Sorry voor de kick, maar ik vind het een interessant topic. Heb het hele topic doorgelezen, hier wat reacties op bepaalde quotes:
quote:
Die dingen veranderen vanzelf als je er klaar voor bent? Och mijn god, ben je er zo één?

Niks verandert vanzelf. En de ene mens kan de andere mens ook niet 100% veranderen. Gewone doorsnee mensen kunnen andere mensen hoogstens alleen een beetje beïnvloeden. Veranderen moet vanuit je zelf komen (mits je een wil hebt, niet iedereen heeft dat), en gebeurt niet vanzelf of door andere mensen. Ik weet van mezelf dat ik een man ben die geen kinderen wil, nu zeker niet en de komende 10 jaar ook niet (en ik heb daar goede redenen voor), en ik wil me daarin ook niet veranderen, en daar moeten mensen het maar mee doen, punt. En na die 10 jaar dan is het gezien de biologische klok voor de meeste vrouwen van mijn leeftijd al te laat of bijna te laat (mits ik ze dan pas zou willen hebben, maar dat betwijfel ik), dus ja, pech gehad.
quote:
quote:
Haha, dat weet ik dus wel.

Namelijk, dan wil ik ze ook niet. Ik heb heel andere doelen voor over 5 jaar dan kinderen krijgen en een gezinnetje vormen.
quote:
Op maandag 26 september 2011 16:39 schreef Catbert het volgende:[..]
Met "stbabylon" ga ik ook geen moeite doen om het inhoudelijk en aardig te doen. Ik heb geduld noch respect voor die knakker. Maar het komt de sfeer en het niveau in het topic idd niet ten goede dus ik hou er mee op

Ik heb jullie discussie ook gelezen (en geef stbabylon gelijk overigens) en deze post is bij me blijven hangen. Lees je eigen post nou zelf. Wiens probleem is het nu geworden in dit topic? Wie heeft hier geen respect en geduld voor de ander? Hij zegt gewoon wat hij van het onderwerp vindt. Als jij daar geen respect voor hebt en hem een autist vindt (hij geeft zelf aan dat hij dat niet is), dan heb jij een probleem en hij niet.
quote:
Op maandag 26 september 2011 17:25 schreef RM-rf het volgende:[..]
om eerlijk te zijn, dat soort mensen die zulke 'kinderen'-opmerkingen maken zijn niet eens werkelijk geintersseerd in de vraag of hjij wel of niet kinderen gaan krijgen, het zal ze aan hun reet roesten maar ze spraken gewoon zo'n dom cliché zinnetje uit uit 'smalltalk of omdat ze niks beter wisten te vragen...
Smalltalk? De vraag of je kinderen wil is toch wel een belangrijke keuze in je leven en jij (en al die mensen) beschouwt dat hier boven tot “een dom cliché zinnetje uit smalltalk”? Haha, werkelijk.

Als mensen niets beter weten te vragen zoals jij stelt, dan moeten ze gewoon hun waffel houden, die ander met rust laten of misschien iets zinnigers vragen als ze iets uit “smalltalk” willen vragen. Ik zou dat in ieder geval niet interpreteren als “smalltalk”, en ik denk dat heel veel mensen dat zouden hebben in dezelfde situatie. Als iemand niets weet te verzinnen waarover diegene het met een ander over kan hebben, dan duidt dat bij zo iemand ook vaak op een saai en leeg leven. Bovendien noem je het “een dom cliché zinnetje”, dus dan profileert zo iemand zich ook nog eens bewust bij de ander als dom. Goed bezig, zo willen andere mensen je echt wel zien!
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 08:35 schreef Isegrim het volgende:Wat heeft dat nou weer met assertiviteit te maken?

Ik reageer assertief genoeg op 'bemoeizuchtige' reacties, maar hoe zou assertiviteit kunnen voorkomen dat zulke reacties zich voordoen?

Dat heeft allemaal niks met negatief interpreteren te maken. Sommige mensen reageren gewoon vreemd. Ik kan er niet mee zitten, vind het alleen kortzichtig en vermoed dat dit ongeveer dezelfde mensen zijn die vreemd reageren op homoseksualiteit, transseksualiteit en andere zaken die afwijken van 'de norm'.
Dit dus.
quote:
Op maandag 26 september 2011 23:09 schreef Strani het volgende:Ik begrijp je hoor TS, ik heb ook geen directe kinderwens. Ik sta er ook niet volledig afwijzend tegenover maar ik zie niet in waarom mensen niet zonder kinderen gelukkig kunnen worden.
Mensen die dat niet begrijpen zijn zo met zichzelf bezig dat ze niet kunnen bedenken dat iemand anders wellicht hele andere dingen zoekt in het leven.
Dit dus ook.
quote:
Op dinsdag 27 september 2011 00:09 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Ik vind juist het wel willen van kinderen egoïstisch. De meeste mensen hebben als argument om kinderen te nemen dat je dan later niet eenzaam bent, het doorgeven van eigen genen, dat kinderen zorgen voor je oude dag, en dat het gezellig is. Ik vind dat allemaal redenen die duiden op eigen gewin en ik zou voor die reden geen kinderen willen, een kind om een leeg plekje op te vullen

wat moet je als kind daar wel niet over denken?
Daarbij zijn kinderen ook nog eens irritant tot hun 18de en daarna ook nog maar dan zijn het kinderen meer. Ze zijn duur, kosten veel tijd, en uiteindelijk wordt er niemand beter van.
Dit dus ook. Masterreactie overigens.
quote:
quote:
Op maandag 26 september 2011 23:43 schreef Heinlein het volgende:[..]
Kijk, en dit is wat mij betreft de enige valide reden. Waarom wil ik kinderen? Daarom. Waarom wil ik er twee? Daarom. Dat oeverloze gezever voor de precieze reden wordt vermeden door E.T., die gaat op haar gevoel af.
Daarom is geen reden. Het is toch wel verantwoord dat je je keuzes in je leven (en wel of geen kind nemen is toch wel een zeer belangrijke keuze) toch goed wil en kan beargumenteren? Ik vind zelf dat achter zo’n belangrijke keuze een reden moet zitten. “Daarom” is geen reden en dat vind ik juist oeverloos gezever.
quote:
Dat zou helemaal makkelijk zijn inderdaad. Hoeven we ons tenminste niet meer te verantwoorden ten opzichte van mensen die het onbegrijpelijk vinden waarom we geen kinderen willen.

Toch vind ik dat er een reden voor moet zijn waarom je ze wel of niet neemt. Zeker vanwege de impact, zoals een aantal posts onder je staat.
quote:
Op woensdag 28 september 2011 08:33 schreef mane het volgende:Het is zo'n persoonlijke beslissing dat ik sowieso niet begrijp waarom je over het hoe en waarom van die keuze met jan en alleman zou moeten praten. Het is net zo iets als met mensen gaan praten over waarom je wel of niet in God gelooft. Argumenten zijn daarbij helemaal niet relevant. Het draait uiteindelijk allemaal om gevoel. Mensen die zulke keuzes als rationeel presenteren, en het uitgebreid gaan onderbouwen met argumenten zijn meestal vooral bezig zichzelf te overtuigen.
Waarom ik het met iedereen er over heb? Omdat bepaalde mensen IRL die wel kinderen hebben het nogal vaak ter sprake brengen en ik dus een andere mening heb die ze niet (kunnen of willen) snappen, dus dan zal ik mijn standpunt moeten verdedigen door bij die mensen aan te geven wat voor voordeel het is om geen kinderen te hebben etc. Want als je niet voor kinderen kiest, dan vermijd je zoveel problemen. Ik hoef het niet per se voor mezelf te doen, al zou ik niet weten wat daar mis mee is. Ik presenteer het inderdaad eerder op ratio dan gevoel. Misschien ben ik er wel redelijk gevoelloos voor, zou kunnen. Als daar ergens onderzoeken voor zijn, dan heb ik daar best interesse in om me daarvoor te testen.
quote:
Dat geldt toch voor iedereen, los van het feit wel of geen kinderen? De mensheid zal me over 50 jaar (indien ik dan dood ben) niet herinneren. Jou ook niet. En dat terwijl ik (en jij waarschijnlijk ook) het beste van mijn leven heb proberen te maken. So, your point being? Who gives a shit?
Zomaar een vraag tussendoor naar de mensen die niet kunnen of willen snappen waarom dat andere mensen geen kinderen willen (valt overigens nog best mee in dit topic): snappen jullie homo’s en lesbo’s in datzelfde geval dan ook niet? Of hebben jullie voor die mensen ook geen respect? Tenzij die mensen echt een kind willen adopteren of via IVF willen doen (bij lesbo’s dan), zullen ook deze mensen over het algemeen geen kinderen op de aarde zetten en/of opvoeden. Zijn die mensen dan voor jullie ook zo “onbegrijpelijk”? Even voor alle duidelijkheid voor de trolls hiero: ik ben hetero

maar ik vroeg het me even af…
Tenslotte wil ik nog aan mijn post toevoegen dat ik alle keuzes van de mensen respecteer, dus ook kinderen nemen. Maar vaak vallen mij de redenen tegen. “Daarom.” Of “Dat hoort nou eenmaal bij het leven.” Of “We misten iets in ons leven”. Ik vind het bull shit redenen, opgedrongen door onze burgerlijke maatschappij. Nee, je kiest voor een kind omdat je dat beiden wilt. En kinderen nemen is inderdaad de “norm”, geen kinderen nemen niet. Het is nou eenmaal een keuze, misschien wel de belangrijkste keuze uit je leven. Want aan een kind “hang” je de rest van je eigen leven vast. Er gaat veel tijd, geld en energie in je kind zitten in plaats van je eigen ontwikkeling als mens. Maar indien er een kind komt, dan dien je ook de verantwoordelijkheid als ouder te nemen en er niet voor weg te lopen. En ik kies vooraf al liever voor mijn vrijheid en andere dingen in plaats van nóg meer verantwoordelijkheid in mijn leven. Misschien wel egoïstisch volgens anderen maar dat hoeft niet per se negatief te zijn.
Over dat het wel of niet slecht voor de wereld is heb ik het nog niet over gehad. Kun je over twisten. Ligt er aan wat je belangrijk vindt en hoe je er naar kijkt.
[ Bericht 0% gewijzigd door RedWhiteArmy1983 op 01-10-2011 00:50:16 ]