Helemaal terugdraaien lijkt me ook niet wenselijk. Sowieso zijn er kinderen die goed kunnen omgaan met competentiegericht leren. Onze oudste heeft er baat bij. Hij weet precies waar hij staat en wat hij nog moet aanpakken. Voor onze jongste is het woord 'competenties' een moeilijk woord, laat staan dat hij op die manier vooruit komt. Die is eerder gebaat bij klassikaal les. Gewoon ouderwets uitleg krijgen en veel duidelijkheid.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:57 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.
We kunnen ook simpelweg concluderen dat veel van de vernieuwingen in het onderwijs (of het nu basisonderwijs, middelbaar onderwijs of HBO/WO is) in de laatste, zeg, 25 jaar niet de gewenste uitwerking hebben gehad. En het lijkt me niet dat het onmogelijk is die terug te draaien.
Weet je wel niet wat dat kost en hoeveel JSF's of Betuwelijnen je daarvoor hebt?!quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:08 schreef Gia het volgende:
Hoe je dit nu op kunt lossen? Misschien met beide methodes aanbieden.
Ze heeft naar mijn idee voor een groot gedeelte wel gelijk. Ondanks dat het veel te veel jaren heeft geduurd zie je nu langzaam aan weer een verschuiving terug, naar deze gedachte toe.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:57 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Zo ver hoeft de klok inderdaad niet te worden teruggedraaid.
We kunnen ook simpelweg concluderen dat veel van de vernieuwingen in het onderwijs (of het nu basisonderwijs, middelbaar onderwijs of HBO/WO is) in de laatste, zeg, 25 jaar niet de gewenste uitwerking hebben gehad. En het lijkt me niet dat het onmogelijk is die terug te draaien.
Niet echt, het is juist omgekeerd. Iemand met veel wiskundig inzicht zal goed kunnen rekenenquote:Op maandag 15 augustus 2011 13:02 schreef Gia het volgende:
[..]
I rest my case. Weer iemand die wel verstand heeft van wiskunde maar niet kan lezen.
Ik zeg dat goed kunnen rekenen helpt om wiskunde inzichtelijker te maken.
Ik zeg nergens dat wiskunde bestaat uit breuken en staartdelingen.
Overigens is dat niet geheel een mislukking. Ik ben op die manier onderwezen en dat heeft voor mij persoonlijk redelijk zijn vruchten afgeworpen. Maar dat is het elke keer mbt het onderwijs: generalisatie werkt niet. Elke leerling heeft zijn eigen lesmethode (als je die term wilt gebruiken) nodig, iedereen zijn eigen hoeveelheid aandacht en begeleiding. Hoe pak je dat aan? Kleinere klassen gecombineerd met hoog niveau leraren die pedagogisch zeer goed zijn en leerlingen persoonlijke aandacht kunnen geven. In ieder geval dingen die lijnrecht ingaan tegen wat we de afgelopen jaren hebben gedaan in Nederland: het creeeren van leerfabrieken volgestampt met half uitgebluste leraren die we ook nog eens halve administrateurs ipv leraren hebben gemaakt... Tsja.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:34 schreef Kabolter het volgende:
Het realistisch, en talig rekenen, werpt niet zijn vruchten af. We hebben, vernieuwend als we waren, ons te veel gericht op de google-generatie.
Hoezo?quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:46 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Niet echt, het is juist omgekeerd. Iemand met veel wiskundig inzicht zal goed kunnen rekenen.
Maar ik denk dat we er in Nederland ondertussen wel over uit zijn om eindelijk eens af te stappen van het (aan)leren van tientallen oplossingsmethodes. In principe zou de leerkracht de lijnen uit moeten zetten. Dit geeft houvast. De leerkracht heeft het echter erg druk op de basisschool. Waarbij er behoefte is aan een duidelijke structuur. Dat de leerkracht al van te voren weet wat er de aankomende lessen gedaan wordt, i.p.v. dat het zelf heel veel moet uitzoeken/voorbereiden.quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:48 schreef Jarno het volgende:
[..]
Overigens is dat niet geheel een mislukking. Ik ben op die manier onderwezen en dat heeft voor mij persoonlijk redelijk zijn vruchten afgeworpen. Maar dat is het elke keer mbt het onderwijs: generalisatie werkt niet. Elke leerling heeft zijn eigen lesmethode (als je die term wilt gebruiken) nodig, iedereen zijn eigen hoeveelheid aandacht en begeleiding. Hoe pak je dat aan? Kleinere klassen gecombineerd met hoog niveau leraren die pedagogisch zeer goed zijn en leerlingen persoonlijke aandacht kunnen geven. In ieder geval dingen die lijnrecht ingaan tegen wat we de afgelopen jaren hebben gedaan in Nederland: het creeeren van leerfabrieken volgestampt met half uitgebluste leraren die we ook nog eens halve administrateurs ipv leraren hebben gemaakt... Tsja.
Het lijkt me een behoorlijk absurd idee om leerlingen over één kam te scheren op basis van hun geslacht. De ene 12-jarige jongen kan veel beter meekomen dan de andere 12-jarige jongen. Het is bizar om kinderen in bepaalde klassen in te delen puur op basis van hun geslacht, in plaats van hun daadwerkelijke prestaties.quote:Op maandag 15 augustus 2011 00:13 schreef Kingstown het volgende:
Mooi onderwerp voor alle religie bashers, die hun eigen gelijkheidsreligie willen prediken.
Goed dat er iemand opstaat die pragmatisch kijkt naar resultaat en niet blijft hangen in oude dogma's.
Ik weet niet met wat voor wiskundigen jij omgaat. Maar degene wie ik ken, zijn juist goed in hoofdrekenen (beter dan de betere betaleerlingen op de vwo) en kunnen ook complexere situaties aan.quote:Op maandag 15 augustus 2011 14:50 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Hoezo?
Getalbegrip alleen al is een zeer goed voorbeeld van snel, makkelijk en goed omgaan met getallen. Waarbij dit vaak gebaseerd is op persoonlijke interesse en levensstijl. Veel wiskundigen kunnen niet eens zo zeer goed (hoofd)rekenen. Zij hebben naar mijn idee bij complexe situaties meer overzicht en hebben houvast in situaties waarbij de ander (die er niet zo goed in is) niet meer weet waar hij was en er (nog) moet gebeuren.
De leerlingen worden niet over één kam geschoren op basis van hun geslacht. Onderzoek laat blijkbaar zien dat gescheiden onderwijs beter werkt.quote:Op maandag 15 augustus 2011 15:43 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het lijkt me een behoorlijk absurd idee om leerlingen over één kam te scheren op basis van hun geslacht. De ene 12-jarige jongen kan veel beter meekomen dan de andere 12-jarige jongen. Het is bizar om kinderen in bepaalde klassen in te delen puur op basis van hun geslacht, in plaats van hun daadwerkelijke prestaties.
TS klaagt over de 'gelijkheidsreligie' en staat 3 seconden later te applaudiseren voor een maatregel die perfect in die categorie past. Geef leerlingen gewoon extra les en begeleiding in vakken waar ze slecht in zijn.
Integendeel. Er kan nu meer uit kinderen gehaald worden als voorheen het geval was. Het gaat om het resultaat en dat is in sommige vakken bij gemengde klassen minder, dan moet je daarmee stoppen en niet doorgaan omdat het nou eenmaal zo hoort volgens de gelijkheidsreligie.quote:Op maandag 15 augustus 2011 15:43 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
TS klaagt over de 'gelijkheidsreligie' en staat 3 seconden later te applaudiseren voor een maatregel die perfect in die categorie past. Geef leerlingen gewoon extra les en begeleiding in vakken waar ze slecht in zijn.
Ik was als jongen vrij goed in talen. Als ze mij bij de andere jongens hadden gezet, zonder meisjes erbij, was het algemene niveau wellicht omlaag gegaan en het mijne dus ook. Wat heb ik er dan aan gehad, als zijnde iemand met enige aanleg?quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:17 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Integendeel. Er kan nu meer uit kinderen gehaald worden als voorheen het geval was. Het gaat om het resultaat en dat is in sommige vakken bij gemengde klassen minder, dan moet je daarmee stoppen en niet doorgaan omdat het nou eenmaal zo hoort volgens de gelijkheidsreligie.
Ik betwijfel of je echt zo goed in talen bent. Volgens die christelijke meneer gaat het om een paar vakken. Niet direct om alle vakken.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Strani het volgende:
Gisteren dacht ik nog dat het slechts ging om een of andere idioot die verder door niemand serieus genomen wordt. Vandaag zie ik dat mensen die hier wél verstand van moeten hebben, er al net zo serieus op reageren.
Dan hebben we straks dus allemaal jongens die een heel klein beetje beter zijn in wiskunde dan nu, maar slechter zijn in talen dan nu. En meisjes precies andersom.
En daarnaast dus het feit dat ze minder aan elkaar gewend raken en dus als een stel social retards richting universiteit gaan, met alle gevolgen van dien.
Als je scholen alleen ziet als onderwijsmachines, dan mag je doen wat je wilt. Maar scholen horen veel meer te zijn dan dat. Kinderen moeten het leven leren kennen op school. En daar hoort de sociale omgang met het andere geslacht ook gewoon bij.
Nee, straks is hun taal- en wiskunde niveau beter. Prima dus.quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Strani het volgende:
Dan hebben we straks dus allemaal jongens die een heel klein beetje beter zijn in wiskunde dan nu, maar slechter zijn in talen dan nu. En meisjes precies andersom.
Ze kunnen nog steeds sociaal met elkaar omgaan op school.quote:Kinderen moeten het leven leren kennen op school. En daar hoort de sociale omgang met het andere geslacht ook gewoon bij.
Maar samenwerken dan op het gebied van bijvoorbeeld talen? En wat moeten mensen dan die talen gaan studeren op een hbo/wo?quote:Ze kunnen nog steeds sociaal met elkaar omgaan op school.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |