abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100741581
quote:
'Geef jongens en meisjes apart les'

Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, een vereniging die de belangen van het christelijk onderwijs in Nederland behartigt, maandag in dagblad Trouw.

Volgens Kuiper is zo’n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs. "We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe,’’ zegt Kuiper. ,,Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."

'Geef jongens en meisjes apart les'
Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.
Goed dat er iemand opstaat die pragmatisch kijkt naar resultaat en niet blijft hangen in oude dogma's.

Complete artikel:
quote:
Scholen moeten experimenteren met gescheiden lessen voor jongens en meisjes. Die oproep doet voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, de vereniging van 540 christelijke schoolbesturen met 2200 scholen. Volgens Kuiper is zo'n scheiding een probaat middel tegen de achterstand van jongens in het onderwijs.
"We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe," zegt Kuiper. "Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen."

Achterstand jongens
Uit onderzoek blijkt dat er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen tussen jongens en meisjes, vooral in de leeftijd tussen 12 en 16 jaar. Kuiper: "In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen."

Zo zou een taalles volgens Kuiper gescheiden kunnen worden gegeven. "Meisjes zijn meestal beter in taal. Als jongens zich in dat vak alsmaar met meisjes vergelijken, kan dat heel ontmoedigend voor ze zijn." Bij wiskunde geldt het omgekeerde, omdat het ruimtelijk inzicht bij jongens zich vaak sneller ontwikkelt dan bij meisjes. "In een gescheiden wiskundeles zou je juist op de voorsprong van jongens kunnen inspelen."

Wel leren samenwerken
Kuiper is geen voorstander van het helemaal uit elkaar halen van jongens en meisjes. "Ze moeten natuurlijk wel leren samenwerken en ze moeten zich aan elkaar kunnen optrekken. Maar we moeten er niet te spastisch over doen als er qua lesstof en aanpak verschil wordt gemaakt in geslacht."

In de Verenigde Staten en andere Angelsaksische landen wordt al onderzoek gedaan naar gescheiden lessen. Maar in Nederland weten we nog niets over hoe jongens en meisjes deze manier van lesgeven ervaren, hoe docenten er tegenover staan, of er meer rust komt in de klas en of de prestaties verbeteren.

In opdracht van het ministerie van onderwijs is wel onderzoek gedaan door het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen naar de leerachterstand van jongens. Daaruit bleek dat jongens over het algemeen een minder gunstige schoolloopbaan hebben.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)sjes-apart-les.dhtml

[ Bericht 27% gewijzigd door Kingstown op 15-08-2011 08:52:05 ]
pi_100741693
De boodschap is wel duidelijk, zonder onderbouwing. Ben benieuwd of Fok! morgen het bericht nog aanvult.

(nu vast wel, denk ik)
pi_100741783
Als het die man werkelijk om betere prestaties van jongens te doen was zou ie pleiten voor hogere eisen op de lerarenopleidingen, strengere examennormen, meer aandacht voor kernvakken en dergelijke.
pi_100741871
Ik eis dan dat Taoïsten ook apart les krijgen.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_100741988
quote:
10s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:17 schreef ShadyLane het volgende:
Als het die man werkelijk om betere prestaties van jongens te doen was zou ie pleiten voor hogere eisen op de lerarenopleidingen, strengere examennormen, meer aandacht voor kernvakken en dergelijke.
De fout die hij sowieso al maakt is weer kijken naar de beperkingen. Iets waar we volgens mij eindelijk langzaam vanaf stappen. Blijkt ineens dat een kind veel meer kan ls je kijkt naar de mogelijkheden.

Snap ook niet precies wat de voordelen kunnen zijn. Nog realistischer onderwijs kunnen geven? (terwijl het abstract kunnen denken vaak het probleem is, vooral op rekengebied)

Of wil hij meer gezag in de klas? Iets wat misschien eindelijk eens lukt als we afstappen van het idee dat de leerkracht de beste vriend in de klas is en je hiermee altijd op zn minst mee in discussie moet kunnen gaan. Als de ouders dan ook weer meedoen krijgen we misschien over 15 jaar eindelijk weer wat minder geweld tegen ziekenbroeders.

Het enige punt waar hij wel gelijk in heeft is dat, mochten die achterstanden typerend zijn voor een geslacht (wat ik betwijfel), de hele klas een aangepast lesprogramma krijgt. Wat je nu soms ziet is dat een paar leerlingen een aangepast programma krijgen. Waardoor ze niet meedoen in de klas, geen klassikale les krijgen, nog meer weerstand krijgen tegen een vak, nog meer achterstand krijgen en niet meer herinnert willen worden aan het falen waardoor ze nog een grotere achterstand krijgen.

Maar goed, lijkt mij sterk dat elke jongen een achterstand op taal heeft en elk meisje een achterstand met rekenen.

[ Bericht 33% gewijzigd door Kabolter op 15-08-2011 00:28:36 ]
pi_100742038
Nu we toch taboes gaan doorbreken... negers en blanken apart lesgeven! :P
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:29:03 #7
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100742267
Ik vind dat de keuze er best mag zijn voor ouders.

Talloze onderzoeken tonen aan dat puberjongens zich slechter kunnen concentreren met meisjes in de klas. Waarom dan niet daar wat aan proberen te doen. Als het zorgt voor beter opgeleide jeugd zonder je extra kosten of wat dan ook maakt dan is dat toch mooi meegenomen.
pi_100742328
Het gaat helemaal niet om leeftijd in een klas. Wanneer een LL blijft zitten om welke redenen dan ook is het kind überhaupt al ouder dan de rest van de klas wanneer het ook nog eens een vroege LL is.
quote:
We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten
Dus deze is helemaal niet aan de orde.

Ik ben trouwens tegen meisjes en jongens apart. Het is juist goed dat jongens zich optrekken aan de meisjes (wanneer er überhaupt sprake is van achterstand)

Het is juist goed om te proberen de kinderen die wat langzamer op toeren komen apart aandacht te geven (volgens mij is dit al jaren aan de orde) Het is onzin om er vanuit te gaan dat alle jongens achterblijven bij meisjes. Wat doe je dan met de jongens die NIET achterblijven bij de meisjes?

Ik erger me er al aan wanneer jongens en meisjes bij een spelletjesmiddag bepaalde waterspelletjes apart moeten doen (aparte plekken) Begin er a.u.b niet aan op school.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_100742357
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:15 schreef Kabolter het volgende:
De boodschap is wel duidelijk, zonder onderbouwing. Ben benieuwd of Fok! morgen het bericht nog aanvult.

(nu vast wel, denk ik)
Het is FOK!.

OT: Lijk me een erg slecht plan. De kloof tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al redelijk groot, en hiermee vergroot je dat alleen maar. Dan heb je straks een generatie mannen die geen leerachterstand hebben, maar ook geen sociale vaardigheden.
pi_100742417
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het is FOK!.

OT: Lijk me een erg slecht plan. De kloof tussen jongens en meisjes is op die leeftijd al redelijk groot, en hiermee vergroot je dat alleen maar. Dan heb je straks een generatie mannen die geen leerachterstand hebben, maar ook geen sociale vaardigheden.
Pauzes e.d. is dan wel samen, en daar doe je toch je sociale vaardigheden op.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_100742445
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:29 schreef TweeGrolsch het volgende:

Talloze onderzoeken tonen aan dat puberjongens zich slechter kunnen concentreren met meisjes in de klas. Waarom dan niet daar wat aan proberen te doen. Als het zorgt voor beter opgeleide jeugd zonder je extra kosten of wat dan ook maakt dan is dat toch mooi meegenomen.
Het is juist belangrijk om die concentratie aan te leren. Richt je daar dan maar op i.p.v jongens apart te zetten van meisjes.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:33:06 #12
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100742462
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:32 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Pauzes e.d. is dan wel samen, en daar doe je toch je sociale vaardigheden op.
Je kunt ook gym, verzorging, handvaardigheid bv samen doen.
pi_100742465
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het is FOK!.

Daar hebben we de kleuterschool al voor. Die geheel in het teken staat van sociaal emotionele ontwikkeling (wat ik overigens niet eens zo heel verkeerd vind, al mag er van mij nog wel wat meer aandacht gaan naar voorbereidende vaardigheden).
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:33:51 #14
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100742502
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:32 schreef paddy het volgende:

[..]

Het is juist belangrijk om die concentratie aan te leren. Richt je daar dan maar op i.p.v jongens apart te zetten van meisjes.
Probleem is dat dat niet echt lukt. Hormonen enzo.
pi_100742510
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Je kunt ook gym, verzorging, handvaardigheid bv samen doen.
Ik wist niet dat verzorging een vak is :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_100742520
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Daar hebben we de kleuterschool al voor. Die geheel in het teken staat van sociaal emotionele ontwikkeling (wat ik overigens niet eens zo heel verkeerd vind, al mag er van mij nog wel wat meer aandacht gaan naar voorbereidende vaardigheden).
De kleuterschool duurt maar 2 jaar, en in die periode behandelen jongens en meisjes elkaar vaak nog als gelijken.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:36:01 #17
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100742602
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik wist niet dat verzorging een vak is :')
Krijg je zelfs op het vwo :')
Eitje bakken enzo. Condooms opblazen. Stofzuigen :')
pi_100742667
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:29 schreef TweeGrolsch het volgende:

Ik vind het vreemd het daar op te gooien. We hebben toch ook een tijd gekend dat we best mochten pochen op de kinderen qua leren, en volgens mij zaten meisjes en jongens toen ook gewoon samen in de klas.
pi_100742681
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:36 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Ik niet.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:39:17 #20
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_100742766
Dan hebben we straks duizenden wel-opgeleide jongemannen die als autisten met vrouwen omgaan. Nee, dat is leuk..
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_100742773
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:36 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:39:59 #22
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_100742805
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Op het VWO heb ik dat niet gehad. En ik ken ook niemand op andere scholen die dat vak gehad heeft. Of is het een soort van randstad-ding?
Ik heb in 1993-94 Verzorging gehad op de Veluwe. Havo-VWO.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_100742830
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef Strani het volgende:

[..]

Nondetering toen zat ik op de kleuterschool
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:41:09 #24
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_100742858
Wait what :')

Wat een mafkees.
pi_100742860
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:33 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Probleem is dat dat niet echt lukt. Hormonen enzo.
Dan gaat je dat ook niet lukken met jongens alleen onderling. Die hormonen blijven want je ziet vast wel een meisje in de pauze waar je dan over gaat dromen tijdens de les. Immers..hormonen.. Arme man wanneer je in de overgang zit...kan je niet werken, want er werken vrouwen...Mja, die hormonen hè.
pi_100742866
quote:

[..]

Nondetering toen was ik net geboren
pi_100742885
quote:

[..]

Hier ook. (Friesland)
Al was de gebakken ei een tosti Hawaï.
En volgens mij ook aardappelen leren koken en over schaamhaar praten.
pi_100742915
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:41 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Hier ook. (Friesland)
Al was de gebakken ei een tosti Hawaï.
En volgens mij ook aardappelen leren koken en over schaamhaar praten.
Serieus? Da's het meest belachelijke wat ik ooit gehoord heb :P
pi_100742973
Jongens, ik bedoel maar. Allemaal mannen onder elkaar (volgens mij) en nog snel afgeleid :+ Ontopic.
pi_100742996
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:41 schreef paddy het volgende:

[..]

Dan gaat je dat ook niet lukken met jongens alleen onderling. Die hormonen blijven want je ziet vast wel een meisje in de pauze waar je dan over gaat dromen tijdens de les. Immers..hormonen.. Arme man wanneer je in de overgang zit...kan je niet werken, want er werken vrouwen...Mja, die hormonen hè.
Meisjes kunnen je op die leeftijd ook perfect op je plek wijzen (middelbare school). Ze zijn vaak iets serieuzer, zien de gevolgen in van niet opletten en willen iets liever de les volgen. Dus dat kan dan ook weer een voordeel zijn, aangezien de leraar je beste vriend van de klas moet zijn, waarmee je in discussie kan.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:44:32 #31
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100743011
quote:

[..]

Bij mij is het alweer 6 jaar geleden. (1ste / 2de) klas. In Overijssel op 3 km van de Duitse grens, dus niet bepaald randstad.
pi_100743029
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:43 schreef paddy het volgende:
Jongens, ik bedoel maar. Allemaal mannen onder elkaar (volgens mij) en nog snel afgeleid :+
Nja, ben nog maar 2 jaar van de middelbare af, maar hoe die meisjes zich tegenwoordig kleden is ook best afleidend hoor :')
pi_100743062
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:42 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Serieus? Da's het meest belachelijke wat ik ooit gehoord heb :P
Ik weet dat over schaamhaar nog omdat ik volgens mij de enige in de klas was met baardgroei en die les over meerdere weken werd verspreid.

Voor de rest was het volgens mij werkstukken maken over ziektes.
pi_100743091
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:44 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nja, ben nog maar 2 jaar van de middelbare af, maar hoe die meisjes zich tegenwoordig kleden is ook best afleidend hoor :')
Ik bedoelde eigenlijk; Er is geen meisje wat jullie nu kan verleiden naar offtopic gedrag, en toch gaan jullie offtopic. Rest my case! En jullie zijn de hormonentijd (volgens mij) al voorbij.
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:47:05 #35
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100743122
quote:
13s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:45 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Ik weet dat over schaamhaar nog omdat ik volgens mij de enige in de klas was met baardgroei en die les over meerdere weken werd verspreid.

Stivoro indoctrinatie. Waarna iedereen in de pauze z'n eerste sigaretje ging opsteken omdat iedereen het toch wel interessant vond waar die man nou zo panisch over was. :')
  maandag 15 augustus 2011 @ 00:52:24 #36
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_100743343
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:23 schreef teknomist het volgende:
Nu we toch taboes gaan doorbreken... negers en blanken apart lesgeven! :P
Zwarte en blanke wc's.
Zwarte en blanke kleedkamers.
Zwarte en blanke kleding/schoenwinkels.
Zwarte en blanke kappers.

Of is het toch niet helemaal hetzelfde. :')
pi_100743462
quote:
6s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:46 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk; Er is geen meisje wat jullie nu kan verleiden naar offtopic gedrag, en toch gaan jullie offtopic. Rest my case! En jullie zijn de hormonentijd (volgens mij) al voorbij.
Dit is gewoon slap lullen, en toch ontopic. Op internet doen meisjes zonder dat ik een foto zie me helemaal niets :)
pi_100743490
quote:
13s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:45 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Les over schaamhaar, ik heb heel wat gemist :'(
  maandag 15 augustus 2011 @ 01:02:52 #39
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100743749
quote:

[..]

Gelukkig hebben meisjes dat niet.
pi_100744209
Ik vond het al zo vreselijk dat ik moest breien terwijl de jongens uit mijn klas mochten klooien met electriciteit en figuurzagen :( .
Thou shalt not worship pop idols or follow lost prophets.
  maandag 15 augustus 2011 @ 01:35:50 #41
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_100744688
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef paddy het volgende:
Ik erger me er al aan wanneer jongens en meisjes bij een spelletjesmiddag bepaalde waterspelletjes apart moeten doen (aparte plekken) Begin er a.u.b niet aan op school.
Serieus :? Ik had vroeger een gymleraar die het prima vond als de jongens en meisjes samen gingen douchen na het gymen. Betere opvoeding bestaat mijn inziens niet ^O^
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 15 augustus 2011 @ 01:45:00 #42
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_100744942
quote:

[..]

Ik wou net zeggen. Het enige wat een groep jongens op de middelbare school in bedwang houdt is een een meisje in de klas _O-

Ik heb het zelf ontelbaarkeer gezien en gemerkt. We hadden vrij weinig meisjes in de klas en als ze allemaal ziek waren was het echt een apenkooi. Zodra er weer een meisje in de klas zat gedroegen de jongens zich nog enigzins _O-
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_100746031
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 01:02 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Gelukkig hebben meisjes dat niet.
Net zo goed hoor :')
pi_100746882
Gaan we dan ook homo's van hetero's scheiden of homo's en lesbisch onderling?
  maandag 15 augustus 2011 @ 03:53:17 #45
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_100747167
Jongens en meisjes leren op een andere manier, dus daarom zou het wel goed zijn, kun je ze allebei op een andere manier benaderen. Maar ik denk dat het nog praktischer is om kinderen gewoon te testen op welke manier ze het beste leren, zodat je daar de lessen op kunt afstemmen. Er zullen namelijk altijd jongens zijn die beter op de "meisjemanier" leren en vice versa, geslacht is niet heilig tenslotte.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_100747553
Ik vind het ook niet zo'n gek voorstel hoor, rond een jaar of 14 is er over het algemeen vrij veel verschil tussen de ontwikkeling van jongens en meisjes. Jongens ontwikkelen gewoon wat trager/later. Daarnaast zit er over het algemeen inderdaad ook verschil in de manier waarop je ze moet lesgeven. Dus experimenteren met gescheiden lesgeven lijkt me niet eens zo heel raar. Hoeft niet gelijk zo te zijn dat jongens en meisjes elkaar nooit meer ontmoeten oid (al zullen de meesten elkaar ook buiten school wel opzoeken, via uitgaan en op straat hangen enzo), maar hier en daar wat experimenteren vind ik prima.
pi_100748518
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:30 schreef paddy het volgende:
Om maar te zwijgen van sommige middeleeuws ingestelde figuren die een dergelijke apartheid zelfs bij volwassenen doorvoeren (aparte vrouwentent bij een buurtfeest, om wat te noemen). :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 15 augustus 2011 @ 07:46:25 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100748600
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 00:37 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik vind het vreemd het daar op te gooien. We hebben toch ook een tijd gekend dat we best mochten pochen op de kinderen qua leren, en volgens mij zaten meisjes en jongens toen ook gewoon samen in de klas.
Klopt, maar in die tijd mochten jongetjes ook nog gewoon jongetjes zijn, en werden ze niet gelijk voor een potentiële moordenaar aangezien als ze cowboy en indiaantje speelden.

Tegenwoordig moeten ze net als meisjes lief, rustig en gehoorzaam zijn.
Als ze hun energie wel kwijt zouden kunnen, zouden ze zich wellicht ook beter kunnen concentreren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_100749224
Het complete artikel in de OP toegevoegd.
  maandag 15 augustus 2011 @ 09:16:01 #50
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100749575
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 02:32 schreef paddy het volgende:

[..]

Net zo goed hoor :')
:{ Nou dan.
  maandag 15 augustus 2011 @ 09:27:24 #51
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_100749799
Goed voorstel, eensch, direct mee beginnen. :7.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_100750023
quote:
Dan hebben we straks duizenden wel-opgeleide jongemannen die als autisten met vrouwen omgaan. Nee, dat is leuk..
Drie keer raden waar het die jaren '50 reli nutcase dan ook eigenlijk om te doen is... :'). Zo'n kloothommel als die Wim Kuiper is gewoon uit op een christelijke sharia, niets meer en minder. Jammer dat zo'n fantast nog een podium krijgt ook.

Maak je nou eens vrij, mensen... Laat je opvoeding en regelgeving nou eens niet regeren door angst, verboden en voorschriften. We kunnen straks geeneens meer poepen zonder staatsinstructie en aangereikt pleepapier als we zo doorgaan.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_100750379
Pedagogisch gezien lijkt me dit een goed experiment. Ik vind het alleen raar dat zo'n voorstel uit de Christelijke hoek moet komen. Of zijn die Christenen nu zo slim en verpakken ze hun ideeën in een mantel van pedagogiek?
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:01:28 #54
351780 Piye
King of Kush
pi_100750471
Voor de resultaten zou het wel het beste zijn, maar tegenwoordig draait school om meer dan resultaten. Het is ook belangrijk om te kunnen socialiseren op school, zeker omdat je er zo belachelijk veel tijd doorbrengt. Al met al vind ik het geen slecht idee, maar dan moeten ze ook meteen de lestijd halveren en allerlei onzinvakken als tekenen, muziek en gym schrappen.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:03:00 #55
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100750500
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:56 schreef Nielsch het volgende:
Pedagogisch gezien lijkt me dit een goed experiment. Ik vind het alleen raar dat zo'n voorstel uit de Christelijke hoek moet komen. Of zijn die Christenen nu zo slim en verpakken ze hun ideeën in een mantel van pedagogiek?
Pedagogisch gezien JUIST niet. En dat laatste ja.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:03:46 #56
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100750519
Volgens mij willen ze weer dat we terug gaan naar het stenen tijdperk.
It was an opportunity to honour our memories and to make room for new ones
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:04:16 #57
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100750537
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 09:27 schreef Ringo het volgende:
Goed voorstel, eensch, direct mee beginnen. :7.
Maar dan zijn er geen chicks om te hosselen kerel :{w
pi_100750571
Wel leuk dat er opeens allerlei specialisten rondlopen op FOK! die uiteraard zeker menen te weten dat jongens veél slechter presteren op school en dat dat uiteraaaaaard komt door de meisjes in de klas. Een beetje het effect dat iedereen in een topic over PGB budgetten opeens 10 fraudeurs kent. Van die zelfverklaarde ervaringsdeskundigen, maar goed.

Terwijl het artikel slechts zegt:

quote:
In opdracht van het ministerie van onderwijs is wel onderzoek gedaan door het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen naar de leerachterstand van jongens. Daaruit bleek dat jongens over het algemeen een minder gunstige schoolloopbaan hebben.
En met geen woord rept over een mogelijke oorzaak. Ik denk dat een reactie op de pagina van Trouw.nl een stuk dichterbij de waarheid komt en helaas helaas voor de mannenbroeders zit daar geen reden in om gescheiden onderwijs voor man en vrouw in te voeren:

quote:
Ten eerste is allang aangetoond dat de verschillen in ruimtelijk inzicht, taal en wiskunde minimaal zijn. . . Ten tweede is van belang te kijken wat er veranderd is in het onderwijs waardoor jongens nu significant minder presteren dan 20 jaar geleden. . Komen we al snel uit bij de methodiek. . Competentiegericht leren is slecht voor beide ;is aangetoond, maar extra voor jongens omdat die meer structuur nodig hebben. Ergo methodiek heeft gefaald. Gescheiden les is dus geen op oplossing.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:08:50 #59
351780 Piye
King of Kush
pi_100750630
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:06 schreef Jarno het volgende:
Wel leuk dat er opeens allerlei specialisten rondlopen op FOK! die uiteraard zeker menen te weten dat jongens veél slechter presteren op school en dat dat uiteraaaaaard komt door de meisjes in de klas. Een beetje het effect dat iedereen in een topic over PGB budgetten opeens 10 fraudeurs kent. Van die zelfverklaarde ervaringsdeskundigen, maar goed.

[..]

En met geen woord rept over een mogelijke oorzaak. Ik denk dat een reactie op de pagina van Trouw.nl een stuk dichterbij de waarheid komt en helaas helaas voor de mannenbroeders zit daar geen reden in om gescheiden onderwijs voor man en vrouw in te voeren:

[..]

De verklaring van Trouw vind ik wel plausibel, maar de conclusie is nogal zwak. Als jongens meer structuur nodig hebben, is aparte les waarbij in de jongensklassen meer structuur geboden wordt juist een hele goede oplossing.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:09:45 #60
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100750648
Naast dat het verschil minimaal is, is het belangrijk voor jongeren om te leren omgaan met het andere geslacht. School is er voor ontwikkeling, vandaar dat we nu een tijdje gemengde klassen hebben.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:10:26 #61
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100750661
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:09 schreef Psy-freak het volgende:
Naast dat het verschil minimaal is, is het belangrijk voor jongeren om te leren omgaan met het andere geslacht. School is er voor ontwikkeling, vandaar dat we nu een tijdje gemengde klassen hebben.
Inderdaad ^O^.
Chicks hosselen is een belangrijke educatieve bonus bij het middelbare onderwijs. Zonder dat is het gewoon niet hetzelfde...
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:11:02 #62
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100750676
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:10 schreef stefanhaan het volgende:

[..]

Inderdaad ^O^.
Chicks hosselen is een belangrijke educatieve bonus bij het middelbare onderwijs. Zonder dat is het gewoon niet hetzelfde...
*zucht

Je snapt me wel hoop ik?
*flikkert anders al z'n studieboeken weg
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:12:21 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_100750704
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:08 schreef Piye het volgende:

[..]

De verklaring van Trouw vind ik wel plausibel, maar de conclusie is nogal zwak. Als jongens meer structuur nodig hebben, is aparte les waarbij in de jongensklassen meer structuur geboden wordt juist een hele goede oplossing.
Of meer structuur in het algemeen, dat het goed is voor de jongens wil niet zeggen dat het niet goed zou zijn voor de meisjes.
Die hebben daar waarschijnlijk weinig van te lijden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_100750712
Niks mis mee dat scholen bv een eigen filosfie qua lesgeving kunnen ontwikkelen én aanbieden aan ouders/leerlingen zodat deze ook bewust kúnnen kiezen voor een bepaalde school.
Ook bv een zwaartepunt op een bepaald Thema-gebied in et Onderwijs.
Als bv een school zich heel expliciet richt op bv een bepaald vakgebied is de kans groot dat ze heel ook veel meer aanmeldingen krijgen op een specifiek vakgebied, en daarin kunnen ook al sexe-verschillen bestaan...

(ikzelf woon in zuid-duitsland en daar is dat heel normaal, ook het bestaan van 'meisjesscholen' of scholen met 85-90% jongens als leerlingen omdat het een school is met zwaartepunt op natuurwetenschappen is redelijk normaal)

bv een school die zich heel duidelijk richt op natuurwetenschappelijke vakken (natuur- en scheikunde en mathematica) als 'focus' zal waarschijnlijk al 'natuurlijk' meer aanmeldingen krijgen van jongens en minder van meisjes..
scholen met een nadruk op talen, vermoedelijk meer aanmeldingen van meisjes....
Het is zelfs mogelijk dat zulke scholen zelfs moeite doen méér meisjes te werven, om een ietwat beter 'sociaal evenwicht' te krijgen, maar hiervoor dan extra moeite moeten doen.

het probleem in nederland met het daar geldende schoolsysteem is echter dat het als 'not done' geld direkt al scholen een specifieke 'focus-richting' te geven..... de eerste twee/drie jaar op voortgezet onderwijs gelden sowieso als 'basis.leerjaren' waar leerlingen een vrijwel geheel gelijk lesaanbod krijgen en egen 'zwaartepunt' komt te liggen op een specifiek vakgebied....

uitzondering hierop is hooguit het middelbaar/beroepsonderwijs (in bepaalde vakgebieden merk je daar al duidelijk een 'geslachtsverschil' bij opleidingen in het MBO), maar dat lijkt niet een erg goed voorbeeld te zijn van 'succesvolheid'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_100750725
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:08 schreef Piye het volgende:

[..]

Het was geen verklaring van Trouw, het was een reactie van iemand óp de site van Trouw. Maar dit terzijde.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:16:56 #66
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100750803
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:11 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

*zucht

Je snapt me wel hoop ik?
*flikkert anders al z'n studieboeken weg
Ik snap je wel. Maar studieboeken zoiezo :')
Nergens goed voor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:19:42 #67
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100750885
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:16 schreef stefanhaan het volgende:

[..]

Ik snap je wel. Maar studieboeken zoiezo :')
Nergens goed voor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee ok, gelukkig. Op dat laatste ga ik niet in.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:25:42 #68
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100751022
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:19 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Nee ok, gelukkig. Op dat laatste ga ik niet in.
;( geen topic kaap?

quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Of meer structuur in het algemeen, dat het goed is voor de jongens wil niet zeggen dat het niet goed zou zijn voor de meisjes.
Die hebben daar waarschijnlijk weinig van te lijden.
Als we weer gescheiden scholen gaan doen krijg je van die shit zoals vroeger dat jongens daar naar binnen sneaken de halve school sufbangen en weer weg gaan. Nu gaat het niet zo (Tenminste naar mijn ervaring :') )
pi_100751088
Ah ja, laten we meisjes van jongs af aan richtingen talen e.d. dwingen en jongens richting wiskunde. Wat kan er mis gaan!

I'm just really stupid with my money, which is why I'll never have a lot of it! Problem solved, dilemma deleted!
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:31:43 #70
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100751152
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:25 schreef stefanhaan het volgende:

[..]

;( geen topic kaap?

[..]

Als we weer gescheiden scholen gaan doen krijg je van die shit zoals vroeger dat jongens daar naar binnen sneaken de halve school sufbangen en weer weg gaan. Nu gaat het niet zo (Tenminste naar mijn ervaring :') )
:') Nee.

Niet? Oh, dan had ik een gouden tijd.
pi_100751172
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:28 schreef dotCommunism het volgende:
Ah ja, laten we meisjes van jongs af aan richtingen talen e.d. dwingen en jongens richting wiskunde. Wat kan er mis gaan!

[ afbeelding ]
Niks dwingen. Dat is juist wat er in de huidige situatie gebeurt....als je die in stand houdt, door meiden/jongens niet de kans te geven de achterstand in te halen, dan verandert er niets.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:33:08 #72
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100751183
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:31 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

:') Nee.

Niet? Oh, dan had ik een gouden tijd.
Ik ben ook alternatief, en speel metal :')
Dat werkt niet mee bij van die huppelmeiden.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:33:39 #73
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100751192
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Niks dwingen. Dat is juist wat er in de huidige situatie gebeurt....als je die in stand houdt, door meiden/jongens niet de kans te geven de achterstand in te halen, dan verandert er niets.
Ze bedoelde het sarcastisch :')

Want dan krijg je shit zoals die strip illustreert
pi_100751200
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:25 schreef stefanhaan het volgende:

Het gaat niet om gescheiden scholen, maar om gescheiden lessen bij bepaalde vakken.
pi_100751225
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:33 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Het gaat niet om gescheiden scholen, maar om gescheiden lessen bij bepaalde vakken.
Je moet ergens beginnen, zal Wim Kuiper denken.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:35:42 #76
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100751244
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:33 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Zelfs dan dat is bullshit, de gemiddelde HAVO'er kruipt gewoon door de vakken man. Ik had zelf een N&T profiel met Wiskunde D & Informatica. Ik heb bij beiden wiskunde vakken mijn boek nooit open gehaald en ik ben geslaagd met 2x8'en.

Doordat er geen meiden zijn ga je je echt niet beter concentreren. Bij mijn wiskunde D zaten we ook maar met 4 dudes en ik lette nog steeds niet op.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:36:05 #77
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100751254
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Nee, het wereldvreemd maken van jongens en meisjes is beter. :')!
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:36:14 #78
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_100751258
En de jongens die het best presteren, mogen naar de meisjesklas. Dan gaat het hard :7
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:36:41 #79
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100751267
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:36 schreef Tokamak het volgende:
En de jongens die het best presteren, mogen naar de meisjesklas. Dan gaat het hard :7
Dan had ik me toch een prachtige tijd gehad _O_
Alleen hadden er wel wat meer alto's in mijn klas gemogen dan :')
pi_100751294
Je zou natuurlijk ook langdurig kunnen investeren in iets als onderwijs, leraressen en voorzieningen ipv je na jaren afbraak verbazen over tegenvallende prestaties en het feit dat je kennelijk 100-duizenden tokkies per jaar kweekt. Is maar een idee hoor.
pi_100751302
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:36 schreef stefanhaan het volgende:

[..]

Dan had ik me toch een prachtige tijd gehad _O_
Alleen hadden er wel wat meer alto's in mijn klas gemogen dan :')
Jongen, zoek hulp.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:38:45 #82
299167 stefanhaan
Bloeddorstige wasbeer
pi_100751321
quote:
3s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:37 schreef Jarno het volgende:

[..]

Jongen, zoek hulp.
Ik volg je even niet meer.
  maandag 15 augustus 2011 @ 10:41:18 #83
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100751362
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:37 schreef Jarno het volgende:
Je zou natuurlijk ook langdurig kunnen investeren in iets als onderwijs, leraressen en voorzieningen ipv je na jaren afbraak verbazen over tegenvallende prestaties en het feit dat je kennelijk 100-duizenden tokkies per jaar kweekt. Is maar een idee hoor.
HAHA, grapjes, wat zeg je nou :D

/sarcasm
pi_100752859
Je zou bij wiskunde de lessen wel minder talig kunnen maken. Waardoor dit beter aansluit bij de jongens.
pi_100753177
Tegen want ik wil niet dat mijn aanstaande zoon zonder bitches in de klas zit. Dat zou lame zijn.
Conscience do cost.
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:44:53 #86
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_100753212
Hoe ik moet ik dan doordeweeks meisjes hosselen. :( 2 dagen in het Weekend + vrijdag is zo weinig.
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:47:06 #87
351780 Piye
King of Kush
pi_100753289
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:44 schreef Joosterd het volgende:
Hoe ik moet ik dan doordeweeks meisjes hosselen. :( 2 dagen in het Weekend + vrijdag is zo weinig.
Daarom lestijden halveren, onzinvakken afschaffen en school weer gewoon laten draaien om leren. Dan kan je lekker meisjes hosselen in je vrije tijd.
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:51:30 #88
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_100753434
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:47 schreef Piye het volgende:

[..]

Daarom lestijden halveren, onzinvakken afschaffen en school weer gewoon laten draaien om leren. Dan kan je lekker meisjes hosselen in je vrije tijd.
Ik mag je wel ;)
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
pi_100753698
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:34 schreef Kabolter het volgende:
Je zou bij wiskunde de lessen wel minder talig kunnen maken. Waardoor dit beter aansluit bij de jongens.
De meeste jongens zul je bedoelen. En dat is ook precies het probleem wat ik met dit idee heb, jongens en meisjes verschillen maar individuen verschillen ook. Misschien wordt de score van een hele klas beter, maar anderzijds druk je ook iedereen weer in een keurslijf van verwachtingen gebaseerd op groepen en hun percentages, en laat je talent ongebruikt omdat bepaalde meisjes en jongens niet voldoen aan het stereotype wat je voor ze hebt bedacht.

In principe kunnen kinderen alleen maar meer leren van verschillende benaderinen van in wezen dezelfde onderwerpen en stof. Ook zullen ze moeten leren dat het andere geslacht vaak een andere benadering heeft, daar zullen ze in de toekomst ook mee moeten werken.

Ik ben er wel voor om lichamelijk oefening gescheiden te doen. Ik heb met beide ervaring en gemengd sporten in schoolverband werkt gewoon niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:01:18 #90
351780 Piye
King of Kush
pi_100753761
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:51 schreef Joosterd het volgende:

[..]

Ik mag je wel ;)
Ik ben dan ook een visionair. :9
pi_100754638
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:06 schreef Jarno het volgende:

[..]

[..]

Juist. Maar ja, competentie gericht leren en de 2e fase zijn de paradepaardjes van de ambtenarij en het ministerie, die gaan er echt niet zo snel uit. Zelfde geld voor het realistisch rekenen, terwijl alle 3 door deskundigen (google maar is op van der craats, waarom daan en sanne niet meer kunnen rekenen) volledig de grond zijn ingeschreven. Dus zoals gebruikelijk: optyfen met die relifundi's, terug hun grot inschoppen en de uitgang barricaderen zodat we kunnen beginnen met puin ruimen op een zinnige manier.

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De meeste jongens zul je bedoelen. En dat is ook precies het probleem wat ik met dit idee heb, jongens en meisjes verschillen maar individuen verschillen ook. Misschien wordt de score van een hele klas beter, maar anderzijds druk je ook iedereen weer in een keurslijf van verwachtingen gebaseerd op groepen en hun percentages, en laat je talent ongebruikt omdat bepaalde meisjes en jongens niet voldoen aan het stereotype wat je voor ze hebt bedacht.

In principe kunnen kinderen alleen maar meer leren van verschillende benaderinen van in wezen dezelfde onderwerpen en stof. Ook zullen ze moeten leren dat het andere geslacht vaak een andere benadering heeft, daar zullen ze in de toekomst ook mee moeten werken.

Ik ben er wel voor om lichamelijk oefening gescheiden te doen. Ik heb met beide ervaring en gemengd sporten in schoolverband werkt gewoon niet.
Joh ik maakte mijn toetsen extreem talig en mijn lessen ook (verplicht van de opleiding) en je merkt gewoon dat het verschil jongens/meisje echt verwaarloosbaar klein is. Heeft er geen reet mee te maken, het komt inderdaad gewoon neer op waar het individu de aanleg voor heeft.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
pi_100754747
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:37 schreef Jarno het volgende:
Dit dus.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:39:06 #93
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_100755093
LAKS vindt het geen goed idee.

quote:
Scholieren willen niet gescheiden worden
Scholierenorganisatie LAKS ziet weinig heil in het plan om jongens en meisjes gescheiden les te geven. "Er is al genoeg variatie", licht bestuurslid Tobias Grond het standpunt toe. Ook verandert er volgens de scholieren op het moment al genoeg in het onderwijs. Daarmee wijst het LAKS een idee van de belangenorganisatie van christelijke schoolbesturen van de hand.

Voorzitter van de Besturenraad Wim Kuiper lanceerde het idee maandag in dagblad Trouw. Zo zouden volgens hem bijvoorbeeld taallessen beter gescheiden kunnen worden gegeven. Als argument geeft hij dat onderzoek uitwijst dat er veel verschillen zijn in de ontwikkeling van hersenen bij jongens en meisjes in de puberteit.

"Het klinkt in eerste instantie niet gek, maar er zitten haken en ogen aan", vervolgt LAKS-bestuurslid Grond. "Er zijn zes onderwijsniveaus, en er zijn in de bovenbouw ook bijvoorbeeld al vier soorten wiskunde", wijst Grond op de bestaande variatie. "Bovendien moeten de veranderingen die in gang zijn gezet eerst goed lopen. Pas daarna kunnen we weer verder kijken naar meer veranderingen."

Het argument van Kuiper dat het ontmoedigend kan zijn om te zien dat anderen beter zijn, wijst hij van de hand. Zwakkere leerlingen zouden zich juist aan de betere kunnen optrekken. "Als ik degene was die steeds een onvoldoende haalde, zou ik het juist fijn vinden als er mensen zijn die het bijvoorbeeld kunnen uitleggen."

Het ministerie van Onderwijs laat weten dat een experiment waarbij rekening wordt gehouden met verschillen tussen jongens en meisjes mogelijk is. Maar, zo benadrukt de woordvoerder, van uitsluiting op basis van geslacht kan geen sprake zijn.

Minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) laat onderzoek doen naar de oorzaken dat jongens het slechter doen dan meisjes. Ook wordt bekeken hoe dat probleem kan worden aangepakt. De resultaten van beide onderzoeken worden in het voorjaar van 2012 bekend.
pi_100755178
wonderbaarlijke redenatie:

quote:
"Bovendien moeten de veranderingen die in gang zijn gezet eerst goed lopen. Pas daarna kunnen we weer verder kijken naar meer veranderingen."
typische denkwijze van de politiek.... veranderen om het veranderen en als toevallig blijkt dat eventuele veranderingen goed uitpakken, gelijk die weer doorveranderen....

ik blijf het an sich een interessant plan vinden dat volgens mij best toegepast moet kunnen worden, maar dan wel op scholen die daar zélf heil in zien en dat leerlingen en ouders ook bewust kunnen kiezen naar zulk een school te gaan; of niet natuurlijk: Vrije keuze.

Het idee dat bepaalde onderwijsinstellingen schijnbaar 'van bovenaf opgelegd' moeten worden en alsof een bepaalde onderwijsmethode opeens gelijk voor _alle_ scholen zou gelden is wat mij betreft juist idioot, geef scholen qua 'uitvoeren' van het onderwijs veel eigen ruimte en laat de Overheid hooguit eenduidige kwaliteitstests maken van staatsgecontroleerde examens en het publiceren van de onderwijsresultaten van scholen... zodat deze ook onderling kunnen concurreren.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_100755265
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:41 schreef RM-rf het volgende:
wonderbaarlijke redenatie:

[..]

typische denkwijze van de politiek.... veranderen om het veranderen en als toevallig blijkt dat eventuele veranderingen goed uitpakken, gelijk die weer doorveranderen....
Idd. Wat nou visie. We draaien gewoon aan een paar bouten en moeren en kruisen onze vingers in de hoop dat het een verbetering teweeg brengt...
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:46:09 #96
3542 Gia
User under construction
pi_100755338
Wat rekenen betreft moeten we gewoon weer terug naar het ouderwetse tafeltjes stampen.
Er zijn echt heel veel jongeren op MBO niveau, misschien zelfs ook hoger, die de tafeltjes niet uit hun mouw kunnen schudden. Tja, en dan kun je gewoon niet goed rekenen.

Heeft niks te maken met jongens en meisjes bij elkaar. De ene is beter in rekenen, de ander beter in taal en ook dat heeft weer niks met geslacht te maken. Ken zat meiden die moeite hebben met taal en ook vreemde talen, terwijl die goed zijn in wiskunde. Onze eigen jongens zijn goed in taal, maar kunnen niet rekenen. Ook niet vreemd, want bij mij was dit, vroeger hetzelfde. En ik ken de tafeltjes wél.

Maar ook dat nieuwerwetse rekenen, staartdeling nieuwe stijl, slaat echt nergens op.
Cijferen leren ze ook al nauwelijks.

Ik ben er wel voorstander van om ook op de middelbare scholen, minimaal 2 uur per week het vak rekenen te geven. Gewoon cijferen, staartdelingen, breuken enz..... Als dát goed zit, wordt wiskunde ook inzichtelijker.

Maar denken dat je dit oplost door jongens en meisjes uit elkaar te halen, slaat nergens op.
pi_100755409
Christenen die homoseksualiteit bevorderen, interessant.
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
pi_100755463
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:46 schreef Gia het volgende:
Wat rekenen betreft moeten we gewoon weer terug naar het ouderwetse tafeltjes stampen.
Er zijn echt heel veel jongeren op MBO niveau, misschien zelfs ook hoger, die de tafeltjes niet uit hun mouw kunnen schudden. Tja, en dan kun je gewoon niet goed rekenen.

Heeft niks te maken met jongens en meisjes bij elkaar. De ene is beter in rekenen, de ander beter in taal en ook dat heeft weer niks met geslacht te maken. Ken zat meiden die moeite hebben met taal en ook vreemde talen, terwijl die goed zijn in wiskunde. Onze eigen jongens zijn goed in taal, maar kunnen niet rekenen. Ook niet vreemd, want bij mij was dit, vroeger hetzelfde. En ik ken de tafeltjes wél.

Maar ook dat nieuwerwetse rekenen, staartdeling nieuwe stijl, slaat echt nergens op.

Ik ben er wel voorstander van om ook op de middelbare scholen, minimaal 2 uur per week het vak rekenen te geven. Gewoon cijferen, staartdelingen, breuken enz..... Als dát goed zit, wordt wiskunde ook inzichtelijker.

Maar denken dat je dit oplost door jongens en meisjes uit elkaar te halen, slaat nergens op.
Wiskunde bestaat wel uit meer den breuken en staartdelingen hoor :')

Maar goed, daar zijn ze nu al mee bezig. Hoofdrekenen wordt een eindexamen-onderdeel. Mijn broertje heeft in 1VWO geen rekenmachine mogen gebruiken dit jaar, terwijl ik dat 9 jaar geleden wel heb gedaan.
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
pi_100755801
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:46 schreef Gia het volgende:

Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.

We kunnen ook simpelweg concluderen dat veel van de vernieuwingen in het onderwijs (of het nu basisonderwijs, middelbaar onderwijs of HBO/WO is) in de laatste, zeg, 25 jaar niet de gewenste uitwerking hebben gehad. En het lijkt me niet dat het onmogelijk is die terug te draaien.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:02:23 #100
3542 Gia
User under construction
pi_100756000
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:49 schreef De_Nuance het volgende:
Wiskunde bestaat wel uit meer den breuken en staartdelingen hoor :')
I rest my case. Weer iemand die wel verstand heeft van wiskunde maar niet kan lezen.

Ik zeg dat goed kunnen rekenen helpt om wiskunde inzichtelijker te maken.
Ik zeg nergens dat wiskunde bestaat uit breuken en staartdelingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')