quote:Op dinsdag 27 september 2011 16:59 schreef Catbert het volgende:
[..]
Oh fuck! Een moeder! Stop de persen, ik pleeg alvast zelfmoord!
Er is vooralsnog geen indicatie dat het in de nabije toekomst opeens heel slecht zou gaan. Zou kunnen, maarja. dan hebben we misschien over 1000 jaar wel een Utopie en dan slaat er een grote komeet in ofzoquote:Op dinsdag 27 september 2011 17:01 schreef Bosbeetle het volgende:
sorry hoor, ik gaf maar een voorbeeld ik denk niet dat het altijd maar beter wordt en dat 'wij' de huidige maar ook de paar generaties voor ons verwent zijn met vooruitgang, en dat nu als vanzelfsprekend zien.
Zo cynisch ben ik niet hoorquote:Op dinsdag 27 september 2011 17:04 schreef Catbert het volgende:
[..]
Er is vooralsnog geen indicatie dat het in de nabije toekomst opeens heel slecht zou gaan. Zou kunnen, maarja. dan hebben we misschien over 1000 jaar wel een Utopie en dan slaat er een grote komeet in ofzo
Nee, ik ga er voor het gemak maar uit dat het de komende 100 jaar nog wel goed komt. Maakt je een stuk minder cynisch
Met die andere argumenten zoals dat het stinkende schreeuwende poepfabrieken zijn ben ik het wel eens hoorquote:Op dinsdag 27 september 2011 17:09 schreef Bosbeetle het volgende:
Zo cynisch ben ik niet hoorIk wil alleen geen kinderen dat 'betere wereld' is één van de vele argumenten.
En dat ik een slechte vader zou zijn ook wel zekerquote:Op dinsdag 27 september 2011 17:09 schreef Catbert het volgende:
[..]
Met die andere argumenten zoals dat het stinkende schreeuwende poepfabrieken zijn ben ik het wel eens hoor
Leg eens uit, tenzij het om verkrijgbaarheid van voorbehoedsmiddelen gaat snap ik het eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 27 september 2011 17:42 schreef TheFrankey het volgende:
Geen kinderen willen is een product vande welvaart
quote:Op dinsdag 27 september 2011 18:10 schreef TheFrankey het volgende:
Vroeger kwamen er grote gezinnen zodat er inkomsten en zorg voor de oude dag was. Later werd dat minder en mede de grote van gezinnen. Nu willen mensen geen kinderen meer ivm vrijheid vakanties geld etc. Ofwel welvaart
Let wel: mede.... Er zijn altijd mensen die ze pertinent niet willen. Mensen van 30+ geloof ik. De rest mekkert wat en moet eerst zijn omgeving kinderen zien krikgen. Als je ze daarna en na de biologische klok gelul nog niet wil geloof ik je.
Nah, dat geloof ik niet zo.quote:Op dinsdag 27 september 2011 17:11 schreef Bosbeetle het volgende:
En dat ik een slechte vader zou zijn ook wel zeker
Hij heeft er wel gelijk in: Het gaat niet zo zeer over wanneer de kinderen jong zijn, maar over het feit dat zij de ouders kunnen verzorgen wanneer ze daar zelf oud genoeg voor zijn. Mensen zonder kinderen hadden in vorige eeuwen gewoon geen kans. Bejaardentehuizen en AOW bestonden immers nog niet (in die mate).quote:Op dinsdag 27 september 2011 18:12 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]je gelooft mij (al is het slechts een maand of 3 dat je mij gelooft)
In die zin snap ik de welvaart wel een klein beetje behalve dan dat je die gekregen kinderen ook weer moet voeden dus snap ik niet dat als welvaart ontbreekt je meer kinderen zou nemen.
Exact. Plus de kerk in die tijd enzovoort. Kinderen is echt een keuze nu. Ik heb voor gekozen en wilde dit ook. Maar respecteer anderen zonder. Ik stel de vraag nooit. Leven en laten leven... Of krijg een leven hahaquote:Op dinsdag 27 september 2011 18:29 schreef Strani het volgende:
[..]
Hij heeft er wel gelijk in: Het gaat niet zo zeer over wanneer de kinderen jong zijn, maar over het feit dat zij de ouders kunnen verzorgen wanneer ze daar zelf oud genoeg voor zijn. Mensen zonder kinderen hadden in vorige eeuwen gewoon geen kans. Bejaardentehuizen en AOW bestonden immers nog niet (in die mate).
Maar waarom zou je argumenten moeten hebben om geen kinderwens te hebben.quote:Op dinsdag 27 september 2011 17:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zo cynisch ben ik niet hoorIk wil alleen geen kinderen dat 'betere wereld' is één van de vele argumenten.
Omdat het net zo is als in andere dingen in het leven, je hebt toch ook argumenten om wel of niet een huis te kopen, wel of geen huisdier te nemen, wel of geen aardappels te eten vandaag. Zo maak je keuzes toch?quote:Op dinsdag 27 september 2011 18:43 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Maar waarom zou je argumenten moeten hebben om geen kinderwens te hebben.
Bij kinderen vind ik het toch anders. Misschien ook omdat ik totaal niet het gevoel heb om ze graag te willen en eigenlijk ook geen argumenten voor nodig heb.quote:Op dinsdag 27 september 2011 18:48 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Omdat het net zo is als in andere dingen in het leven, je hebt toch ook argumenten om wel of niet een huis te kopen, wel of geen huisdier te nemen, wel of geen aardappels te eten vandaag. Zo maak je keuzes toch?
En de keuze voor kinderen maakt toch een iets grotere impact dan die betreffende een huis of aardappels.quote:Op dinsdag 27 september 2011 19:39 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Bij kinderen vind ik het toch anders. Misschien ook omdat ik totaal niet het gevoel heb om ze graag te willen en eigenlijk ook geen argumenten voor nodig heb.
2 is meer dan gemiddeld daar haal je dus het gemiddelde mee omhoog.quote:Op dinsdag 27 september 2011 19:56 schreef Blueberry85 het volgende:
De discussie is flink verder gegaan zonder mij zie ik![]()
Dit las ik vanmorgen in de krant vond het erg waar en toepasselijk...
http://www.depers.nl/binn(...)j-twee-kinderen.html
Ik heb er wel eens overnagedacht Isegrim, Ik denk dat vrouwen die geen kinderwens hebben, waar niets mis mee is .. (kunnen gaan twijfelen) als de klok gaat lopen, dit gaat niet voor alle vrouwen op natuurlijk .. Maar ik kan me voorstellen dat dan iemand nog kan gaan twijfelen kan het nog moet ik het of niet!!! moeilijke keuze dan.. >disclamer dit is een voorbeeld<quote:Op dinsdag 27 september 2011 21:36 schreef Isegrim het volgende:
Ik vraag mij trouwens wel af of het verlangen naar een kind een biologisch gegeven is. Ik denk eigenlijk van niet. Of zoals Midas Dekkers het zegt (ik parafraseer): "De mens heeft wel de drang om te neuken, maar niet om zich voort te planten". Dat is een cultureel gegeven. Geen dier verlangt naar ouderschap. Seks is de manier waarop de natuur ons erin luist.En dat we op een bepaalde leeftijd naar kinderen gaan verlangen ('biologische klok'
) heeft echt niets met biologie te maken. Vrouwen zijn voor hun twintigste het vruchtbaarst, dus zou logischer zijn als ze dan kinderen zouden willen. Maar er zijn maar weinig achttienjarigen die een kind willen (gelukkig maar).
Als het wereldwijde gemiddelde onder de 2 lag, dan hadden we geen bevolkingsgroei. Wellicht is het in Nederland zo, maar elders niet.quote:Op dinsdag 27 september 2011 20:22 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
2 is meer dan gemiddeld daar haal je dus het gemiddelde mee omhoog.
Exact, dat is het probleem vooruit schuiven. Vergrijzing lost zichzelf opquote:Op dinsdag 27 september 2011 22:02 schreef Strani het volgende:
Het is van de gekke dat men vergrijzing probeert tegen te gaan door meer kinderen te produceren. Zo los je het probleem natuurlijk nooit op.
De planeet is inderdaad overvol, er moeten minder mensen komen en niet meer. Dus ik geef je groot geleyck. Verder ziet de toekomst voor de mensheid er erg somber uit, veel rampspoed staat ons te wachten en dat wil je je kinderen niet aandoen.quote:Op maandag 26 september 2011 13:58 schreef Blueberry85 het volgende:
Als mensen horen dat ik geen kinderwens heb reageren ze vaak heel raar en geforceerd. Zo van dat komt nog wel of je weet niet wat je mist...
Mijn argumenten noemen ze overdreven of egoistisch![]()
Ik vind namelijk dat deze wereld nou niet bepaald erop vooruit gaat...en in wat voor wereld zet je een kind?
Het 2e grote punt is dat ik mijn vrijheid niet kwijt wil,ik zie het totaal niet zitten om 18 jaar van mijn leven te wijden aan een kind. Ben dol op de kinderen van een ander maar ik zelf hoef niet zo nodig....De meeste mensen vinden dat dus egotripperij...maar ik vind het in deze tijd nogal egoistisch of 4 kinderen de wereld op te schoppen....
Hoe denken jullie hierover?
Meeste baby's zijn inderdaad afzichtelijk lelijk, blijkbaar valt iedereen dat op, behalve de moeder in kwestie.quote:Op maandag 26 september 2011 14:21 schreef Dimens het volgende:
[..]
Dat is nog niet eens zo erg, wanneer ze geboren worden en je moet gaan liegen over hoe mooi het baby'tje wel niet is, dat is pas vervelend.
Kinderen nemen zodat je niet eenzaam bent in het bejaardenhuis. Ik snap dat sommige mensen moeilijk vrienden kunnen maken, maar zo moeilijk... wow...quote:Op woensdag 28 september 2011 08:37 schreef RijstNatie het volgende:
dan blijf je toch lekker alleen, zonder nazaat of wat dan ook.
Over 40 jaar is iedereen je vergeten en ben je een hoopje stof
Ik zie het probleem niet zo.quote:Op woensdag 28 september 2011 08:37 schreef RijstNatie het volgende:
en? heb je daar last van als je dood bent, denk je?quote:Op woensdag 28 september 2011 08:37 schreef RijstNatie het volgende:
uiteindelijk is het een persoonlijke beslissing, maar in de praktijk speelt het ook vaak een sociale rol. het zijn juist anderen die menen zich met jouw keuze daarin te moeten bemoeien of er in ieder geval over te oordelen.quote:Op woensdag 28 september 2011 08:33 schreef mane het volgende:
Het is zo'n persoonlijke beslissing dat ik sowieso niet begrijp waarom je over het hoe en waarom van die keuze met jan en alleman zou moeten praten. Het is net zo iets als met mensen gaan praten over waarom je wel of niet in God gelooft. Argumenten zijn daarbij helemaal niet relevant. Het draait uiteindelijk allemaal om gevoel. Mensen die zulke keuzes als rationeel presenteren, en het uitgebreid gaan onderbouwen met argumenten zijn meestal vooral bezig zichzelf te overtuigen.
Dat is het vervelende ervan idd. Je hebt maar beperkte tijd om zo'n belangrijke keuze te maken.quote:Op woensdag 28 september 2011 08:59 schreef -Strawberry- het volgende:
Maar hopelijk krijg je die kinderwens niet pas op een erg late leeftijd, dat zou vervelend zijn.
Ik voel persoonlijk niet erg de behoefte om er met jan en alleman over te praten. Maar als je 34 bent en geen kinderen hebt, brengen jan en alleman het zelf nogal eens ter sprake.quote:Op woensdag 28 september 2011 08:33 schreef mane het volgende:
Het is zo'n persoonlijke beslissing dat ik sowieso niet begrijp waarom je over het hoe en waarom van die keuze met jan en alleman zou moeten praten. Het is net zo iets als met mensen gaan praten over waarom je wel of niet in God gelooft. Argumenten zijn daarbij helemaal niet relevant. Het draait uiteindelijk allemaal om gevoel. Mensen die zulke keuzes als rationeel presenteren, en het uitgebreid gaan onderbouwen met argumenten zijn meestal vooral bezig zichzelf te overtuigen.
Als vrouw ja. Als man kun je op je 98 ook nog wel een kind verwekken.quote:Op woensdag 28 september 2011 09:03 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
Dat is het vervelende ervan idd. Je hebt maar beperkte tijd om zo'n belangrijke keuze te maken.
Heb ik weer, ik eet vegetarisch en wil geen kinderenquote:Op woensdag 28 september 2011 09:52 schreef Blossom86 het volgende:
Het is inderdaad zo dat andere mensen er juist vaak over beginnen en een discussie willen. Sommige mensen willen dat ook met gelovigen, of met vegetariërs.
Insgelijks! Leuk he, die discussies!quote:Op woensdag 28 september 2011 09:55 schreef Lips het volgende:
[..]
Heb ik weer, ik eet vegetarisch en wil geen kinderen
Wat ik met vegetarisch eten altijd zeg als mensen de discussie uitlokken is "als jij niet moeilijk doet over dat ik geen dode beesten eet, zal ik niet moeilijk doen over dat jij dat wel doet"
Gevoel is voor mij nog nooit een goede raadgever geweest. Ik vind dit soort topics altijd mooi om andere argumentatie te vinden maar in dit geval lijkt het erop dat de meeste mensen geen redenen hebben om kinderen te krijgen maar het gewoon doen. En daar kan ik mij niet zo goed in verplaatsen. Maar het is inderdaad een keuze die aan een ieder is. Ik heb ook geen probleem met mensen met kinderen.quote:Op woensdag 28 september 2011 08:33 schreef mane het volgende:
quote:Op woensdag 28 september 2011 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Gevoel is voor mij nog nooit een goede raadgever geweest.
Hoor het wel vaker uit de mond van vrouwmenschenquote:Op woensdag 28 september 2011 10:49 schreef Lips het volgende:
[..]seriously?
Gevoel is mijn beste raadgever (of is dat dan weer een vrouwending)
Ja serieus als ik iets op gevoel doe, doe ik het veels te impulsief. Ik heb mezelf geleerd om eerst goed voors en tegens op een rijtje te zetten en goed na te denken over mogelijke gevolgen van mijn acties. Als ik dingen op gevoel zou doen dan zou ik veel meer mensen voor het hoofd stoten, en een nog minder prettig mens worden.quote:Op woensdag 28 september 2011 10:49 schreef Lips het volgende:
[..]seriously?
Gevoel is mijn beste raadgever (of is dat dan weer een vrouwending)
Niet alles is met ratio te benaderen. Daarnaast stoot je misschien mensen voor het hoofd maar je gevoel volgen heeft ook heel veel van eerlijkheid in zich.quote:Op woensdag 28 september 2011 10:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja serieus als ik iets op gevoel doe, doe ik het veels te impulsief. Ik heb mezelf geleerd om eerst goed voors en tegens op een rijtje te zetten en goed na te denken over mogelijke gevolgen van mijn acties. Als ik dingen op gevoel zou doen dan zou ik veel meer mensen voor het hoofd stoten, en een nog minder prettig mens worden.
Tja ik niet, ik kan niet zoveel met gevoel. Maar misschien is het een mannen/vrouwen ding maar ik vind gevoel een veel te vluchtig iets om keuzes op te baseren. Het ene moment voel je iets 2 sec later niet meer om daar nou mijn handelen op te baseren.quote:Op woensdag 28 september 2011 10:56 schreef Lips het volgende:
[..]
Niet alles is met ratio te benaderen. Daarnaast stoot je misschien mensen voor het hoofd maar je gevoel volgen heeft ook heel veel van eerlijkheid in zich.
En ik stoot liever iemand anders voor het hoofd dan dat ik m'n eigen hoofd stoot omdat ik m'n gevoel niet heb gevolgd.
Dat WAT minder gaat? leven we minder lang? is er meer oorlog? zijn mensen ongelukkiger?quote:Op dinsdag 27 september 2011 16:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik las laatst nog op fok dat een verschil tenopzichte van de jaren 90 was dat het minder gaat.
dan realiseerde ze zich dat verkeerd. net als heel veel bangerikken. de pensioenleeftijd is omhoog ja. maar vergeet je even niet dat mensen ook veel langer leven? ik ga liever op mijn 70ste met pensioen en leef tot mijn 90ste dan dat ik op mijn 60ste kan stoppen met werken en op mijn 70ste omklap.quote:Een moeder realiseerde zich dat haar kinderen het waarschijnlijk slechter gaan hebben dan zij. En ik denk dat dat zeker voor nederlanders gaat gelden, kijk naar de sociale zekerheid die omlaag is, de pensioen leeftijd die omhoog is, etc etc. Het gaat niet altijd maar beter er zijn ook periodes van achteruitgang.
tuurlijk. er is een economie, en die schommelt. maar als je even wat verder kijkt, voorbij de oppervlakkige economische schommelingen, dan kun je toch niet anders dan stellen dat we de laatste 2000 jaar steeds prettiger zijn gaan leven? langer, gezonder, rijker en vrijer. dat er af en toe een oorlog of crisis tussendoor fietst, tja, dat is het leven.quote:Ik ben geen geschiedkundige maar ik denk dat je dat in de geschiedenis ook wel gezien heb de gouden eeuw ten opzichte van de jaren 30 van de vorige eeuw. Het gaat niet per definitie altijd maar beter.
En er zit geen eind aan de economische groei, die gaat altijd doorquote:Op woensdag 28 september 2011 11:14 schreef punchdrunk het volgende:
tuurlijk. er is een economie, en die schommelt. maar als je even wat verder kijkt, voorbij de oppervlakkige economische schommelingen, dan kun je toch niet anders dan stellen dat we de laatste 2000 jaar steeds prettiger zijn gaan leven? langer, gezonder, rijker en vrijer. dat er af en toe een oorlog of crisis tussendoor fietst, tja, dat is het leven.
Ja maar ik zie dat niet zo blijven als we in deze lijn doorgaan dan is het een keer op, grondstoffen schaarste is nu al aan de orde van de dag, we plegen roofbouw op de aardbol, en dat vind ik opzich niet erg want ik vind gemakkelijk leven ook fijn. Er zijn alleen teveel mensen om deze standaard vol te houden dus zou wat minder nieuwe mensen een goede manier zijn om het bevolkingsaantal te verminderen. Een andere manier is massavernietiging van mensen (op wat voor manier dan ook) en dat vind ik heel wat minder leuk.quote:Op woensdag 28 september 2011 11:14 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
Dat WAT minder gaat? leven we minder lang? is er meer oorlog? zijn mensen ongelukkiger?
je gaat me toch niet vertellen dat je op basis van conjunctuurschommelingen concludeerd dat de wereld de prullenbak ingaat?
[..]
dan realiseerde ze zich dat verkeerd. net als heel veel bangerikken. de pensioenleeftijd is omhoog ja. maar vergeet je even niet dat mensen ook veel langer leven? ik ga liever op mijn 70ste met pensioen en leef tot mijn 90ste dan dat ik op mijn 60ste kan stoppen met werken en op mijn 70ste omklap.
ja, er zijn periodes van achteruitgang. iedere generatie maakt dat mee. maar is dat een reden om niet geboren te worden? het idee dat ooit, als je 40 bent, je misschien wel eens een jaar werkeloos zou kunnen zijn? of dat je op je 25ste een keer rood staat op de bank?
[..]
tuurlijk. er is een economie, en die schommelt. maar als je even wat verder kijkt, voorbij de oppervlakkige economische schommelingen, dan kun je toch niet anders dan stellen dat we de laatste 2000 jaar steeds prettiger zijn gaan leven? langer, gezonder, rijker en vrijer. dat er af en toe een oorlog of crisis tussendoor fietst, tja, dat is het leven.
En dan nog vraag ik me af of het wel hout snijdt om je beslissing om kinderen te nemen daarop te baseren. Je kijkt dan alleen maar naar een potentieel individu wat je zogenaamde ellende zou kunnen besparen. Maar de ellende voor de rest van die generatie maak je eerder groter. De voornaamste reden van (eventuele) achteruitgang van de welvaart in Nederlang is namelijk vergrijzing. Wie mag je immers gaan verzorgen in je bejaardentehuis later? Juist, de kinderen van een ander.quote:Op woensdag 28 september 2011 11:14 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
Dat WAT minder gaat? leven we minder lang? is er meer oorlog? zijn mensen ongelukkiger?
je gaat me toch niet vertellen dat je op basis van conjunctuurschommelingen concludeerd dat de wereld de prullenbak ingaat?
[..]
dan realiseerde ze zich dat verkeerd. net als heel veel bangerikken. de pensioenleeftijd is omhoog ja. maar vergeet je even niet dat mensen ook veel langer leven? ik ga liever op mijn 70ste met pensioen en leef tot mijn 90ste dan dat ik op mijn 60ste kan stoppen met werken en op mijn 70ste omklap.
ja, er zijn periodes van achteruitgang. iedere generatie maakt dat mee. maar is dat een reden om niet geboren te worden? het idee dat ooit, als je 40 bent, je misschien wel eens een jaar werkeloos zou kunnen zijn? of dat je op je 25ste een keer rood staat op de bank?
[..]
Maar wat dat betreft zit het probleem helemaal niet hier in Nederlands of uberhaupt in de ontwikkelde wereld.quote:Op woensdag 28 september 2011 11:28 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja maar ik zie dat niet zo blijven als we in deze lijn doorgaan dan is het een keer op, grondstoffen schaarste is nu al aan de orde van de dag, we plegen roofbouw op de aardbol, en dat vind ik opzich niet erg want ik vind gemakkelijk leven ook fijn. Er zijn alleen teveel mensen om deze standaard vol te houden dus zou wat minder nieuwe mensen een goede manier zijn om het bevolkingsaantal te verminderen. Een andere manier is massavernietiging van mensen (op wat voor manier dan ook) en dat vind ik heel wat minder leuk.
Vergrijzing los je niet op door bij te neuken, daarmee stel je het uit. Vergrijzing lost zichzelf op!quote:Op woensdag 28 september 2011 13:04 schreef Westerling het volgende:
[..]
En dan nog vraag ik me af of het wel hout snijdt om je beslissing om kinderen te nemen daarop te baseren. Je kijkt dan alleen maar naar een potentieel individu wat je zogenaamde ellende zou kunnen besparen. Maar de ellende voor de rest van die generatie maak je eerder groter. De voornaamste reden van (eventuele) achteruitgang van de welvaart in Nederlang is namelijk vergrijzing. Wie mag je immers gaan verzorgen in je bejaardentehuis later? Juist, de kinderen van een ander.
Begrijp me goed, het staat een ieder vrij te doen wat ie wil wat dat betreft. Maar ik zie hier al weer voorbijkomen dat wel kinderen op de wereld zetten egoistisch/onverantwoord is, maar dat is natuurlijk net zo goed onzin.
Op den duur wel ja. Maar dan heeft er nog altijd een hele generatie last van gehad. En als je gemiddeld 1.4 kind per vrouw krijgt (zoiets is t voor de Nederlands vrouw geloof ik) dan is toch wel duidelijk waar je probleem ligt lijkt me.quote:Op woensdag 28 september 2011 13:10 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Vergrijzing los je niet op door bij te neuken, daarmee stel je het uit. Vergrijzing lost zichzelf op!
Jaren 50/60: enorm veel extra kinderenquote:Op woensdag 28 september 2011 13:15 schreef Westerling het volgende:
[..]
Op den duur wel ja. Maar dan heeft er nog altijd een hele generatie last van gehad. En als je gemiddeld 1.4 kind per vrouw krijgt (zoiets is t voor de Nederlands vrouw geloof ik) dan is toch wel duidelijk waar je probleem ligt lijkt me.
Die dingen veranderen vanzelf als je er klaar voor bent? Och mijn god, ben je er zo één?quote:Op maandag 26 september 2011 14:15 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Ik riep ook altijd dat ik geen kinderen wou, maar dingen veranderen vanzelf als je er klaar voor bent.
quote:Op maandag 26 september 2011 15:06 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Heck, mijn lichaam schreeuwt al jaren: VOORTPLANTEN!!!! Maar ik onderdruk gewoon die oeremotie met rationaliteit.
Haha, dat weet ik dus wel.quote:Op maandag 26 september 2011 16:16 schreef draaijer het volgende:
[..]
Tuurlijk sta je achter je keuze, maar je weet nooit hoe je over 5 jaar denkt
Ik heb jullie discussie ook gelezen (en geef stbabylon gelijk overigens) en deze post is bij me blijven hangen. Lees je eigen post nou zelf. Wiens probleem is het nu geworden in dit topic? Wie heeft hier geen respect en geduld voor de ander? Hij zegt gewoon wat hij van het onderwerp vindt. Als jij daar geen respect voor hebt en hem een autist vindt (hij geeft zelf aan dat hij dat niet is), dan heb jij een probleem en hij niet.quote:Op maandag 26 september 2011 16:39 schreef Catbert het volgende:
[..]
Met "stbabylon" ga ik ook geen moeite doen om het inhoudelijk en aardig te doen. Ik heb geduld noch respect voor die knakker. Maar het komt de sfeer en het niveau in het topic idd niet ten goede dus ik hou er mee op
Smalltalk? De vraag of je kinderen wil is toch wel een belangrijke keuze in je leven en jij (en al die mensen) beschouwt dat hier boven tot “een dom cliché zinnetje uit smalltalk”? Haha, werkelijk.quote:Op maandag 26 september 2011 17:25 schreef RM-rf het volgende:
[..]
om eerlijk te zijn, dat soort mensen die zulke 'kinderen'-opmerkingen maken zijn niet eens werkelijk geintersseerd in de vraag of hjij wel of niet kinderen gaan krijgen, het zal ze aan hun reet roesten maar ze spraken gewoon zo'n dom cliché zinnetje uit uit 'smalltalk of omdat ze niks beter wisten te vragen...
Dit dus.quote:Op dinsdag 27 september 2011 08:35 schreef Isegrim het volgende:
Wat heeft dat nou weer met assertiviteit te maken?Ik reageer assertief genoeg op 'bemoeizuchtige' reacties, maar hoe zou assertiviteit kunnen voorkomen dat zulke reacties zich voordoen?
Dat heeft allemaal niks met negatief interpreteren te maken. Sommige mensen reageren gewoon vreemd. Ik kan er niet mee zitten, vind het alleen kortzichtig en vermoed dat dit ongeveer dezelfde mensen zijn die vreemd reageren op homoseksualiteit, transseksualiteit en andere zaken die afwijken van 'de norm'.
Dit dus ook.quote:Op maandag 26 september 2011 23:09 schreef Strani het volgende:
Ik begrijp je hoor TS, ik heb ook geen directe kinderwens. Ik sta er ook niet volledig afwijzend tegenover maar ik zie niet in waarom mensen niet zonder kinderen gelukkig kunnen worden.
Mensen die dat niet begrijpen zijn zo met zichzelf bezig dat ze niet kunnen bedenken dat iemand anders wellicht hele andere dingen zoekt in het leven.
Dit dus ook. Masterreactie overigens.quote:Op dinsdag 27 september 2011 00:09 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik vind juist het wel willen van kinderen egoïstisch. De meeste mensen hebben als argument om kinderen te nemen dat je dan later niet eenzaam bent, het doorgeven van eigen genen, dat kinderen zorgen voor je oude dag, en dat het gezellig is. Ik vind dat allemaal redenen die duiden op eigen gewin en ik zou voor die reden geen kinderen willen, een kind om een leeg plekje op te vullenwat moet je als kind daar wel niet over denken?
Daarbij zijn kinderen ook nog eens irritant tot hun 18de en daarna ook nog maar dan zijn het kinderen meer. Ze zijn duur, kosten veel tijd, en uiteindelijk wordt er niemand beter van.
quote:
Daarom is geen reden. Het is toch wel verantwoord dat je je keuzes in je leven (en wel of geen kind nemen is toch wel een zeer belangrijke keuze) toch goed wil en kan beargumenteren? Ik vind zelf dat achter zo’n belangrijke keuze een reden moet zitten. “Daarom” is geen reden en dat vind ik juist oeverloos gezever.quote:Op maandag 26 september 2011 23:43 schreef Heinlein het volgende:
[..]
Kijk, en dit is wat mij betreft de enige valide reden. Waarom wil ik kinderen? Daarom. Waarom wil ik er twee? Daarom. Dat oeverloze gezever voor de precieze reden wordt vermeden door E.T., die gaat op haar gevoel af.
Dat zou helemaal makkelijk zijn inderdaad. Hoeven we ons tenminste niet meer te verantwoorden ten opzichte van mensen die het onbegrijpelijk vinden waarom we geen kinderen willen.quote:Op dinsdag 27 september 2011 18:43 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Maar waarom zou je argumenten moeten hebben om geen kinderwens te hebben.
Waarom ik het met iedereen er over heb? Omdat bepaalde mensen IRL die wel kinderen hebben het nogal vaak ter sprake brengen en ik dus een andere mening heb die ze niet (kunnen of willen) snappen, dus dan zal ik mijn standpunt moeten verdedigen door bij die mensen aan te geven wat voor voordeel het is om geen kinderen te hebben etc. Want als je niet voor kinderen kiest, dan vermijd je zoveel problemen. Ik hoef het niet per se voor mezelf te doen, al zou ik niet weten wat daar mis mee is. Ik presenteer het inderdaad eerder op ratio dan gevoel. Misschien ben ik er wel redelijk gevoelloos voor, zou kunnen. Als daar ergens onderzoeken voor zijn, dan heb ik daar best interesse in om me daarvoor te testen.quote:Op woensdag 28 september 2011 08:33 schreef mane het volgende:
Dat geldt toch voor iedereen, los van het feit wel of geen kinderen? De mensheid zal me over 50 jaar (indien ik dan dood ben) niet herinneren. Jou ook niet. En dat terwijl ik (en jij waarschijnlijk ook) het beste van mijn leven heb proberen te maken. So, your point being? Who gives a shit?quote:Op woensdag 28 september 2011 08:37 schreef RijstNatie het volgende:
Nog één maandje en dan is het uit met mijn master reactiesquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 00:45 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Dit dus ook. Masterreactie overigens.
Inderdaad. En de een valt over de ander heen om te laten weten dat ze het zeker weten en bla en blaquote:Op zaterdag 1 oktober 2011 10:00 schreef Chuck_Norris het volgende:
Echt FOK weer. Allemaal geen kinderwens
Ik heb het niet over enorm fokken. Ik heb het over genoeg kinderen krijgen om je bevolking in stand te houden.quote:Op woensdag 28 september 2011 13:30 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Jaren 50/60: enorm veel extra kinderen
Jaren 70/80/90/00: veel minder kinderen
Zodra de babyboomers dood zijn, is het probleem weg.
Sterker nog, als je nu plots weer enorm gaat fokken, heb je er nog niks aan. Tegen de tijd dat die op de arbeidsmarkt komen, zijn de babyboomers dood en heb je over 60 jaar mogelijk weer hetzelfde probleem.
We moeten even door de zure babyboomersappel heen. En dan is vergrijzing geen probleem meer. Beter los je het arbeidskrachtenprobleem op door tijdelijk mensen uit het buitenland te halen.
Klopt, de vraag is of daar niet ook weer een goed deel van gaat acherblijven he.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 12:59 schreef stbabylon het volgende:
En toch worden er nu nog steeds duizenden arbeiders uit het oosten gehaald.
Ik denk dat iedereen z'n mond moet houden over jouw indeling van je leven. Tenzij jij aan een ander vraagt wat hij of zij hiervan vindt, maar dan nog ben je niemand verantwoording schuldig. Lekker doen waar je zin in hebt, je bent er niemand tot last mee.quote:Op maandag 26 september 2011 13:58 schreef Blueberry85 het volgende:
Als mensen horen dat ik geen kinderwens heb reageren ze vaak heel raar en geforceerd. Zo van dat komt nog wel of je weet niet wat je mist...
Ik vind namelijk dat deze wereld nou niet bepaald erop vooruit gaat...en in wat voor wereld zet je een kind?
Het 2e grote punt is dat ik mijn vrijheid niet kwijt wil,ik zie het totaal niet zitten om 18 jaar van mijn leven te wijden aan een kind. Ben dol op de kinderen van een ander maar ik zelf hoef niet zo nodig....De meeste mensen vinden dat dus egotripperij...maar ik vind het in deze tijd nogal egoistisch of 4 kinderen de wereld op te schoppen....
Er zijn niet veel ouders die dat zeggen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 13:40 schreef probly het volgende:
als ik het kon overdoen zouden er zeker geen kinderen meer komen!!!
wat wij allemaal meemaakten met onze zonen tart alle verbeelding.
ben blij dat ze uit huis zijn,en zelf hun leven leiden.Nu hebben ze zelf kinderen en weten ze
wat het is om als ouder geconfronteerd te worden met problemen.
Kinderen is alleen maar last en het kost veel geld.
De manier waarop hij het uitdruk is wat extreem, maar toch schijnt het wel aanzienlijk vaker voor te komen. En ik kan het mij best wel voorstellen eigenlijk. als je de keuze maakt is die voor het leven en als het dan niet is wat je ervan had verwacht (redelijke kans dat dat zo is), dan kun je best wel spijt krijgen lijkt mij.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er zijn niet veel ouders die dat zeggen.
Heb niet alles gelezen (sterker nog, heb alleen jouw reactie gelezen), maar ben 't helemaal met je eensquote:Op maandag 26 september 2011 13:58 schreef Blueberry85 het volgende:
Een goeie populatie in het land is op veel gebieden wel heel wenselijk. Ik begrijp ergens de toejuiching er wel van.quote:Op dinsdag 4 oktober 2011 16:18 schreef kingmob het volgende:
Ik ben letterlijk nog nooit iemand tegengekomen die afwijzend stond tegenover mijn keuze om geen kinderen te nemen eerlijk gezegd. Verbazing is er vaak wel, omdat ik 'goed' ben met kinderen, maar dat kan ik wel begrijpen. Volgens mij bestaat dit probleem amper.
Het echte probleem (voor mij dan iig) is dat de maatschappij zodanig is ingesteld op het krijgen van kinderen, dat je daar als kinderloze enorm veel nadeel van ondervind (of mensen met kinderen voordeel, maar dat is eigenlijk hetzelfde). Kritiek op dergelijke zaken lijkt altijd nog taboe, terwijl kinderen krijgen tegenwoordig natuurlijk nog altijd een keuze is en je niet 'overkomt'. Ik begrijp nooit waarom daar overheidsgeld aan besteed dient te worden...
Helemaal mee eens!quote:Op maandag 26 september 2011 13:58 schreef Blueberry85 het volgende:
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 1 december 2011 15:17 schreef Groenevlinder het volgende:
De argumenten om WEL aan kinderen te beginnen vind ik vaak minder overtuigend als de argumenten om NIET aan kinderen te beginnen.
Ligt er maar net aan waarom je niet of wel kinderen neemt. Ik neem ze niet omdat er al veel te veel mensen zijn en vindt het uitermate asociaal van mensen die wel kinderen nemen, zeker als ze er meer dan 1 nemen.quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:49 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
Wij hebben een dochter en we zijn er ontzettend blij mee. Waarom wilden we een kind? Daar zijn geen rationele argumenten voor, dat was puur uit gevoel.
Ik vind het prima als iemand geen kinderen wil, ook prima als iemand 1, 2, of hoeveel dan ook kinderen wil. Ik vind het vooral erg naar als mensen elkaars wens niet accepteren. En dat zie je ook weer in dit topic, aan beide kanten. Het één is niet beter dan het ander, welke kant je wens ook opgaat.
Dat mag je best vinden, maar je kunt of je mening voor je houden (je mag alles zeggen, maar het hoeft niet per se altijd) of je mening in ieder geval op een normale manier geven.quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:52 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan waarom je niet of wel kinderen neemt. Ik neem ze niet omdat er al veel te veel mensen zijn en vindt het uitermate asociaal van mensen die wel kinderen nemen, zeker als ze er meer dan 1 nemen.
Waarom moet ik mijn mening voor me houden of ernstig verzwakken, terwijl ik de andere kant meerdere keren per dag keihard in mijn face gedrukt krijg?quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat mag je best vinden, maar je kunt of je mening voor je houden (je mag alles zeggen, maar het hoeft niet per se altijd) of je mening in ieder geval op een normale manier geven.
En zoals ik al postte: er is maar één reden waarom wij een kind hebben: omdat wij dat graag wilden, gevoelsmatig. Ik kan er geen enkele rationeel argument voor geven en ik vind dat ook niet nodig.
Wat post ik nou??quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:03 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Waarom moet ik mijn mening voor me houden of ernstig verzwakken, terwijl ik de andere kant meerdere keren per dag keihard in mijn face gedrukt krijg?
En dan verzwak ik hem al enorm. Als ik net zoveel en zo uitgebreid mijn mening liet horen, als dat andere mensen met hun pro-kind mening rond strooien, dan heb ik een groot probleem. Onterecht uiteraard.
Net zo min als jij altijd je mening hoeft te verkondigen, hoeven anderen dat.quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:49 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind het vooral erg naar als mensen elkaars wens niet accepteren. En dat zie je ook weer in dit topic, aan beide kanten. Het één is niet beter dan het ander, welke kant je wens ook opgaat.
Ja, jij vind dat erg als mensen dat niet accepteren. Maar je moet accepteren dat het soms gebeurt en dat daar niks mis mee is.quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:08 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat post ik nou??
Lezen is een vak, zullen we maar zeggen.
[..]
Net zo min als jij altijd je mening hoeft te verkondigen, hoeven anderen dat.
Ow, dat moet ik dan weer wel accepterenquote:Op vrijdag 2 december 2011 14:20 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, jij vind dat erg als mensen dat niet accepteren. Maar je moet accepteren dat het soms gebeurt en dat daar niks mis mee is.
ga vrolijk verder met de wereld te overbevolkenquote:Op vrijdag 2 december 2011 14:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ow, dat moet ik dan weer wel accepteren
maar goed, ik wilde helemaal niet specifiek met jou in discussie. Liever niet zelfs, dus daar hou ik mee op
Ik zat al te kijken of je gereageerd hadquote:Op maandag 26 september 2011 15:04 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik moest heel even kijken of dit niet een topic was van mijzelf. Zegt dat genoeg?
nee hoor, wij houden het bij een kind.quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:27 schreef stbabylon het volgende:
[..]
ga vrolijk verder met de wereld te overbevolken
quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
nee hoor, wij houden het bij een kind.
Gaat goed he?quote:Op vrijdag 2 december 2011 14:25 schreef miss_sly het volgende:
maar goed, ik wilde helemaal niet specifiek met jou in discussie. Liever niet zelfs, dus daar hou ik mee op
Haha. "jaren van je leven inleveren" je bent niets kwijt hoor. Het is alleen anders.quote:Op vrijdag 2 december 2011 15:18 schreef Saarbarbaar het volgende:
Überhaupt 'gevoelsmatig' een kind willen? Dat vind ik nou absurd. 'Gewoon, omdat het leuk is'. Ja whateverAls mens is het dan ook verstandig om te kijken of je 'gevoelsmatig' genoeg geld in je portemonnee hebt, en er voor over hebt om een paar jaar van je leven in te leveren door alle stress die je meemaakt om zo'n kind
Mij niet gezien hoor
Luiers kosten niks iddquote:Op vrijdag 2 december 2011 22:50 schreef TheFrankey het volgende:
Portomonee ook onzin. Een kind is helemaal niet zo duur als ze schetsen. Zeker de eerste jaren niet
Dat is dan wel prijzig ja. Maar betaalbaar voor iedereen. Daarnaast kan je kind zindelijk zijn bij een leeftijd van 2.quote:
25% van je bruto gezinsinkomen, zoveel kost het eerste kind. Nee, dat is bijna niks.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:50 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Haha. "jaren van je leven inleveren" je bent niets kwijt hoor. Het is alleen anders.
En gevoelsmatig klopt he. Zo werkt de mens enzo
Portomonee ook onzin. Een kind is helemaal niet zo duur als ze schetsen. Zeker de eerste jaren niet
Ik heb er lekker 3!! Die gaan jouw resources lekker opmaken.quote:Op vrijdag 2 december 2011 13:52 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan waarom je niet of wel kinderen neemt. Ik neem ze niet omdat er al veel te veel mensen zijn en vindt het uitermate asociaal van mensen die wel kinderen nemen, zeker als ze er meer dan 1 nemen.
Ja, want dan ben ik de enige persoon op de wereld. Ik MOET kinderen maken, anders is er niemand om mee te praten of om de dingen om mij heen te regelen. Helemaal waar.quote:Op zaterdag 3 december 2011 09:29 schreef Re het volgende:
stabylon doet alles op zijn 80ste nog in zijn uppie natuurlijk.. daar heeft tie niemand bij nodig
het gaat om het argument :ga maar lekker "overbevolken" en nee als niemand kinderen maakt blijft er weinig over om voor je te zorgen later, kan zijn dat het je geen flikker boeit en je een kogel door je kop jaagt als je 50 wordt, ook prima verder natuurlijk, last zullen we dan niet van je hebbenquote:Op zaterdag 3 december 2011 09:30 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, want dan ben ik de enige persoon op de wereld. Ik MOET kinderen maken, anders is er niemand om mee te praten of om de dingen om mij heen te regelen. Helemaal waar.
Ik denk dat een kinderwens net zo goed egotripperij is.quote:Op maandag 26 september 2011 13:58 schreef Blueberry85 het volgende:
Paar honderd per maand aan kinderopvang, daarnaast kleding, 80 euro per maand minimaal, voeding, twee euro aan potjes per dag, luiers en ga maar door. Daarnaast mis je een (deel) van het tweede inkomen, ook een paar honderd euro.quote:Op vrijdag 2 december 2011 22:50 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Haha. "jaren van je leven inleveren" je bent niets kwijt hoor. Het is alleen anders.
En gevoelsmatig klopt he. Zo werkt de mens enzo
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |