abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_101682533
Topic voor ervaringen van medewerkers bij de grote accountantskantoren, of voor mensen met vragen over kansen/activiteiten en de verschillende vakgebieden binnen een accountants/advieskantoor etc.

De grootste 4 accountantskantoren zijn alfabetisch:

Deloitte (merknaam van Deloitte Touche Tohmatsu):



Ernst & Young (vaak afgekort als EY of E&Y)



KPMG (formeel afkorting van Klynveld, Peat, Marwick Goerdeler)



PriceWaterhouseCoopers (afgekort als PWC)



Inclusief nieuw logo :).
pi_101682576
Na twee topics dan eindelijk het logo van PWC aangepast :).
pi_101683645
Hahaa hopen dat er dan geen commentaar meer komt van die PWCers :X
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_101684346
Dinsdag trouwens eerste gesprek. spannend!
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_101686029
Ik lees weer even mee.
pi_101686902
Pritt. Bij welke van de vier?

En succes uiteraard.
pi_101702658
In de verschillende topics zie ik het onderwerp 'assessment' meerdere keren voorbij komen. Vanuit mijn achtergrond in die wereld zou ik daar graag meer over weten. In het specifiek de assessments die worden gebruikt bij de hogere functies, met name director.

Ik neem aan dat deze aanzienlijk verschillen van de assessments voor consultants, maar kom vanuit mijn eigen ervaring niet verder dan intelligentie en persoonlijkheids testen, mogelijk een integriteitstest, rollenspellen en interviews. Ik ben benieuwd naar de inhoud (specifiek of generiek) van de rollenspelen en interviews, de wijze en inhoud van testen en informatie over testen die ik over het hoofd zie.

Heeft iemand hier ervaring mee uit de HR kant, het betrokken assessment center (of is dit allemaal in-house?) of van de kant van de assessee?
pi_101702712
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 20:33 schreef Dr.Cooper het volgende:
Pritt. Bij welke van de vier?

En succes uiteraard.
Deloitte, Junior Consultant.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_101703330
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:13 schreef Pritt het volgende:

[..]

Deloitte, Junior Consultant.
Succes! Vanuit mijn ervaring kan ik vertellen dat een eerste gesprek meestal goed kan aangeven hoe jij de sfeer binnen het bedrijf vindt. Als je een beetje van een babbeltje houdt, is zo'n gesprek nog gezellig ook :)
pi_101717058
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:13 schreef Pritt het volgende:

[..]

Deloitte, Junior Consultant.
Nogmaals succes. Bereid alvast wat vragen voor (niet stampen natuurlijk, alleen probeer erover na te denken). Bijvoorbeeld waarom Deloitte en niet één van de anderen.

Hier had ik nog redelijk veel aan: http://www.wikijob.co.uk/.
pi_101732826
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 18:24 schreef Dr.Cooper het volgende:

[..]

Nogmaals succes. Bereid alvast wat vragen voor (niet stampen natuurlijk, alleen probeer erover na te denken). Bijvoorbeeld waarom Deloitte en niet één van de anderen.

Hier had ik nog redelijk veel aan: http://www.wikijob.co.uk/.
Held! Zeer bruikbaar. _O_
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_101755110
No problem. Hou er alleen rekening mee dat het uiteraard van gesprek tot gesprek (of kantoor tot kantoor) verschilt. Alleen het kan je een idee geven van het type of soort vragen.
pi_101755866
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:57 schreef Dr.Cooper het volgende:

PriceWaterhouseCoopers (afgekort als PWC)

Pwc heet toch al sinds enkele maanden echt officieel pwc en geen Pricewaterhousecoopers meer?

Laat maar, alleen logonaam is veranderd zie ik net, officiele naam is nog steeds voluit.
  maandag 12 september 2011 @ 22:31:32 #14
285545 Rupsebeest
Wordt ooit een mooie vlinder
pi_101880236
Wij hebben wel een aantal klanten die overstappen van Deloitte naar ons. :P

Ik werk overigens bij Flynth.
pi_101932055
Na 2 weekjes heb ik het al helemaal gehad bij PwC, wat een tyfus kutzooi zeg.
Wou een meeloopstage meepakken van 4 maanden, ondertussen mijn 2 vakken die ik nog moest afronden afmaken, daarna gelijk mijn masterscriptie schrijven en vervolgens in september als Associate (met wat ervaring binnen PwC) beginnen. Alles ging prima, maar vervolgens heb ik het volgende gehad;

Ik hoor vandaag opeens dat ik ontslagen ben, omdat het blijkbaar niet mogelijk is dat een meeloopstagair 2 a 2.5 dagen per week werkt, wat voor mij geldt van november tot half december (tweede blok). Ik had dit duidelijk aangegeven in mijn cv (mei), motivatiebrief (mei), aan de recruiters (mei/juni), tijdens mijn sollicitatiegesprek (juni), tijdens de introductiedag en daarvoor aan de HR (augustus/september), maar dan krijg je dit dus te horen na 2 weken. Wat een teringzooi man.

Die junior associates, die er geen reet van begrijpen en niet eens over de kwart van mijn kennis beschikken kunnen wel 4 dagen aan de slag en dubbel zoveel als ik ontvangen, ik heb meeloopstagairs gezien die 3 dagen meegaan, maar een bijna afgestudeerd masterstudent die 2 maanden fulltime (5 dagen zelfs, niet eens 4!) kan werken, een klotesalaris van 750 bruto ontvangt en na die tijd 2.5 dagen kan werken, maar ondertussen graag daarna meteen een scriptiestage wil doen en in september als Associate met redelijke ervaring wil starten kan er niet bij.

Het is al helemaal belabberd dat ze dit een week geleden al wisten (invitation gekregen voor een meeting), maar dat ze het nu pas zeggen, nadat ik een week naar een cursus in fucking Arnhem ben geweest, waar ik geen reet heb geleerd, omdat ik met kindjes van het VWO in een cursus zat. En ook nog eens omdat ze wisten dat ik dit ook wil doen omdat ik geen stufi meer ontvang en ook nog het geld nodig heb, erg fijn dit allemaal!

En dat heb ik het niet eens over de kromme interne organisatie. Meeloopstagairs die niet zijn ingepland (noppes, nada), performance coaches die je pas na een week of helemaal niet leert kennen, stagairs die in hun eerste week in Frankrijk worden geplanned etc. Ook vreemd dat de HR niet eventjes zijn excuses komt aanbieden en mijn (overigens zeer aardige en behulpzame) stagebegeleider het nieuws moet overbrengen. Lekker hoor!

En dan ondertussen wel lullen over de PwC Experience, respect naar elkaar en naar de klant toe, het plaatsen van jezelf in elkaars schoenen en het helpen van elkaar, maar ik heb er niets van gemerkt! Het meest ironische is dat ze me ook meteen hebben gevraagd of ik niet vanaf januari een scriptiestage zou willen doen bij hun?!

Nou, ik ga kijken hoe het met school zal gaan en overweeg om het Control-traject van de Master te laten vallen hiervoor, omdat ik nu eenmaal begonnen ben en dit stage+het geld nodig heb, maar mijn mening over PwC is nu wel duidelijk. En PwC, dat intern zo KUT geregeld is gaat een interimcontrole doen bij klanten en daarvoor honderden euro's per uur vragen? Ahahahhaha. Zo, ik ben nu wel uitgepraat.:)
pi_101932491
Ik twijfel zelf nog of ik bij Deloitte zal solliciteren (audit). Ben nu theoretisch AA, heb ruim 3 jaar werkervaring waarvan anderhalf op de audit praktijk en anderhalf op de samenstelpraktijk en ga MSc accounting & control starten dit najaar. Weet iemand eigenlijk hoe het daar zit met de beloning van een 4e jaars accountant?

Het lijkt me wel leuk om voor de public sector te werken aangezien het hier weer heel anders aan toe gaat dan binnen commerciële ondernemingen.

@Eegle00; Dat klinkt wel erg zakelijk gedacht van pwc. Het is opzich wel typisch dat zij dit doen, ik hoor wel meer zaken over planningsproblemen en gebrekkige communicatie intern daar, maar dit heb ik nog niet gehoord. Echt heel vervelend, ik hoop dat je wel op een normale manier verder kunt met je studie.

[ Bericht 24% gewijzigd door FinManeo op 14-09-2011 12:02:59 ]
pi_101946292
@Eagle00 Op je verhaal ga ik inhoudelijk niet in, maar wil je aub niet zo lullig praten over mensen die van het vwo komen. Jij doet het voorkomen alsof ze voor de grap zijn aangenomen. Zij kunnen tenminste meer dagen in de week werken dan jij. :{w
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_101947026
Ik bedoel het niet zo lullig. Het is een feit dat ze minder weten van accountancy dan iemand die bijna zijn master binnen heeft, nietwaar? Dat was het hele punt niet van mijn verhaal, maar dat jij daar expliciet op ingaat zegt voor mij al genoeg.
Ik heb er ook respect voor dat ze zo'n moeilijk traject volgen, dat terzijde, maar dat ze meer dagen in de week werken zegt ook niet veel. Als ik IFRS zeg weten ze niet eens waar de afkorting voor staat gozer.....
pi_101947428
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 18:58 schreef Eagle00 het volgende:
Ik bedoel het niet zo lullig. Het is een feit dat ze minder weten van accountancy dan iemand die bijna zijn master binnen heeft, nietwaar? Dat was het hele punt niet van mijn verhaal, maar dat jij daar expliciet op ingaat zegt voor mij al genoeg.
Ik heb er ook respect voor dat ze zo'n moeilijk traject volgen, dat terzijde, maar dat ze meer dagen in de week werken zegt ook niet veel. Als ik IFRS zeg weten ze niet eens waar de afkorting voor staat gozer.....
Ik denk dat je inderdaad in een lastig parket zat, ongeacht de discussie junior associate vs. associate. Een junior associate is gewoon goedkoper en volgt een intensief studieproces. Het feit dat jij een stage liep en geen vast dienstverband had, verklaart het verschil in beloning. Dit neemt niet weg dat iemand bij HR gigantisch heeft zitten slapen en jou een stage contract aan heeft geboden voor 4 of 5 dagen, zonder dit met jou af te stemmen. Jij had ongetwijfeld gezegd dat je het hier niet mee eens zou zijn. Je hebt echt enorm veel pech gehad, dit wens je gewoon niemand toe. Ik hoop dat je ergens anders aan een stage kan komen, want dit is natuurlijk schandalig.

Een master zegt trouwens in het werkelijke arbeidsproces nog niet zoveel. Er zijn veel collega's volledig nat gegaan in de accountancy, ookal hadden ze een MSc op zak. Dit is niet op jou gericht, maar ik vind gewoon dat ieder opleidingsniveau z'n respect verdient en jouw stage-problematiek hier niets mee te maken heeft.
pi_101948308
Nee, ik bedoel er ook verder niets mee hoor. Ik heb een cursus met ze gevolgd en het waren supergasten, super gezellig allemaal. Ongetwijfeld doen zij ook hard hun best en zijn het slimme gozers, ik bedoel er niets mee hoor.

Het is ook nog eens jammer dat ik niet eens een verantwoordelijke heb waar ik mijn verhaal kwijt kan, die heb ik nergens voorbij zien komen. Ga maar eens een email sturen naar de afdelingsleider......
pi_101948571
Dat kan ik begrijpen. Het is binnen een groot kantoor erg lastig om de juiste persoon te vinden, want je hebt soms het gevoel dat veel van deze mensen gewoon niet op jouw mailtjes zitten te wachten. Over het algemeen moet je bij de recruiters en HR-afdeling zijn, maar uit ervaring weet ik dat daar ook niet altijd alle signalen binnen komen ;)
pi_101952050
Het zou lastig voor mij zijn om hun een email te sturen. Zij zijn juist degenen die de fout hebben gemaakt en hiervoor hebben gezorgd. Daarnaast zijn ze ook nog eens ongelooflijk onbekwaam en nalatig......
pi_101957206
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 18:58 schreef Eagle00 het volgende:
Als ik IFRS zeg weten ze niet eens waar de afkorting voor staat gozer.....
Ach, iemand met jouw kwaliteiten moet toch zo een andere plek gevonden hebben.
pi_101957508
Binnen twee weken heb ik een capaciteiten test op locatie en twee gesprekken gehad bij PwC. Alles ging gesmeerd, echter wacht ik nu al weer twee weken op feedback van het laatste gesprek. Er lijkt een beetje willekeur te zitten in de hoeveelheid tijd die er tussen de contactmomenten zit, ik zal morgen eens een mailtje naar mijn HR contactpersoon sturen om te vragen hoe het zit :)
pi_101958189
Al twee weken wachten? Ik had gewoon direct gebeld (na één week) i.p.v. te gaan wachten. Een beetje initiatief tonen mag best. Het toont ook dat je gemotiveerd bent.

Overigens werd bij mij na beide gesprekken al na één dag gebeld. Vond ik ook wel zo netjes. Dat laat ook zien dat zij geinteresseerd zijn in jou.
pi_101958956
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 22:16 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ach, iemand met jouw kwaliteiten moet toch zo een andere plek gevonden hebben.
Nogmaals; ik heb niks tegen VWO'ers oid, ik kom zelf ook van het VWO. Jij begrijpt vast ook dat iemand die bijna klaar is met zijn Master een ander niveau heeft dan iemand die net zijn VWO heeft afgerond. Ik heb ook niet hetzelfde niveau als iemand die zijn RA-opleiding heeft afgerond, dat lijkt me vrij logisch allemaal. Het gaat erom dat je werkgever je nog eventjes naar een cursus wil sturen voor je eigen bestwil, terwijl dat totaal niet je niveau is en je er uiteindelijk toch niks aan hebt. De strekking is duidelijk dunkt me.....
pi_101959384
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 22:30 schreef Dr.Cooper het volgende:
Al twee weken wachten? Ik had gewoon direct gebeld (na één week) i.p.v. te gaan wachten. Een beetje initiatief tonen mag best. Het toont ook dat je gemotiveerd bent.

Overigens werd bij mij na beide gesprekken al na één dag gebeld. Vond ik ook wel zo netjes. Dat laat ook zien dat zij geinteresseerd zijn in jou.
Hehe ik mag me inderdaad wel een tikje assertiever opstellen :). Aan de andere kant (zoals jij ook aangeeft) ligt die verantwoordelijkheid ook deels bij PwC. Aangezien ik op dit moment meerdere ijzers in het vuur heb, wordt op deze manier ook voor PwC de kans kleiner dat ik voor hun kies.
pi_101959521
Bij PWC werd ik dezelfde middag nog terug gebeld..


Alleen ik merkte ook dat het intern niet zo goed geregeld was daar, werd bijv. 2 keer gebeld door 2 verschillende HR-functionarissen over de uitslag van het gemaakte capaciteitentest en om een datum in te plannen e.d. :')
pi_101960606
Het lijkt in veel van de Big4 topics hier te gaan over de audit kant van deze bedrijven. Wellicht oud nieuws voor jullie, maar de audit markt in Nederland is rampzalig om in te werken; hij is namelijk verzadigd en krimpt (in totale omzet door tariefdruk). Een beter perspectief bieden de advies / tax takken van de big four; iets wat allebei nog relatief gezonde markten zijn.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_101967077
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 23:14 schreef Malebolgia het volgende:
Het lijkt in veel van de Big4 topics hier te gaan over de audit kant van deze bedrijven. Wellicht oud nieuws voor jullie, maar de audit markt in Nederland is rampzalig om in te werken; hij is namelijk verzadigd en krimpt (in totale omzet door tariefdruk). Een beter perspectief bieden de advies / tax takken van de big four; iets wat allebei nog relatief gezonde markten zijn.
Zodra er een klein beetje economische tegendruk is, stort de advisory afdeling van iedere big4 volledig in. Dat is een gegeven feit, maar het neemt niet weg dat de audit praktijk in ons land sowieso zwaar onder druk staat door het openbaar maken van de accountantskosten en het logisch nadenken over de achterlijke tarieven;)
pi_102357316
Ik kwam vandaag een vacature tegen van Ernst & Young. Het gaat om de functie assistent accountant in de samenstelpraktijk. De bedoeling is dat ik in dienst treed bij E&Y en vervolgens MBA en daarna SPD-bedrijfsadministratie ga halen. Zelf gaat mijn voorkeur echt uit naar de opleiding accountancy of fiscale economie, zou dat onderhandelbaar zijn?

Ik vraag mij af wat het startsalaris is (en overige arbeidsvoorwaarden, heb ik bijvoorbeeld recht op een lease auto?) voor een MBO-er is bij Ernst&Young. Ik vraag mij ook af wat de doorgroeikansen zijn. Ik kan hier in de afgelopen 3 topics niets over vinden, wellicht worden er ook niet zo vaak MBO-ers aangenomen bij de big 4? Ik heb na mijn studie een jaar gewerkt bij een accountantskantoor.

Word ik binnen de organisatie gezien als iemand die de "rotklusjes" op moet knappen of krijg ik ook de kans om mijzelf echt te ontwikkelen en door te groeien? Ik wil in elk geval mijn HBO halen (ik heb ook mijn havo afgerond dus dit niveau moet haalbaar zijn) en het liefst doorstuderen voor AA accountant, vandaar dat ik de opleiding accountancy sterk prefereer boven de opleiding SPD bedrijfsadministratie.

Ik wil dus eigenlijk gewoon weten wat jullie ervaringen zijn met mensen die van het MBO afkomen, en hoe mijn kansen liggen binnen de organisatie.
pi_102357543
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 23:14 schreef Malebolgia het volgende:
Het lijkt in veel van de Big4 topics hier te gaan over de audit kant van deze bedrijven. Wellicht oud nieuws voor jullie, maar de audit markt in Nederland is rampzalig om in te werken; hij is namelijk verzadigd en krimpt (in totale omzet door tariefdruk). Een beter perspectief bieden de advies / tax takken van de big four; iets wat allebei nog relatief gezonde markten zijn.
Omdat er idioot veel mensen zijn die accountancy (en aanverwanten) doen. De Tax kant is zwaar onderbelicht omdat er ongelooflijk weinig mensen zijn die fiscaal recht doen. Als het je niet ligt, is het gewoon een idioot taaie studie. Ik ken ook wel mensen die het doen 'voor een baan', die komen zichzelf snel genoeg tegen.

Maar hey, niks te klagen. Ondertussen maak ik mij niet druk om een baan en is solliciteren bijna een formaliteit :P
pi_102362490
Iemand hier de in de transfer pricing zit?
pi_102362571
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:04 schreef Maharbal het volgende:

Maar hey, niks te klagen. Ondertussen maak ik mij niet druk om een baan en is solliciteren bijna een formaliteit :P
Gaan m.i. wel een hoop wilde verhalen rondom het carriere/toekomstperspectief van de fiscalist.

Als ik zie wat er allemaal op het afgelopen LOF is afgekomen lijkt het aanbod van fiscalisten wel hard te groeien. Het zal toch wel een keer afgelopen moeten zijn met het tekort aan fiscalisten.

Maar inderdaad, ik maak mij nu op dit moment ook weinig zorgen over baankansen. Ondanks de crisis lijkt de vraag naar fiscalisten nog steeds hoog.
pi_102362768
Ow shit LOF is al geweest, ik dacht dat die pas in okt/nov was. Hoe vond je het Space-Chinees?
pi_102368487
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 15:35 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

Gaan m.i. wel een hoop wilde verhalen rondom het carriere/toekomstperspectief van de fiscalist.

Als ik zie wat er allemaal op het afgelopen LOF is afgekomen lijkt het aanbod van fiscalisten wel hard te groeien. Het zal toch wel een keer afgelopen moeten zijn met het tekort aan fiscalisten.

Maar inderdaad, ik maak mij nu op dit moment ook weinig zorgen over baankansen. Ondanks de crisis lijkt de vraag naar fiscalisten nog steeds hoog.
Die wilde verhalen zijn er altijd. Ik ga af op persoonlijke ervaringen. Het tekort blijft aardig, omdat er in de fiscaliteit ook een hoge vergrijzing is.

Overigens komt er ook een hoop fiscale economie af op LOF.
pi_102380038
quote:
Ik vraag mij af wat het startsalaris is (en overige arbeidsvoorwaarden, heb ik bijvoorbeeld recht op een lease auto?) voor een MBO-er is bij Ernst&Young. Ik vraag mij ook af wat de doorgroeikansen zijn. Ik kan hier in de afgelopen 3 topics niets over vinden, wellicht worden er ook niet zo vaak MBO-ers aangenomen bij de big 4? Ik heb na mijn studie een jaar gewerkt bij een accountantskantoor.
Ik zal kijken of ik (een deel van) je vragen kan uitzoeken morgen.
pi_102406945
Dankjewel, ik hoor het graag van je!
pi_102416930
Ik was trouwens door het gehele proces heen maar toch gekozen ergens anders aan de slag te gaan. Desalniettemin goede contacten gehouden met Deloitte omdat ik mijzelf er misschien op een later tijdstip wel zie werken.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_102494667
[quot]Dankjewel, ik hoor het graag van je! [/quote]

Er zijn nogal wat verschillende functies. Dus heb je iets meer informatie over exacte functie? Dan kan misschien achterhalen wat de salarisband is en heel misschien ook of/welke auto erbij hoort.

Qua doorgroeimogelijkheden: Ik denk dat je wel een goeie kans maakt. 1. je hebt al wat ervaring in de auditwereld 2. "We" hebben ook werkstudenten in dienst; mensen die nog studeren en daarbij 20 uur p/week werken.
Natuurlijk begin je met de simpelere klusjes, dat moet ik ook. Maar dat betekent niet koffie halen en kopietjes maken. Wel degelijk inhoudelijk. Je wordt natuurlijk opgeleid, dat kost geld. Dus dat zal ook een keer terug gehaald moeten worden met serieuze klussen.

Helaas kan ik je niet al te veel vertellen over audit/accounting/assurance, omdat dit voor mij een klein deel van mijn taak is en ik daar nog moet starten (heb wel trainingen gehad). Maar een PM sturen mag altijd. Ik zal het proberen te beantwoorden/uit te zoeken/na te vragen.
pi_102741887
Tijdje geleden een sollicitatiebrief + CV per mail naar PwC gestuurd. Dit was na aanleiding van een interesselijst die ik bij een gastcollege van PwC heb ingevuld. Kreeg na een paar dagen het bericht dat ze mijn bestanden in goede orde hebben ontvangen en dat ik op korte termijn meer informatie over de vervolgprocedure kreeg.

Heb nu na 8 dagen nog niks gehoord. Ik neem aan dat dat normaal is? :? Ik hoor wel eens verhalen dat zo'n procedure zo twee maanden kan duren. Maar met 'op korte termijn' verwacht ik toch echt wel een reactie binnen een week.

Een mailtje sturen komt weer zo opdringerig over.
pi_102752624
Opdringerig na acht dagen? Dat vind ik reuze meevallen. Als ik jou was had ik gewoon even gebeld. Het laat ook je motivatie zien.

Twee dagen na het uploaden v.d. bestanden werd ik al teruggebeld door HR. Na twee maanden voel je je toch niet meer serieus genomen? Helemaal als er de in de tussentijd geen contact wordt opgenomen.
pi_102804301
Als je naar de site gaat van deze bedrijven heb je verschillende afdelingen: Tax,advisory etc etc.
Maar op welke afdeling zit een 'normale' (Register)accountant eigenlijk?
pi_102813745
Ik heb binnenkort assessment bij een van de Big 4 kantoren en nu ben ik me alvast aan het voorbereiden voor de capaciteitentest. Ik merk dat met name verbaal redeneren bij mij wat achterblijf. Vanochtend had ik in een redelijk drukke omgeving 80% als foutenpercentage percentage goede antwoorden gehaald op de Uni, waarbij ik wél alle vragen had beantwoord. Ik vraag me af wat ik gemiddeld zou moeten halen wil ik voor een assessment slagen. Iemand die dat aan kan geven wat de norm is voor een WO'er?
pi_102816303
@Oidipous,

Is niet één antwoord op te geven.
Maar meestal moet je bij de top 50% van de WO'ers (/je peers) zitten.
Dus beter scoren dan 50% (of meer) dan de mensen met wie je in de collegebanken zit.
pi_102816603
Oké, bedankt voor je antwoord. Is aan te geven wat de verdeling van de WO'ers is bij dit soort testen of blijft het gissen?
pi_102819397
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 12:57 schreef Dennis88 het volgende:
MBA en daarna SPD-bedrijfsadministratie ga halen.
Je weet dat MBA een master opleiding is? Ik denk dat je mba bedoelt.
quote:
Ik vraag mij af wat het startsalaris is (en overige arbeidsvoorwaarden, heb ik bijvoorbeeld recht op een lease auto?) voor een MBO-er is bij Ernst&Young. Ik vraag mij ook af wat de doorgroeikansen zijn. Ik kan hier in de afgelopen 3 topics niets over vinden, wellicht worden er ook niet zo vaak MBO-ers aangenomen bij de big 4? Ik heb na mijn studie een jaar gewerkt bij een accountantskantoor.
Ik heb nog nooit gehoord van MBO'ers bij EY. Om erachter te komen kan je het beste gewoon solliciteren. Bevalt het je niet, dan doe je het toch gewoon niet. Een sollicitatie is voor het bedrijf om jou te leren kennen, maar ook zeker andersom!
quote:
Word ik binnen de organisatie gezien als iemand die de "rotklusjes" op moet knappen of krijg ik ook de kans om mijzelf echt te ontwikkelen en door te groeien? Ik wil in elk geval mijn HBO halen (ik heb ook mijn havo afgerond dus dit niveau moet haalbaar zijn) en het liefst doorstuderen voor AA accountant, vandaar dat ik de opleiding accountancy sterk prefereer boven de opleiding SPD bedrijfsadministratie.
Lijkt me sterk dat je rotklusjes moet opknappen. Je zal wel mee gaan werken in een team. Uiteraard krijg je wel 'makkelijkere' klussen. SPD bedrijfsadministratie is MBO toch? Dan is HBO inderdaad stukke beter. Waar een wil is is een weg.
quote:
Ik wil dus eigenlijk gewoon weten wat jullie ervaringen zijn met mensen die van het MBO afkomen, en hoe mijn kansen liggen binnen de organisatie.
Geen ervaring, maar denk dat je wel kansen hebt. Gewoon werken + doorleren.
pi_102819480
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 12:45 schreef ejfaar het volgende:
Als je naar de site gaat van deze bedrijven heb je verschillende afdelingen: Tax,advisory etc etc.
Maar op welke afdeling zit een 'normale' (Register)accountant eigenlijk?
Audit/Assurance
pi_102819686
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 19:55 schreef Abeba het volgende:

[..]

Audit/Assurance
Dank je. Ben ook aan het kijken naar accountancykantoren, maar kon het zo snel niet vinden.
pi_102867848
Vraagje namens m'n vriendin:
MSc-Accountancy & Control studente aan Erasmus, bachelor in bedrijfskunde. Wil graag de audit of tax instromen. Audit is een logische pad en gaat makkelijk bij de Big Four.

Maar ze vroeg zich af wat de mogelijkheden zijn voor instroom bij Tax? Ik heb ooit een profiel gelezen van iemand met zelfde achtergrond die nu associate tax was bij Pwc.

Weet iemand meer over dit soort carrierepaden, zowel bij de big four als bij kantoren als Grant Thornton etc?

Kan iemand trouwens meest recente arbeidsvoorwaarden geven (starter audit) voor:
- KPMG
- PWC
- EY
- Deloitte
pi_102926238
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 10:46 schreef obl het volgende:
Vraagje namens m'n vriendin:
MSc-Accountancy & Control studente aan Erasmus, bachelor in bedrijfskunde. Wil graag de audit of tax instromen. Audit is een logische pad en gaat makkelijk bij de Big Four.

Maar ze vroeg zich af wat de mogelijkheden zijn voor instroom bij Tax? Ik heb ooit een profiel gelezen van iemand met zelfde achtergrond die nu associate tax was bij Pwc.

Weet iemand meer over dit soort carrierepaden, zowel bij de big four als bij kantoren als Grant Thornton etc?

Kan iemand trouwens meest recente arbeidsvoorwaarden geven (starter audit) voor:
- KPMG
- PWC
- EY
- Deloitte

Is erg onhandige manier van instroom. Kan wel als je het echt wilt.
Besef wel dat als je in de audit instroomt, je relatief snel RA kan zijn (3 jaar incl. stage). Voor je eigen carriere is dat superstap. Vanaf scratch de tax ingaan, kost je meer tijd en moeite.
pi_102977023
Om heel eerlijk te zijn: volgens mij lees je zo weinig over MBO-ers bij Big4 omdat die niet worden aangenomen, behalve wellicht voor staffuncties. Voor buitendienst (= client-facing) functies is HBO wel het minimale, maar vaak is zelfs WO een must (als starter in advies in ieder geval wel).

quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 12:57 schreef Dennis88 het volgende:
Ik kwam vandaag een vacature tegen van Ernst & Young. Het gaat om de functie assistent accountant in de samenstelpraktijk. De bedoeling is dat ik in dienst treed bij E&Y en vervolgens MBA en daarna SPD-bedrijfsadministratie ga halen. Zelf gaat mijn voorkeur echt uit naar de opleiding accountancy of fiscale economie, zou dat onderhandelbaar zijn?

Ik vraag mij af wat het startsalaris is (en overige arbeidsvoorwaarden, heb ik bijvoorbeeld recht op een lease auto?) voor een MBO-er is bij Ernst&Young. Ik vraag mij ook af wat de doorgroeikansen zijn. Ik kan hier in de afgelopen 3 topics niets over vinden, wellicht worden er ook niet zo vaak MBO-ers aangenomen bij de big 4? Ik heb na mijn studie een jaar gewerkt bij een accountantskantoor.

Word ik binnen de organisatie gezien als iemand die de "rotklusjes" op moet knappen of krijg ik ook de kans om mijzelf echt te ontwikkelen en door te groeien? Ik wil in elk geval mijn HBO halen (ik heb ook mijn havo afgerond dus dit niveau moet haalbaar zijn) en het liefst doorstuderen voor AA accountant, vandaar dat ik de opleiding accountancy sterk prefereer boven de opleiding SPD bedrijfsadministratie.

Ik wil dus eigenlijk gewoon weten wat jullie ervaringen zijn met mensen die van het MBO afkomen, en hoe mijn kansen liggen binnen de organisatie.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_102980168
Ik heb een aantal jaar geleden een MBO-er zien instromen in het HBO audit traject. Kan dat niet meer dan?
pi_103006916
FF kort vraagje voor degene die al een online capaciteiten test hebben afgelegd, hoelang duurde het bij jullie voor je het resultaat hoorde?
pi_103007138
Ik moest hem op kantoor afleggen en kreeg dus gelijk de uitslag mee, bij andere sollicitaties kreeg ik eigenlijk altijd de volgende dag uitsluitsel.

Vandaag mijn derde gesprek gehad bij PwC, heb inmiddels de helft van de partners gesproken en alle directors van mijn groep. Ik neem trouwens aan dat na mijn derde gesprek er alleen nog een arbeidsvoorwaarden gesprek komt (kan iemand uitsluitsel geven?) ?
pi_103012218
hmm ik ben inmiddels al meer dan een week verder :P.
pi_103012507
1 á 2 dagen meestal...
pi_103013984
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2011 18:59 schreef Ravvie het volgende:
Ik moest hem op kantoor afleggen en kreeg dus gelijk de uitslag mee, bij andere sollicitaties kreeg ik eigenlijk altijd de volgende dag uitsluitsel.

Vandaag mijn derde gesprek gehad bij PwC, heb inmiddels de helft van de partners gesproken en alle directors van mijn groep. Ik neem trouwens aan dat na mijn derde gesprek er alleen nog een arbeidsvoorwaarden gesprek komt (kan iemand uitsluitsel geven?) ?
Klopt. Al moet je natuurlijk nog steeds niet in een Borat-bikini aankomen lopen.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_103188712
Hallo allemaal.
Ik had een vraag betreffende de RA.
Als ik de RA opleiding bij een van de big 4 vroegtijdig zou stoppen, zou ik dan een boete moeten betalen? Hoe zijn de arbeidsvoorwaarden omtrent dit?
Ik had eens gehoord dat bij KPMG dit geen probleem was, maar bij PWC of EY je dan de RA-kosten moest terugbetalen aan het kantoor. En hoe staat het hiermee bij Deloitte?
Alvast bedankt!
pi_103195645
Goedendag FOK!ers, ik heb even een aantal vragen met betrekking tot accountancy. Ik hoop van harte dat jullie er zo veel mogelijk kunnen beantwoorden :P

Allereerst even iets over mijn achtergrond, ik heb HBO Accountancy (nagenoeg) afgerond. Nu wil ik komende februari er dus een deeltijdstudie AA (- of RA) achter aan doen.

Ik ben naast de cijfers, vooral geïnteresseerd in het klantencontact. Ik zou het bijvoorbeeld geweldig vinden om naast de controle/samenstelwerkzaamheden ook te adviseren, en zodoende echt een 'vertrouwenspersoon' te zijn voor het MKB.

Hierbij de vragen :

1) In deze link staat een filmpje over een 'gemiddelde werkdag' van een AA-accountant : http://www.wateenaccounta(...)-een-accountant.html. Is deze werkdag eigenlijk realistisch of geeft dit een (positief) vertekend beeld. En bij welke kantoorgrootte/ welk functieniveau ziet een gemiddelde werkdag er zo uit?

2) Wat raden jullie mij in het algemeen aan? Er van uitgaande dat ik a) vooral geïnteresseerd bent in klantencontact (en je al snel uitkomst bij het MKB ) b) Het niveau van beide opleidingen aan kan.

Met vriendelijke groet,

Frank
  maandag 17 oktober 2011 @ 18:06:57 #61
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_103199385
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 13:52 schreef lluvatar het volgende:
Hallo allemaal.
Ik had een vraag betreffende de RA.
Als ik de RA opleiding bij een van de big 4 vroegtijdig zou stoppen, zou ik dan een boete moeten betalen? Hoe zijn de arbeidsvoorwaarden omtrent dit?
Ik had eens gehoord dat bij KPMG dit geen probleem was, maar bij PWC of EY je dan de RA-kosten moest terugbetalen aan het kantoor. En hoe staat het hiermee bij Deloitte?
Alvast bedankt!
Een boete niet, maar wel de kosten die je werkgever heeft betaald voor je studie.

Soms is het nog zo dat als je stopt in eerste jaar (pin me niet op de periode vast) niks hoeft terug te betalen.
Wil je stoppen NADAT je de studie hebt behaald, kan het ook nog zo zijn dat je (een deel van) de slm van de kosten moet terugbetalen. Dit is afhankelijk hoelang je nog daar hebt gewerkt, nadat je je studie hebt voltooid (:
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_103209472
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2011 18:06 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Een boete niet, maar wel de kosten die je werkgever heeft betaald voor je studie.

Soms is het nog zo dat als je stopt in eerste jaar (pin me niet op de periode vast) niks hoeft terug te betalen.
Wil je stoppen NADAT je de studie hebt behaald, kan het ook nog zo zijn dat je (een deel van) de slm van de kosten moet terugbetalen. Dit is afhankelijk hoelang je nog daar hebt gewerkt, nadat je je studie hebt voltooid (:
Bedankt voor je reactie. Geldt dit voor alle kantoren? Want ik hoorde dat bijvoorbeeld voor KPMG dit niet geldt.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:12:19 #63
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_103224628
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:26 schreef lluvatar het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Geldt dit voor alle kantoren? Want ik hoorde dat bijvoorbeeld voor KPMG dit niet geldt.
Daar zou ik het niet van weten, maar eerlijk gezegd lijkt het me stug :P
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_103239765
zojuist ff contact opgenomen en ik heb die test gewoon gehaald. Ik vermoed dat ik ergens onderaan iemands mailbox heb gestaan ofzo.
pi_103240867
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 21:26 schreef lluvatar het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Geldt dit voor alle kantoren? Want ik hoorde dat bijvoorbeeld voor KPMG dit niet geldt.
Bij KPMG hoef je inderdaad niks terug te betalen, tenzij je op staande voet wordt ontslagen omdat je iets achtelijks hebt gedaan. :+
Daar schijnt de bedrijfscultuur ook te zijn dat de meeste mensen na het behalen van hun titel :W zeggen, en het is wat formeler allemaal.
pi_103260478
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 17:28 schreef Abeba het volgende:

[..]

Bij KPMG hoef je inderdaad niks terug te betalen, tenzij je op staande voet wordt ontslagen omdat je iets achtelijks hebt gedaan. :+
Daar schijnt de bedrijfscultuur ook te zijn dat de meeste mensen na het behalen van hun titel :W zeggen, en het is wat formeler allemaal.
Dat is bij andere kantoren niet heel anders hoor. Het is een natuurlijk uitstroom-moment.
pi_103262552
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 16:58 schreef ebayaccountje het volgende:
zojuist ff contact opgenomen en ik heb die test gewoon gehaald. Ik vermoed dat ik ergens onderaan iemands mailbox heb gestaan ofzo.
Test gemaakt voor Deloitte?
pi_103271568
Aangezien ik hier tijdens mijn sollicitatie procedure een paar keer heb gepost wil graag nog even mededelen dat ik gisteren officieel een baan aangeboden heb gekregen bij PwC (Advisory). Hoera.
pi_103276747
Hallo allemaal

Ik moet een test afleggen bij Ernst & Young. Deze wordt afgenomen door Hudson?. Zijn er mensen die eerder deze test hebben gemaakt?Zo ja, wat vond je ervan(Heb je nog tips, oefenlinks dergelijke?) Het gaat om een persoonlijkheidstest en een capaciteitentest.

Alvast bedankt
pi_103279362
Voor Ernst en Young heb je maar één capaciteitentest die je moet maken en die zal ongeveer 20 minuten duren. Ik heb nooit eerder zo´n test gezien dus oefenlinks kan ik je niet geven. De test is vooral op het begin heel makkelijk, zorg ervoor dat je hier niet onnodig veel tijd verspeelt en dus snel de eerste 20 vragen doet. Vanaf dat moment wordt ie een stukje moeilijker en zal je dus je tijd meer dan nodig hebben.

Een vraag komt neer op:

3 regels, per regel vindt een transformatieproces plaats wat wordt bepaald door functietoetsen. Aan de hand hiervan kan je de functies van de functietoetsen afleiden waarna je zelf een opgave krijgt. Het juiste antwoord is afhankelijk van de functietoetsen die je moet gebruiken en de gegeven beginsituatie. Zie hieronder voor een voorbeeldje:

quote:
1. zwart vierkantje [f1] wit vierkantje
2. wit vierkantje zonder streep [f2] wit vierkantje met streep
3. vierkantje [f3] driehoekje

vraag: wit driehoekje [f1] [f2] = ?

Vraag: defineer ?

Antwoord:
? = zwart driehoekje met streep
Is het zo duidelijk?
pi_103282285
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nu een paar oefentestjes gedaan via verschillende sites maar zo een vraag die jij geeft heb ik nog niet gezien?
pi_103282793
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:26 schreef Oidipous het volgende:
Voor Ernst en Young heb je maar één capaciteitentest die je moet maken en die zal ongeveer 20 minuten duren. Ik heb nooit eerder zo´n test gezien dus oefenlinks kan ik je niet geven.
Ik heb ook nog nooit zo een test gevonden op internet.
pi_103284422
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:34 schreef RothCharlie het volgende:
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nu een paar oefentestjes gedaan via verschillende sites maar zo een vraag die jij geeft heb ik nog niet gezien?
Ik weet het, die zijn niet te vinden op internet.
pi_103286970
Hoe zijn de kansen voor een BE-starter bij de big 4. Ben onlangs afgestudeerd en heb ervaring met accountancywerkzaamheden, maar niet bij een big 4
pi_103345659
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:14 schreef Woussie1987 het volgende:
Hoe zijn de kansen voor een BE-starter bij de big 4. Ben onlangs afgestudeerd en heb ervaring met accountancywerkzaamheden, maar niet bij een big 4
Prima perspectief, geen enkele belemmering
pi_103371710
Niemand die mijn vragen wil/kan beantwoorden? :'(
pi_103375525
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 16:27 schreef Eijsselstein het volgende:
Goedendag FOK!ers, ik heb even een aantal vragen met betrekking tot accountancy. Ik hoop van harte dat jullie er zo veel mogelijk kunnen beantwoorden :P

Allereerst even iets over mijn achtergrond, ik heb HBO Accountancy (nagenoeg) afgerond. Nu wil ik komende februari er dus een deeltijdstudie AA (- of RA) achter aan doen.

Ik ben naast de cijfers, vooral geïnteresseerd in het klantencontact. Ik zou het bijvoorbeeld geweldig vinden om naast de controle/samenstelwerkzaamheden ook te adviseren, en zodoende echt een 'vertrouwenspersoon' te zijn voor het MKB.

Hierbij de vragen :

1) In deze link staat een filmpje over een 'gemiddelde werkdag' van een AA-accountant : http://www.wateenaccounta(...)-een-accountant.html. Is deze werkdag eigenlijk realistisch of geeft dit een (positief) vertekend beeld. En bij welke kantoorgrootte/ welk functieniveau ziet een gemiddelde werkdag er zo uit?

2) Wat raden jullie mij in het algemeen aan? Er van uitgaande dat ik a) vooral geïnteresseerd bent in klantencontact (en je al snel uitkomst bij het MKB ) b) Het niveau van beide opleidingen aan kan.

Met vriendelijke groet,

Frank
Gezien je opleiding en wensen ligt de AA-opleiding het meest voor de hand. Het is veruit het minste werk voor je. Bij RA zul je eerst de overstap nog moeten maken naar een universitaire richting en daarna kun je pas aan de postdoc-opleiding zelf beginnen. Daarnaast is de RA-opleiding ook iets zwaarder dan de AA-opleiding.

Voor advies en samenstel heb je aan een AA-opleiding voldoende.

Maar, indien je de ambitie hebt om echt door te groeien naar de top kan RA ook interessant zijn. Vooral als je dit in je werk kunt combineren met samenstel- en advieswerkzaamheden. In de praktijk kom je als RA toch wat gemakkelijker binnen bij (iets) grotere ondernemingen en de interessante klussen. Daarnaast bekijk je het accountancyvak meer vanuit organisatorische dan administratieve optiek wat bij diverse soorten advies nuttig kan zijn.

Overigens zijn er plannen om de RA-titel af te schaffen. Maar daar zou ik je niet door af laten schrikken. Het is belangrijker dat je vaardigheden opdoet.

Indien je toch kiest voor de RA-opleiding zou ik kiezen voor een baan waarbij je alle werkzaamheden kunt doen; dus ook samenstel en belastingaangiften. Wel moet je er dan op letten dat er voldoende controlewerkzaamheden beschikbaar zijn, want dat heb je nodig voor de praktijkstage RA.
pi_103376967
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 16:27 schreef Eijsselstein het volgende:
Goedendag FOK!ers, ik heb even een aantal vragen met betrekking tot accountancy. Ik hoop van harte dat jullie er zo veel mogelijk kunnen beantwoorden :P

Allereerst even iets over mijn achtergrond, ik heb HBO Accountancy (nagenoeg) afgerond. Nu wil ik komende februari er dus een deeltijdstudie AA (- of RA) achter aan doen.

Ik ben naast de cijfers, vooral geïnteresseerd in het klantencontact. Ik zou het bijvoorbeeld geweldig vinden om naast de controle/samenstelwerkzaamheden ook te adviseren, en zodoende echt een 'vertrouwenspersoon' te zijn voor het MKB.

Hierbij de vragen :

1) In deze link staat een filmpje over een 'gemiddelde werkdag' van een AA-accountant : http://www.wateenaccounta(...)-een-accountant.html. Is deze werkdag eigenlijk realistisch of geeft dit een (positief) vertekend beeld. En bij welke kantoorgrootte/ welk functieniveau ziet een gemiddelde werkdag er zo uit?

2) Wat raden jullie mij in het algemeen aan? Er van uitgaande dat ik a) vooral geïnteresseerd bent in klantencontact (en je al snel uitkomst bij het MKB ) b) Het niveau van beide opleidingen aan kan.

Met vriendelijke groet,

Frank
Ik werk nu 3 jaar in de controlepraktijk bij een bigfour kantoor. Heb reeds sinds moment 1 zéér veel klantencontact. BIj kleinere klanten uiteraard op ander niveau dan bij beursgenoteerde klanten. Je bouwt mijns inziens juist bij grotere klanten eerder een band op. Dit omdat je meerdere weken in het jaar bij deze klanten zit. In de MKB samenstelpraktijk heb je toch vele malen minder frequent contact met de klant. Enkele dagen in het jaar houdt het wel op. In hoeverre kom je dan echt aan interessante adviezen toe?
pi_103417575
Om maar even met de deur in huis te vallen: hoeveel kan je verdienen na 5 jaar in dienst, met een universitaire studie Accountancy (Erasmus o.i.d.) als je alle vervolgdingen en opleidingen hebt voltooid of ermee bezig bent?

Wat is het verschil tussen AA en RA?

Kan je in je 3e of 4e studiejaar al aan de bak?

En als je een naaste bij PWC hebt, een partner, kan die dan voor wat versnelling dan wel financiële vergroting zorgen? *O*
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_103419898
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 15:41 schreef Bitterdom het volgende:
Om maar even met de deur in huis te vallen: hoeveel kan je verdienen na 5 jaar in dienst, met een universitaire studie Accountancy (Erasmus o.i.d.) als je alle vervolgdingen en opleidingen hebt voltooid of ermee bezig bent?

Wat is het verschil tussen AA en RA?

Kan je in je 3e of 4e studiejaar al aan de bak?

En als je een naaste bij PWC hebt, een partner, kan die dan voor wat versnelling dan wel financiële vergroting zorgen? *O*
Dit onderzoek geeft geloof ik wel een realistisch beeld:

http://www.accountant.nl/(...)gsonderzoek_2010.pdf
pi_103420749
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 15:41 schreef Bitterdom het volgende:
Om maar even met de deur in huis te vallen: hoeveel kan je verdienen na 5 jaar in dienst, met een universitaire studie Accountancy (Erasmus o.i.d.) als je alle vervolgdingen en opleidingen hebt voltooid of ermee bezig bent?

Wat is het verschil tussen AA en RA?

Kan je in je 3e of 4e studiejaar al aan de bak?

En als je een naaste bij PWC hebt, een partner, kan die dan voor wat versnelling dan wel financiële vergroting zorgen? *O*
Ja, dan word je geplaatst in de salarisschaal van een manager. :')_!

Zelfde vragen worden keer op keer gesteld, neem de oude topics ook door. Also: www.watdoeteenaccountant.nl
pi_103422033
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 17:14 schreef xminator het volgende:

[..]

Ja, dan word je geplaatst in de salarisschaal van een manager. :')_!

Zelfde vragen worden keer op keer gesteld, neem de oude topics ook door. Also: www.watdoeteenaccountant.nl
Och, als je onder hem werkt, kan hij je toch meenemen op allerhande reizen etc?

Ik weet dat hij zo'n 100 vluchten per jaar maakt en klauwen met geld verdient. Zo'n kerel in je familie kan toch wel regelen dat je (ik dus) snel hogerop zit?

Ik eis het! ;)
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_103424345
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 16:48 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Dit onderzoek geeft geloof ik wel een realistisch beeld:

http://www.accountant.nl/(...)gsonderzoek_2010.pdf
Versie 2011 is ook al aanwezig! :)

http://www.accountant.nl/(...)ingsonderzoeken.aspx
pi_103455034
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 17:52 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Och, als je onder hem werkt, kan hij je toch meenemen op allerhande reizen etc?

Ik weet dat hij zo'n 100 vluchten per jaar maakt en klauwen met geld verdient. Zo'n kerel in je familie kan toch wel regelen dat je (ik dus) snel hogerop zit?

Ik eis het! ;)
Je bent toch niet die gast die een tijdje geleden tijdens een inhousedag van -ik meen- PWC aan een partner vroeg of er veel "vriendjespolitiek" was he? Dat was facepalmwaardig namelijk. Recruiter en partner die aan tafel zaten waren not amused, en de andere studenten zaten 'm vol ongeloof aan te kijken terwijl ie door bleef gaan met "ja maar als je nu de manager kent..." :')

De waarde van zo'n contact hangt er volgens mij vanaf of je bij hem in de afdeling zit. Als dat zo is kan hij je misschien zo nu en dan op de "leukere" projecten plaatsen, maar ik zou niet verwachten dat je meteen een streepje voor hebt bij promoties, en al helemaal niet dat je voor dezelfde functie in een hogere schaal komt. Verwacht echt niet dat zo iemand je even door het hele bedrijf sleept en je binnen 5 jaar ook partner bent.

Wat betreft je studie: Enkele van de Big4 (in ieder geval Deloitte) bieden aan om je master in deeltijd te volgen. Je werkt dan 4 dagen in de week op kantoor en doet je master in 2 jaar.
Recruitment-afdelingen kunnen je daar wel meer over vertellen als je er echt interesse in hebt.
Praat ook eens met je studievereniging, zij hebben vaak contacten hiervoor.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_103456256
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:23 schreef destrovel het volgende:

[..]

Je bent toch niet die gast die een tijdje geleden tijdens een inhousedag van -ik meen- PWC aan een partner vroeg of er veel "vriendjespolitiek" was he? Dat was facepalmwaardig namelijk. Recruiter en partner die aan tafel zaten waren not amused, en de andere studenten zaten 'm vol ongeloof aan te kijken terwijl ie door bleef gaan met "ja maar als je nu de manager kent..." :')

De waarde van zo'n contact hangt er volgens mij vanaf of je bij hem in de afdeling zit. Als dat zo is kan hij je misschien zo nu en dan op de "leukere" projecten plaatsen, maar ik zou niet verwachten dat je meteen een streepje voor hebt bij promoties, en al helemaal niet dat je voor dezelfde functie in een hogere schaal komt. Verwacht echt niet dat zo iemand je even door het hele bedrijf sleept en je binnen 5 jaar ook partner bent.

Wat betreft je studie: Enkele van de Big4 (in ieder geval Deloitte) bieden aan om je master in deeltijd te volgen. Je werkt dan 4 dagen in de week op kantoor en doet je master in 2 jaar.
Recruitment-afdelingen kunnen je daar wel meer over vertellen als je er echt interesse in hebt.
Praat ook eens met je studievereniging, zij hebben vaak contacten hiervoor.
Nee, dat ben ik niet, haha.

Master in deeltijd.. ik neem aan dat je niet vanaf je 18e gaat werken en dan na 2 jaar je diploma behaald hebt?
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_103456788
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:55 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Nee, dat ben ik niet, haha.

Master in deeltijd.. ik neem aan dat je niet vanaf je 18e gaat werken en dan na 2 jaar je diploma behaald hebt?
De kantoren hebben ook instroom vanaf het VWO, je volgt dan je opleiding intern totdat je de AA/RA kan doen. Al weet ik daar verder niets meer van behalve dan dat het er is.
Sowieso is het niet zo dat je na 2 jaar vanaf je 18e je AA/RA hebt, je hebt daar behoorlijk veel kennis en kunde voor nodig. Uiteindelijk eindig je als ik het goed heb op dezelfde leeftijd als de universitaire studenten met je AA/RA, maar heb je gewoon al 4 jaar gewerkt. T schijnt wel een traject voor zeer gemotiveerde mensen te zijn, als je het niet echt wil moet je er niet aan beginnen. Maar zoals ik al zei; de recruiters kunnen je hier ongetwijfeld meer over vertellen. Bel ze gewoon eens?
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  zondag 23 oktober 2011 @ 16:43:19 #87
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_103458302
Verder wil ik niks meer horen over klachten binnen KPMG van kantoorpikkies!

Hoogachtend,

Uw Directeur

ER
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_103459593
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:43 schreef ErwinRommel het volgende:
Verder wil ik niks meer horen over klachten binnen KPMG van kantoorpikkies!

Hoogachtend,

Uw Directeur

ER
Oh jee, de baas is er ;(

Niets slechts over KPMG van mijn kant. Werk er niet, maar voor studenten doen ze leuke (en bovenal: interessante) dingen! ^O^
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_103460114
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 16:06 schreef destrovel het volgende:

[..]

De kantoren hebben ook instroom vanaf het VWO, je volgt dan je opleiding intern totdat je de AA/RA kan doen. Al weet ik daar verder niets meer van behalve dan dat het er is.
Sowieso is het niet zo dat je na 2 jaar vanaf je 18e je AA/RA hebt, je hebt daar behoorlijk veel kennis en kunde voor nodig. Uiteindelijk eindig je als ik het goed heb op dezelfde leeftijd als de universitaire studenten met je AA/RA, maar heb je gewoon al 4 jaar gewerkt. T schijnt wel een traject voor zeer gemotiveerde mensen te zijn, als je het niet echt wil moet je er niet aan beginnen. Maar zoals ik al zei; de recruiters kunnen je hier ongetwijfeld meer over vertellen. Bel ze gewoon eens?
Ja, dus, na het VWO kan je aan de slag. Krijg je dan ook een leaseauto en al die secundaire arbeidsvoorwaarden? Ik neem aan van niet in de eerste twee jaar, maar als je ook op bezoek moet.. :')

En je salaris? Wat bedraagt dat?

In principe ben je dus 1 à 2 jaar jonger dan de rest bij iedere promotie?

Veel vragen, maar probeer ze allemaal te beantwoorden :)
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_103460190
Ja je krijgt leaseauto e.d. Als je in de audit zit.
Startersalaris , lees voorgaande posts.

Als je gepromoveerd wordt...
pi_103460384
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:31 schreef xminator het volgende:
Ja je krijgt leaseauto e.d. Als je in de audit zit.
Startersalaris , lees voorgaande posts.

Als je gepromoveerd wordt...
O ja, nóg meer knabbelende vragen.

Welke richtingen waren er nu allemaal? Audit, Consult ..?

Wat doe je per welke richting?

Ik dank iedereen voor de uitleg.
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
  zondag 23 oktober 2011 @ 17:39:46 #92
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_103460496
Worden heel veel VWO'ers aangenomen hoor bij accountantskantoren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 23 oktober 2011 @ 17:56:37 #93
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_103461291
Bitterdom. Heel veel van je vragen zijn ook te vinden op internet en op de websites van accountantskantoren zelf :) Dat gaat misschien wat sneller. Daarnaast zou ik, als ik jou was, mij meer richten op de werkzaamheden van een accountant ipv de (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Leuk een lease-auto en een Blackberry en een betaalde studie en alles, maar als je het werk 3x niks vind dan maakt dat allemaal niks meer uit.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_103461491
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef Maraca het volgende:
Bitterdom. Heel veel van je vragen zijn ook te vinden op internet en op de websites van accountantskantoren zelf :) Dat gaat misschien wat sneller. Daarnaast zou ik, als ik jou was, mij meer richten op de werkzaamheden van een accountant ipv de (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Leuk een lease-auto en een Blackberry en een betaalde studie en alles, maar als je het werk 3x niks vind dan maakt dat allemaal niks meer uit.
En dat. Overigens zul je in loondienst nooit echt rijk worden, daarvoor moet je toch echt beleggen of een eigen bedrijf opzetten. Beter doe je dat dus als het om geld gaat ;)
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:03:57 #95
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_103461596
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:16 schreef destrovel het volgende:

[..]

Oh jee, de baas is er ;(

Dus!!
Kop dicht en doorwerken, en NIET op FOK! zitten.
Hoevaak moet ik het nog zeggen? ;)
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_103461856
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef Maraca het volgende:
Bitterdom. Heel veel van je vragen zijn ook te vinden op internet en op de websites van accountantskantoren zelf :) Dat gaat misschien wat sneller. Daarnaast zou ik, als ik jou was, mij meer richten op de werkzaamheden van een accountant ipv de (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Leuk een lease-auto en een Blackberry en een betaalde studie en alles, maar als je het werk 3x niks vind dan maakt dat allemaal niks meer uit.
Ik kan op de websites van PWC en KPMG niets vinden over 18-jarigen die bijna volwaardig in dienst komen. ;(
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_103461980
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:10 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Ik kan op de websites van PWC en KPMG niets vinden over 18-jarigen die bijna volwaardig in dienst komen. ;(
Laat maar, gevonden!

http://www.werkenbijpwc.nl/Vacature/13047/Junior-Associate/
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_103462294
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:56 schreef Maraca het volgende:
Bitterdom. Heel veel van je vragen zijn ook te vinden op internet en op de websites van accountantskantoren zelf :) Dat gaat misschien wat sneller. Daarnaast zou ik, als ik jou was, mij meer richten op de werkzaamheden van een accountant ipv de (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Leuk een lease-auto en een Blackberry en een betaalde studie en alles, maar als je het werk 3x niks vind dan maakt dat allemaal niks meer uit.
Klopt, de mensen die het voor de arbeidsvoorwaarden doen falen ook meestal met de opleiding.

quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 17:39 schreef KaBuf het volgende:
Worden heel veel VWO'ers aangenomen hoor bij accountantskantoren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, maar de medewerkers in de desbetreffende afdelingen hebben dat liever niet meestal...
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:30:29 #99
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_103462615
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:22 schreef xminator het volgende:

[..]

Klopt, de mensen die het voor de arbeidsvoorwaarden doen falen ook meestal met de opleiding.
Niet alleen bij de opleiding lijkt me :P Heb vorige week elke dag bij de klant gezeten van 08:00 tot 19:00. Begrijp me niet verkeerd, ik zat daar met veel plezier, maar als je het werk niks vind dan ga je toch dood in zo'n week? :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:44:48 #100
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_103463148
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:22 schreef xminator het volgende:

[..]

Ja, maar de medewerkers in de desbetreffende afdelingen hebben dat liever niet meestal...
Huh, kan je dit toevallig toelichten? Dit zegt mij niet veel namelijk.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:50:30 #101
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_103463334
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:44 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Huh, kan je dit toevallig toelichten? Dit zegt mij niet veel namelijk.
Mwah, kan me zo wel bedenken dat het enorm veel werk is. Er is nogal een verschil in kennis tussen een VWO-er en een WO-er. De eerste zul je eerst de hele basis moeten uitleggen, waarbij een WO-er dat al weet.
VWO zal niet weten wat een IFRS is, terwijl iemand met een master daar al in thuis is.

quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:03 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dus!!
Kop dicht en doorwerken, en NIET op FOK! zitten.
Hoevaak moet ik het nog zeggen? ;)
Nog heel vaak, want ik werk (nog) niet bij een Big4. Sowieso werk ik nog niet, eerst even een master accountancy afronden :P
Maar je mag best even wat brownies langsbrengen, want die zijn bij jullie niet te versmaden :9
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_103463344
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:30 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet alleen bij de opleiding lijkt me :P Heb vorige week elke dag bij de klant gezeten van 08:00 tot 19:00. Begrijp me niet verkeerd, ik zat daar met veel plezier, maar als je het werk niks vind dan ga je toch dood in zo'n week? :')
Dat ook :D
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:44 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Huh, kan je dit toevallig toelichten? Dit zegt mij niet veel namelijk.
Omdat als je net klaar bent met vwo 17/18 jaar bent, dan ben je nog niet volwassen genoeg. Ook mis je ervaring.

Stel je voor je bent teamleider en je hebt de keus om 1 iemand mee te nemen, wie zou jij meenemen?
- 17/18 jarige persoon, weinig theoretische- en praktijkervaring, mist arbeidsethos etc.
- 22 jarige persoon, net klaar met HBO studie en of bachelor universiteit. Heeft al stage gelopen en heeft theoretische kennis..

Qua uurloon zal het niet zo veel verschillen tussen beiden (budget voor klant). Dan is de keuze, vrij snel duidelijk neem ik aan?
pi_103463407
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 15:23 schreef destrovel het volgende:

[..]

Je bent toch niet die gast die een tijdje geleden tijdens een inhousedag van -ik meen- PWC aan een partner vroeg of er veel "vriendjespolitiek" was he? Dat was facepalmwaardig namelijk. Recruiter en partner die aan tafel zaten waren not amused, en de andere studenten zaten 'm vol ongeloof aan te kijken terwijl ie door bleef gaan met "ja maar als je nu de manager kent..." :')

Omg 8)7 :o
Dat verhaal heeft vast over de hele afdeling de ronde gedaan of niet?
Weet je toevallig wie die inhousedag georganiseerd had?

quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 19:11 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Versie 2011 is ook al aanwezig! :)

http://www.accountant.nl/(...)ingsonderzoeken.aspx
Interessant verhaal, partner die 50k-60k verdiende :P
Beneath the gold, bitter steel
pi_103463463
Van 1 kantoor weet ik wel zeker dat ze aan vriendjespolitiek doen :')
  zondag 23 oktober 2011 @ 18:56:16 #105
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_103463557
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:52 schreef Fingon het volgende:

[..]

Omg 8)7 :o
Dat verhaal heeft vast over de hele afdeling de ronde gedaan of niet?
Weet je toevallig wie die inhousedag georganiseerd had?
Ik was er zelf als student bij, zat naast die gast. Zoals ik al zei; weet niet 100% zeker meer of het PWC was. Kan ook evt. nog Deloitte zijn geweest.
Maar t was echt tergend om aan te horen :')
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_103463622
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:56 schreef destrovel het volgende:

[..]

Ik was er zelf als student bij, zat naast die gast. Zoals ik al zei; weet niet 100% zeker meer of het PWC was. Kan ook evt. nog Deloitte zijn geweest.
Maar t was echt tergend om aan te horen :')
Ok, wat/waar studeer jij dan?
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:00:37 #107
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_103463708
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:58 schreef Fingon het volgende:

[..]

Ok, wat/waar studeer jij dan?
MSc Accounting & Control, VU ;)
Ik zal voor maar aannemen dat je bij PWC zit? :P
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_103463744
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:00 schreef destrovel het volgende:

[..]

MSc Accounting & Control, VU ;)
Ik zal voor maar aannemen dat je bij PWC zit? :P
Nee, ik studeer nog Econometrie maar had vorige week nog iemand gesproken die daar werkt, als ik hem nog eens zie zal ik misschien eens informeren :P
Beneath the gold, bitter steel
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:02:23 #109
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_103463758
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:01 schreef Fingon het volgende:

[..]

Nee, ik studeer nog Econometrie maar had vorige week nog iemand gesproken die daar werkt, als ik hem nog eens zie zal ik misschien eens informeren :P
VU of UvA?
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:02:58 #110
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_103463768
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:50 schreef xminator het volgende:

[..]

Omdat als je net klaar bent met vwo 17/18 jaar bent, dan ben je nog niet volwassen genoeg. Ook mis je ervaring.

Stel je voor je bent teamleider en je hebt de keus om 1 iemand mee te nemen, wie zou jij meenemen?
- 17/18 jarige persoon, weinig theoretische- en praktijkervaring, mist arbeidsethos etc.
- 22 jarige persoon, net klaar met HBO studie en of bachelor universiteit. Heeft al stage gelopen en heeft theoretische kennis..

Qua uurloon zal het niet zo veel verschillen tussen beiden (budget voor klant). Dan is de keuze, vrij snel duidelijk neem ik aan?
Mwah, kennis van VWO'ers groeit snel hoor. Tarieven verschillen wel degelijk.
Ik denk trouwens dat het wel afhangt van het soort werkzaamheden. Als je bijv. 75 facturen moet laten vinken, kan dit makkelijk gedaan worden door iemand die van het VWO komt.
Denk maar zo, als VWO'ers niet handig zijn, zullen ze heus niet aangenomen worden.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:03:49 #111
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_103463803
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:02 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Mwah, kennis van VWO'ers groeit snel hoor. Tarieven verschillen wel degelijk.
Ik denk trouwens dat het wel afhangt van het soort werkzaamheden. Als je bijv. 75 facturen moet laten vinken, kan dit makkelijk gedaan worden door iemand die van het VWO komt.
Denk maar zo, als VWO'ers niet handig zijn, zullen ze heus niet aangenomen worden.
Facturen vinken kan idd makkelijk door een VWO-er, maar op een gegeven moment is die fase van het project wel een beetje voorbij lijkt me?
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  zondag 23 oktober 2011 @ 19:14:09 #112
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_103464202
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:03 schreef destrovel het volgende:

[..]

Facturen vinken kan idd makkelijk door een VWO-er, maar op een gegeven moment is die fase van het project wel een beetje voorbij lijkt me?
Ach, ik ben zelf ook meteen na het VWO gaan werken bij Deloitte en de bachelor gaan doen op Nyenrode.
Merk er niks van dat controleleiders me niet mee willen nemen, wordt gewoon als een volwaardige collega gezien hoor.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_103466473
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:14 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Ach, ik ben zelf ook meteen na het VWO gaan werken bij Deloitte en de bachelor gaan doen op Nyenrode.
Merk er niks van dat controleleiders me niet mee willen nemen, wordt gewoon als een volwaardige collega gezien hoor.
Dus eerst doet iedereen een Bachelor en daarna een Master, hetgeen dan de RA-titel oplevert?
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_103466522
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:59 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Dus eerst doet iedereen een Bachelor en daarna een Master, hetgeen dan de RA-titel oplevert?
www.watdoeteenaccountant.nl

Ben je aan het trollen of wat?
  zondag 23 oktober 2011 @ 20:07:19 #115
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_103466916
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:00 schreef xminator het volgende:

[..]

www.watdoeteenaccountant.nl

Ben je aan het trollen of wat?
Nee, hij ziet euro-tekens ;) Zie je wel vaker bij dit beroep helaas :{
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_103468025
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:02 schreef destrovel het volgende:

[..]

VU of UvA?
EUR ;)
Beneath the gold, bitter steel
pi_103468662
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:07 schreef Maraca het volgende:

[..]

Nee, hij ziet euro-tekens ;) Zie je wel vaker bij dit beroep helaas :{
klopt. Die dagen van 11 uur die je maakt, gelden die als overuren en krijg je die uitbetaald?
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
  zondag 23 oktober 2011 @ 20:51:24 #118
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_103469522
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:37 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

klopt. Die dagen van 11 uur die je maakt, gelden die als overuren en krijg je die uitbetaald?
Bij ons is het zo dat je overuren niet uitbetaald krijgt, maar dat als je bijvoorbeeld een dag vrij neemt eerst deze uren 'opmaakt' en daarna pas je vakantie-uren. Ik heb deze uren niet geboekt als overuren, maar de reden daarvoor hou ik even voor mezelf. :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 23 oktober 2011 @ 21:14:20 #119
132231 destrovel
Rolluikmuis
pi_103471153
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 19:59 schreef Bitterdom het volgende:

[..]

Dus eerst doet iedereen een Bachelor en daarna een Master, hetgeen dan de RA-titel oplevert?
Ga jij nu eerst nog maar eens goed uitzoeken wat een RA doet en hoe je het wordt, dan gaan we wel weer verder. Als je denkt dat je met een master accountancy een RA bent heb je het namelijk goed mis :')

En echt, k zou het niet enkel en alleen voor het geld doen, want dan zul je flink teleurgesteld zijn. Zoals anderen al zeggen; je maakt lange dagen ervoor.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_103471942
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:07 schreef Maraca het volgende:

[..]

Nee, hij ziet euro-tekens ;) Zie je wel vaker bij dit beroep helaas :{
Ik begrijp daar helemaal niets van. Van de verschillende aanbiedingen die ik recent heb gekregen was die van PwC duidelijk het laagst. Als je euro-tekens in je ogen hebt zou ik zeker niet naar de big-4 gaan (Overigens heb ik wel voor de aanbieding van PwC gekozen, omdat ik het als een goede stap in mijn ontwikkeling zie).
pi_103474635
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 21:14 schreef destrovel het volgende:

[..]

Ga jij nu eerst nog maar eens goed uitzoeken wat een RA doet en hoe je het wordt, dan gaan we wel weer verder. Als je denkt dat je met een master accountancy een RA bent heb je het namelijk goed mis :')

En echt, k zou het niet enkel en alleen voor het geld doen, want dan zul je flink teleurgesteld zijn. Zoals anderen al zeggen; je maakt lange dagen ervoor.
Ja, inmiddels heb ik via die link ontdekt hoe het zit. Ik aas op het geld van een partner.

Je kan beter een bedrijf oprichten inderdaad. Maar dat kan daarnaast ook nog.

Wikken en wegen, ai? Wordt het de Luchtmacht, vliegen in een monster als een F-16 met weinig geld, of een Big4, veeeeel minder leuk werk en na verloop van tijd een monstersalaris?
ADHD ~ Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid Debiliteit
pi_103476361
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 20:51 schreef Maraca het volgende:

[..]

Bij ons is het zo dat je overuren niet uitbetaald krijgt, maar dat als je bijvoorbeeld een dag vrij neemt eerst deze uren 'opmaakt' en daarna pas je vakantie-uren. Ik heb deze uren niet geboekt als overuren, maar de reden daarvoor hou ik even voor mezelf. :)
Uh, en wat als je meer overuren hebt dan je vakantie neemt?
De meeste mensen hebben toch een aanzienlijk aantal overuren.
  maandag 24 oktober 2011 @ 07:37:08 #123
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_103486344
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 21:23 schreef Ravvie het volgende:

[..]

Ik begrijp daar helemaal niets van. Van de verschillende aanbiedingen die ik recent heb gekregen was die van PwC duidelijk het laagst. Als je euro-tekens in je ogen hebt zou ik zeker niet naar de big-4 gaan (Overigens heb ik wel voor de aanbieding van PwC gekozen, omdat ik het als een goede stap in mijn ontwikkeling zie).
Ja, ik heb ook niet naar het salaris gekeken. Pas helemaal op het eind toen ze me een contract aanboden maakten ze de opmerking "oh ja, je krijgt ook nog betaald hiervoor" :P. Doe het ook omdat ik het leuk vind en voor mijn ontwikkeling.

quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 22:17 schreef snabbi het volgende:

[..]

Uh, en wat als je meer overuren hebt dan je vakantie neemt?
De meeste mensen hebben toch een aanzienlijk aantal overuren.
Dat is een goeie. Ik dacht dat je vakantie-uren kunt verkopen, maar dat weet ik niet 100% zeker. Wel dat de kantoren eigenlijk graag hebben dat je ze opneemt in de zomer omdat het dan vrij rustig is :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_103504925
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 07:37 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ja, ik heb ook niet naar het salaris gekeken. Pas helemaal op het eind toen ze me een contract aanboden maakten ze de opmerking "oh ja, je krijgt ook nog betaald hiervoor" :P. Doe het ook omdat ik het leuk vind en voor mijn ontwikkeling.

[..]

Dat is een goeie. Ik dacht dat je vakantie-uren kunt verkopen, maar dat weet ik niet 100% zeker. Wel dat de kantoren eigenlijk graag hebben dat je ze opneemt in de zomer omdat het dan vrij rustig is :)
Je vakantie in de zomer kunnen opnemen is op zich wel chill; kun je een enigszins normale vakantie hebben, zeker als je later (ooit, in een hele verre toekomst) een gezin hebt.
Dat van het loon is overigens ook wel aardig van ze! ^O^
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_103507803
Accountants die ik heb gesproken hebben dan ook ongeveer 8 weken achter elkaar vakantie in de zomer. Dat is alleen maar super chill. Daarvoor zal je wel je kont eraf moeten werken in het voorjaar.
pi_103516306
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 18:30 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet alleen bij de opleiding lijkt me :P Heb vorige week elke dag bij de klant gezeten van 08:00 tot 19:00. Begrijp me niet verkeerd, ik zat daar met veel plezier, maar als je het werk niks vind dan ga je toch dood in zo'n week? :')
Krijg je die weken wel meer betaald? of krijg je in de drukke periode evenveel per maand als in de rustige periodes? (Ik weet dat het nu geen drukke periode is hoor :) )
pi_103516682
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:11 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Krijg je die weken wel meer betaald? of krijg je in de drukke periode evenveel per maand als in de rustige periodes? (Ik weet dat het nu geen drukke periode is hoor :) )
Overuren, hangt van bedrijf af.

Bij sommige kan je het opnemen als vrij uren/dagen bij andere kan je het laten uitbetalen en bij andere kan het beiden...
pi_103516762
Vandaag helaas niet door de brievenselectie van BDO heen
pi_103516878
Ik vraag me weleens af: Hoeveel mensen (die een Bachelor/Master hebben) zouden niet worden aangenomen bij de Big4, als ze bij allen solliciteren?
Mag toch aannemen dat iedereen wel wat capaciteiten heeft na het behalen van zo'n diploma.
pi_103528247
Bedenk wel dat het nu een lastige tijd is om te solliciteren. Weinig vraag, veel aanbod
pi_103528848
Weet niet waar jij solliciteert, maar als accountant is juist veel werk te vinden momenteel. Meer uitstroom dan instroom bij de big4.
pi_103543021
Beseffen jullie wel dat werken bij een dergelijk kantoor de nogal vervelende combinatie kan resulteren
van hard werken plus nare kantoorpolitieke spelletjes plus behoorlijk saai werk?
Als je wat wil betekenen bij zo’n kantoor moet je 50 a 60 uur in de week draaien en meedoen met de politiek.

Geloof mij maar, jarenlang accountantswerk doen is echt saai, je bent snel uitgeleerd en vervolgens zit er qua fantasie of afwisseling niets meer in het vat. Wat ga je dan doen?
pi_103543590
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:56 schreef Homey het volgende:
Beseffen jullie wel dat werken bij een dergelijk kantoor de nogal vervelende combinatie kan resulteren
van hard werken plus nare kantoorpolitieke spelletjes plus behoorlijk saai werk?
Als je wat wil betekenen bij zo’n kantoor moet je 50 a 60 uur in de week draaien en meedoen met de politiek.

Geloof mij maar, jarenlang accountantswerk doen is echt saai, je bent snel uitgeleerd en vervolgens zit er qua fantasie of afwisseling niets meer in het vat. Wat ga je dan doen?
Een stropdas in een afwijkende kleurstelling aandoen?
pi_103543786
Serieus: fantasie of afwisseling is natuurlijk iets waar je zelf veel invloed op hebt, alhoewel het eerste niet zo aanslaat bij accountantskantoren, maar wel grappig hoe gestressed collega's ervan worden :D

Maar ook zijn er veel mensen die fantasieloos en geen afwisseling eigenlijk wel heel prettig vinden. Geen diss, ieder z'n meug.

En met wat meer ervaring en zelfkennis onder de arm zijn er toch nog genoeg richtingen die je opkan. Het leven stopt niet bij 25, hoor ;)
pi_103544428
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:17 schreef Woussie1987 het volgende:
Vandaag helaas niet door de brievenselectie van BDO heen
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 00:23 schreef ejfaar het volgende:
Weet niet waar jij solliciteert, (...)
Sorry, maar :')_!

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 14:56 schreef Homey het volgende:
Beseffen jullie wel dat werken bij een dergelijk kantoor de nogal vervelende combinatie kan resulteren
van hard werken plus nare kantoorpolitieke spelletjes plus behoorlijk saai werk?
Als je wat wil betekenen bij zo’n kantoor moet je 50 a 60 uur in de week draaien en meedoen met de politiek.

Geloof mij maar, jarenlang accountantswerk doen is echt saai, je bent snel uitgeleerd en vervolgens zit er qua fantasie of afwisseling niets meer in het vat. Wat ga je dan doen?
K hoor graag waar je die wijsheid vandaan hebt?
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_103544519
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:17 schreef Woussie1987 het volgende:
Vandaag helaas niet door de brievenselectie van BDO heen
Welke vestiging? Heb zelf namelijk ook een brief naar de vestiging in Nunspeet verstuurd. Verwacht een dezer dagen antwoord.

Het valt trouwens niet mee om een stageplek te vinden.. -O-
pi_103544901
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 15:43 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Welke vestiging? Heb zelf namelijk ook een brief naar de vestiging in Nunspeet verstuurd. Verwacht een dezer dagen antwoord.

Het valt trouwens niet mee om een stageplek te vinden.. -O-
Welke studie?
Beneath the gold, bitter steel
pi_103546826
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 15:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Serieus: fantasie of afwisseling is natuurlijk iets waar je zelf veel invloed op hebt, alhoewel het eerste niet zo aanslaat bij accountantskantoren, maar wel grappig hoe gestressed collega's ervan worden :D

Maar ook zijn er veel mensen die fantasieloos en geen afwisseling eigenlijk wel heel prettig vinden. Geen diss, ieder z'n meug.

En met wat meer ervaring en zelfkennis onder de arm zijn er toch nog genoeg richtingen die je opkan. Het leven stopt niet bij 25, hoor ;)
Ik zeg het alleen maar omdat de discussie bijna alleen maar gaat over lease autos, salarissen en weet ikwat behalve waar het op de lange termijn om draait en dat is toch een bepaalde mate van plezier in het werk.
Ik waarschuw alleen maar omdat kantoorbanen, zeker in de administratie/finance (ik spreek uit eigen ervaring) op termijn behoorlijk saai kan worden en je switch niet zomaar omdat je CV behoorlijk getekend is omdat je jarenlang een finance kantoorbaan hebt gehad. Uitgeleerd ben je zeker na enkele jaren, want het is geen rocketscience ofzo.
pi_103547083
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 15:43 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Welke vestiging? Heb zelf namelijk ook een brief naar de vestiging in Nunspeet verstuurd. Verwacht een dezer dagen antwoord.

Het valt trouwens niet mee om een stageplek te vinden.. -O-
Stageplek vinden is niet zo lastig hoor. Of je moet echt ergens in een gehucht wonen oid. maar dan is het gewoon de zaak om veel te reizen...
pi_103547112
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:43 schreef Homey het volgende:

[..]

Ik zeg het alleen maar omdat de discussie bijna alleen maar gaat over lease autos, salarissen en weet ikwat behalve waar het op de lange termijn om draait en dat is toch een bepaalde mate van plezier in het werk.
Ik waarschuw alleen maar omdat kantoorbanen, zeker in de administratie/finance (ik spreek uit eigen ervaring) op termijn behoorlijk saai kan worden en je switch niet zomaar omdat je CV behoorlijk getekend is omdat je jarenlang een finance kantoorbaan hebt gehad. Uitgeleerd ben je zeker na enkele jaren, want het is geen rocketscience ofzo.
Nja echt uitgeleerd zul je niet zijn maar je hebt wel voor een deel gelijk. Wat je ook vaak ziet is dat men na 6/7 jaar overstapt naar het bedrijfsleven of bijv. een docent worden op het HBO of universiteit.
pi_103547478
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:51 schreef xminator het volgende:

[..]

Nja echt uitgeleerd zul je niet zijn maar je hebt wel voor een deel gelijk. Wat je ook vaak ziet is dat men na 6/7 jaar overstapt naar het bedrijfsleven of bijv. een docent worden op het HBO of universiteit.
Veel mensen krijgen verschijnselen a la burn out.
Het werk gewoon compleet zat zijn omdat het verschrikkelijk saai is geworden.
Je gaat je ook ergeren aan de kantoorpolitiek die erg heerst bij dat soort bedrijven.
De meeste worden natuurlijk ook geen partner, en blijven op een bepaald niveau steken, dat is het punt dat ze gaan nadenken dat ze eigenlijk iets heel anders hadden moeten doen.
pi_103549235
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 15:54 schreef Fingon het volgende:

[..]

Welke studie?
Hbo Accountancy

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 16:50 schreef xminator het volgende:

[..]

Stageplek vinden is niet zo lastig hoor. Of je moet echt ergens in een gehucht wonen oid. maar dan is het gewoon de zaak om veel te reizen...
Ik heb al een boel bieven naar big4-kantoren gestuurd, maar die zitten bijna overal al vol. Ik probeer het nu bij de iets kleinere bedrijven, maar heb daar ook al wat afwijzingen (aangezien ze vol zaten) gehad.

Een eis van de opleiding is dat het bedrijf minimaal 100 werknemers moet hebben. Dat maakt het ook wat lastiger ;)
pi_103549399
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 17:48 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Hbo Accountancy

[..]

Ik heb al een boel bieven naar big4-kantoren gestuurd, maar die zitten bijna overal al vol. Ik probeer het nu bij de iets kleinere bedrijven, maar heb daar ook al wat afwijzingen (aangezien ze vol zaten) gehad.

Een eis van de opleiding is dat het bedrijf minimaal 100 werknemers moet hebben. Dat maakt het ook wat lastiger ;)
Meeloopstage of afstudeerstage?

Weet je zeker dat die norm van minimaal 100 werknemers voor jou opleiding geldt? Lijkt me eerder dat 5 werknemers voldoende is. Zijn namelijk heel veel administratiekantoren waar je wat kan leren.
Als het een meeloopstage betreft is een klein kantoor zowiezo beter. Koffie inschenken kan iedereen ;)
pi_103550834
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 17:48 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Hbo Accountancy

[..]

Ik heb al een boel bieven naar big4-kantoren gestuurd, maar die zitten bijna overal al vol. Ik probeer het nu bij de iets kleinere bedrijven, maar heb daar ook al wat afwijzingen (aangezien ze vol zaten) gehad.

Een eis van de opleiding is dat het bedrijf minimaal 100 werknemers moet hebben. Dat maakt het ook wat lastiger ;)
Dan ben je waarschijnlijk te laat met solliciteren?
Zijn ze ook vol bij andere vestigingen? Heb je hun vacatures al gechecked?

Vorig jaar waren genoeg stageplaatsen aanwezig, ik moest ze zelfs afwijzen..
pi_103551526
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 17:54 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Meeloopstage of afstudeerstage?

Weet je zeker dat die norm van minimaal 100 werknemers voor jou opleiding geldt? Lijkt me eerder dat 5 werknemers voldoende is. Zijn namelijk heel veel administratiekantoren waar je wat kan leren.
Als het een meeloopstage betreft is een klein kantoor zowiezo beter. Koffie inschenken kan iedereen ;)
Meeloopstage.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 18:35 schreef xminator het volgende:

[..]

Dan ben je waarschijnlijk te laat met solliciteren?
Zijn ze ook vol bij andere vestigingen? Heb je hun vacatures al gechecked?

Vorig jaar waren genoeg stageplaatsen aanwezig, ik moest ze zelfs afwijzen..
Ben wel wat laat misschien. Ben in september begonnen met solliciteren.. Ik heb inderdaad bij meerdere vestigingen geprobeerd, maar tevergeefs. Ik probeer het nog bij wat kleinere bedrijven en anders moet ik het misschien wat verder weg zoeken. (kijk nu naar zo'n 35 minuten rijden)

Maarja, het komt vast wel goed! Gewoon veel brieven sturen. :P
pi_103551620
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 18:55 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Meeloopstage.

[..]

Ben wel wat laat misschien. Ben in september begonnen met solliciteren.. Ik heb inderdaad bij meerdere vestigingen geprobeerd, maar tevergeefs. Ik probeer het nog bij wat kleinere bedrijven en anders moet ik het misschien wat verder weg zoeken. (kijk nu naar zo'n 35 minuten rijden)

Maarja, het komt vast wel goed! Gewoon veel brieven sturen. :P
September is wel op tijd, kun je niet kijken naar de openstaande vacatures?

Zelf moest ik altijd 1 uur en 10 minuten met de OV reizen..
pi_103555255
WO scriptiestage is geregeld. Ik heb gemerkt dat juist bij de Big 4 heel erg veel stageplaatsen te vergeven zijn. Een goede brief doet wonderen en daarnaast helpt activiteiten met hen mee doen ook mee.

Wil je tips hebben dan kan je mij dm'en.

[ Bericht 8% gewijzigd door Oidipous op 25-10-2011 20:25:07 ]
pi_103624955
Vandaag gesolliciteerd op een vacature voor beginnend assistent accountant via een uitzender. Ook voor mensen met een BE opleiding, wat ik dus heb.
Krijg ik ineens te horen dat ze niet met me verder willen omdat ik in mijn BE-opleiding geen accountancyprofiel heb gekozen :S. Deze afwijzing heb ik nog nooit eerder gehoord.
pi_103625234
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 14:59 schreef Woussie1987 het volgende:
Vandaag gesolliciteerd op een vacature voor beginnend assistent accountant via een uitzender. Ook voor mensen met een BE opleiding, wat ik dus heb.
Krijg ik ineens te horen dat ze niet met me verder willen omdat ik in mijn BE-opleiding geen accountancyprofiel heb gekozen :S. Deze afwijzing heb ik nog nooit eerder gehoord.
Waarom ga je niet aan de slag bij de bedrijf waar je stage gelopen hebt?

Makkelijke manier om te afwijzen imo.
pi_103650197
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 14:59 schreef Woussie1987 het volgende:
Vandaag gesolliciteerd op een vacature voor beginnend assistent accountant via een uitzender. Ook voor mensen met een BE opleiding, wat ik dus heb.
Krijg ik ineens te horen dat ze niet met me verder willen omdat ik in mijn BE-opleiding geen accountancyprofiel heb gekozen :S. Deze afwijzing heb ik nog nooit eerder gehoord.
Gelukkig zit er ook zoveel verschil tussen die 2 opleidingen haha. Wat een slecht argument zeg.
pi_103650397
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 14:59 schreef Woussie1987 het volgende:
Vandaag gesolliciteerd op een vacature voor beginnend assistent accountant via een uitzender. Ook voor mensen met een BE opleiding, wat ik dus heb.
Krijg ik ineens te horen dat ze niet met me verder willen omdat ik in mijn BE-opleiding geen accountancyprofiel heb gekozen :S. Deze afwijzing heb ik nog nooit eerder gehoord.
Via een uitzender? Waarom niet gewoon direct aan de slag. Met je BE kom je, mits je geen echte gek bent, echt wel aan de slag als je gemotiveerd bent.
pi_103653354
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 14:59 schreef Woussie1987 het volgende:
Vandaag gesolliciteerd op een vacature voor beginnend assistent accountant via een uitzender. Ook voor mensen met een BE opleiding, wat ik dus heb.
Krijg ik ineens te horen dat ze niet met me verder willen omdat ik in mijn BE-opleiding geen accountancyprofiel heb gekozen :S. Deze afwijzing heb ik nog nooit eerder gehoord.
De meeste accountancykantoren willen best investeren in het personeel, waardoor ze eventuele ontbrekende kennis nog wel kunnen aanvullen met cursussen. Dit doe je natuurlijk niet voor personeel via een uitzendbureau, maar alleen voor je eigen personeel.

Het feit dat de uitzendorganisatie je al een keer heeft aangeboden bij dat bedrijf, maakt het voor dat bedrijf ook onmogelijk om je nu zelf aan te nemen. Gewoon bij een ander kantoor proberen dus en niet via een uitzendbureau.
pi_103788533
Zijn er nog mensen die morgen aanwezig zijn bij de introductiedag van PwC(Advisory)?
  FOK!fotograaf donderdag 3 november 2011 @ 21:19:26 #154
13368 NiGeLaToR
pi_103932466
Vraagje; ben gevraagd voor een baan bij EY en zit op de site wat te bladeren. Het is me wel duidelijk wat het bedrijf doet, dat er veel kansen liggen en dat er genoeg te doen is, maar wat ik niet kan vinden is wat de arbeidsvoorwaarden zijn, hoe de bedrijfscultuur is en in hoeverre het bedrijf hierarchisch is of dat je juist autonomie hebt in je werk?

Hoe ziet jouw werkweek er bij EY uit?
pi_104006567
Beste mensen,

Hoe ziet de sollicitatieprocedure er ongeveer uit bij deze 4?

Moesten jullie een VOG afgeven, of iets in dergelijke richting?
pi_104006836
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 19:42 schreef Pixelz het volgende:
Beste mensen,

Hoe ziet de sollicitatieprocedure er ongeveer uit bij deze 4?

Moesten jullie een VOG afgeven, of iets in dergelijke richting?
-Via sites lees je je gegevens in en solliciteer je op een functie.
-Na een paar dagen word je gebeld voor een eerste kennismakingsgesprek. Als dat afdoende is krijg je tests opgestuurd. (Persoonlijkheids- én capaciteitstesten)
-Na het maken van de test krijg je terugkoppeling via de telefoon. Als je voldoende hebt gescoord wordt je uitgenodigd voor een eerste gesprek met een recruiter.
-Die recruiter neemt voornamelijk een breedte-interview af. Hij kijkt voornamelijk naar waarom jij voor een van de Big 4 hebt gekozen en waarom je accountancy doet. Oók wordt er gekeken naar het teams-aspect. (hoe gedraag jij je in teamverband?)
-Ook hier krijg je weer terugkoppeling over na enkele dagen, wanneer je een goed gesprek hebt afgelegd wordt je uitgenodigd voor een laatste gesprek met een (senior) manager of partner.
pi_104007390
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 19:49 schreef Oidipous het volgende:

[..]

-Via sites lees je je gegevens in en solliciteer je op een functie.
-Na een paar dagen word je gebeld voor een eerste kennismakingsgesprek. Als dat afdoende is krijg je tests opgestuurd. (Persoonlijkheids- én capaciteitstesten)
-Na het maken van de test krijg je terugkoppeling via de telefoon. Als je voldoende hebt gescoord wordt je uitgenodigd voor een eerste gesprek met een recruiter.
-Die recruiter neemt voornamelijk een breedte-interview af. Hij kijkt voornamelijk naar waarom jij voor een van de Big 4 hebt gekozen en waarom je accountancy doet. Oók wordt er gekeken naar het teams-aspect. (hoe gedraag jij je in teamverband?)
-Ook hier krijg je weer terugkoppeling over na enkele dagen, wanneer je een goed gesprek hebt afgelegd wordt je uitgenodigd voor een laatste gesprek met een (senior) manager of partner.
Oke Thnx!
Maar wordt er dan helemaal niet gekeken naar het justitiële verleden van de sollicitant?
Ik ga volgend jaar voor mijn master, Fiscaal Recht. Ik heb 8 jaar geleden als 19 jarige eens wat gestolen op t werk |:( . Ik moest hiervoor 50 uur taakstraf verrichten. Ondanks dit gegeven, ben ik toch doorgegaan met studeren, omdat het Fiscale Recht mij altijd heeft gegrepen. Echter ben ik bang dat ik misschien voor niks heb gestudeerd? :{
pi_104007800
Ik vrees van wel Pixelz, maar dat zal bij veel hooggekwalificeerde functies zijn. Bel eens een recuiter op en vraag het hem.
pi_104014086
Ik denk ook dat het stelen van geld/ frauderen zwaarder meetelt dan bijv. Mishandeling bij de sollicitatie @big4
pi_104019739
Overtredingen gaan toch na 5 jaar van je strafblad af? (misdrijven daarentegen niet)
pi_104024771
Ik moest iig bij indiensttreding een VOG overleggen.
  zondag 6 november 2011 @ 16:46:37 #162
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104038364
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 11:38 schreef Ravvie het volgende:
Ik moest iig bij indiensttreding een VOG overleggen.
Ik ook :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  FOK!fotograaf dinsdag 8 november 2011 @ 08:22:31 #163
13368 NiGeLaToR
pi_104110036
De Wet Financieel Toezicht vereist van werkgevers of opdrachtgevers dat de mensen die voor ze werken een schoon strafblad hebben (in ieder geval op financiele delicten), geen schuldproblemen hebben en geen nevenactiviteiten hebben die ze kwetsbaar maakt voor beinvloeding.

In de praktijk zal het er dus vanaf hangen of je VOG goed doorkomt (je kunt er eentje aanvragen, zoek eens op VOG aanvraag als ZZP-er bijvoorbeeld) en wat voor rol/functie je gaat vervullen.

Pre Employment Screening (PES) en het overleggen van VOG, diploma's en cijferlijsten zijn in deze hoek redelijk standaard.
pi_104121193
Leuk.. laatst een sollicitatie voor een stageplek naar een groot kantoor gestuurd. Na 10 dagen nog geen reactie, dus ik heb maar een mailtje teruggestuurd.

Gisteren zag ik dat ik een gemiste oproep had (van dat kantoor). Heb daarna teruggebeld maar kreeg geen gehoor. Nu heb ik het net nog een keer geprobeerd, maar weer wordt er niet opgepakt!

Wat moet je hier nou mee?
pi_104121763
Ik ben masterstudent accountancy en ben van plan om een scriptiestage te gaan doen bij PWC of E&Y. Omdat ik in de buurt van Breda woon (Etten-Leur), had PWC Breda mijn voorkeur en was E&Y mijn tweede keus (omdat ik daar alleen in Eindhoven terecht kon). Maar nu is het zo gegaan dat ik bij allebei de testen heb gehaald, maar bij E&Y kon ik vorige week al meteen op gesprek komen. Ze hebben mij inmiddels teruggebeld en ze hebben mij een stagecontract aangeboden. Daar ben ik wel heel blij mee. Alleen heb ik wel een paar bedenkingen. Maar ze hebben wel aangegeven dat ik snel moet beslissen. Ik kreeg een beetje het gevoel dat als ik nog wil afwachten tot het gesprek bij PWC, mijn kansen bij E&Y misschien wel verkeken zijn. Zeker omdat de meeste stageplekken daar inmiddels wel bezet zullen zijn.

Ik vind E&Y een heel leuk bedrijf en ik wil er ook graag werken. Alleen geldt dat voor PWC hetzelfde. Het voordeel van PWC is voor mij dat het kantoor wel veel dichterbij ligt. De reistijd naar Einhoven is ongeveer 45 min langer. Mijn vraag is daarom eigenlijk, weet iemand van jullie toevallig of E&Y veel klanten heeft in West-Brabant? En of je als beginnende accountant veel op het hoofdkantoor zal moeten zijn? (Want E&Y heeft namelijk nog wel een 'desk' in Breda).

En of iemand van jullie toevallig nog tips heeft die ik kan meenemen in mijn besluit. Ik zal dit wel morgen of hoogstends overmogen door moeten geven.
pi_104121798
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 14:55 schreef GuitarJJ het volgende:
Leuk.. laatst een sollicitatie voor een stageplek naar een groot kantoor gestuurd. Na 10 dagen nog geen reactie, dus ik heb maar een mailtje teruggestuurd.

Gisteren zag ik dat ik een gemiste oproep had (van dat kantoor). Heb daarna teruggebeld maar kreeg geen gehoor. Nu heb ik het net nog een keer geprobeerd, maar weer wordt er niet opgepakt!

Wat moet je hier nou mee?
Geen voicemail berichtje gekregen?
Probeer het morgen weer.
pi_104123052
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2011 15:09 schreef xminator het volgende:

[..]

Geen voicemail berichtje gekregen?
Probeer het morgen weer.
Nope, geen voicemail. Ik zal het morgen inderdaad nog maar eens proberen (op een ander tijdstip).
  dinsdag 8 november 2011 @ 16:00:12 #168
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104123898
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 15:09 schreef mzt11 het volgende:
Ik ben masterstudent accountancy en ben van plan om een scriptiestage te gaan doen bij PWC of E&Y. Omdat ik in de buurt van Breda woon (Etten-Leur), had PWC Breda mijn voorkeur en was E&Y mijn tweede keus (omdat ik daar alleen in Eindhoven terecht kon). Maar nu is het zo gegaan dat ik bij allebei de testen heb gehaald, maar bij E&Y kon ik vorige week al meteen op gesprek komen. Ze hebben mij inmiddels teruggebeld en ze hebben mij een stagecontract aangeboden. Daar ben ik wel heel blij mee. Alleen heb ik wel een paar bedenkingen. Maar ze hebben wel aangegeven dat ik snel moet beslissen. Ik kreeg een beetje het gevoel dat als ik nog wil afwachten tot het gesprek bij PWC, mijn kansen bij E&Y misschien wel verkeken zijn. Zeker omdat de meeste stageplekken daar inmiddels wel bezet zullen zijn.

Ik vind E&Y een heel leuk bedrijf en ik wil er ook graag werken. Alleen geldt dat voor PWC hetzelfde. Het voordeel van PWC is voor mij dat het kantoor wel veel dichterbij ligt. De reistijd naar Einhoven is ongeveer 45 min langer. Mijn vraag is daarom eigenlijk, weet iemand van jullie toevallig of E&Y veel klanten heeft in West-Brabant? En of je als beginnende accountant veel op het hoofdkantoor zal moeten zijn? (Want E&Y heeft namelijk nog wel een 'desk' in Breda).

En of iemand van jullie toevallig nog tips heeft die ik kan meenemen in mijn besluit. Ik zal dit wel morgen of hoogstends overmogen door moeten geven.
1 tip: staar je niet blind op de reistijd en plaatsen. Accountant zijn is nu eenmaal een buitendienstfunctie en je zult nu eenmaal veel moeten reizen. Of je nou als standplaats een kantoor hebt die 5km van je huis zit of 50. Maakt allemaal geen bal uit :) Kijk naar de collega's, de type klanten die ze hebben etc etc.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104124335
Bedankt voor de tip Maraca!

Alleen weet iemand toevallig hoe het zit met de klanten van E&Y in West-Brabant. Ik begrijp wel dat het onvermijdelijk zal zijn om veel te moeten reizen. Maar het zou toch ook wel fijn zijn om af en toe eens wat dichter bij huis te kunnen werken. Zodat je niet iedere dag minimaal 4 uur in de auto zit ofzo.
  dinsdag 8 november 2011 @ 16:17:20 #170
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104124636
Aangezien je op zo'n korte termijn moet beslissen zou ik de recruiter bellen met die vraag :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104130677
Heeft ey geen desk meer in Breda? Daar kon ik altijd nog terecht toen kantoor tilburg dicht ging?
pi_104132625
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 18:45 schreef Wokschotel het volgende:
Heeft ey geen desk meer in Breda? Daar kon ik altijd nog terecht toen kantoor tilburg dicht ging?
Ja EY heeft nog steeds een desk in Breda. Maar wat houdt die desk precies in? Mij is namelijk verteld dat je voor besprekingen etc altijd naar Eindhoven zal moeten gaan.

Wokschotel zou je me misschien wat meer kunnen vertellen over wat die desk precies inhoud? En voor wat voor soort werkzaamheden je daar terecht kan en hoe vaak je daar dan ongeveer zal komen?

Dat zou voor mij wel fijn zijn om te weten, bij het maken van mijn beslissing
pi_104140830
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 16:09 schreef mzt11 het volgende:
Bedankt voor de tip Maraca!

Alleen weet iemand toevallig hoe het zit met de klanten van E&Y in West-Brabant. Ik begrijp wel dat het onvermijdelijk zal zijn om veel te moeten reizen. Maar het zou toch ook wel fijn zijn om af en toe eens wat dichter bij huis te kunnen werken. Zodat je niet iedere dag minimaal 4 uur in de auto zit ofzo.
dat is juist de reden voor veel mensen om de accountancy in te gaan, lekker in de auto rond-scheuren
pi_104146764
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 21:57 schreef Setting_Sun het volgende:

[..]

dat is juist de reden voor veel mensen om de accountancy in te gaan, lekker in de auto rond-scheuren
En dat zijn de mensen die de RA-titel niet behalen :')
  woensdag 9 november 2011 @ 13:51:52 #175
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104159883
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 21:57 schreef Setting_Sun het volgende:

[..]

dat is juist de reden voor veel mensen om de accountancy in te gaan, lekker in de auto rond-scheuren
In de praktijk is het eerder aansluiten bij de file en dan met een gemiddelde van 25km p/u verder rijden :+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104162623
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2011 15:09 schreef xminator het volgende:

[..]

Geen voicemail berichtje gekregen?
Probeer het morgen weer.
Drie maal scheepsrecht zou je zeggen, maar er wordt weer niet opgepakt.. Ik had toch wel beter verwacht van PwC. :N
pi_104169638
Toen ik nog bij ey werkte was Breda nog een echt kantoor. Nu het een desk is, kun je er uiteraard nog gewoon werken maar heeft het niet meer alle faciliteiten van een normaal kantoor zoals catering en receptie. Is gewoon handig als je in de buurt woont bv voor afspraken met collega's maar het merendeel van de tijd zit je toch bij klanten. Meetings zullen wel in Eindhoven plaatsvinden.
  woensdag 9 november 2011 @ 19:27:43 #178
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104172850
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 15:11 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Drie maal scheepsrecht zou je zeggen, maar er wordt weer niet opgepakt.. Ik had toch wel beter verwacht van PwC. :N
Dat is wel slecht ja -O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104201843
Gelukkig ben ik vandaag alsnog door PwC teruggebeld. Ik moet nu binnen een week een capaciteiten- en persoonlijkheidstest maken. Mochten de resultaten positief zijn, dan word ik uitgenodigd voor een gesprek. :)
  donderdag 10 november 2011 @ 16:54:44 #180
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104207489
Mooi zo *O* Nu kun je mooi gaan oefenen voor die testjes
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104208105
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 16:54 schreef Maraca het volgende:
Mooi zo *O* Nu kun je mooi gaan oefenen voor die testjes
Zeker! :)
Ze hebben zelfs een site gestuurd waarop je die testjes gratis kan oefenen.
  donderdag 10 november 2011 @ 17:23:33 #182
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104208598
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 17:09 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Zeker! :)
Ze hebben zelfs een site gestuurd waarop je die testjes gratis kan oefenen.
Als ik me niet vergis heb ik een .rar met allemaal testjes die zwaar leken op die van PwC. Zal thuis even kijken of ik hem nog heb. (zijn wel in het Engels)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104469159
Helaas geen gesprek voor mij bij PwC. Het rekengedeelte uit de capaciteitentest had ik bijzonder goed gemaakt (bovengemiddeld), het taalgedeelte helaas wat minder. Het ging om stukjes tekst waar je een paar vragen over moest beantwoorden. Het kwam ook wel een beetje door de tijdsdruk en het feit dat als je eenmaal een vraag hebt beantwoord, je niet meer terug kan voor revisie. Helaas! -O-
  donderdag 17 november 2011 @ 12:02:24 #184
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104469853
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 11:38 schreef GuitarJJ het volgende:
Helaas geen gesprek voor mij bij PwC. Het rekengedeelte uit de capaciteitentest had ik bijzonder goed gemaakt (bovengemiddeld), het taalgedeelte helaas wat minder. Het ging om stukjes tekst waar je een paar vragen over moest beantwoorden. Het kwam ook wel een beetje door de tijdsdruk en het feit dat als je eenmaal een vraag hebt beantwoord, je niet meer terug kan voor revisie. Helaas! -O-
Balen zeg -O- En nu?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104470150
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:02 schreef Maraca het volgende:

[..]

Balen zeg -O- En nu?
Verder zoeken.. Misschien ook maar wat meer op de iets kleinere cq. minder bekende bedrijven richten. Je hebt namelijk tot 18 december de tijd om een plek te regelen en dat schiet al aardig op.
  donderdag 17 november 2011 @ 12:23:37 #186
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104470499
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 12:12 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Verder zoeken.. Misschien ook maar wat meer op de iets kleinere cq. minder bekende bedrijven richten. Je hebt namelijk tot 18 december de tijd om een plek te regelen en dat schiet al aardig op.
Ja, dan mag je wel haast maken. Zeker de kleine kantoren nemen maar een paar stagiaires aan, dus die zitten snel vol. -O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104485315
Even een vraagje hier.
Stel je werkt bij een van de big 4 en die betalen dan ook je studie (premaster,master,ra)
Wat gebeurt er als je studievertraging oploopt? Wie betaald dat dan. Hopelijk weet iemand hier antwoord op.
  donderdag 17 november 2011 @ 20:03:33 #188
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104487692
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 19:20 schreef ejfaar het volgende:
Even een vraagje hier.
Stel je werkt bij een van de big 4 en die betalen dan ook je studie (premaster,master,ra)
Wat gebeurt er als je studievertraging oploopt? Wie betaald dat dan. Hopelijk weet iemand hier antwoord op.
Ik begreep dat je dat dan zelf moet betalen. Alleen Nyenrode was daar een uitzondering op omdat je per cursus en tentamen moet betalen ipv lesgeld voor een heel jaar. Maar dan moet je -dacht ik- vanaf je 2e herkansing zelf betalen (á ¤ 150,- per tentamen)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104488003
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:03 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik begreep dat je dat dan zelf moet betalen. Alleen Nyenrode was daar een uitzondering op omdat je per cursus en tentamen moet betalen ipv lesgeld voor een heel jaar. Maar dan moet je -dacht ik- vanaf je 2e herkansing zelf betalen (á ¤ 150,- per tentamen)
Dus op Nijenrode mag je een toets dus gratis 1x niet halen, en daarna dokken (poging 3 is dus betalen)
  donderdag 17 november 2011 @ 20:26:37 #190
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104488764
Nou, Nyenrode stuurt gewoon een factuur hoor. Maar die kun je nog declareren bij je kantoor.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104488879
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:26 schreef Maraca het volgende:
Nou, Nyenrode stuurt gewoon een factuur hoor. Maar die kun je nog declareren bij je kantoor.
Dus je betaald in principe eerst de hele opleiding zelf, die je vervolgens moet declareren?
  donderdag 17 november 2011 @ 20:32:29 #192
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_104489064
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:28 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dus je betaald in principe eerst de hele opleiding zelf, die je vervolgens moet declareren?
Ik krijg de factuur van Nyenrode en ik declareer die bij mijn kantoor. Dan krijg ik het geld op mijn rekening (vrij snel meestal) en dan betaal ik de factuur
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_104490029
quote:
7s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:32 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik krijg de factuur van Nyenrode en ik declareer die bij mijn kantoor. Dan krijg ik het geld op mijn rekening (vrij snel meestal) en dan betaal ik de factuur
O zo. Dank je. Is wel handig om te weten.
pi_104547213
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 19:20 schreef ejfaar het volgende:
Even een vraagje hier.
Stel je werkt bij een van de big 4 en die betalen dan ook je studie (premaster,master,ra)
Wat gebeurt er als je studievertraging oploopt? Wie betaald dat dan. Hopelijk weet iemand hier antwoord op.
Je hebt een nominale studieduur en daarbij mag je nog 1 of 2 jaar uitloopt hebben. Dit hangt af van je vooropleiding. Ik hoef zelf niets voor te schieten.
  Moderator / Redactie Sport maandag 28 november 2011 @ 21:26:19 #195
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_104942498
Ja hoi. Ik wil bij kpmg gaan solliciteren voor een scriptiestage. :). Zijn er nog specifieke dingetjes in de sollicitatieprocedure bij KPMG anders zijn dan bij de andere kantoren? Lees testjes die anders zijn etc?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_104942638
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2011 12:25 schreef Benijx het volgende:

[..]

Je hebt een nominale studieduur en daarbij mag je nog 1 of 2 jaar uitloopt hebben. Dit hangt af van je vooropleiding. Ik hoef zelf niets voor te schieten.
O ok, dus gewoon de minimale studieduur + 1 a 2 jaar. Lijkt me wel te doen.
pi_104942716
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 21:26 schreef borisz het volgende:
Ja hoi. Ik wil bij kpmg gaan solliciteren voor een scriptiestage. :). Zijn er nog specifieke dingetjes in de sollicitatieprocedure bij KPMG anders zijn dan bij de andere kantoren? Lees testjes die anders zijn etc?
Volgens mij niet. Gewoon eventueel gesprek goed voorbereiden ( zeggen dat je het leuk vind dat ze een bepaald iets sponsoren ofzo), en goed laten merken dat je hun site gelezen hebt.
pi_104948092
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2011 21:29 schreef ejfaar het volgende:
Volgens mij niet. Gewoon eventueel gesprek goed voorbereiden ( zeggen dat je het leuk vind dat ze een bepaald iets sponsoren ofzo), en goed laten merken dat je hun site gelezen hebt.
dat gaat je hooguit een flauw glimlachje van de recruitment afdeling opleveren.
Voor het gesprek zijn er een paar vragen waarover je nagedacht moet hebben (ook als stagiair):
- wat trekt je aan het audit/advies/tax vak (streep door wat niet van toepassing is)
- waarom denk je dat jij daar goed in zou zijn?
- waarom KPMG, en niet een ander bedrijf?
- wat wil je gaan doen/bereiken als je klaar bent met je scriptie?
Verder is de sollicitatieprocedure volgens mij vrij aardig hetzelfde voor stages: persoonlijkheidstest, capaciteitentest en 2 gesprekken.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_104948423
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 22:44 schreef Malebolgia het volgende:

[..]

dat gaat je hooguit een flauw glimlachje van de recruitment afdeling opleveren.
Voor het gesprek zijn er een paar vragen waarover je nagedacht moet hebben (ook als stagiair):
- wat trekt je aan het audit/advies/tax vak (streep door wat niet van toepassing is)
- waarom denk je dat jij daar goed in zou zijn?
- waarom KPMG, en niet een ander bedrijf?
- wat wil je gaan doen/bereiken als je klaar bent met je scriptie?
Verder is de sollicitatieprocedure volgens mij vrij aardig hetzelfde voor stages: persoonlijkheidstest, capaciteitentest en 2 gesprekken.
Dat wat ik zei is vooral antwoord op de derde vraag. Natuurlijk is dit niet alles. Maar voor elk beroep moet je aangeven waarom je dat leuk vind en je er goed in bent.
  Moderator / Redactie Sport maandag 28 november 2011 @ 23:01:05 #200
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_104949113
Die vragen vallen wel redelijk onder standaard ja :). Daar heb ik mijn verhaal wel voor klaar.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_104949721
De redelijk standaard vragen e.d. en het doorvragen aan de hand van je antwoorden.

Als je zegt dat je leuk vindt dat ze een bepaald iets sponsoren, gaan ze sowieso vragen wat sponsoren we dan? etc...

Dus als je A zegt in het sollicitatiegesprek dien je ook B te kunnen zeggen.
Overigens als je gewoon gemotiveerd bent en goed voorbereid is zo een gesprek easy peasy.
pi_104952204
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 23:11 schreef xminator het volgende:
De redelijk standaard vragen e.d. en het doorvragen aan de hand van je antwoorden.

Als je zegt dat je leuk vindt dat ze een bepaald iets sponsoren, gaan ze sowieso vragen wat sponsoren we dan? etc...

Dus als je A zegt in het sollicitatiegesprek dien je ook B te kunnen zeggen.
Overigens als je gewoon gemotiveerd bent en goed voorbereid is zo een gesprek easy peasy.
Je moet het niet te letterlijk nemen he. Ik bedoelde : als je bv bij pwc zit kan je zeggen dat je het leuk vind dat ze voetbal (nederlands elftal toch?) sponsoren.

Uiteraard moet je alles kunnen onderbouwen. Denk je dat je goed bent in dit vak? Ja, want.... (ik heb belaalde vaardigheden die bij dit vak nodig zijn, en dat blijkft weer uit.....)

Gemotiveerd zijn is inderdaad heel belangrijk. Eigenlijk zijn die gesprekken puur om te kijken of je gemotiveerd bent en of je 'normaal' bent. Ik heb zelf altijd het gevoel dat ieder normaals denkend mens met communicatieve vaardigheden gewoon zichzelf naar binnen lult.
pi_105632026
Momenteel aan het solliciteren, o.a. bij een van de big 4 voor een junior HBO audit functie . Moet eerlijk zeggen dat de big 4 weinig startersvacatures heeft.
pi_105632231
Dat is opmerkelijk. Het jaarrekeningseizoen komt er weer aan en ze weten niet waar ze de bezetting vandaan moeten halen.
pi_105632324
Zijn de kantoren van de big 4 ook open op zaterdag / werken ze op zaterdag? Zowel accountants/audit en tax e.d.?
pi_105632523
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:11 schreef Woussie1987 het volgende:
Momenteel aan het solliciteren, o.a. bij een van de big 4 voor een junior HBO audit functie . Moet eerlijk zeggen dat de big 4 weinig startersvacatures heeft.
Via open sollicitatie laten ze je wel op gesprek komen denk ik (als je wel Accountancystudie hebt gedaan)
pi_105634749
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 21:17 schreef stevin het volgende:
Zijn de kantoren van de big 4 ook open op zaterdag / werken ze op zaterdag? Zowel accountants/audit en tax e.d.?
Dat verschilt per kantoor (en dan bedoel ik niet per bedrijf maar letterlijk per vestiging)
pi_105635281
@elfjaar. Ik heb BE gedaan. Maar ik loop me al vanaf oktober me suf te solliciteren. Weliswaar had ik in november tot begin deze maand een tijdelijke administratieve functie. Bovendien heb ik in het verlden bij een zeer kleine accountantskantoor gewerkt als stage
pi_105802283
Kan iemand mij iets vertellen over het verschil in de arbeidsvoorwaarden van KPMG en KPMG Meijburg? Ik heb onlangs een aanbod gekregen van Meijburg, en er staat bijvoorbeeld dat ik een poolauto krijg. Wat wordt verstaan onder een 'poolauto'? De poolauto kan worden omgezet in een toelage van <E300,-. Is dit aan de lage kant? Ik had namelijk altijd het idee dat KPMG de reputatie had dat je (al vanaf het eerste jaar) een hoog budget krijgt voor de lease-auto.. Is het dus zo dat je Meijburg eigenlijk als geheel gescheiden moet zien van KPMG? En dat dan dus andere voorwaarden gelden?

Voorts vroeg ik mij af of het salaris van Meijburg te vergelijken is met dat van de andere big 4.. Kan iemand hier wat over zeggen?
pi_105931692
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:33 schreef ilu300 het volgende:
Kan iemand mij iets vertellen over het verschil in de arbeidsvoorwaarden van KPMG en KPMG Meijburg? Ik heb onlangs een aanbod gekregen van Meijburg, en er staat bijvoorbeeld dat ik een poolauto krijg. Wat wordt verstaan onder een 'poolauto'? De poolauto kan worden omgezet in een toelage van <E300,-. Is dit aan de lage kant? Ik had namelijk altijd het idee dat KPMG de reputatie had dat je (al vanaf het eerste jaar) een hoog budget krijgt voor de lease-auto.. Is het dus zo dat je Meijburg eigenlijk als geheel gescheiden moet zien van KPMG? En dat dan dus andere voorwaarden gelden?

Voorts vroeg ik mij af of het salaris van Meijburg te vergelijken is met dat van de andere big 4.. Kan iemand hier wat over zeggen?
KPMG & KPMG Meijburg zijn twee verschillende bedrijven. Meijburg heeft een eigen dagelijks bestuur en doet alleen tax services, geen audit of samenstel. Arbeidsvoorwaarden zijn dus ook anders :)

Een poolauto is overigens een Fiat 500 :D En ga maar rekenen, die toelage van EU 300 is bruto, dus daar hou je zeg 180 netto van over. Bijtelling voor die 500 is iets van EU 60 per maand. Probeer maar eens een auto van te betalen voor EU 240 netto per maand, inclusief benzine, verzekering en wegenbelasting. Lukt je alleen als je óf heel dichtbij woont óf heel weinig rijdt.
pi_106057709
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 22:15 schreef Woussie1987 het volgende:
@elfjaar. Ik heb BE gedaan. Maar ik loop me al vanaf oktober me suf te solliciteren. Weliswaar had ik in november tot begin deze maand een tijdelijke administratieve functie. Bovendien heb ik in het verlden bij een zeer kleine accountantskantoor gewerkt als stage
Apart. Zelfs zonder administratieve ervaring had ik wel verwacht dat je ergens aangenomen zou worden.
pi_106628249
Ik wil graag solliciteren bij kpmg of een ander kantoor specifiek voor 4 dagen werk 1 dag school. Heb mijn propedeuse hbo bedrijfseconomie.

De reden is ik wil niet meer fulltime studeren maar werken en een relevante studie doen.

Ik neem aan dat kpmg je opleiding betaald?

Hoeveel loon krijg je netto?

Wat voor werkzaamheden doe je als je daar begint? kan iemand exacte voorbeelden opnoemen? geef je advies? ga je naar klanten of blijf je meer op kantoor?

Alvast bedankt.

Ik had dit in het Accountancy topic ook gepost, maar ik zie nu eigenlijk dat ie hier beter hoort.

Overigens wil ik eraan toevoegen dat ik iemand bij KPMG ken die vroeger ook stagaires etc. heeft aangenomen en nu RA is. Dus ik heb een referentie en ik heb het idee dat je dan wat sterker staat, of klopt dat niet?
pi_107538900
Dit topic heeft ook weer leven nodig :D

Ik vroeg me laatst af wat nu de specifieke verschillen tussen de Big4 zijn.
Bij een sollicitatie zullen ze vragen: Waarom ons bedrijf en niet een andere Big4?
Weet iemand daarom wat de echte voordelen/nadelen van de vier bedrijven zijn? Waar liggen de sterke en zwakke punten van die organisaties?
pi_107539092
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:42 schreef ejfaar het volgende:
Dit topic heeft ook weer leven nodig :D

Ik vroeg me laatst af wat nu de specifieke verschillen tussen de Big4 zijn.
Bij een sollicitatie zullen ze vragen: Waarom ons bedrijf en niet een andere Big4?
Weet iemand daarom wat de echte voordelen/nadelen van de vier bedrijven zijn? Waar liggen de sterke en zwakke punten van die organisaties?
Het lijkt mij vrij uniform, het verschil zal toch voornamelijk in moeilijk tastbare dingen als bedrijfscultuur en sfeer liggen denk ik zo.
Beneath the gold, bitter steel
pi_107539354
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:45 schreef Fingon het volgende:

[..]

Het lijkt mij vrij uniform, het verschil zal toch voornamelijk in moeilijk tastbare dingen als bedrijfscultuur en sfeer liggen denk ik zo.
Dat leek mij ook al. Maar toch verwacht ik bij een sollicitatie wel zo'n vraag. Zou niet weten hoe ik het moet beantwoorden.
pi_107539386
Het is niet eens afhankelijk van de (opgelegde) bedrijfscultuur, want die zal binnen de big-4 in grote lijnen hetzelfde zijn. Verschillen kunnen juist optreden binnen vestigingen. KPMG Eindhoven kan bijvoorbeeld een negatievere sfeer hebben dan een KPMG Den Bosch. Dat is voor ieder een persoonlijk ding, meeloopdagen/inhousedagen zijn het perfecte instrument om daar achter te komen.

@ xminator

Gefeliciteerd. Prachtig punt zeg! ^O^
pi_107539540
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2011 23:01 schreef borisz het volgende:
Die vragen vallen wel redelijk onder standaard ja :). Daar heb ik mijn verhaal wel voor klaar.
Wil je jouw verhaal delen aub?
pi_107539588
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:51 schreef Oidipous het volgende:
Het is niet eens afhankelijk van de (opgelegde) bedrijfscultuur, want die zal binnen de big-4 in grote lijnen hetzelfde zijn. Verschillen kunnen juist optreden binnen vestigingen. KPMG Eindhoven kan bijvoorbeeld een negatievere sfeer hebben dan een KPMG Den Bosch. Dat is voor ieder een persoonlijk ding, meeloopdagen/inhousedagen zijn het perfecte instrument om daar achter te komen.

@ xminator

Gefeliciteerd. Prachtig punt zeg! ^O^
Dus je advies is om een meeloopdag te lopen, en dan bij een sollicitatie zeggen dat de cultuur erg leuk was. Goed punt
pi_107539595
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:53 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Wil je jouw verhaal delen aub?
Sterke punten
Minpunten (hier moet je echt goed over nadenken)
Waarom voor ons gekozen?
Wat zijn je toekomstplannen?
Waarom accountancy?
etc.
pi_107539641
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:55 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dus je advies is om een meeloopdag te lopen, en dan bij een sollicitatie zeggen dat de cultuur erg leuk was. Goed punt
Jup, zo ben ik ook binnen gekomen. Ik vertelde dat de verschillen tussen de 4 big 4 kantoren verwaarloosbaar waren en dat ik door de meeloopdag uiteindelijk voor hen heb gekozen.
pi_107539701
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:56 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Jup, zo ben ik ook binnen gekomen. Ik vertelde dat de verschillen tussen de 4 big 4 kantoren verwaarloosbaar waren en dat ik door de meeloopdag uiteindelijk voor hen heb gekozen.
Heb je bij alle 4 de bedrijven een meeloopdag gelopen?
pi_107539779
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:58 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Heb je bij alle 4 de bedrijven een meeloopdag gelopen?
Bij 2. Maar zodra het gevoel goed zit maak je al snel een goede keuze.
pi_107540160
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:59 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Bij 2. Maar zodra het gevoel goed zit maak je al snel een goede keuze.
Dat wel, alleen je moet ook nog aangenomen worden :P
pi_107540401
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:50 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dat leek mij ook al. Maar toch verwacht ik bij een sollicitatie wel zo'n vraag. Zou niet weten hoe ik het moet beantwoorden.
Dat je zo'n vraag krijgt lijkt mij niet logisch. Je kan namelijk nooit weten hoe het werkelijk zit. Ze vragen hoogstens waarom je zo graag bij 'hun' wil werken, waarop je inhoudelijk op de functie moet ingaan, niet een vergelijking met een concurrent.
pi_107540508
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 22:51 schreef Oidipous het volgende:
Het is niet eens afhankelijk van de (opgelegde) bedrijfscultuur, want die zal binnen de big-4 in grote lijnen hetzelfde zijn. Verschillen kunnen juist optreden binnen vestigingen. KPMG Eindhoven kan bijvoorbeeld een negatievere sfeer hebben dan een KPMG Den Bosch. Dat is voor ieder een persoonlijk ding, meeloopdagen/inhousedagen zijn het perfecte instrument om daar achter te komen.

@ xminator

Gefeliciteerd. Prachtig punt zeg! ^O^
Bedankt! (Over behaalde OAT?)
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2012 23:13 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dat je zo'n vraag krijgt lijkt mij niet logisch. Je kan namelijk nooit weten hoe het werkelijk zit. Ze vragen hoogstens waarom je zo graag bij 'hun' wil werken, waarop je inhoudelijk op de functie moet ingaan, niet een vergelijking met een concurrent.
Tot je de vraag krijgt: waarom wij en niet een andere big four kantoor?

Dan kun je het hebben over je persoonlijke ervaring tijdens een meeloopdag/inhousedag of de algehele cultuur(wat je gelezen hebt op hun site).

Cultuur per kantoor zal gewoon regio gebonden zijn en veel verschil is er dan ook niet tussen elkander in 1 regio.
pi_107610909
Verkeerde topic..
pi_107610962
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:30 schreef Oidipous het volgende:
Verkeerde topic..
Ninja -edit :P
pi_107679369
Ik heb volgende week een diepte gesprek bij 1 van de 4. Wat is het verschil ten opzichte van het eerste gesprek?
pi_107791940
Ik heb hem al gehad, stelde eigenlijk niet veel voor. Als je door het eerste gesprek komt haal je het tweede ook wel..
pi_107802230
Heeft PWC nog steeds het rare overurenbeleid waarbij de eerste 5 overuren per week voor jezelf is?
pi_107806239
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 19:58 schreef michael35 het volgende:
Heeft PWC nog steeds het rare overurenbeleid waarbij de eerste 5 overuren per week voor jezelf is?
Eerste per dag
pi_107817767
Oké, dus als je in een bepaalde week bijv. 1 avond zou overwerken, stel 4 uur lang, dan mag je daarvoor later 3 uur opnemen aan vrije tijd voor bijv. een langere zomervakantie?
pi_107828759
Of laten uitbetalen volgens mij. Hoe is het beleid bij de andere 3 dan.
pi_107843547
EY: Alle uren die je boven je contract schrijft (bijvoorbeeld 40 uur) kan je tijd-voor-tijd opnemen, danwel worden automatisch in maart tegen 116% van het salaris van vorig jaar uitbetaald. Gedurende het drukke seizoen wordt verwacht dat men minimaal 45 uur werkt. Uren afsnoepen is niet aan de orde.
pi_107854372
Bij Deloitte ook, alle uren die je boven je 40 uur schrijft worden als overtime gezien en ze willen dat je die overuren gewoon opneemt in de zomer/kerst
pi_107855816
Ik heb in deze topicreeks al het één en ander gelezen over startsalarissen, maar ben benieuwd wat voor salaris je bij deze kantoren kan verwachten als je met werkervaring instroomt. Iemand enig idee wat gangbaar is voor een consultant (bedrijfsvoering, WO Bestuurskunde & WO Organisatiewetenschappen, ruim 2 jaar ervaring)?
pi_107858426
Dank @ snabbi en icebeer.
45 uur is best redelijk volgens mij. Als je nog 1 dag leert is dat minder denk ik?
pi_107858809
Lees het meer als een uur extra per dag (maar dan wel gewoon betaald). Een aantal mensen werkte (en overigens nu nog steeds) gemakkelijk 60 of 70+ uur per week. Door het invoeren van het overwerken bij iedereen was het doel een deel van de last over meer mensen heen te verspreiden.

Op zich is het goed dat ze er naar kijken, maar helemaal uitbannen zal toch niet gebeuren.
pi_107864336
Ah ok. Dat uitbannen zal idd niet gebeuren. 70 uur is echter wel heel veel.
pi_107867818
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 17:11 schreef ejfaar het volgende:
Ah ok. Dat uitbannen zal idd niet gebeuren. 70 uur is echter wel heel veel.
70 uur is misschien voor jou veel, maar er zijn genoeg mensen die dat als een normale werkweek zien.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 20:17:40 #241
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_107870372
70 uur? Soms hoorde ik dat wel en dan leek het me wel veel maar redelijk als je een harde werker bent, maar als je het bekijkt...
Zelfs met bijna 12 uur per dag ben je 6 dagen bezig, of 7 dagen lang 10 uur per dag 8)7.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  zaterdag 11 februari 2012 @ 21:00:16 #242
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107872111
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 20:17 schreef MacorgaZ het volgende:
70 uur? Soms hoorde ik dat wel en dan leek het me wel veel maar redelijk als je een harde werker bent, maar als je het bekijkt...
Zelfs met bijna 12 uur per dag ben je 6 dagen bezig, of 7 dagen lang 10 uur per dag 8)7.
Langste dag die ik tot nu toe heb gehad is van 7:30 tot 23:30 en dan nog een paar dagen flink overwerken. Dan kom je er wel :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107874191
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 21:00 schreef Maraca het volgende:

[..]

Langste dag die ik tot nu toe heb gehad is van 7:30 tot 23:30 en dan nog een paar dagen flink overwerken. Dan kom je er wel :P
Maar dat is inclusief reistijd neem ik aan? Bovendien heb je zoiets als pauze. Dus echt 70 uur werken betekent 7 dagen van 08.00-19.00 of zoiets. (exclusief reistijd)
  zondag 12 februari 2012 @ 08:36:50 #244
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_107883755
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 21:56 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Maar dat is inclusief reistijd neem ik aan? Bovendien heb je zoiets als pauze. Dus echt 70 uur werken betekent 7 dagen van 08.00-19.00 of zoiets. (exclusief reistijd)
Nee, zonder reistijd was dat. Wel incl een uur pauze
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_107920705
De seizoensdrukte is voor mij geen probleem.

Graag zou ik willen weten wat de huidige arbeidsvoorwaarden zijn bij de Big4, maar vooral bij PWC en Deloitte, voor een starter met de master accountancy op zak. Ben benieuwd naar:
- Bruto en netto salaris
- Leasebudget, wat voor soort auto kun je gaan rijden (Welke auto is de max voor een starter en welk salaris houd je over. Verder, hoeveel km mag je privé rijden?)
- Overurenregeling, is reeds aan bod gekomen.
- Aantal standaard vrije dagen per jaar
- Misschien zijn er voorwaarden die er bij de ene niet zijn en bij de ander wel.

Het gaat natuurlijk om de assurance tak, waarbij er op vrijdag de postmaster gevolgd gaat worden.

Ben benieuwd
pi_107921247
Bel de recruiter en vraag het :D
pi_107974800
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die een Master Accountancy hebben gevolgd, en dan erna in het MKB zijn gaan werken en de opleiding AA zijn gaan volgen (is in principe een post-HBO opleiding).

Ik heb bijna mijn Master Accountancy afgerond, maar heb grote twijfels om bij één van de Big Four aan de slag te gaan en het RA-traject te gaan volgen, ook al hoor ik van vele mensen dat het een ideale carrière-opstap is.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 14 februari 2012 @ 17:28:18 #248
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_107974905
RA terug naar AA(of AA werk doen als RA hoe he het wilt interpreteren) is volgens mij een 'makkelijkere' stap om te maken dan andersom. Vandaar dat men toch RA als de ideale carriere - opstap ziet.
Overigens kan je bij Deloitte ook direct instromen naar het MKB... Daar moet je in principe direct een tak van sport kiezen. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen op. :s)

[ Bericht 47% gewijzigd door borisz op 14-02-2012 17:36:21 ]
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_107977137
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 17:25 schreef Sjaakbakfiets het volgende:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die een Master Accountancy hebben gevolgd, en dan erna in het MKB zijn gaan werken en de opleiding AA zijn gaan volgen (is in principe een post-HBO opleiding).

Ik heb bijna mijn Master Accountancy afgerond, maar heb grote twijfels om bij één van de Big Four aan de slag te gaan en het RA-traject te gaan volgen, ook al hoor ik van vele mensen dat het een ideale carrière-opstap is.
Mag ik vragen waarom je liever AA wordt dan RA? :D
pi_107979026
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:47 schreef michael35 het volgende:
De seizoensdrukte is voor mij geen probleem.

Graag zou ik willen weten wat de huidige arbeidsvoorwaarden zijn bij de Big4, maar vooral bij PWC en Deloitte, voor een starter met de master accountancy op zak. Ben benieuwd naar:
- Bruto en netto salaris
- Leasebudget, wat voor soort auto kun je gaan rijden (Welke auto is de max voor een starter en welk salaris houd je over. Verder, hoeveel km mag je privé rijden?)
- Overurenregeling, is reeds aan bod gekomen.
- Aantal standaard vrije dagen per jaar
- Misschien zijn er voorwaarden die er bij de ene niet zijn en bij de ander wel.

Het gaat natuurlijk om de assurance tak, waarbij er op vrijdag de postmaster gevolgd gaat worden.

Ben benieuwd
Volgens mij (correct me if I'm wrong) zit je tegenwoordig qua salaris het beste bij PwC, ook qua leaseregeling. Overuren zit je beter bij Deloitte. Rest maakt weinig uit.
pi_108077029
Om diverse redenen wil ik niet bij een Big Four onderneming werken, dus ik ben me gaan richten op de MKB-sector. Ik ben een zeer interessant bedrijf tegen gekomen waar ik ben gaan solliciteren, en die bieden een AA-vervolgopleiding aan. Het betreft een functie op de samenstelpraktijk (vandaar de AA), met voldoende doorgroeimogelijkheden. Binnen het bedrijf zijn geen startersfuncties op de controlepraktijk waar je een RA-opleiding kunt gaan doen.
Kan iemand me vertellen in hoeverre de AA-opleiding 'zonde' is van je Master Accountancy op de universiteit, aangezien AA een post-HBO studie is?
  vrijdag 17 februari 2012 @ 16:11:22 #252
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_108082876
Ik ga binnenkort naar een inhousedag van een medium-groot regionaal accountancybureau waarbij presentaties (over o.a. verschil tussen big4 en regionale kantoren) gegeven worden door ex-big4-accountants die nu bij dat kleinere bureau werken. Is het dan helemaal not-done om te vragen wat ze missen bij dat kantoor ten opzichte van hun big4-werkgever?
Dacht het wel, maar één presentatie gaat echt over het verschil tussen een big4-kantoor en regionale kantoren, dus het is wel relevant...
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_108085248
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 13:28 schreef Sjaakbakfiets het volgende:
Kan iemand me vertellen in hoeverre de AA-opleiding 'zonde' is van je Master Accountancy op de universiteit, aangezien AA een post-HBO studie is?
De vraag die jij jezelf moet stellen is in hoeverre de samenstelpraktijk voldoende uitdaging blijft bieden op de lange termijn.
Als je ooit de overstap wilt gaan maken naar het bedrijfsleven is je RA opleiding weer een stuk waardevoller. Blijf je in de MKB samenstel zitten dan is het een prima opleiding.
pi_108089001
Ik heb vernomen dat de grote 4, de studiekosten betalen voor de post-master.

Wat gebeurt als je uiteindelijk toch niet RA wordt? Moet je dan alles terugbetalen?
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_108153317
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:47 schreef michael35 het volgende:
De seizoensdrukte is voor mij geen probleem.

Graag zou ik willen weten wat de huidige arbeidsvoorwaarden zijn bij de Big4, maar vooral bij PWC en Deloitte, voor een starter met de master accountancy op zak. Ben benieuwd naar:
- Bruto en netto salaris
- Leasebudget, wat voor soort auto kun je gaan rijden (Welke auto is de max voor een starter en welk salaris houd je over. Verder, hoeveel km mag je privé rijden?)
- Overurenregeling, is reeds aan bod gekomen.
- Aantal standaard vrije dagen per jaar
- Misschien zijn er voorwaarden die er bij de ene niet zijn en bij de ander wel.

Het gaat natuurlijk om de assurance tak, waarbij er op vrijdag de postmaster gevolgd gaat worden.

Ben benieuwd
Deloitte met master accountancy:
2450eu bruto
Auto kun je niet kiezen 1e jaar, nieuwe fiat punto evo is de standaard, onbeperkt prive
25-26 vrije dagen per jaar (is normaal volgens mij)
je werkt 32 uur per week, 4uur studieuren = 36 + 4 uur vrij nemen = 40 uur uitbetaald krijgen (beetje rare regeling maargoed)
je krijgt bij Deloitte een iPhone 4 (kost je 10eu netto per maand maar daardoor mag je hem prive gebruiken), je kan een deloitte creditcard aanvragen (kost je niks per jaar). Al hoorde ik dat je bij PwC een vergoeding krijgt voor je internet thuis.
netto: 1680

aangezien ik vorig jaar master deed hebben we even met de mede studenten ons bruto salaris vergeleken en scheelde tussen de laagste en hoogste ongeveer 100 euro ofzo, dus daar hoef je het niet voor te doen. De een heeft een wat mooiere auto, de ander een mooiere telefoon, de ander een betere variabele beloning/studieregeling.
pi_108153517
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2012 18:22 schreef waaromniet1988 het volgende:
Ik heb vernomen dat de grote 4, de studiekosten betalen voor de post-master.

Wat gebeurt als je uiteindelijk toch niet RA wordt? Moet je dan alles terugbetalen?
gewoon net zo lang blijven tot je het wel haalt, als ze jou ontslaan hoef je het toch niet terug te betalen :P Zo heel moeilijk is het volgens mij ook niet.
Verschilt denk wel per kantoor, zo hoorde ik dat bij E&Y ze in het eerste jaar al beginnen met afschrijven en bij de ander gaan ze pas nadat je je diploma hebt gehaald afschrijven (zodat het niet heel makkelijk wordt om gelijk te vertrekken na het behalen van de RA)
pi_108153942
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 16:56 schreef icebeer het volgende:

[..]

gewoon net zo lang blijven tot je het wel haalt, als ze jou ontslaan hoef je het toch niet terug te betalen :P Zo heel moeilijk is het volgens mij ook niet.
Verschilt denk wel per kantoor, zo hoorde ik dat bij E&Y ze in het eerste jaar al beginnen met afschrijven en bij de ander gaan ze pas nadat je je diploma hebt gehaald afschrijven (zodat het niet heel makkelijk wordt om gelijk te vertrekken na het behalen van de RA)
Bedankt. Dit is namelijk een grote factor die meeweegt in mijn uiteindelijke beslissing.

Ik doe nu namelijk de Master Accounting & Finance (Erasmus) en geen master Accountancy
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_108154409
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 16:50 schreef icebeer het volgende:

[..]

DeloitteEY met master accountancy:
2450eu bruto
Auto kun je niet kiezen 1e jaar, nieuwe fiat punto evo VW Polo Bluemotion is de standaard, onbeperkt prive
25-26 vrije dagen per jaar (is normaal volgens mij)
je werkt 32 uur per week, 4uur studieuren = 36 + 4 uur vrij nemen = 40 uur uitbetaald krijgen (beetje rare regeling maargoed) 8 uur studie waarvan de helft betaald (eigenlijk dus hetzelfde)
je krijgt bij DeloitteEY een iPhone 4S. Je mag zelf kiezen of je de standaard versie neemt of bij bijbetaling een versie met extra geheugen. Ook een Blackberry kan gekozen worden. Prive gebruiken mag tot een maximum van 10% en je krijgt een budget. Wanneer je meer gebruikt wordt dit automatisch van je loon ingehouden, maar kan je wanneer nodig declareren..

je kan een deloitteAmerican Express creditcard aanvragen (kost je niks per jaar). Al hoorde ik dat je bij PwC een vergoeding krijgt voor je internet thuis. Vanaf senior functie (3 jaar) krijg je een internet vergoeding van 25 euro per maand.

EY kent voor de studie een studieschuld regeling. Ieder jaar dat je langer in dienst blijft wordt 1/3e kwijtgescholden. De meeste andere werkgevers nemen een dergelijke studieschuld over wanneer je daar wilt werken.
pi_108156031
Ik geloof dat ik Gert Greveling posthuum gelijk moet geven als het over auto's, telefoons en credit cards gaat: zijn die oogkleppen aangeboren, of worden die bij de opleiding verschaft......? :D

Kies voor de eerste fases fijn voor de werkgever (lees: partner) waar je het meeste kunt leren en de meeste ruimte voor begeleiding en initatief is, en die je niet bij het eerste zuchtje tegenwind bij het oudvuil zet (of erger nog: je door je collega's laat wegpesten).
pi_108156217
Dat klopt, ik geef ook altijd het advies om vooral in dienst te gaan waarbij je het beste gevoel krijgt. In hoeverre iemand je aan de kant zet, kan je niet bepalen als je er niet gewerkt hebt natuurlijk.
pi_108205064
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2012 16:50 schreef icebeer het volgende:

[..]

Deloitte met master accountancy:
2450eu bruto
25-26 vrije dagen per jaar (is normaal volgens mij)
je werkt 32 uur per week, 4uur studieuren = 36 + 4 uur vrij nemen = 40 uur uitbetaald krijgen (beetje rare regeling maargoed)
netto: 1680

Dus 2450 op basis van 40 uur-contract (32 uur werken, 8 uur studie) wat netto 1680 betekent (incl. leaseauto en bijtelling)?
Hoe zit het met die 4 uur vrij nemen? Stel je hebt 40 weken dat je vrijdags college of tentamens hebt, ben je dan 20 dagen kwijt van de 25/26?
  maandag 20 februari 2012 @ 22:08:54 #262
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_108206843
quote:
0s.gif Op maandag 20 februari 2012 21:36 schreef michael35 het volgende:

[..]

Dus 2450 op basis van 40 uur-contract (32 uur werken, 8 uur studie) wat netto 1680 betekent (incl. leaseauto en bijtelling)?
Hoe zit het met die 4 uur vrij nemen? Stel je hebt 40 weken dat je vrijdags college of tentamens hebt, ben je dan 20 dagen kwijt van de 25/26?
Je kan verlof- en studieuren bijkopen, welke van je salaris worden ingehouden.
Uiteindelijk ben je dus hetzelfde uit als iemand die 4 van de 8 uur studieuren krijgt uitbetaald. ;)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_108207117
quote:
1s.gif Op maandag 20 februari 2012 22:08 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Je kan verlof- en studieuren bijkopen, welke van je salaris worden ingehouden.
Uiteindelijk ben je dus hetzelfde uit als iemand die 4 van de 8 uur studieuren krijgt uitbetaald. ;)
Oké dat heb ik inderdaad meer gehoord. Wat houd je dan netto in de maand over als je de nodige studieuren bij koopt (Stel 40 vrijdagen college/tentamens). Heb je bovendien nog een 13e maand of winstuitkering?
pi_108208668
:')

Wrong topic.
pi_108270561
Kan iemand mij vertellen wat de bedrijfscultuur, sfeer en mentaliteit is bij de Big 4? (Globaal)
Wat maakt het verschil tussen de Big 4 en een overheidsaccountant (bijvoorbeeld belastingdienst (fiscale accountant) of provinciaal)? alvast bedankt!
pi_108377216
Hebben de big 4 in Nederland ook internationale tax afdelingen buiten Rotterdam en Amsterdam?
pi_108377657
Ik moet nu toch echt eens een stage gaan regelen...

Ik wil fiscalist worden, dat kan ik goed verwoorden. Mijn probleem is echter de vraag die overal terug komt. Waarom kies je voor E&Y/Deloitte/KPMG/PWC/Mazars/BDO enzovoorts?

Hoe moet ik dat nou weten? Ik weet toch niet hoe het werken op zo'n kantoor is? Zelfs al zou ik meeloop dagen of andere events volgen, kan ik natuurlijk nog steeds geen antwoord geven op de vraag, waarom PWC en waarom niet E&Y?

Bovendien heb ik werkelijk nog geen idee in welke richting ik wil doorstromen dus wil ik solliciteren voor de aangifte afdelingen en voor mijn gevoel zijn die al helemaal hetzelfde.

Als iemand me kan helpen met wat ze nou precies op die vraag willen horen, zou ik daar heel dankbaar voor zijn :)
pi_108377920
Het is niet een toets met een goed of fout antwoord. Ze willen je horen vertellen hoe je een lastige vraag weet te ontwijken of beantwoorden. Daarnaast willen ze horen in hoeverre jij een beeld hebt hoe zo'n bedrijf werkt en of je er bij past qua cultuur.

"Dat is een lastige vraag, want ik weet niet hoe het werkelijk werkt. Ik ga uit op mijn gevoel en het beeld dat ik heb is....". Daarnaast kan het zeker geen kwaad om de vraag terug te leggen bij zo'n persoon.
pi_108378311
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 11:22 schreef Yreal het volgende:
Ik moet nu toch echt eens een stage gaan regelen...

Ik wil fiscalist worden, dat kan ik goed verwoorden. Mijn probleem is echter de vraag die overal terug komt. Waarom kies je voor E&Y/Deloitte/KPMG/PWC/Mazars/BDO enzovoorts?

Hoe moet ik dat nou weten? Ik weet toch niet hoe het werken op zo'n kantoor is? Zelfs al zou ik meeloop dagen of andere events volgen, kan ik natuurlijk nog steeds geen antwoord geven op de vraag, waarom PWC en waarom niet E&Y?

Bovendien heb ik werkelijk nog geen idee in welke richting ik wil doorstromen dus wil ik solliciteren voor de aangifte afdelingen en voor mijn gevoel zijn die al helemaal hetzelfde.

Als iemand me kan helpen met wat ze nou precies op die vraag willen horen, zou ik daar heel dankbaar voor zijn :)
Even ietwat offtopic: maar vanwaar de keuze voor de aangifte afdeling? Dat is juist meer iets voor de aangifte-medewerkers. Core business van een fiscalist is advies.
pi_108379274
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 11:48 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Even ietwat offtopic: maar vanwaar de keuze voor de aangifte afdeling? Dat is juist meer iets voor de aangifte-medewerkers. Core business van een fiscalist is advies.
Dat ligt wat ingewikkeld. Ik doe MER, maar het enige dat me daar echt heeft weten te boeien is belastingrecht. Ik ben daarom dit jaar begonnen met fiscaal recht in deeltijd. Met MER kan ik slechts werken op de aangifte afdelingen. Vind ik prima, zal er vast veel van kunnen leren en alvast veel ervaring kunnen opdoen terwijl ik fiscaal recht afrond.
pi_108379341
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:27 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat ligt wat ingewikkeld. Ik doe MER, maar het enige dat me daar echt heeft weten te boeien is belastingrecht. Ik ben daarom dit jaar begonnen met fiscaal recht in deeltijd. Met MER kan ik slechts werken op de aangifte afdelingen. Vind ik prima, zal er vast veel van kunnen leren en alvast veel ervaring kunnen opdoen terwijl ik fiscaal recht afrond.
Duidelijk!

Voor de ervaring is het zeer zeker aan te raden. Je leert er inderdaad een hoop van :)
pi_108379786
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 11:22 schreef Yreal het volgende:
Ik moet nu toch echt eens een stage gaan regelen...

Ik wil fiscalist worden, dat kan ik goed verwoorden. Mijn probleem is echter de vraag die overal terug komt. Waarom kies je voor E&Y/Deloitte/KPMG/PWC/Mazars/BDO enzovoorts?

Hoe moet ik dat nou weten? Ik weet toch niet hoe het werken op zo'n kantoor is? Zelfs al zou ik meeloop dagen of andere events volgen, kan ik natuurlijk nog steeds geen antwoord geven op de vraag, waarom PWC en waarom niet E&Y?

Bovendien heb ik werkelijk nog geen idee in welke richting ik wil doorstromen dus wil ik solliciteren voor de aangifte afdelingen en voor mijn gevoel zijn die al helemaal hetzelfde.

Als iemand me kan helpen met wat ze nou precies op die vraag willen horen, zou ik daar heel dankbaar voor zijn :)
op de websites staan vaak hun 'values'. Zeg dat je je thuisvoelt bij de specifieke values.
pi_108379853
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:45 schreef Setting_Sun het volgende:

[..]

op de websites staan vaak hun 'values'. Zeg dat je je thuisvoelt bij de specifieke values.
is het echt zo eenvoudig? :')
pi_108379977
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:47 schreef Yreal het volgende:

[..]

is het echt zo eenvoudig? :')
JA, refereer aan hun values en refereer aan een inhousedag of ander kennismakingsvent, dat dat zo goed beviel en je een klik had met de mensen blablabla.
Ze weten ook echt wel dat ze bedondert worden, maar dat willen ze ook.
pi_108380044
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:29 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Duidelijk!

Voor de ervaring is het zeer zeker aan te raden. Je leert er inderdaad een hoop van :)
Als je uiteindelijk een carriere als bedrijfsfiscalist ambieert, is het zeer aan te raden, veel 'adviseurs' missen elk gevoel met comptabele en praktische issues, en in een aangiftepraktijk groei je daar veel sneller in.

Van de andere kant staan er bij veel consultancykantoren best flinke muren tussen advies en aangiftepraktijk. Als je bewust wil kiezen voor de laatste vind ik dat een pré, maar hou er rekening mee dat er een goede kans is dat je moet overstappen naar een ander kantoor als je riching advies zou willen. Of probeer goed door te vragen in hoeverre mensen van aangifte naar advies overstappen, want veel kantoren/partners denken nog steeds in hokjes.
pi_108380161
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als je uiteindelijk een carriere als bedrijfsfiscalist ambieert, is het zeer aan te raden, veel 'adviseurs' missen elk gevoel met comptabele en praktische issues, en in een aangiftepraktijk groei je daar veel sneller in.

Van de andere kant staan er bij veel consultancykantoren best flinke muren tussen advies en aangiftepraktijk. Als je bewust wil kiezen voor de laatste vind ik dat een pré, maar hou er rekening mee dat er een goede kans is dat je moet overstappen naar een ander kantoor als je riching advies zou willen. Of probeer goed door te vragen in hoeverre mensen van aangifte naar advies overstappen, want veel kantoren/partners denken nog steeds in hokjes.
Dat is wel weer minder om te horen. Aangifte is allemaal leuk, maar niet voor de rest van mijn leven. Uiteindelijk wil ik natuurlijk de adviezen kunnen leveren waardoor er minder belasting moet worden betaalt.
pi_108380220
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als je uiteindelijk een carriere als bedrijfsfiscalist ambieert, is het zeer aan te raden, veel 'adviseurs' missen elk gevoel met comptabele en praktische issues, en in een aangiftepraktijk groei je daar veel sneller in.

Van de andere kant staan er bij veel consultancykantoren best flinke muren tussen advies en aangiftepraktijk. Als je bewust wil kiezen voor de laatste vind ik dat een pré, maar hou er rekening mee dat er een goede kans is dat je moet overstappen naar een ander kantoor als je riching advies zou willen. Of probeer goed door te vragen in hoeverre mensen van aangifte naar advies overstappen, want veel kantoren/partners denken nog steeds in hokjes.
Yup, door de systematiek van de aangiftes leer je ook gewoon beter de theorie te beheersen/begrijpen, in dat opzicht is het zeker een voordeel. Alleen zoals jij zegt word je dan heel snel in een hokje geplaatst.
pi_108380440
Is de vraag naar mensen voor de aangifte afdeling eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de vraag naar fiscaal juristen?
pi_108380857
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 13:05 schreef Yreal het volgende:
Is de vraag naar mensen voor de aangifte afdeling eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de vraag naar fiscaal juristen?
De vraag naar (WO) fiscaal juristen is groter. Voor de aangiftepraktijk hoef je niet specifiek fiscaal recht gedaan te hebben (het is meestal op HBO niveau).
pi_108390574
Wat maakt het verschil tussen de Big 4 accountant en een overheidsaccountant (bijvoorbeeld belastingdienst (fiscale accountant) ? (werkzaamheden/cultuur)
pi_108391301
De politiek ligt heel anders. Bij een Big4 zal je meer gericht zijn op verkoop en klantrelatie, terwijl je bij een internal audit functie je veel meer onderdeel bent van de politieke strijd in een onderneming. De kans dat je ook een advies moet geven, waarbij je je eigen werk moet reviewen is groter bij een internal audit.

Qua cultuur geldt ook dat de prestatiedrang bij Big4 hoger ligt, waardoor veel uren worden gedraaid.
pi_108392700
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 12:56 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat is wel weer minder om te horen. Aangifte is allemaal leuk, maar niet voor de rest van mijn leven. Uiteindelijk wil ik natuurlijk de adviezen kunnen leveren waardoor er minder belasting moet worden betaalt.
Na een aantal jaar: bedrijfsleven of overstappen naar een ander kantoor.
Dat gemiep met betonnen muren heb je enkel bij je eerste werkgever, je kan solliciteren op een fiscalistenbaan bij een ander kantoor daarna, en in het bedrijfsleven ligt het vaak wat minder scherp.
Waarbij geldt dat bedrijfsfiscalisten eenvoudig te vinden zijn, daar trekken ze zo een blik van open, goede tax accountants/compliance specialisten kunje met een loepje zoeken.

Imho heeft het een meerwaarde, maar je zult om te switchen ook van werkgever moet switchen, binnen een kantoor van aangifte naar advies is (wat de partners ook lullen) een zelfzaamheid. Zeker als je wat kan, want big4 hebben allemaal dikke resourcing problemen op hun aangiftetak, niet t.a.v. fiscalisten/consultants ;)
pi_108392931
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Waarbij geldt dat bedrijfsfiscalisten eenvoudig te vinden zijn, daar trekken ze zo een blik van open, goede tax accountants/compliance specialisten kunje met een loepje zoeken.
Het tegenovergestelde is waar. Fiscalisten (WO) zijn ontzettend schaars. Er is baangarantie vanaf het moment van afstuderen (zelfs eerder), en de arbeidsvoorwaarden zijn bovengemiddeld vanwege de schaarste. Wat jij stelt strookt niet met (mijn) ervaringen in de praktijk. Dit gaat alleen maar erger worden aangezien een kleine 60% van de fiscalisten binnen 5 jaar gaat uitstromen.

Wellicht dat je in de war bent met mensen die als fiscalist aan de slag gaan, maar niet daadwerkelijk fiscaal recht (WO) hebben afgerond.

Tax accountants zijn wel nog schaarser.
pi_108393260
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 19:56 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het tegenovergestelde is waar. Fiscalisten (WO) zijn ontzettend schaars. Er is baangarantie vanaf het moment van afstuderen (zelfs eerder), en de arbeidsvoorwaarden zijn bovengemiddeld vanwege de schaarste. Wat jij stelt strookt niet met (mijn) ervaringen in de praktijk. Dit gaat alleen maar erger worden aangezien een kleine 60% van de fiscalisten binnen 5 jaar gaat uitstromen.

Wellicht dat je in de war bent met mensen die als fiscalist aan de slag gaan, maar niet daadwerkelijk fiscaal recht (WO) hebben afgerond.

Tax accountants zijn wel nog schaarser.
Waar gaat die 60% dan naar toe? Want ik kom niet veel fiscalisten van 55+ tegen... :D

En nee, er reageren tegenwoordig zeer serieus veel meer fiscalisten (adviseurs) op een openstaande functies dan aangiftemedewerkers/tax accountants. Ook zakken de tarieven van fiscalisten (adviseurs) als een plumpudding in, terwijl ze voor de laatste categorie op peil blijven. Big4 kantoren bieden hun mensen zelfs onder de tarieven van freelancers aan..... dat zegt mij dat mensen duimen zitten te draaien.

Dat beide categorien buitengewoon goed betaald worden, zelfs als ze (ondanks titel) in de praktijk er niet veel van bakken (inhoudelijk bedoel ik daarmee), da's helemaal juist. Baangarantie is niet helemaal juist, wel de eerste 10 jaren als je 'goedkoop' bent (en schofterig duur aan je klant belast wordt), daarna wordt het ook wel eens een ander verhaal....
pi_108393361
quote:
11s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waar gaat die 60% dan naar toe? Want ik kom niet veel fiscalisten van 55+ tegen... :D

En nee, er reageren tegenwoordig zeer serieus veel meer fiscalisten (adviseurs) op een openstaande functies dan aangiftemedewerkers/tax accountants. Ook zakken de tarieven van fiscalisten (adviseurs) als een plumpudding in, terwijl ze voor de laatste categorie op peil blijven. Big4 kantoren bieden hun mensen zelfs onder de tarieven van freelancers aan..... dat zegt mij dat mensen duimen zitten te draaien.

Dat beide categorien buitengewoon goed betaald worden, zelfs als ze (ondanks titel) in de praktijk er niet veel van bakken (inhoudelijk bedoel ik daarmee), da's helemaal juist.
Over de inhoudelijke kant ga ik niet met je in discussie. Dat is een welles-nietes spelletje waar ik het nut niet van inzie.

Ik ga louter af op cijfers van onderzoeken v/d NOB, mijn ervaringen en ervaringen van oud studiegenoten. Van de door jou genoemde instorting van tarieven heb ik in de praktijk dan ook weinig gemerkt en is naar mijn mening ook schromelijk overdreven.

Het is een klein beetje afgenomen sinds de crisis, maar nog steeds niet noemenswaardig.

Zit je zelf in die praktijk of is het een vermoeden dat je hebt? Want het strookt gewoon niet met de werkelijkheid.
pi_108393702
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:09 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Over de inhoudelijke kant ga ik niet met je in discussie. Dat is een welles-nietes spelletje waar ik het nut niet van inzie.

Ik ga louter af op cijfers van onderzoeken v/d NOB, mijn ervaringen en ervaringen van oud studiegenoten. Van de door jou genoemde instorting van tarieven heb ik in de praktijk dan ook weinig gemerkt en is naar mijn mening ook schromelijk overdreven. De baangarantie is er nog wel degelijk.

Het is een klein beetje afgenomen sinds de crisis, maar nog steeds niet noemenswaardig.

Zit je zelf in die praktijk of is het een vermoeden dat je hebt? Want het strookt gewoon niet met de werkelijkheid.
De tarieven die daadwerkelijk worden gefactureerd liggen ongeveer 30% tot 35% lager dan 1,5 jaar geleden. En dat denk ik niet, dat weet zeker. Ook weet ik dat her en der wordt verzocht aan met name wat oudere fiscalisten of mensen 'met een vlekje' om hun heil elders te zoeken.

Ik zeg niet dat fiscaliteit geen goed beroep is. Maar denk niet dat het een garantie is., want die zijn er niet. De enige garantie ben je zelf, en zelfs die is nooit 100% :)

Maar waar gaan die 60% van de fiscalisten nou naartoe? Waar stromen die naar uit dan? Het nadeel aan fiscaliteit is namelijk dat je nergens naar toe kan switchen.
pi_108393997
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 februari 2012 20:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De tarieven die daadwerkelijk worden gefactureerd liggen ongeveer 30% tot 35% lager dan 1,5 jaar geleden. En dat denk ik niet, dat weet zeker. Ook weet ik dat her en der wordt verzocht aan met name wat oudere fiscalisten of mensen 'met een vlekje' om hun heil elders te zoeken.
Goed, dat zal ik dan maar van je aannemen. Niet geheel onlogisch sinds de crisis. Maar ik zou dat ook niet willen classificeren als het instorten van tarieven (de tarieven waren aanvankelijk al relatief hoog).

quote:
Ik zeg niet dat fiscaliteit geen goed beroep is. Maar denk niet dat het een garantie is., want die zijn er niet. De enige garantie ben je zelf :)
De enige garantie ben je zelf, uiteraard. Maar het is, in mijn beleving en die van mijn omgeving, aardig baanzeker. Ik ken weinig oud studenten die niet binnen no-time (of zelfs tijdens hun studie) al aan de slag waren eigenlijk.

[quote]
Maar waar gaan die 60% van de fiscalisten nou naartoe? Waar stromen die naar uit dan? Het nadeel aan fiscaliteit is namelijk dat je nergens naar toe kan switchen.
Uit m'n hoofd ging het om natuurlijke uitstroom. Dus pensioen etc.

Dat nadeel dat is natuurlijk niet waar. Een fiscalist heeft gewoon ook zijn rechtenbul (nogmaals, ik heb het over WO recht dus). Het voordeel daarvan is dat je breed inzetbaar bent, dat je niet per definitie de juridische wereld in moet stromen. Ik ken genoeg juristen die niet in de juridische wereld zijn gaan werken.

Maar misschien gaan we hier een beetje te off-topic.
pi_108406425
Ach, de kans op een (veel leukere) baan dan met hbo mer is sowieso 20 keer groter :9
pi_108409097
Is er iemand hier die in de internationale tax of transfer pricing zit?
pi_108478382
Vandaag gesproken met een recruiter van PwC. Met de mer was ik min of meer kansloos omdat ze heel veel bedrijfseconomen hadden die ook de aangifte in wilde..

Nouwja.. komt uiteindelijk wel.
pi_108483402
quote:
0s.gif Op zondag 26 februari 2012 08:48 schreef Yreal het volgende:
Ach, de kans op een (veel leukere) baan dan met hbo mer is sowieso 20 keer groter :9
En dit dan? :P
pi_108483493
quote:
1s.gif Op maandag 27 februari 2012 22:04 schreef ejfaar het volgende:

[..]

En dit dan? :P
ik ben 1ste jaar bij fiscaal, maar wel 3de jaars op het hbo. Ik had gehoopt om voor die opleiding een stage te kunnen krijgen. Voor iets op het niveau van fiscaal recht weet ik nog te weinig.
pi_108483887
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 22:05 schreef Yreal het volgende:

[..]

ik ben 1ste jaar bij fiscaal, maar wel 3de jaars op het hbo. Ik had gehoopt om voor die opleiding een stage te kunnen krijgen. Voor iets op het niveau van fiscaal recht weet ik nog te weinig.
O ok. Succes met stage zoeken nog iig!
pi_108758203
Zijn er hier ook forummers die bij 1 van de grote 4 werken met een andere achtergrond dan accountancy/(fiscale) economie?
Zit als bestuurskundige/organisatiewetenschapper momenteel in een procedure voor een consultancy-functie en vraag me af of de cultuur/werkdruk/arbeidsvoorwaarden die ik in deze topics lees nog verschillen per werkveld.
pi_108767070
Werkdruk ligt sowieso wel hoog, maar er zitten absoluut verschillen in de takken. Waar de accountancy een seizoensdruk kent, ligt dit binnen het advies gedeelte eigenlijk anders. Je bent pas echt 'de lul' wanneer je zowel advies als audit doet. Dan krijg je na je seizoensdruk, niet een rustigere periode.
pi_109132073


[ Bericht 100% gewijzigd door michael35 op 16-03-2012 13:33:46 ]
pi_109900059
Ik heb een vraag voor de mensen die bij de Big 4 werken.

Hoeveel pakken/overhemden hebben jullie?
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_109901096
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 16:34 schreef waaromniet1988 het volgende:
Ik heb een vraag voor de mensen die bij de Big 4 werken.

Hoeveel pakken/overhemden hebben jullie?
Heb ik me ook weleens afgevraagd, ben benieuwd
pi_109902580
Wat een vraag :-). Ik zelf red het met 3 pakken en eens stuk of 15 hemden. Overigens is het met een pak minder, en de helft van de hemden ook prima te doen. Heb ik alleen aangeschaft omdat ik voor 4 maanden voor een project in San Francisco zit, en zo min mogelijk de was wil doen ;-)
  woensdag 4 april 2012 @ 19:04:20 #300
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_109905888
Heb zelf inderdaad ook zo'n 15 overhemden. Wel way meer stropdassen trouwens :7
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
  woensdag 4 april 2012 @ 19:04:29 #301
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_109905893
En dicht :W
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')