hahahaquote:Op zondag 13 november 2011 18:25 schreef Ame_thyst het volgende:
Zwarte pieten zijn toch zwart door de roet uit schoorstenen?
Surinaams accent is me nooit opgevallen anders.quote:Op zondag 13 november 2011 18:27 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
hahaha
Gelul, van roet krijg je geen kroeshaar en een surinaams accent...
Ik vind het overigens een prachtige traditie, en wie er niet tegen kan mag wat mij betreft een land uitzoeken waar men deze traditie niet kent....
Graag zelfs
ditquote:Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef Jack_ het volgende:
Dat gezeik altijd over dat racisme. Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf. Die link legt een kind niet alleen een volwassene die nooit iets in z'n schoen heeft gehad.
Kutvolk.
Sinterklaas
Nee ze praten zo omdat ze zogenaamd uit Spanje komen.....quote:Op zondag 13 november 2011 18:27 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
hahaha
Gelul, van roet krijg je geen kroeshaar en een surinaams accent...
Ik vind het overigens een prachtige traditie, en wie er niet tegen kan mag wat mij betreft een land uitzoeken waar men deze traditie niet kent....
Graag zelfs
bronquote:Een wat vriendelijker verhaal is dat de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra eens een Ethiopisch jongetje met de naam Piter (afgeleid van Petrus) aantrof. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij. Zo komt Zwarte Piet volgens sommigen aan zijn negroļde trekken, hoewel enkelen bij voorbaat aannemen dat een verband bestaat met een koloniaal verleden
Niet alle kinderen denken hetzelfde. Wat je zei over 'geen enkel kind', is wat te absoluut.quote:Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef Jack_ het volgende:
Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf.
Net zoals een kind aan de baard van sinterklaas trekt om te checken of het wel de echte is.quote:Op zondag 13 november 2011 18:51 schreef hydroven het volgende:
[..]
Niet alle kinderen denken hetzelfde. Wat je zei over 'geen enkel kind', is wat te absoluut.
Een kind kan (mogelijk) wel de link leggen tussen zwarte piet en iemand met Afrikaanse roots.
Tuurlijk gaat een kind nooit zwarte piet linken aan Afrika. Maar als het bv. een Somalische man ziet op straat, kan het kind dat gaan associėren aan zwarte piet. Een kind van 3 weet niet eens waar Afrika ligt.quote:Op zondag 13 november 2011 19:09 schreef Jack_ het volgende:
[..]
Net zoals een kind aan de baard van sinterklaas trekt om te checken of het wel de echte is.
Dat een kind de link legt van zwarte piet - afrikaanse roots : check.
Maar ik ben eigenlijk geen enkel kind tegengekomen dat zwarte piet connect aan de negert uit het koloniale tijdperk.
Stel zoiets zou gebeuren, wat mij nogal onwaarschijnlijk lijkt, maar goed. Wat dan? Is die neger dan beledigd? Nou, wat erg zeg. Ik word dagelijks voor ergere dingen uitgemaakt en interesseert het mij iets? Nee.quote:Op zondag 13 november 2011 19:18 schreef hydroven het volgende:
[..]
Tuurlijk gaat een kind nooit zwarte piet linken aan Afrika. Maar als het bv. een Somalische man ziet op straat, kan het kind dat gaan associėren aan zwarte piet.
1) Het kan gebeuren dat een kind dat denkt.quote:Op zondag 13 november 2011 19:20 schreef Spouwerranger het volgende:
[..]
Stel zoiets zou gebeuren, wat mij nogal onwaarschijnlijk lijkt, maar goed. Wat dan? Is die neger dan beledigd? Nou, wat erg zeg. Ik word dagelijks voor ergere dingen uitgemaakt en interesseert het mij iets. Nee.
quote:Op zondag 13 november 2011 18:26 schreef Jack_ het volgende:
Dat gezeik altijd over dat racisme. Geen enkel kind denkt zwarte piet - neger - slaaf. Die link legt een kind niet alleen een volwassene die nooit iets in z'n schoen heeft gehad.
Kutvolk.
Sinterklaas
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |