Dat is correct Egyptische goden kwamen vaak in een drie eenheid.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 19:56 schreef naatje_1 het volgende:
oh, die driehoek. 'De Christelijke God', dus of dat die ene van de driehoek is, weet ik niet. Het is in ieder geval een symbool dat verwijst naar, en dat symbool komt uit Egypte lees ik net.
Daar zou jij weinig van merken, omdat je al in afwezigheid van God en wonderen leeft. Wonderen zijn voor jou af te schepen als iets wat nog niet verklaart kan worden en het is toch essentieel voor een wonder om bovennatuurlijk te zijn en aan wonderen merk je doorgaans als ongelovige de aanwezigheid van God. Laat ik jou eens een wedervraag stellen: hoe ziet een wereld met God er voor jou uit?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 20:13 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het gaat niet om het ontstaan van de wereld, maar om de dagelijkse gang van zaken op aarde. Gewoon het hier en nu.
Noem eens waar je op doelt? Welke gebeurtenissen?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 21:23 schreef Modus het volgende:
Hoe denk je over gebeurtenissen die vroeger op dezelfde manier als jij nu doet tot wonderen gerekend werden en die nu met de wetenschap te verklaren zijn?
Menig klimatologisch fenomeen bv. werd eeuwenlang aan god(en) toegekend. Nu niet meer.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 21:27 schreef naatje_1 het volgende:
Noem eens waar je op doelt? Welke gebeurtenissen?
Zeker niet, ik laat me graag overtuigen door die wonderen van je waar je steeds weer over begint. Kom maar op met je voorbeelden.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 21:09 schreef naatje_1 het volgende:
Daar zou jij weinig van merken, omdat je al in afwezigheid van God en wonderen leeft. Wonderen zijn voor jou af te schepen als iets wat nog niet verklaart kan worden en het is toch essentieel voor een wonder om bovennatuurlijk te zijn en aan wonderen merk je doorgaans als ongelovige de aanwezigheid van God.
Welvaart eerlijk verdeeld, geen natuurrampen, minder ziektes, etc. We zouden het met z'n allen gewoon veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen. Maar die is er niet, want het is duidelijk dat om alles wat gebeurt geen God nodig is om het te verklaren. Integendeel zelfs.quote:Laat ik jou eens een wedervraag stellen: hoe ziet een wereld met God er voor jou uit?
Geen oorlogen zoals de 2e wereld oorlog. Eén geloof zonder geboden.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 21:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zeker niet, ik laat me graag overtuigen door die wonderen van je waar je steeds weer over begint. Kom maar op met je voorbeelden.Met linkjes naar bewijzen, enzo.
[..]
Welvaart eerlijk verdeeld, geen natuurrampen, minder ziektes, etc. We zouden het met z'n allen gewoon veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen. Maar die is er niet, want het is duidelijk dat om alles wat gebeurt geen God nodig is om het te verklaren. Integendeel zelfs.
Lekker stuk godheid dan, wat moet er uit komen, doet ie een vergelijkend onderzoek ofzo voor publicatie in godness today?quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:21 schreef Infinitum het volgende:
Persoonlijk zie ik het zo: het leven is een test.
Dan doe ik mee.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lekker stuk godheid dan, wat moet er uit komen, doet ie een vergelijkend onderzoek ofzo voor publicatie in godness today?
Het leven een test, lekker godsbeeld heb je dan, ah, ja, onnoemelijk leed, horror, pijn, vervolging, dode kinderen en familileden en als jij dan doodgaat, hee, het was een test.
Die godheid wil ik met plezier een jaartje in zijn kloten trappen.
Eens, behalve dan dat ik het leven als een test zie. Ik geloof inderdaad ook in God en dat hij ons zelf een verantwoordelijkheid gegeven heeft. Het zou toch behoorlijk krom zijn dat iedereen doet wat ie wilt en dat de gevolgen vervolgens wel door God worden opgeruimd.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:21 schreef Infinitum het volgende:
Persoonlijk zie ik het zo: het leven is een test. Als jij het goed hebt hoor jij dit te erkennen en hier dankbaar voor te zijn i.p.v. te klagen over (vaak) onbelangrijke dingen. Met "het goed hebben" bedoel ik niet alleen economisch, maar ook bijvoorbeeld een goede gezondheid. Je hoort je medemens, die minder bedeeld is, te helpen. Denk hier maar eens over na: als wij een heel klein beetje van onze luxe zouden opgeven (dus bijv. 1 televisie of pc in huis i.p.v. 2), hoeveel mensen zouden we daarmee kunnen helpen?
Sommigen worden met rijkdom getest, anderen met armoede. Waarom het zo is dat wij rijkdom hebben, en anderen armoede, weet ik niet. Dat weet alleen God.
Wat ik wel erg wonderbaarlijk vind, is dat ik nog nooit mensen in armoede heb horen klagen. Je ziet op tv de beelden van de Afrikanen die honger lijden, maar ik heb ze nooit horen vragen waarom wij ze niet (genoeg) helpen.
Nu klink ik misschien über gelovig ofzo, maar dat ben ik niet. Ik geloof in God, maar ook in de eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Wat is de reden van die test? Wat zijn de consequenties van die test? Waarom is die test niet voor ieder gelijk?quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:32 schreef Chilled het volgende:
[..]
Eens, behalve dan dat ik het leven als een test zie. Ik geloof inderdaad ook in God en dat hij ons zelf een verantwoordelijkheid gegeven heeft. Het zou toch behoorlijk krom zijn dat iedereen doet wat ie wilt en dat de gevolgen vervolgens wel door God worden opgeruimd.
Ik krijg echt hoofdpijn van deze simpelheidquote:Op maandag 8 augustus 2011 16:21 schreef Infinitum het volgende:
Persoonlijk zie ik het zo: het leven is een test. Als jij het goed hebt hoor jij dit te erkennen en hier dankbaar voor te zijn i.p.v. te klagen over (vaak) onbelangrijke dingen. Met "het goed hebben" bedoel ik niet alleen economisch, maar ook bijvoorbeeld een goede gezondheid. Je hoort je medemens, die minder bedeeld is, te helpen. Denk hier maar eens over na: als wij een heel klein beetje van onze luxe zouden opgeven (dus bijv. 1 televisie of pc in huis i.p.v. 2), hoeveel mensen zouden we daarmee kunnen helpen?
Sommigen worden met rijkdom getest, anderen met armoede. Waarom het zo is dat wij rijkdom hebben, en anderen armoede, weet ik niet. Dat weet alleen God.
Wat ik wel erg wonderbaarlijk vind, is dat ik nog nooit mensen in armoede heb horen klagen. Je ziet op tv de beelden van de Afrikanen die honger lijden, maar ik heb ze nooit horen vragen waarom wij ze niet (genoeg) helpen.
Nu klink ik misschien über gelovig ofzo, maar dat ben ik niet. Ik geloof in God, maar ook in de eigen verantwoordelijkheid van mensen.
Ik kan niet zoveel vreten als dat ik kotsen wil als ik dat lees. Waar halen dat soort mensen die hufterigheid vandaan vraag ik me af, zo een totaal gebrek aan empathiequote:Op maandag 8 augustus 2011 16:36 schreef Wootism het volgende:
[..]
Ik krijg echt hoofdpijn van deze simpelheid
Zullen we hem naar de hoorn van afrika sturen? Dan mij hij het uitleggen aan alle stervende kindjes daar. Die zullen vast een stuk vreedzamer dood gaan als ze het weten.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:36 schreef Wootism het volgende:
[..]
Rondleiding geven in het holocaust museum, tijdje in een derde wereld ziekenhuis laten schoonmaken en dat is nog een milde optie.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Zullen we hem naar de hoorn van afrika sturen? Dan mij hij het uitleggen aan alle stervende kindjes daar. Die zullen vast een stuk vreedzamer dood gaan als ze het weten.
Euh lees eens? Ik zeg toch dat ik NIET in een test geloof..?quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:35 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wat is de reden van die test? Wat zijn de consequenties van die test? Waarom is die test niet voor ieder gelijk?
Hoe is het iemands eigen verantwoordelijkheid als diegene in de meest gruwelijke omstandigheden geboren wordt en er geen uitweg is?
Dat is pas krom!
Nu zie ik het inderdaad, je had het wat verwarrend verwoord.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:43 schreef Chilled het volgende:
[..]
Euh lees eens? Ik zeg toch dat ik NIET in een test geloof..?
Dan geloof je dus in een god die de werkelijkheid heeft gemaakt maar niet ingrijpt in de werkelijkheid?quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:43 schreef Chilled het volgende:
[..]
Euh lees eens? Ik zeg toch dat ik NIET in een test geloof..?
Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan geloof je dus in een god die de werkelijkheid heeft gemaakt maar niet ingrijpt in de werkelijkheid?
O, dat is heel simpel, als ik een zooitje rotweilers *(insert willekeurig hondenmerk) fok en die bijten mensen dan ben ik verantwoordelijk. Nu de analogie met god, als god mensen maakt op zo'n manier dat die alles verkloten, wie is dan de verantwoordelijke? Juist de schepper die draagt verantwoordelijkheid over wat hij schept.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:57 schreef Chilled het volgende:
[..]
Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:57 schreef Chilled het volgende:
[..]
Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.
Nonsens, god heeft de mens geschapen met de mogelijkheid om slechte dingen te doen, hij heeft satan geschapen en hij heeft dit alles gedaan wetende hoe het vervolgens zou gaan uitpakken, derhalve is hij de schepper van het kwaad en daar uiteraard verantwoordelijk voor.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:57 schreef Chilled het volgende:
[..]
Dat zeg ikquote:Op maandag 8 augustus 2011 20:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nonsens, god heeft de mens geschapen met de mogelijkheid om slechte dingen te doen, hij heeft satan geschapen en hij heeft dit alles gedaan wetende hoe het vervolgens zou gaan uitpakken, derhalve is hij de schepper van het kwaad en daar uiteraard verantwoordelijk voor.
Jawel, dat is het wel. Maar iedereen in dit topic weet wel dat het geen zin heeft om erover te discussiëren. Het gaat erom wat je uiteindelijk gelooft en ik snap dat er heel veel mensen zijn die anders geloven of helemaal niet.quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Nee, dat is het niet.quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:19 schreef Chilled het volgende:
[..]
Jawel, dat is het wel. Maar iedereen in dit topic weet wel dat het geen zin heeft om erover te discussiëren. Het gaat erom wat je uiteindelijk gelooft en ik snap dat er heel veel mensen zijn die anders geloven of helemaal niet.
Dan zou de mens geen "vrije wil" (of hoe je het wil noemen) hebben. Dus je analogie klopt niet.quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
O, dat is heel simpel, als ik een zooitje rotweilers *(insert willekeurig hondenmerk) fok en die bijten mensen dan ben ik verantwoordelijk. Nu de analogie met God, als God mensen maakt op zo'n manier dat die alles verkloten, wie is dan de verantwoordelijke? Juist de schepper die draagt verantwoordelijkheid over wat hij schept.
Overigens denk ik niet dat mensen alles verkloten. Dat is veel te negatief gedacht.
Een alwetende, almachtige god zou toch vrij eenvoudig de mens zo kunnen maken dat hij vrije wil heeft maar geen slechte dingen kan doen?quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:49 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dan zou de mens geen "vrije wil" (of hoe je het wil noemen) hebben. Dus je analogie klopt niet.
een halfvrije wil dan?quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:05 schreef TerryStone het volgende:
Een alwetende, almachtige god zou toch vrij eenvoudig de mens zo kunnen maken dat hij vrije wil heeft maar geen slechte dingen kan doen?
Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God, zodat we niets zinnigs over goed, kwaad en vrijheid kunnen zeggen omdat het dan ons zal overstijgen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:05 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Een alwetende, almachtige god zou toch vrij eenvoudig de mens zo kunnen maken dat hij vrije wil heeft maar geen slechte dingen kan doen?
mwah dat hoeft helemaal niet, dat wij niets zinnigs kunnen verzinnen wil natuurlijk niet zeggen dat een almachtige omnipotente alwetende godheid niet een manier te weet te verzinnen om de vrije wil te behouden en daarbij toch het slechte uit te sluiten.quote:
Jouw god is blijkbaar niet zo omnipotent, almachtig en alwetend als ik me had voorgesteld.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God.
Jij leest fout. Als je de absurde wil, krijg je een andere realiteit. Wij kunnen in onze bekende realiteit niets zinnigs over die andere realiteit zeggen omdat we geen verstand van hebben. Het is zoals het voorstellen van een vierdimensionale kubus in een vierdimensionale ruimte.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:22 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jouw god is blijkbaar niet zo omnipotent, almachtig en alwetend als ik me had voorgesteld.
Je kunt er best wel wat zinnigs over zeggen. Een almachtige god kan namelijk al dat en nog veel meer. Zodra jij ergens een beperking stelt is god niet almachtig meer en die almacht is een bijzonder belangrijke eigenschap voor god.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:25 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Jij leest fout. Als je de absurde wil, krijg je een andere realiteit. Wij kunnen in onze bekende realiteit niets zinnigs over die andere realiteit zeggen omdat we geen verstand van hebben. Het is zoals het voorstellen van een vierdimensionale kubus in een vierdimensionale ruimte.
KLopt niet echt wanneer God de mens naar zijn beeld geschapen heeft om iets uit te sluiten.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Daniel1976 het volgende:
mwah dat hoeft helemaal niet, dat wij niets zinnigs kunnen verzinnen wil natuurlijk niet zeggen dat een almachtige omnipotente alwetende godheid niet een manier te weet te verzinnen om de vrije wil te behouden en daarbij toch het slechte uit te sluiten.
Om in concrete bijbelse termen te praten, hij kan de duivel en zijn leger van demonen terug opsluiten in de hel.
True, maar ik ben er niet om de paradoxen in de bijbel recht te lullen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:49 schreef Loppe het volgende:
[..]
KLopt niet echt wanneer God de mens naar zijn beeld geschapen heeft om iets uit te sluiten.
Nee, je krijgt nog steeds met absurditeit te maken en het is maar de vraag of de logica dan niet ermee omslaat naar een nieuwe logica, waardoor onze bekende logica nutteloos is.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:43 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je kunt er best wel wat zinnigs over zeggen. Een almachtige god kan namelijk al dat en nog veel meer. Zodra jij ergens een beperking stelt is god niet almachtig meer en die almacht is een bijzonder belangrijke eigenschap voor god.
Als jij gelooft in een god zoals die van christendom of de islam, dan dan moet die het meest fantastische kunnen maken waar het goddelijke vanaf druipt. En dan heeft het dus absoluut zin om alle mogelijkheden af te wegen en je af te vragen waarom god in al zijn glorie koos voor deze wereld. En om het even specifiek christelijk te maken, waarom god een duivel en demonen schiep en die los liet op de aarde om zo ellende te veroorzaken.
Jij gebruikt een drogreden, de naturalistic fallacy (http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy).quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:10 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, je krijgt nog steeds met absurditeit te maken en het is maar de vraag of de logica dan niet ermee omslaat naar een nieuwe logica, waardoor onze bekende logica nutteloos is.
weet je waar ik hoofdpijn van krijg? Dat wij (de mensen die het goed hebben) twee pc's thuis moeten hebben, dat er in bijna ieder kamer in huis een tv staat, dat we een ipod, iphone en playstation moeten hebben, dat we beginnen te janken als de internetverbinding even weg valt, dat we overconsumeren ten koste van anderen, dat we met het voedsel dat we allemaal samen verspillen de hongersnood uit de wereld zouden kunnen helpen, en ga zo maar door. En dat we nog steeds zeuren en nooit tevreden zijn, nooit genoeg hebben.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:36 schreef Wootism het volgende:
[..]
Gewoon door het feit dat de judeeërs in de 6de eeuw v.C. iets overgeschreven hebben wat ze zelf niet begrepen, en nu nog begrijpen ze het niet. Liggen we hier al dagen te lullen over iets wat verwrongen is gekopiëerd en verkeerd begrepen. En het erge is dat de moslims dit nog overgeschreven hebben ook. Om je te bescheuren. God is almachtig. :-) :-) Ammahoelaaaquote:Op maandag 8 augustus 2011 21:43 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je kunt er best wel wat zinnigs over zeggen. Een almachtige god kan namelijk al dat en nog veel meer. Zodra jij ergens een beperking stelt is god niet almachtig meer en die almacht is een bijzonder belangrijke eigenschap voor god.
Als jij gelooft in een god zoals die van christendom of de islam, dan dan moet die het meest fantastische kunnen maken waar het goddelijke vanaf druipt. En dan heeft het dus absoluut zin om alle mogelijkheden af te wegen en je af te vragen waarom god in al zijn glorie koos voor deze wereld. En om het even specifiek christelijk te maken, waarom god een duivel en demonen schiep en die los liet op de aarde om zo ellende te veroorzaken.
Ja je hebt helemaal gelijk!quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Gewoon door het feit dat de judeeërs in de 6de eeuw v.C. iets overgeschreven hebben wat ze zelf niet begrepen, en nu nog begrijpen ze het niet. Liggen we hier al dagen te lullen over iets wat verwrongen is begrepen. En het erge is dat de moslims dit nog overgeschreven hebben ook. Om je te bescheuren. God is almachtig. :-) :-)
OK, als jullie nadien verder gaan met Harry Potter, geef maar een seintje. Nog veel lol.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja je hebt helemaal gelijk!
Maar daar gaat het nu even niet om. Het staat nu in de bijbel dus we redeneren er even mee.
Ik probeerde me nu juiste even in te leven.
Er valt best leuk over de bijbel te filosoferen en op basis van de huidige inhoud kun je de onmogelijkheden wel aan tonen zoals Nietzsche doet.
Gods logica overschrijd toch ook de onze? Dus voor god is dat absoluut niet absurd en een koud kunstje lijkt me.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God, zodat we niets zinnigs over goed, kwaad en vrijheid kunnen zeggen omdat het dan ons zal overstijgen.
Gelukkig weet jij wel hoe het zit ondanks de vele stromingen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:57 schreef SilkenTofu het volgende:
Goed, ik ben christen. Ik geloof in God, dit bovenstaande heeft alleen met de domheid en egoïsme te maken van de Westerse mens. Geloof wordt ook verkeerd begrepen door vele mensen, naar mijn idee ook door zendelingen en door kerken.
Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?quote:Ik geloof namelijk dat God zich voor Christus er was zich meer met de mens bemoeide dan na het jaar 33. De mensheid heeft naar mijn idee met de komst van de Christus (het hoge geestelijke deel dat in de mens Jezus leefde vanaf zijn 30e jaar) en het offer (rotwoord) een eigen vrijheid gekregen, de mogelijkheid om echt zelf keuzes te maken. Ik bedoel de hele mensheid, iedereen heeft nu een hoger denkvermogen gekregen met een moreel gevoel. Ook mensen die niet geloven.
Wat doe je dan met dat hogere denken en die moraliteit? Nou een heleboel mensen in elk geval niet het goede (gelukkig een hoop ook wel).
Wederom: Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?quote:Als je als ouder je kind echte vrijheid geeft dan ga je hem ook niet om het kwartier bellen als hij voor het eerst gaat stappen, dan is het kind nog onvrij als het ware en kan ie niet voor zichzelf keuzes maken.
Daarnaast willen heel veel mensen God niet, dus God heeft meer afstand genomen zodat de mens zelf kan kiezen of die een ontwikkeling wil doormaken van het moreel goede of niet.
Helaas hebben daar vele onder te lijden.
Wederom: Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?quote:Dit is mijn idee hierover.
Ik ervaar God wel in het psychische en gevoelsmatige maar niet in wonderen of iets dergelijks, dat ik ineens meer geld op mijn rekening heb als ik krap zit bijvoorbeeld.
Ik denk dat God het heel erg vindt dat er zoveel ellende is, maar ik denk ook dat we de ruimte krijgen en dat hij niet ingrijpt zodat we het juist vanuit ons zelf kunnen inzien dat we slecht zijn voor een deel van de wereld. Wanneer wij iets minder rijk zijn zullen andere delen van de wereld minder arm zijn.
Voor jou dan dezelfde vraagquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:57 schreef SilkenTofu het volgende:
God kieskeurig? Nee, kom ik zo op terug.
.
Goed, ik ben christen. Ik geloof in God
Je hebt ook gewoon met de natuur te maken en met een celdeling die bij sommige mensen ineens te snel gaat, wat voor kanker zorgt.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:44 schreef Modus het volgende:
Mensen krijgen overal ter wereld kanker en nog vaak zat door onbekende oorzaak. Beetje kort door de bocht om dan het gebrek aan beschermingsmiddelen als oorzaak aan te duiden. Ik snap het wel: je hebt je conclusie al klaar, namelijk dat god dat niet doet, dus moet er wel een menselijke oorzaak aan vast zitten.
Het eerste voor Christus kwam en het tweede na het jaar 33 (ongeveer, mensen hebben toch nog zoveel jaren fout meegerekend misschien dat we in 2008 zouden zitten misschien of in 2015).quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Voor jou dan dezelfde vraag
Geloof jij in een god die de werkelijkheid heeft gemaakt en ingrijpt in de werkelijkheid, of geloof je in een god de de werkelijkheid heeft gemaakt, maar niet ingrijpt in de werkelijkheid?
Waarom ik dat allemaal geloof:quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 02:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Gelukkig weet jij wel hoe het zit ondanks de vele stromingen.
"Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen „marginalen” (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.)" .
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom
Wederom: Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?
En vanwaar dit idee ?? Hoe meer wetenschappelijke kennis, hoe minder God ingrijpt ? Is het dat ?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:57 schreef SilkenTofu het volgende:
God grijpt nu niet meer in daarin.
Dat is mijn idee er nu over.
Ben je actief in de medische sector ? Toch iets waar men nog steeds niet uit is, en jij hebt daar al zicht op ?quote:Je hebt ook gewoon met de natuur te maken en met een celdeling die bij sommige mensen ineens te snel gaat, wat voor kanker zorgt.
Bij sommige mensen is kanker natuurlijk wel hun eigen schuld en sommigen overkomt hen dat gewoon omdat ze bijvoorbeeld genetisch gevoeliger zijn ervoor.
Ik vind het heel apart dat je je eigen godsbeeld bedenkt (die niet overeenkomt met de god van de bijbel), jezelf toch christen noemt en eigenlijk toegeeft dat het nergens op gebaseerd is behalve op gevoel en persoonlijke voorkeur, maar ik kan wel waarderen dat je daar eerlijk over bent.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:05 schreef SilkenTofu het volgende:
[..]
Waarom ik dat allemaal geloof:
Omdat ik iets hogers heb ervaren heb in mijn gevoelsleven, iets goddelijks.
Door vervolgens te kijken bij allerlei geloven en eruit te halen wat me aanspreekt heb ik een eigen geloofsbeeld gecreëerd, mijn christelijk geloof (dit is voor een groot deel wat me aansprak in mijn gevoel) is zodoende een mengelmoes van dat, heidense invloeden en nog wel wat meer dingetjes.
Wat ik vannacht beschreef is wat ik tot nu aan als visie heb op geloof, maar dat kan altijd weer bijgesteld worden wanneer ik misschien nog meer inzicht ontwikkel in die dingen.
Heb je zo antwoord op je vragen?
Wat zou jij beschouwen als "een onderbouwing" voor iemands geloofsbelevenis en -overtuiging? Een rationele, persoonlijke, schriftelijke overtuiging, of iets anders?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 02:11 schreef TerryStone het volgende:
Wederom: Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?
Inhoudelijk vindt ik dit niet zo vreemd hoor TerryStone. Dit lijkt me verduiveld veel op het gnostisch christendom wat je kan terugvinden in bv. de Nag Hammadi-manuscripten. Aanverwanten: Paulicianen, Bogomielen en Katharen. Silken Tofu heeft naar mijn gevoel een waardevoller kijk op de ' Christelijk geloof ' dan menig andere strekking zoals de Katholieken, Protestanten of Jehova's, om er enkele te noemen. In elk geval dichter bij de bron.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik vind het heel apart dat je je eigen godsbeeld bedenkt (die niet overeenkomt met de god van de bijbel), jezelf toch christen noemt en eigenlijk toegeeft dat het nergens op gebaseerd is behalve op gevoel en persoonlijke voorkeur, maar ik kan wel waarderen dat je daar eerlijk over bent.
Is het niet mogelijk (en aannemelijker) dat dat goddelijks wat je ervaren hebt iets totaal anders was?
Als iemand een claim doet zonder dat men uitlegt wat de achterliggende gedachtengang is dan is het een nietzeggende claim en is er niet veel te bepraten. Ik zie niet in waarom we voor een persoonlijke geloofsbelevenis en - overtuiging een uitzondering moeten maken terwijl we voor alle andere meningen wel wat meer dan alleen de claim willen weten voordat we er serieus over gaan praten. Een rationele onderbouwing zou fijn zijn, maar als men zegt puur op gevoel tot die overtuiging gekomen te zijn dan vind ik dat ook prima, daar valt over te praten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat zou jij beschouwen als "een onderbouwing" voor iemands geloofsbelevenis en -overtuiging? Een rationele, persoonlijke, schriftelijke overtuiging, of iets anders?
Het wonderlijke is ten eerste het dogmatische karakter daarvan wat menig gelovige op elk concept anders dan religie afwijst, ten tweede het soort van 'rationeel' cherrypicken op basis van een gevoel, een gevoel dat god bestaat.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:22 schreef Haushofer het volgende:
Wat zou jij beschouwen als "een onderbouwing" voor iemands geloofsbelevenis en -overtuiging? Een rationele, persoonlijke, schriftelijke overtuiging, of iets anders?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |