abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:52:39 #101
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_104516022
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:50 schreef Adames het volgende:

[..]

waarom ben je het dan niet met me eens?
Hij zal of geen opleiding hebben gevolgd, dus lekker bashen, of één van die weinigen zijn die wél al snel wist wat ie wilde worden, dus lekker bashen. Sad :')
AFC AJAX
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:53:12 #102
165633 eriksd
The grand facade...
pi_104516042
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:50 schreef Adames het volgende:

[..]

waarom ben je het dan niet met me eens?
Een beetje normale verwachtingen koesteren, er rekening mee houden dat in het eerste jaar het erg globaal en meestal gortdroog is, leren leven met het feit dat er altijd onderdelen zijn die je niet leuk vindt, vooraf kijken welke vakken er gegeven worden en in de bieb of via google books eens kijken wat je eerste indruk van de literatuur is, etc. etc. Eigen verantwoordelijkheid, dat hoort er gewoon bij.

Als je in de vorm van een soort mak lammetje naar van die PR-momentjes gaat en zo naief bent om alleen maar de mooie dingen te willen horen, dan krijg je wat mij betreft gewoon het lid op de neus incl. bijbehorende kosten. Beschouw het maar als een dure levensles.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 18 november 2011 @ 15:54:06 #103
165633 eriksd
The grand facade...
pi_104516081
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:52 schreef msnk het volgende:

[..]

Hij zal of geen opleiding hebben gevolgd, dus lekker bashen, of één van die weinigen zijn die wél al snel wist wat ie wilde worden, dus lekker bashen. Sad :')
Stel je voor, iemand met een afwijkende mening. Doe er wat aan!
Oh wacht, het is kabinetsbeleid. Kennelijk denken er meer mensen zo over.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_104516667
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:52 schreef msnk het volgende:

[..]

opleiding heeft hij wel gehad lijkt me zo en natuurlijk heeft hij wel ergens gelijk, zijn genoeg voorbeelden van lamzakken die bij de geringste moeite stoppen met de studie.
Alleen na een maand stoppen met een studie moet geen hoge boete ten gevolge hebben. Als dan de boete proportioneel wordt toegepast, dus ongeveer 300 euro voor die maand is er ook weinig aan de hand, maar volgens mij is dat niet het geval. In ieder geval ging het erom dat als je stopt met een studie het direct het gevolg is van een verkeerde voorbereiding, wat niet helemaal waar is. Als ik een opleiding hbo facility management zou kiezen omdat dat me leuk lijkt vanwege de beschrijving op de website, de open dag, wat boeken en een meeloopdag wilt dat niet altijd zeggen dat het me tijdens de studie bevalt. Dit kan liggen aan de kwaliteit van de opleiding, een totaal andere diepgang in de stof (die boeken die je las en interessant leken worden slechts globaal behandeld) of aan de praktijkopdrachten die een totaal anders zijn dan je dacht. Dan is er weinig mis mee om na enkele maanden te stoppen, heeft dan weinig zin.
Ik kies even bewust voor facility management en niet voor mijn eigen technische natuurkunde, daar lijkt me de inhoud van de studie wat duidelijker van te voren.
pi_104516967
Even aanvullend, nogmaals wat hier wordt gezegd is in principe niet verkeerd, alleen denk nog eens pakweg 10 jaar terug aan je eigen keuze. Niet veel jongeren, sommige nog echte pubers, hebben al een goed beeld van wat ze willen en zijn niet assertief genoeg om alles goed te regelen en uit te zoeken. Het is een zwaktebod, maar wel een die veel hebben. Een verkeerde keuze is zo gemaakt. Achteraf als je al een tijd werkt is het natuurlijk makkelijker om een beeld te vormen van het soort werk dat je kan doen met een opleiding. Ondertussen ben je een stuk mondiger en verstandiger geworden en dan is het makkelijk lullen over de nieuwe studenten die alles perfect moeten doen.
  vrijdag 18 november 2011 @ 16:56:18 #106
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104518381
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:53 schreef eriksd het volgende:

[..]

Een beetje normale verwachtingen koesteren, er rekening mee houden dat in het eerste jaar het erg globaal en meestal gortdroog is, leren leven met het feit dat er altijd onderdelen zijn die je niet leuk vindt, vooraf kijken welke vakken er gegeven worden en in de bieb of via google books eens kijken wat je eerste indruk van de literatuur is, etc. etc. Eigen verantwoordelijkheid, dat hoort er gewoon bij.

Als je in de vorm van een soort mak lammetje naar van die PR-momentjes gaat en zo naief bent om alleen maar de mooie dingen te willen horen, dan krijg je wat mij betreft gewoon het lid op de neus incl. bijbehorende kosten. Beschouw het maar als een dure levensles.
ik heb maanden info gewonnen over de studie, op meerdere sites gekeken, open dagen, meeloopdagen en het klonk allemaal zo leuk, maar viel vies tegen. Tevens werd ik door een groepsgenoot in de eerste periode zo genaaid dat ik geen P kon halen in het eerste jaar, dan is de keuze om te stoppen het meest voor de hand liggende.

Ik heb nu een opleiding die ik wel leuk vind, en waarvan ik nu nog precies op schema lig itt tot de andere studie, waarom moet ik dan EEN JAAR boeten voor een maand, dat slaat nergens op :N

Als ik nu een maand extra collegegeld moest betalen ok, maar dit is gewoon je reinste oplichterij.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:16:41 #107
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_104519023
Ik kan niet 'pro' de langstudeerboete zijn, om de doodsimpele reden dat het bezuiniging is die voortkomt uit het feit dat wij (als maatschappij) minder geld hebben. Daar merkt iedereen wat van en dus ook de studenten. Daarnaast gaat de komende 8 jaar het hele hoger onderwijs op de schop en dit is een voorloper ervan. Die trouwens wel te vroeg is ingevoerd omdat de structuur van de huidige opleidingen studenten niet altijd de gelegenheid geven om deze boete te kunnen ontlopen.

Wat verder natuurlijk sneu is dat de ene student er harder door getroffen wordt dan de andere. Ook nu is het al zo dat ambitieuze studenten die uit een rijker nest komen veel meer mogelijkheden hebben dan ambitieuze studenten die elk dubbeltje moeten omdraaien, maar die zullen het nog een stuk lastiger krijgen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_104520886
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:07 schreef eriksd het volgende:

[..]

Of je kiest gewoon in een keer goed en komt niet met zo'n slap excuus aankakken.
Wat een dom geblaat zeg. Alsof iedereen op zijn 17e/18e al zo'n definitieve belangrijke keuze kan maken in het gigantische aanbod aan studies van vandaag de dag.

Ik heb zelf op mijn 17e de keuze gemaakt voor LR in Delft (ja die moeilijke studie) en ik ben er het eerste jaar mee gestopt. Daar ben ik, ruim 10 jaar later terugkijkend, nog steeds content mee en ik kan mezelf ook niets kwalijk nemen als ik de beslissing voor die studie terughaal na al die jaren. Het lag voor de hand, gezien mijn interesses en eindlijst op het gymnasium, maar het is goed dat ik destijds die knoop heb doorgehakt, want het was best een zware beslissing zo op mijn 18e.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_104523132
@Erik

Hoe kan je stellen dat de toegankelijkheid van het hoger onderwijs niet in het gedrang komt wanneer gemakkelijk aan te tonen is dat het voor deeltijdstudenten (en gehandicapten) onmogelijk is om binnen de zogenaamde nominale studieduur te slagen en constaterende dat je als je ¤10 per uur verdient 6 uur extra per week moet werken om alleen die Zijlstraboete te betalen?
Zogenaamde nominale studieduur, want de overheid is zo hypocriet om voor deeltijdstudies geen anderen nominale studieduur toe te staan dan voor voltijdstudies, dat levert weer wat extra geld op over de rug van een kleine groep die zich moeilijk kan verweren in de pers.

Terzijde: waarom in godsnaam is het in ons landje niet toegestaan om een wet te toetsen aan de grondwet? Wat is dan het nut van die grondwet??

@Ronnie Bravo
quote:
Jammer......maar ik heb wel gestudeerd...toen het nog wat voorstelde. Next......
Welke WO-opleiding heb jij gevolgd?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_104523270
quote:
Je kan niet verwachten dat van het ene op het andere jaar die cultuur ontstaat, zo'n cultuurverandering heeft tijd nodig.
#NoDAPL
  zaterdag 19 november 2011 @ 03:17:48 #111
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_104542227
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 18:15 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Wat een dom geblaat zeg. Alsof iedereen op zijn 17e/18e al zo'n definitieve belangrijke keuze kan maken in het gigantische aanbod aan studies van vandaag de dag.

Ik heb zelf op mijn 17e de keuze gemaakt voor LR in Delft (ja die moeilijke studie) en ik ben er het eerste jaar mee gestopt. Daar ben ik, ruim 10 jaar later terugkijkend, nog steeds content mee en ik kan mezelf ook niets kwalijk nemen als ik de beslissing voor die studie terughaal na al die jaren. Het lag voor de hand, gezien mijn interesses en eindlijst op het gymnasium, maar het is goed dat ik destijds die knoop heb doorgehakt, want het was best een zware beslissing zo op mijn 18e.
Prima, voor zo'n keuze krijg je van de overheid ook een jaar.
Je mag een studie vernaggelen, ergens anders je bachelor voortzetten en helemaal opnieuw beginnen en die keurig in drie jaar binnenkoppen. Te doen? Dacht het wel.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_104544101
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 18:15 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Wat is er mis mee om niet meteen verder te studeren, maar eerst een paar jaar te werken? Dit zeg ik als deeltijdstudent die achteraf toch nog een diploma wilde gaan halen en dat inmiddels bijna heeft, wat betreft een studie waar een weloverwogen keuze voor is gemaakt.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_104544664
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 15:53 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat zeg je wel allemaal, maar laat middelbare scholen dan ook goede begeleiding geven daarbij.

Verder gaat de argumentatie hierachter gewoon helemaal niet op; betere motivatie :') Het enige waar het om draait is geld en hoe men eraan komt maakt niet uit. En durven ze deze propaganda nog op te dringen aan elke student ook.

Ik ben er ook zeker van dat niemand kans maakt bij de rechter met dit als de politiek het toch doordrukt.
pi_104544725
En Halbe is gewoon een Dolores Umbridge.
pi_104548919
Na mijn stage heb ik een contract gekregen. Hierdoor heb ik weinig tot geen tijd gehad om mijn studie binnen de gestelde termijn te voltooien. Nu zit ik inmiddels in het zevende studiejaar :') en behoor dus zeker tot de groep langstudeerders.

Nu ben ik de laatste paar maanden bezig geweest om mijn studie af te ronden. Alle punten inmiddels binnen en mijn scriptie is goedgekeurd. Omdat er alleen op vaste data kan worden afgestudeerd kan ik pas in februari de studie afronden.

Wat houdt dit nu voor mij in? Moet ik begin 2012 direct 3000,- euro boete betalen en kan ik na februari nog enige restitutie ontvangen of is de boete zonder meer vastgelegd en ben ik in 2012 sowieso deze 3000,- euro kwijt? Kan op internet helaas geen valide informatie omtrent dit onderwerp vinden....
pi_104554701
Wel lullig voor studenten die vanwege omstandigheden langer over hun studie moeten doen (overlijden van ouders, etc. )
  zondag 20 november 2011 @ 14:52:54 #117
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_104586910
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:19 schreef Phraze het volgende:
Na mijn stage heb ik een contract gekregen. Hierdoor heb ik weinig tot geen tijd gehad om mijn studie binnen de gestelde termijn te voltooien. Nu zit ik inmiddels in het zevende studiejaar :') en behoor dus zeker tot de groep langstudeerders.

Nu ben ik de laatste paar maanden bezig geweest om mijn studie af te ronden. Alle punten inmiddels binnen en mijn scriptie is goedgekeurd. Omdat er alleen op vaste data kan worden afgestudeerd kan ik pas in februari de studie afronden.

Wat houdt dit nu voor mij in? Moet ik begin 2012 direct 3000,- euro boete betalen en kan ik na februari nog enige restitutie ontvangen of is de boete zonder meer vastgelegd en ben ik in 2012 sowieso deze 3000,- euro kwijt? Kan op internet helaas geen valide informatie omtrent dit onderwerp vinden....
De boete gaat pas in van 2012 - 2013. Als je dus komende februari afstudeert heb je er geen last van.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_104589317
Ze verplichten je overigens om wettelijk collegegeld te betalen als je nog geen bachelor of master hebt en daardoor ben je als deeltijdstudent ook verplicht om een boete te betalen voor een eerste master of bachelor als je die wilt afmaken. Anders zou je instellingscollegegeld kunnen betalen.
pi_104589532
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:19 schreef Phraze het volgende:

Andes zou het wel heel zielig zijn.. ik weet niet bij welk orgaan je kan aankaarten dat het wetsontwerp niet deugd en dat het tekort schiet.. maar daadwerkelijk die boete betalen lijkt me een beetje lame..

Maar het heet college geld.. misschien kan je apart betalen voor die afronding van je scriptie ofzo..?
Rustig aan.
pi_104589951
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 15:55 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Andes zou het wel heel zielig zijn.. ik weet niet bij welk orgaan je kan aankaarten dat het wetsontwerp niet deugd en dat het tekort schiet.. maar daadwerkelijk die boete betalen lijkt me een beetje lame..

Maar het heet college geld.. misschien kan je apart betalen voor die afronding van je scriptie ofzo..?
Boete gaat pas in het nieuwe studiejaar 2012 in. Niet per 1 januari 2012. Gelukkig kom ik dus voor deze boete niet in aanmerking :)
pi_104590129
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 12:44 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Het is uiteraard één jaar boven de reguliere studieduur.
Nope, mijn studie duurt regulier 6 jaar en zeg de staat dat er na 5 jaar betaald moet gaan worden voor mijn studie.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_104590196
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 16:05 schreef Phraze het volgende:

[..]

Boete gaat pas in het nieuwe studiejaar 2012 in. Niet per 1 januari 2012. Gelukkig kom ik dus voor deze boete niet in aanmerking :)
Ja fijn voor jou verder :P Maar die mensen na 2012 dan? :P
Rustig aan.
pi_104592441
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 16:11 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ja fijn voor jou verder :P Maar die mensen na 2012 dan? :P
Dat is inderdaad minder :7 ! Maar hoewel ik hem zelf ook begon te knijpen, vond ik de maatregel toch een stok achter de deur om de studie z.s.m. af te ronden. Er zouden alleen wel uitzonderingen moeten komen voor studenten die vanwege onvoorziene situaties of met doorstuderen tegen dezelfde boete aanlopen. Voor ´gemakzuchtige´ studenten als mij is dit een absoluut terechte maatregel....
pi_104594217
Het is geen boete. Het is gewoonweg een subsidie van de overheid die verdwijnt. Jouw studie kost wel meer dan de 1700 euro die je jaarlijks moet dokken ;)

Wat mij betreft worden de subsidies vanaf studiejaar 1 voor alle pretstudies opgeheven, maar dat terzijde.
pi_104594283
quote:
3s.gif Op zondag 20 november 2011 17:44 schreef Zienswijze het volgende:
Het is geen boete. Het is gewoonweg een subsidie van de overheid die verdwijnt. Jouw studie kost wel meer dan de 1700 euro die je jaarlijks moet dokken ;)

Wat mij betreft worden de subsidies vanaf studiejaar 1 voor alle pretstudies opgeheven, maar dat terzijde.
Wie ben jij om te besluiten wat pretstudies zijn? :') En wat zijn dan pretstudies volgens jou?
  † In Memoriam † zondag 20 november 2011 @ 17:47:12 #126
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_104594330
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2011 17:46 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wie ben jij om te besluiten wat pretstudies zijn? :') En wat zijn dan pretstudies volgens jou?
Elke studie die niets te maken heeft met robots natuurlijk!
Carpe Libertatem
pi_104596014
quote:

Mijn studie kost minder dan 1700 euro jaarlijks omdat ik een baan heb en in mijn vrije tijd studeer. Ze verdienen aan me, en me dan ook nog een boete op gaan leggen.
pi_104632870
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2011 03:17 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Prima, voor zo'n keuze krijg je van de overheid ook een jaar.
Je mag een studie vernaggelen, ergens anders je bachelor voortzetten en helemaal opnieuw beginnen en die keurig in drie jaar binnenkoppen. Te doen? Dacht het wel.
Nee, niet te doen. Alsof je een jaar en een paar maanden studie verder ineens wél het licht hebt gezien en je hele leven rond één studie wil gaan inrichten.

Al die argumenten gaan uit van een soort standaard verhaaltje over hoe je studiepad idealiter zou moeten verlopen. Je hebt je diploma van je middelbare school, verneukt een jaartje op een studie na een keuze die een jeugdige dwaling blijkt te zijn, maar daarna ben je een wijzer en beter persoon en haal je netjes in de voorgeschreven tijd je studie en mag je meewerken aan BV Nederland. Jou wacht een gelukzalig leven en een goed pensioen!

De realiteit is vaak grilliger dan dat.
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  maandag 21 november 2011 @ 16:17:25 #129
165633 eriksd
The grand facade...
pi_104633443
quote:
Mijn studie kost minder dan 1700 euro jaarlijks omdat ik een baan heb en in mijn vrije tijd studeer. Ze verdienen aan me, en me dan ook nog een boete op gaan leggen.
Niet waar. De overheid draagt op basis van jouw inschrijving een vast bedrag af, ongeacht of jij die faciliteiten vervolgens bij de universiteit zelf gebruikt, die het geld dan wel op een andere manier weer te spenderen om een korting volgend jaar te voorkomen. Je kost door het systeem de belastingbetaler dus geld.
Bis bis bis
pi_104633711
quote:

Laat die pretstudenten toch joh . Ze komen er vanzelf achter (met daarbij komende spijt) dat ze de verkeerde opleiding hebben gekozen. Later zien ze dat geen bedrijf dat soort mensen wil. Maar hey, ze hebben wel lekker van het studentenleven kunnen genieten. Jammer dat zoiets op dat moment een herinnering is en dat je daar niet je vaste lasten van kunt betalen. Máár....het was een mooie tijd ;)
pi_104634486
quote:
99s.gif Op maandag 21 november 2011 16:24 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Laat die pretstudenten toch joh . Ze komen er vanzelf achter (met daarbij komende spijt) dat ze de verkeerde opleiding hebben gekozen. Later zien ze dat geen bedrijf dat soort mensen wil. Maar hey, ze hebben wel lekker van het studentenleven kunnen genieten. Jammer dat zoiets op dat moment een herinnering is en dat je daar niet je vaste lasten van kunt betalen. Máár....het was een mooie tijd ;)
Ik ben nog steeds benieuwd welke studie jij nou gedaan hebt, en waar.
pi_104634554
quote:
14s.gif Op maandag 21 november 2011 16:40 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds benieuwd welke studie jij nou gedaan hebt, en waar.
Ga eens op onderzoek uit zou ik zeggen.
pi_104634643
quote:
99s.gif Op maandag 21 november 2011 16:42 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Ga eens op onderzoek uit zou ik zeggen.
Het staat niet in dit topic; en voor jou is het een kleine moeite om het hier te noemen. Zal wel niet veel voorstellen als je er zo moeilijk over doet.
pi_104634713
quote:
14s.gif Op maandag 21 november 2011 16:43 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Het staat niet in dit topic; en voor jou is het een kleine moeite om het hier te noemen. Zal wel niet veel voorstellen als je er zo moeilijk over doet.
Het is meer een kwestie van 'gaat je geen hol aan'. Ik heb deze discussie al eerder gevoerd dus als je het echt wilt weten dan moet je zoeken.
pi_104634795
quote:
99s.gif Op maandag 21 november 2011 16:45 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Het is meer een kwestie van 'gaat je geen hol aan'. Ik heb deze discussie al eerder gevoerd dus als je het echt wilt weten dan moet je zoeken.
Lekker makkelijk om er zo onderuit te komen. Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van dat jij gestudeerd hebt.
pi_104634951
quote:
14s.gif Op maandag 21 november 2011 16:47 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Lekker makkelijk om er zo onderuit te komen. Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van dat jij gestudeerd hebt.
Dat mag, ik zal er niet minder om slapen en zeker al niet minder om gaan verdienen. Ik ben namelijk niet van de generatie 'indruk maken op het internet'. Ik doe het wel in het echte leven.
pi_104634974
quote:
14s.gif Op maandag 21 november 2011 16:47 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Is niet relevant aan de discussie. Mensen lastig vallen doe je maar ergens anders.
pi_104635104
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2011 16:51 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Is niet relevant aan de discussie. Mensen lastig vallen doe je maar ergens anders.
Zeker wel relevant, omdat iemand die niet gestudeerd heeft niet goed kan inschatten hoe snel je een verkeerde studiekeuze ed. maakt.

quote:
99s.gif Op maandag 21 november 2011 16:50 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Dat mag, ik zal er niet minder om slapen en zeker al niet minder om gaan verdienen. Ik ben namelijk niet van de generatie 'indruk maken op het internet'. Ik doe het wel in het echte leven.
:')
pi_104635501
quote:
1. Laten we geen semantisch flauwekulspelletje spelen, de term boete is zeker niet minder legitiem dan de term heffing, belasting of whatever. Je hoeft immers alleen dit bedrag te betalen als je in de ogen van de overheid te slecht hebt gepresteerd of wanneer je in deeltijd studeert en dat laatste is omdat onze overheid te dom en te incompetent is om een oplossing te vinden voor de deeltijdstudenten. Deze overheid toont hiermee aan dat zij een gebrek-aan-kennis-economie nastreeft.

2. Nog geen Fokker is er in geslaagd om hier naar een berekening te verwijzen waarin de werkelijke studiekosten zijn uitgewerkt.
Ook op het BON-forum weten ze niet wat de werkelijke studiekosten zijn, wel weten zij dat het buitengewoon lastig, zo niet onmogelijk, is om die in kaart te brengen.
#NoDAPL
pi_104635521
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2011 16:53 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Zeker wel relevant, omdat iemand die niet gestudeerd heeft niet goed kan inschatten hoe snel je een verkeerde studiekeuze ed. maakt.

[..]

:')
Slap excuus voor je ad hominem.

Het is common sense, dat een studie kunstgeschiedenis niet veel kansen op de arbeidsmarkt bied, daar hoef je geen studie voor te hebben genoten.
pi_104635559
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2011 17:00 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Slap excuus voor je ad hominem.

Het is common sense, dat een studie kunstgeschiedenis niet veel kansen op de arbeidsmarkt bied, daar hoef je geen studie voor te hebben genoten.
Leuk, maar daar heb ik het helemaal niet over.
pi_104635588
Ronnie Bravo hoeft zeker geen indruk te maken op een forum maar ik zou wel graag willen weten ofdat hij gestudeerd heeft of dat hij een HBO-opleiding heeft gevolgd en dan nog een waarvoor geen wiskunde vereist is. ;)
Tegenwoordig durven leerlingen al te zeggen dat ze studeren als ze als15-jarige puber net van het VMBO komen en aan een MBO-opleiding beginnen.
#NoDAPL
  maandag 21 november 2011 @ 17:02:30 #143
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_104635623
quote:
2s.gif Op maandag 21 november 2011 16:53 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

AFC AJAX
pi_104635815
quote:
Niet waar. De overheid draagt op basis van jouw inschrijving een vast bedrag af, ongeacht of jij die faciliteiten vervolgens bij de universiteit zelf gebruikt, die het geld dan wel op een andere manier weer te spenderen om een korting volgend jaar te voorkomen. Je kost door het systeem de belastingbetaler dus geld.
Jij maakt het fraai. ;)
Een burger is er niet voor verantwoordelijk wanneer de overheid een slechte formule hanteert om te bepalen hoeveel geld zij de universiteiten geeft. Bovendien kan dat geld uitstekend worden gebruikt door de universiteiten (wat niet wil zeggen dat daar nooit geld over de balk wordt gesmeten).
De overheid zou beter per opleiding bekijken op basis van de statistieken van de laatste jaren wat voor financiering vereist is en het onderzoek volledig apart financieren met een minmumpercentage van het BNP.
#NoDAPL
  maandag 21 november 2011 @ 17:12:29 #145
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_104636094
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 17:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Jij maakt het fraai. ;)
Een burger is er niet voor verantwoordelijk wanneer de overheid een slechte formule hanteert om te bepalen hoeveel geld zij de universiteiten geeft. Bovendien kan dat geld uitstekend worden gebruikt door de universiteiten (wat niet wil zeggen dat daar nooit geld over de balk wordt gesmeten).
De overheid zou beter per opleiding bekijken op basis van de statistieken van de laatste jaren wat voor financiering vereist is en het onderzoek volledig apart financieren met een minmumpercentage van het BNP.
Dat zou erg omslachtig zijn. Uiteindelijk zijn het de universiteitsfaculteiten zelf die weten hoeveel een opleiding kost of wat ze binnen welk budget zouden kunnen aanbieden. Dit wordt medebepaald door het aantal studenten, de nodige voorzieningen en de aanwezige personeel/onderzoekers. Als een stagiair bij het OCW moet gaan bepalen hoeveel een studie technische planologie aan de RUG kost is het einde zoek.
--
pi_104636922
Momenteel wordt juist wel vooral op basis van het aantal studenten bepaalt hoeveel geld een universiteit van de overheid krijgt voor zowel het onderwijs als het onderzoek, daarnaast krijgen universiteiten wat geld van de overheid (sterk op bezuinigd) voor onderzoeken wanneer een subsidieaanvraag goed wordt gekeurd. Ik ben het met je eens dat de universiteiten zelf een inschatting moeten geven wat ze nodig hebben, wel moeten ze dat onderbouwen en moet de overheid de cijfers inkijken (en nee, geen stagiair(e)). Een subsidie per student is veel te simplistisch, zelfs als je differentieert naargelang het soort studie. Bovendien gaat daar een verkeerde prikkel vanuit. Je kan dan beter aan de universiteiten vragen wat zij voor het onderwijs en het onderzoek nodig hebben, hen vragen het te onderbouwen en er in eerste instantie vanuit gaan dat de universiteiten integer handelen.
#NoDAPL
  maandag 21 november 2011 @ 17:46:15 #147
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_104637606
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 16:05 schreef MadScientist het volgende:

[..]

Nee, niet te doen. Alsof je een jaar en een paar maanden studie verder ineens wél het licht hebt gezien en je hele leven rond één studie wil gaan inrichten.

Al die argumenten gaan uit van een soort standaard verhaaltje over hoe je studiepad idealiter zou moeten verlopen. Je hebt je diploma van je middelbare school, verneukt een jaartje op een studie na een keuze die een jeugdige dwaling blijkt te zijn, maar daarna ben je een wijzer en beter persoon en haal je netjes in de voorgeschreven tijd je studie en mag je meewerken aan BV Nederland. Jou wacht een gelukzalig leven en een goed pensioen!

De realiteit is vaak grilliger dan dat.
De realiteit is ook grilliger dan een ideale burger die een leven lang werkt aan BV Nederland, nooit ziek is en amper ontslagen wordt. Dat wilt niet zeggen dat het beleid daarop gebaseerd moet worden, of dat we er maar vanuit moeten gaan dat iemand werkloos of besluiteloos meerdere studies probeert. Ik zeg dat de optie er is, jij geeft aan dat er eventueel situaties kunnen voorkomen waardoor je niet binnen die inschatting van nominaal + 1 valt, maar dat is al een compleet andere stelling dan te beweren dat niemand het kan doen op die manier. Het gros zou het zo lukken, zelfs.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_104637721
quote:
99s.gif Op maandag 21 november 2011 16:45 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Ik hou wel van een uitdaging.
Je bent ooit begonnen aan cultureel maatschappelijke vorming op een hogeschool, maar daar ben je mee gestopt. Blijkbaar weet je dus donders goed hoe moeilijk het is om direct de juiste studie te kiezen.
Ook meende ik te lezen dat je nu een deeltijdstudie naast je werk doet/deed, zou jij dat nog blijven doen als je er 3000 euro per jaar voor moest aftikken?
  maandag 21 november 2011 @ 17:50:52 #149
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_104637835
Ik bekijk het anders: ik accepteer gewoon dat studenten geld kosten. Eerstejaars kosten geld, en tiendejaars kosten ook geld.

De 1700 euro wettelijk collegegeld dekken de kosten van de opleiding niet. Nee, klopt. Maar we hebben als land en als samenleving alle baat bij goed opgeleide mensen. Bij studenten die noodgedwongen hun studie niet afmaken om financiële redenen is niemand gebaat. Bij studenten die heel graag een master of tweede studie willen gaan doen maar dat niet kunnen betalen, ook niet. Bij een, over het hele plaatje, hogere studieschuld, ook niet. Aanvullende activiteiten als buitenlandstages en bestuurswerk zijn aantoonbaar relevant op veel cv's.

Als we willen investeren in Nederland Kennisland (en welke partij wil dat nou niet, zoek de partijprogramma's er maar op na) dan is dit een onverkoopbare maatregel. Er zijn natuurlijk wel stereotiepe jiskefet-langstudeerders, maar gezien de hoogte (laagte) en beperkte duur van de stufi kun je dat nu ook alleen maar doen als je óf teert op de zak van rijke papa (en die kunnen dat ook mét langstudeerdersboete) óf heel veel werken (en dus belasting betalen).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_104640921
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ronnie Bravo hoeft zeker geen indruk te maken op een forum maar ik zou wel graag willen weten ofdat hij gestudeerd heeft of dat hij een HBO-opleiding heeft gevolgd en dan nog een waarvoor geen wiskunde vereist is. ;)
Tegenwoordig durven leerlingen al te zeggen dat ze studeren als ze als15-jarige puber net van het VMBO komen en aan een MBO-opleiding beginnen.
Tegenwoordig wel ja....gelukkig ben ik nog van de tijd dat een papiertje wel echt verdiend was en niet middels een of andere instelling die fraudeert of gebruik maakt van onderzoekers die gegevens verzinnen :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')