Dat zal het zijn.quote:Op donderdag 17 november 2011 23:11 schreef mlg het volgende:
[..]
Je kunt het gewoon niet aan. Daar ben je gewoon niet op gebouwd. Jij bent één van de mensen waarvan het lot al bekend is, dat je gewoon niet kunt integreren met het 'hogere' leven. Je kunt niet bereiken wat je wil bereiken.
Ben je serieus? Enig idee hoeveel het kost een jaar langer door studeren... Of het verder normaal is dat mensen er een jaar langer over doen en of het daarom dus onterecht zou zijn dat ze dat plan doorvoeren is het 2e.quote:Op vrijdag 18 november 2011 01:18 schreef Vasilevski het volgende:
De maatregel wordt in allerlei kringen 'langstudeerdersboete', 'studieboete', etc. genoemd. Zoals al gemeld is het dat ook echt, en geen 'collegegeldverhoging'. Als het gewoon een ordinaire boete is, waaruit blijkt dan dat het 'te lang studeren' zo'n zware overtreding dat het een 'boete' van ¤3.000 rechtvaardigt? Kan de politiek morgen bepalen dat een kauwgompje op straat gooien voortaan ¤1.000 boete betekent?
Wil je nu een uitleg van het proportionaliteitsbeginsel?quote:Op vrijdag 18 november 2011 01:18 schreef Vasilevski het volgende:
De maatregel wordt in allerlei kringen 'langstudeerdersboete', 'studieboete', etc. genoemd. Zoals al gemeld is het dat ook echt, en geen 'collegegeldverhoging'. Als het gewoon een ordinaire boete is, waaruit blijkt dan dat het 'te lang studeren' zo'n zware overtreding dat het een 'boete' van ¤3.000 rechtvaardigt? Kan de politiek morgen bepalen dat een kauwgompje op straat gooien voortaan ¤1.000 boete betekent?
Riiigghhhtt...quote:Op vrijdag 18 november 2011 01:33 schreef Mishu het volgende:
Nee hoor, want na 4 jaar is je stufi op en dan moet je alles zelf dokken. Niemand die daar last van heeft dus.
Wat wil je nou met dit topic? Constant open deuren intrappen en elke vorm van enige argumentatie ontwijken? Dan lukt het je aardig goed.quote:Op vrijdag 18 november 2011 01:26 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wil je nu een uitleg van het proportionaliteitsbeginsel?
De maatschappelijke kosten van langer studeren zijn hoger dan die van drie kauwgumpjes op de grond gooien, denk je niet?
Tuurlijkquote:Op vrijdag 18 november 2011 01:33 schreef Mishu het volgende:
Nee hoor, want na 4 jaar is je stufi op en dan moet je alles zelf dokken. Niemand die daar last van heeft dus.
Maak het meisje dan tenminste wijzer door te zeggen dat dit niet waar is omdat de staat inderdaad ongeveer 3000 euro per student per jaar betaalt naast de stufi. Dit heeft weer weinig zin.quote:
Momenteel is het instellingscollegegeld eerder op de 8000 - 10.000 euro, dan 3.000 zoals jij beweert.quote:Op vrijdag 18 november 2011 01:46 schreef Adames het volgende:
[..]
Maak het meisje dan tenminste wijzer door te zeggen dat dit niet waar is omdat de staat inderdaad ongeveer 3000 euro per student per jaar betaalt naast de stufi. Dit heeft weer weinig zin.
Dus jij verdedigt de maatregel door voor te stellen dat je het geld voor die boete gewoon kunt lenen, zodat je alsnog langer over je studie kunt doen.quote:Op woensdag 16 november 2011 19:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
De boete kan gefinancierd worden met een lening. En 3000 per jaar moet toch wel te behappen zijn voor laten we zeggen 90% van werkend Nederland.
Waarom stop je met je studie??? Is niet echt slim he??quote:Op vrijdag 18 november 2011 02:09 schreef Drinky het volgende:
Voor mij is het bijvoorbeeld kut omdat ik vorig jaar mijn eerste studie na een maand heb gestopt. Ik wist toen niet van deze regeling af, maar nu heb ik dus wel een heel jaar minder om de studie in af te ronden ipv een maand. Redelijk kut bij een studie die ongeveer 2 jaar aan buitenlandse stages heeft
Neenee, matige poging mij woorden inde mond te leggen. Wat ik zeg is dat als mensen echt een studie willen afronden, er een mogelijkheid is. Wel levert dit een drempel op voor de onzinstudies waar geen cent mee te verdienen is.quote:Op vrijdag 18 november 2011 08:58 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Dus jij verdedigt de maatregel door voor te stellen dat je het geld voor die boete gewoon kunt lenen, zodat je alsnog langer over je studie kunt doen.
Maar wat heeft die boete dan voor zin, als je je er niet door hoeft laten tegenhouden om nog langer te studeren? Het enige gevolg is dat studenten aan het eind van de rit met een NOG hogere schuld zitten opgezadeld.
Anderzijds, als ze niet die 3000 euro bijlenen en wel stoppen na 3 of 4 jaar omdat ze inzien dat ze het niet op tijd gaan redden en de boete niet kunnen betalen, dan heeft de samenleving toch een enorme strop? Iemand 3 of 4 jaar laten studeren kost een veelvoud van 3000 euro.
Kortom, weer een onwaarschijnlijk dom idee van rechts.
is niet mijn studie, vriend.quote:Op woensdag 16 november 2011 23:20 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Een spelletje "maar mijn studie is moeluhuhuk" spelen is een tikje saai.
mee eens. echter, DIT GEBEURD NIET. heel leuk dat jij voor elke uitzondering een oplossing weet, maar het probleem is dat de politiek daar schijt aan heeft en iedereen en alles over één kam blijft scheren. dat is het grote probleem.quote:Op donderdag 17 november 2011 23:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De discussie en de argumenten zijn dat L&R een moeilijke studie is, daarom moeten langstudeerders niet worden beboet? Pleit dan voor een verlenging van de nominale studieduur voor die specifieke studie van 5 naar 6 jaar, of 7 voor mijn part, maar dat doet niets af aan de langstudeerders an sich.
Of is het snelheidslimiet op de snelweg ook te laag omdat een lamborghini harder kan?
Conclusie: De langstudeerdersboete zit vol met gaten. Ik ben benieuwd wat de rechter daarover zal zeggen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 13:55 schreef Merel1808 het volgende:
Studenten die nog een doctoraalopleiding doen (van 6 jaar) mogen 1 jaar uitlopen (17%), terwijl iemand die een bachelor van 3 en een master van 1 jaar in totaal 2 jaar uit mag lopen (50%). Dat is ook een van de uitzonderingen waar gewoon niet over na is gedacht, het is in zijn geheel gewoon een heel ondoordachte regel.
De studie lag me helemaal niet, en tevens zou ik dan in het eerste jaar sowieso mijn P niet halen, dan is het toch zonde om er langer mee door te gaan, stufi en OV te gebruiken ipv te stoppen, herorienteren en een andere studie te kiezen? Zo'n studie leidt de rest van je leven in een bepaalde richting, dus om ergens mee door te gaan wat je helemaal niet ligt is het domste wat je kunt doen. Lijkt me ook dat het de werkefficientie niet ten goede gaat komen als je later een baan hebt wat je gewoon haat.quote:Op vrijdag 18 november 2011 09:30 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Waarom stop je met je studie??? Is niet echt slim he??
Of je kiest gewoon in een keer goed en komt niet met zo'n slap excuus aankakken.quote:Op vrijdag 18 november 2011 14:19 schreef Drinky het volgende:
[..]
De studie lag me helemaal niet, en tevens zou ik dan in het eerste jaar sowieso mijn P niet halen, dan is het toch zonde om er langer mee door te gaan, stufi en OV te gebruiken ipv te stoppen, herorienteren en een andere studie te kiezen? Zo'n studie leidt de rest van je leven in een bepaalde richting, dus om ergens mee door te gaan wat je helemaal niet ligt is het domste wat je kunt doen. Lijkt me ook dat het de werkefficientie niet ten goede gaat komen als je later een baan hebt wat je gewoon haat.
Zolang open dagen en ook meeloopdagen in het teken staan van zieltjes winnen mbv leuke opdrachten in plaats van goede voorlichting geven is het moeilijk om een goed en compleet beeld van een studie te krijgen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:07 schreef eriksd het volgende:
[..]
Of je kiest gewoon in een keer goed en komt niet met zo'n slap excuus aankakken.
Het is uiteraard de schuld van een ander. Dat zit er al vroeg in bij een hoop zeg.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:40 schreef Adames het volgende:
[..]
Zolang open dagen en ook meeloopdagen in het teken staan van zieltjes winnen mbv leuke opdrachten in plaats van goede voorlichting geven is het moeilijk om een goed en compleet beeld van een studie te krijgen.
dus je impliceert dat open dagen en meeloopdagen een geweldig compleet beeld vormen van een studie? Natuurlijk is het makkelijker als je in de buurt blijft studeren, dan kan je genoeg ervaringen vragen aan bekenden die ervaring met die studie hebben. Als je echter een stuk verder weggaat moet je echter vooral hebben van die mooie praatjes van de pr persoon van de studie. En de makke voorbeeldige tweede jaars die er naast staan en alles geweldig vinden.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het is uiteraard de schuld van een ander. Dat zit er al vroeg in bij een hoop zeg.
Haha, nee, dat impliceer ik nergens. En nu?quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:48 schreef Adames het volgende:
[..]
dus je impliceert dat open dagen en meeloopdagen een geweldig compleet beeld vormen van een studie? Natuurlijk is het makkelijker als je in de buurt blijft studeren, dan kan je genoeg ervaringen vragen aan bekenden die ervaring met die studie hebben. Als je echter een stuk verder weggaat moet je echter vooral hebben van die mooie praatjes van de pr persoon van de studie. En de makke voorbeeldige tweede jaars die er naast staan en alles geweldig vinden.
waarom ben je het dan niet met me eens?quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:49 schreef eriksd het volgende:
[..]
Haha, nee, dat impliceer ik nergens. En nu?
Hij zal of geen opleiding hebben gevolgd, dus lekker bashen, of één van die weinigen zijn die wél al snel wist wat ie wilde worden, dus lekker bashen. Sadquote:Op vrijdag 18 november 2011 15:50 schreef Adames het volgende:
[..]
waarom ben je het dan niet met me eens?
Een beetje normale verwachtingen koesteren, er rekening mee houden dat in het eerste jaar het erg globaal en meestal gortdroog is, leren leven met het feit dat er altijd onderdelen zijn die je niet leuk vindt, vooraf kijken welke vakken er gegeven worden en in de bieb of via google books eens kijken wat je eerste indruk van de literatuur is, etc. etc. Eigen verantwoordelijkheid, dat hoort er gewoon bij.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:50 schreef Adames het volgende:
[..]
waarom ben je het dan niet met me eens?
Stel je voor, iemand met een afwijkende mening. Doe er wat aan!quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:52 schreef msnk het volgende:
[..]
Hij zal of geen opleiding hebben gevolgd, dus lekker bashen, of één van die weinigen zijn die wél al snel wist wat ie wilde worden, dus lekker bashen. Sad
opleiding heeft hij wel gehad lijkt me zo en natuurlijk heeft hij wel ergens gelijk, zijn genoeg voorbeelden van lamzakken die bij de geringste moeite stoppen met de studie.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:52 schreef msnk het volgende:
[..]
Hij zal of geen opleiding hebben gevolgd, dus lekker bashen, of één van die weinigen zijn die wél al snel wist wat ie wilde worden, dus lekker bashen. Sad
ik heb maanden info gewonnen over de studie, op meerdere sites gekeken, open dagen, meeloopdagen en het klonk allemaal zo leuk, maar viel vies tegen. Tevens werd ik door een groepsgenoot in de eerste periode zo genaaid dat ik geen P kon halen in het eerste jaar, dan is de keuze om te stoppen het meest voor de hand liggende.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:53 schreef eriksd het volgende:
[..]
Een beetje normale verwachtingen koesteren, er rekening mee houden dat in het eerste jaar het erg globaal en meestal gortdroog is, leren leven met het feit dat er altijd onderdelen zijn die je niet leuk vindt, vooraf kijken welke vakken er gegeven worden en in de bieb of via google books eens kijken wat je eerste indruk van de literatuur is, etc. etc. Eigen verantwoordelijkheid, dat hoort er gewoon bij.
Als je in de vorm van een soort mak lammetje naar van die PR-momentjes gaat en zo naief bent om alleen maar de mooie dingen te willen horen, dan krijg je wat mij betreft gewoon het lid op de neus incl. bijbehorende kosten. Beschouw het maar als een dure levensles.
Wat een dom geblaat zeg. Alsof iedereen op zijn 17e/18e al zo'n definitieve belangrijke keuze kan maken in het gigantische aanbod aan studies van vandaag de dag.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:07 schreef eriksd het volgende:
[..]
Of je kiest gewoon in een keer goed en komt niet met zo'n slap excuus aankakken.
Welke WO-opleiding heb jij gevolgd?quote:Jammer......maar ik heb wel gestudeerd...toen het nog wat voorstelde. Next......
Je kan niet verwachten dat van het ene op het andere jaar die cultuur ontstaat, zo'n cultuurverandering heeft tijd nodig.quote:Een beetje normale verwachtingen koesteren, er rekening mee houden dat in het eerste jaar het erg globaal en meestal gortdroog is, leren leven met het feit dat er altijd onderdelen zijn die je niet leuk vindt, vooraf kijken welke vakken er gegeven worden en in de bieb of via google books eens kijken wat je eerste indruk van de literatuur is, etc. etc. Eigen verantwoordelijkheid, dat hoort er gewoon bij.
Prima, voor zo'n keuze krijg je van de overheid ook een jaar.quote:Op vrijdag 18 november 2011 18:15 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Wat een dom geblaat zeg. Alsof iedereen op zijn 17e/18e al zo'n definitieve belangrijke keuze kan maken in het gigantische aanbod aan studies van vandaag de dag.
Ik heb zelf op mijn 17e de keuze gemaakt voor LR in Delft (ja die moeilijke studie) en ik ben er het eerste jaar mee gestopt. Daar ben ik, ruim 10 jaar later terugkijkend, nog steeds content mee en ik kan mezelf ook niets kwalijk nemen als ik de beslissing voor die studie terughaal na al die jaren. Het lag voor de hand, gezien mijn interesses en eindlijst op het gymnasium, maar het is goed dat ik destijds die knoop heb doorgehakt, want het was best een zware beslissing zo op mijn 18e.
Wat is er mis mee om niet meteen verder te studeren, maar eerst een paar jaar te werken? Dit zeg ik als deeltijdstudent die achteraf toch nog een diploma wilde gaan halen en dat inmiddels bijna heeft, wat betreft een studie waar een weloverwogen keuze voor is gemaakt.quote:Op vrijdag 18 november 2011 18:15 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Wat een dom geblaat zeg. Alsof iedereen op zijn 17e/18e al zo'n definitieve belangrijke keuze kan maken in het gigantische aanbod aan studies van vandaag de dag.
Ik heb zelf op mijn 17e de keuze gemaakt voor LR in Delft (ja die moeilijke studie) en ik ben er het eerste jaar mee gestopt. Daar ben ik, ruim 10 jaar later terugkijkend, nog steeds content mee en ik kan mezelf ook niets kwalijk nemen als ik de beslissing voor die studie terughaal na al die jaren. Het lag voor de hand, gezien mijn interesses en eindlijst op het gymnasium, maar het is goed dat ik destijds die knoop heb doorgehakt, want het was best een zware beslissing zo op mijn 18e.
Dat zeg je wel allemaal, maar laat middelbare scholen dan ook goede begeleiding geven daarbij.quote:Op vrijdag 18 november 2011 15:53 schreef eriksd het volgende:
[..]
Een beetje normale verwachtingen koesteren, er rekening mee houden dat in het eerste jaar het erg globaal en meestal gortdroog is, leren leven met het feit dat er altijd onderdelen zijn die je niet leuk vindt, vooraf kijken welke vakken er gegeven worden en in de bieb of via google books eens kijken wat je eerste indruk van de literatuur is, etc. etc. Eigen verantwoordelijkheid, dat hoort er gewoon bij.
Als je in de vorm van een soort mak lammetje naar van die PR-momentjes gaat en zo naief bent om alleen maar de mooie dingen te willen horen, dan krijg je wat mij betreft gewoon het lid op de neus incl. bijbehorende kosten. Beschouw het maar als een dure levensles.
De boete gaat pas in van 2012 - 2013. Als je dus komende februari afstudeert heb je er geen last van.quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:19 schreef Phraze het volgende:
Na mijn stage heb ik een contract gekregen. Hierdoor heb ik weinig tot geen tijd gehad om mijn studie binnen de gestelde termijn te voltooien. Nu zit ik inmiddels in het zevende studiejaaren behoor dus zeker tot de groep langstudeerders.
Nu ben ik de laatste paar maanden bezig geweest om mijn studie af te ronden. Alle punten inmiddels binnen en mijn scriptie is goedgekeurd. Omdat er alleen op vaste data kan worden afgestudeerd kan ik pas in februari de studie afronden.
Wat houdt dit nu voor mij in? Moet ik begin 2012 direct 3000,- euro boete betalen en kan ik na februari nog enige restitutie ontvangen of is de boete zonder meer vastgelegd en ben ik in 2012 sowieso deze 3000,- euro kwijt? Kan op internet helaas geen valide informatie omtrent dit onderwerp vinden....
Andes zou het wel heel zielig zijn.. ik weet niet bij welk orgaan je kan aankaarten dat het wetsontwerp niet deugd en dat het tekort schiet.. maar daadwerkelijk die boete betalen lijkt me een beetje lame..quote:Op zaterdag 19 november 2011 13:19 schreef Phraze het volgende:
Na mijn stage heb ik een contract gekregen. Hierdoor heb ik weinig tot geen tijd gehad om mijn studie binnen de gestelde termijn te voltooien. Nu zit ik inmiddels in het zevende studiejaaren behoor dus zeker tot de groep langstudeerders.
Nu ben ik de laatste paar maanden bezig geweest om mijn studie af te ronden. Alle punten inmiddels binnen en mijn scriptie is goedgekeurd. Omdat er alleen op vaste data kan worden afgestudeerd kan ik pas in februari de studie afronden.
Wat houdt dit nu voor mij in? Moet ik begin 2012 direct 3000,- euro boete betalen en kan ik na februari nog enige restitutie ontvangen of is de boete zonder meer vastgelegd en ben ik in 2012 sowieso deze 3000,- euro kwijt? Kan op internet helaas geen valide informatie omtrent dit onderwerp vinden....
Boete gaat pas in het nieuwe studiejaar 2012 in. Niet per 1 januari 2012. Gelukkig kom ik dus voor deze boete niet in aanmerkingquote:Op zondag 20 november 2011 15:55 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Andes zou het wel heel zielig zijn.. ik weet niet bij welk orgaan je kan aankaarten dat het wetsontwerp niet deugd en dat het tekort schiet.. maar daadwerkelijk die boete betalen lijkt me een beetje lame..
Maar het heet college geld.. misschien kan je apart betalen voor die afronding van je scriptie ofzo..?
Nope, mijn studie duurt regulier 6 jaar en zeg de staat dat er na 5 jaar betaald moet gaan worden voor mijn studie.quote:Op woensdag 16 november 2011 12:44 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Het is uiteraard één jaar boven de reguliere studieduur.
Ja fijn voor jou verderquote:Op zondag 20 november 2011 16:05 schreef Phraze het volgende:
[..]
Boete gaat pas in het nieuwe studiejaar 2012 in. Niet per 1 januari 2012. Gelukkig kom ik dus voor deze boete niet in aanmerking
Dat is inderdaad minderquote:Op zondag 20 november 2011 16:11 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ja fijn voor jou verderMaar die mensen na 2012 dan?
Wie ben jij om te besluiten wat pretstudies zijn?quote:Op zondag 20 november 2011 17:44 schreef Zienswijze het volgende:
Het is geen boete. Het is gewoonweg een subsidie van de overheid die verdwijnt. Jouw studie kost wel meer dan de 1700 euro die je jaarlijks moet dokken![]()
Wat mij betreft worden de subsidies vanaf studiejaar 1 voor alle pretstudies opgeheven, maar dat terzijde.
Elke studie die niets te maken heeft met robots natuurlijk!quote:Op zondag 20 november 2011 17:46 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wie ben jij om te besluiten wat pretstudies zijn?En wat zijn dan pretstudies volgens jou?
Mijn studie kost minder dan 1700 euro jaarlijks omdat ik een baan heb en in mijn vrije tijd studeer. Ze verdienen aan me, en me dan ook nog een boete op gaan leggen.quote:Op zondag 20 november 2011 17:44 schreef Zienswijze het volgende:
Het is geen boete. Het is gewoonweg een subsidie van de overheid die verdwijnt. Jouw studie kost wel meer dan de 1700 euro die je jaarlijks moet dokken![]()
Wat mij betreft worden de subsidies vanaf studiejaar 1 voor alle pretstudies opgeheven, maar dat terzijde.
Nee, niet te doen. Alsof je een jaar en een paar maanden studie verder ineens wél het licht hebt gezien en je hele leven rond één studie wil gaan inrichten.quote:Op zaterdag 19 november 2011 03:17 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Prima, voor zo'n keuze krijg je van de overheid ook een jaar.
Je mag een studie vernaggelen, ergens anders je bachelor voortzetten en helemaal opnieuw beginnen en die keurig in drie jaar binnenkoppen. Te doen? Dacht het wel.
Niet waar. De overheid draagt op basis van jouw inschrijving een vast bedrag af, ongeacht of jij die faciliteiten vervolgens bij de universiteit zelf gebruikt, die het geld dan wel op een andere manier weer te spenderen om een korting volgend jaar te voorkomen. Je kost door het systeem de belastingbetaler dus geld.quote:Mijn studie kost minder dan 1700 euro jaarlijks omdat ik een baan heb en in mijn vrije tijd studeer. Ze verdienen aan me, en me dan ook nog een boete op gaan leggen.
Laat die pretstudenten toch joh . Ze komen er vanzelf achter (met daarbij komende spijt) dat ze de verkeerde opleiding hebben gekozen. Later zien ze dat geen bedrijf dat soort mensen wil. Maar hey, ze hebben wel lekker van het studentenleven kunnen genieten. Jammer dat zoiets op dat moment een herinnering is en dat je daar niet je vaste lasten van kunt betalen. Máár....het was een mooie tijdquote:Op zondag 20 november 2011 17:44 schreef Zienswijze het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd welke studie jij nou gedaan hebt, en waar.quote:Op maandag 21 november 2011 16:24 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Laat die pretstudenten toch joh . Ze komen er vanzelf achter (met daarbij komende spijt) dat ze de verkeerde opleiding hebben gekozen. Later zien ze dat geen bedrijf dat soort mensen wil. Maar hey, ze hebben wel lekker van het studentenleven kunnen genieten. Jammer dat zoiets op dat moment een herinnering is en dat je daar niet je vaste lasten van kunt betalen. Máár....het was een mooie tijd
Ga eens op onderzoek uit zou ik zeggen.quote:Op maandag 21 november 2011 16:40 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds benieuwd welke studie jij nou gedaan hebt, en waar.
Het staat niet in dit topic; en voor jou is het een kleine moeite om het hier te noemen. Zal wel niet veel voorstellen als je er zo moeilijk over doet.quote:Op maandag 21 november 2011 16:42 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Ga eens op onderzoek uit zou ik zeggen.
Het is meer een kwestie van 'gaat je geen hol aan'. Ik heb deze discussie al eerder gevoerd dus als je het echt wilt weten dan moet je zoeken.quote:Op maandag 21 november 2011 16:43 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Het staat niet in dit topic; en voor jou is het een kleine moeite om het hier te noemen. Zal wel niet veel voorstellen als je er zo moeilijk over doet.
Lekker makkelijk om er zo onderuit te komen. Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van dat jij gestudeerd hebt.quote:Op maandag 21 november 2011 16:45 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Het is meer een kwestie van 'gaat je geen hol aan'. Ik heb deze discussie al eerder gevoerd dus als je het echt wilt weten dan moet je zoeken.
Dat mag, ik zal er niet minder om slapen en zeker al niet minder om gaan verdienen. Ik ben namelijk niet van de generatie 'indruk maken op het internet'. Ik doe het wel in het echte leven.quote:Op maandag 21 november 2011 16:47 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Lekker makkelijk om er zo onderuit te komen. Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van dat jij gestudeerd hebt.
Is niet relevant aan de discussie. Mensen lastig vallen doe je maar ergens anders.quote:Op maandag 21 november 2011 16:47 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Lekker makkelijk om er zo onderuit te komen. Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van dat jij gestudeerd hebt.
Zeker wel relevant, omdat iemand die niet gestudeerd heeft niet goed kan inschatten hoe snel je een verkeerde studiekeuze ed. maakt.quote:Op maandag 21 november 2011 16:51 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Is niet relevant aan de discussie. Mensen lastig vallen doe je maar ergens anders.
quote:Op maandag 21 november 2011 16:50 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Dat mag, ik zal er niet minder om slapen en zeker al niet minder om gaan verdienen. Ik ben namelijk niet van de generatie 'indruk maken op het internet'. Ik doe het wel in het echte leven.
1. Laten we geen semantisch flauwekulspelletje spelen, de term boete is zeker niet minder legitiem dan de term heffing, belasting of whatever. Je hoeft immers alleen dit bedrag te betalen als je in de ogen van de overheid te slecht hebt gepresteerd of wanneer je in deeltijd studeert en dat laatste is omdat onze overheid te dom en te incompetent is om een oplossing te vinden voor de deeltijdstudenten. Deze overheid toont hiermee aan dat zij een gebrek-aan-kennis-economie nastreeft.quote:Het is geen boete. Het is gewoonweg een subsidie van de overheid die verdwijnt. Jouw studie kost wel meer dan de 1700 euro die je jaarlijks moet dokken![]()
Slap excuus voor je ad hominem.quote:Op maandag 21 november 2011 16:53 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Zeker wel relevant, omdat iemand die niet gestudeerd heeft niet goed kan inschatten hoe snel je een verkeerde studiekeuze ed. maakt.
[..]
Leuk, maar daar heb ik het helemaal niet over.quote:Op maandag 21 november 2011 17:00 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Slap excuus voor je ad hominem.
Het is common sense, dat een studie kunstgeschiedenis niet veel kansen op de arbeidsmarkt bied, daar hoef je geen studie voor te hebben genoten.
quote:Op maandag 21 november 2011 16:53 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Zeker wel relevant, omdat iemand die niet gestudeerd heeft niet goed kan inschatten hoe snel je een verkeerde studiekeuze ed. maakt.
Jij maakt het fraai.quote:Niet waar. De overheid draagt op basis van jouw inschrijving een vast bedrag af, ongeacht of jij die faciliteiten vervolgens bij de universiteit zelf gebruikt, die het geld dan wel op een andere manier weer te spenderen om een korting volgend jaar te voorkomen. Je kost door het systeem de belastingbetaler dus geld.
Dat zou erg omslachtig zijn. Uiteindelijk zijn het de universiteitsfaculteiten zelf die weten hoeveel een opleiding kost of wat ze binnen welk budget zouden kunnen aanbieden. Dit wordt medebepaald door het aantal studenten, de nodige voorzieningen en de aanwezige personeel/onderzoekers. Als een stagiair bij het OCW moet gaan bepalen hoeveel een studie technische planologie aan de RUG kost is het einde zoek.quote:Op maandag 21 november 2011 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij maakt het fraai.
Een burger is er niet voor verantwoordelijk wanneer de overheid een slechte formule hanteert om te bepalen hoeveel geld zij de universiteiten geeft. Bovendien kan dat geld uitstekend worden gebruikt door de universiteiten (wat niet wil zeggen dat daar nooit geld over de balk wordt gesmeten).
De overheid zou beter per opleiding bekijken op basis van de statistieken van de laatste jaren wat voor financiering vereist is en het onderzoek volledig apart financieren met een minmumpercentage van het BNP.
De realiteit is ook grilliger dan een ideale burger die een leven lang werkt aan BV Nederland, nooit ziek is en amper ontslagen wordt. Dat wilt niet zeggen dat het beleid daarop gebaseerd moet worden, of dat we er maar vanuit moeten gaan dat iemand werkloos of besluiteloos meerdere studies probeert. Ik zeg dat de optie er is, jij geeft aan dat er eventueel situaties kunnen voorkomen waardoor je niet binnen die inschatting van nominaal + 1 valt, maar dat is al een compleet andere stelling dan te beweren dat niemand het kan doen op die manier. Het gros zou het zo lukken, zelfs.quote:Op maandag 21 november 2011 16:05 schreef MadScientist het volgende:
[..]
Nee, niet te doen. Alsof je een jaar en een paar maanden studie verder ineens wél het licht hebt gezien en je hele leven rond één studie wil gaan inrichten.
Al die argumenten gaan uit van een soort standaard verhaaltje over hoe je studiepad idealiter zou moeten verlopen. Je hebt je diploma van je middelbare school, verneukt een jaartje op een studie na een keuze die een jeugdige dwaling blijkt te zijn, maar daarna ben je een wijzer en beter persoon en haal je netjes in de voorgeschreven tijd je studie en mag je meewerken aan BV Nederland. Jou wacht een gelukzalig leven en een goed pensioen!
De realiteit is vaak grilliger dan dat.
Ik hou wel van een uitdaging.quote:Op maandag 21 november 2011 16:45 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Het is meer een kwestie van 'gaat je geen hol aan'. Ik heb deze discussie al eerder gevoerd dus als je het echt wilt weten dan moet je zoeken.
Tegenwoordig wel ja....gelukkig ben ik nog van de tijd dat een papiertje wel echt verdiend was en niet middels een of andere instelling die fraudeert of gebruik maakt van onderzoekers die gegevens verzinnenquote:Op maandag 21 november 2011 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ronnie Bravo hoeft zeker geen indruk te maken op een forum maar ik zou wel graag willen weten ofdat hij gestudeerd heeft of dat hij een HBO-opleiding heeft gevolgd en dan nog een waarvoor geen wiskunde vereist is.
Tegenwoordig durven leerlingen al te zeggen dat ze studeren als ze als15-jarige puber net van het VMBO komen en aan een MBO-opleiding beginnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |