abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104799088
quote:
Vervolg op deel 2.

Meteen maar even wat nuancering aanbrengen.

Even van wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Naarmate de traditie dat de Sint afkomstig zou zijn uit het voormalige Morenland Spanje, populairder werd, evolueerde de knecht van de goedheiligman tot een Moor. Een andere verklaring kan zijn dat Algerijnse en Turkse kapers onze kusten afstruinden op zoek naar "christenen" om als slaven te verkopen. Daadwerkelijk werden ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden.[1] Zwarte Piet is dan geen knecht, maar staat verder af van Sinterklaas. Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen. Het past in de traditie van goed en kwaad, en de gewoonte van Sinterklaas om met een boot te komen.

Oftewel; het zou zelfs kunnen dat zwarte piet zelf een slavenhaler was... waar kinderen bang voor moesten worden gemaakt...Maar even om wat nuance aan te brengen.

Simpel roepen dat het om een slaaf gaat is te makkelijk, het sinterklaasfeest is een mengeling van folklore, heidense gebruiken en relgiie, katholicisme en een moderner volksfeest.

Edit: wtf ben ik serieus aan het reageren in klb?
Laatste reactie:

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 05:42 schreef mootie het volgende:

[..]

Insinueer je nu dat culturen waar men gesluierd loopt, achterlopen op ons?
5 december nadert weer en als vanouds breken de discussies los of de goedheiligman werkelijk zo heilig is. De kijk van autochtone Nederlanders verschilt dusdanig met die van Surenaamse,Antiliaanse en Afrikaanse Nederlanders, dat je een welles-nietes verhaal krijgt.
Sinterklaas staat symbool voor vrijgevigheid en verwenning bij kinderen, terwijl zwarte Pieten anderzijds symbool staan voor slaven. Word on the street; de donkere slaven helpen de gulle blanke man.
Hoewel iedereen toch eigenlijk in de veronderstelling is dat het Sinterklaasfeest geen duistere essentie kent, kunnen toch een aantal opvallende kanttekeningen worden gemaakt. Want, zwarte piet wordt in commercials en advertenties vaak afgebeeld met zulu-lippen, een bruine huidskleur en krullend kroeshaar. Neem daar ook nog eens bij dat zwarte Piet gebaseerd is op de Moor en dat er in sinterklaasliedjes over 'knechten' wordt gesproken en je zou bijna beweren dat het feest bedoeld is om schone kinderzieltjes te indoctrineren met een blanke suprematiegevoel.

EDIT: kan een mod de TT veranderen in deel 3? :@
pi_104799129
Nee he, deel 3 :+
pi_104799161
Sinterklaas heeft een rode mantel en mijter.
Zwarte piet is zwart.

Kun je hier niet tegen dan tyf je maar naar een land waar ze dit begrip niet kennen.

Opdonderen met die politiek "correcte" uitspraken.
pi_104799224
Historische feiten proberen te zoeken om een kinderfeest te rechtvaardigen of af te branden... :')
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_104799234
Sinterklaas is oud en kan dus niet meer door de schoorsteen, daarom wit

Zwartepiet moet dus in opdracht ( geen slavernij, goed betaald lekker kasteeltje in Spanje, jaartje chille ) van sinterklaas door de schoorsteen, dus roet, dus zwart.

niks racisme :W
Op woensdag 23 november 2011 14:39 schreef Compliment het volgende:
Adrem antwoord, users als jij zijn een aanwinst voor het forum :)
Ik Google nooit, mijn vrouw weet toch alles beter
pi_104799236
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:39 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Zwarte piet is zwart.

Kun je hier niet tegen dan tyf je maar naar een land waar ze dit begrip niet kennen.

Nee. Ik als blanke autochtoon hekel het slavenfeest ook. Laat Piet maar door een blanke spelen, het roet is eruit gedoucht en dan is er niets mis mee :Y
pi_104799254
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:41 schreef RandyBlythe het volgende:

Zwartepiet moet dus in opdracht ( geen slavernij, goed betaald lekker kasteeltje in Spanje, jaartje chille ) van sinterklaas door de schoorsteen, dus roet, dus zwart.

Van roet krijg je geen zulu lippen, krullend haar en opvallen schone kleren.

Nogmaals bovenstaand reactie.
pi_104799261
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:41 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Nee. Ik als blanke autochtoon hekel het slavenfeest ook. Laat Piet maar door een blanke spelen, het roet is eruit gedoucht en dan is er niets mis mee :Y
Maar voor wíe spreek je dan?
pi_104799418
Mensen die het hardst schreeuwen hierover creëren juist het racisme. Als men er nooit over was begonnen, was het nog gewoon 'dat kinderfeest met zwarte pieten'. Maar omdat een paar van die vazallen het nodig vind hier ophef over te maken, is het ineens een issue. Eigenlijk een non-issue.
pi_104799468
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:42 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Moeite doen om een kinderfeest te verzieken :W

Zeker nooit cadeautjes gehad van de sint? alleen maar de roe en een zakje zout?

Arme jongen :W
Op woensdag 23 november 2011 14:39 schreef Compliment het volgende:
Adrem antwoord, users als jij zijn een aanwinst voor het forum :)
Ik Google nooit, mijn vrouw weet toch alles beter
pi_104799506
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:35 schreef Verwerker het volgende:
Sinterklaas staat symbool voor vrijgevigheid en verwenning bij kinderen, terwijl zwarte Pieten anderzijds symbool staan voor slaven. Word on the street; de donkere slaven helpen de gulle blanke man.
Dat ben jij heel anders opgevoed dan ik. Bij mij, en vele anderen, hebben de Pieten nooit als donkere slaven symbool gestaan. Vroeger misschien, maar tijden en inzichten veranderen.

En wat Lavenderr zegt.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  vrijdag 25 november 2011 @ 12:57:32 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104799716
Racisme is 100% intentie van een persoon. Het sinterklaasfeest is 100% cultuur/traditie.

Ik zie een mismatch binnen deze discussie. Hoe kan iets racistisch zijn. Alleen personen kunnen racistische intenties hebben.

De waarheid is dat als Zwarte Piet onacceptabel is als symbool dat Blanke Christelijke Sint met z'n stereotypische lange baard en mijter natuurlijk even onacceptabel is. Laat Sint maar spelen door een Neger, toch?

Het Nederlandse volk is emotioneel en intellectueel volwassen genoeg om te snappen dat dit 100% cultuur is en dat dit voor de rest geen betekenis meer heeft in de huidige realiteit. Alleen dat al maakt dit hele gebeuren voor mij een non-issue.

[ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 25-11-2011 13:17:48 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_104799737
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:35 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Laatste reactie:

[..]

5 december nadert weer en als vanouds breken de discussies los of de goedheiligman werkelijk zo heilig is. De kijk van autochtone Nederlanders verschilt dusdanig met die van Surenaamse,Antiliaanse en Afrikaanse Nederlanders, dat je een welles-nietes verhaal krijgt.
Hoewel iedereen toch eigenlijk in de veronderstelling is dat het Sinterklaasfeest geen duistere essentie kent, kunnen toch een aantal opvallende kanttekeningen worden gemaakt. Want, zwarte piet wordt in commercials en advertenties vaak afgebeeld met zulu-lippen, een bruine huidskleur en krullend kroeshaar. Neem daar ook nog eens bij dat zwarte Piet gebaseerd is op de Moor en dat er in sinterklaasliedjes over 'knechten' wordt gesproken en je zou bijna beweren dat het feest bedoeld is om schone kinderzieltjes te indoctrineren met een blanke suprematiegevoel.

EDIT: kan een mod de TT veranderen in deel 3? :@
Lul niet, dat was niet de laatste reactie :')

De laatste reactie was die naar aanleiding van jouw hersenloze opmerkingen over "mijn soort" en "achterlijke PVV'er". Maar klaarblijkelijk is het te lastig daar op te reageren...

quote:
13s.gif Op vrijdag 25 november 2011 00:44 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Ach man achterlijke PVV'-er dat je bent. Jouw soort schreeuwt juist het meest om de subsidiëring van dit achterlijk slavenfeest.

Als het geen probleem is dan mag Piet, je weet die negerslaaf die een fascistisch christelijk naam heeft gekregen, gauw door een blanke gespeeld worden. Tegenwoordig hebben we douches en roet kan weg.
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 07:38 schreef 1-0-8 het volgende:

[..]

Acherlijke PVV'er? Jouw soort?

Buiten het feit dat ik mensen die in een discussie argumentum ad hominem toepassen niet serieus neem, vraag ik me af hoe jij je met deze discussie durft te bemoeien als je schijnaar toch heel graag in hokjes denkt en labeltjes plakt :')
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:05:30 #14
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104799987
Nog een deel met dat gelul "stop volgen" :W
The truth was in here.
pi_104800389
he shit, dacht ik dat we eindelijk klaar waren... :)

nou ja, nog maar 1tje dan.

uit deel 2, Mootie:

quote:
Wat een bullshit, de segregatie destijds hiermee vergelijken.
kan het ook met iets anders vergelijken, ik dacht even dat als ik een ander voorbeeld zou geven je ineens zou zien hoe dom je opmerking was. maar helaas.
de kern is, het is raar om te zeggen dat iemand aan de discriminerende kant niet mag protesteren, en dat de gediscrimineerde kant het zelf moet doen.
als de discriminerende kant opstaat, lost je het hele probleem in een keer op, namelijk. geen discriminatie meer.

quote:
Insinueer je nu dat culturen waar men gesluierd loopt, achterlopen op ons?
eigenlijk wel ja, zeker in een land als saoudi arabie.. vind jij van niet dan?
pi_104800496
quote:
15s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:57 schreef SpecialK het volgende:
Racisme is 100% intentie van een persoon. Het sinterklaasfeest is 100% cultuur/traditie.

Ik zie een mismatch binnen deze discussie. Hoe kan iets racistisch zijn. Alleen personen kunnen racistische intenties hebben.

De waarheid is dat als Zwarte Piet onacceptabel is als symbool dat Blanke Christelijke Sint met z'n stereotypische lange baard en mijter natuurlijk even onacceptabel is. Laat Sint maar spelen door een Neger, toch?

De waarheid is dat het Nederlandse volk emotioneel en intellectueel volwassen genoeg is om te snappen dat dit 100% cultuur is en dat dit voor de rest geen betekenis meer heeft in de huidige realiteit. Alleen dat al maakt dit hele gebeuren voor mij een non-issue.
racisme is meer de intentie van een groep, en hoeft niet eens bewust te zijn. en als een groep zulk gedrag omarmd, wordt het cultuur.
nederland is helemaal niet zo racistisch, maar is te blind om te zien dat zwarte piet dat wel is.
pi_104800532
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:16 schreef okiokinl het volgende:
he shit, dacht ik dat we eindelijk klaar waren... :)

nou ja, nog maar 1tje dan.

uit deel 2, Mootie:

[..]

kan het ook met iets anders vergelijken, ik dacht even dat als ik een ander voorbeeld zou geven je ineens zou zien hoe dom je opmerking was. maar helaas.
de kern is, het is raar om te zeggen dat iemand aan de discriminerende kant niet mag protesteren, en dat de gediscrimineerde kant het zelf moet doen.
als de discriminerende kant opstaat, lost je het hele probleem in een keer op, namelijk. geen discriminatie meer.

[..]

eigenlijk wel ja, zeker in een land als saoudi arabie.. vind jij van niet dan?
Dat jij vindt dat Saoedi-Arabië een achterlijke cultuur heeft of dat ze op zijn minst achterlopen, is eigenlijk ook een discriminatoire uitlating.

Maar je vindt dus dat Zwarte Piet niet kan, maar een andere cultuur wegzetten als inferieur aan de onze vind je geen probleem. Dus wie neem je nou in de maling?
pi_104800786
Zwarte Piet is gewoon racistisch, deal with it. Wat voor conclusies je daar verder aan verbindt is een tweede...
pi_104800892
quote:
Het Nederlandse volk is emotioneel en intellectueel volwassen genoeg om te snappen dat dit 100% cultuur is en dat dit voor de rest geen betekenis meer heeft in de huidige realiteit.
Nou, blijkbaar niet. Anders hadden we deze discussie niet.
Who motivates the motivator?
pi_104801042
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:29 schreef Saysem het volgende:
Zwarte Piet is gewoon racistisch, deal with it. Wat voor conclusies je daar verder aan verbindt is een tweede...
Goede argumentatie...

Laat ook maar. Ik weiger mijn tijd verder te verdoen aan zwakzinnige mensen die het concept 'discussie' niet snappen en al helemaal nooit hebben gehoord van het onderbouwen van een mening. Succes verder met dit non-issue! ^O^
pi_104801097
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:20 schreef okiokinl het volgende:

[..]

racisme is meer de intentie van een groep, en hoeft niet eens bewust te zijn. en als een groep zulk gedrag omarmd, wordt het cultuur.
nederland is helemaal niet zo racistisch, maar is te blind om te zien dat zwarte piet dat wel is.
Of sommigen zoeken graag racisme waar het niet is. Kan ook.
En dan tegen mensen die het niet met ze eens is 'jouw soort' zeggen :')
Hoe diskwalificeer je jezelf dan :')
pi_104801207
quote:

[..]

Dat jij geen opvoeding hebt gehad moet je niet botvieren op anderen.
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:41:28 #23
351780 Piye
King of Kush
pi_104801219
Nog een topic? :')
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  vrijdag 25 november 2011 @ 13:41:33 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104801224
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:32 schreef Spouwerranger het volgende:

[..]

Nou, blijkbaar niet. Anders hadden we deze discussie niet.
Deze trolldiscussie is er alleen maar omdat er een klein groepje mensen is die denken uit een soort religieus-politiek-correct gevoel alles wat maar doet denken aan Nederlands "foute" verleden te moeten vernietigen. De rest van het land weet zich wel te gedragen.
pi_104802574
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:36 schreef 1-0-8 het volgende:

[..]

Goede argumentatie...
Wat ik probeer te zeggen is dat iedereen toch gewoon moet kunnen toegeven dat Zwarte Piet een neger moet voorstellen. Dat mensen aankomen met kulargumenten als "dat komt door het roet van de schoorsteen" geeft al aan dat ze toch een beetje om de ongemakkelijke waarheid heen lullen en dus eigenlijk erkennen dat het niet helemaal onschuldig is.
pi_104803872
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:21 schreef 1-0-8 het volgende:

[..]

Dat jij vindt dat Saoedi-Arabië een achterlijke cultuur heeft of dat ze op zijn minst achterlopen, is eigenlijk ook een discriminatoire uitlating.

Maar je vindt dus dat Zwarte Piet niet kan, maar een andere cultuur wegzetten als inferieur aan de onze vind je geen probleem. Dus wie neem je nou in de maling?
ja leuk geprobeerd..
ik zei achterlopen, niet inferieur of achterlijk, ik bedien me niet van PVV retoriek. het is gewoon een feit dat ze daar, qua maatschappelijke ontwikkeling, achterlopen op ons. de democratie is daar nog niet doorgedrongen, en ook gelijke rechten voor man en vrouw niet.
niet mee eens dan?
pi_104804157
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:37 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Of sommigen zoeken graag racisme waar het niet is. Kan ook.
En dan tegen mensen die het niet met ze eens is 'jouw soort' zeggen :')
Hoe diskwalificeer je jezelf dan :')
leuk, dat je me de kans geeft dit nogmaals tegen iemand te zeggen;
ik hoop dat je ooit de grenzeloze ironie van je zojuit gemaakte post begrijpt...
pi_104804254
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 14:22 schreef Saysem het volgende:

[..]

Wat ik probeer te zeggen is dat iedereen toch gewoon moet kunnen toegeven dat Zwarte Piet een neger moet voorstellen. Dat mensen aankomen met kulargumenten als "dat komt door het roet van de schoorsteen" geeft al aan dat ze toch een beetje om de ongemakkelijke waarheid heen lullen en dus eigenlijk erkennen dat het niet helemaal onschuldig is.
tja, waarom denk je dat ze 3 topics lang kwaad worden op mensen die dat duven te zeggen...
pi_104804660
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:07 schreef okiokinl het volgende:

[..]

tja, waarom denk je dat ze 3 topics lang kwaad worden op mensen die dat duven te zeggen...
Eigenlijk verdien je een lintje ^O^
pi_104804764
Gaat werkelijk waar helemaal nergens over. En dat al 3 delen lang. Sint = sint en zwarte piet = zwarte piet. That easy.
Al jaren zo geweest, nooit over gezeikt, en nu beginnen er eens mensen over en is het ineens een issue. Nogmaals voor de ...., het is een NON-issue. Leer helder nadenken. Wordt steeds triester. Zover mijn eerste en laatste bijdrage hieraan :p
pi_104804890
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:07 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Kwaad worden...hoe kun je nou kwaad worden op iemand die aantoont volledig van het padje te zijn? Daar moet je medelijden mee hebben.
pi_104804996
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:27 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Kwaad worden...hoe kun je nou kwaad worden op iemand die aantoont volledig van het padje te zijn? Daar moet je medelijden mee hebben.
lees mar eens wat terug, sommigen flippen hem echt helemaal door..
pi_104805027
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:24 schreef verplichtveldje het volgende:
Gaat werkelijk waar helemaal nergens over. En dat al 3 delen lang. Sint = sint en zwarte piet = zwarte piet. That easy.
Al jaren zo geweest, nooit over gezeikt, en nu beginnen er eens mensen over en is het ineens een issue. Nogmaals voor de ...., het is een NON-issue. Leer helder nadenken. Wordt steeds triester. Zover mijn eerste en laatste bijdrage hieraan :p
is al heel lang een issue hoor (al zeker sinds 1950). heb je gewoon gemist, kennelijk.
  vrijdag 25 november 2011 @ 16:14:14 #34
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104806674
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:39 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Zwarte piet is zwart.

Als jij er moeite mee hebt dat we in Nederland allemaal onze eigen mening mogen hebben en deze binnen de kaders van de wet ook mogen uiten, dan donder je zelf maar op :W
Krekker is de bom!
pi_104808188
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar voor wíe spreek je dan?
Je moeder.
pi_104809304
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:48 schreef Scrummie het volgende:
Mensen die het hardst schreeuwen hierover creëren juist het racisme. Als men er nooit over was begonnen, was het nog gewoon 'dat kinderfeest met zwarte pieten'. Maar omdat een paar van die vazallen het nodig vind hier ophef over te maken, is het ineens een issue. Eigenlijk een non-issue.
De tulp, die uit turkije komt misschien? Racistisch? Of de molen, enig spoorvan racisme te bespeuren in de molen? Klompen? Nee..

Sinterklaas met zn negerslaafjes?
Ja. Je woorden zeggen het al. Zoals sinterklaas nu met zijn pieten omgaat..

En dat het gewoon een kinderfeest is, lijkt me ook geen excuus. Als de neo nazis hun kindertjes een gemene jood voorschotelen die een dansje doen, elk jaar, is het ook niet genoeg om te denken; is toch gewoon een kinderfeest.

Zwarte Piet = Rascisme
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:28:26 #37
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104809343
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:41 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Dat jij geen opvoeding hebt gehad moet je niet botvieren op anderen.
Het ergens niet mee eens zijn stel jij gelijk aan het niet hebben genoten van een opvoeding? |:(
Krekker is de bom!
pi_104809491
5 december is de enige dag waarop die buitenlanders een keer aan het werk gaan dus ik vind het een prima initiatief
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:32:48 #39
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_104809547
quote:

Het Nederlandse volk is emotioneel en intellectueel volwassen genoeg om te snappen dat dit 100% cultuur is en dat dit voor de rest geen betekenis meer heeft in de huidige realiteit. Alleen dat al maakt dit hele gebeuren voor mij een non-issue.
zo is het. Andere die anders beweren gewoon laten lullen :)
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  vrijdag 25 november 2011 @ 17:32:57 #40
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104809555
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 november 2011 13:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

De rest van het land weet zich wel te gedragen.
Een beetje jammer om mensen die ergens kritiek op hebben in een bepaalde hoek te duwen.

Dat vind ik sowieso erg jammer tijdens dit soort discussies. De andere partij wordt al snel weggezet als achterlijk, onfatsoenlijk of 'groep die zich niet weet te gedragen'. Iets wat doorgaans overigens niet aan 1 specifieke partij is toe te schrijven.
Krekker is de bom!
pi_104810939
quote:
16s.gif Op vrijdag 25 november 2011 16:56 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Je moeder.
Niet zo over mijn moeder he }:|
Ze is dan wel zo zwart als roet maar ze meent het toch goed :Y)
pi_104811001
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:27 schreef Verwerker het volgende:

[..]

De tulp, die uit turkije komt misschien? Racistisch? Of de molen, enig spoorvan racisme te bespeuren in de molen? Klompen? Nee..

Sinterklaas met zn negerslaafjes?
Ja. Je woorden zeggen het al. Zoals sinterklaas nu met zijn pieten omgaat..

En dat het gewoon een kinderfeest is, lijkt me ook geen excuus. Als de neo nazis hun kindertjes een gemene jood voorschotelen die een dansje doen, elk jaar, is het ook niet genoeg om te denken; is toch gewoon een kinderfeest.
Zwarte Piet = Rascisme
Maar dat is niet het geval he, dus :+
pi_104811409

Liep ik met een paar expats naar de AH to go, zagen we bovenstaand blackface :r
Geen wonder dat Holland steeds dieper zakt in de VN lijst :N
pi_104811494
quote:
13s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:21 schreef Verwerker het volgende:
[ afbeelding ]

Liep ik met een paar expats naar de AH to go, zagen we bovenstaand blackface :r
Geen wonder dat Holland steeds dieper zakt in de VN lijst :N
Huh? Verkeerde merk koffie? Geen Max Havelaar?
pi_104812024
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:24 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Huh? Verkeerde merk koffie? Geen Max Havelaar?
Nee die man met een witte baard heeft een rode mijter....net alsof alle mannen met witte baard een rode mijter ophebben.
Discriminatie van de mannen met een witte baard.
pi_104812145
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 15:24 schreef verplichtveldje het volgende:
Het is begonnen met het verbieden ben dr naam negerzoen.
pi_104812820
Hier staan veel goeie argumenten wrm het wel racistisch is:
http://oralistisch.nl/2011/11/de-zwarte-lijst/
  vrijdag 25 november 2011 @ 20:56:25 #48
361560 Eenpersoonopdeaardkloot
de waarheid is niet fair
pi_104819930
Sinterklaas is bedacht door blanke mensen ten 1e.
Het bestaat al erg lang. Naar mijn mening is het een feest met sinterklaas als slavendrijver en zwarte piet als slaaf. Tegenwoordig zijn er discussie's over. Tegenwoordig word nederland minder racistisch tegen donkere mensen (geen zwart want niemand is echt zwart) maar nu word alles afgeschoven op marokkanen dus sinterklaas heeft in deze tijd geen racistische bedoelingen meer. Alleen hetgene wat er nog aan overgebleven is. En ja het geeft blanke een superieur gevoel en ik hoor kindere negerpiet zeggen. Dit is gewoon omdat kinderen door tv en hun ouders geindoctrineerd worden. In een niet racistisch gezin zou je dit niet horen. Kortom sinterklaas WAS racistisch.
  vrijdag 25 november 2011 @ 22:45:59 #49
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104826713
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 17:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Een beetje jammer om mensen die ergens kritiek op hebben in een bepaalde hoek te duwen.

Dat vind ik sowieso erg jammer tijdens dit soort discussies. De andere partij wordt al snel weggezet als achterlijk, onfatsoenlijk of 'groep die zich niet weet te gedragen'. Iets wat doorgaans overigens niet aan 1 specifieke partij is toe te schrijven.
Ik was wellicht niet duidelijk genoeg. Het gaat mij specifiek om mensen die andere mensen er van beschuldigen racisten te zijn of racistische denkbeelden over te willen brengen op kinderen.

Dat is in mijn ogen het meest verwerpelijke onwenselijke standpunt binnen deze discussie. Simpelweg omdat het demoniseren er in verwerkt zit.

Dat is wat ik bedoel met misdragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 25-11-2011 22:54:31 ]
pi_104827976
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:00 schreef Angel-Joy het volgende:
Och het zijn dezelfde argumenten die in de afgelopen topics ter sprake zijn gekomen. En het zijn stuk voor stuk belabberde argumenten. Verzonnen door iemand die er graag racisme in ziet.

En het is helaas een feit dat sommige mensen overal racisme in willen zien.

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 20:56 schreef Eenpersoonopdeaardkloot het volgende:
Kortom sinterklaas WAS racistisch.
Wat ook niet helemaal waar was. De maatschappij was toen racistisch. Het hele feest is nooit verzonnen om negers lekker de grond in te drukken :')
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_104834498
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 18:42 schreef mighty84 het volgende:

[..]

Het is begonnen met het verbieden ben dr naam negerzoen.
Voor de duizendste keer: dat was een marketingsstunt.
pi_104834510
Deze discussie :')
Die enkele idioot die rasicme roept gewoon negeren.
pi_104837461
quote:
Sinterklaas moet het dit jaar in de Canadese stad Vancouver stellen zonder zijn traditionele helpers. Na een klacht over racisme hebben de organisatoren besloten dat er geen Zwarte Pieten aanwezig zullen zijn bij het volksfeest, waar jaarlijks 400 tot 600 Canadese Nederlanders op afkomen. Dat meldde de krant Vancouver Sun.

Leden van de Afrikaans-Canadese gemeenschap in Vancouver hadden hun beklag gedaan over de aanstaande komst van Zwarte Piet, die volgens hen beledigend en gedateerd is en een racistisch stereotype. Sinterklaas arriveert volgende week zaterdag wel gewoon in de haven van Vancouver.

'We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ze een punt hebben', aldus Sinterklaas-organisator Tako Slump in het dagblad. 'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn'.

Het is nog onduidelijk wie de goedheilig man nu gaan helpen bij het uitdelen van pepernoten en cadeautjes. De organisatie van het sinterklaasfeest in Vancouver neemt daarover later een besluit.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)asfeest-Canada.dhtml
pi_104837556
pi_104837596
Helaas, zelfs Tijl Beckand vindt dit niet grappig.
pi_104837644
Mwoah. Als Captain AmericaHolland nu Zwarte Red Skull Piet live in elkaar komt slaan hebben we best een leuke intocht :P
pi_104838199
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 november 2011 19:00 schreef Angel-Joy het volgende:
Wauw, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden, petje af voor dit artikel ^O^
pi_104838268
Het is ook rasitisch feest en moet verboden wordne? een blanke slavnedrijver is toch niet meer van dze tijd
pi_104838370
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 23:07 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Och het zijn dezelfde argumenten die in de afgelopen topics ter sprake zijn gekomen. En het zijn stuk voor stuk belabberde argumenten. Verzonnen door iemand die er graag racisme in ziet.

En het is helaas een feit dat sommige mensen overal racisme in willen zien.
LOL, grapjas :D
Ik vind het juist heel mooi om te zien hoe al die flutargumentjes van "nee je beeldt je alles in, het is alleen maar roet!" hier keihard van de tafel worden geveegd, praatjes die al in 3 delen van dit topic langs zijn gekomen.
^O^
En de mensen die, hoe duidelijk het ook wordt uitgelegd, toch blindelings aan hun foutieve standpunt blijven vasthouden, tja, da's jammer maar ach - waar het wél om gaat zijn de mensen die wel degelijk openstaan voor andere zienswijzen, en die niet alleen verontwaardigd zijn wanneer het alleen henzelf betreft.
Want dat zijn de mensen die er echt over gaan nadenken.
pi_104838394
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:46 schreef Jahr00n het volgende:
Het is ook rasitisch feest en moet verboden wordne? een blanke slavnedrijver is toch niet meer van dze tijd
Onze hele economie draait nog steeds op slavernij hoor. In Azië en uit het zicht, dat wel, maar slaven zijn het.

Al is er idd best kans dat over een aantal jaren de rollen zijn omgekeerd. Of dat Afrika opkomt en de negers blankenslaven nemen :P
pi_104838402
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:51 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Onze hele economie draait nog steeds op slavernij hoor. In Azië en uit het zicht, dat wel, maar slaven zijn het.

Al is er idd best kans dat over een aantal jaren de rollen zijn omgekeerd. Of dat Afrika opkomt en de negers blankenslaven nemen :P
ze krijgen geld ervoor ze moete daar in azie niet zeike anders hebbe ze helemaalg een werk
pi_104838455
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:51 schreef Jahr00n het volgende:

[..]

ze krijgen geld ervoor ze moete daar in azie niet zeike anders hebbe ze helemaalg een werk
Achja, slavernij is alleen erg als het negers zijn. Mijn fout :P
  zaterdag 26 november 2011 @ 11:55:19 #63
360712 Iran03
Den Haag, Mariahoeve.
pi_104838479
ik keek voor de lol sinterklaas op tv gister, toen kwam rita verdonk er in als minister president :') en dan beweren dat het niks racisitisch hebt :')
Je leeft 1 keertje
pi_104838516
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:50 schreef HappyGirl91 het volgende:

[..]

Ik vind het juist heel mooi om te zien hoe al die flutargumentjes van "nee je beeldt je alles in, het is alleen maar roet!" hier keihard van de tafel worden geveegd, praatjes die al in 3 delen van dit topic langs zijn gekomen.
^O^
En de mensen die, hoe duidelijk het ook wordt uitgelegd, toch blindelings aan hun foutieve standpunt blijven vasthouden, tja, da's jammer maar ach - waar het wél om gaat zijn de mensen die wel degelijk openstaan voor andere zienswijzen, en die niet alleen verontwaardigd zijn wanneer het alleen henzelf betreft.
En na dat nadenken beseffen ze al snel dat het goed is dat Piet zwart is & dat het zo moet blijven :P
Nouja, de mensen die ECHT hebben nagedacht dan. Helaas zijn er nogal wat mensen die "denk toch eens na" zeggen en vinden dat ze dat dan zelf al hebben gedaan ;)
pi_104840145
quote:
9s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:14 schreef Specularium het volgende:

[..]

goedzo canadezen.
  zaterdag 26 november 2011 @ 12:57:26 #66
353858 Ongedierte
Koop muggenspray.
pi_104840163
quote:

Mijn Signature is Signature.
  zaterdag 26 november 2011 @ 12:59:34 #67
351780 Piye
King of Kush
pi_104840216
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:50 schreef HappyGirl91 het volgende:

[..]

^O^
Alsof die mensen bestaan.

Iedereen die zwarte piet aan het begin van deze reeks racistisch vond, vindt dat nog steeds en iedereen die het aantellerij vond vindt dat ook nog steeds.
pi_104840478
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:59 schreef Piye het volgende:

[..]

Iedereen die zwarte piet aan het begin van deze reeks racistisch vond, vindt dat nog steeds en iedereen die het aantellerij vond vindt dat ook nog steeds.
In Noord Amerika is die pedofiele slavenhandelaar al verboden.
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:18:21 #69
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_104840720
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:10 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Wat een argument!

Dat, en nog veel meer drogredenen vindt u hier.

*reclamegeluidje afspelen doet*
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
pi_104840775
quote:

[..]

Doe toch normaal gekkie
pi_104840885
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 12:59 schreef Piye het volgende:

[..]

met het verschil, dat niemand die hier zich druk heeft gemaakt over de racisme claimers, ooit nog naar een zwarte piet kan kijken zonder er een neger in te zien. :)
t is gewoon een kwestie van tijd. uiteindelijk gaan we het echt wel anders doen, als iedereen zo ver is.
pi_104840968
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:22 schreef okiokinl het volgende:

[..]

met het verschil, dat niemand die hier zich druk heeft gemaakt over de racisme claimers, ooit nog naar een zwarte piet kan kijken zonder er een neger in te zien. :)
t is gewoon een kwestie van tijd. uiteindelijk gaan we het echt wel anders doen, als iedereen zo ver is.
Ik hoop het niet.
Hoop dat racismejankers deze leuke traditie niet gaan verpesten.
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:25:50 #73
351780 Piye
King of Kush
pi_104840972
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:22 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Tsja als dat nou onze grote overwinning gaat zijn. De afschaffing van de zwarte pieten. :') Kijk als ik zwarte piet zie zie ik ook gewoon een karikatuur van een neger, maar zoveel boeit dat me eigenlijk niet.
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:29:04 #74
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104841058
Deze hele discussie doet me denken aan die aflevering van South Park over die vlag (Chef Goes Nanners)

zaterdag 26 november 2011 @ 13:32:27 #75
341872 spookje-van-het-noorden
eng, maar toch best lief
pi_104841159
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 11:43 schreef HappyGirl91 het volgende:

[..]

Wauw, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden, petje af voor dit artikel ^O^
mooi artikel, daar valt over na te denken.
pi_104841219
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:29 schreef SpecialK het volgende:
Deze hele discussie doet me denken aan die aflevering van South Park over die vlag (Chef Goes Nanners)

[ afbeelding ]
Precies :D
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:35:51 #77
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104841263
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:34 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Precies :D
Ja je kan je duimpje wel omhoog houden maar als je de conclusie van die aflevering projecteert op het sinterklaasfeest dan worden ongeveer 80% van jouw argumenten keihard tegen de grond gesmeten. Wellicht goed om die aflevering nog een keertje te bekijken.
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:39:33 #78
351780 Piye
King of Kush
pi_104841372
quote:

[ afbeelding ]
Inderdaad net zo ongeloofwaardig "wij zagen alleen maar 5 mensen, waarvan 1 opgehangen wordt". _O-
pi_104841375
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja je kan je duimpje wel omhoog houden maar als je de conclusie van die aflevering projecteert op het sinterklaasfeest dan worden ongeveer 80% van jouw argumenten keihard tegen de grond gesmeten. Wellicht goed om die aflevering nog een keertje te bekijken.
Ach man zeur niet, binnenkort kan je je vingers aflikken op 5 december :Y
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:43:04 #80
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104841466
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:39 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Ach man zeur niet, binnenkort kan je je vingers aflikken op 5 december :Y
Ja geweldig al die fout geïnformeerde mensen die overal racisme in zien (en daarom eigenlijk stiekem zelf de racisten zijn, zo gefocust op huidskleur dat ze zijn).

Genieten van al die domheid elk jaar weer.
  zaterdag 26 november 2011 @ 13:55:46 #81
360764 BMS-THAD
Thad Castle, at your service.
pi_104841757
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 13:43 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja geweldig al die fout geïnformeerde mensen die overal racisme in zien (en daarom eigenlijk stiekem zelf de racisten zijn, zo gefocust op huidskleur dat ze zijn).

Dit dus.
Get this guy a jockstrap and a cookie!
pi_104841869
Vreemder is dat de lui die hier het hardst schreeuwen dat die buitenlanders maar moeten oprotten als ze een schaap willen slachten (want ja ze moeten aanpassen anno 2011 en hun traditie veranderen enzo), het hardst schreeuwen om de Blackface te behouden.

Iets met twee maten.

Raar dat het niet wordt uitgevoerd zonder Blackface. De roe is er inmiddels ook niet meer. Of moet slavenhandel per se herdacht worden?
pi_104842173
quote:

[ afbeelding ]
grappig dat je daar mee komt, want ze hebben toch echt de vlag veranderd omdat het racistisch was. :)

dus, zwarte piet dan ook maar veranderen toch? :)
pi_104842225
quote:

[..]

iets racistisch willen behouden, en dan de mensen die ertegen protesteren racistisch noemen.
inderdaad, genieten van de domheid..
pi_104842549
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:12 schreef okiokinl het volgende:

[..]

grappig dat je daar mee komt, want ze hebben toch echt de vlag veranderd omdat het racistisch was. :)

[ afbeelding ]

dus, zwarte piet dan ook maar veranderen toch? :)
Regenboogpieten _O_
pi_104842781
quote:

[..]

Waarom is het volslagen onjuist om racisme te zien in deze traditie?
Kan je mij verlichten met je standpunt?
pi_104842827
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:00 schreef Verwerker het volgende:
Vreemder is dat de lui die hier het hardst schreeuwen dat die buitenlanders maar moeten oprotten als ze een schaap willen slachten (want ja ze moeten aanpassen anno 2011 en hun traditie veranderen enzo), het hardst schreeuwen om de Blackface te behouden.

Iets met twee maten.

Raar dat het niet wordt uitgevoerd zonder Blackface. De roe is er inmiddels ook niet meer. Of moet slavenhandel per se herdacht worden?
Wat een onzin. Ten eerste zegt hier niemand dat buitenlanders maar moeten oprotten als ze een slaap slachten (sowieso is tegen onverdoofd slachten iets heel anders zijn)

En ten tweede zien de antis niet in dat de anderen er simpelweg geen racisme in zien, niet dat ze het toestaan :')
Gister trouwens met een vriendin (neger) erover gepraat, die vond het onzin om tegen sinterklaas te zijn. En zaterdag naar een familielid om met hun kind sinterklaas te vieren. De man en het kind zijn allebei zwart. ^O^

Als je racisme ziet, zie je het overal. Je kan ook gewoon een keer zoiets op een objectieve manier bekijken en zien dat het een onschuldig kinderfeest is, niet een manier om subtiel kinderen slavernij te laten accepteren.

quote:

[..]

Pedofiele slavenhandelaar :')
pi_104842877
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:40 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Wat een onzin. Ten eerste zegt hier niemand dat buitenlanders maar moeten oprotten als ze een slaap slachten (sowieso is tegen onverdoofd slachten iets heel anders zijn)

En ten tweede zien de antis niet in dat de anderen er simpelweg geen racisme in zien, niet dat ze het toestaan :')
Gister trouwens met een vriendin (neger) erover gepraat, die vond het onzin om tegen sinterklaas te zijn. En zaterdag naar een familielid om met hun kind sinterklaas te vieren. De man en het kind zijn allebei zwart. ^O^

Als je racisme ziet, zie je het overal. Je kan ook gewoon een keer zoiets op een objectieve manier bekijken en zien dat het een onschuldig kinderfeest is, niet een manier om subtiel kinderen slavernij te laten accepteren.

[..]

Pedofiele slavenhandelaar :')
De herkomst van Piet is glashelder. Sinterklaas is al eeuwenoud over heel Europa en heeft altijd vage metgezellen gehad, van duivels tot bejaarde reuzen. Zwarte Piet echter is in 1850 geintroduceerd tijdens het hoogtepunt over het slavernij debat in NL en heeft zich de jaren daarna alle kenmerken van racistische symboliek in Europa en Noord Amerika over Afrikanen eigen gemaakt. Koeterwaals accent, roetzwarte schmink, krullekop, dikke rode lippen etc.
pi_104842918
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:42 schreef Verwerker het volgende:

[..]

De herkomst van Piet is glashelder. Sinterklaas is al eeuwenoud over heel Europa en heeft altijd vage metgezellen gehad, van duivels tot bejaarde reuzen. Zwarte Piet echter is in 1850 geintroduceerd tijdens het hoogtepunt over het slavernij debat in NL en heeft zich de jaren daarna alle kenmerken van racistische symboliek in Europa en Noord Amerika over Afrikanen eigen gemaakt. Koeterwaals accent, roetzwarte schmink, krullekop, dikke rode lippen etc.
Dus?
Ik ken werkelijk waar geen zwarte mensen die er zo uit zien of zo praten.
Ook geen oude mannen die in een lange rode jas met een mijter op kadootjes uitdelen.
pi_104842963
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:43 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus?
Wanneer gaan we nou neuken? :@
pi_104843114
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:45 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Wanneer gaan we nou neuken? :@
Foei! Jij gaat mee in de zak van ZwarteRegenboogPiet en krijgt een fiks pak rammel met de roe o|O
pi_104843213
quote:
Je ziet geen racisme in een karikatuur van een Moor als slaaf van een blanke Bisschop, of je gelooft niet dat 't een karikatuur van 'n moor in een slavenuniform is?
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:43 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dus?
Ik ken werkelijk waar geen zwarte mensen die er zo uit zien of zo praten.
Dat is juist wat veel mensen steekt.. Er zijn inderdaad niet zo gek veel zwarte mensen die er uit zien als Blackface..
pi_104843250
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:55 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Je ziet geen racisme in een karikatuur van een Moor als slaaf van een blanke Bisschop, of je gelooft niet dat 't een karikatuur van 'n moor in een slavenuniform is?

[..]

Dat is juist wat veel mensen steekt.. Er zijn inderdaad niet zo gek veel zwarte mensen die er uit zien als Blackface..
Nou waar maak je je dan druk om?
Besef je zelf niet hoe gezócht dit vermeende racisme is?
En vanwaar Blackface? Is het niet politiek correct om Zwarte Piet te zeggen?
pi_104843319
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik maak me niet druk, en ik vind niet gezocht..
Het is gewoon een feit dat Zwarte Piet een negerslaaf moet voorstellen, inclusief de dikke rode lippen.. Z'n domme gedrag, en accent zijn de laatste jaren een beetje naar de achtergrond verdwenen omdat dat toch iets 'te' gevonden werd.. Ik kan me wel voorstellen dat het veel mensen steekt, en ik verbaas me altijd een beetje over het gigantische verzet dat het oplevert..
Waarom mogen mensen geen kritiek hebben op Zwarte Piet? Niemand deed moeilijk toen z'n roede verdween :')

Als er iets 'gezocht' is, zijn het wel de smoesjes van 'hij is zwart van de schoorsteen' :')
pi_104843329
Rasisme :') Er bestaan mensenrassen, al zijn het niet per se rassen maar fenotypes. Leef er nou maar mee, en ja, Aziaten zijn slimmer dan blanken, negers dommer maar atletischer en indianen kunnen beter tegen de hoogte. Zo is het in het algemeen, en accepteer het gewoon i.p.v. al dat gezeik over racisme :P
pi_104843360
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En vanwaar Blackface? Is het niet politiek correct om Zwarte Piet te zeggen?
Zwarte Piet is 'n Blackface.. Blackface zal je tegenwoordig nergens meer, omdat hij algemeen als kwetsend en racistisch werd ervaren.. Zwarte Piet is nog steeds aanwezig, met kutsmoezen en schoorstenen :')

En dan droeg Blackface vaak nog 'n keurig pak, ipv een slavenuniform :')
pi_104843500
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:00 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Ik maak me niet druk, en ik vind niet gezocht..
Het is gewoon een feit dat Zwarte Piet een negerslaaf moet voorstellen, inclusief de dikke rode lippen.. Z'n domme gedrag, en accent zijn de laatste jaren een beetje naar de achtergrond verdwenen omdat dat toch iets 'te' gevonden werd.. Ik kan me wel voorstellen dat het veel mensen steekt, en ik verbaas me altijd een beetje over het gigantische verzet dat het oplevert..
Waarom mogen mensen geen kritiek hebben op Zwarte Piet? Niemand deed moeilijk toen z'n roede verdween :')

Als er iets 'gezocht' is, zijn het wel de smoesjes van 'hij is zwart van de schoorsteen' :')
Ik verbaas me juist over het fanatisme waarmee gezocht wordt naar racisme. Alsof men het leuk vindt om net zo lang te zoeken tot er een superleuk kinderfeest en heeeeeel oude traditie om zeep geholpen is.
Begrijp de motieven niet en vind ze op zijn minst twijfelachtig.
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:10:12 #98
351780 Piye
King of Kush
pi_104843562
Ik verbaas me over het feit dat jullie deze discussie nog steeds interessant vinden. _O-
pi_104843568
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:07 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik verbaas me juist over het fanatisme waarmee gezocht wordt naar racisme. Alsof men het leuk vindt om net zo lang te zoeken tot er een superleuk kinderfeest en heeeeeel oude traditie om zeep geholpen is.
Traditie is een smoes. willen we traditie behouden dan laten we Sint met duivels rondlopen ipv negers en hier en daar een kind snoepen. Maar dat is dan weer een achterlijke traditie ;(
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:11:15 #100
eng, maar toch best lief
pi_104843591
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:10 schreef Piye het volgende:
Ik verbaas me over het feit dat jullie deze discussie nog steeds interessant vinden. _O-
omdat het Sintfeest weer in aantocht is, en het leuk is om over te discuseren
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:11:34 #101
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104843603
quote:

[..]

Niemand zegt dat Sinterklaas moet worden afgeschaft.. Er zijn wel mensen die zich afvragen of Piet z'n schmink niet anders kan, en of die afropruik nog nodig is :')
Zoals ook de Roede een jaar of 10 geleden is afgeschaft, omdat dat niet meer van deze tijd was.. Toen was er helemaal geen gezeik om het behouden van de traditie :') Evenals toen de Piet werd vermenigvuldigd.. Dus waarom is die traditie ineens zo belangrijk als het gaat om Piet z'n kleur? :')
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:12:33 #102
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104843623
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:10 schreef Piye het volgende:
1 van de leukste discussies die je kan voeren dit, imo.. Men staat lijnrecht tegenover elkaar, met 0,0 begrip voor elkaars standpunten.. Mooier word 't niet op internet hoor.. Hooguit in 'n Appletopic ofzo.
pi_104843625
quote:

[..]

je hoeft helemaal niet te zoeken, het is overduidelijk.
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:16:23 #104
351780 Piye
King of Kush
pi_104843734
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:11 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:

[..]

omdat het Sintfeest weer in aantocht is, en het leuk is om over te discuseren
Dan hebben we in ieder geval een hele goede reden om Piet niet van kleur te veranderen. :9

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:12 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

1 van de leukste discussies die je kan voeren dit, imo.. Men staat lijnrecht tegenover elkaar, met 0,0 begrip voor elkaars standpunten.. Mooier word 't niet op internet hoor.. Hooguit in 'n Appletopic ofzo.
Ik vind het vooral een discussie waarin mensen zich zo dom mogelijk voor doen. _O-
pi_104843747
quote:

[..]

moet je ze eens vragen of ze, zonder makeup, met zn allen als zwarte pieten zouden gaan meedoen. en of ze de geschiedenis erachter uberhaubt wel kennen.
voor de rest maakt het geer reet uit of donkere mensen het wel of niet vervelend vinden, of dat ze blank zijn. ik, en velen met mij (en jawel, ook donkere mensen hoor, echt) vinden het vervelend, disresepctvol, vasthouden aan het laatste restje foute traditie dat ons mooie sinterklaas feest is binnengeslopen. weg ermee.
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:16:52 #106
eng, maar toch best lief
pi_104843748
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:11 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Niemand zegt dat Sinterklaas moet worden afgeschaft.. Er zijn wel mensen die zich afvragen of Piet z'n schmink niet anders kan, en of die afropruik nog nodig is :')
Zoals ook de Roede een jaar of 10 geleden is afgeschaft, omdat dat niet meer van deze tijd was.. Toen was er helemaal geen gezeik om het behouden van de traditie :') Evenals toen de Piet werd vermenigvuldigd.. Dus waarom is die traditie ineens zo belangrijk als het gaat om Piet z'n kleur? :')
inderdaad, mensen die doen alsof meteen het Sintfeest verpest word. Mensen die vinden dat je niet mag gaan zeiken over zwarte piet, maar wel zelf zeiken alsof met de afschaffing of verandering van zwarte piet het Sintfeest is verpest ;(
pi_104843875
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:16 schreef spookje-van-het-noorden het volgende:

[..]

inderdaad, mensen die doen alsof meteen het Sintfeest verpest word. Mensen die vinden dat je niet mag gaan zeiken over zwarte piet, maar wel zelf zeiken alsof met de afschaffing of verandering van zwarte piet het Sintfeest is verpest ;(
Diezelfde mensen janken wel over het offerfeest van moslims :')
Blijf dan met je poten van hun traditie af :r
pi_104843997
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:11 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Nee en nee. Dan verpest je de traditie dus ^O^

Ze moeten gewoon niet janken, net alsof iedere neger een afro pruik op heeft, lippenstift en zo zwart als roet is. Ze wíllen gewoon gediscrimineerd worden, ik moet de eerste buitenlander nog tegenkomen die lijkt op een zwarte piet.
pi_104844097
Die 'negers' die hierover vallen, zijn juist de mensen die dit soort 'racisme' creeeren. Slap gezanik!
  zaterdag 26 november 2011 @ 15:39:06 #110
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104844386
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:25 schreef Chiich het volgende:

[..]

Nee en nee. Dan verpest je de traditie dus ^O^
Maar dat de roede verdwenen is is geen probleem? Dat de Sint van Turkije naar Spanje verhuisde maakt niet uit? Het oorspronkelijke duiveltje was achteraf geen deel van de traditie? Dat Piet veel slimmer is geworden de laatste jaren is een natuurlijke progressie van de traditie die jij zo rigide verdedigt?
quote:
Ze moeten gewoon niet janken, net alsof iedere neger een afro pruik op heeft, lippenstift en zo zwart als roet is. Ze wíllen gewoon gediscrimineerd worden, ik moet de eerste buitenlander nog tegenkomen die lijkt op een zwarte piet.
Dat is juist het punt.. Zwarte Piet is een vrij onsympathieke karikatuur van 'n neger.. Niemand ziet er inderdaad echt zo uit.
pi_104845625
Wat een gezeik zeg. AFBLIJVEN van zwarte piet. Die negers moeten niet zo huilen. Gewoon in de wet opnemen. Elke neger of wannabee neger die zwarte piet racisme vind naar een eiland transporteren met praktijken waar de 2e wereldoorlog niks bij was.
pi_104845800
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:39 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Maar dat de roede verdwenen is is geen probleem? Dat de Sint van Turkije naar Spanje verhuisde maakt niet uit? Het oorspronkelijke duiveltje was achteraf geen deel van de traditie? Dat Piet veel slimmer is geworden de laatste jaren is een natuurlijke progressie van de traditie die jij zo rigide verdedigt?

[..]

Dat is juist het punt.. Zwarte Piet is een vrij onsympathieke karikatuur van 'n neger.. Niemand ziet er inderdaad echt zo uit.
Ik vind Zwarte Piet juist een sýmpathiek ventje. En kinderen van alle kleuren vinden dat blijkbaar ook.
  zaterdag 26 november 2011 @ 16:48:07 #113
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_104846266
Storen negers zich dan aan zwarte piet?

Storen gingers zich aan CopperCab?

Misschien. Sommigen vinden hem wellicht een baas. Jeweettoch.
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
  zaterdag 26 november 2011 @ 16:56:58 #114
346029 Lijpe_Tjap
Ik word helemaal lijp g
pi_104846486
Wollah bollah, tuurlijk is het racisme. Waarom kunnen we niet gewoon witte pieten nemen g? Als het om religie gaat of seksualiteit dan zij wij Nederlanders vooruitstrevend en anti-conservatief. Gaat het om één of andere gare bejaarde met negerslaven dan MOET er vast worden gehouden aan traditie.

GA TOCH PEPERNOTEN ETEN MAN
  zaterdag 26 november 2011 @ 16:59:22 #115
346817 IShotTheMaid.
Bu beni öldürüyor.
pi_104846546
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:29 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik vind Zwarte Piet juist een sýmpathiek ventje. En kinderen van alle kleuren vinden dat blijkbaar ook.
Dit. Ik heb nog geen enkel kind gezien, die het een probleem vind dat er zwarte pieten zijn :')
Sen ve ben - Aşkımız ömür boyu sürecek
  zaterdag 26 november 2011 @ 17:01:13 #116
346029 Lijpe_Tjap
Ik word helemaal lijp g
pi_104846598
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:59 schreef IShotTheMaid. het volgende:

[..]

Dit. Ik heb nog geen enkel kind gezien, die het een probleem vind dat er zwarte pieten zijn :')
Toen ik 6 was en voor het eerst een zwarte piet zag ben ik een discussie met mijn klasgenoten en de docent aangegaan. TOEN was ik tegen racisme en nu ook.
  zaterdag 26 november 2011 @ 17:03:50 #117
346817 IShotTheMaid.
Bu beni öldürüyor.
pi_104846671
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:01 schreef Lijpe_Tjap het volgende:

[..]

Toen ik 6 was en voor het eerst een zwarte piet zag ben ik een discussie met mijn klasgenoten en de docent aangegaan. TOEN was ik tegen racisme en nu ook.
Correctie dan: Ik ben nog nooit een normaal kind tegen gekomen die het een probleem vind dat er zwarte pieten zijn.
  zaterdag 26 november 2011 @ 17:05:43 #118
346029 Lijpe_Tjap
Ik word helemaal lijp g
pi_104846720
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:03 schreef IShotTheMaid. het volgende:

[..]

Correctie dan: Ik ben nog nooit een normaal kind tegen gekomen die het een probleem vind dat er zwarte pieten zijn.
Ja, ja. Met normaal bedoel je zeker 'blank'. Stormfront praktijken hier
pi_104846745
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 16:56 schreef Lijpe_Tjap het volgende:
Wollah bollah, tuurlijk is het racisme. Waarom kunnen we niet gewoon witte pieten nemen g? Als het om religie gaat of seksualiteit dan zij wij Nederlanders vooruitstrevend en anti-conservatief. Gaat het om één of andere gare bejaarde met negerslaven dan MOET er vast worden gehouden aan traditie.

GA TOCH PEPERNOTEN ETEN MAN
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:01 schreef Lijpe_Tjap het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:05 schreef Lijpe_Tjap het volgende:

[..]

zaterdag 26 november 2011 @ 17:07:04 #120
346817 IShotTheMaid.
Bu beni öldürüyor.
pi_104846755
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:05 schreef Lijpe_Tjap het volgende:

[..]

:') :O
pi_104846853
quote:

Dit verhaal heb ik vroeger ook altijd meegekregen. Zwarte Piet is zwart door de roet.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 12:42 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Dat vind ik er tegenwoordig zo vaag aan.. Zijn er ooit Pieten geweest die minder zwart waren of minder overdreven in de make-up?
pi_104846997
Jammer dat deze discussie elk jaar weer oplaait.

Ik kom regelmatig in Alcoy, Spanje. Daar vieren ze het feest 'Moros y Cristianos' (Moren en Christeren), ter herinnering aan de de herovering van het Iberisch schiereiland op de Moren.
Vaak worden de Moren daar ook als een soort van zwarte piet afgebeeld:

Echter daarzo maakt niemand zich er druk om en is het gewoon een super gezellig feest. Ik zorg dat ik altijd rond die periode daar ben.

Mensen die zeiken over racisme etc. zijn volgens mij die typische Hollanders die de multiculturele samenleving willen blijven verdedigen, terwijl er vanuit de hoek die dan zogenaamd zich gediscrimineerd voelen, nooit klachten komen.
Huur deze plek voor ¤100 per maand!
pi_104847104
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:16 schreef Joeriii het volgende:

Ik kom regelmatig in Alcoy, Spanje. Daar vieren ze het feest 'Moros y Cristianos' (Moren en Christeren), ter herinnering aan de de herovering van het Iberisch schiereiland op de Moren.

[ afbeelding ]

Echter daarzo maakt niemand zich er druk om en is het gewoon een super gezellig feest. Ik zorg dat ik altijd rond die periode daar ben.

Mensen die zeiken over racisme etc. zijn volgens mij die typische Hollanders die de multiculturele samenleving willen blijven verdedigen, terwijl er vanuit de hoek die dan zogenaamd zich gediscrimineerd voelen, nooit klachten komen.
Dat vermoeden heb ik ook.
Het slaat werkelijk nergens op.
Zouden deze criticasters naar de intocht van de Sint gekeken hebben en goed op de kinderen gelet? Alleen maar blije gezichtjes en plezier.
Maar nee, het moet ánders, het kan ánders! Want het is racisme . Echt hoor :Y en als je het niet ziet zullen we je wel zover krijgen datje het wél ziet :Y
pi_104847391
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:16 schreef Joeriii het volgende:

[ afbeelding ]

Hoe zit het dan met de neger die werd opgepakt door de NSB'-ers omdat ie een shirt had met Zwarte Piet = Racisme?

Dat is een van de redenen waarom je er weinig van hoort. Je wordt opgepakt voor je vrije woord.
pi_104847434
Wij hebben ook een negerin in onze klas die de hele dag doorzeikt dat ze gediscrimineerd wordt door Sinterklaas. Verschrikkelijk. :|W
pi_104847478
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:30 schreef OhGawd het volgende:
Wij hebben ook een negerin in onze klas die de hele dag doorzeikt dat ze gediscrimineerd wordt door Sinterklaas. Verschrikkelijk. :|W
Haar vrije woord staat je inderdaad niet aan he?
Waren negers maar weer brave slaven als vroeger ;(
Nu eisen ze nog eens gelijke rechten!
pi_104847535
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:29 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de neger die werd opgepakt door de NSB'-ers omdat ie een shirt had met Zwarte Piet = Racisme?

Dat is een van de redenen waarom je er weinig van hoort. Je wordt opgepakt voor je vrije woord.
Omdat hij dat deed terwijl er al gezegd was dat het niet toegestaan was.
Dus ja, wie niet horen wil moet voelen ~O> .
Komt natuurlijk bij dat de politie niet wilde dat de kinderen hier last van zouden hebben dus snel die gasten heeft afgekapt .
pi_104847803
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:29 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Deze man wilde een sinterklaasintocht met duizenden kindertjes wreed verstoren. De overige dagen van het jaar en op andere plekken in het land had hij dat shirt best mogen dragen.
Vind jij dat de politie hem zijn gang had moeten laten gaan ?
  zaterdag 26 november 2011 @ 17:49:22 #129
346029 Lijpe_Tjap
Ik word helemaal lijp g
pi_104848030
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:42 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Deze man wilde een sinterklaasintocht met duizenden kindertjes wreed verstoren. De overige dagen van het jaar en op andere plekken in het land had hij dat shirt best mogen dragen.
Shirt met opdruk... Wreed verstoren... :')
pi_104848054
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:49 schreef Lijpe_Tjap het volgende:

[..]

Oh hou toch op. Ik vind een paar duizend kinderen met opzet aan het huilen brengen wreed ja.
Problem ?
  zaterdag 26 november 2011 @ 17:52:24 #131
346029 Lijpe_Tjap
Ik word helemaal lijp g
pi_104848108
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:50 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Oh hou toch op. Ik vind een paar duizend kinderen met opzet aan het huilen brengen wreed ja.
Problem ?
Tja, ik weet niet precies wat die man heeft uitgevoerd, maar als hij gewoon daar stond met zijn shirtje dan whatever. Heb je ooit gehoord van the Westboro Baptist Church? Zij verstoren pas wreed kil.
pi_104848202
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:52 schreef Lijpe_Tjap het volgende:

[..]

Tja, ik weet niet precies wat die man heeft uitgevoerd, maar als hij gewoon daar stond met zijn shirtje dan whatever. Heb je ooit gehoord van the Westboro Baptist Church? Zij verstoren pas wreed kil.
Dan zou ik me eerst eens inlezen voordat je hier komt sputteren Lijpe chap ;)
  zaterdag 26 november 2011 @ 18:04:06 #133
346029 Lijpe_Tjap
Ik word helemaal lijp g
pi_104848443
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

I did. Wat ik ermee bedoelde is dat ik niet zeker weet wat er precies is gebeurd. Dat kan ook jij niet weten tenzij je erbij bent geweest. Uit geen enkel nieuwsbericht dat ik heb gelezen blijkt echter dat zij meer hadden gedaan dan enkel een shirt dragen met een bepaald opdruk. Natuurlijk hadden zij zich verzet toen ze werden opgepakt. Zou ik ook doen.
pi_104850691
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 18:04 schreef Lijpe_Tjap het volgende:

[..]

I did. Wat ik ermee bedoelde is dat ik niet zeker weet wat er precies is gebeurd. Dat kan ook jij niet weten tenzij je erbij bent geweest. Uit geen enkel nieuwsbericht dat ik heb gelezen blijkt echter dat zij meer hadden gedaan dan enkel een shirt dragen met een bepaald opdruk. Natuurlijk hadden zij zich verzet toen ze werden opgepakt. Zou ik ook doen.
http://www.rnw.nl/surinam(...)id-van-meningsuiting
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:19:15 #135
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104850832
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:11 schreef NLGooner het volgende:

[..]

Dit verhaal heb ik vroeger ook altijd meegekregen. Zwarte Piet is zwart door de roet.

Dat vind ik er tegenwoordig zo vaag aan.. Zijn er ooit Pieten geweest die minder zwart waren of minder overdreven in de make-up?
Nee.. Want zolang er Zwarte Pieten zijn, zijn het karikaturen van negerslaven. Het schoorsteenverhaal is pas later gekomen. Toen slaven minder populair werden :')
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:03 schreef IShotTheMaid. het volgende:

[..]

Duh. Kinderen krijgen snoep, en vinden het allang prima.. Maar dat zouden ze ook vinden als Piet paars was, of als het 'n elfje was :')
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:33 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Omdat hij dat deed terwijl er al gezegd was dat het niet toegestaan was.
Dus ja, wie niet horen wil moet voelen ~O> .
Komt natuurlijk bij dat de politie niet wilde dat de kinderen hier last van zouden hebben dus snel die gasten heeft afgekapt .
Heb je het shirt gezien? De text was dusdanig verbogen dat een kind dat nog in Sinterklaas gelooft het echt niet had kunnen lezen.. En zelfs als dat wel 't geval was, dan hadden ze waarschijnlijk niet eens geweten wat 'racisme' betekend.

Tevens is er van te voren geen protestverbod afgekondigd, en geldt in dit land artikel 7 van de grondwet gewoon :') (En dan nog.. Het dragen van een Tshirt alleen is geen demonstratie of protest waar je een vergunning voor nodig hebt)
Er zijn dan ook kamervragen gesteld over dat bewuste incident.
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:42 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Wreed verstoren :') Door een tshirt wat de kindertjes niet eens hadden kunnen lezen.. En zelfs als ze dat wel konden, moet onze grondwet dan wijken voor kinderzieltjes?
Doe normaal.
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:50 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Problem ?
Hoeveel kindjes huilen denk jij als ze verteld word dat Sinterklaas helemaal niet bestaat? :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hij droeg alleen een tshirt, en werd daarvoor hardhandig gearresteerd. Bizar in een democratische rechtstaat.
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:25:05 #136
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_104851005
Jullie krijgen mij niet gek, dit alles is een samenzwering om de aandacht weg te leiden van kampleider Kerstman.

Jullie moeten je schamen.
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
pi_104851227
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:49 schreef Lijpe_Tjap het volgende:

[..]

Het gaat niet om het shirt, het gaat erom dat ze de kinderen aan het huilen maakten omdat ze negers waren.
pi_104851300
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:19 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Nee.. Want zolang er Zwarte Pieten zijn, zijn het karikaturen van negerslaven. Het schoorsteenverhaal is pas later gekomen. Toen slaven minder populair werden :')

[..]

Duh. Kinderen krijgen snoep, en vinden het allang prima.. Maar dat zouden ze ook vinden als Piet paars was, of als het 'n elfje was :')

[..]

Heb je het shirt gezien? De text was dusdanig verbogen dat een kind dat nog in Sinterklaas gelooft het echt niet had kunnen lezen.. En zelfs als dat wel 't geval was, dan hadden ze waarschijnlijk niet eens geweten wat 'racisme' betekend.

Tevens is er van te voren geen protestverbod afgekondigd, en geldt in dit land artikel 7 van de grondwet gewoon :') (En dan nog.. Het dragen van een Tshirt alleen is geen demonstratie of protest waar je een vergunning voor nodig hebt)
Er zijn dan ook kamervragen gesteld over dat bewuste incident.

[..]

Wreed verstoren :') Door een tshirt wat de kindertjes niet eens hadden kunnen lezen.. En zelfs als ze dat wel konden, moet onze grondwet dan wijken voor kinderzieltjes?
Doe normaal.

[..]

Hoeveel kindjes huilen denk jij als ze verteld word dat Sinterklaas helemaal niet bestaat? :')

[..]

Hij droeg alleen een tshirt, en werd daarvoor hardhandig gearresteerd. Bizar in een democratische rechtstaat.
Nou dan, waar hebben we het dan over?

Nee, ze waren met 4 en droegen een spandoek. Maar goed, storm in een glas water, laat die gekkies denk ik dan.
Alleen de boodschap er achter vind ik bespottelijk en vergezocht.
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:37:56 #139
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104851457
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou dan, waar hebben we het dan over?
Over Zwarte Piet, en wat hij symboliseert.. Als je dat na 3 topics nog niet snapt ben je nog dommer dan ik dacht :')
quote:
Nee, ze waren met 4 en droegen een spandoek. Maar goed, storm in een glas water, laat die gekkies denk ik dan.
Alleen de boodschap er achter vind ik bespottelijk en vergezocht.
Toen ze werden gearresteerd was dat spandoek als weg dacht ik?
pi_104851590
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:37 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Over Zwarte Piet, en wat hij symboliseert.. Als je dat na 3 topics nog niet snapt ben je nog dommer dan ik dacht :')
[..]

Toen ze werden gearresteerd was dat spandoek als weg dacht ik?
Ah persoonlijk worden ^O^
maar je bent iig niet racistisch, klasse hoor :D
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:47:16 #141
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104851832
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Blijkbaar denk jij al 3 topics lang dat 't om de kinderen gaat.. Dat is dom ja. Verder niets persoonlijks aan...
En waarom denk je dat ik niet racistisch ben?
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:50:17 #142
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104851975
Volgens mij wordt er trouwens in Marokko tijdens bepaalde traditionele toneelstukken nog met witte schmink gespeeld. Dat moet dan een blanke voorstellen. Hetzelfde gebeurt in China.

Mooi toch? Traditie. Als je dan echt zo'n anti-racisme held bent dan ga je daar ook eigenhandig wat aan doen. Of ben je er in ieder geval even boos over.

De waarheid is dat mensen die zo'n probleem met black-face hebben eigenlijk stiekem zelf de overtuiging koesteren dat een donkere huidskleur hebben iets negatiefs is en dat de underdog daarom beschermd moet worden van het superieure blanke kleurtje.

Daarom is het wel oke om blanke mensen voor schut te zetten in een toneelstukje. Want blank zijn is voor die mensen immers in geen enkele manier echt iets om je voor te schamen.

Ik denk dat we er uit zijn wie de grootste racisten zijn in dit verhaal.
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:53:26 #143
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_104852132
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ad hominem is een van de X drogredenen die in de laatste drie topic voorbij is gekomen. Schijnbaar is dit onderwerp dermate belangrijk dat iedereen met dwaalbegrippen mag komen. Uiteraard kan dat niet, niks is zo belangrijk dat het verdedigd hoeft te worden met klinklare leugens en/of irrelevante argumenten, en daarom denk ik dat dit topic een afleidingsmaneuvre is voor iets wat veel ernstiger blijkt.
- Paul von Oberstein
  zaterdag 26 november 2011 @ 19:58:04 #144
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104852340
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:50 schreef SpecialK het volgende:
Volgens mij wordt er trouwens in Marokko tijdens bepaalde traditionele toneelstukken nog met witte schmink gespeeld. Dat moet dan een blanke voorstellen. Hetzelfde gebeurt in China.
Beelden ze de blanke dan ook in een minderwaardige rol uit? Verzinnen ze dan ook rare smoesjes, over waarom die mensen wit zijn? Schoorstenen met witte rook ofzo? :')
quote:
Mooi toch? Traditie. Als je dan echt zo'n anti-racisme held bent dan ga je daar ook eigenhandig wat aan doen. Of ben je er in ieder geval even boos over.
Moeten het in die toneelstukken ook blanke slaven voorstellen?
quote:
De waarheid is dat mensen die zo'n probleem met black-face hebben eigenlijk stiekem zelf de overtuiging koesteren dat een donkere huidskleur hebben iets negatiefs is en dat de underdog daarom beschermd moet worden van het superieure blanke kleurtje.
De waarheid is dat Blackface een karikatuur was, die een nogal negatief beeld van negers opriep.. Zoals zwarte piet dat ook deed.. Later hebben ze 'm z'n roede en domme gedrag afgenomen, maar de kleur bleef hetzelfde, en dus staat hij eigenlijk nog voor hetzelfde symbool. (al blijkt die zwartheid tegenwoordig voor een schoorsteen te staan :'))
quote:
Daarom is het wel oke om blanke mensen voor schut te zetten in een toneelstukje. Want blank zijn is voor die mensen immers in geen enkele manier echt iets om je voor te schamen.
Zwart zijn is ook niet iets om je voor te schamen. Het punt is juist dat Zwarte Piet dat bij uitstek NIET symboliseerd...
quote:
Ik denk dat we er uit zijn wie de grootste racisten zijn in dit verhaal.
De traditie opzich is niet zo fraai.. Het lijkt me overdreven om aan iemands mening daarover vergaande conclusies te trekken.
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:09:52 #145
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104852873
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 19:58 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Beelden ze de blanke dan ook in een minderwaardige rol uit?
Ja.

quote:
Verzinnen ze dan ook rare smoesjes, over waarom die mensen wit zijn? Schoorstenen met witte rook ofzo? :')
Nee. Daar denken ze echt dat blanken zich zo gedragen als in de karikatuur. Waar wij allang niet meer denken dat negers er zo uit zien en zich zo gedragen. Wat is nou beter? Een overgebleven traditie voor een volkje wat wel beter weet of een daadwerkelijk symbool van een volk wat niet beter weet?

quote:
[..]

Moeten het in die toneelstukken ook blanke slaven voorstellen?
Nee. Hoewel het concept blanke slaven zeker wel serieus te nemen is. Nergens zo veel slaven van alle kleuren verhandeld dan in het midden-oosten van 400 jaar terug. Oh en de slavernij bestaat daar nu nog steeds.

quote:
[..]

De waarheid is dat Blackface een karikatuur was, die een nogal negatief beeld van negers opriep.. Zoals zwarte piet dat ook deed.. Later hebben ze 'm z'n roede en domme gedrag afgenomen, maar de kleur bleef hetzelfde, en dus staat hij eigenlijk nog voor hetzelfde symbool. (al blijkt die zwartheid tegenwoordig voor een schoorsteen te staan :'))
Ja dit is feitelijk allemaal correct. Verbaast je dit. Dat ik dit onderschrijf maar dat mijn conclusie volledig anders wordt dan die van jou? Projecteer aub dat hele schoorsteen verhaal niet op mij. Je weet wel beter. Volgens mij heb je me meer dingen zien posten.

quote:
[..]

Zwart zijn is ook niet iets om je voor te schamen. Het punt is juist dat Zwarte Piet dat bij uitstek NIET symboliseerd...
Als zwart, blank, geel, paars zijn daadwerkelijk niks is om je voor te schamen dan maakt het niet uit wat voor karikaturen er vanuit het verleden in de traditie van een land zijn overgebleven.

Huidskleur doet er immers niet toe. Toch?

quote:
[..]

De traditie opzich is niet zo fraai.. Het lijkt me overdreven om aan iemands mening daarover vergaande conclusies te trekken.
Je kan aan iemands gedrag en meningen weldegelijk conclusies trekken. Dat is het mooie van logica.

Er zijn ontiegelijk veel "blanke" mensen die een hekel hebben aan andere blanken en daaruit een soort suprioriteitsgevoel halen. Maar het enige wat je dan doet is zelf een racist spelen. En dat lijkt mij altijd fout.
pi_104852975
dan moeten die negers maar zorgen dat ze geen reden meer geven om gediscrimineerd te worden en stoppen met het zelf discrimineren van andere groeperingen!
en ze moeten vooral nu maar eens stoppen met dat gekrijs en geklaag.
ga toch werken joh, ipv de slachtofferrol op je te nemen!!!!
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:24:24 #147
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104853488
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:09 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ja.

[..]

Nee. Daar denken ze echt dat blanken zich zo gedragen als in de karikatuur. Waar wij allang niet meer denken dat negers er zo uit zien en zich zo gedragen. Wat is nou beter? Een overgebleven traditie voor een volkje wat wel beter weet of een daadwerkelijk symbool van een volk wat niet beter weet?
Dat pleit voor het bestaansrecht van Zwarte Piet in z'n huidige vorm, in Nederland? Want wij hebben inmiddels de traditie al op allerlei manieren verandert, na het kritisch bekeken te hebben..

quote:
Nee. Hoewel het concept blanke slaven zeker wel serieus te nemen is. Nergens zo veel slaven van alle kleuren verhandeld dan in het midden-oosten van 400 jaar terug. Oh en de slavernij bestaat daar nu nog steeds.
Slavernij bestaat overal nog, zij het op minder grote schaal dan vroeger.. Maar toch hebben ze Piet van veel van zijn slaventrekjes ontdaan. Waarom is dan nu ineens de traditie heilig?

quote:
Ja dit is feitelijk allemaal correct. Verbaast je dit. Dat ik dit onderschrijf maar dat mijn conclusie volledig anders wordt dan die van jou? Projecteer aub dat hele schoorsteen verhaal niet op mij. Je weet wel beter. Volgens mij heb je me meer dingen zien posten.
Ik haal het schoorsteen verhaal aan, omdat dat tegenwoordig de gangbare verklaring voor Piet z'n kleur is.. DAAR heb ik moeite mee. Dat hij er nog bij loopt zoals hij er bijloopt, vind ik niet erg storend of boeiend.. Waar ik jeuk van krijg, zijn de smoezen die men verzint om dat goed te praten. Blijkbaar is men het er over eens dat het verhaal van vroeger toch wel een beetje cru is.. Waarom dan boos vasthouden aan Piet z'n uiterlijk, terwijl diezelfde mensen zijn afkomst wel verloochenen.

[..]
quote:
Als zwart, blank, geel, paars zijn daadwerkelijk niks is om je voor te schamen dan maakt het niet uit wat voor karikaturen er vanuit het verleden in de traditie van een land zijn overgebleven.

Huidskleur doet er immers niet toe. Toch?
Dat ben ik inderdaad met je eens. Dus waarom houdt men dan tegenwoordig vast aan het schoorsteen verhaal?
Daarom zeg ik: Als er IETS is dat Piet niet uitstraalt, is het dan huidskleur niet uit maakt.. Anders had men wel gewoon erkent dat 't een neger is, toch?

quote:
Je kan aan iemands gedrag en meningen weldegelijk conclusies trekken. Dat is het mooie van logica.
Uiteraard kan dat. Maar iemand als racist bestempelen, of juist niet, om zijn of haar mening over het sinterklaasfees vind ik nogal ver gaan..
quote:
Er zijn ontiegelijk veel "blanke" mensen die een hekel hebben aan andere blanken en daaruit een soort suprioriteitsgevoel halen. Maar het enige wat je dan doet is zelf een racist spelen. En dat lijkt mij altijd fout.
Eeh.. Ok?
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:25:59 #148
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104853554
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:16 schreef okiokinl het volgende:

[..]

weg ermee.
inderdaad, weg met de mensen die vinden dat het sintfeest anders moet. Ik zeg toch ook niet dat het suikerfeest discriminerend is jegens diabetes patienten, en dat ze het moeten wijzigen naar het kruidenfeest, of dat ze moeten stoppen met massale genocides die in Afrika blijkbaar de traditie is.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:27:25 #149
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104853618
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:25 schreef Drinky het volgende:

[..]

inderdaad, weg met de mensen die vinden dat het sintfeest anders moet. Ik zeg toch ook niet dat het suikerfeest discriminerend is jegens diabetes patienten, en dat ze het moeten wijzigen naar het kruidenfeest, of dat ze moeten stoppen met massale genocides die in Afrika blijkbaar de traditie is.
Wij vs Zij mentaliteit :')
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:29:21 #150
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104853692
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:12 schreef lietuva het volgende:
dan moeten die negers maar zorgen dat ze geen reden meer geven om gediscrimineerd te worden en stoppen met het zelf discrimineren van andere groeperingen!
en ze moeten vooral nu maar eens stoppen met dat gekrijs en geklaag.
ga toch werken joh, ipv de slachtofferrol op je te nemen!!!!
Jij bent echt een aanwinst voor de maatschappij, dat zie je zo..
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:30:14 #151
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104853738
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:27 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Wij vs Zij mentaliteit :')
Ze maken het er zelf naar.
Drinky is een baas
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:32:02 #152
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104853807
quote:
19s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:30 schreef Drinky het volgende:

[..]

Ze maken het er zelf naar.
Wie zijn "ze", en waar kan ik me bij ze aansluiten?
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:33:58 #153
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104853887
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:24 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Dat pleit voor het bestaansrecht van Zwarte Piet in z'n huidige vorm, in Nederland? Want wij hebben inmiddels de traditie al op allerlei manieren verandert, na het kritisch bekeken te hebben..
Iets heeft bestaansrecht omdat mensen er behoefte aan hebben om iets te doen en dit niet tegen de wet is. Wat een individu daar dan van vind is eigenlijk weinig relevant voor het daadwerkelijke voortbestaan.

quote:
[..]

Slavernij bestaat overal nog, zij het op minder grote schaal dan vroeger.. Maar toch hebben ze Piet van veel van zijn slaventrekjes ontdaan. Waarom is dan nu ineens de traditie heilig?
Wie zegt dat de traditie heilig is? Tradities veranderen constant. Maar vooral van binnenuit en niet van bovenaf opgelegd door een overheid oid. Of via dwang door een stel holier-than-thou treiteraars.

Nog 1 connotatie. De roe is niet een slaventrekje maar heeft op meerdere manieren een paganistische oorsprong. De rest wel natuurlijk.

quote:
[..]

Ik haal het schoorsteen verhaal aan, omdat dat tegenwoordig de gangbare verklaring voor Piet z'n kleur is.. DAAR heb ik moeite mee. Dat hij er nog bij loopt zoals hij er bijloopt, vind ik niet erg storend of boeiend.. Waar ik jeuk van krijg, zijn de smoezen die men verzint om dat goed te praten. Blijkbaar is men het er over eens dat het verhaal van vroeger toch wel een beetje cru is.. Waarom dan boos vasthouden aan Piet z'n uiterlijk, terwijl diezelfde mensen zijn afkomst wel verloochenen.
Boos vasthouden. Hoe met ik mij dat voorstellen? Er zijn gewoon mensen die tradities liever niet veranderd zien worden en mensen die dat juist wel zien. Beide partijen hebben subgroepen die daar weer boos in zijn. En groepen die daar passief in zijn. En ja eens dat er smoesjes bestaan om van het slavernij origine af te leiden maargoed. Er zijn ook genoeg mensen die het slavernij verleden van Nederland met een factor 1000 opblazen om zo weer in allemaal discussies punten te scoren. Het is allemaal zo goedkoop om daar op te focussen.

quote:
[..]

[..]

Dat ben ik inderdaad met je eens. Dus waarom houdt men dan tegenwoordig vast aan het schoorsteen verhaal?
Daarom zeg ik: Als er IETS is dat Piet niet uitstraalt, is het dan huidskleur niet uit maakt.. Anders had men wel gewoon erkent dat 't een neger is, toch?

[..]

Uiteraard kan dat. Maar iemand als racist bestempelen, of juist niet, om zijn of haar mening over het sinterklaasfees vind ik nogal ver gaan..
Niet alleen dat. Ik baseer mijn eindoordeel niet op 1 mening of 1 statement. Ik zie toch duidelijk wat iemands intenties zijn door meerdere meningen. Jij hoeft je overigens niet aangevallen te voelen maar sommige mensen hier zeker wel.

Lekker ingewikkeld wereldje is dit geworden. Vroeger had je tenminste nog eerlijke racisten. Tegenwoordig heb je cryptoracisten, zelf-hatende-racisten en zelf-hatende-cryptoracisten.

Maar uiteindelijk zijn het allemaal klootzakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 26-11-2011 20:40:55 ]
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:43:06 #154
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104854291
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:32 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Wie zijn "ze", en waar kan ik me bij ze aansluiten?
negers en je kan je bij de blanken/helder denkenden aansluiten.
Drinky is een baas
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:44:05 #155
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104854325
:N
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:44:20 #156
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_104854333
Hoe willen bovenstaande racisten het veranderen van kleur eigenlijk uitleggen aan alle kinderen?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_104854426
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:24 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Eeh.. Ok?
Oh? Hebben 'we' dat?

Dat hoort bij het sinterklaasverhaal, hoe verklaar je anders dat er kadootjes in je schoen komen terwijl je ligt te slapen met de deuren en het raam dicht?
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:49:15 #158
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104854517
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:33 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Iets heeft bestaansrecht omdat mensen er behoefte aan hebben om iets te doen en dit niet tegen de wet is. Wat een individu daar dan van vind is eigenlijk weinig relevant voor het daadwerkelijke voortbestaan.
Agreed..
quote:
Wie zegt dat de traditie heilig is? Tradities veranderen constant. Maar vooral van binnenuit en niet van bovenaf opgelegd door een overheid oid. Of via dwang door een stel holier-than-thou treiteraars.
Jij inderdaad niet, maar veel mensen in dit topic beweren wel degelijk dat er geen discussie mogelijk is omdat het nu eenmaal de 'traditie' is. Daar doelde ik op.
quote:
Nog 1 connotatie. De roe niet een slaventrekje maar heeft op meerdere manieren een paganistische oorsprong. De rest wel natuurlijk.
Ik doelde idd niet op de rooede.. Die verdween omdat men angst aanjagen door fysieke dreiging niet meer van deze tijd vond.
quote:
Boos vasthouden. Hoe met ik mij dat voorstellen? Er zijn gewoon mensen die tradities liever niet veranderd zien worden en mensen die dat juist wel zien. Beide partijen hebben subgroepen die daar weer boos in zijn.
Dat bedoel ik. En het valt mij op dat veel van mensen behoorlijk boos worden als alleen al de suggestie van Piet veranderen gedaan word.
quote:
En groepen die daar passief in zijn. En ja eens dat er smoesjes bestaan om van het slavernij origine af te leiden maargoed. Er zijn ook genoeg mensen die het slavernij verleden van Nederland met een factor 1000 opblazen om zo weer in allemaal discussies punten te scoren. Het is allemaal zo goedkoop om daar op te focussen.
Hoe erg het slavernijverleden was doet er wat mij betreft niet toe, maar van die vreemde excuusjes vind ik wel 'n beetje flauw.
Het slavernijverleden gebruiken om op schuldgevoelens in te spelen vind ik trouwens net zo verkeerd.

quote:
Niet alleen dat. Ik baseer mijn eindoordeel niet op 1 mening of 1 statement. Ik zie toch duidelijk wat iemands intenties zijn door meerdere meningen. Jij hoeft je overigens niet aangevallen te voelen maar sommige mensen hier zeker wel
Mogelijk, maar ook bij veel van de fanatieke Piet-aanhangers heb ik wel m'n twijfels over hun motieven :')
quote:
Lekker ingewikkeld wereldje is dit geworden. Vroeger had je tenminste nog eerlijke racisten. Tegenwoordig heb je cryptoracisten, zelf-hatende-racisten en zelf-hatende-cryptoracisten.

Maar uiteindelijk zijn het allemaal klootzakken.
Lol.. Het blijven toch mensen eh O+
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:49:37 #159
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104854531
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oh? Hebben 'we' dat?

Dat hoort bij het sinterklaasverhaal, hoe verklaar je anders dat er kadootjes in je schoen komen terwijl je ligt te slapen met de deuren en het raam dicht?
Met "het schoorsteenverhaal" doelt hij juist binnen de context van deze discussie op de smoes die mensen gebruiken om Zwarte Piet's zwarte uiterlijk te verklaren. Namelijk door roet uit de schoorsteen.

Niet omdat hij kritiek heeft op de geloofwaardigheid van het via de schoorsteen distribueren van cadeau's :P
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:51:40 #160
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104854624
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oh? Hebben 'we' dat?

Ja, 'wij' als Nederlanders, collectief. Als volk. Niet ik en mijn vriendjes ofzo, want de roede was al practisch verdwenen toen ik mijn schoen nog zette..
En je snapt gewoon WEER het punt niet, met betrekking tot de schoorsteen.. Zeer verbazingwekkend.
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:52:59 #161
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104854681
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:49 schreef SpecialK het volgende:

Niet omdat hij kritiek heeft op de geloofwaardigheid van het via de schoorsteen distribueren van cadeau's :P
Hoewel ik daar toch wel graag enkele kanttekeningen bij zou willen zetten.. Misschien volgend jaar eens een topic over openen.
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:53:31 #162
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_104854698
quote:

[..]

Zwarte piet is geen slaaf, of wou je alle nederlandse vrijwilligerswerkers slaven noemen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_104854817
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:51 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Ja, 'wij' als Nederlanders, collectief. Als volk. Niet ik en mijn vriendjes ofzo, want de roede was al practisch verdwenen toen ik mijn schoen nog zette..
En je snapt gewoon WEER het punt niet, met betrekking tot de schoorsteen.. Zeer verbazingwekkend.
Je hebt wel een preoccupatie met de roede valt me op .

Nee, want dom he dan krijg je dat. Nu je het zegt, ik heb volle lippen en krullend haar. Wat nu :{
pi_104854845
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:52 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Hoewel ik daar toch wel graag enkele kanttekeningen bij zou willen zetten.. Misschien volgend jaar eens een topic over openen.
Hahaha, jij hebt overal kanttekeningen bij.
Keep up the good work Piet ^O^
pi_104854916
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:49 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Met "het schoorsteenverhaal" doelt hij juist binnen de context van deze discussie op de smoes die mensen gebruiken om Zwarte Piet's zwarte uiterlijk te verklaren. Namelijk door roet uit de schoorsteen.

Niet zozeer kritiek als wel kanttekeningen
  zaterdag 26 november 2011 @ 20:59:48 #166
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104854948
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Je hebt wel een preoccupatie met de roede valt me op .
En?
quote:
Nee, want dom he dan krijg je dat. Nu je het zegt, ik heb volle lippen en krullend haar. Wat nu :{
Zoveel staat inmiddels vast..
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:00:08 #167
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104854970
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:58 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Niet zozeer kritiek als wel kanttekeningen
Ben je boos?
pi_104855092
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:00 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Ben je boos?
Nee hoor :N
pi_104855485
Zwarte piet was een zwarte raaf van wodan. Vandaar dat hij zwart is. En een donkere helper, dat werd een moor; daarvoor moest egwaarschuwd wordne want die ontvoerden namelijk kinderen en maakten hen slaaf. Daarnaast is er ook een link met een halve duivel krampus en is dat hele boze/bnegatieve veranderd in een gezlelige vrolijk en leuke piet.

Kortom: zwarte piet heeft niet alleen iets van een 'slaaf/knecht' maar ook van een moorse slavenhaler. Want jawel: negers hebben in de geschiedenis net zo'veel boter op het hoofd qua slavernij. Alleen is dit niet aan een organisatie toe te wijzen zoals bij ons de WIC.

De WIC kocht zijn slaven van lokale stamhoofden die onderrworpen stammen verkochten aan de Nederlanders. En die moren hebben dus onze kusten afgestruind op zoek naar kinders om te ontvoeren en als slaaf te gebruiken.
Whatever...
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:41:27 #170
97079 Jeff89
Conquer All
pi_104856979
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:44 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe willen bovenstaande racisten het veranderen van kleur eigenlijk uitleggen aan alle kinderen?
Met een leugen.. Lijkt me in de Sinterklaastijd niet zo heel lastig? En anders hebben we kortstondig een generatie die iets eerder niet meer in Sinterklaas gelooft dan normaal :')

Hoewel er volgens mij ook geen problemen waren toen ze 'n paar jaar geleden een proef deden met 'bonte pieten' in Amsterdam..
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:56:51 #171
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104857735
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:41 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Met een leugen.. Lijkt me in de Sinterklaastijd niet zo heel lastig? En anders hebben we kortstondig een generatie die iets eerder niet meer in Sinterklaas gelooft dan normaal :')

Hoewel er volgens mij ook geen problemen waren toen ze 'n paar jaar geleden een proef deden met 'bonte pieten' in Amsterdam..
ja lekker, de kinderen hun lol een paar jaar te vroeg afnemen omdat er een paar negers zijn die er aanstoot aan nemen, dacht het niet.
Drinky is een baas
  zaterdag 26 november 2011 @ 21:59:50 #172
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104857878
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:56 schreef Drinky het volgende:

[..]

ja lekker, de kinderen hun lol een paar jaar te vroeg afnemen omdat er een paar negers zijn die er aanstoot aan nemen, dacht het niet.
Ik denk niet dat kinderen overigens per se negers nodig hebben om lol te hebben. Het gaat wat mij betreft ook niet om de kinderen eigenlijk maar vooral om de traditie en dat als de traditie gaat veranderen dat dit van binnenuit onze samenleving gebeurt.

En vooral dat als de traditie gaat veranderen dat de vervanging godverdomme inspirerend en cool is.

En nee regenboogpieten zijn niet cool.
pi_104858174
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 november 2011 21:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk niet dat kinderen overigens per se negers nodig hebben om lol te hebben. Het gaat wat mij betreft ook niet om de kinderen eigenlijk maar vooral om de traditie en dat als de traditie gaat veranderen dat dit van binnenuit onze samenleving gebeurt.

En vooral dat als de traditie gaat veranderen dat de vervanging godverdomme inspirerend en cool is.

En nee regenboogpieten zijn niet cool.
Nee, idd. die zijn stom.
pi_104865531
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:25 schreef Drinky het volgende:

[..]

En het offerfeest dan, schapen slachten mag niet meer... eeuwenoude traditie...
pi_104865716
quote:
9s.gif Op zondag 27 november 2011 00:49 schreef Verwerker het volgende:

[..]

En het offerfeest dan, schapen slachten mag niet meer... eeuwenoude traditie...
onverdoofd slachten mag inderdaad niet meer. En dat is puur omdat het beest niet teveel hoeft te lijden. Totaal niet te vergelijken met een paar dwazen die alles als racistisch zien.
pi_104866212
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 00:56 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

onverdoofd slachten mag inderdaad niet meer. En dat is puur omdat het beest niet teveel hoeft te lijden. Totaal niet te vergelijken met een paar dwazen die alles als racistisch zien.
Dan mag Piet ook best blank worden na het nemen van een douche. Snap niet waarom er moeilijk wordt gedaan, schoorstenen bestaan toch niet meer.
pi_104866277
quote:
15s.gif Op zondag 27 november 2011 01:17 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Dan mag Piet ook best blank worden na het nemen van een douche. Snap niet waarom er moeilijk wordt gedaan, schoorstenen bestaan toch niet meer.
Daarmee wek je juist de suggestie dat je neger zijn van je af kunt wassen. Lijkt me ook niet de bedoeling. (En nee, ik denk niet dat ze zwart zijn van roet, maar omdat het lastiger is om een stel hardwerkende blanken te vinden in spanje. Dan moet je wat zuidelijker zijn)

En je logica voor schoorstenen laat zien dat je er niets van begrjipt. Voor kinderen gaat het niet om een logisch verhaal, of een politiek correct verhaal. Het gaat om de magie van sinterklaas. De gulle Sint die cadeautjes uitdeelt. De slimme pieten die zelfs bij kinderen die geen schoorstenen hebben nog een weg naar binnen zien te vinden, om de wortels in de schoenen te ruilen met lekkernijen.

Maar als jij het wilt zien als een pedopiet pedosint die de vuile negers wilt gebruiken om kinderen te ontvoeren, moet je lekker je gang gaan. :')
pi_104866309
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 01:20 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Daarmee wek je juist de suggestie dat je neger zijn van je af kunt wassen. Lijkt me ook niet de bedoeling.

En je logica voor schoorstenen laat zien dat je er niets van begrjipt. Voor kinderen gaat het niet om een logisch verhaal, of een politiek correct verhaal. Het gaat om de magie van sinterklaas. De gulle Sint die cadeautjes uitdeelt. De slimme pieten die zelfs bij kinderen die geen schoorstenen hebben nog een weg naar binnen zien te vinden, om de wortels in de schoenen te ruilen met lekkernijen.

Maar als jij het wilt zien als een pedopietsint die de vuile negers wilt gebruiken om kinderen te ontvoeren, moet je lekker je gang gaan. :')
pi_104866343
Excuus, foutje.
pi_104867003
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 01:20 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Daarmee wek je juist de suggestie dat je neger zijn van je af kunt wassen. Lijkt me ook niet de bedoeling. (En nee, ik denk niet dat ze zwart zijn van roet, maar omdat het lastiger is om een stel hardwerkende blanken te vinden in spanje. Dan moet je wat zuidelijker zijn)

en het enige verschil zal zijn, niet meer een neger. of denk je dat dan alles comleet anders wordt?
pi_104867062
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 01:55 schreef okiokinl het volgende:

[..]

en het enige verschil zal zijn, niet meer een neger. of denk je dat dan alles comleet anders wordt?
Niemand wilt Sinterklaas afschaffen. Het gaat slechts om het concept Zwarte Piet. Ik zeg toc hook niet Zwarte Humberto Tan of Zwarte Obama? Spel het roet van Piet's smoel af! de roe is ook weg.
  Moderator zondag 27 november 2011 @ 12:11:15 #182
249559 crew  Lavenderr
pi_104871404
quote:
7s.gif Op zondag 27 november 2011 01:59 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Niemand wilt Sinterklaas afschaffen. Het gaat slechts om het concept Zwarte Piet. Ik zeg toc hook niet Zwarte Humberto Tan of Zwarte Obama? Spel het roet van Piet's smoel af! de roe is ook weg.
Wat een onzin, dus omdat er Piet achter staat kan het niet?
  zondag 27 november 2011 @ 13:14:54 #183
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_104873505
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 12:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Wat een onzin, dus omdat er Piet achter staat kan het niet?
Nee, omdat er 'zwart' voor staat :')
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_104875025
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 13:14 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Nee, omdat er 'zwart' voor staat :')
lol
pi_104875888
Alle mensen die Piet heten voelen zich nu ook gediskriminaziet?
pi_104877475
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 14:11 schreef KrullenPiet het volgende:
Alle mensen die Piet heten voelen zich nu ook gediskriminaziet?
Een Moor die Piet heet, zegt genoeg dat ie is ontvoerd door Sint als kind :')
Waarschijnlijk ook nog eens geslagen met de roe op zijn strakke zwarte billen o|O
  Moderator zondag 27 november 2011 @ 14:53:52 #187
249559 crew  Lavenderr
pi_104877657
quote:
16s.gif Op zondag 27 november 2011 14:49 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Een Moor die Piet heet, zegt genoeg dat ie is ontvoerd door Sint als kind :')
Waarschijnlijk ook nog eens geslagen met de roe op zijn strakke zwarte billen o|O
Is ie dan ontvoerd en in Nederland grootgebracht? Want dat impliceert de naam.
Het verhaal wordt steeds spannender :Y)
pi_104878315
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 14:53 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Is ie dan ontvoerd en in Nederland grootgebracht? Want dat impliceert de naam.
Het verhaal wordt steeds spannender :Y)
Nee, door een Turk :')_!!
Een Turk die Sint heet :') :')
pi_104878386
Ja, zo'n oude man met een kerkelijke achtergrond die wel van strakke negertjes houdt :')
  Moderator zondag 27 november 2011 @ 15:13:46 #190
249559 crew  Lavenderr
pi_104878430
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 15:10 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Er klopt geen hout van het hele verhaal -O-
Tijd dat het Sinterklaasfeest op de schop gaat :Y
  zondag 27 november 2011 @ 15:16:15 #191
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_104878530
quote:

[..]

ROFL MAO!!!

Een Griek. Die Νικόλαος heet.

You're welcome, troll.
  zondag 27 november 2011 @ 19:48:31 #192
317370 Spies
They're gonna find us
pi_104891000
Uit onderzoek is gebleken dat kleine kinderen geen onderscheid maken tussen een zwarte en een blanke huidskleur. Ze kijken veel meer naar dingen als iemands kapsel, zoals het afro kapsel van Zwarte Piet. Ik blijf dit dus ook een onzindiscussie vinden. Al jaren is dit traditie en nu ineens is het een probleem. :{
  zondag 27 november 2011 @ 19:49:33 #193
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_104891047
quote:

[..]

Hij heette Nikolaas, en hij was een sint.
O)))
pi_104896701
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 19:48 schreef Spies het volgende:
Uit onderzoek is gebleken dat kleine kinderen geen onderscheid maken tussen een zwarte en een blanke huidskleur. Ze kijken veel meer naar dingen als iemands kapsel, zoals het afro kapsel van Zwarte Piet. Ik blijf dit dus ook een onzindiscussie vinden. Al jaren is dit traditie en nu ineens is het een probleem. :{
gewoon raar om in 2011 een sint met een horde negerslaven te hebben als kinderfeest. terwijl we onze kids allang vertellen dat het van het roet is. geef ze dan ook een roet-uiterlijk, niet rode lippen en volledig zwart (of bruin, zoals je nu overal ziet, dat slaat al helemaal nergens op)
pi_104896839
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 21:18 schreef okiokinl het volgende:

[..]

gewoon raar om in 2011 een sint met een horde negerslaven te hebben als kinderfeest. terwijl we onze kids allang vertellen dat het van het roet is. geef ze dan ook een roet-uiterlijk, niet rode lippen en volledig zwart (of bruin, zoals je nu overal ziet, dat slaat al helemaal nergens op)
Precies, en dat is jou perceptie. En dat maakt jou eerder racist.

Wij zien: Sint met zijn hulpen. De een zegt zwart door roet, de ander omdat het wel negers zijn.
Jij ziet: Sint met zijn negerslaven.
  zondag 27 november 2011 @ 22:30:06 #196
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_104901601
Ik dacht altijd dat Pieten een aparte soort waren, net als de Oempaloempa's van Wonka en de Elven van de Kerstman. Raar dat er mensen zijn die zich hiermee menen te moeten associëren.
Life is what you make it.
pi_104902878
Ik kan niet tegen gasten als TS wat boeit het man pff t gaat om t idee verpest dit jaarlijkse feest niet, met suikerfeest vermoorden ze ook wel is witte schapen dan klaag ik tog ook niet dat ze zwart moeten zijn, zoek een leven kut autist.
pi_104903790
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 21:20 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Precies, en dat is jou perceptie. En dat maakt jou eerder racist.

Wij zien: Sint met zijn hulpen. De een zegt zwart door roet, de ander omdat het wel negers zijn.
Jij ziet: Sint met zijn negerslaven.
rare redenatie.
dus als iemand de joden in een concentratie kamp ziet als fijne vakantie, en dan zegt iemand anders dat het racistisch is, dan is hij de racist?

we hebben het al veel verbeterd, daar niet van, maar het is nog steeds wat het is. een buitenstaander ziet dat gelijk. en daar gaat het mij om, zorg dan dat je het niet meer ziet, en dan het echt roet is en geen imitatie donkere huidskleur.
vind je dat nou echt zo'n onoverkomelijke stap?
pi_104903867
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_104903904
Ik hou ook niet zo van die zwarte pieten, zwarten horen thuis op de bank met de handen achter het hoofd wachtende op hun maandelijkse uitkering. Sinterklaas voor blanken w/ Eerst de feestdagen en daarna de rest van het land schoonvegen :)
  Moderator zondag 27 november 2011 @ 23:03:33 #201
249559 crew  Lavenderr
pi_104903914
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 23:02 schreef HSG het volgende:
[ afbeelding ]
Ja. This shit again. Zucht...
pi_104904511
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 23:02 schreef HSG het volgende:
[ afbeelding ]
pi_104907683
Zwarte Piet blijft gewoon zwart. Dat kan ook niet anders want anders zijn de Sinterklaas liedjes niet meer accuraat :')
pi_104910793
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 00:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Zwarte Piet blijft gewoon zwart. Dat kan ook niet anders want anders zijn de Sinterklaas liedjes niet meer accuraat :')
wel een leuk expiriment voor jou morgen, dokere mensen aanspreken met zwarte voor hun naam. kijken wat er gebeurd.
pi_104911202
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 04:16 schreef okiokinl het volgende:

[..]

wel een leuk expiriment voor jou morgen, dokere mensen aanspreken met zwarte voor hun naam. kijken wat er gebeurd.
Aangezien Piet ook een moor is kan je ook Marokkanen gaan aanspreken met "hey nigger" ;)
pi_104914394
Gehuil om niets.... dag huillies, groeten van zwarte piet :W
pi_104919364
Ik ga toch ook niet negers aanspreken met Zwarte Wilson, Zwarte Obama, zwarte 50 Cent :?
Piet mag snel een douche nemen om het roet weg te halen.
pi_104919451
quote:
13s.gif Op maandag 28 november 2011 13:21 schreef Verwerker het volgende:
Ik ga toch ook niet negers aanspreken met Zwarte Wilson, Zwarte Obama, zwarte 50 Cent :?
Piet mag snel een douche nemen om het roet weg te halen.
Dan ben je wel een troll, net alsof je als neger zijne even blank kan worden door een douch te nemen. Dát is pas racistisch
  maandag 28 november 2011 @ 13:28:19 #209
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_104919594
Het belangrijkste is wat kinderen er van leren, en aangezien nog geen een kind racistisch is geworden, zie ik er geen probleem in.
Gekleurde pieten zou van mij mogen, puur omdat het best gezellig staat.

Maar het is een kinderfeest en kinderen krijgen geen nare ideeën bij een zwarte piet, eerder het tegenovergestelde.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_104919609
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 13:24 schreef Chiich het volgende:

[..]

Dan ben je wel een troll, net alsof je als neger zijne even blank kan worden door een douch te nemen. Dát is pas racistisch
Nee, want Piet is toch zwart door de roet :?
pi_104919685
quote:
13s.gif Op maandag 28 november 2011 13:28 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Klopt.
En douchen doet hij als hij klaar is met zijn werk, zoals de meeste mensen dat doen . Tot die tijd houdt hij de illusie voor de kinderen in stand :6
pi_104919828
quote:

[..]

Klopt, rode lippen en kroeshaar komen van lippenstift en pruik. Lijkt me logisch.
pi_104919862
Het feest van de slavenmeesters.
pi_104919869
quote:

[..]

Wat zeur je dan?

Wie wordt er precies gediscrimineerd wanneer mensen zwart zijn door het roet?
pi_104919906
quote:
8s.gif Op maandag 28 november 2011 13:36 schreef Chiich het volgende:

[..]

Wat zeur je dan?

Wie wordt er precies gediscrimineerd wanneer mensen zwart zijn door het roet?
Negers, blanken mensen mogen immers niet vies worden. Daar moeten we negers voor gebruiken, want die zijn al zwart. 8)7
pi_104919999
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 13:37 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Negers, blanken mensen mogen immers niet vies worden. Daar moeten we negers voor gebruiken, want die zijn al zwart. 8)7
Dat zal het wel zijn, het is eigenlijk racistisch voor de blanken.
pi_104920003
quote:

[..]

Men zingt toch ‘zo zwart als roet’?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 28 november 2011 @ 13:41:51 #218
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104920048
quote:
14s.gif Op zondag 27 november 2011 22:30 schreef Schanulleke het volgende:
Ik dacht altijd dat Pieten een aparte soort waren, net als de Oempaloempa's van Wonka en de Elven van de Kerstman. Raar dat er mensen zijn die zich hiermee menen te moeten associëren.
Het historisch verband tussen de elven van de kerstman en de zwarte Pieten van Sinterklaas ligt toch wat anders. Zie ook:

quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2011 20:51 schreef KreKkeR het volgende:

En verder is deze traditie over de jaren heen juist continu aan verandering onderhevig geweest. Als er 1 ding constant is geweest aan het feest, is dat het continu met de tijd mee is gegaan.

Eerst opereerde de sint alleen of vergezeld van de duivel.

Daarna werden de Moren (de negroide types uit Noord-Afrika, niet te verwarren met de Marokkanen in Nederland) erbij betrokken. In plaats van de duivel werd het een variant van de zwarte Piet die nu als boeman werd gezien en die de kindertjes zou ophalen/ontvoeren wanneer ze stout waren (eigenlijk een voortzetting van de duivel). Deze variant v/d zwarte Piet stond ook veel verder van de Sint af dan de huidige variant.

Toen we in het koloniale tijdperk de neger eerder linkte aan de slaaf uit het midden en zuiden van Afrika en niet meer aan de (slaven)handelaren uit het noorden van Afrika werd de zwarte Piet omgevormd tot de negerslaaf, oftewel, hij werd de domme knecht van Sinterklaas.

Naarmate de slavernij werd afgeschaft begon de rol van de zwarte Piet weer te veranderen. Zwarte Piet werd niet per definitie meer gezien als domme knecht, maar eerder als vriend, nuttige hulp, etc van de Sint. Deze laatste verandering is echter nog volop in gang en dat verklaart wellicht ook waarom sommigen de zwarte Piet wel linken aan het koloniale verleden en anderen die link te ver gezocht vinden...
De elfjes van de kerstman zijn (voor zover mij bekend) gebaseerd op mythische wezens zoals de boselfjes.

Wellicht (maar dat is een wilde gok) heeft men opeens boselfjes bij het kerstfeest betrokken naar aanleiding van de kerstkabouters welke van oorsprong huisgoden waren.

Zie ook: http://wibnet.nl/adventskalender-2010/wat-zijn-kerstkabouters en http://nl.wikipedia.org/wiki/Elf_(mythisch_wezen) mocht je het interessant vinden :)
Krekker is de bom!
pi_104920368
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 13:28 schreef snakelady het volgende:
Het belangrijkste is wat kinderen er van leren, en aangezien nog geen een kind racistisch is geworden, zie ik er geen probleem in.
Gekleurde pieten zou van mij mogen, puur omdat het best gezellig staat.

Maar het is een kinderfeest en kinderen krijgen geen nare ideeën bij een zwarte piet, eerder het tegenovergestelde.
Regenboog Pieten lijkt me ook wel grappig, maar dan moet je het idee wel goed uitwerken. Zo zou je bijvoorbeeld van groene Piet natuur Piet kunnen maken.
ROBODEMONS..................|:(
pi_104920425
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 13:50 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Regenboog Pieten lijkt me ook wel grappig, maar dan moet je het idee wel goed uitwerken. Zo zou je bijvoorbeeld van groene Piet natuur Piet kunnen maken.
He ja, laten we er een projectje van Greenpeace van maken :')
  maandag 28 november 2011 @ 14:22:06 #221
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_104921396
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 13:50 schreef Morrigan het volgende:

[..]

En rode piet "indiaanpiet" en gele piet "chineespiet" krijg je dat gezeik weer :P ;)

Maar het is wel lastig om dat ineens om te gooien natuurlijk, denk wel als het consequent gebeurd dat kinderen er zo gewend aan zijn.
Laten we eerlijk zijn, het gaat ze toch meer op het snoep en de kado's dan om het feit dat de pieten "zwart" zijn.

Dat ze niet blank zijn is logisch, dan zouden ze te herkenbaar zijn voor kinderen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_104921449
want al ben je groen als gras
lalalala

nee vind ik niks, gekleurde pieten. gewoon gezicht onder het zwarte roet smeren, maar wat plekjes openlaten, zodat het duidelijk is dat ie vies is van het roet. dan hoeven we bijna niks te veranderen. anders moet je ook alle zwarte pieten liedjes veranderen of niet meer zingen.
  maandag 28 november 2011 @ 14:23:40 #223
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_104921455
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 13:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

He ja, laten we er een projectje van Greenpeace van maken :')
Nou ja, je zou wel diverse karakters kunnen aken, zoals bv bij de smurfen ook is en tegenwoordig ook bij de pieten "testpiet", "profpiet", "hoofdpiet" enz.
pi_104921565
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 14:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nou ja, je zou wel diverse karakters kunnen aken, zoals bv bij de smurfen ook is en tegenwoordig ook bij de pieten "testpiet", "profpiet", "hoofdpiet" enz.
Waarom zouden we alles veranderen? Het is toch leuk zoals het is?
Hoofdpiet okee, leiding moet er zijn natuurlijk :P
pi_104921698
de pieten zijn toch al als de smurfen? er is zelfs een pieta, zag ik gisteren op tv.
pi_104925209
Maar kunnen die trieste mensen die er niet tegen kunnen dat 90% van de bevolking (dus niet Nederlanders maar ook Suri's, Antillianen etc) een leuk feest hebben, gewoon lekker thuis blijven en hun bek houden. Gaan zij maar weer los tijdens pasen (net alsof alle hazen met eieren rondrennen) , Hemelvaart (net alsof alle mannen in een jurk belangrijk zijn) , Kerst (net alsof alle mannen met een witte baard ook een dikke buik hebben) of Oud en Nieuw lekker los?? Nee,...liever gaan die kutkinderen zich druk maken om mogelijk racistische dingen die alleen zij zien. Rukkertjes :W
  maandag 28 november 2011 @ 18:32:32 #227
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_104931323
Vandaag overigens een marokkaan als zwartepiet gezien, over goed integreren gesproken. :P
pi_104931403
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 18:32 schreef snakelady het volgende:
Vandaag overigens een marokkaan als zwartepiet gezien, over goed integreren gesproken. :P
Marokkanen hebben dan ook enorm vaak een hekel aan negers, terwijl ze zelf uit Afrika komen :')_!
pi_104931482
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2011 18:34 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Marokkanen hebben dan ook enorm vaak een hekel aan negers, terwijl ze zelf uit Afrika komen :')_!
En zelf zijn ze ook ongewenst in Nederland :')

Hoe ironisch
pi_104934304
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:32 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Haar vrije woord staat je inderdaad niet aan he?
Waren negers maar weer brave slaven als vroeger ;(
Nu eisen ze nog eens gelijke rechten!
Als ze het nou niet op zo'n verschrikkelijke manier duidelijk zou maken zou ik nog begrip voor haar kunnen hebben, en sowieso voelt zij zich altijd achtergesteld, met als gevolg dat iedereen in haar ogen een racist is. :')
pi_104946286
okee, bereid je voor op een bloedstollende wending in deze discussie.

ik heb het sinterklaas gevraagd, over hoe die pieten zo zwart komen, en of ze zich dan nooit wassen.

http://www.sinterklaasaktie.nl/vraag.php

en toen kreeg ik dit antwoord:

Hallo oki,
Het meeste zwart komt natuurlijk omdat de pieten heel veel in de zon aan het werk zijn in Spanje en het laatste beetje komt van roet uit de schoorsteen. Dus als ze zich wassen, gaat alleen het roet weg, maar de donkere kleur niet, want die is net zo echt als jouw witte kleur,

Daag

Sinterklaas

3 topics, en helemaal niemand is er ooit op gekomen dat ze zo zwart zijn van de zon!
pi_104948395
De Braboneger heeft geen enkel probleem met Sinterklaas!
pi_104948971
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 22:19 schreef okiokinl het volgende:
okee, bereid je voor op een bloedstollende wending in deze discussie.

ik heb het sinterklaas gevraagd, over hoe die pieten zo zwart komen, en of ze zich dan nooit wassen.

http://www.sinterklaasaktie.nl/vraag.php

en toen kreeg ik dit antwoord:

Hallo oki,
Het meeste zwart komt natuurlijk omdat de pieten heel veel in de zon aan het werk zijn in Spanje en het laatste beetje komt van roet uit de schoorsteen. Dus als ze zich wassen, gaat alleen het roet weg, maar de donkere kleur niet, want die is net zo echt als jouw witte kleur,

Daag

Sinterklaas

3 topics, en helemaal niemand is er ooit op gekomen dat ze zo zwart zijn van de zon!
Dit, einde discussie! Slotje!
pi_104995998
quote:
Man geeft Zwarte Piet een kopstoot

In een bus ter hoogte van halte Kruidenwijk in Almere zijn gisteren twee Zwarte Pieten mishandeld en bestolen. Een van de knechten kreeg een kop stoot, de ander werd zijn muts afgepakt. Volgens de politie waren de Pieten de dader aan het irriteren. Dat schrijft Dichtbij.nl vandaag.

De donkere man maakte zijn ergernis kenbaar en werd boos. Hij pakte de muts af, en vermeldde daarbij een hekel te hebben aan Zwarte Pieten. Bij een halte stapte de man de bus uit, maar werd toen gevolgd door een Piet. Die kreeg daarop een kopstoot. De knecht van de Sint liep geen verwondingen op.
pi_104996146
wat ik denk dat sinterklaas satan (santa in amerika is zelfs hetzelfde woord alleen dan de letter n verwisseld) is en zwarte pieten zijn zn hulpjes dus eigenlijk de mensen op aarde die satans kados uitdelen aan kinderen om ze zoet te houden. de kinderen zijn de kinderen en alle onwetende mensen op aarde

sinterklaas is in het rood en de zwarte pieten zijn zwart. zwart rood zijn de kleuren van de duivel

sinterklaas heeft een kruis op zn mijter het symbool van kruisiging (ja de christenen gebruiken dat symbool maar denken er niet bij na dat het juist het symbool is van de kruisiging, dus de duivel die overwint op de zoon van god)

ik denk dat die mijter ook een symbool is, maar dat zul je moeten uitzoeken

verder lijkt me de veer op de muts/hoed van zwarte piet ook iets.. indianen hadden veren
ik denk zelf dat het staat voor de antenne.. dus via de veer de antenne zijn de mensen verbonden met ...

kortom sinterklaas vieren is een verering van de duivel

en ik bedoel dus niet een wezen met hoorntjes ofzo het gaat om archetypen die diep in de onbewuste psyche van de mens zijn opgeslagen
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen
pi_104996169
_O-
Hier schreef JustinK het volgende:
@:Hooidraad spreekt altijd de waarheid
  woensdag 30 november 2011 @ 03:27:14 #237
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_104996193
Ik wil ook de negerzoenen terug.. :)
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_104996219
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 03:06 schreef sientelo het volgende:
wat ik denk dat sinterklaas satan (santa in amerika is zelfs hetzelfde woord alleen dan de letter n verwisseld) is en zwarte pieten zijn zn hulpjes dus eigenlijk de mensen op aarde die satans kados uitdelen aan kinderen om ze zoet te houden. de kinderen zijn de kinderen en alle onwetende mensen op aarde

sinterklaas is in het rood en de zwarte pieten zijn zwart. zwart rood zijn de kleuren van de duivel

sinterklaas heeft een kruis op zn mijter het symbool van kruisiging (ja de christenen gebruiken dat symbool maar denken er niet bij na dat het juist het symbool is van de kruisiging, dus de duivel die overwint op de zoon van god)

verder lijkt me de veer op de muts/hoed van zwarte piet ook iets.. indianen hadden veren
ik denk zelf dat het staat voor de antenne.. dus via de veer de antenne zijn de mensen verbonden met ...

en ik bedoel dus niet een wezen met hoorntjes ofzo het gaat om archetypen die diep in de onbewuste psyche van de mens zijn opgeslagen
die mijter past helemaal in je verhaaltje. :)

One of the mystery religions absorbed by Rome involved the Philistine idol
of the fish-man god called Dagon, which was also referred to as the devil.

pi_104996274

Zal vast wel ergens eerder zijn geplaatst hier maar had geen zin om het na te kijken.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_105000937
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 04:43 schreef Monomeism het volgende:

Zal vast wel ergens eerder zijn geplaatst hier maar had geen zin om het na te kijken.
geniaal, lol..
pi_105001839
Al dat domme gelul over zwarte piet.
Het heeft niks met rassenhaat te maken. Hoe verklaar je anders dat duizende mensen de zwarte pieten verwelkomen met een intocht.
Als dit wel met rassenhaat te maken heeft, zal het juist zo veel drukker met de uitocht moeten zijn.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  woensdag 30 november 2011 @ 11:55:10 #242
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_105001951
Ja, het is racistisch.
Maar dat is de aard van tradities. Die hoeven niet altijd aan te sluiten op de denkbeelden van een moderne samenleving.

"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 30 november 2011 @ 12:04:58 #243
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_105002218
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 03:06 schreef sientelo het volgende:

"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_105007817

Rascisme in zijn puurste vorm. :r :( :r :(
"Hij lijkt 100% op de gemiddelde bear-pornoster" - Cairon
pi_105009331
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2011 14:55 schreef Gellarboy het volgende:
[ afbeelding ]

Rascisme in zijn puurste vorm. :r :( :r :(
kijk, de kindertjes geven alvast het goede voorbeeld voor de volgende generatie pieten. :)
pi_105009597
^ :Y
pi_105009766
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 15:39 schreef okiokinl het volgende:

[..]

kijk, de kindertjes geven alvast het goede voorbeeld voor de volgende generatie pieten. :)
_O-
Je meent het ook nog he :D
pi_105010970
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 15:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

_O-
Laat hem toch, waarschijnlijk krijgt hij van zijn ouders geen kado's en hebben zijn ouders altijd de Zwarte Piet gespeeld naar Sinterklaas ;) Nu is hij dus tegen Zwarte Pieten..... allemaal de schuld van de armoedige thuissituatie.
  woensdag 30 november 2011 @ 16:30:10 #249
333374 Lithia
Too serious
pi_105011064
quote:
99s.gif Op woensdag 30 november 2011 16:27 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Laat hem toch, waarschijnlijk krijgt hij van zijn ouders geen kado's en hebben zijn ouders altijd de Zwarte Piet gespeeld naar Sinterklaas ;) Nu is hij dus tegen Zwarte Pieten..... allemaal de schuld van de armoedige thuissituatie.
Wat een hilarische, originele en gevatte post. _O_
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_105011218
Als je je zo druk kan maken over vermeend racisme tijdens Sinterklaas ben je echt te politiek correct bezig.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  woensdag 30 november 2011 @ 16:41:53 #251
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_105011483
Piet is fucking racistisch, ik zag hem laatst focking hard pepernoten op blanke kinderen gooien. Kutneger dat ie is.
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
pi_105011837
quote:
7s.gif Op woensdag 30 november 2011 16:34 schreef Ludachrist het volgende:
Als je je zo druk kan maken over vermeend racisme tijdens Sinterklaas ben je echt te politiek correct bezig.
Of kruip je graag in de slachtofferrol.
"Hij lijkt 100% op de gemiddelde bear-pornoster" - Cairon
pi_105012508
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 15:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

_O-
jazeker. misschien raar, maar vind ik toch we minder debiel dan die zwarte pieten willen behouden.
quote:
99s.gif Op woensdag 30 november 2011 16:27 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

ach, rijk waren we niet inderdaad.
pi_105071877
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 03:41 schreef okiokinl het volgende:

[..]

die mijter past helemaal in je verhaaltje. :)

One of the mystery religions absorbed by Rome involved the Philistine idol
of the fish-man god called Dagon, which was also referred to as the devil.

[ afbeelding ]
ehh kan aan mij liggen maar begrijp het verhaal niet :( en kan het plaatje niet zien ook :(

[ Bericht 6% gewijzigd door sientelo op 01-12-2011 21:41:32 ]
Als je niet graag doet wat je doet en niet doet wat je wél graag doet, dan heb je wanklank boven muziek verkozen.
  donderdag 1 december 2011 @ 21:34:19 #255
357717 CharlotteHornys
Dit is Plasma serieus!
pi_105072099
quote:

Gobstopper Movement!
pi_105072823
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 11:25 schreef okiokinl het volgende:

[..]

geniaal, lol..
ja lach wel in een deuk :)
pi_105073198
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 17:11 schreef okiokinl het volgende:

[..]

jazeker. misschien raar, maar vind ik toch we minder debiel dan die zwarte pieten willen behouden.

[..]

ach, rijk waren we niet inderdaad.
Dat heeft er dan ook niets mee te maken :N
pi_105073211
trouwens waarom het op 5 december wordt gehouden heeft waarschijnlijk ook weer een betekenis
zoals alles eigenlijk allerlei symbolen en getallen om ons heen dagelijks die ons onbewust beïnvloeden waar we geen idee van hebben..
pi_105074205
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 21:49 schreef sientelo het volgende:
trouwens waarom het op 5 december wordt gehouden heeft waarschijnlijk ook weer een betekenis
zoals alles eigenlijk allerlei symbolen en getallen om ons heen dagelijks die ons onbewust beïnvloeden waar we geen idee van hebben..
Eigenlijk is de Sint op 6 december jarig, maar daarom is pakjesavond in het leven geroepen zodat de Sint (en zijn pieten) op zijn verjaardag niet zo hard hoeven te werken.
pi_105077331
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 21:31 schreef sientelo het volgende:

[..]

ehh kan aan mij liggen maar begrijp het verhaal niet :( en kan het plaatje niet zien ook :(
als je t wilt weten moet je dat verhaaltje even googelen, vind het zelf allemaal nogal naar consperacy onzin rieken, maar goed..
iets met een oude volksreligie die is geintegreerd in het christendom vroeger, die een vis-god annbeden, en dus liepen de priesters in een pak met vissenkop op hun hoofd. de mijter is daar dan een overblijfsel van.
en het paste in je verhaaltje omdat die god een soort duivel was.
pi_105077367
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 21:49 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat heeft er dan ook niets mee te maken :N
hij zei armoedige thuissituatie. ;(
pi_105078221
quote:

[..]

Wat ? Is Mohammed verboden in Canada ?
pi_105078257
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 22:49 schreef okiokinl het volgende:

[..]

als je t wilt weten moet je dat verhaaltje even googelen, vind het zelf allemaal nogal naar consperacy onzin rieken, maar goed..
iets met een oude volksreligie die is geintegreerd in het christendom vroeger, die een vis-god annbeden, en dus liepen de priesters in een pak met vissenkop op hun hoofd. de mijter is daar dan een overblijfsel van.
en het paste in je verhaaltje omdat die god een soort duivel was.
ah oke duidelijk ja past inderdaad en ik vind het heel logisch vroeger hielden ze de mensen zoet met religie, nu met sinterklaas vooral die indoctrinatie de eerste paar jaren van je leven
pi_105078335
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 22:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Eigenlijk is de Sint op 6 december jarig, maar daarom is pakjesavond in het leven geroepen zodat de Sint (en zijn pieten) op zijn verjaardag niet zo hard hoeven te werken.
waarom is die man (?) op 6 december jarig en waarom moeten we dan de avond ervoor pakjes avond vieren?
pi_105078364
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 22:50 schreef okiokinl het volgende:

[..]

hij zei armoedige thuissituatie. ;(
Dat was niet aardig en uncalled for.
pi_105078406
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:06 schreef sientelo het volgende:

[..]

waarom is die man (?) op 6 december jarig en waarom moeten we dan de avond ervoor pakjes avond vieren?
Dat is nu eenmaal de traditie, en geef toe, het is toch gezellig om het op Sinterklaasavond te vieren?
pi_105078697
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:07 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is nu eenmaal de traditie, en geef toe, het is toch gezellig om het op Sinterklaasavond te vieren?
Ik houd niet van tradities vooral niet als je geen idee hebt wat je eigenlijk aan het vieren bent..
het is heel leuk om iets te vieren en gezellig te doen.. maar leuker is om zelf iets te bedenken.. creatief te zijn en niet gewoon maar de tradities volgen zonder dat je weet wat je nu eigenlijk volgt

als mensen gewoon maar elkaar volgen dan komt het echt niet goed met de wereld dan volgen ze ook gewoon weer een tweede hitler zonder verder te kijken.. gaat om dingen uit jezelf te gaan doen en je eigen kracht in te nemen.. je kunt genoeg leuke feesten verzinnen samen met je kinderen en dan hoef je ze ook niet voor te liegen over een sinterklaas
gewoon samen met je kinderen en familie een keer in de maand bij elkaar komen en een eigen bedacht feest te vieren.. veel muziek maken.. creatief bezig zijn.. kan ook vaker dan een keer in de maand.. gewoon feesten houden.. samen zingen dansen.. kadootjes voor elkaar kopen.. wat je wilt..
pi_105078817
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:13 schreef sientelo het volgende:

[..]

Ik houd niet van tradities vooral niet als je geen idee hebt wat je eigenlijk aan het vieren bent..
het is heel leuk om iets te vieren en gezellig te doen.. maar leuker is om zelf iets te bedenken.. creatief te zijn en niet gewoon maar de tradities volgen zonder dat je weet wat je nu eigenlijk volgt

als mensen gewoon maar elkaar volgen dan komt het echt niet goed met de wereld dan volgen ze ook gewoon weer een tweede hitler zonder verder te kijken.. gaat om dingen uit jezelf te gaan doen en je eigen kracht in te nemen.. je kunt genoeg leuke feesten verzinnen samen met je kinderen en dan hoef je ze ook niet voor te liegen over een sinterklaas
gewoon samen met je kinderen en familie een keer in de maand bij elkaar komen en een eigen bedacht feest te vieren.. veel muziek maken.. creatief bezig zijn.. kan ook vaker dan een keer in de maand.. gewoon feesten houden.. samen zingen dansen.. kadootjes voor elkaar kopen.. wat je wilt..
Sorry hoor, maar ik kan je niet helemaal volgen.
Je bent dus tegen het Sinterklaasfeest?
En haalt er zelfs Hitler bij?
Ja, dan haak ik af.
pi_105079110
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:15 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, dan haak ik af.
Vond dat ik het nog redelijk neerzette, maar goed.. no problem
Ik ben niet per se tegen het sinterklaasfeest.. wat ik ermee wilde zeggen dat het niet goed voor mensen is om zomaar elkaar na te volgen zonder erbij stil te staan wat ze doen wat ze eigenlijk zelf willen, hoe meer je andere navolgt hoe meer je je eigenheid en kracht kwijtraakt en ja je kunt dan ook bv kiezen voor een tweede hitler.. ik zei niet dat mensen die sinterklaas vieren hitler aanhangers zijn hoor
  donderdag 1 december 2011 @ 23:22:22 #270
97079 Jeff89
Conquer All
pi_105079191
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:15 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, dan haak ik af.
Ze zegt dat je moet nadenken over datgene wat je volgt en aanhangt, en voor jezelf moet afwegen of je die traditie nodig hebt, of dat je de waarden waar de traditie om draait zelf een invulling kan geven.
Kan je zoiets nou echt niet zelf afleiden?
pi_105079557
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:22 schreef Jeff89 het volgende:

[..]

Ze zegt dat je moet nadenken over datgene wat je volgt en aanhangt, en voor jezelf moet afwegen of je die traditie nodig hebt, of dat je de waarden waar de traditie om draait zelf een invulling kan geven.
Kan je zoiets nou echt niet zelf afleiden?
Fijn dat je het nog even uitlegt , maar ik begreep het al hoor.
Ik ben het er gewoon niet mee eens, hoop dat dat ook mag?
Ik blijf Sinterklaas gewoon een heel leuk traditioneel feest vinden, wat bij de cultuur van Nederland hoort.
pi_105079693

[ Bericht 100% gewijzigd door sientelo op 01-12-2011 23:35:43 ]
pi_105079804

[ Bericht 100% gewijzigd door sientelo op 01-12-2011 23:35:34 ]
pi_105082595
Laat je grote ego en ga niet zeuren over een kinderfeest.
een kinderfeest
kinderfeest
kinder
kind
kut

kinderen, hier gaat het om. Het gaat niet om negers af te blaffen oid :')
pi_105082811
Kinderlokker :r
  vrijdag 2 december 2011 @ 01:14:47 #276
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105083566
quote:
18s.gif Op vrijdag 2 december 2011 00:35 schreef damirovic het volgende:
Laat je grote ego en ga niet zeuren over een kinderfeest.
een kinderfeest
kinderfeest
kinder
kind
kut

kinderen, hier gaat het om. Het gaat niet om negers af te blaffen oid :')
Kulargument

Er zijn genoeg goede argumenten zowel voor als tegen te vinden, maar het argument dat het een kinderfeest is, is er geen.

Alsof het feit dat iets een kinderfeest is opeens maakt dat alles dan maar geoorloofd is.

Omgekeerd zou ik jouw redenatie trouwens ook kunnen hanteren:

Waarom niet gewoon de Pieten aanpassen? Het is maar een kinderfeest dus waarom zouden we dan moeilijk doen over zoiets, het zal de kinderen verder weinig uitmaken.

Het argument blijft trouwens even zwak.
Krekker is de bom!
pi_105083743
Nog een paar dagen gelukkig, is dit ook weer klaar.
  vrijdag 2 december 2011 @ 01:28:55 #278
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105083813
quote:
9s.gif Op vrijdag 2 december 2011 01:25 schreef Specularium het volgende:
Nog een paar dagen gelukkig, is dit ook weer klaar.
Jammer het delen van en discussieren over verschillende standpunten door zoveel mensen als negatief wordt beschouwd.
Krekker is de bom!
pi_105084293
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 01:14 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Kulargument

Er zijn genoeg goede argumenten zowel voor als tegen te vinden, maar het argument dat het een kinderfeest is, is er geen.

Alsof het feit dat iets een kinderfeest is opeens maakt dat alles dan maar geoorloofd is.

Omgekeerd zou ik jouw redenatie trouwens ook kunnen hanteren:

Waarom niet gewoon de Pieten aanpassen? Het is maar een kinderfeest dus waarom zouden we dan moeilijk doen over zoiets, het zal de kinderen verder weinig uitmaken.

Het argument blijft trouwens even zwak.
Wat ik wil aantonen is dat er sommige mensen zijn die zo'n grote ego hebben, dat zij zich aangevallen voelen. Alsof ze zelf slavernij hebben meegemaakt. Het gaat om het perspectief van het kind en niet van mensen met zo'n ego.

Mede door verschillende interpretaties van de origine van sint en piet kun je nooit echt eruit komen (net als bij religie discussies). Conclusie: "Move along, nothing to see here" Volgend jaar zelfde gezeik.
pi_105084395
quote:
18s.gif Op vrijdag 2 december 2011 02:06 schreef damirovic het volgende:

[..]

Wat ik wil aantonen is dat er sommige mensen zijn die zo'n grote ego hebben, dat zij zich aangevallen voelen. Alsof ze zelf slavernij hebben meegemaakt. Het gaat om het perspectief van het kind en niet van mensen met zo'n ego.

Mede door verschillende interpretaties van de origine van sint en piet kun je nooit echt eruit komen (net als bij religie discussies). Conclusie: "Move along, nothing to see here" Volgend jaar zelfde gezeik.
sinterklaas is echt geen religie, hoor.
is gewoon een keuze om een kinderfeest op te leuken met pieten, die er als negers bijlopen. en als je het een beetje veranderd, maakt dat de kinderen niks uit, elk jaar weer nieuwe kids, die weten niet beter of het was altijd al zo.

het is een afweging tussen traditie behouden zoals de volwassenen van nu het als kind hebben meegemaakt, of de laatste racistische restjes uit een leuk kinderfeest verwijderen.
dat laatste lijkt mij de logische keuze, maar voor vele volwassenen is vasthouden kennelijk belangrijker.
pi_105084396
Waarom is deze discussie nog steeds gaande? :')
  vrijdag 2 december 2011 @ 02:23:34 #282
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_105084428
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 21:34 schreef CharlotteHornys het volgende:

[..]

Die dikke lippen en die krullen heeft hij ook gekregen door dat roet?
En z'n pak is op de een of andere manier schoongebleven?

Zwarte Piet was oorspronkelijk wel racistisch bedoeld, maar ondertussen is er zo veel veranderd.
Pieten worden nu juist als leuk gezien.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  vrijdag 2 december 2011 @ 02:26:56 #283
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105084452
quote:
18s.gif Op vrijdag 2 december 2011 02:06 schreef damirovic het volgende:

[..]

Wanneer het gaat om het perspectief van het kind denk ik dat we ons juist moeten verdiepen in het voorbeeld dat we geven.

Voorbeeld(!):
Willen we onze kinderen wel opvoeden met het voorbeeld van de domme zwarte Piet met Surinaams accent die slaafs achter de wijze Sinterklaas aanloopt? Beinvloedt dit niet (hetzij in lichte mate aangezien het 1x p/j is) het beeld dat onze kinderen krijgen van echte mensen met een enigszins vergelijkbare huiskleur en met ook een Surinaams accent?

Begrijp me niet verkeerd: ik wil absoluut niet suggereren dat zwarte Pieten allemaal met Surinaams accent slaafs achter de Sint aanlopen. Het komt of kwam in het verleden voor, maar ik denk dat het steeds minder wordt. Dat is mijn punt niet.

Mijn punt is: het feit dat het dus voor kinderen is, wil niet zeggen dat we er als volwassenen niet met kritische blik naar mogen kijken. Bekeken vanuit het perspectief van een kind is het misschien leuk, ware het niet dat het een kind in het voorbeeld dat ik aanhaal wel een bepaald rollenpatroon als voorbeeld krijg voorgeschoteld...

Wanneer Sinterklaas overal zich zou gedragen als zware kettingroker waarbij hij continu een sigaret opstak zouden we ons toch ook afvragen of dit wel het voorbeeld is dat we onze kinderen willen geven?
Krekker is de bom!
pi_105084479
Aart Staartjes had jullie allemaal met de riem gegeven als hij dit zou lezen.
pi_105084547
quote:
9s.gif Op vrijdag 2 december 2011 02:32 schreef Specularium het volgende:
Aart Staartjes had jullie allemaal met de riem gegeven als hij dit zou lezen.
wie is dat?
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 02:26 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wanneer het gaat om het perspectief van het kind denk ik dat we ons juist moeten verdiepen in het voorbeeld dat we geven.

Voorbeeld(!):
Willen we onze kinderen wel opvoeden met het voorbeeld van de domme zwarte Piet met Surinaams accent die slaafs achter de wijze Sinterklaas aanloopt? Beinvloedt dit niet (hetzij in lichte mate aangezien het 1x p/j is) het beeld dat onze kinderen krijgen van echte mensen met een enigszins vergelijkbare huiskleur en met ook een Surinaams accent?

Begrijp me niet verkeerd: ik wil absoluut niet suggereren dat zwarte Pieten allemaal met Surinaams accent slaafs achter de Sint aanlopen. Het komt of kwam in het verleden voor, maar ik denk dat het steeds minder wordt. Dat is mijn punt niet.

Mijn punt is: het feit dat het dus voor kinderen is, wil niet zeggen dat we er als volwassenen niet met kritische blik naar mogen kijken. Bekeken vanuit het perspectief van een kind is het misschien leuk, ware het niet dat het een kind in het voorbeeld dat ik aanhaal wel een bepaald rollenpatroon als voorbeeld krijg voorgeschoteld...

Wanneer Sinterklaas overal zich zou gedragen als zware kettingroker waarbij hij continu een sigaret opstak zouden we ons toch ook afvragen of dit wel het voorbeeld is dat we onze kinderen willen geven?
ff heel kort want geen zin in deze shit. Gaat om wat voor effect het sinterklaas heeft op een individu. Als mensen echt psychische schade hieraan overhouden dan oke. Zo niet, dan stel je je aan. Mensen stellen zich dus aan. komop zeg :') Kunnen mensen hier niet van slapen ofzo :') :')
pi_105084548

[ Bericht 100% gewijzigd door damirovic op 02-12-2011 02:49:03 ]
pi_105084631
quote:
13s.gif Op zaterdag 26 november 2011 17:30 schreef OhGawd het volgende:
Aha de temperamentvolle "zelfverzekerde" negroïde vrouw die in letterlijk iedere door een blanke gesproken zin racistische toespelingen denkt te horen en hier met orkaankracht tegenin gaat met dagelijkse harentrek, spuug, krab en bitchslap tafferen tot gevolg.
Ik heb ze wel eens noodgedwongen ontmoet ja. :')
Stereotypes hebben de nare gewoonte zichzelf te bevestigen.
Er is een poepstorm op komst.
  vrijdag 2 december 2011 @ 03:26:42 #288
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105084647
quote:
18s.gif Op vrijdag 2 december 2011 02:48 schreef damirovic het volgende:

[..]

wie is dat?

[..]

ff heel kort want geen zin in deze shit. Gaat om wat voor effect het sinterklaas heeft op een individu. Als mensen echt psychische schade hieraan overhouden dan oke. Zo niet, dan stel je je aan. Mensen stellen zich dus aan. komop zeg :') Kunnen mensen hier niet van slapen ofzo :') :')
Jij begrijpt niet dat er nog een hele wereld zit tussen 'psychische schade' ergens aan overhouden en 'ergens in enige mate door beinvloed worden' ?

Als kinderen regelmatige een rokende Sinterklaas zien zullen ze er ook geen psychische schade aan overhouden. Dit wil echter niet zeggen dat een rokende Sinterklaas 0,0 invloed heeft op de houding die kinderen ontwikkelen tegenover roken. Tuurlijk is het niet zo simpel dat kinderen die een rokende Sint hebben gezien daarom later zelf gaan roken. Het kan echter wel in enige mate samen met een heeeele hoop andere factoren BIJDRAGEN aan de houding tov roken. De houding tov roken heeft weer samen met een hoop andere factoren invloed op de uiteindelijke keus om wel/niet te roken.

Wanneer een overheid roken in reclames wil verbieden, doet ze dit niet omdat ze denken dat er een direct verband is wat betekent dat mensen die deze reclames zien direct gaan roken... Het wordt gedaan omdat men een bepaald klimaat probeert te scheppen. Het roken draagt samen met veel andere factoren bij aan dit klimaat (lees: de opvattingen) dat (die) men probeert te veranderen. En daarom probeert men langzaam allerlei factoren in de maatschappij aan te passen om ervoor te zorgen dat roken minder 'normaal' wordt.

De Sint die een peuk op steekt, de reclame met een roker, dat zijn allemaal kleine factoren die gezamelijk met al die andere factoren opeens wel degelijk grote invloed kunnen uitoefenen. Als men dan bij elke factor had gezegd 'pffff dit is verwaarloosbaar', tsja...

Kort samengevat: probeer wat minder zwart-wit (haha! :')) te denken in termen van directe schade en probeer te begrijpen dat sommige uitingen of gedragingen ook een veel subtielere invloed kunnen hebben op een maatschappelijk klimaat / op het denken van mensen.

Of dit mbt de zwarte Piet daadwerkelijk zou moeten betekenen dat we het maar moeten aanpassen, ik weet het niet... m.i. is er sowieso al best veel veranderd in de loop van de jaren.

Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat het feit dat iets voor kinderen is niet per defintie betekent dat het onschadelijk is, integendeel.

[ Bericht 1% gewijzigd door KreKkeR op 02-12-2011 03:32:46 ]
Krekker is de bom!
pi_105107331
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 03:26 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Jij begrijpt niet dat er nog een hele wereld zit tussen 'psychische schade' ergens aan overhouden en 'ergens in enige mate door beinvloed worden' ?

Als kinderen regelmatige een rokende Sinterklaas zien zullen ze er ook geen psychische schade aan overhouden. Dit wil echter niet zeggen dat een rokende Sinterklaas 0,0 invloed heeft op de houding die kinderen ontwikkelen tegenover roken. Tuurlijk is het niet zo simpel dat kinderen die een rokende Sint hebben gezien daarom later zelf gaan roken. Het kan echter wel in enige mate samen met een heeeele hoop andere factoren BIJDRAGEN aan de houding tov roken. De houding tov roken heeft weer samen met een hoop andere factoren invloed op de uiteindelijke keus om wel/niet te roken.

Wanneer een overheid roken in reclames wil verbieden, doet ze dit niet omdat ze denken dat er een direct verband is wat betekent dat mensen die deze reclames zien direct gaan roken... Het wordt gedaan omdat men een bepaald klimaat probeert te scheppen. Het roken draagt samen met veel andere factoren bij aan dit klimaat (lees: de opvattingen) dat (die) men probeert te veranderen. En daarom probeert men langzaam allerlei factoren in de maatschappij aan te passen om ervoor te zorgen dat roken minder 'normaal' wordt.

De Sint die een peuk op steekt, de reclame met een roker, dat zijn allemaal kleine factoren die gezamelijk met al die andere factoren opeens wel degelijk grote invloed kunnen uitoefenen. Als men dan bij elke factor had gezegd 'pffff dit is verwaarloosbaar', tsja...

Kort samengevat: probeer wat minder zwart-wit (haha! :')) te denken in termen van directe schade en probeer te begrijpen dat sommige uitingen of gedragingen ook een veel subtielere invloed kunnen hebben op een maatschappelijk klimaat / op het denken van mensen.

Of dit mbt de zwarte Piet daadwerkelijk zou moeten betekenen dat we het maar moeten aanpassen, ik weet het niet... m.i. is er sowieso al best veel veranderd in de loop van de jaren.

Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat het feit dat iets voor kinderen is niet per defintie betekent dat het onschadelijk is, integendeel.
ik heb zoo geen zin hierin heb niet eens gelezen. Ik heb me vast niett 100% correct genuanceerd eerder. Laat maar. Enige wat ik wil zeggen, is dat kinderen heus niet racistisch worden door zulke sublieme suggesties als zwarte piet, man. Als jij een bron van een degelijke onderzoek waarin wordt aangetoond dat kleine kinderen racistisch worden hiervan, ofwel degelijke invloed heeft op hun, toon dat maar. Voor nu, vaarwel.
  vrijdag 2 december 2011 @ 19:52:02 #290
357717 CharlotteHornys
Dit is Plasma serieus!
pi_105108658
Paar post dan nummer 4!!

Kruidnote vs. pepernoten

en het is teemong.
Gobstopper Movement!
pi_105111297
ach ja, wat verwacht je van een land waar de koningin zelfs rondrijdt in een koets met slaventafereeltjes erop gechilderd.
  vrijdag 2 december 2011 @ 23:01:55 #292
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105119041
quote:
18s.gif Op vrijdag 2 december 2011 19:22 schreef damirovic het volgende:

[..]

ik heb zoo geen zin hierin heb niet eens gelezen. Ik heb me vast niett 100% correct genuanceerd eerder. Laat maar. Enige wat ik wil zeggen, is dat kinderen heus niet racistisch worden door zulke sublieme suggesties als zwarte piet, man. Als jij een bron van een degelijke onderzoek waarin wordt aangetoond dat kleine kinderen racistisch worden hiervan, ofwel degelijke invloed heeft op hun, toon dat maar. Voor nu, vaarwel.
Als een post als de mijne al te veel leeswerk voor je is, denk je dan echt dat ik wel de moeite voor jou ga doen om met bronnen te komen mbt onderzoek naar subtiele of indirecte beinvloeding? (niet specifiek mbt zwarte Piet natuurlijk). En alsof je die onderzoeken dan wel zal lezen :')

Ja daaag :W
Krekker is de bom!
pi_105119501
quote:

[..]

Ja en dan?! Moeten de blanken dan klagen?

ALLES waar het woord zwart in voorkomt wordt gezien als racisme/discriminatie. Over negerzoenen was een hype, zwarte piet wordt van de kinderen afgepakt en het woord 'neger' mag je bijna niet meer gebruiken in Nederland.

Het is waanzin dat donkergekleurden zo worden beschermd tegen die niet eens een bedreiging voor ze vormt. Achterlijk en smerig vind ik het.
Ik hoop dat ze in de politiek iets verder kijken dan de tegenstanders van zwarte pieten :r
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_105147044
ik vind het feit dat deze discussie plaats vindt misschien nog wel meer racistisch dan die hhele zwarte piet zelf. Het zijn de mensen die er de racistische gedachte bijbedenken namelijk. Projectie en zien wat je wilt zien. Droeftoeters.
Whatever...
  zondag 4 december 2011 @ 12:39:50 #295
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105161714
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 23:21 schreef sientelo het volgende:

[..]

Vond dat ik het nog redelijk neerzette, maar goed.. no problem
Ik ben niet per se tegen het sinterklaasfeest.. wat ik ermee wilde zeggen dat het niet goed voor mensen is om zomaar elkaar na te volgen zonder erbij stil te staan wat ze doen wat ze eigenlijk zelf willen, hoe meer je andere navolgt hoe meer je je eigenheid en kracht kwijtraakt en ja je kunt dan ook bv kiezen voor een tweede hitler.. ik zei niet dat mensen die sinterklaas vieren hitler aanhangers zijn hoor
ik denk dat de meeste sinterklaas vieren omdat de kinderen het leuk vinden, thats it, niks meer en niks minder.Meestal als een gezin niet meer in Sinterklaas geloofd stappen ze over naar Kerstmis.
  zondag 4 december 2011 @ 12:45:25 #296
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105161890
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:39 schreef snakelady het volgende:

[..]

ik denk dat de meeste sinterklaas vieren omdat de kinderen het leuk vinden, thats it, niks meer en niks minder.Meestal als een gezin niet meer in Sinterklaas geloofd stappen ze over naar Kerstmis.
want de kerstman bestaat wel :D
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 4 december 2011 @ 12:48:05 #297
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105161984
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2011 02:26 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Voorbeeld(!):

Kinderen adoreren zwarte piet, die overigens totaal niet is zoals je hier beschrijft idd.
Ze adoreren zwarte piet zo erg dat ze heel hard hun best doen om een echte "zwarte pieten diploma" te halen en ze graag verkleed gaan als zwarte piet.

Het enige wat je dus creëert ,zouden ze er naar kijken als een ras ( wat dus niet zo is), is dat ze meer respect en liefde voor krijgen voor de donkere medemens.
  zondag 4 december 2011 @ 12:49:16 #298
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105162032
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

want de kerstman bestaat wel :D
Nee,denk dat de meeste kinderen in Nederland ook nooit hebben geloofd in de kerstman zoals in sinterklaas.
Maar sinterklaas is een kinderfeest, kerstmis is voor alle leeftijden, niet alleen kinderen.
  zondag 4 december 2011 @ 12:51:20 #299
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_105162092
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:49 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nee,denk dat de meeste kinderen in Nederland ook nooit hebben geloofd in de kerstman zoals in sinterklaas.
Maar sinterklaas is een kinderfeest, kerstmis is voor alle leeftijden, niet alleen kinderen.
Kerstmis gaat om het eten en de kerstboom, niet om de kadootjes. De meeste mensen die sinterklaas vieren vieren ook kerst ;).
Een gedicht over Maanvis
  zondag 4 december 2011 @ 12:55:20 #300
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_105162201
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 12:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Kerstmis gaat om het eten en de kerstboom, niet om de kadootjes. De meeste mensen die sinterklaas vieren vieren ook kerst ;).
Tuurlijk maar bij ons was het zo en in mijn omgeving ook.
Dat het niet beide was, dus met sinterklaas en met kerst kado's, toen we niet meer in de sint geloofde konden we dus kiezen, of met sint kado's of kado's onder de kerstboom.
Dat is dus het laatste geworden, nu heb ik zelf kinderen en mijn broer ook dus met kerst idd alleen nog eten en gezelligheid.
Maar als de kinderen niet meer geloven zal er geen sinterklaas meer gevierd worden.

En zo gaat dat bij de meeste in mijn omgeving merk ik.
  dinsdag 6 december 2011 @ 22:15:30 #301
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_105274091
Tot volgend jaar met zwartere pieten dan ooit!
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')