abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100472071
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan geloof je dus in een god die de werkelijkheid heeft gemaakt maar niet ingrijpt in de werkelijkheid?
Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.
Que Sera ~
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:38:39 #202
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100474041
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:57 schreef Chilled het volgende:

[..]

Ik geloof dat de mens een eigen verantwoordelijkheid heeft gekregen. De mens heeft de wereld verkloot, niet God. Ik snap niet dat mensen nog steeds zo onnadenkend kunnen zijn om God daarvan de schuld te geven.
O, dat is heel simpel, als ik een zooitje rotweilers *(insert willekeurig hondenmerk) fok en die bijten mensen dan ben ik verantwoordelijk. Nu de analogie met god, als god mensen maakt op zo'n manier dat die alles verkloten, wie is dan de verantwoordelijke? Juist de schepper die draagt verantwoordelijkheid over wat hij schept.

Overigens denk ik niet dat mensen alles verkloten. Dat is veel te negatief gedacht.
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:40:19 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100474117
quote:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100475558
quote:

[..]

Nonsens, god heeft de mens geschapen met de mogelijkheid om slechte dingen te doen, hij heeft satan geschapen en hij heeft dit alles gedaan wetende hoe het vervolgens zou gaan uitpakken, derhalve is hij de schepper van het kwaad en daar uiteraard verantwoordelijk voor.
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:12:40 #205
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100475603
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:11 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Nonsens, god heeft de mens geschapen met de mogelijkheid om slechte dingen te doen, hij heeft satan geschapen en hij heeft dit alles gedaan wetende hoe het vervolgens zou gaan uitpakken, derhalve is hij de schepper van het kwaad en daar uiteraard verantwoordelijk voor.
Dat zeg ik ;)
pi_100475670
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:12 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dat zeg ik ;)
Ik vul je aan. GAMMA! :P
pi_100475912
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Jawel, dat is het wel. Maar iedereen in dit topic weet wel dat het geen zin heeft om erover te discussiëren. Het gaat erom wat je uiteindelijk gelooft en ik snap dat er heel veel mensen zijn die anders geloven of helemaal niet.
Que Sera ~
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:45:00 #208
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100477190
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:19 schreef Chilled het volgende:

[..]

Jawel, dat is het wel. Maar iedereen in dit topic weet wel dat het geen zin heeft om erover te discussiëren. Het gaat erom wat je uiteindelijk gelooft en ik snap dat er heel veel mensen zijn die anders geloven of helemaal niet.
Nee, dat is het niet.
Geloof jij in een god die de werkelijkheid heeft gemaakt en ingrijpt in de werkelijkheid, of geloof je in een god de de werkelijkheid heeft gemaakt, maar niet ingrijpt in de werkelijkheid?
Je ontwijkt de vraag omdat je geen keuze wilt maken omdat je weet wat daar de gevolgen van zijn?.
Dit is Filosofie en Levensovertuiging, daar hebben we het juist over dit soort vragen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_100477393
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:38 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

O, dat is heel simpel, als ik een zooitje rotweilers *(insert willekeurig hondenmerk) fok en die bijten mensen dan ben ik verantwoordelijk. Nu de analogie met God, als God mensen maakt op zo'n manier dat die alles verkloten, wie is dan de verantwoordelijke? Juist de schepper die draagt verantwoordelijkheid over wat hij schept.

Overigens denk ik niet dat mensen alles verkloten. Dat is veel te negatief gedacht.
Dan zou de mens geen "vrije wil" (of hoe je het wil noemen) hebben. Dus je analogie klopt niet.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_100478279
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 20:49 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Dan zou de mens geen "vrije wil" (of hoe je het wil noemen) hebben. Dus je analogie klopt niet.
Een alwetende, almachtige god zou toch vrij eenvoudig de mens zo kunnen maken dat hij vrije wil heeft maar geen slechte dingen kan doen?
pi_100479084
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:05 schreef TerryStone het volgende:
Een alwetende, almachtige god zou toch vrij eenvoudig de mens zo kunnen maken dat hij vrije wil heeft maar geen slechte dingen kan doen?
een halfvrije wil dan?
pi_100479214
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:05 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God, zodat we niets zinnigs over goed, kwaad en vrijheid kunnen zeggen omdat het dan ons zal overstijgen.
  maandag 8 augustus 2011 @ 21:21:54 #213
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100479264
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:18 schreef Loppe het volgende:

[..]

een halfvrije wil dan?
mwah dat hoeft helemaal niet, dat wij niets zinnigs kunnen verzinnen wil natuurlijk niet zeggen dat een almachtige omnipotente alwetende godheid niet een manier te weet te verzinnen om de vrije wil te behouden en daarbij toch het slechte uit te sluiten.
Om in concrete bijbelse termen te praten, hij kan de duivel en zijn leger van demonen terug opsluiten in de hel.
  maandag 8 augustus 2011 @ 21:22:42 #214
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100479316
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God.
Jouw god is blijkbaar niet zo omnipotent, almachtig en alwetend als ik me had voorgesteld.
pi_100479481
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:22 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Jouw god is blijkbaar niet zo omnipotent, almachtig en alwetend als ik me had voorgesteld.
Jij leest fout. Als je de absurde wil, krijg je een andere realiteit. Wij kunnen in onze bekende realiteit niets zinnigs over die andere realiteit zeggen omdat we geen verstand van hebben. Het is zoals het voorstellen van een vierdimensionale kubus in een vierdimensionale ruimte.
  maandag 8 augustus 2011 @ 21:43:50 #216
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100480570
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:25 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Jij leest fout. Als je de absurde wil, krijg je een andere realiteit. Wij kunnen in onze bekende realiteit niets zinnigs over die andere realiteit zeggen omdat we geen verstand van hebben. Het is zoals het voorstellen van een vierdimensionale kubus in een vierdimensionale ruimte.
Je kunt er best wel wat zinnigs over zeggen. Een almachtige god kan namelijk al dat en nog veel meer. Zodra jij ergens een beperking stelt is god niet almachtig meer en die almacht is een bijzonder belangrijke eigenschap voor god.

Als jij gelooft in een god zoals die van christendom of de islam, dan dan moet die het meest fantastische kunnen maken waar het goddelijke vanaf druipt. En dan heeft het dus absoluut zin om alle mogelijkheden af te wegen en je af te vragen waarom god in al zijn glorie koos voor deze wereld. En om het even specifiek christelijk te maken, waarom god een duivel en demonen schiep en die los liet op de aarde om zo ellende te veroorzaken.
pi_100480908
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Daniel1976 het volgende:
mwah dat hoeft helemaal niet, dat wij niets zinnigs kunnen verzinnen wil natuurlijk niet zeggen dat een almachtige omnipotente alwetende godheid niet een manier te weet te verzinnen om de vrije wil te behouden en daarbij toch het slechte uit te sluiten.
Om in concrete bijbelse termen te praten, hij kan de duivel en zijn leger van demonen terug opsluiten in de hel.
KLopt niet echt wanneer God de mens naar zijn beeld geschapen heeft om iets uit te sluiten.
  maandag 8 augustus 2011 @ 22:09:42 #218
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100482367
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:49 schreef Loppe het volgende:

[..]

KLopt niet echt wanneer God de mens naar zijn beeld geschapen heeft om iets uit te sluiten.
True, maar ik ben er niet om de paradoxen in de bijbel recht te lullen.
Daarom is het volgens mij ook omgekeerd, de mens schiep de goden naar zijn evenbeeld.
pi_100482402
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:43 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Je kunt er best wel wat zinnigs over zeggen. Een almachtige god kan namelijk al dat en nog veel meer. Zodra jij ergens een beperking stelt is god niet almachtig meer en die almacht is een bijzonder belangrijke eigenschap voor god.

Als jij gelooft in een god zoals die van christendom of de islam, dan dan moet die het meest fantastische kunnen maken waar het goddelijke vanaf druipt. En dan heeft het dus absoluut zin om alle mogelijkheden af te wegen en je af te vragen waarom god in al zijn glorie koos voor deze wereld. En om het even specifiek christelijk te maken, waarom god een duivel en demonen schiep en die los liet op de aarde om zo ellende te veroorzaken.
Nee, je krijgt nog steeds met absurditeit te maken en het is maar de vraag of de logica dan niet ermee omslaat naar een nieuwe logica, waardoor onze bekende logica nutteloos is.
  maandag 8 augustus 2011 @ 22:19:08 #220
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100482980
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 22:10 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Nee, je krijgt nog steeds met absurditeit te maken en het is maar de vraag of de logica dan niet ermee omslaat naar een nieuwe logica, waardoor onze bekende logica nutteloos is.
Jij gebruikt een drogreden, de naturalistic fallacy (http://en.wikipedia.org/wiki/Naturalistic_fallacy).
We kunnen het best hebben over de kleren van de koning van Frankrijk.

Maargoed nog los daarvan, wanneer jij ("het imperfecte schepsel") verklaart dat het absurd is, dan twijfel je wel heel erg aan de capaciteiten van de almachtige god.
  maandag 8 augustus 2011 @ 22:59:33 #221
352755 Infinitum
Ad Infinitum
pi_100485492
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 16:36 schreef Wootism het volgende:

[..]

Ik krijg echt hoofdpijn van deze simpelheid :')
weet je waar ik hoofdpijn van krijg? Dat wij (de mensen die het goed hebben) twee pc's thuis moeten hebben, dat er in bijna ieder kamer in huis een tv staat, dat we een ipod, iphone en playstation moeten hebben, dat we beginnen te janken als de internetverbinding even weg valt, dat we overconsumeren ten koste van anderen, dat we met het voedsel dat we allemaal samen verspillen de hongersnood uit de wereld zouden kunnen helpen, en ga zo maar door. En dat we nog steeds zeuren en nooit tevreden zijn, nooit genoeg hebben.

Maar ja dat ben ik, ik denk zo simpel :)
pi_100485566
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:43 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Gewoon door het feit dat de judeeërs in de 6de eeuw v.C. iets overgeschreven hebben wat ze zelf niet begrepen, en nu nog begrijpen ze het niet. Liggen we hier al dagen te lullen over iets wat verwrongen is gekopiëerd en verkeerd begrepen. En het erge is dat de moslims dit nog overgeschreven hebben ook. Om je te bescheuren. God is almachtig. :-) :-) Ammahoelaaa
  maandag 8 augustus 2011 @ 23:03:11 #223
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100485696
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 23:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Gewoon door het feit dat de judeeërs in de 6de eeuw v.C. iets overgeschreven hebben wat ze zelf niet begrepen, en nu nog begrijpen ze het niet. Liggen we hier al dagen te lullen over iets wat verwrongen is begrepen. En het erge is dat de moslims dit nog overgeschreven hebben ook. Om je te bescheuren. God is almachtig. :-) :-)
Ja je hebt helemaal gelijk!
Maar daar gaat het nu even niet om. Het staat nu in de bijbel dus we redeneren er even mee.
Ik probeerde me nu juiste even in te leven. ;)

Er valt best leuk over de bijbel te filosoferen en op basis van de huidige inhoud kun je de onmogelijkheden wel aan tonen zoals Nietzsche doet.
pi_100486641
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 23:03 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja je hebt helemaal gelijk!
Maar daar gaat het nu even niet om. Het staat nu in de bijbel dus we redeneren er even mee.
Ik probeerde me nu juiste even in te leven. ;)

Er valt best leuk over de bijbel te filosoferen en op basis van de huidige inhoud kun je de onmogelijkheden wel aan tonen zoals Nietzsche doet.
OK, als jullie nadien verder gaan met Harry Potter, geef maar een seintje. Nog veel lol.
pi_100493688
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 21:21 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Natuurlijk kan hij dat, maar dan overschrijd God wel de grenzen van logica zoals wij die kennen. Dus dan wil je het absurde van God, zodat we niets zinnigs over goed, kwaad en vrijheid kunnen zeggen omdat het dan ons zal overstijgen.
Gods logica overschrijd toch ook de onze? Dus voor god is dat absoluut niet absurd en een koud kunstje lijkt me.
Om Epicurus te quoten:

"Is God willing to prevent evil, but not able?
Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing?
Then he is malevolent.
Is he both able and willing?
Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
Then why call him God?"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')