abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 25 juli 2011 @ 21:41:47 #201
862 Arcee
Look closer
pi_99937306
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:33 schreef LXIV het volgende:
Maar ja, je moet dat wel durven. En wie weet, gaat het toch fout!
Dit kun je je op elk moment in de tijd afvragen. ^O^
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_99937349
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 18:34 schreef Pizzaman het volgende:
Zijn er hier nog mensen die een beetje actief zijn in Turbo's/Sprinters? Zeker in deze tijd met schommelende koersen zijn er mooie rendementen te behalen. (ok, en ook grote verliezen...)
Ik zou turbo's ten allen tijde afraden. Irritante producten die alleen draaien wanneer de markt open is, enorme gare geplaatste financieringsniveaus hebben. Je product mindert behoorlijk in waarde als je onderliggende niet omhoog gaat. Als je onderliggende omhoog gaat wordt je hefboom kleiner en de spread groter en mag je blij zijn als je niet tientallen centen kwijt raakt als je je spul weer verkoopt.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_99937520
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:07 schreef the85mc het volgende:

[..]

Veel beleggers zijn risico mijdend. De kans dat griekenland failliet werd verklaard was niet groot maar toch daalden alle financials, en flink ook. Dus ook al is de kans klein dat het fout gaat, de meeste beleggers willen blijkbaar niet dat risico lopen en dus zijn de koersen flink gedaald. Iedereen heeft dezelfde informatie (normaal gesproken) maar het is aan jezelf wat je ermee doet.
Zo heel klein was die kans dat griekenland failliet zou worden verklaard nu ook weer niet. En dat de financials daalden was toch ook niet zo vreemd gezien de exposure?

Dit pakket wat nu op tafel ligt heeft echt niet alle problemen weggegooid. En die stresstest voor de financials was natuurlijk een enorm lachtertje. De gemiddelde controle door een CRA voor een bank lijkt me beter.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_99939135
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:28 schreef flyguy het volgende:

[..]

Is geloof ik voor 70% in handen van een Britse financial dan zou je eigenlijk beter die kunnen op zoeken en kopen. (Mits die niet absurd geprijsd is.)
Dacht dat Aviva dat inmiddels tot een minderheidsbelang had terug gebracht, en gaan dit volledig afstoten op termijn. Bovendien staat Aviva tot Delta Lloyd zo ongeveer als ING tot Van Lanschot. Volledig onvergelijkbaar qua schaalgrootte en dekkingsgebied.

Grappige was wel dat Aviva nooit iets te vertellen heeft gehad bij Delta Lloyd (vanwege het oerhollandse structuurregime). Dat is ook de reden waarom ze er uiteindelijk Delta Lloyd op het hakblok gelegd hebben. Met hulde aan Niek Hoek en Peter Kok, die zich nooit gek lieten maken (en vooral Joop Bresser trouwens, het risico anker die Delta Lloyd voor al te gekke avonturen heeft behoed).

Het is verbazendwekkend wat voor een invloed het karakter van personen op een bedrijf hebben, meer dan bedrijfsmodellen etc. Daarom mag ik het bescheiden soms bijna schuchtere Delta Lloyd meer dan het blufferige Aegon. Alhoewel ze allebei meer dan genoeg kruisjes te dragen hebben gehad, en de nodige lijken in de kelder ingemetseld hebben :)
pi_99939276
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Zo heel klein was die kans dat griekenland failliet zou worden verklaard nu ook weer niet. En dat de financials daalden was toch ook niet zo vreemd gezien de exposure?

Dit pakket wat nu op tafel ligt heeft echt niet alle problemen weggegooid. En die stresstest voor de financials was natuurlijk een enorm lachtertje. De gemiddelde controle door een CRA voor een bank lijkt me beter.
Dat laatste lijkt me niet :)

Lijkt me dat een bank dat beter fijn zelf kan doen, jezelf neersteken kan altijd nog ;)
/edit/ of bedoel je dat CRA's banken beter kunnen beoordelen? LOL, dat is wel gebleken ja :)

Ben je er trouwens al achter hoe CRA's al die securitizaties met triple AAA konden labellen. En waarom die agencies niet helemaal platgeprocedeerd worden door iedereen en alles? Want ik begrijp dat nog steeds niet, incluis de rol van de big 4.
  maandag 25 juli 2011 @ 22:23:27 #206
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99939328
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:45 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja, maar die stresstest had nooit een goede uitkomst kunnen hebben. Als teveel banken hadden gefaald was er paniek uitgebroken en als er te weinig banken hadden gefaald dan was de test niet streng genoeg.
The End Times are wild
pi_99939747
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 22:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt me niet :)

Lijkt me dat een bank dat beter fijn zelf kan doen, jezelf neersteken kan altijd nog ;)
/edit/ of bedoel je dat CRA's banken beter kunnen beoordelen? LOL, zie hieronder, dat is wel gebleken ja :)

Ben je er trouwens al achter hoe CRA's al die securitizaties met triple AAA konden labellen. En waarom die agencies niet helemaal platgeprocedeerd worden door iedereen en alles? Want ik begrijp dat nog steeds niet, incluis de rol van de big 4.
Ik ben er inderdaad al achter hoe CRA's al die securitizaties met triple AAA konden labellen en hoe het zat qua procedures etc. Overigens dacht ik als buitenstaander dat het allemaal erg moeilijk in elkaar zou zitten maar dat valt eigenlijk best wel mee. En ja, er zijn toch aardig wat 'criteria' changes geweest sinds de krediet crisis.

Ook denk ik dat CRA's de banken beter kunnen controleren dan zo'n stresstest. Vergeet niet dat zo'n CDO afhankelijk van de issuer werd beoordeeld. En je dus issuers had met een A2 rating bijv. maar een CDO met een AAA rating omdat de kredietwaardigheid van de 'pool of cashflows' dusdanig sterk (zouden) moeten zijn. En stel dat dat niet zo was ze allemaal verscheidene 'methodes' in gebruik hadden qua 'replacement' mocht er iets mis gaan met de 'pool of cashflows'. Bijv. dat er extra collateral bij gepost moet worden of dat je een eligible counterparty hebt gevonden voor het moment dat de houder van het product failliet gaat zodat het product nog wel zijn uitbetalingen doet. Zo'n product krijgt bijv. dus ook een rating gebasseerd op een default van de issuer.
pi_99941443
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 22:31 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben er inderdaad al achter hoe CRA's al die securitizaties met triple AAA konden labellen en hoe het zat qua procedures etc. Overigens dacht ik als buitenstaander dat het allemaal erg moeilijk in elkaar zou zitten maar dat valt eigenlijk best wel mee. En ja, er zijn toch aardig wat 'criteria' changes geweest sinds de krediet crisis.

Ook denk ik dat CRA's de banken beter kunnen controleren dan zo'n stresstest. Vergeet niet dat zo'n CDO afhankelijk van de issuer werd beoordeeld. En je dus issuers had met een A2 rating bijv. maar een CDO met een AAA rating omdat de kredietwaardigheid van de 'pool of cashflows' dusdanig sterk (zouden) moeten zijn. En stel dat dat niet zo was ze allemaal verscheidene 'methodes' in gebruik hadden qua 'replacement' mocht er iets mis gaan met de 'pool of cashflows'. Bijv. dat er extra collateral bij gepost moet worden of dat je een eligible counterparty hebt gevonden voor het moment dat de houder van het product failliet gaat zodat het product nog wel zijn uitbetalingen doet. Zo'n product krijgt bijv. dus ook een rating gebasseerd op een default van de issuer.
Ik zat aan die andere kant :) Ik weet hoe alles kapotgemodelleerd werd, en hoe 1 +1 opeens tot 3 getoverd werd :)

Ik zeg dat CRA's geen banken kunnen beoordelen, om twee redenen:
- CRA's zijn uiteindelijk in zekere zin gewoon te koop. Zo simpel is het, wie betaalt bepaalt;
- CRA's kunnen geen banken raten, omdat banken hun voornaamste klanten zijn;
- en een combinatie van beide maakt dat CRA's alleen banken kunenn raten als ze 1) door overheden daarvoor worden betaald en CRA's dan ook door hen worden geaudit én kapot worden geprocedeerd bij een fuck up 2) een CRA die banken rate vervoglens ook geen zaken meer met banken mogen doen. Je kunt niet controleren en consultant tegelijk zijn.

De grootste weeffout die uit de kredietcrisis is overgebleken is dat de 'toezichthouders' in de markt (te weten accountants en CRA's) volstrekt onkritisch benaderd zijn, en nog steeds worden. 'Criteria' changes my ass. CRA's worden geacht om ook zes jaar geleden securitizaties van mock loans af te keuren, en ook vier jaar geleden Griekenland te signaleren als defaultkanidaat. Dat is hun taak, hun werk, om dat te bedenken. Anticiperend.

Ik verbaas me nog steeds dat de big four en CRA's niet overladen zijn met claims. Want dit zijn nou typisch 'instellingen' die volstrekt moneydriven zijn, en die je dus imho alleen mores en prudentie/non oportunisme kunt afdwingen door ze financieel aan te pakken.

Als de maatschappij/overheid dat niet wil, moet ze dus die controles zelf doen. Want accountants en CRA's hebben geen inherent incentive om dat naar eer en geweten te doen, die zullen het doen naar de mate waarin ze 'claim proof' zijn.

My 2 cts :)
pi_99941890
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 18:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan maak ik vanavond even een compleet lijstje :)
et voila:

14-mrt 16:30
15-mrt 16:30
2-apr 10:30
18-apr 10:30
20-apr 10:30
19-mei 10:30
23-mei 10:30
7-jun 16:30
8-jun 10:30
9-jun 10:30
13-jun 10:30
23-jun 10:30
26-jun 10:30
22-jul 10:30
25-jul 10:30

links de datum, rechts de tijd (NL tijd)

Ik zoek de USD to EUR rates per die datum en tijd.

Achtergrond:
Volgens mijn broker wordt de afrekenkoers voor buitenlandse orders als volgt bepaald:

quote:
De dollarkoers wordt in onze systemen 2x per dag vastgesteld. Om 10.30 en 16.30. In uw situatie (orderuitvoering 21/07/2011 18.00) wordt dus de koers gehanteerd van 10.30 22/07/2011.
quote:
De spread bij de euro-dollar transacties bedraagt: 0,002
Afhankelijk van de totale in te dekken posities beweegt de koers meer of minder richting de biedkoers.

Ter voorbeeld.
De euro/dollar koers is op dit moment 1,4350
De biedkoers is dan 1,4340 en de laatkoers 1,4360
Indien wij meer posities moeten afdekken (lees dollars moeten kopen) zal de koers richting de biedkoers bewegen. Het tegenovergesteld vindt plaats bij meer verkopen.
Dat wist ik van te voren, een spread van max. 0.002 vond ik acceptabel. Maar als ik globaal naar de afrekenkoersen kijk, twijfel ik of ze het ook daadwerkelijk zo uitvoeren.
Vandaar dat ik de USD to EUR rates volgens hun systematiek wil vergelijken met de feitelijk afrekenkoersen.

Ik kan echter geen intradag USD to EUR rates vinden......

Kan iemand ze opzoeken, of mij vertellen waar ik ze kan vinden?

[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 25-07-2011 23:22:55 ]
pi_99942406
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 23:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik zat aan die andere kant :) Ik weet hoe alles kapotgemodelleerd werd, en hoe 1 +1 opeens tot 3 getoverd werd :)

Ik zeg dat CRA's geen banken kunnen beoordelen, om twee redenen:
- CRA's zijn uiteindelijk in zekere zin gewoon te koop. Zo simpel is het, wie betaalt bepaalt;
- CRA's kunnen geen banken raten, omdat banken hun voornaamste klanten zijn;
- en een combinatie van beide maakt dat CRA's alleen banken kunenn raten als ze 1) door overheden daarvoor worden betaald en CRA's dan ook door hen worden geaudit én kapot worden geprocedeerd bij een fuck up 2) een CRA die banken rate vervoglens ook geen zaken meer met banken mogen doen. Je kunt niet controleren en consultant tegelijk zijn.

De grootste weeffout die uit de kredietcrisis is overgebleken is dat de 'toezichthouders' in de markt (te weten accountants en CRA's) volstrekt onkritisch benaderd zijn, en nog steeds worden. 'Criteria' changes my ass. CRA's worden geacht om ook zes jaar geleden securitizaties van mock loans af te keuren, en ook vier jaar geleden Griekenland te signaleren als defaultkanidaat. Dat is hun taak, hun werk, om dat te bedenken. Anticiperend.

Ik verbaas me nog steeds dat de big four en CRA's niet overladen zijn met claims. Want dit zijn nou typisch 'instellingen' die volstrekt moneydriven zijn, en die je dus imho alleen mores en prudentie/non oportunisme kunt afdwingen door ze financieel aan te pakken.

Als de maatschappij/overheid dat niet wil, moet ze dus die controles zelf doen. Want accountants en CRA's hebben geen inherent incentive om dat naar eer en geweten te doen, die zullen het doen naar de mate waarin ze 'claim proof' zijn.

My 2 cts :)

Ik had al zo'n vermoeden dat dat het geval zou zijn. En ja op bepaalde punten heb je natuurlijk wel gelijk. Maar het is echt niet zo dat een bank een 'rating' kan kopen. De eisen waar aan het aan moet voldoen zijn vrij transparant en als daar niet aan voldaan wordt krijgt zo'n bank dus echt niet een hogere rating. Stel dat dat wel zo het geval zal zijn zou de vergelijking met DBRS/Fitch/Moody toch wel erg opvallend zijn?

Je kunt ook zien dat ze na de crisis de criteria toch best veranderd hebben. En ja sommige criteria veranderingen zijn natuurlijk niet al te snugger. Als je de OC levels omhoog gooit (en dus de VB's) maakt dat natuurlijk nog niet zo veel uit. Dat is net zoiets als een grotere lening vragen om een oudere lening af te dekken. En 'taal' wat wordt gebruikt voor replacement, zoals 'commercially reasonable efforst to replace' etc. is natuurlijk een lachtertje :')

En ja, je hebt gelijk. Banken zijn de grootste klanten. Maar waarom? Omdat ze weten dat als ze een goede rating hebben meer mogelijkheden hebben op de kapitaal markten dan als ze niet rated zouden zijn :P

Overigens hebben de Europese afdelingen van de CRA's het vrij goed gedaan en vielen de klappen met name in Amerika. En zoals in de kranten valt te lezen zijn ze wel degelijk vaak aangeklaagd. Stonds zelfs laatst een artikel in de krant waar een asset manager een kleinere CRA voor het gerecht had gesleept omdat hij het product wat hij gekocht had met AAA rating failliet was gegaan. Uiteraard heeft het het niet gewonnen. Als ervaren asset manager met jaren ervaring je keuze laten afhangen van een rating van een CRA is niet al te snugger.

Wat betreft het doodmodelleren van default scenario's heb je inderdaad gelijk. Daar stond ik in het begin ook wel van te kijken.
pi_99942631
quote:

[..]

'Criteria' changes my ass.
Dit vind ik wel een goede :P. Maar de CRA's sturen toch ook altijd pakketjes uit naar 'die andere kant' waar je dan dus commentaar op kunt hebben? En op basis daarvan stellen ze hun criteria dus bij. Maarja, criteria is inderdaad wel een beetje vreemd werk. Want het voelt nogal aan als dat je fouten die je eerder hebt gemaakt continu bijsteld.
pi_99942742
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 23:31 schreef sitting_elfling het volgende:
'Criteria changes my ass'

[..]

Dit vind ik wel een goede :P. Maar de CRA's sturen toch ook altijd pakketjes uit naar 'die andere kant' waar je dan dus commentaar op kunt hebben? En op basis daarvan stellen ze hun criteria dus bij. Maarja, criteria is inderdaad wel een beetje vreemd werk. Want het voelt nogal aan als dat je fouten die je eerder hebt gemaakt continu bijsteld.
We leefden en leven in een wereld waarbij boerenverstand een beetje ondergesneeuwd is geraakt, en als het maar het juiste label op staat het goed _moet_ zijn.

Soms moet je gewoon twee stappen terug kunnen zetten, en lekker eigenwijs met gevaar voor carriere kunnen vragen waarom dat dan zo is. Dat kunnen merkwaardig weinig mensen (meer) in de financiele en juridische wereld.
pi_99943205
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 23:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

We leefden en leven in een wereld waarbij boerenverstand een beetje ondergesneeuwd is geraakt, en als het maar het juiste label op staat het goed _moet_ zijn.

Soms moet je gewoon twee stappen terug kunnen zetten, en lekker eigenwijs met gevaar voor carriere kunnen vragen waarom dat dan zo is. Dat kunnen merkwaardig weinig mensen (meer) in de financiele en juridische wereld.
Overigens zijn die werknemers bij CRA's wel grijpgrage goederen bij de IB's zoals je weet.

Het punt waar je een beetje mee zit is dat een analist bij een CRA, welke dat dan ook is, dus niet specifiek kijkt naar waarom cijfers zo zijn, maar meer of de cifjers een bepaalde waarde hebben. Bijvoorbeeld bij WAFF en WALS. Of die loan-to-value ratio. Wanneer is een ratio risicovol en wanneer niet? Maar zoiets lijkt me voor jouw (vroegere) werk toch ook wel pittig. Je bent enorm kundig in het lezen van balansen etc. Maar wanneer zijn bepaalde ratio's goed? Wanneer niet?
pi_99943401
We hebben hier enkele malen gediscussieerd over black boxes en algorithmic trading. De spreker in de volgende TED video heeft er een verfrissende kijk op:
http://www.ted.com/talks/(...)shape_our_world.html
pi_99944249
quote:

[..]

De rating van een CRA is niet veel meer dan een mening. Dit zal ongetwijfeld wel ergens in de kleine lettertjes staan.

Bovendien is er geen juridische verbintenis tussen een belegger in een bedrijf en de CRA en de accountant van dat bedrijf. Een rechtszaak is dan nog steeds wel mogelijk, maar veel vager dan wanneer er een specifieke overeenkomst gebroken is.

Als een bedrijf ten onder gaat, dan gaan de belangrijkste verwijten in de eerste plaats naar het management van dat bedrijf. De accountant of CRA blijft daarbij dan relatief in de schaduw. Maar bij ecclatant onjuist handelen gaan die er uiteindelijk ook aan, zoals Arthur Andersen met Enron.
pi_99944408
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 23:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Overigens zijn die werknemers bij CRA's wel grijpgrage goederen bij de IB's zoals je weet.

Het punt waar je een beetje mee zit is dat een analist bij een CRA, welke dat dan ook is, dus niet specifiek kijkt naar waarom cijfers zo zijn, maar meer of de cifjers een bepaalde waarde hebben. Bijvoorbeeld bij WAFF en WALS. Of die loan-to-value ratio. Wanneer is een ratio risicovol en wanneer niet? Maar zoiets lijkt me voor jouw (vroegere) werk toch ook wel pittig. Je bent enorm kundig in het lezen van balansen etc. Maar wanneer zijn bepaalde ratio's goed? Wanneer niet?
Ik lees balansen altijd in relatie tot de business.
Niet alleen hoe iets (mathematisch) is, maar vooral _waarom_ iets zo is.
Vaak maar ik eerst een plaatje in mijn hoofd wat ik verwacht op basis van activiteiten, en lees dan pas de financiele feiten. Als die niet matchen wil ik weten waarom.

Ratio's zijn goed als ze bij de activiteiten passen. Niet omgekeerd.

Het begint bij het begrijpen van de activiteit, het proces etc.
Als CRA's wisten hoe hypotheken als snoepjes werden uitgegeven, hadden ze daar nooit een hoge rating aan kunnen geven. Ergo: als je die producten meaningfull wil raten, moet je je verdiepen hoe die producten tot stand komen, wat de ratio erachter is, wie er wat aan verdiend etc. etc. etc. (beter: waarom waarom waarom.....)

En daarna pas naar die modellen kijken.

Als CRA's niet wisten hoe hypotheken verstrekt werden, dan hebben ze geen bestaansrecht imho :)

Accountants idem. De meeste accountants hebben geen benul wat ze nou eigenlijk controleren. Het controleobject is iets abstracts en procesmatigs geworden. Ze zien cijfertjes, en ze sluiten alles met elkaar aan, tot ze bont en blauw zien, maar kunnen het niet relateren aan de werkelijkheid. En dat geldt voor een groot deel van de financiele wereld, mensen worden zo opgevoed.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 26-07-2011 00:25:14 ]
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:23:25 #217
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_99952328
Hoe groot achten jullie de kans dat de VS default?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:25:47 #218
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_99952379
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:23 schreef Dandez92 het volgende:
Op wat voor termijn?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:30:16 #219
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_99952520
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Op wat voor termijn?
Kort, binnen een maand (staat de 2 augustus doomsday nog?)
pi_99952599
quote:
Nul komma nul procent.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:36:46 #221
38496 Perrin
pi_99952735
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:32 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Nul komma nul procent.
Dit :)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:39:02 #222
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99952804
quote:
Binnen 5 jaar? 60%
Binnen 10 jaar? 90%

En iedereen hier die denkt dat het weer business as usual is, leeft in Lala land. De hoogtijd dagen van Amerika zijn over. Nu is het een terminale patient die met de beademingsapparaat nog even in leven wordt gehouden.

Documentaire "Overdose: The Next Financial Crisis":

[ Bericht 41% gewijzigd door SemperSenseo op 26-07-2011 10:47:18 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 10:40:35 #223
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_99952850
Duidelijk :)

Zag net ook dit filmpje, vond het wel interessant.
Overdose is inderdaad een heel goede docu. Apart om te zien dat de Oostenrijkers toch steeds vaker het bij het rechte eind hebben. Hoop dan ook van harte dat Ron Paul nog het eea kan bewerkstelligen in de us.

[ Bericht 15% gewijzigd door Dandez92 op 26-07-2011 11:32:04 ]
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:37:30 #224
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99958732
Ik hoop trouwens wel dat de VS flink, flink moeilijk gaan doen en evt. nu al default.
Hebben we nog minstens 4 jaar om te herstellen voordat ik de arbeidsmarkt op moet, heb nu een shitload aan cash in verhouding met stocks. Én 't brengt sensatie mee waarop ik leuk long/shorten kan. =)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:46:24 #225
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_99959115
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 10:32 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Nul komma nul procent.
Dit. De schulden van de US zijn in dollars. Devaluatie is geen default.
Overal verstand van.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:54:31 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99959475
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 13:46 schreef macondo het volgende:

[..]

Dit. De schulden van de US zijn in dollars. Devaluatie is geen default.
Wel als ze stoppen met drukken! Daar gaat het toch juist om
The End Times are wild
pi_99959821
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 13:37 schreef Sokz het volgende:
Ik hoop trouwens wel dat de VS flink, flink moeilijk gaan doen en evt. nu al default.
Hebben we nog minstens 4 jaar om te herstellen voordat ik de arbeidsmarkt op moet, heb nu een shitload aan cash in verhouding met stocks. Én 't brengt sensatie mee waarop ik leuk long/shorten kan. =)
Maar goed dat je nog 4 jaar moet studeren, want zo te horen heb je nog weinig realiteitszin. Als de VS crasht, crasht europa ook, en nog veel harder dan in 2008. Toen waren de banken die failliet gingen, nu gaan hele landen. Ik denk niet dat de wereldhandel daarna zal herstellen tot huidig niveau door het gebrek aan vertrouwen. Als het vertrouwen in de wereldhandel weg is kan nederland wel opdoeken, we zijn enorm afhankelijk van wereldhandel. In dat geval is in 4 jaar de arbeidsmarkt zeker niet hersteld.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:18:10 #228
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99960385
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:03 schreef the85mc het volgende:

[..]

Maar goed dat je nog 4 jaar moet studeren, want zo te horen heb je nog weinig realiteitszin. Als de VS crasht, crasht europa ook, en nog veel harder dan in 2008.
Behoorlijk weinig realiteitszin.Want als Nederland crasht dan gaat zijn universiteit ook dicht en kan hij ook dag zeggen naar zijn stufi en opleiding :D
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_99960492
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 13:37 schreef Sokz het volgende:
Nog los van de opmerking hierboven, denk ik dat je de wereldeconomie niet als een soort spelletje moet gaan zien, waar je geld kunt 'winnen' met het juiste inzicht.

Een default of markt crash betekent dat miljoenen mensen hun inkomsten kwijtraken en ook hun verzekering van voedsel en medische zorg. Zo'n gebeurtenis van schijnbaar louter financiele aard kost vele mensenlevens. Het is niet juist om daar op te hopen of de sensatie ervan te prijzen.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:36:51 #230
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99961068
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:20 schreef jaco het volgende:

[..]

Nog los van de opmerking hierboven, denk ik dat je de wereldeconomie niet als een soort spelletje moet gaan zien, waar je geld kunt 'winnen' met het juiste inzicht.

Een default of markt crash betekent dat miljoenen mensen hun inkomsten kwijtraken en ook hun verzekering van voedsel en medische zorg. Zo'n gebeurtenis van schijnbaar louter financiele aard kost vele mensenlevens. Het is niet juist om daar op te hopen of de sensatie ervan te prijzen.
Het aantal Black swans in de economie volgt elkaar met een steeds rapper tempo op, in die mate dat mensen zich er niet eens meer druk over maken. Tien jaar geleden was alleen al een discussie over een mogelijk default van de VS ongehoord. Het steeds sneller opvolgen van die voorheen zeldzame Black Swans duidt erop dat ons economisch systeem steeds meer instabieler wordt en de wereldeconomie afstevent op een crash van het systeem.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:02:08 #231
38496 Perrin
pi_99961980
-edit- verkeerde topic :@
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:09:59 #232
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_99962251
Maar is het niet beter om nu de crash te vangen dan over 10 jaar wanneer die nog veel meer opgeblazen is?

Ik kan met trouwens echt toaal niet voorstellen hoe een crash van een (min of meer) virtueel systeem zo'n tastbare chaos achter zou kunnen laten. Wat als iedereen zijn huis niet meer kan betalen? Wordt iedereen eruit gezet? Maar niemand kan de nieuwe huizen kopen en ze staan er toch al. Kan me er moeilijk een beeld bij schetsen.
pi_99962440
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:36 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Het aantal Black swans in de economie volgt elkaar met een steeds rapper tempo op, in die mate dat mensen zich er niet eens meer druk over maken. Tien jaar geleden was alleen al een discussie over een mogelijk default van de VS ongehoord. Het steeds sneller opvolgen van die voorheen zeldzame Black Swans duidt erop dat ons economisch systeem steeds meer instabieler wordt en de wereldeconomie afstevent op een crash van het systeem.
25 jaar gelden dachten we nog dat we op afzienbare tijd aan ons einde zouden komen door een allesvernietigende kernoorlog door een kwijlende seniele cowboy die een rode knop voor zijn nachtzuster aanzag, en een comanteuze rusissche tegenhanger.
Een gedachte die je nu ook niet meer zou kunnen indenken, zo schat ik in?

Wat er verandert is in de wereld is dat (jonge) mensen hypersensitief zijn geworden. .En dat 'nieuws' voorziening met de snelheid van het licht gaat, en iedereen knokt voor zijn 10 minutes of (fortune telling) fame. Geen kenmerk van het systeem. Kenmerk van veranderende perceptie van de deelnemers.

Een mode die ook wel weer over gaat.

Imho, natuurlijk :)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:17:01 #234
38496 Perrin
pi_99962517
Een crash kan ook een jarenlang verhaal zijn, 't hoeft niet van de ene op de andere dag te gebeuren zoals bijvoorbeeld sommige beurscrashes.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 16:51:24 #235
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99965977
Eens met dino en jaco.

Ik zou wel eens marktopinies van 25-30 jaar geleden willen lezen. Ik weet zeker dat er toen ook zat doemdenkers waren die alles naar nul zagen gaan.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 26 juli 2011 @ 16:59:03 #236
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99966237
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:51 schreef JimmyJames het volgende:
Eens met dino en jaco.

Ik zou wel eens marktopinies van 25-30 jaar geleden willen lezen. Ik weet zeker dat er toen ook zat doemdenkers waren die alles naar nul zagen gaan.
Welk alternatief universum leef jij?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:06:08 #237
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99966513
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:59 schreef SemperSenseo het volgende:

Welk alternatief universum leef jij?
In een universum waar de ergste scenario's meestal niet bewaarheid worden en de mensheid door innovatie en optimisme de meeste crisissen uiteindelijk heeft overwonnen :) Dat betekent overigens niet dat ik me niet bewust ben van de grote problemen die aanwezig zijn, ik lees ZH ook bijna dagelijks.

Lees ook: http://finance.yahoo.com/(...)177129.html?x=0&.v=2

"Virtually everything we consider to be unprecedented has already been experienced."
--

Ik vind het trouwens wel frappant hoe slecht de AMX het doet tov de AEX. Vandaag is bijna de helft van de AEX groen en maar 1/5 van de AMX. Perceptie dat AMX-bedrijven cyclischer zijn of zijn ze dat ook?

[ Bericht 5% gewijzigd door JimmyJames op 26-07-2011 17:13:45 ]
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:18:42 #238
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99966958
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:03 schreef the85mc het volgende:

[..]

Maar goed dat je nog 4 jaar moet studeren, want zo te horen heb je nog weinig realiteitszin.
Nouja, ik zie ons vroeg of laat sowieso een keer crashen (nee niet end_of_the_world 2012 we're doomed etc.) maar gewoon crashen. En dan heb ik dat liever nu dan wanneer ik zelf op de arbeidsmarkt zit.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:20:15 #239
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99967006
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:06 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

In een universum waar de ergste scenario's meestal niet bewaarheid worden en de mensheid door innovatie en optimisme de meeste crisissen uiteindelijk heeft overwonnen :) Dat betekent overigens niet dat ik me niet bewust ben van de grote problemen die aanwezig zijn, ik lees ZH ook bijna dagelijks.

Lees ook: http://finance.yahoo.com/(...)177129.html?x=0&.v=2

"Virtually everything we consider to be unprecedented has already been experienced."
--

Ik vind het trouwens wel frappant hoe slecht de AMX het doet tov de AEX. Vandaag is bijna de helft van de AEX groen en maar 1/5 van de AMX. Perceptie dat AMX-bedrijven cyclischer zijn of zijn ze dat ook?
Wuh? Change ur scale naar 3 jaar.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:21:28 #240
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99967070
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:20 schreef jaco het volgende:

[..]

En als het onvermijdelijk is? Mag je dan ook niet zeggen 'liever nu, nu ik er nog geen (echte) last van heb' ?

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:51 schreef JimmyJames het volgende:
Die heb je altijd wel, zelfs in '99 (terecht achteraf gezien)
pi_99967221
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:18 schreef Sokz het volgende:

[..]

Nouja, ik zie ons vroeg of laat sowieso een keer crashen (nee niet end_of_the_world 2012 we're doomed etc.) maar gewoon crashen. En dan heb ik dat liever nu dan wanneer ik zelf op de arbeidsmarkt zit.
Ik zeg gewoon een aardig moment om je te bewijzen :)
En direct een stevige voorsprong op je leeftijdgenoten die blijven hangen.

Elke voordeel heb z'n crisis, of is het nou omgekeerd?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:29:31 #242
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99967339
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:20 schreef Sokz het volgende:

Wuh? Change ur scale naar 3 jaar.
"De laatste tijd" was ik vergeten :P Over de LT deed de AMX het stukken beter maar niet de laatste maanden/weken.
pi_99967437
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:21 schreef Sokz het volgende:

[..]

En als het onvermijdelijk is? Mag je dan ook niet zeggen 'liever nu, nu ik er nog geen (echte) last van heb' ?

Ok, stel de VS default. De banken in nederland gaan dan failliet. Je kunt geen geld meer pinnen want de banken zijn failliet. je wilt toch eten. Wat dan? je kunt het netjes oplossen door ruilhandel. Maar als je weinig te ruilen hebt zullen mensen naar andere middelen grijpen. Wat denk je dan dat er van onze 'beschaving' over blijft? Ik denk niet veel. Ook al heb je zelf je zaken goed voor elkaar, andere mensen niet en die gaan echt niet rustig afwachten of ze iets te eten krijgen. Die komen het zelf wel halen.
Dan kun je inderdaad lekker shorten vanachter je pc.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:38:04 #244
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99967624
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:32 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ok, stel de VS default. De banken in nederland gaan dan failliet. Je kunt geen geld meer pinnen want de banken zijn failliet. je wilt toch eten. Wat dan? je kunt het netjes oplossen door ruilhandel. Maar als je weinig te ruilen hebt zullen mensen naar andere middelen grijpen. Wat denk je dan dat er van onze 'beschaving' over blijft? Ik denk niet veel. Ook al heb je zelf je zaken goed voor elkaar, andere mensen niet en die gaan echt niet rustig afwachten of ze iets te eten krijgen. Die komen het zelf wel halen.
Dan kun je inderdaad lekker shorten vanachter je pc.
Ik weet hoe het systeem werkt maar jij leest mijn posts niet. Ik heb het niet over 'doomsday'
pi_99967861
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:21 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ik denk dat het goed is om je voor te bereiden op een eventuele market crash of default van een groot land. Of dit nu morgen gebeurt of over 4 jaar. Als je een persoonlijk actieplan hebt voor verschillende soorten scenario's dan maakt het niet zoveel uit wanneer zo'n crash plaatsvindt. Dan kun je er over 4 jaar ook mee omgaan en hoef je niet te hopen dat het zo spoedig mogelijk gebeurt.

Overigens volg ik je redenering wel een beetje. Zoals wel meer deelnemers aan dit forum beschouw ik de financiele markten als (sterk) overgewaardeerd. Een eventuele crash van de markten, zou betekenen dat er een onderwaardering of fair value situatie ontstaat. Ik kan dan overgaan tot stockpicken en een portfolio opbouwen. Dit is in veel opzichten interessanter dan mijn passieve opstelling op dit moment.

Ook kan een crash zorgen voor een soort van 'creative destruction' moment, waarna mensen, organisaties en landen die hun budget en schuldsituatie op orde hebben meer kansen krijgen. Dit is ook een vorm van rechtvaardigheid.

Echter, op een crash hopen met liefst zoveel mogelijk volatiliteit vind ik ethisch gezien niet in orde. Dan ontstaat er ook onnodig extra schade door paniekvoetbal. Ik hoop echt dat een komende correctie in een gekontroleerde vorm plaatsvindt, met niet alle black/grey swans tegelijkertijd.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:22:17 #246
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99968816
Ik denk dat een 'flits' crash op termijn beter is ethisch gezien dan zo'n sluipende crash. Bij een flitscrash is in één klap een flink deel werkloos, maar dit zou normaal gesproken (nu al ? 22 maand?) redelijk snel moeten kunnen herstellen. Zo'n sluipende crash dat zich uitstrekt over een paar jaar heeft werklozen die er in 't begin uitgeknikkerd worden die vervolgens 2 - 3 - 4 jaar lang op een houtje moeten bijten alvorens de economie en werkgelegenheid aantrekt.
pi_99969360
Ik geloof ook in een (ongecontroleerde) crash/depressie ergens in de komende jaren. De armageddon scenarios slaan echter nergens op, omdat het vooral een boekhoudkundig probleem betreft en het overgrote deel van de crash/depressie bestaat uit het verschuiven van eigendomstitels. Het overgrote deel van de 'gewone' economie zal blijven functioneren, zij het op een lager pitje. Er heerst een verkeerd beeld bij de aankomende crash/depressie, mede toegedicht door politici/institutionele/media om bepaald beleid te rechtvaardigen en gebrek aan kennis.

De uiteindelijke crash is slechts een overgangsfase naar normale economische evenwichten. Dat zal weliswaar een pijnlijk proces zijn omdat we ons een denkbeeldige status quo hebben toegedicht, maar niet het einde van de wereld. Zoals eerder gezegd, bied het veel nieuwe kansen als je je aanpast aan de situatie. Er zullen denk ik wel een aantal personen onevenredig hard geraakt worden, omdat ze onevenredig profiteerde van de illusionaire status quo. Ik zou me echter geen zorgen maken dat de overheid geen enkel geld meer heeft voor zaken als het sociale stelsel/studifi e.d. In een depressie zal er weliswaar op bezuinigd worden, maar geschrapt dat denk ik niet.

Over het spaargeld maak ik me ook geen zorgen tot een bepaalde bedrag per rekening. Met nieuwe wetgevingen/mechanisme (in de maak) word erop aangestuurd dat spaargeld tot een bepaald bedrag gegarandeerd blijft, door loskoppeling van insolvabele banken. In feite krijgen spaarders een stapje voor op de andere schuldeisers.
pi_99969679
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 18:22 schreef Sokz het volgende:
Ik denk dat een 'flits' crash op termijn beter is ethisch gezien dan zo'n sluipende crash. Bij een flitscrash is in één klap een flink deel werkloos, maar dit zou normaal gesproken (nu al ? 22 maand?) redelijk snel moeten kunnen herstellen. Zo'n sluipende crash dat zich uitstrekt over een paar jaar heeft werklozen die er in 't begin uitgeknikkerd worden die vervolgens 2 - 3 - 4 jaar lang op een houtje moeten bijten alvorens de economie en werkgelegenheid aantrekt.
Het is natuurlijk een beetje de vraag in hoeverre je dan publieke onrust krijgt. Als er 'plots' enorme mensen op straat komen te staan kan dat alleen al voor enorme (onverwachtte!) averij zorgen waar je niet op zit te wachten.

De andere optie, alles langzaam doodlaten bloeden en de werkloosheid procent per procent zien stijgen is natuurlijk ook geen feest.

Het zijn allemaal wel ontwikkelingen voor de huidige jongere generatie dat je rekening moet houden dat pensioenen en dergelijke geen druif meer voor zullen stellen. Daar moet je nu dus al wat aan doen. De afgelopen (2/3) jaren is met name alles duurder geworden en kwalitatief de zaken naar beneden gegaan (onderwijs/zorg). Die ontwikkeling zie ik nog wel even door gaan. Jammer genoeg.
pi_99969700
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:45 schreef jaco het volgende:
Echter, op een crash hopen met liefst zoveel mogelijk volatiliteit vind ik ethisch gezien niet in orde. Dan ontstaat er ook onnodig extra schade door paniekvoetbal. Ik hoop echt dat een komende correctie in een gekontroleerde vorm plaatsvindt, met niet alle black/grey swans tegelijkertijd.
De fiscale en monetaire speelruimte word op dit moment maximaal gebruikt om de black/grey swans op te vangen, waarbij essentiele hervormingen niet/beperkt worden doorgevoerd in de tijd die met het stimuleren gekocht word. De kans is imo zeer aannemelijk dat er een ongecontroleerde crash plaatsvind als die fiscale/monetaire ruimte niet meer toereikend is. Ik gok dat dat rond/na 2013 zal gebeuren. Secret detail: dat bereiden bepaalde autoriteiten ook al voor, gezien bepaalde mechanisme en wetgevingen.
pi_99997284
Sorry als ik het niveau even omlaag haal maar blijkbaar is 'congress' ook het woord dat men geeft aan een groep bavianen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Baboon#Social_systems

What's in a name...
pi_99997851
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 11:47 schreef tony_clifton- het volgende:
Sorry als ik het niveau even omlaag haal maar blijkbaar is 'congress' ook het woord dat men geeft aan een groep bavianen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Baboon#Social_systems

What's in a name...
dan is Obama c.s. toch wel de opperbaviaan dat ie a priori elke oplossing die het prolbeem niet over de volgende verkiezingen heentilt afwijst...... ;)

(no racism intended, je moet uitkeren daar in de USA....)
pi_100012465
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 12:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan is Obama c.s. toch wel de opperbaviaan dat ie a priori elke oplossing die het prolbeem niet over de volgende verkiezingen heentilt afwijst...... ;)

(no racism intended, je moet uitkeren daar in de USA....)
Hoorde net op de radio dat in amerika slechts 47% van de bevolking belastingen moet betalen, en dan nog eens heel weinig. Bush heeft de belastingen voor de rijken enorm teruggeschroeft, obama voor de armen. Nu worden de democraten door de Tea-Party republikeinen gegijzeld om er slecht uit te zien naar de verkiezingen toe, terwijl een hele hoop republikeinen ook niet achter de huidige loopgravenoorlog staan.
De republikeinen willen niet eens onderhandelen -> je kan zeggen wat je wil maar 't is een fucked up situatie waar de republikeinen veel meer aandeel in hebben dan obama en achterban in mijn ogen...
pi_100018900
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 17:51 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Hoorde net op de radio dat in amerika slechts 47% van de bevolking belastingen moet betalen, en dan nog eens heel weinig. Bush heeft de belastingen voor de rijken enorm teruggeschroeft, obama voor de armen. Nu worden de democraten door de Tea-Party republikeinen gegijzeld om er slecht uit te zien naar de verkiezingen toe, terwijl een hele hoop republikeinen ook niet achter de huidige loopgravenoorlog staan.
De republikeinen willen niet eens onderhandelen -> je kan zeggen wat je wil maar 't is een fucked up situatie waar de republikeinen veel meer aandeel in hebben dan obama en achterban in mijn ogen...
deze discussie lijkt een beetje op die in de senaat :)

* wijst naar tony_clifton

;)

In the meantime: DJ - 1,3%, Nasdaq: - 2,4%
Lijkt erop dat ik per ongeluk net op tijd uit mijn posities ben gerold... *sjieuw*
  woensdag 27 juli 2011 @ 21:36:46 #255
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_100021245
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 20:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Lijkt erop dat ik per ongeluk net op tijd uit mijn posities ben gerold... *sjieuw*
Juniper Networks concurrent van Cisco -20% :o
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AJNPR
  woensdag 27 juli 2011 @ 22:02:09 #256
256829 Sokz
Livin' the life
pi_100022444
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 21:36 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Juniper Networks concurrent van Cisco -20% :o
http://www.google.com/finance?q=NYSE%3AJNPR
En nog dubbel zo duur als Cisco ;)
pi_100022535
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 20:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

deze discussie lijkt een beetje op die in de senaat :)

* wijst naar tony_clifton

;)

Hoe bedoel je?

Anyway, moest onlangs aan iets denken dat de prof biotechnologie heeft laten vallen; polyhydroxyalkaanzuren. Dit zijn volledig bioafbreekbare polymeren die gebruikt kunnen worden als oa. verpakkingsmateriaal.

Heb zo'n paar bedrijven gevonden die op die markt actief zijn.

Iemand enige idee over dit 'thema' op zich? Ik kan mij niet voorstellen dat men nog lang aardolie kan verspillen aan iets dat toch direct in de vuilbak belandt en verbrand wordt.
  woensdag 27 juli 2011 @ 22:05:23 #258
256829 Sokz
Livin' the life
pi_100022620
Klinkt interessant maar heb daar echt 0,0000000% verstand van.
pi_100023371
'T probleem is dat ik zo direct niets vind over de kostprijs. Qua prestaties vind je wil 't één en 't ander en vaak ligt het in de lijn van de gangbare polymeren. De monomeerstructuur (het gedeelte dat altijd aan elkaar gezet wordt wordt om een polymeer te bekomen) bevat een variabel gedeelte dat kan gebruikt worden om de eigenschappen aan te passen.

Een mogelijk probleem zit 'm wel in de productie: fermentatie. Dat duurt sowieso langer dan vlug effe een polymerisatie in een huge reactorvat.

Het eerste bedrijf in de wiki staat op z'n 52-week low maar heeft wel FDA-goedkeuring voor een hoop plastics die o.a. voedingswaren kunnen bevatten.
pi_100027264
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 22:04 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
dat het geen issue is wie fouter is van de twee :)
Ze maken er met z'n allen een zooitje van, en staatsmannen zouden zich in het lands belang over het gekissebis heen moeten kunnen stappen. Ze staan nu met z'n allen op de rails te wachten op de aanstormende trein om te kijken wie het langste durft te staan.

Maar ik ben inderdaad niet erg onder de indruk van de periode Obama nee. Tot op heden blijkt ie goede ghostwriters te hebben, en presenteert ie goed. Maar al die change zie ik niet zo in de praktijk. Wel veel marketing.
  donderdag 28 juli 2011 @ 00:23:06 #261
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100029529
Dat hele debt-ceiling verhaal is op de eerste plaats toch een politiek ipv een financieel gebeuren. Iedereen probeert het maximale voor zijn achterban eruit te halen door de spanning zo hoog mogelijk te laten oplopen.
Uiteindelijk komt er 5 voor 12 een oplossing. Denk ik.
The End Times are wild
pi_100033100
Ik denk dat Netflix binnenkort naar de $300 kan Binnen een jaar naar de $400
http://finviz.com/quote.ashx?t=NFLX

je ziet duidelijk het trendkanaal.
pi_100034826
quote:
11s.gif Op donderdag 28 juli 2011 02:38 schreef Radiopiet het volgende:
alles kan.
pi_100035664
quote:
http://finviz.com/quote.ashx?t=NFLX

[ afbeelding ]

wanneer je kijkt op google maps naar N-Frankrijk, kust van Belgie en Nederland, en de kust van Engeland, zie je ook duidelijk n kanaal.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_100036377
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 23:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat het geen issue is wie fouter is van de twee :)
In mijn ogen wel. De republikeinen. Wat niet weg neemt dat moest de president een republikein zijn de rollen omgedraaid waren. Het is gewoon het klassieke spelletje opportunistische politiek.
En, als verzachtende omstandigheid, de gematigde republikeinen zitten ook vast tussen Tea Party en democraten.

Maar idd, ik had Obama had zijn change ook een heel pak anders voorgesteld.
  donderdag 28 juli 2011 @ 09:19:48 #266
324665 meth77
to do or not to do
pi_100036454
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 09:15 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

In mijn ogen wel. De republikeinen. Wat niet weg neemt dat moest de president een republikein zijn de rollen omgedraaid waren. Het is gewoon het klassieke spelletje opportunistische politiek.
En, als verzachtende omstandigheid, de gematigde republikeinen zitten ook vast tussen Tea Party en democraten.

Maar idd, ik had Obama had zijn change ook een heel pak anders voorgesteld.
Hij is er pas drie jaar, Bush heeft acht jaar gehad om de zaak in de soep te draaien, het trugtrekken van troepen uit Irak is in gang net als de terugtrekking uit Afghanistan en dat er veel huiszen in waarde gedaald zijn daar kun je niets aan doen, dat zal problemen blijven geven

Het puntt is dat al die "overwaarde" 5 jaar geleden al is uitgegeven, na de herverkiezing van GW
Het voordeel van GW is dat hij nette woningen voor arme mensen bereikbaar maakte, door iedereen een hypotheek te gunnen
pi_100036834
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 09:19 schreef meth77 het volgende:

[..]

Hij is er pas drie jaar, Bush heeft acht jaar gehad om de zaak in de soep te draaien, het trugtrekken van troepen uit Irak is in gang net als de terugtrekking uit Afghanistan en dat er veel huiszen in waarde gedaald zijn daar kun je niets aan doen, dat zal problemen blijven geven

Het puntt is dat al die "overwaarde" 5 jaar geleden al is uitgegeven, na de herverkiezing van GW
Het voordeel van GW is dat hij nette woningen voor arme mensen bereikbaar maakte, door iedereen een hypotheek te gunnen
Ik duid meer op het elan van Obama voor zijn verkiezing, en het elan van Obama na zijn verkiezing. Ik vind het verschil nogal opvallend. Misschien dat het aan mijn perceptie ligt, maar ik vind 'm sinds ie president is het zoveelste pratend hoofd, en meer niet.

Ow, en Hillary Clinton kan ik helemaal niet meer serieus nemen na de pak onzin die ze in Chennai verklaard heeft om de locale grootmachten te paaien..... :D

Zag trouwens gisteren dit GE haar hele x-ray divisie naar China gaat verhuizen. Nou, als dat soort zaken gewoon doorgaan, dan faalt Obama in het verkrijgen van meer sociale cohesie in de USA. In mijn visie is dat toch wel het grootste probleem wat ze hebben. Zich vertalend in hun belastingheffing en begrotingstekort. De tax base is op dit moment extreem smal, en wie belasting betaalt zoekt alle wegen op om die te ontwijken. Of dachten we soms dat GE naar China verkast vanwege de directe productiekosten?

Als Obama niet snel de tax base verbreed, zou ik niet weten hoe ze hun begrotingstekort ooit kunnen aanpakken. Dat wordt het stately annorexia, met een voorspelbare uitkomst.
En met verbreden bedoel ik niet hogere belastingen voor wie nu belasting betaalt, maar meer subjecten belasting laten betalen. Bedrijven die in NYC gevestigd zijn betalen thans 35% federal tax + circa 10% state en city tax. Wtf? 45%? Da's een record in de wereld, met afstand. In NL 25%. In China of India krijg je als investeerder (mits je je in een bepaalde regio vestigt) een tax holiday voor de eerste 5 of 10 jaar.

Leuk dat de meeste Amerikanen geen druppel belasting betalen, maar hoe denken Obama c.s. ooit investeren in de USA aan te trekken, of zelfs maar het kapitaal binnenshuis te houden? Ze zijn echt extreem kwetsbaar met een dergelike smalle tax basis. (PS: toegegeven, in andere staten is de state tax lager, en zul je netto gecombineerd met federal tax ongeveer op 40% uitkomen, nog steeds ken ik geen land met een hogere corporate tax - en rigidere belastingregels ook nog eens). Het is fiscaal uitdrogen wat ze nu doen.

Amerikanen zouden zeggen: a dead end with no revese.

Dat soort zaken verwacht ik nou een visie op van Obama c.s., en ook van de republikeinen Ook al levert dat pas revenuen op over 10 jaar. Hoe gaan ze de USA futureproof maken?
pi_100037379
Het is misschien een beetje een domme vraag, maar ik stel hem toch.

Wat is een goede en betrouwbare site qua beleggingsadvies?
Is beursgorilla.nl zo een site?
Hattrick: Atletico Mineiro S.C. (816058)
pi_100037705
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 09:58 schreef Swennus het volgende:
Het is misschien een beetje een domme vraag, maar ik stel hem toch.

Wat is een goede en betrouwbare site qua beleggingsadvies?
Is beursgorilla.nl zo een site?
Die is er niet. Beleggingsadviezen kan je het beste negeren. Zie ook dit stuk in NRC:

quote:
Pareltjes op de beurs zijn voor helden op sokken
Beleggingsadviseur Geert Schaaij (van het programma Business Class) heeft het altijd over „pareltjes op de beurs”. Beursanalist Kees de Kort (BNR) omschrijft de huidige economie als „dramatisch”. Wat moet je je als belegger aantrekken van financieel (on)afhankelijke analisten?

Beleggen is een strijd tussen hebzucht en angst. De hoop op winst drijft goudzoekers naar de ruwe zee van fluctuerende beurskoersen. Daar ronddobberend blijkt menige aandelenwaaghals een held op sokken te zijn. Overmand door angst klampt hij zich vast aan iedereen die redding (lees: tips en winst) belooft. Soms zit het tij mee en spoelt de belegger ongedeerd aan land. Maar te vaak zijn beleggingstips wrakhout. Dat is meermalen wetenschappelijk bewezen.

Vorig jaar nog. Toen concludeerden de economen Dirk Gerritsen, Willem Gerritsen en Arie Buijs uit een breed onderzoek dat je in crisistijden beter niet dan wel kan afgaan op gratis advies van een analist. Zo’n analist – vaak in dienst van een bank of beleggingsinstelling – laat beleggers kosteloos weten of ze een bepaald aandeel moeten kopen, houden of verkopen. Dit soort raad blijkt behalve schadelijk vaak gekleurd, tonen diverse studies.
Zo geven analisten opvallend veel koop- en weinig verkoopadviezen. Dat laatste drukt namelijk de koers van een aandeel, wat een bank niet graag op haar geweten heeft. Elk beursfonds is immers een potentiële klant.

Vorig najaar publiceerde het Amerikaanse persbureau Bloomberg een studie naar de koop-, verkoop- en houdadviezen van 2.500 analisten voor negentig grote financiële aandelen over de periode begin 2008 tot half 2010. De meeste beurswichelaars bleken er in driekwart van hun adviezen helemaal naast te zitten.

Naast deze kudde stuurloze, institutionele analisten opereert een bonte groep losse commentatoren, soms beroemd van radio of tv. Een van hen is Kees de Kort, dagelijks hoorbaar op BNR Nieuwsradio. Deze Maarten van Rossem van de beurswereld is voorspelbaar en best vermakelijk, maar zinloos voor je beurszaken. Wat moet je er persoonlijk mee dat „Amerika de verkeerde trukendoos opentrekt”, „we in een lekkende boot zitten” of „het vertrouwen in de goede afloop verdwijnt”. Deze dagelijkse portie angst houdt je klaarwakker en richt je op de korte termijn. En dan ga je soms hele domme dingen doen.

Tot slot Geert Schaaij, het „financieel genie” van het sluikreclameprogramma Business Class van Harry Mens. Periodiek en gratis onthult Schaaij zijn topvijf van koopwaardige aandelen. Dit ondanks de aangifte tegen Schaaij in 2006 door de Autoriteit Financiële Markten, omdat hij bij Mens aandeeltjes promootte die hij zelf bezat. En ondanks zijn schorsing begin vorig jaar door het Dutch Securities Institute (DSI) wegens oneerlijke aandelentransacties. Mens lijkt er niet mee te zitten. In 2007 en 2008 interviewde hij ook al vriendelijk ja-knikkend de fraudeurs achter Palm Invest en Easy Life, waaraan honderden beleggers tientallen miljoenen euro’s kwijt raakten. Wie desondanks zijn beleggingswijsheden uit Mens’ reclameshow probeert te halen, verdient het bijna om geld te verliezen op de aandelenbeurs.

En dit vinden de lezers
Kletsverhalen
Wat een kletsverhalen verkoopt Geert Schaaij. Als je zijn advies uit de uitzending van 21 november 2010 had gevolgd, had je afgelopen zondag op een verlies gezeten van 8,52 procent exclusief transactiekosten en ontvangen dividenden van circa 1,5 procent. Dat is veel slechter dan de MSCI World, die sinds 21 november 2010 een plus van 3,21 procent heeft gescoord. Een verschil van bijna 12 procentpunt.
Peter van der Slikke, Topcapital

Niet wat het lijkt
In november 2009 kocht ik op advies van Geert Schaaij aandelen SNS Reaal voor 4,80 euro per aandeel. Afgelopen vrijdag was de slotkoers 2,71 euro, dus een verlies van ruim 42 procent. De intrinsieke waarde zou volgens Geert zo’n 12 euro per aandeel zijn. De pareltjes op de beurs van Geert zijn dus niet altijd wat het lijkt…..
Nico de Leeuw

Illusie
Onafhankelijkheid is een illusie. Analisten zijn afhankelijk van de mensen die hen betalen. Maar ja, de mens is van hebzucht bezeten en zoekt een leidsman. Als er maar genoeg mensen naar hem of haar luisteren, dan ontstaat een ‘self-fulfilling prophecy’. Mijn opoe zei altijd dat het een jongen zou worden, en ze had voor de helft gelijk.
Vera Kaspari
  donderdag 28 juli 2011 @ 10:12:06 #270
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_100037759
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_100037810
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 10:10 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Die is er niet. Beleggingsadviezen kan je het beste negeren. Zie ook dit stuk in NRC:

[..]

Ik heb namelijk nog iets spaargeld (+-500) liggen wat ik evt wil gaan beleggen. Ik heb dit eerder gedaan en daar toen nog een redelijke winst mee behaald. Hoe kan ik nu het best bekijken welke aandelen voor mij winstgevend kunnen zijn.

Destijds heb ik dat via de adviezen van Rabobank gedaan maar deze kan ik nergens meer vinden. Overigens kan dit ook puur geluk zijn dat het toen goed heeft uitgepakt.
pi_100037881
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 10:14 schreef Swennus het volgende:

[..]

Ik heb namelijk nog iets spaargeld (+-500) liggen wat ik evt wil gaan beleggen. Ik heb dit eerder gedaan en daar toen nog een redelijke winst mee behaald. Hoe kan ik nu het best bekijken welke aandelen voor mij winstgevend kunnen zijn.

Destijds heb ik dat via de adviezen van Rabobank gedaan maar deze kan ik nergens meer vinden. Overigens kan dit ook puur geluk zijn dat het toen goed heeft uitgepakt.
De aandelen staan best laag, als je voor een jaar wilt beleggen kun je best aandelen kopen. ;)
pi_100037922
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 10:16 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

De aandelen staan best laag, als je voor een jaar wilt beleggen kun je best aandelen kopen. ;)
Ja dat dacht ik dus ook,

Maar waar kan ik mij het beste inlezen over welke aandelen ik dan het beste kan kopen. Tuurlijk is er nooit een "beste", maar enig voorbereidend advies is wel welkom :)
pi_100038065
Als je gewoon lekker simpel geld wilt investeren op de beurs dan is het wat mij betreft 't verstandigst om je geld te steken in een Tracker.

Bijvoorbeeld iShares MSCI Europe:
iShares MSCI Europe (Acc) is een exchange traded fund (ETF) dat tot doel heeft de performance van de MSCI Europe Index zo nauwkeurig mogelijk te tracken.

Of iShares DAX 30:
iShares DAX® (DE) is een exchange traded fund (ETF) dat tot doel heeft de performance van de DAX® Index zo nauwkeurig mogelijk te tracken.

Of iShares S&P 500:
iShares S&P 500 (Acc) is een exchange traded fund (ETF) dat tot doel heeft de performance van de S&P 500 Index zo nauwkeurig mogelijk te tracken.

Het voordeel hiervan is dat je tegen zo laag mogelijke kosten een index volgt. M.a.w. je behaalt zo goed als hetzelfde rendement van de gevolgde index. En in tegenstelling tot ander soort fondsen en vermogensbeheerders ben je veel minder geld kwijt aan bewaarkosten, performance fees etc.

Wat mij betreft mag deze posting in een sticky topic terecht komen. :P
pi_100038151
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 10:18 schreef Swennus het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik dus ook,

Maar waar kan ik mij het beste inlezen over welke aandelen ik dan het beste kan kopen. Tuurlijk is er nooit een "beste", maar enig voorbereidend advies is wel welkom :)
Het beste dat je kunt doen is gewoon kopen. Buy and Hold. Zo leer je het beste.. Je kunt natuurlijk ook kijken naar omzet/winst en kerncijfer (jaarverslag). Maar ik denk dat je daar niet zoveel beter van wordt als het je eerste belegging is. Althans, ik zelf hebt dat niet gedaan. Kijk naar de trendkanaal in een grafiek. ;) Zoek naar informatie over het bedrijf en kijk of het jou overtuigd om te investeren.
pi_100038859
quote:

Technische Analyse wordt in dit topic meestal met cynisme en hoongelach begroet. Als je graag met gelijkgezinden over TA wilt discussieren, dan zou ik daarvoor een apart topic openen.
pi_100041114
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 10:50 schreef jaco het volgende:

[..]

Technische Analyse wordt in dit topic meestal met cynisme en hoongelach begroet. Als je graag met gelijkgezinden over TA wilt discussieren, dan zou ik daarvoor een apart topic openen.
Inderdaad, klinkt bekend. Als je een TA uitvoert en je bent nieuwsgierig hoe anderen er over denken, dan wordt het afgedaan met : :')
Of er wordt gezegd dat aandelen al jaren te hoog gewaardeerd zijn. Lekker belangrijk, ik investeer speculeer toch op de korte termijn.
  donderdag 28 juli 2011 @ 11:57:50 #278
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100041134
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 10:16 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Of je nu vindt dat de aandelen laag of hoog staan, dat heeft niks met de beleggingstermijn te maken.
The End Times are wild
pi_100041830
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 11:57 schreef LXIV het volgende:

Of je nu vindt dat de aandelen laag of hoog staan, dat heeft niks met de beleggingstermijn te maken.
Op lange termijn bewegen ze naar een gemiddelde K/W verhouding, dat zal hij wel bedoeld hebben. Maar dat ze nu laag zouden staan is natuurlijk nonsens.
  donderdag 28 juli 2011 @ 12:46:34 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100042846
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 12:15 schreef dvr het volgende:

[..]

Op lange termijn bewegen ze naar een gemiddelde K/W verhouding, dat zal hij wel bedoeld hebben. Maar dat ze nu laag zouden staan is natuurlijk nonsens.
Nee, maar ze staan ook niet hoog. Er valt weinig van te zeggen, naar mijn mening. Maar als je 500 euro hebt en een jaar de tijd, zou ik iig niet de beurs op gaan.
The End Times are wild
pi_100043262
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juli 2011 11:57 schreef the85mc het volgende:

[..]

Inderdaad, klinkt bekend. Als je een TA uitvoert en je bent nieuwsgierig hoe anderen er over denken, dan wordt het afgedaan met : :')
Of er wordt gezegd dat aandelen al jaren te hoog gewaardeerd zijn. Lekker belangrijk, ik investeer speculeer toch op de korte termijn.
Wil 't lukken? Ikzelf ben de perfecte contra-indicator; moest ik zeggen wat ik koop kan iedereen hier gerust short gaan en winst pakken. Op lange termijn komt 't vaak wel goed, en zeker direct calls schrijven loont bij mij.

Zelf ben ik wel sceptisch over winstkansen en speculeren, tbh. Wetenschappelijke studies bewijzen ook dat 't niet loont, tenzij met HFT en een duidelijke edge (de Goldman Sack bv.).

[ Bericht 5% gewijzigd door tony_clifton- op 28-07-2011 13:04:06 ]
  donderdag 28 juli 2011 @ 14:23:38 #282
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_100046860
Winstalaram SBM -15%. Ik had er bijna puts op geschreven :')

Met deze olieprijs nog fuckin geld verliezen jesus :D

Op de cijfers van ASM Internationaal wordt ook niet enthousiast gereageerd (bijna -6%). Geen wonder dat we achterblijven op Amerika en de DAX als onze bedrijven zo ondermaats presteren.

[ Bericht 11% gewijzigd door JimmyJames op 28-07-2011 14:33:05 ]
pi_100050260
Normaal gesproken krijg je op google finance ook het dividend en eventuele splits te zien op de grafieken. Waarom werkt dit ineens niet meer? Of ben ik de enige die daar problemen mee heeft?
pi_100050850
News flags zijn er, dividend en split ook niet bij mij...
  donderdag 28 juli 2011 @ 16:35:34 #285
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_100052236
Als ik zoiets lees: http://www.businessinside(...)hip-goes-down-2011-7

Dan denk ik toch dat er zat dingen zijn waarop ze moeten kunnen bezuinigen daar in de VS :Z
pi_100052479
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 16:35 schreef JimmyJames het volgende:

Dan denk ik toch dat er zat dingen zijn waarop ze moeten kunnen bezuinigen daar in de VS :Z
solar powered blimp :D

ik vinnem geweldig :)
  donderdag 28 juli 2011 @ 16:52:29 #287
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_100052978
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 16:35 schreef JimmyJames het volgende:

Maar zeppelins zijn echt een uitstekend middel om heel goedkoop, heel veel, en schoon cargo te vervoeren. Na die grote ramp tientallen jaren geleden is er weinig meer naar omgekeken wat erg jammer is. Juist dit soort projecten zouden in crisistijd heel nuttig kunnen zijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_100053365
edit-
  donderdag 28 juli 2011 @ 17:27:44 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100054544
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 16:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

solar powered blimp :D

ik vinnem geweldig :)
Wij gaan binnenkort een zeppelin gebruiken als communicatie-satelliet. Is ook cool!
The End Times are wild
  donderdag 28 juli 2011 @ 17:37:10 #290
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_100054895
tof ding wel
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_100055197
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2011 17:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wij gaan binnenkort een zeppelin gebruiken als communicatie-satelliet. Is ook cool!
ik weet nu wat ik wil worden als ik groot ben: zepke piloot!

Floating.......
pi_100055951
Met 500 euro zou ik gewoon 2x optie AEX C 340 halen en vingers kruisen :D

Ik heb vanmorgen ook een lading OTM calls gehaald, met speculatie dat het vanavond goed gaat komen en anders heb ik de rest van de maand nog de tijd :)
pi_100056410
Wanneer loopt die af? Kon wel eens een lucratieve trade worden.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_100056961
19 Augustus he.....ben uiteraard niet van plan om ze tot expiratie te houden. En als ze er morgen rond onze sluiting nog steeds niet uit zijn, sla ik wat dagputs in voor de maandag......ben bang dat het dan gaat bloeden.

Of gewoon voor 500 euro wat leuks voor jezelf kopen. De AEX is nu zo'n waardeloze index :') We kunnen beter samengaan met de DAX.
pi_100057082
Er kan ook een mooie deal worden gesloten in het weekend en maandag openen met een gap omhoog. Wat bescherming is natuurlijk nooit weg.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_100058622
a propos tikfoutjes: bij dit artikel had ik even een wft moment:
http://www.bizjournals.co(...)b-among-to-cash.html

Dell? 60B cash?

Typerend voor de media heden ten dage (het FD heeft er ook een handje van, al vele malen een berichtje gestuurd dat er een stagair lag te slapen): het moet zijn: sixteen bilion, niet sixty billion.... :D
pi_100077853
SBM weer 10% down :o
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 juli 2011 @ 09:22:58 #298
862 Arcee
Look closer
pi_100078019
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 09:14 schreef PabloLopez het volgende:
SBM weer 10% down :o
+1.74% nu ;)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_100080280
We zitten bijna op 200 Beursvloer topics! Dat zijn aardig wat posts!

^O^
pi_100080364
Nog 1 post :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')