Moeite met kijken kerel? Ik ben een meisje, 21 en heb nog geen kinderen. Ik heb nergens verkondigd dat ik een corrigerende tik goed vind, ik heb alleen een stronthekel aan mensen die als een dolle stier mensen gaan aanvallen omdat die een afwijkende mening hebben.quote:Op maandag 14 november 2011 16:16 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ah de man des huizes is ook thuis.. Was er wat knul?
Dat kun je wel denken maar onderzoek bewijst toch het tegendeel.quote:Op maandag 14 november 2011 16:21 schreef deedeetee het volgende:
[..]
In geval van mishandeling denk ik dat het wel klopt, anders niet.
met respect was ik op die leeftijd nog niet echt bezigquote:Op maandag 14 november 2011 16:17 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Nee had ik niet geaccepteerd , je gaat als mensen met elkaar om met respect , en respect moet je verdienen, ongeacht de leeftijd
Dat blijkt, ja.quote:Op maandag 14 november 2011 16:22 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat kun je wel denken maar onderzoek bewijst toch het tegendeel.
Ah, je hebt last van je mening. Nou, bedankt he!quote:Op maandag 14 november 2011 16:21 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Moeite met kijken kerel? Ik ben een meisje, 21 en heb nog geen kinderen. Ik heb nergens verkondigd dat ik een corrigerende tik goed vind, ik heb alleen een stronthekel aan mensen die als een dolle stier mensen gaan aanvallen omdat die een afwijkende mening hebben.
Graag gedaan hè! Ga nu maar terug naar mama en papa.quote:Op maandag 14 november 2011 16:23 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ah, je hebt last van je mening. Nou, bedankt he!.
Het is natuurlijk zo dat je in dit soort situaties praat over correlaties en grotere kansen op, niet over deterministische verbanden.quote:Op maandag 14 november 2011 16:21 schreef deedeetee het volgende:
[..]
In geval van mishandeling denk ik dat het wel klopt, anders niet. De meeste mensen die ik ken hebben als kind wel 's een tik gehad en zijn toch niet agressief en waren dat ook niet in de zandbak.
Een van mijn kinderen werd als kleuter vaker gemept door een vriendje en weigerde om terug te slaan met als reden : * dan doe ik hem pijn en dat wil ik niet *
Nah.quote:Op maandag 14 november 2011 16:24 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Graag gedaan hè! Ga nu maar terug naar mama en papa.
Onderzoek....quote:Op maandag 14 november 2011 16:22 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat kun je wel denken maar onderzoek bewijst toch het tegendeel.
Zoals al 2 pagina's lang geroepen wordt... ik sta nog steeds open voor onderzoek (niet religieus onderbouwd) waaruit blijkt dat het regelmatig en opvoedkundig slaan van kinderen géén kwaad kan op korte en lange termijn. Maar dat blijkt toch lastig te vinden eh.quote:Op maandag 14 november 2011 16:26 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Onderzoek....ja ja iets dat in het straatje past.....
quote:Op maandag 14 november 2011 16:29 schreef sp3c het volgende:
je moet er sowieso geen regelmaat van maken denk ik
Het staat je volledig vrij om te komen met een aantal studies waaruit een duidelijke correlatie blijkt tussen corrigerende tikjes en gedrag.quote:Op maandag 14 november 2011 16:26 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Onderzoek....ja ja iets dat in het straatje past.....
Ikke niet hoor dat laat ik aan jou over, want jij gelooft er in. Ik heb daar zelf niet de minste behoefte aan en kijk gewoon naar hoe het er écht aan toe gaat in het leven.quote:Op maandag 14 november 2011 16:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het staat je volledig vrij om te komen met een aantal studies waaruit een duidelijke correlatie blijkt tussen corrigerende tikjes en gedrag.
Dus je kijkt meer naar je eigen onderbuikgevoel dan naar wetenschappelijke studies?quote:Op maandag 14 november 2011 16:44 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ikke niet hoor dat laat ik aan jou over, want jij gelooft er in. Ik heb daar zelf niet de minste behoefte aan en kijk gewoon naar hoe het er écht aan toe gaat in het leven.
Waar geloof ik precies in?quote:Op maandag 14 november 2011 16:44 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ikke niet hoor dat laat ik aan jou over, want jij gelooft er in. Ik heb daar zelf niet de minste behoefte aan en kijk gewoon naar hoe het er écht aan toe gaat in het leven.
"..kastijdt hen dan zonder u te laten afhouden van het geroep of gesmeek van uw kinderen..."quote:Op maandag 14 november 2011 17:45 schreef DrParsifal het volgende:
Voor de duidelijkheid: Doen de stukjes in de kranten echt recht aan het volgende stuk uit het kerkblad?
https://fbcdn-sphotos-a.a(...)019_1536639139_n.jpg
Niet helemaal nee, heb ik ook al gezegd. Nuanceringen worden bijvoorbeeld niet meegenomen in de krantenartikelen. Ook nemen de verschillende media ook gewoon foutieve info over van andere media zonder zelf onderzoek te doen. Ik vraag me af hoeveel journalisten de brontekst daadwerkelijk gelezen hebben.quote:Op maandag 14 november 2011 17:45 schreef DrParsifal het volgende:
Voor de duidelijkheid: Doen de stukjes in de kranten echt recht aan het volgende stuk uit het kerkblad?
https://fbcdn-sphotos-a.a(...)019_1536639139_n.jpg
Naar hedendaagse begrippen vertaald moet je het natuurlijk zien als een avondje niet op de PlayStation en bij zware kastijding een hele week niet.quote:Op maandag 14 november 2011 17:50 schreef marcodej het volgende:
[..]
Niet helemaal nee, heb ik ook al gezegd. Nuanceringen worden bijvoorbeeld niet meegenomen in de krantenartikelen. Ook nemen de verschillende media ook gewoon foutieve info over van andere media zonder zelf onderzoek te doen. Ik vraag me af hoeveel journalisten de brontekst daadwerkelijk gelezen hebben.
Het is echter ook dom van de betreffende dominee om een tekst uit de 17e eeuw te plaatsen zonder verdere duiding en vertaalslag naar de 21e eeuw.
quote:Op maandag 14 november 2011 17:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Naar hedendaagse begrippen vertaald moet je het natuurlijk zien als een avondje niet op de PlayStation en bij zware kastijding een hele week niet.
Kinderen met een stok slaan, zijn ze helemaal gek geworden.quote:Volgens Goldschmeding is het Bijbels de roede te gebruiken. Ouders moeten met een stok slaan en niet met een pollepel, „omdat kinderen daar niks van voelen”, of de hand, want „je hand is voor liefde, geborgenheid en tederheid.”
Je gaat andermans kinderen toch niet slaan ...quote:Op maandag 14 november 2011 14:55 schreef Taurus het volgende:
[..]
Joh merk je niets van. Als je de rest ook leest zie je al dat het om een 'tik' gaat, niet om een blauwe plek, rooie plek, een kind dat plotseling stil valt na een tik of een kwartier huilt, dat gebeurt nooit. Het had dus net zo goed jouw kind kunnen zijn want die heeft daar niet opeens een trauma aan over gehouden, geloof me.
Dan hoop ik van harte dat hij geen kinderen heeft mogen ontvangen, om in zijn terminologie te blijven.quote:Op maandag 14 november 2011 20:34 schreef Gattaca het volgende:
Ik vond deze gast naarder:
http://www.refdag.nl/nieu(...)blijf_slaan_1_355928
[ afbeelding ]
[..]
Kinderen met een stok slaan, zijn ze helemaal gek geworden.
Dat was een rechter (!) volgens mij, geen dominee.quote:Op maandag 14 november 2011 21:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik heb er geen enkele moeite mee, wanneer ouders een corrigerende tik uitdelen aan een strontvervelend kind, maar volgens mij roepen de heren dominee met dit soort teksten gewoon op tot kindermishandeling. Al kermt het kind het uit van de pijn en zit het onder de striemen, gewoon door blijven meppen. Beter nog: slaan met een stok "tot er een hartsverandering optreedt", m.a.w. tot je het kind psychisch gebroken hebt...
Ik had het filmpje van de Amerikaanse dominee overigens nog nooit gezien, maar het zou mij niks verbazen wanneer 'ie met een enorme hard-on rondloopt tijdens zijn kastijd-sessie. Een kind met een leren riem slaan, weg lopen en dan toch nog even terugkomen om nog een aantal slagen extra uit te delen. Dat komt op mij eerlijk gezegd nogal pervers over...
Je hebt nog gelijk ook.quote:Op maandag 14 november 2011 21:27 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Dat was een rechter (!) volgens mij, geen dominee.
Nee, ik sla ze niet inderdaad.quote:Op maandag 14 november 2011 20:38 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Je gaat andermans kinderen toch niet slaan ...
+1quote:Op maandag 14 november 2011 21:14 schreef DDDDDaaf het volgende:
Ik heb er geen enkele moeite mee, wanneer ouders een corrigerende tik uitdelen aan een strontvervelend kind, maar volgens mij roepen de heren dominee met dit soort teksten gewoon op tot kindermishandeling. Al kermt het kind het uit van de pijn en zit het onder de striemen, gewoon door blijven meppen. Beter nog: slaan met een stok "tot er een hartsverandering optreedt", m.a.w. tot je het kind psychisch gebroken hebt...
Ik had het filmpje van de Amerikaanse dominee overigens nog nooit gezien, maar het zou mij niks verbazen wanneer 'ie met een enorme hard-on rondloopt tijdens zijn kastijd-sessie. Een kind met een leren riem slaan, weg lopen en dan toch nog even terugkomen om nog een aantal slagen extra uit te delen. Dat komt op mij eerlijk gezegd nogal pervers over...
Ik kende vroeger zo een extreem religieus gezin met 7 jongens waar de strengste school niet goed genoeg was, toen de jongens de leeftijd van 18 hadden waren ze weg , ze haten hun ouders.quote:
En dat kun je wel staven met cijfers, hé? Anders zou je reactie niets meer zijn dan getroll.quote:Op maandag 14 november 2011 23:03 schreef ouderejongere het volgende:
Echt weer typisch die zure linkse pers die er bovenop duikt. Woorden worden vrij geïnterpreteerd en volkomen uit hun context gerukt. Slaan moet de uiterste consequentie zijn als vrouw of kind niet wil luisteren, maar pas NA een corrigerend tikje
Bij mij in de kerk wordt bijna nooit geslagen, maar soms is het nodig. Dat is niet leuk voor de ouders om te doen, maar wel noodzakelijk.
We hebben allemaal gezien waar 25 jaar vrije opvoeding toe heeft geleid. Nog nooit was de jeugdcriminaliteit zo hoog als nu, allemaal de schuld van de ongelovigen.
Jeugdcriminelen komen vaak uit probleemgezinnen. Vaders die te veel drinken, moeders die hun frustraties afreageren op kinderen ... klinkt niet heel vrij.quote:Op maandag 14 november 2011 23:03 schreef ouderejongere het volgende:
Echt weer typisch die zure linkse pers die er bovenop duikt. Woorden worden vrij geïnterpreteerd en volkomen uit hun context gerukt. Slaan moet de uiterste consequentie zijn als vrouw of kind niet wil luisteren, maar pas NA een corrigerend tikje
Bij mij in de kerk wordt bijna nooit geslagen, maar soms is het nodig. Dat is niet leuk voor de ouders om te doen, maar wel noodzakelijk.
We hebben allemaal gezien waar 25 jaar vrije opvoeding toe heeft geleid. Nog nooit was de jeugdcriminaliteit zo hoog als nu, allemaal de schuld van de ongelovigen.
Die gedachte heb ik ook.quote:Op maandag 14 november 2011 23:19 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Jeugdcriminelen komen vaak uit probleemgezinnen. Vaders die te veel drinken, moeders die hun frustraties afreageren op kinderen ... klinkt niet heel vrij.
Vrije opvoeding associeer ik eerder met elitaire gezinnen (Montessori-scholen, Iederwijs, etc)
Ik hoop echt dat jij een trol bent.quote:Op maandag 14 november 2011 23:03 schreef ouderejongere het volgende:
Ik zou ze, zoals eerder gezegd, wel een corrigerende tik geven. Ik zie dat niet als slaan. En ik kan me ook zeker niet vinden in de persberichten van zowel de dominee uit de OP als de dominee wiens afbeelding hierboven prijkt.quote:Op maandag 14 november 2011 22:22 schreef Gattaca het volgende:
[..]
ok dan heb ik het verkeerd gelezen.
You got to be kidding.quote:Op maandag 14 november 2011 23:03 schreef ouderejongere het volgende:
Echt weer typisch die zure linkse pers die er bovenop duikt. Woorden worden vrij geïnterpreteerd en volkomen uit hun context gerukt.
Oh ja. De vrouw wil niet naar Haar Meester, De Echtgenoot luisteren dus mag hij erop los meppen?quote:Slaan moet de uiterste consequentie zijn als vrouw of kind niet wil luisteren, maar pas NA een corrigerend tikje
Er is geen enkel onderzoek dat dat aantoont.quote:Bij mij in de kerk wordt bijna nooit geslagen, maar soms is het nodig. Dat is niet leuk voor de ouders om te doen, maar wel noodzakelijk.
Zolang je geen causaal verband kan aantonen tussen de opvoeding en de opkomst van de jeugdcriminaliteit is je opmerking waardeloos.quote:We hebben allemaal gezien waar 25 jaar vrije opvoeding toe heeft geleid. Nog nooit was de jeugdcriminaliteit zo hoog als nu, allemaal de schuld van de ongelovigen.
Komt dat niet ook doordat veel ouders helemaal niet of parttime naar hun kind omkijken? Hoeveel werkende moeders met moeilijk opvoedbare kinderen zijn er wel niet?quote:Op maandag 14 november 2011 23:03 schreef ouderejongere het volgende:
Toch niet weer die discussie hèquote:Op dinsdag 15 november 2011 07:39 schreef idefixo het volgende:
Komt dat niet ook doordat veel ouders helemaal niet of parttime naar hun kind omkijken? Hoeveel werkende moeders met moeilijk opvoedbare kinderen zijn er wel niet?
quote:Op maandag 14 november 2011 16:21 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Moeite met kijken kerel? Ik ben een meisje, 21 en heb nog geen kinderen. Ik heb nergens verkondigd dat ik een corrigerende tik goed vind, ik heb alleen een stronthekel aan mensen die als een dolle stier mensen gaan aanvallen omdat die een afwijkende mening hebben.
Oh, the ironyquote:Op maandag 14 november 2011 16:15 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Stoere jongen ben jij met je persoonlijk aanvallen.
Wat een dikke faal weer. Alsof veel ouders helemaal niet naar hun kind omkijken. Hoe kun je überhaupt zulke debiele uitspraken doen? Je moet toch wel echt heel dom zijn en ver van de waarheid af staan om zoiets te verzinnen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 07:39 schreef idefixo het volgende:
[..]
Komt dat niet ook doordat veel ouders helemaal niet of parttime naar hun kind omkijken? Hoeveel werkende moeders met moeilijk opvoedbare kinderen zijn er wel niet?
Kinderen die in een creche worden gedumpt krijgen meestal te weinig aandacht net zoals kinderen die met hun broertjes en zusjes de straat op worden gestuurd.quote:Op dinsdag 15 november 2011 07:52 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Toch niet weer die discussie hè![]()
![]()
![]()
![]()
? Hier geldt hetzelfde: zolang niet is aangetoond dat er een causaal verband is tussen ouders die beiden werken en daaruit voortvloeiend crèche/opvang, en de negatieve invloed op de ontwikkeling, is dit argument net zo ongeldig als het 'ik sla mijn kind want als ik dat niet doe wordt het een crimineeltje'-argument.
Bron? Bewijs? Causale verbanden? Zomaar iets stellen kan elke kleuter wel.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:02 schreef idefixo het volgende:
[..]
Kinderen die in een creche worden gedumpt krijgen meestal te weinig aandacht net zoals kinderen die met hun broertjes en zusjes de straat op worden gestuurd.
Vroeger werden broertjes en zusjes inderdaad veel de straat opgestuurd. Als dat echt allemaal zo rampzalig is als jij beweert, mag het een wonder heten dat we vandaag de dag überhaupt nog enigszins kunnen functioneren in Nederland.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:02 schreef idefixo het volgende:
[..]
Kinderen die in een creche worden gedumpt krijgen meestal te weinig aandacht net zoals kinderen die met hun broertjes en zusjes de straat op worden gestuurd.
Tegenwoordig nog steeds. Ik heb in een Amsterdamse achterstandswijk gewoond en daar liepen de kinderen de hele dag (tot 's avonds laat) buiten. Sterker nog, ze mochten niet binnenkomen als de vader aan de zwier was en de moeder zat te bidden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Vroeger werden broertjes en zusjes inderdaad veel de straat opgestuurd. Als dat echt allemaal zo rampzalig is als jij beweert, mag het een wonder heten dat we vandaag de dag überhaupt nog enigszins kunnen functioneren in Nederland.
Kijk om je heen en lees de krant, dan zie je het bewijs.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Bron? Bewijs? Causale verbanden? Zomaar iets stellen kan elke kleuter wel.
![]()
Wellicht krijgen ze minder aandacht van volwassenen. Ze spelen er echter wel veel meer met leeftijdsgenootjes. Leren daar voor zichzelf opkomen, delen en samen spelen.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:21 schreef idefixo het volgende:
Kinderen die in een creche worden gedumpt krijgen nou eenmaal minder aandacht dat kan inderdaad elke kleuter wel stellen, klopt.![]()
http://www.benikinbeeld.o(...)_slimmer_en_socialerquote:Op dinsdag 15 november 2011 08:21 schreef idefixo het volgende:
[..]
Kijk om je heen en lees de krant, dan zie je het bewijs.![]()
Kinderen die in een creche worden gedumpt krijgen nou eenmaal minder aandacht dat kan inderdaad elke kleuter wel stellen, klopt.![]()
Sinds ons kind op de BSO zit, hebben wij strenge winters. Ergo, kinderen op de BSO zorgen ervoor dat het global warming effect te niet wordt gedaan!quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:51 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat je zegt is gewoon on-zin. Crèchekinderen krijgen niet minder aandacht. Het kan wel zijn dat de aandacht anders is.
En verder snap je duidelijk niet waar het over gaat.
Je kunt pas stellen dat de crèche een slechte invloed heeft als je kunt aantonen dat een bepaalde trend in gedrag CAUSAAL verbonden is aan het effect van toename van crèchegebruik.
'Kijk om je heen en lees de krant' is wel de slechtste argumentatie die je kunt opvoeren, omdat (1) je perceptie niet objectief is, (2) de krant niet objectief is en (3) zelfs ALS je een verband zou kunnen zien, dat verband nog altijd niet CAUSAAL maar slechts STATISTISCH is.
Goed om te zien dat je toegeeft dat er een statistisch verband bestaat.quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:51 schreef Worteltjestaart het volgende:
ALS je een verband zou kunnen zien, dat verband nog altijd niet CAUSAAL maar slechts STATISTISCH is.
Ja maar kijk om je heen!quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:05 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik beweer helemaal niet dat er een statistisch verband is. Niet mijn woorden verdraaien alsjeblieft!
Ik geef enkel aan dat ALS er een verband is, dat éérst statistisch is, en pas daarna causaal zou kunnen zijn.
En natuurlijk is een causaal verband wel aan te tonen. Daar zijn hele goede methoden voor, want ook de statistiek staat niet stil.
En anders is het simpel: geen causaal verband, dus geen argument.
Oh wacht. Je hebt nu je eigen argument onderuit gehaald. Jammer joh.
quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:05 schreef Worteltjestaart het volgende:
Oh wacht. Je hebt nu je eigen argument onderuit gehaald. Jammer joh.
http://samenleving-en-ont(...)n-naar-de-crche.htmlquote:Uit het onderzoek komt duideijk naar voren dat hoe meer tijd een kind in een kinderdagverblijf doorbrengt, hoe agressiever het zich ontwikkelt.
Voor het onderzoek hebben ze 1100 kinderen in verschillende dagverblijven landurig gevolgd. Uit de uitkomsten blijkt dat een kwart van de kinderen die 45 uur of meer per week in een dagverblijf wordt ondergebracht in de erop volgende jaren ernstige gedragsproblemen ontwikkelt waaronder agressieviteit en hyperactieviteit.
Wat bedoel met peer-reviewed........quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik zie hier nog steeds geen publicatie in een peer-reviewed tijdschrift, dus de bron is niet objectief.
dit?quote:De werkwijze van Diederik Stapel
Zeven jaar kon Diederik Stapel zijn gang gaan. Hij publiceerde in de beste peer reviewed journals op zijn vakgebied, schreef boeken, artikelen en proceedings. “De frauduleuze datafabricage heeft zich gedurende vele jaren afgespeeld. In ieder geval al tijdens Stapels Groningse periode en ten minste teruggaand tot 2004,” aldus de commissie Levelt.
Ahum, hoe komt zo'n kind bij de specialist terecht?quote:Op dinsdag 15 november 2011 08:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, dat onze kinderen tegenwoordig allemaal problemen hebben komt vooral door onze zogenaamde medisch "specialisten" die kinderen maar wat graag een ziektebeeld opplakken.
Hallo, leer eerst eens wat wetenschap is voordat je een wetenschapper de les leest.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:24 schreef idefixo het volgende:
[..]
Wat bedoel met peer-reviewed........
[..]
dit?![]()
http://universonline.nl/2(...)van-diederik-stapel/
De onderzoekjes vallen sowieso onder de categorie psychologie
Als je claimt een wetenschapper te zijn, kun je ook lezen. Heb je de link gezien?quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Hallo, leer eerst eens wat wetenschap is voordat je een wetenschapper de les leest.
Dat doe ik ook niet. De psychologische wereld is dubieus, dat blijkt nu wel weer en is al eerder gebleken.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:30 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wetenschap is zelf-reinigend. Stapel is door de mand gevallen dus je kunt nu niet zijn geval aandragen om de wetenschappelijke wereld belachelijk te maken.
Erg eenzijdig stuk. Er wordt sowieso al geen vergelijking gemaakt met kinderen die niet naar de creche gaan. Deze cijfers zeggen mij dus niets.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:12 schreef idefixo het volgende:
[..]
[..]
http://samenleving-en-ont(...)n-naar-de-crche.html
En zo zijn er honderden onderzoeken te vinden.
Hou toch op johquote:Op dinsdag 15 november 2011 09:30 schreef Truffelvarken het volgende:
Mijn kinderen hebben allemaal wel eens een draai om hun oren of een klap voor hun kont gehad.
Daar zijn ze me nog dankbaar voor
Kinderen straffen als ze de grens overgaan kun je ook op andere manieren doen dan slaan. Het belangrijkste is dát ze gestraft worden als ze een gestelde grens overgaan.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:30 schreef Truffelvarken het volgende:
Mijn kinderen hebben allemaal wel eens een draai om hun oren of een klap voor hun kont gehad.
Daar zijn ze me nog dankbaar voor, zoals ze me verzekeren als ze met mijn kleinkinderen 3x in de week over de vloer komen.
Het zijn dankzij de grenzen die wij stelden hardwerkende behulpzame fijne leden van onze maatschappij geworden.
Ik hoop dat het met mijn kleinkinderen, die dezelfde opvoeding krijgen, net zo gaat.
Ik waarschuw juist wel... Op het moment dat ik vind dat ze te ver gaat, krijgt ze dat gezegd 'Als je nu niet ophoudt, krijg je een lel...'. Dat hoef ik vervolgens niet uit te voeren omdat ze weet dat ze dan een grens bereikt heeft. En voor mezelf is het ook een waarschuwing, namelijk dat ik onredelijk ga reageren.quote:Op maandag 14 november 2011 14:40 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, dat maakt mij niet boos. Bij het pesten van broertje of zusje bijvoorbeeld, als ik zie dat er eentje gemeen doet. Als het scheldt. Dan inderdaad 'n tik tegen de arm of achterhoofd, een klap zou ik het nooit noemen.
Het is dus ook geen 'overwogen' straf, ik zou het raar vinden mijn kind zich te laten opstellen voor een tik. Als in: nog één keer en je krijgt een tik, dat dreigen hou ik ook niet van en doe ik ook niet. Ik waarschuw trouwens ook niet. Gewoon, meteen niet meer doen, klaar. Niet pas na drie keer.
Deze predikant geeft een context mee. Het woord "slaan" komt in het stukje niet voor. Er wordt inderdaad het woord kastijden gebruikt, en waarschijnlijk wordt daar inderdaad wel slaan mee bedoeld, maar om ze allebei in de titel van het topic te zetten is wat overdreven.quote:Op dinsdag 15 november 2011 07:32 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
You got to be kidding.
De woorden worden niet uit hun context gerukt, ze worden feitelijk bijna geciteerd.
Als er een context is, is het vooral aan de dominee om zich te bedenken dat hij de juiste context meteen moet meegeven als hij over kastijding begint.
Doet mij denken aan het NOS Journaal gisteravond waar een protestantse hoogleraar spiritualiteit wel even kwam uitleggen dat de dominee wat anders bedoeld heeft. Ten eerste is dat wel heel erg "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" en ten tweede vraag ik mij sterk af waarom die dominee dat niet gewoon even zelf komt vertellen?
Smerig volkje.
Ik neem aan dat je volwassenen niet slaat, onder douche zet, aan tafel e.d.quote:Op dinsdag 15 november 2011 09:51 schreef Truffelvarken het volgende:
Een klap voor de kont is niks mis mee. Maar wel altijd consequent zijn.
Als er twee ruzie maakten en het werd me te erg, zette ik er 1 apart in de douche en 1 aan de keukentafel.
Daar bleven ze dan een uur op hun stoel zitten, zonder boek of speelgoed en er werd verder ook geen aandacht geschonken.. Hoewel ik eigenlijk na een kwartier al medelijden had.
Je moet natuurlijk niet op alle slakken zout leggen.
Vaak deed ik net of ik een kwajongensstreek niet in de gaten had. Het moest natuurlijk niet uit de hand lopen. Dan hoorde je ze achter je rug gniffelen.
wat vinden de ouders er van dat je hun eigen kinderen slaat?quote:Op dinsdag 15 november 2011 00:55 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik zou ze, zoals eerder gezegd, wel een corrigerende tik geven. Ik zie dat niet als slaan. En ik kan me ook zeker niet vinden in de persberichten van zowel de dominee uit de OP als de dominee wiens afbeelding hierboven prijkt.
Ik sla ze dus niet.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:38 schreef Gattaca het volgende:
[..]
wat vinden de ouders er van dat je hun eigen kinderen slaat?
Wat voor beeld hebben jullie in vredesnaam bij een corrigerende tik? Dat het kind daarna getraumatiseerd is, een blauwe plek heeft en ik het de ouders moet vertellen? Dat is niet eens de moeite, het doet niet eens pijn. Het is gewoon een ander fysiek gebaar dan een aai, die ook niet 'lekker' aanvoelt.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:39 schreef Gattaca het volgende:
een "corrigerende tik geeft" bedoel ik
Het gaat me persoonlijk niet zo om die corrigerende tik/slaan, maar om dat het kinderen van iemand anders zijn ... waar bemoei je je mee zou ik zeggen. Ieder gezin heeft z'n eigen normen en waarden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat voor beeld hebben jullie in vredesnaam bij een corrigerende tik? Dat het kind daarna getraumatiseerd is, een blauwe plek heeft en ik het de ouders moet vertellen? Dat is niet eens de moeite, het doet niet eens pijn. Het is gewoon een ander fysiek gebaar dan een aai, die ook niet 'lekker' aanvoelt.
Aanstelleritis hier, mensen die geschokt zijn door een corrigerende tik.Het lijkt niet eens op slaan.
Het zal me boeien hoe je het bij je eigen kinderen doet, maar van mijn dochter blijf je fijn af. Als er al iemand een tik uitdeelt, dan ben ik dat en niet de ouder van een vriendje/vriendinnetje.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat voor beeld hebben jullie in vredesnaam bij een corrigerende tik? Dat het kind daarna getraumatiseerd is, een blauwe plek heeft en ik het de ouders moet vertellen? Dat is niet eens de moeite, het doet niet eens pijn. Het is gewoon een ander fysiek gebaar dan een aai, die ook niet 'lekker' aanvoelt.
Aanstelleritis hier, mensen die geschokt zijn door een corrigerende tik.Het lijkt niet eens op slaan.
Als een kind bij mij speelt en het misdraagt zich ga ik dat toch echt niet z'n gangetje laten gaan.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:49 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Het gaat me persoonlijk niet zo om die corrigerende tik/slaan, maar om dat het kinderen van iemand anders zijn ... waar bemoei je je mee zou ik zeggen. Ieder gezin heeft z'n eigen normen en waarden.
Ligt er dus aan hoe je dochter zich gedraagt. Vind ik altijd van die angst-ouders, 'van mijn kind blijf je af', het zal mij 'n worst wezen als mijn kind een tik krijgt bij 'n ander. Dan zal zij/hij het wel verdient hebben. Tuurlijk, als het een blauwe plek is of het is echt 'slaan' geweest (geen idee hoe je daar achter komt, maar dat terzijde) vind ik dat onacceptabel, maar een tik.. Soit.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Het zal me boeien hoe je het bij je eigen kinderen doet, maar van mijn dochter blijf je fijn af. Als er al iemand een tik uitdeelt, dan ben ik dat en niet de ouder van een vriendje/vriendinnetje.
Dat wordt ook niet gezegd, maar je hebt je handen thuis te houdenquote:Op dinsdag 15 november 2011 10:53 schreef Taurus het volgende:
[..]
Als een kind bij mij speelt en het misdraagt zich ga ik dat toch echt niet z'n gangetje laten gaan.
Wauw, wat ontzettend naar voor haar (en jou als je getuige was of ook aangevallen). Wel enorm jammer en gruwelijk dat je zus daar lachend over doet en haar eigen kinderen ook gewoon weer slaat.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:48 schreef Copycat het volgende:
Mijn zus werd vroeger door onze vader flink aangepakt. Zozeer dat school een dagje werd overgeslagen vanwege zichtbare blauwe plekken.
Soms, tijdens verjaardagen bijvoorbeeld, verhaalt ze daar bijna nostalgisch over. Lachend. Terwijl het gruwelijk was.
Haar twee zoontjes weten inmiddels niet beter dan dat slaag bij de opvoeding hoort. Mijn zus (en zwager ook) zijn er toch ook niet slechter van geworden?
...
Als mijn dochter thuiskomt met het verhaal dat ze bij jou een tik gehad heeft, wil ik van jou weten waar je het recht vandaan denkt te halen om mijn kind een tik te geven. Dat recht heb je namelijk niet... Als mijn dochter iets doet wat niet door de beugel kan, dan mag je van mij daar best naar handelen, zonder fysiek te worden.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:56 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ligt er dus aan hoe je dochter zich gedraagt. Vind ik altijd van die angst-ouders, 'van mijn kind blijf je af', het zal mij 'n worst wezen als mijn kind een tik krijgt bij 'n ander. Dan zal zij/hij het wel verdient hebben. Tuurlijk, als het een blauwe plek is of het is echt 'slaan' geweest (geen idee hoe je daar achter komt, maar dat terzijde) vind ik dat onacceptabel, maar een tik.. Soit.
Slaan in liefde.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:37 schreef DrParsifal het volgende:
Maar uit de context blijkt in ieder geval dat het niet verder moet gaan dan slaan. (Gezien het in liefde moet gebeuren, schelden is uit den boze en de gezondheid mag nooit in gevaar gebracht worden).
Eh, wat? Jij geeft het kind van een ander een tik als jij dat nodig acht?quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:56 schreef Taurus het volgende:
Ligt er dus aan hoe je dochter zich gedraagt. Vind ik altijd van die angst-ouders, 'van mijn kind blijf je af', het zal mij 'n worst wezen als mijn kind een tik krijgt bij 'n ander. Dan zal zij/hij het wel verdient hebben. Tuurlijk, als het een blauwe plek is of het is echt 'slaan' geweest (geen idee hoe je daar achter komt, maar dat terzijde) vind ik dat onacceptabel, maar een tik.. Soit.
Geloof me, je dochter komt niet met verhalen thuis. Je stelt je aan, of je hebt althans een totaal verkeerd beeld van een tik. Een tik is geen klap he? Het heet niet voor niets 'tik'. Zie het als een schouderklopje op een andere plek, in een 'boze' context. Het is niet meer dan het tegenovergestelde gebaar van een liefkozende aai.quote:Op dinsdag 15 november 2011 10:58 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Als mijn dochter thuiskomt met het verhaal dat ze bij jou een tik gehad heeft, wil ik van jou weten waar je het recht vandaan denkt te halen om mijn kind een tik te geven. Dat recht heb je namelijk niet... Als mijn dochter iets doet wat niet door de beugel kan, dan mag je van mij daar best naar handelen, zonder fysiek te worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |