Maar het is toch slimmer om het dan af te lossen? De hypotheekrente is hoger dan de rente die je krijgt als je spaart, of zie ik dan iets over het hoofd?quote:Op zondag 13 november 2011 17:04 schreef quo_ het volgende:
[...]
Als je in staat bent geld voor de aflossing bij elkaar te sparen ben je ook wel in staat om het op een plaats neer te zetten waar je er niet aan hoeft te komen. Aflossen kan dan altijd nog wel.
Met wie kan ik dit het best bespreken, met mijn bank zelf of met een onafhankelijk adviseur, voor zover die bestaan?quote:Op zondag 13 november 2011 17:05 schreef By1 het volgende:
[...]
Wellicht is het een idee om je beleggingshypotheek eens goed onder de loep te nemen. Ik ken de details en afspraken niet maar het kan interessant zijn om je verlies te nemen en beleggingshypotheek te laten omzetten naar een spaarhypotheek of een hypotheek waar je een verplicht bedrag per maand aflost. Dit is namelijk gegarandeerd aflossen. Bij een beleggingshypotheek is dit niet het geval. Daar kan je aan het eind van de rit een fors verlies hebben. Dan kan het verstandiger zijn om nu een kleiner verlies te nemen en voor zekerheid te gaan.
Bedankt.quote:Succes ermee
In het algemeen kost het hebben van een x-bedrag aan schuld meer dan dat hetzelfde x-bedrag aan spaarrente oplevert. Dus per saldo levert aflossen je een voordeel op.quote:Op zondag 13 november 2011 18:31 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Maar het is toch slimmer om het dan af te lossen? De hypotheekrente is hoger dan de rente die je krijgt als je spaart, of zie ik dan iets over het hoofd?
Afhankelijk van je belastingschijf is de renteaftrek te relevant om weg te laten uit zo'n berekening.quote:Op zondag 13 november 2011 18:44 schreef By1 het volgende:
Die formule = aflossingsbedrag x rentepercentage hypotheek = bedrag wat je per jaar minder aan vaste lasten hebt.
Dus bijvoorbeeld ¤ 7.000,00 x 0,05 (5% hypotheekrente) = ¤ 350,00 minder aan vaste lasten per jaar.
Normaal krijg je ook nog van belasting je aftrek terug maar dat geldt nu over dit bedrag uiteraard niet meer.
Maar ik ben dus niet van plan om te verhuizen. Dan is aflossen volgens jou verstandiger?quote:Op zondag 13 november 2011 18:43 schreef quo_ het volgende:
[..]
In het algemeen kost het hebben van een x-bedrag aan schuld meer dan dat hetzelfde x-bedrag aan spaarrente oplevert. Dus per saldo levert aflossen je een voordeel op.
Maar naar mijn mening weegt dat voordeel niet op tegen de nadelen die ik eerder noemde (verhuizen, nieuw hypotheek, HRA).
De laatste keer hadden ze het over banksparen. Is da hetzelfde wat jij bedoelt?quote:Op zondag 13 november 2011 18:52 schreef By1 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op zondag 13 november 2011 18:35 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Met wie kan ik dit het best bespreken, met mijn bank zelf of met een onafhankelijk adviseur, voor zover die bestaan?
Ikzelf doe dit met een adviseur van mijn bank. Gewoon open kaart spelen en aangeven dat je meer geinteresseerd in een gegarandeerde aflossing. Vraag wat de kosten zijn van het afkopen/stopzetten van je beleggingshypotheek en om te zetten naar een lineaire hypotheek (dat is een hypotheek waar je iedere maand een vast bedrag aflost, je maandlasten worden dan ook steeds lager en je zit niet met spaargelden of beleggingstoestanden)
Wat is die 0.48 in je berekening?quote:Op zondag 13 november 2011 18:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
Afhankelijk van je belastingschijf is de renteaftrek te relevant om weg te laten uit zo'n berekening.
Bovendien ontvang je geen rente meer op het spaargeld dat je in de aflossing hebt gestoken. Spaarrentes zijn weliswaar niet hoog maar zelfs na aftrek van de 1,2% belasting op spaargeld moet je nog wel 2% rendement kunnen halen.
Als je in de 52% schijf valt ziet het voorbeeld sommetje er als volgt uit:
7000 x 0,05 x 0.48 - 7000 x 0,02 = 168 - 140 = 28
Voor die 28 euro per jaar zou ik het mooi laten staan op de spaarrekening of deposito.
Het gedeelte van de rente dat overblijft nadat je HRA verrekend is.quote:Op zondag 13 november 2011 19:01 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Wat is die 0.48 in je berekening?
Je hraquote:Op zondag 13 november 2011 19:01 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Wat is die 0.48 in je berekening?
Het eventueel verhuizen in relatie tot de HRA discussie en het moeilijker kunnen lenen is naar mijn mening een zeer belangrijke reden om niet af te lossen.quote:Op zondag 13 november 2011 18:59 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Maar ik ben dus niet van plan om te verhuizen. Dan is aflossen volgens jou verstandiger?
Sorry, maar ik snap het niet. Is die 0.48 een percentage?quote:Op zondag 13 november 2011 19:03 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het gedeelte van de rente dat overblijft nadat je HRA verrekend is.
Ja.quote:Op zondag 13 november 2011 19:12 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Sorry, maar ik snap het niet. Is die 0.48 een percentage?
Bedankt, ik snap het.quote:Op zondag 13 november 2011 19:14 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ja.
Als je in de 52% schijf zit voor het betalen van belasting krijg je dus ook 52% terug in het kader van HRA.
Het gedeelte wat dus voor je zelf is en blijft bedraagt dus 48%, ofwel 0,48 bij gebruik in een formule.
Als je alle andere argumenten en overwegingen even buiten beschouwing laat en je op die vraag concentreert zie je inderdaad een positief effect van aflossen.quote:Ik overweeg om tussentijds af te lossen op mijn hypotheek, want ik wil mijn maandlasten omlaag krijgen.
Ik weet niet precies wat banksparen is. Lineaire hypotheek is heel overzichtelijk, iedere maand een vast bedrag aflossen. Geen risico's.quote:Op zondag 13 november 2011 19:00 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
De laatste keer hadden ze het over banksparen. Is da hetzelfde wat jij bedoelt?
Ik heb inderdaad liever een vast bedrag dan dat ik risico neem,eker nu het er toch niet erg gunstig uitziet met die beleggingen.
Maar hoe kan het dat een lineaire hypotheek goedkoper is dan een beleggingshypotheek?quote:Op zondag 13 november 2011 19:31 schreef By1 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat banksparen is. Lineaire hypotheek is heel overzichtelijk, iedere maand een vast bedrag aflossen. Geen risico's.
Dat is absurd weinig zeg.quote:Op zondag 13 november 2011 19:25 schreef quo_ het volgende:
En om even terug te gaan naar de concrete overweging uit de OP:
[..]
Als je alle andere argumenten en overwegingen even buiten beschouwing laat en je op die vraag concentreert zie je inderdaad een positief effect van aflossen.
Als je in de 52% schijf zit levert elke 1000 euro aflossing een voordeel van 4 euro/jaar op.
Ofwel 33 cent voordeel per maand per afgeloste 1000 euro.
Altijd al mee gerekend dat het weinig effect zou hebben maar dit is wel erg laag.
Ja, dat kan een goed moment zijn. Heb je ook nog even om je goed te laten informeren.quote:Op zondag 13 november 2011 19:45 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Maar hoe kan het dat een lineaire hypotheek goedkoper is dan een beleggingshypotheek?
Is het aflopen van je rentevastperiode trouwens een logisch moment om dat om te zetten? Dat gaat bij mij denk ik over een aar gebeuren (tien jaar vast)?
Suf dat ik dat dan niet meteen een lineaire hypotheek heb genomen want ik hou helemaal niet van risico's als het op zulke bedragen aankomt.quote:Op zondag 13 november 2011 20:03 schreef By1 het volgende:
[..]
Ja, dat kan een goed moment zijn. Heb je ook nog even om je goed te laten informeren.
Een lineaire hypotheek hoeft niet goedkoper te zijn maar is wel minder risicovol. Bij een beleggingshypotheek kun je veel geld verliezen door slechte rendementen. Je kunt er ook juist geld winnen maar niets is zeker. Het prettige van een lineaire hypotheek is juist die zekerheid, je weet exact wat je vaste lasten zijn (en worden) en je weet exact hoeveel je aflost.
Snap ik niet: 0,48*0,05*1000 = ¤24,- Of reken je met de gemiste renteopbrengst van 2%? = ¤20 Nu snap ik em!quote:Op zondag 13 november 2011 19:25 schreef quo_ het volgende:
Als je in de 52% schijf zit levert elke 1000 euro aflossing een voordeel van 4 euro/jaar op.
Ofwel 33 cent voordeel per maand per afgeloste 1000 euro.
De hypotheek is ongeveer 150.000 euro. Welke waarde bedoel je, de executiewaarde (weet nooit welke je dan moet hebben?)quote:Op maandag 14 november 2011 11:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Snap ik niet: 0,48*0,05*1000 = ¤24,- Of reken je met de gemiste renteopbrengst van 2%? = ¤20 Nu snap ik em!
Je kan ook een spaardeposito van 4,6% openen.
De grootste zorg van Federer-fan is nu de beleggingen en de inleg daarin; volgens mij is iedere maand inleg, puur verlies. Beter is om te kijken naar een bankspaarvariant.
Hoe hoog is de hypotheek en wat is de waarde van het onderpand?
Als je aflost, dan krijg je met de verkoop van je huis toch ook cash in handen waarmee je een deel van die duurdere woning aflost?quote:Op zondag 13 november 2011 17:04 schreef quo_ het volgende:
Als je eventueel nog van plan bent naar een duurdere woning te verhuizen zou ik even heel goed nadenken voordat je zo fors gaat aflossen.
Banken zijn steeds voorzichtiger geworden dus het is nog maar de vraag of je tegen die tijd het prijsverschil kunt bijlenen. Daarentegen zal het meenemen van je bestaande hyptheek(schuld) naar een duurdere woning waarbij je het prijsverschil (grotendeels) cash bijpast veel makkelijker gaan.
Dat dus.quote:Op zaterdag 15 september 2012 12:22 schreef Arcee het volgende:
En waarom zou je het prijsverschil niet bij kunnen lenen wanneer je een deel hebt afgelost? Of heeft dat met de bijleenregeling te maken?
Dit dus. Dat geld heb je niet voor niets afgelost. Dat hoef je dus niet nog extra bij te lenen, aangezien dat geld bij de verkoop weer uit komt.quote:Op zaterdag 15 september 2012 12:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als je aflost, dan krijg je met de verkoop van je huis toch ook cash in handen waarmee je een deel van die duurdere woning aflost?
Dit klopt ook, maar waarom zou je het extra bij willen lenen, als je het eerst hebt afgelost?quote:En waarom zou je het prijsverschil niet bij kunnen lenen wanneer je een deel hebt afgelost? Of heeft dat met de bijleenregeling te maken?
Op een aftrekbaar of op een niet-aftrekbaar deel?quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:31 schreef Blik het volgende:
aflossen kan natuurlijk nooit kwaad, helemaal niet aangezien de toekomst rondom de HRA redelijk onzeker is. who cares dat je misschien een paar euro minder rendement hebt per jaar als je aflost t.o.v. sparen.
Aflossen geeft ook rust, en dat is ook wat waard
Ik heb toevallig afgelopen week een eerste aflossing gedaan op mijn hypotheek
Niet extra, maar gewoon het deel dat over blijft van de prijs van de duurdere woning min de verkoopprijs van de oude. Dat is het deel dat je dan nog zult willen lenen. Dat zul je dan nog kunnen bijlenen, lijkt me. Los van hoeveel je op de oude woning extra had afgelost.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit klopt ook, maar waarom zou je het extra bij willen lenen, als je het eerst hebt afgelost?
Nou.... Als ik zo de proefballonnetjes beluister, als zijnde je eigen huis opeten om zorg te kunnen genieten kan aflossen mogelijk dus wel degelijk kwaad. (!)quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:31 schreef Blik het volgende:
aflossen kan natuurlijk nooit kwaad, helemaal niet aangezien de toekomst rondom de HRA redelijk onzeker is. who cares dat je misschien een paar euro minder rendement hebt per jaar als je aflost t.o.v. sparen.
Leg mij dan eens het verschil uit tussen 150.000 hypotheek (schuld) PLUS 40.000 op een bankrekening en 110.000 schuld?quote:Aflossen geeft ook rust, en dat is ook wat waard
Mja...quote:Ik heb toevallig afgelopen week een eerste aflossing gedaan op mijn hypotheek
Het hangt er maar net vanaf welke rente-% je hebt voor de hypotheek en voor de rekening. Kan me zo voorstellen dat als je meer vangt op een spaardeposito na aftrek van de VRH, aflossen ongunstig is.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leg mij dan eens het verschil uit tussen 150.000 hypotheek (schuld) PLUS 40.000 op een bankrekening en 110.000 schuld?
Als dat laatste je rust geeft, spoort er iets niet.
Zelfs als dat 'rendement' eventueel iets ongunstiger is... Hoe kun je je nu beter voelen met 110.000 schuld dan met 150.000 schuld EN 40.000 als buffer?quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:35 schreef blomke het volgende:
Het hangt er maar net vanaf welke rente-% je hebt voor de hypotheek en voor de rekening. Kan me zo voorstellen dat als je meer vangt op een spaardeposito na aftrek van de VRH, aflossen ongunstig is.
Precies, die redenatie staat als een huis.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik 150.000 schuld heb + 40.000 buffer kan ik sowieso heel wat jaartjes aan mijn betalingsverplichting voldoen als ik per maand zeg 400,- tekort kom. En dat voelt goed.
Als ik 110.000 schuld heb en 0 buffer, heb ik na 3 maanden een probleem als ik om wat voor reden dan ook even niet aan mijn betalingsverplichting kan voldoen. Dat voelt niet goed.
En ook dit is helemaal correct. Ik los daarom af via mijn spaarrekening en dat is weliswaar ietsje duurder maar dat heb ik er graag voor over.quote:Aflossen kan altijd nog. Je aflossing eruit halen vrijwel niet.
Je mist de essentie: bij een schuld van ¤110.000 heb je minder kans op betalingsproblemen dan bij een schuld van ¤150.000 Bij een schuld van 110.000 heb je meer ruimte om een buffer op te bouwen (of op de schuld af te lossen) dan bij een schuld van ¤150.000quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als ik 150.000 schuld heb + 40.000 buffer kan ik sowieso heel wat jaartjes aan mijn betalingsverplichting voldoen als ik per maand zeg 400,- tekort kom. En dat voelt goed.
Als ik 110.000 schuld heb en 0 buffer, heb ik na 3 maanden een probleem als ik om wat voor reden dan ook even niet aan mijn betalingsverplichting kan voldoen. Dat voelt niet goed.
Jij mist de essentie... Volledig zelfs.quote:Op zaterdag 15 september 2012 23:13 schreef blomke het volgende:
Je mist de essentie: bij een schuld van ¤110.000 heb je minder kans op betalingsproblemen dan bij een schuld van ¤150.000 Bij een schuld van 110.000 heb je meer ruimte om een buffer op te bouwen (of op de schuld af te lossen) dan bij een schuld van ¤150.000
En op dit statement volgt op korte termijn een voorbeeldberekening. Toch?quote:Op zaterdag 15 september 2012 23:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Voortijdig aflossen is verstandig, je bespaart rente op rente op rente
Jaquote:Op zaterdag 15 september 2012 23:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En op dit statement volgt op korte termijn een voorbeeldberekening. Toch?
Zo stel je het wel heel extreem.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leg mij dan eens het verschil uit tussen 150.000 hypotheek (schuld) PLUS 40.000 op een bankrekening en 110.000 schuld?
LOL, dus ik 'stel het extreem' met 150.000 tegenover 40.000 en jij komt met 250.000 tegenover 150.000. Really?quote:Op zondag 16 september 2012 00:49 schreef Arcee het volgende:
Zo stel je het wel heel extreem.
Je kunt uitgaan van een hypotheek van 250.000 en 150.000 op een spaarrekening.
Joh?quote:Dan zou je idd zeker niet 150.000 aflossen, maar wel bijvoorbeeld 50.000, omdat je meer betaalt aan rente (-HRA) + vermogensrendementsheffing dan dat je op je spaarrekening krijgt. Of je lost ieder jaar een paar duizend euro af. Dan hou je het in balans: je houdt je buffer en je schuld wordt ook minder.
Nee, Deels aflossen kan best. Maareh...'Aflossen zou de norm moeten zijn'? NEE. Buffer opbouwen. Dat zou de norm moeten zijn. En voor een 2 persoonshuishouden is dat (ongeveer) 40K belastingvrij, dus bouw dan die buffer op!quote:Ik blijf het bizar vinden dat in discussies over hypotheekschuld er zelden wordt geconcludeerd dat (deels) aflossen de beste optie is. Het is een schuld. En die moet afgelost worden. Afllossen zou de norm moet zijn. Of zeker deels zoals ik hierboven beschreef.
Ja. Want als het in een boekje staat, hoef je zelf niet meer na te denken toch? Zelfs de meeste simpele conclusie kun je dan overboord gooien.quote:Op zondag 16 september 2012 01:16 schreef teckna het volgende:
Leestip: Het boekje Hypotheekvrij! niet duur en gaat in op waarom aflossen ook al is het vooral geschreven als het persoonlijk verhaal van de schrijver.
Leuk om het te ridiculiseren. Het is gewoon een passend boekje bij de vraag van de TS.quote:Op zondag 16 september 2012 01:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Want als het in een boekje staat, hoef je zelf niet meer na te denken toch? Zelfs de meeste simpele conclusie kun je dan overboord gooien.
Mja, en gaat voorbij aan alle hier gestelde vragen....quote:Op zondag 16 september 2012 01:29 schreef teckna het volgende:
Leuk om het te ridiculiseren. Het is gewoon een passend boekje bij de vraag van de TS.
En zelfs dat durf ik wel ter discussie te stellen.quote:Op zondag 16 september 2012 00:49 schreef Arcee het volgende:
Ik blijf het bizar vinden dat in discussies over hypotheekschuld er zelden wordt geconcludeerd dat (deels) aflossen de beste optie is. Het is een schuld. En die moet afgelost worden. Afllossen zou de norm moet zijn. Of zeker deels zoals ik hierboven beschreef.
Wat in dat boekje beschreven staat is dus precies wat ik in de afgelopen 15 jaar gedaan heb.quote:Op zondag 16 september 2012 01:16 schreef teckna het volgende:
Leestip: Het boekje Hypotheekvrij! niet duur en gaat in op waarom aflossen ook al is het vooral geschreven als het persoonlijk verhaal van de schrijver.
Wat een onzin weer.....quote:Op zondag 16 september 2012 01:49 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het antwoord is natuurlijk een keihard JA.
Wie zijn schulden afbetaalt, verarmt nooit.
Gewoon een waarheid als een koe, hoe je het ook went of keert. En ja, een hypotheek is een SCHULD.
Natuurlijk joh.quote:Op zondag 16 september 2012 01:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat een onzin weer.....
Lijkt me handig als je voortaan het topic leest voordat je met dit soort 'statements' komt...
Stop eens met die aannames. Beetje kinderachtig vindt je zelf ook niet?quote:Op zondag 16 september 2012 01:55 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Natuurlijk joh.
Zeker werkzaam in de banken/verzekeringsbranche?
Nou en?quote:Op zondag 16 september 2012 01:49 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Gewoon een waarheid als een koe, hoe je het ook went of keert. En ja, een hypotheek is een SCHULD.
Waar ligt het omslagpunt? Kun je ook beter ¤150k schuld hebben met ¤80k buffer, dan ¤70k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben met ¤120k buffer dan ¤30k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben met ¤149k buffer dan ¤1k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben en een buffer van ¤150k dan geen schuld? En is ¤300k schuld met ¤300k buffer dan beter of slechter dan ¤150k buffer met ¤150k schuld?quote:Op zondag 16 september 2012 01:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
mijn stelling dat je beter 150K schuld PLUS 40K buffer kunt hebben, dan 110K schuld ZONDER buffer...
Waaropm zou er een omslagpunt zijn? Voor mij zijn de situaties die je noemt allemaal hetzelfde, al heb ik zelf liever een wat hogere schuld en een wat hogere buffer dan een lagere schuld en een lagere buffer, omdat je dan gewoon wat flexibeler bent.quote:Op zondag 16 september 2012 07:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Waar ligt het omslagpunt? Kun je ook beter ¤150k schuld hebben met ¤80k buffer, dan ¤70k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben met ¤120k buffer dan ¤30k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben met ¤149k buffer dan ¤1k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben en een buffer van ¤150k dan geen schuld? En is ¤300k schuld met ¤300k buffer dan beter of slechter dan ¤150k buffer met ¤150k schuld?
Je zin loopt niet helemaal. "gaat in op waarom aflossen"… verstandig is?quote:Op zondag 16 september 2012 01:16 schreef teckna het volgende:
quote:Op zaterdag 15 september 2012 23:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Wat heb je als dat gelukt is dan liever? 110.000 schuld en GEEN buffer, of 150.000 schuld EN 40.000 buffer?
En zo kan je nog uren doorgaan.........quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:35 schreef blomke het volgende:
Het hangt er maar net vanaf welke rente-% je hebt voor de hypotheek en voor de rekening. Kan me zo voorstellen dat als je meer vangt op een spaardeposito na aftrek van de VRH, aflossen ongunstig is.
Ja, dat scheelt nogal hè of je 40.000 van 40.000 neemt of 50.000 van 150.000. Extreem als in: aflossen met je complete vermogen dus. Wat jij deed.quote:Op zondag 16 september 2012 00:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
LOL, dus ik 'stel het extreem' met 150.000 tegenover 40.000 en jij komt met 250.000 tegenover 150.000. Really?
En als je 110.000 boven die buffer zit kun je dus best wat aflossen.quote:Nee, Deels aflossen kan best. Maareh...'Aflossen zou de norm moeten zijn'? NEE. Buffer opbouwen. Dat zou de norm moeten zijn. En voor een 2 persoonshuishouden is dat (ongeveer) 40K belastingvrij, dus bouw dan die buffer op!
Kortom, het loont!quote:Op zondag 16 september 2012 10:26 schreef blomke het volgende:
Na 30 jaar is het ¤8232,27. Totaal heb je dan ¤132877,70 afgelost (excl. die ¤40.000,- waar je mee begon). Zet je die 40.000 op een 3% spaarrekening, dan is de rente-op-rente, aangezwollen tot ¤57090,50 (excl 40.000 beginkapitaal).
Voor het gemak laat ik even de VRH en de HRA buiten beschouwing.
Daar ben ik het dus ook zeker mee eens idd. Uiteraard nooit je hele vermogen in je hypotheek stoppen.quote:Op zondag 16 september 2012 01:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Geef nou gewoon eens een reactie op mijn stelling dat je beter 150K schuld PLUS 40K buffer kunt hebben, dan 110K schuld ZONDER buffer...
Dan nog zorgt de HRA er voor dat niet-aflossen en een giga-vermogen daar tegenover opbouwen, een reëel alternatief kan zijn en blijven.quote:Op zondag 16 september 2012 12:21 schreef Piger het volgende:
Daarnaast zijn bovenstaande adviezen op korte termijn erg leuk, maar het verschil in spaar/hypotheekrente zal weer toenemen.
En denk dan even na over de twee scenario's:quote:Op zondag 13 november 2011 18:30 schreef Federer-fan het volgende:
* De concrete aanleiding is dat ik een aantal mensen op tv zag die hun baan waren kwijtgeraakt en in de schuldhulpverlening terechtkwamen doordat ze hun woonlasten niet meer konden betalen. Dat vind ik nogal een schrikbeeld.
Misschien zouden ze die boete op vervroegd aflossen een keer kunnen afschaffen.quote:Op zondag 16 september 2012 17:06 schreef sparraps het volgende:
Of je neemt een derde scenario dat je 10k aflost en 10k aan spaargeld hebt dan kan je met die 10k de tijd overbruggen dat je werkloos bent.
We moeten er met ze alle naartoe werken dat aflossen voordeliger word dan schuld hebben zoals meerdere mensen hierboven al aangaven.
Dat helpt ook bijna niks. 10% van een hypotheek is over het algemeen meer dan mensen in een jaar kunnen missen.quote:Op zondag 16 september 2012 17:17 schreef Federer-fan het volgende:
Misschien zouden ze die boete op vervroegd aflossen een keer kunnen afschaffen.
Is een fok!ker anders dan de modale Nederlander dan?quote:Op zondag 16 september 2012 17:22 schreef Adaran het volgende:
Als je zoveel kapitaal hebt opgebouwd dat je de 1.4% vermogensrendementheffing moet gaan betalen kun je beter aflossen, ja. Maar de gemiddelde fok!ker heeft echt geen 20+k euro op z'n spaarrekening staan, ook al roepen ze hard van wel.
dan woon je niet in Nederland, want hier is het 1.2%.quote:Op zondag 16 september 2012 17:22 schreef Adaran het volgende:
Als je zoveel kapitaal hebt opgebouwd dat je de 1.4% vermogensrendementheffing moet gaan betalen
Het is wel te snappen, die regel geldt meestal alleen bij rentedaling. De hypotheeknemer moet het geld ook van de kapitaalmarkt o.i.d. halen en als ze het teruggeboekte geld tegen lagere rente weg kunnen zetten, lijden ze verlies. Vandaar de contante waarderegeling.quote:Op zondag 16 september 2012 17:25 schreef Arcee het volgende:
Zoveel principieel al: het is natuurlijk idioot dat je een schuld niet terug mág betalen.
Zeker:quote:Op zondag 16 september 2012 17:41 schreef blomke het volgende:
Dat mis ik een beetje in al die topic over al dan niet aflossen; het is typisch een renteberekeningskwestie.
Als rente (-HRA) + VRH lager zijn dan spaarrente kun je weer beter niet aflossen.quote:Op zondag 16 september 2012 00:49 schreef Arcee het volgende:
Dan zou je idd zeker niet 150.000 aflossen, maar wel bijvoorbeeld 50.000, omdat je meer betaalt aan rente (-HRA) + vermogensrendementsheffing dan dat je op je spaarrekening krijgt.
Hoe kan je dat nou roepen? Wij betalen 3,58% bruto hypotheekrente en netto 1,75%. Op ons spaargeld vangen we 3,8%.quote:Op zondag 16 september 2012 17:43 schreef Arcee het volgende:
Op dit moment loont aflossen over het algemeen dus wel.
Over het algemeen vangen mensen geen 3.8% rente op hun spaargeld momenteel.quote:Op zondag 16 september 2012 17:46 schreef blomke het volgende:
Hoe kan je dat nou roepen? Wij betalen 3,58% bruto hypotheekrente en netto 1,75%. Op ons spaargeld vangen we 3,8%.
Is dat verplicht op te geven dan?quote:Op zondag 16 september 2012 17:49 schreef Arcee het volgende:
En je vergeet vermogensrendementsheffing.
Nou ja, ook met VRH valt het bij jou nog positief uit.quote:
Precies, ik gok dat het grootste deel van het spaargeld in Nederland niet op een 5 jaars deposito van LPB staat.quote:Op zondag 16 september 2012 17:51 schreef blomke het volgende:
Lease Plan Baank: 5 jaars deposito 3,8%. Da's qua looptijd gelijk aan onze RVP van de hypotheek. Enige tijd geleden zat LPB nog boven de 4%
Precies, en die sprong omhoog pleit ook voor (gedeeltelijk) aflossen.quote:Op zondag 16 september 2012 17:56 schreef blomke het volgende:
Ben er wel voor dat die HRA word afgebouwd. Het is onzinnig dat je max. schulden in stand houdt enkel en alleen vanwege de fiscale voordelen. Het ondermijnt ook de stabiliteit. Loopt de rente flink op en de RVP eindigt: zit je met een sprong in de hypotheeklasten. Sprong omhoog wel te verstaan./
Het is niet 'typisch' een renteberekeningskwestie. Zoals je zelf al aangaf kan het inderdaad voordeliger zijn om niet af te lossen (die situatie heb ik zelf ook.) Maar zelfs als het wat kost, wat maakt dat uit? Ik slaap beter met een schuld van 150.000 en 40K buffer, dan met een schuld van 110.000 zonder buffer.quote:Op zondag 16 september 2012 17:41 schreef blomke het volgende:
Stijgt de rente, dan is aflossen sowieso niet slim, kan je het geld ter aflossing, beter op een spaarrekening plempen.
Dat mis ik een beetje in al die topic over al dan niet aflossen; het is typisch een renteberekeningskwestie. Ja, kom maar op bij_vlagen_nog_wat.
Er zijn ook nog tussenvarianten mogelijk. 130.000 schuld 20k buffer?quote:Op zondag 16 september 2012 21:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het is niet 'typisch' een renteberekeningskwestie. Zoals je zelf al aangaf kan het inderdaad voordeliger zijn om niet af te lossen (die situatie heb ik zelf ook.) Maar zelfs als het wat kost, wat maakt dat uit? Ik slaap beter met een schuld van 150.000 en 40K buffer, dan met een schuld van 110.000 zonder buffer.
Ik heb morgen het liefst 92 miljard schuld en 50 miljard buffer in plaats van 42 miljard schuld en geen buffer. Regel het maar, ik teken gelijk.quote:Op zondag 16 september 2012 07:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Waar ligt het omslagpunt? Kun je ook beter ¤150k schuld hebben met ¤80k buffer, dan ¤70k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben met ¤120k buffer dan ¤30k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben met ¤149k buffer dan ¤1k schuld? Kun je beter ¤150k schuld hebben en een buffer van ¤150k dan geen schuld? En is ¤300k schuld met ¤300k buffer dan beter of slechter dan ¤150k buffer met ¤150k schuld?
Als je je daar om wat voor reden dan ook beter bij voelt, dan moet je het niet laten. Ik geef zelf de voorkeur aan een wat grotere buffer (maar dat zal wel aan mijn persoonlijke situatie liggen)quote:Op zondag 16 september 2012 22:04 schreef snabbi het volgende:
Er zijn ook nog tussenvarianten mogelijk. 130.000 schuld 20k buffer?
Gezien de voordelen die je niet behaald omdat je niet versneld aflost is dat een dure buffer.quote:Op zondag 16 september 2012 22:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je je daar om wat voor reden dan ook beter bij voelt, dan moet je het niet laten. Ik geef zelf de voorkeur aan een wat grotere buffer (maar dat zal wel aan mijn persoonlijke situatie liggen)
Hoe kom je daarbij? Mijn buffer levert meer geld op dan hij netto kost. (Ik leen tegen 4,35% bruto) en tot nu nu toe heb ik alles weg kunnen zetten tegen meer dan 4%. Zelfs als ik het de volgende ronde maar tegen 3% weg kan zetten, heb ik nog winst.quote:Op zondag 16 september 2012 22:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Gezien de voordelen die je niet behaald omdat je niet versneld aflost is dat een dure buffer.
Hoe lang is je rentevaste periode (RVP)?quote:
Nu nog 17 18 jaar te gaan.quote:Op zondag 16 september 2012 23:06 schreef Arcee het volgende:
Hoe lang is je rentevaste periode (RVP)?
Onzin, dan kun je op dat moment altijd nog (een deel van) de aflossing doen. Het heeft geen zin om vooruit te lopen op 'als dit of dat...'quote:Als ze de HRA afschaffen (of afbouwen) én je een paar procenten hogere rente krijgt na aflopen RVP dan kan het ineens niet meer uit. Dan is het prettig dat je ook al wat afgelost hebt.
Ik hoef ook niet het hele openstaande bedrag als buffer te hebben, maar zolang het geld oplevert, of maar een paar honderd per jaar kost los ik niks voortijdig af.quote:En nee, niet tot je buffer 0 is idd. Zeker niet.
Beter.quote:
Je kunt volgens de huidige regels maar hooguit 10% van de aflossing doen, dus het gaat niet helemaal op wat je zegt. Je kunt namelijk nog flink te veel betalen dan en daar kun je niet veel aan doen. Je kunt er op gokken, dat wel.quote:Onzin, dan kun je op dat moment altijd nog (een deel van) de aflossing doen.
Regeren is vooruit zien.quote:Het heeft geen zin om vooruit te lopen op 'als dit of dat...'
Dat is waar. Dat had ik even over het hoofd gezien. (Hoewel 20% vaak ook mag, en bij een stijgende rente hebben ze dacht ik zelfs graag dat je aflost) Maar dan nog geen onoverkomenlijk iets.quote:Op zondag 16 september 2012 23:14 schreef Arcee het volgende:
Je kunt volgens de huidige regels maar hooguit 10% van de aflossing doen, dus het gaat niet helemaal op wat je zegt. Je kunt namelijk nog flink te veel betalen dan en daar kun je niet veel aan doen. Je kunt er op gokken, dat wel.
Jezelf problemen besparen die er niet hoeven zijn ook.quote:Regeren is vooruit zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |