abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100741581
quote:
'Geef jongens en meisjes apart les'

Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, een vereniging die de belangen van het christelijk onderwijs in Nederland behartigt, maandag in dagblad Trouw.

Volgens Kuiper is zo’n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs. "We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe,’’ zegt Kuiper. ,,Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."

'Geef jongens en meisjes apart les'
Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.
Goed dat er iemand opstaat die pragmatisch kijkt naar resultaat en niet blijft hangen in oude dogma's.

Complete artikel:
quote:
Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, de vereniging van 540 christelijke schoolbesturen met 2200 scholen. Volgens Kuiper is zo'n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs.
"We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe," zegt Kuiper. "Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."

Achterstand jongens
Uit onderzoek blijkt dat er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen tussen jongens en meisjes, vooral in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar. Kuiper: "In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen."

Zo zou een taalles volgens Kuiper gescheiden kunnen worden gegeven. "Meisjes zijn meestal beter in taal. Als jongens zich in dat vak alsmaar met meisjes vergelijken, kan dat heel ontmoedigend voor ze zijn." Bij wiskunde geldt het omgekeerde, omdat het ruimtelijk inzicht bij jongens zich vaak sneller ontwikkelt dan bij meisjes. "In een gescheiden wiskundeles zou je juist op de voorsprong van jongens kunnen inspelen."

Wel leren samenwerken
Kuiper is geen voorstander van het helemaal uit elkaar halen van jongens en meisjes. "Ze moeten natuurlijk wel leren samenwerken en ze moeten zich aan elkaar kunnen optrekken. Maar we moeten er niet te spastisch over doen als er qua lesstof en aanpak verschil wordt gemaakt in geslacht."

In de Verenigde Staten en andere Angelsaksische landen wordt al onderzoek gedaan naar gescheiden lessen. Maar in Nederland weten we nog niets over hoe jongens en meisjes deze manier van lesgeven ervaren, hoe docenten er tegenover staan, of er meer rust komt in de klas en of de prestaties verbeteren.

In opdracht van het ministerie van onderwijs is wel onderzoek gedaan door het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen naar de leerachterstand van jongens. Daaruit bleek dat jongens over het algemeen een minder gunstige schoolloopbaan hebben.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)sjes-apart-les.dhtml

[ Bericht 27% gewijzigd door Kingstown op 15-08-2011 08:52:05 ]
pi_100741693
De boodschap is wel duidelijk, zonder onderbouwing. Ben benieuwd of Fok! morgen het bericht nog aanvult.

(nu vast wel, denk ik)
pi_100741783
Als het die man werkelijk om betere prestaties van jongens te doen was zou ie pleiten voor hogere eisen op de lerarenopleidingen, strengere examennormen, meer aandacht voor kernvakken en dergelijke.
pi_100741871
Ik eis dan dat Taoïsten ook apart les krijgen.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_100741988
quote:
10s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:17 schreef ShadyLane het volgende:
Als het die man werkelijk om betere prestaties van jongens te doen was zou ie pleiten voor hogere eisen op de lerarenopleidingen, strengere examennormen, meer aandacht voor kernvakken en dergelijke.
De fout die hij sowieso al maakt is weer kijken naar de beperkingen. Iets waar we volgens mij eindelijk langzaam vanaf stappen. Blijkt ineens dat een kind veel meer kan ls je kijkt naar de mogelijkheden.

Snap ook niet precies wat de voordelen kunnen zijn. Nog realistischer onderwijs kunnen geven? (terwijl het abstract kunnen denken vaak het probleem is, vooral op rekengebied)

Of wil hij meer gezag in de klas? Iets wat misschien eindelijk eens lukt als we afstappen van het idee dat de leerkracht de beste vriend in de klas is en je hiermee altijd op zn minst mee in discussie moet kunnen gaan. Als de ouders dan ook weer meedoen krijgen we misschien over 15 jaar eindelijk weer wat minder geweld tegen ziekenbroeders.

Het enige punt waar hij wel gelijk in heeft is dat, mochten die achterstanden typerend zijn voor een geslacht (wat ik betwijfel), de hele klas een aangepast lesprogramma krijgt. Wat je nu soms ziet is dat een paar leerlingen een aangepast programma krijgen. Waardoor ze niet meedoen in de klas, geen klassikale les krijgen, nog meer weerstand krijgen tegen een vak, nog meer achterstand krijgen en niet meer herinnert willen worden aan het falen waardoor ze nog een grotere achterstand krijgen.

Maar goed, lijkt mij sterk dat elke jongen een achterstand op taal heeft en elk meisje een achterstand met rekenen.

[ Bericht 33% gewijzigd door Kabolter op 15-08-2011 00:28:36 ]
pi_100742038
Nu we toch taboes gaan doorbreken... negers en blanken apart lesgeven! :P
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:29:03 #7
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100742267
Ik vind dat de keuze er best mag zijn voor ouders.

Talloze onderzoeken tonen aan dat puberjongens zich slechter kunnen concentreren met meisjes in de klas. Waarom dan niet daar wat aan proberen te doen. Als het zorgt voor beter opgeleide jeugd zonder je extra kosten of wat dan ook maakt dan is dat toch mooi meegenomen.
pi_100742328
Het gaat helemaal niet om leeftijd in een klas. Wanneer een LL blijft zitten om welke redenen dan ook is het kind überhaupt al ouder dan de rest van de klas wanneer het ook nog eens een vroege LL is.
quote:
We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten
Dus deze is helemaal niet aan de orde.

Ik ben trouwens tegen meisjes en jongens apart. Het is juist goed dat jongens zich optrekken aan de meisjes (wanneer er überhaupt sprake is van achterstand)

Het is juist goed om te proberen de kinderen die wat langzamer op toeren komen apart aandacht te geven (volgens mij is dit al jaren aan de orde) Het is onzin om er vanuit te gaan dat alle jongens achterblijven bij meisjes. Wat doe je dan met de jongens die NIET achterblijven bij de meisjes?

Ik erger me er al aan wanneer jongens en meisjes bij een spelletjesmiddag bepaalde waterspelletjes apart moeten doen (aparte plekken) Begin er a.u.b niet aan op school.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_100742357
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:15 schreef Kabolter het volgende:
De boodschap is wel duidelijk, zonder onderbouwing. Ben benieuwd of Fok! morgen het bericht nog aanvult.

(nu vast wel, denk ik)
Het is FOK!.

OT: Lijk me een erg slecht plan. De kloof tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al redelijk groot, en hiermee vergroot je dat alleen maar. Dan heb je straks een generatie mannen die geen leerachterstand hebben, maar ook geen sociale vaardigheden.
pi_100742417
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het is FOK!.

OT: Lijk me een erg slecht plan. De kloof tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al redelijk groot, en hiermee vergroot je dat alleen maar. Dan heb je straks een generatie mannen die geen leerachterstand hebben, maar ook geen sociale vaardigheden.
Pauzes e.d. is dan wel samen, en daar doe je toch je sociale vaardigheden op.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_100742445
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:29 schreef TweeGrolsch het volgende:

Talloze onderzoeken tonen aan dat puberjongens zich slechter kunnen concentreren met meisjes in de klas. Waarom dan niet daar wat aan proberen te doen. Als het zorgt voor beter opgeleide jeugd zonder je extra kosten of wat dan ook maakt dan is dat toch mooi meegenomen.
Het is juist belangrijk om die concentratie aan te leren. Richt je daar dan maar op i.p.v jongens apart te zetten van meisjes.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:33:06 #12
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100742462
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:32 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Pauzes e.d. is dan wel samen, en daar doe je toch je sociale vaardigheden op.
Je kunt ook gym, verzorging, handvaardigheid bv samen doen.
pi_100742465
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het is FOK!.

Daar hebben we de kleuterschool al voor. Die geheel in het teken staat van sociaal emotionele ontwikkeling (wat ik overigens niet eens zo heel verkeerd vind, al mag er van mij nog wel wat meer aandacht gaan naar voorbereidende vaardigheden).
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:33:51 #14
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100742502
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:32 schreef paddy het volgende:

[..]

Het is juist belangrijk om die concentratie aan te leren. Richt je daar dan maar op i.p.v jongens apart te zetten van meisjes.
Probleem is dat dat niet echt lukt. Hormonen enzo.
pi_100742510
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Je kunt ook gym, verzorging, handvaardigheid bv samen doen.
Ik wist niet dat verzorging een vak is :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_100742520
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Daar hebben we de kleuterschool al voor. Die geheel in het teken staat van sociaal emotionele ontwikkeling (wat ik overigens niet eens zo heel verkeerd vind, al mag er van mij nog wel wat meer aandacht gaan naar voorbereidende vaardigheden).
De kleuterschool duurt maar 2 jaar, en in die periode behandelen jongens en meisjes elkaar vaak nog als gelijken.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:36:01 #17
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100742602
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik wist niet dat verzorging een vak is :')
Krijg je zelfs op het vwo :')
Eitje bakken enzo. Condooms opblazen. Stofzuigen :')
pi_100742667
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:29 schreef TweeGrolsch het volgende:

Ik vind het vreemd het daar op te gooien. We hebben toch ook een tijd gekend dat we best mochten pochen op de kinderen qua leren, en volgens mij zaten meisjes en jongens toen ook gewoon samen in de klas.
pi_100742681
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:36 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Ik niet.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:39:17 #20
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_100742766
Dan hebben we straks duizenden wel-opgeleide jongemannen die als autisten met vrouwen omgaan. Nee, dat is leuk..
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_100742773
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:36 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:39:59 #22
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_100742805
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?
Ik heb in 1993-94 Verzorging gehad op de Veluwe. Havo-VWO.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_100742830
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik heb in 1993-94 Verzorging gehad op de Veluwe. Havo-VWO.
Nondetering toen zat ik op de kleuterschool
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:41:09 #24
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_100742858
Wait what :')

Wat een mafkees.
pi_100742860
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Probleem is dat dat niet echt lukt. Hormonen enzo.
Dan gaat je dat ook niet lukken met jongens alleen onderling. Die hormonen blijven want je ziet vast wel een meisje in de pauze waar je dan over gaat dromen tijdens de les. Immers..hormonen.. Arme man wanneer je in de overgang zit...kan je niet werken, want er werken vrouwen...Mja, die hormonen hè.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')