abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:54:31 #226
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_99959475
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 13:46 schreef macondo het volgende:

[..]

Dit. De schulden van de US zijn in dollars. Devaluatie is geen default.
Wel als ze stoppen met drukken! Daar gaat het toch juist om
The End Times are wild
pi_99959821
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 13:37 schreef Sokz het volgende:
Ik hoop trouwens wel dat de VS flink, flink moeilijk gaan doen en evt. nu al default.
Hebben we nog minstens 4 jaar om te herstellen voordat ik de arbeidsmarkt op moet, heb nu een shitload aan cash in verhouding met stocks. Én 't brengt sensatie mee waarop ik leuk long/shorten kan. =)
Maar goed dat je nog 4 jaar moet studeren, want zo te horen heb je nog weinig realiteitszin. Als de VS crasht, crasht europa ook, en nog veel harder dan in 2008. Toen waren de banken die failliet gingen, nu gaan hele landen. Ik denk niet dat de wereldhandel daarna zal herstellen tot huidig niveau door het gebrek aan vertrouwen. Als het vertrouwen in de wereldhandel weg is kan nederland wel opdoeken, we zijn enorm afhankelijk van wereldhandel. In dat geval is in 4 jaar de arbeidsmarkt zeker niet hersteld.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:18:10 #228
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99960385
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:03 schreef the85mc het volgende:

[..]

Maar goed dat je nog 4 jaar moet studeren, want zo te horen heb je nog weinig realiteitszin. Als de VS crasht, crasht europa ook, en nog veel harder dan in 2008.
Behoorlijk weinig realiteitszin.Want als Nederland crasht dan gaat zijn universiteit ook dicht en kan hij ook dag zeggen naar zijn stufi en opleiding :D
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_99960492
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 13:37 schreef Sokz het volgende:
Ik hoop trouwens wel dat de VS flink, flink moeilijk gaan doen en evt. nu al default.
Nog los van de opmerking hierboven, denk ik dat je de wereldeconomie niet als een soort spelletje moet gaan zien, waar je geld kunt 'winnen' met het juiste inzicht.

Een default of markt crash betekent dat miljoenen mensen hun inkomsten kwijtraken en ook hun verzekering van voedsel en medische zorg. Zo'n gebeurtenis van schijnbaar louter financiele aard kost vele mensenlevens. Het is niet juist om daar op te hopen of de sensatie ervan te prijzen.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:36:51 #230
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99961068
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:20 schreef jaco het volgende:

[..]

Nog los van de opmerking hierboven, denk ik dat je de wereldeconomie niet als een soort spelletje moet gaan zien, waar je geld kunt 'winnen' met het juiste inzicht.

Een default of markt crash betekent dat miljoenen mensen hun inkomsten kwijtraken en ook hun verzekering van voedsel en medische zorg. Zo'n gebeurtenis van schijnbaar louter financiele aard kost vele mensenlevens. Het is niet juist om daar op te hopen of de sensatie ervan te prijzen.
Het aantal Black swans in de economie volgt elkaar met een steeds rapper tempo op, in die mate dat mensen zich er niet eens meer druk over maken. Tien jaar geleden was alleen al een discussie over een mogelijk default van de VS ongehoord. Het steeds sneller opvolgen van die voorheen zeldzame Black Swans duidt erop dat ons economisch systeem steeds meer instabieler wordt en de wereldeconomie afstevent op een crash van het systeem.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:02:08 #231
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_99961980
-edit- verkeerde topic :@
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:09:59 #232
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_99962251
Maar is het niet beter om nu de crash te vangen dan over 10 jaar wanneer die nog veel meer opgeblazen is?

Ik kan met trouwens echt toaal niet voorstellen hoe een crash van een (min of meer) virtueel systeem zo'n tastbare chaos achter zou kunnen laten. Wat als iedereen zijn huis niet meer kan betalen? Wordt iedereen eruit gezet? Maar niemand kan de nieuwe huizen kopen en ze staan er toch al. Kan me er moeilijk een beeld bij schetsen.
pi_99962440
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:36 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Het aantal Black swans in de economie volgt elkaar met een steeds rapper tempo op, in die mate dat mensen zich er niet eens meer druk over maken. Tien jaar geleden was alleen al een discussie over een mogelijk default van de VS ongehoord. Het steeds sneller opvolgen van die voorheen zeldzame Black Swans duidt erop dat ons economisch systeem steeds meer instabieler wordt en de wereldeconomie afstevent op een crash van het systeem.
25 jaar gelden dachten we nog dat we op afzienbare tijd aan ons einde zouden komen door een allesvernietigende kernoorlog door een kwijlende seniele cowboy die een rode knop voor zijn nachtzuster aanzag, en een comanteuze rusissche tegenhanger.
Een gedachte die je nu ook niet meer zou kunnen indenken, zo schat ik in?

Wat er verandert is in de wereld is dat (jonge) mensen hypersensitief zijn geworden. .En dat 'nieuws' voorziening met de snelheid van het licht gaat, en iedereen knokt voor zijn 10 minutes of (fortune telling) fame. Geen kenmerk van het systeem. Kenmerk van veranderende perceptie van de deelnemers.

Een mode die ook wel weer over gaat.

Imho, natuurlijk :)
  dinsdag 26 juli 2011 @ 15:17:01 #234
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_99962517
Een crash kan ook een jarenlang verhaal zijn, 't hoeft niet van de ene op de andere dag te gebeuren zoals bijvoorbeeld sommige beurscrashes.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 16:51:24 #235
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99965977
Eens met dino en jaco.

Ik zou wel eens marktopinies van 25-30 jaar geleden willen lezen. Ik weet zeker dat er toen ook zat doemdenkers waren die alles naar nul zagen gaan.
Please Move The Deer Crossing Sign
  dinsdag 26 juli 2011 @ 16:59:03 #236
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_99966237
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:51 schreef JimmyJames het volgende:
Eens met dino en jaco.

Ik zou wel eens marktopinies van 25-30 jaar geleden willen lezen. Ik weet zeker dat er toen ook zat doemdenkers waren die alles naar nul zagen gaan.
Welk alternatief universum leef jij?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:06:08 #237
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99966513
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:59 schreef SemperSenseo het volgende:

Welk alternatief universum leef jij?
In een universum waar de ergste scenario's meestal niet bewaarheid worden en de mensheid door innovatie en optimisme de meeste crisissen uiteindelijk heeft overwonnen :) Dat betekent overigens niet dat ik me niet bewust ben van de grote problemen die aanwezig zijn, ik lees ZH ook bijna dagelijks.

Lees ook: http://finance.yahoo.com/(...)177129.html?x=0&.v=2

"Virtually everything we consider to be unprecedented has already been experienced."
--

Ik vind het trouwens wel frappant hoe slecht de AMX het doet tov de AEX. Vandaag is bijna de helft van de AEX groen en maar 1/5 van de AMX. Perceptie dat AMX-bedrijven cyclischer zijn of zijn ze dat ook?

[ Bericht 5% gewijzigd door JimmyJames op 26-07-2011 17:13:45 ]
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:18:42 #238
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99966958
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:03 schreef the85mc het volgende:

[..]

Maar goed dat je nog 4 jaar moet studeren, want zo te horen heb je nog weinig realiteitszin.
Nouja, ik zie ons vroeg of laat sowieso een keer crashen (nee niet end_of_the_world 2012 we're doomed etc.) maar gewoon crashen. En dan heb ik dat liever nu dan wanneer ik zelf op de arbeidsmarkt zit.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:20:15 #239
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99967006
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:06 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

In een universum waar de ergste scenario's meestal niet bewaarheid worden en de mensheid door innovatie en optimisme de meeste crisissen uiteindelijk heeft overwonnen :) Dat betekent overigens niet dat ik me niet bewust ben van de grote problemen die aanwezig zijn, ik lees ZH ook bijna dagelijks.

Lees ook: http://finance.yahoo.com/(...)177129.html?x=0&.v=2

"Virtually everything we consider to be unprecedented has already been experienced."
--

Ik vind het trouwens wel frappant hoe slecht de AMX het doet tov de AEX. Vandaag is bijna de helft van de AEX groen en maar 1/5 van de AMX. Perceptie dat AMX-bedrijven cyclischer zijn of zijn ze dat ook?
Wuh? Change ur scale naar 3 jaar.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:21:28 #240
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99967070
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 14:20 schreef jaco het volgende:

[..]

En als het onvermijdelijk is? Mag je dan ook niet zeggen 'liever nu, nu ik er nog geen (echte) last van heb' ?

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 16:51 schreef JimmyJames het volgende:
Die heb je altijd wel, zelfs in '99 (terecht achteraf gezien)
pi_99967221
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:18 schreef Sokz het volgende:

[..]

Nouja, ik zie ons vroeg of laat sowieso een keer crashen (nee niet end_of_the_world 2012 we're doomed etc.) maar gewoon crashen. En dan heb ik dat liever nu dan wanneer ik zelf op de arbeidsmarkt zit.
Ik zeg gewoon een aardig moment om je te bewijzen :)
En direct een stevige voorsprong op je leeftijdgenoten die blijven hangen.

Elke voordeel heb z'n crisis, of is het nou omgekeerd?
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:29:31 #242
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_99967339
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:20 schreef Sokz het volgende:

Wuh? Change ur scale naar 3 jaar.
"De laatste tijd" was ik vergeten :P Over de LT deed de AMX het stukken beter maar niet de laatste maanden/weken.
pi_99967437
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:21 schreef Sokz het volgende:

[..]

En als het onvermijdelijk is? Mag je dan ook niet zeggen 'liever nu, nu ik er nog geen (echte) last van heb' ?

Ok, stel de VS default. De banken in nederland gaan dan failliet. Je kunt geen geld meer pinnen want de banken zijn failliet. je wilt toch eten. Wat dan? je kunt het netjes oplossen door ruilhandel. Maar als je weinig te ruilen hebt zullen mensen naar andere middelen grijpen. Wat denk je dan dat er van onze 'beschaving' over blijft? Ik denk niet veel. Ook al heb je zelf je zaken goed voor elkaar, andere mensen niet en die gaan echt niet rustig afwachten of ze iets te eten krijgen. Die komen het zelf wel halen.
Dan kun je inderdaad lekker shorten vanachter je pc.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 17:38:04 #244
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99967624
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:32 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ok, stel de VS default. De banken in nederland gaan dan failliet. Je kunt geen geld meer pinnen want de banken zijn failliet. je wilt toch eten. Wat dan? je kunt het netjes oplossen door ruilhandel. Maar als je weinig te ruilen hebt zullen mensen naar andere middelen grijpen. Wat denk je dan dat er van onze 'beschaving' over blijft? Ik denk niet veel. Ook al heb je zelf je zaken goed voor elkaar, andere mensen niet en die gaan echt niet rustig afwachten of ze iets te eten krijgen. Die komen het zelf wel halen.
Dan kun je inderdaad lekker shorten vanachter je pc.
Ik weet hoe het systeem werkt maar jij leest mijn posts niet. Ik heb het niet over 'doomsday'
pi_99967861
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:21 schreef Sokz het volgende:

[..]

Ik denk dat het goed is om je voor te bereiden op een eventuele market crash of default van een groot land. Of dit nu morgen gebeurt of over 4 jaar. Als je een persoonlijk actieplan hebt voor verschillende soorten scenario's dan maakt het niet zoveel uit wanneer zo'n crash plaatsvindt. Dan kun je er over 4 jaar ook mee omgaan en hoef je niet te hopen dat het zo spoedig mogelijk gebeurt.

Overigens volg ik je redenering wel een beetje. Zoals wel meer deelnemers aan dit forum beschouw ik de financiele markten als (sterk) overgewaardeerd. Een eventuele crash van de markten, zou betekenen dat er een onderwaardering of fair value situatie ontstaat. Ik kan dan overgaan tot stockpicken en een portfolio opbouwen. Dit is in veel opzichten interessanter dan mijn passieve opstelling op dit moment.

Ook kan een crash zorgen voor een soort van 'creative destruction' moment, waarna mensen, organisaties en landen die hun budget en schuldsituatie op orde hebben meer kansen krijgen. Dit is ook een vorm van rechtvaardigheid.

Echter, op een crash hopen met liefst zoveel mogelijk volatiliteit vind ik ethisch gezien niet in orde. Dan ontstaat er ook onnodig extra schade door paniekvoetbal. Ik hoop echt dat een komende correctie in een gekontroleerde vorm plaatsvindt, met niet alle black/grey swans tegelijkertijd.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 18:22:17 #246
256829 Sokz
Livin' the life
pi_99968816
Ik denk dat een 'flits' crash op termijn beter is ethisch gezien dan zo'n sluipende crash. Bij een flitscrash is in één klap een flink deel werkloos, maar dit zou normaal gesproken (nu al ? 22 maand?) redelijk snel moeten kunnen herstellen. Zo'n sluipende crash dat zich uitstrekt over een paar jaar heeft werklozen die er in 't begin uitgeknikkerd worden die vervolgens 2 - 3 - 4 jaar lang op een houtje moeten bijten alvorens de economie en werkgelegenheid aantrekt.
pi_99969360
Ik geloof ook in een (ongecontroleerde) crash/depressie ergens in de komende jaren. De armageddon scenarios slaan echter nergens op, omdat het vooral een boekhoudkundig probleem betreft en het overgrote deel van de crash/depressie bestaat uit het verschuiven van eigendomstitels. Het overgrote deel van de 'gewone' economie zal blijven functioneren, zij het op een lager pitje. Er heerst een verkeerd beeld bij de aankomende crash/depressie, mede toegedicht door politici/institutionele/media om bepaald beleid te rechtvaardigen en gebrek aan kennis.

De uiteindelijke crash is slechts een overgangsfase naar normale economische evenwichten. Dat zal weliswaar een pijnlijk proces zijn omdat we ons een denkbeeldige status quo hebben toegedicht, maar niet het einde van de wereld. Zoals eerder gezegd, bied het veel nieuwe kansen als je je aanpast aan de situatie. Er zullen denk ik wel een aantal personen onevenredig hard geraakt worden, omdat ze onevenredig profiteerde van de illusionaire status quo. Ik zou me echter geen zorgen maken dat de overheid geen enkel geld meer heeft voor zaken als het sociale stelsel/studifi e.d. In een depressie zal er weliswaar op bezuinigd worden, maar geschrapt dat denk ik niet.

Over het spaargeld maak ik me ook geen zorgen tot een bepaalde bedrag per rekening. Met nieuwe wetgevingen/mechanisme (in de maak) word erop aangestuurd dat spaargeld tot een bepaald bedrag gegarandeerd blijft, door loskoppeling van insolvabele banken. In feite krijgen spaarders een stapje voor op de andere schuldeisers.
pi_99969679
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 18:22 schreef Sokz het volgende:
Ik denk dat een 'flits' crash op termijn beter is ethisch gezien dan zo'n sluipende crash. Bij een flitscrash is in één klap een flink deel werkloos, maar dit zou normaal gesproken (nu al ? 22 maand?) redelijk snel moeten kunnen herstellen. Zo'n sluipende crash dat zich uitstrekt over een paar jaar heeft werklozen die er in 't begin uitgeknikkerd worden die vervolgens 2 - 3 - 4 jaar lang op een houtje moeten bijten alvorens de economie en werkgelegenheid aantrekt.
Het is natuurlijk een beetje de vraag in hoeverre je dan publieke onrust krijgt. Als er 'plots' enorme mensen op straat komen te staan kan dat alleen al voor enorme (onverwachtte!) averij zorgen waar je niet op zit te wachten.

De andere optie, alles langzaam doodlaten bloeden en de werkloosheid procent per procent zien stijgen is natuurlijk ook geen feest.

Het zijn allemaal wel ontwikkelingen voor de huidige jongere generatie dat je rekening moet houden dat pensioenen en dergelijke geen druif meer voor zullen stellen. Daar moet je nu dus al wat aan doen. De afgelopen (2/3) jaren is met name alles duurder geworden en kwalitatief de zaken naar beneden gegaan (onderwijs/zorg). Die ontwikkeling zie ik nog wel even door gaan. Jammer genoeg.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_99969700
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 17:45 schreef jaco het volgende:
Echter, op een crash hopen met liefst zoveel mogelijk volatiliteit vind ik ethisch gezien niet in orde. Dan ontstaat er ook onnodig extra schade door paniekvoetbal. Ik hoop echt dat een komende correctie in een gekontroleerde vorm plaatsvindt, met niet alle black/grey swans tegelijkertijd.
De fiscale en monetaire speelruimte word op dit moment maximaal gebruikt om de black/grey swans op te vangen, waarbij essentiele hervormingen niet/beperkt worden doorgevoerd in de tijd die met het stimuleren gekocht word. De kans is imo zeer aannemelijk dat er een ongecontroleerde crash plaatsvind als die fiscale/monetaire ruimte niet meer toereikend is. Ik gok dat dat rond/na 2013 zal gebeuren. Secret detail: dat bereiden bepaalde autoriteiten ook al voor, gezien bepaalde mechanisme en wetgevingen.
pi_99997284
Sorry als ik het niveau even omlaag haal maar blijkbaar is 'congress' ook het woord dat men geeft aan een groep bavianen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Baboon#Social_systems

What's in a name...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')