarsvakken heet 'Benaderingen en Debatten in de Politicologie', en daar-in komt het werk van de genoemde 'kapitalistische denkers' serieus aan de orde en worden studenten uitgedaagd hun standpunt daarover te bepalen. Kritisch leren denken, daar zijn universitaire opleidingen in de sociale wetenschappen voor bedoeld.

Voor een gedachtengoed waarin alles logisch klopt kun je misschien beter je toevlucht zoeken bij een opleiding wiskunde. Of bij de romans van Ayn Rand natuurlijk...

Hein-Anton van der Heijden is opleidingsdirecteur BA Politicologie aan de UvA
http://www.volkskrant.nl/(...)ren-juist-niet.dhtml
pi_133875217
Hier nog een die de spijker op zijn kop slaat. Heb nog college gehad met die jongen volgens mij.
quote:
Objectief onderwijs is een illusie
Door Christopher Houtkamp
'Studenten blijken in de praktijk prima in staat zich te ontworstelen aan de vermeende indoctrinatie van onze ex-CPN docenten'

De uitzending van Pauw en Witteman van 28 november jongstleden zal ik me nog lang heugen. De teloorgang van links icoon Freek de Jonge, die faalde de rechts-liberale student Yernaz Ramautarsing van repliek te dienen, heeft een kleine schok teweeg gebracht in politiek bewust Nederland. Het is alleen jammer dat wij ons nu vooral druk maken om dit voorval en weinig spreken over de validiteit van Ramautarsings argumentatie. Ik wil graag, als ex-politicologie student aan de UvA (2008-2011), een aantal kritische kanttekeningen bij zijn verhaal plaatsen.

Om zijn betoog kort samen te vatten: Ramautarsing beklaagt zich over de 'indoctrinatie' waar UvA-politicologiestudenten aan bloot worden gesteld. De UvA-docenten zijn allemaal 'linksig', bespreken slechts linkse denkers en lachen enigszins smalend wanneer een student de ideeën van een rechtse denker verdedigt. Ramautarsings ideologische heldin Ayn Rand maakt bijvoorbeeld weinig kans om in de nabije toekomst op het curriculum terecht te komen. Met enige regelmaat voorzien de docenten hun studenten van gratis 'links' stemadvies. Om met Ramautarsing te spreken: "zo maak je van studenten een kudde linkse schapen".

Idées fixes
Laat ik voordat ik op Ramautarsings betoog in ga, zeggen dat ook ik niet onverdeeld gelukkig ben met het onderwijs dat ik op de UvA heb gevolgd. De kwaliteit van de vakken varieerde van excellent tot zeer matig. Verder hebben docenten inderdaad de neiging om hun eigen idées fixes als absolute waarheid te presenteren. Zo is mij drie jaar lang verteld dat politiek cynisme (vrij vertaald: het gebrek aan vertrouwen in politici en/of het politieke systeem) vooral voorkomt onder laagopgeleiden, oftewel de wat 'dommere' mensen die niet in staat zijn zich goed te verdiepen in politieke thema's. Aangezien ik bij mijzelf een omgekeerde ontwikkeling waarneem, hoe meer ik mij in de politiek verdiep, hoe politiek cynischer ik word, heb ik deze stelling altijd betrekkelijk curieus gevonden. Dit soort inhoudelijke kritiek zal iedere student hebben, welke opleiding hij/zij ook volgt.
Ramautarsing heeft gelijk wanneer hij zegt dat veel UvA-politicologen links georiënteerd zijn, hoewel zij wel degelijk hun best doen een zo gebalanceerd mogelijk beeld aan de studenten te presenteren. Zij nodigen bijvoorbeeld vertegenwoordigers van politiek rechts uit om gastcolleges te verzorgen (Kay van de Linde, Frits Bolkestein, om twee voorbeelden te noemen). Studenten blijken in de praktijk prima in staat zich te ontworstelen aan de vermeende indoctrinatie van onze ex-CPN docenten. Uit enquętes blijkt iedere keer weer dat D66 met afstand de meest populaire partij is onder studenten. Nu zou Ayn Rand D66 ongetwijfeld tot een zeer linkse partij bestempelen; in het huidige Nederlandse politieke landschap zit die partij echter - zeker op sociaal-economisch vlak - aan de rechterkant van het spectrum. Verder is het aantal VVD'ers op de UvA eerder toe- dan afgenomen de afgelopen jaren. Ik vraag me dus af of Ramautarsing de macht van de docenten niet een tikkeltje overschat, ofwel het kritisch denkvermogen van de gemiddelde student onderschat. De UvA-studenten blijken in de praktijk alles behalve een 'kudde linkse schapen'.

Indoctrinatie
Verder lijkt het me teveel gevraagd om van docenten te verlangen hun politieke voorkeur totaal niet te laten doorschemeren, maar is het een iets te stevige hyperbool om dan meteen te spreken van 'indoctrinatie'. Mocht Ramautarsing streven naar 'objectiever onderwijs' in plaats van 'propaganda', dan kan ik hem uit de droom helpen: objectiviteit is - zeker in de sociale wetenschappen - een volstrekte illusie. Als Ramautarsing het curriculum van politicologie zou mogen samenstellen, en wellicht een betere balans weet te creëren tussen 'links' en 'rechts'gedachtegoed, dan zou ook hij veel kritiek te verduren krijgen. Zo zou hij bijvoorbeeld te weinig aandacht besteden aan het feminisme, zijn literatuur volkomen eurocentrisch genoemd worden, of zou hij een van de vele takken van het liberalisme onvoldoende belichten. Met andere woorden: studieprogramma's kunnen, helaas, nooit alle mogelijke relevante theoretische perspectieven bevatten.

Hoe het curriculum uiteindelijk wordt vormgegeven hangt natuurlijk af van de wetenschappelijke en/of politieke voorkeuren van de docenten. Je moet dan ook niet raar opkijken als je op een van origine links georiënteerde universiteit, zoals de UvA, een 'linksig' studieprogramma voorgeschoteld krijgt. De Universiteit Leiden, die bekend staat als rechts-conservatief, biedt ongetwijfeld een rechtser politicologie-programma aan. Het zou misschien verstandig zijn als toekomstige studenten zich verdiepen in het ideologische karakter van de universiteit, voordat zij zich aanmelden voor een opleiding. Maar zelfs als de student toch geen goede inschatting heeft kunnen maken en op de 'verkeerde' universiteit is terechtgekomen, hoeft hij/zij zich niet intellectueel te laten beperken door het per definitie onvolledige curriculum. Gemotiveerde studenten zijn immers ook altijd autodidacten.

http://www.joop.nl/opinie(...)wijs_is_een_illusie/
pi_137511954
Iedereen,

Binnen 2 maand moet ik een studiekeuze maken, en ik twijfel nog steeds enorm; vooral over politicologie.
Als ik het zou gaan studeren, ben ik van plan dat in Amsterdam aan de UvA te gaan doen. Echter, na het krantje over de studie te hebben doorlezen, naar rondgezocht te hebben naar andere ervaringen, zitten nog enkele dingen mij dwars.

1. Amsterdam zelf, hoe erg is de hoeveelheid toeristen en hoe massaal is dit uiteindelijk? Zelf kom ik uit een wat kleinere stad, maar houd ik zelf graag wel van drukte en massa (hoor je ook niet vaak). Echter, als dit puur toeristen zijn is de lol er misschien snel vanaf. Ervaring?

2. Politicologie, de theoriestukken lijken me geweldig interessant, ben zelf al 3 jaar actief op gemeentelijk politiek niveau, en al het leeswerk ben ik niet vies van. Enige probleem is de statistiek die ik steeds tegenkomen, de getalletjes om het simpel te zeggen. Hoe groot onderdeel van je studie is dit? Zelf heb ik nu wiskunde A, maar ik ben absoluut geen ster (hang rond voldoende) en heb eerlijk gezegd ook echt een hekel eraan.

3. Hoe groot is de opleiding? Zijn er vrij weinig mensen die politicologie studeren, of is het juist een massale studie (zeker op UvA)?

Alvast bedankt :D
Op zaterdag 28 mei 2011 23:32 schreef ghettofred het volgende:
Ik wil ooit nog is gewoon mijn hand uithalen en dan zo in de borsten knijpen.
Ze kunnen niet boos worden, immers zitten ze op het werk.
pi_137512951
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 december 2013 13:58 schreef Thomas B. het volgende:

[..]

Die laatste zin is prachtig :)
pi_137512963
1. Kom een keer vanuit je provinciegat langs zou ik zeggen. Misschien dat het je wel meevalt.

2. Je moet een beetje statistiek kunnen. Maar je hoeft bepaald geen wiskundig genie te zijn. Je krijgt een paar vakken over onderzoeksmethoden en daar zit ook altijd een statistiekcomponent bij. En je moet natuurlijk vaak artikelen lezen die gebruik maken van kwantitatief onderzoek, dus daarvoor moet je het ook wel een beetje snappen.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2014 14:32:12 ]
pi_137513177
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 maart 2014 13:40 schreef Your_mother_in_law het volgende:
Iedereen,

Binnen 2 maand moet ik een studiekeuze maken, en ik twijfel nog steeds enorm; vooral over politicologie.
Als ik het zou gaan studeren, ben ik van plan dat in Amsterdam aan de UvA te gaan doen. Echter, na het krantje over de studie te hebben doorlezen, naar rondgezocht te hebben naar andere ervaringen, zitten nog enkele dingen mij dwars.

1. Amsterdam zelf, hoe erg is de hoeveelheid toeristen en hoe massaal is dit uiteindelijk? Zelf kom ik uit een wat kleinere stad, maar houd ik zelf graag wel van drukte en massa (hoor je ook niet vaak). Echter, als dit puur toeristen zijn is de lol er misschien snel vanaf. Ervaring?

2. Politicologie, de theoriestukken lijken me geweldig interessant, ben zelf al 3 jaar actief op gemeentelijk politiek niveau, en al het leeswerk ben ik niet vies van. Enige probleem is de statistiek die ik steeds tegenkomen, de getalletjes om het simpel te zeggen. Hoe groot onderdeel van je studie is dit? Zelf heb ik nu wiskunde A, maar ik ben absoluut geen ster (hang rond voldoende) en heb eerlijk gezegd ook echt een hekel eraan.

3. Hoe groot is de opleiding? Zijn er vrij weinig mensen die politicologie studeren, of is het juist een massale studie (zeker op UvA)?

Alvast bedankt :D
1. Amsterdam is groter dan de toeristische plekken, je studeert met mensen die ook in Amsterdam (gaan) wonen, kortom ik zou me geen zorgen maken. Ik vind het eigenlijk de meest fantastische stad van de wereld.

2.Ik ben geslaagd met een 4.5 voor wiskunde A. Statistiek is met een goede docent (ik had toen Catherine de Vries, die is helaas weg) echter zeer goed behapbaar. Ook wordt dat studieprogramma heel slim in allerlei stukjes opgedeeld waardoor de haalbaarheid echt heel goed.

3. Gemiddeld. Het is niet een van de meest massale studies, maar zeker de bachelorfase en vooral het eerste jaar zit je denk ik wel met 150 studenten ofzo?
pi_137515196
Ja, ik kom zelf uit Emmen (niet meest centrale locatie van Nederland inderdaad), en ''de grote stad'' Amsterdam trekt mij enorm veel. Ben er al een paar keer geweest en het is mij eigenlijk altijd al bevallen. Sowieso grote steden bevallen mij (Londen, Rome et cetera).

Zelf vond ik het toeristengehalte ook wel meevallen, maar ik heb een vriendin die uit Amsterdam komt (en nu in Emmen woont) en die in Groningen gaat studeren en niet Amsterdam omdat ze dus vindt dat in Amsterdam te hoog toeristengehalte is.

Wel moet ik toelichten dat mij twijfel ligt tussen Amsterdam en Groningen; de reden waarom ik misschien nog voor Groningen zou willen kiezen is omdat het percentage studenten daar hoger ligt, waardoor je eigenlijk ''meer van jouw soort'' hebt om het maar heel simpel te zeggen.
Verder ligt alles in Groningen veel dichter bij elkaar, wat enorm helpt met reizen en ik ken de stad zelf al op mijn duimpje i.t.t. Amsterdam waar alles voor mij nieuw zal zijn.
Maar in Amsterdam is natuurlijk weer vééél meer te doen, en een compleet nieuwe stad moeten leren kennen is ook leuk :)

Verder, voor het wiskunde gebeuren, ik hoorde inderdaad dat het te doen is, maar ik ben gewoon bang voor het feit dat ik tijdens mijn studie daar zó geen zin in ga hebben, dat ik het daardoor verpest. Hopelijk zit er nu nog steeds goede docent(e) voor op de UvA.
pi_137515300
Oh, ook moet ik zeggen dat als ik in Groningen ga studeren, het dan Geschiedenis of Filosofie (Wijsbegeerte) gaat worden als studie.

Dat is ook de reden dat ik naar Amsterdam begon te kijken, omdat ik daar politicologie kan doen, en dat werd mij door veel mensen aangeraden. Politiek vind ik zelf heel leuk, daarom ben ik ook niet voor niets enorm actief in onze gemeentelijke politiek.

Geschiedenis is een leuke studie, ik heb het altijd heel interessant geworden, maar de carričreperspectieven ervan zijn gewoon beroerd; dan biedt politicologie meer. Filosofie is dan wat meer ''out of the box'', vind ik eerder heel interessant dan leuk om constant te doen, maar daar zitten net wat teveel onderdelen die ik niet heel interessant vind.
pi_137515391
Statistiek is aanwezig maar het stelt weinig voor. Verder moet je je niet druk maken om toeristen en of er meer of minder "studenten van jouw soort" zijn, dat zijn zulke triviale dingen waar je zeker geen opleiding van moet laten afhangen.
pi_140229172
Hm, een derdejaars weggestuurd tijdens tentamen Ethische Kwesties omdat hij een hele samenvatting probeerde weg te moffelen tussen de twee tentamenblaadjes. Beetje jammer :P

Als ik het tentamen heb gehaald ben ik klaar met mijn tweedejaar. Vind het jammer dat de vervolgcursussen er nog niet op staan want nu kan ik dus mijn rooster nog niet inplannen. Hoop vooral op vakken over insurgency of terrorisme.

[ Bericht 16% gewijzigd door Nezhi op 22-05-2014 00:43:45 ]
  zondag 29 juni 2014 @ 12:36:47 #171
379064 Dumpafval
Gooi jezelf weg
pi_141676949
Aangenomen in Leiden voor de studie Internationale Betrekkingen & Organisaties, heb er zin in!
  woensdag 22 oktober 2014 @ 00:37:29 #172
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_145803156
Beste FOK!'ers, :)

Ik zit nu in 5 VWO en ik ben nu een beetje aan het rondkijken wat ik wil na mijn middelbare school. Nu is politicologie een van de opties. Ik zou het dan in Leiden willen studeren zodat ik zo goed als zonder schuld afstudeer. :) (Gaan we proberen) Maar hoe zit het met de aansluiting op de arbeidsmarkt bij deze studie? Is die er eigenlijk wel of is het meer een 'pretstudie'? Ik vind dat zelf echt een vreselijk woord maar sommige mensen beweren dat...
pi_145803401
Van wat ik heb meegekregen zijn er veel banen / stages / traineeships, maar is de concurrentie ook enorm. Het hangt ook af van wat je tijdens je studie doet. Veel van de mensen die ik nu zie die bijvoorbeeld bij BuZa of grote NGO's rondlopen hebben bijvoorbeeld bij een politieke partij gezeten, of allerlei tijdelijke vrijwillige functies uitgevoerd voor goede doelen of studentencharters. Elk jaar een ander.

Er zijn ook een paar docenten die het immens leuk vinden om hun eigen studenten terug te zien in hun vakgebied, en die het dus leuk vinden om een poging te wagen om een baantje voor je te regelen :P Nouja, dat gevoel had ik alleen bij een aantal docenten bij mijn minor, niet alle.

Pretstudie valt voor mij wel mee. Je bent niet zo bezig met onzinnige dingen vind ik. Geen zelfreflectie-rapporten oid :P Maar een tweede studie zou je er evt. wel makkelijk naast kunnen doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Nezhi op 22-10-2014 01:28:38 ]
  zondag 13 maart 2016 @ 14:32:29 #174
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_160635509
Leuk om te zien dat ik hier 1,5 jaar geleden ook al had gereageerd. Sommige dingen veranderen ook niet hé? Inmiddels heb ik mij ingeschreven voor Politicologie en Midden-Oostenstudies en zijn we in dit huis de kosten aan het inventariseren. Helaas kan ik nergens een boekenlijst vinden voor Politicologie. Heeft iemand die beschikbaar? En wat raden jullie aan, 2de hands kopen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')