Hij is vanavond bij Pauw en Witteman dus wellicht licht hij zijn uitspraken toe.quote:Op dinsdag 29 november 2011 19:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hoe lang gaat het nog duren, 1 week, 2 weken?? Ik heb het gevel dat alles in een stroomversnelling raakt! Hoogervorst doet ook nog een leuke duit in het zakje met zijn rake uitspraken trouwens!
"de euro is een misgeboorte"
"de problemen zijn onbeheersbaar geworden"
http://www.telegraaf.nl/d(...)jn_8_miljard___.htmlquote:ene krijgt zijn 8 miljard'
BRUSSEL (AFN) - De eurolanden zullen vanavond instemmen met het vrijgeven van 8 miljard euro aan noodhulp voor Griekenland. De Oostenrijkse minister van Financiën Maria Fekter zei dat dinsdag voor het begin van de vergadering van de EU-ministers van Financiën in Brussel.
Het geld, dat al eerder was toegezegd, was door de eurolanden geblokkeerd tot de Griekse regeringspartijen zich schriftelijk zouden binden aan het doorvoeren van door de EU, de Europese Centrale Bank en het IMF geëiste bezuinigingen en hervormingen. Zowel de nieuwe premier Lucas Papademos als de conservatieve voorman Antonis Samaras hebben zich daar inmiddels per brief toe verbonden.
Minister Jan Kees de Jager zei het verslag van experts van EU, ECB en IMF te willen afwachten. Maar als hun advies positief is, wat algemeen wordt verwacht, kan het geld worden vrijgegeven zodra ook het IMF-bestuur daarmee instemt.
Uitstel van executie. Zoals we al jaren doen.quote:Op dinsdag 29 november 2011 20:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)jn_8_miljard___.html
waarom??? Griekenland is toch niet te redden, waarom in vredesnaam dan toch weer 8 miljard weggooien??????????/!
willen ze het onvermijdelijke bankroet over de feestdagen heentillen? gaan ze met die 8 miljard januari 2012 halen? het moet met de kerst te maken hebben, ik kan niets anders verzinnen. duur cadeautje dan..quote:Op dinsdag 29 november 2011 20:07 schreef Q. het volgende:
[..]
Uitstel van executie. Zoals we al jaren doen.
Omdat een Grieks faillissement of een Griekse uittreding de risicoperceptie over de eurozone zou verergeren en daarmee alle banken en overheden nog dieper in de problemen zou brengen (kapitaalvlucht, hogere rente op staatsschuld). Men wil de boel dus bij elkaar houden.quote:Op dinsdag 29 november 2011 20:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom??? Griekenland is toch niet te redden, waarom in vredesnaam dan toch weer 8 miljard weggooien??????????/!
iedereen weet toch dat dit niet gaat gebeuren!quote:Op dinsdag 29 november 2011 20:34 schreef dvr het volgende:
[..]
Omdat een Grieks faillissement of een Griekse uittreding de risicoperceptie over de eurozone zou verergeren en daarmee alle banken en overheden nog dieper in de problemen zou brengen (kapitaalvlucht, hogere rente op staatsschuld). Men wil de boel dus bij elkaar houden.
In de bredere context van de internationale kapitaalmarkten is het vooral van belang dat de euro het langer uithoudt dan de dollar. Het laatste halfjaar is er alweer heel veel geld uit de euro en in de dollar en de VS gevlucht. Als we hier rust krijgen zal die stroom weer omkeren, wat de druk op onze banken en overheden sterk zou doen verminderen. Dollar en euro doen al sinds 2008 om de zoveel maanden haasje-over, maar dit keer staat de euro wel heel lang en heel zwaar onder druk. Daar moet snel een einde aan komen, want de kans dat er hier banken gaan omvallen die redelijkerwijs te groot zijn om door hun overheid gered te kunnen worden loopt hard op. Om dat tij te keren moeten de leiders van de eurozone met drastische, geloofwaardige maatregelen en toezeggingen komen die de dragelijkheid van de schulden in de eurozone moeten verbeteren.
Natuurlijk gaat dat WEL gebeuren! Liever met goede afspraken op termijn een procentje of 30 op zuidelijke schulden (tegoeden) moeten afschrijven dan in één klap een veel hoger percentage wanneer ze uittreden of defaulten. Stabiliteit gaat nu voor alles. Al die commentatoren in de angelsaksische pers die serieus menen dat de EU financiële zelfmoord gaat plegen zijn geschift. Debiteuren en crediteuren zullen beide water bij de wijn moeten doen, de vraag is alleen hoeveel water in wiens wijn, en op welke wijze. Daar wordt nog over gekibbeld.quote:Op dinsdag 29 november 2011 20:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
iedereen weet toch dat dit niet gaat gebeuren!
Zijn ze nu zo naïef of ligt het aan mij?quote:Brussels/Luxembourg – Euro area Finance Ministers agreed on 29 November on the terms and conditions to extend EFSF’s capacity by introducing sovereign bond partial risk participation and a Co-Investment approach. Ministers also adopted amended EFSF guidelines concerning intervention in the primary and secondary debt markets and precautionary credit lines in order to use leverage. Klaus Regling CEO of EFSF commented “Both options are designed to enlarge the capacity of the EFSF so that the new instruments available to the EFSF can be used efficiently”.
Under the partial risk protection, EFSF would provide a partial protection certificate to a newly issued bond of a Member State. The certificate could be detached after initial issue and could be traded separately. It would give the holder an amount of fixed credit protection of 20-30% of the principal amount of the sovereign bond. The partial risk protection is to be used primarily under precautionary programmes and is aimed at increasing demand for new issues of Member States and lowering funding costs.
Under option two, the creation of one or more Co-Investment Funds (CIF) would allow the combination of public and private funding. A CIF would purchase bonds in the primary and/or secondary markets. Where the CIF would provide funding directly to Member States through the purchase of primary bonds, this funding could, inter alia, be used by Member States for bank recapitalisation. The CIF would comprise a first loss tranche which would be financed by EFSF.
Chris Frankel CFO and Deputy CEO of EFSF commented “Following extensive discussions with investors covering all types and geographical regions, a number of them have given their positive views and signalled their willingness to participate.”
EFSF will now implement these two approaches to be ready early in 2012 to use them effectively in the context of the guidelines for the new instruments on market interventions.
EFSF will be able to use both leverage options simultaneously. The final amount of “firepower” achieved through the use of the options will depend upon the concrete use and mix of the instruments and particularly the exact degree of protection between 20% and 30%. EFSF has currently a lending capacity of ¤440 billion and firm commitments regarding Ireland and Portugal totalling ¤43.7 billion.
EFSF is also expected to finance a second aid programme for Greece and fulfil tasks such as financing recapitalisation of financial institutions in non-programme countries. Without knowing the exact amounts needed, EFSF should be able to leverage own resources of up to ¤250 billion. Deployment of either instrument using leverage will only be made following a request from a Member State. Any support from the EFSF will be linked to strict policy conditionality, monitoring and surveillance procedures.
Degene die dit voorstel bedacht hebben denken slim te zijn en draaien de rest een rad voor ogen. Als ik zo die constructie lees is die wederom veel te complex wat geheid een voorbode is voor een vervolg waarbij men nog extremere oplossingen moet gaan zoeken.quote:Op woensdag 30 november 2011 06:54 schreef iamcj het volgende:
[..]
Zijn ze nu zo naïef of ligt het aan mij?
Bla bla bla....quote:Rutte en Obama oneens over rol ECB
` Premier Rutte is in de Verenigde
Staten waar hij een bezoek heeft
gebracht aan president Obama in het
Witte Huis.Ze hebben het onder meer
gehad over de schuldencrisis.
Rutte zegt dat hij tegenover Obama
Duitsland heeft verdedigd.De VS wil dat
de Europese Centrale Bank de geldkraan
openzet,maar volgens Rutte kan dat niet
zomaar.Ook hebben ze het gehad over de
situatie in Iran:alle opties liggen wat
dat betreft open.
Rutte bracht een cadeautje voor Obama
mee:een shirt van het Nederlands
honkbalteam,dat vorige maand in Panama
wereldkampioen werd.
Daar is het nu veel te laat voor, dat had 2 jaar geleden al moeten gebeuren. Als je nu nog gelooft dat het wel weer goed komt dan kan je zo de politiek in.quote:Op dinsdag 29 november 2011 23:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat dat WEL gebeuren! Liever met goede afspraken op termijn een procentje of 30 op zuidelijke schulden (tegoeden) moeten afschrijven dan in één klap een veel hoger percentage wanneer ze uittreden of defaulten. Stabiliteit gaat nu voor alles. Al die commentatoren in de angelsaksische pers die serieus menen dat de EU financiële zelfmoord gaat plegen zijn geschift. Debiteuren en crediteuren zullen beide water bij de wijn moeten doen, de vraag is alleen hoeveel water in wiens wijn, en op welke wijze. Daar wordt nog over gekibbeld.
Dat is natuurlijk gewoon onzin he? Het probleem kan nog altijd opgelost worden. Als ik leen van onze zuiderburen dan is daar '5 minuten politieke moed' voor nodig en dan is de hele crisis over. Dan staat de eurozone er plotseling bij als een regio met een schuldenlast die goed te beheersen is (beter dan in de VS) en met een duidelijke tendens om de zaken op orde te krijgen.quote:Op woensdag 30 november 2011 10:36 schreef PattyBrard het volgende:
[..]
Daar is het nu veel te laat voor, dat had 2 jaar geleden al moeten gebeuren. Als je nu nog gelooft dat het wel weer goed komt dan kan je zo de politiek in.
Ik denk ook dat de euro blijft bestaan.quote:Op woensdag 30 november 2011 10:36 schreef PattyBrard het volgende:
[..]
Daar is het nu veel te laat voor, dat had 2 jaar geleden al moeten gebeuren. Als je nu nog gelooft dat het wel weer goed komt dan kan je zo de politiek in.
Merkel toont als enige leiderschap.quote:Op woensdag 30 november 2011 10:25 schreef HiZ het volgende:
Ok, is Merkel dom of strategisch en tactisch geniaal alle oppositie tegen haar geheime masterplan aan het vernietigen?
Politieke moed, eerder je in een wespennest gaan begeven en eens kijken hoe we nu bindende afspraken kunnen maken en wat er nu precies moet gebeuren met landen die gemaakte afspraken overtreden. Ik zie ze daar niet uit komen.quote:Op woensdag 30 november 2011 11:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk gewoon onzin he? Het probleem kan nog altijd opgelost worden. Als ik leen van onze zuiderburen dan is daar '5 minuten politieke moed' voor nodig en dan is de hele crisis over. Dan staat de eurozone er plotseling bij als een regio met een schuldenlast die goed te beheersen is (beter dan in de VS) en met een duidelijke tendens om de zaken op orde te krijgen.
"dat komt door de duitsers"quote:Op woensdag 30 november 2011 14:35 schreef Drugshond het volgende:
"papa, waarom vreten we bloembollen?"
quote:
Natuurlijk komen ze daar niet uit. Omdat soort afspraken te maken moet een land soevereiniteit afstaan en hoewel ze daar op papier toe bereid zullen zijn weten we allemaal wat er gebeurt als die afspraken in de praktijk zullen moeten worden uitgevoerd, dan vegen landen er hun spreekwoordelijke reet mee af.quote:Op woensdag 30 november 2011 14:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Politieke moed, eerder je in een wespennest gaan begeven en eens kijken hoe we nu bindende afspraken kunnen maken en wat er nu precies moet gebeuren met landen die gemaakte afspraken overtreden. Ik zie ze daar niet uit komen.
quote:Op woensdag 30 november 2011 15:14 schreef HiZ het volgende:
ECB en FED (en andere centrale banken) gaan maatregelen nemen om meer liquiditeit beschikbaar te stellen.
Eigenlijk weet iedereen al wat ze gaan doen. Er zal meer macht naar de EU gaan, dat is namelijk de enige logische weg uit dit wespennest. Maar ook weten de politieke leiders dat het EU sentiment de laatste jaren steeds verder aan het afnemen is, waardoor men toch huiverig is geworden voor deze machtsoverdracht die eigenlijk al vanaf dag 1 van de euro bekend was. De leiders die dit gaan doen zullen de volgende stembusgang niet als oplossers van de crisis worden herkozen, maar waarschijnlijk keihard worden afgestraft voor dit bedrog van de Europese burger.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:14 schreef HiZ het volgende:
ECB en FED (en andere centrale banken) gaan maatregelen nemen om meer liquiditeit beschikbaar te stellen.
Exact... We had to destroy the village in order to save itquote:Op woensdag 30 november 2011 15:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Eigenlijk weet iedereen al wat ze gaan doen. Er zal meer macht naar de EU gaan, dat is namelijk de enige logische weg uit dit wespennest. Maar ook weten de politieke leiders dat het EU sentiment de laatste jaren steeds verder aan het afnemen is, waardoor men toch huiverig is geworden voor deze machtsoverdracht die eigenlijk al vanaf dag 1 van de euro bekend was. De leiders die dit gaan doen zullen de volgende stembusgang niet als oplossers van de crisis worden herkozen, maar waarschijnlijk keihard worden afgestraft voor dit bedrog van de Europese burger.
Dat hele gezeur over 'sentiment' is meteen weg zodra de EU over echte politiek gaat en niet meer over institutioneel sleutelwerk.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Eigenlijk weet iedereen al wat ze gaan doen. Er zal meer macht naar de EU gaan, dat is namelijk de enige logische weg uit dit wespennest. Maar ook weten de politieke leiders dat het EU sentiment de laatste jaren steeds verder aan het afnemen is, waardoor men toch huiverig is geworden voor deze machtsoverdracht die eigenlijk al vanaf dag 1 van de euro bekend was. De leiders die dit gaan doen zullen de volgende stembusgang niet als oplossers van de crisis worden herkozen, maar waarschijnlijk keihard worden afgestraft voor dit bedrog van de Europese burger.
Ja dat denk ik ook wel, maar meer voor de knoflooklanden, en later alleen voor Spanje of Italiequote:Op woensdag 30 november 2011 11:13 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik denk ook dat de euro blijft bestaan.
Volgen mij weten ze nog niet dat we een willem alexander hebben die watermanager is, die zouden ze moeten inzetten dan gebeurt er meer dan nu.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:14 schreef HiZ het volgende:
Ik zeg ook altijd dat mensen zeuren als ik in mijn achterhoofd weet dat ze gelijk hebben, maar ik ze geen gelijk wil geven. Veel gebruikte tactiek in het verleden als mijn moeder iets vroeg.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat hele gezeur over 'sentiment' is meteen weg zodra de EU over echte politiek gaat en niet meer over institutioneel sleutelwerk.
Bestaat echte politiek nog wel in het huidige populistische klimaat waarin we beland zijn als globale wereld zijnde? Als we zien hoe een berlusconi nog serieus genomen wordt in europa terwijl er teveel belangverstrengeling was om deze man toe te laten tot wat dan ook. Een politicus moet in mijn optiek totaal onafhankelijk kunnen opereren dus ook geen belangen mogen hebben in bedrijven alleen maar om hun eigen onafhanklijkheid te onderstrepen. Zolang we zulke simpelen universele politieke waardes niet eens hebben zie ik de huidige generatie politici echt niets meer van een samenwerkend europa gaan bakken.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat hele gezeur over 'sentiment' is meteen weg zodra de EU over echte politiek gaat en niet meer over institutioneel sleutelwerk.
een samenwerkend Europa is niets mis mee, zoals de EEG.,quote:Op woensdag 30 november 2011 15:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bestaat echte politiek nog wel in het huidige populistische klimaat waarin we beland zijn als globale wereld zijnde?
. Zolang we zulke simpelen universele politieke waardes niet eens hebben zie ik de huidige generatie politici echt niets meer van een samenwerkend europa gaan bakken.
Dat stadium zijn we helaas al gepasseerdquote:Op woensdag 30 november 2011 15:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een samenwerkend Europa is niets mis mee, zoals de EEG.,
Een United States van Europa dat is de fout
Omdat jij niet begrijpt dat Duitsland (en andere Noordelijke landen) er niet op vooruit gaan als ze uitstappen.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook wel, maar meer voor de knoflooklanden, en later alleen voor Spanje of Italie
Inderdaad. Ik moet er niet aan denken dat er nog meer macht naar Brussel gaat, het is nu al zo'n enorm burocratisch molog. Ik zou best een paar jaartjes in Canada oid willen vertoeven, om de kat uit de boom te kijken.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat stadium zijn we helaas al gepasseerdPersoonlijk wordt ik er ook niet vrolijk van, misschien toch maar eens buiten Europa kijken wat de arbeidskansen zijn.
In Amerika momenteel stemming over een wet die het leger toestaat Amerikanen op eigen grondgebied op te pakken en onberperkt en onvoorwaardelijk vast te houden zonder proces.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een samenwerkend Europa is niets mis mee, zoals de EEG.,
Een United States van Europa dat is de fout
Wat maakt het uit of je een grote of een kleine munt hebt. Je moet gewoon de beste producten aanbieden dan maakt het geen reet uit of je in Euro's, guldens dollars of Yuan's betaalt krijgt. Dat geneuzel over de euro omdat we tegengas zouden moeten bieden aan de dollar en de yuan is gewoon onzin, behalve als je niet gelooft in je eigen kracht. En dat doen we blijkbaar niet.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:53 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat wil je nou doen met een kleine fuckmunt tegenover de dollar en yuan? En dan krijg je daar ook nog het Zwitserse probleem plus een instortend bankensysteem inclusief allerhande afschrijvingen bij cadeau.
Maar een muntunie kan NIET bestaan, het gaat niet om wat leuk is of nietquote:Op woensdag 30 november 2011 15:53 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Omdat jij niet begrijpt dat Duitsland (en andere Noordelijke landen) er niet op vooruit gaan als ze uitstappen.
Wat wil je nou doen met een kleine fuckmunt tegenover de dollar en yuan? En dan krijg je daar ook nog het Zwitserse probleem plus een instortend bankensysteem inclusief allerhande afschrijvingen bij cadeau.
Hij bestaat lekker toch. Ik begrijpt trouwens niet waarom je Hoogervorst nou zo'n held vindt. Heeft die dan zoveel slimme dingen gezegd? En riep hij dit in het verleden ook?quote:Op woensdag 30 november 2011 16:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar een muntunie kan NIET bestaan, het gaat niet om wat leuk is of niet
Dit is zo'n standaardverhaal van mensen die zich hebben laten wijsmaken dat er vrije markten bestaan.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of je een grote of een kleine munt hebt. Je moet gewoon de beste producten aanbieden dan maakt het geen reet uit of je in Euro's, guldens dollars of Yuan's betaalt krijgt. Dat geneuzel over de euro omdat we tegengas zouden moeten bieden aan de dollar en de yuan is gewoon onzin, behalve als je niet gelooft in je eigen kracht. En dat doen we blijkbaar niet.
Ook grote munten zijn te manipuleren daarmee is soros rijk geworden door op de val van de pond te speculeren.quote:Op woensdag 30 november 2011 16:14 schreef GoudIsEcht het volgende:
Misschien leer je ooit nog eens wat bij over politieke spelletjes rondom munten en wisselkoersen. Er zijn daarmee regimes ten val gebracht, en een kleine munt is nou eenmaal gemakkelijker te beïnvloeden (als ik manipuleren zeg komt er weer gehuil over aluminiumfolie) dan een grote.
quote:
Ja, want Soros heeft een enorm web van allerhande stichtingen om wereldwijd Amerikaanse belangen te implanteren en is natuurlijk gewoon onderdeel van de 'vrije markt' met gelijke kansen voor iedereen en keurig gescheiden belangen.quote:Op woensdag 30 november 2011 16:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook grote munten zijn te manipuleren daarmee is soros rijk geworden door op de val van de pond te speculeren.![]()
Oude posting... ff opnieuw in de schijnwerpers zetten in correlatie met M.Rutte.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Mijn vermoeden is dat het straks niet gaat over eurobonds maar dus over een Europese Treasury die de nationale begrotingen en schulden bewaakt en landen onder curatele kan stellen. Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar. De Europese Treasury kan dan brugkredieten geven uit een fonds (zoals het EFSF/ ESM) dat wordt gegarandeerd door de hele groep. Gedurende de periode dat je een brugkrediet krijgt heb je geen eigen controle meer over de begroting.
Ik kan me voorstellen dat als een dergelijk systeem wordt geaccepteerd, dat dan Duitsland accoord zal gaan om tijdelijk de ECB te ge(mis)bruiken om de huidige crisis te overbruggen. Betekent dan wel dat de PIIGS direct onder curatele komen.
Deze regeling wordt dan take it or leave it, dwz leave de euriozone als je niet accoord gaat met deze overdracht van soevereiniteit.
Ik kan er totaal naast zitten maar dit is op dit moment mijn gok waar ik denk dat ze op aanstuurt.
Het lijkt erop dat we toch met instemming van de DUitsers massaal gaan printen. Raar ook dat de automatische sancties weer ongedaan gemaakt kunnen worden bij meerderheid van stemmen. Het is allemaal weer een wassen neus dus. DIt leidt tot willekeur en vriendjespolitiek, nog meer dan nu. en alle schulden van alle landen opkopen totdat alle landen 60% hebben in een fonds, dat dan door de ECB weggeprint gaat worden, absurd gewoon!quote:Berlijn en Parijs willen nieuw EU-verdrag
Laatste update: 1 december 2011 22:35 info Bekijk op de kaart
TOULON - Frankrijk en Duitsland zullen zich samen inzetten voor een nieuw Europees verdrag. Dat moet zorgen voor meer begrotingsdiscipline.
Foto: AFP
Dat heeft de Franse president Nicolas Sarkozy donderdag gezegd tijdens een toespraak in de plaats Toulon.
Sarkozy pleitte in de rede voor ''meer discipline, meer solidariteit, meer verantwoordelijkheid, echt economisch bestuur''. Volgens de president hebben de Europese landen elkaar nodig, maar heeft ''de crisis de zwaktes en tegenstellingen blootgelegd''.
De nieuwe regels betekenen echter niet dat Europa een stap dichter bij ''een overkoepelende staat'' komt, benadrukte Sarkozy.
Tijd
Volgens Sarkozy dringt de tijd. ''De wereld wacht niet op Europa. Als Europa niet snel genoeg verandert, zal de geschiedenis zich schrijven zonder Europa. Zonder veranderingen is het mogelijk dat Europa wordt weggevaagd door de crisis''.
De Franse president ziet een belangrijke rol voor de Europese Centrale Bank (ECB) in het ondersteunen van de Europese economie, maar onderstreepte de onafhankelijke van het instituut. Frankrijk heeft de afgelopen tijd een aantal keer laten weten graag een actievere rol van de ECB te zien.
Schengen
Ook pleitte Sarkozy voor een vernieuwing van het verdrag van Schengen. ''Vrij verkeer van personen en goederen binnen de grenzen, zonder de buitengrenzen te controleren kan niet standhouden'', zo gaf hij aan.
De leiders van de Europese Unie komen volgende week bijeen in Brussel. Daar spreken ze over manieren om Europa door de moeilijke tijden te loodsen.
Polen
Ook de Poolse premier Donald Tusk vindt dat het Verdrag van Maastricht moet snel worden gewijzigd om meer financiële stabiliteit en integratie in de eurozone mogelijk te maken.
Volgens Tusk moeten de wijzigingen leiden tot 'efficiënt management van de eurozone'. Polen is klaar om een actieve bijdrage te leveren aan de redding van de eurozone, omdat dat ook 'in het belang van Polen is', aldus Tusk.
Voorts wil Tusk graag dat Polen en andere EU-lidstaten die geen deel uitmaken van de eurozone ook mee mogen beslissen over maatregelen die de stabiliteit in de eurozone moeten herstellen.
De Duitse minister van Economische Zaken Philipp Roesler heeft een stappenplan opgesteld dat moet leiden tot een stabiliteitsunie. Rösler wil onder meer dat er automatische sancties komen tegen landen die zich niet aan de begrotingsafspraken houden.
Ook wil hij de limiet voor het begrotingstekort als percentage van het bruto binnenlands product (bbp) verlagen naar 2 procent. Nu geldt in Europees verband nog een maximum van 3 procent.
EU-subsidies
Als voorbeeld van automatische sancties, die alleen bij meerderheid van stemmen kunnen worden voorkomen, geeft hij het bevriezen van EU-subsidies.
Rösler wil ook regelen dat de Europese Commissie preventief automatische boetes kan opleggen, als de financiële situatie van een land zich zo ontwikkelt dat een overtreding onvermijdelijk is.
Stabiliteitscomité
Verder wil Rösler een 'stabiliteitscomité' van onafhankelijke experts oprichten, dat eurolanden aanbevelingen moet doen om hun concurrentievermogen te verbeteren en hun begrotingen moet controleren.
Hiernaast moet het comité erop toezien dat de eurolanden hun verplichtingen in het kader van het afgelopen lente overeengekomen euro-plus pact nakomen. In dit pact beloven de eurolanden hun economische beleid met elkaar te coördineren en hun concurrentievermogen te verbeteren.
Europese top
De Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble kondigde donderdag aan dat Duitsland tijdens de Europese top van volgende week een voorstel zal doen om speciale nationale fondsen op te richten waarin de schulden van eurolanden die boven het niveau van 60 procent van het binnenlands product (bbp) liggen, kunnen worden ondergebracht.
In dat geval zou er bijvoorbeeld een speciaal fonds kunnen worden opgericht waar de helft van de Italiaans staatsschuld in wordt gestopt. Italië heeft een schuld van ongeveer 120 procent van zijn bbp.
Duitsers moeten wel....om het zooitje bij elkaar te houden. Anders wordt hun eigen munt te duur en dan is het bye bye export.quote:Op vrijdag 2 december 2011 00:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat we toch met instemming van de DUitsers massaal gaan printen. Raar ook dat de automatische sancties weer ongedaan gemaakt kunnen worden bij meerderheid van stemmen. Het is allemaal weer een wassen neus dus. DIt leidt tot willekeur en vriendjespolitiek, nog meer dan nu. en alle schulden van alle landen opkopen totdat alle landen 60% hebben in een fonds, dat dan door de ECB weggeprint gaat worden, absurd gewoon!
Maar dat geeft ook het relatieve voordeel van de neuro landen aan waarom in mijnoptiek het een verloren zaak is om te denken dat we de euro bij elkaar kunnen houden. We zeggen wel dat de pigs een interne devaluatie moet doormaken, maar waarom zouden de noord europeesche landen dan geen interne inflatie moeten toepassen om die landen ook wat op weg te gaan helpen.quote:Op vrijdag 2 december 2011 07:45 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Duitsers moeten wel....om het zooitje bij elkaar te houden. Anders wordt hun eigen munt te duur en dan is het bye bye export.
Maar qua afspraken zal nu snel iedereen water bij de wijn moeten doen.
Ja maar dat valt meer onder het credo van een peer en welvaart verdelen op een eerlijke manier.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dat geeft ook het relatieve voordeel van de neuro landen aan waarom in mijnoptiek het een verloren zaak is om te denken dat we de euro bij elkaar kunnen houden. We zeggen wel dat de pigs een interne devaluatie moet doormaken, maar waarom zouden de noord europeesche landen dan geen interne inflatie moeten toepassen om die landen ook wat op weg te gaan helpen.
Wel opvallend dat het wat noord europeesche CFO's zijn die het juist voor een gedeelte moeten hebben van de relatief zwakke euro.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:17 schreef Drugshond het volgende:
Voor bedrijven heeft de EU veel gebracht zie mail CFO's FD... maar voor de burger geen drol. En dat laatste is politiek funest.
Yup, dat maakt ook de discussie zo lastig. Maar omdat diezelfde bedrijven hun productie verplaatsen naar lage lonen landen. Heeft de burger alsnog het nakijken.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wel opvallend dat het wat noord europeesche CFO's zijn die het juist voor een gedeelte moeten hebben van de relatief zwakke euro.Met een sterke gulden/dmark hadden die bedrijven er naar alle waarschijnnlijkheid er ook niet zo goed voor gestaan.
Die fout kan er zo uit gehaald worden als we een invoer tax systeem in zouden voeren die ook maatschappelijke factoren laat meewegen. Dus op chinese producten een factor 4 of zo vanwege de lagen lonen, geen vakbonden, geen democratie, de vaste koppeling van de yuan, en de milieu vervuiling.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:30 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Yup, dat maakt ook de discussie zo lastig. Maar omdat diezelfde bedrijven hun productie verplaatsen naar lage lonen landen. Heeft de burger alsnog het nakijken.
Er zit gewoon een fundamentele fout in het maatschappelijk ondernemen. Op alle niveau's.
Op korte termijn = winst... maar protectionisme is op langere termijn = funest.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die fout kan er zo uit gehaald worden als we een invoer tax systeem in zouden voeren die ook maatschappelijke factoren laat meewegen. Dus op chinese producten een factor 4 of zo vanwege de lagen lonen, geen vakbonden, geen democratie, de vaste koppeling van de yuan, en de milieu vervuiling.
Ik vind het vast blijven houden van de yuan dollar koppelen van de chinezen een verregaande vorm van protectionisme en toch komen ze er al jaren mee weg.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:42 schreef Drugshond het volgende:
Op korte termijn = winst... maar protectionisme is op langere termijn = funest.
China heeft binnen nu en 3 jr hun eigen problemen. Dubai ^ 5.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vind het vast blijven houden van de yuan dollar koppelen van de chinezen een verregaande vorm van protectionisme en toch komen ze er al jaren mee weg.
Ik heb er weinig vertrouwen in dat een regering de weeffouten in het systeem eruit kan halen, en een culturele en mentaliteits verandering van de bevolking is al helemaal godsonmogelijk.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:46 schreef Drugshond het volgende:
De leukste overweging die ik kan bedenken is dat we de knoflook landen gaan voorzien van een nieuwe regering (N-EU style) met dwang.
Het is grof.... maar dat werkt wel.
Vraag omdraaien, heeft de bevolking nog een keuze in deze.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:52 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb er weinig vertrouwen in dat een regering de weeffouten in het systeem eruit kan halen, en een culturele en mentaliteits verandering van de bevolking is al helemaal godsonmogelijk.
Tuurlijk heeft de bevolking nog een keuze we hoeven niet mee te doen aan de ratrace, ik kan me echt niet voorstellen dat de mensheid verwordt tot een stel mieren die alleen maar aan het werk zijn voor het groot kapitaal en eigenlijk niet eens meer tijd over houdt om hun geld te spenderen, want dan heeft het groot kapitaal ook een probleem er moet wel geconsumeerd worden.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:55 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Vraag omdraaien, heeft de bevolking nog een keuze in deze.
Your life as it has been is over.
[ afbeelding ]
Resistance is futile.
De boel maar door laten etteren en we hebben straks een flinke hoeveelheid noord europeanen die er wel pas over 5 a 10 jaar achter komen dat de politici ze bij de neus genomen hebben en we jaarlijks nog meer geld aan het euro experiment kwijt zijn.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:00 schreef Drugshond het volgende:
M.a.w... Griekenland uit de euro trappen is een land degenereren naar een 3e wereldland.
Het kan.... maar dan hebben we een boel boze ex-EU burgers erbij gekregen.
In the long run ... ook niet echt wenselijk...
Probleem moet je eerder zoeken in de financiële/politiek met een te beperkte mindscope.
Nou orde op zaken stellen kunnen we wel...zie onze naoorlogse WO-II geschiedenis.
Die ratrace mooi pleonasme... is treffend. Maar ik zou het qua bedrijfscultuur anders verwoorden.... FIFO = fit in or Fuck off.quote:Op vrijdag 2 december 2011 08:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk heeft de bevolking nog een keuze we hoeven niet mee te doen aan de ratrace, ik kan me echt niet voorstellen dat de mensheid verwordt tot een stel mieren die alleen maar aan het werk zijn voor het groot kapitaal en eigenlijk niet eens meer tijd over houdt om hun geld te spenderen, want dan heeft het groot kapitaal ook een probleem er moet wel geconsumeerd worden.
Spijtig maar waar.....met Nederland BV gingen we het ook niet redden.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:06 schreef Basp1 het volgende:
Soevereiniteit van landen aantasten geeft wel aan dat we ons op een erg glijdende schaal begeven en bijna een totalitaire staat aan het worden zijn.
Daar waren we in Maastricht ook al achter.... maar als er stront aan de knikker is krijgen we een middelvinger.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:11 schreef HiZ het volgende:
Merkel wil een fiscale unie met strengere handhaving.
Nee, het verschil is dat er in Maastricht een accoord moest komen waar de Britten mee moesten instemmen. Het huidige programma voorziet een accoord zonder de Britten (en andere dwarsliggers) als het nodig is. Groot verschil dus.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:14 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Daar waren we in Maastricht ook al achter.... maar als er stront aan de knikker is krijgen we een middelvinger.
Alsof England zo belangrijk is...Qua schuld doen ze echt niet onder voor Italië.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, het verschil is dat er in Maastricht een accoord moest komen waar de Britten mee moesten instemmen. Het huidige programma voorziet een accoord zonder de Britten (en andere dwarsliggers) als het nodig is. Groot verschil dus.
Wat heeft groot brittanie te maken met een euro waar men toch niet aan mee doet. Men had bij die besprekingen alleen de landen die met dit munt experiment mee doen moeten betrekken. Het klinkt wel heel kafkaiaans dat GB meebeslist heeft bij het euro experiment terwijl men niet met de euro werkt.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, het verschil is dat er in Maastricht een accoord moest komen waar de Britten mee moesten instemmen. Het huidige programma voorziet een accoord zonder de Britten (en andere dwarsliggers) als het nodig is. Groot verschil dus.
Ja het Verenigd Koninkrijk heeft een belangrijke - negatieve - rol gespeeld in de vorm van de EU structuur. Er is altijd teveel rekening gehouden met hun afkeer van federalisering waardoor een bij uitstek federaal project als de euro op foute afspraken is begonnen. Of in ieder geval op afspraken die er geen rekening mee hielden dat de markt het onderscheid tussen EMU landen niet meer maakten gedurende de eerste 10 jaar.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:21 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Alsof England zo belangrijk is...Qua schuld doen ze echt niet onder voor Italië.
Hun eigen munt + economie == ook redelijk toast.
Zijn ze nu beter af...... andere kant van het spectrum Zwitserland.... (== export te duur).
Jij verwacht dat onze pensioenfondsen flink in de obligaties zitten en het daarom toast is? Wij hebben als NL een van de weinige stelsels waarbij pensioenfondsen nog wel daardwerkelijk waardes bezitten ipv alles voor zich uit te schuiven.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:10 schreef Drugshond het volgende:
<< Burger EU... krijg nu wel het idee dat mijn pensioen toast is.
Dat is nu juist het probleem met de hele EU. De Britten hebben hele andere ideeën over de EU dan de rest van de landen. De Britten vinden eigenlijk dat er helemaal geen politieke component bij hoort en hebben allerlei stappen in die richting geblokkeerd of bemoeilijkt.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat heeft groot brittanie te maken met een euro waar men toch niet aan mee doet. Men had bij die besprekingen alleen de landen die met dit munt experiment mee doen moeten betrekken. Het klinkt wel heel kafkaiaans dat GB meebeslist heeft bij het euro experiment terwijl men niet met de euro werkt.
Nou ik zet hier soms wel vraagtekens bij.... babyboomers die een discussie gijzelen en zo.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij verwacht dat onze pensioenfondsen flink in de obligaties zitten en het daarom toast is? Wij hebben als NL een van de weinige stelsels waarbij pensioenfondsen nog wel daardwerkelijk waardes bezitten ipv alles voor zich uit te schuiven.
Die 'waardes' zijn niet veel meer waard als de eurozone uit elkaar spat.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jij verwacht dat onze pensioenfondsen flink in de obligaties zitten en het daarom toast is? Wij hebben als NL een van de weinige stelsels waarbij pensioenfondsen nog wel daardwerkelijk waardes bezitten ipv alles voor zich uit te schuiven.
Ja want ze hebben alleen maar vastgoed aandelen van het loon dat nu op instorten staat. Ook alle bedrijven waarvan men aandelen bezit gaan failliet, enz... Nee ik zie het niet zo zwart gallig in.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die 'waardes' zijn niet veel meer waard als de eurozone uit elkaar spat.
Het zit voor een heel groot deel in obligaties, en ja, heel veel bedrijven zullen failliet gaan in een financiele meltdown. Eerst banken, en daarna gewone bedrijven en burgers.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja want ze hebben alleen maar vastgoed aandelen van het loon dat nu op instorten staat. Ook alle bedrijven waarvan men aandelen bezit gaan failliet, enz... Nee ik zie het niet zo zwart gallig in.
Er wordt wat mij betreft een veel te zwart scenario geschetst waarbij zogenaamde mensen die er iets van zouden begrijpen wederom als autoriteiten worden weggezet. De mensen die er iets van zouden begrijpen zouden dan ook geweten moeten hebben dat het een onbeheersbaar iets is wat men gecreeerd heeft. En ook dat wisten ze niet. Nee mijn vertrouwen in de financiele toppers die het zogenaamd allemaal zouden weten is naar een compleet dieptepunt gezakt.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:44 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het zit voor een heel groot deel in obligaties, en ja, heel veel bedrijven zullen failliet gaan in een financiele meltdown. Eerst banken, en daarna gewone bedrijven en burgers.
Waarom denk je dat er plotseling stappen worden genomen in de EU die een jaar terug nog ondenkbaar waren? Iedereen die er iets van begrijpt is als de dood voor wat er kan gebeuren met de euro en de gevolgen daarvan. Niet alleen in Europa of Brussel, maar ook in alle andere hoofdsteden van deze planeet.
Je moet ook een beetje over de schutting kijken. Als je de debatten in de Bondsdag ziet/hoort dan is het overduidelijk welke kant het opgaat. Als Duitsland en Frankrijk op 9 december op één lijn zitten (waar ik wel vanuit ga) dan is die oplossing er.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:50 schreef Drugshond het volgende:
Obligaties == redelijk safe (mits euro blijft bestaan).
9-12-2011 wordt een benchmark. En dat weten die zangvogels uit de EU ook.
Maar ff Kees de Kort citeren... we hebben 24 EU-tops gehad.... en nu gaat alles wel lukken.... moeilijk te geloven.
Probleem uno.... trek eens even 17 landen over de streep... ASAP ( en nu ).quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:53 schreef HiZ het volgende:
Zonder structurele én institutionele oplossing zie ik namelijk de euro óók niet overleven.
Dat kan wel wezen, maar dat maakt de mechanismen niet anders.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er wordt wat mij betreft een veel te zwart scenario geschetst waarbij zogenaamde mensen die er iets van zouden begrijpen wederom als autoriteiten worden weggezet. De mensen die er iets van zouden begrijpen zouden dan ook geweten moeten hebben dat het een onbeheersbaar iets is wat men gecreeerd heeft. En ook dat wisten ze niet. Nee mijn vertrouwen in de financiele toppers die het zogenaamd allemaal zouden weten is naar een compleet dieptepunt gezakt.
Duitsland denkt dat het vóór het einde van het jaar mogelijk is en ik ook. Als je twee regeringen kunt dwingen af te treden is die noodzakelijke verdragswijziging er ook wel door te drukken. En wie niet mee wil doen, die doet dan maar niet mee, met de gevolgen voor eigen rekening.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:56 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Probleem uno.... trek eens even 17 landen over de streep... ASAP ( en nu ).
>> Socrates en de gifbeker, voor diegene die niet willen drinken.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Duitsland denkt dat het vóór het einde van het jaar mogelijk is.
De toespraak van Merkel stelde dat het voor Duitsland binnen de grondwet bleef, de Ieren kunnen zich dat maar beter goed in de oren knopen als ze een referendum willen gaan houden. Ik denk dus ook dat iedereen die niet ratificeert uit de euro wordt gegooid. En dat kan dan ook zonder gevaar omdat de rest veilig zit in een fiscale unie met een ECB die dan wel noodmaatregelen kan nemen.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:00 schreef Drugshond het volgende:
[..]
>> Socrates en de gifbeker, voor diegene die niet willen drinken.
Nou is die euro crisis nog niet eens zo erg, het gaat om de leveraging die die beleggers erop nagehouden hebben en hierdoor niet met iets tegenvallends als de euro crisis kunnen omgaan. Ook hierin is de sturing vanuit de nationale of europesche parlement totaal afwezig geweest die hadden de hefboomverhoudingen van banken nooit boven de 10 mogen laten uitkomen. Maar ja de economen wisten het allemaal beter, vooral voor hun eigen bonussen veilig te stellen en een complete onevenwichtigheid in het systeem te creeren.quote:Op vrijdag 2 december 2011 09:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat kan wel wezen, maar dat maakt de mechanismen niet anders.
Dat de euro dynamiek zo onbeheersbaar is geworden is makkelijk te verklaren. Politici hebben een euro in de markt gezet met de boodschap dat er geen onderlinge garanties waren. Beleggers hebben beoordeeld dat de euro onmogelijk is onder onderlinge garanties en hebben gewerkt vanuit de veronderstelling dat er wel garanties waren. Nu, na 10 jaar blijkt dat politici onder druk van nationale kiezers toch wilden staan op GEEN garanties. Beleggers zijn daar van geschrokken en gaan nu uit van géén garanties zodat ze heel veel beleggingen moeten terugrollen en in het kader daarvan grote verliezen zullen (moeten) nemen.
Dat is de euro-crisis.
Dat is een ander - toezichtsprobleem - dat eigenlijk losstaat van de euro-crisis.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou is die euro crisis nog niet eens zo erg, het gaat om de leveraging die die beleggers erop nagehouden hebben en hierdoor niet met iets tegenvallends als de euro crisis kunnen omgaan. Ook hierin is de sturing vanuit de nationale of europesche parlement totaal afwezig geweest die hadden de hefboomverhoudingen van banken nooit boven de 10 mogen laten uitkomen. Maar ja de economen wisten het allemaal beter, vooral voor hun eigen bonussen veilig te stellen en een complete onevenwichtigheid in het systeem te creeren.
Op papier wel....(soit), maar binnen de EU heeft er al een EU-politieke wende plaatsgevonden.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
De toespraak van Merkel stelde dat het voor Duitsland binnen de grondwet bleef, de Ieren kunnen zich dat maar beter goed in de oren knopen als ze een referendum willen gaan houden. Ik denk dus ook dat iedereen die niet ratificeert uit de euro wordt gegooid. En dat kan dan ook zonder gevaar omdat de rest veilig zit in een fiscale unie met een ECB die dan wel noodmaatregelen kan nemen.
FIFO = fit in or fuck off. EU runnen als een bedrijf.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:07 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat is een ander - toezichtsprobleem - dat eigenlijk losstaat van de euro-crisis.
Ik lees trouwens net ook over die toespraak van Sarkozy, belangrijk punt dat daarin staat is dat er geen veto's meer zullen zijn in de vernieuwde EMU.
Het is tevens een eerste echte stap op weg naar een politieke unie.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:02 schreef HiZ het volgende:
[..]
De toespraak van Merkel stelde dat het voor Duitsland binnen de grondwet bleef, de Ieren kunnen zich dat maar beter goed in de oren knopen als ze een referendum willen gaan houden. Ik denk dus ook dat iedereen die niet ratificeert uit de euro wordt gegooid. En dat kan dan ook zonder gevaar omdat de rest veilig zit in een fiscale unie met een ECB die dan wel noodmaatregelen kan nemen.
En een stap naar het verliezen van welvaart, omdat wij onze welvaart naar de armere landen moeten transfereren.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:17 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is tevens een eerste echte stap op weg naar een politieke unie.
En dat werd hoog tijd.
Zo had Maastricht het gewild.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:17 schreef remlof het volgende:
Het is tevens een eerste echte stap op weg naar een politieke fiscale unie.
En dat werd hoog tijd.
Onze welvaart die wij hebben vergaard ten koste van die armere landen.quote:Op vrijdag 2 december 2011 10:18 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
En een stap naar het verliezen van welvaart, omdat wij onze welvaart naar de armere landen moeten transfereren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |