Volgens prof. dr. Swaab is de ziel een misverstand : "De 'geest' is het resultaat van het functioneren van onze 100 miljard hersencellen, en de 'ziel' een misverstand" (Dick Swaab Wij zijn ons Brein) sorry pagina ontgaat me even. Ik probeer hier een gezonde discussie te voeren dus ik ben het niet oneens met je ofzo om het oneens zijn maar wat is jouw visie hierop? Persoonlijk bevalt me die wetenschappelijke aanpak van Dhr. Swaab welquote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:21 schreef TimMer1981 het volgende:
Nee.
Wat mij betreft zijn wij een samenvoegsel van drie dingen: ons lichaam, ons brein (ego) en onze ziel. Het Boeddhisme en vele andere stromingen denken er ook zo over.
Lees anders The Power Of Now eens als je dit interesseert. Uiteraard geen wetenschappelijk boek, maar wel een zeer interessante visie op dit onderwerp.
Vroeger schreef men bepaalde eigenschappen van de mens toe aan een ziel, omdat men nog niet beter wist. Met de huidige wetenschap kunnen die eigenschappen worden verklaard, wat TS al zegt, en is een ziel overbodig.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:21 schreef TimMer1981 het volgende:
Wat mij betreft zijn wij een samenvoegsel van drie dingen: ons lichaam, ons brein (ego) en onze ziel. Het Boeddhisme en vele andere stromingen denken er ook zo over.
Als dat niet zo was had jij deze post niet kunnen maken.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:34 schreef renerulezzz het volgende:
De vraag is waarom mensen dit interesseert? En waarom een mens altijd overal antwoord op wil hebben, ook al brengt het je niets verder?
brein is een deel van het lichaam en er is geen bewijs voor het bestaan van een zielquote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:21 schreef TimMer1981 het volgende:
Nee.
Wat mij betreft zijn wij een samenvoegsel van drie dingen: ons lichaam, ons brein (ego) en onze ziel. Het Boeddhisme en vele andere stromingen denken er ook zo over.
Lees anders The Power Of Now eens als je dit interesseert. Uiteraard geen wetenschappelijk boek, maar wel een zeer interessante visie op dit onderwerp.
Verschil is dat ik over het antwoord op deze vraag slechts 10 sec. wilde nadenken. Anderen filosoferen een levenlang over vragen waarvan het antwoord altijd onbekend zal blijven, en zelf als het beantwoord zou worden, heb je er geen zak aan.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als dat niet zo was had jij deze post niet kunnen maken.
Jij persoonlijk hebt er misschien niet direct iets aan nee.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:42 schreef renerulezzz het volgende:
[..]
Verschil is dat ik over het antwoord op deze vraag slechts 10 sec. wilde nadenken. Anderen filosoferen een levenlang over vragen waarvan het antwoord altijd onbekend zal blijven, en zelf als het beantwoord zou worden, heb je er geen zak aan.
Dat ligt aan hoe je "vijand" definieert.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:44 schreef TimMer1981 het volgende:
Hoe verklaren jullie dan dat het brein ongeveer net zovaak de vijand van het lichaam is als andersom?
Stress, depressie, piekeren, psychoses en ga zo maar door. Juist op dit gebied weten ze praktisch geen moer: het is niet voor niets dat ongeveer alle psychologen zweefteven zijn en de afdeling neurologie altijd verdomd klein is in een ziekenhuis.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat ligt aan hoe je "vijand" definieert.
Wow, ok. Volgens mij hanteren wij ook een andere definitie van "zweefteef".quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:47 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Stress, depressie, piekeren, psychoses en ga zo maar door. Juist op dit gebied weten ze praktisch geen moer: het is niet voor niets dat ongeveer alle psychologen zweefteven zijn en de afdeling neurologie altijd verdomd klein is in een ziekenhuis.
Ik vind het arroganter om te geloven in iets metafysisch waar vooralsnog geen duidend bewijs voor is gevonden.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:44 schreef TimMer1981 het volgende:
Hoe verklaren jullie dan dat het brein ongeveer net zo vaak vriend als vijand van het lichaam is?
En over zielen: dat is een kwestie van geloof; iedere wetenschapper die hier keiharde uitspraken over doet is simpelweg arrogant. Ik heb ook een zeer groot vertrouwen in de wetenschap, maar ze is nog verre van alwetend.
Om de buitenwereld te zien heb je de rest van je lichaam (ogen) ook nodig. Hersencellen op zichzelf kunnen niet zien (wel beelden vormen of doorgeven) dus het lijkt me niet dat ze zichzelf daadwerkelijk uit hun lichaam kunnen zien treden.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:50 schreef Supersoep het volgende:
Het enige argument dat ik kan verzinnen voor het bestaan van een soort ziel is dat informatie niet verloren gaat in het universum en je dus door een soort van quantumverstrengeling je geheugencellen / bewustzijn vrij door het heelal laat stromen na het overlijden, wat dan weer verder betekenis geeft aan al die getuigenissen van mensen die zich uit het lichaam voelen treden en zichzelf van een afstand dus ook kunnen zien.
Er is ook geen reden om aan te nemen dat de ziel bestaat, wat zou de toevoegende waarde nog zijn, of wat zou het moeten verklaren?quote:Ik vind het arroganter om te geloven in iets metafysisch waar vooralsnog geen duidend bewijs voor is gevonden.
Nog nooit gedroomd?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 19:08 schreef regularjoeback het volgende:
Swaab zijn idee over het uit je lichaam kunnen treden is niet complex maar fascinerend. Bij een zogenaamde bijna dood ervaring gebeurt hetzelfde zou je kunnen stellen. Echter, Wat Swaab beaamt is dat bij een dergelijke BDE het brein een verhaal construeert om de gaten in ervaring tijdens bde op te vullen. Het is fascinerend voor mij dat het brein dus niet alleen een spons is die informatie opneemt en interpreteert maar zelfs informatie kan creeren!!.
maar dat dot je brein constantquote:Op zaterdag 16 juli 2011 19:08 schreef regularjoeback het volgende:
Swaab zijn idee over het uit je lichaam kunnen treden is niet complex maar fascinerend. Bij een zogenaamde bijna dood ervaring gebeurt hetzelfde zou je kunnen stellen. Echter, Wat Swaab beaamt is dat bij een dergelijke BDE het brein een verhaal construeert om de gaten in ervaring tijdens bde op te vullen. Het is fascinerend voor mij dat het brein dus niet alleen een spons is die informatie opneemt en interpreteert maar zelfs informatie kan creeren!!.
Geloof kan niet arrogant zijn; slechts het alleenrecht op het hebben van de waarheid kan dat zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:50 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ik vind het arroganter om te geloven in iets metafysisch waar vooralsnog geen duidend bewijs voor is gevonden.
Geloof kan, zoals Swaab in zijn latere hoofdstukken zegt, een evolutionair voordeel hebben en niet meer dan dat.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:09 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Geloof kan niet arrogant zijn; slechts het alleenrecht op het hebben van de waarheid kan dat zijn.
Dat is precies wat ik denk na het lezen van het boek.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:56 schreef Schonedal het volgende:
Ook ik kreeg na het lezen van het boek van dr. Swaab een heel indrukwekkende indruk.
Al onze geestelijke ervaringen komen uit onze hersencelletjes, alle speculaties over leven na de dood en godsdienstigheden kunnen overboord.
van die uitspraak klopt niets, of je denkt dat er geen ziel bestaat of je denkt dat de ziel iets is wat ook zonder lichaam kan bestaan maar de ziel is geen robot en het lichaam trouwens ook nietquote:Op zondag 17 juli 2011 00:48 schreef Harunobu het volgende:
Lijkt me een weinig controversiele uitspraak van Swaab.
Je kunt zeggen dat we een ziel hebben, maar die is dan gemaakt van heel veel kleine robotjes.
Wat wil je daarmee zeggen? Dat als de wetenschap geen in jouw ogen goede verklaring biedt daarmee jouw verklaring "ziel" wordt gevalideerd?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:44 schreef TimMer1981 het volgende:
Hoe verklaren jullie dan dat het brein ongeveer net zo vaak vriend als vijand van het lichaam is?
En de wetenschap zal waarschijnlijk nooit alwetend worden. Toch is het de enige discipline die aantoonbaar tot kennis leidt. De rest is (bij)geloof.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:44 schreef TimMer1981 het volgende:
En over zielen: dat is een kwestie van geloof; iedere wetenschapper die hier keiharde uitspraken over doet is simpelweg arrogant. Ik heb ook een zeer groot vertrouwen in de wetenschap, maar ze is nog verre van alwetend.
"Do we humans have a soul? Yes, but it's made of tiny little robots." - Daniel Dennett.quote:Op zondag 17 juli 2011 01:27 schreef Harunobu het volgende:
Hersencellen zijn net robotten. Dus het klopt wel.
robotten zijn niet organisch, hersencellen welquote:Op zondag 17 juli 2011 01:27 schreef Harunobu het volgende:
Hersencellen zijn net robotten. Dus het klopt wel.
Harunobu en Daniel Dennett spreken in dit verband van robotten omdat hersencellen zich op een voorgeprogrammeerde, voorspelbare manier gedragen. Hersencellen hebben geen vrije wil, hun gedrag wordt volledig bepaald door chemische/mechanische wetmatigheden.quote:Op zondag 17 juli 2011 11:16 schreef pinine het volgende:
[..]
robotten zijn niet organisch, hersencellen wel
De mens heeft als unieke eigenschap dat het nieuwsgierig is en dus altijd opzoek gaat naar antwoorden.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:34 schreef renerulezzz het volgende:
De vraag is waarom mensen dit interesseert? En waarom een mens altijd overal antwoord op wil hebben, ook al brengt het je niets verder?
Plus het verlangen dat veel mensen hebben dat ze toch bevestigd kunnen krijgen dat er wellicht iets is na de dood. Het is niet echt geruststellend om te moeten concluderen, want ik ben het in grote lijnen wel met Swaab eens, dat er niks is. Dat maakt het omgaan met verlies van dierbaren ook een stuk moeilijker. Je hoopt liever dat ze nog ergens rondzweven en gelukkig zijn.quote:Op zondag 17 juli 2011 14:31 schreef galtfactory het volgende:
[..]
De mens heeft als unieke eigenschap dat het nieuwsgierig is en dus altijd opzoek gaat naar antwoorden.
Power of Now gaat er absoluut niet vanuit dat ons lichaam, brein en ziel aparte dingen zijn.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:21 schreef TimMer1981 het volgende:
Nee.
Wat mij betreft zijn wij een samenvoegsel van drie dingen: ons lichaam, ons brein (ego) en onze ziel. Het Boeddhisme en vele andere stromingen denken er ook zo over.
Lees anders The Power Of Now eens als je dit interesseert. Uiteraard geen wetenschappelijk boek, maar wel een zeer interessante visie op dit onderwerp.
interessant filmpje, hoe zit het voorgevoelens?, blijkbaar kan de mens buiten tijd en ruimte toch waarnemen, iets wat Swaab echt niet kan verklaren en omdat ik er zelf ervaring mee heb is dat voor mij reden om hem te betwijfelenquote:Op zondag 17 juli 2011 15:44 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Power of Now gaat er absoluut niet vanuit dat ons lichaam, brein en ziel aparte dingen zijn.
En hoe ben 'jij' je brein precies?
Hier zie je dat het brein keuzes maakt voordat 'jij' ze maakt.
Maar het probleem met bijvoorbeeld voorgevoelens is dat je juist de dingen onthoud die voor je gevoel uitkomen en de rest vergeet.quote:Op zondag 17 juli 2011 16:40 schreef pinine het volgende:
[..]
interessant filmpje, hoe zit het voorgevoelens?, blijkbaar kan de mens buiten tijd en ruimte toch waarnemen, iets wat Swaab echt niet kan verklaren en omdat ik er zelf ervaring mee heb is dat voor mij reden om hem te betwijfelen
dingen uit de toekomst onthouden?, ook voorspellende dromen die precies uitkomen zijn hier niet te verklaren, zo'n droom had ik ook en een jaar later stootte ik vreselijk mijn hoofd en zag het gedroomde precies zo voor me gebeuren, hoe doen hersencellen dat dan? of moeten we Einstein er maar bij gaan halen?quote:Op zondag 17 juli 2011 17:45 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Maar het probleem met bijvoorbeeld voorgevoelens is dat je juist de dingen onthoud die voor je gevoel uitkomen en de rest vergeet.
na een jaar wist jij nog exact wat je gedroomd had?quote:Op zondag 17 juli 2011 20:07 schreef pinine het volgende:
[..]
dingen uit de toekomst onthouden?, ook voorspellende dromen die precies uitkomen zijn hier niet te verklaren, zo'n droom had ik ook en een jaar later stootte ik vreselijk mijn hoofd en zag het gedroomde precies zo voor me gebeuren, hoe doen hersencellen dat dan? of moeten we Einstein er maar bij gaan halen?
Wat dat betreft is ook het lichaam weleens zijn eigen vijand (kanker, allergieen).quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:47 schreef TimMer1981 het volgende:
Stress, depressie, piekeren, psychoses en ga zo maar door. Juist op dit gebied weten ze praktisch geen moer: het is niet voor niets dat ongeveer alle psychologen zweefteven zijn en de afdeling neurologie altijd verdomd klein is in een ziekenhuis.
Dit. Je kan die 2 niet los van elkaar zien.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:30 schreef gamezz het volgende:
En het brein is onderdeel van het lichaam.
Nouja dit filmpje bewijst dat in het geval van de keuze maken om links of rechts te drukken voorbepaald is. Maar ik vraag me af of dit altijd zo is wat ook veel mensen beweren.quote:Op zondag 17 juli 2011 16:40 schreef pinine het volgende:
[..]
interessant filmpje, hoe zit het voorgevoelens?, blijkbaar kan de mens buiten tijd en ruimte toch waarnemen, iets wat Swaab echt niet kan verklaren en omdat ik er zelf ervaring mee heb is dat voor mij reden om hem te betwijfelen
de droom was zo duidelijk en ik heb 'm ook aan meerdere mensen verteld en precies na de klap tegen m'n hoofd gebeurde ook precies de scene uit m'n droom met de zelfde persoon erin, ik was er ook totaal van onder de indruk op dat moment en dacht niet eens na over m'n hoofd wat die klap had geïncasseerd, voor mij was dit een indrukwekkend moment in m'n leven wat me altijd bij is gebleven en het heeft m'n idee over ruimte en tijd definitief veranderdquote:Op zondag 17 juli 2011 21:08 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
na een jaar wist jij nog exact wat je gedroomd had?
Het kan niet zo zijn dat je iets gedroomd had wat er een beetje op leek en dat je later alle missende details zo in de droom kon invullen.
wat moet er verklaard worden aan de dood?quote:
niksquote:Wat gebeurt er na het sterven waardoor een persoon die een dag eerder nog levend was ineens dood is?
dat zal liggen aan de hoeveelheid schade, officieel dood is hersendood, permanente beschadigingen niet meer te repareren.quote:En in het hypothetische geval dat we een mens kweken in een laboratorium, cel voor cel opgebouwd. Is het dan een zekerheid dat er 'leven' in komt? En als iemand is overleden, kunnen we hem dan tot leven wekken? Waarom niet/wel?
Ik denk dat je dat wel kunt. De geest is een product van de hersenen. Wat er in het rest van het lichaam gebeurd heeft maar weinig effect op de geest en alleen indirect. Je kunt gewoon je armen, benen enzo eraf hakken en je longen hart enzo vervangen door machines en dan veranderd er eigenlijk niets. Je kunt in theorie echt alleen de hersenen in een pot in leven houden en dan spreken we nog steeds over een mens.quote:Op maandag 18 juli 2011 10:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Dit. Je kan die 2 niet los van elkaar zien.
Als je er op terug kijkt is het een erg vreemd debat geweest. Het idee dat een bepaald soort gedrag los kan staan van de genetische basis is enorm onzinnig. Iets als of taal aangeleerd of aangeboren is. Het moet per definitie aangeboren zijn want anders kun je ook een broodijzer of kroonkurk taal leren door er maar lang genoeg tegne te praten.quote:Op maandag 18 juli 2011 20:30 schreef LalalaHippie het volgende:
Overigens is het bovengenoemde nature-nurture debat achterhaald.
Wanneer je dood gaat dan komt dat doordat verschillende processen in je lichaam tot stilstand komen waardoor het niet meer zoals voorheen kan functioneren.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 12:39 schreef Pizzakoppo het volgende:
Hoe verklaart Swaab de dood? Wat gebeurt er na het sterven waardoor een persoon die een dag eerder nog levend was ineens dood is?
Ik vind dit een vrij boute uitspraak. Swaab zelf stelt in zijn boek (hfd II.5, pag. 50/51 "hoe gedragsveranderingen ... rol spelen.") dat de verwaarlozing van een kind weldegelijk van invloed is op de ontwikkeling van zowel de persoonlijkheid als de hersenen. De genetische basis in bijv. Afrikanen heb ik op een persoonlijk vlak meegemaakt met een vriend van mij die gezamenlijk met zijn half broertjes en zusjes door een Nederlandse man zijn opgevoed en bovenmatig intelligent zijn en presteren op zowel universitair als HBO niveau. Zijn dit dan de uitzonderingen op de regel of is dit de invloed van de omgeving op het individu? Is dit bovendien geen argument tegen een multiculturele samenleving?quote:Op maandag 25 juli 2011 04:01 schreef Harunobu het volgende:
[..]
Als je er op terug kijkt is het een erg vreemd debat geweest. Het idee dat een bepaald soort gedrag los kan staan van de genetische basis is enorm onzinnig.
Jij bent toch dat brein? Dus jij maakt die keuze.quote:Op zondag 17 juli 2011 15:44 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Power of Now gaat er absoluut niet vanuit dat ons lichaam, brein en ziel aparte dingen zijn.
En hoe ben 'jij' je brein precies?
Hier zie je dat het brein keuzes maakt voordat 'jij' ze maakt.
Dat is dan ook je enige argument. Je vindt het niet mooi, dus kan het geen werkelijkheid zijn.quote:Op zondag 7 augustus 2011 19:50 schreef JerryWesterby het volgende: Een door genetica en vroege hersenontwikkeling bepaalde organische robot die niet verantwoordelijk kan zijn voor wat hij doet. Sommige mensen schijnen genoegen te scheppen in zo'n visie, maar mij bevalt het niks.
Een van de weinige goede posts die ik op FL gelezen heb, compliment.quote:Op zondag 7 augustus 2011 19:50 schreef JerryWesterby het volgende:
De poging het bewustzijn op een reductionistische, materialistische manier te verklaren is dus wetenschappelijk onbevredigend, maar het leidt ook nog eens tot een dehumaniserende en nihilistische visie op de mens als een speelbal van natuurkrachten, zonder vrije wil. Een door genetica en vroege hersenontwikkeling bepaalde organische robot die niet verantwoordelijk kan zijn voor wat hij doet. Sommige mensen schijnen genoegen te scheppen in zo'n visie, maar mij bevalt het niks.
Goed, maar wat als Swaab een bloeding in zijn prefrontale cortex heeft?quote:Op zondag 7 augustus 2011 19:50 schreef JerryWesterby het volgende:
Brein schrijft boek
Het brein dat denkt dat hij Dick Swaab is schreef een boek over het brein. Ik vind echter dat hij de titel niet waarmaakt. Tenzij hij er niet meer mee wil zeggen dan dat ons brein onze belangrijkste eigenschap is, zoals vogels hun vleugels zijn en olifanten hun slurf. Het boek gaat voornamelijk over de werking van diverse onderdelen van de hersenen, en wat er gebeurt als die uitvallen. Ik denk echter dat Swaab wil dat we de titel ook opvatten in de zin van: onze geest is gelijk aan ons brein. Oftewel, als je de werking van alle hersencellen van Dick Swaab in kaart zou brengen, is de resultante de geest van Dick Swaab. Of nog anders gezegd: als je alle hersencellen van Dick Swaab stuk voor stuk zou nabouwen met siliconchips, die precies dezelfde algoritmes uitvoeren als de hersencellen, krijg je een computer die Dick Swaab is. Er zijn dan twee volledig identieke Swaabs. Een biologische, en eentje gemaakt van silicon in een computerkast. Geef je die laatste nog kunstmatige armen en benen dan gedragen ze zich ook precies hetzelfde. Beide vinden ze dat ze Dick Swaab zijn, en hebben al zijn gedachten en gevoelens.
Maar we zijn natuurlijk niet gebonden aan silicon. Algoritmes kan je met allerlei hulpmiddelen uitvoeren. We laten de werking van Dick's hersencellen bijvoorbeeld uitvoeren door mensen, zodat we zijn totale brein kunnen instantieren in de bevolking van China. Alle berekeningen die uitgevoerd worden door Swaab's brein worden ook uitgevoerd door de Chinezen. De bevolking van China zou dan de geest van Dick Swaab zijn. Maar waar zit die geest dan precies, die denkt dat hij Dick Swaab is? Zweeft die er boven in de lucht?
Ik geloof er niet zo in eerlijk gezegd. Er ontbreekt het een en ander aan Swaab's theorie. Juist de interessantste aspecten van de geest kunnen er niet door worden verklaard.
Swaab vervalt zelf regelmatig in een dualistische manier van denken. Hij schrijft zinnen als: 'De puber moet wennen aan een geheel vernieuwd brein'. Maar wie is die puber dan? Die ís toch zijn brein? Wie moet er dan aan dat brein wennen? Hieruit blijkt hoe moeilijk het is om Swaabs filosofische propositie te handhaven. Dat de menselijke geest niets anders is dan het (letterlijk) willoze eindresultaat van molekulen die bewegen op basis van de natuurkrachten komt totaal niet overeen met de manier waarop wij ons bestaan ervaren. Namelijk als wezens met een vrije wil, die veroorzakers zijn, dingen doen met een bedoeling, en morele keuzes maken. De bewijslast voor Swaab's propositie is dus heel zwaar, maar jammer genoeg draagt hij geen enkel argument aan. Omdat we onze geest wel degelijk ervaren rest hem niets anders dan die tot illusie te verklaren. Dat is echter geen deugdelijke verklaring, omdat daarmee alles 'verklaard' zou kunnen worden. Als Newton de appel die hij zag vallen als illusie had bestempeld was hij snel klaar geweest maar had hij nooit de zwaartekracht ontdekt.
Bovendien, van wie is de geest dan een illusie? Je komt terecht in een oneindige regressie die niets oplost.
De poging het bewustzijn op een reductionistische, materialistische manier te verklaren is dus wetenschappelijk onbevredigend, maar het leidt ook nog eens tot een dehumaniserende en nihilistische visie op de mens als een speelbal van natuurkrachten, zonder vrije wil. Een door genetica en vroege hersenontwikkeling bepaalde organische robot die niet verantwoordelijk kan zijn voor wat hij doet. Sommige mensen schijnen genoegen te scheppen in zo'n visie, maar mij bevalt het niks.
Je bewustzijn krijgt voortdurend impulsen vanuit het geheugen en de zintuigen, waar je verschillende dingen mee kan doen, afhankelijk van je humeur of je hoeveelheid energie. Als je iets te binnen schiet en je bent je geheugen dankbaar, dan zal het je de volgende keer eerder te binnen schieten. Wat ik bedoel is dat je niet zozeer een persoon bent, je gedachten zijn een samenraapsel van verschillende hersendelen die met elkaar samenwerken, op een verschillende manier, op verschillende tijdstippen. Het is ook allemaal nogal variabel. De beslissing die je nu maakt op basis van de gegevens die je nu hebt, kan je morgen anders maken, als je je er anders bij voelt. Wat dat betreft is een mens verre van een robot, maar een analoge machine die vrij random gedachten heeft en beslissingen maakt.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:53 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Een van de weinige goede posts die ik op FL gelezen heb, compliment.
Wat heel veel mensen niet begrijpen is dat het wezen van de mens trancendentaal is.
Je kunt een gedachte in ons brein zien als een verzameling stroompjes en chemische reacties zoals Swaab doet, maar dan ga je eraan voorbij wat die gedachte uitdrukt of welke ervaring die gedachte geeft.
Ik zou de stelling van Swaab herformuleren: Ons brein is het beeld van onze geest.
waarom is er een geest?quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:44 schreef JerryWesterby het volgende:
Niks taalkundig. Hoe kom je er bij. Verklaar je nader.
De geest is duidelijk veel meer dan het brein. Hoe kan iets materieels iets immaterieels voortbrengen. Dat is de vraag. En niemand die het antwoord weet. Ook Dick Swaab niet. Dat blijkt wel uit zijn boek.
En wat als zijn pariëtale kwabben beschadigd raken? Dan krijgt hij wellicht spirituele ervaringen en gaat hij geloven dat hij een ziel heeftquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:23 schreef Godshand het volgende:
[..]
Goed, maar wat als Swaab een bloeding in zijn prefrontale cortex heeft?
Normaal een rustige, wetenschappelijke man, nu wordt het iemand zonder geduld en opvliegend van karakter, wat hij nooit wat (even hypothetisch want ik heb de heer Swaab nooit ontmoet of college van gehad dus hoe hij werkelijk is weet ik niet).
Dus wie is de heer Swaab? De rustige wetenschapper? Of heeft zijn bloeding zijn ware ik laten zien, een opvliegende ongeduldige man die meteen zijn zin wil?
Blijkbaar hebben wat hersencellen, een bonte verzameling moleculen, invloed op zoiets immaterialistisch als karakter. Wat gek, dat moet helemaal niet kunnen is jouw overtuiging. Echter gebeurt het hier toch (en zo vaak, want het aantal hersenbloedingen/-infarcten neemt toe door de vergrijzing).
Die is er niet. Het is wel heel verwonderlijk dat je constant het idee hebt dat jij alleen in je brein huist, dat je altijd dezelfde persoon bent, maar ik vergelijk het met een een crt tv die aanstaat en goed getuned is. Feitelijk worden de beeldjes herhaaldelijk ververst en zijn er abrupte overgangen per beeldje, toch denk je dat je een consistent beeld ziet en alles vloeiend gaat. Zo werkt het ook met je bewustzijn. Zodra je aan de hardware gaat rommelen of je verandert de frequentie laat de tv geen goed beeld meer zien en kan je ook niet meer goed nadenken. Toch denken wij dat wij vloeiende gedachten hebben en uniek zijn. Dat is het frappante. Wat zorgt voor het 'ik' gevoel, dat er niet lijkt te zijn als je gedachten in slow motion zou afspelen.quote:
Of dat hij God isquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:48 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
En wat als zijn pariëtale kwabben beschadigd raken? Dan krijgt hij wellicht spirituele ervaringen en gaat hij geloven dat hij een ziel heeft
Ja dat is zo, tenminste, wat definieer je als "ik"?quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:53 schreef Onverlaatje het volgende:
[..]
Die is er niet. Het is wel heel verwonderlijk dat je constant het idee hebt dat jij alleen in je brein huist, dat je altijd dezelfde persoon bent, maar ik vergelijk het met een een crt tv die aanstaat en goed getuned is. Feitelijk worden de beeldjes herhaaldelijk ververst en zijn er abrupte overgangen per beeldje, toch denk je dat je een consistent beeld ziet en alles vloeiend gaat. Zo werkt het ook met je bewustzijn. Zodra je aan de hardware gaat rommelen of je verandert de frequentie laat de tv geen goed beeld meer zien en kan je ook niet meer goed nadenken. Toch denken wij dat wij vloeiende gedachten hebben en uniek zijn. Dat is het frappante. Wat zorgt voor het 'ik' gevoel, dat er niet lijkt te zijn als je gedachten in slow motion zou afspelen.
Aan de andere kant, dat 'ik' gevoel kan ook een truc van de evolutie zijn geweest om te zorgen dat je jezelf niet wegcijfert, om je overlevingsdrang te geven en om te zorgen dat je andere mensen ook als mensen met een 'ik' gevoel ziet, om aan hen te hechten en om als sociale groep te kunnen overleven. Dus je hebt een ego nodig om zelf te overleven, maar ook om andere te laten overleven, omdat je je kan spiegelen aan hen. Maar dan zou het slechts een klein onderdeel van je hersenen zijn, die slechts een illusie geeft. Is dit zo?
Bedankt. En precies, waar het om gaat is hoe de elektrische stroompjes tussen al die hersencellen, (die een complex netwerk vormen waarin allerlei berekeningen worden uitgevoerd die leiden tot een output in de vorm van gedrag van het organisme) het gevoel kunnen produceren dat je bijvoorbeeld hebt als je rood ziet. Dus niet de registratie van rood, zoals een camera doet, (die eventueel gekoppeld is aan een computer waarin berekeningen plaats vinden die op basis van die registratie een bepaalde output genereren), maar het gevoel, de beleving van rood. Of de smaak van citroen, of het voelen van een emotie.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:53 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Een van de weinige goede posts die ik op FL gelezen heb, compliment.
Wat heel veel mensen niet begrijpen is dat het wezen van de mens trancendentaal is.
Je kunt een gedachte in ons brein zien als een verzameling stroompjes en chemische reacties zoals Swaab doet, maar dan ga je eraan voorbij wat die gedachte uitdrukt of welke ervaring die gedachte geeft.
Ik zou de stelling van Swaab herformuleren: Ons brein is het beeld van onze geest.
Mijn overtuiging is dat we geen idee hebben wat de geest is en waar hij vandaan komt.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:23 schreef Godshand het volgende:
[..]
Goed, maar wat als Swaab een bloeding in zijn prefrontale cortex heeft?
Normaal een rustige, wetenschappelijke man, nu wordt het iemand zonder geduld en opvliegend van karakter, wat hij nooit wat (even hypothetisch want ik heb de heer Swaab nooit ontmoet of college van gehad dus hoe hij werkelijk is weet ik niet).
Dus wie is de heer Swaab? De rustige wetenschapper? Of heeft zijn bloeding zijn ware ik laten zien, een opvliegende ongeduldige man die meteen zijn zin wil?
Blijkbaar hebben wat hersencellen, een bonte verzameling moleculen, invloed op zoiets immaterialistisch als karakter. Wat gek, dat moet helemaal niet kunnen is jouw overtuiging. Echter gebeurt het hier toch (en zo vaak, want het aantal hersenbloedingen/-infarcten neemt toe door de vergrijzing).
Goeie vraag. De geest is iets extra's, die je helemaal niet zou verwachten en dat uit het perspectief van de evolutie ook helemaal niet nodig is. Mensen zouden heel goed kunnen functioneren zonder geest. (Godshand bijvoorbeeld, die zegt dat hij geen geest heeft, schrijft toch gewoon mee op dit forum).quote:
waar blijkt dat uit dat daar geen reden voor is?quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Goeie vraag. De geest is iets extra's, die je helemaal niet zou verwachten en dat uit het perspectief van de evolutie ook helemaal niet nodig is. Mensen zouden heel goed kunnen functioneren zonder geest. (Godshand bijvoorbeeld, die zegt dat hij geen geest heeft, schrijft toch gewoon mee op dit forum).
Als je alle fysische feiten over het brein zou kennen volgt daar geen geest uit. Wat er uit volgt is de werking van een complex netwerk, dat op niet reduceerbare wijze op een hoger niveau een grote verzameling berekeningen voortbrengt die op basis van informatie verkegen via de zintuigen, een output genereert in de vorm van gedrag. David Chalmers heeft dit het (relatief) 'makkelijke probleem' van het bewustzijnsonderzoek genoemd. Er is echter geen enkele reden waarom die berekeningen ook nog eens vergezeld zouden moeten gaan van een bewuste ervaring, een subjectieve beleving.
Het zou heel goed kunnen zijn dat een robot die geavanceerd genoeg is zelfbewustzijn zou hebbenquote:Die volgt niet uit de fysische feiten over het brein. Een buitenaards wezen dat ons volledig zou onderzoeken zou daar dus ook nooit achter komen. Voor zo'n wezen zouden we gewoon organische robots zijn
waarom staat het ervaren van een geest gelijk aan het hebben van een geest?quote:, of Zombies. Zombies gedragen zich precies als mensen, maar er is niemand thuis. Ook voor ieder van ons geldt trouwens dat we niet kunnen vaststellen of iemand anders echt bewust is. We nemen het slechts aan omdat we het zelf zijn.
Waarom vinden al die berekeningen niet gewoon plaats in het 'donker'. Waarom is er bij ons wel iemand thuis? Dat is het 'moeilijke probleem'. Mensen als Swaab proberen dat probleem te verdonkeremanen, door te beweren dat de geest helemaal niet bestaat. De enige reden die ze daar voor hebben is dat het niet uit de fysische feiten volgt, dat het niet met de materialistische methode verklaard kan worden. Echter, we ervaren de geest wel degelijk (behalve Swaab dan).
quote:Onze geest is juist het enige waarvan we echt zeker weten dat hij bestaat, want we zijn het zelf. Daarom is de reductionistisch-materialistische benadering ontoereikend en onbevredigend. Het is ontkennen en weglopen. De geest zal verklaard moeten worden op een niet-fysicalistische manier. Ik denk dat verklaringen gezocht moeten worden in de complexiteitstheorie en de kwantumfysica. En misschien bestaat de werkelijkheid wel uit nog meer dingen dan we tot nu toe ontdekt hebben.
En ook dan blijft waarschijnlijk de vraag: waarom hebben we een geest? Op de een of andere manier heeft het universum, dat zo simpel is begonnen, het voor elkaar gekregen zich bewust te worden van zichzelf. En zichzelf te onderzoeken en stap voor stap te begrijpen. En zich af te vragen waar het vandaan komt en waar het voor is.
De geest verwacht ik sowieso niet, want die bestaat gewoon niet. Bewustzijn echter wel, en een bewustzijn is uitermate handig evolutionair gezien want het stelt ons in staat om ervaringen beter te verwerken.quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:13 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Goeie vraag. De geest is iets extra's, die je helemaal niet zou verwachten en dat uit het perspectief van de evolutie ook helemaal niet nodig is. Mensen zouden heel goed kunnen functioneren zonder geest. (Godshand bijvoorbeeld, die zegt dat hij geen geest heeft, schrijft toch gewoon mee op dit forum).
Nee, want er is geen geestquote:Als je alle fysische feiten over het brein zou kennen volgt daar geen geest uit.
De volledige werking van ons brein is nog lang niet bekend. Het is dan onlogisch om de conclusie te trekken dat het bewustzijn geen resultaat kan zijn van alle complexe processen die in ons brein afspelen. Hoe meer wij te weten komen over de werken van het brein, des te beter wij gedragingen kunnen verklaren aan de hand van de werking van het brein. Hoe meer wij te weten komen, des te minder de noodzakelijk het bestaan van een losse 'entiteit' 'geest' lijkt te zijn.quote:Wat er uit volgt is de werking van een complex netwerk, dat op niet reduceerbare wijze op een hoger niveau een grote verzameling berekeningen voortbrengt die op basis van informatie verkegen via de zintuigen, een output genereert in de vorm van gedrag. David Chalmers heeft dit het (relatief) 'makkelijke probleem' van het bewustzijnsonderzoek genoemd. Er is echter geen enkele reden waarom die berekeningen ook nog eens vergezeld zouden moeten gaan van een bewuste ervaring, een subjectieve beleving. Die volgt niet uit de fysische feiten over het brein.
Dus een buitenaards wezen heeft geen geest (ahum, bewustzijn)? Als ik het me kan voorstellen dat ze het wel hebben, dan kan andersom ook. Zoals jij zelf al zegt dat we van andere mensen aannemen dat ze wel bewust zullen zijn.quote:Een buitenaards wezen dat ons volledig zou onderzoeken zou daar dus ook nooit achter komen. Voor zo'n wezen zouden we gewoon organische robots zijn, of Zombies. Zombies gedragen zich precies als mensen, maar er is niemand thuis. Ook voor ieder van ons geldt trouwens dat we niet kunnen vaststellen of iemand anders echt bewust is. We nemen het slechts aan omdat we het zelf zijn.
Er is niemand thuis, behalve ons bewustzijn. Geen extra entiteit 'geest'.quote:Waarom vinden al die berekeningen niet gewoon plaats in het 'donker'. Waarom is er bij ons wel iemand thuis? Dat is het 'moeilijke probleem'.
Blijkbaar zijn we er toch niet zeker van, want anders zouden we er hier niet zo over discussiërenquote:Onze geest is juist het enige waarvan we echt zeker weten dat hij bestaat, want we zijn het zelf.
Dit lijkt me meer iets voor in F&L, tenzij je een wetenschappelijke verklaring hebt voor een universum met bewustzijn...quote:En ook dan blijft waarschijnlijk de vraag: waarom hebben we een geest? Op de een of andere manier heeft het universum, dat zo simpel is begonnen, het voor elkaar gekregen zich bewust te worden van zichzelf. En zichzelf te onderzoeken en stap voor stap te begrijpen. En zich af te vragen waar het vandaan komt en waar het voor is.
Ik snap je niet. Ons universum bevat bewustzijn, dat lijkt me duidelijk. Wij, en eventueel andere, buitenaardse wezens. En alle ideeen die ons bewustzijn heeft voortgebracht, kennis, betekenis, ethiek, waarde en doelgerichtheid.quote:Op maandag 8 augustus 2011 20:04 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
Dit lijkt me meer iets voor in F&L, tenzij je een wetenschappelijke verklaring hebt voor een universum met bewustzijn...
waarom zou een uiterst intelligente robot geen bewustzijn kunnen hebben?quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:18 schreef JerryWesterby het volgende:
Zoals ik hierboven al schreef versta ik onder geest: de subjectieve, bewuste ervaring. Ik mag toch hopen dat je die hebt. Zo niet dan zou ik graag van je willen horen waaruit je dat opmaakt en hoe dat voelt.
Maar eigenlijk is dat een zinloze vraag, want ik zou net zo goed aan mijn computer kunnen vragen hoe het voelt om een computer te zijn. Die ervaart ook niks.
Ik wil het ook wel bewustzijn noemen als je dat liever hebt. Hoewel dat eigenlijk een breder en vager begrip is.
Ik ben er zelf wel degelijk zeker van dat ik bewust ben. Wat ik niet weet is wat het bewustzijn precies is en hoe het veroorzaakt wordt.
Een buitenaards wezen zou uiteraard ook bewust kunnen zijn. Het is maar als voorbeeld bedoeld van een niet-menselijke superintelligentie die de mens, als voor hem/het onbekend object, volledig zou kunnen onderzoeken. Laat ik het herformuleren als: een bewustzijnsloos intelligent systeem. Een robot.
quote:[..]
Ik snap je niet. Ons universum bevat bewustzijn, dat lijkt me duidelijk. Wij, en eventueel andere, buitenaardse wezens. En alle ideeen die ons bewustzijn heeft voortgebracht, kennis, betekenis, ethiek, waarde en doelgerichtheid.
Een wetenschappelijke verklaring van bewustzijn is nu juist wat ontbreekt, en wat er dus moet komen. Dat ik die verklaring ook niet heb betekent niet dat mijn tekst niet in deze categorie thuishoort, hoewel de bewustzijnsproblematiek natuurlijk zeker ook een filosofisch probleem is. Maar filosofie omvat nu eenmaal alles.
Ah kijk, het is wel zo makkelijk als we over hetzelfde praten. Als iemand het heeft over geesten, dan denk ik meer aan Caspar het spookjequote:Op maandag 8 augustus 2011 22:18 schreef JerryWesterby het volgende:
Zoals ik hierboven al schreef versta ik onder geest: de subjectieve, bewuste ervaring. Ik mag toch hopen dat je die hebt. Zo niet dan zou ik graag van je willen horen waaruit je dat opmaakt en hoe dat voelt.
QM heeft niet tot nauwelijks invloed op die schaalquote:Op maandag 8 augustus 2011 23:18 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
Ah kijk, het is wel zo makkelijk als we over hetzelfde praten. Als iemand het heeft over geesten, dan denk ik meer aan Caspar het spookjeNee, bij geesten en zielen, 'iets' dat door een god ingeblazen zou worden, of zou kunnen losstaan/voortbestaan zonder lichaam, dat zou kunnen reïncarneren of wat mensen dan ook willen geloven.
Zoals ik het nu zie, vermoed ik dat de complexe processen in ons brein genoeg zijn om ons bewustzijn te geven. QM heeft allicht invloed op de werking van onze hersenen, maar ik heb te weinig (lees:geen) verstand van QM om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen.
Volgens mij ben je in de war met psychiatrie...quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:47 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Stress, depressie, piekeren, psychoses en ga zo maar door. Juist op dit gebied weten ze praktisch geen moer: het is niet voor niets dat ongeveer alle psychologen zweefteven zijn en de afdeling neurologie altijd verdomd klein is in een ziekenhuis.
Geest veel meer in de zin van het Engelse mind, niet van ghost.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:18 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
Ah kijk, het is wel zo makkelijk als we over hetzelfde praten. Als iemand het heeft over geesten, dan denk ik meer aan Caspar het spookjeNee, bij geesten en zielen, 'iets' dat door een god ingeblazen zou worden, of zou kunnen losstaan/voortbestaan zonder lichaam, dat zou kunnen reïncarneren of wat mensen dan ook willen geloven.
Zoals ik het nu zie, vermoed ik dat de complexe processen in ons brein genoeg zijn om ons bewustzijn te geven. QM heeft allicht invloed op de werking van onze hersenen, maar ik heb te weinig (lees:geen) verstand van QM om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen.
Ik had dat ook inderdaad!quote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:56 schreef Schonedal het volgende:
Ook ik kreeg na het lezen van het boek van dr. Swaab een heel indrukwekkende indruk.
Al onze geestelijke ervaringen komen uit onze hersencelletjes, alle speculaties over leven na de dood en godsdienstigheden kunnen overboord.
Swaab's boek is typisch een boek van een neuroloog. Die ziet alleen maar hersencelletjes. Hij stelt correlaties vast tussen hersenaktiviteiten en bewustzijn. Maar correlatie is niet hetzelfde als causatie. Aan mijn bureau zitten correleert met het schrijven van deze teksten op het forum, het is er niet de oorzaak van.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:56 schreef Schonedal het volgende:
Al onze geestelijke ervaringen komen uit onze hersencelletjes
Swaab heeft het ook over bijna-dood-ervaringen (uittreding van bewustzijn, beelden van overledenen, tunnel en het licht etc.), die de laatste tijd steeds beter onderzocht en gedocumenteerd worden, bijvoorbeeld door Pim van Lommel. Ook dit is een aanwijzing dat het bewustzijn meer is dan het brein. Alles wat Swaab erover weet te melden is dat ze veroorzaakt worden door 'zuurstofgebrek'. Dit wordt plompverloren gesteld, zonder enige verklaring voor te stellen van hoe dat dan werkt, en waarom zuurstofgebrek tot een bijna-dood-ervaring leidt, en niet tot een ritje-in-een-roetsjbaan ervaring, of een zwemervaring, of een gebakken-ei-eet ervaring, of een zuurstofgebrek ervaring, of helemaal niets. Waarom produceert zuurstofgebrek al die ervaringen die gerapporteerd worden door mensen die bijna stierven?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 21:56 schreef Schonedal het volgende:
alle speculaties over leven na de dood en godsdienstigheden kunnen overboord
Hoezo blijft dat een feit? Ik lees geen enkel argument. Wat is de juiste hardware? En waarom?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 16:59 schreef Harunobu het volgende:
Onze geest is de software in ons brein. Maar onze hersenen zijn wel een heel ander soort computer dan de soort die we nu vooral gebruiken. Feit blijft dat met de juiste hardware die de juiste software draait, je bewijstzijn hebt. Of dat nu een mens is of iets kunstmatigs maakt niet uit.
De electronische Swaab is functioneel een exacte kopie van de organische. Alle informatieverwerking, alle cognitieve processen zijn precies hetzelfde. Er zijn dan volgens jullie twee breinen, die allebei Swaab zijn. Niet één Swaab die tegelijkertijd in twee behuizingen zit, zoals jij zegt, maar twee, die allebei bewust zijn en denken dat ze Swaab zijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:09 schreef starla het volgende:
Swaab zal niet geloven dat de robot hemzelf is waardoor zijn bewustzijn blijft bestaan. Dat is ook een onzinnige gedachte. Dat 2 voorwerpen of mensen identiek zijn houdt niet in dat ze één en dezelfde zijn, ze hebben alleen exact dezelfde eigenschappen. Als ik 2 identieke appels heb en ik neem uit 1 een hap, dan ontstaat niet spontaan in de andere appel ook een defect.
Het zijn in een bepaalde volgorde steeds dezelfde soort ervaringen. Waarom niet iets heel anders? Waarom hebben mensen geen bijna-dood-ervaringen als ze onder andere omstandigheden zuurstofgebrek hebben?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 19:09 schreef starla het volgende:
Bovendien, zo eenduidig zijn de bijna dood ervaringen ook niet. Er worden tientallen soorten beschreven, van zweven boven bed tot licht zien tot je hele leven als een flits zien.
omdat het zuurstofgebrek nog niet groot genoeg is om bijna dood te gaan?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:42 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het zijn in een bepaalde volgorde steeds dezelfde soort ervaringen. Waarom niet iets heel anders? Waarom hebben mensen geen bijna-dood-ervaringen als ze onder andere omstandigheden zuurstofgebrek hebben?
vanaf het moment dat de computer niet meer gelijk loopt met de menselijke Swaab zullen ze andere ervaring hebben en krijg je 2 niet identieke Swaabsquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:35 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
De electronische Swaab is functioneel een exacte kopie van de organische. Alle informatieverwerking, alle cognitieve processen zijn precies hetzelfde. Er zijn dan volgens jullie twee breinen, die allebei Swaab zijn. Niet één Swaab die tegelijkertijd in twee behuizingen zit, zoals jij zegt, maar twee, die allebei bewust zijn en denken dat ze Swaab zijn.
Dat is de konsekwentie als ons bewustzijn ons brein is
er zitten hier en daar misschien wat ethische problemen aan.quote:Dat leidt tot vragen, zoals, heeft de computer kwalitatieve ervaringen zoals boos zijn of blij zijn. Ja, zeggen jullie. Is hij angstig als we hem weer uit elkaar gaan halen. Zou dat een misdaad zijn. Zou de eerste Swaab dat erg vinden.
Heeft de oorspronkelijke Swaab meer recht op het Swaab-zijn dan de computer.
meestal krijg je geen zuurstof meer omdat het hart stopt wat meestal het teken is dat iemand zo goed als dood is.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:54 schreef JerryWesterby het volgende:
Ik geloof ook nooit dat iedereen die een bijna-dood-ervaring had altijd zuurstofgebrek had. Dat zou al lang uit onderzoek gebleken zijn. Je hoeft maar één geval te hebben waarbij dat niet zo is en de zuurstofgebrektheorie is van tafel.
In de loop van de tijd zullen ze qua ervaring natuurlijk uit elkaar gaan lopen. De input van hun cognitieve processen zal gaan verschillen maar de cognitieve processen zelf zullen nog steeds hetzelfde zijn. Ze zijn nog steeds allebei Swaab.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:50 schreef Mr.44 het volgende:
vanaf het moment dat de computer niet meer gelijk loopt met de menselijke Swaab zullen ze andere ervaring hebben en krijg je 2 niet identieke Swaabs
In de Wetenschap en de Filosofie komt het er niet op aan wie de meeste medestanders kan krijgen of het hardste kan schreeuwen, maar op de kwaliteit van de argumenten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:37 schreef Harunobu het volgende:
Je mag best een TRU standpunt hebben tov het brein, maar je zal weinig medestanders vinden.
Zonder het te weten, ben je zelf slachtoffer geworden van de religie die zich "wetenschap" noemt, niet te verwarren met de echte wetenschap. Mensen die deze religie aanhangen denken dat alles is verklaard of verklaard kan worden door de wetenschappelijke methode.quote:Het is duidelijk dat er een religeuze component is aan jouw vizie op zaken. Dat maakt verder discusseren onmogelijk.
Wat is er dan mis met dit argument?quote:Hameren om het nog ontbreken van kennis is trouwens geen argument.
Dus als je iets niet begrijpt dan maakt het niet uit?quote:Het is allemaal een beetje als zeggen dat er een magische component is tot het oog en dat het niet alleen de lens of het netvlies is dat 'het' doet. De hersenen zijn net zoals elk ander orgaan, alleen moeilijker te begrijpen. We weten hoe een een hersencel werkt. De hersenen zijn heel veel hersencellen. We snappen niet goed hoe hersencellen zo massaal de geest vormen. Maar dat maakt allemaal niet uit.
De hamvraag in boeken zoals die van Swaab is: kunnen we uit datgene wat we nu weten concluderen dat "wij ons brein zijn", of dat we "geen vrije wil hebben"?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:37 schreef Harunobu het volgende:
Je mag best een TRU standpunt hebben tov het brein, maar je zal weinig medestanders vinden.
Het is duidelijk dat er een religeuze component is aan jouw vizie op zaken. Dat maakt verder discusseren onmogelijk.
Hameren om het nog ontbreken van kennis is trouwens geen argument.
Een voor de hand liggend argument zou kunnen zijn dat wij zelf mens zijn en niet boom.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 10:08 schreef Molurus het volgende:
Er kan natuurlijk altijd 'meer' zijn dan waar wij van weten. Maar dit geldt lijkt me net zoveel voor een menselijk brein als voor (noem s iets) een boom. Althans, als iemand hier denkt dat dat meer geldt voor een menselijk brein dan zou ik daar wel eens een argument voor willen horen.
De vraag was natuurlijk: is dat slechts ons brein die dat doet en niet 'meer' dan dat? (Analoog: is een boom een puur fysisch verschijnsel?)quote:Op woensdag 10 augustus 2011 10:18 schreef Oud_student het volgende:
Met name onze taal en begripsvorming zijn gereedschappen om een en ander te onderzoeken en deze zaken zijn weer ontsproten aan ons brein, zodat we hier te maken hebben met zelfreferentie.
Het begrip "zinvolle vraag" heeft in de wetenschap een andere betekenis dan bijv. in de filosofie.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 10:24 schreef Molurus het volgende:
De vraag was natuurlijk: is dat slechts ons brein die dat doet en niet 'meer' dan dat? (Analoog: is een boom een puur fysisch verschijnsel?)
In mijn optiek kun je deze vraag voor alle dingen stellen, zelfs voor levenloze voorwerpen. Ik denk echter niet dat het een heel zinvolle vraag is.
Heeft de boom ook een intern beeld van zichzelf zoals wij dit hebben, maar dan onbewust?quote:Wat betreft de zelfreferentie: als je een boom een tak afhakt dan gebeurt er vanalles binnen die boom om daar juist op te reageren, niet alleen op dat snijvlak zelf. De mechanismes daarachter zou je met enige fantasie ook kunnen omschrijven als zelfreferentie. Wat is 'informatie', en wanneer verwijst informatie naar de informatiedrager zelf? Het antwoord op die vraag is minder eenvoudig dan het lijkt.
Voor mij is de achtergrond van verschijnselen ook interessant, maar alleen in zoverre dat het leidt tot toetsbare hypotheses. Het heeft geen zin om te veronderstellen dat er wel s meer achter kan zitten dan wij weten als je daar geen verifieerbare invulling aan geeft. Dan wordt het echt zinloos.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:47 schreef Oud_student het volgende:
Voor mij is de vraag naar de achtergronden van zaken wel zinvol, puur omdat ik graag wil weten "hoe de wereld in elkaar zit". Van de "dode materie" hebben we slechts simpele voorstellingen, die wel erg nuttig zijn, maar toch blijft het knagende gevoel dat we het eigenlijk niet begrijpen.
(1) Waarom zouden we onzelf hier aanwijzen als standaard?quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:47 schreef Oud_student het volgende:
Heeft de boom ook een intern beeld van zichzelf zoals wij dit hebben (1), maar dan onbewust (2)?
Elke beschrijving kan onwaar zijn. Maar het mooie van mechanische beschrijvingen is dat die onwaarheid geverifieerd kan worden. Zoals Lawrence Krauss zegt: de wetenschap kan ons niet vertellen wat absoluut waar is, maar kan ons wel vertellen wat absoluut onwaar is.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:47 schreef Oud_student het volgende:
De processen die plaats vinden in alle levende wezens kun je ook op een teleologische wijze beschrijven, maar de wetenschap heeft ervoor gekozen om het puur mechanistisch te beschrijven.
Is de ene beschrijving "beter" dan de ander? Of kunnen beiden niet "waar" zijn?
Teleologie is net als bewustzijn een woord waar de orthodoxie krampachtig op reageert. Dat komt omdat men niet los kan komen van het op zijn eigen terrein al eeuwen zeer succesvolle idee dat het hele universum via algoritmes, die we natuurwetten noemen, van de ene configuratie steeds naar de volgende geupdate wordt. Allemaal oorzaak-gevolg ketens, waarin alles dus vast ligt, en je alles wat er in het universum gebeurt met behulp van de natuurwetten precies uit zou moeten kunnen rekenen als je voldoende rekenkracht had. Het mechanistisch, deterministisch universum van Laplace. Nergens is daarin sprake van bedoeling. Ieder deeltje beweegt alleen omdat een ander deeltje er tegen opbotste. Met andere woorden: alles wat gebeurt is zinloos. Teleologie wordt dan een taboe.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 11:47 schreef Oud_student het volgende:
De processen die plaats vinden in alle levende wezens kun je ook op een teleologische wijze beschrijven, maar de wetenschap heeft ervoor gekozen om het puur mechanistisch te beschrijven.
Is de ene beschrijving "beter" dan de ander? Of kunnen beiden niet "waar" zijn?
quote:Op zondag 21 augustus 2011 11:51 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Ik heb dit boek gelezen maar ik vond het wel erg populair wetenschappelijk geschreven met weinig diepgang. De kracht van het boek ligt eigenlijk bij de vele voorbeelden die er gegeven worden van hersenziektes en de uitvalverschijnselen die hiermee gepaard gaan.
Zo vind ik het proces van alzheimer wel degelijk een belangrijke aanwijzing dat wij niet meer zijn dan ons brein. Kijk naar alle functies die langzaam uitvallen gedurende deze ziekte. Uiteindelijk ligt een persoon met Alzheimer in de foetus houding in bed en is het bewustzijn compleet verdwenen. De persoon is dan eigenlijk weer een baby qua ontwikkeling.
Daarnaast is het ook interessant dat je de hersenen van buitenaf kan activeren met elektronen en dat je dan dus je arm of been beweegt, zonder dat je dat wou. En wat dan nog erger is is dat er in het boek geopperd wordt dat in sommige gevallen het seintje om je arm te bewegen er eerder is dan de gedachte om je eigen arm te bewegen. Dit wijst er dus op dat vrije wil een illusie zou kunnen zijn.
Al met al niet echt een boek om vrolijk van te worden.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 21 augustus 2011 11:51 schreef Knowledge_seeker het volgende:
Al met al niet echt een boek om vrolijk van te worden.
Geeft niet hoor, het is duidelijk dat je weet waar je het over hebt. Vandaar dat je ook weet dat we niet weten wat bewustzijn is, in tegenstelling tot wat Swaab en zijn aanhangers denken.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:24 schreef cinnamon_M het volgende:
Sorry, deze post is een beetje erg hak-op-de-tak en slecht leesbaar
Hoezo?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:57 schreef JerryWesterby het volgende:
Het materialisme kan het bewustzijn niet verklaren.
Nee, uiteraard niet, dat zou inderdaad geen goede reden zijn, het is ronduit circulair (en daarmee onvolledig, want waarom zou ik dan vinden dat materialisme juist moet zijn). Je zegt dat het materialisme het bewustzijn niet kan verklaren - in zekere zin kan het dat wel, maar de theorie kampt met problemen; als je op dat laatste doelt dan klopt het inderdaad dat materialisme bewustzijn niet kan verklaren, maar dualisme kampt evenzeer met problemen en kan in die zin het bewustzijn ook niet verklaren.quote:Je schrijft dat je denkt dat we naar een identiteitstheorie toe moeten, maar waarom moet dat? Omdat het materialisme juist moet zijn?
Dit is nogal een drogredenering. Geen enkele theorie kan momenteel in haar huidige vorm bewustzijn volledig verklaren. Dat het bewustzijn bestaat betekent niet dat het hele idee van materialisme incorrect is; wel betekent het dat de huidige materialistische theorieën niet volledig kloppen en/of incompleet zijn. Zoals ik al zei, dat geldt evenzeer voor dualistische theorieën.quote:Het materialisme kan het bewustzijn niet verklaren. Het bewustzijn bestaat. Dus het materialisme klopt niet.
Maar jij denkt dus dat het probleem hoe iets niet-fysisch kan interacteren met iets fysisch oplosbaar is?quote:Het bewustzijn is onderdeel van de werkelijkheid, maar het is niet fysisch.
Omdat het niet uit de fysische feiten volgt. Daaruit volgt alleen de informatieverwerking van het brein. Al die cognitieve processen, al die berekeningen. Niet een immateriele bewuste ervaring. Daarom ontkennen materialisten die ook. Maar toch hebben we die. Ik wel tenminste.quote:
De problemen met het materialisme zijn onoplosbaar. Dat stelt namelijk dat er alleen maar fysische dingen bestaan.. Dat zou betekenen dat het bewustzijn niet bestaat, want dat is niet fysisch. Het is dus geen kwestie van incompleet zijn, maar van onjuist zijn. Als je materialisme immers zou aanvullen met het bestaan van iets (het bewustzijn) dat niet fysisch is, heb je geen materialisme meer. Dan heb je dualisme.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:24 schreef cinnamon_M het volgende:
Jerry,
[..]
(uiteraard ligt daar ws ons verschil - ik denk nl van niet, en ik denk dat de problemen met materialisme oplosbaar zijn)
Ho ho! Nu ga je er dus vanuit dat het bewustzijn iets niet-fysisch is. Dat is inderdaad wat dualisten denken, maar materialisten menen simpelweg dat bewustzijn iets fysisch is. Ze beweren absoluut niet dat bewustzijn niet bestaat. Jouw kritiekpunt heeft dus al als aanname een dualistisch beeld en is daarmee circulair.quote:De problemen met het materialisme zijn onoplosbaar. Dat stelt namelijk dat er alleen maar fysische dingen bestaan.. Dat zou betekenen dat het bewustzijn niet bestaat, want dat is niet fysisch.
Ik vind dat een interessant idee, maar mij lijkt het dan logischer om - als het al ergens op slaat, ik weet te weinig van quantumfysica om daar een antwoord op te hebben - quantumfysica te gebruiken in een context van materialisme. Sowieso gaat quantumfysica nog altijd over fysische materie. Ik denk alleen dat het een slippery slope is om dit in de discussie in te brengen, tenzij een van ons quantumfysicus is. Ik ben het iig nietquote:Er zijn er eigenlijk twee: wat is het bewustzijn dan precies, en hoe interacteert het met het brein. Dat laatste moeten we misschien in de richting van de kwantumfysica zoeken.
Dat is dus absoluut niet waar. Er zijn een paar die-hard materialisten geweest die zoiets hebben te pogen verdedigen, maar daar houdt het ook wel mee op. Het is evident dat materialisme een verklaring moet vinden voor bewustzijn, qualia, etc. en daar zijn vrijwel alle materialisten het over eens.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 14:51 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Omdat het niet uit de fysische feiten volgt. Daaruit volgt alleen de informatieverwerking van het brein. Al die cognitieve processen, al die berekeningen. Niet een immateriele bewuste ervaring. Daarom ontkennen materialisten die ook. Maar toch hebben we die. Ik wel tenminste.
"Ik ben niet meer dan mijn brein. Ik ben een zombie"quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 14:51 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Omdat het niet uit de fysische feiten volgt. Daaruit volgt alleen de informatieverwerking van het brein. Al die cognitieve processen, al die berekeningen. Niet een immateriele bewuste ervaring. Daarom ontkennen materialisten die ook. Maar toch hebben we die. Ik wel tenminste.
Eigenlijk zeggen Swaab en zijn aanhangers: er valt aan mij niets verder te verklaren dan allerlei functies, zoals motoriek, praten, waarnemen etc. Ik ben een wandelende, sprekende pop. Ik ben niets meer dan mijn brein. Ik ben een zombie.
Er zijn maar twee verklaringen voor zo'n uitspraak: of die mensen hebben inderdaad geen bewustzijn. Ze weten niet waar wij het over hebben. Het zijn echt zombies. Ik vind dit wel de leukste verklaring, vanuit humoristisch oogpunt. Misschien is Swaab een zombie. Het zou natuurlijk kunnen.
Maar ik vrees dat de werkelijkheid treuriger is. Dat men in de greep is van een dogma: dat alle dingen fysisch zijn, omdat we dat nu eenmaal geloven, ook al zijn we zelf, onze bewuste ervaring, het bewijs van het tegendeel.
Men is dan bereid zichzelf te ontkennen om het dogma te handhaven.
Ik ben zeker geen kwantumfysicus, en zelfs die zeggen dat als je kwantumfysica snapt je er niets van begrepen hebt. Je hebt gelijk dat dat over materie gaat, maar er is een connectie met bewustzijn, in de rol van de waarnemer. Op kwantum niveau is het de waarneming die bepaalt welke werkelijkheid er tot stand komt, zoveel is wel duidelijk, van welke interpretatie je ook uit gaat. Hoe dat in zijn werk gaat weet niemand.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:49 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Ik vind dat een interessant idee, maar mij lijkt het dan logischer om - als het al ergens op slaat, ik weet te weinig van quantumfysica om daar een antwoord op te hebben - quantumfysica te gebruiken in een context van materialisme. Sowieso gaat quantumfysica nog altijd over fysische materie. Ik denk alleen dat het een slippery slope is om dit in de discussie in te brengen, tenzij een van ons quantumfysicus is. Ik ben het iig niet
Het is geen aanname. Als jij beweert dat het bewustzijn iets fysisch is, dan zou ik wel willen weten waar het zich bevindt, wat het is, hoe het gemeten is etc.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:49 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Ho ho! Nu ga je er dus vanuit dat het bewustzijn iets niet-fysisch is. Dat is inderdaad wat dualisten denken, maar materialisten menen simpelweg dat bewustzijn iets fysisch is. Ze beweren absoluut niet dat bewustzijn niet bestaat. Jouw kritiekpunt heeft dus al als aanname een dualistisch beeld en is daarmee circulair.
Een zombie heeft wel degelijk een brein. Hij is exact hetzelfde als wij, alleen heeft hij geen bewuste ervaring. Hij zegt wel dat hij dat heeft, omdat zijn brein hetzelfde werkt als dat van ons, maar hij heeft het niet echt. Hij is als een intelligente computer of robot, die ook zegt dat hij bewust is, omdat er berekeningen gedaan worden in zijn chips op basis van registraties van gebeurtenissen in zijn omgeving, die hem in een bepaalde toestand zetten, waardoor hij bepaalde acties uitvoert, gedrag vertoont, vertelt dat hij bewust is.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:11 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
Maar dat is dus exact het tegengestelde als wat mensen als prof. Swaab stellen. Je bent juist meer dan een zombie omdat je een brein hebt.
Er blijkt nergens uit dat waarneming bepaalt welke werkelijkheid tot stand komt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:49 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik ben zeker geen kwantumfysicus, en zelfs die zeggen dat als je kwantumfysica snapt je er niets van begrepen hebt. Je hebt gelijk dat dat over materie gaat, maar er is een connectie met bewustzijn, in de rol van de waarnemer. Op kwantum niveau is het de waarneming die bepaalt welke werkelijkheid er tot stand komt, zoveel is wel duidelijk,
quote:van welke interpretatie je ook uit gaat. Hoe dat in zijn werk gaat weet niemand.
Maar je hebt ook gelijk dat, voor zover ik weet in ieder geval, kwantumfysica geen aanknopingspunt biedt voor waar het bewustzijn zelf vandaan komt of wat het is.
Als het niet fysisch is, wat is het dan, waar bevindt zich het en hoe meet je dat?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:53 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is geen aanname. Als jij beweert dat het bewustzijn iets fysisch is, dan zou ik wel willen weten waar het zich bevindt, wat het is, hoe het gemeten is etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |