abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104323729
Ieder jaar in November komt Sinterklaas weer met zijn pakjesboot 12 Nederland binnen gevaren.
Sinds de laatste jaren zijn er ook vaak discussies of sinterklaas met zijn "zwarte" hulpjes racistisch zou zijn.

Maar wat vinden jullie nu eigenlijk van het fenomeen Sinterklaas?
Op zondag 1 januari 2012 03:39 schreef liesje1979 het volgende:
Mochten we kinderen willen, hebben we je nodig, just so you know. :')
pi_104323825
Het is geen toeval dat ze zwart en slaaf zijn.
pi_104323921
Zwarte pieten zijn toch zwart door de roet uit schoorstenen?
Als jij al je vrienden mee neemt kom ik ook alleen
pi_104323949
Dat gezeik altijd over dat racisme. Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf. Die link legt een kind niet alleen een volwassene die nooit iets in z'n schoen heeft gehad.

Kutvolk.

Sinterklaas O+
"So then, when you die, you're not going to have to put up with everlasting non-existence, because that's not an experience." ~ Alan Watts
  zondag 13 november 2011 @ 18:27:04 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104323984
Het is een prachtige traditie en kinderfeest. De symboliek van Sinterklaas heeft helemaal niks met ras of kolonialisme te maken. Oorspronkelijk stamt het vanuit de Germaanse tijd, waarin Wodan aanbeden werd. Het heeft later een christelijk jasje gekregen.

Ik heb wel genoeg van de leugens waarin sommigen beweren dat het een "feest van de slavernij" of een "herdenking van de kolonisatie" zou zijn, want dat is gewoon absoluut niet waar.

Verder denk ik dat het zaak is om het allochtone deel van Nederland (m.n. de kinderen) ook voor het Sinterklaasfeest te winnen, anders is het op termijn gedaan met de Sint. Wanneer Sinterklaas verdacht gemaakt wordt met een racistisch tintje en daardoor niet door allochtonen gevierd wordt, is het ten dode opgeschreven. De meerderheid der kinderen in de grote steden is nu al allochtoon (of tenminste 'gekleurd'), de rest van NL volgt op termijn. Krijgen die mensen een afkeer van het feest, dan houdt het dus op, of wordt het een randverschijnsel van een minderheid.

Dus stoppen met het gezeur, niet zo oppervlakkig en simplistisch er naar kijken (het zijn vooral mensen die net in Nederland zijn die veel commentaar hierop hebben, met name Engelse en Amerikaanse 'expats', die het niet begrijpen). Gewoon gezellig vieren, bedenken dat het een kinderfeest is en dat geen enkel kind in staat is een neger en een Zwarte Piet door elkaar te halen.
The End Times are wild
pi_104324002
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:25 schreef Ame_thyst het volgende:
Zwarte pieten zijn toch zwart door de roet uit schoorstenen?
hahaha

Gelul, van roet krijg je geen kroeshaar en een surinaams accent...

Ik vind het overigens een prachtige traditie, en wie er niet tegen kan mag wat mij betreft een land uitzoeken waar men deze traditie niet kent....

Graag zelfs
pi_104324206
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:27 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

hahaha

Ik vind het overigens een prachtige traditie, en wie er niet tegen kan mag wat mij betreft een land uitzoeken waar men deze traditie niet kent....

Graag zelfs
Surinaams accent is me nooit opgevallen anders.
pi_104324270
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef Jack_ het volgende:
Dat gezeik altijd over dat racisme. Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf. Die link legt een kind niet alleen een volwassene die nooit iets in z'n schoen heeft gehad.

Kutvolk.

Sinterklaas O+
dit
  zondag 13 november 2011 @ 18:41:11 #9
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_104324496
quote:

[..]

hahaha

Graag zelfs
Nee ze praten zo omdat ze zogenaamd uit Spanje komen.....
Heeft niks met Suriname of racisme te maken. Zijn gewoon van die zeikerds die het heerlijk vinden om een slachtofferrol aan te nemen. Vroeger als kind, heb ik nooit gedacht dat dat negertje uit mijn klas iets met een zwarte piet te maken had......
pi_104324557
Betogers opgepakt bij intocht Sinterklaas

Wat zouden we met zulke mensen moeten doen?

Oppakken en opsluiten tot 6 december?
pi_104324701
sinterklaas heeft eens een neger-jongetje (Piter, wordt beweerd), gered van de slavernij.
Deze Piter besloot, als dank voor zijn bevrijding om Sint te helpen bij zijn werkzaamheden

quote:
Een wat vriendelijker verhaal is dat de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra eens een Ethiopisch jongetje met de naam Piter (afgeleid van Petrus) aantrof. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij. Zo komt Zwarte Piet volgens sommigen aan zijn negroïde trekken, hoewel enkelen bij voorbaat aannemen dat een verband bestaat met een koloniaal verleden
bron

iaw: geen slaaf maar vrijwillige hulp.
(en ja, ik heb besloten dit verhaal over de herkomst van Piet te geloven)
  zondag 13 november 2011 @ 18:51:00 #12
78498 classpc
I don't like change
pi_104324815
Het zijn dan ook bijna altijd blanken die over racisme beginnen bij Sinterklaas / Zwarte Piet. Toeval? Ik dacht het niet!
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_104324825
quote:
Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf.
Niet alle kinderen denken hetzelfde. Wat je zei over 'geen enkel kind', is wat te absoluut.

Een kind kan (mogelijk) wel de link leggen tussen zwarte piet en iemand met Afrikaanse roots.
pi_104324934
Wat is Sinterklaas?
pi_104325480
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:51 schreef hydroven het volgende:

[..]

Niet alle kinderen denken hetzelfde. Wat je zei over 'geen enkel kind', is wat te absoluut.

Een kind kan (mogelijk) wel de link leggen tussen zwarte piet en iemand met Afrikaanse roots.
Net zoals een kind aan de baard van sinterklaas trekt om te checken of het wel de echte is.
Dat een kind de link legt van zwarte piet - afrikaanse roots : check.
Maar ik ben eigenlijk geen enkel kind tegengekomen dat zwarte piet connect aan de negert uit het koloniale tijdperk.
"So then, when you die, you're not going to have to put up with everlasting non-existence, because that's not an experience." ~ Alan Watts
pi_104325702
Och gossie, op deze manier kunnen we ongeveer elke traditie van elke cultuur wel verbannen, omdat er ergens wel een minderheid op z'n pik getrapt is.

Deze lijn kun je bijvoorbeeld ook doortrekken naar Kerstmis. Kijk naar de kerstman en zijn rendieren. Het is nu ongeveer wachten op een stel gefrustreerde malloten die het nodig vinden om voor de rechten van die dieren op te komen. Kom op zeg.
Who motivates the motivator?
pi_104325797
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 19:09 schreef Jack_ het volgende:

[..]

Net zoals een kind aan de baard van sinterklaas trekt om te checken of het wel de echte is.
Dat een kind de link legt van zwarte piet - afrikaanse roots : check.
Maar ik ben eigenlijk geen enkel kind tegengekomen dat zwarte piet connect aan de negert uit het koloniale tijdperk.
Tuurlijk gaat een kind nooit zwarte piet linken aan Afrika. Maar als het bv. een Somalische man ziet op straat, kan het kind dat gaan associëren aan zwarte piet. Een kind van 3 weet niet eens waar Afrika ligt.
pi_104325867
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 19:18 schreef hydroven het volgende:

[..]

Tuurlijk gaat een kind nooit zwarte piet linken aan Afrika. Maar als het bv. een Somalische man ziet op straat, kan het kind dat gaan associëren aan zwarte piet.
Stel zoiets zou gebeuren, wat mij nogal onwaarschijnlijk lijkt, maar goed. Wat dan? Is die neger dan beledigd? Nou, wat erg zeg. Ik word dagelijks voor ergere dingen uitgemaakt en interesseert het mij iets? Nee.
Who motivates the motivator?
pi_104325995
quote:
99s.gif Op zondag 13 november 2011 19:20 schreef Spouwerranger het volgende:

[..]

Stel zoiets zou gebeuren, wat mij nogal onwaarschijnlijk lijkt, maar goed. Wat dan? Is die neger dan beledigd? Nou, wat erg zeg. Ik word dagelijks voor ergere dingen uitgemaakt en interesseert het mij iets. Nee.
1) Het kan gebeuren dat een kind dat denkt.
2) Goed dat het voor jou niets uitmaakt, andere personen hebben mogelijk die 'gave' niet en kunnen het moeilijker hebben en dat is logisch, niet iedereen is hetzelfde, iedereen is uniek.
pi_104326282
Ter inspiratie: Sinterklaas en racisme
  zondag 13 november 2011 @ 19:34:38 #21
358887 degraftak2000
Graftak > nimbus
pi_104326455
quote:

Kutvolk.

Sinterklaas O+
  zondag 13 november 2011 @ 20:28:03 #22
348191 Mr.117
I shoot my way out.
pi_104328955
Ik snap de link met slaven ook niet.
Als kind dacht ik altijd dat het werknemers van Sinterklaas waren.
  zondag 13 november 2011 @ 20:33:03 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_104329230
Wat een gejank. Het is 1 groot kinderfeest. Die zoeken zulke shit er helemaal niet achter
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_104329608
Not this shit again. :|W
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_104329720
10000 reacties topic en elk jaar is het even kansloos. Stop er mee. Het is niet racistisch. Laat het gaan.
pi_104330271
quote:
13s.gif Op zondag 13 november 2011 20:33 schreef kanovinnie het volgende:
Wat een gejank. Het is 1 groot kinderfeest. Die zoeken zulke shit er helemaal niet achter
Dit dus.
pi_104332513
Ik kan me voorstellen dat een kind Sinterklaas als dominant figuur ziet, dat maakt op zich niet zoveel uit maar omdat de pieten allemaal zwart zijn kan dat zijn mening over zwarte en witte kinderen wel beïnvloeden, natuurlijk onbewust. Het onderscheid is te groot en erg duidelijk te zien, dat ziet een kind ook.

Ook denk ik dat veel Nederlanders bang zijn om iets uit hun jeugd te verliezen en dat er daarom zo fel op dit soort topics wordt gereageerd.
pi_104333737
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 21:30 schreef 73 het volgende:
Ik kan me voorstellen dat een kind Sinterklaas als dominant figuur ziet, dat maakt op zich niet zoveel uit maar omdat de pieten allemaal zwart zijn kan dat zijn mening over zwarte en witte kinderen wel beïnvloeden, natuurlijk onbewust. Het onderscheid is te groot en erg duidelijk te zien, dat ziet een kind ook.

Ook denk ik dat veel Nederlanders bang zijn om iets uit hun jeugd te verliezen en dat er daarom zo fel op dit soort topics wordt gereageerd.
^O^ Knappe argumentatie
  zondag 13 november 2011 @ 22:14:12 #29
207403 First
overal, altijd de eerste
pi_104334928
quote:

qft.
pi_104335729
quote:

Tuurlijk is Sinterklaas de 'dominante', hij is de chef/baas/bepaald wat er gebeurd. Tis nl zijn feest.
Ja, de kans bestaat dat kinderen de verhouding tussen zwart en blank wat verkeerd gaan bekijken maar ten eerste is zwarte piet allang niet meerde 'dommige negert' maar een volwaardig mens die de sint bij staat, en ten tweede is het de taak van de ouders om een kind bij te brengen dat er, behalve de kleur, geen verschil is tussen zwart en blank.

Ik ben idd bang dat Sinterklaas verdwijnt. Niet noodzakelijk om de discriminatie-kwestie maar temeer omdat dit oer Hollandse feest steeds meer verdrongen wordt door die asociale, hoer-roepende (hohoho) Amerikaanse vet-klep van Coca-Cola.
pi_104336356
Ik vind het nonsens, vroeger was het nog een goedheiligman die arme kinderen wat gaf.
Nu is het zo dat alleen rijke kinderen cadeautjes krijgen omdat alles duurder is.
:r
Ik ben boooos, uhuh SYSTEEM! ♥
pi_104336744
Also. Elvispiet O+ Wegwijspiet... Kom op. Echt. Ze maken van de Pieten een groter circus dan van Sinterklaas zelf.

Want het was wel even de vraag of Sint uberhaupt met Pieten aan zou komen dit jaar :'(!!!
DAT WAS WEL EVEN SPANNEND!!

pi_104336771
Ze zijn gewoon bruin
  zondag 13 november 2011 @ 22:52:57 #34
360619 Guma
Pleasure to meet you.
pi_104336985
Stoppen met zeuren. Net zoiets als beweren dat Lion King vol staat van discriminatie.
pi_104337131
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:22 schreef ABombali het volgende:
Het is geen toeval dat ze zwart en slaaf zijn.
dat is waar.. maar verder moet je er niet teveel aandacht aan besteden. en het zijn niet echt slaven als in slaven, maar slaven als in hulpjes.
There are only 151 Pokémon.
pi_104337150
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2011 22:28 schreef mien-moeke het volgende:

[..]

Tuurlijk is Sinterklaas de 'dominante', hij is de chef/baas/bepaald wat er gebeurd. Tis nl zijn feest.
Ja, de kans bestaat dat kinderen de verhouding tussen zwart en blank wat verkeerd gaan bekijken maar ten eerste is zwarte piet allang niet meerde 'dommige negert' maar een volwaardig mens die de sint bij staat, en ten tweede is het de taak van de ouders om een kind bij te brengen dat er, behalve de kleur, geen verschil is tussen zwart en blank.

Ik ben idd bang dat Sinterklaas verdwijnt. Niet noodzakelijk om de discriminatie-kwestie maar temeer omdat dit oer Hollandse feest steeds meer verdrongen wordt door die asociale, hoer-roepende (hohoho) Amerikaanse vet-klep van Coca-Cola.
Het probleem is niet de machtsverdeling maar de invulling van de macht. Natuurlijk is Zwarte Piet even waardig als Sinterklaas, toch zal hij altijd het hulpje blijven en aangezien alle zwarte pieten zwart zijn zal een kind snel denken wit: baas en zwart: hulpje. Je kunt helaas niet vertrouwen op de ouders, niet elke ouder is in staat om de denkbeelden van zijn of haar kind recht te zetten.

Sinterklaas verdwijnt niet, zulke feesten zijn dynamisch en veranderen met de tijd.
pi_104338876
we moeten ons kapot schamen, dat vind ik.

iemand zei hier dat het een ouroude traditie is, die later verchristelijkt is. nou, laten we hem dan weer ont-christelijken, en ont-slaven ook.
voor die kinderen maakt het natuurlijk niks uit, die kun je ook een sint in een hitler pak voorzetten, vinden ze ook leuk.

wij weten beter, zou ik zeggen.
in amerika had je vroeger blanken die in theatershows als negers verkleed ronddansten. dat zien ze daar nu als racistisch. en terecht. als je daar als zwarte piet gaat rondlopen krijg je waarschijnlijk klappen.

en natuurlijk is het traditie, omdat we het al een tijd zo doen. doe het gewoon anders, dan is het over 50 jaar weer traditie. sint nicolaas kan gewoon sinterklaas zijn, dat haalt de christelijke lading eraf, en de zwarte pieten trek je voor mijn part een zwart pakje aan of gewoon wat roet vlekjes, ook op hun kleren.
maar je gaat ze niet als neger-slaafjes beschilderen met grote rode lippen en pratend als een surinamer, kan echt niet meer vind ik.

zoals iemand als zei, het is een eeuwenoude traditie, van ver voor de slavernij en christendom. dus je kan best de verschijningsvorm aanpassen aan de tijd.
  zondag 13 november 2011 @ 23:50:26 #38
78498 classpc
I don't like change
pi_104338904
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:49 schreef okiokinl het volgende:
we moeten ons kapot schamen, dat vind ik.

iemand zei hier dat het een ouroude traditie is, die later verchristelijkt is. nou, laten we hem dan weer ont-christelijken, en ont-slaven ook.
voor die kinderen maakt het natuurlijk niks uit, die kun je ook een sint in een hitler pak voorzetten, vinden ze ook leuk.

wij weten beter, zou ik zeggen.
in amerika had je vroeger blanken die in theatershows als negers verkleed ronddansten. dat zien ze daar nu als racistisch. en terecht. als je daar als zwarte piet gaat rondlopen krijg je waarschijnlijk klappen.

en natuurlijk is het traditie, omdat we het al een tijd zo doen. doe het gewoon anders, dan is het over 50 jaar weer traditie. sint nicolaas kan gewoon sinterklaas zijn, dat haat de christelijke lading eraf, en de zwarte pieten trek je voor mijn part een zwart pakje aan of gewoon wat roet vlekjes. maar je gaat ze niet als neger-slaafjes beschilderen met grote rode lippen en pratend als een surinamer, kan niet meer vind ik.
Het is wat.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
pi_104339097
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:50 schreef classpc het volgende:

[..]

Het is wat.
ja he..

maandag 14 november 2011 @ 00:01:48 #40
78498 classpc
I don't like change
pi_104339225
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:56 schreef okiokinl het volgende:

[..]

ja he..

[ afbeelding ]
Leuk toch?
pi_104339353
Waarom hoor je Marokkanen (oorspronkelijke zwartepieten) nooit hierover zeiken?
pi_104339555
http://www.websters-onlin(...)ckface&sa=Search#906

quote:
In Dutch and Flemish folklore, Zwarte Piet—"Black Peter"—is a servant of Sinterklaas (Saint Nicholas). In the past, Zwarte Piet was more identified with the chastising of bad children than the rewarding of the good, but both characters have softened since the mid-19th century, and today the 5 December feast of Saint Nicholas is mainly an occasion for giving gifts to children.[87] Originally so named for his being covered with soot from the chimneys he climbed down while performing his duties, Zwarte Piet inherited many of the classic darky icons, contemporaneous with the spread of darky iconography.[88] To this day, holiday revellers in the Netherlands blacken their faces, wear afro wigs and bright red lipstick, and walk the streets throwing candy to passers-by. As at Carnival, some of the actors behave dim-wittedly, or like buffoons, and/or speak mangled Dutch as embodiments of Zwarte Piet.[89] Blackfaced, googly-eyed, red-lipped Zwarte Piet dolls, die cuts and displays adorn store windows alongside brightly packaged and displayed, holiday merchandise.[90]

Accepted without question in the past within a ethnically homogeneous nation, today Zwarte Piet is controversial. Many people continue to enjoy this as a cherished tradition and look forward to his annual appearance, whilst others, especially overseas visitors, see him as a racist caricature[91] that shapes Dutch children's perceptions of black people.[91] [92] As a result of the allegations of racism, some of the Dutch have tried replacing Zwarte Piet's blackface makeup with face paint in alternative colors such as green or purple. This practice, however, has not caught on.[93]
pi_104339747
en het leidje gaat:

want al ben ik zwart als roet, k' meen het wel goed.

niet want al ben ik zwart van het roet.
  maandag 14 november 2011 @ 01:35:52 #46
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104341179
Mensen die haten op pieten :')

Ikzelf als buitenlander heb er nooit problemen mee gehad, want ze gaven me gratis pepernoten/snoep, wrm haten a mens dan?

Als kind vind je pieten sowieso veel bazer dan de sint, en om daar nou homopieten voor terug te krijgen(regenboogpieten), wat voor boodschap geef je kinderen dan :?

Kinderen naar dat soort dingen drijven is m.i. erger dan een rasistische ondertoon bij een cultureel feest, en zoveel feesten in zoveel landen zijn rasistisch.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_104341310
quote:

Kutvolk.

Sinterklaas O+
Onzin. De grootste groep pesters zijn kinderen. Een kind legt die link heus wel
pi_104341434
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 01:35 schreef Drinky het volgende:
Mensen die haten op pieten :')

Ikzelf als buitenlander heb er nooit problemen mee gehad, want ze gaven me gratis pepernoten/snoep, wrm haten a mens dan?

Als kind vind je pieten sowieso veel bazer dan de sint, en om daar nou homopieten voor terug te krijgen(regenboogpieten), wat voor boodschap geef je kinderen dan :?

Kinderen naar dat soort dingen drijven is m.i. erger dan een rasistische ondertoon bij een cultureel feest, en zoveel feesten in zoveel landen zijn rasistisch.
dus je vind een blanke kindervriend met slaafjes minder erg dan dat pieten homo zijn.
okee..

en die regenboogpieten waren ook belachelijk.
als je wilt overbrengen dat pieten zwart zien van de schoorsteen, dan kun je ze gewoon wat roetvlekken geven. dan kan gewoon iedereen piet zijn, wit zwart bruin, maakt niet uit.

dat is wat anders dan helemaal zwart gezicht (en schone kleding) en rode lippen met een surinaams accent.
  maandag 14 november 2011 @ 02:14:42 #49
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104341540
Pieten zijn niet zwart omdat ze schoorstenen beklimmen. Het zijn gewoon moren die de duivel moesten voorstellen, maar nu niet meer. Eerlijk gezegd denk ik dat zwarte piet beter bevorderend is voor het beeld van zwarte mensen, want nu heb je een zwarte die je snoep en cadeaus brengt, ipv je spullen te jatten en je oma in elkaar te slaan
Drinky is een baas
pi_104341648
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 01:48 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Onzin. De grootste groep pesters zijn kinderen. Een kind legt die link heus wel
Kinderen kunnen inderdaad zeer gemeen zijn :'( tot baard en mijtermans ze vriendelijk doch dringend verzoekt om te antwoorden op zijn vraag: "Ben je lief geweest?"
  maandag 14 november 2011 @ 02:52:32 #51
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_104341691
Alsof een kind het ziet alsof ze minder zijn dan de die ouwe blanke op het paard. Het zijn gewoon mensen die voor hem werken toch? Zijn jullie ook allemaal een slaaf van je baas dan? :')

Ga je druk maken om echte problemen. Of ga onderzoeken hoe je negers blank kunt maken zodat wij deze traditie kunnen behouden zonder jullie gezeik _O-
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_104341701
Blanke kinderen die Sinterklaas en Zwarte Piet zien en niets liever willen dan ook Piet zijn.

Dat is erg racistisch.
  maandag 14 november 2011 @ 02:59:07 #53
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_104341707
Aha dus dat is er aan de hand met al die pubers die net doen alsof ze een andere afkomst hebben dan hun blanke huidje ons laat denken.
[/quote]
pi_104342542
Helaas. Kadaffi krijgen we er echt niet mee terug!
pi_104343673
Sinterklaas racistisch? Ja, hij doet misschien aan positieve discriminatie, ik ken geen werkgever die zoveel allochtonen in dienst heeft.
Aequam memento rebus in arduis servare mentem
pi_104343884
quote:

[..]

hahaha

Graag zelfs
Als zwarte piet zijnde (heb het jaren gespeeld voor de kids) kan ik je toch echt meedelen dat ik echt geen marokkaans accent ging gebruiken hoor :')
Diegene die dat wel doet faalt hard, erg hard.
Overigens bespeur ik ook geen accenten bij de pieten bij het sinterklaas programma op TV
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
pi_104343962
Zou wel mooi zijn als ze allemaal voor zouden lezen uit de "Tori van Mattie"
  maandag 14 november 2011 @ 09:52:18 #58
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104344165
Dit gemekker elk jaar. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_104344198
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2011 09:28 schreef Monque het volgende:
Sinterklaas racistisch? Ja, hij doet misschien aan positieve discriminatie, ik ken geen werkgever die zoveel allochtonen in dienst heeft.
Voor 14,99 kan hier jouw opmerking staan!
Of je kan het heel lief vragen.
pi_104344623
het zou me niks verbazen dat die mensen die zo hard roepen dat het een racistisch feest is vroeger als kind zijnde te vaak in de zak mee moesten omdat het irritante kutkinderen waren. wat een gezeik zeg. De doelgroep van het sinterklaasfeest (kinderen) legt helemaal geen link tussen zwarte piet, nikkers en slavernij...

nog even mijn gal spuien: ik word sowieso doodziek van die negers, turken, belgen, provincialen, allochtonen, slaven etc die bij het minste of geringste dat hun niet zint beginnen te zeiken over racisme :o
Voor wat foto's, kijk hier
pi_104344838
quote:
7s.gif Op maandag 14 november 2011 09:39 schreef Ladylike het volgende:

[..]

Als zwarte piet zijnde (heb het jaren gespeeld voor de kids) kan ik je toch echt meedelen dat ik echt geen marokkaans accent ging gebruiken hoor :')
Diegene die dat wel doet faalt hard, erg hard.
Overigens bespeur ik ook geen accenten bij de pieten bij het sinterklaas programma op TV
dat is al een stap, in de jaren 70-80 hadden alle pieten een surinaams accent. en ze waren ook regelmatig gemeen, dreigden met meenemen in de zak naar spanje en slaan met een roe. als kind was ik behoorlijk bang voor zwarte piet.
ook sinterklaas was toen gedeeltelijk een boeman, die kindertjes bang maakte zodat ze braaf zouden zijn uit angst te worden ontvoerd, echt christelijk gedoe toen nog.

dingen veranderen, tijd voor de volgende stap. is helemaal niet erg of gezeik, gewoon aanpassen aan de tijd, doet niets af aan het sinterklaas feest.

ik ben die gasten die altijd lopen te zeiken dat er niks aan mag worden veranderd, zat. het heeft nog steeds racistische ondertoontjes, die moeten eruit, dan is iedereen blij.
  maandag 14 november 2011 @ 10:25:44 #62
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104344886
nee, dan zijn alleen de zeikers blij, ik word daar niet content van van zulke wijzigingen onder de noemer "racisme".
Drinky is een baas
pi_104344924
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:42 schreef SpermaDonor het volgende:
Betogers opgepakt bij intocht Sinterklaas

Wat zouden we met zulke mensen moeten doen?

Oppakken en opsluiten tot 6 december?
Die krijgen met de roe en moeten in de zak mee naar Spanje ;)
pi_104345028
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 09:52 schreef Id_do_her het volgende:
et is sowieso iets van de laatste jaren want kan me niet herinneren dat het eerder constant voor zulke ophef zorgde. :{
pi_104345029
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 10:24 schreef okiokinl het volgende:

[..]

dat is al een stap, in de jaren 70-80 hadden alle pieten een surinaams accent. en ze waren ook regelmatig gemeen, dreigden met meenemen in de zak naar spanje en slaan met een roe. als kind was ik behoorlijk bang voor zwarte piet.
ook sinterklaas was toen gedeeltelijk een boeman, die kindertjes bang maakte zodat ze braaf zouden zijn uit angst te worden ontvoerd, echt christelijk gedoe toen nog.

dingen veranderen, tijd voor de volgende stap. is helemaal niet erg of gezeik, gewoon aanpassen aan de tijd, doet niets af aan het sinterklaas feest.

ik ben die gasten die altijd lopen te zeiken dat er niks aan mag worden veranderd, zat. het heeft nog steeds racistische ondertoontjes, die moeten eruit, dan is iedereen blij.
Wat maakt dat nou uit. Kinderen zijn te jong om dat te snappen.
pi_104346307
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 10:32 schreef amourette het volgende:

[..]

Wat maakt dat nou uit. Kinderen zijn te jong om dat te snappen.
het is disrespectvol naar onze donkere medemens.
pi_104346350
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 10:25 schreef Drinky het volgende:
nee, dan zijn alleen de zeikers blij, ik word daar niet content van van zulke wijzigingen onder de noemer "racisme".
of jij bent nu de zeikert?
  maandag 14 november 2011 @ 11:40:42 #68
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_104346869
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:21 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Wat is er precies 'disrespectvol' aan?

Het woord alleen al. :')
Gourmetten of steengrillen?
pi_104347021
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:21 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Afgelopen zaterdag in Utrecht gekeken bij de aankomst van Sinterklaas. Ik vond het erg leuk dat er zoveel 'donkere medemensen' waren, met hele vrolijke kindjes die het een heel fijn feest vonden. Ik heb niet het idee dat die 'donkere medemens' die link leggen, of deze zo zwaar opvatten. Erg leuk om bij zo'n aankomst te zijn, overal vrolijke gezichtjes. Van Marokkaanse kindjes, van Antilliaanse kindjes, van Nederlandse kindjes en van Chinese kindjes. En van de ouders.
pi_104347492
Zwarte Piet is al van voor de zwarte slavenhandel en was in de middeleeuwen een naam voor de duivel.

Mensen die hun eigen racisme op Sinterklaas projecteren :')
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  maandag 14 november 2011 @ 12:17:45 #71
353705 Smack-a-jack
and smoke some crack!
pi_104347934
rot op joh. Sinterklaas heeft zwarte hulpjes genaamd piet. Hoeveel negers ken jij genaamd piet?

We leren kinderen dat het door het roet komt.. Het zijn van die idioten die alles voor ons verpesten onder het mom van racisme.. Negerzoenen hebben ze van ons afgepakt nu ook zwarte piet? what next? negers worden geweerd uit gevangenissen omdat dat racistisch is?
Alle rechten voorbehouden.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen etc.
  maandag 14 november 2011 @ 12:24:17 #72
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104348140
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:22 schreef okiokinl het volgende:

[..]

of jij bent nu de zeikert?
tegen de huidige orde aanschoppen is zeiken, niet andersom
Drinky is een baas
pi_104348546
Ik dacht toen ik klein was dat piet zwart was door de schoorsteen. :@
pi_104348944
Ik vind dit gewoon een of ander slap excuus,zodat de ''zwarte'' onder ons,weer in de punt van de aandacht staan.
Ik vond het al te ver gaan,dat ze negerzoenen onder racisme verstonden.
Moet ik nu dan ook gaan klagen over de term ''blanke vla''?

Misschien moeten de meesten zich eens druk gaan maken over het spreken van de nederlandse taal,ipv dit soort onzin.
pi_104352449
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 10:24 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Het uiterlijk van zwarte piet is nou eenmaal niet zo makkelijk aan te passen :)
als nou gewoon die kinderen geleerd wordt dat het roet is, en wij neger-pieten ook een laagje "vuil" op smeren, maken die witte randjes rond de ogen meteen niets meer uit :D
die pruiken mogen idd af en dan is het plaatje compleet :Y

mijn kleine is pas 5 maar die heeft verdomd goed door dat het schminck is :D
door de gekleurde pieten geen make-up op te doen versterken wij het discriminatiegevoel alleen maar.
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
pi_104353571
Ach, de gemiddelde rap videoclip beschadigt het imago van de getinte medemens volgens mij veel meer dan de goedlachse zwarte piet. Zwarte Piet zingt tenminste nog: "Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed!"

Dat kun je afdoen als racistische zin, maar dat is iets dat je beter kunt horen dan "Money... blabla... shoot you down... bla bla... gun.... blingbling..."
pi_104353606
Moeten we gekleurde pieten dan wit schminken?

Ik ben voor Def Rhymes als witte Piet!
pi_104354053
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 11:40 schreef Silenus het volgende:

[..]

Wat is er precies 'disrespectvol' aan?

Het woord alleen al. :')
het gaat over het slavernij verleden van nederland, en hun verleden als slaven.
snap je toch wel..
  maandag 14 november 2011 @ 15:37:23 #79
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_104354082
Toen ik 4 was en voor het eerst een neger had gezien riep ik zwarte piet ! Ja weet ik veel.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_104354188
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 12:17 schreef Smack-a-jack het volgende:
rot op joh. Sinterklaas heeft zwarte hulpjes genaamd piet. Hoeveel negers ken jij genaamd piet?

We leren kinderen dat het door het roet komt.. Het zijn van die idioten die alles voor ons verpesten onder het mom van racisme.. Negerzoenen hebben ze van ons afgepakt nu ook zwarte piet? what next? negers worden geweerd uit gevangenissen omdat dat racistisch is?
jaja, hoe komt ie dan aan zo'n zwart gezicht met rode lippen, maar wel schone kleren?
geef dan pieten, blank, zwart of bruin, flink wat roetvegen op hun gezicht en kleding, dan gaan we gewoon gezellig door met sinterklaas vieren. doet helemaal niets af aan het feest.

en dat je kinderen leert dat het van het roet komt, is ook al een eerdere stap om het minder racistisch te maken. was jij vroeger natuurlijk ook tegen geweest..
pi_104354215
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2011 12:24 schreef Drinky het volgende:

[..]

tegen de huidige orde aanschoppen is zeiken, niet andersom
vasthouden aan racistische trekjes omdat het ' traditie' is, dat is zeiken.
  maandag 14 november 2011 @ 16:57:13 #82
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104357201
Je zal maar nooit kadootjes hebben gehad van de Sint. Dan krijg je dit soort trauma's.

[ Bericht 91% gewijzigd door Inlognaam op 14-11-2011 17:05:19 ]
Ook hoi !
pi_104357340
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:41 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Zeiken is vanuit je calimero onderbuik schoppen tegen een kinderfeest.
pi_104358940
quote:
9s.gif Op maandag 14 november 2011 17:00 schreef Specularium het volgende:

[..]

Zeiken is vanuit je calimero onderbuik schoppen tegen een kinderfeest.
kindertjes racistische dingen leren en dat dan goedpraten is zeiken.
  maandag 14 november 2011 @ 17:38:10 #85
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104359037
Dit topic. :')_
  Trouwste user 2022 maandag 14 november 2011 @ 17:59:43 #86
7889 tong80
Spleenheup
pi_104359923
Sinterklaas rascistisch :?

Ken geen werkgever met meer allochtonen in dienst.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  maandag 14 november 2011 @ 18:02:01 #87
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_104360028
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 17:35 schreef okiokinl het volgende:

[..]

kindertjes racistische dingen leren en dat dan goedpraten is zeiken.
Wat is er racistisch aan een werkgever die cadeaus geeft aan kinderen en om dat in goede banen te begeleiden allemaal donkere mensen in dienst heeft? :)

Kan zijn dat ik niet snel reageer, ik ga mezelf even druk maken om de filmtitel "White Men Can't Jump". Generaliserende vuilakken, zal vast een neger zijn geweest die daar mee kwam! ;(
[/quote]
pi_104360193
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 15:19 schreef dedeurkruk het volgende:
Ach, de gemiddelde rap videoclip beschadigt het imago van de getinte medemens volgens mij veel meer dan de goedlachse zwarte piet. Zwarte Piet zingt tenminste nog: "Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed!"

Dat kun je afdoen als racistische zin, maar dat is iets dat je beter kunt horen dan "Money... blabla... shoot you down... bla bla... gun.... blingbling..."
Is het geen vorm van perceptie? De ene gaat een videoclip heel schofferend vinden, terwijl de andere het juist ziet als een verrijking van een subcultuur.

En het materialistisch tintje van zo'n videoclip is toch om te tonen hoe goed dat ze het hebben, dan hun (over)grootouders?

M.a.w. denk dat dit enkel te maken heeft met perceptie.
  maandag 14 november 2011 @ 18:09:55 #89
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_104360362
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 18:18 schreef SpermaDonor het volgende:
Ieder jaar in November komt Sinterklaas weer met zijn pakjesboot 12 Nederland binnen gevaren.
Sinds de laatste jaren zijn er ook vaak discussies of sinterklaas met zijn "zwarte" hulpjes racistisch zou zijn.

Zoals ieder kind weet is zwarte piet gewoon zwart van het roet van de schoorsteen.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  maandag 14 november 2011 @ 18:25:28 #90
78498 classpc
I don't like change
pi_104361030
quote:

[..]

Jij bent zelf gewoon een dikke racist omdat jij dit soort dingen in een traditie wilt zien. Zwarte piet is nooit racistisch geweest.

Zwarte piet is zwart van het roet omdat hij door de schoorstenen heen kruipt.
pi_104364101
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2011 09:28 schreef Monque het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 09:52 schreef Id_do_her het volgende:
pi_104367762
Pipi Langkous zou ook al racistisch zijn. :D
  maandag 14 november 2011 @ 20:32:42 #93
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104368506
quote:

Ik vind dat mensen zich niet zo moeten aanstellen en van sinterklaas af moeten blijven.
Dat gelul ieder jaar weer is te treurig voor woorden, moeten we overal aanstoot aan nemen?
Oh oh oh wat leven we toch in een incorrect en intolerant land.. ja als je NL'er bent wel onderhand ja.
The truth was in here.
pi_104378159
ga het maar eens aan een toerist uitleggen, of op youtube black pete intoetsen, dan zie je hoe niet-nederlanders onze fijne traditie bezien.

laten we gewoon hier naar teruggaan, toen zwarte piet er nog niet was , maar sinterklaas op kinderfeestjes werdt begeleid door... de duivel.

en in canada:

frankrijk:

in de alpen:

quote:
Vanuit christelijk perspectief is Piet de bedwongen satan, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool). Een duivel als knecht van Sinterklaas is nog duidelijk te zien in de Oostenrijkse Sinterklaastradities. Hier wordt Sinterklaas begeleid door een Krampus of een Percht die behoorlijk angstaanjagende duivelse uiterlijkheden hebben en luidruchtig door de straten slepen met kettingen.

Volgens het Meertens Instituut was Zwarte Piet oorspronkelijk niet zwart, maar blank. Hij heette Jan de Knecht.[3] In Duitsland heeft Sinterklaas ook maar één knecht. Hij heet daar Knecht Ruprecht en is van oorsprong blank. Frankrijk kent ook maar één blanke knecht van Sinterklaas, genaamd Le Père Fouettard.[4]

Ook de knechten van Sinterklaas in andere landen zijn vaak als duivel afgebeeld (soms met hoorns van dieren (bokken)), bijvoorbeeld de Krampus, dit komt overeen met de onderdrukking van de voorchristelijke godheden. De eens almachtige godheid werd als knechtje of slaaf van de Sint beschouwd, een manier om de heidense bevolking te kerstenen.
grappig he, dat wij de duivel hebben vervangen door een neger.
pi_104378362
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 20:32 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik vind dat mensen zich niet zo moeten aanstellen en van sinterklaas af moeten blijven.
Dat gelul ieder jaar weer is te treurig voor woorden, moeten we overal aanstoot aan nemen?
Oh oh oh wat leven we toch in een incorrect en intolerant land.. ja als je NL'er bent wel onderhand ja.
Helemaal mee eens. Handen af van Sinterklaas.
pi_104378622
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 22:48 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Handen af van Sinterklaas.
Alles is (bijna) relatief. Je kan nooit zeker weten dat Sinterklaas binnen x aantal jaren nog bestaat en dat er misschien en andere feest(en) zullen plaatsvinden. Hetzelfde met Kerstmis, Pasen, enz....
pi_104379579
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 22:53 schreef hydroven het volgende:

[..]

Alles is (bijna) relatief. Je kan nooit zeker weten dat Sinterklaas binnen x aantal jaren nog bestaat en dat er misschien en andere feest(en) zullen plaatsvinden. Hetzelfde met Kerstmis, Pasen, enz....
Dat is zo. Maar daarom mag ik nog wel hopen dat deze traditie blijft bestaan en niet verpest gaat worden door mensen die er een politieke agenda op na houden. Want het is een kinderfeest en het hoort bij de Nederlandse cultuur en laat mensen dat nu eens gewoon met rust laten.
pi_104381016
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 22:44 schreef okiokinl het volgende:
ga het maar eens aan een toerist uitleggen, of op youtube black pete intoetsen, dan zie je hoe niet-nederlanders onze fijne traditie bezien.

laten we gewoon hier naar teruggaan, toen zwarte piet er nog niet was , maar sinterklaas op kinderfeestjes werdt begeleid door... de duivel.
[ afbeelding ]

en in canada:

[ afbeelding ]

frankrijk:

[ afbeelding ]

in de alpen:

[ afbeelding ]

[..]

grappig he, dat wij de duivel hebben vervangen door een neger.
Vergeet dan ook niet te vermelden dat de sint oorspronkelijk uit turkije kwam.
pi_104381055
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 23:44 schreef blek het volgende:

[..]

Maar de discussie over de islam en slavernij zal je wel willen vermijden vemoed ik.
pi_104382188
quote:

[..]

sint nicolaas wel, de traditie van het feest is veel ouder, en heidens. de christenen hebben, zoals ze dat met alle feesten deden, het vervangen door christelijke verering. net zoals mid-winter kerstmis werd, en lente pasen.

maar okee, er is meer over te zeggen dan alleen maar het racistische puntje. er zijn meer verklaringen te vinden over waar piet vandaan komt, een italiaanse schoorsteenveger las ik ook, een vrijgekochte slaaf (dat zou het natuurlijk wel beter maken dan een echte slaaf), moorse piraten die kinderen van de kust ontvoerden (vandaar ook dat ze met de boot komen)..
niemand weet het eht zeker.

wat overblijft is wat het nu, in 2011, lijkt. en het lijkt verdacht veel, voor een buitenstaander, op iets racistisch, is gewoon een feit. makkelijk te verhelpen door die pieten niet meer volledig zwart te schilderen met rode lippen en oorbellen en een accent, maar gewoon roetvlekken te geven van de schoorsteen. snap niet warom dat zo moeilijk is, voelt niemand zich meer beledigd, en is onze traditie gewoon weer wat geevolueerd, zoals dat door de eeuwen heen constant is gebeurd.
pi_104382264
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 23:45 schreef blek het volgende:

[..]

Maar de discussie over de islam en slavernij zal je wel willen vermijden vemoed ik.
nee hoor, dat deden ze volop.
  dinsdag 15 november 2011 @ 01:35:16 #102
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104383348
quote:

[..]

Ga de KFC trollen neger :')
Drinky is een baas
pi_104383698
quote:
13s.gif Op dinsdag 15 november 2011 01:35 schreef Drinky het volgende:

[..]

Ga de KFC trollen neger :')
schattig hoor.
pi_104383711
Soms vind ik je best intelligent overkomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De faling van dit topic is daarom ook van topniveau!
pi_104384712
  dinsdag 15 november 2011 @ 08:19:37 #106
179024 Huppelmuts
Ja...nou...NEE dus!
pi_104384721
Hier een negroïde sinterklaas die ook nog een halve hitlergroet brengt

http://www.rockpalace.com/
If God was a woman, wouldn't sperm taste like chocolat?
[b]AirwiN schreef [/b]
De posts van Huppelmuts onderscheiden zich toch al door hun grammaticale correctheid en scherpe spitsvondigheden? Daar heb je geen UI voor nodig om ze te herkennen.
  dinsdag 15 november 2011 @ 08:49:48 #107
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104385096
quote:
16s.gif Op dinsdag 15 november 2011 02:48 schreef Phantomesse het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar sluit ik me bij aan.
pi_104393018
En dan komt hij ook nog.....
pi_104393232
quote:
16s.gif Op dinsdag 15 november 2011 02:48 schreef Phantomesse het volgende:

SPOILER
heb je t tegen mij? :)
pi_104395628
wat een gedoe hier,het is weet ik hoelang zo als het nu is,
Is het niet pim fortuyn,is het wel theo van gogh,is het die niet,is t geert wilders wel,en nu is t weer sinterklaas,kom op ey,wat kunnen mensen hier moeilijk over doen.
Zowieso overal zie je er mensen om klagen,of het nou negers,turken,marokanen of weet ik wat zijn,allemaal klagen ze.
T gaat zelfs zo ver,dat ik een turk wel eens turk noemde,en ie werd kwaad,of bij een neger.janou
Wil niet dicrimineren,maar verkas dan terug naar je eventuele geboorteland,en val de nederlandse maatschappij hier niet mee lastig,laat staat kleine kinderen,die niet beter weten dat zwarte piet,zwart is,van het zogenaamde roet dan he.
en wat ik al zei,de meeste moeten zich eerst druk maken om het fatsoendelijk nederlands te kunnen spreken.
pi_104395875
en als een imam een homo discrimineert of nederlanders als minderwaardig ziet, dan sta jij weer op je kop, toch?

jullie interesseerd het gewoon niet omdat je aan de kant staat die er geen last van heeft.
pi_104396097
Volgens mij is dat hun cultuur,en we leven hier in nederland,niet in hun land/cultuur,dus is maar een woord voor; aanpassen.
Net zoals wij dat zouden moeten doen in afrika,turkije,marokko etc.

Ze staan alleen maar voor hun eigen ding open,en helaas werkt dat niet.
BV; probeer eens een kerk in turkije te bouwen,dan heb je een houten kaak,maar hier,hebbe ze wel moskees etc,want zoude we die niet hier bouwen,is het weer racisme,ze moeten niet zeiken!

En ik weet dat veel mensen hier het mee oneens zijn,butt they are taking over the world.
is het niet met aanslagen,dan wel met ander geneuzel
  dinsdag 15 november 2011 @ 15:23:02 #113
37248 BertV
Klei indiaan
pi_104396191
quote:

Ik zou het eerder positieve discriminatie noemen. 100% van je medewerkers uit minderheden laten bestaan.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_104399756
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:23 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik zou het eerder positieve discriminatie noemen. 100% van je medewerkers uit minderheden laten bestaan.
nog een reden om ertegen te zijn; het discrimineert ook nog eens blanken. of mogen die soms geen piet zijn? ;(
  dinsdag 15 november 2011 @ 16:57:23 #115
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104399802
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:56 schreef okiokinl het volgende:

[..]

nog een reden om ertegen te zijn; het discrimineert ook nog eens nederlanders.
jij had zeker echt een kutjeugd zonder Sinterklaas? Schuif je totaal gefaalde opvoeding ff niet op de normale Nederlanders af ok?
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_104399868
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 15:20 schreef Twijfel90 het volgende:
Volgens mij is dat hun cultuur,en we leven hier in nederland,niet in hun land/cultuur,dus is maar een woord voor; aanpassen.
Net zoals wij dat zouden moeten doen in afrika,turkije,marokko etc.

Ze staan alleen maar voor hun eigen ding open,en helaas werkt dat niet.
BV; probeer eens een kerk in turkije te bouwen,dan heb je een houten kaak,maar hier,hebbe ze wel moskees etc,want zoude we die niet hier bouwen,is het weer racisme,ze moeten niet zeiken!

En ik weet dat veel mensen hier het mee oneens zijn,butt they are taking over the world.
is het niet met aanslagen,dan wel met ander geneuzel
jaja, en dat is ook een goede zaak wou je zeggen, dat christenen in turkije worden gediscrimineerd? en realiseer je ook dat vele turken wegvluchten uit turkije omdat ze daar niet met hoofdoekjes mogen werken of studeren.
pi_104400568
Nee

[ Bericht 90% gewijzigd door HeatWave op 15-11-2011 17:16:49 ]
Op een dag drink je geen bier meer.
Dan drink je Grolsch!!
pi_104404557
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 16:57 schreef HeatWave het volgende:

[..]

jij had zeker echt een kutjeugd zonder Sinterklaas? Schuif je totaal gefaalde opvoeding ff niet op de normale Nederlanders af ok?
oh ja dat is het natuurlijk.
pi_104407093
De vraag zou wat mij betreft overigens niet moeten zijn of Sinterklaas racistische trekjes heeft, maar wat daar vandaag nog de intentie van is.

Want dat Sinterklaas racistische trekjes heeft lijkt mij, afhankelijk van wat je als racisme definieert, een feit.

Het is echter een traditie uit andere tijden, toen de zaken nu eenmaal waren zoals ze waren. Het lijkt me vrij aannemelijk dat de huidige Sinterklaastraditie geen racisme beoogt en geen intentie heeft om mensen te kwetsen.

Het feit dat mensen van bepaalde afkomst, die nu toevallig in dit land wonen waar dit al heel lang traditie is, zich hierdoor gekwetst kunnen voelen mag geen redenen zijn dit aan te passen.

Okiokinl, ben je ook een uitzendverbod voor Pipi Langkous :')?
pi_104425270
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:55 schreef Ludd het volgende:
De vraag zou wat mij betreft overigens niet moeten zijn of Sinterklaas racistische trekjes heeft, maar wat daar vandaag nog de intentie van is.

Want dat Sinterklaas racistische trekjes heeft lijkt mij, afhankelijk van wat je als racisme definieert, een feit.

Het is echter een traditie uit andere tijden, toen de zaken nu eenmaal waren zoals ze waren. Het lijkt me vrij aannemelijk dat de huidige Sinterklaastraditie geen racisme beoogt en geen intentie heeft om mensen te kwetsen.

Het feit dat mensen van bepaalde afkomst, die nu toevallig in dit land wonen waar dit al heel lang traditie is, zich hierdoor gekwetst kunnen voelen mag geen redenen zijn dit aan te passen.

Okiokinl, ben je ook een uitzendverbod voor Pipi Langkous :')?
fijn dat je onderkent dat het racistisch is, in essentie.
maar of het geen intentie heeft om iemand te kwetsen, betekend nog niet dat het geen mensen kwetst.

stel, even een verzonnen voorbeeld, dat duitsland geen zwarte piet had, maar een gemene jacob, compleet met grote neus en enge kop, vroeger bedoeld als enge jood. en dat de duitsers dan in 2011 daar mee doorgaan, maar de kindertjes vertellen dat ie een grote neus heeft omdat ie die altijd stoot in de schoorsteen. denk je dat joodse mensen dat wat uitmaakt?

en wat voor een racistische trekjes heeft pipi langkous?
pi_104425423
Gemene jacob, gemene jacob, slaapt gij nog? Slaapt gij nog?
pi_104425525
In before de regenboogpieten :)
pi_104425569
Ik snap niet dat chinezen toen niet geprotesteerd hebben vanwege die gele Piet!
  woensdag 16 november 2011 @ 09:22:49 #124
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104426835
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:05 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Vast wel.
  woensdag 16 november 2011 @ 09:24:19 #125
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104426863
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 19:05 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Waarom anders zou je je zo verzetten tegen iets dat een normaal kind een paar jaar als het hoogtepunt van het jaar heeft meegemaakt. Een periode van spanning en plezier?

Dat haat je alleen als jij als enige geen cadeautjes kreeg, daar kunnen de kindjes anno nu niets aan doen hoor, hoef je niet met je zure kop dat te willen verpesten :).
Get woke, go broke!
pi_104431543
quote:
13s.gif Op woensdag 16 november 2011 07:21 schreef dedeurkruk het volgende:
Of leverpatienten.
  woensdag 16 november 2011 @ 13:37:05 #127
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104433807
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:24 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Waarom anders zou je je zo verzetten tegen iets dat een normaal kind een paar jaar als het hoogtepunt van het jaar heeft meegemaakt. Een periode van spanning en plezier?

Omdat ie dermate veel last heeft van het feit dat de voorvaderen van zn voorvader leefden ten tijde van de slavernij, dat ie nu niet logisch meer kan nadenken.

En dat zwarte Piet dus zwart genoemd wordt, terwijl het eigenlijk een geschminkte blanke is. Derhalve zou zwarte Piet dus Roetmop genoemd moeten worden, want het is toch een grap dat een blanke zwart is door de roet.

Ik stel voor dat we de gekleurde medemens die moeite heeft met Sinterklaas en zwarte Piet een enkeltje oorspronkelijke vaderland geven, zonder behoud van uitkering. Stelletje verkrachter, gangsters en weet ik veel wat. Zie de videoclips behorende bij neger/rapmuziek
Ook hoi !
pi_104434702
Hou toch eens op met roetmopperen!
pi_104442809
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 00:20 schreef okiokinl het volgende:

[..]

sint nicolaas wel, de traditie van het feest is veel ouder, en heidens. de christenen hebben, zoals ze dat met alle feesten deden, het vervangen door christelijke verering. net zoals mid-winter kerstmis werd, en lente pasen.

maar okee, er is meer over te zeggen dan alleen maar het racistische puntje. er zijn meer verklaringen te vinden over waar piet vandaan komt, een italiaanse schoorsteenveger las ik ook, een vrijgekochte slaaf (dat zou het natuurlijk wel beter maken dan een echte slaaf), moorse piraten die kinderen van de kust ontvoerden (vandaar ook dat ze met de boot komen)..
niemand weet het eht zeker.

wat overblijft is wat het nu, in 2011, lijkt. en het lijkt verdacht veel, voor een buitenstaander, op iets racistisch, is gewoon een feit. makkelijk te verhelpen door die pieten niet meer volledig zwart te schilderen met rode lippen en oorbellen en een accent, maar gewoon roetvlekken te geven van de schoorsteen. snap niet warom dat zo moeilijk is, voelt niemand zich meer beledigd, en is onze traditie gewoon weer wat geevolueerd, zoals dat door de eeuwen heen constant is gebeurd.
Pieten vervangen voor duivelse wezens lijkt mij toch leuker.
signatuurloos
pi_104448580
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 09:24 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Dat haat je alleen als jij als enige geen cadeautjes kreeg, daar kunnen de kindjes anno nu niets aan doen hoor, hoef je niet met je zure kop dat te willen verpesten :).
k krijg anders altijd supervette kadotjes van sint en piet hoor. zelfs mooiere dan jou want piet vind zichzelf ook wel een beetje racistisch dus die is het helemaal met me eens.
pi_104463679
quote:

[..]

Alleen toen Nicolaas geboren werd lag Myra niet in Turkije.

Het enige racistische aan Sinterklaas is dat blanke kinderen, met meestal rijkere ouders, doorgaans duurdere cadeautjes krijgen. Zwarte piet is zwart omdat hij steeds de schoorsteen heen en weer moet en daar nou eenmaal veel roet zit. Roet is zwart, daar doe je niets aan. Verder leggen kinderen de link tussen zwarte piet en negers totaal niet (omdat ze weten dat het blanke mensen zijn met roet in hun gezicht). Waarom mensen hier ieder jaar weer over willen discussiëren is mij een raadsel.
Wie zijn doel voorbijstreeft, mist het evenzeer als hij, die het niet bereikt
pi_104464110
quote:
13s.gif Op woensdag 16 november 2011 07:21 schreef dedeurkruk het volgende:
Die waren juist blij dat ze ook eens werden betrokken bij het feest. Normaal leveren ze alleen het speelgoed, nu kwamen ze ook echt eens op de voorgrond!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_104464115
Hij zit wel altijd op een wit paard ook nog.
  donderdag 17 november 2011 @ 05:45:05 #134
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_104464135
Waarom zeikt iedereen dat pieten slaven zouden zijn? Ik heb nog nooit een zwarte piet met een slavenketting om gezien, of sinterklaas een piet zweepslagen zien geven. Dus hoezo zijn het dan slaven? Volgens mij zijn pieten gewoon hele aardige mensen die sinterklaas vrijwillig helpen met zijn zware taak.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_104464137
Een geweldig volksfeest misbruiken voor je eigen waanzinnige politieke denkbeelden. :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 17 november 2011 @ 08:17:03 #136
125061 Koenholio
*O* Adenine, Thymine,..
pi_104464710
Als Sinterklaas, een jaarlijks terugkerend feest, zo'n racistisch beeld zou vormen bij kinderen als hier door sommigen wordt beweerd, zouden we dan niet één van de meest racistische kinderen/mensen op aarde moeten hebben? :') Het tegendeel is waar volgens mij.
Guanine en Cytosine! *O*
pi_104464744
Als kind had ik veel respect voor de zwarte pieten, dat in samenhang met het verhaal eromheen geloof ik niet dat het racistisch is.

Ik denk ook dat als je het als racistisch bestempelt dat komt omdat er zo'n taboe in Nederland bestaat op het potentieel (gewild of ongewild) beledigen van niet-Nederlanders en er sommige mensen zijn die in elk hoekje wel een stuk discriminatie of racisme ondervinden. Zal ik een Nederlands blank gezin aanspreken met: jouw mensen, zal hij .. denk ik dan.. geen idee hebben wat ik precies bedoel, maar bij andere mensen die er nogal om bekend staan te frauderen met "racisme" zullen ze meteen denken dat het een racistische opmerking is.

[ Bericht 34% gewijzigd door trekeennummertje op 17-11-2011 08:38:32 ]
  donderdag 17 november 2011 @ 10:04:05 #138
78498 classpc
I don't like change
pi_104466738
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 19:49 schreef okiokinl het volgende:

[..]

k krijg anders altijd supervette kadotjes van sint en piet hoor. zelfs mooiere dan jou want piet vind zichzelf ook wel een beetje racistisch dus die is het helemaal met me eens.
Nu wordt het gewoon zielig :') .
  donderdag 17 november 2011 @ 14:18:39 #139
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104474608
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 05:45 schreef Maanvis het volgende:
Waarom zeikt iedereen dat pieten slaven zouden zijn? Ik heb nog nooit een zwarte piet met een slavenketting om gezien, of sinterklaas een piet zweepslagen zien geven. Dus hoezo zijn het dan slaven? Volgens mij zijn pieten gewoon hele aardige mensen die sinterklaas vrijwillig helpen met zijn zware taak.
Ja, alleen niet voor sommige gekleurde medemensen. Maar die kun je het ook niet kwalijk nemen; zij kunnen er ook niets aan doen dat ze een te weinig ontwikkeld brein hebben.
Ook hoi !
pi_104474748
quote:
18s.gif Op donderdag 17 november 2011 05:47 schreef El_Matador het volgende:
Een geweldig volksfeest misbruiken voor je eigen waanzinnige politieke denkbeelden. :')
  donderdag 17 november 2011 @ 14:30:44 #141
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104474959
quote:
2s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:24 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

IN een land waar je vrijwillig bent gaan wonen terwijl de traditie al eeuwen terug gaat....
Get woke, go broke!
pi_104474985
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:30 schreef HeatWave het volgende:

[..]

IN een land waar je vrijwillig bent gaan wonen terwijl de traditie al eeuwen terug gaat....
Dat dus. Wat een waanzin om dit leuke feest over de politieke boeg te gooien.
Beetje min vind ik het.
pi_104475624
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 10:04 schreef classpc het volgende:

[..]

Nu wordt het gewoon zielig :') .
vond je niet grappig? he jammer.

zwarte piet stamt uit begin 19de eeuw, de sinterklaas traditie stamt uit minstens 1300, en de oorsprong van het feest is al van ver voor de komst van het christendom.
zwarte piet is een rare toevoeging uit onze koloniale tijd. die man wordt traditioneel toegezongen in liedjes over stoomboten, hoe oud denk je dat dat is dan, lol? eeuwen?

en het is gewoon een feit dat zwarte piet vroeger een neger voorstelde, hoe hard je nu ook probeert er een schoorsteenkruiper van te maken. (die dan trouwens waarschijnlijk in zn blootje door de schoorsteen pruipt? want hoe blijven zn kleren zo schoon anders? )
ook snap ik niet hoe hij rode lippen van de schoorsteen krijgt.

nogmaals, we hoeven helemaal geen feesten te verpesten. als al die kindertjes toch wel weten dat er een blanke onder zit, maak piet dan gewoon iemand met flink wat roetvlekken, en niet een verkapte neger. simpel.
pi_104475709
trouwens, dit deed de sint vroeger ook. :)

pi_104476004
en nog maar eens een stukje over andere landen:

Het Sinterklaasfeest wordt in verschillende vormen in heel Europa gevierd van Frankrijk tot Bulgarije en van Italië tot Oekraïne. In het Noord-Franse Lotharingen wordt het Sinterklaasfeest gevierd op 6 december. Sint Nicolaas is de beschermheilige van deze streek. De hulp van Sinterklaas heet Père Fouettard (de zweepvader) en is een roodharige man met een woeste rode baard en een grote mantel met hoofdkap. Père Fouettard heeft drie kinderen afgeslacht en Sinterklaas heeft deze kinderen weer tot leven gebracht, waarna Père Fouettard de hulp van Sinterklaas werd. Père Fouettard strafte stoute kinderen met de zweep (tegenwoordig geeft hij in dat geval een zweepje aan het kind).

In het Duitstalige deel van Zwitserland heet hij St. Nikolaus of Samichlaus of Santiglaus en zit hij op een ezel. De hulp heet Schmutzli. Er worden rijmpjes opgezegd in plaats van liedjes gezongen en hij komt niet uit Spanje, maar uit het bos. In Oostenrijk viert men het feest van Nicolo, z'n helpers heten krampussen en zien eruit als duivels.

In de Duitse stad Bremen vieren de kinderen op 6 december het feest van Sünnerklaas. Een Zwarte Piet is er niet bij. De kinderen lopen van winkel tot winkel, waarbij ze liedjes zingen en rijmpjes opzeggen. Daarvoor krijgen ze cadeautjes. Vroeger waren deze liedjes in het Nederduits, maar sinds de jaren 60 van de 20ste eeuw verdween deze traditie en zongen ze voortaan in het Duits.

In Tsjechië verkleden kinderen zich in trio's als Sinterklaas, de duivel en een engel, en gaan ze op de avond van 5 december van deur tot deur om liedjes te zingen voor de bewoners. Hun beloning is snoepgoed.

De manier waarop Sinterklaas aankomt, verschilt in de verschillende landen. Maar het is bijna altijd in een of andere vorm van een processie van een heilige, zoals die bekend is uit het katholieke geloof. De oudste intocht per boot is die van Bari, die sinds 1087 jaarlijks plaatsvindt. In de Duitse gemeente Blomberg is Sinterklaas sinds 1965 al een begrip. Deze zogenaamde Blombergse Sinterklaas is overgewaaid uit Nederland. In de grensgebieden wordt op sommige plekken ook het Sinterklaasfeest gevierd.
  donderdag 17 november 2011 @ 15:02:15 #146
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104476022
Boeiend, andere landen zijn geen Nederland.
Get woke, go broke!
pi_104476663
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:53 schreef okiokinl het volgende:

[ afbeelding ]
"wie zoet is krijgt lekkers
wie stout is de roe"

je kunt niet zeggen dat die kindertjes niet gewaarschuwd zijn :N
  donderdag 17 november 2011 @ 15:22:29 #148
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104476681
quote:
10s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:22 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

"wie zoet is krijgt lekkers
wie stout is de roe"

je kunt niet zeggen dat die kindertjes niet gewaarschuwd zijn :N
Spanking, er zijn mensen die er voor betalen :').
Get woke, go broke!
pi_104476872
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:22 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Spanking, er zijn mensen die er voor betalen :').
Maar dat is Sinterklaasfeest voor boven de 18 O+
pi_104477182
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:02 schreef HeatWave het volgende:
Boeiend, andere landen zijn geen Nederland.
ik vond het wel interessant. :)
wel grappig, zit bijvoorbeeld een bulgaar even op te zoeken, over sinterklaas.
hmm, hulpje is de duivel, ontvoerde kinderen, geeft kinderen met zwep, is onderworpen door sinterklaas,
in nederland is het een neger....wtf?
pi_104477202
Negers die niet werken zijn lui en belastingparasieten. Negers die wél werken is racisme. :')
  donderdag 17 november 2011 @ 15:36:32 #152
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104477208
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:28 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar dat is Sinterklaasfeest voor boven de 18 O+
Wil jij mijn surprise openmaken? B-).
Get woke, go broke!
pi_104477759
quote:
6s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:36 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Wil jij mijn surprise openmaken? B-).
Dat wordt een enkele reis naar Spanje, stout jongetje }:|
En nee, niet naar een Club Med :N
  donderdag 17 november 2011 @ 15:51:43 #154
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104477789
quote:
10s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:50 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat wordt een enkele reis naar Spanje, stout jongetje }:|
En nee, niet naar een Club Med :N
Hoe gokte je dat het een reisje zou zijn met zijn 2en? :@.
Get woke, go broke!
  donderdag 17 november 2011 @ 15:55:06 #155
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104477924
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:01 schreef okiokinl het volgende:
en nog maar eens een stukje over andere landen:

Het Sinterklaasfeest wordt in verschillende vormen in heel Europa gevierd van Frankrijk tot Bulgarije en van Italië tot Oekraïne. In het Noord-Franse Lotharingen wordt het Sinterklaasfeest gevierd op 6 december. Sint Nicolaas is de beschermheilige van deze streek. De hulp van Sinterklaas heet Père Fouettard (de zweepvader) en is een roodharige man met een woeste rode baard en een grote mantel met hoofdkap. Père Fouettard heeft drie kinderen afgeslacht en Sinterklaas heeft deze kinderen weer tot leven gebracht, waarna Père Fouettard de hulp van Sinterklaas werd. Père Fouettard strafte stoute kinderen met de zweep (tegenwoordig geeft hij in dat geval een zweepje aan het kind).

In het Duitstalige deel van Zwitserland heet hij St. Nikolaus of Samichlaus of Santiglaus en zit hij op een ezel. De hulp heet Schmutzli. Er worden rijmpjes opgezegd in plaats van liedjes gezongen en hij komt niet uit Spanje, maar uit het bos. In Oostenrijk viert men het feest van Nicolo, z'n helpers heten krampussen en zien eruit als duivels.

In de Duitse stad Bremen vieren de kinderen op 6 december het feest van Sünnerklaas. Een Zwarte Piet is er niet bij. De kinderen lopen van winkel tot winkel, waarbij ze liedjes zingen en rijmpjes opzeggen. Daarvoor krijgen ze cadeautjes. Vroeger waren deze liedjes in het Nederduits, maar sinds de jaren 60 van de 20ste eeuw verdween deze traditie en zongen ze voortaan in het Duits.

In Tsjechië verkleden kinderen zich in trio's als Sinterklaas, de duivel en een engel, en gaan ze op de avond van 5 december van deur tot deur om liedjes te zingen voor de bewoners. Hun beloning is snoepgoed.

De manier waarop Sinterklaas aankomt, verschilt in de verschillende landen. Maar het is bijna altijd in een of andere vorm van een processie van een heilige, zoals die bekend is uit het katholieke geloof. De oudste intocht per boot is die van Bari, die sinds 1087 jaarlijks plaatsvindt. In de Duitse gemeente Blomberg is Sinterklaas sinds 1965 al een begrip. Deze zogenaamde Blombergse Sinterklaas is overgewaaid uit Nederland. In de grensgebieden wordt op sommige plekken ook het Sinterklaasfeest gevierd.

Wat andere landen doen maakt niet uit, andere landen hebben geen klompen, geen molens etc. Wij wel, afblijven.
The truth was in here.
pi_104478260
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 15:55 schreef Bastard het volgende:

[..]

Wat andere landen doen maakt niet uit, andere landen hebben geen klompen, geen molens etc. Wij wel, afblijven.
Straks krijg je nog een vanuit Brussel geregisseerd Sinterklaasfeest met uniforme regels en voorwaarden.
pi_104478360
quote:
9s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:03 schreef Specularium het volgende:

[..]

Straks krijg je nog een vanuit Brussel geregisseerd Sinterklaasfeest met uniforme regels en voorwaarden.
Het zou me niet eens verbazen weet je dat :')
  donderdag 17 november 2011 @ 16:11:18 #158
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104478519
quote:
9s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:03 schreef Specularium het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken hee!
Kerst: maximaal 1 kerstboom per huishouden, buitenverlichting mag maar alleen in LED. Bij geen natuurlijke sneeuw bent u verplicht om kunstsneeuw op 24 en 25 december op uw stoep te plaatsen. De 26e is geen vrije dag meer.
The truth was in here.
pi_104478648
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:11 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken hee!
Kerst: maximaal 1 kerstboom per huishouden, buitenverlichting mag maar alleen in LED. Bij geen natuurlijke sneeuw bent u verplicht om kunstsneeuw op 24 en 25 december op uw stoep te plaatsen. De 26e is geen vrije dag meer.
Daar komt dan vast een andere feestdag voor in de plaats. Ik voel de bui al hangen.
  donderdag 17 november 2011 @ 16:16:49 #160
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104478727
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:14 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Daar komt dan vast een andere feestdag voor in de plaats. Ik voel de bui al hangen.
Ik meen eens gelezen te hebben dat wij relatief veel vrije feestdagen hebben.. dat zou zomaar beperkt kunnen gaan worden vanuit Europa.
Maar kom, sinterklaas rascistisch.. ja als je ergens aanstoot wil nemen wel ja.
The truth was in here.
pi_104478956
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:16 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik meen eens gelezen te hebben dat wij relatief veel vrije feestdagen hebben.. dat zou zomaar beperkt kunnen gaan worden vanuit Europa.
Maar kom, sinterklaas rascistisch.. ja als je ergens aanstoot wil nemen wel ja.
Het slaat ook nergens op, het is gewoon een volksfeest wat bij onze cultuur hoort proberen zwart :P te maken.
Is het niet het kruis op de mijter van de Sint wat niet mag dan zijn het wel de zwarte pieten.

En zodra de Sint zijn hielen gelicht heeft begint het gezeik over de kerstboom weer ;( .
  donderdag 17 november 2011 @ 16:38:55 #162
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104479467
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:23 schreef Lavenderr het volgende:

En zodra de Sint zijn hielen gelicht heeft begint het gezeik over de kerstboom weer ;( .
Is een heidens feest he, zat moslims die er aanstoot aan nemen.
The truth was in here.
pi_104479603
quote:
8s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:38 schreef Bastard het volgende:

[..]

Is een heidens feest he, zat moslims die er aanstoot aan nemen.
'Echte' christenen zetten ook geen boom neer.
  donderdag 17 november 2011 @ 16:42:57 #164
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104479620
quote:
9s.gif Op donderdag 17 november 2011 16:42 schreef Specularium het volgende:

[..]

'Echte' christenen zetten ook geen boom neer.
Misschien, maar die gaan ook niet meteen lopen klagen dat anderen het wel doen :').
Get woke, go broke!
pi_104480947
arme sparretjes. ;(

volgens mij is dit een gevalletje niet Willen zien, zo langzamerhand...
gewoon afblijven , nederlandse traditie, net zoals molens, tulpen, walvisvaart kolonisatie en slavenhandel. hoe durf je er wat van te zeggen..
  donderdag 17 november 2011 @ 17:24:17 #166
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_104481030
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:22 schreef okiokinl het volgende:
arme sparretjes. ;(

gewoon afblijven , nederlandse traditie, net zoals molens, tulpen, walvisvaart kolonisatie en slavenhandel. hoe durf je er wat van te zeggen..
Ja, dat klopt ja. We WILLEN niet altijd maar alles aanpassen. Er wordt al genoeg aangepast. EN dit is gewoon een onschuldig kinderfeest.

De wereld vergaat niet, kinderen houden er geen nazi-denkbeelden aan over, sterker nog, ze zijn BLIJ met een donker persoon, wat is in GODSNAAM het probleem.
Get woke, go broke!
pi_104481388
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:22 schreef okiokinl het volgende:
arme sparretjes. ;(

Waarom passen die zeikerds zich niet aan? Ze mogen immers zo naar een ander land als ze dit zo erg vinden.
En je laatste drie, walvisvaart kolonisatie en slavenhandel zijn gewoon erg triest om zo te noemen in dat rijtje, dat weet je wel he? :r
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 17 november 2011 @ 17:34:06 #168
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104481409
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:24 schreef HeatWave het volgende:
wat is in GODSNAAM het probleem.
Dat.
pi_104481416
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:24 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, dat klopt ja. We WILLEN niet altijd maar alles aanpassen. Er wordt al genoeg aangepast. EN dit is gewoon een onschuldig kinderfeest.

De wereld vergaat niet, kinderen houden er geen nazi-denkbeelden aan over, sterker nog, ze zijn BLIJ met een donker persoon, wat is in GODSNAAM het probleem.
probleem is dat er een racistisch randje aan hangt. voor ons misschien niet, wij weten niet beter. voor buitenstaanders is het nogal duidelijk.
en het is ook geen kwestie van MOETEN veranderen, maar ik snap niet dat als nederlanders de achtergrond kennen, ze het nog steeds zo willen doen. waarom geen pieten waarvan je gewoon nog kan zien dat sommigen blank, bruin of surinaams of chinees zijn, net zoals wij van alles in ons land hebben rondlopen? flink wat roet hier en daar smeren en je kan een kindje makkelijk uitleggen dat ze daarom zwarte pieten heten. van de schoorsteen. is maar een heel klein stapje, en dan is sinterklaas geupdate naar 2011.
pi_104481504
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:34 schreef okiokinl het volgende:

[..]

probleem is dat er een racistisch randje aan hangt. voor ons misschien niet, wij weten niet beter. voor buitenstaanders is het nogal duidelijk.
en het is ook geen kwestie van MOETEN veranderen, maar ik snap niet dat als nederlanders de achtergrond kennen, ze het nog steeds zo willen doen. waarom geen pieten waarvan je gewoon nog kan zien dat sommigen blank, bruin of surinaams of chinees zijn, net zoals wij van alles in ons land hebben rondlopen? flink wat roet hier en daar smeren en je kan een kindje makkelijk uitleggen dat ze daarom zwarte pieten heten. van de schoorsteen. is maar een heel klein stapje, en dan is sinterklaas geupdate naar 2011.
De achtergrond is geen probleem man :') Of kom met een fatsoenlijke bron dat zwarte pieten negers zijn die als slaven gehouden worden enzo :r
  donderdag 17 november 2011 @ 17:53:33 #171
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_104482101
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:34 schreef okiokinl het volgende:

[..]

dan moeten die buitenstaanders gewoon hun bek houden, zich eraan aanpassen of oprotten. Kom op zeg, je weet dat Nederland sinterklaas viert als je hierheen komt, blijkbaar zijn er situaties belangrijker dan dat waardoor je het 'rasistische deel' negeert en hierheen komt omdat het beter is, houd dan vervolgens gewoon je bek dicht.
Drinky is een baas
pi_104482192
quote:
2s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:36 schreef bijdehand het volgende:

[..]

De achtergrond is geen probleem man :') Of kom met een fatsoenlijke bron dat zwarte pieten negers zijn die als slaven gehouden worden enzo :r
quote:
3s.gif Op maandag 14 november 2011 18:40 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Nee, zwarte piet is de duivel & zwart door de vuren van de hel. De machtige bisschop Nicolaas heeft zwarte piet met zijn geloof in Christus bedwongen en hem tot slaaf gemaakt.

En zwarte piet is ook het zwarte knechtje van de Sinterklaas die Jan Schenkman verzon. Drager van de geldkist - zie hoe hij zweet.

En natuurlijk is zwarte piet ook een moor - zo zwart als roet - die kleine kindjes komt roven.

Dus ja, het concept zwarte piet is an sich racistisch. Of je nu zegt dat negers duivels, knechten of kinderrovers zijn - echt lief ben je niet voor je zwarthuidige medemens.

Maar geen enkel kind denkt hieraan. Dus wat maakt het uit ?
  donderdag 17 november 2011 @ 18:08:30 #173
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_104482616
Het zijn meestal de linkse blanken die zeiken dat het racistisch is :')
Ik heb er geen problemen mee (en ik ben een neger), vroeger waren die nikkers toch slaven van de blanken, wat is precies het probleem? Het is historisch accuraat en al die kleine kinderen weten toch niks van slavernij en leggen de link ook nooit.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_104483321
quote:
3s.gif Op donderdag 17 november 2011 17:56 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

[..]

Volgens mij zijn er 100 theoriën over de herkomst van Zwarte Piet, niemand weet welke wel of niet klopt.
pi_104483744
quote:
2s.gif Op donderdag 17 november 2011 18:31 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er 100 theoriën over de herkomst van Zwarte Piet, niemand weet welke wel of niet klopt.
Maar Jan Schenkmans invloed is vrij overtuigend aanwezig in de Nederlandse versie van Sinterklaas. En de duivelsfiguur Krampus is goed gedocumenteerd ;)
pi_104483871
quote:
3s.gif Op donderdag 17 november 2011 18:43 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Maar Jan Schenkmans invloed is vrij overtuigend aanwezig in de Nederlandse versie van Sinterklaas. En de duivelsfiguur Krampus is goed gedocumenteerd ;)
Dan is Zwarte Piet dus een duivel die het zwarte knechtje van sinterklaas is :P Awesome :D
pi_104483922
quote:
2s.gif Op donderdag 17 november 2011 18:46 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dan is Zwarte Piet dus een duivel die het zwarte knechtje van sinterklaas is :P Awesome :D
En een Moor ;) Want Moren zijn zo zwart als roet :P
Maar goed, volgens Schenkman was Piet idd een knecht in slavenkledij.
pi_104484119
quote:
3s.gif Op donderdag 17 november 2011 18:47 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

En een Moor ;) Want Moren zijn zo zwart als roet :P
Maar goed, volgens Schenkman was Piet idd een knecht in slavenkledij.
Het neefje van Moriaantje :')
Ik vind het wel grappig, ook al hou ik liever de theorie aan dat de zwartheid door het roet komt.
pi_104496225
Bejaarden moeten in opstand komen omdat het belachelijk is dat Nederlands bekendste bejaarde figuur een karikatuur is van de bebaarde oude man die negers haat, gespeeld door een jongere man in een bejaardenpak! Zeer slecht voor het imago van bejaarden!
pi_104497803
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 18:08 schreef MacorgaZ het volgende:
Het zijn meestal de linkse blanken die zeiken dat het racistisch is :')
Ik heb er geen problemen mee (en ik ben een neger), vroeger waren die nikkers toch slaven van de blanken, wat is precies het probleem? Het is historisch accuraat en al die kleine kinderen weten toch niks van slavernij en leggen de link ook nooit.
vroeger ja, nu niet meer.
maar goed, voor kindertjes maakt het natuurlijk niks uit, die kan je ook een teletubbie de zak laten dragen, vinden ze ook leuk.
de volwassenen vinden het belangrijk dat het zo blijft of veranderd.
pi_104497939
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:18 schreef okiokinl het volgende:

[..]

vroeger ja, nu niet meer.
maar goed, voor kindertjes maakt het natuurlijk niks uit, die kan je ook een teletubbie de zak laten dragen, vinden ze ook leuk.
de volwassenen vinden het belangrijk dat het zo blijft of veranderd.
Nu is het niet meer zo en hebben we er een fijne traditie voor de kinderen. Win-win
pi_104498026
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:21 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nu is het niet meer zo en hebben we er een fijne traditie voor de kinderen. Win-win
Precies, en laten we die traditie in ere houden. Met Sinterklaas én Zwarte Pieten.
pi_104498917
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:21 schreef bijdehand het volgende:

[..]

nee laten we hem een beetje aanpassen. we hadden die fijne sinterklaas traditie namelijk allang voordat er een zwarte piet werdt geintroduceerd.
en als het verhaal nu is dat ze zwart zijn van de roet, zorg dan gewoon dat je hun huidskleur nog wel ziet, is dat nou zo moeilijk? waarom moeten ze dan nog volledig zwart, met kroeshaar, en soms zelfs nog steeds een neusring rondspringen?
pi_104498977
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:46 schreef okiokinl het volgende:

[..]

nee laten we hem een beetje aanpassen. we hadden die fijne sinterklaas traditie namelijk allang voordat er een zwarte piet werdt geintroduceerd.
waarom zouden we onze tradities aanpassen? Niemand moet meedoen! :)
pi_104499279
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:48 schreef bijdehand het volgende:

[..]

waarom zouden we onze tradities aanpassen? Niemand moet meedoen! :)
omdat sommigen het, terecht, als racistisch ervaren.
pi_104499452
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:57 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Die kunnen het dan negeren (haha) of wieberen. Dit soort dingen mogen nooit veranderd worden.
pi_104500016
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 00:01 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Die kunnen het dan negeren (haha) of wieberen. Dit soort dingen mogen nooit veranderd worden.
in 1850 en rond 1950 hebben ze het veranderd, waarom nu niet? of wil je misschien nog een paar stapjes terug, dat hij ook weer kinderen loopt te bedreigen met een surinaams accent?
pi_104500125
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 00:14 schreef okiokinl het volgende:

[..]

in 1850 en rond 1950 hebben ze het veranderd, waarom nu niet? of wil je misschien nog een paar stapjes terug, dat hij ook weer kinderen loopt te bedreigen met een surinaams accent?
Verandering moet niet opgedrongen worden. Als het vanuit iedereen komt, ok, maar niet door een paar negers die op hun tenen getrapt zijn.
  vrijdag 18 november 2011 @ 00:59:43 #190
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_104501105
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:57 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn alle mensen die zeggen dat het racistisch is racistisch bezig, die benadrukken de hele tijd het verschil tussen huidskleur, terwijl geen één van de kinderen die Sinterklaas en een zwarte piet ze als "Sinterklaas en een van zijn slaven" ziet :').
Het zijn echt de volwassenen die alles gaan overanalyseren om politiek correct te zijn, echt, VAL DOOD met je groene en blauwe pieten en al die shit, laat het gewoon zo :r
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  vrijdag 18 november 2011 @ 01:42:50 #191
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104501512
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 23:46 schreef okiokinl het volgende:

[..]

en als het verhaal nu is dat ze zwart zijn van de roet, zorg dan gewoon dat je hun huidskleur nog wel ziet, is dat nou zo moeilijk? waarom moeten ze dan nog volledig zwart, met kroeshaar, en soms zelfs nog steeds een neusring rondspringen?
En die fijne sinterklaas traditie was er ook al lang voordat er de zeurpieten waren en het woord 'racisme' bestond.
Ook hoi !
pi_104501803
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 00:17 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Verandering moet niet opgedrongen worden. Als het vanuit iedereen komt, ok, maar niet door een paar negers die op hun tenen getrapt zijn.
wie dringt er iets op dat? t is gewoon een discussie..
pi_104501811
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 00:59 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn alle mensen die zeggen dat het racistisch is racistisch bezig, die benadrukken de hele tijd het verschil tussen huidskleur, terwijl geen één van de kinderen die Sinterklaas en een zwarte piet ze als "Sinterklaas en een van zijn slaven" ziet :').
Het zijn echt de volwassenen die alles gaan overanalyseren om politiek correct te zijn, echt, VAL DOOD met je groene en blauwe pieten en al die shit, laat het gewoon zo :r
tuurlijk, al die joden die vervolgd werden, die waren ook racistisch bezig toen ze er wat van zeiden, of niet? lekker alles omdraaien..
pi_104501820
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 01:42 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

En die fijne sinterklaas traditie was er ook al lang voordat er de zeurpieten waren en het woord 'racisme' bestond.
je mist het punt wat ik maakte een beetje.. zwarte piet is een latere toevoeging. als je zo voor traditie en overanderlijkheid bent, dan kun je ook zeggen dat ie weg moet.
  vrijdag 18 november 2011 @ 02:49:03 #195
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104501840
Wanneer werd zwarte Piet precies toegevoegd? Dat heb ik niet gelezen,maar ik heb dan ook niet alle posts gelezen.
Ook hoi !
  vrijdag 18 november 2011 @ 06:29:32 #196
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104502316
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 02:42 schreef okiokinl het volgende:

[..]

tuurlijk, al die joden die vervolgd werden, die waren ook racistisch bezig toen ze er wat van zeiden, of niet? lekker alles omdraaien..
:')
The truth was in here.
pi_104502410
Er was een tijd terug een gast opgepakt die zichzelf de Siegheiligman noemde. :') Die is nooit echt doorgebroken denk ik o|O
pi_104502525
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 02:42 schreef okiokinl het volgende:

[..]

tuurlijk, al die joden die vervolgd werden, die waren ook racistisch bezig toen ze er wat van zeiden, of niet?
Jups. Het uitverkoren volk is nu eenmaal zelf ook racistisch tegenover de niet uitverkoren goj. Altijd geweest en zullen het ook altijd blijven - het idee dat zij bijzonder en belangrijker dan andere mensen op aarde zijn is namelijk de kern van hun geloof ;)

Hmm. Waar is de Jodenpiet :P
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:50:32 #199
298150 YouCanLeaveYourHeadOn
Als je dit leest ben je dom.
pi_104504510
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 02:41 schreef okiokinl het volgende:

[..]

eerlijk gezegd vind ik het gebruik van het woord 'neger' al best discriminderend.
En god zag dat YouCanLeaveYourHeadOn gelijk had.
  vrijdag 18 november 2011 @ 09:54:00 #200
pi_104504561
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 00:01 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Wat een belachelijke uitspraak. Iets niet willen veranderen omdat het zgn 'traditie' is. Ook tradities kunnen verkeer zijn, ik hoop dat je dat begrijpt.
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:09:29 #201
pi_104504903
Racisme is nog steeds aanwezig in onze maatschappij. Ik denk niet dat Sinterklaas (het feest zelf) in intentie racistisch is. Maar die zwarte pieten zijn van oorsprong moren (een donkergekleurd volk, zoek het op op google.nl). Ik denk wel dat Sinterklaas bedacht/ontstaan is aan de hand van racistische denkbeelden. Hoe anders komt men op het idee van een Sint (de baas) en een aantal zwarte pieten (zijn slaven, knechten), in plaats van een Sint met een aantal witte pieten. Ik denk niet dat kinderen direct het beeld overnemen dat witte mensen de baas zijn over zwarte mensen, maar ik kan ook niet ontkennen dat kinderen hier onbewust toch iets van meenemen. Zeker in een wereld waar racisme veel voorkomt en racistische denkbeelden door verschillende omgevingsniveau's al op jonge leeftijd wordt bijgebracht (vrienden, familie, school, werk).
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:11:02 #202
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104504945
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 10:09 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
Racisme is nog steeds aanwezig in onze maatschappij. Ik denk niet dat Sinterklaas (het feest zelf) in intentie racistisch is. Maar die zwarte pieten zijn van oorsprong moren (een donkergekleurd volk, zoek het op op google.nl). Ik denk wel dat Sinterklaas bedacht/ontstaan is aan de hand van racistische denkbeelden. Hoe anders komt men op het idee van een Sint (de baas) en een aantal zwarte pieten (zijn slaven, knechten), in plaats van een Sint met een aantal witte pieten. Ik denk niet dat kinderen direct het beeld overnemen dat witte mensen de baas zijn over zwarte mensen, maar ik kan ook niet ontkennen dat kinderen hier onbewust toch iets van meenemen. Zeker in een wereld waar racisme veel voorkomt en racistische denkbeelden door verschillende omgevingsniveau's al op jonge leeftijd wordt bijgebracht (vrienden, familie, school, werk).
Ze waren van oorsprong Moors omdat ze kinderen ontvoerden langs de kust om als slaaf te verkopen, daar komt dat 'in de zak mee naar Spanje' ook vandaan.
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:37:14 #203
pi_104505578
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 10:11 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ze waren van oorsprong Moors omdat ze kinderen ontvoerden langs de kust om als slaaf te verkopen, daar komt dat 'in de zak mee naar Spanje' ook vandaan.
En welke relevantie heeft dat met betrekking met mijn post?
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:40:13 #204
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104505670
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 10:37 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

En welke relevantie heeft dat met betrekking met mijn post?
Dat het oorspronkelijk de 'pieten' waren die slaven hadden.
pi_104505839
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 02:41 schreef okiokinl het volgende:

[..]

De mensen die elk jaar de intocht willen verpesten door te gaan demonstreren en zo kinderen van hun geloof in de sint willen halen. Hoe triest moet je zijn om over de ruggen van een paar kinderen je doel willen bereiken?
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:56:50 #206
pi_104506131
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 10:40 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Dat het oorspronkelijk de 'pieten' waren die slaven hadden.
Maar het gaat er niet omdat dat die pieten slaven hebben (want slavernij is altijd fout), we hebben het nu over de machtsverhouding tussen twee specifieke groepen: blank en zwart. En de pieten waren zwart (Moren) en Sint wit en stonden in de pieten stonden in dit geval onder de Sint.
  vrijdag 18 november 2011 @ 10:58:31 #207
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104506175
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 10:56 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

Maar het gaat er niet omdat dat die pieten slaven hebben (want slavernij is altijd fout), we hebben het nu over de machtsverhouding tussen twee specifieke groepen: blank en zwart. En de pieten waren zwart (Moren) en Sint wit en stonden in de pieten stonden in dit geval onder de Sint.
Dat is waar.
pi_104506493
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 10:56 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

Ja, misschien vroeger. Nu toch niet meer?
pi_104507092
quote:

[..]

Kenser wat een druktemakerij om niets.

Is je kut zuur? :')
pi_104508642
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 02:44 schreef okiokinl het volgende:

[..]

je mist het punt wat ik maakte een beetje.. zwarte piet is een latere toevoeging. als je zo voor traditie en overanderlijkheid bent, dan kun je ook zeggen dat ie weg moet.
Nee hoor, helemaal niet, als we even op jouw Germaanse tour gaan. Wodan had namelijk naast zijn knecht Ruprecht (zwart van het roet) en zijn zwarte raven, een Germaans dodenleger.....een zwart dodenleger wel te verstaan. (Volgens sommigen verhalen zwart/donker gekleurd door de dood.)

Het dodenleger werd later ook wel neergezet als een leger van duivels. En uiteindelijk zal alles wel een mengelmoes geworden zijn van moren, roet, Sint Nicolaas (daar waren er toch ook iets van drie van?), Wodan, raven, duivels, slaven, etc. En tadaa, daar heb je je Sinterklaasfeestje.

En wat betreft andere landen: heb je dit jaar naar de Vlaamse uitzending gekeken van de intocht? Daar waar Bart bij Sinterklaas en Piet in de limonadekamer gaat zitten. Zag je wat daar voor beeld stond? Zo'n mooi kitsch beeld van een donker mannetje, met een lendedoekje om (en volgens mij een palmblad)...... volgens mij is dat een heel stuk racistischer dan een Zwarte Piet in nette pagekleding.... (ik zie nergens slavenkettingen e.d. ). En ik heb het nog niet paginagroot in de kranten zien staan....
pi_104509370
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 02:49 schreef Inlognaam het volgende:
Wanneer werd zwarte Piet precies toegevoegd? Dat heb ik niet gelezen,maar ik heb dan ook niet alle posts gelezen.
1850 dacht ik, door een of andere schoolmeester die in een boekje de knecht van sintgerklaas als neger had afgebeeld.
pi_104509603
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 12:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Nee hoor, helemaal niet, als we even op jouw Germaanse tour gaan. Wodan had namelijk naast zijn knecht Ruprecht (zwart van het roet) en zijn zwarte raven, een Germaans dodenleger.....een zwart dodenleger wel te verstaan. (Volgens sommigen verhalen zwart/donker gekleurd door de dood.)

Het dodenleger werd later ook wel neergezet als een leger van duivels. En uiteindelijk zal alles wel een mengelmoes geworden zijn van moren, roet, Sint Nicolaas (daar waren er toch ook iets van drie van?), Wodan, raven, duivels, slaven, etc. En tadaa, daar heb je je Sinterklaasfeestje.

En wat betreft andere landen: heb je dit jaar naar de Vlaamse uitzending gekeken van de intocht? Daar waar Bart bij Sinterklaas en Piet in de limonadekamer gaat zitten. Zag je wat daar voor beeld stond? Zo'n mooi kitsch beeld van een donker mannetje, met een lendedoekje om (en volgens mij een palmblad)...... volgens mij is dat een heel stuk racistischer dan een Zwarte Piet in nette pagekleding.... (ik zie nergens slavenkettingen e.d. ). En ik heb het nog niet paginagroot in de kranten zien staan....
nou daar heb je het dan toch, vroeger was het een zwarte duivel, todat wij er eenzwarte neger van maakten. ofterwijl, donkere mensen zijjn duivels.
misschien zijn ze in belgie nog wat minder ver dan bij ons? hier zijnwe al vanaf 1950 bezig het feest van het racisme te ontdoen, beetje bij beetje. dat gaat nog even door, totdat het okee is.
we hebben al het surinaams accent, neusringen, grote oorbellen, onderdanig gedrag en kindertjes bedreigen gedumpt.
nou nog de grote rode lippen, en het volledig zwart geschminkte gezicht.
pi_104509663
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 12:47 schreef okiokinl het volgende:

[..]

1850 dacht ik, door een of andere schoolmeester die in een boekje de knecht van sintgerklaas als neger had afgebeeld.
Kun je nagaan, 1850. Dat waren andere tijden.
pi_104509963
Wat als Sinterklaas zwart was geweest, met witte knechtjes. Zou dat ook zo 'dramatisch' zijn?
Arme witte Pietjes?
  vrijdag 18 november 2011 @ 13:15:02 #215
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104510151
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 12:47 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Hoe 'donker' was Nederland toen? Met andere woorden: hoe 'racistisch' was het toen en wie namen er toen aanstoot aan? De paar negroide medemensen die Nederland rijk was?

Of werd het pas racistisch toen Nederland gekleurder en gekleurder werd?
Ook hoi !
pi_104510518
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:15 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Hoe 'donker' was Nederland toen? Met andere woorden: hoe 'racistisch' was het toen en wie namen er toen aanstoot aan? De paar negroide medemensen die Nederland rijk was?

Of werd het pas racistisch toen Nederland gekleurder en gekleurder werd?
nederland heeft de pas slavernij afgeschaft in 1863... toen werdt oa heel suriname in een keer vrij dus.
pi_104510568
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 12:56 schreef okiokinl het volgende:

[..]

nou daar heb je het dan toch, vroeger was het een zwarte duivel, todat wij er eenzwarte neger van maakten. ofterwijl, donkere mensen zijjn duivels.

Nee, je leest niet goed. Het was een dodenleger, in eerste instantie geen duivels.
Het dodenleger bestond uit dode Germanen, zwart geworden.
Dus zwarte mensen...inderdaad zonder slavenkettingen of surinaams accent, maar dat hebben de meeste pieten hier allang niet meer. (En dat dat er ooit in is geslopen is jammer ja, maar het is al weer aan het verdwijnen.)
Daarbij was het dodenleger onderdanig aan Wodan, en was straf uitdelen niet iets vreemds. (Sowieso controleerde knecht Ruprecht of er offers gemaakt werden, en in Germaanse gemeenschap werden er mannen aangewezen die de orde bewaakten en zo nodig straffen uitdeelden.)

En verder; Zwarte Piet is veel stoerder dan Sinterklaas...............wie wil er nu niet zijn Zwarte Pieten Diploma halen?
Dat buitenstaanders dat niet begrijpen zal me worst wezen.
pi_104510704
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:08 schreef mootie het volgende:
Wat als Sinterklaas zwart was geweest, met witte knechtjes. Zou dat ook zo 'dramatisch' zijn?
Arme witte Pietjes?
t gaat ook om het verband met het verleden. het is een overblijfsel uit een tijd dan donkere mensen door ons bij elkaar gejaagd werden in afrika, en als beesten werden verhandeld.
dat deden wij een paar generaties terug nog.
pi_104510803
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:30 schreef okiokinl het volgende:

[..]

t gaat ook om het verband met het verleden. het is een overblijfsel uit een tijd dan donkere mensen door ons bij elkaar gejaagd werden in afrika, en als beesten werden verhandeld.
wat wil je nu eigenlijk dat er gebeurt?
Sinterklaasfeest op de schop?
  vrijdag 18 november 2011 @ 13:36:54 #220
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104510912
quote:
Arme witte Pietjes?
Zeker, dan hadden de echte zeurpieten geklaagd dat er geen rol voor de donkere medemens weggeegd zou zijn.
Ook hoi !
pi_104510913
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:26 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Nee, je leest niet goed. Het was een dodenleger, in eerste instantie geen duivels.
Het dodenleger bestond uit dode Germanen, zwart geworden.
Dus zwarte mensen...inderdaad zonder slavenkettingen of surinaams accent, maar dat hebben de meeste pieten hier allang niet meer. (En dat dat er ooit in is geslopen is jammer ja, maar het is al weer aan het verdwijnen.)
Daarbij was het dodenleger onderdanig aan Wodan, en was straf uitdelen niet iets vreemds. (Sowieso controleerde knecht Ruprecht of er offers gemaakt werden, en in Germaanse gemeenschap werden er mannen aangewezen die de orde bewaakten en zo nodig straffen uitdeelden.)

En verder; Zwarte Piet is veel stoerder dan Sinterklaas...............wie wil er nu niet zijn Zwarte Pieten Diploma halen?
Dat buitenstaanders dat niet begrijpen zal me worst wezen.
er zijn nog andere verhalen ook... dat sint nicolaas wodan of de duivel had onderworpen. wel degelijk aan de ketting dus. ind e germaanse tijd bestond sinterklaas ook nog niet, dat is een christelijke toevoeging.

dus willen we het echt goed doen, dat moeten sint en piet weg, en in plaats daarvan een zwart dodenleger. nou prima. :) als ze maar niet op negerslaven lijken, vind ik het best. :)
  vrijdag 18 november 2011 @ 13:38:40 #222
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104510970
Ik heb nog nooit een negerslaaf gezien. Liepen die standaard rond met gouden oorbellen, veren op hun pet en met extreem veel en overdreven rode lippenstift?
Ook hoi !
pi_104511026
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:38 schreef Inlognaam het volgende:
Ik heb nog nooit een negerslaaf gezien. Liepen die standaard rond met gouden oorbellen, veren op hun pet en met extreem veel en overdreven rode lippenstift?
En een zak pepernoten en een bosje takken!
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:14:22 #224
pi_104518957
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 11:32 schreef Helpmefok het volgende:

[..]

Kenser wat een druktemakerij om niets.

Is je kut zuur? :')
Misschien kan je beter met inhoudelijke argumenten komen. Met dit soort reacties kan ik niets.
Het is niet verplicht om te reageren, wist je dat?
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:17:06 #225
pi_104519038
quote:
Arme witte Pietjes?
Ik denk dat dat minder dramatisch was geweest ja. En dat is ook helemaal niet zo vreemd, want we leven in een blanke maatschappij waar zwarte mensen altijd nog een etnische minderheid vormen. Er heerst altijd nog een negatief stigma over donkere mensen in het algemeen. Over blanke (en ook aziatisch, maar dat terzijde) niet.
pi_104519574
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:33 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

wat wil je nu eigenlijk dat er gebeurt?
Sinterklaasfeest op de schop?
Het is niet omdat Sinterklaas een kinderfeest is, dat er geen discussies mogen gehouden worden omtrent hem en zijn Pieten, en ja, het is spijtig dat er tijdens de optocht een demonstratie werd gehouden maar ze hadden in ieder geval publiciteit (bewijs: zie dit topic).

Mag Sinterklaas ook een vrouw zijn?
pi_104519746
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:17 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

Ik denk dat dat minder dramatisch was geweest ja. En dat is ook helemaal niet zo vreemd, want we leven in een blanke maatschappij waar zwarte mensen altijd nog een etnische minderheid vormen. Er heerst altijd nog een negatief stigma over donkere mensen in het algemeen. Over blanke (en ook aziatisch, maar dat terzijde) niet.

Frapante video, als bv. een zwart kind een zwarte pop lelijker vindt dan een blanke pop.
pi_104519765
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:38 schreef Inlognaam het volgende:

de meeste nederlanders hadden ook nog nooit een neger gezien, in 1850. die gingen allemaal naar de westelijke kolonien. maar het stereotype beeld ervan was zo ongeveer dat.

dat pakje van zwarte piet is gewoon een nederlands ouderwets pakje.
pi_104520139
Ik heb het pas nog op TV gezien. Zwarte mensen werden ondervraagd of ze Sinterklaas racistisch vinden. De meesten hebben er totaal geen moeite mee. Hun kinderen groeien op met Sinterklaas en vinden het leuk. Ze associëren zichzelf niet met zwarte piet, want zwarte piet is gewoon een vent met een zwartgeschinkte kop en geen neger.

Hetzelfde met die negerzoen. Volgens mij heeft minimaal 99% van alle donkere mensen totaal geen moeite met dat woord. Maar helaas zijn er altijd een stel zeikers die dingen veel te serieus opvatten.

Buitenlandse comediens maken ook weleens grappen over Nederland dat we allemaal op klompen lopen en hasj roken. Als ik me dat serieus ga aantrekken, zal er altijd wel iets zijn waar ik mij persoonlijk door beledigd voel en kan ik beter voor de rest van mijn leven in bed blijven.
pi_104520168
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:33 schreef hydroven het volgende:

[..]

Het is niet omdat Sinterklaas een kinderfeest is, dat er geen discussies mogen gehouden worden omtrent hem en zijn Pieten, en ja, het is spijtig dat er tijdens de optocht een demonstratie werd gehouden maar ze hadden in ieder geval publiciteit (bewijs: zie dit topic).

Mag Sinterklaas ook een vrouw zijn?
Waarom? Laat het gewoon zoals het nu is.

Een Sinterklaas die door zijn hulpjes via de schoorsteen pakjes laat bezorgen.

Geforceerd een feest veranderen, alleen om politiek correct te doen. Dat gaat niet werken
  vrijdag 18 november 2011 @ 17:53:14 #231
pi_104520197
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Geforceerd een feest veranderen, alleen om politiek correct te doen. Dat gaat niet werken
Jij bent blank toch?
pi_104520266
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:53 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

Jij bent blank toch?
Ja hoezo?
pi_104520303
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 13:30 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Kinderen leggen dat verband niet :')

Zelf heb ik als kind ook nooit het verband zwarte piet-neger gelegd. Zwarte Piet is Zwarte Piet, de helper van Sinterklaas, ras maakte daar helemaal geen onderdeel van uit.
pi_104520573
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

?

Ik zeg enkel dat er discussies moeten worden gehouden, het is makkelijk om te zeggen dat alles gehouden moet worden zoals het is, maar dat is statisch denken. We leven eenmaal in een dynamisch wereld.
pi_104520634
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 18:05 schreef hydroven het volgende:

[..]

?

Ik zeg enkel dat er discussies moeten worden gehouden, het is makkelijk om te zeggen dat alles gehouden moet worden zoals het is, maar dat is statisch denken. We leven eenmaal in een dynamisch wereld.
En juist omdát de wereld zo dynamisch is geworden is het fijn als tradities tradities blijven. Iets waarvan je zeker bent dat het niet verandert.
pi_104520735
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 18:06 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En juist omdát de wereld zo dynamisch is geworden is het fijn als tradities tradities blijven. Iets waarvan je zeker bent dat het niet verandert.
Zelfs tradities veranderen en zijn dynamisch.
pi_104521568
quote:

[..]

Maar het sinterklaasfeest is al meerdere malen erg veranderd. Dus zo vaststaand is dat niet ;)
  vrijdag 18 november 2011 @ 18:36:00 #238
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104521632
quote:

[..]

O+
The truth was in here.
pi_104526586
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:51 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb het pas nog op TV gezien. Zwarte mensen werden ondervraagd of ze Sinterklaas racistisch vinden. De meesten hebben er totaal geen moeite mee. Hun kinderen groeien op met Sinterklaas en vinden het leuk. Ze associëren zichzelf niet met zwarte piet, want zwarte piet is gewoon een vent met een zwartgeschinkte kop en geen neger.

Hetzelfde met die negerzoen. Volgens mij heeft minimaal 99% van alle donkere mensen totaal geen moeite met dat woord. Maar helaas zijn er altijd een stel zeikers die dingen veel te serieus opvatten.

Buitenlandse comediens maken ook weleens grappen over Nederland dat we allemaal op klompen lopen en hasj roken. Als ik me dat serieus ga aantrekken, zal er altijd wel iets zijn waar ik mij persoonlijk door beledigd voel en kan ik beter voor de rest van mijn leven in bed blijven.
anders gisteren op youtube nog wat filmpjes gezien van donmkere mensen die het helemaal niet leuk vinden, of op zn minst het nauwelijks vieren, door zwarte piet.
pi_104526749
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2011 17:56 schreef mootie het volgende:

[..]

Kinderen leggen dat verband niet :')

Zelf heb ik als kind ook nooit het verband zwarte piet-neger gelegd. Zwarte Piet is Zwarte Piet, de helper van Sinterklaas, ras maakte daar helemaal geen onderdeel van uit.
kiinderen vinden ook een witte piet leuk. en hebben, in tegenstelling tot volwassenen, niet de neiging om een rtaditie in ere te houden.
het gaat dan ook niet om wat kinderen ervan vinden, maar om wat wij ervan vinden. en nu voelt een deel van nederland zich erdoor gediscrimineerd.
pi_104526770
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:29 schreef okiokinl het volgende:

[..]

anders gisteren op youtube nog wat filmpjes gezien van donmkere mensen die het helemaal niet leuk vinden, of op zn minst het nauwelijks vieren, door zwarte piet.
Je hebt ook 'zeur'pieten. In alle kleuren :)
  vrijdag 18 november 2011 @ 20:33:04 #242
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104526791
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Deze is denk ik wit.
  vrijdag 18 november 2011 @ 20:36:36 #243
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104526962
Ook raar eigenlijk, als volwassene kun je er aanstoot aan nemen, en als kind vind je het gewoon een zwarte piet zonder een verband te kunnen maken met een slaventijd oid.. nee het is gewoon zwarte piet die bij sinterklaas hoort.
En als dat sprookje voorbij is.. dan nog moet je er op attent gemaakt worden dat er eventueel een link is te leggen met slavernij.
The truth was in here.
pi_104527287
quote:
10s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:36 schreef Bastard het volgende:
Ook raar eigenlijk, als volwassene kun je er aanstoot aan nemen, en als kind vind je het gewoon een zwarte piet zonder een verband te kunnen maken met een slaventijd oid.. nee het is gewoon zwarte piet die bij sinterklaas hoort.
En als dat sprookje voorbij is.. dan nog moet je er op attent gemaakt worden dat er eventueel een link is te leggen met slavernij.
Dat dus. Waarom zou je?
Kinderen vinden alles wat met de Sint en zwarte Piet te maken heeft geweldig, waarom nu wijzen op iets wat in een ver verleden gebeurd is? Dat is toch gewoon het plezier ontnemen en ze iets vertellen waar ze helemaal niets mee kunnen. Het zijn kínderen ffs.
pi_104528635
Jongens! Jongens! luister eens! Ik heb een idee! Clowns dragen witte schmink en zouden dus als beledigende of zelfs racistische stereotypen van albino's opgevat kunnen worden. Het zelfde geldt voor mimespelers. Die klootzakken verdienen er hun brood mee doofstomme mensen te parodiëren en belachelijk te maken.

:')
“An interesting thing is a good thing.”
pi_104528733
Klopt, en heksen zijn altijd vrouwen.
pi_104529202
quote:
9s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:08 schreef Specularium het volgende:
Klopt, en heksen zijn altijd vrouwen.
Ja toch? Of zijn er ook mannenheksen?
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:18:29 #248
pi_104529303
quote:

[..]

De traditie van stierenvechten mag wat mij betreft zo snel mogelijk weg. Wagelijk en onethisch.
pi_104529438
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:18 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

De traditie van stierenvechten mag wat mij betreft zo snel mogelijk weg. Wagelijk en onethisch.
Ja, hehe. Daar noem je wat. Dat is dierenmishandeling.
Volgens mij wordt het nu afgeschaft in Spanje.
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:20:34 #250
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104529442
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Een duivelskunstenaar.
pi_104529522
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:20 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Een duivelskunstenaar.
Of een tovenaar ;) .
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:22:03 #252
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104529539
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Of een tovenaar ;) .
Waarom vraag je het dan?
pi_104529585
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:18 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

Als ik zou moeten kiezen tussen en goed leven lijden (op een open veld) en dan op mijn fysieke piek aan een zwaard gereigd te worden en mijn leven door brengen in een stal waar ik vetgemest wordt en de zon alleen zie op de rit naar het slachthuis dan wist ik wel welke ik zou kiezen hoor.
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:23:33 #254
pi_104529631
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:43 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat dus. Waarom zou je?
Kinderen vinden alles wat met de Sint en zwarte Piet te maken heeft geweldig, waarom nu wijzen op iets wat in een ver verleden gebeurd is? Dat is toch gewoon het plezier ontnemen en ze iets vertellen waar ze helemaal niets mee kunnen. Het zijn kínderen ffs.
Het zijn kinderen en nogmaals: kinderen worden al heel gauw bekend met racistische denkbeelden. Dat wordt ze al van jongs af aan aangeleerd. Dat kinderen dat ge-we-dig vinden betekent niet dat het 'goed' is. En ik denk niet dat de sinterklaastraditie racistisch in intentie is, maar het voedt wellicht wel een bepaald denkbeeld (nl 'blanke mensen zijn beter dan zwarte mensen, blanken mensen staan boven zwarte mensen) al dan niet onbewust. Alleen zijn blanke mensen blank, en begrijpen ze niet hoe het is om indeze blanke wereld tot een minderheid te behoren. Ze leven dat leven niet.
pi_104529642
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:22 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Waarom vraag je het dan?
Oh neem me niet kwalijk oO<
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:26:22 #256
8372 Bastard
Persona non grata
pi_104529819
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:17 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Jazeker wel.
The truth was in here.
pi_104529877
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:23 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

Het zijn kinderen en nogmaals: kinderen worden al heel gauw bekend met racistische denkbeelden. Dat wordt ze al van jongs af aan aangeleerd. Dat kinderen dat ge-we-dig vinden betekent niet dat het 'goed' is. En ik denk niet dat de sinterklaastraditie racistisch in intentie is, maar het voedt wellicht wel een bepaald denkbeeld (nl 'blanke mensen zijn beter dan zwarte mensen, blanken mensen staan boven zwarte mensen) al dan niet onbewust. Alleen zijn blanke mensen blank, en begrijpen ze niet hoe het is om indeze blanke wereld tot een minderheid te behoren. Ze leven dat leven niet.
Ik denk dat men zijn of haar racistische denkbeelden projecteert op een feest dat die denkbeelden eeuwen pre-dateert. ;)
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:30:25 #258
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104530047
Ik zag net op DWDD een zwarte sint die zich wat witter schminkt. Ohoh, wat zal die man verguisd worden in dit topic door zekere personen. Een slaaf die slavendrijver speelt dat kan natuurlijk niet.
Ook hoi !
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:36:26 #259
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_104530411
Mensen denken dat sinterklaas rascistisch is lijden zelf in hoge mate aan die kwaal.

Normaal mens staat er helemaal niet bij stil of sint en piet tot een bepaald ras horen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_104530513
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:36 schreef deedeetee het volgende:
Mensen denken dat sinterklaas rascistisch racistisch is lijden zelf in hoge mate aan die kwaal.
pi_104530610
Toch jammer dat al dat politiek correcte geneuzel een onschuldig kinderfeest minder leuk maakt.
  vrijdag 18 november 2011 @ 21:40:26 #262
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104530655
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:23 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Oh neem me niet kwalijk oO<
Doe ik ook niet. 8-)
pi_104531579
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 21:23 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:

[..]

Heb jij dat in je directe omgeving gemerkt? Het lijkt wel of je je persoonlijk aangevallen voelt door dit feest.
ROBODEMONS..................|:(
  vrijdag 18 november 2011 @ 22:48:47 #264
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104534388
quote:
Normaal mens staat er helemaal niet bij stil of sint en piet tot een bepaald ras horen.
|:(

Kleine kinderen denken doorgaans niet in rassen maar kunnen wel degelijk verbanden zien. Zo zullen ze vaak wel degelijk zien dat zwarte Piet toch wat meer lijkt op die zwarte meneer uit Afrika, daar waar Sinterklaas meer lijkt op blanke opa Teun.

Niet voor niets heb ik wel eens gezien dat kleine kinderen rond de Sinterklaasperiode naar een neger wezen en aan hun moeder vroegen of dat zwarte Piet was.

Ook al zouden deze gelijkenissen misschien niet eens zo bedoeld zijn en ongeacht of het feest nu een racistische insteek heeft of niet, het is gewoon totaal onzinnig om te beweren dat niemand de gelijkenissen ziet. Juist de doelgroep zal, wellicht door gebrek aan kennis, dit soort simpele verbanden snel leggen.
Krekker is de bom!
pi_104539016
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:32 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

of; je hebt ook donkere mensen die niet nadenken over het verleden..
pi_104539161
quote:
Mensen denken dat sinterklaas rascistisch is lijden zelf in hoge mate aan die kwaal.

hoe naief kan je zijn..
  zaterdag 19 november 2011 @ 01:03:52 #267
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_104539666
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2011 20:29 schreef okiokinl het volgende:

[..]

De redenen dat ze het niet vieren zal eerder liggen in het feit dat ze of geen kinderen hebben, of niet de mogelijkheid hebben kadootjes te kopen.
Ook hoi !
pi_104542042
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 01:03 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

De redenen dat ze het niet vieren zal eerder liggen in het feit dat ze of geen kinderen hebben, of niet de mogelijkheid hebben kadootjes te kopen.
of omdat ze zwarte piet maar racistisch vinden.
  zaterdag 19 november 2011 @ 07:41:43 #269
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_104543113
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 02:55 schreef okiokinl het volgende:

[..]

of omdat ze zwarte piet maar racistisch vinden.
Dat vinden die kinderen ook echt ja. :')
  zaterdag 19 november 2011 @ 11:26:01 #270
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_104545520
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 07:41 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Oke het was nog vroeg, maar probeer wel te lezen wat er staat he:

Okinl: "Anders gisteren op youtube nog wat filmpjes gezien van donmkere mensen die het helemaal niet leuk vinden, of op zn minst het nauwelijks vieren, door zwarte piet"

Inlognaam: "De redenen dat ze het niet vieren zal eerder liggen in het feit dat ze of geen kinderen hebben, of niet de mogelijkheid hebben kadootjes te kopen".

Okinl: "Of omdat ze zwarte piet maar racistisch vinden"

Okinl heeft het dus nergens specifiek over kinderen maar over donmkere mensen, wat dat ook moge zijn.
Krekker is de bom!
  zaterdag 19 november 2011 @ 12:33:03 #271
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104547514
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 14:53 schreef okiokinl het volgende:

[ afbeelding ]
Een geestelijke die een kind mishandelt, het plaatje is spontaan weer actueel..
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_104547883
Men kan mij niet wijsmaken dat zwarte piet niet de slaaf is van die pedofiel op zijn paard.
En die staf van hem laat mij denken aan de zweep die negerslaven kregen toen ze niet zoet waren.

En nee, je bent niet zwart als je door de schoorsteen kruipt, zeker niet met die kroeshaar, negerlippen en schone kleren :N

Afschaffen dit achterlijk gedoe, onder het smoes van 'kinderfeestje'. Win je alleen maar mooi stemvee voor de PVV voor, waar sommigen zich letterlijk en figuurlijk op die kinderen voor aftrekken. :r
  zaterdag 19 november 2011 @ 13:17:20 #273
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_104548851
quote:
13s.gif Op zaterdag 19 november 2011 12:43 schreef Verwerker het volgende:
Men kan mij niet wijsmaken dat zwarte piet niet de slaaf is van die pedofiel op zijn paard.
En die staf van hem laat mij denken aan de zweep die negerslaven kregen toen ze niet zoet waren.

En nee, je bent niet zwart als je door de schoorsteen kruipt, zeker niet met die kroeshaar, negerlippen en schone kleren :N

Afschaffen dit achterlijk gedoe, onder het smoes van 'kinderfeestje'. Win je alleen maar mooi stemvee voor de PVV voor, waar sommigen zich letterlijk en figuurlijk op die kinderen voor aftrekken. :r
Ik citeer een stukje van iemand die daar eens onderzoek naar gedaan heeft (let wel, ik heb de gedane verklaringen zelf ook nagetrokken en deze kloppen zo goed als mogelijk):

quote:
Sinterklaas is niet alleen Nicolaas van Myra, maar een amalgam van hem en de germaanse aas Wodan(ook wel bekend als Odin bij de noorse volkeren), en het is woensdag vandaag, dus dat mag gezegd worden. Wodan/Odin werd vaak afgebeeld met twee zwarte raven op zijn schouders, die hem vertelden wat er in de wereld gebeurde. Deze taak heeft Piet ook(opletten wie goed en wie slecht is). Wodan/Donar kwam in midwinter "geschenken" uitdelen, om de kinderen mee bezig te houden tijdens het slechte weer. Het paard(Het paard van sinterklaas is afgeleid van "Sleipnir") komt uit die traditie, net als het "schoen zetten", wat moest voor Vanir, een van de zonen van Donar(Thor). Vanwege de Raaf als origine heeft de zwarte piet nog veren op zijn hoed, uit respect voor de oudere traditie. Deze verering in de kern is dus meer dan een millenium oud, ver voor de slavernij, en zelfs van voor Nicolaas van Myra.
Nu jij weer.
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
  zaterdag 19 november 2011 @ 13:21:49 #274
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104548979
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:17 schreef Chavez_ het volgende:

[..]

Ik citeer een stukje van iemand die daar eens onderzoek naar gedaan heeft (let wel, ik heb de gedane verklaringen zelf ook nagetrokken en deze kloppen zo goed als mogelijk):

[..]

Nu jij weer.
maar waarom had ie 2 zwarte raven? waarom niet gewoon 2 blanke raven? RASCISME ZEG IK JE!!!

Dat dit kan in Nederland!
pi_104549423
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2011 12:33 schreef numero_uno het volgende:

[..]

Een geestelijke die een kind mishandelt, het plaatje is spontaan weer actueel..
kindervriend, zou vandaag de dag behoorlijk verdacht overkomen..
pi_104549464
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 07:41 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

voor de tig-ste keer, nee, kinderen vinden een blauwgestippelde punthoofd- piet ook leuk. het is racistisch in de ogen van volwassenen, die weten wat erachter zit.
pi_104549581
quote:

[..]

[..]

Nu jij weer.
Dus tradities veranderen naar de tijdsgeest :). Van raaf naar zwarte knecht. Dus de traditie kan ook aangepast worden naar de opvattingen van de 21e eeuw nietwaar.
  zaterdag 19 november 2011 @ 13:47:50 #278
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104549670
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:37 schreef okiokinl het volgende:

[..]

een neger die gratis snoep uitdeelt ook..

je punt?
pi_104549761
quote:

[..]

[..]

Nu jij weer.
en: Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

en zwarte piet lijkt anders helemaal niet meer op een raaf. misschien moeten we hem dan weer een verenpakje aantrekken?

uiteindelijk komt het erop neer dat de keuze voor een zwarte slaaf wel ergens vandaan komt misschien, maar dat het toch duidelijk die sepcefieke verschijningsvorm heeft gekregen in de 19de eeuw. ik ben ook niet voor blauwe en groene pieten, dat sloeg nergens op. ik ben wel voor roet- besmeurde pieten van welke huidskleur dan ook. en dus tegen het VOLLEDIG wegschminken van huid, compleet met kroeshaar en oorbellen en al die onzin.

het verhaal is tegenwoordig dat ze vies zijn van de schoorsteen, nou, voer dat dan gewoon uit.

die piet in dit plaatje heeft het goed begrepen.

pi_104549768
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:39 schreef okiokinl het volgende:

[..]

voor de tig-ste keer, nee, kinderen vinden een blauwgestippelde punthoofd- piet ook leuk. het is racistisch in de ogen van volwassenen, die weten wat erachter zit.
Die regenboogpieten vinden kinderen eng. Vandaar dat je ze ook nergens meer ziet.
pi_104549780
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:47 schreef numero_uno het volgende:

[..]

een neger die gratis snoep uitdeelt ook..

je punt?
geen punt. meer een grapje.
pi_104549793
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:37 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Zou niet weten waarom. Jij máákt het verdacht nu.
pi_104549831
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:51 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Die regenboogpieten vinden kinderen eng. Vandaar dat je ze ook nergens meer ziet.
die regenboog pieten waren ook een belachelijk idee. hij heet zwarte piet, dat kan wat mij betreft gewoon zo blijven. het moet alleen duidelijk zijn dat het gaat om roet en niet om huidskleur.
pi_104549848
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Zou niet weten waarom. Jij máákt het verdacht nu.
nee hoor, de maatschappij maakt het verdacht.
pi_104549871
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:54 schreef okiokinl het volgende:

[..]

die regenboog pieten waren ook een belachelijk idee. hij heet zwarte piet, dat kan wat mij betreft gewoon zo blijven. het moet alleen duidelijk zijn dat het gaat om roet en niet om huidskleur.
Het moet afgelopen zijn met die roetsmoes. Je krijgt geen negerlippen, krullen en schone kleren door een schoorsteen in te kruipen.
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:00:06 #286
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104550006
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:55 schreef Verwerker het volgende:

[..]

Het moet afgelopen zijn met die roetsmoes. Je krijgt geen negerlippen, krullen en schone kleren door een schoorsteen in te kruipen.
Onzin, de schoorsteenveger is gewoon de dag van tevoren geweest dus je kan prima schoon door een schoorsteen heen kruipen. De pieten weten het elk jaar weer te doen...

Daarnaast vind mn neefje van 5 de pieten leuker want daar krijgt ie snoep van en bij de Sint moet ie op verantwoording komen. Want die ouwe baas weet precies wat ie allemaal gedaan heeft het afgelopen jaar!
pi_104550009
quote:

[..]

hahaha

Graag zelfs
D enige waarheid hierin is gewoon dat je beter een zwarte door de schoorsteen kan sturen dan een blanke, een zwarte blijft zwart en een blanke wordt zwart.
Is dus gewoon een geldkwestie, kost minder zeep om alles weer schoon te maken.
pi_104550014
quote:

[..]

precies. maar ik ben er wel voor om de traditie zo veel mogelijk in tact te laten. dus IPV de roetsmoes af te schaffen, zo ik juist alles helemaal daarop gooien. dus weg met rode lippen, oorbellen en krullen, vervangen door ' mijnwerkers' gezichten. kan je best op zo'n manier doen, dat niemand nog de associatie heeft met negers, omdat de originele huidskleur nog zichtbaar is.
pi_104550064
quote:

[..]

Natuurlijk krijg je daar wel die lippen door, probeer zelf maar eens om een paar dagen lang je lippen langs de binnenkant vaan een schoorsteen te bewegen.
pi_104550124
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:00 schreef okiokinl het volgende:

[..]

precies. maar ik ben er wel voor om de traditie zo veel mogelijk in tact te laten. dus IPV de roetsmoes af te schaffen, zo ik juist alles helemaal daarop gooien. dus weg met rode lippen, oorbellen en krullen, vervangen door ' mijnwerkers' gezichten. kan je best op zo'n manier doen, dat niemand nog de associatie heeft met negers, omdat de originele huidskleur nog zichtbaar is.
Best vermoeiend, steeds dat doorhameren ;(
Maar succes met je kruistocht ^O^
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:04:59 #291
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104550170
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:00 schreef klipper het volgende:

[..]

D enige waarheid hierin is gewoon dat je beter een zwarte door de schoorsteen kan sturen dan een blanke, een zwarte blijft zwart en een blanke wordt zwart.
Is dus gewoon een geldkwestie, kost minder zeep om alles weer schoon te maken.
De Sint wordt ook getroffen door bezuinigingen in de cultuursector'?
pi_104550224
Ben eigenlijk wel benieuwd of er ooit onderzoek is gedaan naar wie precies de traditie wil afschaffen cq aanpassen.....
Kan me niet voorstellen dat dit autochtone Nederlanders zijn op een paar wereldvreemde na misschien.
Lijkt me eerder uit de allochtonenhoek te komen.
pi_104550238
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:04 schreef numero_uno het volgende:

[..]

De Sint wordt ook getroffen door bezuinigingen in de cultuursector'?
O-)
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:12:25 #294
361010 Chavez_
Gestopt met FOK!
pi_104550420
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:51 schreef okiokinl het volgende:

[..]

en: Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil.
Niet 'en', maar 'of'. Dit verhaal is niet relevant aan datgene wat ik citeer. Het komt er op neer dat Sinterklaas afgeleid is van een karakter die op zijn beurt weer is afgeleid van een Noorse god.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:51 schreef okiokinl het volgende:
en zwarte piet lijkt anders helemaal niet meer op een raaf. misschien moeten we hem dan weer een verenpakje aantrekken?
Gôh, drie keer raden waarom zwarte piet een aantal veren op z'n hoofddeksel heeft.

Problemen opzoeken is ook een vak.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 13:54 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Het verhaal met betrekking tot roet is ook alleen maar een misconceptie die zijn bestaan te danken heeft aan het feit dat veel ouders niet konden verklaren aan hun kinderen waarom zwarte piet eigenlijk zwart is.
"Shadows must accompany their light. But if the light dims - don't the shadows, too?"
- Paul von Oberstein
pi_104550542
Gelukkig kunnen we over enkele postings weer over op de orde van de dag.
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:17:55 #296
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104550581
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:06 schreef klipper het volgende:

[..]

O-)
Hoe krijgt die baas het toch voor elkaar om voor iedereen cadeaus te kopen en alsnog financieel rond te komen...
Die moet het bedrijfsleven in gaan

quote:
Gôh, drie keer raden waarom zwarte piet een aantal veren op z'n hoofddeksel heeft.

Problemen opzoeken is ook een vak.
Beter op zn hoofddeksel dan in zn reet anders hadden we de homobeweging ook nog over ons heen!
pi_104550791
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:17 schreef numero_uno het volgende:

[..]

Hoe krijgt die baas het toch voor elkaar om voor iedereen cadeaus te kopen en alsnog financieel rond te komen...
Die moet het bedrijfsleven in gaan
Misverstand, lang niet iedereen doet aan Sinterklaas.
Aan de andere kant heb je wel weer gelijk, ook in het bedrijfsleven krijg lang niet iedereen een bonus.
quote:
[..]

Beter op zn hoofddeksel dan in zn reet anders hadden we de homobeweging ook nog over ons heen!
waarom moet je die er nu weer bij halen?
Wil je uit de kast komen?
Daar heb je de Sint toch niet voor nodig.
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:29:08 #298
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104550921
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Misverstand, lang niet iedereen doet aan Sinterklaas.
Aan de andere kant heb je wel weer gelijk, ook in het bedrijfsleven krijg lang niet iedereen een bonus.

[..]

waarom moet je die er nu weer bij halen?
Wil je uit de kast komen?
Daar heb je de Sint toch niet voor nodig.
Misverstand; Sinterklaas doet niet aan iedereen, sommigen zijn stout geweest en krijgen dus geen cadeau

Als je maar lang genoeg zoek in een traditie kan je over alles gaan lopen zeiken dat het ergens rascistisch of discriminerend is...
pi_104551094
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:29 schreef numero_uno het volgende:

[..]

Misverstand; Sinterklaas doet niet aan iedereen, sommigen zijn stout geweest en krijgen dus geen cadeau

Als je maar lang genoeg zoek in een traditie kan je over alles gaan lopen zeiken dat het ergens rascistisch of discriminerend is...
Wederom een misverstand, dan moet je de roe krijgen en er zijn echt wel mensen die die roe graag zouden krijgen, of het reisje naar spanje.

Ps hij bestaat niet voor het geval je dat nog niet wist.
  zaterdag 19 november 2011 @ 14:37:54 #300
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_104551239
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 14:34 schreef klipper het volgende:

[..]

Wederom een misverstand, dan moet je de roe krijgen en er zijn echt wel mensen die die roe graag zouden krijgen, of het reisje naar spanje.

Ps hij bestaat niet voor het geval je dat nog niet wist.
Maar dan is de roe dus eigenlijk het cadeautje... :{
En een reisje naar Spanje in de winter zie ik ook wel zitten....

SPOILER
pi_104551331
Als je van sm houd inderdaad is de roe een cadeautje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')