Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.quote:'Geef jongens en meisjes apart les'
Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, een vereniging die de belangen van het christelijk onderwijs in Nederland behartigt, maandag in dagblad Trouw.
Volgens Kuiper is zo’n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs. "We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe,’’ zegt Kuiper. ,,Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."
'Geef jongens en meisjes apart les'
quote:Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, de vereniging van 540 christelijke schoolbesturen met 2200 scholen. Volgens Kuiper is zo'n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs.
"We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe," zegt Kuiper. "Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."
Achterstand jongens
Uit onderzoek blijkt dat er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen tussen jongens en meisjes, vooral in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar. Kuiper: "In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen."
Zo zou een taalles volgens Kuiper gescheiden kunnen worden gegeven. "Meisjes zijn meestal beter in taal. Als jongens zich in dat vak alsmaar met meisjes vergelijken, kan dat heel ontmoedigend voor ze zijn." Bij wiskunde geldt het omgekeerde, omdat het ruimtelijk inzicht bij jongens zich vaak sneller ontwikkelt dan bij meisjes. "In een gescheiden wiskundeles zou je juist op de voorsprong van jongens kunnen inspelen."
Wel leren samenwerken
Kuiper is geen voorstander van het helemaal uit elkaar halen van jongens en meisjes. "Ze moeten natuurlijk wel leren samenwerken en ze moeten zich aan elkaar kunnen optrekken. Maar we moeten er niet te spastisch over doen als er qua lesstof en aanpak verschil wordt gemaakt in geslacht."
In de Verenigde Staten en andere Angelsaksische landen wordt al onderzoek gedaan naar gescheiden lessen. Maar in Nederland weten we nog niets over hoe jongens en meisjes deze manier van lesgeven ervaren, hoe docenten er tegenover staan, of er meer rust komt in de klas en of de prestaties verbeteren.
In opdracht van het ministerie van onderwijs is wel onderzoek gedaan door het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen naar de leerachterstand van jongens. Daaruit bleek dat jongens over het algemeen een minder gunstige schoolloopbaan hebben.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)sjes-apart-les.dhtml
De fout die hij sowieso al maakt is weer kijken naar de beperkingen. Iets waar we volgens mij eindelijk langzaam vanaf stappen. Blijkt ineens dat een kind veel meer kan ls je kijkt naar de mogelijkheden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:17 schreef ShadyLane het volgende:
Als het die man werkelijk om betere prestaties van jongens te doen was zou ie pleiten voor hogere eisen op de lerarenopleidingen, strengere examennormen, meer aandacht voor kernvakken en dergelijke.
Dus deze is helemaal niet aan de orde.quote:We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten
Het is FOK!.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:15 schreef Kabolter het volgende:
De boodschap is wel duidelijk, zonder onderbouwing. Ben benieuwd of Fok! morgen het bericht nog aanvult.
(nu vast wel, denk ik)
Pauzes e.d. is dan wel samen, en daar doe je toch je sociale vaardigheden op.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is FOK!.
OT: Lijk me een erg slecht plan. De kloof tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al redelijk groot, en hiermee vergroot je dat alleen maar. Dan heb je straks een generatie mannen die geen leerachterstand hebben, maar ook geen sociale vaardigheden.
Het is juist belangrijk om die concentratie aan te leren. Richt je daar dan maar op i.p.v jongens apart te zetten van meisjes.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:29 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ik vind dat de keuze er best mag zijn voor ouders.
Talloze onderzoeken tonen aan dat puberjongens zich slechter kunnen concentreren met meisjes in de klas. Waarom dan niet daar wat aan proberen te doen. Als het zorgt voor beter opgeleide jeugd zonder je extra kosten of wat dan ook maakt dan is dat toch mooi meegenomen.
Je kunt ook gym, verzorging, handvaardigheid bv samen doen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:32 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Pauzes e.d. is dan wel samen, en daar doe je toch je sociale vaardigheden op.
Daar hebben we de kleuterschool al voor. Die geheel in het teken staat van sociaal emotionele ontwikkeling (wat ik overigens niet eens zo heel verkeerd vind, al mag er van mij nog wel wat meer aandacht gaan naar voorbereidende vaardigheden).quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is FOK!.
OT: Lijk me een erg slecht plan. De kloof tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al redelijk groot, en hiermee vergroot je dat alleen maar. Dan heb je straks een generatie mannen die geen leerachterstand hebben, maar ook geen sociale vaardigheden.
Probleem is dat dat niet echt lukt. Hormonen enzo.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:32 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is juist belangrijk om die concentratie aan te leren. Richt je daar dan maar op i.p.v jongens apart te zetten van meisjes.
Ik wist niet dat verzorging een vak isquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Je kunt ook gym, verzorging, handvaardigheid bv samen doen.
De kleuterschool duurt maar 2 jaar, en in die periode behandelen jongens en meisjes elkaar vaak nog als gelijken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Daar hebben we de kleuterschool al voor. Die geheel in het teken staat van sociaal emotionele ontwikkeling (wat ik overigens niet eens zo heel verkeerd vind, al mag er van mij nog wel wat meer aandacht gaan naar voorbereidende vaardigheden).
Krijg je zelfs op het vwoquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ik wist niet dat verzorging een vak is
Ik vind het vreemd het daar op te gooien. We hebben toch ook een tijd gekend dat we best mochten pochen op de kinderen qua leren, en volgens mij zaten meisjes en jongens toen ook gewoon samen in de klas.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:29 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ik vind dat de keuze er best mag zijn voor ouders.
Talloze onderzoeken tonen aan dat puberjongens zich slechter kunnen concentreren met meisjes in de klas. Waarom dan niet daar wat aan proberen te doen. Als het zorgt voor beter opgeleide jeugd zonder je extra kosten of wat dan ook maakt dan is dat toch mooi meegenomen.
Ik niet.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Krijg je zelfs op het vwo![]()
Eitje bakken enzo. Condooms opblazen. Stofzuigen
Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:36 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Krijg je zelfs op het vwo![]()
Eitje bakken enzo. Condooms opblazen. Stofzuigen
Ik heb in 1993-94 Verzorging gehad op de Veluwe. Havo-VWO.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?
Nondetering toen zat ik op de kleuterschoolquote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb in 1993-94 Verzorging gehad op de Veluwe. Havo-VWO.
Dan gaat je dat ook niet lukken met jongens alleen onderling. Die hormonen blijven want je ziet vast wel een meisje in de pauze waar je dan over gaat dromen tijdens de les. Immers..hormonen.. Arme man wanneer je in de overgang zit...kan je niet werken, want er werken vrouwen...Mja, die hormonen hè.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Probleem is dat dat niet echt lukt. Hormonen enzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |