Klopt.........maar de vraag was of het wel of niet slim is van een makelaar om klanten die een veel te hoge vraagprijs voorstellen, af te wijzen. Waarom zou je die 500-1000 laten liggen voor hooguit 2 uurtjes werk. Een te duur huis trekt toch geen kijkers, dus daar ben je verder geen tijd aan kwijt.quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:08 schreef LXIV het volgende:
Maar als je zo'n woning met 500 euro 'winst' te koop zet, en je moet vervolgens 3x met een kijker daar langs gaan, dan is je winst ook weg.
Een makelaar drijft de prijs echt niet op, die wil gewoon zo snel mogelijk verkopen. Dat is omzet en dat is voor hem winst.
Ik denk dat het aanhouden van zo'n huis toch wel geld kost. En toch gaan er wel mensen kijken.quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:14 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Klopt.........maar de vraag was of het wel of niet slim is van een makelaar om klanten die een veel te hoge vraagprijs voorstellen, af te wijzen. Waarom zou je die 500-1000 laten liggen voor hooguit 2 uurtjes werk. Een te duur huis trekt toch geen kijkers, dus daar ben je verder geen tijd aan kwijt.
Na zes maanden zijn toch geen intrekkingskosten oid verschuldigd?quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:14 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Klopt.........maar de vraag was of het wel of niet slim is van een makelaar om klanten die een veel te hoge vraagprijs voorstellen, af te wijzen. Waarom zou je die 500-1000 laten liggen voor hooguit 2 uurtjes werk. Een te duur huis trekt toch geen kijkers, dus daar ben je verder geen tijd aan kwijt.
Imho 2x neen. Hooguit matig voor imago.quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik denk dat het aanhouden van zo'n huis toch wel geld kost. En toch gaan er wel mensen kijken.
Die ben je in 9 van de 10 gevallen wel verschuldigd. Tenzij je een no cure no pay makelaar kunt vinden............beetje van dat kampvolkquote:Op vrijdag 2 december 2011 15:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Na zes maanden zijn toch geen intrekkingskosten oid verschuldigd?
Niet volgens de NVM model overeenkomst, voor zover ik weet. Alleen vergoeding van gemaakte kosten, en dat zijn advertentiekosten (indien gemaakt), kosten brochure (veelal gemax. op 200 euro opstartkosten oid).quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:34 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Die ben je in 9 van de 10 gevallen wel verschuldigd. Tenzij je een no cure no pay makelaar kunt vinden............beetje van dat kampvolk
Neeee mag nietquote:Op vrijdag 2 december 2011 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
255.871 huizen te koop
Hee we zakken
Ik bedoel ook opstartkosten........daar verdienen ze al genoeg aan. Intrekkingskosten oid heb ik zelfs nog nooit van gehoord. Als je dat als klant gaat betalen, ben je knettergek.quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Niet volgens de NVM model overeenkomst, voor zover ik weet. Alleen vergoeding van gemaakte kosten, en dat zijn advertentiekosten (indien gemaakt), kosten brochure (veelal gemax. op 200 euro opstartkosten oid).
Ik weet niet met wat voor oplichters jij zaken pleegt te doen
Je leest denk ik niet goedquote:Op vrijdag 2 december 2011 14:59 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Lekker lomp dan. Je zet een huis voor een absurde prijs in de verkoop, strijkt je bonus op en hoeft er verder nooit iets voor te doen omdat er toch geen koper op af komt
Bij mijn weten zijn opstartkosten max. een paar honderd euro, niet de bedragen die jij noemt. Als dat laatste wel zo is, mag dat wel een machtige prachtige full colour brochure op kunst papier zijn (en mag de opdrachtgever door voor sukkel van de maand)quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:45 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Ik bedoel ook opstartkosten........daar verdienen ze al genoeg aan. Intrekkingskosten oid heb ik zelfs nog nooit van gehoord. Als je dat als klant gaat betalen, ben je knettergek.
Ja, zoals ik al zei lijkt het erop dat de portefeuilles van makelaars vol zitten en dat ze alleen nog opdrachten aannemen van woningbezitters die het huidige prijsniveau accepteren, zodat er een redelijke verkoopkans is.quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:18 schreef michaelmoore het volgende:
255.871 huizen te koop
Hee we zakken
Het lijkt me eerder gewoon het normale jaarlijkse verloop.quote:Op vrijdag 2 december 2011 18:39 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ja, zoals ik al zei lijkt het erop dat de portefeuilles van makelaars vol zitten en dat ze alleen nog opdrachten aannemen van woningbezitters die het huidige prijsniveau accepteren, zodat er een redelijke verkoopkans is.
Oplichters? We hebben het toch gewoon over makelaars? Je hoeft niet gelijk de oplichters zo zwaar te beledigenquote:Op vrijdag 2 december 2011 15:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Niet volgens de NVM model overeenkomst, voor zover ik weet. Alleen vergoeding van gemaakte kosten, en dat zijn advertentiekosten (indien gemaakt), kosten brochure (veelal gemax. op 200 euro opstartkosten oid).
Ik weet niet met wat voor oplichters jij zaken pleegt te doen
Het zal aan mij liggen, maar ik heb d'er nooit een probleem meequote:Op vrijdag 2 december 2011 21:23 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Oplichters? We hebben het toch gewoon over makelaars? Je hoeft niet gelijk de oplichters zo zwaar te beledigen![]()
OT: Bij de verkoop bij mijn huis kwam ik er eigenlijk ook pas later achter dat er toch wel behoorlijke kosten zaten aan het ontbinden van het contract.
Je kan natuurlijk gewoon een voorwaarde opnemen in zo'n contract maar dan moet je wel weten dat er zo'n sneaky zin in het contract staat. Gemakshalve werd dat er niet bij verteld.
Je blijft uiteraard zelf verantwoordelijk voor wat je tekent, maar toch had ik er wat moeite mee.
De makelaar kwam afspraken slecht na (terugbellen enzo) dus ik kon er ook niet zomaar vanaf.
Uiteindelijk is het na een maand of 3 verkocht dus ik heb nooit een boete moeten betalen ofzo, hij probeerde me nog wel 600 euro afhandig te maken voor advertentiekosten waar ik geen toestemming voor gegeven had. Het is uiteindelijk net voor de overdracht bij de notaris rechtgezet maar probeer het achteraf maar weer terug te halen... ratten.
Jij, als financieel goochelaar, bent waarschijnlijk iets beter onderlegd als de gemiddelde huizenverkoper. Het kopen en verkopen van een huis is allerminst een rationeel proces in veel gevallen en in de combinatie met onwetendheid denk ik dat makelaars daar misbruik van maken.quote:Op vrijdag 2 december 2011 21:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het zal aan mij liggen, maar ik heb d'er nooit een probleem mee
Makelaar en Notaris kunnen hoog en laag springen, maar ultiem kan alleen de koopsom getransfereerd worden voor zover ik die centen stort (als kopende partij), en de makelaar kan alleen betaald worden voor zover ik dat expliciet santioneer (als verkopende partij). Kunnen ze bluffen wat ze willen
Meer boerenverstand dan goochelaarskunsten hoor.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:11 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Jij, als financieel goochelaar, bent waarschijnlijk iets beter onderlegd als de gemiddelde huizenverkoper. Het kopen en verkopen van een huis is allerminst een rationeel proces in veel gevallen en in de combinatie met onwetendheid denk ik dat makelaars daar misbruik van maken.
Goeie tip van die nvm voorwaarden trouwens.
Het lijkt er niet eens op, het is gewoon waarheid. Een vriend van me is makelaar en die nemen alleen nog maar woningen in hun portefueille die een realistische verkoopwaarde hebben. Wil de verkoper dat niet, verwijst hij ze naar de concurrent.quote:Op vrijdag 2 december 2011 18:39 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ja, zoals ik al zei lijkt het erop dat de portefeuilles van makelaars vol zitten en dat ze alleen nog opdrachten aannemen van woningbezitters die het huidige prijsniveau accepteren, zodat er een redelijke verkoopkans is.
Agossie-possie wat zijn ze zielig.. Geen medelijden met die luiquote:Op zaterdag 3 december 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:
In de Quote 500 (kapper) stond een stukje over vastgoedhandelaren in kantoren, en wat voor een ellende het daar was. Daar verbleekt de ellende op de woningmarkt en winkelpanden nog mee.
De oplossing door vastgoedhoudend Nederland was trouwens heel simpel: er moet subsidie komen op het slopen van oude kantoren, zodat er weer schaarste komt en de prijzen hoog blijven. Ofwel: mensen moeten gaan betalen om iets te slopen zodat ze er vervolgens meer voor mogen betalen.
Capitalize the profits, socialize the losses.
Inderdaad!quote:Op zaterdag 3 december 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:
Dat autohandelaars dat nog niet bedacht hebben!quote:Op zaterdag 3 december 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:
De oplossing door vastgoedhoudend Nederland was trouwens heel simpel: er moet subsidie komen op het slopen van oude kantoren, zodat er weer schaarste komt en de prijzen hoog blijven. Ofwel: mensen moeten gaan betalen om iets te slopen zodat ze er vervolgens meer voor mogen betalen.
terecht., ze willen wel wat verdienen, geen etalagevullingquote:Op zaterdag 3 december 2011 19:30 schreef antfukker het volgende:
[..]
Het lijkt er niet eens op, het is gewoon waarheid. Een vriend van me is makelaar en die nemen alleen nog maar woningen in hun portefueille die een realistische verkoopwaarde hebben. Wil de verkoper dat niet, verwijst hij ze naar de concurrent.
Geheel terecht, echter de makelaarswereld is wel veranderd in 3 jaar tijdquote:Op maandag 5 december 2011 00:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
terecht., ze willen wel wat verdienen, geen etalagevulling
Volgens mij hadden makelaars niet zozeer belang bij de hoge prijzen, maar vooral bij de koopzucht die stijgende prijzen veroorzaken. Mensen gek maken. Vandaar ook dat ze mensen wijs maken dat het slim is om nu een huis te kopen (terwijl het juist het domste is wat je kunt doen in deze markt op dit moment).quote:Op maandag 5 december 2011 09:10 schreef antfukker het volgende:
[..]
Geheel terecht, echter de makelaarswereld is wel veranderd in 3 jaar tijd
Lachen.... de trend van een jaar geleden was nog dat je werd uitgelachen als je slechts de helft van de vraagprijs bood. Goed om te horen dat steeds meer mensen deze aanpak hanterenquote:Op maandag 5 december 2011 22:46 schreef WammesWaggel het volgende:
descherpepen.nl/2011/vraagprijs-richting-of-prijs/
Het perspectief van de makelaar
Huizen zijn geen aandelen. Ik durf de gok wel aan om de komende 5 jaar geen woning te kopen.quote:Op maandag 5 december 2011 23:42 schreef LXIV het volgende:
Met andere woorden: als de teller op 220 staat durf ik wel te kopen hoor!
De frustratie van de makelaar druipt er wel vanaf zeg:quote:Op maandag 5 december 2011 22:46 schreef WammesWaggel het volgende:
descherpepen.nl/2011/vraagprijs-richting-of-prijs/
Het perspectief van de makelaar
Werken voor z'n geld is nog steeds teveel moeite, hij wil het makkelijk zonder veel werk verdienen.quote:In het eerste geval heb je gelijk maar niets verdiend. In het tweede geval heb je een slepend traject maar kun je uiteindelijk wel een nota schrijven.
Ik zie het anders: de overheid heeft steeds meer moeite met nieuwe maatregelen die prijzen hooghouden, meer en meer mensen willen hun huis alsnog verkopen (zie de Fundateller), de crisis in Europa wordt erger, de schulden ondraagbaar, het aantal wanbetalers neemt hard toe... Dat kan alleen maar leiden tot een versnelde prijsdaling.quote:Op maandag 5 december 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:
En toch, nu het besef langzaam de huizenmarkt binnentrekt, wordt het alweer tijd om te gaan kijken wat er te koop staat. De prijzen zijn nog niet spectaculair gedaald, maar juist omdat 'iedereen' nu roept dat het heel slecht is en nog slechter wordt, kun je zeggen dat we in een nieuwe fase zijn aanbeland. Misschien is de bodem dichterbij dan we denken.
En dan valt dat toch tegen, met zo'n 10% daling in prijs, 14% als je de korting op de ODB meerekent.
Terecht om ondanks alle theorie altijd even te kijken naar wat er op de markt gebeurt. De verkoopprijzen zijn inderdaad nog niet spectaculair gedaald. Gegeven de gekte op de markt, is 10% daling niet veel.quote:Op maandag 5 december 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:
En toch, nu het besef langzaam de huizenmarkt binnentrekt, wordt het alweer tijd om te gaan kijken wat er te koop staat. De prijzen zijn nog niet spectaculair gedaald, maar juist omdat 'iedereen' nu roept dat het heel slecht is en nog slechter wordt, kun je zeggen dat we in een nieuwe fase zijn aanbeland. Misschien is de bodem dichterbij dan we denken.
En dan valt dat toch tegen, met zo'n 10% daling in prijs, 14% als je de korting op de ODB meerekent.
Volgens mij registreert het kadaster toch echt transacties, dwz daar waar vraag en aanbod elkaar ontmoet hebben, dwz de marktprijs voor dat specifieke pand.quote:Op dinsdag 6 december 2011 10:18 schreef droom_econoom8 het volgende:
Vraagprijzen en verkoopprijzen zijn bovendien wat anders dan marktprijzen. De marktprijs is het niveau waarop de vraag gelijk is aan het aanbod. Omdat vraag en aanbod nu zover uit elkaar liggen, en (terecht) strengere regels de koopkracht van de kopers steeds verder beperken, denk ik niet dat de bodem in zicht is. Nog lang niet. De verkoopprijzen die het CBS en het Kadaster meten, zullen blijven dalen naar de marktprijs.
Jij bedoelt "waar ze elkaar incidenteel ontmoet hebben". De enorme hoeveelheid huizen die te koop staan suggereert toch dat vraag en aanbod elkaar vooral niet ontmoeten, niet waar?quote:Op woensdag 7 december 2011 09:35 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij registreert het kadaster toch echt transacties, dwz daar waar vraag en aanbod elkaar ontmoet hebben, dwz de marktprijs voor dat specifieke pand.
Ruim 90,000 incidentenquote:Op woensdag 7 december 2011 10:00 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Jij bedoelt "waar ze elkaar incidenteel ontmoet hebben". De enorme hoeveelheid huizen die te koop staan suggereert toch dat vraag en aanbod elkaar vooral niet ontmoeten, niet waar?
De cijfers van het CBS zijn overigens de beste cijfers die er zijn.
Zelfs bij aandelen gaat dit niet op: Zeg een aandeel kost 10 euro, er worden er 10 per dag verhandeld. Maar er zijn 1000 aandelen te koop voor 11 euro, en er is vraag naar 2000 aandelen voor 9 euro. En juist precies op het raakvlak vind je de marktprijs. En alleen voor die prijs (10 euro) is de vraag gelijk aan het aanbod.quote:De marktprijs is het niveau waarop de vraag gelijk is aan het aanbod.
Kun je dan nog wel volhouden, dat die 256.015 huizen op funda daadwerkelijk te koop staan? Een groot deel van deze verkopers verkoopt niet omdat de prijzen die zij vragen in deze markt niet worden opgehoest.quote:Op woensdag 7 december 2011 10:35 schreef RemcoDelft het volgende:
@droom_econoom8: ik snap jouw vergelijking ook niet helemaal.
[..]
Zelfs bij aandelen gaat dit niet op: Zeg een aandeel kost 10 euro, er worden er 10 per dag verhandeld. Maar er zijn 1000 aandelen te koop voor 11 euro, en er is vraag naar 2000 aandelen voor 9 euro. En juist precies op het raakvlak vind je de marktprijs. En alleen voor die prijs (10 euro) is de vraag gelijk aan het aanbod.
Voor huizen gaat dat minder op, omdat ze allemaal anders zijn. Er is geen sprake van een exact raakvlak. Wel kan je zeggen dat het aantal verkopers dat meer dan de marktprijs wil toeneemt, en het aantal kopers dan minder dan de marktprijs wil betalen ook. Er komt een punt dat een van de twee eieren voor z'n geld moet kiezen.
Niks. Hooguit hoeveel mensen actief - tegen marginale kosten en nul risico- hun huis in de etalage hebben gezet, maar niet tegen welke prijs en condities ze het willen verkopen. Blijkt ook wel, want anders was de prijsdaling veeleer al la eind jaren '70.quote:
Ik houd de lokale markt in de gaten en constateer een aantal zaken:quote:Op donderdag 8 december 2011 09:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik weet niet of dat te bepalen is, maar ik durf te wedden dat 85% van wat verkocht wordt minder dan 6 maanden te koop staat. Die ouwe meuk blijft er gewoon opstaan. Wat is het incentive om de opdracht in te trekken? Ik ken panden die inmiddels voorbij hun 5 jarig jubilieum op funda zijn
Ter indicatie: http://www.funda.nl/koop/verkocht/heel-nederland/ ... Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, dus ik houd het bij de eerste 30 huizen. Let wel: het kan zijn dat huizen opnieuw geplaatst zijn, en ze dus in feite langer te koop stonden. De genoemde periode hier is dus een absoluut minimum (in maanden):quote:Op donderdag 8 december 2011 09:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik weet niet of dat te bepalen is, maar ik durf te wedden dat 85% van wat verkocht wordt minder dan 6 maanden te koop staat.
Funda, jaap, huizenzoeker.nl etc...quote:
Ok, dus die percentages die je noemt zijn dus redelijk uit de lucht gegrepen (no offence). Die politicus heeft tot op zekere hoogte wel gelijk; de marges zijn voor de aannemer en projectontwikkelaar behoorlijk wat aantrekkelijker (geweest) bij woningen voor doorstromers. Ik weet alleen niet in hoeverre dat sinds het inzetten van de recessie veranderd is.quote:Op donderdag 8 december 2011 11:53 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Funda, jaap, huizenzoeker.nl etc...
Ik zeg niet dat dure huizen niet verkopen maar het zijn er maar heel weinig in mijn regio. Vraagprijzen zijn over het algemeen onrealistisch hoog en de nieuwbouw ligt ook zo goed als plat. Er zijn namelijk teveel huizen van boven de 200k, de reactie van een lokale politicus was dat er niet gebouwd werd voor starters maar voor doorstromers. Ik heb hem toen maar verteld dat deze gedachte wel heel erg 2007 was
quote:Op donderdag 8 december 2011 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Ter indicatie: http://www.funda.nl/koop/verkocht/heel-nederland/ ... Ik heb geen zin om alles uit te pluizen, dus ik houd het bij de eerste 30 huizen.
Lelystad is een mooi voorbeeld.... van de 510 verkochte woningen in het afgelopen jaar hadden 432 een vraagprijs van <150k. Dat betekend dat de vraagprijs van 84,7% van de verkochte woningen onder de 150k lag. Komt redelijk in de buurt van mijn bewering.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:02 schreef krapula het volgende:
Ok, dus die percentages die je noemt zijn dus redelijk uit de lucht gegrepen (no offence).
Verbaast dat je serieus nog? Volgens mij hoorde ik laatst een minister iets in dezelfde trant zeggen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:
In de Quote 500 (kapper) stond een stukje over vastgoedhandelaren in kantoren, en wat voor een ellende het daar was. Daar verbleekt de ellende op de woningmarkt en winkelpanden nog mee.
Ik kom er regelmatig, wat is er volgens jouw mis met Lelystad? Betaalbare woningen, cultureel gevarieerd en gelegen in de mooie Flevopolder, niks mis mee toch?quote:Op donderdag 8 december 2011 12:12 schreef sorcees het volgende:
Maar Lelystad is echt niet representatief voor Nederland, ik weet niet of je er ooit geweest bent en goed hebt rondgekeken?
Ja... die gewilde objecten vliegen als warme broodjes over de toonbank. Waarom? Meestal omdat de prijs kwaliteit verhouding een marktconform prijskaartje heeft. De ratio prijs/kwaliteit is echter sterk onderhevig aan de economische realiteit. Zodra mensen hun woning als speculatief object gaan zien worden de ogen gesloten voor zaken die wel weer relevant worden in tijden dat de markt het speculeren op overwaarde niet toelaat.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:13 schreef krapula het volgende:
Maar het is toch enorm arbitrair om Lelystad (of all places) als maatstaaf voor je landelijke gemiddelden te nemen? Ik besef dat je dit nu puur als voorbeeld aangeeft, maar ik vraag me af of een stad als Lelystad representatief is. Daar komt ook bij dat op funda de vraagprijs staat, maar niet wat er daadwerkelijk voor een object is betaald. En er zijn, lijkt mij, meer transacties dan die op websites genoemd worden. Met name gewilde objecten zijn soms al verkocht voordat er überhaupt iets op internet is gezet.
Neemt niet weg dat de huizenprijzen en verkoop in het bovensegment behoorlijk zijn gezakt.
We moeten die arme banksters en vastgoed maffiosi natuurlijk wel ondersteunen, wie moet er anders met de buit vandoor?quote:Op donderdag 8 december 2011 12:25 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Verbaast dat je serieus nog? Volgens mij hoorde ik laatst een minister iets in dezelfde trant zeggen.
quote:Op donderdag 8 december 2011 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
cultureel gevarieerd en gelegen in de mooie Flevopolder, niks mis mee toch?
Er zal vast niets mis zijn met Lelystad, maar daarmee kan je nog niet stellen dat Lelystad representatief is voor Nederland. Probeer diezelfde waarden maar eens in Blaricum terug te vinden.quote:Op donderdag 8 december 2011 13:20 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik kom er regelmatig, wat is er volgens jouw mis met Lelystad? Betaalbare woningen, cultureel gevarieerd en gelegen in de mooie Flevopolder, niks mis mee toch?
Ik durf te betwijfelen of de prijs kwaliteit verhouding van deze woningen een marktconform prijskaartje hebben. Kijk naar populaire wijken in de (middel)grote steden; die zijn nog steeds populair, worden snel verkocht maar zijn absoluut qua bouwkwaliteit hun prijs niet waar.quote:Op donderdag 8 december 2011 13:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ja... die gewilde objecten vliegen als warme broodjes over de toonbank. Waarom? Meestal omdat de prijs kwaliteit verhouding een marktconform prijskaartje heeft. De ratio prijs/kwaliteit is echter sterk onderhevig aan de economische realiteit. Zodra mensen hun woning als speculatief object gaan zien worden de ogen gesloten voor zaken die wel weer relevant worden in tijden dat de markt het speculeren op overwaarde niet toelaat.
Tussen de prijs van woningen en bouwkwaliteit bestaat in dit land geen enkele correlatie.quote:Op donderdag 8 december 2011 13:32 schreef krapula het volgende:
Ik durf te betwijfelen of de prijs kwaliteit verhouding van deze woningen een marktconform prijskaartje hebben. Kijk naar populaire wijken in de (middel)grote steden; die zijn nog steeds populair, worden snel verkocht maar zijn absoluut qua bouwkwaliteit hun prijs niet waar.
Dat laatste deel wat je noemt snap ik niet helemaal, maar dat kan ook komen door mijn beperkte economische kennis.
Goed, dat de huizenprijzen niet geheel in verhouding staan tot de bouwkwaliteit geloof ik zeker wel. Maar dat er geen correlatie tussen de prijs van de woningen en de bouwkwaliteit bestaat is natuurlijk onzin. Dat deze verhouding uit balans is klopt denk ik wel.quote:Op donderdag 8 december 2011 13:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Tussen de prijs van woningen en bouwkwaliteit bestaat in dit land geen enkele correlatie.
De prijs van een woning is wat 'een gek er voor geeft'. Dat laatste was het meest evident tijdens het opblazen van de huizenmarkt zeepbel. Nu de financiering niet meer toelaat dat we de zeepbel verder opblazen gaan potentiele kopers heel anders tegen een woning aankijken. Er gaat dus een herwaardering plaatsvinden. Het is in ieder geval aannemelijk dat de intrinsieke waarde een stuk dichter bij de marktprijs komt te liggen.
Maar ja, ook Blaricum is uiteraard niet representatief voor heel Nld (gelukkig!).quote:Op donderdag 8 december 2011 13:29 schreef krapula het volgende:
Probeer diezelfde waarden maar eens in Blaricum terug te vinden..
Ja. Die heet Fok!quote:Op donderdag 8 december 2011 19:09 schreef Jane het volgende:
Is er überhaupt een gemeente bekend die representatief is voor het land, qua huizenmarkt?
Gewoon voor de lol huizen gaan bezichtigen lijkt mij ook leuk. Beetje inspiratie opdoen.quote:Op vrijdag 9 december 2011 00:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Bezigheidstherapie voor makelaars lijkt mij een gat in de markt, helaas hebben ze daar het budget niet voor
Wat moeten die stumperds zich vervelen
Als het goed is zijn nu keihard aan het werk om woningen te verkopen. Pas als de markt moeilijk word komen de echte verkopers naar voren. 'Vroeger' was het woning op funda zetten en wachten tot er een bod kwam, zo makkelijk komt een makelaar nu niet meer van zijn woningen af.quote:Op vrijdag 9 december 2011 00:15 schreef WammesWaggel het volgende:
Bezigheidstherapie voor makelaars lijkt mij een gat in de markt, helaas hebben ze daar het budget niet voor
Wat moeten die stumperds zich vervelen
ze moeten bij een huis een auto kado doenquote:Op vrijdag 9 december 2011 09:42 schreef malleable het volgende:
[..]
Als het goed is zijn nu keihard aan het werk om woningen te verkopen. Pas als de markt moeilijk word komen de echte verkopers naar voren. 'Vroeger' was het woning op funda zetten en wachten tot er een bod kwam, zo makkelijk komt een makelaar nu niet meer van zijn woningen af.
Of een huis bij een autoquote:Op vrijdag 9 december 2011 10:28 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
ze moeten bij een huis een auto kado doen
Toch wel hoor. Ik heb voor de regio Rotterdam eens geprobeerd de huizenprijzen te verklaren, de drie belangrijkste (en significante) factoren waren inkomen, het type wijk en kwaliteit van de woningvoorraad. De markt mag dan overspannen zijn, maar dat betekent nog niet dat iedere binding met de realiteit verloren is.quote:Op donderdag 8 december 2011 13:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
Tussen de prijs van woningen en bouwkwaliteit bestaat in dit land geen enkele correlatie.
Die foto's lijken wel genomen met een mobieltjequote:Op maandag 12 december 2011 09:25 schreef leolinedance het volgende:
Hoop dat deze nog even te koop blijft staan en nog wat in prijs daalt. Van 375k naar 319k natuurlijk al lekker maar het kan altijd beter
http://www.funda.nl/koop/best/huis-83504256-hinkelbrits-35
Boeit niet, ik ken het huis. Echt vet (op de badkamer na)quote:Op maandag 12 december 2011 10:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die foto's lijken wel genomen met een mobieltje
Toch bizar dat je zulke slechte foto's gebruikt om je woning te verkopen. Je zou verwachten dat die makelaar op zijn minst even de moeite zou nemen om met een fatsoenlijke camera wat foto's te maken. Nu komt het nogal slordig over imo.quote:Op maandag 12 december 2011 11:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Boeit niet, ik ken het huis. Echt vet (op de badkamer na)
Ik vind zo'n kromgetrokken lens ook zeer vertekenend, moeten ze niet doen aangezien dat een verkeerd beeld oplevert. Deze foto's zijn echter onscherp en onderbelicht, ik vind dat een makelaar wel eens wat meer werk van dat soort foto's mag maken, zeker in deze tijd. Misschien dat hij of zij wat tijd vrij kan maken voor een cursus object fotografiequote:Op maandag 12 december 2011 11:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik vind die foto's wel meevallen, eindelijk eens niet van die kromgetrokken lenzen.
Best Intermediair = Matt Andreoli.quote:Op maandag 12 december 2011 09:25 schreef leolinedance het volgende:
Hoop dat deze nog even te koop blijft staan en nog wat in prijs daalt. Van 375k naar 319k natuurlijk al lekker maar het kan altijd beter
Aha, goed om te weten. Lijkt me echt een mooi huis!quote:Op maandag 12 december 2011 12:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Best Intermediair = Matt Andreoli.
Ga maar een keer praten en kijken. Andreoli is een iemand waarbij je kriebels krijgt (en check alles wat ie zegt en niet zegt), maar het is wel een goede verkoper. Naar zijn klant toe, welteverstaan. Je hoeft niet te onderhandelen, hij ramt het wel bij zijn klant er door heen 'moet je goed luisteren, ik heb nou een klant die het wil kopen, kiezen of delen'. Gewoon zeggen dat ie moet blazen en bluffen niet naar jou (want kopers zijn schaars), maar naar zijn klant als ie geld wil verdienen
Als het echt te goedkoop wordt, koopt een vriendje van hem het trouwens
PS: het pand staat trouwens niet op zijn site, wellicht verkocht?
Nee, ik keek kennelijk scheel of op de verkeerde vestiging. Het staat nog te koopquote:Op maandag 12 december 2011 14:17 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Aha, goed om te weten. Lijkt me echt een mooi huis!
Hmm..verkocht ja?! Zou jammer zijn, over een paar maanden had ik serieus interesse gehad.
Dit voor 319k, daar heb je hier niet eens een normaal hoekhuis voor.. Wat doe ik hier eigeniljk nogquote:Op maandag 12 december 2011 09:25 schreef leolinedance het volgende:
Dit is een hoekhuis...quote:Op maandag 12 december 2011 14:28 schreef eleusis het volgende:
[..]
Dit voor 319k, daar heb je hier niet eens een normaal hoekhuis voor.. Wat doe ik hier eigeniljk nog
Mooi hoor!!
Met een jaren 70 badkamer en een lichtkoof.... bijna te mooi om waar te zijn voor vriendje Whuzzquote:
Volgens de trend moet er na halverwege December even een forse daling komen. Als deze dit jaar uitblijft gaan we volgens mij een nieuwe fase van de huizenmarkt-zeepbel.nl-crash inquote:Op donderdag 15 december 2011 09:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
256.112 huizen te koop
Het stijgt weer
Laten we het hopenquote:Op donderdag 15 december 2011 10:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Volgens de trend moet er na halverwege December even een forse daling komen. Als deze dit jaar uitblijft gaan we volgens mij een nieuwe fase van de huizenmarkt-zeepbel.nl-crash in
Ja maar dit is in Best (quote:
Ligt best (quote:Op donderdag 15 december 2011 12:58 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ja maar dit is in Best ()
Desondanks, over een paar jaartjes wil ik best wel afzakken naar een durp...
Hopen op een instorting van de huizenmarkt t.b.v. persoonlijk gewin?quote:Op donderdag 15 december 2011 12:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik wil over een jaar een huis gaan kopen.
Kijk... een paar jaar geleden werd je als sukkel weggezet als je niet mee deed met het huizenmarkt piramidespel. Het gevolg? Nu word je weggezet als lijkenpikker... omdat je profiteert van andermans ellende... Fijn... dat er zoveel affectie is voor mensen die hun boerenverstand gebruiken en zich niet met de kudde schapen laat meevoerenquote:Op donderdag 15 december 2011 14:18 schreef sorcees het volgende:
[..]
Hopen op een instorting van de huizenmarkt t.b.v. persoonlijk gewin?
Gelukkig is dit dan ook maar een persoonlijke mening.
Ja sorry, je moet in deze wereld soms nu eenmaal egoïstisch zijn. Laat mij ook eens geluk hebben, heb er hard genoeg voor gewerkt al die jaren. Heb niet met de kudde meegelopen. Werd voor gek verklaard met in mijn studententoko blijven zitten en daarna een huurhuisje..quote:Op donderdag 15 december 2011 14:18 schreef sorcees het volgende:
[..]
Hopen op een instorting van de huizenmarkt t.b.v. persoonlijk gewin?
Gelukkig is dit dan ook maar een persoonlijke mening.
True.quote:Op donderdag 15 december 2011 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kijk... een paar jaar geleden werd je als sukkel weggezet als je niet mee deed met het huizenmarkt piramidespel. Het gevolg? Nu word je weggezet als lijkenpikker... omdat je profiteert van andermans ellende... Fijn... dat er zoveel affectie is voor mensen die hun boerenverstand gebruiken en zich niet met de kudde schapen laat meevoeren
Hoe waardeer je deze bijdrage aan het forum t.b.v. algemeen nut en interesse?quote:Op donderdag 15 december 2011 16:03 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ja sorry, je moet in deze wereld soms nu eenmaal egoïstisch zijn. Laat mij ook eens geluk hebben, heb er hard genoeg voor gewerkt al die jaren. Heb niet met de kudde meegelopen. Werd voor gek verklaard met in mijn studententoko blijven zitten en daarna een huurhuisje..
Er zijn hier wel meer mensen die hun mening geven. Dat het niet in jouw straatje is kan ik niet helpen. Ik heb lang genoeg met weinig moeten doen. Nu heb ik een goede baan en kansenquote:Op donderdag 15 december 2011 16:47 schreef sorcees het volgende:
[..]
Hoe waardeer je deze bijdrage aan het forum t.b.v. algemeen nut en interesse?
Typisch gevalletje dreigende executieverkoop waar het waarschijnlijk nog minder gaat opleveren.quote:Op maandag 12 december 2011 09:25 schreef leolinedance het volgende:
Het is dat ik nog ruim een half jaar (bijna een jaar) aan mijn appartement vast zit, anders zou ik gaan kijken. Doe ik trouwens over een paar maanden toch wel als het nog te koop staat.quote:Op donderdag 15 december 2011 19:48 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Typisch gevalletje dreigende executieverkoop waar het waarschijnlijk nog minder gaat opleveren.
Dat weet ik niet. Het kan ook zijn dat ze een forse verlaging in de vraagprijs als markettingtruc gebruiken.quote:Op donderdag 15 december 2011 19:48 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Typisch gevalletje dreigende executieverkoop waar het waarschijnlijk nog minder gaat opleveren.
Staat ook heel erg dicht aan de A2, zowiezo even tijdens de spits gaan kijken/luisteren.quote:Op donderdag 15 december 2011 21:29 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Het kan ook zijn dat ze een forse verlaging in de vraagprijs als markettingtruc gebruiken.
Het ziet er leuk uit met al dat groen, maar het is geen vrijstaande wonen en het ding heeft maar 3 slaapkamers. En het staat in het oosten van Brabant waar krimp optreedt.
Kan ook, zou je moeten weten hoe representatief de eerste vraagprijs was. Normaalgesproken zak je niet zoveel binnen twee maanden.quote:Op donderdag 15 december 2011 21:29 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Het kan ook zijn dat ze een forse verlaging in de vraagprijs als markettingtruc gebruiken.
algemeen nut zeker, er zijn wel meer mensen die in dezelfde situatie zitten, en zich hiermee kunnen vergelijken, en steun aan hebben.quote:Op donderdag 15 december 2011 16:47 schreef sorcees het volgende:
[..]
Hoe waardeer je deze bijdrage aan het forum t.b.v. algemeen nut en interesse?
In december/januari gaat het aanbod doorgaans altijd fors naar beneden, maar nu blijkbaar niet,quote:
Ik ken die buurt, daar heb je écht geen last van. Het is er te ver vandaan en er staan nog heel veel andere huizen tussen dit huis en de A2. En een geluidswal/dijk.quote:Op vrijdag 16 december 2011 09:08 schreef sorcees het volgende:
[..]
Staat ook heel erg dicht aan de A2, zowiezo even tijdens de spits gaan kijken/luisteren.
256.061 huizen te koopquote:Op zaterdag 17 december 2011 23:15 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
In december/januari gaat het aanbod doorgaans altijd fors naar beneden, maar nu blijkbaar niet,
Ik verwacht een zeer snel groeiend aanbod na februari a.s.
Te weinig slagkracht dit.quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:30 schreef Bayswater het volgende:
Er verandert in januari niet veel qua wetgeving dus de daling van het aanbod zal dit jaar meevallen in december. Tevens denk ik dat het kabinet pas heel laat bekend gaat maken dat de overdrachtsbelasting niet naar 6 % weer gaat. Daarnaast zit ook de ophoging van de NHG tot 1 juli. Denk juist door deze twee deadlines dat het het eerste half jaar wel mee gaat vallen met de stijging van het aanbod tov afgelopen jaren.
quote:Op dinsdag 20 december 2011 16:06 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dat is toch wel een sterke daling in 1 dag. Ik zou weleens willen weten wat de reden ervan is
Ik ben ook benieuwd. Juist omdat het elk jaar rond deze tijd zo is...quote:Op dinsdag 20 december 2011 16:06 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dat is toch wel een sterke daling in 1 dag. Ik zou weleens willen weten wat de reden ervan is
is ieder jaar zo, gaat in januari nog wel f door tot 250.000 schat ikquote:Op dinsdag 20 december 2011 16:06 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dat is normaal rond december/januari. Makelaars houden verkochte woningen vaak express online om te kunnen laten zien: "Zie je wel, wij verkopen nog". Ook als het transport al heeft plaatsgevonden, blijft een woning regelmatig nog een paar weken online staan onder het kopje 'verkocht'.quote:Op dinsdag 20 december 2011 16:06 schreef antfukker het volgende:
[..]
ik denk dat we wel terugzakken naar de 250.000, is normaal laatste week van t jaarquote:Op donderdag 22 december 2011 12:23 schreef sorcees het volgende:
Lift?
Trillinkje of minimale vibratie rondom het huidige ankerpunt, zeg maar ruis rondom de 255k.
Och, enkele topics terug (zoek zelf maar, ik ben te lui) bleek al dat de koopwoning-fundateller minimaal 35.000 objecten bevat die geen woning zijn. (Bouwkavels, garage's enz. enz.)quote:Op donderdag 22 december 2011 13:33 schreef Goofjansen het volgende:
ik denk dat we wel terugzakken naar de 250.000, is normaal laatste week van t jaar
toch zijn er dit jaar 35.000 bijgekomen, das een hele hoop
Ja er zijn dit jaar alleen maar parkeerplaatsen, bouwkavels en garageboxen bijgekomen. Goed man.quote:Op donderdag 22 december 2011 21:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Och, enkele topics terug (zoek zelf maar, ik ben te lui) bleek al dat de koopwoning-fundateller minimaal 35.000 objecten bevat die geen woning zijn. (Bouwkavels, garage's enz. enz.)
Dat zeg ik nergens, toch? Maar als jij dat graag wil horen.... ook goed.quote:Op donderdag 22 december 2011 21:29 schreef Terrorizer het volgende:
Ja er zijn dit jaar alleen maar parkeerplaatsen, bouwkavels en garageboxen bijgekomen. Goed man.
35.000 objecten op een totaal van 255.000, dat is slechts 14%quote:Op donderdag 22 december 2011 22:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zeg ik nergens, toch? Maar als jij dat graag wil horen.... ook goed.
De developers zitten 10 meter van me af, zal het zo even vragenquote:Op dinsdag 20 december 2011 16:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik ben ook benieuwd. Juist omdat het elk jaar rond deze tijd zo is...
Daar tegen over staan weer woningen die wel te koop staan maar niet op Funda staan. En de Jaapteller staat op "269.075 koophuizen", terwijl de fundateller "slechts' "255.428 huizen te koop" aan biedt.quote:Op donderdag 22 december 2011 21:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Och, enkele topics terug (zoek zelf maar, ik ben te lui) bleek al dat de koopwoning-fundateller minimaal 35.000 objecten bevat die geen woning zijn. (Bouwkavels, garage's enz. enz.)
Jaap heeft over algemeen wat meer woningen erop staan omdat ze wat minder goede controle hebben over de data van de verkochte woningen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Daar tegen over staan weer woningen die wel te koop staan maar niet op Funda staan. En de Jaapteller staat op "269.075 koophuizen", terwijl de fundateller "slechts' "255.428 huizen te koop" aan biedt.
Het is slechts een index. Correcte cijfers levert alleen het CBS, en ik betwijfel of die onderzoek doen naar het aantal woningen dat te koop staat.
Koffiedik kijkenquote:Op vrijdag 23 december 2011 13:34 schreef leolinedance het volgende:
Zal de teller ergens volgend jaar niet ergens stagneren omdat mensen hun huis niet meer kúnnen verkopen, gezien de daling van de huizenprijzen?
Eerder omdat makelaars roepen dat hun portefeuille vol zit, en ze op enig moment alleen nog maar realistische vraagprijzen gaan hanteren.quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:34 schreef leolinedance het volgende:
Zal de teller ergens volgend jaar niet ergens stagneren omdat mensen hun huis niet meer kúnnen verkopen, gezien de daling van de huizenprijzen?
Even gevraagt, er was klein probleem met een release waardoor de index niet meer helemaal goed was, kortom niets aan de handquote:Op dinsdag 20 december 2011 16:06 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dit was een steiging..quote:
Dit is inderdaad een forse daling, echter na die stijging weer niet zoveel. Ik denk dat we dit jaar net onder de 255k gaan uitkomen.quote:Op woensdag 28 december 2011 09:52 schreef michaelmoore het volgende:
255.303 huizen te koop
Het loopt nu hard terug
Hellup.... ik moet van 'mijn' blok beton aan mijn been afquote:Op woensdag 28 december 2011 22:43 schreef Bankfurt het volgende:
Fundateller 2012:
Jan: 252.000
Feb: 258.000
Mrt: 275.000
Apr: 295.000
Mei: 305.000
Jun: 315.000
Jul: 320.000
Aug: 325:000
Sep: 340.000
Okt: 355.000
Nov: 365.000
Dec: 370.000
op de steiger dan zeker ?quote:
en dan gaat de roverheid de bijtelling nogmaals verhogen, want dat moet van de EU zeggen ze danquote:Op woensdag 28 december 2011 22:43 schreef Bankfurt het volgende:
Fundateller 2012:
Jan: 252.000
Feb: 258.000
Mrt: 275.000
Apr: 295.000
Mei: 305.000
Jun: 315.000
Jul: 320.000
Aug: 325:000
Sep: 340.000
Okt: 355.000
Nov: 365.000
Dec: 370.000
Box 1: zeer waarschijnlijk, ja.quote:Op woensdag 28 december 2011 23:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dan gaat de roverheid de bijtelling nogmaals verhogen, want dat moet van de EU zeggen ze dan
Natuurlijk, anders stapt de PVV uit en krijgen we nieuwe verkiezingen en dat kan het zittende kabinet nu niet hebben.quote:Op woensdag 28 december 2011 23:15 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Met handhaving van de heilige HRA.
Wat, dat SNS liever geen provisies meer aan tussenpersonen betaalt, maar liever de centen in eigen zak houdt omdat klanten de weg naar hun website ook wel weten te vinden?quote:Op vrijdag 30 december 2011 11:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
knip
Als dat geen invloed heeft
Hoe eerder 'financieel adviseurs' de gang naar de rechter moeten maken om hun faillissement uitgesproken te horen krijgen, des te beterquote:Op vrijdag 30 december 2011 11:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat, dat SNS liever geen provisies meer aan tussenpersonen betaalt, maar liever de centen in eigen zak houdt omdat klanten de weg naar hun website ook wel weten te vinden?
254.613 huizen te koopquote:Op donderdag 29 december 2011 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
254.832 huizen te koop
He het trekt weer aan, de prijzen lopen op
Een kleine daling tot nu toe. Ik voorzie een dubbel zo harde stijging eind januari.quote:Op vrijdag 30 december 2011 12:34 schreef antfukker het volgende:
[..]
254.613 huizen te koop
Makelaartjes zijn hard bezig hun administratie aan het verwerken
Doordat de overheden gedwongen worden alsnog de stimuleringsmaatregelen terug te nemen zal er een lawine effect optreden in de prijsvorming. Hadden de overheden niets gedaan om de prijzen op een hoog niveau te houden dan zouden de prijzen ook gedaald zijn maar hadden partijen al reeds maatregelen kunnen nemen om hierop te anticiperen. Nu komt alles in 1 keerquote:Op vrijdag 30 december 2011 14:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus langzaamaan worden de overheidspogingen om prijzen hoog te houden weer afgebroken. Zoals de NHG nu strenger wordt. Nog beter zou het zijn om de NHG volledig af te schaffen.
Typisch ook dat de Rabobank goedkopere huizen "een slechte prijsontwikkeling" noemt... Eerste levensbehoeften die goedkoper worden is een goede zaak.
Ik denk dat ondertussen iedereen wel doorheeft dat alle "adviezen" van "experts" bij banken, makelaars en DNB slechts bedoeld zijn om mensen te overtuigen een onverstandige aankoop te doen.
Nou ja, er moet gewoon duidelijkheid komen wat er met de HRA gaat gebeuren. Iedereen weet dat handhaving van de huidige situatie 30 jaar lang niet waarschijnlijk is. Beter stappen de partijen over hun eigen belangen heen en wordt er Kamerbreed bepaald hoe de HRA geleidelijk afgebouwd gaat worden.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:53 schreef SeLang het volgende:
Als je de huizenmarkt op gang wilt krijgen moet je de HRA afschaffen. Starters zitten gewoon te wachten op de afschaffing van de HRA, dat is logisch. Waarom je nu over de kop lenen (met aftrek) als je straks veel minder hoeft te lenen voor een huis zonder aftrek?
quote:IMF waarschuwt voor hoge huizenprijzen
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft zijn bezorgdheid geuit over de sterke stijging van de huizenprijzen van de afgelopen jaren. Historisch onderzoek wijst uit dat een lange periode van stijgingen in bijna de helft van de gevallen wordt gevolgd door dalingen van 25 tot 30 procent, aldus het IMF.
Het IMF heeft zijn onderzoek gericht op de ontwikkeling die de huizenmarkt na de Tweede Wereldoorlog in negentien industrielanden heeft doorgemaakt. Het heeft zijn onderzoek gepubliceerd als voorbode op de halfjaarlijkse economische ramingen in de World Economic Outlook van volgend week. Volgens de belangrijkste econoom van het IMF, Kenneth Rogoff, verkeren de Verenigde Staten en Groot-Brittannië in de gevarenzone. De Amerikaanse huizenprijzen zijn sinds 1996 gemiddeld met 28 procent omhooggegaan. De Britse huizen zijn sinds 1994 zelfs 70 procent duurder geworden.
Van een zeepbel die uiteen dreigt te spatten, wil het IMF nog niet spreken, maar de internationale organisatie is er bezorgd over dat de prijzen zelfs zijn blijven stijgen in een periode van economische neergang met dalende aandelenkoersen. In vele gevallen is de stijging zelfs groter dan in periodes waarin kan worden gesproken van een sterk oplevende huizenmarkt. Een ineenstorting van de huizenmarkt kan grote gevolgen hebben. Inzakkende aandelenmarkten waren na de oorlog eens in de dertien jaar te zien, duurden gemiddeld tweeëneenhalf jaar en resulteerden in 4 procent minder groei. Periodes van dalende huizenprijzen waren er minder, maar duurden wel twee keer zo lang en hadden een groter effect op de economie, omdat banken en consumenten in de problemen kwamen.
De laatste keer dat de industrielanden met een lange periode van dalende huizenprijzen werden geconfronteerd, was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. De prijzen daalden toen vier jaar achtereen, in totaal met gemiddeld 28,5 procent. Het IMF waarschuwde ook dat de hoge schulden van bedrijven, die zij ten tijde van de hausse van de aandelenmarkten zijn aangegaan, een drukkend effect hebben op het herstel van de economieën in de eurozone en de Verenigde Staten. Volgens Rogoff heeft dit de eurozone vorig jaar 2,5 procent tot 3 procent groei gescheeld en de VS 1 procent. Ook dit jaar zullen de economieën daar nog last van hebben. Het IMF verwacht echter niet dat ze opnieuw in een recessie zullen belanden.
Bron: Woonkrant.nl
Ik ben benieuwd hoe lang de partijen de rechtse retoriek kunnen volhouden als de economie slecht blijft en de huizenprijzen blijven dalen.quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:04 schreef sorcees het volgende:
Over de HRA wordt niet gepraat, dat is een breekpunt voor de PVV en dus gebeurd het niet.
Rutte wil zijn periode uitzitten en de werkelijke problemen voor zich uit schuiven.
Balkenellende had al duidelijkheid moeten verschaffen hoe de HRA afgebouwd diende te worden.
Nu zijn we meer dan 10 jaar verder en geen stap opgeschoten.
Partij politiek = korte termijn politiek.
De rechtse partijen zullen net als de linkse partijen moeten hervormen, als onze politieke partijen daartoe niet in staat zullen blijken te zijn dan ziet het er niet best uit, ongeacht of er een rechtse of linkse wind waait.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:05 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoe lang de partijen de rechtse retoriek kunnen volhouden als de economie slecht blijft en de huizenprijzen blijven dalen.
Indien de rente weer stijgt naar 12 a 13% zoals toen, zou dat zomaar weer kunnen gebeuren. Vooralsnog ik verwacht ik geen excessief stijgende rente.quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:21 schreef SeLang het volgende:
Uit april 2003:
[...]
De laatste keer dat de industrielanden met een lange periode van dalende huizenprijzen werden geconfronteerd, was in de jaren tachtig van de vorige eeuw. De prijzen daalden toen vier jaar achtereen, in totaal met gemiddeld 28,5 procent.
Mijn schatting voor de stijging in 2012 ( Fundateller #21: Vanaf de 255k met open einde ) blijft staan:quote:Ik doe een gooi: ik verwacht dan 258.540 huizen te koop op Funda.
Dat brengt me op 304.000 huizen te koop eind 2012.quote:Uitgaande van een exponentiele toename van deze stijging kom ik op 50k stijging volgend jaar.
Hangt er van af; de hypotheekrente in Italie en Spanje 10-jrs is al boven de 9%.quote:Op zaterdag 31 december 2011 18:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Indien de rente weer stijgt naar 12 a 13% zoals toen, zou dat zomaar weer kunnen gebeuren. Vooralsnog ik verwacht ik geen excessief stijgende rente.
Maar waarom zou de euro nou vallen?quote:Op maandag 2 januari 2012 23:15 schreef Bankfurt het volgende:
Als de Euro valt, betekent dat een giga-inflatie (ook in Nederland) van meer dan 10%, en dat betekent een hypotheekrente 10jrs van meer dan 12-13% !!
Wat je er in deze prachtige rekensommetjes altijd vergeet bij te vertellen is wat er gebeurt als we de Euro niet laten vallen. Dan betalen we ons dus elke 3 maanden (of zoiets) blauw aan de volgende bailout van Griekenland, en straks de rest van het varken.quote:Op maandag 2 januari 2012 23:15 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Hangt er van af; de hypotheekrente in Italie en Spanje 10-jrs is al boven de 9%.
Als de Euro valt, betekent dat een giga-inflatie (ook in Nederland) van meer dan 10%, en dat betekent een hypotheekrente 10jrs van meer dan 12-13% !!
Het lijkt me gewoon de dip in december, die je ook in 2011 en 2010 ziet.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:06 schreef Goofjansen het volgende:
252.950 huizen te koop
het gaat weer goed
[ afbeelding ]
In de boeken is het helemaal niet kwijt maar levert het rendement op. Dat kan natuurlijk elk moment veranderen maar voorlopig is het in elk geval boekhoudkundig makkelijk te verwerken.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:50 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Wat je er in deze prachtige rekensommetjes altijd vergeet bij te vertellen is wat er gebeurt als we de Euro niet laten vallen. Dan betalen we ons dus elke 3 maanden (of zoiets) blauw aan de volgende bailout van Griekenland, en straks de rest van het varken.
De score tot nu toe is pak-um-beet 4 miljard euro aan Griekenland en 13 miljard aan het IMF wat ook weer die kant op gaat (en naar Italie). We zijn dus al 17 miljard euro lichter, met nog geen spoortje van een oplossing.
17 miljard is ongeveer het bedrag dat we, aldus Rutte, moeten bezuinigen in 4 jaar tijd, maar dat we als het om Europa gaat op mirakuleuze wijze ineens zo kunnen overmaken.
Je dacht toch niet dat Nederland bij een val van de euro die miljarden op zak zou houden om er dan nog evenveel boterhammetjes van te kunnen kopen als ze vandaag de dag nog waard lijken hè?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:50 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Wat je er in deze prachtige rekensommetjes altijd vergeet bij te vertellen is wat er gebeurt als we de Euro niet laten vallen. Dan betalen we ons dus elke 3 maanden (of zoiets) blauw aan de volgende bailout van Griekenland, en straks de rest van het varken.
De score tot nu toe is pak-um-beet 4 miljard euro aan Griekenland en 13 miljard aan het IMF wat ook weer die kant op gaat (en naar Italie). We zijn dus al 17 miljard euro lichter, met nog geen spoortje van een oplossing.
17 miljard is ongeveer het bedrag dat we, aldus Rutte, moeten bezuinigen in 4 jaar tijd, maar dat we als het om Europa gaat op mirakuleuze wijze ineens zo kunnen overmaken.
Je bent die 30 miljard in de beerput van Fortis/ABN AMRO en de 150 miljard aan verliezen aan pensioenbeleggingen o.a. ABP (dus minder belastinginkomsten) vergeten, daar komt nog waardedaling van woningen a 100 miljard, en kantoren a 50 miljard bij.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:50 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Dat is een grotere daling dan ooit:quote:Op woensdag 4 januari 2012 08:04 schreef Resistor het volgende:
Januari-opruiming is begonnen. In 2 dagen er 11.626 huizen er af
Snel! Snel! In minder dan twee maanden ze ze allemaal uitverkocht!quote:Op woensdag 4 januari 2012 08:04 schreef Resistor het volgende:
quote:Op woensdag 4 januari 2012 08:04 schreef Resistor het volgende:
Hier staan ook huizen nog te koop, maar staan niet meer op Funda, wat raarquote:Op woensdag 4 januari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Snel! Snel! In minder dan twee maanden ze ze allemaal uitverkocht!
zal wel een spider foutje zijn, neem ik aan
/edit/ even getest, ik ben inderdaad panden van niet NVM makelaars die eerder wel gespiderd werden kwijt.....
Ik heb wat huizen gevonden die er nu 'eindelijk' af zijn, nadat ze al meer dan een jaar geleden verkocht waren. Ik denk dat ze wat scriptjes aan het draaien zijn om de database op te schonen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:23 schreef BertV het volgende:
Vreemde daling.
Het huis van mijn zwager is eraf... bij een niet NVM makelaar.
Zijn huis stond voorheen al "half apart" om die reden.
edit: Het gaat om een niet verkocht huis dus.
Kennelijk had men wat teveel woningen verwijdert:quote:
Snel... snel zet je huis te koop want de afgelopen 106 minuten kwamen er 2510 stuks bijquote:Op woensdag 4 januari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Snel! Snel! In minder dan twee maanden ze ze allemaal uitverkocht!
Dan mogen ze wel eens huizen bij gaan bouwen om te koop te kunnen zettenquote:Op woensdag 4 januari 2012 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Snel... snel zet je huis te koop want de afgelopen 106 minuten kwamen er 2510 stuks bij![]()
Dat is dus 19585 woningen per dag, binnen 230 dagen staat dus elke koopwoning in NL te koop
edit: dat is dus ruim voor 21 december 2012![]()
Na Chinees voorbeeldquote:Op woensdag 4 januari 2012 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dan mogen ze wel eens huizen bij gaan bouwen om te koop te kunnen zetten
Goede zou zijn dat ze op eigen kosten de kantoren mogen verbouwen naar woningen, de gemeente hoeft dan alleen maar een vergunning te hebben, en kantoorbouwer kan dan redelijk uit ze kosten komen, voordeel is dat er dan ook meer woningen bij komen.quote:Op zaterdag 3 december 2011 19:36 schreef LXIV het volgende:
Voorbeeld?quote:Op woensdag 4 januari 2012 10:34 schreef Xenorium het volgende:
Staan trouwens nog een hoop huizen dubbel op Funda. Het is niet allemaal 100% betrouwbaar, that's for sure.
Dan moet er wel vraag zijn naar 30 hotels. En zoals gisteren ook op tv te zien was is dit nog helemaal niet zo makkelijk. Bij de Hoogoorddreef in Amsterdam (Holiday Inn) gaat het tot nu toe wel goed maar die is pas nét geopend.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Goede zou zijn dat ze op eigen kosten de kantoren mogen verbouwen naar woningen, de gemeente hoeft dan alleen maar een vergunning te hebben, en kantoorbouwer kan dan redelijk uit ze kosten komen, voordeel is dat er dan ook meer woningen bij komen.
Overigens is er in Amsterdam al plan om stuk of 30 lege kantoren om te bouwen naar hotels.
Er is een redelijk groot tekort aan hotels in Amsterdam, zeker omdat Amsterdam redelijk wat grote congressen even evenementen heeft.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:32 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dan moet er wel vraag zijn naar 30 hotels. En zoals gisteren ook op tv te zien was is dit nog helemaal niet zo makkelijk. Bij de Hoogoorddreef in Amsterdam (Holiday Inn) gaat het tot nu toe wel goed maar die is pas nét geopend.
In het rijksmuseum?quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Wacht maar tot de Chinezen en Indier echt massaal komen, vraag zat naar kamers
Maar de Dam en omgeving zijn nu al zo druk, dus waar gaan die mensen allemaal lopen?
Wat dacht je van Brazilianen? Is nu nr 5 op de toeristenlijst in amsterdamquote:Op woensdag 4 januari 2012 17:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Wacht maar tot de Chinezen en Indier echt massaal komen, vraag zat naar kamers
Maar de Dam en omgeving zijn nu al zo druk, dus waar gaan die mensen allemaal lopen?
Dat zijn mijn favorietequote:Op woensdag 4 januari 2012 17:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat dacht je van Brazilianen? Is nu nr 5 op de toeristenlijst in amsterdam
Aan je avatar te zien hou je van sletjes. Dus veel van dat soort komt uit Braziliequote:Op woensdag 4 januari 2012 17:34 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dat zijn mijn favorietemooie meisjes en je kan er tenminste nog een gesprek mee voeren, met veel van die Aziaten is dat niet zozeer het geval
Sletjes heb je natuurlijk overal maar qua uiterlijk heb ik wel wat met die Brazilliaanse jaquote:Op woensdag 4 januari 2012 17:36 schreef antfukker het volgende:
[..]
Aan je avatar te zien hou je van sletjes. Dus veel van dat soort komt uit Brazilie?
Stacey schijnt daar gewerkt te hebben. Ze deed mee met de Nationale test dacht ik.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:39 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Sletjes heb je natuurlijk overal maar qua uiterlijk heb ik wel wat met die Brazilliaanse ja
quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:03 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Stacey schijnt daar gewerkt te hebben. Ze deed mee met de Nationale test dacht ik.
quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:03 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Stacey schijnt daar gewerkt te hebben. Ze deed mee met de Nationale test dacht ik.
Dat het slecht gaat met de huizenmarkt-zeepbel is natuurlijk al oud nieuwsquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:31 schreef Bayswater het volgende:
2 weken oud nieuws posten over de matige huizenmarkt in noord en oost nederland..![]()
Oost nederland vind ik anders prima als het daar instortquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:31 schreef Bayswater het volgende:
2 weken oud nieuws posten over de matige huizenmarkt in noord en oost nederland..![]()
--> pmquote:
Niets mis mee natuurlijk maar zoveel maakt het niet uit.quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:55 schreef fedsingularity het volgende:
Cool!
Er worden hier allemaal appartementen aangeboden als vrije huurwoning. Het hele project stond te koop maar omdat de verkopen zó tegenvielen is de knoop al binnen een jaar na oplevering al doorgehakt. Waar je normaal 220K+ moest neerleggen (ex. servicekosten), krijg je nu voor 800 euro inclusief in een nagelnieuw appartement van 95 m2, voorzien van nieuwe keuken en badkamer.
Heck, doe mij die maar![]()
Jammer voor de fundateller maar het is beter als leegstand.
Saillant detail is dat er de komende periode nog zeker 500 nieuwbouw woningen opgeleverd worden.
Je kan toch wel voorzichtig aannemen dat die ook niet verkocht worden en dus de verhuur ingaan.
De gemeente heeft goed gebruik gemaakt van de subsidie van het rijk door allerlei bouwprojecten te starten die nu opgeleverd worden. Het gevolg is dat er een bult aanbod bijkomt terwijl de markt al stillag. De bestaande woningen dalen nu verder in waarde, maar ook de vrije sector huurprijzen!
Je vergeet de waardedaling: 4% per jaar eraf is 733 euro per maand. Die raak je als huurder niet kwijt, als koper wel.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:13 schreef malleable het volgende:
[..]
Niets mis mee natuurlijk maar zoveel maakt het niet uit.
220K financieren is bij 5% rente 917 euro per maand. En dan blijven de lasten gelijk, die huur is over 5 jaar gelijk aan de financieringskosten.
Uiteraard heb je kopen nog meer kosten, maar de HRA maakt dat weer goed.
Een eventuele stijging of daling van de woning is koffiedik kijken. Maar laten we eens uitgaan van een daling van 4% en een verkoop over 12 jaar. Dan moet je 4% van 220K = 8800 over 12 jaar spreiden is circa 60euro per maand extra.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergeet de waardedaling: 4% per jaar eraf is 733 euro per maand. Die raak je als huurder niet kwijt, als koper wel.
En 220k is nog steeds een heleboel geld voor een flat van 95 vierkante meter.
Klopt, je weet het niet. Echter huur je met name voor de korte termijn, en op korte termijn is 4% prijsdaling per jaar redelijk realistisch. Of het over 6 jaar weer stijgt is inderdaad koffiedik kijken, maar op korte termijn zet ik toch m'n geld op nu een paar jaar huren, daarna kopen. Mijn (persoonlijke) verwachting is dat ik dan totaal over die 12 jaar goedkoper uit ben dan als ik nu koop, net onder de piek.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:29 schreef malleable het volgende:
[..]
Een eventuele stijging of daling van de woning is koffiedik kijken. Maar laten we eens uitgaan van een daling van 4% en een verkoop over 12 jaar. Dan moet je 4% van 220K = 8800 over 12 jaar spreiden is circa 60euro per maand extra.
Kosten tussen huren en kopen zullen dan nog steeds vergelijkbaar zijn.
http://www.hypotheekrente.nl/rente/14/20_jaar_rentevast.html#ovquote:Op donderdag 5 januari 2012 17:50 schreef fedsingularity het volgende:
5% vind ik een mooi rentepercentage. Waar vind ik dat?
Het moet er wel 1 zijn met een looptijd van minimaal 20 jaar en tegen goede voorwaarden.
Net als de huurverhoging per jaar, die ijlt wat na op de inflatie. Mocht de OZB excessief stijgen dan zal dat door je verhuurder gewoon aan jouw doorberekend worden hoor, maak je daar maar geen zorgen over.quote:De HRA en OZB zijn de grote onbekenden in de hele berekening. De overheid is wat dat betreft geen betrouwbare partner, ze kunnen je hele huishoudboekje overhoop gooien.
Een tientje? Grappenmaker, je 800,- huur nu, is over 20 jaar bij gemiddeld 2% verhoging per jaar 1165,- en bij 3% al 1403,- per maand. (over 30 jaar zelfs 1421,- resp. 1885,-)quote:Zolang er geen duidelijkheid is over de HRA valt er ook geen prijskaartje op een huis te plakken. Dan betaal ik wel een tientje huur extra.
Ja. In Limburg misschien.quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
http://www.hypotheekrente.nl/rente/14/20_jaar_rentevast.html#ov
Je hebt waarschijnlijk wat te lang gewacht, want ik heb december 2010 (13 maanden geleden) nog 20 jaar kunnen vastleggen tegen 4,35%
[..]
Net als de huurverhoging per jaar, die ijlt wat na op de inflatie. Mocht de OZB excessief stijgen dan zal dat door je verhuurder gewoon aan jouw doorberekend worden hoor, maak je daar maar geen zorgen over.
[..]
Een tientje? Grappenmaker, je 800,- huur nu, is over 20 jaar bij gemiddeld 2% verhoging per jaar 1165,- en bij 3% al 1403,- per maand.
Overigens vind ik 800,- huur voor een appartement van 95 m2 onbegrijpelijk. Ja, ik weet dat het ervoor betaald wordt, ik begrijp alleen dat mensen dat willen. Voor dat geld koop of huur je ook woning met 3 verdiepingen incl. voor- en achtertuin.
Bullshit. Je koopt bv in Zwijndrecht, voor 160 a 180K gewoon een nette tussenwoning in een volstrekt nette buurt. Maar als jij je voor 800,- per maand 3 hoog in een appartementje van 95m2 wilt laten proppen, heb ik daar ook vrede mee.quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:32 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Ja. In Limburg misschien.
800 euro huur voor zo'n appartement is in de Randstad gewoon een koopje. En zeker weten goedkoper dan kopen, zéker bij deze dalende markt.
Ik betaal het ook, in Doetinchem, voor 80 m2. Wel zgan. appartement met eigen parkeerplaats en vrij luxe en incl. servicekosten. Het is aardig wat geld, maar als je twijfelt over huren of nu kopen is huren de betere optie. De huur die ik de komende 1 of 2 jaar betaal weegt bij lange na niet op tegen hypotheekrente+waardedaling+onderhoud+OZB van een gelijkwaardig appartement. Die hier zijn overigens al gedaald van 205k in 2006 naar ca. 180k nu.quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Overigens vind ik 800,- huur voor een appartement van 95 m2 onbegrijpelijk. Ja, ik weet dat het ervoor betaald wordt, ik begrijp alleen niet dat mensen dat willen. Voor dat geld koop of huur je ook woning met 3 verdiepingen incl. voor- en achtertuin.
Ik wil een huis in de prijsklasse rond de 300k kopen verwacht ik. Dan kun je sowieso beter nog even wachten, die dalen gemiddeld genomen harder in waarde.quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Bullshit. Je koopt bv in Zwijndrecht, voor 160 a 180K gewoon een nette tussenwoning in een volstrekt nette buurt. Maar als jij je voor 800,- per maand 3 hoog in een appartementje van 95m2 wilt laten proppen, heb ik daar ook vrede mee.
Je mist het punt. Ik begrijp niet dat mensen voor appartementen zoveel betalen. Je kunt voor hetzelfde geld gewoon in een eengezinswoning wonen. Wellicht 10 km verderop, maar wat geeft dat?quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:47 schreef leolinedance het volgende:
Ik betaal het ook, in Doetinchem, voor 80 m2. Wel zgan. appartement met eigen parkeerplaats en vrij luxe en incl. servicekosten. Het is aardig wat geld, maar als je twijfelt over huren of nu kopen is huren de betere optie. De huur die ik de komende 1 of 2 jaar betaal weegt bij lange na niet op tegen hypotheekrente+waardedaling+onderhoud+OZB van een gelijkwaardig appartement. Die hier zijn overigens al gedaald van 205k in 2006 naar ca. 180k nu.
Dat is 25k in 5-6 jaar. Zeg maar 4500 per jaar. Grofweg 350-400 euro per maand. Lekker hoor
Denk dat jij het punt mist. Daar wíl ik niet wonen. Ooit in de buurt van Doetinchem geweest?quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je mist het punt. Ik begrijp niet dat mensen voor appartementen zoveel betalen. Je kunt voor hetzelfde geld gewoon in een eengezinswoning wonen. Wellicht 10 km verderop, maar wat geeft dat?
De meeste believers hier wachten al sinds 2003. En een woning is voor de meesten van hen verder buiten bereik dan ooit tevoren. Heb ik het niet eens over het gemiste woongenot over al die jaren. (Je huis kunnen aanpassen aan al je wensen is onbetaalbaar).quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:50 schreef leolinedance het volgende:
Ik wil een huis in de prijsklasse rond de 300k kopen verwacht ik. Dan kun je sowieso beter nog even wachten, die dalen gemiddeld genomen harder in waarde.
Als ik 2 jaar geleden een huis had gekocht had ik nu al 25k af kunnen schrijven...quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De meeste believers hier wachten al sinds 2003. En een woning is voor de meesten van hen verder buiten bereik dan ooit tevoren. Heb ik het niet eens over het gemiste woongenot over al die jaren. (Je huis kunnen aanpassen aan al je wensen is onbetaalbaar).
Wellicht is het een gat in de markt om voor sommige mensen om in een koopwoning voor een X-bedrag voor 100 jaar 1m2 te reserveren om de urn te plaatsen?
Moet je wel heel snel zijn, ik gooi er nog een houtblokje in en ga even relaxen met het vrouwtje. Welverdiend. Door vooruit te kijken.quote:
Als je 2 jaar geleden een huis had gekocht, had je misschien wel 50K aan rente (gedurende de looptijd) kunnen besparen....quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:56 schreef leolinedance het volgende:
Als ik 2 jaar geleden een huis had gekocht had ik nu al 25k af kunnen schrijven...
Dacht het nietquote:Op donderdag 5 januari 2012 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je 2 jaar geleden een huis had gekocht, had je misschien wel 50K aan rente kunnen besparen....
Ik was hem al aan het editten, omdat ik vermoedde dat je het niet zou vatten...quote:
Jaja..hoe kon ik ook zo naïef zijn. Het is natuurlijk heel gunstig als je net nieuwe koopwoning ruim 10% in waarde daalt in 2 jaar tijd!quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik was hem al aan het editten, omdat ik vermoedde dat je het niet zou vatten...
Lees nog eens, en reken zelf eens.
Niet als je kortzichtig bent natuurlijk. Maar normaliter koop je een woning voor een langere tijd dan 2 jaar...(Uitzonderingen die niet kunnen rekenen buiten beschouwing gelaten.)quote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:07 schreef leolinedance het volgende:
Jaja..hoe kon ik ook zo naïef zijn. Het is natuurlijk heel gunstig als je net nieuwe koopwoning ruim 10% in waarde daalt in 2 jaar tijd!
In Zijndrecht koop je echt geen "nette tussenwoning" voor dat geld, maar alleen een door babyboomers afgeleefd hok met de bouwkeuken uit de jaren '70 er nog in.quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Bullshit. Je koopt bv in Zwijndrecht, voor 160 a 180K gewoon een nette tussenwoning in een volstrekt nette buurt. Maar als jij je voor 800,- per maand 3 hoog in een appartementje van 95m2 wilt laten proppen, heb ik daar ook vrede mee.
Blablabla. Natuurlijk kun je beter even wachten met instappen als de prijzen dalen, omdat dat je een hoop geld kan besparen. Óók (of juist!) op de lange duur. En dat weet je zelf ook wel, je zit hier alleen een slap verhaal op te hangen omdat je weet dat je binnenkort zelf ook nog een keer van je hut af moet, om vervolgens lekker naar Spanje te vertrekken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet als je kortzichtig bent natuurlijk. Maar normaliter koop je een woning voor een langere tijd dan 2 jaar...(Uitzonderingen die niet kunnen rekenen buiten beschouwing gelaten.)
Maar goed, als jij er gelukkig mee bent, dan heb je uiteraard mijn zegen. Huur er voor mijn part 2, 3 of 4 tegelijk.
quote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:38 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Blablabla. Natuurlijk kun je beter even wachten met instappen als de prijzen dalen, omdat dat je een hoop geld kan besparen. Óók (of juist!) op de lange duur. En dat weet je zelf ook wel, je zit hier alleen een slap verhaal op te hangen omdat je weet dat je binnenkort zelf ook nog een keer van je hut af moet, om vervolgens lekker naar Spanje te vertrekken.
Het is je gegund, maar helaas voor jou niet meer over de rug van naïeve schapen.
Doetinchem is trouwens een leuk stadje. M'n eerste vriendin kwam daar vandaan, ben er vaak geweest, best geinig.quote:Op donderdag 5 januari 2012 23:53 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Denk dat jij het punt mist. Daar wíl ik niet wonen. Ooit in de buurt van Doetinchem geweest?Die raak je ook niet makkelijk meer kwijt over een paar jaar.
Helaas. Alweer faliekant mis. Ik wil gewoon de komende 40 jaar blijven wonen waar ik nu zit...quote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:38 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
omdat je weet dat je binnenkort zelf ook nog een keer van je hut af moet, om vervolgens lekker naar Spanje te vertrekken.
Ik heb een baan in de Achterhoek, daarom woon ik er. Doetinchem is het beste wat je er hebt, en inderdaad ook best te pruimen. In de gehuchten hier in de buurt (Ulft, Hummelo, Wehl, Didam, Varsseveld etc.) zou ik nog niet dood gevonden willen wordenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:40 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
[..]
Doetinchem is trouwens een leuk stadje. M'n eerste vriendin kwam daar vandaan, ben er vaak geweest, best geinig.
Ik zou er inderdaad ook geen huis kopen als ik van plan was om binnenkort te vertrekken. De kans dat je er lang mee blijft zitten is inderdaad (te) groot.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:44 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik heb een baan in de Achterhoek, daarom woon ik er. Doetinchem is het beste wat je er hebt, en inderdaad ook best te pruimen. In de gehuchten hier in de buurt (Ulft, Hummelo, Wehl, Didam, Varsseveld etc.) zou ik nog niet dood gevonden willen worden![]()
Ik wil over een jaar, of wellicht iets later, terug naar Brabant (regio Eindhoven) waar ik vandaan kom en waar vrienden en familie wonen.
Natuurlijk koop je een woning voor meer dan 2 jaar! En natuurlijk ben je bij koop beter af dan bij huur (tenzij je in de bijstand komt o.i.d.) als je over 40 jaar rekent.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 00:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet als je kortzichtig bent natuurlijk. Maar normaliter koop je een woning voor een langere tijd dan 2 jaar..
Zo kijk ik er ook tegenaan. Bijna al mijn vrienden hebben een huis gekocht. Ze vinden huren "geld weg gooien". Ze vergeten even dat een eigen huis onderhoud nodig heeft en dat als je er vanaf wilt dat in deze tijd niet 1,2,3 geregeld is. Daarnaast denken ze allemaal nog steeds dat de huizenprijzen wel weer gaan stijgen binnenkort. Ik moet het nog maar afwachten. Als de daling zich voort blijft zetten dan is het kopen van een huis op dit moment gewoon geld in een bodemloze put gooien. Van mijn huurhuis kan ik binnen een maand af als ik dat wil.quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt, je weet het niet. Echter huur je met name voor de korte termijn, en op korte termijn is 4% prijsdaling per jaar redelijk realistisch. Of het over 6 jaar weer stijgt is inderdaad koffiedik kijken, maar op korte termijn zet ik toch m'n geld op nu een paar jaar huren, daarna kopen. Mijn (persoonlijke) verwachting is dat ik dan totaal over die 12 jaar goedkoper uit ben dan als ik nu koop, net onder de piek.
Kopen = je geld over de schutting gooien.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:29 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Als de daling zich voort blijft zetten dan is het kopen van een huis op dit moment gewoon geld in een bodemloze put gooien. Van mijn huurhuis kan ik binnen een maand af als ik dat wil.
- dalende huizenprijzenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:29 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Ze vinden huren "geld weg gooien". Ze vergeten even dat een eigen huis onderhoud nodig heeft en dat als je er vanaf wilt dat in deze tijd niet 1,2,3 geregeld is.
En binnenkort ook meer rente gaan betalen, want die gaat niet onbeperkt laag blijven met het aantal aanbieders wat zich terugtrekt van de kapitaalmarkt.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:13 schreef BertV het volgende:
[..]
- dalende huizenprijzen
- meer belasting betalen
- meer verzekeringen
- onderhoud
- blok aan je been
- onzekerheid wat betreft HRA
Ik vind het idee van het sparen voor een eigen huis best romantisch, maar de laatste tijd met al dan niet gedeeltelijk-aflossingsvrij gaat nergens meer over.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
En binnenkort ook meer rente gaan betalen, want die gaat niet onbeperkt laag blijven met het aantal aanbieders wat zich terugtrekt van de kapitaalmarkt.
Het enige voordeel wat ik nu nog aan kopen zie is het woongenot en dat je alles naar eigen smaak kunt maken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:16 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik vind het idee van het sparen voor een eigen huis best romantisch, maar de laatste tijd met al dan niet gedeeltelijk-aflossingsvrij gaat nergens meer over.
Plus dat je de marge die je verhuurder maakt in eigen zak kunt steken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:52 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
[..]
Het enige voordeel wat ik nu nog aan kopen zie is het woongenot en dat je alles naar eigen smaak kunt maken.
Hoe bedoel je dat?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:08 schreef malleable het volgende:
[..]
Plus dat je de marge die je huurder maakt in eigen zak kunt steken.
Iemand verhuurt een huis omdat hij er winst op wilt maken, zelfs als dat niet het geval is zijn er allerlei kosten en risico's die de huurder door berekent in de huur.quote:
Marge? Ik hoor van kopers alleen maar dat er subsidie geld bij moet. De marge die de huurder maakt word gedeeltelijk gebruikt voor onderhoud, alleen vrije sector woningen dragen een groot deel van de marge af aan de aandeelhouders.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:08 schreef malleable het volgende:
[..]
Plus dat je de marge die je huurder maakt in eigen zak kunt steken.
correctie.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:11 schreef malleable het volgende:
[..]
Iemand verhuurt een huis omdat hij er winst op wilt maken, zelfs als dat niet het geval is zijn er allerlei kosten en risico's die de huurder door berekent in de huur. omdat hij het niet verkocht krijgt.
In veel gevallen is dat zoquote:
Dit is dan ook een abnormaal hoge huurprijs voor een woning met deze vraagprijs.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:47 schreef malleable het volgende:
Voorbeeldje:
http://www.funda.nl/huur/purmerend/huis-47288959-arestraat-26/
Huurprijs ¤ 850 /mnd
Vraagprijs ¤ 187.500 k.k.
Aangenomen dat het huis volledig is gefinancierd met vreemd vermogen tegen 5% dat is dus een rente last van ¤ 781.25 per maand. Dat is dus minder dan de huur vraag prijs. (komt er misschien nog tijdelijk hypotheekrente aftrek bij ook).
Aangenomen dat het huis niet is gefinancierd, bij verkoop levert de ¤ 187.500 op de bank 3% rendement op (¤ 468.75 per maand).
Verhuren is dus een heel interessante optie. Al is het waarschijnlijk niet de eerste keus van de eigenaar.
Mee eens maar volgens funda een van de goedkoopste huurwoningen in Purmerend.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 15:28 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dit is dan ook een abnormaal hoge huurprijs voor een woning met deze vraagprijs.
Zet dat Purmereutel (net als Heerhugowaard) maar in het rijtje "Ulft, Hummelo, Wehl, Didam, Varsseveld etc.) zou ik nog niet dood gevonden willen worden".quote:Op vrijdag 6 januari 2012 15:43 schreef malleable het volgende:
[..]
Mee eens maar volgens funda een van de goedkoopste huurwoningen in Purmerend.
ja tot je de eerste zes telefoontjes van de huurder over kapotte ruit, lekke verwarmingsketel, overlopende regengoot en ook van de buren over de struiken die niet geknipt worden en hij inmiddels twee maand achter is en aan de rechter om een herziening van de huur gevraag heeft op puntenstelselquote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:47 schreef malleable het volgende:
Voorbeeldje:
http://www.funda.nl/huur/purmerend/huis-47288959-arestraat-26/
Huurprijs ¤ 850 /mnd
Vraagprijs ¤ 187.500 k.k.
Aangenomen dat het huis volledig is gefinancierd met vreemd vermogen tegen 5% dat is dus een rente last van ¤ 781.25 per maand. Dat is dus minder dan de huur vraag prijs. (komt er misschien nog tijdelijk hypotheekrente aftrek bij ook).
Aangenomen dat het huis niet is gefinancierd, bij verkoop levert de ¤ 187.500 op de bank 3% rendement op (¤ 468.75 per maand).
Verhuren is dus een heel interessante optie. Al is het waarschijnlijk niet de eerste keus van de eigenaar.
Des te bizarder toch dat daar geen bergen huizen voor ¤ 500 per maand te huur zijn?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Zet dat Purmereutel (net als Heerhugowaard) maar in het rijtje "Ulft, Hummelo, Wehl, Didam, Varsseveld etc.) zou ik nog niet dood gevonden willen worden".
Ieder provincie heeft zo z'n plaatsen met "ontdoden"
Kapotte ruiten zijn voor rekening van de huurder, deze doet er goed aan een verzekering af te sluiten. De meeste corporaties bieden deze aan. Het schoonhouden van de dakgoot, onderhoud tuin is ook voor rekening van de huurder. De CV is voor rekening van de verhuurder zolang deze in eigendom is van de verhuurder.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:14 schreef Goofjansen het volgende:
ja tot je de eerste zes telefoontjes van de huurder over kapotte ruit, lekke verwarmingsketel, overlopende regengoot en ook van de buren over de struiken die niet geknipt worden en hij inmiddels twee maand achter is en aan de rechter om een herziening van de huur gevraag heeft op puntenstelsel![]()
Schade aan de woning is voor rekening van de huurder, normale slijtage is voor rekening van de verhuurder.quote:En vraagt om andere binnendeuren omdat zijn kinderen er steeds doorheen gaan met de bal, en dat de hardhouten vloer zo kaal is van die stalen schoenen
o bij mij komen er ieder jaar jongens de goten schoon maken en de verwarmingsketel nakijkenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kapotte ruiten zijn voor rekening van de huurder, deze doet er goed aan een verzekering af te sluiten. De meeste corporaties bieden deze aan. Het schoonhouden van de dakgoot, onderhoud tuin is ook voor rekening van de huurder. De CV is voor rekening van de verhuurder zolang deze in eigendom is van de verhuurder.
[..]
Schade aan de woning is voor rekening van de huurder, normale slijtage is voor rekening van de verhuurder.
Misschien in de sociale woningbouw? Blijkbaar is er nog steeds een te hoge bevolkingsdichtheid en -groei. Tijd dat de kinderbijslag wordt afgeschaft. Waarom eigenlijk geen éénkind-politiek zoals in China?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 16:17 schreef malleable het volgende:
[..]
Des te bizarder toch dat daar geen bergen huizen voor ¤ 500 per maand te huur zijn?
Omdat de meeste groei uit immigratie komt en Geert helaas geen meerderheid in de kamer heeft.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien in de sociale woningbouw? Blijkbaar is er nog steeds een te hoge bevolkingsdichtheid en -groei. Tijd dat de kinderbijslag wordt afgeschaft. Waarom eigenlijk geen éénkind-politiek zoals in China?
Even op woningnet gekeken. 11 tot 24 jaar wachttijd? wtf!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien in de sociale woningbouw? Blijkbaar is er nog steeds een te hoge bevolkingsdichtheid en -groei. Tijd dat de kinderbijslag wordt afgeschaft. Waarom eigenlijk geen éénkind-politiek zoals in China?
quote:Slaperdijk 8
Purmerend - De Purmer
Eengezinswoning 4k
69 m²
Aangeboden door Wooncompagnie
Huur: ¤ 591,51 p.m.
U kunt reageren tot
9-1-2012 | 13:00 uur
Wachttijdindicatie
Met urgentie / indicatie
tot 12 maanden
Zonder urgentie / indicatie
11 tot 24 jaar
Dat is nou de vrijheid van het huren waar men het hier altijd over heeftquote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:44 schreef malleable het volgende:
[..]
Even op woningnet gekeken. 11 tot 24 jaar wachttijd? wtf!
[..]
Het gevolg van een overheid die:quote:Op vrijdag 6 januari 2012 17:44 schreef malleable het volgende:
[..]
Even op woningnet gekeken. 11 tot 24 jaar wachttijd? wtf!
[..]
Ik ken het van sommige vrienden, die houdden daar absoluut geen rekening mee. Zeker onderhoud is een ondergeschoven kindje.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:13 schreef BertV het volgende:
[..]
- dalende huizenprijzen
- meer belasting betalen
- meer verzekeringen
- onderhoud
- blok aan je been
- onzekerheid wat betreft HRA
en de onmogelijkheid om het nog enigszins representatief te verkopenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 21:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik ken het van sommige vrienden, die houdden daar absoluut geen rekening mee. Zeker onderhoud is een ondergeschoven kindje.
Beetje kort door de bocht, maar wel correct. Hier in de buurt lag een groot stuk Bouwfondsterrein al jaren braak, bestemd voor woningbouw. Plannen, plannen en nog eens plannen. Toestroom asielzoekers eind vorige eeuw: binnen 6 maanden stond er een AZC waar meer dan 800 asielzoekers werden opgeborgen en rondhingen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 18:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het gevolg van een overheid die:
-nieuwbouw vrijwel verbiedt tenzij je tonnen neerlegt
-kinderen subsidieert
-asielzoekers subsidieert
-woningcorporaties schatrijk laat worden terwijl ze hun basistaak (=zorgen voor voldoende betaalbare woonruimte) niet uitvoeren
Helaas zal dit over 10 jaar nog steeds zo zijn, hooguit met een langere wachtlijst...
Dit soort locaties dient gewoon ingericht te worden als recreatiefpark met een groot speelterein voor de kids.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 09:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Beetje kort door de bocht, maar wel correct. Hier in de buurt lag een groot stuk Bouwfondsterrein al jaren braak, bestemd voor woningbouw. Plannen, plannen en nog eens plannen. Toestroom asielzoekers eind vorige eeuw: binnen 6 maanden stond er een AZC waar meer dan 800 asielzoekers werden opgeborgen en rondhingen.
4 jaar later: toestroom ingedamd, AZC leeg en in 2004 binnen 3 maanden weg. Nu weer braakliggend en...plannen, plannen, plannen......gemeente tonnen verspijkerd aan landschapsarchitekten, rapporten en visies e.d.....nog steeds braakliggend.
nieuwe vinex wijken ???quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit soort locaties dient gewoon ingericht te worden als recreatiefpark met een groot speelterein voor de kids.
Men klaagt dat kinderen niet meer buitenspelen maar dat is ook niet zo heel gek als je de nieuwe vinex wijken ziet.
Vinex is pas in 1991 als begrip geintoduceerd, hebben ze dan huizen van voor die tijd ook tot vinex gebombardeerd.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nieuwe vinex wijken ???
Gemiddeld zijn ze 25 jaar oud
Je wilt niet weten waar ze druk mee zijn.....reorganiseren, reorganiseren en.....reorganiseren.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 11:59 schreef michaelmoore het volgende:
Ach war is de tijd dat het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten heette en men er 15.000 woningen per jaar uitknalde
Dat zou mooi zijn, nu sjouwen er alleen hondeneigenaren met die strontproducerende monsters er rond en is het een grote hondenstrontverzamelplek geworden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit soort locaties dient gewoon ingericht te worden als recreatiefpark met een groot speelterein voor de kids.
Men klaagt dat kinderen niet meer buitenspelen maar dat is ook niet zo heel gek als je de nieuwe vinex wijken ziet.
inderdaadquote:Op zaterdag 7 januari 2012 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vinex is pas in 1991 als begrip geintoduceerd, hebben ze dan huizen van voor die tijd ook tot vinex gebombardeerd.
Maar de grondprijzen verlagen? Ho maar.... daar doen we dus niet aan.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 09:33 schreef blomke het volgende:
Nu weer braakliggend en...plannen, plannen, plannen......gemeente tonnen verspijkerd aan landschapsarchitekten, rapporten en visies e.d.....nog steeds braakliggend.
QFT.... het draait alleen maar om de gefingeerde opbrengsten. Men is totaal niet bereid om hun prijzen te herzien, want HET STAAT GESCHREVEN IN DE BOEKEN.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 11:59 schreef michaelmoore het volgende:
Ach war is de tijd dat het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten heette en men er 15.000 woningen per jaar uitknalde
Nu zijn het speculanten en ze komen tot niets meer, en zo is het in heel Nederland, allemaal zijn ze druk met de huizenbubble hoog te houden
tja, met het jaarverslag als hun Bijbel.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
QFT.... het draait alleen maar om de gefingeerde opbrengsten. Men is totaal niet bereid om hun prijzen te herzien, want HET STAAT GESCHREVEN IN DE BOEKEN.
Werkelijk hilarisch om te zien hoe dat zooitje faalhazen aan hun eigen religie ten onder gaat
Alweer een flinke correctie dusquote:Op donderdag 5 januari 2012 08:59 schreef Bayswater het volgende:
En weer op 242.836 woningen te koop, de storm laat zijn sporen achter op Funda.
Hebbenquote:Op donderdag 5 januari 2012 16:55 schreef fedsingularity het volgende:
Cool!
Er worden hier allemaal appartementen aangeboden als vrije huurwoning. Het hele project stond te koop maar omdat de verkopen zó tegenvielen is de knoop al binnen een jaar na oplevering al doorgehakt. Waar je normaal 220K+ moest neerleggen (ex. servicekosten), krijg je nu voor 800 euro inclusief in een nagelnieuw appartement van 95 m2, voorzien van nieuwe keuken en badkamer.
Heck, doe mij die maar![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |