Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan geloof je dus in een god die de werkelijkheid heeft gemaakt maar niet ingrijpt in de werkelijkheid?
O, dat is heel simpel, als ik een zooitje rotweilers *(insert willekeurig hondenmerk) fok en die bijten mensen dan ben ik verantwoordelijk. Nu de analogie met god, als god mensen maakt op zo'n manier dat die alles verkloten, wie is dan de verantwoordelijke? Juist de schepper die draagt verantwoordelijkheid over wat hij schept.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:57 schreef Chilled het volgende:
[..]
Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:57 schreef Chilled het volgende:
[..]
Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.
Nonsens, god heeft de mens geschapen met de mogelijkheid om slechte dingen te doen, hij heeft satan geschapen en hij heeft dit alles gedaan wetende hoe het vervolgens zou gaan uitpakken, derhalve is hij de schepper van het kwaad en daar uiteraard verantwoordelijk voor.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:57 schreef Chilled het volgende:
[..]
Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.
Dat zeg ikquote:Op maandag 8 augustus 2011 20:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nonsens, god heeft de mens geschapen met de mogelijkheid om slechte dingen te doen, hij heeft satan geschapen en hij heeft dit alles gedaan wetende hoe het vervolgens zou gaan uitpakken, derhalve is hij de schepper van het kwaad en daar uiteraard verantwoordelijk voor.
Jawel, dat is het wel. Maar iedereen in dit topic weet wel dat het geen zin heeft om erover te discussiėren. Het gaat erom wat je uiteindelijk gelooft en ik snap dat er heel veel mensen zijn die anders geloven of helemaal niet.quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Nee, dat is het niet.quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:19 schreef Chilled het volgende:
[..]
Jawel, dat is het wel. Maar iedereen in dit topic weet wel dat het geen zin heeft om erover te discussiėren. Het gaat erom wat je uiteindelijk gelooft en ik snap dat er heel veel mensen zijn die anders geloven of helemaal niet.
Dan zou de mens geen "vrije wil" (of hoe je het wil noemen) hebben. Dus je analogie klopt niet.quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
O, dat is heel simpel, als ik een zooitje rotweilers *(insert willekeurig hondenmerk) fok en die bijten mensen dan ben ik verantwoordelijk. Nu de analogie met God, als God mensen maakt op zo'n manier dat die alles verkloten, wie is dan de verantwoordelijke? Juist de schepper die draagt verantwoordelijkheid over wat hij schept.
Overigens denk ik niet dat mensen alles verkloten. Dat is veel te negatief gedacht.
Een alwetende, almachtige god zou toch vrij eenvoudig de mens zo kunnen maken dat hij vrije wil heeft maar geen slechte dingen kan doen?quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:49 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dan zou de mens geen "vrije wil" (of hoe je het wil noemen) hebben. Dus je analogie klopt niet.
een halfvrije wil dan?quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:05 schreef TerryStone het volgende:
Een alwetende, almachtige god zou toch vrij eenvoudig de mens zo kunnen maken dat hij vrije wil heeft maar geen slechte dingen kan doen?
Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God, zodat we niets zinnigs over goed, kwaad en vrijheid kunnen zeggen omdat het dan ons zal overstijgen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:05 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Een alwetende, almachtige god zou toch vrij eenvoudig de mens zo kunnen maken dat hij vrije wil heeft maar geen slechte dingen kan doen?
mwah dat hoeft helemaal niet, dat wij niets zinnigs kunnen verzinnen wil natuurlijk niet zeggen dat een almachtige omnipotente alwetende godheid niet een manier te weet te verzinnen om de vrije wil te behouden en daarbij toch het slechte uit te sluiten.quote:
Jouw god is blijkbaar niet zo omnipotent, almachtig en alwetend als ik me had voorgesteld.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God.
Jij leest fout. Als je de absurde wil, krijg je een andere realiteit. Wij kunnen in onze bekende realiteit niets zinnigs over die andere realiteit zeggen omdat we geen verstand van hebben. Het is zoals het voorstellen van een vierdimensionale kubus in een vierdimensionale ruimte.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:22 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jouw god is blijkbaar niet zo omnipotent, almachtig en alwetend als ik me had voorgesteld.
Je kunt er best wel wat zinnigs over zeggen. Een almachtige god kan namelijk al dat en nog veel meer. Zodra jij ergens een beperking stelt is god niet almachtig meer en die almacht is een bijzonder belangrijke eigenschap voor god.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:25 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Jij leest fout. Als je de absurde wil, krijg je een andere realiteit. Wij kunnen in onze bekende realiteit niets zinnigs over die andere realiteit zeggen omdat we geen verstand van hebben. Het is zoals het voorstellen van een vierdimensionale kubus in een vierdimensionale ruimte.
KLopt niet echt wanneer God de mens naar zijn beeld geschapen heeft om iets uit te sluiten.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Daniel1976 het volgende:
mwah dat hoeft helemaal niet, dat wij niets zinnigs kunnen verzinnen wil natuurlijk niet zeggen dat een almachtige omnipotente alwetende godheid niet een manier te weet te verzinnen om de vrije wil te behouden en daarbij toch het slechte uit te sluiten.
Om in concrete bijbelse termen te praten, hij kan de duivel en zijn leger van demonen terug opsluiten in de hel.
True, maar ik ben er niet om de paradoxen in de bijbel recht te lullen.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:49 schreef Loppe het volgende:
[..]
KLopt niet echt wanneer God de mens naar zijn beeld geschapen heeft om iets uit te sluiten.
Nee, je krijgt nog steeds met absurditeit te maken en het is maar de vraag of de logica dan niet ermee omslaat naar een nieuwe logica, waardoor onze bekende logica nutteloos is.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:43 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je kunt er best wel wat zinnigs over zeggen. Een almachtige god kan namelijk al dat en nog veel meer. Zodra jij ergens een beperking stelt is god niet almachtig meer en die almacht is een bijzonder belangrijke eigenschap voor god.
Als jij gelooft in een god zoals die van christendom of de islam, dan dan moet die het meest fantastische kunnen maken waar het goddelijke vanaf druipt. En dan heeft het dus absoluut zin om alle mogelijkheden af te wegen en je af te vragen waarom god in al zijn glorie koos voor deze wereld. En om het even specifiek christelijk te maken, waarom god een duivel en demonen schiep en die los liet op de aarde om zo ellende te veroorzaken.
Jij gebruikt een drogreden, de naturalistic fallacy (http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy).quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:10 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Nee, je krijgt nog steeds met absurditeit te maken en het is maar de vraag of de logica dan niet ermee omslaat naar een nieuwe logica, waardoor onze bekende logica nutteloos is.
weet je waar ik hoofdpijn van krijg? Dat wij (de mensen die het goed hebben) twee pc's thuis moeten hebben, dat er in bijna ieder kamer in huis een tv staat, dat we een ipod, iphone en playstation moeten hebben, dat we beginnen te janken als de internetverbinding even weg valt, dat we overconsumeren ten koste van anderen, dat we met het voedsel dat we allemaal samen verspillen de hongersnood uit de wereld zouden kunnen helpen, en ga zo maar door. En dat we nog steeds zeuren en nooit tevreden zijn, nooit genoeg hebben.quote:Op maandag 8 augustus 2011 16:36 schreef Wootism het volgende:
[..]
Ik krijg echt hoofdpijn van deze simpelheid
Gewoon door het feit dat de judeeėrs in de 6de eeuw v.C. iets overgeschreven hebben wat ze zelf niet begrepen, en nu nog begrijpen ze het niet. Liggen we hier al dagen te lullen over iets wat verwrongen is gekopiėerd en verkeerd begrepen. En het erge is dat de moslims dit nog overgeschreven hebben ook. Om je te bescheuren. God is almachtig. :-) :-) Ammahoelaaaquote:Op maandag 8 augustus 2011 21:43 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Je kunt er best wel wat zinnigs over zeggen. Een almachtige god kan namelijk al dat en nog veel meer. Zodra jij ergens een beperking stelt is god niet almachtig meer en die almacht is een bijzonder belangrijke eigenschap voor god.
Als jij gelooft in een god zoals die van christendom of de islam, dan dan moet die het meest fantastische kunnen maken waar het goddelijke vanaf druipt. En dan heeft het dus absoluut zin om alle mogelijkheden af te wegen en je af te vragen waarom god in al zijn glorie koos voor deze wereld. En om het even specifiek christelijk te maken, waarom god een duivel en demonen schiep en die los liet op de aarde om zo ellende te veroorzaken.
Ja je hebt helemaal gelijk!quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Gewoon door het feit dat de judeeėrs in de 6de eeuw v.C. iets overgeschreven hebben wat ze zelf niet begrepen, en nu nog begrijpen ze het niet. Liggen we hier al dagen te lullen over iets wat verwrongen is begrepen. En het erge is dat de moslims dit nog overgeschreven hebben ook. Om je te bescheuren. God is almachtig. :-) :-)
OK, als jullie nadien verder gaan met Harry Potter, geef maar een seintje. Nog veel lol.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja je hebt helemaal gelijk!
Maar daar gaat het nu even niet om. Het staat nu in de bijbel dus we redeneren er even mee.
Ik probeerde me nu juiste even in te leven.
Er valt best leuk over de bijbel te filosoferen en op basis van de huidige inhoud kun je de onmogelijkheden wel aan tonen zoals Nietzsche doet.
Gods logica overschrijd toch ook de onze? Dus voor god is dat absoluut niet absurd en een koud kunstje lijkt me.quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God, zodat we niets zinnigs over goed, kwaad en vrijheid kunnen zeggen omdat het dan ons zal overstijgen.
Gelukkig weet jij wel hoe het zit ondanks de vele stromingen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:57 schreef SilkenTofu het volgende:
Goed, ik ben christen. Ik geloof in God, dit bovenstaande heeft alleen met de domheid en egoļsme te maken van de Westerse mens. Geloof wordt ook verkeerd begrepen door vele mensen, naar mijn idee ook door zendelingen en door kerken.
Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?quote:Ik geloof namelijk dat God zich voor Christus er was zich meer met de mens bemoeide dan na het jaar 33. De mensheid heeft naar mijn idee met de komst van de Christus (het hoge geestelijke deel dat in de mens Jezus leefde vanaf zijn 30e jaar) en het offer (rotwoord) een eigen vrijheid gekregen, de mogelijkheid om echt zelf keuzes te maken. Ik bedoel de hele mensheid, iedereen heeft nu een hoger denkvermogen gekregen met een moreel gevoel. Ook mensen die niet geloven.
Wat doe je dan met dat hogere denken en die moraliteit? Nou een heleboel mensen in elk geval niet het goede (gelukkig een hoop ook wel).
Wederom: Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?quote:Als je als ouder je kind echte vrijheid geeft dan ga je hem ook niet om het kwartier bellen als hij voor het eerst gaat stappen, dan is het kind nog onvrij als het ware en kan ie niet voor zichzelf keuzes maken.
Daarnaast willen heel veel mensen God niet, dus God heeft meer afstand genomen zodat de mens zelf kan kiezen of die een ontwikkeling wil doormaken van het moreel goede of niet.
Helaas hebben daar vele onder te lijden.
Wederom: Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?quote:Dit is mijn idee hierover.
Ik ervaar God wel in het psychische en gevoelsmatige maar niet in wonderen of iets dergelijks, dat ik ineens meer geld op mijn rekening heb als ik krap zit bijvoorbeeld.
Ik denk dat God het heel erg vindt dat er zoveel ellende is, maar ik denk ook dat we de ruimte krijgen en dat hij niet ingrijpt zodat we het juist vanuit ons zelf kunnen inzien dat we slecht zijn voor een deel van de wereld. Wanneer wij iets minder rijk zijn zullen andere delen van de wereld minder arm zijn.
Voor jou dan dezelfde vraagquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:57 schreef SilkenTofu het volgende:
God kieskeurig? Nee, kom ik zo op terug.
.
Goed, ik ben christen. Ik geloof in God
Je hebt ook gewoon met de natuur te maken en met een celdeling die bij sommige mensen ineens te snel gaat, wat voor kanker zorgt.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:44 schreef Modus het volgende:
Mensen krijgen overal ter wereld kanker en nog vaak zat door onbekende oorzaak. Beetje kort door de bocht om dan het gebrek aan beschermingsmiddelen als oorzaak aan te duiden. Ik snap het wel: je hebt je conclusie al klaar, namelijk dat god dat niet doet, dus moet er wel een menselijke oorzaak aan vast zitten.
Het eerste voor Christus kwam en het tweede na het jaar 33 (ongeveer, mensen hebben toch nog zoveel jaren fout meegerekend misschien dat we in 2008 zouden zitten misschien of in 2015).quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Voor jou dan dezelfde vraag
Geloof jij in een god die de werkelijkheid heeft gemaakt en ingrijpt in de werkelijkheid, of geloof je in een god de de werkelijkheid heeft gemaakt, maar niet ingrijpt in de werkelijkheid?
Waarom ik dat allemaal geloof:quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 02:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Gelukkig weet jij wel hoe het zit ondanks de vele stromingen.
"Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Het christendom is verdeeld in 1,147 miljard rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen „marginalen” (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.)" .
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom
Wederom: Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?
En vanwaar dit idee ?? Hoe meer wetenschappelijke kennis, hoe minder God ingrijpt ? Is het dat ?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:57 schreef SilkenTofu het volgende:
God grijpt nu niet meer in daarin.
Dat is mijn idee er nu over.
Ben je actief in de medische sector ? Toch iets waar men nog steeds niet uit is, en jij hebt daar al zicht op ?quote:Je hebt ook gewoon met de natuur te maken en met een celdeling die bij sommige mensen ineens te snel gaat, wat voor kanker zorgt.
Bij sommige mensen is kanker natuurlijk wel hun eigen schuld en sommigen overkomt hen dat gewoon omdat ze bijvoorbeeld genetisch gevoeliger zijn ervoor.
Ik vind het heel apart dat je je eigen godsbeeld bedenkt (die niet overeenkomt met de god van de bijbel), jezelf toch christen noemt en eigenlijk toegeeft dat het nergens op gebaseerd is behalve op gevoel en persoonlijke voorkeur, maar ik kan wel waarderen dat je daar eerlijk over bent.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:05 schreef SilkenTofu het volgende:
[..]
Waarom ik dat allemaal geloof:
Omdat ik iets hogers heb ervaren heb in mijn gevoelsleven, iets goddelijks.
Door vervolgens te kijken bij allerlei geloven en eruit te halen wat me aanspreekt heb ik een eigen geloofsbeeld gecreėerd, mijn christelijk geloof (dit is voor een groot deel wat me aansprak in mijn gevoel) is zodoende een mengelmoes van dat, heidense invloeden en nog wel wat meer dingetjes.
Wat ik vannacht beschreef is wat ik tot nu aan als visie heb op geloof, maar dat kan altijd weer bijgesteld worden wanneer ik misschien nog meer inzicht ontwikkel in die dingen.
Heb je zo antwoord op je vragen?
Wat zou jij beschouwen als "een onderbouwing" voor iemands geloofsbelevenis en -overtuiging? Een rationele, persoonlijke, schriftelijke overtuiging, of iets anders?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 02:11 schreef TerryStone het volgende:
Wederom: Leuk dat je dat gelooft maar waarom geloof je dat en wat is je onderbouwing voor dat geloof?
Inhoudelijk vindt ik dit niet zo vreemd hoor TerryStone. Dit lijkt me verduiveld veel op het gnostisch christendom wat je kan terugvinden in bv. de Nag Hammadi-manuscripten. Aanverwanten: Paulicianen, Bogomielen en Katharen. Silken Tofu heeft naar mijn gevoel een waardevoller kijk op de ' Christelijk geloof ' dan menig andere strekking zoals de Katholieken, Protestanten of Jehova's, om er enkele te noemen. In elk geval dichter bij de bron.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik vind het heel apart dat je je eigen godsbeeld bedenkt (die niet overeenkomt met de god van de bijbel), jezelf toch christen noemt en eigenlijk toegeeft dat het nergens op gebaseerd is behalve op gevoel en persoonlijke voorkeur, maar ik kan wel waarderen dat je daar eerlijk over bent.
Is het niet mogelijk (en aannemelijker) dat dat goddelijks wat je ervaren hebt iets totaal anders was?
Als iemand een claim doet zonder dat men uitlegt wat de achterliggende gedachtengang is dan is het een nietzeggende claim en is er niet veel te bepraten. Ik zie niet in waarom we voor een persoonlijke geloofsbelevenis en - overtuiging een uitzondering moeten maken terwijl we voor alle andere meningen wel wat meer dan alleen de claim willen weten voordat we er serieus over gaan praten. Een rationele onderbouwing zou fijn zijn, maar als men zegt puur op gevoel tot die overtuiging gekomen te zijn dan vind ik dat ook prima, daar valt over te praten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat zou jij beschouwen als "een onderbouwing" voor iemands geloofsbelevenis en -overtuiging? Een rationele, persoonlijke, schriftelijke overtuiging, of iets anders?
Het wonderlijke is ten eerste het dogmatische karakter daarvan wat menig gelovige op elk concept anders dan religie afwijst, ten tweede het soort van 'rationeel' cherrypicken op basis van een gevoel, een gevoel dat god bestaat.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:22 schreef Haushofer het volgende:
Wat zou jij beschouwen als "een onderbouwing" voor iemands geloofsbelevenis en -overtuiging? Een rationele, persoonlijke, schriftelijke overtuiging, of iets anders?
Drogreden? Over wat heb je het?quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:19 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jij gebruikt een drogreden, de naturalistic fallacy (http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy).
We kunnen het best hebben over de kleren van de koning van Frankrijk.
Maargoed nog los daarvan, wanneer jij ("het imperfecte schepsel") verklaart dat het absurd is, dan twijfel je wel heel erg aan de capaciteiten van de almachtige god.
Epicurus gebruikt juist het absurde om zijn punt te maken...quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:50 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Gods logica overschrijd toch ook de onze? Dus voor god is dat absoluut niet absurd en een koud kunstje lijkt me.
Om Epicurus te quoten:
"Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent.
Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God?"
Het is niet een, hoe meer wetenschappelijke kennis, hoe minder God ingrijpt, maar naar mijn idee heeft de mens nu meer ruimte om wetenschappelijke kennis te ontwikkelen omdat God de mensheid ruimte geeft om te ontwikkelen (nu wel).quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:09 schreef ATON het volgende:
[..]
En vanwaar dit idee ?? Hoe meer wetenschappelijke kennis, hoe minder God ingrijpt ? Is het dat ?
[..]
Ben je actief in de medische sector ? Toch iets waar men nog steeds niet uit is, en jij hebt daar al zicht op ?
Mooi man...quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:04 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Epicurus gebruikt juist het absurde om zijn punt te maken...
En hoe kom je in je hoofd tot zo'n conclusie dan? Daar moet toch ook een soort logica achter zitten? Gebeurtenissen, handelingen, feiten waaruit jij niet anders kan concluderen dan 'ja god geeft nu pas de mens de ruimte om wetenschap te bedrijven'. En hoe lang is dat nu pas dan precies? 2 weken? Een jaar? De laatste decennia? Sinds de wetenschap bestaat (hoe lang is dat eik al?)quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:05 schreef SilkenTofu het volgende:
Het is niet een, hoe meer wetenschappelijke kennis, hoe minder God ingrijpt, maar naar mijn idee heeft de mens nu meer ruimte om wetenschappelijke kennis te ontwikkelen omdat God de mensheid ruimte geeft om te ontwikkelen (nu wel).
Een rationele onderbouwing voor een geloofsovertuiging? Wat zou dat moeten zijn?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:46 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als iemand een claim doet zonder dat men uitlegt wat de achterliggende gedachtengang is dan is het een nietzeggende claim en is er niet veel te bepraten. Ik zie niet in waarom we voor een persoonlijke geloofsbelevenis en - overtuiging een uitzondering moeten maken terwijl we voor alle andere meningen wel wat meer dan alleen de claim willen weten voordat we er serieus over gaan praten. Een rationele onderbouwing zou fijn zijn, maar als men zegt puur op gevoel tot die overtuiging gekomen te zijn dan vind ik dat ook prima, daar valt over te praten.
Dat zou ik "puur op gevoel" bestempelen.quote:Omdat ik iets hogers heb ervaren heb in mijn gevoelsleven, iets goddelijks.
Dat is het lastige van geloof hč? Omschrijven hoe ik zoiets ervaren heb is zo enorm lastig. Je gevoel beschrijven daarin. Wat je denkt en doet is veel gemakkelijker te beschrijven.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik vind het heel apart dat je je eigen godsbeeld bedenkt (die niet overeenkomt met de god van de bijbel), jezelf toch christen noemt en eigenlijk toegeeft dat het nergens op gebaseerd is behalve op gevoel en persoonlijke voorkeur, maar ik kan wel waarderen dat je daar eerlijk over bent.
Is het niet mogelijk (en aannemelijker) dat dat goddelijks wat je ervaren hebt iets totaal anders was?
Geen idee wat dat zou moeten zijn, ik geloof niet. De meeste zaken waar je in gelooft heb je toch een rationele onderbouwing voor, waarom zou dat dan niet gelden voor religieuze meningen?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een rationele onderbouwing voor een geloofsovertuiging? Wat zou dat moeten zijn?
SilkenTofu geeft als reden
[..]
Dat zou ik "puur op gevoel" bestempelen.
Dit lijkt me ook wat ' natte-vinger-werk '.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:24 schreef Modus het volgende:
[..]
En hoe kom je in je hoofd tot zo'n conclusie dan? Daar moet toch ook een soort logica achter zitten? Gebeurtenissen, handelingen, feiten waaruit jij niet anders kan concluderen dan 'ja god geeft nu pas de mens de ruimte om wetenschap te bedrijven'. En hoe lang is dat nu pas dan precies? 2 weken? Een jaar? De laatste decennia? Sinds de wetenschap bestaat (hoe lang is dat eik al?)
Naar mijn idee bestaat de wetenschap al ver voor de Grieken als Plato en Heraclitus etc. erover hadden gefilosofeerd. Ik vind die vorm van filosofie die zij bedreven ook een soort wetenschap, ze dachten immers na over het denken in de mens. Van hen is dat bekend, maar ik denk dat zolang de mens bestaat de mens ook opzoek is naar antwoorden en zo ga je al een soort wetenschap in. Zodra je je iets afvraagt en op onderzoek uit gaat ben je met wetenschap bezig. Nu zijn er vele scheidingen in wetenschap, je hebt de reguliere enerzijds, de theologische wetenschap enzovoorts.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:24 schreef Modus het volgende:
[..]
En hoe kom je in je hoofd tot zo'n conclusie dan? Daar moet toch ook een soort logica achter zitten? Gebeurtenissen, handelingen, feiten waaruit jij niet anders kan concluderen dan 'ja god geeft nu pas de mens de ruimte om wetenschap te bedrijven'. En hoe lang is dat nu pas dan precies? 2 weken? Een jaar? De laatste decennia? Sinds de wetenschap bestaat (hoe lang is dat eik al?)
Ligt eraan. "Geloven" behelst imo ook een stuk vertrouwen. In hoeverre dat rationeel te noemen is weet ik nietquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:34 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Geen idee wat dat zou moeten zijn, ik geloof niet. De meeste zaken waar je in gelooft heb je toch een rationele onderbouwing voor, waarom zou dat dan niet gelden voor religieuze meningen?
Exact, het is een gevoel voor mij, van hieruit ben ik vanuit mijn referentiekader gaan denken en me gaan verdiepen in nieuwe dingen om zo verklaringen te vinden voor dit gevoel. Wat ik hier beschrijf is mijn verklaring tot dusver en omdat ik het niet hard kan maken noem ik het maar mijn geloof.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een rationele onderbouwing voor een geloofsovertuiging? Wat zou dat moeten zijn?
SilkenTofu geeft als reden
[..]
Dat zou ik "puur op gevoel" bestempelen.
Tot zover ben ik het met je eens.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:33 schreef SilkenTofu het volgende:
[..]
Dat is het lastige van geloof hč? Omschrijven hoe ik zoiets ervaren heb is zo enorm lastig. Je gevoel beschrijven daarin. Wat je denkt en doet is veel gemakkelijker te beschrijven.
Maar dat vind ik juist zo tof aan dit soort discussies, ik moet mezelf steeds beter verwoorden en daardoor ook kritischer zijn op wat ik nou eigenlijk geloof/denk, waardoor mijn beeld bijgesteld en vernieuwd kan worden. Dat is wat ik ook graag wil.
Het is ook apart dat ik een eigen beeld heb, maar ik ben van mening dat elk mens in God en Christus kan geloven (hoeft niet, mag) ook al hebben ze in andere culturen een andere naam. Toch geloof je in wezen in hetzelfde principe naar mijn idee, althans hetzelfde beeld van offer en opstanding, gift aan de mensheid. Of dit dan God/Christus, Odin/Balder, Enki/Inanna etc. is.
Hier heet dat dan christendom. Ik denk dat omdat elke plek in de wereld zijn eigen mythologie heeft (zo mag je de bijbel van mij gerust noemen) krijgt de hele wereld hetzelfde principe mee. Het principe is dus niet voorbehouden aan alleen christenen, dat zou wat wezen (een eilandje ergens in de stille zuidzee zou dan naar de hel gaan omdat ze zich niet bekeerd zouden hebben? waanzin), dus overal op de wereld is hetzelfde principe bereikbaar voor wie wil. Wie niet wil kan evengoed het moreel goede doen.
Ik geloof trouwens niet in de hel, dat even ter zijde.
Ook juist, maar dat van die doop komt dan weer van de ' historische Christus ' en is niet universeel zoals de ' gnostische Christus ' van Paulus.quote:Het gaat naar mijn mening om de Christus als werkzame kracht (die zich ook 3 jaar met de mens Jezus heeft verbonden na/tijdens zijn doop om zich bekend te maken ) en ik noem het Christus, maar als ik in een andere cultuur was opgegroeid had die kracht anders genoemd.
En hier ga ik weer met je mee.quote:Die Christuskracht is werkzaam in de wereld voor wie wil, wie het moreel goede wil doen, daar hoef je geen gelovige voor te zijn of wat dan ook. Deze kracht helpt om vol te houden wanneer het niet mee zit, om zelf een zelfstandig mens te zijn, om zelf in ontwikkeling te zijn. Het is in deze tijd heel gemakkelijk om de hele dag te computeren en tv te kijken en niet aan jezelf te werken. Maar wanneer je aan jezelf wilt werken en de stappen zet krijg je de kracht om dit te doen, ookal lonkt die tv of pc.
Ook mijn idee.quote:Dat ik mijzelf christen noem is omdat ik veel met Christus heb en aan mezelf ontwikkel. Ik heb alleen een hekel aan regeltjes door de kerk bedacht en misinterpretaties van de bijbel enzovoorts. Ik ga mijn eigen weg hierin. Dit stuit veel reguliere christenen tegen de borst, het zij zo.
Dat ' opstaan uit de dood/dodenrijk ' was volgens de mystieken een herboren worden na een initiatie van de gnosis. Moet je ' De mysterieuze Jezus ' eens op naslaan. Zal je zeker bevallen.quote:Het principe van afdaling in de onderwereld en opstanding uit die dode wereld komt in vele mythen en culturen voor. Naar mijn idee is Christus door dood te gaan afgedaald in die onderwereld, de hel mag je dat gerust noemen en heeft hij die hel aan banden gelegd, verslagen. Toen is hij weer naar aarde gegaan (opgestaan) om mensen een stukje op weg te helpen en voorlichting te geven. Ik noem de Christus nu hij, maar het lijkt me logischer dat deze kracht onzijdig is.
Geloven/vertrouwen dat mijn stoel niet uit elkaar sodemietert (om maar een voorbeeld te geven) wanneer ik er op ga zitten (omdat het al 1000en keren goed gegaan is) is toch van een hele andere orde dan geloven/vertrouwen in een niet-bewijsbare, bovennatuurlijke entiteit die per persoon weer van karaktereigenschappen wisselt. Het eerste lijkt me toch een stuk redelijker in conclusie dan het tweede denk je niet?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ligt eraan. "Geloven" behelst imo ook een stuk vertrouwen. In hoeverre dat rationeel te noemen is weet ik niet![]()
Een rationele reden dat ik b.v. in de wetenschappelijke methode geloof, is behaalde successen in het verleden. In hoeverre is dat "rationeel"?
Tof om te lezen dat je dat waardeert. Het is een moeilijk gebied om te beschrijven, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen. Bovenzintuigelijke waarneming (en niet zoals in televisie programma's waarvan men ziet wie waar dood is gegaan jaren nadat het gebeurd is) is voor mij de aanzet geweest naar het onderzoek dat ik gegaan ben. Ik kwam mensen tegen die hun verhaal deden en vervolgens verdiepte ik me in de theorie erachter.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:50 schreef Modus het volgende:
Ik waardeer je geduld voor je posts en uitleg maar ik zie nog niet echt een voorbeeld van de feiten en bevindingen die je tot dat soort conclusies doen komen. Maar misschien is dat er ook niet. Of ms is het er wel en is het zoals ik al zei simpelweg niet meer dan aannemen dat er een god bestaat en dan anything goes.
Dank je voor je post. Ik zal eens kijken naar dat boek.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Tot zover ben ik het met je eens.
[..]
Ook juist, maar dat van die doop komt dan weer van de ' historische Christus ' en is niet universeel zoals de ' gnostische Christus ' van Paulus.
[..]
En hier ga ik weer met je mee.
[..]
Ook mijn idee.
[..]
Dat ' opstaan uit de dood/dodenrijk ' was volgens de mystieken een herboren worden na een initiatie van de gnosis. Moet je ' De mysterieuze Jezus ' eens op naslaan. Zal je zeker bevallen.
Vrijwel alle evangelieėn die we over Jezus' kinderjaren hebben zijn historisch nogal onbetrouwbaar. Er is bar weinig bekend over Jezus voor zijn evangelisatie begonquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:34 schreef SilkenTofu het volgende:
Ik vind het alleen zo stom dat er zo weinig over zijn jeugd bekend is en tot zijn 30e levensjaar. Ik denk dat er wel geschriften van zijn daarover maar (nag hammadi enzo) waar de kerk een flinke halt tegen heeft geroepen. Waardoor het niet algemeen bekend is.
Ik kan nu niks met zekerheid zeggen, wel mijn ervaringen delen en zeggen hoe ik dat heb beleefd, maar het zijn totaal geen regulier bruikbare bewijzen. Ik kan mijn voorlopige aannames delen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:10 schreef Modus het volgende:
Ik snap er geen fluit vanmaar vooruit, je lijkt het iig minder als waarheidsclaim neer te leggen dan menig andere poster hier.
Weet je dit uit ervaring ook?quote:In die wereld, ik noem het even goddelijke wereld zijn hogere wezens als engelen en ook God (of Goden misschien zelfs, weet ik niet) die je bij dit proces helpen.
Dat zou best wel handig zijn, gezien de complexiteit van deze materie. Er zitten enkele beelden over elkaar, en die zullen dit duidelijk ontdubbelen. Na het lezen ga je dit beter begrijpen wat ik hiermee bedoel.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:34 schreef SilkenTofu het volgende:
Dank je voor je post. Ik zal eens kijken naar dat boek.
Goh, hier zitten we al met het begrip ' Christuskracht ' waar jij blijkbaar al een andere invulling aan geeft. Oorspronkelijk betekend dit Christus = Chrestus = Messias = Gezalfde. Gezalfden waren enkel koningen en hogepriesters : Jezus Christus = Jehosua de gezalfde, of anders gezegd , Jezus de koning. ( dit wat betreft de historische Jezus, die eigenlijk weinig gemeen heeft met wat men er nadien over geschreven heeft. Vergelijkbaar met het Arthur-epos )quote:Ik vind Jezus als persoon een boeiend mens en ik denk dat hij flink gebruik maakte van de Christuskracht, geschiedkundig gezien als eerste, dus als een soort voorbeeld.
En dit is dan weer de mythologische versie van Jezus. De versie die jij terecht als iets universeels ziet en in vele religies is terug te vinden.quote:Jezus als mens biedt veel inspiratie aan de mensheid en naar mijn idee ook hoe je met die Christuskracht om kunt gaan, als een soort voorbeeld, hoeft niet, maar kan en mag.
Maar is ook niet relevant in de mythologische versie. In de historische versie heeft men wel al wat kunnen reconstrueren. Bijvoorbeeld dat ie zeker minstens in 6 v.C. moet geboren zijn en helemaal niet uit een arm gezinnetje.quote:Ik vind het alleen zo stom dat er zo weinig over zijn jeugd bekend is en tot zijn 30e levensjaar.
De Nag Hammadi manuscripten gaan net helemaal niet over de historische Jezus en hebben ook niet de bedoeling een historische weergave te zijn. En ja, de ' kerk ' heeft deze evangelies verworpen en zelfs op straffe van terechtstelling verboden. Maar deze zijn net die universele visies zonder dogma's die men daar in terugvindt en waar jij net zo dicht bij aanleunt.quote:Ik denk dat er wel geschriften van zijn daarover maar (nag hammadi enzo) waar de kerk een flinke halt tegen heeft geroepen. Waardoor het niet algemeen bekend is.
En dat is nu net waar het gnostisch christendom wou aanreiken en niet het orthodoxe ( hedendaagse ).quote:Maar het gaat mij in elk geval niet in mijn geloofsbeeld/of wereldvisie, of hoe je het maar noemen wilt, om exactheid van de bijbel, maar om de boodschappen die je eruit kunt halen en kunt vertalen naar je eigen leven.
En dit zal je in dit boek zeker vinden.quote:Maar zoals ik eerder beschreef is voor elke cultuur dit mogelijk door andere mythologieėn, ik lees dus ook andere mythologie boeken
En daar wil ik je best een handje bij helpen. Je bent goed bezig.quote:Ik vind het zonde om mezelf te kort te doen door alleen de bijbel te lezen, want ik denk dat wanneer ik andere mythen lees ik de diepere boodschappen van meerdere kanten kan bezien en ze dus verder uitdiep.
Juist, en kan Silken Tofu daardoor enkel zeer waarderen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:54 schreef Desunoto het volgende:
Ik vind mensen als SilkenTofu wel tof.
Geloven in bovennatuurlijke dingen maar zich ook realiseren dat het allemaal niet hard te bewijzen is. Dan denk je na.
Dat in tegenstelling tot veel gelovigen die blind en doof zijn voor iedereen die hun religie ook maar enigszins betwijfeld en dan gelijk in de verdediging schieten met kansloze "argumenten", veelal gebaseerd op cirkel- of andere drogredeneringen of... gewoon lucht.
SilkenTofu.
Ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat mensen wie mijn geloof aanvielen dat niet deden met drogredeneringen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 20:54 schreef Desunoto het volgende:
Ik vind mensen als SilkenTofu wel tof.
Geloven in bovennatuurlijke dingen maar zich ook realiseren dat het allemaal niet hard te bewijzen is. Dan denk je na.
Dat in tegenstelling tot veel gelovigen die blind en doof zijn voor iedereen die hun religie ook maar enigszins betwijfeld en dan gelijk in de verdediging schieten met kansloze "argumenten", veelal gebaseerd op cirkel- of andere drogredeneringen of... gewoon lucht.
SilkenTofu.
Dan weet jij niet wat een drogreden is ņf je hebt de bovengenoemde oogkleppen gewoon op.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:05 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat mensen wie mijn geloof aanvielen dat niet deden met drogredeneringen.
Dan hoef ik alleen maar naar Wilders te wijzenquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:27 schreef Modus het volgende:
Noem eens een drogredenering die je wel eens aan hebt moeten horen?
Ow, is dat zo? Verlicht me. Misschien ben je degene wie niet weet wat een drogreden is of narrow-minded is.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 08:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dan weet jij niet wat een drogreden is ņf je hebt de bovengenoemde oogkleppen gewoon op.
Wilder voert bijvoorbeeld aan dat de radicale agressieve interpretatie van de islamitische geschriften de islam is. Dit doet hij door te doen alsof er geen mildere interpretatie is wat een drogreden is.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 12:19 schreef Modus het volgende:
Geef eens een concreet voorbeeld i.p.v. algemeenheden.
Geloven kan alléén door drogredenen. Daarom heet het ook geloof.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 12:08 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ow, is dat zo? Verlicht me. Misschien ben je degene wie niet weet wat een drogreden is of narrow-minded is.
Puur taalkundig gezien is dat een drogreden ja. Dat het een drogreden is maakt de positie van geloof echter niet bepaald sterker.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 12:23 schreef Mathemaat het volgende:
Wilder voert bijvoorbeeld aan dat de radicale agressieve interpretatie van de islamitische geschriften de islam is. Dit doet hij door te doen alsof er geen mildere interpretatie is wat een drogreden is.
..en is ten allen tijde voor elke interpretatie vatbaar.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 12:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Geloven kan alléén door drogredenen. Daarom heet het ook geloof.
Noem eens een drogreden die op dit forum gebruikt is? (dat hele Wilders verhaal van je vind ik slaapverwekkend)quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:05 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik kan mij eigenlijk niet herinneren dat mensen wie mijn geloof aanvielen dat niet deden met drogredeneringen.
Atheļsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen. Daarom heet het ook atheļsme en geen logica.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 12:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Geloven kan alléén door drogredenen. Daarom heet het ook geloof.
De geschiedenisreeks van Aton wat niet gegrond is op sluitend logica, maar meer op een complottheoriegedachtegang. Aton voert zijn verhaal aan als sluitend bewijs dat Islam onmogelijk waar is. Dat het sluitend bewijs is, is een drogreden.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 13:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Noem eens een drogreden die op dit forum gebruikt is? (dat hele Wilders verhaal van je vind ik slaapverwekkend)
Waarom is dat een drogreden en welke is het uit de lijst van drogredenen?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:00 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De geschiedenisreeks van Aton wat niet gegrond is op sluitend logica, maar meer op een complottheoriegedachtegang. Aton voert zijn verhaal aan als sluitend bewijs dat Islam onmogelijk waar is. Dat het sluitend bewijs is, is een drogreden.
PS: sorry Aton.
You're fucking kidding me right?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 15:57 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Atheļsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen. Daarom heet het ook atheļsme en geen logica.
Drogredenen hebben een algemene definitie, dus je hoeft ze niet perse in een lijstje te zoeken.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:03 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Waarom is dat een drogreden en welke is het uit de lijst van drogredenen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden
En andersom?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 15:57 schreef Mathemaat het volgende:
Atheļsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen.
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:03 schreef TerryStone het volgende:
[..]
You're fucking kidding me right?
Yep, I am. Het was een woordspel om hoatzin's uitspraak belachelijk te maken.quote:
Sorry Mathemaat, maar je kletst maar wat raak. Moet je mij eens laten zien waar uw veronderstelling op gebaseerd is.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:00 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
De geschiedenisreeks van Aton wat niet gegrond is op sluitend logica, maar meer op een complottheoriegedachtegang. Aton voert zijn verhaal aan als sluitend bewijs dat Islam onmogelijk waar is. Dat het sluitend bewijs is, is een drogreden.
PS: sorry Aton.
Schitterende nonsens.quote:Atheļsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen.
Natuurlijk, je bent er ook rapper over dan te voet.quote:Daarom heet het ook atheļsme en geen logica.
Eh, wat?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 15:57 schreef Mathemaat het volgende:
Atheļsme kan alleen geloof aanvallen met drogredenen. Daarom heet het ook atheļsme en geen logica.
Nu weet je hoe hoatzin's post bij mij overkwamquote:
Ok, ik kon het inderdaad al niet helemaal plaatsenquote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:19 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
[..]
Yep, I am. Het was een woordspel om hoatzin's uitspraak belachelijk te maken.
Ik denk dat dat een wereld zonder mensen zou zijn geweest, maar met robots. Mensen zonder eigen wil dus. Bovendien, 'veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen', dat kan hij, maar dat doet hij met een bepaald plan. Bovendien wordt dat plan nogal gedwarsboomd door 'de vrije wil' van de mens. Die hij uiteraard ook geschapen heeft, maar daarom is die wereld die jij beschrijft, een wereld met robots in plaats van mensen.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 21:48 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zeker niet, ik laat me graag overtuigen door die wonderen van je waar je steeds weer over begint. Kom maar op met je voorbeelden.Met linkjes naar bewijzen, enzo.
[..]
Welvaart eerlijk verdeeld, geen natuurrampen, minder ziektes, etc. We zouden het met z'n allen gewoon veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen. Maar die is er niet, want het is duidelijk dat om alles wat gebeurt geen God nodig is om het te verklaren. Integendeel zelfs.
Waarom is die vrije wil dan zo gewenst? Wat maakt onze wereld, waarin we een vrije wil hebben (als dat al zo is!), zo veel beter dan een wereld waarin mensen geen vrije wil hebben, maar waarin ook geen lijden is?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:44 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een wereld zonder mensen zou zijn geweest, maar met robots. Mensen zonder eigen wil dus. Bovendien, 'veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen', dat kan hij, maar dat doet hij met een bepaald plan. Bovendien wordt dat plan nogal gedwarsboomd door 'de vrije wil' van de mens. Die hij uiteraard ook geschapen heeft, maar daarom is die wereld die jij beschrijft, een wereld met robots in plaats van mensen.
Heeft hij dat ook niet beloofd dan?quote:Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
mwah dat hoeft helemaal niet, dat wij niets zinnigs kunnen verzinnen wil natuurlijk niet zeggen dat een almachtige omnipotente alwetende godheid niet een manier te weet te verzinnen om de vrije wil te behouden en daarbij toch het slechte uit te sluiten.
Om in concrete bijbelse termen te praten, hij kan de duivel en zijn leger van demonen terug opsluiten in de hel.
Veel lijden wordt veroorzaakt door natuurrampen waarin "vrije wil" geen enkele rol speelt, hoe verklaar je dat? Vindt god het simpelweg vermakelijk om te zien hoe die rampen zich voltrekken?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:44 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat een wereld zonder mensen zou zijn geweest, maar met robots. Mensen zonder eigen wil dus. Bovendien, 'veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen', dat kan hij, maar dat doet hij met een bepaald plan. Bovendien wordt dat plan nogal gedwarsboomd door 'de vrije wil' van de mens. Die hij uiteraard ook geschapen heeft, maar daarom is die wereld die jij beschrijft, een wereld met robots in plaats van mensen.
Blijkbaar. Ik zou als omnipotente God ook kiezen voor mensen met een vrije wil, eerlijk gezegd. Gewoon omdat dat een veel betere relatie geeft.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom is die vrije wil dan zo gewenst? Wat maakt onze wereld, waarin we een vrije wil hebben (als dat al zo is!), zo veel beter dan een wereld waarin mensen geen vrije wil hebben, maar waarin ook geen lijden is?
Is die vrije wil dan zo ontzettend belangrijk voor God?
Waarom hunkert God dan kennelijk zo naar relaties?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:55 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Blijkbaar. Ik zou als omnipotente God ook kiezen voor mensen met een vrije wil, eerlijk gezegd. Gewoon omdat dat een veel betere relatie geeft.
Om maar weer eens gezellig een bijbeltekst te quoten:quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:54 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Veel lijden wordt veroorzaakt door natuurrampen waarin "vrije wil" geen enkele rol speelt, hoe verklaar je dat? Vindt god het simpelweg vermakelijk om te zien hoe die rampen zich voltrekken?
Vindt god het onnodig lijden niet belangrijk genoeg? Waarom grijpt hij niet in?
Als zulke rampen zich voltrekken en god kan ingrijpen maar weigert dat te doen dan draagt hij verantwoordelijkheid voor dat lijden en laat hij zien niet een liefhebbende god te zijn.
Vanuit menselijk perspectief gezien misschien, en dat projecteer je dan maar zo uit de losse pols even op het redeneringsvermogen van een onkenbaar omnipotent wezen. Volkomen holle claim dus. Want als het zo uitkomt voor de discussie zal ook jij als argument aandragen dat wij niet als god kunnen denken.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:55 schreef naatje_1 het volgende:
Blijkbaar. Ik zou als omnipotente God ook kiezen voor mensen met een vrije wil, eerlijk gezegd. Gewoon omdat dat een veel betere relatie geeft.
Vind jij het fijn om alleen te zijn?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 16:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom hunkert God dan kennelijk zo naar relaties?
Wat ik vind zegt weinig over God, maar er zijn mensen die als kluizenaar door het leven gaan. Ik vind het een buitengewoon antropomorfe voorstelling van God, en het is niet zo gek dat sommige mensen daar nogal argwanend tegenover staan.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Vind jij het fijn om alleen te zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |