Nou dat dus.quote:Op maandag 14 november 2011 15:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou, ik sta zelf op het punt om te bevallen (vandaar dat ik de hele dag zit te fokken), en ik kan het me best voorstellen eigenlijk, dat je geduld soms gewoon op is. En natuurlijk roep ik nu "dat zou ik nooit doen", maar ik weet het gewoon niet...hoe ik zou reageren op bepaalde situaties.
naja je wil dat ze niemand zover krijgen dat ze het geduld verliezen want anders verplaats je het probleem gewoon naar buitenquote:Op maandag 14 november 2011 15:23 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als ze dan ook meteen leren om er voortaan voor te zorgen dat moeder haar geduld niet verliest, dan is er toch wel al wat bereikt nietwaar ?
Als ze dat niet leren is het raadzaam om een andere methode te kiezen, want dan ben je wel verkeerd bezig.
Ik geloof dat er wel een aardige correlatie is gebleken uit onderzoeken.quote:Op maandag 14 november 2011 15:38 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af of kinderen die wel eens een tik krijgen zelf ook makkelijker een tik uitdelen.
later aan de eigen kinderen misschien maar ik denk niet dat je het door kunt trekken naar de zandbak ofzoquote:Op maandag 14 november 2011 15:38 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me af of kinderen die wel eens een tik krijgen zelf ook makkelijker een tik uitdelen.
quote:Op maandag 14 november 2011 15:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
later aan de eigen kinderen misschien maar ik denk niet dat je het door kunt trekken naar de zandbak ofzo
bronquote:Spanking in the home and children's subsequent aggression toward kindergarten peers
Abstract
Although spanking of children is almost universal in U.S. society, its effects are not well understood. We examined the longitudinal relation between parental spanking and other physical punishment of preschool children and children's aggressive behavior toward peers later in kindergarten. A total of 273 boys and girls from diverse backgrounds served as subjects. The findings were consistent with a socialization model in which higher levels of severity in parental punishment practices are associated with higher levels of children's subsequent aggression toward peers. Findings indicated that children who had been spanked evidenced levels of aggression that were higher than those who had not been spanked, and children who had been the objects of violent discipline became the most aggressive of all groups. Patterns were qualified by the sexes of the parent and child and subtypes of child aggression (reactive, bullying, and instrumental). The findings suggest that in spite of parents' goals, spanking fails to promote prosocial development and, instead, is associated with higher rates of aggression toward peers.
Aaah gegroet mede plaatsgenoot.quote:Op maandag 14 november 2011 15:00 schreef marcodej het volgende:
http://www.kattuk.nl/wp-c(...)1novemberdef2011.pdf
Op pagina vijf de brontekst waaruit het Leidsch Dagblad geciteerd heeft. Ook bij mij veel onbegrip over de uitlating van de betreffende dominee, maar het LD is iig een stuk ongenuanceerder...
De discussie zou moeten gaan over de vraag wat kastijding nou eigenlijk betekent. Volgens Van Dale niet meer dan 'bestraffing' (heel algemeen dus) of 'slaag'. Vlietstra mag nog uitleggen wat hij bedoeld heeft en hoe ver 'slaag' volgens hem mag gaan.
Groet, een Hervormde Katwijker...(die niet bij ds. Vlietstra kerkt, hij is van de Hersteld Hervormden...)
Lijkt me lastig te bewijzen omdat niet iedereen er even open over is maar zien roken doet roken, zien drinken doet drinken, zien scheiden doet scheiden (ik weet het dat zijn generalisaties zijn maar gemiddeld genomen is hier onderbouwing voor te vinden, zie http://www.ouders.nl/mdiv2006-echtscheiding.htm , http://www.ncj.nl/onderwerpen/49/roken-in-bijzijn-van-kinderen , etc) dus slaan doet slaan klinkt me niet enorm onrealistisch in de oren. En een eerste Google doet dat ook vermoeden: http://www.nujij.nl/weten(...).lynkx#axzz1dguVnMjq .quote:Op maandag 14 november 2011 15:38 schreef capricia het volgende:
Dan geeft ze haar eigen kind maar geen tik.quote:Op maandag 14 november 2011 14:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar goed, stel dat ze samen spelen, jouw kind en die van haar. En ze gaan een broertje of zusje plagen. Dan zou ze haar eigen kind wel een tik geven en die van jou niet...
Komt ook nogal onduidelijk over op de kinderen, toch?
Als je het doet, moet je het consequent doen.
verbaasd me een beetje want het lijkt me toch een totaal andere situatiequote:
Snap ik niet (serieus). Staat er toch ook niet? Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die gespanked worden ook agressiever tov hun peers (gelijken, dus zandbakkids) zijn. Dat is ook wat je vroeg. Over het slaan van ouders wordt niks gezegd.quote:Op maandag 14 november 2011 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
verbaasd me een beetje want het lijkt me toch een totaal andere situatie
je ouders sla je bv niet terug
Het was een willekeurig onderzoek met wel redelijk wat citaties, maar ik zou niet durven zeggen hoe in algemene zin het huidige wetenschappelijke beeld in deze kwestie is.quote:Op maandag 14 november 2011 15:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
verbaasd me een beetje want het lijkt me toch een totaal andere situatie
je ouders sla je bv niet terug
ik vroeg helemaal nix!quote:Op maandag 14 november 2011 15:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Snap ik niet (serieus). Staat er toch ook niet? Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die gespanked worden ook agressiever tov hun peers (gelijken, dus zandbakkids) zijn. Dat is ook wat je vroeg. Over het slaan van ouders wordt niks gezegd.
Of snap ik je nu verkeerd?
Nee, helder, maar vooral je laatste opmerking mbt de ouders snapte ik niet dus.quote:Op maandag 14 november 2011 15:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vroeg helemaal nix!
de vraag was of kinderen met een tik sneller tikken uitdelen als kinderen zonder
het leek mij sterk vanwege de verschillende situaties maar dat onderzoek is vrij helder en dat verbaasd me dus een beetje
Ik vroeg het..quote:Op maandag 14 november 2011 15:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vroeg helemaal nix!
de vraag was of kinderen met een tik sneller tikken uitdelen als kinderen zonder
het leek mij sterk vanwege de verschillende situaties maar dat onderzoek is vrij helder en dat verbaasd me dus een beetje
als pa mij een corrigerende tik zou geven (of welke straf dan ook) dan weet ik dat dat komt omdat ik iets fout deed en pa heeft nu eenmaal altijd gelijkquote:Op maandag 14 november 2011 15:59 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, helder, maar vooral je laatste opmerking mbt de ouders snapte ik niet dus.
Ach so. Ik hebbem, thanks.quote:Op maandag 14 november 2011 16:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
als pa mij een corrigerende tik zou geven (of welke straf dan ook) dan weet ik dat dat komt omdat ik iets fout deed en pa heeft nu eenmaal altijd gelijk
in de zandbak is het ieder voor zich ... das een heel ander soort eieren eten
maar in de zandbak is de leraar de corrigerende persoon en later de politiequote:Op maandag 14 november 2011 16:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vroeg het..
Het lijkt me opzich wel logisch dat ze eerder zelf ook een tik uitdelen. Het is immers 'normaal' om een ander zo te corrigeren.
De vraag is of situaties zo specifiek benaderd moeten worden of dat het meer een algemeen effect is van agressief gedrag jegens een kind ook weer leidt tot (een grotere kans op) agressief gedrag van dat kind.quote:Op maandag 14 november 2011 15:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vroeg helemaal nix!
Dat denk ik wel, maar het ligt anders voor kinderen die mishandeld zijn.quote:Op maandag 14 november 2011 15:38 schreef capricia het volgende:
Ah de man des huizes is ook thuis.quote:Op maandag 14 november 2011 16:15 schreef Heroinjunk het volgende:
[..]
Stoere jongen ben jij met je persoonlijk aanvallen.
Nee had ik niet geaccepteerd , je gaat als mensen met elkaar om met respect , en respect moet je verdienen, ongeacht de leeftijdquote:Op maandag 14 november 2011 16:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
als pa mij een corrigerende tik zou geven (of welke straf dan ook) dan weet ik dat dat komt omdat ik iets fout deed en pa heeft nu eenmaal altijd gelijk
In geval van mishandeling denk ik dat het wel klopt, anders niet. De meeste mensen die ik ken hebben als kind wel 's een tik gehad en zijn toch niet agressief en waren dat ook niet in de zandbak.quote:Op maandag 14 november 2011 15:56 schreef Jarno het volgende:
[..]
Snap ik niet (serieus). Staat er toch ook niet? Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die gespanked worden ook agressiever tov hun peers (gelijken, dus zandbakkids) zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |