abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:07:23 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105097829
De Fundateller, zo'n beetje iedere volger van AEX kent het fenomeen. De graadmeter voor de staat van de woningmarkt? Of gewoon een nietszeggend getal? Discussieer hier mee over de zin en onzin van deze graadmeter.

Topicreeks: Fundateller

Officiële teller:
http://www.funda.nl/koop/

Huidige aantal huizen te koop op Funda:

Zelf kijken

Oudere gegevens:

En hop er weer overheen, 255.074 te koop!
The End Times are wild
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:08:20 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105097869
Maar als je zo'n woning met 500 euro 'winst' te koop zet, en je moet vervolgens 3x met een kijker daar langs gaan, dan is je winst ook weg.

Een makelaar drijft de prijs echt niet op, die wil gewoon zo snel mogelijk verkopen. Dat is omzet en dat is voor hem winst.
The End Times are wild
pi_105098086
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:08 schreef LXIV het volgende:
Maar als je zo'n woning met 500 euro 'winst' te koop zet, en je moet vervolgens 3x met een kijker daar langs gaan, dan is je winst ook weg.

Een makelaar drijft de prijs echt niet op, die wil gewoon zo snel mogelijk verkopen. Dat is omzet en dat is voor hem winst.
Klopt.........maar de vraag was of het wel of niet slim is van een makelaar om klanten die een veel te hoge vraagprijs voorstellen, af te wijzen. Waarom zou je die 500-1000 laten liggen voor hooguit 2 uurtjes werk. Een te duur huis trekt toch geen kijkers, dus daar ben je verder geen tijd aan kwijt.
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:15:57 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105098121
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:14 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Klopt.........maar de vraag was of het wel of niet slim is van een makelaar om klanten die een veel te hoge vraagprijs voorstellen, af te wijzen. Waarom zou je die 500-1000 laten liggen voor hooguit 2 uurtjes werk. Een te duur huis trekt toch geen kijkers, dus daar ben je verder geen tijd aan kwijt.
Ik denk dat het aanhouden van zo'n huis toch wel geld kost. En toch gaan er wel mensen kijken.
The End Times are wild
pi_105098126
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:14 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Na zes maanden zijn toch geen intrekkingskosten oid verschuldigd?
Hoe verdient een makelaar daar dan 500-1000 op?

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik denk dat het aanhouden van zo'n huis toch wel geld kost. En toch gaan er wel mensen kijken.
Imho 2x neen. Hooguit matig voor imago.
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:18:39 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_105098193
255.871 huizen te koop

Hee we zakken :{w
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_105098708
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Na zes maanden zijn toch geen intrekkingskosten oid verschuldigd?
Die ben je in 9 van de 10 gevallen wel verschuldigd. Tenzij je een no cure no pay makelaar kunt vinden............beetje van dat kampvolk 8-)
pi_105098905
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:34 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Die ben je in 9 van de 10 gevallen wel verschuldigd. Tenzij je een no cure no pay makelaar kunt vinden............beetje van dat kampvolk 8-)
Niet volgens de NVM model overeenkomst, voor zover ik weet. Alleen vergoeding van gemaakte kosten, en dat zijn advertentiekosten (indien gemaakt), kosten brochure (veelal gemax. op 200 euro opstartkosten oid).

Ik weet niet met wat voor oplichters jij zaken pleegt te doen :)
  vrijdag 2 december 2011 @ 15:42:03 #9
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105098993
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
255.871 huizen te koop

Neeee mag niet :{w
pi_105099100
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Niet volgens de NVM model overeenkomst, voor zover ik weet. Alleen vergoeding van gemaakte kosten, en dat zijn advertentiekosten (indien gemaakt), kosten brochure (veelal gemax. op 200 euro opstartkosten oid).

Ik bedoel ook opstartkosten........daar verdienen ze al genoeg aan. Intrekkingskosten oid heb ik zelfs nog nooit van gehoord. Als je dat als klant gaat betalen, ben je knettergek.
pi_105099180
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 14:59 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Lekker lomp dan. Je zet een huis voor een absurde prijs in de verkoop, strijkt je bonus op en hoeft er verder nooit iets voor te doen omdat er toch geen koper op af komt
Je leest denk ik niet goed :?
pi_105099183
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:45 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Ik bedoel ook opstartkosten........daar verdienen ze al genoeg aan. Intrekkingskosten oid heb ik zelfs nog nooit van gehoord. Als je dat als klant gaat betalen, ben je knettergek.
Bij mijn weten zijn opstartkosten max. een paar honderd euro, niet de bedragen die jij noemt. Als dat laatste wel zo is, mag dat wel een machtige prachtige full colour brochure op kunst papier zijn (en mag de opdrachtgever door voor sukkel van de maand)
pi_105101673
Ik zie regelmatig dat er twee borden in de tuin staan met de namen van twee verschillende makelaars erop, is dat een nieuwe ontwikkeling?

Verdeel en heers?
Wie het eerst komt.........?
Uitspelen tegen elkaar?
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  vrijdag 2 december 2011 @ 18:39:11 #14
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105105144
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
255.871 huizen te koop

Ja, zoals ik al zei lijkt het erop dat de portefeuilles van makelaars vol zitten en dat ze alleen nog opdrachten aannemen van woningbezitters die het huidige prijsniveau accepteren, zodat er een redelijke verkoopkans is.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  vrijdag 2 december 2011 @ 18:51:52 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105105827
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 18:39 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Ja, zoals ik al zei lijkt het erop dat de portefeuilles van makelaars vol zitten en dat ze alleen nog opdrachten aannemen van woningbezitters die het huidige prijsniveau accepteren, zodat er een redelijke verkoopkans is.
Het lijkt me eerder gewoon het normale jaarlijkse verloop.
censuur :O
pi_105113262
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 15:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Oplichters? We hebben het toch gewoon over makelaars? Je hoeft niet gelijk de oplichters zo zwaar te beledigen :{

OT: Bij de verkoop bij mijn huis kwam ik er eigenlijk ook pas later achter dat er toch wel behoorlijke kosten zaten aan het ontbinden van het contract.
Je kan natuurlijk gewoon een voorwaarde opnemen in zo'n contract maar dan moet je wel weten dat er zo'n sneaky zin in het contract staat. Gemakshalve werd dat er niet bij verteld.
Je blijft uiteraard zelf verantwoordelijk voor wat je tekent, maar toch had ik er wat moeite mee.
De makelaar kwam afspraken slecht na (terugbellen enzo) dus ik kon er ook niet zomaar vanaf.
Uiteindelijk is het na een maand of 3 verkocht dus ik heb nooit een boete moeten betalen ofzo, hij probeerde me nog wel 600 euro afhandig te maken voor advertentiekosten waar ik geen toestemming voor gegeven had. Het is uiteindelijk net voor de overdracht bij de notaris rechtgezet maar probeer het achteraf maar weer terug te halen... ratten.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_105115173
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:23 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Oplichters? We hebben het toch gewoon over makelaars? Je hoeft niet gelijk de oplichters zo zwaar te beledigen :{

OT: Bij de verkoop bij mijn huis kwam ik er eigenlijk ook pas later achter dat er toch wel behoorlijke kosten zaten aan het ontbinden van het contract.
Je kan natuurlijk gewoon een voorwaarde opnemen in zo'n contract maar dan moet je wel weten dat er zo'n sneaky zin in het contract staat. Gemakshalve werd dat er niet bij verteld.
Je blijft uiteraard zelf verantwoordelijk voor wat je tekent, maar toch had ik er wat moeite mee.
De makelaar kwam afspraken slecht na (terugbellen enzo) dus ik kon er ook niet zomaar vanaf.
Uiteindelijk is het na een maand of 3 verkocht dus ik heb nooit een boete moeten betalen ofzo, hij probeerde me nog wel 600 euro afhandig te maken voor advertentiekosten waar ik geen toestemming voor gegeven had. Het is uiteindelijk net voor de overdracht bij de notaris rechtgezet maar probeer het achteraf maar weer terug te halen... ratten.
Het zal aan mij liggen, maar ik heb d'er nooit een probleem mee :D

Makelaar en Notaris kunnen hoog en laag springen, maar ultiem kan alleen de koopsom getransfereerd worden voor zover ik die centen stort (als kopende partij), en de makelaar kan alleen betaald worden voor zover ik dat expliciet santioneer (als verkopende partij). Kunnen ze bluffen wat ze willen ;)
pi_105116148
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 21:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het zal aan mij liggen, maar ik heb d'er nooit een probleem mee :D

Makelaar en Notaris kunnen hoog en laag springen, maar ultiem kan alleen de koopsom getransfereerd worden voor zover ik die centen stort (als kopende partij), en de makelaar kan alleen betaald worden voor zover ik dat expliciet santioneer (als verkopende partij). Kunnen ze bluffen wat ze willen ;)
Jij, als financieel goochelaar, bent waarschijnlijk iets beter onderlegd als de gemiddelde huizenverkoper. Het kopen en verkopen van een huis is allerminst een rationeel proces in veel gevallen en in de combinatie met onwetendheid denk ik dat makelaars daar misbruik van maken.
Goeie tip van die nvm voorwaarden trouwens. ^O^
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_105117651
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 22:11 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Jij, als financieel goochelaar, bent waarschijnlijk iets beter onderlegd als de gemiddelde huizenverkoper. Het kopen en verkopen van een huis is allerminst een rationeel proces in veel gevallen en in de combinatie met onwetendheid denk ik dat makelaars daar misbruik van maken.
Goeie tip van die nvm voorwaarden trouwens. ^O^
Meer boerenverstand dan goochelaarskunsten hoor. :)

ik geloof dat mijn profiel nogal misinterpreteerd wordt ;)
pi_105141554
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 18:39 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Het lijkt er niet eens op, het is gewoon waarheid. Een vriend van me is makelaar en die nemen alleen nog maar woningen in hun portefueille die een realistische verkoopwaarde hebben. Wil de verkoper dat niet, verwijst hij ze naar de concurrent.
  zaterdag 3 december 2011 @ 19:36:33 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105141697
In de Quote 500 (kapper :') ) stond een stukje over vastgoedhandelaren in kantoren, en wat voor een ellende het daar was. Daar verbleekt de ellende op de woningmarkt en winkelpanden nog mee.

De oplossing door vastgoedhoudend Nederland was trouwens heel simpel: er moet subsidie komen op het slopen van oude kantoren, zodat er weer schaarste komt en de prijzen hoog blijven. Ofwel: mensen moeten gaan betalen om iets te slopen zodat ze er vervolgens meer voor mogen betalen.

Capitalize the profits, socialize the losses.
The End Times are wild
pi_105141850
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:
In de Quote 500 (kapper :') ) stond een stukje over vastgoedhandelaren in kantoren, en wat voor een ellende het daar was. Daar verbleekt de ellende op de woningmarkt en winkelpanden nog mee.

De oplossing door vastgoedhoudend Nederland was trouwens heel simpel: er moet subsidie komen op het slopen van oude kantoren, zodat er weer schaarste komt en de prijzen hoog blijven. Ofwel: mensen moeten gaan betalen om iets te slopen zodat ze er vervolgens meer voor mogen betalen.

Agossie-possie wat zijn ze zielig.. Geen medelijden met die lui :)
pi_105141895
quote:

Inderdaad! :{
  zaterdag 3 december 2011 @ 19:52:22 #24
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105142163
quote:
Dat autohandelaars dat nog niet bedacht hebben!
Het hele denken van deze mensen is compleet krom geworden: kapitaal ontstaat door productie, niets anders.
  zondag 4 december 2011 @ 20:59:43 #25
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_105182830
256.296 huizen te koop
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 5 december 2011 @ 00:52:26 #26
323876 michaelmoore
pi_105195698
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 19:30 schreef antfukker het volgende:

[..]

Het lijkt er niet eens op, het is gewoon waarheid. Een vriend van me is makelaar en die nemen alleen nog maar woningen in hun portefueille die een realistische verkoopwaarde hebben. Wil de verkoper dat niet, verwijst hij ze naar de concurrent.
terecht., ze willen wel wat verdienen, geen etalagevulling
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_105198886
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 00:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

terecht., ze willen wel wat verdienen, geen etalagevulling
Geheel terecht, echter de makelaarswereld is wel veranderd in 3 jaar tijd :)
  maandag 5 december 2011 @ 11:44:54 #28
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105202710
256.295 huizen te koop
  maandag 5 december 2011 @ 19:15:44 #29
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105219899
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 09:10 schreef antfukker het volgende:

[..]

Geheel terecht, echter de makelaarswereld is wel veranderd in 3 jaar tijd :)
Volgens mij hadden makelaars niet zozeer belang bij de hoge prijzen, maar vooral bij de koopzucht die stijgende prijzen veroorzaken. Mensen gek maken. Vandaar ook dat ze mensen wijs maken dat het slim is om nu een huis te kopen (terwijl het juist het domste is wat je kunt doen in deze markt op dit moment).

Rekenvoorbeeld:

Huis 2 ton verkocht, makelaarscourtage @ 1,5% => inkomsten makelaar is 3000 euro
Huis 2,1 ton verkocht, makelaarscourtage @ 1,5% => inkomsten makelaar is 3150 euro

Kortom: het kost ongelofelijk veel moeite om een woning 5% te duur te verkopen, en het levert de makelaar slechts 150 euro op.

Daarnaast probeerden makelaars in de goede tijd zo veel mogelijk verkopers binnen te halen met hoge taxaties. En nu zitten we in een kopersmarkt :)

Overigens zijn hoge prijzen wel aantrekkelijk als je als makelaar een lange adem hebt, maar veel makelaars zijn nu wel door hun liquiditeit heen...

Er kan dus wel eens een omslagpunt zijn in het gedrag van makelaars. Zij zullen steeds vaker het argument "mijn portefeuille is vol" gebruiken voor verkopers met te hoge verwachtingen, en dit kan gaan leiden tot sneller dalende prijzen.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
pi_105232683
quote:
Lachen.... de trend van een jaar geleden was nog dat je werd uitgelachen als je slechts de helft van de vraagprijs bood. Goed om te horen dat steeds meer mensen deze aanpak hanteren ^O^
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 5 december 2011 @ 23:41:05 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105235466
En toch, nu het besef langzaam de huizenmarkt binnentrekt, wordt het alweer tijd om te gaan kijken wat er te koop staat. De prijzen zijn nog niet spectaculair gedaald, maar juist omdat 'iedereen' nu roept dat het heel slecht is en nog slechter wordt, kun je zeggen dat we in een nieuwe fase zijn aanbeland. Misschien is de bodem dichterbij dan we denken.
En dan valt dat toch tegen, met zo'n 10% daling in prijs, 14% als je de korting op de ODB meerekent.
The End Times are wild
  maandag 5 december 2011 @ 23:42:21 #33
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105235518
Met andere woorden: als de teller op 220 staat durf ik wel te kopen hoor!
The End Times are wild
pi_105235725
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:42 schreef LXIV het volgende:
Met andere woorden: als de teller op 220 staat durf ik wel te kopen hoor!
Huizen zijn geen aandelen. Ik durf de gok wel aan om de komende 5 jaar geen woning te kopen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 6 december 2011 @ 09:18:42 #35
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105241978
quote:
De frustratie van de makelaar druipt er wel vanaf zeg:
quote:
In het eerste geval heb je gelijk maar niets verdiend. In het tweede geval heb je een slepend traject maar kun je uiteindelijk wel een nota schrijven.
Werken voor z'n geld is nog steeds teveel moeite, hij wil het makkelijk zonder veel werk verdienen.

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:
En toch, nu het besef langzaam de huizenmarkt binnentrekt, wordt het alweer tijd om te gaan kijken wat er te koop staat. De prijzen zijn nog niet spectaculair gedaald, maar juist omdat 'iedereen' nu roept dat het heel slecht is en nog slechter wordt, kun je zeggen dat we in een nieuwe fase zijn aanbeland. Misschien is de bodem dichterbij dan we denken.
En dan valt dat toch tegen, met zo'n 10% daling in prijs, 14% als je de korting op de ODB meerekent.
Ik zie het anders: de overheid heeft steeds meer moeite met nieuwe maatregelen die prijzen hooghouden, meer en meer mensen willen hun huis alsnog verkopen (zie de Fundateller), de crisis in Europa wordt erger, de schulden ondraagbaar, het aantal wanbetalers neemt hard toe... Dat kan alleen maar leiden tot een versnelde prijsdaling.
  dinsdag 6 december 2011 @ 10:13:16 #36
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105243098
256.084 huizen te koop
  dinsdag 6 december 2011 @ 10:18:33 #37
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105243228
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:
Terecht om ondanks alle theorie altijd even te kijken naar wat er op de markt gebeurt. De verkoopprijzen zijn inderdaad nog niet spectaculair gedaald. Gegeven de gekte op de markt, is 10% daling niet veel.

Daar staat tegenover dat 256.084 huizen nog niet verkocht zijn. Dat is ook een feit waar je niet omheen kunt. Ook als makelaars geen woningen meer accepteren wanneer de eigenaar te veel vraagt, dan zal er nog wel wat water door de Rijn vloeien voordat die hele voorraad van realistische vraagprijzen is voorzien.

Vraagprijzen en verkoopprijzen zijn bovendien wat anders dan marktprijzen. De marktprijs is het niveau waarop de vraag gelijk is aan het aanbod. Omdat vraag en aanbod nu zover uit elkaar liggen, en (terecht) strengere regels de koopkracht van de kopers steeds verder beperken, denk ik niet dat de bodem in zicht is. Nog lang niet. De verkoopprijzen die het CBS en het Kadaster meten, zullen blijven dalen naar de marktprijs.

Bovendien kunnen woningverkopers niet altijd meebuigen. Er komt m.i. een moment dat ze barsten.

Vroeg of laat doet de onzichtbare hand van Adam Smith zijn werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door droom_econoom8 op 06-12-2011 10:23:56 ]
  woensdag 7 december 2011 @ 09:07:39 #38
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105284223
256.090 huizen te koop
  woensdag 7 december 2011 @ 09:15:56 #39
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_105284370
Ik vind het wel leuk om te zien hoe die ratten (makelaars) zich nu bedondert voelen nadat zij jarenlang geprofiteerd hebben van een vastgoedbubble, laat ze het maar lekker voelen.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_105284785
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 10:18 schreef droom_econoom8 het volgende:
Vraagprijzen en verkoopprijzen zijn bovendien wat anders dan marktprijzen. De marktprijs is het niveau waarop de vraag gelijk is aan het aanbod. Omdat vraag en aanbod nu zover uit elkaar liggen, en (terecht) strengere regels de koopkracht van de kopers steeds verder beperken, denk ik niet dat de bodem in zicht is. Nog lang niet. De verkoopprijzen die het CBS en het Kadaster meten, zullen blijven dalen naar de marktprijs.
Volgens mij registreert het kadaster toch echt transacties, dwz daar waar vraag en aanbod elkaar ontmoet hebben, dwz de marktprijs voor dat specifieke pand.
  woensdag 7 december 2011 @ 10:00:28 #41
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105285445
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 09:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Volgens mij registreert het kadaster toch echt transacties, dwz daar waar vraag en aanbod elkaar ontmoet hebben, dwz de marktprijs voor dat specifieke pand.
Jij bedoelt "waar ze elkaar incidenteel ontmoet hebben". De enorme hoeveelheid huizen die te koop staan suggereert toch dat vraag en aanbod elkaar vooral niet ontmoeten, niet waar?

De cijfers van het CBS zijn overigens de beste cijfers die er zijn.
pi_105286074
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 10:00 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Jij bedoelt "waar ze elkaar incidenteel ontmoet hebben". De enorme hoeveelheid huizen die te koop staan suggereert toch dat vraag en aanbod elkaar vooral niet ontmoeten, niet waar?

De cijfers van het CBS zijn overigens de beste cijfers die er zijn.
Ruim 90,000 incidenten ;) Daar zul je het toch mee moeten doen ben ik bang.
  woensdag 7 december 2011 @ 10:35:57 #43
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105286356
@droom_econoom8: ik snap jouw vergelijking ook niet helemaal.
quote:
De marktprijs is het niveau waarop de vraag gelijk is aan het aanbod.
Zelfs bij aandelen gaat dit niet op: Zeg een aandeel kost 10 euro, er worden er 10 per dag verhandeld. Maar er zijn 1000 aandelen te koop voor 11 euro, en er is vraag naar 2000 aandelen voor 9 euro. En juist precies op het raakvlak vind je de marktprijs. En alleen voor die prijs (10 euro) is de vraag gelijk aan het aanbod.
Voor huizen gaat dat minder op, omdat ze allemaal anders zijn. Er is geen sprake van een exact raakvlak. Wel kan je zeggen dat het aantal verkopers dat meer dan de marktprijs wil toeneemt, en het aantal kopers dan minder dan de marktprijs wil betalen ook. Er komt een punt dat een van de twee eieren voor z'n geld moet kiezen.
pi_105288828
Dat wat er op het moment van overdracht betaald wordt mag marktprijs heten, ongeacht of er veel of weinig transacties zijn.
90.000 incidenten noem ik toch een substancieel getal.
B.t.w. ondanks dat de huizenmarkt "op zijn gat" ligt is het aantal transacties maar met ongeveer 45% afgenomen.
Het is dus niet zo dat er niets meer verkocht/gekocht wordt.
Nogmaals, marktprijs is die prijs die daadwerkelijk betaald wordt.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
  woensdag 7 december 2011 @ 19:45:52 #45
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105307771
OK, als het er 90k transacties zijn dan zijn die cijfers vooralsnog voldoende representatief.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 10:35 schreef RemcoDelft het volgende:
@droom_econoom8: ik snap jouw vergelijking ook niet helemaal.

[..]

Zelfs bij aandelen gaat dit niet op: Zeg een aandeel kost 10 euro, er worden er 10 per dag verhandeld. Maar er zijn 1000 aandelen te koop voor 11 euro, en er is vraag naar 2000 aandelen voor 9 euro. En juist precies op het raakvlak vind je de marktprijs. En alleen voor die prijs (10 euro) is de vraag gelijk aan het aanbod.
Voor huizen gaat dat minder op, omdat ze allemaal anders zijn. Er is geen sprake van een exact raakvlak. Wel kan je zeggen dat het aantal verkopers dat meer dan de marktprijs wil toeneemt, en het aantal kopers dan minder dan de marktprijs wil betalen ook. Er komt een punt dat een van de twee eieren voor z'n geld moet kiezen.
Kun je dan nog wel volhouden, dat die 256.015 huizen op funda daadwerkelijk te koop staan? Een groot deel van deze verkopers verkoopt niet omdat de prijzen die zij vragen in deze markt niet worden opgehoest.

Zeg je dat ze wel te koop staan, dan kun je in feite beweren dat (nagenoeg) alle Nederlandse woningen te koop staan, want als er maar voldoende geboden wordt wisselen zij waarschijnlijk van hand, ook al staat er geen bordje "te koop" in de tuin :)

Wat zegt de fundateller dan?
  donderdag 8 december 2011 @ 08:40:12 #46
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105328001
Maar dat is van alle tijden en van alle producten... Er zijn ook genoeg mensen die teveel geld vragen voor hun auto, fiets, TV, computer, etc. De meerderheid daarvan zal z'n prijs moeten laten zakken als-ie wil verkopen. En een enkeling heeft geluk doordat-ie tegen de spreekwoordelijke gek aanloopt.
pi_105328451
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 09:07 schreef droom_econoom8 het volgende:
256.090 huizen te koop
256.079 huizen te koop

Een enorme daling is ingezet!
pi_105329047
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2011 19:45 schreef droom_econoom8 het volgende:

Wat zegt de fundateller dan?
Niks. Hooguit hoeveel mensen actief - tegen marginale kosten en nul risico- hun huis in de etalage hebben gezet, maar niet tegen welke prijs en condities ze het willen verkopen. Blijkt ook wel, want anders was de prijsdaling veeleer al la eind jaren '70.

Dat die zo hoog oploopt heeft met name te maken met twee factoren imho:
- veel kopers speculeren op een daling (zoals koper jarenlang op een stijging speculeerden), en stellen dus transactie uit - tegen elke prijs is dat; let wel, daar is bij wijze van spreken ook geen prijsniveau te verzinnen waarop die wel een transactie zouden doen;
- veel verkopers hebben hun huis in de etalage gezet tegen een bepaalde prijs, en nu een paar jaar verder is die prijs niet realistisch. Maar dat plekje kost niks. en als het niet goed verkocht wordt wachten die verkopers betere tijden af. Verkopen was voor hen kennelijk een (vage conditionale) wens, geen moet.

Ik weet niet of dat te bepalen is, maar ik durf te wedden dat 85% van wat verkocht wordt minder dan 6 maanden te koop staat. Die ouwe meuk blijft er gewoon opstaan. Wat is het incentive om de opdracht in te trekken? Ik ken panden die inmiddels voorbij hun 5 jarig jubilieum op funda zijn :D
pi_105329318
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 09:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ik weet niet of dat te bepalen is, maar ik durf te wedden dat 85% van wat verkocht wordt minder dan 6 maanden te koop staat. Die ouwe meuk blijft er gewoon opstaan. Wat is het incentive om de opdracht in te trekken? Ik ken panden die inmiddels voorbij hun 5 jarig jubilieum op funda zijn :D
Ik houd de lokale markt in de gaten en constateer een aantal zaken:

- huizen die binnen 6 maanden verkopen zijn voor 85% in de categorie tot 150k
- de duurdere huizen die binnen 6 maanden verkopen (de overige 15%) hebben een minstens 15% lagere vraagprijs dan soortgelijke woningen die al meer dan een jaar te koop staan.

- huizen die pas na meer dan een jaar verkopen zakten minstens 20% in vraagprijs.
- nieuwe huizen die snel verkopen beginnen al met een realistische vraagprijs.

Feitelijk staan er een hoop huizen op Funda niet te koop, de eigenaar heeft onrealistische verwachtingen en prijst zichzelf uit de markt.
pi_105330729
Waar haal je die cijfers vandaan?
  donderdag 8 december 2011 @ 11:13:02 #51
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105331150
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 09:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik weet niet of dat te bepalen is, maar ik durf te wedden dat 85% van wat verkocht wordt minder dan 6 maanden te koop staat.
Ter indicatie: http://www.funda.nl/koop/verkocht/heel-nederland/ ... Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, dus ik houd het bij de eerste 30 huizen. Let wel: het kan zijn dat huizen opnieuw geplaatst zijn, en ze dus in feite langer te koop stonden. De genoemde periode hier is dus een absoluut minimum (in maanden):

5.5
4.5
6
3
4.5
10
8.5
2.5
3.5
1 (4 weken)
3.5
29.5 (Lelystad, 18% gezakt in vraagprijs]
8.5
2
8
0.75 (3 weken) Zuidbroek
1 (4 weken)
1 (5 weken)
5
11
5.5
12.5 (de eerste flat in de lijst!)
7
5
1 (5 weken)
76 (we have a winner!) Vreemd, nieuwbouw uit 2006, blijkbaar stond dit al die tijd leeg, en de laatste vraagprijs was 7k meer dan de oorspronkelijke vraagprijs!)
8
0 (5 dagen) (43 jaar oude flat in Eindhoven)
12.5
3

Aan de hand hiervan (ik weet het, slechts 30, niet representatief, etc. etc.) verlies je je weddenschap: deze huizen staan gemiddeld 8,3 maanden te koop, waarbij 18 huizen (60%) minder dan 6 maanden te koop stond.

[ Bericht 0% gewijzigd door RemcoDelft op 08-12-2011 13:42:14 ]
pi_105332260
quote:
5s.gif Op donderdag 8 december 2011 10:55 schreef krapula het volgende:
Waar haal je die cijfers vandaan?
Funda, jaap, huizenzoeker.nl etc...

Ik zeg niet dat dure huizen niet verkopen maar het zijn er maar heel weinig in mijn regio. Vraagprijzen zijn over het algemeen onrealistisch hoog en de nieuwbouw ligt ook zo goed als plat. Er zijn namelijk teveel huizen van boven de 200k, de reactie van een lokale politicus was dat er niet gebouwd werd voor starters maar voor doorstromers. Ik heb hem toen maar verteld dat deze gedachte wel heel erg 2007 was :7
  donderdag 8 december 2011 @ 12:01:37 #53
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105332530
Ik denk dat een aselecte steekproef inderdaad de enige manier is om dat te onderzoeken. Een steekproef op adres, om te voorkomen dat makelaars huizen opnieuw aanbieden en het beeld vertroebelen.

Dat kost meer tijd en toewijding dan mensen van de drukke generatie zich kunnen veroorloven :)

Enfin, 90k verkochte woningen per jaar met 256k woningen op funda betekent dat woningen gemiddeld 2 jaar en 10 maanden te koop staan. De woningen uit de indicatie van RemcoDelft staan veel korter te koop. Hoewel Dinosaur_Sr zijn weddenschap zou verliezen op grond van deze indicatie, bevestigt dit wel het beeld dat sommige woningen snel verkopen, en dat de meerderheid van de woningen voor jan lul op funda staan.
pi_105332567
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Funda, jaap, huizenzoeker.nl etc...

Ik zeg niet dat dure huizen niet verkopen maar het zijn er maar heel weinig in mijn regio. Vraagprijzen zijn over het algemeen onrealistisch hoog en de nieuwbouw ligt ook zo goed als plat. Er zijn namelijk teveel huizen van boven de 200k, de reactie van een lokale politicus was dat er niet gebouwd werd voor starters maar voor doorstromers. Ik heb hem toen maar verteld dat deze gedachte wel heel erg 2007 was :7
Ok, dus die percentages die je noemt zijn dus redelijk uit de lucht gegrepen (no offence). Die politicus heeft tot op zekere hoogte wel gelijk; de marges zijn voor de aannemer en projectontwikkelaar behoorlijk wat aantrekkelijker (geweest) bij woningen voor doorstromers. Ik weet alleen niet in hoeverre dat sinds het inzetten van de recessie veranderd is.
pi_105332754
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:

Ter indicatie: http://www.funda.nl/koop/verkocht/heel-nederland/ ... Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, dus ik houd het bij de eerste 30 huizen.
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:02 schreef krapula het volgende:

Ok, dus die percentages die je noemt zijn dus redelijk uit de lucht gegrepen (no offence).
Lelystad is een mooi voorbeeld.... van de 510 verkochte woningen in het afgelopen jaar hadden 432 een vraagprijs van <150k. Dat betekend dat de vraagprijs van 84,7% van de verkochte woningen onder de 150k lag. Komt redelijk in de buurt van mijn bewering.
pi_105332949
Maar Lelystad is echt niet representatief voor Nederland, ik weet niet of je er ooit geweest bent en goed hebt rondgekeken?
ZX spectrum &gt; Amiga 500 &gt; PC &gt; PC &gt; PC &gt; Wii &gt; PS3 &gt; ICS
pi_105332981
Maar het is toch enorm arbitrair om Lelystad (of all places) als maatstaaf voor je landelijke gemiddelden te nemen? Ik besef dat je dit nu puur als voorbeeld aangeeft, maar ik vraag me af of een stad als Lelystad representatief is. Daar komt ook bij dat op funda de vraagprijs staat, maar niet wat er daadwerkelijk voor een object is betaald. En er zijn, lijkt mij, meer transacties dan die op websites genoemd worden. Met name gewilde objecten zijn soms al verkocht voordat er überhaupt iets op internet is gezet.

Neemt niet weg dat de huizenprijzen en verkoop in het bovensegment behoorlijk zijn gezakt.
pi_105333366
quote:

Verbaast dat je serieus nog? Volgens mij hoorde ik laatst een minister iets in dezelfde trant zeggen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_105335180
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:12 schreef sorcees het volgende:
Maar Lelystad is echt niet representatief voor Nederland, ik weet niet of je er ooit geweest bent en goed hebt rondgekeken?
Ik kom er regelmatig, wat is er volgens jouw mis met Lelystad? Betaalbare woningen, cultureel gevarieerd en gelegen in de mooie Flevopolder, niks mis mee toch?
pi_105335375
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:13 schreef krapula het volgende:
Maar het is toch enorm arbitrair om Lelystad (of all places) als maatstaaf voor je landelijke gemiddelden te nemen? Ik besef dat je dit nu puur als voorbeeld aangeeft, maar ik vraag me af of een stad als Lelystad representatief is. Daar komt ook bij dat op funda de vraagprijs staat, maar niet wat er daadwerkelijk voor een object is betaald. En er zijn, lijkt mij, meer transacties dan die op websites genoemd worden. Met name gewilde objecten zijn soms al verkocht voordat er überhaupt iets op internet is gezet.

Neemt niet weg dat de huizenprijzen en verkoop in het bovensegment behoorlijk zijn gezakt.
Ja... die gewilde objecten vliegen als warme broodjes over de toonbank. Waarom? Meestal omdat de prijs kwaliteit verhouding een marktconform prijskaartje heeft. De ratio prijs/kwaliteit is echter sterk onderhevig aan de economische realiteit. Zodra mensen hun woning als speculatief object gaan zien worden de ogen gesloten voor zaken die wel weer relevant worden in tijden dat de markt het speculeren op overwaarde niet toelaat.
pi_105335445
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 12:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Verbaast dat je serieus nog? Volgens mij hoorde ik laatst een minister iets in dezelfde trant zeggen.
We moeten die arme banksters en vastgoed maffiosi natuurlijk wel ondersteunen, wie moet er anders met de buit vandoor?
pi_105335482
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:

cultureel gevarieerd en gelegen in de mooie Flevopolder, niks mis mee toch?
_O- ja zo kan je die Marokkaanse en Antilliaanse ghetto stad ook noemen
pi_105335516
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik kom er regelmatig, wat is er volgens jouw mis met Lelystad? Betaalbare woningen, cultureel gevarieerd en gelegen in de mooie Flevopolder, niks mis mee toch?
Er zal vast niets mis zijn met Lelystad, maar daarmee kan je nog niet stellen dat Lelystad representatief is voor Nederland. Probeer diezelfde waarden maar eens in Blaricum terug te vinden. :+ .
pi_105335613
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ja... die gewilde objecten vliegen als warme broodjes over de toonbank. Waarom? Meestal omdat de prijs kwaliteit verhouding een marktconform prijskaartje heeft. De ratio prijs/kwaliteit is echter sterk onderhevig aan de economische realiteit. Zodra mensen hun woning als speculatief object gaan zien worden de ogen gesloten voor zaken die wel weer relevant worden in tijden dat de markt het speculeren op overwaarde niet toelaat.
Ik durf te betwijfelen of de prijs kwaliteit verhouding van deze woningen een marktconform prijskaartje hebben. Kijk naar populaire wijken in de (middel)grote steden; die zijn nog steeds populair, worden snel verkocht maar zijn absoluut qua bouwkwaliteit hun prijs niet waar.

Dat laatste deel wat je noemt snap ik niet helemaal, maar dat kan ook komen door mijn beperkte economische kennis.
pi_105335787
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:32 schreef krapula het volgende:

Ik durf te betwijfelen of de prijs kwaliteit verhouding van deze woningen een marktconform prijskaartje hebben. Kijk naar populaire wijken in de (middel)grote steden; die zijn nog steeds populair, worden snel verkocht maar zijn absoluut qua bouwkwaliteit hun prijs niet waar.

Dat laatste deel wat je noemt snap ik niet helemaal, maar dat kan ook komen door mijn beperkte economische kennis.
Tussen de prijs van woningen en bouwkwaliteit bestaat in dit land geen enkele correlatie.

De prijs van een woning is wat 'een gek er voor geeft'. Dat laatste was het meest evident tijdens het opblazen van de huizenmarkt zeepbel. Nu de financiering niet meer toelaat dat we de zeepbel verder opblazen gaan potentiele kopers heel anders tegen een woning aankijken. Er gaat dus een herwaardering plaatsvinden. Het is in ieder geval aannemelijk dat de intrinsieke waarde een stuk dichter bij de marktprijs komt te liggen.
pi_105336130
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:38 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Tussen de prijs van woningen en bouwkwaliteit bestaat in dit land geen enkele correlatie.

De prijs van een woning is wat 'een gek er voor geeft'. Dat laatste was het meest evident tijdens het opblazen van de huizenmarkt zeepbel. Nu de financiering niet meer toelaat dat we de zeepbel verder opblazen gaan potentiele kopers heel anders tegen een woning aankijken. Er gaat dus een herwaardering plaatsvinden. Het is in ieder geval aannemelijk dat de intrinsieke waarde een stuk dichter bij de marktprijs komt te liggen.
Goed, dat de huizenprijzen niet geheel in verhouding staan tot de bouwkwaliteit geloof ik zeker wel. Maar dat er geen correlatie tussen de prijs van de woningen en de bouwkwaliteit bestaat is natuurlijk onzin. Dat deze verhouding uit balans is klopt denk ik wel.

De rest ben ik het redelijk met je eens, maar hiermee heb je eigenlijk nog steeds niet mijn vraag beantwoord. In hoeverre denk je dat Lelystad representatief is voor de verkoopcijfers in Nederland? Het klinkt misschien een beetje muggenzifterig, maar op het moment dat je hier in dit topic met cijfers gaat strooien mag ik wel hopen dat die goed onderbouwd zijn. Tot nu toe heb ik niet echt het idee dat dit zo is.
pi_105337315
Ook dit topic begint weer een hoog roeptoetergehalte te krijgen, mijns inziens is dit niet gewenst, het eigen gelijk dient men ergens anders te halen, liefst voor een vergrotende spiegel.
  donderdag 8 december 2011 @ 19:09:07 #68
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_105347415
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:29 schreef krapula het volgende:
Probeer diezelfde waarden maar eens in Blaricum terug te vinden. :+ .
Maar ja, ook Blaricum is uiteraard niet representatief voor heel Nld (gelukkig!). :P

Is er überhaupt een gemeente bekend die representatief is voor het land, qua huizenmarkt?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_105347970
quote:
2s.gif Op donderdag 8 december 2011 19:09 schreef Jane het volgende:
Is er überhaupt een gemeente bekend die representatief is voor het land, qua huizenmarkt?
Ja. Die heet Fok! _O-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 8 december 2011 @ 22:43:06 #70
323876 michaelmoore
pi_105358387
256.116 huizen te koop

stilstand dus
pi_105362547
Bezigheidstherapie voor makelaars lijkt mij een gat in de markt, helaas hebben ze daar het budget niet voor ;(
Wat moeten die stumperds zich vervelen :')
pi_105365876
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2011 00:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Bezigheidstherapie voor makelaars lijkt mij een gat in de markt, helaas hebben ze daar het budget niet voor ;(
Gewoon voor de lol huizen gaan bezichtigen lijkt mij ook leuk. Beetje inspiratie opdoen.
  vrijdag 9 december 2011 @ 09:42:56 #73
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_105368079
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2011 00:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Als het goed is zijn nu keihard aan het werk om woningen te verkopen. Pas als de markt moeilijk word komen de echte verkopers naar voren. 'Vroeger' was het woning op funda zetten en wachten tot er een bod kwam, zo makkelijk komt een makelaar nu niet meer van zijn woningen af.
  vrijdag 9 december 2011 @ 10:28:58 #74
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105369325
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 09:42 schreef malleable het volgende:

[..]

Als het goed is zijn nu keihard aan het werk om woningen te verkopen. Pas als de markt moeilijk word komen de echte verkopers naar voren. 'Vroeger' was het woning op funda zetten en wachten tot er een bod kwam, zo makkelijk komt een makelaar nu niet meer van zijn woningen af.
ze moeten bij een huis een auto kado doen
  zaterdag 10 december 2011 @ 09:10:32 #75
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105407883
256.292 huizen te koop
  zaterdag 10 december 2011 @ 09:10:50 #76
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105407886
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 10:28 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

ze moeten bij een huis een auto kado doen
Of een huis bij een auto 8-)
pi_105410170
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2011 13:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
Toch wel hoor. Ik heb voor de regio Rotterdam eens geprobeerd de huizenprijzen te verklaren, de drie belangrijkste (en significante) factoren waren inkomen, het type wijk en kwaliteit van de woningvoorraad. De markt mag dan overspannen zijn, maar dat betekent nog niet dat iedere binding met de realiteit verloren is.
  zondag 11 december 2011 @ 07:13:06 #78
323876 michaelmoore
pi_105444571
256.383 huizen te koop
  maandag 12 december 2011 @ 08:31:04 #79
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105483226
Slow forwarts

quote:
256.409 huizen te koop
  maandag 12 december 2011 @ 09:25:44 #80
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105484064
Hoop dat deze nog even te koop blijft staan en nog wat in prijs daalt. Van 375k naar 319k natuurlijk al lekker maar het kan altijd beter :)

http://www.funda.nl/koop/best/huis-83504256-hinkelbrits-35
pi_105485986
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 09:25 schreef leolinedance het volgende:
Hoop dat deze nog even te koop blijft staan en nog wat in prijs daalt. Van 375k naar 319k natuurlijk al lekker maar het kan altijd beter :)

Die foto's lijken wel genomen met een mobieltje :')
  maandag 12 december 2011 @ 11:38:43 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105487343
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Die foto's lijken wel genomen met een mobieltje :')
Boeit niet, ik ken het huis. Echt vet (op de badkamer na) :Y
pi_105487778
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 11:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Boeit niet, ik ken het huis. Echt vet (op de badkamer na) :Y
Toch bizar dat je zulke slechte foto's gebruikt om je woning te verkopen. Je zou verwachten dat die makelaar op zijn minst even de moeite zou nemen om met een fatsoenlijke camera wat foto's te maken. Nu komt het nogal slordig over imo.
  maandag 12 december 2011 @ 11:59:27 #84
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105487984
Ik vind die foto's wel meevallen, eindelijk eens niet van die kromgetrokken lenzen.
pi_105489127
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 11:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik vind die foto's wel meevallen, eindelijk eens niet van die kromgetrokken lenzen.
Ik vind zo'n kromgetrokken lens ook zeer vertekenend, moeten ze niet doen aangezien dat een verkeerd beeld oplevert. Deze foto's zijn echter onscherp en onderbelicht, ik vind dat een makelaar wel eens wat meer werk van dat soort foto's mag maken, zeker in deze tijd. Misschien dat hij of zij wat tijd vrij kan maken voor een cursus object fotografie ;)
pi_105489294
quote:

Best Intermediair = Matt Andreoli.

Ga maar een keer praten en kijken. Andreoli is een iemand waarbij je kriebels krijgt (en check alles wat ie zegt en niet zegt), maar het is wel een goede verkoper. Naar zijn klant toe, welteverstaan. Je hoeft niet te onderhandelen, hij ramt het wel bij zijn klant er door heen 'moet je goed luisteren, ik heb nou een klant die het wil kopen, kiezen of delen'. Gewoon zeggen dat ie moet blazen en bluffen niet naar jou (want kopers zijn schaars), maar naar zijn klant als ie geld wil verdienen :D

Als het echt te goedkoop wordt, koopt een vriendje van hem het trouwens :)

PS: het pand staat trouwens niet op zijn site, wellicht verkocht?
  maandag 12 december 2011 @ 14:17:02 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105492135
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 12:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Best Intermediair = Matt Andreoli.

Ga maar een keer praten en kijken. Andreoli is een iemand waarbij je kriebels krijgt (en check alles wat ie zegt en niet zegt), maar het is wel een goede verkoper. Naar zijn klant toe, welteverstaan. Je hoeft niet te onderhandelen, hij ramt het wel bij zijn klant er door heen 'moet je goed luisteren, ik heb nou een klant die het wil kopen, kiezen of delen'. Gewoon zeggen dat ie moet blazen en bluffen niet naar jou (want kopers zijn schaars), maar naar zijn klant als ie geld wil verdienen :D

Als het echt te goedkoop wordt, koopt een vriendje van hem het trouwens :)

PS: het pand staat trouwens niet op zijn site, wellicht verkocht?
Aha, goed om te weten. Lijkt me echt een mooi huis!
Hmm..verkocht ja?! Zou jammer zijn, over een paar maanden had ik serieus interesse gehad.
pi_105492510
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:17 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Aha, goed om te weten. Lijkt me echt een mooi huis!
Hmm..verkocht ja?! Zou jammer zijn, over een paar maanden had ik serieus interesse gehad.
Nee, ik keek kennelijk scheel of op de verkeerde vestiging. Het staat nog te koop :)

Met een typische Best Intermediair kreet: "Wakkere koper let op!!"
  maandag 12 december 2011 @ 14:28:09 #89
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_105492546
quote:

Dit voor 319k, daar heb je hier niet eens een normaal hoekhuis voor.. Wat doe ik hier eigeniljk nog :')
Mooi hoor!!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 12 december 2011 @ 14:31:40 #90
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105492657
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:28 schreef eleusis het volgende:

[..]

Dit voor 319k, daar heb je hier niet eens een normaal hoekhuis voor.. Wat doe ik hier eigeniljk nog :')
Mooi hoor!!
Dit is een hoekhuis...
pi_105495231
Best... das niet best :D
pi_105495414
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit is een hoekhuis...
Met een jaren 70 badkamer en een lichtkoof.... bijna te mooi om waar te zijn voor vriendje Whuzz ;)
  dinsdag 13 december 2011 @ 08:53:09 #93
37248 BertV
Klei indiaan
pi_105525074
256.115 huizen te koop
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  dinsdag 13 december 2011 @ 18:28:36 #94
323876 michaelmoore
pi_105543454
256.112 huizen te koop
het zakt
  woensdag 14 december 2011 @ 16:11:02 #95
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105579165
256.087 huizen te koop
pi_105590813
Natuurlijk zakt het. Als je maar lang genoeg wacht pleuren die woningen vanzelf in elkaar. ;)
  donderdag 15 december 2011 @ 09:15:06 #97
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105607026
256.112 huizen te koop

Het stijgt weer :)
pi_105608363
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 09:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
256.112 huizen te koop

Het stijgt weer :)
Volgens de trend moet er na halverwege December even een forse daling komen. Als deze dit jaar uitblijft gaan we volgens mij een nieuwe fase van de huizenmarkt-zeepbel.nl-crash in ;)
  donderdag 15 december 2011 @ 10:28:06 #99
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105608555
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 10:19 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Volgens de trend moet er na halverwege December even een forse daling komen. Als deze dit jaar uitblijft gaan we volgens mij een nieuwe fase van de huizenmarkt-zeepbel.nl-crash in ;)
Laten we het hopen :Y
pi_105612310
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 10:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Laten we het hopen :Y
Waarom?
  donderdag 15 december 2011 @ 12:44:01 #101
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105612355
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:42 schreef sorcees het volgende:

[..]

Waarom?
Ik wil over een jaar een huis gaan kopen.
  donderdag 15 december 2011 @ 12:58:43 #102
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_105612822
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:31 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dit is een hoekhuis...
Ja maar dit is in Best ( :') )
Desondanks, over een paar jaartjes wil ik best wel afzakken naar een durp...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 15 december 2011 @ 13:12:28 #103
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105613275
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:58 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ja maar dit is in Best ( :') )
Desondanks, over een paar jaartjes wil ik best wel afzakken naar een durp...
Ligt best ( :'( ) mooi hoor. Hoewel er in Best zelf niet gek veel te beleven is, zijn wel alle noodzakelijke voorzieningen in ruime mate aanwezig. Veel uitvalswegen, dicht bij Eindhoven dus wel prima voor mij. En ik heb er familie en vrienden wonen.
pi_105615440
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 12:44 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik wil over een jaar een huis gaan kopen.
Hopen op een instorting van de huizenmarkt t.b.v. persoonlijk gewin?
Gelukkig is dit dan ook maar een persoonlijke mening.
pi_105616369
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 14:18 schreef sorcees het volgende:

[..]

Kijk... een paar jaar geleden werd je als sukkel weggezet als je niet mee deed met het huizenmarkt piramidespel. Het gevolg? Nu word je weggezet als lijkenpikker... omdat je profiteert van andermans ellende... Fijn... dat er zoveel affectie is voor mensen die hun boerenverstand gebruiken en zich niet met de kudde schapen laat meevoeren :7
  donderdag 15 december 2011 @ 16:03:18 #106
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105618955
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 14:18 schreef sorcees het volgende:

[..]

Ja sorry, je moet in deze wereld soms nu eenmaal egoïstisch zijn. Laat mij ook eens geluk hebben, heb er hard genoeg voor gewerkt al die jaren. Heb niet met de kudde meegelopen. Werd voor gek verklaard met in mijn studententoko blijven zitten en daarna een huurhuisje..
  donderdag 15 december 2011 @ 16:03:54 #107
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105618977
quote:
13s.gif Op donderdag 15 december 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kijk... een paar jaar geleden werd je als sukkel weggezet als je niet mee deed met het huizenmarkt piramidespel. Het gevolg? Nu word je weggezet als lijkenpikker... omdat je profiteert van andermans ellende... Fijn... dat er zoveel affectie is voor mensen die hun boerenverstand gebruiken en zich niet met de kudde schapen laat meevoeren :7
True.
pi_105620448
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja sorry, je moet in deze wereld soms nu eenmaal egoïstisch zijn. Laat mij ook eens geluk hebben, heb er hard genoeg voor gewerkt al die jaren. Heb niet met de kudde meegelopen. Werd voor gek verklaard met in mijn studententoko blijven zitten en daarna een huurhuisje..
Hoe waardeer je deze bijdrage aan het forum t.b.v. algemeen nut en interesse?
  donderdag 15 december 2011 @ 16:51:35 #109
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105620589
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:47 schreef sorcees het volgende:

[..]

Er zijn hier wel meer mensen die hun mening geven. Dat het niet in jouw straatje is kan ik niet helpen. Ik heb lang genoeg met weinig moeten doen. Nu heb ik een goede baan en kansen :)

Het is leuk om de ontwikkelingen zo op het forum te volgen. Zie het als een voetbalwedstrijd, supporters van beide clubs komen samen in één topic. En zo is het hier ook. Voor de verkopende partij zijn het barre tijden, voor degenen die een eerst huis willen kopen komen er waarschijnlijk mooie tijden aan. So be it, het is ook weleens anders geweest :)
pi_105621205
No offence, ik ben geen koper maar ook geen verkoper, het is wel een afspiegeling van de huidige ontwikkelingen en een graadmeter voor welvaart en welbevinden.
Het is nog steeds Nederland, top 5% van de wereld en niemand hoeft honger te lijden.
Het is een mengelmoes van feiten, geruchten en meningen en soms uitingen die beter tegen een spiegel gezegd kunnen worden.
Maar ik gun iedereen een goede en betaalbare woning, en ik misgun huisjesmelkers hun inkomsten.
Verder heb ik problemen met oneigenlijke overheidsinbreng, maar zie ik liever niet dat een groot deel van de bevolking in de problemen komt, ik ben niet links en niet rechts, ik ben mezelf en beoordeel elke situatie weer opnieuw.
  donderdag 15 december 2011 @ 19:48:43 #111
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_105627695
quote:

Typisch gevalletje dreigende executieverkoop waar het waarschijnlijk nog minder gaat opleveren.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  donderdag 15 december 2011 @ 20:15:13 #112
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105629114
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 19:48 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Typisch gevalletje dreigende executieverkoop waar het waarschijnlijk nog minder gaat opleveren.
Het is dat ik nog ruim een half jaar (bijna een jaar) aan mijn appartement vast zit, anders zou ik gaan kijken. Doe ik trouwens over een paar maanden toch wel als het nog te koop staat.
  donderdag 15 december 2011 @ 21:29:55 #113
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105632938
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 19:48 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Het kan ook zijn dat ze een forse verlaging in de vraagprijs als markettingtruc gebruiken.

Het ziet er leuk uit met al dat groen, maar het is geen vrijstaande wonen en het ding heeft maar 3 slaapkamers. En het staat in het oosten van Brabant waar krimp optreedt.
  vrijdag 16 december 2011 @ 08:59:11 #114
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105646763
255.781 huizen te koop
pi_105646885
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:29 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Het kan ook zijn dat ze een forse verlaging in de vraagprijs als markettingtruc gebruiken.

Het ziet er leuk uit met al dat groen, maar het is geen vrijstaande wonen en het ding heeft maar 3 slaapkamers. En het staat in het oosten van Brabant waar krimp optreedt.

Staat ook heel erg dicht aan de A2, zowiezo even tijdens de spits gaan kijken/luisteren.

[ Bericht 3% gewijzigd door sorcees op 16-12-2011 09:08:25 (typo) ]
  vrijdag 16 december 2011 @ 11:01:54 #116
43642 Bayswater
pi_105649520
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:29 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Kan ook, zou je moeten weten hoe representatief de eerste vraagprijs was. Normaalgesproken zak je niet zoveel binnen twee maanden.
Life lies a slow suicide
pi_105652048
Er zit een kantoorruimte in dat huis. Dikke kans dat het bedrijfsmatig compleet verkeerd gelopen is en dat huis daarom weg moet en zal.
pi_105678284
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 16:47 schreef sorcees het volgende:

[..]

algemeen nut zeker, er zijn wel meer mensen die in dezelfde situatie zitten, en zich hiermee kunnen vergelijken, en steun aan hebben.
verder is het een stuk interessanter dan al dat krom rechts gelul dat meestal neerkomt op drogredenaties om hun eigen geweten/gemoedsrust/ego te sussen. (wat tot mijn vreugdevolle verbazing de laatste tijd steeds minder voorkomt, het is zelfs nog harder gedaald dan de huizenprijzen, zou er een verband zijn?)
pi_105709537
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 08:59 schreef droom_econoom8 het volgende:
255.781 huizen te koop
In december/januari gaat het aanbod doorgaans altijd fors naar beneden, maar nu blijkbaar niet,

Ik verwacht een zeer snel groeiend aanbod na februari a.s.
  zaterdag 17 december 2011 @ 23:30:02 #120
43642 Bayswater
pi_105710094
Er verandert in januari niet veel qua wetgeving dus de daling van het aanbod zal dit jaar meevallen in december. Tevens denk ik dat het kabinet pas heel laat bekend gaat maken dat de overdrachtsbelasting niet naar 6 % weer gaat. Daarnaast zit ook de ophoging van de NHG tot 1 juli. Denk juist door deze twee deadlines dat het het eerste half jaar wel mee gaat vallen met de stijging van het aanbod tov afgelopen jaren.
Life lies a slow suicide
  zaterdag 17 december 2011 @ 23:52:56 #121
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105710878
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 09:08 schreef sorcees het volgende:

[..]

Staat ook heel erg dicht aan de A2, zowiezo even tijdens de spits gaan kijken/luisteren.
Ik ken die buurt, daar heb je écht geen last van. Het is er te ver vandaan en er staan nog heel veel andere huizen tussen dit huis en de A2. En een geluidswal/dijk.
pi_105711359
Want jij bent de verkoper?
  zondag 18 december 2011 @ 00:10:42 #123
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105711383
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2011 00:09 schreef poemojn het volgende:
Want jij bent de verkoper?
uhh nee? Hoe kom je daar nou bij :') Ik ben in dat dorp geboren.
  zondag 18 december 2011 @ 11:49:34 #124
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105717982
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 23:15 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

In december/januari gaat het aanbod doorgaans altijd fors naar beneden, maar nu blijkbaar niet,

Ik verwacht een zeer snel groeiend aanbod na februari a.s.
256.061 huizen te koop
pi_105774380
descherpepen.nl/2011/de-hond-moet-blijven/

Funda vs een hond :')

Die arme makelaars zetten nu zelfs een viervoeter in voor de verkoop :D
  maandag 19 december 2011 @ 18:01:51 #126
323876 michaelmoore
pi_105779618
256.068 huizen te koop
pi_105785574
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 23:30 schreef Bayswater het volgende:
Er verandert in januari niet veel qua wetgeving dus de daling van het aanbod zal dit jaar meevallen in december. Tevens denk ik dat het kabinet pas heel laat bekend gaat maken dat de overdrachtsbelasting niet naar 6 % weer gaat. Daarnaast zit ook de ophoging van de NHG tot 1 juli. Denk juist door deze twee deadlines dat het het eerste half jaar wel mee gaat vallen met de stijging van het aanbod tov afgelopen jaren.
Te weinig slagkracht dit.

Reken er maar op dat er in maart paniek uitbreekt, vooral juist om die deadlines net op tijd te halen --> extra aanbod in de lente, want verkopers redeneren net zo.
  dinsdag 20 december 2011 @ 10:34:09 #128
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105811140
255.435 huizen te koop
pi_105823324
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:34 schreef droom_econoom8 het volgende:
255.435 huizen te koop
Dat is toch wel een sterke daling in 1 dag. Ik zou weleens willen weten wat de reden ervan is :)
  dinsdag 20 december 2011 @ 16:12:33 #130
37248 BertV
Klei indiaan
pi_105823574
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 16:06 schreef antfukker het volgende:

[..]

Dat is toch wel een sterke daling in 1 dag. Ik zou weleens willen weten wat de reden ervan is :)

X 633
  dinsdag 20 december 2011 @ 16:15:43 #131
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105823693
quote:

[..]

Ik ben ook benieuwd. Juist omdat het elk jaar rond deze tijd zo is...
pi_105823822
opschoning bij makelaars, winkeldochters!
pi_105829702
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 16:12 schreef BertV het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
X 633
Ik dacht eerst aan half verdronken kalf in de gedempte put.
  dinsdag 20 december 2011 @ 20:19:41 #134
323876 michaelmoore
pi_105834602
quote:

[..]

is ieder jaar zo, gaat in januari nog wel f door tot 250.000 schat ik
pi_105861655
quote:

[..]

Dat is normaal rond december/januari. Makelaars houden verkochte woningen vaak express online om te kunnen laten zien: "Zie je wel, wij verkopen nog". Ook als het transport al heeft plaatsgevonden, blijft een woning regelmatig nog een paar weken online staan onder het kopje 'verkocht'.

In februari mag je weer een stijging verwachten ;).
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_105905219
255.397 huizen te koop

Was gisteravond ruim 100 minder, we zitten dus (al) weer in de lift ;)
pi_105911943
Lift?
Trillinkje of minimale vibratie rondom het huidige ankerpunt, zeg maar ruis rondom de 255k.
  donderdag 22 december 2011 @ 13:33:11 #138
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105914254
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 12:23 schreef sorcees het volgende:
Lift?
Trillinkje of minimale vibratie rondom het huidige ankerpunt, zeg maar ruis rondom de 255k.
ik denk dat we wel terugzakken naar de 250.000, is normaal laatste week van t jaar
toch zijn er dit jaar 35.000 bijgekomen, das een hele hoop
pi_105935094
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 13:33 schreef Goofjansen het volgende:
ik denk dat we wel terugzakken naar de 250.000, is normaal laatste week van t jaar
toch zijn er dit jaar 35.000 bijgekomen, das een hele hoop
Och, enkele topics terug (zoek zelf maar, ik ben te lui) bleek al dat de koopwoning-fundateller minimaal 35.000 objecten bevat die geen woning zijn. (Bouwkavels, garage's enz. enz.)
pi_105935337
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 21:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Och, enkele topics terug (zoek zelf maar, ik ben te lui) bleek al dat de koopwoning-fundateller minimaal 35.000 objecten bevat die geen woning zijn. (Bouwkavels, garage's enz. enz.)
Ja er zijn dit jaar alleen maar parkeerplaatsen, bouwkavels en garageboxen bijgekomen. Goed man.
pi_105938879
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 21:29 schreef Terrorizer het volgende:
Ja er zijn dit jaar alleen maar parkeerplaatsen, bouwkavels en garageboxen bijgekomen. Goed man.
Dat zeg ik nergens, toch? Maar als jij dat graag wil horen.... ook goed. :D
  vrijdag 23 december 2011 @ 00:07:25 #142
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105945495
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 22:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zeg ik nergens, toch? Maar als jij dat graag wil horen.... ook goed. :D
35.000 objecten op een totaal van 255.000, dat is slechts 14%
Er zijn dus zo'n 4.000 kavels, garages en parkeerplaatsen bijgekomen in 2011 t.o.v. 27.000 woningen.
pi_105959850
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 16:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik ben ook benieuwd. Juist omdat het elk jaar rond deze tijd zo is...
De developers zitten 10 meter van me af, zal het zo even vragen ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 23 december 2011 @ 13:22:26 #144
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105960098
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2011 21:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Daar tegen over staan weer woningen die wel te koop staan maar niet op Funda staan. En de Jaapteller staat op "269.075 koophuizen", terwijl de fundateller "slechts' "255.428 huizen te koop" aan biedt.

Het is slechts een index. Correcte cijfers levert alleen het CBS, en ik betwijfel of die onderzoek doen naar het aantal woningen dat te koop staat.
pi_105960321
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 13:22 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Daar tegen over staan weer woningen die wel te koop staan maar niet op Funda staan. En de Jaapteller staat op "269.075 koophuizen", terwijl de fundateller "slechts' "255.428 huizen te koop" aan biedt.

Het is slechts een index. Correcte cijfers levert alleen het CBS, en ik betwijfel of die onderzoek doen naar het aantal woningen dat te koop staat.
Jaap heeft over algemeen wat meer woningen erop staan omdat ze wat minder goede controle hebben over de data van de verkochte woningen.
  vrijdag 23 december 2011 @ 13:34:02 #146
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_105960565
Zal de teller ergens volgend jaar niet ergens stagneren omdat mensen hun huis niet meer kúnnen verkopen, gezien de daling van de huizenprijzen?
  vrijdag 23 december 2011 @ 13:36:33 #147
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105960696
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 13:34 schreef leolinedance het volgende:
Zal de teller ergens volgend jaar niet ergens stagneren omdat mensen hun huis niet meer kúnnen verkopen, gezien de daling van de huizenprijzen?
Koffiedik kijken ;)
Het aantal mensen met grote overwaarde is nog steeds veel groter. Het aantal mensen met grote betalingsproblemen neemt ook nog steeds toe... En als de keus dan is "zelf verkopen" of "executieverkoop afwachten", kan je toch echt beter zelf de boel snel verkopen.
  vrijdag 23 december 2011 @ 14:22:24 #148
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_105962561
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 13:34 schreef leolinedance het volgende:
Eerder omdat makelaars roepen dat hun portefeuille vol zit, en ze op enig moment alleen nog maar realistische vraagprijzen gaan hanteren.
pi_106010084
quote:

[..]

Even gevraagt, er was klein probleem met een release waardoor de index niet meer helemaal goed was, kortom niets aan de hand :)
  dinsdag 27 december 2011 @ 00:34:19 #150
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_106074867
als je aan het einde van het jaar een huis koopt krijg je relatief snel belastingteruggave van je aankoopkosten dus dat heeft een klein (psychologisch) voordeel...
knolraap en lof schorseneren en prei
  dinsdag 27 december 2011 @ 01:05:47 #151
323876 michaelmoore
pi_106075920
255.652 huizen te koop
  woensdag 28 december 2011 @ 09:52:52 #152
323876 michaelmoore
pi_106117419
255.303 huizen te koop

Het loopt nu hard terug
pi_106118858
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 01:05 schreef michaelmoore het volgende:
255.652 huizen te koop
Dit was een steiging..

quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 09:52 schreef michaelmoore het volgende:
255.303 huizen te koop

Het loopt nu hard terug
Dit is inderdaad een forse daling, echter na die stijging weer niet zoveel. Ik denk dat we dit jaar net onder de 255k gaan uitkomen.
pi_106144582
Fundateller 2012:

Jan: 252.000
Feb: 258.000
Mrt: 275.000
Apr: 295.000
Mei: 305.000
Jun: 315.000
Jul: 320.000
Aug: 325:000
Sep: 340.000
Okt: 355.000
Nov: 365.000
Dec: 370.000

:7
pi_106145601
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 22:43 schreef Bankfurt het volgende:
Fundateller 2012:

Hellup.... ik moet van 'mijn' blok beton aan mijn been af :P
  woensdag 28 december 2011 @ 23:10:09 #156
323876 michaelmoore
pi_106146216
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 10:57 schreef antfukker het volgende:

[..]

Dit was een steiging..

op de steiger dan zeker ?
  woensdag 28 december 2011 @ 23:11:12 #157
323876 michaelmoore
pi_106146289
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 22:43 schreef Bankfurt het volgende:
Fundateller 2012:

en dan gaat de roverheid de bijtelling nogmaals verhogen, want dat moet van de EU zeggen ze dan
pi_106146548
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 23:11 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en dan gaat de roverheid de bijtelling nogmaals verhogen, want dat moet van de EU zeggen ze dan
Box 1: zeer waarschijnlijk, ja.

Box 3: ook een extra truc erbij, wellicht.

Met handhaving van de heilige HRA.
pi_106158288
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 23:15 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Met handhaving van de heilige HRA.
Natuurlijk, anders stapt de PVV uit en krijgen we nieuwe verkiezingen en dat kan het zittende kabinet nu niet hebben.
Over korte termijn politiek gesproken, het lijkt wel daybroking.
  donderdag 29 december 2011 @ 12:43:41 #160
323876 michaelmoore
pi_106161411
254.832 huizen te koop

He het trekt weer aan, de prijzen lopen op
  vrijdag 30 december 2011 @ 11:35:39 #161
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_106197896
Hypotheekverstrekking bijna tot stilstand :D

Nederlandse banken sluiten bijna geen nieuwe hypotheken meer af. De groei van hun hypothekenportefeuilles is in november nagenoeg tot stilstand gekomen.

Vereniging Eigen Huis bezorgd om dalende concurrentie op hypotheekmarkt Ook SNS remt hypotheekproductie BNP Paribas stopt met hypotheken in Nederland

De banken zagen de waarde van hun hypothekenbestand vorige maand toenemen met slechts ¤ 523 mln (0,1%) tot ¤ 532 mrd. Dat is de kleinste maandelijkse toename in acht jaar.
Dit blijkt uit statistieken die de Nederlandsche Bank (DNB) donderdag heeft gepubliceerd. In oktober groeide de totale hypotheekportefeuille nog met ¤ 965 mln en in de maanden ervoor lag de aanwas rond de ¤ 1,5 mrd. In de goede jaren 2005 en 2006 nam de hypotheekportefeuille maandelijks netto toe met circa ¤ 4 mrd.
Bij een gemiddeld hypotheekbedrag van ¤ 220.000 zijn er in november slechts 2377 hypotheken afgesloten. In januari van dit jaar waren dat er op basis van de gemiddelde hypotheek nog circa 7000.

Huiseigenaren ‘uitzonderlijk terughoudend’
De aanwas is het saldo van nieuwe hypotheekverstrekkingen en aflossingen. DNB kon donderdag niet aangeven welke van de twee de meeste invloed heeft gehad. Gelet op de slechte ontwikkelingen in de woningmarkt en de terughoudendheid van banken om hypotheken te verstrekken, ligt het echter het meest voor de hand dat de nieuwe hypotheekverstrekkingen tot een minimum zijn gedaald. Sinds kort klinkt de oproep om af te lossen op hypotheken weliswaar luider, maar de periode is nog te kort om daarvan het effect al te zien in de cijfers.

De geringe groei van de waarde van de hypotheekportefeuille is terug te voeren op een aantal ontwikkelingen. Ten eerste verkeert de woningmarkt in een crisis. In een afzonderlijke analyse die DNB eveneens donderdag naar buiten bracht, zegt de bankentoezichthouder dat huiseigenaren ‘uitzonderlijk terughoudend’ zijn in het kopen van een andere woning. De terughoudendheid duurt al sinds de kredietcrisis van 2008. De afgelopen maanden is de discussie over de hypotheekrenteaftrek weer opgelaaid, waardoor de onzekerheid verder is aangewakkerd.
Een tweede ontwikkeling is de terughoudendheid bij banken. Door de Europese schuldencrisis komen banken veel moeilijker dan voorheen aan hun financiering. Daardoor kunnen zij ook moeilijker geld uitlenen.

Vertrouwen in banken aangetast
Daarnaast zijn de nieuwe en strengere kapitaaleisen in de afgelopen maanden een steeds grotere rol gaan spelen. De banken moeten de komende jaren hun kapitaal verhogen, maar kunnen dat momenteel niet doen door aandelen uit te geven. Daarvoor is het vertrouwen in banken te veel aangetast. Banken gebruiken daarom een andere methode om de kapitaalratio (kapitaal als percentage van de verstrekte kredieten) te verhogen: zij beperken of verlagen hun kredietverlening.
Zo heeft het Franse BNP Paribas besloten te stoppen met de verstrekking van hypotheken in Nederland. De bank schreef onlangs aan zijn relaties tot een ‘strategische heroriëntatie’ te zijn gekomen vanwege de hogere kapitaaleisen en de problemen voor banken om zich te financieren. Verder is SNS Bank terughoudend geworden in de hypotheekverstrekking. De bank gaat veel minder hypotheken verkopen via de onafhankelijke tussenpersonen. Volgens de bank speelt de financiering hierin een rol, maar de voornaamste reden ligt in een wijziging in de marketing van hypotheken.

www.fd.nl

Als dat geen invloed heeft :P

[ Bericht 0% gewijzigd door ikweethetookniet op 30-12-2011 14:47:13 ]
pi_106198030
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 11:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
knip

Als dat geen invloed heeft :P
Wat, dat SNS liever geen provisies meer aan tussenpersonen betaalt, maar liever de centen in eigen zak houdt omdat klanten de weg naar hun website ook wel weten te vinden? :D
  vrijdag 30 december 2011 @ 11:57:52 #163
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106198561
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 11:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat, dat SNS liever geen provisies meer aan tussenpersonen betaalt, maar liever de centen in eigen zak houdt omdat klanten de weg naar hun website ook wel weten te vinden? :D
Hoe eerder 'financieel adviseurs' de gang naar de rechter moeten maken om hun faillissement uitgesproken te horen krijgen, des te beter ^O^
pi_106198603
SNS staat er ook bijster slecht voor, of zij zelfstandig 2013 gaan halen is de vraag.
pi_106199687
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
254.832 huizen te koop

He het trekt weer aan, de prijzen lopen op
254.613 huizen te koop

Makelaartjes zijn hard bezig hun administratie aan het verwerken :)
  vrijdag 30 december 2011 @ 13:16:26 #166
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106201131
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 12:34 schreef antfukker het volgende:

[..]

254.613 huizen te koop

Makelaartjes zijn hard bezig hun administratie aan het verwerken :)
Een kleine daling tot nu toe. Ik voorzie een dubbel zo harde stijging eind januari.
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:23:53 #167
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_106203735
DNB: alleen starter kan woningmarkt redden :D

De malaise op de woningmarkt legt steeds meer druk op de startende huizenkoper. Dat blijkt uit een analyse die De Nederlandsche Bank (DNB) donderdag uitbracht.

Volgens de bank zijn huiseigenaren 'uitzonderlijk terughoudend' in het kopen van een woning. Mensen willen wel verhuizen, maar pas als ze zelf hun woning verkocht hebben. Hierdoor wacht iedereen op elkaar.

Sleutelrol
Starters zitten niet met het probleem van een onverkoopbaar huis, en hebben daarmee een 'sleutelrol' in handen om de woningmarkt uit het slop te trekken. Als de beginnende koper een huis koopt, zet hij een hele keten van huisverkopen in gang.

Lagere huizenprijzen
De Nederlandsche Bank benadrukte gisteren dat het een goede tijd is voor starters. Huizenprijzen liggen 10% lager dan in augustus 2008, toen de crisis begon. Ook zijn de rentes op hypotheken relatief laag en is de overdrachtsbelasting tijdelijk verlaagd. Wie nu een woning koopt, krijgt simpelweg meer waar voor zijn geld dan enkele jaren geleden.

Perfecte tijd
Maar starters horen al langer dat het een perfecte tijd zou zijn om een woning te kopen. Eerder hamerde makelaarsvereniging NVM op de voordelen. Wie twee jaar geleden daarin meeging, zit nu met een gedaalde woningwaarde en misgelopen voordelen, zoals de lagere overdrachtsbelasting. Beginnende kopers passen daarom op, schrijft DNB. 'Starters kunnen speculeren op verdere prijsdalingen in de verwachting dat daarmee de financieringslasten nog verder afnemen.' De bank schrijft dat ze dan wel het risico lopen dat de hypotheekrente en de overdrachtsbelasting stijgt.

Rabobank
Dat starters willen wachten, wordt mede ingegeven door berichten van bijvoorbeeld marktleider Rabobank. Deze bank gaf vorige maand aan dat de huizenprijzen in 2012 met 3% zullen dalen, en dat daarna de prijsontwikkeling bij ongewijzigd politiek beleid slecht blijft.

NVM
Ook makelaarsvereniging NVM houdt rekening met zeker drie jaren van dalende huizenprijzen. De tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting van 6% naar 2% helpt volgens de NVM wel. De vereniging verwacht daarom dat het kabinet de maatregel volgend jaar verlengt.

http://fd.nl/economie-pol(...)-redden?visited=true

Dus gewoon de starter zonder eigen geld in een eigen woning hijsen met een te hoge rente omdat de bank moet bufferen en vervolgens zit ook hij met een te duur huis met te hoge rente en is ook die woning onverkoopbaar 8)7
DNB= De Nationale Beerput :r
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:27:01 #168
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_106203839
NHG-garantie nog strenger :D

Voor mensen met een lager inkomen wordt het vanaf volgend jaar nog lastiger een koopwoning te financieren. Dat zegt Karel Schiffer, directeur van het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW).

Het WEW verzorgt de Nationale Hypotheekgarantie. Schiffer voorziet verdere aanscherping van zijn normen per 2012, waardoor het bedrag dat lagere inkomens mogen lenen nog kleiner wordt.

Per 2011 heeft het WEW de normen al verscherpt. Dat deed het op basis van medio 2010 door het Nibud, het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, aangeleverde berekeningen.

'Met name de heel lage inkomens die minder dan euro 22.000 verdienen en tweeverdieners die samen euro 40.000 per jaar ontvangen gaan er dit jaar spectaculair op achteruit', zegt Schiffer. Daardoor kunnen bijvoorbeeld de tweeverdieners voor hun huis volgens Schiffer nog maar euro 150.000 lenen in plaats van euro185.000.

Dit voorjaar vindt volgens Schiffer weer eenzelfde rekenexercitie met het Nibud plaats. 'Eigenlijk staat het bijna vast dat het eerder slechter wordt dan beter. De premies voor pensioenen en voor zorg zullen dit jaar stijgen en dat gaat aan de onderkant van de samenleving steeds meer knellen', aldus Schiffer.

De WEW-directeur vreest voor de effecten op de al kwakkelende woningmarkt. Schiffer stelt voor op een verantwoorde manier 'creatiever' met de techniek van het Nibud om te gaan. Dat zou volgens hem eventueel kunnen na overleg met het Nibud en banken.

De voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) , Ger Hukker, klaagde gisteren bij de presentatie van de vierdekwartaalcijfers over de positie van het Nibud met het oog op de woningmarkt. 'Bijna een ministerie, net als Vrom indertijd.'

Ook Hukker denkt dat normaanscherping van het NHG in 2012 tot verdere 'belangrijke verlaging van de leencapaciteit' leidt en extra drukt op de huizenmarkt.

Die huizenmarkt zal dit en volgend jaar toch al niet opleven, volgens de NVM. Juist de financierbaarheid en de grote 'prop' in de koopmarkt zetten de prijzen onder druk. Landelijk staan er 193.000 woningen te koop, 16% meer dan begin 2010 en meer dan het dubbele van vlak vóór de crisis, het tweede kwartaal 2008. Meer dan een op de drie huizen staat een jaar of langer te koop, een op de zeven woningen twee jaar of meer.

Hukker verwacht de komende jaren 'instabiliteit en prijsdruk. Dat kan niet anders.' Ook de kans op verdere rentestijging en meer woningverkopen van corporaties zullen de markt onder druk zetten.

Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken maakt de verwachte ontwikkeling van de huizenprijzen duidelijk dat strengere regels voor de hypotheekverstrekking 'goed moeten worden bekeken op hun gevolgen voor de huizenmarkt'. Die huizenmarkt is volgens hem 'nog steeds kwetsbaar'.

Hukker van de NVM verwacht dat banken zeer terughoudend blijven in hun kredietverstrekking. Ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt het lenen volgens hem moeilijker.

Volgens een nieuwe beleidsregel voor tophypotheken mogen per voorjaar 2011 nieuwe hypotheken (zonder NHG) maximaal 112% van de aankoopwaarde van een woning bedragen. Daarbij moet het percentage boven 100% binnen zeven jaar worden afgelost. Dat betekent versnelde aflossing, waardoor voor kopers de leencapaciteit ernstig wordt beperkt.

NVM: huizenprijzen gaan nog behoorlijk naar beneden

http://fd.nl/Archief/2011/01/14/nhg-garantie-nog-strenger

Wat een goed advies van DNB zeg 8)7 :r
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:45:54 #169
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106204636
Dus langzaamaan worden de overheidspogingen om prijzen hoog te houden weer afgebroken. Zoals de NHG nu strenger wordt. Nog beter zou het zijn om de NHG volledig af te schaffen.

Typisch ook dat de Rabobank goedkopere huizen "een slechte prijsontwikkeling" noemt... Eerste levensbehoeften die goedkoper worden is een goede zaak.

Ik denk dat ondertussen iedereen wel doorheeft dat alle "adviezen" van "experts" bij banken, makelaars en DNB slechts bedoeld zijn om mensen te overtuigen een onverstandige aankoop te doen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:50:07 #170
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106204814
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 14:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus langzaamaan worden de overheidspogingen om prijzen hoog te houden weer afgebroken. Zoals de NHG nu strenger wordt. Nog beter zou het zijn om de NHG volledig af te schaffen.

Typisch ook dat de Rabobank goedkopere huizen "een slechte prijsontwikkeling" noemt... Eerste levensbehoeften die goedkoper worden is een goede zaak.

Ik denk dat ondertussen iedereen wel doorheeft dat alle "adviezen" van "experts" bij banken, makelaars en DNB slechts bedoeld zijn om mensen te overtuigen een onverstandige aankoop te doen.
Doordat de overheden gedwongen worden alsnog de stimuleringsmaatregelen terug te nemen zal er een lawine effect optreden in de prijsvorming. Hadden de overheden niets gedaan om de prijzen op een hoog niveau te houden dan zouden de prijzen ook gedaald zijn maar hadden partijen al reeds maatregelen kunnen nemen om hierop te anticiperen. Nu komt alles in 1 keer _O_

Domme overheden met hun liefde voor de banksters... :7

Voor de rabo is het natuurlijk een negatieve ontwikkeling als hun onderpand daalt, uiteraard spreken banksters niet vanuit de visie van hun slaven....
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:51:12 #171
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106204854
Gelukkig ben ik geen slaaf en zie dalende huizenprijzen als een zeer positieve ontwikkeling :P
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:53:56 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106204961
Als je de huizenmarkt op gang wilt krijgen moet je de HRA afschaffen. Starters zitten gewoon te wachten op de afschaffing van de HRA, dat is logisch. Waarom je nu over de kop lenen (met aftrek) als je straks veel minder hoeft te lenen voor een huis zonder aftrek?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106206461
quote:
3s.gif Op vrijdag 30 december 2011 14:53 schreef SeLang het volgende:
Als je de huizenmarkt op gang wilt krijgen moet je de HRA afschaffen. Starters zitten gewoon te wachten op de afschaffing van de HRA, dat is logisch. Waarom je nu over de kop lenen (met aftrek) als je straks veel minder hoeft te lenen voor een huis zonder aftrek?
Nou ja, er moet gewoon duidelijkheid komen wat er met de HRA gaat gebeuren. Iedereen weet dat handhaving van de huidige situatie 30 jaar lang niet waarschijnlijk is. Beter stappen de partijen over hun eigen belangen heen en wordt er Kamerbreed bepaald hoe de HRA geleidelijk afgebouwd gaat worden.
pi_106207576
Over de HRA wordt niet gepraat, dat is een breekpunt voor de PVV en dus gebeurd het niet.
Rutte wil zijn periode uitzitten en de werkelijke problemen voor zich uit schuiven.
Balkenellende had al duidelijkheid moeten verschaffen hoe de HRA afgebouwd diende te worden.
Nu zijn we meer dan 10 jaar verder en geen stap opgeschoten.
Partij politiek = korte termijn politiek.
  vrijdag 30 december 2011 @ 16:21:56 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_106208263
Uit april 2003

quote:
IMF waarschuwt voor hoge huizenprijzen

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft zijn bezorgdheid geuit over de sterke stijging van de huizenprijzen van de afgelopen jaren. Historisch onderzoek wijst uit dat een lange periode van stijgingen in bijna de helft van de gevallen wordt gevolgd door dalingen van 25 tot 30 procent, aldus het IMF.

Het IMF heeft zijn onderzoek gericht op de ontwikkeling die de huizenmarkt na de Tweede Wereldoorlog in negentien industrielanden heeft doorgemaakt. Het heeft zijn onderzoek gepubliceerd als voorbode op de halfjaarlijkse economische ramingen in de World Economic Outlook van volgend week. Volgens de belangrijkste econoom van het IMF, Kenneth Rogoff, verkeren de Verenigde Staten en Groot-Brittannië in de gevarenzone. De Amerikaanse huizenprijzen zijn sinds 1996 gemiddeld met 28 procent omhooggegaan. De Britse huizen zijn sinds 1994 zelfs 70 procent duurder geworden.

Van een zeepbel die uiteen dreigt te spatten, wil het IMF nog niet spreken, maar de internationale organisatie is er bezorgd over dat de prijzen zelfs zijn blijven stijgen in een periode van economische neergang met dalende aandelenkoersen. In vele gevallen is de stijging zelfs groter dan in periodes waarin kan worden gesproken van een sterk oplevende huizenmarkt. Een ineenstorting van de huizenmarkt kan grote gevolgen hebben. Inzakkende aandelenmarkten waren na de oorlog eens in de dertien jaar te zien, duurden gemiddeld tweeëneenhalf jaar en resulteerden in 4 procent minder groei. Periodes van dalende huizenprijzen waren er minder, maar duurden wel twee keer zo lang en hadden een groter effect op de economie, omdat banken en consumenten in de problemen kwamen.

De laatste keer dat de industrielanden met een lange periode van dalende huizenprijzen werden geconfronteerd, was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. De prijzen daalden toen vier jaar achtereen, in totaal met gemiddeld 28,5 procent. Het IMF waarschuwde ook dat de hoge schulden van bedrijven, die zij ten tijde van de hausse van de aandelenmarkten zijn aangegaan, een drukkend effect hebben op het herstel van de economieën in de eurozone en de Verenigde Staten. Volgens Rogoff heeft dit de eurozone vorig jaar 2,5 procent tot 3 procent groei gescheeld en de VS 1 procent. Ook dit jaar zullen de economieën daar nog last van hebben. Het IMF verwacht echter niet dat ze opnieuw in een recessie zullen belanden.

Bron: Woonkrant.nl
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_106210026
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 16:04 schreef sorcees het volgende:
Over de HRA wordt niet gepraat, dat is een breekpunt voor de PVV en dus gebeurd het niet.
Rutte wil zijn periode uitzitten en de werkelijke problemen voor zich uit schuiven.
Balkenellende had al duidelijkheid moeten verschaffen hoe de HRA afgebouwd diende te worden.
Nu zijn we meer dan 10 jaar verder en geen stap opgeschoten.
Partij politiek = korte termijn politiek.
Ik ben benieuwd hoe lang de partijen de rechtse retoriek kunnen volhouden als de economie slecht blijft en de huizenprijzen blijven dalen.
  vrijdag 30 december 2011 @ 17:38:00 #177
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106211314
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 december 2011 17:05 schreef skrn het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe lang de partijen de rechtse retoriek kunnen volhouden als de economie slecht blijft en de huizenprijzen blijven dalen.
De rechtse partijen zullen net als de linkse partijen moeten hervormen, als onze politieke partijen daartoe niet in staat zullen blijken te zijn dan ziet het er niet best uit, ongeacht of er een rechtse of linkse wind waait.
  zaterdag 31 december 2011 @ 09:39:36 #178
323876 michaelmoore
pi_106237231
254.186 huizen te koop

gaat weer verder omlaag
pi_106256997
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 16:21 schreef SeLang het volgende:
Uit april 2003:

[...]

De laatste keer dat de industrielanden met een lange periode van dalende huizenprijzen werden geconfronteerd, was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. De prijzen daalden toen vier jaar achtereen, in totaal met gemiddeld 28,5 procent.
Indien de rente weer stijgt naar 12 a 13% zoals toen, zou dat zomaar weer kunnen gebeuren. Vooralsnog ik verwacht ik geen excessief stijgende rente.
  zondag 1 januari 2012 @ 22:08:03 #180
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106291162
Funda nu: 253.990.

Mijn schatting op 10 september 2011 voor de stand rond de jaarwisseling was iets te optimistisch:
Fundateller #18: Rally naar de 250k? deel drie :
quote:
Ik doe een gooi: ik verwacht dan 258.540 huizen te koop op Funda.
Mijn schatting voor de stijging in 2012 ( Fundateller #21: Vanaf de 255k met open einde ) blijft staan:
quote:
Uitgaande van een exponentiele toename van deze stijging kom ik op 50k stijging volgend jaar.
Dat brengt me op 304.000 huizen te koop eind 2012.
  maandag 2 januari 2012 @ 15:45:18 #181
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106313798
Ik denk dat we nét onder de 300k blijven steken. 298.000.
pi_106335331
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 18:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Indien de rente weer stijgt naar 12 a 13% zoals toen, zou dat zomaar weer kunnen gebeuren. Vooralsnog ik verwacht ik geen excessief stijgende rente.
Hangt er van af; de hypotheekrente in Italie en Spanje 10-jrs is al boven de 9%.

Als de Euro valt, betekent dat een giga-inflatie (ook in Nederland) van meer dan 10%, en dat betekent een hypotheekrente 10jrs van meer dan 12-13% !!
pi_106345165
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:15 schreef Bankfurt het volgende:

Als de Euro valt, betekent dat een giga-inflatie (ook in Nederland) van meer dan 10%, en dat betekent een hypotheekrente 10jrs van meer dan 12-13% !!
Maar waarom zou de euro nou vallen?

Omdat sommige Anglo-Amerikaanse kranten dat maar steeds schrijven?

Ik vind dat geen heel beste reden.

Tel daarbij nog eens dingen op als dat Schäuble - die redelijk wat invloed in Duitsland heeft - al zo'n tien jaar terug stelde dat de euro een crisis nodig had om wat institutionele zaken te kunnen optuigen die er anders niet doorheen zouden komen. Zo onverwachts is deze crisis helemaal niet, en het is al helemaal geen 'eurocrisis'.

Het gaat mis op het vlak van schuld, en op dat vlak is de euro geen 'alleenheerser'.
pi_106346307
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 23:15 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Hangt er van af; de hypotheekrente in Italie en Spanje 10-jrs is al boven de 9%.

Wat je er in deze prachtige rekensommetjes altijd vergeet bij te vertellen is wat er gebeurt als we de Euro niet laten vallen. Dan betalen we ons dus elke 3 maanden (of zoiets) blauw aan de volgende bailout van Griekenland, en straks de rest van het varken.
De score tot nu toe is pak-um-beet 4 miljard euro aan Griekenland en 13 miljard aan het IMF wat ook weer die kant op gaat (en naar Italie). We zijn dus al 17 miljard euro lichter, met nog geen spoortje van een oplossing.
17 miljard is ongeveer het bedrag dat we, aldus Rutte, moeten bezuinigen in 4 jaar tijd, maar dat we als het om Europa gaat op mirakuleuze wijze ineens zo kunnen overmaken.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 11:06:37 #185
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106346682
252.950 huizen te koop
het gaat weer goed

dinsdag 3 januari 2012 @ 11:43:49 #186
37248 BertV
Klei indiaan
pi_106347783
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:06 schreef Goofjansen het volgende:
252.950 huizen te koop
het gaat weer goed

[ afbeelding ]
Het lijkt me gewoon de dip in december, die je ook in 2011 en 2010 ziet.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 11:44:59 #187
359381 malleable
pi_106347823
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:50 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Wat je er in deze prachtige rekensommetjes altijd vergeet bij te vertellen is wat er gebeurt als we de Euro niet laten vallen. Dan betalen we ons dus elke 3 maanden (of zoiets) blauw aan de volgende bailout van Griekenland, en straks de rest van het varken.
De score tot nu toe is pak-um-beet 4 miljard euro aan Griekenland en 13 miljard aan het IMF wat ook weer die kant op gaat (en naar Italie). We zijn dus al 17 miljard euro lichter, met nog geen spoortje van een oplossing.
17 miljard is ongeveer het bedrag dat we, aldus Rutte, moeten bezuinigen in 4 jaar tijd, maar dat we als het om Europa gaat op mirakuleuze wijze ineens zo kunnen overmaken.
In de boeken is het helemaal niet kwijt maar levert het rendement op. Dat kan natuurlijk elk moment veranderen maar voorlopig is het in elk geval boekhoudkundig makkelijk te verwerken.
pi_106348149
quote:

[..]

Je dacht toch niet dat Nederland bij een val van de euro die miljarden op zak zou houden om er dan nog evenveel boterhammetjes van te kunnen kopen als ze vandaag de dag nog waard lijken hè?
pi_106379091
quote:

[..]

Je bent die 30 miljard in de beerput van Fortis/ABN AMRO en de 150 miljard aan verliezen aan pensioenbeleggingen o.a. ABP (dus minder belastinginkomsten) vergeten, daar komt nog waardedaling van woningen a 100 miljard, en kantoren a 50 miljard bij.
pi_106385927
Januari-opruiming is begonnen. In 2 dagen er 11.626 huizen er af :)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 4 januari 2012 @ 08:42:34 #191
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106386221
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 08:04 schreef Resistor het volgende:
Dat is een grotere daling dan ooit:
pi_106386257
quote:
Snel! Snel! In minder dan twee maanden ze ze allemaal uitverkocht!

zal wel een spider foutje zijn, neem ik aan

/edit/ even getest, ik ben inderdaad panden van niet NVM makelaars die eerder wel gespiderd werden kwijt.....
  woensdag 4 januari 2012 @ 08:48:43 #193
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106386304
quote:
:o
  woensdag 4 januari 2012 @ 08:51:09 #194
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106386336
242.393 huizen te koop

De crisis op de huizenmarkt is nu definitief voorbij :D

Er zullen wel de nodige makelaarskantoren failliet gegaan zijn en hun funda contributie per 1-1-2012 niet meer betaald hebben ;)
  woensdag 4 januari 2012 @ 08:55:01 #195
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106386383
quote:
12s.gif Op woensdag 4 januari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

zal wel een spider foutje zijn, neem ik aan

/edit/ even getest, ik ben inderdaad panden van niet NVM makelaars die eerder wel gespiderd werden kwijt.....
Hier staan ook huizen nog te koop, maar staan niet meer op Funda, wat raar
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:08:21 #196
43642 Bayswater
pi_106386545
VBO woningen staan er nog wel steeds op.
Life lies a slow suicide
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:23:10 #197
37248 BertV
Klei indiaan
pi_106386778
Vreemde daling.

Het huis van mijn zwager is eraf... bij een niet NVM makelaar.
Zijn huis stond voorheen al "half apart" om die reden.

edit: Het gaat om een niet verkocht huis dus.
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:25:33 #198
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106386826
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 09:23 schreef BertV het volgende:
Vreemde daling.

Het huis van mijn zwager is eraf... bij een niet NVM makelaar.
Zijn huis stond voorheen al "half apart" om die reden.

edit: Het gaat om een niet verkocht huis dus.
Ik heb wat huizen gevonden die er nu 'eindelijk' af zijn, nadat ze al meer dan een jaar geleden verkocht waren. Ik denk dat ze wat scriptjes aan het draaien zijn om de database op te schonen.
pi_106388026
Staan trouwens nog een hoop huizen dubbel op Funda. Het is niet allemaal 100% betrouwbaar, that's for sure.
  woensdag 4 januari 2012 @ 10:37:33 #200
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106388088
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 08:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
242.393 huizen te koop

Kennelijk had men wat teveel woningen verwijdert:

244.906 huizen te koop

Er zal nog wel een correctie komen vandaag of morgen :P
  woensdag 4 januari 2012 @ 10:41:09 #201
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106388169
quote:
12s.gif Op woensdag 4 januari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Snel... snel zet je huis te koop want de afgelopen 106 minuten kwamen er 2510 stuks bij :D
Dat is dus 19585 woningen per dag, binnen 230 dagen staat dus elke koopwoning in NL te koop :Y)

edit: dat is dus ruim voor 21 december 2012 >:)
pi_106390649
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Snel... snel zet je huis te koop want de afgelopen 106 minuten kwamen er 2510 stuks bij :D
Dat is dus 19585 woningen per dag, binnen 230 dagen staat dus elke koopwoning in NL te koop :Y)

edit: dat is dus ruim voor 21 december 2012 >:)
Dan mogen ze wel eens huizen bij gaan bouwen om te koop te kunnen zetten ;)
  woensdag 4 januari 2012 @ 12:36:01 #203
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106391394
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Dan mogen ze wel eens huizen bij gaan bouwen om te koop te kunnen zetten ;)
Na Chinees voorbeeld ;)

Kennelijk is men bezit met de website, het aantal is al weer verder opgelopen.

246.034 huizen te koop
pi_106397954

Oh er was helemaal geen crisis op de huizenmarkt.
pi_106400700
quote:

Goede zou zijn dat ze op eigen kosten de kantoren mogen verbouwen naar woningen, de gemeente hoeft dan alleen maar een vergunning te hebben, en kantoorbouwer kan dan redelijk uit ze kosten komen, voordeel is dat er dan ook meer woningen bij komen.

Overigens is er in Amsterdam al plan om stuk of 30 lege kantoren om te bouwen naar hotels.
pi_106400710
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 10:34 schreef Xenorium het volgende:
Staan trouwens nog een hoop huizen dubbel op Funda. Het is niet allemaal 100% betrouwbaar, that's for sure.
Voorbeeld?
  woensdag 4 januari 2012 @ 16:32:41 #207
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106401164
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 16:22 schreef raptorix het volgende:

[..]

Goede zou zijn dat ze op eigen kosten de kantoren mogen verbouwen naar woningen, de gemeente hoeft dan alleen maar een vergunning te hebben, en kantoorbouwer kan dan redelijk uit ze kosten komen, voordeel is dat er dan ook meer woningen bij komen.

Overigens is er in Amsterdam al plan om stuk of 30 lege kantoren om te bouwen naar hotels.
Dan moet er wel vraag zijn naar 30 hotels. En zoals gisteren ook op tv te zien was is dit nog helemaal niet zo makkelijk. Bij de Hoogoorddreef in Amsterdam (Holiday Inn) gaat het tot nu toe wel goed maar die is pas nét geopend.
pi_106402097
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 16:32 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dan moet er wel vraag zijn naar 30 hotels. En zoals gisteren ook op tv te zien was is dit nog helemaal niet zo makkelijk. Bij de Hoogoorddreef in Amsterdam (Holiday Inn) gaat het tot nu toe wel goed maar die is pas nét geopend.
Er is een redelijk groot tekort aan hotels in Amsterdam, zeker omdat Amsterdam redelijk wat grote congressen even evenementen heeft.
pi_106402698
Wacht maar tot de Chinezen en Indier echt massaal komen, vraag zat naar kamers :Y
Maar de Dam en omgeving zijn nu al zo druk, dus waar gaan die mensen allemaal lopen? :')
  woensdag 4 januari 2012 @ 17:15:19 #210
359381 malleable
pi_106402885
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 17:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Wacht maar tot de Chinezen en Indier echt massaal komen, vraag zat naar kamers :Y
Maar de Dam en omgeving zijn nu al zo druk, dus waar gaan die mensen allemaal lopen? :')
In het rijksmuseum?
pi_106403124
Druk zat daar, vorige week had je nog mensen in doodsangst voor verdrukking in Madam Tussaud :')
pi_106403465
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 17:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Wat dacht je van Brazilianen? Is nu nr 5 op de toeristenlijst in amsterdam :)
pi_106403536
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 17:32 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat dacht je van Brazilianen? Is nu nr 5 op de toeristenlijst in amsterdam :)
Dat zijn mijn favoriete :Y mooie meisjes en je kan er tenminste nog een gesprek mee voeren, met veel van die Aziaten is dat niet zozeer het geval :P
pi_106403630
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 17:34 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat zijn mijn favoriete :Y mooie meisjes en je kan er tenminste nog een gesprek mee voeren, met veel van die Aziaten is dat niet zozeer het geval :P
Aan je avatar te zien hou je van sletjes. Dus veel van dat soort komt uit Brazilie :P?
pi_106403740
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 17:36 schreef antfukker het volgende:

[..]

Aan je avatar te zien hou je van sletjes. Dus veel van dat soort komt uit Brazilie :P?
Sletjes heb je natuurlijk overal maar qua uiterlijk heb ik wel wat met die Brazilliaanse ja :9
pi_106404604
quote:
10s.gif Op woensdag 4 januari 2012 17:39 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Sletjes heb je natuurlijk overal maar qua uiterlijk heb ik wel wat met die Brazilliaanse ja :9
Stacey schijnt daar gewerkt te hebben. Ze deed mee met de Nationale test dacht ik. :P
pi_106406106
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2012 18:03 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Stacey schijnt daar gewerkt te hebben. Ze deed mee met de Nationale test dacht ik. :P
:D
  woensdag 4 januari 2012 @ 23:49:21 #218
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106421065
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2012 18:03 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

:o _O- Zou ze daar ook gerijlest hebben?
  donderdag 5 januari 2012 @ 08:59:21 #219
43642 Bayswater
pi_106428479
En weer op 242.836 woningen te koop, de storm laat zijn sporen achter op Funda. :)
Life lies a slow suicide
pi_106430284
Nice, alles weer goed in de huizenmarkt.
  donderdag 5 januari 2012 @ 11:13:41 #221
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_106431516
Grotere daling prijzen koophuizen

Uit recente cijfers van het Kadaster en het CBS is gebleken dat in november verkochte bestaande koophuizen 3,3 procent goedkoper waren vergeleken met dezelfde maand een jaar geleden. De prijsdaling was groter vergeleken met oktober. De verkoopprijzen waren toen 2,8 procent lager vergeleken met 2010.

Woningtypen
In de maand november waren alle typen woningen goedkoper vergeleken met 2010. De grootste afname in prijs met 3,9 procent deed zich voor bij de vrijstaande woningen. Tussenwoningen daalden het minst met 2,9 procent.

Provincieniveau
De huizenprijzen daalden in bijna alle provincies. In Friesland daalden de prijzen het meest met 7 procent. De huizenprijzen in de provincies Gelderland, Overijssel en Groningen kwamen ook lager uit (meer dan 4 procent). Alleen in Zeeland waren de prijzen gelijk aan de prijzen van 2010.

Verder blijkt uit de cijfers van het Kadaster en het CBS dat de verkoopprijzen van bestaande koophuizen vergeleken met oktober 2010 omlaag zijn gegaan met 0,8 procent. Deze daling was twee keer zo groot als in die oktober. :D

http://www.hypotheker.nl/(...)utm_content=prognose

w/ w/
pi_106431710
Deze trend zal zich nog wel een tijd doorzetten.
  donderdag 5 januari 2012 @ 12:31:34 #223
43642 Bayswater
pi_106434201
2 weken oud nieuws posten over de matige huizenmarkt in noord en oost nederland.. :P
Life lies a slow suicide
  donderdag 5 januari 2012 @ 12:38:16 #224
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106434371
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 12:31 schreef Bayswater het volgende:
2 weken oud nieuws posten over de matige huizenmarkt in noord en oost nederland.. :P
Dat het slecht gaat met de huizenmarkt-zeepbel is natuurlijk al oud nieuws ;)
pi_106439363
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 12:31 schreef Bayswater het volgende:
Oost nederland vind ik anders prima als het daar instort :D
pi_106444452
Cool!
Er worden hier allemaal appartementen aangeboden als vrije huurwoning. Het hele project stond te koop maar omdat de verkopen zó tegenvielen is de knoop al binnen een jaar na oplevering al doorgehakt. Waar je normaal 220K+ moest neerleggen (ex. servicekosten), krijg je nu voor 800 euro inclusief in een nagelnieuw appartement van 95 m2, voorzien van nieuwe keuken en badkamer.

Heck, doe mij die maar *O*

Jammer voor de fundateller maar het is beter als leegstand.

Saillant detail is dat er de komende periode nog zeker 500 nieuwbouw woningen opgeleverd worden.
Je kan toch wel voorzichtig aannemen dat die ook niet verkocht worden en dus de verhuur ingaan.
De gemeente heeft goed gebruik gemaakt van de subsidie van het rijk door allerlei bouwprojecten te starten die nu opgeleverd worden. Het gevolg is dat er een bult aanbod bijkomt terwijl de markt al stillag. De bestaande woningen dalen nu verder in waarde, maar ook de vrije sector huurprijzen!

^O^
pi_106444680
Heb je een linkje?
pi_106444932
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:59 schreef antfukker het volgende:
Heb je een linkje?
--> pm
  donderdag 5 januari 2012 @ 17:13:31 #229
359381 malleable
pi_106445304
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:55 schreef fedsingularity het volgende:
Cool!
Er worden hier allemaal appartementen aangeboden als vrije huurwoning. Het hele project stond te koop maar omdat de verkopen zó tegenvielen is de knoop al binnen een jaar na oplevering al doorgehakt. Waar je normaal 220K+ moest neerleggen (ex. servicekosten), krijg je nu voor 800 euro inclusief in een nagelnieuw appartement van 95 m2, voorzien van nieuwe keuken en badkamer.

Jammer voor de fundateller maar het is beter als leegstand.

Saillant detail is dat er de komende periode nog zeker 500 nieuwbouw woningen opgeleverd worden.
Je kan toch wel voorzichtig aannemen dat die ook niet verkocht worden en dus de verhuur ingaan.
De gemeente heeft goed gebruik gemaakt van de subsidie van het rijk door allerlei bouwprojecten te starten die nu opgeleverd worden. Het gevolg is dat er een bult aanbod bijkomt terwijl de markt al stillag. De bestaande woningen dalen nu verder in waarde, maar ook de vrije sector huurprijzen!

^O^
Niets mis mee natuurlijk maar zoveel maakt het niet uit.
220K financieren is bij 5% rente 917 euro per maand. En dan blijven de lasten gelijk, die huur is over 5 jaar gelijk aan de financieringskosten.

Uiteraard heb je kopen nog meer kosten, maar de HRA maakt dat weer goed.
pi_106445395
917 euro is ook nog exclusief servicekosten
  donderdag 5 januari 2012 @ 17:19:34 #231
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106445604
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:13 schreef malleable het volgende:

[..]

Niets mis mee natuurlijk maar zoveel maakt het niet uit.
220K financieren is bij 5% rente 917 euro per maand. En dan blijven de lasten gelijk, die huur is over 5 jaar gelijk aan de financieringskosten.

Uiteraard heb je kopen nog meer kosten, maar de HRA maakt dat weer goed.
Je vergeet de waardedaling: 4% per jaar eraf is 733 euro per maand. Die raak je als huurder niet kwijt, als koper wel.
En 220k is nog steeds een heleboel geld voor een flat van 95 vierkante meter.
  donderdag 5 januari 2012 @ 17:29:22 #232
359381 malleable
pi_106446095
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je vergeet de waardedaling: 4% per jaar eraf is 733 euro per maand. Die raak je als huurder niet kwijt, als koper wel.
En 220k is nog steeds een heleboel geld voor een flat van 95 vierkante meter.
Een eventuele stijging of daling van de woning is koffiedik kijken. Maar laten we eens uitgaan van een daling van 4% en een verkoop over 12 jaar. Dan moet je 4% van 220K = 8800 over 12 jaar spreiden is circa 60euro per maand extra.

Kosten tussen huren en kopen zullen dan nog steeds vergelijkbaar zijn.
  donderdag 5 januari 2012 @ 17:49:21 #233
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106446976
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:29 schreef malleable het volgende:

[..]

Een eventuele stijging of daling van de woning is koffiedik kijken. Maar laten we eens uitgaan van een daling van 4% en een verkoop over 12 jaar. Dan moet je 4% van 220K = 8800 over 12 jaar spreiden is circa 60euro per maand extra.

Kosten tussen huren en kopen zullen dan nog steeds vergelijkbaar zijn.
Klopt, je weet het niet. Echter huur je met name voor de korte termijn, en op korte termijn is 4% prijsdaling per jaar redelijk realistisch. Of het over 6 jaar weer stijgt is inderdaad koffiedik kijken, maar op korte termijn zet ik toch m'n geld op nu een paar jaar huren, daarna kopen. Mijn (persoonlijke) verwachting is dat ik dan totaal over die 12 jaar goedkoper uit ben dan als ik nu koop, net onder de piek.
pi_106447031
5% vind ik een mooi rentepercentage. Waar vind ik dat?
Het moet er wel 1 zijn met een looptijd van minimaal 20 jaar en tegen goede voorwaarden.
Waarschijnlijk kom ik dan eerder op 6% uit, wat 1100 in de maand zou kosten. (ex aflossing)

De HRA en OZB zijn de grote onbekenden in de hele berekening. De overheid is wat dat betreft geen betrouwbare partner, ze kunnen je hele huishoudboekje overhoop gooien.

Zolang er geen duidelijkheid is over de HRA valt er ook geen prijskaartje op een huis te plakken.
Dan betaal ik wel een tientje huur extra.

[ Bericht 9% gewijzigd door fedsingularity op 05-01-2012 17:55:30 ]
pi_106464258
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:50 schreef fedsingularity het volgende:
5% vind ik een mooi rentepercentage. Waar vind ik dat?
Het moet er wel 1 zijn met een looptijd van minimaal 20 jaar en tegen goede voorwaarden.
http://www.hypotheekrente.nl/rente/14/20_jaar_rentevast.html#ov

Je hebt waarschijnlijk wat te lang gewacht, want ik heb december 2010 (13 maanden geleden) nog 20 jaar kunnen vastleggen tegen 4,35%

quote:
De HRA en OZB zijn de grote onbekenden in de hele berekening. De overheid is wat dat betreft geen betrouwbare partner, ze kunnen je hele huishoudboekje overhoop gooien.
Net als de huurverhoging per jaar, die ijlt wat na op de inflatie. Mocht de OZB excessief stijgen dan zal dat door je verhuurder gewoon aan jouw doorberekend worden hoor, maak je daar maar geen zorgen over.

quote:
Zolang er geen duidelijkheid is over de HRA valt er ook geen prijskaartje op een huis te plakken. Dan betaal ik wel een tientje huur extra.
Een tientje? Grappenmaker, je 800,- huur nu, is over 20 jaar bij gemiddeld 2% verhoging per jaar 1165,- en bij 3% al 1403,- per maand. (over 30 jaar zelfs 1421,- resp. 1885,-)

Overigens vind ik 800,- huur voor een appartement van 95 m2 onbegrijpelijk. Ja, ik weet dat het ervoor betaald wordt, ik begrijp alleen niet dat mensen dat willen. Voor dat geld koop of huur je ook woning met 3 verdiepingen incl. voor- en achtertuin.
pi_106464455
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

http://www.hypotheekrente.nl/rente/14/20_jaar_rentevast.html#ov

Je hebt waarschijnlijk wat te lang gewacht, want ik heb december 2010 (13 maanden geleden) nog 20 jaar kunnen vastleggen tegen 4,35%

[..]

Net als de huurverhoging per jaar, die ijlt wat na op de inflatie. Mocht de OZB excessief stijgen dan zal dat door je verhuurder gewoon aan jouw doorberekend worden hoor, maak je daar maar geen zorgen over.

[..]

Een tientje? Grappenmaker, je 800,- huur nu, is over 20 jaar bij gemiddeld 2% verhoging per jaar 1165,- en bij 3% al 1403,- per maand.

Overigens vind ik 800,- huur voor een appartement van 95 m2 onbegrijpelijk. Ja, ik weet dat het ervoor betaald wordt, ik begrijp alleen dat mensen dat willen. Voor dat geld koop of huur je ook woning met 3 verdiepingen incl. voor- en achtertuin.

Ja. In Limburg misschien. :')

800 euro huur voor zo'n appartement is in de Randstad gewoon een koopje. En zeker weten goedkoper dan kopen, zéker bij deze dalende markt.
pi_106464634
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:32 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Ja. In Limburg misschien. :')
800 euro huur voor zo'n appartement is in de Randstad gewoon een koopje. En zeker weten goedkoper dan kopen, zéker bij deze dalende markt.
Bullshit. Je koopt bv in Zwijndrecht, voor 160 a 180K gewoon een nette tussenwoning in een volstrekt nette buurt. Maar als jij je voor 800,- per maand 3 hoog in een appartementje van 95m2 wilt laten proppen, heb ik daar ook vrede mee. :D
  donderdag 5 januari 2012 @ 23:47:07 #238
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106465142
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Overigens vind ik 800,- huur voor een appartement van 95 m2 onbegrijpelijk. Ja, ik weet dat het ervoor betaald wordt, ik begrijp alleen niet dat mensen dat willen. Voor dat geld koop of huur je ook woning met 3 verdiepingen incl. voor- en achtertuin.

Ik betaal het ook, in Doetinchem, voor 80 m2. Wel zgan. appartement met eigen parkeerplaats en vrij luxe en incl. servicekosten. Het is aardig wat geld, maar als je twijfelt over huren of nu kopen is huren de betere optie. De huur die ik de komende 1 of 2 jaar betaal weegt bij lange na niet op tegen hypotheekrente+waardedaling+onderhoud+OZB van een gelijkwaardig appartement. Die hier zijn overigens al gedaald van 205k in 2006 naar ca. 180k nu.

Dat is 25k in 5-6 jaar. Zeg maar 4500 per jaar. Grofweg 350-400 euro per maand. Lekker hoor :)
  donderdag 5 januari 2012 @ 23:50:27 #239
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106465278
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bullshit. Je koopt bv in Zwijndrecht, voor 160 a 180K gewoon een nette tussenwoning in een volstrekt nette buurt. Maar als jij je voor 800,- per maand 3 hoog in een appartementje van 95m2 wilt laten proppen, heb ik daar ook vrede mee. :D
Ik wil een huis in de prijsklasse rond de 300k kopen verwacht ik. Dan kun je sowieso beter nog even wachten, die dalen gemiddeld genomen harder in waarde.
pi_106465285
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:47 schreef leolinedance het volgende:
Ik betaal het ook, in Doetinchem, voor 80 m2. Wel zgan. appartement met eigen parkeerplaats en vrij luxe en incl. servicekosten. Het is aardig wat geld, maar als je twijfelt over huren of nu kopen is huren de betere optie. De huur die ik de komende 1 of 2 jaar betaal weegt bij lange na niet op tegen hypotheekrente+waardedaling+onderhoud+OZB van een gelijkwaardig appartement. Die hier zijn overigens al gedaald van 205k in 2006 naar ca. 180k nu.

Dat is 25k in 5-6 jaar. Zeg maar 4500 per jaar. Grofweg 350-400 euro per maand. Lekker hoor :)
Je mist het punt. Ik begrijp niet dat mensen voor appartementen zoveel betalen. Je kunt voor hetzelfde geld gewoon in een eengezinswoning wonen. Wellicht 10 km verderop, maar wat geeft dat?
  donderdag 5 januari 2012 @ 23:53:30 #241
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106465427
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je mist het punt. Ik begrijp niet dat mensen voor appartementen zoveel betalen. Je kunt voor hetzelfde geld gewoon in een eengezinswoning wonen. Wellicht 10 km verderop, maar wat geeft dat?
Denk dat jij het punt mist. Daar wíl ik niet wonen. Ooit in de buurt van Doetinchem geweest? :') Die raak je ook niet makkelijk meer kwijt over een paar jaar.
En de prijzen dalen nogsteeds. En rente+waardedaling+ozb+onderhoud is ook niet niks. Dus zo groot is dat verschil niet.

En zie mijn volgende post.
pi_106465486
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:50 schreef leolinedance het volgende:
Ik wil een huis in de prijsklasse rond de 300k kopen verwacht ik. Dan kun je sowieso beter nog even wachten, die dalen gemiddeld genomen harder in waarde.
De meeste believers hier wachten al sinds 2003. En een woning is voor de meesten van hen verder buiten bereik dan ooit tevoren. Heb ik het niet eens over het gemiste woongenot over al die jaren. (Je huis kunnen aanpassen aan al je wensen is onbetaalbaar).

Wellicht is het een gat in de markt om voor sommige mensen om in een koopwoning voor een X-bedrag voor 100 jaar 1m2 te reserveren om de urn te plaatsen?
  donderdag 5 januari 2012 @ 23:56:34 #243
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106465558
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De meeste believers hier wachten al sinds 2003. En een woning is voor de meesten van hen verder buiten bereik dan ooit tevoren. Heb ik het niet eens over het gemiste woongenot over al die jaren. (Je huis kunnen aanpassen aan al je wensen is onbetaalbaar).

Wellicht is het een gat in de markt om voor sommige mensen om in een koopwoning voor een X-bedrag voor 100 jaar 1m2 te reserveren om de urn te plaatsen?
Als ik 2 jaar geleden een huis had gekocht had ik nu al 25k af kunnen schrijven...
pi_106465560
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:53 schreef leolinedance het volgende:
En zie mijn volgende post.
Moet je wel heel snel zijn, ik gooi er nog een houtblokje in en ga even relaxen met het vrouwtje. Welverdiend. Door vooruit te kijken.
pi_106465595
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:56 schreef leolinedance het volgende:
Als ik 2 jaar geleden een huis had gekocht had ik nu al 25k af kunnen schrijven...
Als je 2 jaar geleden een huis had gekocht, had je misschien wel 50K aan rente (gedurende de looptijd) kunnen besparen....
  donderdag 5 januari 2012 @ 23:58:17 #246
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106465618
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je 2 jaar geleden een huis had gekocht, had je misschien wel 50K aan rente kunnen besparen....
Dacht het niet :')
pi_106465683
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:58 schreef leolinedance het volgende:
Dacht het niet :')
Ik was hem al aan het editten, omdat ik vermoedde dat je het niet zou vatten...

Lees nog eens, en reken zelf eens.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:07:49 #248
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106466023
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik was hem al aan het editten, omdat ik vermoedde dat je het niet zou vatten...

Lees nog eens, en reken zelf eens.
Jaja..hoe kon ik ook zo naïef zijn. Het is natuurlijk heel gunstig als je net nieuwe koopwoning ruim 10% in waarde daalt in 2 jaar tijd!
pi_106466755
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:07 schreef leolinedance het volgende:
Jaja..hoe kon ik ook zo naïef zijn. Het is natuurlijk heel gunstig als je net nieuwe koopwoning ruim 10% in waarde daalt in 2 jaar tijd!
Niet als je kortzichtig bent natuurlijk. Maar normaliter koop je een woning voor een langere tijd dan 2 jaar...(Uitzonderingen die niet kunnen rekenen buiten beschouwing gelaten.)

Maar goed, als jij er gelukkig mee bent, dan heb je uiteraard mijn zegen. Huur er voor mijn part 2, 3 of 4 tegelijk. :Y
pi_106467168
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In Zijndrecht koop je echt geen "nette tussenwoning" voor dat geld, maar alleen een door babyboomers afgeleefd hok met de bouwkeuken uit de jaren '70 er nog in.

Maar ik woon antikraak en betaal (bijna)niks. Ik snap dan weer niet dat mensen vrijwillig voor tonnen in die hypotheekstrop gaan hangen voor een beetje luxe.
pi_106467273
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet als je kortzichtig bent natuurlijk. Maar normaliter koop je een woning voor een langere tijd dan 2 jaar...(Uitzonderingen die niet kunnen rekenen buiten beschouwing gelaten.)

Maar goed, als jij er gelukkig mee bent, dan heb je uiteraard mijn zegen. Huur er voor mijn part 2, 3 of 4 tegelijk. :Y
Blablabla. Natuurlijk kun je beter even wachten met instappen als de prijzen dalen, omdat dat je een hoop geld kan besparen. Óók (of juist!) op de lange duur. En dat weet je zelf ook wel, je zit hier alleen een slap verhaal op te hangen omdat je weet dat je binnenkort zelf ook nog een keer van je hut af moet, om vervolgens lekker naar Spanje te vertrekken.

Het is je gegund, maar helaas voor jou niet meer over de rug van naïeve schapen.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:40:10 #252
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106467345
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:38 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Blablabla. Natuurlijk kun je beter even wachten met instappen als de prijzen dalen, omdat dat je een hoop geld kan besparen. Óók (of juist!) op de lange duur. En dat weet je zelf ook wel, je zit hier alleen een slap verhaal op te hangen omdat je weet dat je binnenkort zelf ook nog een keer van je hut af moet, om vervolgens lekker naar Spanje te vertrekken.

Het is je gegund, maar helaas voor jou niet meer over de rug van naïeve schapen.
^O^
pi_106467358
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 23:53 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Denk dat jij het punt mist. Daar wíl ik niet wonen. Ooit in de buurt van Doetinchem geweest? :') Die raak je ook niet makkelijk meer kwijt over een paar jaar.
Doetinchem is trouwens een leuk stadje. M'n eerste vriendin kwam daar vandaan, ben er vaak geweest, best geinig.
pi_106467511
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:38 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
omdat je weet dat je binnenkort zelf ook nog een keer van je hut af moet, om vervolgens lekker naar Spanje te vertrekken.
Helaas. Alweer faliekant mis. Ik wil gewoon de komende 40 jaar blijven wonen waar ik nu zit...

Sorry, spannender kan ik het niet maken voor je...
  vrijdag 6 januari 2012 @ 00:44:44 #255
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106467513
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:40 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Doetinchem is trouwens een leuk stadje. M'n eerste vriendin kwam daar vandaan, ben er vaak geweest, best geinig.
Ik heb een baan in de Achterhoek, daarom woon ik er. Doetinchem is het beste wat je er hebt, en inderdaad ook best te pruimen. In de gehuchten hier in de buurt (Ulft, Hummelo, Wehl, Didam, Varsseveld etc.) zou ik nog niet dood gevonden willen worden :{

Ik wil over een jaar, of wellicht iets later, terug naar Brabant (regio Eindhoven) waar ik vandaan kom en waar vrienden en familie wonen.
pi_106469290
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:44 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik heb een baan in de Achterhoek, daarom woon ik er. Doetinchem is het beste wat je er hebt, en inderdaad ook best te pruimen. In de gehuchten hier in de buurt (Ulft, Hummelo, Wehl, Didam, Varsseveld etc.) zou ik nog niet dood gevonden willen worden :{

Ik wil over een jaar, of wellicht iets later, terug naar Brabant (regio Eindhoven) waar ik vandaan kom en waar vrienden en familie wonen.
Ik zou er inderdaad ook geen huis kopen als ik van plan was om binnenkort te vertrekken. De kans dat je er lang mee blijft zitten is inderdaad (te) groot.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 10:10:56 #257
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106473739
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 00:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Niet als je kortzichtig bent natuurlijk. Maar normaliter koop je een woning voor een langere tijd dan 2 jaar..
Natuurlijk koop je een woning voor meer dan 2 jaar! En natuurlijk ben je bij koop beter af dan bij huur (tenzij je in de bijstand komt o.i.d.) als je over 40 jaar rekent.
Maar doe jouw rekensommetje nou nog eens, waarbij je niet nu koopt en dan 40 jaar woont, maar eerst een paar jaar huurt, daarna koopt tegen een lagere prijs, en vervolgens in 15 jaar je schuld aflost. Ik verwacht dat je dan hele andere getallen krijgt.

Ontopic: 252.010 huizen te koop
De grafiek heeft een mooie eendaagse dip!
pi_106474207
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 17:49 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Klopt, je weet het niet. Echter huur je met name voor de korte termijn, en op korte termijn is 4% prijsdaling per jaar redelijk realistisch. Of het over 6 jaar weer stijgt is inderdaad koffiedik kijken, maar op korte termijn zet ik toch m'n geld op nu een paar jaar huren, daarna kopen. Mijn (persoonlijke) verwachting is dat ik dan totaal over die 12 jaar goedkoper uit ben dan als ik nu koop, net onder de piek.
Zo kijk ik er ook tegenaan. Bijna al mijn vrienden hebben een huis gekocht. Ze vinden huren "geld weg gooien". Ze vergeten even dat een eigen huis onderhoud nodig heeft en dat als je er vanaf wilt dat in deze tijd niet 1,2,3 geregeld is. Daarnaast denken ze allemaal nog steeds dat de huizenprijzen wel weer gaan stijgen binnenkort. Ik moet het nog maar afwachten. Als de daling zich voort blijft zetten dan is het kopen van een huis op dit moment gewoon geld in een bodemloze put gooien. Van mijn huurhuis kan ik binnen een maand af als ik dat wil.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 11:01:49 #259
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106475021
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 10:29 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

Als de daling zich voort blijft zetten dan is het kopen van een huis op dit moment gewoon geld in een bodemloze put gooien. Van mijn huurhuis kan ik binnen een maand af als ik dat wil.
Kopen = je geld over de schutting gooien.

Huren = Slimme Zet. (met dank aan de NVM voor deze mooie slogan)

Kopen tegen zeepbel prijzen in een dalende markt is voor kamikazekopers en masochisten.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 11:13:20 #260
37248 BertV
Klei indiaan
pi_106475379
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 10:29 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Ze vinden huren "geld weg gooien". Ze vergeten even dat een eigen huis onderhoud nodig heeft en dat als je er vanaf wilt dat in deze tijd niet 1,2,3 geregeld is.
- dalende huizenprijzen
- meer belasting betalen
- meer verzekeringen
- onderhoud
- blok aan je been
- onzekerheid wat betreft HRA
  vrijdag 6 januari 2012 @ 11:14:48 #261
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106475430
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 11:13 schreef BertV het volgende:

[..]

- dalende huizenprijzen
- meer belasting betalen
- meer verzekeringen
- onderhoud
- blok aan je been
En binnenkort ook meer rente gaan betalen, want die gaat niet onbeperkt laag blijven met het aantal aanbieders wat zich terugtrekt van de kapitaalmarkt.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 11:16:07 #262
37248 BertV
Klei indiaan
pi_106475473
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 11:14 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

En binnenkort ook meer rente gaan betalen, want die gaat niet onbeperkt laag blijven met het aantal aanbieders wat zich terugtrekt van de kapitaalmarkt.
Ik vind het idee van het sparen voor een eigen huis best romantisch, maar de laatste tijd met al dan niet gedeeltelijk-aflossingsvrij gaat nergens meer over.
pi_106476728
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 11:16 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik vind het idee van het sparen voor een eigen huis best romantisch, maar de laatste tijd met al dan niet gedeeltelijk-aflossingsvrij gaat nergens meer over.
Het enige voordeel wat ik nu nog aan kopen zie is het woongenot en dat je alles naar eigen smaak kunt maken.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 13:08:58 #264
359381 malleable
pi_106479388
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 11:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Het enige voordeel wat ik nu nog aan kopen zie is het woongenot en dat je alles naar eigen smaak kunt maken.
Plus dat je de marge die je verhuurder maakt in eigen zak kunt steken.

[ Bericht 0% gewijzigd door malleable op 06-01-2012 13:23:29 (huurder moest verhuurder zijn) ]
pi_106479434
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:08 schreef malleable het volgende:

[..]

Plus dat je de marge die je huurder maakt in eigen zak kunt steken.
Hoe bedoel je dat?
  vrijdag 6 januari 2012 @ 13:11:33 #266
359381 malleable
pi_106479485
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:10 schreef Dirk-Kuijt het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
Iemand verhuurt een huis omdat hij er winst op wilt maken, zelfs als dat niet het geval is zijn er allerlei kosten en risico's die de huurder door berekent in de huur.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 13:20:45 #267
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106479777
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:08 schreef malleable het volgende:

[..]

Plus dat je de marge die je huurder maakt in eigen zak kunt steken.
Marge? Ik hoor van kopers alleen maar dat er subsidie geld bij moet. De marge die de huurder maakt word gedeeltelijk gebruikt voor onderhoud, alleen vrije sector woningen dragen een groot deel van de marge af aan de aandeelhouders.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 14:03:28 #268
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106481412
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:11 schreef malleable het volgende:

[..]

Iemand verhuurt een huis omdat hij er winst op wilt maken, zelfs als dat niet het geval is zijn er allerlei kosten en risico's die de huurder door berekent in de huur. omdat hij het niet verkocht krijgt.
correctie.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 14:15:32 #269
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106481943
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 14:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

correctie.
In veel gevallen is dat zo :Y

Het liefst ook nog met behoud van dubbele HRA :7
  vrijdag 6 januari 2012 @ 14:47:43 #270
359381 malleable
pi_106483275
Voorbeeldje:
http://www.funda.nl/huur/purmerend/huis-47288959-arestraat-26/

Huurprijs ¤ 850 /mnd
Vraagprijs ¤ 187.500 k.k.

Aangenomen dat het huis volledig is gefinancierd met vreemd vermogen tegen 5% dat is dus een rente last van ¤ 781.25 per maand. Dat is dus minder dan de huur vraag prijs. (komt er misschien nog tijdelijk hypotheekrente aftrek bij ook).

Aangenomen dat het huis niet is gefinancierd, bij verkoop levert de ¤ 187.500 op de bank 3% rendement op (¤ 468.75 per maand).

Verhuren is dus een heel interessante optie. Al is het waarschijnlijk niet de eerste keus van de eigenaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door malleable op 06-01-2012 15:09:39 ]
  vrijdag 6 januari 2012 @ 15:28:25 #271
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_106485179
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 14:47 schreef malleable het volgende:
Voorbeeldje:

Huurprijs ¤ 850 /mnd

Aangenomen dat het huis volledig is gefinancierd met vreemd vermogen tegen 5% dat is dus een rente last van ¤ 781.25 per maand. Dat is dus minder dan de huur vraag prijs. (komt er misschien nog tijdelijk hypotheekrente aftrek bij ook).

Aangenomen dat het huis niet is gefinancierd, bij verkoop levert de ¤ 187.500 op de bank 3% rendement op (¤ 468.75 per maand).

Verhuren is dus een heel interessante optie. Al is het waarschijnlijk niet de eerste keus van de eigenaar.
Dit is dan ook een abnormaal hoge huurprijs voor een woning met deze vraagprijs.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 15:43:06 #272
359381 malleable
pi_106485805
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 15:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dit is dan ook een abnormaal hoge huurprijs voor een woning met deze vraagprijs.
Mee eens maar volgens funda een van de goedkoopste huurwoningen in Purmerend.
pi_106486644
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 15:43 schreef malleable het volgende:

[..]

Mee eens maar volgens funda een van de goedkoopste huurwoningen in Purmerend.
Zet dat Purmereutel (net als Heerhugowaard) maar in het rijtje "Ulft, Hummelo, Wehl, Didam, Varsseveld etc.) zou ik nog niet dood gevonden willen worden".

Ieder provincie heeft zo z'n plaatsen met "ontdoden"
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 16:14:51 #274
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106487109
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 14:47 schreef malleable het volgende:
Voorbeeldje:

Huurprijs ¤ 850 /mnd

ja tot je de eerste zes telefoontjes van de huurder over kapotte ruit, lekke verwarmingsketel, overlopende regengoot en ook van de buren over de struiken die niet geknipt worden en hij inmiddels twee maand achter is en aan de rechter om een herziening van de huur gevraag heeft op puntenstelsel :)
En vraagt om andere binnendeuren omdat zijn kinderen er steeds doorheen gaan met de bal, en dat de hardhouten vloer zo kaal is van die stalen schoenen
  vrijdag 6 januari 2012 @ 16:17:55 #275
359381 malleable
pi_106487235
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Zet dat Purmereutel (net als Heerhugowaard) maar in het rijtje "Ulft, Hummelo, Wehl, Didam, Varsseveld etc.) zou ik nog niet dood gevonden willen worden".

Ieder provincie heeft zo z'n plaatsen met "ontdoden"
Des te bizarder toch dat daar geen bergen huizen voor ¤ 500 per maand te huur zijn?
  vrijdag 6 januari 2012 @ 16:27:55 #276
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106487663
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:14 schreef Goofjansen het volgende:

ja tot je de eerste zes telefoontjes van de huurder over kapotte ruit, lekke verwarmingsketel, overlopende regengoot en ook van de buren over de struiken die niet geknipt worden en hij inmiddels twee maand achter is en aan de rechter om een herziening van de huur gevraag heeft op puntenstelsel :)
Kapotte ruiten zijn voor rekening van de huurder, deze doet er goed aan een verzekering af te sluiten. De meeste corporaties bieden deze aan. Het schoonhouden van de dakgoot, onderhoud tuin is ook voor rekening van de huurder. De CV is voor rekening van de verhuurder zolang deze in eigendom is van de verhuurder.

quote:
En vraagt om andere binnendeuren omdat zijn kinderen er steeds doorheen gaan met de bal, en dat de hardhouten vloer zo kaal is van die stalen schoenen
Schade aan de woning is voor rekening van de huurder, normale slijtage is voor rekening van de verhuurder.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 16:32:42 #277
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_106487888
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:27 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kapotte ruiten zijn voor rekening van de huurder, deze doet er goed aan een verzekering af te sluiten. De meeste corporaties bieden deze aan. Het schoonhouden van de dakgoot, onderhoud tuin is ook voor rekening van de huurder. De CV is voor rekening van de verhuurder zolang deze in eigendom is van de verhuurder.

[..]

Schade aan de woning is voor rekening van de huurder, normale slijtage is voor rekening van de verhuurder.
o bij mij komen er ieder jaar jongens de goten schoon maken en de verwarmingsketel nakijken
pi_106488037
Tja er staan ook zat woningen niet op Funda... Een kennis van mij huurt een puik huis voor circa 950 euro in de maand inclusief parkeerplaats in een goede wijk in Amsterdam.
Gewoon van een makelaar die woningen van een pensioenfonds in beheer heeft, vergelijkbare woningen doen op Funda 1400 :')
pi_106488887
En dat particuliere verhuur huis behoeft niet onderhouden te worden, nee het moet alleen van de rentelasten gefinancierd worden. En de huiseigenaar hoeft geen gemeentelasten als eigenaar te betalen, dat wordt door de huurder betaald, enz....

Altijd wel factoren die weer bewust of onbewust in sommige van jullie berekeningen vergeten wordt.
pi_106490042
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 16:17 schreef malleable het volgende:

[..]

Des te bizarder toch dat daar geen bergen huizen voor ¤ 500 per maand te huur zijn?
Misschien in de sociale woningbouw? Blijkbaar is er nog steeds een te hoge bevolkingsdichtheid en -groei. Tijd dat de kinderbijslag wordt afgeschaft. Waarom eigenlijk geen éénkind-politiek zoals in China?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106491213
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 17:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Misschien in de sociale woningbouw? Blijkbaar is er nog steeds een te hoge bevolkingsdichtheid en -groei. Tijd dat de kinderbijslag wordt afgeschaft. Waarom eigenlijk geen éénkind-politiek zoals in China?
Omdat de meeste groei uit immigratie komt en Geert helaas geen meerderheid in de kamer heeft.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 17:44:29 #282
359381 malleable
pi_106491246
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 17:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Even op woningnet gekeken. 11 tot 24 jaar wachttijd? wtf!
quote:
Slaperdijk 8
Purmerend - De Purmer

Eengezinswoning 4k
69 m²

Aangeboden door Wooncompagnie
Huur: ¤ 591,51 p.m.
U kunt reageren tot
9-1-2012 | 13:00 uur

Wachttijdindicatie
Met urgentie / indicatie
tot 12 maanden
Zonder urgentie / indicatie
11 tot 24 jaa
r
  vrijdag 6 januari 2012 @ 17:47:27 #283
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_106491354
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 17:44 schreef malleable het volgende:

[..]

[..]

Dat is nou de vrijheid van het huren waar men het hier altijd over heeft :')
pi_106491628
Mja dat is De Purmer, dat is ook maar erg klein.
In Purmerend - Overwhere is het een ander verhaal..
  vrijdag 6 januari 2012 @ 18:00:32 #285
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_106491836
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 17:44 schreef malleable het volgende:

[..]

[..]

Het gevolg van een overheid die:
-nieuwbouw vrijwel verbiedt tenzij je tonnen neerlegt
-kinderen subsidieert
-asielzoekers subsidieert
-woningcorporaties schatrijk laat worden terwijl ze hun basistaak (=zorgen voor voldoende betaalbare woonruimte) niet uitvoeren

Helaas zal dit over 10 jaar nog steeds zo zijn, hooguit met een langere wachtlijst...
pi_106499887
Als je politiek asiel vraagt in Purmerend heb je denk ik binnnen 6 maanden een leuke woning.
pi_106503280
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 11:13 schreef BertV het volgende:

[..]

- dalende huizenprijzen
- meer belasting betalen
- meer verzekeringen
- onderhoud
- blok aan je been
Ik ken het van sommige vrienden, die houdden daar absoluut geen rekening mee. Zeker onderhoud is een ondergeschoven kindje.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 6 januari 2012 @ 21:53:55 #288
323876 michaelmoore
pi_106503480
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 21:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik ken het van sommige vrienden, die houdden daar absoluut geen rekening mee. Zeker onderhoud is een ondergeschoven kindje.
en de onmogelijkheid om het nog enigszins representatief te verkopen
pi_106518002
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 18:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het gevolg van een overheid die:
-nieuwbouw vrijwel verbiedt tenzij je tonnen neerlegt
-kinderen subsidieert
-asielzoekers subsidieert
-woningcorporaties schatrijk laat worden terwijl ze hun basistaak (=zorgen voor voldoende betaalbare woonruimte) niet uitvoeren

Helaas zal dit over 10 jaar nog steeds zo zijn, hooguit met een langere wachtlijst...
Beetje kort door de bocht, maar wel correct. Hier in de buurt lag een groot stuk Bouwfondsterrein al jaren braak, bestemd voor woningbouw. Plannen, plannen en nog eens plannen. Toestroom asielzoekers eind vorige eeuw: binnen 6 maanden stond er een AZC waar meer dan 800 asielzoekers werden opgeborgen en rondhingen.

4 jaar later: toestroom ingedamd, AZC leeg en in 2004 binnen 3 maanden weg. Nu weer braakliggend en...plannen, plannen, plannen......gemeente tonnen verspijkerd aan landschapsarchitekten, rapporten en visies e.d.....nog steeds braakliggend.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 11:59:41 #290
323876 michaelmoore
pi_106520099
Ach war is de tijd dat het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten heette en men er 15.000 woningen per jaar uitknalde

Nu zijn het speculanten en ze komen tot niets meer, en zo is het in heel Nederland, allemaal zijn ze druk met de huizenbubble hoog te houden
  zaterdag 7 januari 2012 @ 12:05:02 #291
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_106520213
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 09:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht, maar wel correct. Hier in de buurt lag een groot stuk Bouwfondsterrein al jaren braak, bestemd voor woningbouw. Plannen, plannen en nog eens plannen. Toestroom asielzoekers eind vorige eeuw: binnen 6 maanden stond er een AZC waar meer dan 800 asielzoekers werden opgeborgen en rondhingen.

4 jaar later: toestroom ingedamd, AZC leeg en in 2004 binnen 3 maanden weg. Nu weer braakliggend en...plannen, plannen, plannen......gemeente tonnen verspijkerd aan landschapsarchitekten, rapporten en visies e.d.....nog steeds braakliggend.
Dit soort locaties dient gewoon ingericht te worden als recreatiefpark met een groot speelterein voor de kids.

Men klaagt dat kinderen niet meer buitenspelen maar dat is ook niet zo heel gek als je de nieuwe vinex wijken ziet.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 12:08:02 #292
323876 michaelmoore
pi_106520290
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dit soort locaties dient gewoon ingericht te worden als recreatiefpark met een groot speelterein voor de kids.

Men klaagt dat kinderen niet meer buitenspelen maar dat is ook niet zo heel gek als je de nieuwe vinex wijken ziet.
nieuwe vinex wijken ???
Gemiddeld zijn ze 25 jaar oud :)
pi_106520431
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:08 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nieuwe vinex wijken ???
Gemiddeld zijn ze 25 jaar oud :)
Vinex is pas in 1991 als begrip geintoduceerd, hebben ze dan huizen van voor die tijd ook tot vinex gebombardeerd.
pi_106520433
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 11:59 schreef michaelmoore het volgende:
Ach war is de tijd dat het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten heette en men er 15.000 woningen per jaar uitknalde
Je wilt niet weten waar ze druk mee zijn.....reorganiseren, reorganiseren en.....reorganiseren.

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat zou mooi zijn, nu sjouwen er alleen hondeneigenaren met die strontproducerende monsters er rond en is het een grote hondenstrontverzamelplek geworden.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 12:29:18 #295
323876 michaelmoore
pi_106520787
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vinex is pas in 1991 als begrip geintoduceerd, hebben ze dan huizen van voor die tijd ook tot vinex gebombardeerd.
inderdaad
toen was het gewoon nieuwbouw, mooi ruim met een CV ketel en een tuin en een winkelcentrum

En opeens begon de politiek hen Vinex te noemen
Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra
Ik woonde in 1982 al in een wijk die men nu Vinex betitelt
  zaterdag 7 januari 2012 @ 13:33:20 #296
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106522320
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 09:33 schreef blomke het volgende:

Nu weer braakliggend en...plannen, plannen, plannen......gemeente tonnen verspijkerd aan landschapsarchitekten, rapporten en visies e.d.....nog steeds braakliggend.
Maar de grondprijzen verlagen? Ho maar.... daar doen we dus niet aan.

Vind jij het dan raar dat er niets verkocht wordt? Ik niet!
  zaterdag 7 januari 2012 @ 13:35:15 #297
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_106522385
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 11:59 schreef michaelmoore het volgende:

Nu zijn het speculanten en ze komen tot niets meer, en zo is het in heel Nederland, allemaal zijn ze druk met de huizenbubble hoog te houden
QFT.... het draait alleen maar om de gefingeerde opbrengsten. Men is totaal niet bereid om hun prijzen te herzien, want HET STAAT GESCHREVEN IN DE BOEKEN.

Werkelijk hilarisch om te zien hoe dat zooitje faalhazen aan hun eigen religie ten onder gaat :D
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:05:04 #298
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_106523337
251.984 huizen te koop
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_106527466
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:35 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

QFT.... het draait alleen maar om de gefingeerde opbrengsten. Men is totaal niet bereid om hun prijzen te herzien, want HET STAAT GESCHREVEN IN DE BOEKEN.

Werkelijk hilarisch om te zien hoe dat zooitje faalhazen aan hun eigen religie ten onder gaat :D
tja, met het jaarverslag als hun Bijbel.
pi_106530056
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 08:59 schreef Bayswater het volgende:
En weer op 242.836 woningen te koop, de storm laat zijn sporen achter op Funda. :)
Alweer een flinke correctie dus :')
pi_106532934
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 16:55 schreef fedsingularity het volgende:
Cool!

^O^
Hebben w/ *O* *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')