Dat is absurd weinig zeg.quote:Op zondag 13 november 2011 19:25 schreef quo_ het volgende:
En om even terug te gaan naar de concrete overweging uit de OP:
[..]
Als je alle andere argumenten en overwegingen even buiten beschouwing laat en je op die vraag concentreert zie je inderdaad een positief effect van aflossen.
Als je in de 52% schijf zit levert elke 1000 euro aflossing een voordeel van 4 euro/jaar op.
Ofwel 33 cent voordeel per maand per afgeloste 1000 euro.
Altijd al mee gerekend dat het weinig effect zou hebben maar dit is wel erg laag.
Ja, dat kan een goed moment zijn. Heb je ook nog even om je goed te laten informeren.quote:Op zondag 13 november 2011 19:45 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Maar hoe kan het dat een lineaire hypotheek goedkoper is dan een beleggingshypotheek?
Is het aflopen van je rentevastperiode trouwens een logisch moment om dat om te zetten? Dat gaat bij mij denk ik over een aar gebeuren (tien jaar vast)?
Suf dat ik dat dan niet meteen een lineaire hypotheek heb genomen want ik hou helemaal niet van risico's als het op zulke bedragen aankomt.quote:Op zondag 13 november 2011 20:03 schreef By1 het volgende:
[..]
Ja, dat kan een goed moment zijn. Heb je ook nog even om je goed te laten informeren.
Een lineaire hypotheek hoeft niet goedkoper te zijn maar is wel minder risicovol. Bij een beleggingshypotheek kun je veel geld verliezen door slechte rendementen. Je kunt er ook juist geld winnen maar niets is zeker. Het prettige van een lineaire hypotheek is juist die zekerheid, je weet exact wat je vaste lasten zijn (en worden) en je weet exact hoeveel je aflost.
Snap ik niet: 0,48*0,05*1000 = ¤24,- Of reken je met de gemiste renteopbrengst van 2%? = ¤20 Nu snap ik em!quote:Op zondag 13 november 2011 19:25 schreef quo_ het volgende:
Als je in de 52% schijf zit levert elke 1000 euro aflossing een voordeel van 4 euro/jaar op.
Ofwel 33 cent voordeel per maand per afgeloste 1000 euro.
De hypotheek is ongeveer 150.000 euro. Welke waarde bedoel je, de executiewaarde (weet nooit welke je dan moet hebben?)quote:Op maandag 14 november 2011 11:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Snap ik niet: 0,48*0,05*1000 = ¤24,- Of reken je met de gemiste renteopbrengst van 2%? = ¤20 Nu snap ik em!
Je kan ook een spaardeposito van 4,6% openen.
De grootste zorg van Federer-fan is nu de beleggingen en de inleg daarin; volgens mij is iedere maand inleg, puur verlies. Beter is om te kijken naar een bankspaarvariant.
Hoe hoog is de hypotheek en wat is de waarde van het onderpand?
Als je aflost, dan krijg je met de verkoop van je huis toch ook cash in handen waarmee je een deel van die duurdere woning aflost?quote:Op zondag 13 november 2011 17:04 schreef quo_ het volgende:
Als je eventueel nog van plan bent naar een duurdere woning te verhuizen zou ik even heel goed nadenken voordat je zo fors gaat aflossen.
Banken zijn steeds voorzichtiger geworden dus het is nog maar de vraag of je tegen die tijd het prijsverschil kunt bijlenen. Daarentegen zal het meenemen van je bestaande hyptheek(schuld) naar een duurdere woning waarbij je het prijsverschil (grotendeels) cash bijpast veel makkelijker gaan.
Dat dus.quote:Op zaterdag 15 september 2012 12:22 schreef Arcee het volgende:
En waarom zou je het prijsverschil niet bij kunnen lenen wanneer je een deel hebt afgelost? Of heeft dat met de bijleenregeling te maken?
Dit dus. Dat geld heb je niet voor niets afgelost. Dat hoef je dus niet nog extra bij te lenen, aangezien dat geld bij de verkoop weer uit komt.quote:Op zaterdag 15 september 2012 12:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als je aflost, dan krijg je met de verkoop van je huis toch ook cash in handen waarmee je een deel van die duurdere woning aflost?
Dit klopt ook, maar waarom zou je het extra bij willen lenen, als je het eerst hebt afgelost?quote:En waarom zou je het prijsverschil niet bij kunnen lenen wanneer je een deel hebt afgelost? Of heeft dat met de bijleenregeling te maken?
Op een aftrekbaar of op een niet-aftrekbaar deel?quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:31 schreef Blik het volgende:
aflossen kan natuurlijk nooit kwaad, helemaal niet aangezien de toekomst rondom de HRA redelijk onzeker is. who cares dat je misschien een paar euro minder rendement hebt per jaar als je aflost t.o.v. sparen.
Aflossen geeft ook rust, en dat is ook wat waard
Ik heb toevallig afgelopen week een eerste aflossing gedaan op mijn hypotheek
Niet extra, maar gewoon het deel dat over blijft van de prijs van de duurdere woning min de verkoopprijs van de oude. Dat is het deel dat je dan nog zult willen lenen. Dat zul je dan nog kunnen bijlenen, lijkt me. Los van hoeveel je op de oude woning extra had afgelost.quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:07 schreef Five_Horizons het volgende:
Dit klopt ook, maar waarom zou je het extra bij willen lenen, als je het eerst hebt afgelost?
Nou.... Als ik zo de proefballonnetjes beluister, als zijnde je eigen huis opeten om zorg te kunnen genieten kan aflossen mogelijk dus wel degelijk kwaad. (!)quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:31 schreef Blik het volgende:
aflossen kan natuurlijk nooit kwaad, helemaal niet aangezien de toekomst rondom de HRA redelijk onzeker is. who cares dat je misschien een paar euro minder rendement hebt per jaar als je aflost t.o.v. sparen.
Leg mij dan eens het verschil uit tussen 150.000 hypotheek (schuld) PLUS 40.000 op een bankrekening en 110.000 schuld?quote:Aflossen geeft ook rust, en dat is ook wat waard
Mja...quote:Ik heb toevallig afgelopen week een eerste aflossing gedaan op mijn hypotheek
Het hangt er maar net vanaf welke rente-% je hebt voor de hypotheek en voor de rekening. Kan me zo voorstellen dat als je meer vangt op een spaardeposito na aftrek van de VRH, aflossen ongunstig is.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leg mij dan eens het verschil uit tussen 150.000 hypotheek (schuld) PLUS 40.000 op een bankrekening en 110.000 schuld?
Als dat laatste je rust geeft, spoort er iets niet.
Zelfs als dat 'rendement' eventueel iets ongunstiger is... Hoe kun je je nu beter voelen met 110.000 schuld dan met 150.000 schuld EN 40.000 als buffer?quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:35 schreef blomke het volgende:
Het hangt er maar net vanaf welke rente-% je hebt voor de hypotheek en voor de rekening. Kan me zo voorstellen dat als je meer vangt op een spaardeposito na aftrek van de VRH, aflossen ongunstig is.
Precies, die redenatie staat als een huis.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik 150.000 schuld heb + 40.000 buffer kan ik sowieso heel wat jaartjes aan mijn betalingsverplichting voldoen als ik per maand zeg 400,- tekort kom. En dat voelt goed.
Als ik 110.000 schuld heb en 0 buffer, heb ik na 3 maanden een probleem als ik om wat voor reden dan ook even niet aan mijn betalingsverplichting kan voldoen. Dat voelt niet goed.
En ook dit is helemaal correct. Ik los daarom af via mijn spaarrekening en dat is weliswaar ietsje duurder maar dat heb ik er graag voor over.quote:Aflossen kan altijd nog. Je aflossing eruit halen vrijwel niet.
Je mist de essentie: bij een schuld van ¤110.000 heb je minder kans op betalingsproblemen dan bij een schuld van ¤150.000 Bij een schuld van 110.000 heb je meer ruimte om een buffer op te bouwen (of op de schuld af te lossen) dan bij een schuld van ¤150.000quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als ik 150.000 schuld heb + 40.000 buffer kan ik sowieso heel wat jaartjes aan mijn betalingsverplichting voldoen als ik per maand zeg 400,- tekort kom. En dat voelt goed.
Als ik 110.000 schuld heb en 0 buffer, heb ik na 3 maanden een probleem als ik om wat voor reden dan ook even niet aan mijn betalingsverplichting kan voldoen. Dat voelt niet goed.
Jij mist de essentie... Volledig zelfs.quote:Op zaterdag 15 september 2012 23:13 schreef blomke het volgende:
Je mist de essentie: bij een schuld van ¤110.000 heb je minder kans op betalingsproblemen dan bij een schuld van ¤150.000 Bij een schuld van 110.000 heb je meer ruimte om een buffer op te bouwen (of op de schuld af te lossen) dan bij een schuld van ¤150.000
En op dit statement volgt op korte termijn een voorbeeldberekening. Toch?quote:Op zaterdag 15 september 2012 23:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Voortijdig aflossen is verstandig, je bespaart rente op rente op rente
Jaquote:Op zaterdag 15 september 2012 23:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En op dit statement volgt op korte termijn een voorbeeldberekening. Toch?
Zo stel je het wel heel extreem.quote:Op zaterdag 15 september 2012 21:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Leg mij dan eens het verschil uit tussen 150.000 hypotheek (schuld) PLUS 40.000 op een bankrekening en 110.000 schuld?
LOL, dus ik 'stel het extreem' met 150.000 tegenover 40.000 en jij komt met 250.000 tegenover 150.000. Really?quote:Op zondag 16 september 2012 00:49 schreef Arcee het volgende:
Zo stel je het wel heel extreem.
Je kunt uitgaan van een hypotheek van 250.000 en 150.000 op een spaarrekening.
Joh?quote:Dan zou je idd zeker niet 150.000 aflossen, maar wel bijvoorbeeld 50.000, omdat je meer betaalt aan rente (-HRA) + vermogensrendementsheffing dan dat je op je spaarrekening krijgt. Of je lost ieder jaar een paar duizend euro af. Dan hou je het in balans: je houdt je buffer en je schuld wordt ook minder.
Nee, Deels aflossen kan best. Maareh...'Aflossen zou de norm moeten zijn'? NEE. Buffer opbouwen. Dat zou de norm moeten zijn. En voor een 2 persoonshuishouden is dat (ongeveer) 40K belastingvrij, dus bouw dan die buffer op!quote:Ik blijf het bizar vinden dat in discussies over hypotheekschuld er zelden wordt geconcludeerd dat (deels) aflossen de beste optie is. Het is een schuld. En die moet afgelost worden. Afllossen zou de norm moet zijn. Of zeker deels zoals ik hierboven beschreef.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |