Lente is best gauw redelijk als ik het zo hoor. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 'nee'; dat wordt hier vaak niet geaccepteerd. Ik herhaal meestal een paar keer wat hij wil, en daarna is het mijn beurt.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:12 schreef Ssserpente het volgende:
Oh nou, dat is eigenlijk precies hoe ik het al aanpak met Lente. Zit het onbewust mss toch meer in mn systeem dan ik dacht.
Dat verschilt. Ik doe vooral dingen preventief om ervoor te zorgen dat het niet zover komt. Als ik niet wil dat hij van de stoep af loopt dan ga ik bijvoorbeeld samen met hem zingen of ik wijs in de verte iets aan waar we naartoe lopen. Of ik geef hem een keuze, zoals 'wil je aan de hand lopen of wil je zelf lopen?'.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:14 schreef CrazyPrincess het volgende:
Het klinkt me heel lastig Claudia. Vooral als ze dan alsnog zouden tegensputteren. Wat doe je dan?
Ik begrijp wat je bedoelt! Dat had ik zelf ook wel, maar als je erover nadenkt is meteen 'nee' zeggen juist weer wat ongevoelig.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:21 schreef Ssserpente het volgende:
Nils vindt het sneu dat ik dan eerst blij maak door te doen alsof je eraf mag (wil je eraf? Jaaaaaaa!) men vervolgens toch nee zeg.
Nou ja, het idee is dat het gevoel van rechtvaardigheid van een dreumes eerst bij 90-10 ligt: 9 keer hij zijn zin, jij 1 keer jouw zin. Naarmate je kind ouder wordt trekt dat bij tot 50-50 en daar moet je zelf in meegroeien.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Hoewel ik dan weer niet van te veel overwinningen ben, door wat ik bij mij broer gezien heb.
Ja, dat snap ik wel. En ik weet ook wel dat mijn broer dan niet direct een standaardvoorbeeld is, maar ik heb aan mezelf gemerkt dat ik dat wel een lastig iets vind. Iets om me bewust van te zijn dusquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, het idee is dat het gevoel van rechtvaardigheid van een dreumes eerst bij 90-10 ligt: 9 keer hij zijn zin, jij 1 keer jouw zin. Naarmate je kind ouder wordt trekt dat bij tot 50-50 en daar moet je zelf in meegroeien.
Ik probeer juist nee zeggen vaak bewust te voorkomen, juist om de sfeer positief te houden en geen weerstand op te roepen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Lente is best gauw redelijk als ik het zo hoor. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met 'nee'; dat wordt hier vaak niet geaccepteerd. Ik herhaal meestal een paar keer wat hij wil, en daarna is het mijn beurt.
Overigens denk ik dat je heel veel van die dingen onbewust al doet inderdaad! Sommige dingen echter niet, zoals dat gelijk geven. Dat is voor mij iets tegenintuïtiefs, want ik ben vrij rechtlijnig.
Arme Janquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:57 schreef DaviniaHR het volgende:
Wat bij ons ook goed werkt, is het gewenste gedrag benoemen ipv het ongewenste gedrag te verbieden.
Dus ipv "niet de jam in je haar smeren" zeggen we "eet de boterham met Jan maar gewoon op"
Als je het ongewenste gedrag benoemt, versterk je de aandacht erop, en dat wil je nu juist niet hebben
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |