abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100459083
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 13:22 schreef Onverlaatje het volgende:
Ja dat zal wel maar staal zet uit als het warm wordt en krimpt als het koud wordt. Het kan misschien het huis wel in de lucht houden, maar ik vrees toch dat je zo scheuren in de muur erboven gaat krijgen, als er geen betonnen pilaar komt te staan (waarin het staal onder spanning is getrokken tijdens het droogproces om het beton steviger te maken, bijv. een goede kwaliteit heipaal).
Ik ga er toch van uit dat niemand denkt dat hier zomaar wat natte vinger werk wordt gedaan. Dit is door een constructeur uitgerekend aan de hand van de originele bouwtekeningen en nieuwe bouwtekeningen. En degene die dit heeft gemonteerd (hij doet elke dag niet anders) die durfde dit nog wel met een lichter profiel aan.

Ps je kan wel voorspanning zetten in het staal wat in het beton komt. maar dat heeft in dit geval TOTAAL geen zin. Voorspanning wordt alleen gebruikt als iets horizontaal wordt gemonteerd. want die voorspanning is alleen tegen het doorbuigen.
pi_100460346
De balk zal omkleed moeten worden om aan die brandwerendheidseis te voldoen.

Verder erg leerzaam dit topic vooral die foto's Ben benieuwd hoe je die nieuwe H-profiel over de vloerbalken geschoven krijgt. Zit die binnenmuur dan niet in de weg?

Btw: uitzettingscoefficient staal en beton zijn vrijwel gelijk; (gewapend betond):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100461049
Onderschat ook niet hoeveel druk een staand, dikwandig stalen profiel kan hebben!
pi_100461140
quote:
7s.gif Op maandag 8 augustus 2011 13:19 schreef P-tree het volgende:

[..]
Ik ga er toch van uit dat niemand denkt dat hier zomaar wat natte vinger werk wordt gedaan.

Ik dacht dat je kleuterjuf was die alleen met duplo en lego bouwde 6.gif6.gif6.gif
pi_100461765
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 13:52 schreef blomke het volgende:
De balk zal omkleed moeten worden om aan die brandwerendheidseis te voldoen.

Verder erg leerzaam dit topic vooral die foto's Ben benieuwd hoe je die nieuwe H-profiel over de vloerbalken geschoven krijgt. Zit die binnenmuur dan niet in de weg?
Klopt die moet nog omkleed worden met promatect

De binnenmuur "hangt" nu ook op die stalen buizen die door de muur zijn heen geschoven. dus er rust nu niks meer op de vloerbalken boven. en zodoende zit er ruimte tussen de balken en de binnenmuur waardoor we de balk zo op zn plek kunnen schuiven.

als goed is gaat zaterdag die bint er in.
pi_100461823
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 14:14 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Ik dacht dat je kleuterjuf was die alleen met duplo en lego bouwde [ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
jij hebt mij wel erg snel door. maar je leert elke dag weer hoor met de blokkendoos en de duplo. _O-
pi_100461834
quote:
7s.gif Op maandag 8 augustus 2011 14:30 schreef P-tree het volgende:

[..]

en zodoende zit er ruimte tussen de balken en de binnenmuur waardoor we de balk zo op zn plek kunnen schuiven.
Ooohhh heerlijk, heerlijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_100467995
quote:
Ps je kan wel voorspanning zetten in het staal wat in het beton komt. maar dat heeft in dit geval TOTAAL geen zin. Voorspanning wordt alleen gebruikt als iets horizontaal wordt gemonteerd. want die voorspanning is alleen tegen het doorbuigen.
Voorspanning is niet alleen voor het doorbuigen. Denk ook aan zaken als beperken van scheurvorming / verminderen van spanningen in doorsnede (geen trek in beton = goed). Voor een kolom waar je een verdieping aanhangt (dus trek) heeft voorspannen wel degelijk nut. Dan kun je namelijk zorgen dat er alleen drukspanningen in je kolom blijven (of nog beter, nagenoeg gelijk geen spanningen) en je kolomdoorsnede derhalve een stuk kleiner kan.
Dat een voorgespannen betonkolom hier geen nut heeft beaam ik, want door de voorspanning breng je alleen maar meer drukkracht aan in de kolom, waardoor deze onnodig vergroot wordt.

quote:
7s.gif Op maandag 8 augustus 2011 14:30 schreef P-tree het volgende:
Klopt die moet nog omkleed worden met promatect
Dat hoeft helemaal niet hoor. Een stalen kolom waar geen belasting op staat heeft van zichzelf al 120+ minuten brandwerendheid. Je moet het namelijk relateren aan de belasting die erop staat. Mensen die zomaar roepen dat een stalen kolom omkleed moet worden is een beetje het klok/klepel verhaal. Persoonlijk zou ik gewoon voor een iets dikkere wanddikte gekozen hebben zodat je veel restcapaciteit hebt en dus ook veel terugval van je vloeigrens kan hebben. Omkleden met promatect of iets dergelijks vergroot de kolom en is lelijk.

Daarnaast mag je de eisen aan brandwerendheid met 30 minuten verlagen als je aan kan tonen dat er minder dan 500 MJ/m² vuurbelasting aanwezig is. Dit is ongeveer 25 kg vurenhout.

Maar dat is hier allemaal NIET ter sprake omdat er voor een simpele rijtjeswoning GEEN eisen zijn ten aanzien van de brandwerendheid. Brandwerendheid geldt namelijk voor de hoofddraagconstructie. Volgens de definitie heeft een simpele woning met 1 brandcompartiment geen hoofddraagconstructie. Dus zijn er geen eisen.

Dus lekker onbekleed laten die kolom!

Bron voor mensen die het niet geloven: NEN 6702 en http://www.brandveiligmet(...)pdf/Eisen/189_47.pdf pagina 3 middenin bij rijtjeswoningen/vrijstaande woningen

[ Bericht 4% gewijzigd door _VoiD_ op 08-08-2011 17:15:59 ]
pi_100470092
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 17:09 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Voorspanning is niet alleen voor het doorbuigen. Denk ook aan zaken als beperken van scheurvorming / verminderen van spanningen in doorsnede (geen trek in beton = goed). Voor een kolom waar je een verdieping aanhangt (dus trek) heeft voorspannen wel degelijk nut. Dan kun je namelijk zorgen dat er alleen drukspanningen in je kolom blijven (of nog beter, nagenoeg gelijk geen spanningen) en je kolomdoorsnede derhalve een stuk kleiner kan.
Dat een voorgespannen betonkolom hier geen nut heeft beaam ik, want door de voorspanning breng je alleen maar meer drukkracht aan in de kolom, waardoor deze onnodig vergroot wordt.

[..]

Dat hoeft helemaal niet hoor. Een stalen kolom waar geen belasting op staat heeft van zichzelf al 120+ minuten brandwerendheid. Je moet het namelijk relateren aan de belasting die erop staat. Mensen die zomaar roepen dat een stalen kolom omkleed moet worden is een beetje het klok/klepel verhaal. Persoonlijk zou ik gewoon voor een iets dikkere wanddikte gekozen hebben zodat je veel restcapaciteit hebt en dus ook veel terugval van je vloeigrens kan hebben. Omkleden met promatect of iets dergelijks vergroot de kolom en is lelijk.

Daarnaast mag je de eisen aan brandwerendheid met 30 minuten verlagen als je aan kan tonen dat er minder dan 500 MJ/m² vuurbelasting aanwezig is. Dit is ongeveer 25 kg vurenhout.

Maar dat is hier allemaal NIET ter sprake omdat er voor een simpele rijtjeswoning GEEN eisen zijn ten aanzien van de brandwerendheid. Brandwerendheid geldt namelijk voor de hoofddraagconstructie. Volgens de definitie heeft een simpele woning met 1 brandcompartiment geen hoofddraagconstructie. Dus zijn er geen eisen.

Dus lekker onbekleed laten die kolom!

Bron voor mensen die het niet geloven: NEN 6702 en http://www.brandveiligmet(...)pdf/Eisen/189_47.pdf pagina 3 middenin bij rijtjeswoningen/vrijstaande woningen
Kijk, hier hebben we iemand die weet waar die het over heeft :)

Weer wat geleerd ^O^

gaat dat verhaal ook op voor mijn stalen balken? kan ik die ook onbekleed laten dan?
ik zit namelijk met wat ruimte gebrek. Anders heb ik nog als optie brandvertragende coating.
pi_100478730
Ja, dat geldt voor alle stalen constructieonderdelen. in een eengezinswoning is brandwerend bekleden niet nodig. in tegenstelling tot appartementencomplexen ed waar bezwijken van jouw staalkolom ervoor kan zorgen dat de vloer van de bovenburen naar beneden komt.
als er brand in jouw huis is dan mag ik toch hopen dat je binnen 10 minuten buiten bent, hopelijk nog sneller. die eis van 60 minuten is dan ook absurd natuurlijk.
pi_100482299
Hoe staat het trouwens met de verbouwing?
Zijn er updatefoto's?

Ben nieuwsgierig!

Die kolom ga je toch nog wel afstuccen of iets dergelijks?
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:41:02 #112
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_100490993
quote:

[..]

Ik ga er toch van uit dat niemand denkt dat hier zomaar wat natte vinger werk wordt gedaan. Dit is door een constructeur uitgerekend aan de hand van de originele bouwtekeningen en nieuwe bouwtekeningen. En degene die dit heeft gemonteerd (hij doet elke dag niet anders) die durfde dit nog wel met een lichter profiel aan.

nah, ik vond het in eerste instantie wel een beetje patserig hoor, zo van kijk mij een smet stalen balkjes spelen. Wat is er mis met mooie houten paaltjes, regelrecht van de gamma ?

;)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:43:33 #113
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_100491108
quote:
7s.gif Op maandag 8 augustus 2011 14:32 schreef P-tree het volgende:

[..]

jij hebt mij wel erg snel door. maar je leert elke dag weer hoor met de blokkendoos en de duplo. _O-
Das iig een opluchting dat je het vooraf wel ff getest hebt in de speelkamer. :') :Y
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_100499645
Hoewel ik al jaren rondzwerf op de nieuwbouw als schilder, vraag ik me iets af uit nieuwsgierigheid.

Bij een aanbouw of iets dergelijks heb nog nooit gezien ( niet opgelet, niet gezien, etc, etc ) dat ze die betonnen balken gebruiken.
Wat ik gezien heb, is dat de bekisting gemaakt en gestort wordt voor de buitenrand/ vorstgrens en daarna als het uitgehard is men verder gaat met tempex/gewapend beton "binnenin" zonder betonnen balken.

Is dat iets nieuws? Heb ik nooit opgelet of te druk bezig geweest met mijn eigen werk?

Een systeemvloer, ik ben er al uit!

[ Bericht 5% gewijzigd door bobenjanneke op 09-08-2011 10:48:03 ]
pi_101125976
Hoe staat het met de aanbouw?
Ben wel nieuwsgierig eigenlijk?
  Moderator woensdag 24 augustus 2011 @ 18:50:23 #116
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_101136949
Je bent niet de enige die zich afvraagt hoe het met deze verbouwing gesteld is :)
pi_101213203
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 18:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Je bent niet de enige die zich afvraagt hoe het met deze verbouwing gesteld is :)
Meestal is geen nieuws goed nieuws... En ik hoop voor TS van harte dat dat ook voor hem geldt, en niet dat zijn woning 2,60 meter lager is geworden.
pi_101213522
Het gebeurd helaas wel meer hoor, dat iemand heel enthousiast aan een topic begint en na een tijdje niets meer van zich laat horen of zien
pi_101762778
Misschien dat TS een vakantie heeft van ( volgens z'n profiel ) 26 dagen...
pi_101766425
wellicht dat dat stalen paaltje toch geknapt is?
pi_101766949
Wel jammer, was een leuk topic om te volgen. Als ts met hetzelfde tempo is doorgegaan als dat hij begon zit hij nu al een tijdje te genieten van zijn nieuwe ruimte
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:40:02 #122
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_101770906
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 22:06 schreef Libres het volgende:
wellicht dat dat stalen paaltje toch geknapt is?
_O- Als een cocktail prikker :6
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:42:54 #123
350622 Skippy_ball
Wear suncreen!
pi_101771041
Maar nog even voor de duidelijkheid, dat paaltje gaat dus nog weer weg? Of blijft die daar zitten? Of komt er een muur aan toe?

lijkt me vervelend zo'n paaltje midden in je huiskamer. Als dat echt zo is was dat toch wel mooier op te lossen?
Disclaimer: bovenstaande tekst kan meningen bevatten welke voor feiten aangezien kunnen worden. De auteur is niet aansprakelijk voor schade in enige vorm die is ontstaan uit de interpretatie en het daar naar handelen door de lezer.
pi_101776970
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:42 schreef Skippy_ball het volgende:
Maar nog even voor de duidelijkheid, dat paaltje gaat dus nog weer weg? Of blijft die daar zitten? Of komt er een muur aan toe?

lijkt me vervelend zo'n paaltje midden in je huiskamer. Als dat echt zo is was dat toch wel mooier op te lossen?
Nee, die kolom moet blijven om de hoek van het huis op te vangen,er komen muren omheen en zo een bijkeuken/hal te creëren (zie post 51)
pi_101776985
Okee, excuus :D
pi_106797617
Sorry voor iedereen die dit aan het volgen waren... maar ik ben er niet meer aan toe gekomen om hier mee verder te gaan.

gelukkig is de verbouwing helemaal goed verlopen, en zijn er geen gekke dingen gebeurd. :-)

we hebben deze zomer ook niet het beste weer gehad om zonder achtergevel en gedeeltelijk zijgevel te leven en te klussen. Vandaar dat mijn aandacht eerst volledig naar de verbouwing ging... excuus daarvoor

ik weet niet of er nog mensen geïnteresseerd zijn hoe het is verlopen en geworden. Tijdens de verbouwing heb ik wel foto's gemaakt. dus voor de mensen die het nog leuk vinden, kan ik deze nog plaatsen.

laat het maar weten
  zaterdag 14 januari 2012 @ 12:36:14 #127
317945 Repeating
- Kwaliteitposts.
pi_106797914
Natuurlijk is dat leuk!
pi_106798814
Ik heb dit topic helemaal gemist, jij laat er geen gras over groeien zeg :o
Ik durf best wat klussen aan, maar constructies even ondersteunen en nieuw maken gaat mij toch boven mijn pet.
Doe je dit ook als beroep?

En natuurlijk willen we foto's zien, daar zijn we gek op ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_106798828
red cedar boeiboorden plaatsen.

pi_106798876
dit weekend zal ik nog wat meer foto's plaatsen. moet nu helaas weer aan het werk :Y
pi_106799750
Het was me eerder in het topic eigenlijk nog niet goed opgevallen wat dit nu met je woonkamer doet. Maar goeiedag zeg, wat een ruimte.. :D
pi_106803430
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 13:41 schreef CafeRoker het volgende:
Het was me eerder in het topic eigenlijk nog niet goed opgevallen wat dit nu met je woonkamer doet. Maar goeiedag zeg, wat een ruimte.. :D
Ja, dat klopt. Het is een heerlijke ruimte geworden. Maar 30m2 erbij ga je ook wel merken hoor :)
pi_106803481
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 13:08 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb dit topic helemaal gemist, jij laat er geen gras over groeien zeg :o
Ik durf best wat klussen aan, maar constructies even ondersteunen en nieuw maken gaat mij toch boven mijn pet.
Doe je dit ook als beroep?

En natuurlijk willen we foto's zien, daar zijn we gek op ;)
Ik heb wel een tijdje in de bouw gewerkt. Maar inmiddels al een tijdje niet meer. Maar ik heb wel een aantal mensen om mij heen die in de bouw werken of zelf aannemer zijn. Dus als ik vragen had, kon ik ze altijd kwijt.
pi_106808971
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:40 schreef Skippy_ball het volgende:

[..]

_O- Als een cocktail prikker :6
Dat had wel spectaculaire foto's opgeleverd!!
pi_106812284
Er waren genoeg fokkers die je topic volgde, en we vroegen ons af af alles goed was gegaan...

Maar het ziet er allemaal netjes uit!
pi_106813107
Bedankt voor de moeite P-Tree, mooi topic dit!
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_106817069
Gaaf topic, ben benieuwd naar meer foto's!
pi_106827727
Het dak plakken met EPDM. De isolatie die op het dak ligt moet droog zijn als je het rubber er overheen plakt. Dus hadden we maar zeilen gespannen om het dak te kunnen plakken. Wel erg lastig werken. Maar we hadden geen keuze aangezien ze voor de hele week regen op gaven

aanbouw achterkant

aanbouw zijkant

en een dag later heb ik alle schuine stukken en hoeken gelijmd

pi_106828496
Dpc folie in de hoeken plaatsen en dampregulerende folie er op nieten. en lood op de kozijnen.

pi_106831342
Klusheld op sokken!
  zondag 15 januari 2012 @ 14:22:08 #141
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_106831699
quote:
7s.gif Op zondag 15 januari 2012 11:54 schreef P-tree het volgende:......
en een dag later heb ik alle schuine stukken en hoeken gelijmd
..
[ afbeelding ]
Geen bouwvakkersdecollete :? Waarom is dat :+
pi_106832607
quote:
1s.gif Op zondag 15 januari 2012 14:22 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Geen bouwvakkersdecollete :? Waarom is dat :+
Ja kan je toch zien dat ik geen echte bouwvakker ben
pi_106833001
quote:
14s.gif Op zondag 15 januari 2012 14:09 schreef aloe_vera het volgende:
Klusheld op sokken!
Ja, goed he!!

In het begin ben je toch bang voor beschadigingen he. Maar goed, nu loop ik wel gewoon met mn schoenen er op :-)
pi_106833726

Nice afro dude. 8-)

Tof project!
pi_106838877
ruimte voor de bijkeuken maken

en weer een kozijn timmeren voor de bijkeuken

pi_106838938
en de glaszetters maar uitgenodigd om glas te komen plaatsen. Ook meteen maar in mn schuur want daar zat het ook nog steeds niet in. Overal nu gelijk HR+ glas in gezet.

pi_106842397
Mooi bouwke man! Echte dikke complimenten!
pi_106842470
Hoop ook ooit een uitbouw te zetten...
pi_106843601
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 19:37 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Mooi bouwke man! Echte dikke complimenten!
thanks!
pi_106843632
quote:
14s.gif Op zondag 15 januari 2012 15:26 schreef Cracka-ass het volgende:
[ afbeelding ]

Nice afro dude. 8-)
_O-
pi_106843659
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 19:38 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Hoop ook ooit een uitbouw te zetten...
En dan wil je ook zo veel mogelijk zelf doen??

Is wel leuk hoor als je zo veel mogelijk zelf kunt doen.
pi_106843842
eindelijk de Red Cedar rebat delen er op!!!!!! w/

pi_106844419
Netjes man !
nee echt niet !
  zondag 15 januari 2012 @ 20:40:20 #154
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_106845489
tering, ziet er netjes uit man! niet alleen de afwerking, maar gewoon het totale plaatje!
pi_106856117
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 20:40 schreef gateway het volgende:
tering, ziet er netjes uit man! niet alleen de afwerking, maar gewoon het totale plaatje!
Thanks!!
  maandag 16 januari 2012 @ 00:57:05 #156
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_106858299
dure plankjes, maar erg mooi hoor. Mooie kleurencombi zo. Dat red ceder met de grijze boeiborden.

[ Bericht 49% gewijzigd door klusfoobje op 16-01-2012 01:02:44 ]
pi_106861637
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 00:57 schreef klusfoobje het volgende:
dure plankjes, maar erg mooi hoor. Mooie kleurencombi zo. Dat red ceder met de grijze boeiborden.
Liever duur als niet te koop. En red cedar wordt alleen maar mooier hoe langer het er op zit. En het gaat je leven lang mee zonder dat je er wat aan hoeft te doen.

Wat wil je nog meer!!!! :)
pi_106861687
pi_106861758
En d achterkant

pi_106861782
Tot mijn grote verbazing heb ik daarna een hele tijd geen foto's meer gemaakt. ik heb pas weer foto's van het moment dat het gips er tegen aan zat :'(
pi_106861917
Ziet er mooi uit! Wij hebben afgelopen jaar ook een aanbouw van ongeveer 30 m2 gedaan, ook HSB.

Verder heb ik totaal geen verstand van bouwen hoor, maar wat ik me afvraag: waarom leg je de balken van de vloer/plafond niet precies boven een staander, maar juist vaak ertussen?
Lijkt me minder stevig?

In onze aanbouw zitten ook stalen 'liggers', die liggen ook op een systeemwand van hout, maar daar waar de stalen ligger ligt, hebben ze soms wel 3 staanders tegen elkaar aan geschroefd zegmaar.
pi_106861934
Binnen
Rechts achterin komt de bijkeuken. de foto is gemaakt vanuit de toekomstige keuken (dit was voorheen de woonkamer)
en woonkamer komt links achterin. en eetkamer komt in de uitbouw rechts

nog een klein stukje elektrische installatie voor de liefhebbers!!!!!!! :9

in alle wanden zit ongeveer 17 cm isolatie. omgerekend moet ik zo rond de R3 norm uitkomen die ook in de nieuwbouw wordt gehanteerd

Elektra en Cv verdeler in de bijkeuken en die vierkante box is een rtl box. daar kan je een kleine ruimte mee van vloerverwarming voorzien zonder dat je daar een pomp voor nodig hebt!

pi_106862096
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:42 schreef zxperia het volgende:
Ziet er mooi uit! Wij hebben afgelopen jaar ook een aanbouw van ongeveer 30 m2 gedaan, ook HSB.

Verder heb ik totaal geen verstand van bouwen hoor, maar wat ik me afvraag: waarom leg je de balken van de vloer/plafond niet precies boven een staander, maar juist vaak ertussen?
Lijkt me minder stevig?

In onze aanbouw zitten ook stalen 'liggers', die liggen ook op een systeemwand van hout, maar daar waar de stalen ligger ligt, hebben ze soms wel 3 staanders tegen elkaar aan geschroefd zegmaar.
overal waar ik staande liggers heb gebruikt zijn die ondersteund met een stalen kolom en niet met hout.

en de baddingen (dakbalken) leg je altijd in je stalen bint omdat je anders met je hoogte niet uitkomt. je hebt een bepaalde ruimte nodig om je dak te kunnen maken.

bijv:

Badding 16cm
isolatie: 6cm
afschot : (hang van de lengte van je uitbouw af) 6cm
kimstrook: 6cm

Totaal een dak pakket van pakweg 34cm. de totale uitbouw mag 3mtr hoog worden. als je daar 34 cm aftrekt heb je nog ongeveer 10 cm over voor je raggels en je gips en ook je schuinte die je weer op moet vangen om binnen een normaal plafond hoogte te kunnen maken.

dus als je je baddingen op je stalen binten gaat leggen, kom je te hoog uit.

Ik hoop dat het ongeveer duidelijk is
pi_106862745
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:51 schreef P-tree het volgende:

overal waar ik staande liggers heb gebruikt zijn die ondersteund met een stalen kolom en niet met hout.

en de baddingen (dakbalken) leg je altijd in je stalen bint omdat je anders met je hoogte niet uitkomt. je hebt een bepaalde ruimte nodig om je dak te kunnen maken.

bijv:

Badding 16cm
isolatie: 6cm
afschot : (hang van de lengte van je uitbouw af) 6cm
kimstrook: 6cm

Totaal een dak pakket van pakweg 34cm. de totale uitbouw mag 3mtr hoog worden. als je daar 34 cm aftrekt heb je nog ongeveer 10 cm over voor je raggels en je gips en ook je schuinte die je weer op moet vangen om binnen een normaal plafond hoogte te kunnen maken.

dus als je je baddingen op je stalen binten gaat leggen, kom je te hoog uit.

Ik hoop dat het ongeveer duidelijk is
Op de plaats van de onze oude achtergevel zijn inderdaad ook stalen kolommen gebruikt. Op de plaats waar op de 1ste verdieping een nieuwe HSB gevel staat, is wel een stalen profiel gelegd, ondersteund door (veel) hout.

Maar ik zie bij jou ook houten liggende balken die niet rechtsstreeks worden ondersteund door staande houten balken in de systeemwand.
Bijvoorbeeld hier (verste wand):
Nogmaals, ik denk niet dat het qua constructie veel uit zou maken...
pi_106863783
quote:
Maar ik zie bij jou ook houten liggende balken die niet rechtsstreeks worden ondersteund door staande houten balken in de systeemwand.
Bijvoorbeeld hier (verste wand)
Nogmaals, ik denk niet dat het qua constructie veel uit zou maken...
Je bedoeld dat de liggende balken niet recht boven een staander uitkomen??

Dat maakt constructief niet heel veel uit.
Ik heb aan de binnenzijde houten plaaten gemonteerd van 12mm dik. dus daar zijn mijn houten staanders ook op aangepast. zodat de naad van de plaat overeen kwam met de afstand van de houten staander. dit maakt de constructie ook meteen weer een stuk sterker.

en de dak balken hebben weer een andere afstand, om dat deze over mn buiten muren uitsteekt begin je anders dan met je staande balken. en ook hier hou je rekening met je beplating die er op komt te liggen.

vandaar dat ze niet recht boven elkaar uitkomen.
pi_106864316
Ok duidelijk.
Bij ons zijn er OSB-platen opgemaakt en daarna weer gips. Ook in het oude gedeelte zodat de muur mooi recht loopt. Visueel is het één lijn van voor naar achteren (14 meter).
pi_106864402
mooi project!, 'k zie het nu pas dus een beetje late reactie op de liftjes die gebruikt zijn want het grappige is dat wij met eenzelfde lengte en dikte profiel maar één liftje gebruikt hebben i.p.v. 3 (voor een 4-delig portaal)

pi_106864497
[quote]0s.gif Op maandag 16 januari 2012 09:42 schreef P-tree het volgende:

[ afbeelding ]

Ik heb inderdaad ook mijn oude muur uitgevuld zoals kan zien op de foto. maar bij mij kwam er weer een gashaard te staan waardoor je het eigenlijk niet zou zien. maar meteen de muur extra geïsoleerd zodat ik weer net wat meer herrie kan maken voordat mn buren het zouden horen :D
pi_106864633
En het gips er tegenaan

De stukadoor mocht mijn rotzooi weer netjes maken :Y

Spiegeltje spiegeltje aan de wand!!!!!!! Echt vakwerk dat stucwerk!!!

pi_106864696
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 11:25 schreef pinine het volgende:
mooi project!, 'k zie het nu pas dus een beetje late reactie op de liftjes die gebruikt zijn want het grappige is dat wij met eenzelfde lengte en dikte profiel maar één liftje gebruikt hebben i.p.v. 3 (voor een 4-delig portaal)

[ afbeelding ]
Weet je heel zeker dat het hetzelfde profiel was???

Deze stalen bint weegt ongeveer 800 kilo. Lift mag maximaal belast worden met 300 kilo
Neem je toch een aardig risico met 1 lift!!!! Lijkt mij een verkeerde zuinigheid. als er 1 kapot gaat kost het meer dan 2 liften extra huren. zo duur is dat niet.

Wat voor uitbouw heb jij gezet dan?
  maandag 16 januari 2012 @ 12:10:39 #171
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_106865673
zeg, waar komt die stucadoor van jou vandaan ^O^
pi_106865738
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 12:10 schreef klusfoobje het volgende:
zeg, waar komt die stucadoor van jou vandaan ^O^
Schoonhoven
pi_106866046
En toen de verfspuit er doorheen!!! *O*

Wel jammer dat mijn mooie camera ook gelijk onder de verf zat!!!!!! :(
pi_106866140
als antwoord op de liftjes, mijn profiel was 320 kg ( 6 mtr.) dus toch een andere, een portaal was nodig voor ons jaren '50 huis waar de huiskamer met ong. 20 m2 is uitgebreid met als bonus een balkon van die grootte :)

[ Bericht 67% gewijzigd door pinine op 16-01-2012 12:37:11 ]
pi_106866390
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 12:30 schreef pinine het volgende:
als antwoord op de liftjes, mijn profiel was 320 kg ( 6 mtr.) dus toch een andere, een portaal was nodig voor ons jaren '50 huis waar de huiskamer met ong. 20 m2 is uitgebreid met als bonus een balkon van die grootte :)
ja, dat scheelt nogal wat.

de constructeur die het bij mij heeft uitgerekend had waarschijnlijk een kronkel in zijn kop om zo'n zwaar profiel te gebruiken. HE240M volgens mij. Maar iig 800 kg. omhoog krijgen met die liften was geen probleem. maar die bint op die liften krijgen was lastiger!!
pi_106867598
Hoeveel tijd zat er tussen het stuccen en spuiten?
pi_106867646
1 week met 2 bouwdrogers en verwarming op 20graden
pi_106867709
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 13:21 schreef bobenjanneke het volgende:
Hoeveel tijd zat er tussen het stuccen en spuiten?
De schilder is ook nog met een vochtmeter langs geweest.

volgens mij mag er rond de 10 % in zitten voordat je kan spuiten? en het was bij mij vele malen minder
pi_106867943
Stucwerk is < 10%
Houtwerk < 23 %
pi_106868906
daarna werd onze nieuwe keuken geplaatst *O* Wat een verademing na een aantal maanden zonder keuken te hebben geleeft

uiteindelijk!!!!!!

maandag 16 januari 2012 @ 15:00:15 #181
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_106870596
Wordt mooi!
pi_106876266
Sodeju! Dat is een mooi projectje zeg! ^O^
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_106881993
Nou P-tree prachtig project!

Ik volg deze post (en vele andere) al een tijdje en nu toch maar eens ingeschreven en gaan reageren!

Nu heb ik toch nog een paar vraagjes over je projectje:

1. hoeveel ruimte zit er zo rond je keukeneiland? is dat voldoende om er omheen te lopen en de lades open te doen?

2. Verstandige keus om de houten vloer in de kamer ook te vervangen! waarom gekozen voor de combinatievloer ipv vloer op zand? vanwege de kruipruimte? en ook toevallig nagedacht over vloerverwarming?

3. Red Cedar is ook echt een top bekleding, onderhoudsvrij en heel mooi! maar zag ik het nu goed dat je op de stijlen van je wand damp-open folie hebt gemaakt en hier rechtstreeks de planken op hebt gespijkerd? Want houten gevels moet je altijd sterk ventileren!

4. Is dat grote kozijn aan de achterzijde als dragend berekend? aangezien het best wel breed is en ik er boven geen dragende balk zie om het dak op te vangen? Lijkt me toch best wel wat druk op te komen staan? Ik zie wel dat je de vakken in het regelwerk schuin boven de kozijnen hebt opgevuld met hout, heeft dat nog een reden?

Ondanks deze kritische vragen vind ik het zeker een top project en heb ik er al veel van geleerd! keep up the good work!
pi_106882870
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 19:41 schreef tieske88 het volgende:
Nou P-tree prachtig project!

Ik volg deze post (en vele andere) al een tijdje en nu toch maar eens ingeschreven en gaan reageren!

Nu heb ik toch nog een paar vraagjes over je projectje:

1. hoeveel ruimte zit er zo rond je keukeneiland? is dat voldoende om er omheen te lopen en de lades open te doen?

2. Verstandige keus om de houten vloer in de kamer ook te vervangen! waarom gekozen voor de combinatievloer ipv vloer op zand? vanwege de kruipruimte? en ook toevallig nagedacht over vloerverwarming?

3. Red Cedar is ook echt een top bekleding, onderhoudsvrij en heel mooi! maar zag ik het nu goed dat je op de stijlen van je wand damp-open folie hebt gemaakt en hier rechtstreeks de planken op hebt gespijkerd? Want houten gevels moet je altijd sterk ventileren!

4. Is dat grote kozijn aan de achterzijde als dragend berekend? aangezien het best wel breed is en ik er boven geen dragende balk zie om het dak op te vangen? Lijkt me toch best wel wat druk op te komen staan? Ik zie wel dat je de vakken in het regelwerk schuin boven de kozijnen hebt opgevuld met hout, heeft dat nog een reden?

Ondanks deze kritische vragen vind ik het zeker een top project en heb ik er al veel van geleerd! keep up the good work!
1 aan beide kanten zit ruim een meter. de lades zijn ongeveer 60cm diep, dus als die open staan kan je er nog makkelijk omheen lopen.

2 op deze manier heb ik en geïsoleerde vloer en behoud ik een kruipruimte. en ja, ik heb ook over vloerverwarming nagedacht. maar er is een houten vloer komen te liggen. en vloer verwarming met daar overheen een houten vloer is niet de meest ideale combinatie. (het kan wel, maar dan moet je je houten vloer direct op je beton verlijmen. dus moet je ondergrond super vlak zijn. met het risico dat het los komt.)

3 tussen de folie en de red cedar delen zijn nog tengels gemonteerd. latten van 1cm dik. dus voldoende ventilatie. de delen zijn met speciale rvs spijkers vastgezet met een bolle opliggende kop

4 het kozijn is idd vrij breed 3.65mtr maar is verdeeld over 4 stijlen die dragen weer op betonnen kantplanken. de meranti stijlen zijn doorgerekend in de constructie tekening. en later zijn er natuurlijk op de balken aan de bovenkant van het kozijn nog platen hout gemonteerd die het weer 1 geheel maken.

en de stukken die schuin er boven dicht zijn gemaakt, zijn ervoor om later eventueel een zonnescherm aan te monteren.

Ik hoop dat het allemaal wat duidelijk is omschreven. En kritische vragen mogen altijd gesteld worden
pi_106889273
Wat een vakman die stukadoor zeg! Retestrak! Het is sowieso allemaal erg professioneel aangepakt!
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 17 januari 2012 @ 00:56:01 #186
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_106898412
quote:
0s.gif Op maandag 16 januari 2012 12:13 schreef P-tree het volgende:

[..]

Schoonhoven
oh kijk es an.

Van mij mag je best ff zijn info door pm-en

:Y
pi_107021384
Helaas geen foto's gemaakt tijdens het leggen van de houten vloer en van het sausen van de muren. Maar goed, wel foto's van het eindresultaat. Nu alleen de plinten nog afmaken en hier en daar wat schilderwerk. En ohja, de bijkeuken is ook nog een 'projectje' waar ik mee bezig ben.

pi_107021420
Onder de tv komen nog 2 planken die een vriend van mij aan het maken is. die worden gespoten met 2 componenten hoogglans auto K2 lak, zodat deze kras bestendig zijn en niet verkleuren. en deze worden onzichtbaar bevestigd aan de muur
pi_107021826
Mooi project, een keer wat anders als de standaard metselwerk uitbouwtjes. Mooi oog voor detail en materialen!
  vrijdag 20 januari 2012 @ 13:32:19 #190
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_107026500
Mooi hoor. Die radiatoren zijn goed gekozen zeg. ondanks dat het best massieve vlakken zijn doen ze het erg goed.

Kun je iets meer zeggen over de kleuren combi ?
  vrijdag 20 januari 2012 @ 13:41:55 #191
49017 Reneuh
Met je hoof
pi_107026829
Sodeju, mooi project!

Welke kleur heb je op de muur zitten (laatste foto)?
I spoke proper England since I was a children.
pi_107031432
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 13:32 schreef klusfoobje het volgende:
Mooi hoor. Die radiatoren zijn goed gekozen zeg. ondanks dat het best massieve vlakken zijn doen ze het erg goed.

Kun je iets meer zeggen over de kleuren combi ?
dankje,

voor die radiatoren komen nog gordijnen te hangen, maar we weten nog niet welke kleur.
(iemand misschien suggesties???????)

De gashaard moet ook nog geverfd worden, misschien dat die dan dezelfde kleur kan als de gordijnen.
Input is altijd welkom.

en het houtwerk en plafond zijn Ral 9010 houtwerk is hoogglans geschilderd. De keuken oud wit. (komt erg in de buurt van 9010. de deuren van de keuken zijn hoogglans gespoten en bedekt met een glasplaat, waardoor die nog meer glimt.

Het aanrechtblad is antraciet.

De houten vloer is een lichte white wash.

de kleur op de muur is van painting the past, kleur: mouse. (een lichte taupe)

Super verf trouwens. schildert erg makkelijk en dekt heel goed. (is wel prijzig)
pi_107033731
Glas op de deurtjes van de keuken

pi_107063193
Is echt een plaatje geworden, jij bewijst dat modern niet kil hoeft te zijn ^O^
Keep the pics comming :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_107065870
Mooie keuken zeg!

zie ik daar een Ka staan? O+
pi_107093865
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 14:29 schreef Angelfrouk het volgende:
Mooie keuken zeg!

zie ik daar een Ka staan? O+
Dankje!!

En die Ka dat kan wel kloppen. Die is van de buren :-)
pi_107093937
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 12:51 schreef junkiexp het volgende:
Is echt een plaatje geworden, jij bewijst dat modern niet kil hoeft te zijn ^O^
Keep the pics comming :)
Dankje..

Dat is ook wat we geprobeerd hebben. een mix tussen moders/strak en landelijk. en uiteindelijk geeft dat een heel leuk effect al zeg ik het zelf :P
pi_107334791
Wat is dat mooi geworden zeg! _O_ Mijn complimenten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')