 
		 
			 
			
			
			Drie keer raden waar het die jaren '50 reli nutcase dan ook eigenlijk om te doen is...quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:39 schreef Strani het volgende:
Dan hebben we straks duizenden wel-opgeleide jongemannen die als autisten met vrouwen omgaan. Nee, dat is leuk..
 . Zo'n kloothommel als die Wim Kuiper is gewoon uit op een christelijke sharia, niets meer en minder. Jammer dat zo'n fantast nog een podium krijgt ook.
. Zo'n kloothommel als die Wim Kuiper is gewoon uit op een christelijke sharia, niets meer en minder. Jammer dat zo'n fantast nog een podium krijgt ook. 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Pedagogisch gezien JUIST niet. En dat laatste ja.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:56 schreef Nielsch het volgende:
Pedagogisch gezien lijkt me dit een goed experiment. Ik vind het alleen raar dat zo'n voorstel uit de Christelijke hoek moet komen. Of zijn die Christenen nu zo slim en verpakken ze hun ideeën in een mantel van pedagogiek?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Maar dan zijn er geen chicks om te hosselen kerelquote:Op maandag 15 augustus 2011 09:27 schreef Ringo het volgende:
Goed voorstel, eensch, direct mee beginnen..
 
											 
			 
			
			
			En met geen woord rept over een mogelijke oorzaak. Ik denk dat een reactie op de pagina van Trouw.nl een stuk dichterbij de waarheid komt en helaas helaas voor de mannenbroeders zit daar geen reden in om gescheiden onderwijs voor man en vrouw in te voeren:quote:In opdracht van het ministerie van onderwijs is wel onderzoek gedaan door het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen naar de leerachterstand van jongens. Daaruit bleek dat jongens over het algemeen een minder gunstige schoolloopbaan hebben.
quote:Ten eerste is allang aangetoond dat de verschillen in ruimtelijk inzicht, taal en wiskunde minimaal zijn. . . Ten tweede is van belang te kijken wat er veranderd is in het onderwijs waardoor jongens nu significant minder presteren dan 20 jaar geleden. . Komen we al snel uit bij de methodiek. . Competentiegericht leren is slecht voor beide ;is aangetoond, maar extra voor jongens omdat die meer structuur nodig hebben. Ergo methodiek heeft gefaald. Gescheiden les is dus geen op oplossing.
 
			 
			
			
			De verklaring van Trouw vind ik wel plausibel, maar de conclusie is nogal zwak. Als jongens meer structuur nodig hebben, is aparte les waarbij in de jongensklassen meer structuur geboden wordt juist een hele goede oplossing.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:06 schreef Jarno het volgende:
Wel leuk dat er opeens allerlei specialisten rondlopen op FOK! die uiteraard zeker menen te weten dat jongens veél slechter presteren op school en dat dat uiteraaaaaard komt door de meisjes in de klas. Een beetje het effect dat iedereen in een topic over PGB budgetten opeens 10 fraudeurs kent. Van die zelfverklaarde ervaringsdeskundigen, maar goed.
Terwijl het artikel slechts zegt:
[..]
En met geen woord rept over een mogelijke oorzaak. Ik denk dat een reactie op de pagina van Trouw.nl een stuk dichterbij de waarheid komt en helaas helaas voor de mannenbroeders zit daar geen reden in om gescheiden onderwijs voor man en vrouw in te voeren:
[..]
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Inderdaadquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:09 schreef Psy-freak het volgende:
Naast dat het verschil minimaal is, is het belangrijk voor jongeren om te leren omgaan met het andere geslacht. School is er voor ontwikkeling, vandaar dat we nu een tijdje gemengde klassen hebben.
 .
. 
			 
			
			
			*zuchtquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:10 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Inderdaad.
Chicks hosselen is een belangrijke educatieve bonus bij het middelbare onderwijs. Zonder dat is het gewoon niet hetzelfde...
 
			 
			
			
			Of meer structuur in het algemeen, dat het goed is voor de jongens wil niet zeggen dat het niet goed zou zijn voor de meisjes.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:08 schreef Piye het volgende:
[..]
De verklaring van Trouw vind ik wel plausibel, maar de conclusie is nogal zwak. Als jongens meer structuur nodig hebben, is aparte les waarbij in de jongensklassen meer structuur geboden wordt juist een hele goede oplossing.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het was geen verklaring van Trouw, het was een reactie van iemand óp de site van Trouw. Maar dit terzijde.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:08 schreef Piye het volgende:
[..]
De verklaring van Trouw vind ik wel plausibel, maar de conclusie is nogal zwak. Als jongens meer structuur nodig hebben, is aparte les waarbij in de jongensklassen meer structuur geboden wordt juist een hele goede oplossing.
 
			 
			
			
			Ik snap je wel. Maar studieboeken zoiezoquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:11 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
*zucht
Je snapt me wel hoop ik?
*flikkert anders al z'n studieboeken weg

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It was an opportunity to honour our memories and to make room for new ones
 
			 
			
			
			quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:16 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Ik snap je wel. Maar studieboeken zoiezo
Nergens goed voor.Nee ok, gelukkig. Op dat laatste ga ik niet in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
 
			 
			
			
			quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:19 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Nee ok, gelukkig. Op dat laatste ga ik niet in.
 geen topic kaap?
  geen topic kaap?Als we weer gescheiden scholen gaan doen krijg je van die shit zoals vroeger dat jongens daar naar binnen sneaken de halve school sufbangen en weer weg gaan. Nu gaat het niet zo (Tenminste naar mijn ervaringquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of meer structuur in het algemeen, dat het goed is voor de jongens wil niet zeggen dat het niet goed zou zijn voor de meisjes.
Die hebben daar waarschijnlijk weinig van te lijden.
 )
 )
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:25 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
geen topic kaap?
[..]
Als we weer gescheiden scholen gaan doen krijg je van die shit zoals vroeger dat jongens daar naar binnen sneaken de halve school sufbangen en weer weg gaan. Nu gaat het niet zo (Tenminste naar mijn ervaring)
 Nee.
 Nee. 
			 
			
			
			Niks dwingen. Dat is juist wat er in de huidige situatie gebeurt....als je die in stand houdt, door meiden/jongens niet de kans te geven de achterstand in te halen, dan verandert er niets.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:28 schreef dotCommunism het volgende:
Ah ja, laten we meisjes van jongs af aan richtingen talen e.d. dwingen en jongens richting wiskunde. Wat kan er mis gaan!
[ afbeelding ]
 
			 
			
			
			Ik ben ook alternatief, en speel metalquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:31 schreef Psy-freak het volgende:
[..]Nee.
Niet? Oh, dan had ik een gouden tijd.

 
			 
			
			
			Ze bedoelde het sarcastischquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Niks dwingen. Dat is juist wat er in de huidige situatie gebeurt....als je die in stand houdt, door meiden/jongens niet de kans te geven de achterstand in te halen, dan verandert er niets.

 
			 
			
			
			Het gaat niet om gescheiden scholen, maar om gescheiden lessen bij bepaalde vakken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:25 schreef stefanhaan het volgende:
Als we weer gescheiden scholen gaan doen krijg je van die shit zoals vroeger dat jongens daar naar binnen sneaken de halve school sufbangen en weer weg gaan. Nu gaat het niet zo (Tenminste naar mijn ervaring)
 
			 
			
			
			Je moet ergens beginnen, zal Wim Kuiper denken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het gaat niet om gescheiden scholen, maar om gescheiden lessen bij bepaalde vakken.
 
			 
			
			
			Zelfs dan dat is bullshit, de gemiddelde HAVO'er kruipt gewoon door de vakken man. Ik had zelf een N&T profiel met Wiskunde D & Informatica. Ik heb bij beiden wiskunde vakken mijn boek nooit open gehaald en ik ben geslaagd met 2x8'en.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:33 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het gaat niet om gescheiden scholen, maar om gescheiden lessen bij bepaalde vakken.
 
			 
			
			
			Nee, het wereldvreemd maken van jongens en meisjes is beter.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Niks dwingen. Dat is juist wat er in de huidige situatie gebeurt....als je die in stand houdt, door meiden/jongens niet de kans te geven de achterstand in te halen, dan verandert er niets.
 !
!
											 
			 
			
			
			Dan had ik me toch een prachtige tijd gehadquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:36 schreef Tokamak het volgende:
En de jongens die het best presteren, mogen naar de meisjesklas. Dan gaat het hard

 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Jongen, zoek hulp.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:36 schreef stefanhaan het volgende:
[..]
Dan had ik me toch een prachtige tijd gehad
Alleen hadden er wel wat meer alto's in mijn klas gemogen dan
 
			 
			
			
			Ik volg je even niet meer.quote:
 
			 
			
			
			HAHA, grapjes, wat zeg je nouquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:37 schreef Jarno het volgende:
Je zou natuurlijk ook langdurig kunnen investeren in iets als onderwijs, leraressen en voorzieningen ipv je na jaren afbraak verbazen over tegenvallende prestaties en het feit dat je kennelijk 100-duizenden tokkies per jaar kweekt. Is maar een idee hoor.

 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 2 dagen in het Weekend + vrijdag is zo weinig.
 2 dagen in het Weekend + vrijdag is zo weinig.
											 
			 
			
			
			Daarom lestijden halveren, onzinvakken afschaffen en school weer gewoon laten draaien om leren. Dan kan je lekker meisjes hosselen in je vrije tijd.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:44 schreef Joosterd het volgende:
Hoe ik moet ik dan doordeweeks meisjes hosselen.2 dagen in het Weekend + vrijdag is zo weinig.
 
			 
			
			
			Ik mag je welquote:Op maandag 15 augustus 2011 11:47 schreef Piye het volgende:
[..]
Daarom lestijden halveren, onzinvakken afschaffen en school weer gewoon laten draaien om leren. Dan kan je lekker meisjes hosselen in je vrije tijd.
 
											 
			 
			
			
			De meeste jongens zul je bedoelen. En dat is ook precies het probleem wat ik met dit idee heb, jongens en meisjes verschillen maar individuen verschillen ook. Misschien wordt de score van een hele klas beter, maar anderzijds druk je ook iedereen weer in een keurslijf van verwachtingen gebaseerd op groepen en hun percentages, en laat je talent ongebruikt omdat bepaalde meisjes en jongens niet voldoen aan het stereotype wat je voor ze hebt bedacht.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:34 schreef Kabolter het volgende:
Je zou bij wiskunde de lessen wel minder talig kunnen maken. Waardoor dit beter aansluit bij de jongens.
 
			 
			
			
			Juist. Maar ja, competentie gericht leren en de 2e fase zijn de paradepaardjes van de ambtenarij en het ministerie, die gaan er echt niet zo snel uit. Zelfde geld voor het realistisch rekenen, terwijl alle 3 door deskundigen (google maar is op van der craats, waarom daan en sanne niet meer kunnen rekenen) volledig de grond zijn ingeschreven. Dus zoals gebruikelijk: optyfen met die relifundi's, terug hun grot inschoppen en de uitgang barricaderen zodat we kunnen beginnen met puin ruimen op een zinnige manier.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:06 schreef Jarno het volgende:
Wel leuk dat er opeens allerlei specialisten rondlopen op FOK! die uiteraard zeker menen te weten dat jongens veél slechter presteren op school en dat dat uiteraaaaaard komt door de meisjes in de klas. Een beetje het effect dat iedereen in een topic over PGB budgetten opeens 10 fraudeurs kent. Van die zelfverklaarde ervaringsdeskundigen, maar goed.
Terwijl het artikel slechts zegt:
[..]
En met geen woord rept over een mogelijke oorzaak. Ik denk dat een reactie op de pagina van Trouw.nl een stuk dichterbij de waarheid komt en helaas helaas voor de mannenbroeders zit daar geen reden in om gescheiden onderwijs voor man en vrouw in te voeren:
[..]
Joh ik maakte mijn toetsen extreem talig en mijn lessen ook (verplicht van de opleiding) en je merkt gewoon dat het verschil jongens/meisje echt verwaarloosbaar klein is. Heeft er geen reet mee te maken, het komt inderdaad gewoon neer op waar het individu de aanleg voor heeft.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De meeste jongens zul je bedoelen. En dat is ook precies het probleem wat ik met dit idee heb, jongens en meisjes verschillen maar individuen verschillen ook. Misschien wordt de score van een hele klas beter, maar anderzijds druk je ook iedereen weer in een keurslijf van verwachtingen gebaseerd op groepen en hun percentages, en laat je talent ongebruikt omdat bepaalde meisjes en jongens niet voldoen aan het stereotype wat je voor ze hebt bedacht.
In principe kunnen kinderen alleen maar meer leren van verschillende benaderinen van in wezen dezelfde onderwerpen en stof. Ook zullen ze moeten leren dat het andere geslacht vaak een andere benadering heeft, daar zullen ze in de toekomst ook mee moeten werken.
Ik ben er wel voor om lichamelijk oefening gescheiden te doen. Ik heb met beide ervaring en gemengd sporten in schoolverband werkt gewoon niet.
 
			 
			
			
			Dit dus.quote:Op maandag 15 augustus 2011 10:37 schreef Jarno het volgende:
Je zou natuurlijk ook langdurig kunnen investeren in iets als onderwijs, leraressen en voorzieningen ipv je na jaren afbraak verbazen over tegenvallende prestaties en het feit dat je kennelijk 100-duizenden tokkies per jaar kweekt. Is maar een idee hoor.
 
			 
			
			
			quote:Scholieren willen niet gescheiden worden
Scholierenorganisatie LAKS ziet weinig heil in het plan om jongens en meisjes gescheiden les te geven. "Er is al genoeg variatie", licht bestuurslid Tobias Grond het standpunt toe. Ook verandert er volgens de scholieren op het moment al genoeg in het onderwijs. Daarmee wijst het LAKS een idee van de belangenorganisatie van christelijke schoolbesturen van de hand.
Voorzitter van de Besturenraad Wim Kuiper lanceerde het idee maandag in dagblad Trouw. Zo zouden volgens hem bijvoorbeeld taallessen beter gescheiden kunnen worden gegeven. Als argument geeft hij dat onderzoek uitwijst dat er veel verschillen zijn in de ontwikkeling van hersenen bij jongens en meisjes in de puberteit.
"Het klinkt in eerste instantie niet gek, maar er zitten haken en ogen aan", vervolgt LAKS-bestuurslid Grond. "Er zijn zes onderwijsniveaus, en er zijn in de bovenbouw ook bijvoorbeeld al vier soorten wiskunde", wijst Grond op de bestaande variatie. "Bovendien moeten de veranderingen die in gang zijn gezet eerst goed lopen. Pas daarna kunnen we weer verder kijken naar meer veranderingen."
Het argument van Kuiper dat het ontmoedigend kan zijn om te zien dat anderen beter zijn, wijst hij van de hand. Zwakkere leerlingen zouden zich juist aan de betere kunnen optrekken. "Als ik degene was die steeds een onvoldoende haalde, zou ik het juist fijn vinden als er mensen zijn die het bijvoorbeeld kunnen uitleggen."
Het ministerie van Onderwijs laat weten dat een experiment waarbij rekening wordt gehouden met verschillen tussen jongens en meisjes mogelijk is. Maar, zo benadrukt de woordvoerder, van uitsluiting op basis van geslacht kan geen sprake zijn.
Minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) laat onderzoek doen naar de oorzaken dat jongens het slechter doen dan meisjes. Ook wordt bekeken hoe dat probleem kan worden aangepakt. De resultaten van beide onderzoeken worden in het voorjaar van 2012 bekend.
 
			 
			
			
			typische denkwijze van de politiek.... veranderen om het veranderen en als toevallig blijkt dat eventuele veranderingen goed uitpakken, gelijk die weer doorveranderen....quote:"Bovendien moeten de veranderingen die in gang zijn gezet eerst goed lopen. Pas daarna kunnen we weer verder kijken naar meer veranderingen."
 
			 
			
			
			Idd. Wat nou visie. We draaien gewoon aan een paar bouten en moeren en kruisen onze vingers in de hoop dat het een verbetering teweeg brengt...quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:41 schreef RM-rf het volgende:
wonderbaarlijke redenatie:
[..]
typische denkwijze van de politiek.... veranderen om het veranderen en als toevallig blijkt dat eventuele veranderingen goed uitpakken, gelijk die weer doorveranderen....
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Wiskunde bestaat wel uit meer den breuken en staartdelingen hoorquote:Op maandag 15 augustus 2011 12:46 schreef Gia het volgende:
Wat rekenen betreft moeten we gewoon weer terug naar het ouderwetse tafeltjes stampen.
Er zijn echt heel veel jongeren op MBO niveau, misschien zelfs ook hoger, die de tafeltjes niet uit hun mouw kunnen schudden. Tja, en dan kun je gewoon niet goed rekenen.
Heeft niks te maken met jongens en meisjes bij elkaar. De ene is beter in rekenen, de ander beter in taal en ook dat heeft weer niks met geslacht te maken. Ken zat meiden die moeite hebben met taal en ook vreemde talen, terwijl die goed zijn in wiskunde. Onze eigen jongens zijn goed in taal, maar kunnen niet rekenen. Ook niet vreemd, want bij mij was dit, vroeger hetzelfde. En ik ken de tafeltjes wél.
Maar ook dat nieuwerwetse rekenen, staartdeling nieuwe stijl, slaat echt nergens op.
Cijferen leren ze ook al nauwelijks.
Ik ben er wel voorstander van om ook op de middelbare scholen, minimaal 2 uur per week het vak rekenen te geven. Gewoon cijferen, staartdelingen, breuken enz..... Als dát goed zit, wordt wiskunde ook inzichtelijker.
Maar denken dat je dit oplost door jongens en meisjes uit elkaar te halen, slaat nergens op.

 
			 
			
			
			Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:46 schreef Gia het volgende:
Wat rekenen betreft moeten we gewoon weer terug naar het ouderwetse tafeltjes stampen.
Er zijn echt heel veel jongeren op MBO niveau, misschien zelfs ook hoger, die de tafeltjes niet uit hun mouw kunnen schudden. Tja, en dan kun je gewoon niet goed rekenen.
Heeft niks te maken met jongens en meisjes bij elkaar. De ene is beter in rekenen, de ander beter in taal en ook dat heeft weer niks met geslacht te maken. Ken zat meiden die moeite hebben met taal en ook vreemde talen, terwijl die goed zijn in wiskunde. Onze eigen jongens zijn goed in taal, maar kunnen niet rekenen. Ook niet vreemd, want bij mij was dit, vroeger hetzelfde. En ik ken de tafeltjes wél.
Maar ook dat nieuwerwetse rekenen, staartdeling nieuwe stijl, slaat echt nergens op.
Cijferen leren ze ook al nauwelijks.
Ik ben er wel voorstander van om ook op de middelbare scholen, minimaal 2 uur per week het vak rekenen te geven. Gewoon cijferen, staartdelingen, breuken enz..... Als dát goed zit, wordt wiskunde ook inzichtelijker.
Maar denken dat je dit oplost door jongens en meisjes uit elkaar te halen, slaat nergens op.
 
			 
			
			
			I rest my case. Weer iemand die wel verstand heeft van wiskunde maar niet kan lezen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:49 schreef De_Nuance het volgende:
Wiskunde bestaat wel uit meer den breuken en staartdelingen hoor
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |