Als je altijd tikken uitdeelt, ja. Als je mijn post goed leest is het wel duidelijk dat ik dat alleen doe bij onredelijk gedrag. Het komt dus zeker niet dagelijks voor dat ik een tik uitdeel. Woorden hebben absoluut impact, maar alleen als de kids voor reden vatbaar zijn.quote:Op maandag 14 november 2011 13:51 schreef okiokinl het volgende:
[..]
hier raak je wel de essentie; als je tikken uitdeeld, dan hebben woorden inderdaad weinig impact meer.
mijn ouders hebben mij nooit geslagen of getikt. nooit. toch kwam ik prima opgevoed tot volwassendom. ouderlijk slaan is een zwaktebod, en je leert kinderen dat lichamelijk geweld geoorloofd is om iets gedaan te krijgen.
Zoals het zeuren om een snoepje.quote:Op maandag 14 november 2011 14:11 schreef Taurus het volgende:
[..]
Als je altijd tikken uitdeelt, ja. Als je mijn post goed leest is het wel duidelijk dat ik dat alleen doe bij onredelijk gedrag.
als ik je post lees dan vind je wel heel veel dingen onredelijkquote:Op maandag 14 november 2011 14:11 schreef Taurus het volgende:
[..]
Als je altijd tikken uitdeelt, ja. Als je mijn post goed leest is het wel duidelijk dat ik dat alleen doe bij onredelijk gedrag. Het komt dus zeker niet dagelijks voor dat ik een tik uitdeel. Woorden hebben absoluut impact, maar alleen als de kids voor reden vatbaar zijn.
Ik zeg toch niet bij elke keer miepen? Snoepje was een slecht voorbeeld aangezien jij het blijkbaar gewend bent dat kinderen daar constant om zeuren, maar het was slechts een voorbeeld.. Ik zeg: onredelijk gedrag.quote:Op maandag 14 november 2011 14:11 schreef Jarno het volgende:
[..]
Je bent er anders wel te bedonderd voor als je voor elke keer miepen een tik uitdeelt.
Dit vind ik wel degelijkquote:Op maandag 14 november 2011 13:43 schreef Taurus het volgende:
Soms vertonen kinderen 'kinderachtig gedrag', gewoon onredelijk. "Mag ik nog 'n snoepje" terwijl ze net hebben gehad, je zegt nee, en dan gaan ze huilen. Ik ga dan echt niet uitleggen dat snoep niet goed voor ze is en dat ze daarom niet zoveel daarvan mogen eten op vierjarige leeftijd, als het kind 'onredelijk' doet geef ik ze 'n tik.
Heb je ook een honkbalknuppel in je auto?quote:Op maandag 14 november 2011 14:12 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet bij elke keer miepen? Snoepje was een slecht voorbeeld aangezien jij het blijkbaar gewend bent dat kinderen daar constant om zeuren, maar het was slechts een voorbeeld.. Ik zeg: onredelijk gedrag.
Proberen goed te praten ook.. Alsof ik hier mijn opvoeding putverdeurie moet verdedigen, hier is niets mis in het gezin hoor. Het was een slecht voorbeeld, al gezegd. Er staat duidelijk onredelijk bij overigens, dat heb ik er niet opeens bij gehaald.quote:Op maandag 14 november 2011 14:12 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dit vind ik wel degelijkhoor. Een kind een tik geven omdat het om een snoepje vraagt?
En ja, ik begrijp dat het een voorbeeld is, maar echt wat een kansloze aktie.
En het dan proberen goed te praten door het te koppelen aan 'onredelijk gedrag'. Misschien moet je eerst zelf eens redelijke strafvoering invoeren.
als je kinderen constant beginnen te huilen als ze niet nog een snoepje krijgen dan ben je al ergens de mist ingegaan ... dat los je niet op door ze een klap te geven!quote:Op maandag 14 november 2011 14:12 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet bij elke keer miepen? Snoepje was een slecht voorbeeld aangezien jij het blijkbaar gewend bent dat kinderen daar constant om zeuren, maar het was slechts een voorbeeld.. Ik zeg: onredelijk gedrag.
Zegt je vrouw/vriendin/etc ook wel eens 'wacht maar tot papa thuis komt!quote:Op maandag 14 november 2011 14:15 schreef Taurus het volgende:
[..]
Proberen goed te praten ook.. Alsof ik hier mijn opvoeding putverdeurie moet verdedigen, hier is niets mis in het gezin hoor.
Oh, bij ons ging het ook niet per se om het religieuze. Maar om het schelden inderdaad. Maar als ik terugdenk vind ik het bijna zielig voor mezelf aangezien ik niet wist wat 'godverdomme' was.quote:Op maandag 14 november 2011 13:56 schreef paddy het volgende:
[..]
Mijn niet gelovige schoonzus geeft ook even een harde heey! of straf op dergelijke scheldwoorden. Maar dan meer omdat ze het asociaal tokkie gescheld vond.
Correctie: jij lost dat niet zo op. Ik zeg nu al vijf keer: slecht voorbeeld, dat hoef je me niet zo in het gezicht te wrijven, dat is al voldoende gebeurd nu. Ik heb overigens ook het woord klap niet gebruikt. Maar overdrijven komt je punt ten goede, dat snap ik wel.quote:Op maandag 14 november 2011 14:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je kinderen constant beginnen te huilen als ze niet nog een snoepje krijgen dan ben je al ergens de mist ingegaan ... dat los je niet op door ze een klap te geven!
ik weet wat je zei, maar als een tik de grootste bestraffing is, dan is het logisch gevolg daarvan dat woorden minder erg zijn. dan zal een kind aanvoelen, zolang ik nog geen tik krijg, is het nog niet supererg wat ik doe. je verlegd de grens.quote:Op maandag 14 november 2011 14:11 schreef Taurus het volgende:
[..]
Als je altijd tikken uitdeelt, ja. Als je mijn post goed leest is het wel duidelijk dat ik dat alleen doe bij onredelijk gedrag. Het komt dus zeker niet dagelijks voor dat ik een tik uitdeel. Woorden hebben absoluut impact, maar alleen als de kids voor reden vatbaar zijn.
lol je kan er zelf ook wat vanquote:Op maandag 14 november 2011 14:19 schreef Taurus het volgende:
[..]
Correctie: jij lost dat niet zo op. Ik zeg nu al vijf keer: slecht voorbeeld, dat hoef je me niet zo in het gezicht te wrijven, dat is al voldoende gebeurd nu. Ik heb overigens ook het woord klap niet gebruikt. Maar overdrijven komt je punt ten goede, dat snap ik wel.
Dat denk ik niet, de tik komt vaak impulsief. Dat is niet een straf als in: 'ga daar maar staan, dit is zo erg wat je nu doet, nu krijg je een tik'.quote:Op maandag 14 november 2011 14:23 schreef okiokinl het volgende:
[..]
ik weet wat je zei, maar als een tik de grootste bestraffing is, dan is het logisch gevolg daarvan dat woorden minder erg zijn. dan zal een kind aanvoelen, zolang ik nog geen tik krijg, is het nog niet supererg wat ik doe. je verlegd de grens.
Zeker. Er zijn zat manieren, en ik deel ook wel eens een tik uit - naast andere manieren.quote:en er zijn zat manieren waarop je een kind kunt straffen. het gaat erom dat je duidelijk grenzen aangeeft, en dat er consequenties zitten aan bepaald gedrag, vervelende consequenties. en uiteraard helpt goed gedrag belonen met complimentjes ook een hoop.
Dat gedrag vertonen m'n kinderen gelukkig niet vaak, maar dan nog zou ik een tik niet schuwen. Dat is namelijk precies het verschil wat ik overbreng: papa en mama doen wel meer dingen die de kids niet mogen doen. Dat weten ze, ze laten het wel uit hun hoofd mij te slaan. Dat doe ik dus wel degelijk door zelf een tik uit te delen (ik vind 'slaan' overigens iets anders, ik snap niet waarom dat woord steeds wordt gebruikt op mijn reacties terwijl ik toch duidelijk 'tik' zeg).quote:en als een kind helemaal los gaat, jou zelfs slaat , dingen kapot maakt, helemaal niet meer luisterd, dan moet je nog steeds overduidelijk weten te maken dat dat gedrag niet kan. dat doe je niet door zelf te gaan slaan, want dan ziet dat kind alleen maar dat zulk gedrag soms wel kan, dus. want pa en ma doen het ook.
quote:Op maandag 14 november 2011 14:27 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, de tik komt vaak impulsief.
Ik ben overigens een vrouw, ik dacht dat dat wel zichtbaar was aan het poppetje voor mijn naam.quote:Op maandag 14 november 2011 14:24 schreef sp3c het volgende:
[..]
lol je kan er zelf ook wat van
klap/tik/keihard op zijn bek stompen ... maak ervan wat je wil
het blijft fysiek geweld, je kinderen leren er alleen van dat papa losse handjes krijgt als hij geirriteerd raakt
waarom ze niet nog een snoepje mogen weten ze niet, die gaan er gewoon vanuit dat papa heel erg onredelijk is en dat je hem maar beter met rust kunt laten
ik mis dat soort dingen altijd ... ik probeer de hele tijd je avatar te doorgrondenquote:Op maandag 14 november 2011 14:29 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik ben overigens een vrouw, ik dacht dat dat wel zichtbaar was aan het poppetje voor mijn naam.Maar Taurus doet blijkbaar wat mannelijk aan.
mjah ok daar kan ik wel mee leven ... net als bij de hond ofzoquote:Ik vind 'fysiek geweld' en 'losse handjes' veel te grote woorden voor wat ik bedoel met tik. Ik kan het blijkbaar niet overbrengen zonder dat jullie een persoon voor ogen hebben die 'straft met slaan'. Laat dat maar zo dan, maar zo is de situatie niet en zo heb ik het wat mij betreft ook niet geschetst.
Wat bedoel je dan met een tik geven?quote:Op maandag 14 november 2011 14:29 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik ben overigens een vrouw, ik dacht dat dat wel zichtbaar was aan het poppetje voor mijn naam.Maar Taurus doet blijkbaar wat mannelijk aan.
Ik vind 'fysiek geweld' en 'losse handjes' veel te grote woorden voor wat ik bedoel met tik. Ik kan het blijkbaar niet overbrengen zonder dat jullie een persoon voor ogen hebben die 'straft met slaan'. Laat dat maar zo dan, maar zo is de situatie niet en zo heb ik het wat mij betreft ook niet geschetst.
Het zogenoemde 'kattekwaad', dingen expres doen om een reactie uit te lokken. Niet luisteren. Natuurlijk heeft het ook met mijn eigen geduld te maken, wat mij betreft zwakte, zo zal dat hier wel genoemd worden, maar als ik het op een gegeven moment niet meer tolereer geef ik een tik.quote:Op maandag 14 november 2011 14:25 schreef okiokinl het volgende:
taurus, wat vind je dan onredelijk genoeg gedrag, dat een tik verantwoord?
Dat mag, en ik veroordeel het ook niet als iemand nooit een tik uitdeelt. Maar ik vind het af en toe wel nodig, en het lijkt mij ook effectief.quote:Op maandag 14 november 2011 14:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik mis dat soort dingen altijd ... ik probeer de hele tijd je avatar te doorgronden
[..]
mjah ok daar kan ik wel mee leven ... net als bij de hond ofzo
ik vind het onnodig en het lijkt me weinig effectief
dus eigenlijk betekend een tik; nu verliest mama haar geduld. terwijl op andere momenten hetzelfde gedrag niet zulke consequenties hebben.quote:Op maandag 14 november 2011 14:27 schreef Taurus het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, de tik komt vaak impulsief. Dat is niet een straf als in: 'ga daar maar staan, dit is zo erg wat je nu doet, nu krijg je een tik'.
Nee, dat maakt mij niet boos. Bij het pesten van broertje of zusje bijvoorbeeld, als ik zie dat er eentje gemeen doet. Als het scheldt. Dan inderdaad 'n tik tegen de arm of achterhoofd, een klap zou ik het nooit noemen.quote:Op maandag 14 november 2011 14:35 schreef sp3c het volgende:
bv je loopt op de markt, kind pakt iets van een kraampje en je petst hem/haar op het achterhoofd ofzo
Dit is echt een troll, toch...? Dit is echt fout op zoveel fronten namelijk. Wat ze nu 'leren' is dat ze op elk speels/stout/onverwachts moment een 'tik' kunnen krijgen zonder dat duidelijk is waar daar de randvoorwaarden liggen en zonder ze kans te geven hun eigen gedrag te corrigeren.quote:Op maandag 14 november 2011 14:40 schreef Taurus het volgende:
Ik waarschuw trouwens ook niet. Gewoon, meteen niet meer doen, klaar. Niet pas na drie keer.
Nee, wat jij hier schetst klopt al echt niet. "Op andere momenten hetzelfde gedrag" komt dus niet voor, want dan verlies ik blijkbaar m'n geduld.quote:Op maandag 14 november 2011 14:40 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dus eigenlijk betekend een tik; nu verliest mama haar geduld. terwijl op andere momenten hetzelfde gedrag niet zulke consequenties hebben.
Die tik is voor mij niet het uiterste. Ik vind huisarrest of 'maatregelen' een veel grotere straf, en zo wordt dat hier ook wel ervaren. Die tik is gewoon hetzelfde als een harde 'blijf af!' of iets dergelijks, sorry, ik hang er gewoon niet zoveel aan op.quote:dat klopt al niet echt, kinderen zijn erg gebaat bij duidelijkheid. je moet het zo zien, denk ik; kinderen zoeken altijd de grens op tot waar ze kunnen gaan. bereiken ze een grens, dan zullen ze de volgende keer proberen die grens weer te doorbreken. je moet als ouder dus nooit tot het uiterste gaan, want dan heb je geen speling meer. je moet juist altijd weer stapjes terug nemen, zodat kinderen weer opnieuw een aantal grenzen kunnen doorbreken. dat is hun aard nou eenmaal, en onderdeel van opgroeien.
Ik bedoel dat dat veel milder op te lossen is, 'leg je dat even terug?' lijkt me afdoende.quote:Op maandag 14 november 2011 14:41 schreef sp3c het volgende:
dat je er boos van word zou niet uit moeten maken lijkt me
En als er vriendjes komen spelen, en vertonen ook ongewenst gedrag, tik je die dan ook? Of alleen je eigen kinderen op dat moment?quote:Op maandag 14 november 2011 14:44 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, wat jij hier schetst klopt al echt niet. "Op andere momenten hetzelfde gedrag" komt dus niet voor, want dan verlies ik blijkbaar m'n geduld.
[..]
Die tik is voor mij niet het uiterste. Ik vind huisarrest of 'maatregelen' een veel grotere straf, en zo wordt dat hier ook wel ervaren. Die tik is gewoon hetzelfde als een harde 'blijf af!' of iets dergelijks, sorry, ik hang er gewoon niet zoveel aan op.
Ik vind jou juist enorm aan het trollen, vandaar dat ik niet meer inhoudelijk op je in ga.quote:Op maandag 14 november 2011 14:44 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dit is echt een troll, toch...? Dit is echt fout op zoveel fronten namelijk. Wat ze nu 'leren' is dat ze op elk speels/stout/onverwachts moment een 'tik' kunnen krijgen zonder dat duidelijk is waar daar de randvoorwaarden liggen en zonder ze kans te geven hun eigen gedrag te corrigeren.
Alleen maar angst, angst, angst wordt het zo op den duur. Erg sneu. Toch.
Want je slaat je kinderen niet als ze om een snoepje zeuren? Of als je je geduld verliest? Het zijn je eigen woorden hoor...quote:Op maandag 14 november 2011 14:46 schreef Taurus het volgende:
Jij doet echt alsof ik bange kinderen heb ik die ik sla, vind ik niet terecht.
nee hoor, wat jij doet, doen zoveel ouders, laten we wel wezen. is heel wat anders dan wat die domninee voorstelt.quote:Op maandag 14 november 2011 14:35 schreef Taurus het volgende:
[..]
Het zogenoemde 'kattekwaad', dingen expres doen om een reactie uit te lokken. Niet luisteren. Natuurlijk heeft het ook met mijn eigen geduld te maken, wat mij betreft zwakte, zo zal dat hier wel genoemd worden, maar als ik het op een gegeven moment niet meer tolereer geef ik een tik.
Hierbij wil ik nog maar 'n keer benadrukken dat dit dus niet vaak voorkomt, ik heb hele zoete kindjes.![]()
Dus ja, impulsief, ja, wellicht omdat ik m'n geduld verlies, allemaal prima. Ik ben een mens, geen opvoedmachine. Ik heb er daarna dan ook geen waanzinnige spijt van, zoveel stelt het mijns inziens ook helemaal niet voor. Maar dat is hier moeilijk over te brengen, blijkbaar.
Die moet je gewoon nog veel harder slaan, natuurlijk.quote:Op maandag 14 november 2011 14:48 schreef okiokinl het volgende:
uiteindelijk kreeg ik hun als tiener natuurlijk ook wel eens kwaad, maar dat is weer een ander verhaal, tieners.
Wat een interessante case-study ben ik blijkbaar he? Hebben jullie echt nóóit je kind een tik gegeven, dat ik hier ondervraagd word alsof ik hier sta te verdedigen dat je je kind best rooie billen mag slaan?quote:Op maandag 14 november 2011 14:46 schreef capricia het volgende:
[..]
En als er vriendjes komen spelen, en vertonen ook ongewenst gedrag, tik je die dan ook? Of alleen je eigen kinderen op dat moment?
dan denk ik dus, is dus ook niet echt nodig dan, toch? kan je het net zo goed niet doen. je kan een kind ook stevig vastpakken en oog in oog confronteren.quote:Op maandag 14 november 2011 14:44 schreef Taurus het volgende:
[..]
Die tik is voor mij niet het uiterste. Ik vind huisarrest of 'maatregelen' een veel grotere straf, en zo wordt dat hier ook wel ervaren. Die tik is gewoon hetzelfde als een harde 'blijf af!' of iets dergelijks, sorry, ik hang er gewoon niet zoveel aan op.
op de markt?quote:Op maandag 14 november 2011 14:45 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik bedoel dat dat veel milder op te lossen is, 'leg je dat even terug?' lijkt me afdoende.
Zegt iets over jou en de kringen waarin je je begeeft waarschijnlijk.quote:Op maandag 14 november 2011 14:50 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat een interessante case-study ben ik blijkbaar he? Hebben jullie echt nóóit je kind een tik gegeven, dat ik hier ondervraagd word alsof ik hier sta te verdedigen dat je je kind best rooie billen mag slaan?Het is echt niet zo bijzonder hoor, ik zie dit gedrag zo vaak om me heen bij ouders.
Nou dan moet ik misschien ook maar eens over m'n ik-sla-geen-vrouwen mantra heen stappen.quote:Nouja, toch maar beantwoorden dan, veel slechter kan ik er toch niet meer vanaf komen: die situatie is niet zo vaak voor gekomen, als ik er over nadenk. Maar ik zal er best eens eentje een tik hebben gegeven ja. Nogmaals: echt niet op zo'n manier dat het kind daarna verschrikt een kwartier zit te huilen hoor, gewoon een tik op het moment waarop het kind iets goed fout doet.
Ja, en die ene heb ik teruggtrokken (ik zei trouwens niet bij het vragen om een snoepje, wel goed lezen als je me wilt aanvallen, ik zei 'bij onredelijk gedrag wanneer ik nee zeg', dat is wel iets anders). En inderdaad ook wel eens als ik m'n geduld verlies, maar daar worden mijn kinderen niet bang van, hoe graag je het daarop wilt laten lijken.quote:Op maandag 14 november 2011 14:47 schreef Jarno het volgende:
[..]
Want je slaat je kinderen niet als ze om een snoepje zeuren? Of als je je geduld verliest? Het zijn je eigen woorden hoor...
Dat ga je niet menen een kind van een ander een tik geven.quote:Op maandag 14 november 2011 14:50 schreef Taurus het volgende:
[..]
Wat een interessante case-study ben ik blijkbaar he? Hebben jullie echt nóóit je kind een tik gegeven, dat ik hier ondervraagd word alsof ik hier sta te verdedigen dat je je kind best rooie billen mag slaan?Het is echt niet zo bijzonder hoor, ik zie dit gedrag zo vaak om me heen bij ouders.
Nouja, toch maar beantwoorden dan, veel slechter kan ik er toch niet meer vanaf komen: die situatie is niet zo vaak voor gekomen, als ik er over nadenk. Maar ik zal er best eens eentje een tik hebben gegeven ja. Nogmaals: echt niet op zo'n manier dat het kind daarna verschrikt een kwartier zit te huilen hoor, gewoon een tik op het moment waarop het kind iets goed fout doet.
nee nooit en ik ben ook nooit geslagenquote:Op maandag 14 november 2011 14:47 schreef Jarno het volgende:
[..]
Want je slaat je kinderen niet als ze om een snoepje zeuren? Of als je je geduld verliest? Het zijn je eigen woorden hoor...
De ene persoonlijke aanval na de ander, ga daar eens op in. Waarom doe je dat?quote:Op maandag 14 november 2011 14:51 schreef Jarno het volgende:
[..]
Zegt iets over jou en de kringen waarin je je begeeft waarschijnlijk.
[..]
Nou dan moet ik misschien ook maar eens over m'n ik-sla-geen-vrouwen mantra heen stappen.
Toch wel. Brand maar los.quote:Op maandag 14 november 2011 14:51 schreef shomila het volgende:
[..]
Dat ga je niet menen een kind van een ander een tik geven.
Ik sla iig geen kinderen van een ander?quote:Op maandag 14 november 2011 14:52 schreef Taurus het volgende:
[..]
De ene persoonlijke aanval na de ander, ga daar eens op in. Waarom doe je dat?
Nou niks brand maar los maar het had mijn kind niet moeten zijn.quote:
Nee, ik vind dit echt geen goed voorbeeld. Maar ik kan ook niet zulke goede voorbeelden verzinnen, want zoals ik ook al meerdere keren heb gezegd: dit komt helemaal niet vaak voor. Het is een samenloop van omstandigheden, als ik provocerend gedrag bij een van m'n kinderen zie, zo gezegd.quote:Op maandag 14 november 2011 14:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
op de markt?
druk, iedereen lult door elkaar heen, wandelt in een bepaalde richting etc. dat is eigenlijk het enige wat ik me kan bedenken ... situaties waar heel snel handelen nodig is want als je gewoon de tijd hebt lijkt een tik me een beetje een zwaktebod
maar ik ben het ermee eens dat ook dit milder op te lossen is maar dat geld eigenlijk voor alle gegeven voorbeelden wmb
Gewoon zo eens per maand zeker?quote:Op maandag 14 november 2011 14:54 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, ik vind dit echt geen goed voorbeeld. Maar ik kan ook niet zulke goede voorbeelden verzinnen, want zoals ik ook al meerdere keren heb gezegd: dit komt helemaal niet vaak voor.
Joh merk je niets van. Als je de rest ook leest zie je al dat het om een 'tik' gaat, niet om een blauwe plek, rooie plek, een kind dat plotseling stil valt na een tik of een kwartier huilt, dat gebeurt nooit. Het had dus net zo goed jouw kind kunnen zijn want die heeft daar niet opeens een trauma aan over gehouden, geloof me.quote:Op maandag 14 november 2011 14:54 schreef shomila het volgende:
[..]
Nou niks brand maar los maar het had mijn kind niet moeten zijn.
Zal ik zelf nooit me kind een tik geven doet een ander het wel.
Heeft er niks mee te maken hoe hard hij is, ik doe het zelf niet dus verwacht van een ander ook niet dat die mijn kind een tik geeft.quote:Op maandag 14 november 2011 14:55 schreef Taurus het volgende:
[..]
Joh merk je niets van. Als je de rest ook leest zie je al dat het om een 'tik' gaat, niet om een blauwe plek, rooie plek, een kind dat plotseling stil valt na een tik of een kwartier huilt, dat gebeurt nooit. Het had dus net zo goed jouw kind kunnen zijn want die heeft daar niet opeens een trauma aan over gehouden, geloof me.
je laat je provocerenquote:Op maandag 14 november 2011 14:54 schreef Taurus het volgende:
[..]
Nee, ik vind dit echt geen goed voorbeeld. Maar ik kan ook niet zulke goede voorbeelden verzinnen, want zoals ik ook al meerdere keren heb gezegd: dit komt helemaal niet vaak voor. Het is een samenloop van omstandigheden, als ik provocerend gedrag bij een van m'n kinderen zie, zo gezegd.
Maar goed, stel dat ze samen spelen, jouw kind en die van haar. En ze gaan een broertje of zusje plagen. Dan zou ze haar eigen kind wel een tik geven en die van jou niet...quote:Op maandag 14 november 2011 14:56 schreef shomila het volgende:
[..]
Heeft er niks mee te maken hoe hard hij is, ik doe het zelf niet dus verwacht van een ander ook niet dat die mijn kind een tik geeft.
Ja maar waarom 'net zo goed niet doen'?quote:Op maandag 14 november 2011 14:51 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dan denk ik dus, is dus ook niet echt nodig dan, toch? kan je het net zo goed niet doen. je kan een kind ook stevig vastpakken en oog in oog confronteren.
Dan zou ik dat maar bij iedere ouder even checken als je daar zo op tegen bent. Nogmaals: zo afwijkend/schokkend zoals het hier over komt is mijn tik helemaal niet, zo veel ouders doen dit.quote:Op maandag 14 november 2011 14:56 schreef shomila het volgende:
[..]
Heeft er niks mee te maken hoe hard hij is, ik doe het zelf niet dus verwacht van een ander ook niet dat die mijn kind een tik geeft.
kastijdingquote:Op maandag 14 november 2011 15:00 schreef marcodej het volgende:
http://www.kattuk.nl/wp-c(...)1novemberdef2011.pdf
Op pagina vijf de brontekst waaruit het Leidsch Dagblad geciteerd heeft. Ook bij mij veel onbegrip over de uitlating van de betreffende dominee, maar het LD is iig een stuk ongenuanceerder...
De discussie zou moeten gaan over de vraag wat kastijding nou eigenlijk betekent. Volgens Van Dale niet meer dan 'bestraffing' (heel algemeen dus) of 'slaag'. Vlietstra mag nog uitleggen wat hij bedoeld heeft en hoe ver 'slaag' volgens hem mag gaan.
Groet, een hervormde Katwijker...
Als je je daar beter bij voelt door jezelf dit wijs te maken...quote:
Het verschil is een kind een tik geven omdat je zelf, bij wijze van zeer hoge uitzondering, je geduld verliest, en de opvoedkundige tik "standaard" in je opvoeding opnemen. En dan kan je hem misschien nog maar zelden gebruiken, je denkt er wel bewust over na.quote:Op maandag 14 november 2011 14:50 schreef Taurus het volgende:
Joh, boeiend, ik geef wel eens een tik, klaar. Ik kan dat hier natuurlijk niet overbrengen maar mijn kinderen weten haarfijn wanneer ze te ver zijn gegaan en dat dat niet vaak voorkomt vind ik spreken voor ze. Ik ben daar consequent in, maar ik heb geen lijstje bij welk gedrag welke tik of aanpak ik ga gebruiken, wat dat betreft gaat het opvoeden me iets natuurlijker af dan dat.quote:Op maandag 14 november 2011 14:57 schreef sp3c het volgende:
[..]
je laat je provoceren
dat is nu juist het hele idee achter provocerend gedrag
En dan ook nog kinderen van anderen...quote:Op maandag 14 november 2011 15:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Het verschil is een kind een tik geven omdat je zelf, bij wijze van zeer hoge uitzondering, je geduld verliest, en de opvoedkundige tik "standaard" in je opvoeding opnemen. En dan kan je hem misschien nog maar zelden gebruiken, je denkt er wel bewust over na.
Vooropgestled, het is niet mijn doel om jouw kritiek of jouw persoon te bekritiseren omdat je er primair je eigen weg in zoekt. Maar het is denk ik wel van belang dat je inziet dat de 'opvoedkundige tik' toch echt niet meer van deze tijd is.
De overheid denkt er ook zo over; sterker nog, er is een verbod (in de maak), en de landen die i.h.a. als de meer ontwikkelde worden gezien (Zweden bijv.) hebben dat verbod al.
nou dit is wel een discussieforum natuurlijk, jij komt met een nogal afwijkende mening op de proppen en dan moet je niet geirriteerd raken als mensen het niet snappenquote:Op maandag 14 november 2011 15:05 schreef Taurus het volgende:
[..]
Joh, boeiend, ik geef wel eens een tik, klaar. Ik kan dat hier natuurlijk niet overbrengen maar mijn kinderen weten haarfijn wanneer ze te ver zijn gegaan en dat dat niet vaak voorkomt vind ik spreken voor ze. Ik ben daar consequent in, maar ik heb geen lijstje bij welk gedrag welke tik of aanpak ik ga gebruiken, wat dat betreft gaat het opvoeden me iets natuurlijker af dan dat.
Er is wel meer niet meer van deze tijd, we hebben het in mijn geval echt over iets nihils. Zoals ik al zei: als hier thuis alles loopt naar behoren en we zijn gelukkig zie ik niet in waarom jij mij wil laten inzien dat het anders kan of beter kan. Je hebt geen idee, en dat wil ik graag zo houden.quote:Op maandag 14 november 2011 15:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Het verschil is een kind een tik geven omdat je zelf, bij wijze van zeer hoge uitzondering, je geduld verliest, en de opvoedkundige tik "standaard" in je opvoeding opnemen. En dan kan je hem misschien nog maar zelden gebruiken, je denkt er wel bewust over na.
Vooropgestled, het is niet mijn doel om jouw kritiek of jouw persoon te bekritiseren omdat je er primair je eigen weg in zoekt. Maar het is denk ik wel van belang dat je inziet dat de 'opvoedkundige tik' toch echt niet meer van deze tijd is.
De overheid denkt er ook zo over; sterker nog, er is een verbod (in de maak), en de landen die i.h.a. als de meer ontwikkelde worden gezien (Zweden bijv.) hebben dat verbod al.
Ja, want dan geeft mama een tik.quote:Op maandag 14 november 2011 15:05 schreef Taurus het volgende:
[..]
Joh, boeiend, ik geef wel eens een tik, klaar. Ik kan dat hier natuurlijk niet overbrengen maar mijn kinderen weten haarfijn wanneer ze te ver zijn gegaan
Ja, als ik m'n geduld verlies. Dat mag je afkeuren, en zelf niet zo doen. Je mag ook denken dat mijn kinderen slechter af zijn, dat is prima. Maar ik ga toch echt niet hier uitleggen wat mijn kind precies zei of deed toen ik een keer een tik uitdeelde, dat weet ik zelf niet eens; ik snap dat jij dat zou kunnen omdat jij een tik blijkbaar als iets heel groots of belangwekkends beschouwt, maar ik nou eenmaal niet.quote:Op maandag 14 november 2011 15:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou dit is wel een discussieforum natuurlijk, jij komt met een nogal afwijkende mening op de proppen en dan moet je niet geirriteerd raken als mensen het niet snappen
ik vraag niet om een lijstje maar om een voorbeeld omdat de voorbeelden die je geeft naar eigen zeggen niet goed zijn
aan de hand van je posts hier kom ik iig niet verder dan dat je je kinderen een 'tik' geeft als ze je boos maken
Dan moet je in het vervolg niet een topic kapen dat over de invulling van 'kastijden van het zondige kind' zou moeten gaan, ipv over jouw impulsieve tikgedrag.quote:Op maandag 14 november 2011 15:08 schreef Taurus het volgende:
[..]
Er is wel meer niet meer van deze tijd, we hebben het in mijn geval echt over iets nihils. Zoals ik al zei: als hier thuis alles loopt naar behoren en we zijn gelukkig zie ik niet in waarom jij mij wil laten inzien dat het anders kan of beter kan. Je hebt geen idee, en dat wil ik graag zo houden.
Ik snap wel dat ik het zelf persoonlijk maak door hier eerlijk te zeggen dat ik af en toe wel eens een tik geef, maar al die persoonlijke aanvallen en vragen over hoe ik wat in welke situatie precies doe met mijn kinderen en 'hoe ik het beter moet doen' of 'waar ik over na moet denken' had ik niet verwacht. Ik zit nergens mee, het is mijn probleem niet, dit is geen R&P, dit is nieuws.
En nou godverredomme opsodemieteren met je compulsieve tikgedrag voordat we je het topic uit meppen, JAquote:Op maandag 14 november 2011 15:11 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja, als ik m'n geduld verlies. Dat mag je afkeuren, en zelf niet zo doen. Je mag ook denken dat mijn kinderen slechter af zijn, dat is prima. Maar ik ga toch echt niet hier uitleggen wat mijn kind precies zei of deed toen ik een keer een tik uitdeelde, dat weet ik zelf niet eens; ik snap dat jij dat zou kunnen omdat jij een tik blijkbaar als iets heel groots of belangwekkends beschouwt, maar ik nou eenmaal niet.
quote:Op maandag 14 november 2011 15:12 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dan moet je in het vervolg niet een topic kapen dat over de invulling van 'kastijden van het zondige kind' zou moeten gaan, ipv over jouw impulsieve tikgedrag.
nogal simple, omdat het beter is kinderen niet te slaan/ tikken, geen geweld te gebruiken. dat lijkt me toch logisch. zoals ik al eerder zei, zelfs als het niet shcadelijk is voor het kind, leer je het wel dat slaan soms okee is. misschien deeld je kind zelf ook dan een klap uit aan een ander kind, of aan een dier, als ie dat normaal vindt.quote:Op maandag 14 november 2011 15:00 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja maar waarom 'net zo goed niet doen'?Je kan ook net zo goed dat kind stevig vastpakken niet doen, ik kan ook 'net zo goed niet die stoel opzij schuiven' of 'net zo goed niet gaan fietsen straks', wat zeg je nou eigenlijk?
Wat ik hiermee bedoel is dat jij het blijkbaar een slechte impact vindt hebben, of denkt dat dit gevolgen heeft voor het kind, emotioneel. Anders is het ook niet nodig te zeggen 'maar het is niet nodig, dus waarom?', er is wel meer niet nodig. Ik bestrijd dat echt: het is niet slecht voor een kind als het af en toe een tik krijgt. Misschien ook niet beter als het dat wel krijgt, maar ook niet slechter. Ik kijk naar het functioneren van mijn kinderen en gezin en zonder al te veel in te gaan op mijn privéleven: dat verloopt uitermate voorspoedig.Waarom zou ik dan nadenken over of die ene tik once in a while niet nodig is?
Nou, ik sta zelf op het punt om te bevallen (vandaar dat ik de hele dag zit te fokkenquote:Op maandag 14 november 2011 15:11 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ja, als ik m'n geduld verlies. Dat mag je afkeuren, en zelf niet zo doen. Je mag ook denken dat mijn kinderen slechter af zijn, dat is prima. Maar ik ga toch echt niet hier uitleggen wat mijn kind precies zei of deed toen ik een keer een tik uitdeelde, dat weet ik zelf niet eens; ik snap dat jij dat zou kunnen omdat jij een tik blijkbaar als iets heel groots of belangwekkends beschouwt, maar ik nou eenmaal niet.
Hoe vreselijkquote:Op maandag 14 november 2011 15:09 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, want dan geeft mama een tik.. Omdat ze geen geduld meer heeft.
Heeeeeeel duidelijk.
niets groots of belangwekkends maar meer iets nutteloosquote:Op maandag 14 november 2011 15:11 schreef Taurus het volgende:
[..]
Je kan er zelf helemaal niks aan doen hé, aan dat dwangmatige reageren op iedereen die op je reageert.quote:Op maandag 14 november 2011 15:13 schreef Taurus het volgende:
[..]Het kapen komt door een stortvloed aan kritische en persoonlijke reacties op mijn bedoelde nuance. Maar je hebt gelijk, wat mij betreft gaan we weer ontopic.
Waarschijnlijk wel elke dag een keer, minimaalquote:Op maandag 14 november 2011 15:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, ik sta zelf op het punt om te bevallen (vandaar dat ik de hele dag zit te fokken), en ik kan het me best voorstellen eigenlijk, dat je geduld soms gewoon op is.
Als ze dan ook meteen leren om er voortaan voor te zorgen dat moeder haar geduld niet verliest, dan is er toch wel al wat bereikt nietwaar ?quote:Op maandag 14 november 2011 15:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
niets groots of belangwekkends maar meer iets nutteloos
enige wat je ze ervan leert is dat ze een tik krijgen als jij je geduld verliest
Nou dat dus.quote:Op maandag 14 november 2011 15:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, ik sta zelf op het punt om te bevallen (vandaar dat ik de hele dag zit te fokken), en ik kan het me best voorstellen eigenlijk, dat je geduld soms gewoon op is. En natuurlijk roep ik nu "dat zou ik nooit doen", maar ik weet het gewoon niet...hoe ik zou reageren op bepaalde situaties.
naja je wil dat ze niemand zover krijgen dat ze het geduld verliezen want anders verplaats je het probleem gewoon naar buitenquote:Op maandag 14 november 2011 15:23 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als ze dan ook meteen leren om er voortaan voor te zorgen dat moeder haar geduld niet verliest, dan is er toch wel al wat bereikt nietwaar ?
Als ze dat niet leren is het raadzaam om een andere methode te kiezen, want dan ben je wel verkeerd bezig.
Ik geloof dat er wel een aardige correlatie is gebleken uit onderzoeken.quote:Op maandag 14 november 2011 15:38 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af of kinderen die wel eens een tik krijgen zelf ook makkelijker een tik uitdelen.
later aan de eigen kinderen misschien maar ik denk niet dat je het door kunt trekken naar de zandbak ofzoquote:Op maandag 14 november 2011 15:38 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af of kinderen die wel eens een tik krijgen zelf ook makkelijker een tik uitdelen.
quote:Op maandag 14 november 2011 15:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
later aan de eigen kinderen misschien maar ik denk niet dat je het door kunt trekken naar de zandbak ofzo
bronquote:Spanking in the home and children's subsequent aggression toward kindergarten peers
Abstract
Although spanking of children is almost universal in U.S. society, its effects are not well understood. We examined the longitudinal relation between parental spanking and other physical punishment of preschool children and children's aggressive behavior toward peers later in kindergarten. A total of 273 boys and girls from diverse backgrounds served as subjects. The findings were consistent with a socialization model in which higher levels of severity in parental punishment practices are associated with higher levels of children's subsequent aggression toward peers. Findings indicated that children who had been spanked evidenced levels of aggression that were higher than those who had not been spanked, and children who had been the objects of violent discipline became the most aggressive of all groups. Patterns were qualified by the sexes of the parent and child and subtypes of child aggression (reactive, bullying, and instrumental). The findings suggest that in spite of parents' goals, spanking fails to promote prosocial development and, instead, is associated with higher rates of aggression toward peers.
Aaah gegroet mede plaatsgenoot.quote:Op maandag 14 november 2011 15:00 schreef marcodej het volgende:
http://www.kattuk.nl/wp-c(...)1novemberdef2011.pdf
Op pagina vijf de brontekst waaruit het Leidsch Dagblad geciteerd heeft. Ook bij mij veel onbegrip over de uitlating van de betreffende dominee, maar het LD is iig een stuk ongenuanceerder...
De discussie zou moeten gaan over de vraag wat kastijding nou eigenlijk betekent. Volgens Van Dale niet meer dan 'bestraffing' (heel algemeen dus) of 'slaag'. Vlietstra mag nog uitleggen wat hij bedoeld heeft en hoe ver 'slaag' volgens hem mag gaan.
Groet, een Hervormde Katwijker...(die niet bij ds. Vlietstra kerkt, hij is van de Hersteld Hervormden...)
Lijkt me lastig te bewijzen omdat niet iedereen er even open over is maar zien roken doet roken, zien drinken doet drinken, zien scheiden doet scheiden (ik weet het dat zijn generalisaties zijn maar gemiddeld genomen is hier onderbouwing voor te vinden, zie http://www.ouders.nl/mdiv2006-echtscheiding.htm , http://www.ncj.nl/onderwerpen/49/roken-in-bijzijn-van-kinderen , etc) dus slaan doet slaan klinkt me niet enorm onrealistisch in de oren. En een eerste Google doet dat ook vermoeden: http://www.nujij.nl/weten(...).lynkx#axzz1dguVnMjq .quote:Op maandag 14 november 2011 15:38 schreef capricia het volgende:
Dan geeft ze haar eigen kind maar geen tik.quote:Op maandag 14 november 2011 14:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar goed, stel dat ze samen spelen, jouw kind en die van haar. En ze gaan een broertje of zusje plagen. Dan zou ze haar eigen kind wel een tik geven en die van jou niet...
Komt ook nogal onduidelijk over op de kinderen, toch?
Als je het doet, moet je het consequent doen.
verbaasd me een beetje want het lijkt me toch een totaal andere situatiequote:
Snap ik niet (serieus). Staat er toch ook niet? Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die gespanked worden ook agressiever tov hun peers (gelijken, dus zandbakkids) zijn. Dat is ook wat je vroeg. Over het slaan van ouders wordt niks gezegd.quote:Op maandag 14 november 2011 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
verbaasd me een beetje want het lijkt me toch een totaal andere situatie
je ouders sla je bv niet terug
Het was een willekeurig onderzoek met wel redelijk wat citaties, maar ik zou niet durven zeggen hoe in algemene zin het huidige wetenschappelijke beeld in deze kwestie is.quote:Op maandag 14 november 2011 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
verbaasd me een beetje want het lijkt me toch een totaal andere situatie
je ouders sla je bv niet terug
ik vroeg helemaal nix!quote:Op maandag 14 november 2011 15:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Snap ik niet (serieus). Staat er toch ook niet? Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die gespanked worden ook agressiever tov hun peers (gelijken, dus zandbakkids) zijn. Dat is ook wat je vroeg. Over het slaan van ouders wordt niks gezegd.
Of snap ik je nu verkeerd?
Nee, helder, maar vooral je laatste opmerking mbt de ouders snapte ik niet dus.quote:Op maandag 14 november 2011 15:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vroeg helemaal nix!
de vraag was of kinderen met een tik sneller tikken uitdelen als kinderen zonder
het leek mij sterk vanwege de verschillende situaties maar dat onderzoek is vrij helder en dat verbaasd me dus een beetje
Ik vroeg het..quote:Op maandag 14 november 2011 15:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vroeg helemaal nix!
de vraag was of kinderen met een tik sneller tikken uitdelen als kinderen zonder
het leek mij sterk vanwege de verschillende situaties maar dat onderzoek is vrij helder en dat verbaasd me dus een beetje
als pa mij een corrigerende tik zou geven (of welke straf dan ook) dan weet ik dat dat komt omdat ik iets fout deed en pa heeft nu eenmaal altijd gelijkquote:Op maandag 14 november 2011 15:59 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, helder, maar vooral je laatste opmerking mbt de ouders snapte ik niet dus.
Ach so. Ik hebbem, thanks.quote:Op maandag 14 november 2011 16:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
als pa mij een corrigerende tik zou geven (of welke straf dan ook) dan weet ik dat dat komt omdat ik iets fout deed en pa heeft nu eenmaal altijd gelijk
in de zandbak is het ieder voor zich ... das een heel ander soort eieren eten
maar in de zandbak is de leraar de corrigerende persoon en later de politiequote:Op maandag 14 november 2011 16:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vroeg het..
Het lijkt me opzich wel logisch dat ze eerder zelf ook een tik uitdelen. Het is immers 'normaal' om een ander zo te corrigeren.
De vraag is of situaties zo specifiek benaderd moeten worden of dat het meer een algemeen effect is van agressief gedrag jegens een kind ook weer leidt tot (een grotere kans op) agressief gedrag van dat kind.quote:Op maandag 14 november 2011 15:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vroeg helemaal nix!
Dat denk ik wel, maar het ligt anders voor kinderen die mishandeld zijn.quote:Op maandag 14 november 2011 15:38 schreef capricia het volgende:
Ah de man des huizes is ook thuis.quote:Op maandag 14 november 2011 16:15 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Stoere jongen ben jij met je persoonlijk aanvallen.
Nee had ik niet geaccepteerd , je gaat als mensen met elkaar om met respect , en respect moet je verdienen, ongeacht de leeftijdquote:Op maandag 14 november 2011 16:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
als pa mij een corrigerende tik zou geven (of welke straf dan ook) dan weet ik dat dat komt omdat ik iets fout deed en pa heeft nu eenmaal altijd gelijk
In geval van mishandeling denk ik dat het wel klopt, anders niet. De meeste mensen die ik ken hebben als kind wel 's een tik gehad en zijn toch niet agressief en waren dat ook niet in de zandbak.quote:Op maandag 14 november 2011 15:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Snap ik niet (serieus). Staat er toch ook niet? Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die gespanked worden ook agressiever tov hun peers (gelijken, dus zandbakkids) zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |