Helemaal terugdraaien lijkt me ook niet wenselijk. Sowieso zijn er kinderen die goed kunnen omgaan met competentiegericht leren. Onze oudste heeft er baat bij. Hij weet precies waar hij staat en wat hij nog moet aanpakken. Voor onze jongste is het woord 'competenties' een moeilijk woord, laat staan dat hij op die manier vooruit komt. Die is eerder gebaat bij klassikaal les. Gewoon ouderwets uitleg krijgen en veel duidelijkheid.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:57 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.
We kunnen ook simpelweg concluderen dat veel van de vernieuwingen in het onderwijs (of het nu basisonderwijs, middelbaar onderwijs of HBO/WO is) in de laatste, zeg, 25 jaar niet de gewenste uitwerking hebben gehad. En het lijkt me niet dat het onmogelijk is die terug te draaien.
Weet je wel niet wat dat kost en hoeveel JSF's of Betuwelijnen je daarvoor hebt?!quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:08 schreef Gia het volgende:
Hoe je dit nu op kunt lossen? Misschien met beide methodes aanbieden.
Ze heeft naar mijn idee voor een groot gedeelte wel gelijk. Ondanks dat het veel te veel jaren heeft geduurd zie je nu langzaam aan weer een verschuiving terug, naar deze gedachte toe.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:57 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.
We kunnen ook simpelweg concluderen dat veel van de vernieuwingen in het onderwijs (of het nu basisonderwijs, middelbaar onderwijs of HBO/WO is) in de laatste, zeg, 25 jaar niet de gewenste uitwerking hebben gehad. En het lijkt me niet dat het onmogelijk is die terug te draaien.
Niet echt, het is juist omgekeerd. Iemand met veel wiskundig inzicht zal goed kunnen rekenenquote:Op maandag 15 augustus 2011 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
I rest my case. Weer iemand die wel verstand heeft van wiskunde maar niet kan lezen.
Ik zeg dat goed kunnen rekenen helpt om wiskunde inzichtelijker te maken.
Ik zeg nergens dat wiskunde bestaat uit breuken en staartdelingen.
Overigens is dat niet geheel een mislukking. Ik ben op die manier onderwezen en dat heeft voor mij persoonlijk redelijk zijn vruchten afgeworpen. Maar dat is het elke keer mbt het onderwijs: generalisatie werkt niet. Elke leerling heeft zijn eigen lesmethode (als je die term wilt gebruiken) nodig, iedereen zijn eigen hoeveelheid aandacht en begeleiding. Hoe pak je dat aan? Kleinere klassen gecombineerd met hoog niveau leraren die pedagogisch zeer goed zijn en leerlingen persoonlijke aandacht kunnen geven. In ieder geval dingen die lijnrecht ingaan tegen wat we de afgelopen jaren hebben gedaan in Nederland: het creeeren van leerfabrieken volgestampt met half uitgebluste leraren die we ook nog eens halve administrateurs ipv leraren hebben gemaakt... Tsja.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:34 schreef Kabolter het volgende:
Het realistisch, en talig rekenen, werpt niet zijn vruchten af. We hebben, vernieuwend als we waren, ons te veel gericht op de google-generatie.
Hoezo?quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Niet echt, het is juist omgekeerd. Iemand met veel wiskundig inzicht zal goed kunnen rekenen.
Maar ik denk dat we er in Nederland ondertussen wel over uit zijn om eindelijk eens af te stappen van het (aan)leren van tientallen oplossingsmethodes. In principe zou de leerkracht de lijnen uit moeten zetten. Dit geeft houvast. De leerkracht heeft het echter erg druk op de basisschool. Waarbij er behoefte is aan een duidelijke structuur. Dat de leerkracht al van te voren weet wat er de aankomende lessen gedaan wordt, i.p.v. dat het zelf heel veel moet uitzoeken/voorbereiden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Overigens is dat niet geheel een mislukking. Ik ben op die manier onderwezen en dat heeft voor mij persoonlijk redelijk zijn vruchten afgeworpen. Maar dat is het elke keer mbt het onderwijs: generalisatie werkt niet. Elke leerling heeft zijn eigen lesmethode (als je die term wilt gebruiken) nodig, iedereen zijn eigen hoeveelheid aandacht en begeleiding. Hoe pak je dat aan? Kleinere klassen gecombineerd met hoog niveau leraren die pedagogisch zeer goed zijn en leerlingen persoonlijke aandacht kunnen geven. In ieder geval dingen die lijnrecht ingaan tegen wat we de afgelopen jaren hebben gedaan in Nederland: het creeeren van leerfabrieken volgestampt met half uitgebluste leraren die we ook nog eens halve administrateurs ipv leraren hebben gemaakt... Tsja.
Het lijkt me een behoorlijk absurd idee om leerlingen over één kam te scheren op basis van hun geslacht. De ene 12-jarige jongen kan veel beter meekomen dan de andere 12-jarige jongen. Het is bizar om kinderen in bepaalde klassen in te delen puur op basis van hun geslacht, in plaats van hun daadwerkelijke prestaties.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:13 schreef Kingstown het volgende:
Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.
Goed dat er iemand opstaat die pragmatisch kijkt naar resultaat en niet blijft hangen in oude dogma's.
Ik weet niet met wat voor wiskundigen jij omgaat. Maar degene wie ik ken, zijn juist goed in hoofdrekenen (beter dan de betere betaleerlingen op de vwo) en kunnen ook complexere situaties aan.quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:50 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Hoezo?
Getalbegrip alleen al is een zeer goed voorbeeld van snel, makkelijk en goed omgaan met getallen. Waarbij dit vaak gebaseerd is op persoonlijke interesse en levensstijl. Veel wiskundigen kunnen niet eens zo zeer goed (hoofd)rekenen. Zij hebben naar mijn idee bij complexe situaties meer overzicht en hebben houvast in situaties waarbij de ander (die er niet zo goed in is) niet meer weet waar hij was en er (nog) moet gebeuren.
De leerlingen worden niet over één kam geschoren op basis van hun geslacht. Onderzoek laat blijkbaar zien dat gescheiden onderwijs beter werkt.quote:Op maandag 15 augustus 2011 15:43 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het lijkt me een behoorlijk absurd idee om leerlingen over één kam te scheren op basis van hun geslacht. De ene 12-jarige jongen kan veel beter meekomen dan de andere 12-jarige jongen. Het is bizar om kinderen in bepaalde klassen in te delen puur op basis van hun geslacht, in plaats van hun daadwerkelijke prestaties.
TS klaagt over de 'gelijkheidsreligie' en staat 3 seconden later te applaudiseren voor een maatregel die perfect in die categorie past. Geef leerlingen gewoon extra les en begeleiding in vakken waar ze slecht in zijn.
Integendeel. Er kan nu meer uit kinderen gehaald worden als voorheen het geval was. Het gaat om het resultaat en dat is in sommige vakken bij gemengde klassen minder, dan moet je daarmee stoppen en niet doorgaan omdat het nou eenmaal zo hoort volgens de gelijkheidsreligie.quote:Op maandag 15 augustus 2011 15:43 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
TS klaagt over de 'gelijkheidsreligie' en staat 3 seconden later te applaudiseren voor een maatregel die perfect in die categorie past. Geef leerlingen gewoon extra les en begeleiding in vakken waar ze slecht in zijn.
Ik was als jongen vrij goed in talen. Als ze mij bij de andere jongens hadden gezet, zonder meisjes erbij, was het algemene niveau wellicht omlaag gegaan en het mijne dus ook. Wat heb ik er dan aan gehad, als zijnde iemand met enige aanleg?quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:17 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Integendeel. Er kan nu meer uit kinderen gehaald worden als voorheen het geval was. Het gaat om het resultaat en dat is in sommige vakken bij gemengde klassen minder, dan moet je daarmee stoppen en niet doorgaan omdat het nou eenmaal zo hoort volgens de gelijkheidsreligie.
Ik betwijfel of je echt zo goed in talen bent. Volgens die christelijke meneer gaat het om een paar vakken. Niet direct om alle vakken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Strani het volgende:
Gisteren dacht ik nog dat het slechts ging om een of andere idioot die verder door niemand serieus genomen wordt. Vandaag zie ik dat mensen die hier wél verstand van moeten hebben, er al net zo serieus op reageren.
Dan hebben we straks dus allemaal jongens die een heel klein beetje beter zijn in wiskunde dan nu, maar slechter zijn in talen dan nu. En meisjes precies andersom.
En daarnaast dus het feit dat ze minder aan elkaar gewend raken en dus als een stel social retards richting universiteit gaan, met alle gevolgen van dien.
Als je scholen alleen ziet als onderwijsmachines, dan mag je doen wat je wilt. Maar scholen horen veel meer te zijn dan dat. Kinderen moeten het leven leren kennen op school. En daar hoort de sociale omgang met het andere geslacht ook gewoon bij.
Nee, straks is hun taal- en wiskunde niveau beter. Prima dus.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Strani het volgende:
Dan hebben we straks dus allemaal jongens die een heel klein beetje beter zijn in wiskunde dan nu, maar slechter zijn in talen dan nu. En meisjes precies andersom.
Ze kunnen nog steeds sociaal met elkaar omgaan op school.quote:Kinderen moeten het leven leren kennen op school. En daar hoort de sociale omgang met het andere geslacht ook gewoon bij.
Maar samenwerken dan op het gebied van bijvoorbeeld talen? En wat moeten mensen dan die talen gaan studeren op een hbo/wo?quote:Ze kunnen nog steeds sociaal met elkaar omgaan op school.
Voor wie? Voor de individuele leerling, of voor de score van een school?quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:49 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De leerlingen worden niet over één kam geschoren op basis van hun geslacht. Onderzoek laat blijkbaar zien dat gescheiden onderwijs beter werkt.
Dus je hangt het 'vriendjesprincipe' niet meer aan?quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:17 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Integendeel. Er kan nu meer uit kinderen gehaald worden als voorheen het geval was. Het gaat om het resultaat en dat is in sommige vakken bij gemengde klassen minder, dan moet je daarmee stoppen en niet doorgaan omdat het nou eenmaal zo hoort volgens de gelijkheidsreligie.
Als je de mediaan naar beneden gooit ja, deed vorige werkgever ook, dan lijkt het opeens veel beterquote:Op maandag 15 augustus 2011 18:41 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Nee, straks is hun taal- en wiskunde niveau beter. Prima dus.
[..]
Ze kunnen nog steeds sociaal met elkaar omgaan op school.
Meiden hebben al veel te lang moeten lijden door de achterstand van de jongens op die leeftijd.quote:Op maandag 15 augustus 2011 19:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus je hangt het 'vriendjesprincipe' niet meer aan?
Ik ben verbaasd.
Want hun cijfer is inderdaad afhankelijk van hoe de rest van de klas het doetquote:Op maandag 15 augustus 2011 19:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Meiden hebben al veel te lang moeten lijden door de achterstand van de jongens op die leeftijd.
Hoogste tijd dat ze de ruimte krijgen om zich ten volle te ontplooien. Het is niet de bedoeling dat de zwakkeren (de jongens) de sterken naar beneden trekken en dat is nu wel het geval.
Ik ben verbaast dat de meiden nog niet eerder in opstand gekomen zijn.
Sorry maar ik vind dit toch wel heel triest. Dat je zo kan denkenquote:Op maandag 15 augustus 2011 19:23 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Meiden hebben al veel te lang moeten lijden door de achterstand van de jongens op die leeftijd.
Hoogste tijd dat ze de ruimte krijgen om zich ten volle te ontplooien. Het is niet de bedoeling dat de zwakkeren (de jongens) de sterken naar beneden trekken en dat is nu wel het geval.
Ik ben verbaast dat de meiden nog niet eerder in opstand gekomen zijn.
Ja en morgen worden de klassen gescheiden op basis van huidskleur of kleur ogen. Omdat uit onderzoek blijkt dat de prestaties omhoog gaan als blanke kindertjes niet bij donkere kinderen in de klas zitten. Enzovoort.quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:49 schreef Mathemaat het volgende:
De leerlingen worden niet over één kam geschoren op basis van hun geslacht. Onderzoek laat blijkbaar zien dat gescheiden onderwijs beter werkt.
QFTquote:Op maandag 15 augustus 2011 19:32 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Ja en morgen worden de klassen gescheiden op basis van huidskleur of kleur ogen. Omdat uit onderzoek blijkt dat de prestaties omhoog gaan als blanke kindertjes niet bij donkere kinderen in de klas zitten. Enzovoort.
Kinderen niet scheiden, maar gewoon maatwerk leveren, daar waar nodig.
En nu het percentage wat ze goed hadden, dan kunnen we pas echt lachenquote:Op maandag 15 augustus 2011 21:41 schreef ShadyLane het volgende:
Een lerarenopleider Nederlands reageerde op de generalisatie van Kuiper, dat meisjes beter zouden zijn in taal, met het feit dat meisjes dit jaar op het eindexamen Nederlands maar 1% meer vragen goed hadden dan jongens. Nounou wat een significant verschil!
Je begint met een vreemde opmerking die nogal afleidt van de rest van je tekst. Ik heb nooit gezegd dat ik een talenwonder was maar ik kon er beter mee omgaan dan de gemiddelde klasgenoot. Ik lees graag een uitleg waarom je met die opmerking begon.quote:Op maandag 15 augustus 2011 18:12 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Ik betwijfel of je echt zo goed in talen bent. Volgens die christelijke meneer gaat het om een paar vakken. Niet direct om alle vakken.
Waarbij, die schijn wekt hij in ieder geval, er wordt gekeken naar hoe er het beste les kan worden gegeven.
Zouden ze bij de uitwerking kijken naar leerstijlen? Die zijn namelijk naar mijn idee veel te gekleurd. Qua leerstijlen zijn er volgens mij maar een paar die breed gedragen worden. Daarnaast zijn ze nog vers en is een enkeling maar in staat om een x aantal jaren overeind te blijven staan. Ik sta er niet raar van op te kijken dat dit ook zo is met de onderzoeken die hij voor dit standpunt heeft 'gekozen'. Voor je het weet kiezen we een filosofie die het niet bij het goede eind heeft. Zoals naar mijn idee bij Piaget ook is gebeurd. Daarvan heb je nog steeds vele aanhangers, ondanks dat een groot gedeelte van zijn materie is weerlegd.
quote:Laat scholen inderdaad maar eens experimenteren met aparte lessen voor jongens
Dat er een 'jongensprobleem' is, staat vast. Onderzoeken wijzen uit: jongens blijven vaker zitten dan meisjes, halen minder vaak het vwo-niveau, maken vaker hun opleiding niet af.
Net zoals dat in het verleden de meisjes hulp kregen, toen die bijvoorbeeld achterbleven in bètavakken, verdienen nu de jongens extra aandacht. Niet omdat ze zielig of anders zijn, maar gewoon omdat ook jongens het beste uit zichzelf moeten kunnen halen. Gelijke kansen komen nu eenmaal niet altijd vanzelf. Misschien zijn een paar aparte lesuren precies de oplossing, een experiment kan het uitwijzen.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)n-voor-jongens.dhtml
Een nieuw artikel met min of meer dezelfde mening; fijn. Maar leg eens uit waarom jij een goed presterende jongen aparte (bij)lessen wil geven in vakken waarin hij uitstekend meekomt? En leg ook eens uit wat je gaat doen met slecht presterende meisjes die ondanks gescheiden lessen niet meekomen?quote:
Leg jij maar uit waarom je jongens en meiden slechter wil laten presteren als dat ze kunnen. Dat is namelijk de consequentie van rigide vast houden aan gemengde klassen en niet open staan voor experimenten, en nee....in Nederland kan niet elk kind privé les krijgen, hoe graag we dat mss allemaal willen, maar klassikaal onderwijs is de norm.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:29 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Een nieuw artikel met min of meer dezelfde mening; fijn. Maar leg eens uit waarom jij een goed presterende jongen aparte (bij)lessen wil geven in vakken waarin hij uitstekend meekomt? En leg ook eens uit wat je gaat doen met slecht presterende meisjes die ondanks gescheiden lessen niet meekomen?
Onderwijs en geloof moeten uit elkaar worden getrokken. Lijkt me duidelijk.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:13 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.
Goed dat er iemand opstaat die pragmatisch kijkt naar resultaat en niet blijft hangen in oude dogma's.
Complete artikel:
[..]
Omdat ze het op het hbo ook zo moeten doen, sociaal doen, in groepjes werken etcquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:28 schreef ShadyLane het volgende:
Ik geloof dat ze er nog niet uit zijn waarom de jongens precies slechter zijn gaan presteren, maar velen denken dat dat met de Tweede Fase/Studiehuis te maken heeft. Sindsdien wordt er van leerlingen veel zelfstandigheid verwacht, worden werkstukken niet alleen beoordeeld op inhoudelijke kwaliteit maar voor een groot deel ook op procedure: ben je netjes naar de begeleidingsgesprekken gekomen, heb je de verschillende deelhoofdstukken op tijd ingeleverd, kon je een beetje leuk samenwerken met je groepsgenoten enz.
Een groepje jongens uit bovenbouw VWO liet mij ooit smalend een beoordelingsmodel van een werkstuk zien, waaruit bleek dat 70% van het cijfer gereserveerd was voor 'procedure' en 30% voor de kwaliteit van de inhoud. Ook zonder enig begrip van het onderwerp van het werkstuk kon je dus een voldoende halen, en ook met perfect begrip van het onderwerp was het mogelijk een onvoldoende te halen.
Meisjes doen die 'procedure'-dingen over het algemeen beter, ze nemen meer verantwoordelijkheid, zijn 'braver'. In plaats van jongens en meisjes uit elkaar te halen kun je ook gewoon eens overwegen om minder dan 70% van het werkstukcijfer te laten bepalen door hoe braaf je je gedraagt.
Of om uberhaupt minder werkstukken te laten maken. Je kunt je begrip van wiskunde prima demonstreren door gewoon een stel sommen te maken zonder er een verhaaltje omheen te hoeven breien en een logboek bij te houden over de samenwerking met je groepsgenoten. Als een leerling bij 1 vak leert informatie te googlen, een hoofdvraag en deelvragen te bedenken en een fatsoenlijke conclusie te schrijven is dat toch genoeg? Waarom moet dat bij elk vak meerdere keren?
Klopt:quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:49 schreef ShadyLane het volgende:
Laat me raden, op het hbo doen meisjes het tegenwoordig ook een stuk beter dan jongens.
Deze is ook wel aardig:quote:Dat het niet goed gaat met de jongens in het onderwijs, daar is iedereen het over eens. Sinds eind jaren tachtig van de vorige eeuw hebben meisjes hun achterstand definitief ingehaald en nu zijn de rollen omgedraaid. Jongens blijven vaker zitten, ze halen minder vaak een diploma en ze zijn ondervertegenwoordigd in het hoger onderwijs.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-aparte-lessen.dhtml
Wij mannen hebben de aandachtsspanne van een goudvis, daar moet je dus op in gaan spelen wil je tot betere resultaten komen.quote:Omdat jongens vaak meer behoefte hebben aan structuur dan meisjes, boden Australische scholen de eersten strakker georganiseerde lessen aan. Maar dat bleek niet te werken. Wel hadden jongens er baat bij als de docent 'voor mannen aansprekende voorbeelden' gebruikte ter verduidelijking van de lesstof en als er vaak pauzes werden ingelast.
Wat jij doet, heeft niks met discussiëren te maken. Je ontwijkt de vraag (lees: je geeft gewoon geen antwoord) en legt de bewijslast bij de ander. Zo lust ik er ook wel een paar.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 14:35 schreef Kingstown het volgende:
Leg jij maar uit waarom je jongens en meiden slechter wil laten presteren als dat ze kunnen. Dat is namelijk de consequentie van rigide vast houden aan gemengde klassen en niet open staan voor experimenten, en nee....in Nederland kan niet elk kind privé les krijgen, hoe graag we dat mss allemaal willen, maar klassikaal onderwijs is de norm.
quote:EU staat aparte les voor jongens en meisjes toe
Er is ook nog een juridische kant: mag het eigenlijk wel, gescheiden onderwijs? De discussie over aparte lessen voor jongens en meisjes ging tot nu toe vooral over de vraag of dat uit didactisch oogpunt wel of niet wenselijk is en of dit niet een stap terug in de tijd is. Maar er is ook een juridische kant.
De Algemene Wet Gelijke Behandeling is er duidelijk over: nee het mag in principe niet. Er is één uitzondering. In artikel 7 staat het zo: 'Onderscheid op grond van geslacht is alleen toegestaan, indien de eigen aard van de instelling dit eist en voor leerlingen van beide geslachten gelijkwaardige voorzieningen aanwezig zijn.'
In de praktijk betekent dit dat er op sommige scholen bijvoorbeeld apart zwemles wordt gegeven, of dat jongens en meisjes apart sporten.
Onder de huidige wetgeving zijn experimenten niet mogelijk. Om achterstanden op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt weg te werken zijn er wettelijke mogelijkheden om voor bepaalde groepen (vrouwen, gehandicapten) tijdelijk uitzonderingen te maken. Voor mannen en jongens is dat nog nergens het geval.
In opdracht van de Europese Commissie wordt momenteel onderzocht of jongens en meisjes in de diverse lidstaten wel gelijk worden behandeld binnen het onderwijs. Voor Nederland is het onderzoek uitgevoerd door Adviesbureau Europa.
Daaruit blijkt dat er wat betreft de toegang tot het onderwijs en/of het gebruik van onderwijsmodules geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen jongens en meisjes. Maar er is wel sprake van een scheefgroei. Dat is onder meer te zien aan de keuzes die worden gemaakt.
Meisjes kiezen bij het vmbo heel weinig voor het technische vakkenpakket (minder dan 2 procent), terwijl jongens niet geïnteresseerd lijken in de zorg en welzijnskant (minder dan 4 procent).
De conclusie is dat de wetgeving formeel goed wordt gevolgd, het verbod op discriminatie wordt netjes nageleefd. Maar door de keuzes die jongens en meisjes zelf maken, ontstaat desondanks een enorme scheefgroei.
Wat zegt Europese wetgeving over de mogelijkheid om jongens en meisjes anders te behandelen? De Europese Unie gaat niet over de inhoud van de lesstof, ze zou hooguit iets kunnen zeggen over de toegang tot het onderwijs.
Er is een Europese richtlijn die verbiedt om mannen en vrouwen ongelijk te behandelen in het maatschappelijk verkeer, maar onderwijs valt niet onder deze regelgeving. Discriminatie bij het onderwijs is wel verboden als het om ras of etniciteit gaat. Vandaar ook dat er regelmatig bij de Commissie Gelijke Behandeling zaken worden behandeld rond de vraag of meisjes met een hoofddoek al of niet mogen worden geweigerd door scholen.
Er is ook Europese regelgeving in de maak die gaat verbieden dat er bij de toegang tot onderwijs gediscrimineerd wordt op bijvoorbeeld homoseksualiteit of handicap, maar niet over het onderscheid tussen jongens en meisjes.
In Nederland kan dus een kleine wijziging van de Algemene Wet Gelijke Behandeling volstaan om het voorstel van de Besturenraad uit te voeren. Of dat echter wijsheid is, laat ik graag over aan onderwijsdeskundigen.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)en-meisjes-toe.dhtml
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |