Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.quote:'Geef jongens en meisjes apart les'
Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, een vereniging die de belangen van het christelijk onderwijs in Nederland behartigt, maandag in dagblad Trouw.
Volgens Kuiper is zo’n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs. "We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe,’’ zegt Kuiper. ,,Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."
'Geef jongens en meisjes apart les'
quote:Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, de vereniging van 540 christelijke schoolbesturen met 2200 scholen. Volgens Kuiper is zo'n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs.
"We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe," zegt Kuiper. "Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."
Achterstand jongens
Uit onderzoek blijkt dat er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen tussen jongens en meisjes, vooral in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar. Kuiper: "In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen."
Zo zou een taalles volgens Kuiper gescheiden kunnen worden gegeven. "Meisjes zijn meestal beter in taal. Als jongens zich in dat vak alsmaar met meisjes vergelijken, kan dat heel ontmoedigend voor ze zijn." Bij wiskunde geldt het omgekeerde, omdat het ruimtelijk inzicht bij jongens zich vaak sneller ontwikkelt dan bij meisjes. "In een gescheiden wiskundeles zou je juist op de voorsprong van jongens kunnen inspelen."
Wel leren samenwerken
Kuiper is geen voorstander van het helemaal uit elkaar halen van jongens en meisjes. "Ze moeten natuurlijk wel leren samenwerken en ze moeten zich aan elkaar kunnen optrekken. Maar we moeten er niet te spastisch over doen als er qua lesstof en aanpak verschil wordt gemaakt in geslacht."
In de Verenigde Staten en andere Angelsaksische landen wordt al onderzoek gedaan naar gescheiden lessen. Maar in Nederland weten we nog niets over hoe jongens en meisjes deze manier van lesgeven ervaren, hoe docenten er tegenover staan, of er meer rust komt in de klas en of de prestaties verbeteren.
In opdracht van het ministerie van onderwijs is wel onderzoek gedaan door het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen naar de leerachterstand van jongens. Daaruit bleek dat jongens over het algemeen een minder gunstige schoolloopbaan hebben.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)sjes-apart-les.dhtml
De fout die hij sowieso al maakt is weer kijken naar de beperkingen. Iets waar we volgens mij eindelijk langzaam vanaf stappen. Blijkt ineens dat een kind veel meer kan ls je kijkt naar de mogelijkheden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:17 schreef ShadyLane het volgende:
Als het die man werkelijk om betere prestaties van jongens te doen was zou ie pleiten voor hogere eisen op de lerarenopleidingen, strengere examennormen, meer aandacht voor kernvakken en dergelijke.
Dus deze is helemaal niet aan de orde.quote:We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten
Het is FOK!.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:15 schreef Kabolter het volgende:
De boodschap is wel duidelijk, zonder onderbouwing. Ben benieuwd of Fok! morgen het bericht nog aanvult.
(nu vast wel, denk ik)
Pauzes e.d. is dan wel samen, en daar doe je toch je sociale vaardigheden op.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is FOK!.
OT: Lijk me een erg slecht plan. De kloof tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al redelijk groot, en hiermee vergroot je dat alleen maar. Dan heb je straks een generatie mannen die geen leerachterstand hebben, maar ook geen sociale vaardigheden.
Het is juist belangrijk om die concentratie aan te leren. Richt je daar dan maar op i.p.v jongens apart te zetten van meisjes.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:29 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ik vind dat de keuze er best mag zijn voor ouders.
Talloze onderzoeken tonen aan dat puberjongens zich slechter kunnen concentreren met meisjes in de klas. Waarom dan niet daar wat aan proberen te doen. Als het zorgt voor beter opgeleide jeugd zonder je extra kosten of wat dan ook maakt dan is dat toch mooi meegenomen.
Je kunt ook gym, verzorging, handvaardigheid bv samen doen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:32 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Pauzes e.d. is dan wel samen, en daar doe je toch je sociale vaardigheden op.
Daar hebben we de kleuterschool al voor. Die geheel in het teken staat van sociaal emotionele ontwikkeling (wat ik overigens niet eens zo heel verkeerd vind, al mag er van mij nog wel wat meer aandacht gaan naar voorbereidende vaardigheden).quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is FOK!.
OT: Lijk me een erg slecht plan. De kloof tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al redelijk groot, en hiermee vergroot je dat alleen maar. Dan heb je straks een generatie mannen die geen leerachterstand hebben, maar ook geen sociale vaardigheden.
Probleem is dat dat niet echt lukt. Hormonen enzo.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:32 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is juist belangrijk om die concentratie aan te leren. Richt je daar dan maar op i.p.v jongens apart te zetten van meisjes.
Ik wist niet dat verzorging een vak isquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Je kunt ook gym, verzorging, handvaardigheid bv samen doen.
De kleuterschool duurt maar 2 jaar, en in die periode behandelen jongens en meisjes elkaar vaak nog als gelijken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Daar hebben we de kleuterschool al voor. Die geheel in het teken staat van sociaal emotionele ontwikkeling (wat ik overigens niet eens zo heel verkeerd vind, al mag er van mij nog wel wat meer aandacht gaan naar voorbereidende vaardigheden).
Krijg je zelfs op het vwoquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik wist niet dat verzorging een vak is
Ik vind het vreemd het daar op te gooien. We hebben toch ook een tijd gekend dat we best mochten pochen op de kinderen qua leren, en volgens mij zaten meisjes en jongens toen ook gewoon samen in de klas.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:29 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ik vind dat de keuze er best mag zijn voor ouders.
Talloze onderzoeken tonen aan dat puberjongens zich slechter kunnen concentreren met meisjes in de klas. Waarom dan niet daar wat aan proberen te doen. Als het zorgt voor beter opgeleide jeugd zonder je extra kosten of wat dan ook maakt dan is dat toch mooi meegenomen.
Ik niet.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Krijg je zelfs op het vwo![]()
Eitje bakken enzo. Condooms opblazen. Stofzuigen
Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Krijg je zelfs op het vwo![]()
Eitje bakken enzo. Condooms opblazen. Stofzuigen
Ik heb in 1993-94 Verzorging gehad op de Veluwe. Havo-VWO.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?
Nondetering toen zat ik op de kleuterschoolquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb in 1993-94 Verzorging gehad op de Veluwe. Havo-VWO.
Dan gaat je dat ook niet lukken met jongens alleen onderling. Die hormonen blijven want je ziet vast wel een meisje in de pauze waar je dan over gaat dromen tijdens de les. Immers..hormonen.. Arme man wanneer je in de overgang zit...kan je niet werken, want er werken vrouwen...Mja, die hormonen hè.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Probleem is dat dat niet echt lukt. Hormonen enzo.
Nondetering toen was ik net geborenquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb in 1993-94 Verzorging gehad op de Veluwe. Havo-VWO.
Hier ook. (Friesland)quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?
Serieus? Da's het meest belachelijke wat ik ooit gehoord hebquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:41 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Hier ook. (Friesland)
Al was de gebakken ei een tosti Hawaï.
En volgens mij ook aardappelen leren koken en over schaamhaar praten.
Meisjes kunnen je op die leeftijd ook perfect op je plek wijzen (middelbare school). Ze zijn vaak iets serieuzer, zien de gevolgen in van niet opletten en willen iets liever de les volgen. Dus dat kan dan ook weer een voordeel zijn, aangezien de leraar je beste vriend van de klas moet zijn, waarmee je in discussie kan.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:41 schreef paddy het volgende:
[..]
Dan gaat je dat ook niet lukken met jongens alleen onderling. Die hormonen blijven want je ziet vast wel een meisje in de pauze waar je dan over gaat dromen tijdens de les. Immers..hormonen.. Arme man wanneer je in de overgang zit...kan je niet werken, want er werken vrouwen...Mja, die hormonen hè.
Bij mij is het alweer 6 jaar geleden. (1ste / 2de) klas. In Overijssel op 3 km van de Duitse grens, dus niet bepaald randstad.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?
Nja, ben nog maar 2 jaar van de middelbare af, maar hoe die meisjes zich tegenwoordig kleden is ook best afleidend hoorquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:43 schreef paddy het volgende:
Jongens, ik bedoel maar. Allemaal mannen onder elkaar (volgens mij) en nog snel afgeleid
Ik weet dat over schaamhaar nog omdat ik volgens mij de enige in de klas was met baardgroei en die les over meerdere weken werd verspreid.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Serieus? Da's het meest belachelijke wat ik ooit gehoord heb
Ik bedoelde eigenlijk; Er is geen meisje wat jullie nu kan verleiden naar offtopic gedrag, en toch gaan jullie offtopic. Rest my case! En jullie zijn de hormonentijd (volgens mij) al voorbij.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:44 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nja, ben nog maar 2 jaar van de middelbare af, maar hoe die meisjes zich tegenwoordig kleden is ook best afleidend hoor
Stivoro indoctrinatie. Waarna iedereen in de pauze z'n eerste sigaretje ging opsteken omdat iedereen het toch wel interessant vond waar die man nou zo panisch over was.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:45 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Ik weet dat over schaamhaar nog omdat ik volgens mij de enige in de klas was met baardgroei en die les over meerdere weken werd verspreid.
Voor de rest was het volgens mij werkstukken maken over ziektes.
Zwarte en blanke wc's.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:23 schreef teknomist het volgende:
Nu we toch taboes gaan doorbreken... negers en blanken apart lesgeven!
Dit is gewoon slap lullen, en toch ontopic. Op internet doen meisjes zonder dat ik een foto zie me helemaal nietsquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:46 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik bedoelde eigenlijk; Er is geen meisje wat jullie nu kan verleiden naar offtopic gedrag, en toch gaan jullie offtopic. Rest my case! En jullie zijn de hormonentijd (volgens mij) al voorbij.
Les over schaamhaar, ik heb heel wat gemistquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:45 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Ik weet dat over schaamhaar nog omdat ik volgens mij de enige in de klas was met baardgroei en die les over meerdere weken werd verspreid.
Voor de rest was het volgens mij werkstukken maken over ziektes.
Gelukkig hebben meisjes dat niet.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:41 schreef paddy het volgende:
[..]
Dan gaat je dat ook niet lukken met jongens alleen onderling. Die hormonen blijven want je ziet vast wel een meisje in de pauze waar je dan over gaat dromen tijdens de les. Immers..hormonen.. Arme man wanneer je in de overgang zit...kan je niet werken, want er werken vrouwen...Mja, die hormonen hè.
Serieusquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef paddy het volgende:
Ik erger me er al aan wanneer jongens en meisjes bij een spelletjesmiddag bepaalde waterspelletjes apart moeten doen (aparte plekken) Begin er a.u.b niet aan op school.
Ik wou net zeggen. Het enige wat een groep jongens op de middelbare school in bedwang houdt is een een meisje in de klasquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:41 schreef paddy het volgende:
[..]
Dan gaat je dat ook niet lukken met jongens alleen onderling. Die hormonen blijven want je ziet vast wel een meisje in de pauze waar je dan over gaat dromen tijdens de les. Immers..hormonen.. Arme man wanneer je in de overgang zit...kan je niet werken, want er werken vrouwen...Mja, die hormonen hè.
Net zo goed hoorquote:Op maandag 15 augustus 2011 01:02 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Gelukkig hebben meisjes dat niet.
Om maar te zwijgen van sommige middeleeuws ingestelde figuren die een dergelijke apartheid zelfs bij volwassenen doorvoeren (aparte vrouwentent bij een buurtfeest, om wat te noemen).quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef paddy het volgende:
Ik erger me er al aan wanneer jongens en meisjes bij een spelletjesmiddag bepaalde waterspelletjes apart moeten doen (aparte plekken) Begin er a.u.b niet aan op school.
Klopt, maar in die tijd mochten jongetjes ook nog gewoon jongetjes zijn, en werden ze niet gelijk voor een potentiële moordenaar aangezien als ze cowboy en indiaantje speelden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:37 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd het daar op te gooien. We hebben toch ook een tijd gekend dat we best mochten pochen op de kinderen qua leren, en volgens mij zaten meisjes en jongens toen ook gewoon samen in de klas.
quote:
Drie keer raden waar het die jaren '50 reli nutcase dan ook eigenlijk om te doen is...quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef Strani het volgende:
Dan hebben we straks duizenden wel-opgeleide jongemannen die als autisten met vrouwen omgaan. Nee, dat is leuk..
Pedagogisch gezien JUIST niet. En dat laatste ja.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:56 schreef Nielsch het volgende:
Pedagogisch gezien lijkt me dit een goed experiment. Ik vind het alleen raar dat zo'n voorstel uit de Christelijke hoek moet komen. Of zijn die Christenen nu zo slim en verpakken ze hun ideeën in een mantel van pedagogiek?
Maar dan zijn er geen chicks om te hosselen kerelquote:Op maandag 15 augustus 2011 09:27 schreef Ringo het volgende:
Goed voorstel, eensch, direct mee beginnen..
En met geen woord rept over een mogelijke oorzaak. Ik denk dat een reactie op de pagina van Trouw.nl een stuk dichterbij de waarheid komt en helaas helaas voor de mannenbroeders zit daar geen reden in om gescheiden onderwijs voor man en vrouw in te voeren:quote:In opdracht van het ministerie van onderwijs is wel onderzoek gedaan door het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen naar de leerachterstand van jongens. Daaruit bleek dat jongens over het algemeen een minder gunstige schoolloopbaan hebben.
quote:Ten eerste is allang aangetoond dat de verschillen in ruimtelijk inzicht, taal en wiskunde minimaal zijn. . . Ten tweede is van belang te kijken wat er veranderd is in het onderwijs waardoor jongens nu significant minder presteren dan 20 jaar geleden. . Komen we al snel uit bij de methodiek. . Competentiegericht leren is slecht voor beide ;is aangetoond, maar extra voor jongens omdat die meer structuur nodig hebben. Ergo methodiek heeft gefaald. Gescheiden les is dus geen op oplossing.
De verklaring van Trouw vind ik wel plausibel, maar de conclusie is nogal zwak. Als jongens meer structuur nodig hebben, is aparte les waarbij in de jongensklassen meer structuur geboden wordt juist een hele goede oplossing.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:06 schreef Jarno het volgende:
Wel leuk dat er opeens allerlei specialisten rondlopen op FOK! die uiteraard zeker menen te weten dat jongens veél slechter presteren op school en dat dat uiteraaaaaard komt door de meisjes in de klas. Een beetje het effect dat iedereen in een topic over PGB budgetten opeens 10 fraudeurs kent. Van die zelfverklaarde ervaringsdeskundigen, maar goed.
Terwijl het artikel slechts zegt:
[..]
En met geen woord rept over een mogelijke oorzaak. Ik denk dat een reactie op de pagina van Trouw.nl een stuk dichterbij de waarheid komt en helaas helaas voor de mannenbroeders zit daar geen reden in om gescheiden onderwijs voor man en vrouw in te voeren:
[..]
Inderdaadquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:09 schreef Psy-freak het volgende:
Naast dat het verschil minimaal is, is het belangrijk voor jongeren om te leren omgaan met het andere geslacht. School is er voor ontwikkeling, vandaar dat we nu een tijdje gemengde klassen hebben.
*zuchtquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:10 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Inderdaad.
Chicks hosselen is een belangrijke educatieve bonus bij het middelbare onderwijs. Zonder dat is het gewoon niet hetzelfde...
Of meer structuur in het algemeen, dat het goed is voor de jongens wil niet zeggen dat het niet goed zou zijn voor de meisjes.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:08 schreef Piye het volgende:
[..]
De verklaring van Trouw vind ik wel plausibel, maar de conclusie is nogal zwak. Als jongens meer structuur nodig hebben, is aparte les waarbij in de jongensklassen meer structuur geboden wordt juist een hele goede oplossing.
Het was geen verklaring van Trouw, het was een reactie van iemand óp de site van Trouw. Maar dit terzijde.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:08 schreef Piye het volgende:
[..]
De verklaring van Trouw vind ik wel plausibel, maar de conclusie is nogal zwak. Als jongens meer structuur nodig hebben, is aparte les waarbij in de jongensklassen meer structuur geboden wordt juist een hele goede oplossing.
Ik snap je wel. Maar studieboeken zoiezoquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:11 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
*zucht
Je snapt me wel hoop ik?
*flikkert anders al z'n studieboeken weg
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It was an opportunity to honour our memories and to make room for new ones
quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:16 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Ik snap je wel. Maar studieboeken zoiezo
Nergens goed voor.Nee ok, gelukkig. Op dat laatste ga ik niet in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:19 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Nee ok, gelukkig. Op dat laatste ga ik niet in.
Als we weer gescheiden scholen gaan doen krijg je van die shit zoals vroeger dat jongens daar naar binnen sneaken de halve school sufbangen en weer weg gaan. Nu gaat het niet zo (Tenminste naar mijn ervaringquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of meer structuur in het algemeen, dat het goed is voor de jongens wil niet zeggen dat het niet goed zou zijn voor de meisjes.
Die hebben daar waarschijnlijk weinig van te lijden.
quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:25 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
geen topic kaap?
[..]
Als we weer gescheiden scholen gaan doen krijg je van die shit zoals vroeger dat jongens daar naar binnen sneaken de halve school sufbangen en weer weg gaan. Nu gaat het niet zo (Tenminste naar mijn ervaring)
Niks dwingen. Dat is juist wat er in de huidige situatie gebeurt....als je die in stand houdt, door meiden/jongens niet de kans te geven de achterstand in te halen, dan verandert er niets.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:28 schreef dotCommunism het volgende:
Ah ja, laten we meisjes van jongs af aan richtingen talen e.d. dwingen en jongens richting wiskunde. Wat kan er mis gaan!
[ afbeelding ]
Ik ben ook alternatief, en speel metalquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:31 schreef Psy-freak het volgende:
[..]Nee.
Niet? Oh, dan had ik een gouden tijd.
Ze bedoelde het sarcastischquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Niks dwingen. Dat is juist wat er in de huidige situatie gebeurt....als je die in stand houdt, door meiden/jongens niet de kans te geven de achterstand in te halen, dan verandert er niets.
Het gaat niet om gescheiden scholen, maar om gescheiden lessen bij bepaalde vakken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:25 schreef stefanhaan het volgende:
Als we weer gescheiden scholen gaan doen krijg je van die shit zoals vroeger dat jongens daar naar binnen sneaken de halve school sufbangen en weer weg gaan. Nu gaat het niet zo (Tenminste naar mijn ervaring)
Je moet ergens beginnen, zal Wim Kuiper denken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het gaat niet om gescheiden scholen, maar om gescheiden lessen bij bepaalde vakken.
Zelfs dan dat is bullshit, de gemiddelde HAVO'er kruipt gewoon door de vakken man. Ik had zelf een N&T profiel met Wiskunde D & Informatica. Ik heb bij beiden wiskunde vakken mijn boek nooit open gehaald en ik ben geslaagd met 2x8'en.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het gaat niet om gescheiden scholen, maar om gescheiden lessen bij bepaalde vakken.
Nee, het wereldvreemd maken van jongens en meisjes is beter.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Niks dwingen. Dat is juist wat er in de huidige situatie gebeurt....als je die in stand houdt, door meiden/jongens niet de kans te geven de achterstand in te halen, dan verandert er niets.
Dan had ik me toch een prachtige tijd gehadquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:36 schreef Tokamak het volgende:
En de jongens die het best presteren, mogen naar de meisjesklas. Dan gaat het hard
Jongen, zoek hulp.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:36 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Dan had ik me toch een prachtige tijd gehad
Alleen hadden er wel wat meer alto's in mijn klas gemogen dan
Ik volg je even niet meer.quote:
HAHA, grapjes, wat zeg je nouquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:37 schreef Jarno het volgende:
Je zou natuurlijk ook langdurig kunnen investeren in iets als onderwijs, leraressen en voorzieningen ipv je na jaren afbraak verbazen over tegenvallende prestaties en het feit dat je kennelijk 100-duizenden tokkies per jaar kweekt. Is maar een idee hoor.
Daarom lestijden halveren, onzinvakken afschaffen en school weer gewoon laten draaien om leren. Dan kan je lekker meisjes hosselen in je vrije tijd.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:44 schreef Joosterd het volgende:
Hoe ik moet ik dan doordeweeks meisjes hosselen.2 dagen in het Weekend + vrijdag is zo weinig.
Ik mag je welquote:Op maandag 15 augustus 2011 11:47 schreef Piye het volgende:
[..]
Daarom lestijden halveren, onzinvakken afschaffen en school weer gewoon laten draaien om leren. Dan kan je lekker meisjes hosselen in je vrije tijd.
De meeste jongens zul je bedoelen. En dat is ook precies het probleem wat ik met dit idee heb, jongens en meisjes verschillen maar individuen verschillen ook. Misschien wordt de score van een hele klas beter, maar anderzijds druk je ook iedereen weer in een keurslijf van verwachtingen gebaseerd op groepen en hun percentages, en laat je talent ongebruikt omdat bepaalde meisjes en jongens niet voldoen aan het stereotype wat je voor ze hebt bedacht.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:34 schreef Kabolter het volgende:
Je zou bij wiskunde de lessen wel minder talig kunnen maken. Waardoor dit beter aansluit bij de jongens.
Juist. Maar ja, competentie gericht leren en de 2e fase zijn de paradepaardjes van de ambtenarij en het ministerie, die gaan er echt niet zo snel uit. Zelfde geld voor het realistisch rekenen, terwijl alle 3 door deskundigen (google maar is op van der craats, waarom daan en sanne niet meer kunnen rekenen) volledig de grond zijn ingeschreven. Dus zoals gebruikelijk: optyfen met die relifundi's, terug hun grot inschoppen en de uitgang barricaderen zodat we kunnen beginnen met puin ruimen op een zinnige manier.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:06 schreef Jarno het volgende:
Wel leuk dat er opeens allerlei specialisten rondlopen op FOK! die uiteraard zeker menen te weten dat jongens veél slechter presteren op school en dat dat uiteraaaaaard komt door de meisjes in de klas. Een beetje het effect dat iedereen in een topic over PGB budgetten opeens 10 fraudeurs kent. Van die zelfverklaarde ervaringsdeskundigen, maar goed.
Terwijl het artikel slechts zegt:
[..]
En met geen woord rept over een mogelijke oorzaak. Ik denk dat een reactie op de pagina van Trouw.nl een stuk dichterbij de waarheid komt en helaas helaas voor de mannenbroeders zit daar geen reden in om gescheiden onderwijs voor man en vrouw in te voeren:
[..]
Joh ik maakte mijn toetsen extreem talig en mijn lessen ook (verplicht van de opleiding) en je merkt gewoon dat het verschil jongens/meisje echt verwaarloosbaar klein is. Heeft er geen reet mee te maken, het komt inderdaad gewoon neer op waar het individu de aanleg voor heeft.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De meeste jongens zul je bedoelen. En dat is ook precies het probleem wat ik met dit idee heb, jongens en meisjes verschillen maar individuen verschillen ook. Misschien wordt de score van een hele klas beter, maar anderzijds druk je ook iedereen weer in een keurslijf van verwachtingen gebaseerd op groepen en hun percentages, en laat je talent ongebruikt omdat bepaalde meisjes en jongens niet voldoen aan het stereotype wat je voor ze hebt bedacht.
In principe kunnen kinderen alleen maar meer leren van verschillende benaderinen van in wezen dezelfde onderwerpen en stof. Ook zullen ze moeten leren dat het andere geslacht vaak een andere benadering heeft, daar zullen ze in de toekomst ook mee moeten werken.
Ik ben er wel voor om lichamelijk oefening gescheiden te doen. Ik heb met beide ervaring en gemengd sporten in schoolverband werkt gewoon niet.
Dit dus.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:37 schreef Jarno het volgende:
Je zou natuurlijk ook langdurig kunnen investeren in iets als onderwijs, leraressen en voorzieningen ipv je na jaren afbraak verbazen over tegenvallende prestaties en het feit dat je kennelijk 100-duizenden tokkies per jaar kweekt. Is maar een idee hoor.
quote:Scholieren willen niet gescheiden worden
Scholierenorganisatie LAKS ziet weinig heil in het plan om jongens en meisjes gescheiden les te geven. "Er is al genoeg variatie", licht bestuurslid Tobias Grond het standpunt toe. Ook verandert er volgens de scholieren op het moment al genoeg in het onderwijs. Daarmee wijst het LAKS een idee van de belangenorganisatie van christelijke schoolbesturen van de hand.
Voorzitter van de Besturenraad Wim Kuiper lanceerde het idee maandag in dagblad Trouw. Zo zouden volgens hem bijvoorbeeld taallessen beter gescheiden kunnen worden gegeven. Als argument geeft hij dat onderzoek uitwijst dat er veel verschillen zijn in de ontwikkeling van hersenen bij jongens en meisjes in de puberteit.
"Het klinkt in eerste instantie niet gek, maar er zitten haken en ogen aan", vervolgt LAKS-bestuurslid Grond. "Er zijn zes onderwijsniveaus, en er zijn in de bovenbouw ook bijvoorbeeld al vier soorten wiskunde", wijst Grond op de bestaande variatie. "Bovendien moeten de veranderingen die in gang zijn gezet eerst goed lopen. Pas daarna kunnen we weer verder kijken naar meer veranderingen."
Het argument van Kuiper dat het ontmoedigend kan zijn om te zien dat anderen beter zijn, wijst hij van de hand. Zwakkere leerlingen zouden zich juist aan de betere kunnen optrekken. "Als ik degene was die steeds een onvoldoende haalde, zou ik het juist fijn vinden als er mensen zijn die het bijvoorbeeld kunnen uitleggen."
Het ministerie van Onderwijs laat weten dat een experiment waarbij rekening wordt gehouden met verschillen tussen jongens en meisjes mogelijk is. Maar, zo benadrukt de woordvoerder, van uitsluiting op basis van geslacht kan geen sprake zijn.
Minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) laat onderzoek doen naar de oorzaken dat jongens het slechter doen dan meisjes. Ook wordt bekeken hoe dat probleem kan worden aangepakt. De resultaten van beide onderzoeken worden in het voorjaar van 2012 bekend.
typische denkwijze van de politiek.... veranderen om het veranderen en als toevallig blijkt dat eventuele veranderingen goed uitpakken, gelijk die weer doorveranderen....quote:"Bovendien moeten de veranderingen die in gang zijn gezet eerst goed lopen. Pas daarna kunnen we weer verder kijken naar meer veranderingen."
Idd. Wat nou visie. We draaien gewoon aan een paar bouten en moeren en kruisen onze vingers in de hoop dat het een verbetering teweeg brengt...quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:41 schreef RM-rf het volgende:
wonderbaarlijke redenatie:
[..]
typische denkwijze van de politiek.... veranderen om het veranderen en als toevallig blijkt dat eventuele veranderingen goed uitpakken, gelijk die weer doorveranderen....
Wiskunde bestaat wel uit meer den breuken en staartdelingen hoorquote:Op maandag 15 augustus 2011 12:46 schreef Gia het volgende:
Wat rekenen betreft moeten we gewoon weer terug naar het ouderwetse tafeltjes stampen.
Er zijn echt heel veel jongeren op MBO niveau, misschien zelfs ook hoger, die de tafeltjes niet uit hun mouw kunnen schudden. Tja, en dan kun je gewoon niet goed rekenen.
Heeft niks te maken met jongens en meisjes bij elkaar. De ene is beter in rekenen, de ander beter in taal en ook dat heeft weer niks met geslacht te maken. Ken zat meiden die moeite hebben met taal en ook vreemde talen, terwijl die goed zijn in wiskunde. Onze eigen jongens zijn goed in taal, maar kunnen niet rekenen. Ook niet vreemd, want bij mij was dit, vroeger hetzelfde. En ik ken de tafeltjes wél.
Maar ook dat nieuwerwetse rekenen, staartdeling nieuwe stijl, slaat echt nergens op.
Cijferen leren ze ook al nauwelijks.
Ik ben er wel voorstander van om ook op de middelbare scholen, minimaal 2 uur per week het vak rekenen te geven. Gewoon cijferen, staartdelingen, breuken enz..... Als dát goed zit, wordt wiskunde ook inzichtelijker.
Maar denken dat je dit oplost door jongens en meisjes uit elkaar te halen, slaat nergens op.
Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:46 schreef Gia het volgende:
Wat rekenen betreft moeten we gewoon weer terug naar het ouderwetse tafeltjes stampen.
Er zijn echt heel veel jongeren op MBO niveau, misschien zelfs ook hoger, die de tafeltjes niet uit hun mouw kunnen schudden. Tja, en dan kun je gewoon niet goed rekenen.
Heeft niks te maken met jongens en meisjes bij elkaar. De ene is beter in rekenen, de ander beter in taal en ook dat heeft weer niks met geslacht te maken. Ken zat meiden die moeite hebben met taal en ook vreemde talen, terwijl die goed zijn in wiskunde. Onze eigen jongens zijn goed in taal, maar kunnen niet rekenen. Ook niet vreemd, want bij mij was dit, vroeger hetzelfde. En ik ken de tafeltjes wél.
Maar ook dat nieuwerwetse rekenen, staartdeling nieuwe stijl, slaat echt nergens op.
Cijferen leren ze ook al nauwelijks.
Ik ben er wel voorstander van om ook op de middelbare scholen, minimaal 2 uur per week het vak rekenen te geven. Gewoon cijferen, staartdelingen, breuken enz..... Als dát goed zit, wordt wiskunde ook inzichtelijker.
Maar denken dat je dit oplost door jongens en meisjes uit elkaar te halen, slaat nergens op.
I rest my case. Weer iemand die wel verstand heeft van wiskunde maar niet kan lezen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:49 schreef De_Nuance het volgende:
Wiskunde bestaat wel uit meer den breuken en staartdelingen hoor
Helemaal terugdraaien lijkt me ook niet wenselijk. Sowieso zijn er kinderen die goed kunnen omgaan met competentiegericht leren. Onze oudste heeft er baat bij. Hij weet precies waar hij staat en wat hij nog moet aanpakken. Voor onze jongste is het woord 'competenties' een moeilijk woord, laat staan dat hij op die manier vooruit komt. Die is eerder gebaat bij klassikaal les. Gewoon ouderwets uitleg krijgen en veel duidelijkheid.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:57 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.
We kunnen ook simpelweg concluderen dat veel van de vernieuwingen in het onderwijs (of het nu basisonderwijs, middelbaar onderwijs of HBO/WO is) in de laatste, zeg, 25 jaar niet de gewenste uitwerking hebben gehad. En het lijkt me niet dat het onmogelijk is die terug te draaien.
Weet je wel niet wat dat kost en hoeveel JSF's of Betuwelijnen je daarvoor hebt?!quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:08 schreef Gia het volgende:
Hoe je dit nu op kunt lossen? Misschien met beide methodes aanbieden.
Ze heeft naar mijn idee voor een groot gedeelte wel gelijk. Ondanks dat het veel te veel jaren heeft geduurd zie je nu langzaam aan weer een verschuiving terug, naar deze gedachte toe.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:57 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.
We kunnen ook simpelweg concluderen dat veel van de vernieuwingen in het onderwijs (of het nu basisonderwijs, middelbaar onderwijs of HBO/WO is) in de laatste, zeg, 25 jaar niet de gewenste uitwerking hebben gehad. En het lijkt me niet dat het onmogelijk is die terug te draaien.
Niet echt, het is juist omgekeerd. Iemand met veel wiskundig inzicht zal goed kunnen rekenenquote:Op maandag 15 augustus 2011 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
I rest my case. Weer iemand die wel verstand heeft van wiskunde maar niet kan lezen.
Ik zeg dat goed kunnen rekenen helpt om wiskunde inzichtelijker te maken.
Ik zeg nergens dat wiskunde bestaat uit breuken en staartdelingen.
Overigens is dat niet geheel een mislukking. Ik ben op die manier onderwezen en dat heeft voor mij persoonlijk redelijk zijn vruchten afgeworpen. Maar dat is het elke keer mbt het onderwijs: generalisatie werkt niet. Elke leerling heeft zijn eigen lesmethode (als je die term wilt gebruiken) nodig, iedereen zijn eigen hoeveelheid aandacht en begeleiding. Hoe pak je dat aan? Kleinere klassen gecombineerd met hoog niveau leraren die pedagogisch zeer goed zijn en leerlingen persoonlijke aandacht kunnen geven. In ieder geval dingen die lijnrecht ingaan tegen wat we de afgelopen jaren hebben gedaan in Nederland: het creeeren van leerfabrieken volgestampt met half uitgebluste leraren die we ook nog eens halve administrateurs ipv leraren hebben gemaakt... Tsja.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:34 schreef Kabolter het volgende:
Het realistisch, en talig rekenen, werpt niet zijn vruchten af. We hebben, vernieuwend als we waren, ons te veel gericht op de google-generatie.
Hoezo?quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Niet echt, het is juist omgekeerd. Iemand met veel wiskundig inzicht zal goed kunnen rekenen.
Maar ik denk dat we er in Nederland ondertussen wel over uit zijn om eindelijk eens af te stappen van het (aan)leren van tientallen oplossingsmethodes. In principe zou de leerkracht de lijnen uit moeten zetten. Dit geeft houvast. De leerkracht heeft het echter erg druk op de basisschool. Waarbij er behoefte is aan een duidelijke structuur. Dat de leerkracht al van te voren weet wat er de aankomende lessen gedaan wordt, i.p.v. dat het zelf heel veel moet uitzoeken/voorbereiden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Overigens is dat niet geheel een mislukking. Ik ben op die manier onderwezen en dat heeft voor mij persoonlijk redelijk zijn vruchten afgeworpen. Maar dat is het elke keer mbt het onderwijs: generalisatie werkt niet. Elke leerling heeft zijn eigen lesmethode (als je die term wilt gebruiken) nodig, iedereen zijn eigen hoeveelheid aandacht en begeleiding. Hoe pak je dat aan? Kleinere klassen gecombineerd met hoog niveau leraren die pedagogisch zeer goed zijn en leerlingen persoonlijke aandacht kunnen geven. In ieder geval dingen die lijnrecht ingaan tegen wat we de afgelopen jaren hebben gedaan in Nederland: het creeeren van leerfabrieken volgestampt met half uitgebluste leraren die we ook nog eens halve administrateurs ipv leraren hebben gemaakt... Tsja.
Het lijkt me een behoorlijk absurd idee om leerlingen over één kam te scheren op basis van hun geslacht. De ene 12-jarige jongen kan veel beter meekomen dan de andere 12-jarige jongen. Het is bizar om kinderen in bepaalde klassen in te delen puur op basis van hun geslacht, in plaats van hun daadwerkelijke prestaties.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:13 schreef Kingstown het volgende:
Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.
Goed dat er iemand opstaat die pragmatisch kijkt naar resultaat en niet blijft hangen in oude dogma's.
Ik weet niet met wat voor wiskundigen jij omgaat. Maar degene wie ik ken, zijn juist goed in hoofdrekenen (beter dan de betere betaleerlingen op de vwo) en kunnen ook complexere situaties aan.quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:50 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Hoezo?
Getalbegrip alleen al is een zeer goed voorbeeld van snel, makkelijk en goed omgaan met getallen. Waarbij dit vaak gebaseerd is op persoonlijke interesse en levensstijl. Veel wiskundigen kunnen niet eens zo zeer goed (hoofd)rekenen. Zij hebben naar mijn idee bij complexe situaties meer overzicht en hebben houvast in situaties waarbij de ander (die er niet zo goed in is) niet meer weet waar hij was en er (nog) moet gebeuren.
De leerlingen worden niet over één kam geschoren op basis van hun geslacht. Onderzoek laat blijkbaar zien dat gescheiden onderwijs beter werkt.quote:Op maandag 15 augustus 2011 15:43 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het lijkt me een behoorlijk absurd idee om leerlingen over één kam te scheren op basis van hun geslacht. De ene 12-jarige jongen kan veel beter meekomen dan de andere 12-jarige jongen. Het is bizar om kinderen in bepaalde klassen in te delen puur op basis van hun geslacht, in plaats van hun daadwerkelijke prestaties.
TS klaagt over de 'gelijkheidsreligie' en staat 3 seconden later te applaudiseren voor een maatregel die perfect in die categorie past. Geef leerlingen gewoon extra les en begeleiding in vakken waar ze slecht in zijn.
Integendeel. Er kan nu meer uit kinderen gehaald worden als voorheen het geval was. Het gaat om het resultaat en dat is in sommige vakken bij gemengde klassen minder, dan moet je daarmee stoppen en niet doorgaan omdat het nou eenmaal zo hoort volgens de gelijkheidsreligie.quote:Op maandag 15 augustus 2011 15:43 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
TS klaagt over de 'gelijkheidsreligie' en staat 3 seconden later te applaudiseren voor een maatregel die perfect in die categorie past. Geef leerlingen gewoon extra les en begeleiding in vakken waar ze slecht in zijn.
Ik was als jongen vrij goed in talen. Als ze mij bij de andere jongens hadden gezet, zonder meisjes erbij, was het algemene niveau wellicht omlaag gegaan en het mijne dus ook. Wat heb ik er dan aan gehad, als zijnde iemand met enige aanleg?quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:17 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Integendeel. Er kan nu meer uit kinderen gehaald worden als voorheen het geval was. Het gaat om het resultaat en dat is in sommige vakken bij gemengde klassen minder, dan moet je daarmee stoppen en niet doorgaan omdat het nou eenmaal zo hoort volgens de gelijkheidsreligie.
Ik betwijfel of je echt zo goed in talen bent. Volgens die christelijke meneer gaat het om een paar vakken. Niet direct om alle vakken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Strani het volgende:
Gisteren dacht ik nog dat het slechts ging om een of andere idioot die verder door niemand serieus genomen wordt. Vandaag zie ik dat mensen die hier wél verstand van moeten hebben, er al net zo serieus op reageren.
Dan hebben we straks dus allemaal jongens die een heel klein beetje beter zijn in wiskunde dan nu, maar slechter zijn in talen dan nu. En meisjes precies andersom.
En daarnaast dus het feit dat ze minder aan elkaar gewend raken en dus als een stel social retards richting universiteit gaan, met alle gevolgen van dien.
Als je scholen alleen ziet als onderwijsmachines, dan mag je doen wat je wilt. Maar scholen horen veel meer te zijn dan dat. Kinderen moeten het leven leren kennen op school. En daar hoort de sociale omgang met het andere geslacht ook gewoon bij.
Nee, straks is hun taal- en wiskunde niveau beter. Prima dus.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Strani het volgende:
Dan hebben we straks dus allemaal jongens die een heel klein beetje beter zijn in wiskunde dan nu, maar slechter zijn in talen dan nu. En meisjes precies andersom.
Ze kunnen nog steeds sociaal met elkaar omgaan op school.quote:Kinderen moeten het leven leren kennen op school. En daar hoort de sociale omgang met het andere geslacht ook gewoon bij.
Maar samenwerken dan op het gebied van bijvoorbeeld talen? En wat moeten mensen dan die talen gaan studeren op een hbo/wo?quote:Ze kunnen nog steeds sociaal met elkaar omgaan op school.
Voor wie? Voor de individuele leerling, of voor de score van een school?quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:49 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De leerlingen worden niet over één kam geschoren op basis van hun geslacht. Onderzoek laat blijkbaar zien dat gescheiden onderwijs beter werkt.
Dus je hangt het 'vriendjesprincipe' niet meer aan?quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:17 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Integendeel. Er kan nu meer uit kinderen gehaald worden als voorheen het geval was. Het gaat om het resultaat en dat is in sommige vakken bij gemengde klassen minder, dan moet je daarmee stoppen en niet doorgaan omdat het nou eenmaal zo hoort volgens de gelijkheidsreligie.
Als je de mediaan naar beneden gooit ja, deed vorige werkgever ook, dan lijkt het opeens veel beterquote:Op maandag 15 augustus 2011 18:41 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Nee, straks is hun taal- en wiskunde niveau beter. Prima dus.
[..]
Ze kunnen nog steeds sociaal met elkaar omgaan op school.
Meiden hebben al veel te lang moeten lijden door de achterstand van de jongens op die leeftijd.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus je hangt het 'vriendjesprincipe' niet meer aan?
Ik ben verbaasd.
Want hun cijfer is inderdaad afhankelijk van hoe de rest van de klas het doetquote:Op maandag 15 augustus 2011 19:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Meiden hebben al veel te lang moeten lijden door de achterstand van de jongens op die leeftijd.
Hoogste tijd dat ze de ruimte krijgen om zich ten volle te ontplooien. Het is niet de bedoeling dat de zwakkeren (de jongens) de sterken naar beneden trekken en dat is nu wel het geval.
Ik ben verbaast dat de meiden nog niet eerder in opstand gekomen zijn.
Sorry maar ik vind dit toch wel heel triest. Dat je zo kan denkenquote:Op maandag 15 augustus 2011 19:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Meiden hebben al veel te lang moeten lijden door de achterstand van de jongens op die leeftijd.
Hoogste tijd dat ze de ruimte krijgen om zich ten volle te ontplooien. Het is niet de bedoeling dat de zwakkeren (de jongens) de sterken naar beneden trekken en dat is nu wel het geval.
Ik ben verbaast dat de meiden nog niet eerder in opstand gekomen zijn.
Ja en morgen worden de klassen gescheiden op basis van huidskleur of kleur ogen. Omdat uit onderzoek blijkt dat de prestaties omhoog gaan als blanke kindertjes niet bij donkere kinderen in de klas zitten. Enzovoort.quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:49 schreef Mathemaat het volgende:
De leerlingen worden niet over één kam geschoren op basis van hun geslacht. Onderzoek laat blijkbaar zien dat gescheiden onderwijs beter werkt.
QFTquote:Op maandag 15 augustus 2011 19:32 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Ja en morgen worden de klassen gescheiden op basis van huidskleur of kleur ogen. Omdat uit onderzoek blijkt dat de prestaties omhoog gaan als blanke kindertjes niet bij donkere kinderen in de klas zitten. Enzovoort.
Kinderen niet scheiden, maar gewoon maatwerk leveren, daar waar nodig.
En nu het percentage wat ze goed hadden, dan kunnen we pas echt lachenquote:Op maandag 15 augustus 2011 21:41 schreef ShadyLane het volgende:
Een lerarenopleider Nederlands reageerde op de generalisatie van Kuiper, dat meisjes beter zouden zijn in taal, met het feit dat meisjes dit jaar op het eindexamen Nederlands maar 1% meer vragen goed hadden dan jongens. Nounou wat een significant verschil!
Je begint met een vreemde opmerking die nogal afleidt van de rest van je tekst. Ik heb nooit gezegd dat ik een talenwonder was maar ik kon er beter mee omgaan dan de gemiddelde klasgenoot. Ik lees graag een uitleg waarom je met die opmerking begon.quote:Op maandag 15 augustus 2011 18:12 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Ik betwijfel of je echt zo goed in talen bent. Volgens die christelijke meneer gaat het om een paar vakken. Niet direct om alle vakken.
Waarbij, die schijn wekt hij in ieder geval, er wordt gekeken naar hoe er het beste les kan worden gegeven.
Zouden ze bij de uitwerking kijken naar leerstijlen? Die zijn namelijk naar mijn idee veel te gekleurd. Qua leerstijlen zijn er volgens mij maar een paar die breed gedragen worden. Daarnaast zijn ze nog vers en is een enkeling maar in staat om een x aantal jaren overeind te blijven staan. Ik sta er niet raar van op te kijken dat dit ook zo is met de onderzoeken die hij voor dit standpunt heeft 'gekozen'. Voor je het weet kiezen we een filosofie die het niet bij het goede eind heeft. Zoals naar mijn idee bij Piaget ook is gebeurd. Daarvan heb je nog steeds vele aanhangers, ondanks dat een groot gedeelte van zijn materie is weerlegd.
quote:Laat scholen inderdaad maar eens experimenteren met aparte lessen voor jongens
Dat er een 'jongensprobleem' is, staat vast. Onderzoeken wijzen uit: jongens blijven vaker zitten dan meisjes, halen minder vaak het vwo-niveau, maken vaker hun opleiding niet af.
Net zoals dat in het verleden de meisjes hulp kregen, toen die bijvoorbeeld achterbleven in bètavakken, verdienen nu de jongens extra aandacht. Niet omdat ze zielig of anders zijn, maar gewoon omdat ook jongens het beste uit zichzelf moeten kunnen halen. Gelijke kansen komen nu eenmaal niet altijd vanzelf. Misschien zijn een paar aparte lesuren precies de oplossing, een experiment kan het uitwijzen.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-voor-jongens.dhtml
Een nieuw artikel met min of meer dezelfde mening; fijn. Maar leg eens uit waarom jij een goed presterende jongen aparte (bij)lessen wil geven in vakken waarin hij uitstekend meekomt? En leg ook eens uit wat je gaat doen met slecht presterende meisjes die ondanks gescheiden lessen niet meekomen?quote:
Leg jij maar uit waarom je jongens en meiden slechter wil laten presteren als dat ze kunnen. Dat is namelijk de consequentie van rigide vast houden aan gemengde klassen en niet open staan voor experimenten, en nee....in Nederland kan niet elk kind privé les krijgen, hoe graag we dat mss allemaal willen, maar klassikaal onderwijs is de norm.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:29 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Een nieuw artikel met min of meer dezelfde mening; fijn. Maar leg eens uit waarom jij een goed presterende jongen aparte (bij)lessen wil geven in vakken waarin hij uitstekend meekomt? En leg ook eens uit wat je gaat doen met slecht presterende meisjes die ondanks gescheiden lessen niet meekomen?
Onderwijs en geloof moeten uit elkaar worden getrokken. Lijkt me duidelijk.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:13 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.
Goed dat er iemand opstaat die pragmatisch kijkt naar resultaat en niet blijft hangen in oude dogma's.
Complete artikel:
[..]
Omdat ze het op het hbo ook zo moeten doen, sociaal doen, in groepjes werken etcquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:28 schreef ShadyLane het volgende:
Ik geloof dat ze er nog niet uit zijn waarom de jongens precies slechter zijn gaan presteren, maar velen denken dat dat met de Tweede Fase/Studiehuis te maken heeft. Sindsdien wordt er van leerlingen veel zelfstandigheid verwacht, worden werkstukken niet alleen beoordeeld op inhoudelijke kwaliteit maar voor een groot deel ook op procedure: ben je netjes naar de begeleidingsgesprekken gekomen, heb je de verschillende deelhoofdstukken op tijd ingeleverd, kon je een beetje leuk samenwerken met je groepsgenoten enz.
Een groepje jongens uit bovenbouw VWO liet mij ooit smalend een beoordelingsmodel van een werkstuk zien, waaruit bleek dat 70% van het cijfer gereserveerd was voor 'procedure' en 30% voor de kwaliteit van de inhoud. Ook zonder enig begrip van het onderwerp van het werkstuk kon je dus een voldoende halen, en ook met perfect begrip van het onderwerp was het mogelijk een onvoldoende te halen.
Meisjes doen die 'procedure'-dingen over het algemeen beter, ze nemen meer verantwoordelijkheid, zijn 'braver'. In plaats van jongens en meisjes uit elkaar te halen kun je ook gewoon eens overwegen om minder dan 70% van het werkstukcijfer te laten bepalen door hoe braaf je je gedraagt.
Of om uberhaupt minder werkstukken te laten maken. Je kunt je begrip van wiskunde prima demonstreren door gewoon een stel sommen te maken zonder er een verhaaltje omheen te hoeven breien en een logboek bij te houden over de samenwerking met je groepsgenoten. Als een leerling bij 1 vak leert informatie te googlen, een hoofdvraag en deelvragen te bedenken en een fatsoenlijke conclusie te schrijven is dat toch genoeg? Waarom moet dat bij elk vak meerdere keren?
Klopt:quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:49 schreef ShadyLane het volgende:
Laat me raden, op het hbo doen meisjes het tegenwoordig ook een stuk beter dan jongens.
Deze is ook wel aardig:quote:Dat het niet goed gaat met de jongens in het onderwijs, daar is iedereen het over eens. Sinds eind jaren tachtig van de vorige eeuw hebben meisjes hun achterstand definitief ingehaald en nu zijn de rollen omgedraaid. Jongens blijven vaker zitten, ze halen minder vaak een diploma en ze zijn ondervertegenwoordigd in het hoger onderwijs.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-aparte-lessen.dhtml
Wij mannen hebben de aandachtsspanne van een goudvis, daar moet je dus op in gaan spelen wil je tot betere resultaten komen.quote:Omdat jongens vaak meer behoefte hebben aan structuur dan meisjes, boden Australische scholen de eersten strakker georganiseerde lessen aan. Maar dat bleek niet te werken. Wel hadden jongens er baat bij als de docent 'voor mannen aansprekende voorbeelden' gebruikte ter verduidelijking van de lesstof en als er vaak pauzes werden ingelast.
Wat jij doet, heeft niks met discussiëren te maken. Je ontwijkt de vraag (lees: je geeft gewoon geen antwoord) en legt de bewijslast bij de ander. Zo lust ik er ook wel een paar.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:35 schreef Kingstown het volgende:
Leg jij maar uit waarom je jongens en meiden slechter wil laten presteren als dat ze kunnen. Dat is namelijk de consequentie van rigide vast houden aan gemengde klassen en niet open staan voor experimenten, en nee....in Nederland kan niet elk kind privé les krijgen, hoe graag we dat mss allemaal willen, maar klassikaal onderwijs is de norm.
quote:EU staat aparte les voor jongens en meisjes toe
Er is ook nog een juridische kant: mag het eigenlijk wel, gescheiden onderwijs? De discussie over aparte lessen voor jongens en meisjes ging tot nu toe vooral over de vraag of dat uit didactisch oogpunt wel of niet wenselijk is en of dit niet een stap terug in de tijd is. Maar er is ook een juridische kant.
De Algemene Wet Gelijke Behandeling is er duidelijk over: nee het mag in principe niet. Er is één uitzondering. In artikel 7 staat het zo: 'Onderscheid op grond van geslacht is alleen toegestaan, indien de eigen aard van de instelling dit eist en voor leerlingen van beide geslachten gelijkwaardige voorzieningen aanwezig zijn.'
In de praktijk betekent dit dat er op sommige scholen bijvoorbeeld apart zwemles wordt gegeven, of dat jongens en meisjes apart sporten.
Onder de huidige wetgeving zijn experimenten niet mogelijk. Om achterstanden op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt weg te werken zijn er wettelijke mogelijkheden om voor bepaalde groepen (vrouwen, gehandicapten) tijdelijk uitzonderingen te maken. Voor mannen en jongens is dat nog nergens het geval.
In opdracht van de Europese Commissie wordt momenteel onderzocht of jongens en meisjes in de diverse lidstaten wel gelijk worden behandeld binnen het onderwijs. Voor Nederland is het onderzoek uitgevoerd door Adviesbureau Europa.
Daaruit blijkt dat er wat betreft de toegang tot het onderwijs en/of het gebruik van onderwijsmodules geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen jongens en meisjes. Maar er is wel sprake van een scheefgroei. Dat is onder meer te zien aan de keuzes die worden gemaakt.
Meisjes kiezen bij het vmbo heel weinig voor het technische vakkenpakket (minder dan 2 procent), terwijl jongens niet geïnteresseerd lijken in de zorg en welzijnskant (minder dan 4 procent).
De conclusie is dat de wetgeving formeel goed wordt gevolgd, het verbod op discriminatie wordt netjes nageleefd. Maar door de keuzes die jongens en meisjes zelf maken, ontstaat desondanks een enorme scheefgroei.
Wat zegt Europese wetgeving over de mogelijkheid om jongens en meisjes anders te behandelen? De Europese Unie gaat niet over de inhoud van de lesstof, ze zou hooguit iets kunnen zeggen over de toegang tot het onderwijs.
Er is een Europese richtlijn die verbiedt om mannen en vrouwen ongelijk te behandelen in het maatschappelijk verkeer, maar onderwijs valt niet onder deze regelgeving. Discriminatie bij het onderwijs is wel verboden als het om ras of etniciteit gaat. Vandaar ook dat er regelmatig bij de Commissie Gelijke Behandeling zaken worden behandeld rond de vraag of meisjes met een hoofddoek al of niet mogen worden geweigerd door scholen.
Er is ook Europese regelgeving in de maak die gaat verbieden dat er bij de toegang tot onderwijs gediscrimineerd wordt op bijvoorbeeld homoseksualiteit of handicap, maar niet over het onderscheid tussen jongens en meisjes.
In Nederland kan dus een kleine wijziging van de Algemene Wet Gelijke Behandeling volstaan om het voorstel van de Besturenraad uit te voeren. Of dat echter wijsheid is, laat ik graag over aan onderwijsdeskundigen.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)en-meisjes-toe.dhtml
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |