Natuurlijk komen ze daar niet uit. Omdat soort afspraken te maken moet een land soevereiniteit afstaan en hoewel ze daar op papier toe bereid zullen zijn weten we allemaal wat er gebeurt als die afspraken in de praktijk zullen moeten worden uitgevoerd, dan vegen landen er hun spreekwoordelijke reet mee af.quote:Op woensdag 30 november 2011 14:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Politieke moed, eerder je in een wespennest gaan begeven en eens kijken hoe we nu bindende afspraken kunnen maken en wat er nu precies moet gebeuren met landen die gemaakte afspraken overtreden. Ik zie ze daar niet uit komen.
quote:Op woensdag 30 november 2011 15:14 schreef HiZ het volgende:
ECB en FED (en andere centrale banken) gaan maatregelen nemen om meer liquiditeit beschikbaar te stellen.
Eigenlijk weet iedereen al wat ze gaan doen. Er zal meer macht naar de EU gaan, dat is namelijk de enige logische weg uit dit wespennest. Maar ook weten de politieke leiders dat het EU sentiment de laatste jaren steeds verder aan het afnemen is, waardoor men toch huiverig is geworden voor deze machtsoverdracht die eigenlijk al vanaf dag 1 van de euro bekend was. De leiders die dit gaan doen zullen de volgende stembusgang niet als oplossers van de crisis worden herkozen, maar waarschijnlijk keihard worden afgestraft voor dit bedrog van de Europese burger.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:14 schreef HiZ het volgende:
ECB en FED (en andere centrale banken) gaan maatregelen nemen om meer liquiditeit beschikbaar te stellen.
Exact... We had to destroy the village in order to save itquote:Op woensdag 30 november 2011 15:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Eigenlijk weet iedereen al wat ze gaan doen. Er zal meer macht naar de EU gaan, dat is namelijk de enige logische weg uit dit wespennest. Maar ook weten de politieke leiders dat het EU sentiment de laatste jaren steeds verder aan het afnemen is, waardoor men toch huiverig is geworden voor deze machtsoverdracht die eigenlijk al vanaf dag 1 van de euro bekend was. De leiders die dit gaan doen zullen de volgende stembusgang niet als oplossers van de crisis worden herkozen, maar waarschijnlijk keihard worden afgestraft voor dit bedrog van de Europese burger.
Dat hele gezeur over 'sentiment' is meteen weg zodra de EU over echte politiek gaat en niet meer over institutioneel sleutelwerk.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:26 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Eigenlijk weet iedereen al wat ze gaan doen. Er zal meer macht naar de EU gaan, dat is namelijk de enige logische weg uit dit wespennest. Maar ook weten de politieke leiders dat het EU sentiment de laatste jaren steeds verder aan het afnemen is, waardoor men toch huiverig is geworden voor deze machtsoverdracht die eigenlijk al vanaf dag 1 van de euro bekend was. De leiders die dit gaan doen zullen de volgende stembusgang niet als oplossers van de crisis worden herkozen, maar waarschijnlijk keihard worden afgestraft voor dit bedrog van de Europese burger.
Ja dat denk ik ook wel, maar meer voor de knoflooklanden, en later alleen voor Spanje of Italiequote:Op woensdag 30 november 2011 11:13 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik denk ook dat de euro blijft bestaan.
Volgen mij weten ze nog niet dat we een willem alexander hebben die watermanager is, die zouden ze moeten inzetten dan gebeurt er meer dan nu.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:14 schreef HiZ het volgende:
Ik zeg ook altijd dat mensen zeuren als ik in mijn achterhoofd weet dat ze gelijk hebben, maar ik ze geen gelijk wil geven. Veel gebruikte tactiek in het verleden als mijn moeder iets vroeg.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat hele gezeur over 'sentiment' is meteen weg zodra de EU over echte politiek gaat en niet meer over institutioneel sleutelwerk.
Bestaat echte politiek nog wel in het huidige populistische klimaat waarin we beland zijn als globale wereld zijnde? Als we zien hoe een berlusconi nog serieus genomen wordt in europa terwijl er teveel belangverstrengeling was om deze man toe te laten tot wat dan ook. Een politicus moet in mijn optiek totaal onafhankelijk kunnen opereren dus ook geen belangen mogen hebben in bedrijven alleen maar om hun eigen onafhanklijkheid te onderstrepen. Zolang we zulke simpelen universele politieke waardes niet eens hebben zie ik de huidige generatie politici echt niets meer van een samenwerkend europa gaan bakken.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:29 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dat hele gezeur over 'sentiment' is meteen weg zodra de EU over echte politiek gaat en niet meer over institutioneel sleutelwerk.
een samenwerkend Europa is niets mis mee, zoals de EEG.,quote:Op woensdag 30 november 2011 15:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bestaat echte politiek nog wel in het huidige populistische klimaat waarin we beland zijn als globale wereld zijnde?
. Zolang we zulke simpelen universele politieke waardes niet eens hebben zie ik de huidige generatie politici echt niets meer van een samenwerkend europa gaan bakken.
Dat stadium zijn we helaas al gepasseerdquote:Op woensdag 30 november 2011 15:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een samenwerkend Europa is niets mis mee, zoals de EEG.,
Een United States van Europa dat is de fout
Omdat jij niet begrijpt dat Duitsland (en andere Noordelijke landen) er niet op vooruit gaan als ze uitstappen.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook wel, maar meer voor de knoflooklanden, en later alleen voor Spanje of Italie
Inderdaad. Ik moet er niet aan denken dat er nog meer macht naar Brussel gaat, het is nu al zo'n enorm burocratisch molog. Ik zou best een paar jaartjes in Canada oid willen vertoeven, om de kat uit de boom te kijken.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat stadium zijn we helaas al gepasseerdPersoonlijk wordt ik er ook niet vrolijk van, misschien toch maar eens buiten Europa kijken wat de arbeidskansen zijn.
In Amerika momenteel stemming over een wet die het leger toestaat Amerikanen op eigen grondgebied op te pakken en onberperkt en onvoorwaardelijk vast te houden zonder proces.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:46 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een samenwerkend Europa is niets mis mee, zoals de EEG.,
Een United States van Europa dat is de fout
Wat maakt het uit of je een grote of een kleine munt hebt. Je moet gewoon de beste producten aanbieden dan maakt het geen reet uit of je in Euro's, guldens dollars of Yuan's betaalt krijgt. Dat geneuzel over de euro omdat we tegengas zouden moeten bieden aan de dollar en de yuan is gewoon onzin, behalve als je niet gelooft in je eigen kracht. En dat doen we blijkbaar niet.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:53 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat wil je nou doen met een kleine fuckmunt tegenover de dollar en yuan? En dan krijg je daar ook nog het Zwitserse probleem plus een instortend bankensysteem inclusief allerhande afschrijvingen bij cadeau.
Maar een muntunie kan NIET bestaan, het gaat niet om wat leuk is of nietquote:Op woensdag 30 november 2011 15:53 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Omdat jij niet begrijpt dat Duitsland (en andere Noordelijke landen) er niet op vooruit gaan als ze uitstappen.
Wat wil je nou doen met een kleine fuckmunt tegenover de dollar en yuan? En dan krijg je daar ook nog het Zwitserse probleem plus een instortend bankensysteem inclusief allerhande afschrijvingen bij cadeau.
Hij bestaat lekker toch. Ik begrijpt trouwens niet waarom je Hoogervorst nou zo'n held vindt. Heeft die dan zoveel slimme dingen gezegd? En riep hij dit in het verleden ook?quote:Op woensdag 30 november 2011 16:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar een muntunie kan NIET bestaan, het gaat niet om wat leuk is of niet
Dit is zo'n standaardverhaal van mensen die zich hebben laten wijsmaken dat er vrije markten bestaan.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat maakt het uit of je een grote of een kleine munt hebt. Je moet gewoon de beste producten aanbieden dan maakt het geen reet uit of je in Euro's, guldens dollars of Yuan's betaalt krijgt. Dat geneuzel over de euro omdat we tegengas zouden moeten bieden aan de dollar en de yuan is gewoon onzin, behalve als je niet gelooft in je eigen kracht. En dat doen we blijkbaar niet.
Ook grote munten zijn te manipuleren daarmee is soros rijk geworden door op de val van de pond te speculeren.quote:Op woensdag 30 november 2011 16:14 schreef GoudIsEcht het volgende:
Misschien leer je ooit nog eens wat bij over politieke spelletjes rondom munten en wisselkoersen. Er zijn daarmee regimes ten val gebracht, en een kleine munt is nou eenmaal gemakkelijker te beīnvloeden (als ik manipuleren zeg komt er weer gehuil over aluminiumfolie) dan een grote.
quote:
Ja, want Soros heeft een enorm web van allerhande stichtingen om wereldwijd Amerikaanse belangen te implanteren en is natuurlijk gewoon onderdeel van de 'vrije markt' met gelijke kansen voor iedereen en keurig gescheiden belangen.quote:Op woensdag 30 november 2011 16:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook grote munten zijn te manipuleren daarmee is soros rijk geworden door op de val van de pond te speculeren.![]()
Oude posting... ff opnieuw in de schijnwerpers zetten in correlatie met M.Rutte.quote:Op vrijdag 25 november 2011 21:24 schreef SeLang het volgende:
Mijn vermoeden is dat het straks niet gaat over eurobonds maar dus over een Europese Treasury die de nationale begrotingen en schulden bewaakt en landen onder curatele kan stellen. Onder normale omstandigheden kun je gewoon zelf je begroting bepalen maar als het uit de hand loopt dan neemt de Europese Treasury het over en verlies je zelf gedeeltelijk de macht tot het weer in balans is. Die sanctie gaat automatisch in en is dus niet onderhandelbaar. De Europese Treasury kan dan brugkredieten geven uit een fonds (zoals het EFSF/ ESM) dat wordt gegarandeerd door de hele groep. Gedurende de periode dat je een brugkrediet krijgt heb je geen eigen controle meer over de begroting.
Ik kan me voorstellen dat als een dergelijk systeem wordt geaccepteerd, dat dan Duitsland accoord zal gaan om tijdelijk de ECB te ge(mis)bruiken om de huidige crisis te overbruggen. Betekent dan wel dat de PIIGS direct onder curatele komen.
Deze regeling wordt dan take it or leave it, dwz leave de euriozone als je niet accoord gaat met deze overdracht van soevereiniteit.
Ik kan er totaal naast zitten maar dit is op dit moment mijn gok waar ik denk dat ze op aanstuurt.
Het lijkt erop dat we toch met instemming van de DUitsers massaal gaan printen. Raar ook dat de automatische sancties weer ongedaan gemaakt kunnen worden bij meerderheid van stemmen. Het is allemaal weer een wassen neus dus. DIt leidt tot willekeur en vriendjespolitiek, nog meer dan nu. en alle schulden van alle landen opkopen totdat alle landen 60% hebben in een fonds, dat dan door de ECB weggeprint gaat worden, absurd gewoon!quote:Berlijn en Parijs willen nieuw EU-verdrag
Laatste update: 1 december 2011 22:35 info Bekijk op de kaart
TOULON - Frankrijk en Duitsland zullen zich samen inzetten voor een nieuw Europees verdrag. Dat moet zorgen voor meer begrotingsdiscipline.
Foto: AFP
Dat heeft de Franse president Nicolas Sarkozy donderdag gezegd tijdens een toespraak in de plaats Toulon.
Sarkozy pleitte in de rede voor ''meer discipline, meer solidariteit, meer verantwoordelijkheid, echt economisch bestuur''. Volgens de president hebben de Europese landen elkaar nodig, maar heeft ''de crisis de zwaktes en tegenstellingen blootgelegd''.
De nieuwe regels betekenen echter niet dat Europa een stap dichter bij ''een overkoepelende staat'' komt, benadrukte Sarkozy.
Tijd
Volgens Sarkozy dringt de tijd. ''De wereld wacht niet op Europa. Als Europa niet snel genoeg verandert, zal de geschiedenis zich schrijven zonder Europa. Zonder veranderingen is het mogelijk dat Europa wordt weggevaagd door de crisis''.
De Franse president ziet een belangrijke rol voor de Europese Centrale Bank (ECB) in het ondersteunen van de Europese economie, maar onderstreepte de onafhankelijke van het instituut. Frankrijk heeft de afgelopen tijd een aantal keer laten weten graag een actievere rol van de ECB te zien.
Schengen
Ook pleitte Sarkozy voor een vernieuwing van het verdrag van Schengen. ''Vrij verkeer van personen en goederen binnen de grenzen, zonder de buitengrenzen te controleren kan niet standhouden'', zo gaf hij aan.
De leiders van de Europese Unie komen volgende week bijeen in Brussel. Daar spreken ze over manieren om Europa door de moeilijke tijden te loodsen.
Polen
Ook de Poolse premier Donald Tusk vindt dat het Verdrag van Maastricht moet snel worden gewijzigd om meer financiële stabiliteit en integratie in de eurozone mogelijk te maken.
Volgens Tusk moeten de wijzigingen leiden tot 'efficiënt management van de eurozone'. Polen is klaar om een actieve bijdrage te leveren aan de redding van de eurozone, omdat dat ook 'in het belang van Polen is', aldus Tusk.
Voorts wil Tusk graag dat Polen en andere EU-lidstaten die geen deel uitmaken van de eurozone ook mee mogen beslissen over maatregelen die de stabiliteit in de eurozone moeten herstellen.
De Duitse minister van Economische Zaken Philipp Roesler heeft een stappenplan opgesteld dat moet leiden tot een stabiliteitsunie. Rösler wil onder meer dat er automatische sancties komen tegen landen die zich niet aan de begrotingsafspraken houden.
Ook wil hij de limiet voor het begrotingstekort als percentage van het bruto binnenlands product (bbp) verlagen naar 2 procent. Nu geldt in Europees verband nog een maximum van 3 procent.
EU-subsidies
Als voorbeeld van automatische sancties, die alleen bij meerderheid van stemmen kunnen worden voorkomen, geeft hij het bevriezen van EU-subsidies.
Rösler wil ook regelen dat de Europese Commissie preventief automatische boetes kan opleggen, als de financiële situatie van een land zich zo ontwikkelt dat een overtreding onvermijdelijk is.
Stabiliteitscomité
Verder wil Rösler een 'stabiliteitscomité' van onafhankelijke experts oprichten, dat eurolanden aanbevelingen moet doen om hun concurrentievermogen te verbeteren en hun begrotingen moet controleren.
Hiernaast moet het comité erop toezien dat de eurolanden hun verplichtingen in het kader van het afgelopen lente overeengekomen euro-plus pact nakomen. In dit pact beloven de eurolanden hun economische beleid met elkaar te coördineren en hun concurrentievermogen te verbeteren.
Europese top
De Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble kondigde donderdag aan dat Duitsland tijdens de Europese top van volgende week een voorstel zal doen om speciale nationale fondsen op te richten waarin de schulden van eurolanden die boven het niveau van 60 procent van het binnenlands product (bbp) liggen, kunnen worden ondergebracht.
In dat geval zou er bijvoorbeeld een speciaal fonds kunnen worden opgericht waar de helft van de Italiaans staatsschuld in wordt gestopt. Italië heeft een schuld van ongeveer 120 procent van zijn bbp.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |