quote:Op maandag 22 september 2014 19:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je vindt het moreel verwerpelijk om robots als slaven te gebruiken, is dat wat je bedoelt?
Dat is calvinistische indoctrinatie. Alsof mensen die niet werken geen bijdragen aan de samenleving leveren.quote:Op maandag 22 september 2014 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is moreel verwerpelijk om een systeem in te voeren waarbij iedereen mee moet betalen aan het gratis geld - en dan niet alleen het gratis voor de mensen die niet kunnen, maar ook nog eens voor de mensen die niet willen.
Je begrijpt dat elk onderzoek kleinschalig en gecontroleerd plaats vindt? Dat het niet grootschalig hoeft te werken geldt voor elk experiment.quote:Op maandag 22 september 2014 18:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Jij zegt wel tegen mij dat ik meot onderbouwen, Maar het basisinkomen is het slechts onderbouwde idee ooit. Ik heb nog nergens cijfers gezien waar die 12x20 miljard vandaan moet komen per jaar.
Tevens zijn de experimenten kleinschalig en gecontrolleerd. Dit betekent niet dat het grootschalig ook zo gaat.
Omdat als het niet werkt de gevolgen niet te overzien zijn.quote:Op maandag 22 september 2014 19:02 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Je begrijpt dat elk onderzoek kleinschalig en gecontroleerd plaats vindt? Dat het niet grootschalig hoeft te werken geldt voor elk experiment.
Het basisinkomen wordt alleen in theorie onderuit gehaald. Nooit op wetenschappelijk vlak. Dat is namelijk nooit getest. Waarom zouden we niet de proef op de som nemen? Het argument wat jij maakt, zou ik andersom namelijk net zo goed kunnen maken.
Stel jezelf gerust. De maak industrie waar individuen zelf producten kunnen bedenken en produceren zal met de 3d printer een enorme vlucht maken.quote:Op maandag 22 september 2014 16:57 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Zouden we niet depressief worden van een toekomst waar je niks meer kan maken of opbouwen? Omdat alles al af is, of omdat een robot het toch wel beter kan?
Waar zelfs ontroerende boeken en spannende films met één druk op de knop verschijnen.. Waar de wetenschap een computerberekening is waar geen mens (en geen menselijke verwondering) meer aan te pas komt..
Waar je hele leven dus al het ware één groot pensioen is? Waar het enige doel in je leven is om jezelf te vermaken?
Nou schat, waar zullen we deze maand es heen * zucht*..
Je gaat er dan gemakshalve vanuit dat er werk is voor iedereen. Het basisinkomen is een oplossing voor het probleem dat er in een geautomatiseerde maatschappij helemaal geen banen zijn voor de meeste mensen.quote:Op maandag 22 september 2014 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is moreel verwerpelijk om een systeem in te voeren waarbij iedereen mee moet betalen aan het gratis geld - en dan niet alleen het gratis voor de mensen die niet kunnen, maar ook nog eens voor de mensen die niet willen.
Dankjewel. Hoe moeilijk is het een stukje te linken waar jij jouw mening op baseert?quote:Op maandag 22 september 2014 19:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
http://www.ftm.nl/column/(...)en-het-basisinkomen/
Mooi stukje voor mensen die moeite willen doen om zich ergens in te verdiepen.
Help mij even aan het sociaal-wetenschappelijk onderzoek dat het tegendeel bewijst, want ik heb werkelijk geen flauw idee.quote:Op maandag 22 september 2014 19:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En waarom denk je dat dat is?
Vind ik niet. De heersende moraal is nogal subjectief, dus laten we het daar niet over hebben.quote:Op maandag 22 september 2014 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is dus het systeem dat we nu hebben. Waar denk je dat die uitkeringen en toeslagen vandaan komen?quote:Op maandag 22 september 2014 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vind het moreel verwerpelijk dat wanneer je bijstand of een uitkering ontvangt, je daarbij niet mag werken. Ik zou denken dat het juist wenselijk is dat we mensen vrij laten in wat ze willen doen. Een basisinkomen geeft mensen die vrijheid.quote:Op maandag 22 september 2014 19:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Vind ik niet. De heersende moraal is nogal subjectief, dus laten we het daar niet over hebben.
Dat gebeurt nu toch ook al?quote:Op maandag 22 september 2014 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, het is niet alsof je in de bijstand lekker achterover kunt leunen en het geld ziet binnen stromen, op dit moment. Die handhaving is er niet voor niks.quote:Op maandag 22 september 2014 19:20 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Dat is dus het systeem dat we nu hebben. Waar denk je dat die uitkeringen en toeslagen vandaan komen?
In zekere zin wel, maar er zitten nu in ieder geval nog voorwaarden aan het krijgen van het geld, zoals een sollicitatieverplichting. Een basisinkomen schaft die plicht af voor iedereen.quote:
We zien een toenemende automatisering. Met de komst van de 3D printer (zeg maar dag tegen de huidige kunststof-industrie, en andere materialen volgen in rap tempo), zelf-rijdende auto's (logistieke sector, taxi-chauffeurs) en steeds efficiëntere software gaan we nog veel meer banen kwijtraken. Moeten die mensen maar uit de vuilnisbak eten in de toekomst? Ik zeg niet dat een basisinkomen dé oplossing is. Maar ik denk dat het erg verstandig is verder te kijken dan ons huidige politieke en economische systeem voordat onze vooruitgang deze voorbij gestreefd is.quote:Op maandag 22 september 2014 19:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In zekere zin wel, maar er zitten nu in ieder geval nog voorwaarden aan het krijgen van het geld, zoals een sollicitatieverplichting. Een basisinkomen schaft die plicht af voor iedereen.
Hoe we tegenwoordig met uitkeringstrekkers omgaan vind ik toch net wat moreel verwerpelijker dan een systeem met gratis geld voor iedereen. Zie ook dit artikel van De Correspondent daarover.quote:Op maandag 22 september 2014 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als probleem. Je bent gewoon jaloers.quote:Op maandag 22 september 2014 19:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In zekere zin wel, maar er zitten nu in ieder geval nog voorwaarden aan het krijgen van het geld, zoals een sollicitatieverplichting. Een basisinkomen schaft die plicht af voor iedereen.
Waarom?quote:Op maandag 22 september 2014 20:56 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Hoe we tegenwoordig met uitkeringstrekkers omgaan vind ik toch net wat moreel verwerpelijker dan een systeem met gratis geld voor iedereen.
Je kan dan van je basisuitkering zelf je WW sparen.quote:Op maandag 22 september 2014 21:00 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Waarom?
Ik keek die Tegenlicht-uitzending ook, viel me op dat ze voornemens waren om die basisuitkering van 700 euro dan ipv een WW-uitkering te geven. Zal je blij mee zijn als je werkloos raakt. En iedereen krijgt het, als je het nou nodig hebt of niet.
Je ziet geen probleem? Als de prikkel om te solliciteren of om te werken afneemt, zal er minder van plaatsvinden. Dan worden we met zijn allen een stukje armer en zijn er minder belastinginkomsten. Terwijl je juist voor 30 miljard euro extra per jaar belasting moet gaan heffen om het überhaupt in te kunnen voeren.quote:Op maandag 22 september 2014 20:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als probleem. Je bent gewoon jaloers.
Denk jij dat er enkel financiële prikkels zijn om te werken?quote:Op maandag 22 september 2014 21:04 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Je ziet geen probleem? Als de prikkel om te solliciteren of om te werken afneemt, zal er minder van plaatsvinden. Dan worden we met zijn allen een stukje armer en zijn er minder belastinginkonsten. Terwijl je juist voor 30 miljard euro extra per jaar belasting miet gaan heffen om het überhaupt in te kunnen voeten.
Nee.quote:Op maandag 22 september 2014 21:04 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Denk jij dat er enkel financiële prikkels zijn om te werken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |