Zo, Aviva gaat dus ook hard! Ik zit nu in het stadium dat ik me echt verbaas over wat er allemaal uit zijn mond komt. Hij stond vandaag op het balkon en zei "kindje huilen" omdat hij een babyhuiltje uit een andere woning hoorde komen.quote:Op zondag 26 juni 2011 18:56 schreef DaviniaHR het volgende:
Aviva maakt ook 3-woordzinnen
"ik ook wil"
"wil naar daar"
Dat werk, zeg maar.
Hij begon er al in de kraamweek mee, heel bizar. En hij noemde tot voor kort alle baby's gewoon 'Lena'.quote:Op zondag 26 juni 2011 20:14 schreef DaviniaHR het volgende:
Eli begon pas met 2-woordzinnen toen hij 23mnd was. Dus ik ben erg blij dat zij zo snel gaat. Dan ligt het dus niet aan ons dat Eli een taalachterstand heeft...
Noemt Ivan Lena al bij haar naam? Schattig! Stuk leuker dan "baby"
Maar wij kunnen veel leren van de ervaren moeders.quote:Op zondag 26 juni 2011 20:28 schreef DaviniaHR het volgende:
Als je na 24-mnd begint met 2-woordzinnen, kan dat wijzen op een taalachterstand.
Eli heeft een milde taalachterstand, wrs door zijn autisme. Maar dit is het dreumestopic, dus verder geen Elipraat hier
Nou, hè! Om die reden kijk ik ook maar geen detectives en zo meer overdag. Wie weet wat hij ervan meekrijgt...quote:Op zondag 26 juni 2011 20:37 schreef Asyniur het volgende:
Ik wist helemaal niet dat hij er al zoveel van snapte!
quote:Op zondag 26 juni 2011 20:40 schreef Claudia_x het volgende:
Vraagje: zijn er dreumesjes met een sterk gevoel voor bezit ('mijn!')? Of komt dat later pas?
Ik kijk eigenlijk nooit 'enge' dingen als Harry nog op is. Dat deed ik ook niet toen hij nog jonger was ivm de sfeer ook enzo...quote:Op zondag 26 juni 2011 20:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, hè! Om die reden kijk ik ook maar geen detectives en zo meer overdag. Wie weet wat hij ervan meekrijgt...
Wat rot dat het bedritueel zo moeizaam gaat. Heb je er een verklaring voor?
Vanaf welke leeftijd kwam dat ongeveer?quote:Op zondag 26 juni 2011 20:47 schreef MamaPurk het volgende:
[..]
![]()
Jaël, alles is van haar! Als er hier andere kindjes komen pakt ze het speelgoed af en zegt mijn, als ze lief aan het spelen is en een ander kindje pakt wat anders dan wil zij dat opeens ook.. Alles wat we voor haar zusje kregen werd toege-eigend, echt vreselijk!
Wie weetquote:Op zondag 26 juni 2011 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ah, over 1,5 maand barst de bom hier dus los.
Jaël dus wel, die duwt andere kindjes ook gewoon, ze heeft er volgens mij een neus voor, als ze ook maar enigzins door heeft dat een kindje minder sterk is dan duwt zequote:Op zondag 26 juni 2011 21:01 schreef miss_sly het volgende:
Senna is niet zo van het afpakken enzo, maar ze roept wel vaak van dingen dat ze van haar zijn, ook al is het speelgoed van een ander. Ik zeg dan altijd dat het niet van haar is, maar dat ze er wel even mee mag spelen ofzo.
alle kindjes in kwestie alle items waar twist over is afpakken en allemaal iets 'nieuws' gevenquote:Op zondag 26 juni 2011 20:59 schreef MamaPurk het volgende:
rond de geboorte van S en daarna is het steeds meer toegenomen, dus vanaf ongeveer 21 maanden. Wij corrigeren wel consequent, van wie is dat? geef dus maar terug. Wie was daarmee aan het spelen? geef dus maar terug enz. Het gaat meestal niet van harte maar ze moet het wel leren vind ik.
Hier is het elke ochtend / avond raakquote:Op zondag 26 juni 2011 20:40 schreef Claudia_x het volgende:
Vraagje: zijn er dreumesjes met een sterk gevoel voor bezit ('mijn!')? Of komt dat later pas?
quote:Op zondag 26 juni 2011 21:25 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Hier is het elke ochtend / avond raak
E: MAMA!
L: Het is ook mijn mama hoor...
E: Nee mijn mama!
L: Nee mijn mama!
En dan die laatste 2 zinnen zo'n 40 x herhaald
het slapen gaat hier wisselend, maar we hebben ons er maar gewoon bij neergelegd. Eten is nog steeds knudde. Helaas.. Maar verder zijn de dames echt heel gezellig en echt zusjes. Dus zoals het hoort: soms 2 handen op 1 buik en soms moord en doodslagquote:Op zondag 26 juni 2011 21:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
![]()
Ik zat me net af te vragen hoe het in Huize Stiemie ging. Oh, en ik denk dat wij misschien ook wel een bakfiets willen.Heb je tips?
Ow wij hebben er geen last van. We weten hoe het gaat. Maar het is echt iets van de laatste tijd dat hij zo doet. Typisch hè?quote:Op zondag 26 juni 2011 20:54 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb je gillende kabouter geluisterd, Asy. Hij gilt wel hoog en hard jamaar ik vind het qua duur wel meevallen. Ik kan me echter voorstellen dat als je ernaast zit of naast de babyfoon, het gewoon te hoog en te hard en te lang is! Zo vervelend is dat he!
Al weet ik nog zo goed hoe zoiets kan gaan, dan nog kan ik er echt last van hebben, hoor. Ik vind het nog steeds heel naar als ze huilt of gilt ofzo.quote:Op zondag 26 juni 2011 22:25 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ow wij hebben er geen last van. We weten hoe het gaat. Maar het is echt iets van de laatste tijd dat hij zo doet. Typisch hè?
HIj is gewoon echt heel erg boos dat hij naar bed moet. Je hoort hem (als je voor zijn deur staat) ook echt uit halen. Hij doet het trouwens ook (zoals vanavond) als ik hem bij me hou maar wel zeg dat hij moet slapen (of ik zei 'nee' toen hij naar iets weesquote:Op zondag 26 juni 2011 22:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Al weet ik nog zo goed hoe zoiets kan gaan, dan nog kan ik er echt last van hebben, hoor. Ik vind het nog steeds heel naar als ze huilt of gilt ofzo.
Typisch wel dat het van de laatste tijd is. Misschien toch een veranderd inzicht in de situatie ofzo?
Spam!!!!quote:Op maandag 27 juni 2011 00:04 schreef Daffodil31LE het volgende:
Mijn dochter wil even reclame maken:
[ afbeelding ]
"Ik gebruik het elke dag"
wellicht is het ee reactie op je jongste? Dat ze de aandacht toch niet wil delen?quote:Op maandag 27 juni 2011 11:15 schreef MamaPurk het volgende:
Hier ook gillende en dreinende dreumes, vermoedelijke oorzaak, moe en warm...
Kan het zijn dat ze weer een eenkennige fase krijgt?
Dit heeft ze vrij lang gehad toen ze nog klein was, maar nu elke keer als ik de kamer verlaat of ze mij niet dan is het krijsen en nee mama... Ik kan niet eens rustig haar zusje in bed leggen of iets dergelijks of er word gekrijst en ze wil mee... pfffffffffffff
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hahaha, dat met OpelsWaarom nou weer geen BMW's ofzo?
![]()
dat zegt Lars ook hoorquote:Op maandag 27 juni 2011 20:28 schreef CrazyPrincess het volgende:
Hahaha, dat met OpelsWaarom nou weer geen BMW's ofzo?
Jaja BBB is het in Lars-taalquote:Op maandag 27 juni 2011 20:30 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
dat zegt Lars ook hoorik was getuige
Luier en luchtig rompertje voor het kruipen inderdaad. In bed alleen luier. Dat jurkje doe ik dan toch maar nietquote:Op dinsdag 28 juni 2011 08:07 schreef CrazyPrincess het volgende:Wat doen jullie je kind(eren) vandaag aan? Hier in huis ga ik maar voor de luier en verder niks. Of misschien een hemdje, want ze kruipt soms nog wel op haar buik en dat gaat wat lastig met een plakkerige buik op laminaat
![]()
Misschien moet ik vandaag de deur nog uit en dan trek ik wel een jurkje ofzo aan. Man wat een hitte
Mental Image van de puzzel die luier heettequote:Op dinsdag 28 juni 2011 08:35 schreef Ssserpente het volgende:
Alleen een luier in bed durf ik trouwens niet. Ben bang dat ze m in stukjes snippert. Dr slaapzak trekt ze nl altijd zelf uit s ochtends.
Ah! Goed om te weten, ik vind het hier al zo donker en was nog aan het dubben of ik nou moest gaan lopen naar t cb of beter de bus kon nemen. Het wordt t laatste dusquote:Op dinsdag 28 juni 2011 08:33 schreef Ssserpente het volgende:
Lente heeft een romper met spaghettibandjes aan en daarover een katoenen jurkje. Het is hier nl helemaal niet zo warm meer. Het regent heule grote druppels en waait keihard.
En dit weer zou vanuit het westen komen opzetten, dus dan weten jullie wat er jullie kant uitkomt.
Daarom trekken we Oscar de slaapzak achterste voren aan.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 08:38 schreef Ssserpente het volgende:
Alleen een luier in bed durf ik trouwens niet. Ben bang dat ze m in stukjes snippert. Dr slaapzak trekt ze nl altijd zelf uit s ochtends.
Gisteravond heb ik geprobeerd om r zonder slaapzak in bed te leggen omdat het 30 graden op dr kamertje was. Maar na een half uur huilen en miepen om dr slaapzak heb ik m toch maar aangedaan en sliep ze meteen.
wat knap!!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 09:42 schreef Chan het volgende:
Afleiden ja, dat was het. Soms vergeet ik dat gewoon helemaal, terwijl het nog best goed helpt vaak
Ik ben nu trouwens wel even héél trots. Timo wilde graag op de wc, normaal wil hij dat met broek en luier aan, maar dit keer wilde hij na een tijdje zijn broek én luier uit. Dus hup, weer op de wc.. daar was ik al héél trots over, maar toen ging hij ook echt zijn best doen en er kwam zowaar zelfs een scheetje uitIk loop over van trots
De beste plek om vandaag door te brengen lijkt mequote:Op dinsdag 28 juni 2011 16:29 schreef freecell het volgende:
Florian zit op de trip trap voor de ventilator
Ik herken het wel, maar ik wist niet dat het zo erg was dat ze er op het kinderdagverblijf zelfs van staan te kijken. Zij zijn meer gewend dan wij.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 20:39 schreef Ssserpente het volgende:
Claudia, herken je Ivan zn gedrag niet van thuis dan? En wat doen ze er op de opvang aan?
Foto!quote:Nils heeft een vreselijk roze driewieler van Nils Pucky voor Lente gekocht, met zo'n duwstang
Jep. We ruimen samen op voor de middagslaap, voor het avondeten en voor het naar bed gaan. Dat zijn in ieder geval de vaste momenten. Ik vraag hem niet altijd om mee te helpen, maar meestal doet hij uit zichzelf mee. Hij kopieert echt mijn opruimgedrag.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 20:46 schreef Ssserpente het volgende:
Leren jullie je kindjes al mn hun speelgoed op te ruimen? Bijvoorbeeld op een vast moment van de dag? Nils vroeg zich net hardop af me haar daar geen tijd voor wordt. Ik oefen het nu wel eens met r, maar dan gaat ze juist weer spelen met datgene wat ik poog op te ruimen...
quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:09 schreef miss_sly het volgende:
Alleen sommige mannen, die vindt ze "een beetje eng" en dat komt ze dan ook hardop fluisteren tegen me vertellen, intussen wijzend naar het manspersoon in kwestie
Dat is zeker de Stuva-serie? Gaan we ook voor Ivans kamer in het nieuwe huis kopen.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:14 schreef miss_sly het volgende:
We hebben van de nieuwe lijn van Ikea (met die roze, groene en blauwe deurtjes opties) een ladenkastje gekocht met 2 ondiepe en een diepe lade. Staat helemaal vol en erbovenop ook. en nog twee delen van de boekenkastMisschien is samen opruimen wel een idee, want dan weet ze ook beter waar het blijft als ze het zelf wegegzet/opgeruimd heeft!
Het klinkt misschien wat merkwaardig, maar ik heb het als volgt aangepakt.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:17 schreef Chan het volgende:
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen Claudia? En is er van dat boek ook een Nederlandse vertaling? (mijn Engels is echt slecht..)
Ja, die! Ik wil het ook op Senna's kamer, denk ik, maar moet nog even de samenstelling bedenken!quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is zeker de Stuva-serie? Gaan we ook voor Ivans kamer in het nieuwe huis kopen.
Wat goedquote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het klinkt misschien wat merkwaardig, maar ik heb het als volgt aangepakt.
Stap 1: Ik bood hem een stuk kip aan en haalde dat weg net voordat hij het in zijn mond wou stoppen. Ik zei: "Maar wacht! Wacht! Eerst een hapje andijvie en dan een lekker stukje kip." Gek genoeg werd hij niet eens boos maar keek hij me geamuseerd aan.
Stap 2: Hij at zijn adijvie niet maar ik gaf hem zijn kip toch. Dit gebeurde daarna nog een keer en ik benadrukte dat Ivan echt al-tijd zijn zin krijgt! Ik weet dat dit tegenintuïtief voelt. Het voelt als inconsequent zijn. In het boek wordt duidelijk uitgelegd waarom dit juist wel heel goed is om te doen
Stap 3: Deze keer hield ik voet bij stuk en gaf ik hem zijn kip niet toen hij andijvie niet wou proberen. Ik negeerde het niet willen proberen van de andijvie en toen hij om de kip vroeg herhaalde ik stap 1. Ineens nam hij wel een heel klein hapje andijvie en daarna gaf ik hem het stukje kip en zei ik dat ik het heel fijn vond dat hij wat andijvie wilde proberen. Daarna lukte het nog een keer!
Het is overdrijving. Bij een jong kind werkt dat. In het boek wordt dat 'playing the boob' genoemd. Andere manieren om dat te doen is door te doen alsof je heel onhandig/zwak bent of door iets overduidelijk verkeerds te zeggen. En een van de tips is dus 'be a pushover'.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 21:34 schreef Ssserpente het volgende:
Maar Claudia, dan heb je toch een beetje gejokt tegen Ivan over dat ie altijd zijn zin krijgt? Want bij stap 3 krijgt ie zn kip ineens tóch niet.
Lente is best gauw redelijk als ik het zo hoor. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 'nee'; dat wordt hier vaak niet geaccepteerd. Ik herhaal meestal een paar keer wat hij wil, en daarna is het mijn beurt.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:12 schreef Ssserpente het volgende:
Oh nou, dat is eigenlijk precies hoe ik het al aanpak met Lente. Zit het onbewust mss toch meer in mn systeem dan ik dacht.
Dat verschilt. Ik doe vooral dingen preventief om ervoor te zorgen dat het niet zover komt. Als ik niet wil dat hij van de stoep af loopt dan ga ik bijvoorbeeld samen met hem zingen of ik wijs in de verte iets aan waar we naartoe lopen. Of ik geef hem een keuze, zoals 'wil je aan de hand lopen of wil je zelf lopen?'.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:14 schreef CrazyPrincess het volgende:
Het klinkt me heel lastig Claudia. Vooral als ze dan alsnog zouden tegensputteren. Wat doe je dan?
Ik begrijp wat je bedoelt! Dat had ik zelf ook wel, maar als je erover nadenkt is meteen 'nee' zeggen juist weer wat ongevoelig.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:21 schreef Ssserpente het volgende:
Nils vindt het sneu dat ik dan eerst blij maak door te doen alsof je eraf mag (wil je eraf? Jaaaaaaa!) men vervolgens toch nee zeg.
Nou ja, het idee is dat het gevoel van rechtvaardigheid van een dreumes eerst bij 90-10 ligt: 9 keer hij zijn zin, jij 1 keer jouw zin. Naarmate je kind ouder wordt trekt dat bij tot 50-50 en daar moet je zelf in meegroeien.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Hoewel ik dan weer niet van te veel overwinningen ben, door wat ik bij mij broer gezien heb.
Ja, dat snap ik wel. En ik weet ook wel dat mijn broer dan niet direct een standaardvoorbeeld is, maar ik heb aan mezelf gemerkt dat ik dat wel een lastig iets vind. Iets om me bewust van te zijn dusquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, het idee is dat het gevoel van rechtvaardigheid van een dreumes eerst bij 90-10 ligt: 9 keer hij zijn zin, jij 1 keer jouw zin. Naarmate je kind ouder wordt trekt dat bij tot 50-50 en daar moet je zelf in meegroeien.
Ik probeer juist nee zeggen vaak bewust te voorkomen, juist om de sfeer positief te houden en geen weerstand op te roepen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Lente is best gauw redelijk als ik het zo hoor. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 'nee'; dat wordt hier vaak niet geaccepteerd. Ik herhaal meestal een paar keer wat hij wil, en daarna is het mijn beurt.
Overigens denk ik dat je heel veel van die dingen onbewust al doet inderdaad! Sommige dingen echter niet, zoals dat gelijk geven. Dat is voor mij iets tegenintuïtiefs, want ik ben vrij rechtlijnig.
Arme Janquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:57 schreef DaviniaHR het volgende:
Wat bij ons ook goed werkt, is het gewenste gedrag benoemen ipv het ongewenste gedrag te verbieden.
Dus ipv "niet de jam in je haar smeren" zeggen we "eet de boterham met Jan maar gewoon op"
Als je het ongewenste gedrag benoemt, versterk je de aandacht erop, en dat wil je nu juist niet hebben
quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:57 schreef DaviniaHR het volgende:
Dus ipv "niet de jam in je haar smeren" zeggen we "eet de boterham met Jan maar gewoon op"
Ik dacht precies hetzelfdequote:Op woensdag 29 juni 2011 11:16 schreef freecell het volgende:
MAar wat zijn jullie al bewust aan het opvoeden ook met eten enzo zegIs mijn dreumesje zoveel jonger nog dan?
Soms is het voor mij wel een doel op zich, een kortetermijndoel. Maar over het algemeen is het doel vooral m'n kind beschaven. Ieder moet voor zich weten hoe hij of zij dat doet. Ik doe dat voor een groot deel op gevoel maar ik stel mezelf ook altijd de vraag 'How's that workin' for ya?'. Daarom is het leuk om praktische tips op te doen, vind ik. Het ging hier bijvoorbeeld pas over wat te doen als het tandenpoetsen een drama oplevert. Daar staat in het boek ook een stuk over.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:45 schreef DaviniaHR het volgende:
Advocaat van de duivel: wat is er mis met een driftbui op z'n tijd?
Frustratie is ook een deel van het opgroeien. Hoort erbij.
Natuurlijk is het prettiger om eea te voorkomen, maar m.i. is het geen doel op zich.
Hier ookquote:Op woensdag 29 juni 2011 13:41 schreef Poppejans het volgende:
Ach gos Thomas ook al ziekbeterschap!
Klinkt inderdaad precies hetzelfde als wat Wolf heeft
Ah er heerst dus echt wat! Gezin van mijn collega lag 1,5 week geleden ook plat met exact dezelfde verschijnselen
Helemaal mee eens! Zelfs al dit soort dingen staan in het boek.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:59 schreef simmu het volgende:
nja, dingen moeten (natuurlijk) niet uit de hand lopen. maar elke driftbui altijd voorkomen lijkt me ook niet goed. dat zie ik bij ravi heel goed; da's een beetje een luilakje. als ik elke driftbui bij hem voorben, ben ik ook voor dat hij dingen leert omdat dingen hem frustreren.
plus dat een beetje drift en frustratie toch ook bij het leven horen. dus het doel moet imho zijn "leer het kind omgaan met zijn/haar drift" en niet "papa en mama die leren hoe ze elke driftbui voorkomen"
vlak voor de 4 jaar zit nog een frustratiepiek bij veel kindjes. dan zijn ze al 'toe' aan school, maar mogen ze nog net ffies nietquote:Op woensdag 29 juni 2011 13:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Soms is het voor mij wel een doel op zich, een kortetermijndoel. Maar over het algemeen is het doel vooral m'n kind beschaven. Ieder moet voor zich weten hoe hij of zij dat doet. Ik doe dat voor een groot deel op gevoel maar ik stel mezelf ook altijd de vraag 'How's that workin' for ya?'. Daarom is het leuk om praktische tips op te doen, vind ik. Het ging hier bijvoorbeeld pas over wat te doen als het tandenpoetsen een drama oplevert. Daar staat in het boek ook een stuk over.
Overigens heb ik uit het boek begrepen dat de eerste driftbuipiek tussen 1,5-2 jaar ligt en de volgende piek rond het 3e jaar komt. Ik weet niet wat de consensus hierover is, maar bij Ivan klopt het wel. Ik heb het idee dat hij er vrij vroeg mee is, want het speelt al wat langer, maar misschien hoorde de frustratie van het niet goed kunnen praten daar ook bij.
Daar heb ik echt geen idee van hoor, of Claudia wel of niet haar amandelen nog heeftquote:Op woensdag 29 juni 2011 15:27 schreef freecell het volgende:
Ik las: Claudia, heb je geen amandelen... Ik moest echt drie keer lezen
Ik doe het ook op gevoel hoor, maar ik zeg dan (meestal): leuk hè, dat knopje aan de tv maar het mag niet. Kijk hier heb je een auto/pop/puzzel/legoblok. Alleen als de nood hoog is (straat oprennen, vaas die bijna stuk valt) dan zeg ik: NEE, dat mag niet! Daarna zeg ik dan: ik weet dat je graag rent maar je mag niet van de stoep afrennen. Kom maar we gaan deze kant op...quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:08 schreef simmu het volgende:
mbt driftbuien: ik denk dat de situatie hier alles is asy. dat zie ik al bij selene en ravi. die hebben echt een ander temperament. en dat maakt uit. daar moet je als ouder ook op inspelen. ravi het luilakje laat ik idd wel (expres) eerst een paar keer boos worden als iets hem niet lukt. anders probeert hij het niet zelf! bij selene was en is dat niet aan de orde. maar die gebruikt haar drift ook anders. die ge/misbruikt stennis schoppen als machtsmiddel. zodra ze in de gaten heeft dat ze er mee weg komt, dan kom je dus plots om in de gillende keukenmeidenactiedus daar toom ik de driftbuien in door frustratie voor te zijn, want ze is haaibaai zat
klinkt allemaal erg berekenend, dat valt wel mee hoor. ik drijf vooral heel erg op gevoel. dat maakt soms erg lastig uitleggen. het hangt ook erg van de situatie af. maar als ik zie dat ze iets doen wat niet mag kjrijgen ze 'gewoon' een "nee. dat mag niet" met reden. als ze dan gillen heb ik er eerlijk gezegd vrij weinig boodschap aan
Ik denk dat opvoeden grotendeels op gevoel gedaan wordt door de meeste mensen. Ik lees hier als reactie op boeken en adviezen "ik doe het op gevoel" en dan lijkt het net of dat het tegenovergestelde moet zijn: 'op gevoel' en 'volgens een boek'.quote:
nou dit dusquote:Op woensdag 29 juni 2011 20:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat opvoeden grotendeels op gevoel gedaan wordt door de meeste mensen. Ik lees hier als reactie op boeken en adviezen "ik doe het op gevoel" en dan lijkt het net of dat het tegenovergestelde moet zijn: 'op gevoel' en 'volgens een boek'.
Het is niet dat ik bijvoorbeeld de hele dag met een boek in de hand rondloop om op de volgens dat boek juiste manier met mijn kind om te gaan en het op te voeden. Ik doe het ook voornamelijk op gevoel, maar ik vind het wel heel interessant om ook te lezen over opvoeden en manieren om met bepaalde dingen die je bij je baby/dreumes/peuter/kleuter/etc tegen kunt komen om te gaan. En soms zitten daar voor mij ook nog eens echt fijne tips tussen waar ik iets mee kan.
Ja zo'n ding hebben wij en het is ideaal! Hoef je niet meer voor elke plas mee naar de wc. Linde vindt het zelf trouwens ook heel fijn dat ze nu alleen kan.quote:Op woensdag 29 juni 2011 16:59 schreef simmu het volgende:
dames met wc gangers: er zijn toch ook wctrappetjes en verkleiners inene?
zulke dingen: http://www.kinderveiligheidswinkel.nl/contents/nl/d18.html
dan mag je mij wel eens uitleggen waar jij dat (dikgedrukte) leest dan. ik voor mij heb enkel gezegd dat ik het lastig uitleggen vind omdat ik dingen op gevoel doe. dat gevoel omvat trouwens ook hier lezen en raad vragen en irl aan vriendinnen en familie.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat opvoeden grotendeels op gevoel gedaan wordt door de meeste mensen. Ik lees hier als reactie op boeken en adviezen "ik doe het op gevoel" en dan lijkt het net of dat het tegenovergestelde moet zijn: 'op gevoel' en 'volgens een boek'.
Het is niet dat ik bijvoorbeeld de hele dag met een boek in de hand rondloop om op de volgens dat boek juiste manier met mijn kind om te gaan en het op te voeden. Ik doe het ook voornamelijk op gevoel, maar ik vind het wel heel interessant om ook te lezen over opvoeden en manieren om met bepaalde dingen die je bij je baby/dreumes/peuter/kleuter/etc tegen kunt komen om te gaan. En soms zitten daar voor mij ook nog eens echt fijne tips tussen waar ik iets mee kan.
ja? ik haal dat er serieus oprecht niet uit hoor. ik zal eens wat beter bedacht op onderhuids gekat terug gaan lezen danquote:Op woensdag 29 juni 2011 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Het werd op de vorige pagina een paar keer gezegd, toch?
Beide dingen hebben mijn ouders ook gedaan. Ze hebben het mij, als oudste, ook uitgelegd waarom er verschil zat tussen de manier van omgaan met mij of met de andere twee. En inderdaad het gevoel gegeven dat we er mogen zijn. Heel duidelijk bij mijn zusje toen die met een meisje thuiskwam ipv met een jongen. Dat was geen moment een probleem, alleen maar opluchting in de zin van: ow wat fijn, ze voelt zich gelukkig en heeft iemand gevonden om gelukkig mee te zijn.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:36 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind ook dat mijn ouders het best goed hebben gedaan. Toen we ouder werden, werden zij denk ik wel iets te makkelijk, maar dat heeft misschien te maken met het turbulente van hun relatie toen (in mijn puberjaren zijn ze gescheiden). Ik vind het zo knap dat ze ons nooit precies hetzelfde hebben geprobeerd te behandelen (zoals jij al omschreef, simmu). En ze zijn erin geslaagd om ons het gevoel te geven dat we er mogen zijn. Ik ben ze daar heel dankbaar voor.
Wat lief! Lijkt me bijzonder om mee te maken.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:56 schreef Jore het volgende:
Ze is als oma veel plooibaarder (en heel erg lief, dat is ze als moeder trouwens ook hoor!) maar aan knoeien en rommel heeft ze nog steeds een (in mijn ogen te) grote hekel.
Ik vind juist dat ze over het algemeen het probleem aardig bij de wortel aanpakt! Structuur aanbrengen in de dag, positieve aandacht geven... En die naughy chair is daarin meer iets om op terug te vallen als het escaleert. Heel verhelderend vond ik trouwens een aflevering met een moeder die te streng was en tot in het onredelijke dingen verbood, bijvoorbeeld spetteren met water in een zwembadje buiten.quote:Ik ben trouwens best fan van de Nanny als persoon, maar ik vind haar aanpak niet zo geschikt voor in gewone gezinnen waar het allemaal goed loopt. Het lijkt net alsof de naughty chair beter opgepikt worden dan het individueel tijd geven aan één kind, bijvoorbeeld. En wat hier al gezegd is (o.a. door simmu) klopt ook echt: elk kind is anders en verdient een andere aanpak.
Ik had er nog iets aan toegevoegd! Ik heb hetzelfde ooit geschreven in reactie op Twinkly toen ze het had over de Gordonmethode.quote:
Ik heb het gevoel dat de time-out (en de beloningsstickers) beter opgepikt worden dan de andere oplossingen die ze aandraagt, zoals bijvoorbeeld bewust tijd nemen voor één kind.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat lief! Lijkt me bijzonder om mee te maken.
[..]
Ik vind juist dat ze over het algemeen het probleem aardig bij de wortel aanpakt! Structuur aanbrengen in de dag, positieve aandacht geven... En die naughty chair is daarin meer iets om op terug te vallen als het escaleert. Heel verhelderend vond ik trouwens een aflevering met een moeder die te streng was en tot in het onredelijke dingen verbood, bijvoorbeeld spetteren met water in een zwembadje buiten.
Ja man, nog 12 dagen..pfff zo gek vorig jaar rond deze tijd kon k m er wel uit kijkenquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Ben je je aan het voorbereiden op het dreumeswezen, Sonnetje?
Wel jammer dat ik ze straks net niet allebei tegelijkertijd in het dreumestopic heb.
Ze komt ook niet in gewone gezinnen waarin het goed loopt, natuurlijk. Ik vind dat ze juist voor de gezinnen waar ze komt, de juiste adviezen heeft. Structuur, tijd en aandacht voor elkaar, consequent maar liefdevol zijn. De naughty chair is wel een deel van haar manier van opvoeden, maar ik vind dat ze juist ook vaak adviezen geeft zoals 1-op-1 aandacht aan de kinderen geven.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:56 schreef Jore het volgende:
Ik ben trouwens best fan van de Nanny als persoon, maar ik vind haar aanpak niet zo geschikt voor in gewone gezinnen waar het allemaal goed loopt. Het lijkt net alsof de naughty chair beter opgepikt worden dan het individueel tijd geven aan één kind, bijvoorbeeld. En wat hier al gezegd is (o.a. door simmu) klopt ook echt: elk kind is anders en verdient een andere aanpak.
Maar het zou natuurlijk wel jammer zijn als de 'normale' kijkers thuis dat er vooral uithalen. En dat idee heb ik wel eens.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze komt ook niet in gewone gezinnen waarin het goed loopt, natuurlijk. Ik vind dat ze juist voor de gezinnen waar ze komt, de juiste adviezen heeft. Structuur, tijd en aandacht voor elkaar, consequent maar liefdevol zijn. De naughty chair is wel een deel van haar manier van opvoeden, maar ik vind dat ze juist ook vaak adviezen geeft zoals 1-op-1 aandacht aan de kinderen geven.
Ik weet nog dat ik dat ook dacht, rond die tijd. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, hoor, maar het klinkt zo herkenbaar: het was zo lekker nog niet moeilijk, het opvoedgedeelte. Tuurlijk moesten we op wat dingen letten, maar het had nog niet zo veel om het lijf. Dat vind ik wel het grootste verschil tussen het eerste en het tweede jaar, denk ik: dat er nu echt opgevoed moet worden. Ik ben me er ook wel behoorlijk van bewust dat wat we er nu goed of fout in stoppen, er op een later moment ook goed of fout uit kan komen. Toch echt wel een hele verantwoordelijkheid!quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:21 schreef becky27 het volgende:
ik probeer ook mee te lullen, ik vind het opvoeden tot nu toe niet erg lastig.
Noortje is nog maar 14 maanden dus nog niet zo oud. We bespreken de manier van opvoeden vaak. Nu dus ook, we vinden het beide nog niet moeilijk maar we moeten oppassen dat we haar niet te vaak haar zin geven.
Verder hebben we hier te maken met mevrouw driftkikker. Nou ik probeer daar of wat van te zeggen maar dat heeft toch geen zin dus probeer ik het zoveel mogelijk te negeren. Ze mag wel veel, we zeggen wel als iets niet mag en dan pakken we het af of halen we haar weg bij de 'plek des onheils', desnoods 25 keer.
Dat die naughty chair haar belangrijkste troef is, bedoel je?quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het zou natuurlijk wel jammer zijn als de 'normale' kijkers thuis dat er vooral uithalen. En dat idee heb ik wel eens.
nee hij is een beetje sloom ermee, denk dat k m na de zomervakantie even meeneem naar de baan, tegen die tijd kan ie hopelijk lopen en kunnen we aan zn training gaan beginnenquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:26 schreef becky27 het volgende:
ja Son wat voor kado heb je? Ben we benieuwd, enne.... kan ie al tennissen?
Inderdaad, dat dus.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik dat ook dacht, rond die tijd. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, hoor, maar het klinkt zo herkenbaar: het was zo lekker nog niet moeilijk, het opvoedgedeelte. Tuurlijk moesten we op wat dingen letten, maar het had nog niet zo veel om het lijf. Dat vind ik wel het grootste verschil tussen het eerste en het tweede jaar, denk ik: dat er nu echt opgevoed moet worden. Ik ben me er ook wel behoorlijk van bewust dat wat we er nu goed of fout in stoppen, er op een later moment ook goed of fout uit kan komen. Toch echt wel een hele verantwoordelijkheid!
ja dat vind ik ookquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:23 schreef Claudia_x het volgende:
Voor mijzelf is het wel gek om de babymoeders hier te verwelkomen. Daar was het referentiekader voor mij Lena, en hier is dat Ivan. En dat is een wereld van verschil.![]()
Ongelooflijk dat Floris alweer zo groot is. Heb je al een leuk verjaardagscadeau bedacht, Son? (Of heb ik daar overheen gelezen?)
Oh dit geloof ik meteen en is ook helemaal niet lullig. Daarom heb ik het boek van claudia ook besteld. Je weet welquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik dat ook dacht, rond die tijd. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, hoor, maar het klinkt zo herkenbaar: het was zo lekker nog niet moeilijk, het opvoedgedeelte. Tuurlijk moesten we op wat dingen letten, maar het had nog niet zo veel om het lijf. Dat vind ik wel het grootste verschil tussen het eerste en het tweede jaar, denk ik: dat er nu echt opgevoed moet worden. Ik ben me er ook wel behoorlijk van bewust dat wat we er nu goed of fout in stoppen, er op een later moment ook goed of fout uit kan komen. Toch echt wel een hele verantwoordelijkheid!
Echt?quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:30 schreef Takkembah het volgende:
[..]
Inderdaad, dat dus.
Man, wij houden hier soms semi-vergaderingen 's avonds als Alexa op bed ligt: Hoe pak jij dit aan, Hoe doe jij dat, Hoe reageer jij daar op, etc.
Ja, precies, dat is voor mij ook het enige. Ik heb ook geen opleiding in die richting gedaan of in de zorg gewerkt of wat dan ook.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:32 schreef becky27 het volgende:
[..]
Oh dit geloof ik meteen en ik ook helemaal niet lullig. Daarom heb ik het boek van claudia ook besteld. Je weet welGewoon om het opvoeden eens van een kant te bekijken omdat ik verder behalve mijn eigen opvoeding niet echt een referentiekader heb.
ik vond mezelf nog best tam reageren trouwens. selene gaf uiteindelijk ravi een mep met het vishengeltje die best hard aankwam ook! dus ik vond die mededeling en rustig dat rotding afpakken en wegleggen vrij kalmpjes en beheerstquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:17 schreef Jore het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat de time-out (en de beloningsstickers) beter opgepikt worden dan de andere oplossingen die ze aandraagt, zoals bijvoorbeeld bewust tijd nemen voor één kind.
Simmu, ik snap het hoor! Het blijven letters op een scherm, ik ben er niet bij als je zoiets zegt. Dat neemt echter niet weg dat ik zoiets nooit zal zeggen. Het past gewoon niet bij me, zo naar kinderen (en grenzen) kijken. Maar ook daarin is iedereen anders.
Precies, en daarom vind ik delen van de aanpak ook niet zo geschikt voor de ouders van gewone gezinnen die thuis zitten te kijken. Als ik zo om me heen lees op het internet is er véél aandacht voor time-outs en weinig voor de rest van haar aanpak. Dat vind ik jammer.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze komt ook niet in gewone gezinnen waarin het goed loopt, natuurlijk. Ik vind dat ze juist voor de gezinnen waar ze komt, de juiste adviezen heeft. Structuur, tijd en aandacht voor elkaar, consequent maar liefdevol zijn. De naughty chair is wel een deel van haar manier van opvoeden, maar ik vind dat ze juist ook vaak adviezen geeft zoals 1-op-1 aandacht aan de kinderen geven.
Klinkt interessant! Goeie titel in ieder geval.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:30 schreef octopussy het volgende:
Ik las iets over het boek: "Hoe krijg je je tweede kind eerst?". Dat lijkt me dan wel weer grappig om te lezen omdat het juist gaat over het relaxed omgaan met je kind.
Zelfs dat staat in het boek. Het zal je nog verbazen hoeveel jij en de kinderdokter op één lijn zitten.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:35 schreef simmu het volgende:
ik heb echt zero tolerantie met onderling elkaar echt pijn doen. zo makkelijk ik ben met eten, zo'n lage tolerantiedrempel heb ik daar dan weer in. maar goed; we zoeken ook daar gewoon rustigjes onze weg.
Dat zei ik nog tegen mijn VK toen Seth een week oud was: Ik zou willen dat wat ik nu allemaal weet, toen had gewetenquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:30 schreef octopussy het volgende:
Ik las iets over het boek: "Hoe krijg je je tweede kind eerst?". Dat lijkt me dan wel weer grappig om te lezen omdat het juist gaat over het relaxed omgaan met je kind.
quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind mezelf overigens bij Lena minder relaxed. Dat wil zeggen, ik weet beter hoe ik het wil en zo moet het ook.
hehehe. ik heb wel jarenlang met veel plezier naar de nanny gekekenquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zelfs dat staat in het boek. Het zal je nog verbazen hoeveel jij en de kinderdokter op één lijn zitten.
Harry roept hier tegen de laptop: ah ahquote:Op donderdag 30 juni 2011 09:02 schreef freecell het volgende:
Florian is tekenfanGeef hem een doos stiften en een papier en hij is volmaakt happy
Edit: Kijk! Kort FILMPJE
Goeie vraag... dat zou ik ook wel willen weten. Minke vind kleuren best leuk, maar volgens mij vind ze potloden nog te lastig (lees: weinig resultaat als ze niet hard genoeg duwt).quote:Op donderdag 30 juni 2011 10:40 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Harry roept hier tegen de laptop: ah ah
Wat voor stiften zijn eigenlijk geschikt (lees: goed uitwasbaar?)
Ik kan je het boek van Lissa Zeviar aanraden. Het is gebaseerd op de Nederlandse gebarentaal in tegenstelling tot andere boeken. Verder kun je hier ook gebaren vinden en ook hoe ze uitgevoerd moeten worden.quote:Op donderdag 30 juni 2011 11:32 schreef _Bar_ het volgende:
Ik heb me wel eens zitten afvragen, ofdat ik niet een boek aan moet gaan schaffen waarmee je gebarentaal leert met je kind.
Puur vanwege Roy waar nog niks uitkomt en daardoor communiceren vaak lastig is.
Misschien eens gaan kletsen met de dove mensen in de kerk op zondagquote:Op donderdag 30 juni 2011 11:48 schreef freecell het volgende:
Bar ik heb een cursus gedaan in onze kerk, ook gebaseerd op de NGT. Was ontzettend leuk, maar ik merk dat ik er erg weinig mee doe terwijl ik best goed NGT spreek zelf
Doe ik inmiddels welquote:Op donderdag 30 juni 2011 11:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Misschien eens gaan kletsen met de dove mensen in de kerk op zondag
Nou ja zeg! Dan doe je er dus wel iets meequote:
quote:Op woensdag 29 juni 2011 22:41 schreef _NIKKI_ het volgende:
Volgens mij is dat ook het hele 'probleem'. Dreumesjes/Peutertjes willen gewoon begrepen en gerespecteerd worden ondanks dat ze zelf nog niet helemaal goed duidelijk kunnen maken wat ze willen.
Jup, zo goed als, beetje instabiel nog, maar bijna verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 30 juni 2011 12:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou ja zeg! Dan doe je er dus wel iets meeBen je al helemaal opgeknapt?
aah, bij de 18mnd afspraak van het cb is het wel weer weggetrokken hoorquote:Op donderdag 30 juni 2011 15:59 schreef freecell het volgende:
Oi Florian is een weekje geleden van de triptrap gerold (niet nieuw) en heeft zich goed pijn gedaan (wel nieuw) Nu dus groene plek aan de zijkant van zijn rug.
Rolt hij net om, met de andere zijkant van zijn rug tegen de punt van het schoenenrekjeAndere kant nu dus rood met blauw. Auw, arm ding.
En hij ziet er heel mishandeld uit
Ik heb hier het gordon-boek liggen dus als je 'm eens wilt lenen? Ik vind het best een goede methode, maar word soms echt doodmoe van dat 'ik zie dat je dit doet en dat heb ik liever niet want dan voel ik me zo en dat maakt me...' Linde kwekt hier echt non-stop en als ik dan ook nog eens non-stop terug moet gaan praten, ben ik aan het eind van de dag helemaal murw voor mijn gevoel. Maar misschien is dat ook gewenning. En soms is het gewoon ook wel eens neequote:Op woensdag 29 juni 2011 21:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik had er nog iets aan toegevoegd! Ik heb hetzelfde ooit geschreven in reactie op Twinkly toen ze het had over de Gordonmethode.
Daar heb ik trouwens nog steeds niks over gelezen. Da's de volgende op het lijstje. Eerst de biografie van Keith Richards uitlezen.
Is er een tweede deel? Ik heb het eerste deel ook nog niet uit, hoor. En ik zal het toddler boek ook niet binnen een dag verslonden hebbenquote:Op donderdag 30 juni 2011 10:45 schreef Brighteyes het volgende:
Ik wil het toddler boek ook!Maar ik heb ook nog het tweede deel van 'How to talk to kids' liggen waarin ik nog niet verder ben dan de eerste paar bladzijden.
![]()
Dat krijg je als half Fok hem gaat bestellenquote:Op donderdag 30 juni 2011 22:43 schreef miss_sly het volgende:
trixFijn dat de vakantie goed is. Heerlijk, lekker tijd met z'n drietjes doorbrengen
[..]
Is er een tweede deel? Ik heb het eerste deel ook nog niet uit, hoor. En ik zal het toddler boek ook niet binnen een dag verslonden hebbenGewoon, interessant leesvoer!
Het is trouwens nog steeds niet geleverd, kreeg weer een mailtje van bol.com dat het niet leverbaar was op het moment.
Ja, dat gaat over broers en zussen. Ik ken het zelf niet maar heb het eens voor iemand gekocht.quote:Op donderdag 30 juni 2011 22:43 schreef miss_sly het volgende:
trixFijn dat de vakantie goed is. Heerlijk, lekker tijd met z'n drietjes doorbrengen
[..]
Is er een tweede deel? Ik heb het eerste deel ook nog niet uit, hoor. En ik zal het toddler boek ook niet binnen een dag verslonden hebbenGewoon, interessant leesvoer!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |