hahahaquote:Op zondag 13 november 2011 18:25 schreef Ame_thyst het volgende:
Zwarte pieten zijn toch zwart door de roet uit schoorstenen?
Surinaams accent is me nooit opgevallen anders.quote:Op zondag 13 november 2011 18:27 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
hahaha
Gelul, van roet krijg je geen kroeshaar en een surinaams accent...
Ik vind het overigens een prachtige traditie, en wie er niet tegen kan mag wat mij betreft een land uitzoeken waar men deze traditie niet kent....
Graag zelfs
ditquote:Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef Jack_ het volgende:
Dat gezeik altijd over dat racisme. Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf. Die link legt een kind niet alleen een volwassene die nooit iets in z'n schoen heeft gehad.
Kutvolk.
Sinterklaas
Nee ze praten zo omdat ze zogenaamd uit Spanje komen.....quote:Op zondag 13 november 2011 18:27 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
hahaha
Ik vind het overigens een prachtige traditie, en wie er niet tegen kan mag wat mij betreft een land uitzoeken waar men deze traditie niet kent....
Graag zelfs
bronquote:Een wat vriendelijker verhaal is dat de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra eens een Ethiopisch jongetje met de naam Piter (afgeleid van Petrus) aantrof. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij. Zo komt Zwarte Piet volgens sommigen aan zijn negroïde trekken, hoewel enkelen bij voorbaat aannemen dat een verband bestaat met een koloniaal verleden
Niet alle kinderen denken hetzelfde. Wat je zei over 'geen enkel kind', is wat te absoluut.quote:Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef Jack_ het volgende:
Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf.
Net zoals een kind aan de baard van sinterklaas trekt om te checken of het wel de echte is.quote:Op zondag 13 november 2011 18:51 schreef hydroven het volgende:
[..]
Niet alle kinderen denken hetzelfde. Wat je zei over 'geen enkel kind', is wat te absoluut.
Een kind kan (mogelijk) wel de link leggen tussen zwarte piet en iemand met Afrikaanse roots.
Tuurlijk gaat een kind nooit zwarte piet linken aan Afrika. Maar als het bv. een Somalische man ziet op straat, kan het kind dat gaan associëren aan zwarte piet. Een kind van 3 weet niet eens waar Afrika ligt.quote:Op zondag 13 november 2011 19:09 schreef Jack_ het volgende:
[..]
Net zoals een kind aan de baard van sinterklaas trekt om te checken of het wel de echte is.
Dat een kind de link legt van zwarte piet - afrikaanse roots : check.
Maar ik ben eigenlijk geen enkel kind tegengekomen dat zwarte piet connect aan de negert uit het koloniale tijdperk.
Stel zoiets zou gebeuren, wat mij nogal onwaarschijnlijk lijkt, maar goed. Wat dan? Is die neger dan beledigd? Nou, wat erg zeg. Ik word dagelijks voor ergere dingen uitgemaakt en interesseert het mij iets? Nee.quote:Op zondag 13 november 2011 19:18 schreef hydroven het volgende:
[..]
Tuurlijk gaat een kind nooit zwarte piet linken aan Afrika. Maar als het bv. een Somalische man ziet op straat, kan het kind dat gaan associëren aan zwarte piet.
1) Het kan gebeuren dat een kind dat denkt.quote:Op zondag 13 november 2011 19:20 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Stel zoiets zou gebeuren, wat mij nogal onwaarschijnlijk lijkt, maar goed. Wat dan? Is die neger dan beledigd? Nou, wat erg zeg. Ik word dagelijks voor ergere dingen uitgemaakt en interesseert het mij iets. Nee.
quote:Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef Jack_ het volgende:
Dat gezeik altijd over dat racisme. Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf. Die link legt een kind niet alleen een volwassene die nooit iets in z'n schoen heeft gehad.
Kutvolk.
Sinterklaas
Dit dus.quote:Op zondag 13 november 2011 20:33 schreef kanovinnie het volgende:
Wat een gejank. Het is 1 groot kinderfeest. Die zoeken zulke shit er helemaal niet achter
quote:Op zondag 13 november 2011 21:30 schreef 73 het volgende:
Ik kan me voorstellen dat een kind Sinterklaas als dominant figuur ziet, dat maakt op zich niet zoveel uit maar omdat de pieten allemaal zwart zijn kan dat zijn mening over zwarte en witte kinderen wel beïnvloeden, natuurlijk onbewust. Het onderscheid is te groot en erg duidelijk te zien, dat ziet een kind ook.
Ook denk ik dat veel Nederlanders bang zijn om iets uit hun jeugd te verliezen en dat er daarom zo fel op dit soort topics wordt gereageerd.
qft.quote:Op zondag 13 november 2011 21:30 schreef 73 het volgende:
Ik kan me voorstellen dat een kind Sinterklaas als dominant figuur ziet, dat maakt op zich niet zoveel uit maar omdat de pieten allemaal zwart zijn kan dat zijn mening over zwarte en witte kinderen wel beïnvloeden, natuurlijk onbewust. Het onderscheid is te groot en erg duidelijk te zien, dat ziet een kind ook.
Ook denk ik dat veel Nederlanders bang zijn om iets uit hun jeugd te verliezen en dat er daarom zo fel op dit soort topics wordt gereageerd.
Tuurlijk is Sinterklaas de 'dominante', hij is de chef/baas/bepaald wat er gebeurd. Tis nl zijn feest.quote:Op zondag 13 november 2011 21:30 schreef 73 het volgende:
dat is waar.. maar verder moet je er niet teveel aandacht aan besteden. en het zijn niet echt slaven als in slaven, maar slaven als in hulpjes.quote:Op zondag 13 november 2011 18:22 schreef ABombali het volgende:
Het is geen toeval dat ze zwart en slaaf zijn.
Het probleem is niet de machtsverdeling maar de invulling van de macht. Natuurlijk is Zwarte Piet even waardig als Sinterklaas, toch zal hij altijd het hulpje blijven en aangezien alle zwarte pieten zwart zijn zal een kind snel denken wit: baas en zwart: hulpje. Je kunt helaas niet vertrouwen op de ouders, niet elke ouder is in staat om de denkbeelden van zijn of haar kind recht te zetten.quote:Op zondag 13 november 2011 22:28 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Tuurlijk is Sinterklaas de 'dominante', hij is de chef/baas/bepaald wat er gebeurd. Tis nl zijn feest.
Ja, de kans bestaat dat kinderen de verhouding tussen zwart en blank wat verkeerd gaan bekijken maar ten eerste is zwarte piet allang niet meerde 'dommige negert' maar een volwaardig mens die de sint bij staat, en ten tweede is het de taak van de ouders om een kind bij te brengen dat er, behalve de kleur, geen verschil is tussen zwart en blank.
Ik ben idd bang dat Sinterklaas verdwijnt. Niet noodzakelijk om de discriminatie-kwestie maar temeer omdat dit oer Hollandse feest steeds meer verdrongen wordt door die asociale, hoer-roepende (hohoho) Amerikaanse vet-klep van Coca-Cola.
Het is wat.quote:Op zondag 13 november 2011 23:49 schreef okiokinl het volgende:
we moeten ons kapot schamen, dat vind ik.
iemand zei hier dat het een ouroude traditie is, die later verchristelijkt is. nou, laten we hem dan weer ont-christelijken, en ont-slaven ook.
voor die kinderen maakt het natuurlijk niks uit, die kun je ook een sint in een hitler pak voorzetten, vinden ze ook leuk.
wij weten beter, zou ik zeggen.
in amerika had je vroeger blanken die in theatershows als negers verkleed ronddansten. dat zien ze daar nu als racistisch. en terecht. als je daar als zwarte piet gaat rondlopen krijg je waarschijnlijk klappen.
en natuurlijk is het traditie, omdat we het al een tijd zo doen. doe het gewoon anders, dan is het over 50 jaar weer traditie. sint nicolaas kan gewoon sinterklaas zijn, dat haat de christelijke lading eraf, en de zwarte pieten trek je voor mijn part een zwart pakje aan of gewoon wat roet vlekjes. maar je gaat ze niet als neger-slaafjes beschilderen met grote rode lippen en pratend als een surinamer, kan niet meer vind ik.
Leuk toch?quote:
quote:In Dutch and Flemish folklore, Zwarte Piet—"Black Peter"—is a servant of Sinterklaas (Saint Nicholas). In the past, Zwarte Piet was more identified with the chastising of bad children than the rewarding of the good, but both characters have softened since the mid-19th century, and today the 5 December feast of Saint Nicholas is mainly an occasion for giving gifts to children.[87] Originally so named for his being covered with soot from the chimneys he climbed down while performing his duties, Zwarte Piet inherited many of the classic darky icons, contemporaneous with the spread of darky iconography.[88] To this day, holiday revellers in the Netherlands blacken their faces, wear afro wigs and bright red lipstick, and walk the streets throwing candy to passers-by. As at Carnival, some of the actors behave dim-wittedly, or like buffoons, and/or speak mangled Dutch as embodiments of Zwarte Piet.[89] Blackfaced, googly-eyed, red-lipped Zwarte Piet dolls, die cuts and displays adorn store windows alongside brightly packaged and displayed, holiday merchandise.[90]
Accepted without question in the past within a ethnically homogeneous nation, today Zwarte Piet is controversial. Many people continue to enjoy this as a cherished tradition and look forward to his annual appearance, whilst others, especially overseas visitors, see him as a racist caricature[91] that shapes Dutch children's perceptions of black people.[91] [92] As a result of the allegations of racism, some of the Dutch have tried replacing Zwarte Piet's blackface makeup with face paint in alternative colors such as green or purple. This practice, however, has not caught on.[93]
Onzin. De grootste groep pesters zijn kinderen. Een kind legt die link heus welquote:Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef Jack_ het volgende:
Kutvolk.
Sinterklaas
dus je vind een blanke kindervriend met slaafjes minder erg dan dat pieten homo zijn.quote:Op maandag 14 november 2011 01:35 schreef Drinky het volgende:
Mensen die haten op pieten
Ikzelf als buitenlander heb er nooit problemen mee gehad, want ze gaven me gratis pepernoten/snoep, wrm haten a mens dan?
Als kind vind je pieten sowieso veel bazer dan de sint, en om daar nou homopieten voor terug te krijgen(regenboogpieten), wat voor boodschap geef je kinderen dan
Kinderen naar dat soort dingen drijven is m.i. erger dan een rasistische ondertoon bij een cultureel feest, en zoveel feesten in zoveel landen zijn rasistisch.
Kinderen kunnen inderdaad zeer gemeen zijnquote:Op maandag 14 november 2011 01:48 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Onzin. De grootste groep pesters zijn kinderen. Een kind legt die link heus wel
Als zwarte piet zijnde (heb het jaren gespeeld voor de kids) kan ik je toch echt meedelen dat ik echt geen marokkaans accent ging gebruiken hoorquote:Op zondag 13 november 2011 18:27 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
hahaha
Graag zelfs
quote:Op maandag 14 november 2011 09:28 schreef Monque het volgende:
Sinterklaas racistisch? Ja, hij doet misschien aan positieve discriminatie, ik ken geen werkgever die zoveel allochtonen in dienst heeft.
dat is al een stap, in de jaren 70-80 hadden alle pieten een surinaams accent. en ze waren ook regelmatig gemeen, dreigden met meenemen in de zak naar spanje en slaan met een roe. als kind was ik behoorlijk bang voor zwarte piet.quote:Op maandag 14 november 2011 09:39 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Als zwarte piet zijnde (heb het jaren gespeeld voor de kids) kan ik je toch echt meedelen dat ik echt geen marokkaans accent ging gebruiken hoor
Diegene die dat wel doet faalt hard, erg hard.
Overigens bespeur ik ook geen accenten bij de pieten bij het sinterklaas programma op TV
Die krijgen met de roe en moeten in de zak mee naar Spanjequote:Op zondag 13 november 2011 18:42 schreef SpermaDonor het volgende:
Betogers opgepakt bij intocht Sinterklaas
Wat zouden we met zulke mensen moeten doen?
Oppakken en opsluiten tot 6 december?
et is sowieso iets van de laatste jaren want kan me niet herinneren dat het eerder constant voor zulke ophef zorgde.quote:
Wat maakt dat nou uit. Kinderen zijn te jong om dat te snappen.quote:Op maandag 14 november 2011 10:24 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dat is al een stap, in de jaren 70-80 hadden alle pieten een surinaams accent. en ze waren ook regelmatig gemeen, dreigden met meenemen in de zak naar spanje en slaan met een roe. als kind was ik behoorlijk bang voor zwarte piet.
ook sinterklaas was toen gedeeltelijk een boeman, die kindertjes bang maakte zodat ze braaf zouden zijn uit angst te worden ontvoerd, echt christelijk gedoe toen nog.
dingen veranderen, tijd voor de volgende stap. is helemaal niet erg of gezeik, gewoon aanpassen aan de tijd, doet niets af aan het sinterklaas feest.
ik ben die gasten die altijd lopen te zeiken dat er niks aan mag worden veranderd, zat. het heeft nog steeds racistische ondertoontjes, die moeten eruit, dan is iedereen blij.
het is disrespectvol naar onze donkere medemens.quote:Op maandag 14 november 2011 10:32 schreef amourette het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou uit. Kinderen zijn te jong om dat te snappen.
of jij bent nu de zeikert?quote:Op maandag 14 november 2011 10:25 schreef Drinky het volgende:
nee, dan zijn alleen de zeikers blij, ik word daar niet content van van zulke wijzigingen onder de noemer "racisme".
Wat is er precies 'disrespectvol' aan?quote:Op maandag 14 november 2011 11:21 schreef okiokinl het volgende:
[..]
het is disrespectvol naar onze donkere medemens.
Afgelopen zaterdag in Utrecht gekeken bij de aankomst van Sinterklaas. Ik vond het erg leuk dat er zoveel 'donkere medemensen' waren, met hele vrolijke kindjes die het een heel fijn feest vonden. Ik heb niet het idee dat die 'donkere medemens' die link leggen, of deze zo zwaar opvatten. Erg leuk om bij zo'n aankomst te zijn, overal vrolijke gezichtjes. Van Marokkaanse kindjes, van Antilliaanse kindjes, van Nederlandse kindjes en van Chinese kindjes. En van de ouders.quote:Op maandag 14 november 2011 11:21 schreef okiokinl het volgende:
[..]
het is disrespectvol naar onze donkere medemens.
tegen de huidige orde aanschoppen is zeiken, niet andersomquote:
Het uiterlijk van zwarte piet is nou eenmaal niet zo makkelijk aan te passenquote:Op maandag 14 november 2011 10:24 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dat is al een stap, in de jaren 70-80 hadden alle pieten een surinaams accent. en ze waren ook regelmatig gemeen, dreigden met meenemen in de zak naar spanje en slaan met een roe. als kind was ik behoorlijk bang voor zwarte piet.
ook sinterklaas was toen gedeeltelijk een boeman, die kindertjes bang maakte zodat ze braaf zouden zijn uit angst te worden ontvoerd, echt christelijk gedoe toen nog.
dingen veranderen, tijd voor de volgende stap. is helemaal niet erg of gezeik, gewoon aanpassen aan de tijd, doet niets af aan het sinterklaas feest.
ik ben die gasten die altijd lopen te zeiken dat er niks aan mag worden veranderd, zat. het heeft nog steeds racistische ondertoontjes, die moeten eruit, dan is iedereen blij.
het gaat over het slavernij verleden van nederland, en hun verleden als slaven.quote:Op maandag 14 november 2011 11:40 schreef Silenus het volgende:
[..]
Wat is er precies 'disrespectvol' aan?
Het woord alleen al.
jaja, hoe komt ie dan aan zo'n zwart gezicht met rode lippen, maar wel schone kleren?quote:Op maandag 14 november 2011 12:17 schreef Smack-a-jack het volgende:
rot op joh. Sinterklaas heeft zwarte hulpjes genaamd piet. Hoeveel negers ken jij genaamd piet?
We leren kinderen dat het door het roet komt.. Het zijn van die idioten die alles voor ons verpesten onder het mom van racisme.. Negerzoenen hebben ze van ons afgepakt nu ook zwarte piet? what next? negers worden geweerd uit gevangenissen omdat dat racistisch is?
vasthouden aan racistische trekjes omdat het ' traditie' is, dat is zeiken.quote:Op maandag 14 november 2011 12:24 schreef Drinky het volgende:
[..]
tegen de huidige orde aanschoppen is zeiken, niet andersom
Zeiken is vanuit je calimero onderbuik schoppen tegen een kinderfeest.quote:Op maandag 14 november 2011 15:41 schreef okiokinl het volgende:
[..]
vasthouden aan racistische trekjes omdat het ' traditie' is, dat is zeiken.
kindertjes racistische dingen leren en dat dan goedpraten is zeiken.quote:Op maandag 14 november 2011 17:00 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zeiken is vanuit je calimero onderbuik schoppen tegen een kinderfeest.
Wat is er racistisch aan een werkgever die cadeaus geeft aan kinderen en om dat in goede banen te begeleiden allemaal donkere mensen in dienst heeft?quote:Op maandag 14 november 2011 17:35 schreef okiokinl het volgende:
[..]
kindertjes racistische dingen leren en dat dan goedpraten is zeiken.
Is het geen vorm van perceptie? De ene gaat een videoclip heel schofferend vinden, terwijl de andere het juist ziet als een verrijking van een subcultuur.quote:Op maandag 14 november 2011 15:19 schreef dedeurkruk het volgende:
Ach, de gemiddelde rap videoclip beschadigt het imago van de getinte medemens volgens mij veel meer dan de goedlachse zwarte piet. Zwarte Piet zingt tenminste nog: "Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed!"
Dat kun je afdoen als racistische zin, maar dat is iets dat je beter kunt horen dan "Money... blabla... shoot you down... bla bla... gun.... blingbling..."
Zoals ieder kind weet is zwarte piet gewoon zwart van het roet van de schoorsteen.quote:Op zondag 13 november 2011 18:18 schreef SpermaDonor het volgende:
Ieder jaar in November komt Sinterklaas weer met zijn pakjesboot 12 Nederland binnen gevaren.
Sinds de laatste jaren zijn er ook vaak discussies of sinterklaas met zijn "zwarte" hulpjes racistisch zou zijn.
Maar wat vinden jullie nu eigenlijk van het fenomeen Sinterklaas?
Jij bent zelf gewoon een dikke racist omdat jij dit soort dingen in een traditie wilt zien. Zwarte piet is nooit racistisch geweest.quote:Op maandag 14 november 2011 15:41 schreef okiokinl het volgende:
[..]
vasthouden aan racistische trekjes omdat het ' traditie' is, dat is zeiken.
quote:Op maandag 14 november 2011 09:28 schreef Monque het volgende:
Sinterklaas racistisch? Ja, hij doet misschien aan positieve discriminatie, ik ken geen werkgever die zoveel allochtonen in dienst heeft.
quote:
Ik vind dat mensen zich niet zo moeten aanstellen en van sinterklaas af moeten blijven.quote:Op zondag 13 november 2011 18:18 schreef SpermaDonor het volgende:
Ieder jaar in November komt Sinterklaas weer met zijn pakjesboot 12 Nederland binnen gevaren.
Sinds de laatste jaren zijn er ook vaak discussies of sinterklaas met zijn "zwarte" hulpjes racistisch zou zijn.
Maar wat vinden jullie nu eigenlijk van het fenomeen Sinterklaas?
grappig he, dat wij de duivel hebben vervangen door een neger.quote:Vanuit christelijk perspectief is Piet de bedwongen satan, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool). Een duivel als knecht van Sinterklaas is nog duidelijk te zien in de Oostenrijkse Sinterklaastradities. Hier wordt Sinterklaas begeleid door een Krampus of een Percht die behoorlijk angstaanjagende duivelse uiterlijkheden hebben en luidruchtig door de straten slepen met kettingen.
Volgens het Meertens Instituut was Zwarte Piet oorspronkelijk niet zwart, maar blank. Hij heette Jan de Knecht.[3] In Duitsland heeft Sinterklaas ook maar één knecht. Hij heet daar Knecht Ruprecht en is van oorsprong blank. Frankrijk kent ook maar één blanke knecht van Sinterklaas, genaamd Le Père Fouettard.[4]
Ook de knechten van Sinterklaas in andere landen zijn vaak als duivel afgebeeld (soms met hoorns van dieren (bokken)), bijvoorbeeld de Krampus, dit komt overeen met de onderdrukking van de voorchristelijke godheden. De eens almachtige godheid werd als knechtje of slaaf van de Sint beschouwd, een manier om de heidense bevolking te kerstenen.
Helemaal mee eens. Handen af van Sinterklaas.quote:Op maandag 14 november 2011 20:32 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen zich niet zo moeten aanstellen en van sinterklaas af moeten blijven.
Dat gelul ieder jaar weer is te treurig voor woorden, moeten we overal aanstoot aan nemen?
Oh oh oh wat leven we toch in een incorrect en intolerant land.. ja als je NL'er bent wel onderhand ja.
Alles is (bijna) relatief. Je kan nooit zeker weten dat Sinterklaas binnen x aantal jaren nog bestaat en dat er misschien en andere feest(en) zullen plaatsvinden. Hetzelfde met Kerstmis, Pasen, enz....quote:Op maandag 14 november 2011 22:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Handen af van Sinterklaas.
Dat is zo. Maar daarom mag ik nog wel hopen dat deze traditie blijft bestaan en niet verpest gaat worden door mensen die er een politieke agenda op na houden. Want het is een kinderfeest en het hoort bij de Nederlandse cultuur en laat mensen dat nu eens gewoon met rust laten.quote:Op maandag 14 november 2011 22:53 schreef hydroven het volgende:
[..]
Alles is (bijna) relatief. Je kan nooit zeker weten dat Sinterklaas binnen x aantal jaren nog bestaat en dat er misschien en andere feest(en) zullen plaatsvinden. Hetzelfde met Kerstmis, Pasen, enz....
Vergeet dan ook niet te vermelden dat de sint oorspronkelijk uit turkije kwam.quote:Op maandag 14 november 2011 22:44 schreef okiokinl het volgende:
ga het maar eens aan een toerist uitleggen, of op youtube black pete intoetsen, dan zie je hoe niet-nederlanders onze fijne traditie bezien.
laten we gewoon hier naar teruggaan, toen zwarte piet er nog niet was , maar sinterklaas op kinderfeestjes werdt begeleid door... de duivel.
[ afbeelding ]
en in canada:
[ afbeelding ]
frankrijk:
[ afbeelding ]
in de alpen:
[ afbeelding ]
[..]
grappig he, dat wij de duivel hebben vervangen door een neger.
Maar de discussie over de islam en slavernij zal je wel willen vermijden vemoed ik.quote:Op maandag 14 november 2011 23:44 schreef blek het volgende:
[..]
Vergeet dan ook niet te vermelden dat de sint oorspronkelijk uit turkije kwam.
sint nicolaas wel, de traditie van het feest is veel ouder, en heidens. de christenen hebben, zoals ze dat met alle feesten deden, het vervangen door christelijke verering. net zoals mid-winter kerstmis werd, en lente pasen.quote:Op maandag 14 november 2011 23:44 schreef blek het volgende:
[..]
Vergeet dan ook niet te vermelden dat de sint oorspronkelijk uit turkije kwam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |