Dat was mn moeder op teenslippers. Tijdens het klussen zal de winter wel ingevallen zijn dus sowieso bergschoenen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:46 schreef bobenjanneke het volgende:
Mooi mooi!
Fotootje van de zolder?
Ik zie je op teenslippers rondlopen, 2 adviezen:
- Doe tijdens het klussen dichte ( werk ) schoenen aan
- Geen kleine erbij tijdens het klussen
Dit wordt zeker een TVP en ben benieuwd naar de vorderingen.
Schildersvragen beantwoord ik van harte!
Succes!
Jaren '60 degelijkheidquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:46 schreef error_404 het volgende:
Gefeli met jullie huisje! Een huis met mogelijkheden, zo te zien. Ook nog foto's van de buitenkant?
Leuk trapje trouwens, hoe de spijlen doorlopen naar de verdieping. Wordt meestal toch iets botter gedaan...
Inbouwkasten laten we zitten, structureel gaan we eerst niets vervangen, wel als we beneden bezig gaan.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 13:57 schreef MrNiles het volgende:
gaan de inbouwkasten eruit?
enne...veeeeeel werk met de badkamer zo te zien
en nieuw glas...hoe is de staat van de kozijnen?
kunststof is best betaalbaar als je toch al het glas gaat vervangen
Dat schimmelvrije gedeelte klinkt heel goedquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:20 schreef Forno het volgende:
Ventilatieroosters zijn wel een pre, zeker in combinatie met (je nieuw aan te leggen) mechanische afvoer (afzuiging) in je badkamer. Heb je de hele dag verse luchttoevoer en afvoer van vochtige lucht via de badkamer. Heeft schimmel straks een harde dobber in jullie mooie nieuwe badkamer. Zorg wel voor een kier onder de badkamerdeur van ongeveer 2cm. Heb je de ventilatie ook meteen op orde.
Het badkamerraam kun je in de winter beter dicht laten.
Succes met de klus!
als je glaszetter 5k vraagt, dan zou ik snel een ander zoekenquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:26 schreef pessie het volgende:
Die mechanische afzuiging hebben wij (nog) niet bedacht. We zien wel wat wij nodig vinden. We zitten nu in de fase "wat gaan/moeten we doen en wat gaat dat kosten", als we de sleutel hebben komt de daadwerkelijke uitvoering (+10% onvoorziene kosten).
Zoals gezegd, bovenop dat mini-bouwdepot-je hebben we wel spaargeld. We zien wel hoever we nu eerst komen. Ik ben erg benieuwd naar de offertes van de glaszetters.
In eerste instantie gingen wij er vanuit dat we alleen het glas mee mochten financieren omdat we al aan onze maximale hypotheek zaten, nu blijkt dat we (veel) meer hypotheek mogen lenen, dus dat we minder van ons spaargeld hoeven te gebruiken. Ik bedoel, het wordt pas een probleem als de glaszetter meer dan 5k gaat kosten. En gezien mijn andere topic denk ik niet dat dat zo zal zijn.
Waarschijnlijk komt er koude lucht van buiten in je warme en vochtige badkamer -> condensatie van waterdamp -> vocht -> schimmel.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:00 schreef pessie het volgende:
[..]
We hebben nu altijd schimmel in de badkamer terwijl het raampje en de deur altijd openstaan![]()
Wil je nog een goede grap horen? Mijn badkamer is een afgesloten ruimte zonder ramen enzo, had nog niet iets met de deur gedaan maar wel alvast de afzuiger (zo'n silent 100m3/u ding opgehangen, die had ik aangezet om van die kit stank af te zijn, maar denk je dat ik de deur nog open kreeg na een nachtje? moest op zolder de ventilator afkoppelen om de deur open te doen, kreeg er oprecht geen beweging inquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komt er koude lucht van buiten in je warme en vochtige badkamer -> condensatie van waterdamp -> vocht -> schimmel.
De truc is juist dat je de warme vochtige lucht wegzuigd en vervangt door droge en warme lucht uit je woning i.p.v. buiten.
Dus via een soort afzuiging, deur open (of kier of roster in deur) en het buitenraam dicht houden!!
Wat betreft isolatieglas: dat hoeft niet veel meer dan ¤50m² te kosten!
quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 16:53 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Wil je nog een goede grap horen? Mijn badkamer is een afgesloten ruimte zonder ramen enzo, had nog niet iets met de deur gedaan maar wel alvast de afzuiger (zo'n silent 100m3/u ding opgehangen, die had ik aangezet om van die kit stank af te zijn, maar denk je dat ikd e deur nog open kreeg daarna? moest op zolder de ventilator afkoppelen om de deur open te doen, kreeg er oprecht geen beweging in
Vin het een beregrap. Zo ken ik er nog één: in m'n vorige keuken had ik een flinke afzuigkap hangen. Als ik friet bakte, zette ik de friteuse onder de afzuigkap en die laatste op stand 3. De vouwdeur naar de kamer werd dan uit z'n magneetsluiting gezogen en hing 5 cm schuin de keuken in.quote:
Mijn ouders hebben een open haard en veel te weinig luchttoevoer. En wanneer de schouw aangaat, staat de hele kamer blauwquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 17:16 schreef betyar het volgende:
Dat zijn ook veel voorkomende blunders bij het plaatsen van open haarden en kachels.
Of de open haard of kachel branden en dan gaan koken met de afzuiger vol open.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 17:20 schreef pessie het volgende:
[..]
Mijn ouders hebben een open haard en veel te weinig luchttoevoer. En wanneer de schouw aangaat, staat de hele kamer blauw.
Waarom is het niet verstandig om het badkamerraam in de winter te openen?quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 15:20 schreef Forno het volgende:
...
Het badkamerraam kun je in de winter beter dicht laten.
Succes met de klus!
Hoe warmer de badkamer is hoe sneller het vocht in de lucht en op de tegels verdampt. Dat in combinatie met een goede afzuiging is de snelste manier. Ook goed verwarmen dus.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 18:02 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Waarom is het niet verstandig om het badkamerraam in de winter te openen?
Gaan we uiteraard doen voordat we deze opknappen maar de zolder staat gepland na de woonkamer/keuken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 18:02 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik zit naar je zolder te kijken, en die is niet geisoleerd. Dus misschien verstandig om hier iets aan te doen, voordat je hem gaat opknappen?
De mooiste!quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 18:03 schreef nikky het volgende:
Noordelijkste provincie, welke van de twee?
Klopt 100,00 %.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:06 schreef betyar het volgende:
Een plafondventilator aangesloten op een aluminium flexibele buis rechtomhoog met nadraai aangesloten op de lichtschakelaar is een goede optie.
Zoals mijn linkje dusquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:06 schreef betyar het volgende:
Een plafondventilator aangesloten op een aluminium flexibele buis rechtomhoog met nadraai aangesloten op de lichtschakelaar is een goede optie.
Zo'n ja, niet gezienquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:53 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Zoals mijn linkje dusmocht je nog een gat moeten maken, doe dat dan in het hart van je douchecabine..
Geeft niet, deze was wat duur, goedkoper kan prima, maar zullen iets meer geluid maken..quote:
Stille zijn wel fijn, zeker als je een bad hebt.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 20:03 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Geeft niet, deze was wat duur, goedkoper kan prima, maar zullen iets meer geluid maken..
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 19:00 schreef Forno het volgende:
[..]
Hoe warmer de badkamer is hoe sneller het vocht in de lucht en op de tegels verdampt. Dat in combinatie met een goede afzuiging is de snelste manier. Ook goed verwarmen dus.
Open je in de winter een raam, dan koelen niet alleen de lucht maar ook de wanden snel af. Het vocht in de lucht condenseert op de wanden en blijft langer aanwezig op tegels, voeg- en kitwerk. En hoe langer het vocht er zit des te sneller schimmels gaan groeien. Daarnaast kan een open raam de vochtige lucht ook je huis in blazen in plaats van eruit. En een vochtig huis is hogere stookkosten en is minder gezond.
Je hoeft ook niet bang voor tocht te zijn. De lucht komt niet direct van buiten maar uit de overloop en slaapkamers en is dus al opgewarmd in die ruimtes. Ventilatie zorgt voor een stukje comfort dus.
Ik zeg niet dat schimmels dan uitgesloten zijn, maar ze zijn preventief heel makkelijk in toom te houden.
Jij hebt toch ook een wbv huis? Heb je dan geen rooster in je deur? Zie je nml veel in dat type huizen...quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 20:25 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Dus in mijn geval het kiepraampje op een kier openzetten en ventileren via de afvoer via het dak?
Heb geen rooster in mijn deur.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 21:41 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Jij hebt toch ook een wbv huis? Heb je dan geen rooster in je deur? Zie je nml veel in dat type huizen...
Nee,quote:
De verkoper is het huis aan de buitenkant nog aan het schilderen (Erg fijn vinden wij zelf, dan hoeft het over 4 a 5 jaar pas weer volledig geschilderd te worden aan de buitenkantquote:Op dinsdag 25 oktober 2011 13:14 schreef pessie het volgende:
Eindelijk, we hebben 1 offerte binnen van een glaszetter. De goede man wil 2250 euro hebben voor het plaatsen van dubbel glas in bestaand (raam)hout. Het is inclusief 14 nieuwe raamboogjes (de huidige zijn van 1969) en 7 nieuwe uitzetijzers (nu 1969). Nadat mijn man een beetje had rondgevraagd bij zijn collega's leek het ons toch wel prijzig. Het gaat om in totaal 16 a 17 m². Waarvan 4 grote ramen en 7 in raamhout. Wel laten we in al het raamhout ventilatieroosters plaatsen.
De collega van mijn man was 900 euro kwijt, hij had geen ventilatieroosters nodig en had iets minder oppervlak. Graag nogmaals ervaringen!
Folie heeft altijd zin, ik heb het hier in een huis van 1953 ook gedaan.quote:Op donderdag 10 november 2011 21:06 schreef pessie het volgende:
Helaas geen foto's (fototoestel ligt nog in het nieuwe huis waar kleiduif nog aan het klussen is) maar wel even een update.
Vorige week donderdag zaten we bij de notaris om te tekenen en kregen we de sleutels van ons huis. We hadden toch oppas dus we zijn druk aan de slag gegaan. Wat allemaal al gedaan is:
- behang afhalen
- toilet slopen
- schuren
- grondverf
- definitieve verf
- schoonmaken
- toiletmuur stucen
- radiatoren afhalen
- radiatoren schuren
Morgen heeft kleiduif een dag vrij dus kunnen we flink aan de slag. Morgen gaan we het toilet tegelen en de slaapkamers behangen met glasweefselbehang. Ook hoop ik morgen de radiatoren terug te kunnen hangen zodat het niet meer zo stervens koud is in huis.
Vraagje, heeft het zin om radiatorfolie achter de radiatoren te plakken? Het huis is uit 1969, geen spuwmuurisolatie.
Ik ga bij het terugplaatsen van de radiatoren thermostaatknoppen plaatsen. Er zaten simpele radiatorknoppen op maar in een slaapkamer lijkt mij een thermostaatknop veel fijner. Tips?
Haha, hoi! Zal zo even jouw topique bekijken.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:09 schreef RanTheMan het volgende:
*Kick*
Staat t huis nog en hoe is het met het dubbele glas afgelopen??
Toilet is voor nu af (quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:23 schreef RanTheMan het volgende:
zo, das toch aardig wat... Bijna de helft van je budget
Maar hoe staat het met de rest van de verbouwing/klussen dan, toilet, radiator folie, euhm Zolder??? weet het niet meer
quote:Op maandag 26 maart 2012 14:26 schreef RanTheMan het volgende:
ik vond de scheve schuttingen toch speelser![]()
Heb je al bedacht wat voor tegels je gaat gebruiken?
succes met onkruid krabben dan maarquote:Op maandag 26 maart 2012 14:33 schreef pessie het volgende:
[..]![]()
![]()
Wat betreft tegels, ik verwacht een beetje dat we die dit jaar niet gaan vervangen (budgetprobleem) dus dan wordt het volgend jaar. We willen nog steeds heel graag waalformaat stenen of dikduimers.
round upquote:Op maandag 26 maart 2012 15:49 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
succes met onkruid krabben dan maar
toch wel uit sellingen en omstreken mag ik hopenquote:
Als ik uit Sellingen iets wil hebben moet ik toch wijndruiven hebben?quote:Op zaterdag 31 maart 2012 12:20 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
toch wel uit sellingen en omstreken mag ik hopen
Ja echt wel! Ik ben vooral blij dat er nog wat van te maken was omdat we nu vanaf de andere kant geen inkijk in onze tuin hebbenquote:Op zaterdag 31 maart 2012 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
Jemig, pessie, wat een werk in de tuin! Mooi, hoor. Ik vind de aanblik van de gesnoeide boom een eye-opener: daar valt dus toch nog iets van te maken!
Je ziet van die balkjes bovenop en dat steunt tegen de zijkant aan als de zandbak open staat.quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:42 schreef RanTheMan het volgende:
War goed gedaan met die zandbak
De schanieren kan ik prima volgen, maar hoe blijft de rugleuning recht op staan? Moet je dat ergens vastzetten ofzo?
Sluit jullie zandbak goed als het regent? En is het een aanrader?quote:Op woensdag 2 mei 2012 09:39 schreef pessie het volgende:
Na lang wikken en wegen toch besloten de zandbak een andere plaats in de tuin te geven, namelijk op het terras achter het huis (deze was toch al belachelijk groot.
Samen klussen:
[ afbeelding ]
Mijn zand!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
eindresultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed om te weten, dank je!quote:Op woensdag 2 mei 2012 12:31 schreef pessie het volgende:
Het is juist niet de bedoeling dat een zandbak helemaal sluit als het regent, zand is sowieso vochtig en moet ademen, anders krijg je schimmel. Daarom moet een zandbak (een deel van de dag) in de zon staan, zodat hij goed kan ademen.
Ja, dat is wel fijn aan die baden die een vlakke bodem en vrijwel rechte wanden hebben; ze zijn zo lekker diepquote:Op woensdag 2 mei 2012 13:01 schreef Claudia_x het volgende:
Voor wat het waard is: ik vind het geen enkel probleem om in bad te douchen. Sterker nog, ik vind het fijner omdat dan de hele badkamer warm wordt. Ik heb meer moeite met uit bad komen tegenwoordig, aangezien ons bad bizar diep is.
Met de kennis van nu zou ik van die bejaardensteunen aan de wand hebben laten plaatsen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat is wel fijn aan die baden die een vlakke bodem en vrijwel rechte wanden hebben; ze zijn zo lekker diep
Je kunt van die bejaardensteunen plaatsen die vastzitten met een soort van noppen, die je nog weer extra vast kunt zetten oid. Ik weet dat het bestaat, hoe het heet weet ik dan weer nietquote:Op woensdag 2 mei 2012 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Met de kennis van nu zou ik van die bejaardensteunen aan de wand hebben laten plaatsen.
Ja, ik had even zo'n ding van de tellsell reclame aan de muur zitten, die had m'n moeder bij de Blokker gescoord.... maar die laat uiteindelijk ook losquote:Op woensdag 2 mei 2012 13:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Met de kennis van nu zou ik van die bejaardensteunen aan de wand hebben laten plaatsen.
Bij ons is het juist andersom; N is degene met de bad-eis, hoewel het met Soneal ook beduidend makkerlijker is dan in een klein badje in de douche, dus ik ben wel blij met het bad, maar.... ik ben ook heel blij dat ik niet in bad hoef te douchen.quote:Op woensdag 2 mei 2012 13:12 schreef Claudia_x het volgende:
Voor het in bad stappen is de hoogte trouwens geen probleem. En ik wou juist een bad met een grote inhoud, want ik geniet er zo van.Het bad hebben we echt voor mij gekocht.
Ik durfde het niet te zeggenquote:Op woensdag 2 mei 2012 13:31 schreef Leandra het volgende:
Ja, dat is natuurlijk ook een verschil, wij zijn over 5 jaar 50, en ik ben sowieso fysiek al niet meer zo fit dat het lekker makkelijk in en uit een bad stappen is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |