abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98825945
hij's al een heuse peuter aan het worden be :Y
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 29 juni 2011 @ 19:51:26 #202
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_98833346
Mijn visie:
ik zie niet in waarom je dreumes/peuter per se driftbuien zou moeten krijgen. Frustratietolerantie leert ie ook wel op een andere manier. Dat leert ie ook als ik gewoon 'nee' zeg op de manier van Claudia/Ssserpente/ea. Niemand zou het normaal vinden als ik elke dag meerdere driftbuien zou krijgen omdat ik gefrustreerd ben.

Onderhandelen kan prima. Jij geeft toch de keuzes aan dus je bent altijd in control. Alleen door keuzes te geven heeft je dreumes/peuter het idee ook iets in te brengen te hebben.

En over eerst gevoelens benoemen: stel je voor je ziet een ernstig ongeluk gebeuren voor je ogen, je verleent eerste hulp en de betrokken persoon wordt met traumahelikopter afgevoerd. Jij gaat door naar je werk, komt daar aan en zegt tegen je baas: jee, wat ik nou toch meegemaakt heb? Een enorm ongeluk, traumahelikopter etc. En je baas zegt: werk je wel langer door nu je te laat op je werk bent? (of zoiets).

Over 100x hetzelfde verbieden: dreumesen zijn er voor gemaakt om de grenzen (steeds weer) op te zoeken. Zij zijn zo geprogrammeerd en kúnnen gewoon niet anders. Als ouder ben je ervoor gemaakt om grenzen te stellen. Steeds weer opnieuw.
pi_98834246
mbt driftbuien: ik denk dat de situatie hier alles is asy. dat zie ik al bij selene en ravi. die hebben echt een ander temperament. en dat maakt uit. daar moet je als ouder ook op inspelen. ravi het luilakje laat ik idd wel (expres) eerst een paar keer boos worden als iets hem niet lukt. anders probeert hij het niet zelf! bij selene was en is dat niet aan de orde. maar die gebruikt haar drift ook anders. die ge/misbruikt stennis schoppen als machtsmiddel. zodra ze in de gaten heeft dat ze er mee weg komt, dan kom je dus plots om in de gillende keukenmeidenactie :D dus daar toom ik de driftbuien in door frustratie voor te zijn, want ze is haaibaai zat

klinkt allemaal erg berekenend, dat valt wel mee hoor. ik drijf vooral heel erg op gevoel. dat maakt soms erg lastig uitleggen. het hangt ook erg van de situatie af. maar als ik zie dat ze iets doen wat niet mag kjrijgen ze 'gewoon' een "nee. dat mag niet" met reden. als ze dan gillen heb ik er eerlijk gezegd vrij weinig boodschap aan :+
pi_98834355
overigens ben ik bang dat zelfs de meest snoezige meegaande schattige peuter zo nog wel zijn of haar buien heeft ;) dwarsigheid hoort er ook bij, dat valt onder dat hele 'grenzen zoeken'. zoals ik laatst tegen selene zei: "jij zoekt je grenzen, gefeliciteerd, je hebt ze gevonden *O* " waarna het vishengeltje weer in de kast ging en de dame in "MIJNMIJNMIJNMIJNMIJN"-gillen uitbarstte :%
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:13:44 #205
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_98834487
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:08 schreef simmu het volgende:
mbt driftbuien: ik denk dat de situatie hier alles is asy. dat zie ik al bij selene en ravi. die hebben echt een ander temperament. en dat maakt uit. daar moet je als ouder ook op inspelen. ravi het luilakje laat ik idd wel (expres) eerst een paar keer boos worden als iets hem niet lukt. anders probeert hij het niet zelf! bij selene was en is dat niet aan de orde. maar die gebruikt haar drift ook anders. die ge/misbruikt stennis schoppen als machtsmiddel. zodra ze in de gaten heeft dat ze er mee weg komt, dan kom je dus plots om in de gillende keukenmeidenactie :D dus daar toom ik de driftbuien in door frustratie voor te zijn, want ze is haaibaai zat

klinkt allemaal erg berekenend, dat valt wel mee hoor. ik drijf vooral heel erg op gevoel. dat maakt soms erg lastig uitleggen. het hangt ook erg van de situatie af. maar als ik zie dat ze iets doen wat niet mag kjrijgen ze 'gewoon' een "nee. dat mag niet" met reden. als ze dan gillen heb ik er eerlijk gezegd vrij weinig boodschap aan :+
Ik doe het ook op gevoel hoor, maar ik zeg dan (meestal): leuk hè, dat knopje aan de tv maar het mag niet. Kijk hier heb je een auto/pop/puzzel/legoblok. Alleen als de nood hoog is (straat oprennen, vaas die bijna stuk valt) dan zeg ik: NEE, dat mag niet! Daarna zeg ik dan: ik weet dat je graag rent maar je mag niet van de stoep afrennen. Kom maar we gaan deze kant op...

En ik zeg niet dat hier nooit driftbuien zijn (en zullen volgen), maar om nou te zeggen dat ze nodig zijn, vind ik een heel ander ding ;)
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 20:16:56 #206
5428 crew  miss_sly
pi_98834624
quote:
2s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:13 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Ik doe het ook op gevoel hoor,
Ik denk dat opvoeden grotendeels op gevoel gedaan wordt door de meeste mensen. Ik lees hier als reactie op boeken en adviezen "ik doe het op gevoel" en dan lijkt het net of dat het tegenovergestelde moet zijn: 'op gevoel' en 'volgens een boek'.

Het is niet dat ik bijvoorbeeld de hele dag met een boek in de hand rondloop om op de volgens dat boek juiste manier met mijn kind om te gaan en het op te voeden. Ik doe het ook voornamelijk op gevoel, maar ik vind het wel heel interessant om ook te lezen over opvoeden en manieren om met bepaalde dingen die je bij je baby/dreumes/peuter/kleuter/etc tegen kunt komen om te gaan. En soms zitten daar voor mij ook nog eens echt fijne tips tussen waar ik iets mee kan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:18:30 #207
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_98834694
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik denk dat opvoeden grotendeels op gevoel gedaan wordt door de meeste mensen. Ik lees hier als reactie op boeken en adviezen "ik doe het op gevoel" en dan lijkt het net of dat het tegenovergestelde moet zijn: 'op gevoel' en 'volgens een boek'.

Het is niet dat ik bijvoorbeeld de hele dag met een boek in de hand rondloop om op de volgens dat boek juiste manier met mijn kind om te gaan en het op te voeden. Ik doe het ook voornamelijk op gevoel, maar ik vind het wel heel interessant om ook te lezen over opvoeden en manieren om met bepaalde dingen die je bij je baby/dreumes/peuter/kleuter/etc tegen kunt komen om te gaan. En soms zitten daar voor mij ook nog eens echt fijne tips tussen waar ik iets mee kan.
nou dit dus :D
En het is leuk om te zien dat je gevoel soms terug komt in een boek ;)
  woensdag 29 juni 2011 @ 20:22:06 #208
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_98834880
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 16:59 schreef simmu het volgende:
dames met wc gangers: er zijn toch ook wctrappetjes en verkleiners inene?
zulke dingen: http://www.kinderveiligheidswinkel.nl/contents/nl/d18.html
Ja zo'n ding hebben wij en het is ideaal! Hoef je niet meer voor elke plas mee naar de wc. Linde vindt het zelf trouwens ook heel fijn dat ze nu alleen kan.

En BE wat een stoere heb je daar zeg! :o
pi_98834909
Het viel vandaag trouwens wel mee met de verlegenheid. Er waren kippen aanwezig waar we hadden afgesproken, en Ivan is dol op kippen. 8-) Ik vind het wel jammer dat het gerust 1-1,5 uur duurt voor hij echt zichzelf is, lekker babbelend, spelend en het uitschreeuwend van plezier.

Ko kon trouwens 'Ivan' zeggen! :o Ik vind het zo knap! Ivan zegt zelf dus 'Evinah' en zijn neef zegt 'Inan'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_98834968
Ja jemig, die Oscar! :o Belachelijk groot zo.
pi_98835125
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

dan mag je mij wel eens uitleggen waar jij dat (dikgedrukte) leest dan. ik voor mij heb enkel gezegd dat ik het lastig uitleggen vind omdat ik dingen op gevoel doe. dat gevoel omvat trouwens ook hier lezen en raad vragen en irl aan vriendinnen en familie.
pi_98835173
Het werd op de vorige pagina een paar keer gezegd, toch?
pi_98835240
BE, klimgeit hoor die Oscar!
Fake it till you make it...
pi_98835373
Overigens had ik pas een gesprek met m'n moeder over dit soort dingen. Ze is zelf idolaat van die Nanny (d'r naam is me even ontschoten) en voegde eraan toe dat ze dat soort dingen graag op tv had gezien toen wij klein waren. Ze had het idee dat ze het nu beter zou kunnen, opvoeden.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 20:34:20 #215
5428 crew  miss_sly
pi_98835488
Joanna? Ik vind haar ook wel wat hebben, moet ik zeggen :Y

Mijn moeder heeft ook zoiets gezegd over opvoeden toen en nu. Zoals mijn zusje en ik het ongeveer doen, daar ziet ze zelf ook dingen in die ze graag zou hebben gedaan/gekend toen wij klein waren. Maar ik vind dat ze het heel goed hebben gedaan en er zit best wel wat van hun opvoeding in hoe ik het nu zelf doe. NIet alles, maar wel wat.
pi_98835586
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Het werd op de vorige pagina een paar keer gezegd, toch?
ja? ik haal dat er serieus oprecht niet uit hoor. ik zal eens wat beter bedacht op onderhuids gekat terug gaan lezen dan :P
pi_98835601
Ik vind ook dat mijn ouders het best goed hebben gedaan. Toen we ouder werden, werden zij denk ik wel iets te makkelijk, maar dat heeft misschien te maken met het turbulente van hun relatie toen (in mijn puberjaren zijn ze gescheiden). Ik vind het zo knap dat ze ons nooit precies hetzelfde hebben geprobeerd te behandelen (zoals jij al omschreef, simmu). En ze zijn erin geslaagd om ons het gevoel te geven dat we er mogen zijn. Ik ben ze daar heel dankbaar voor.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 20:39:12 #218
5428 crew  miss_sly
pi_98835720
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:36 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind ook dat mijn ouders het best goed hebben gedaan. Toen we ouder werden, werden zij denk ik wel iets te makkelijk, maar dat heeft misschien te maken met het turbulente van hun relatie toen (in mijn puberjaren zijn ze gescheiden). Ik vind het zo knap dat ze ons nooit precies hetzelfde hebben geprobeerd te behandelen (zoals jij al omschreef, simmu). En ze zijn erin geslaagd om ons het gevoel te geven dat we er mogen zijn. Ik ben ze daar heel dankbaar voor.
Beide dingen hebben mijn ouders ook gedaan. Ze hebben het mij, als oudste, ook uitgelegd waarom er verschil zat tussen de manier van omgaan met mij of met de andere twee. En inderdaad het gevoel gegeven dat we er mogen zijn. Heel duidelijk bij mijn zusje toen die met een meisje thuiskwam ipv met een jongen. Dat was geen moment een probleem, alleen maar opluchting in de zin van: ow wat fijn, ze voelt zich gelukkig en heeft iemand gevonden om gelukkig mee te zijn.
pi_98835942
nee. ik zie oprecht nergens iets staan negatiefs staan als reactie op boeken en advies eruit. wel veel blijken dat het leuk is om die dingen te lezen. ook merk ik dat juist degenen met oudere kinderen er wat 'nuchterder' in staan. wat lakonieker, meer "komt vanzelf goed" ipv "aan de slag met dit probleem". ik denk dat een commentaar dan toch snel uitgelegd kan worden als negatief terwijl dat helemaal niet negatief bedoeld is.

bijvoorbeeld; ik kan nu ook wel aangeven dat het me kwetst dat sommigen blijkbaar denken dat ik bruut optreed tegen mijn gebroed. in plaats daarvan denk ik dan maar "ach, ze zijn er niet bij"
pi_98836675
Even inhaken hoor, ik vind dit een interessante discussie.

In de eerste plaats denk ik niet dat dwarsigheid altijd te maken heeft met grenzen zoeken maar ook gewoon met een mens zijn. Ik vind je 'je zoekt grenzen, je vindt grenzen' daarom eigenlijk een beetje flauw simmu :@ . Ik zou daar ook om gaan krijsen, alleen maar omdat het ontzettend autoritair is.
Nou ben je als ouder natuurlijk ook autoriteit maar dat kan je m.i. op verschillende manieren uitstralen richting je kind.

Wat betreft eigen opvoeding: mijn moeder (die heeft grotendeels de opvoeding gedaan, mijn vader was eigenlijk alleen zondags thuis i.v.m. werk) was en is heel rechtlijnig. Dat heeft als voordeel duidelijkheid, en dat heeft als nadeel gebrek aan empathie, mijns inziens. Bovendien heeft ze graag de touwtjes in handen, wat betekent dat er weinig ruimte was om dingen (zoals eten, want knoeien) zelf te proberen. Ik wil dat anders doen.
Mijn moeder en mijn kinderen zien elkaar wel heel vaak en dat is best leuk om te zien. Ze is als oma veel plooibaarder (en heel erg lief O+, dat is ze als moeder trouwens ook hoor!) maar aan knoeien en rommel heeft ze nog steeds een (in mijn ogen te) grote hekel.

Ik ben trouwens best fan van de Nanny als persoon, maar ik vind haar aanpak niet zo geschikt voor in gewone gezinnen waar het allemaal goed loopt. Het lijkt net alsof de naughty chair beter opgepikt worden dan het individueel tijd geven aan één kind, bijvoorbeeld. En wat hier al gezegd is (o.a. door simmu) klopt ook echt: elk kind is anders en verdient een andere aanpak.

Trouwens, Oscar :o . Dat zie ik mijn 2,5 jarige nog niet doen :D
pi_98836983
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:56 schreef Jore het volgende:
Ze is als oma veel plooibaarder (en heel erg lief O+, dat is ze als moeder trouwens ook hoor!) maar aan knoeien en rommel heeft ze nog steeds een (in mijn ogen te) grote hekel.
Wat lief! Lijkt me bijzonder om mee te maken.

quote:
Ik ben trouwens best fan van de Nanny als persoon, maar ik vind haar aanpak niet zo geschikt voor in gewone gezinnen waar het allemaal goed loopt. Het lijkt net alsof de naughty chair beter opgepikt worden dan het individueel tijd geven aan één kind, bijvoorbeeld. En wat hier al gezegd is (o.a. door simmu) klopt ook echt: elk kind is anders en verdient een andere aanpak.
Ik vind juist dat ze over het algemeen het probleem aardig bij de wortel aanpakt! Structuur aanbrengen in de dag, positieve aandacht geven... En die naughy chair is daarin meer iets om op terug te vallen als het escaleert. Heel verhelderend vond ik trouwens een aflevering met een moeder die te streng was en tot in het onredelijke dingen verbood, bijvoorbeeld spetteren met water in een zwembadje buiten.
pi_98837179
Oeh opvoeden, moet ik binnenkort ook aan beginnen :P
Floris begint nu al te huilen als ik zeg dat ie iets niet mag/nee zeg :')

Ik kan zelf weinig met boeken, of nou ja als ik lees hoe bijvoorbeeld Claudia het doet, dan zou ik me er ongemakkelijk bij voelen. Voelt een beetje te nep (maar dat kan aan mij liggen hoor, dat ik wat ik lees in een boek niet makkelijk naar praktijk kan omzetten zonder er een ongemakkelijk gevoel bij te krijgen). Vroeger op de hbo-v hadden we lessen sociale vaardigheid en daar kon ik dus ook niks mee. Maar goed, misschien zie ik t verkeerd heb nog nooit een boek over opvoeden gelezen (ook nog niet nodig geweest ;))
En uiteindelijk pik je toch wel dingen op door hier te lezen :)

Ik merk wel dat ik zoveel mogelijk probeer uit te leggen waarom ik het niet wil, of om m af te leiden en m zn speelgoed te geven. Als k meerdere keren moet zeggen dat ie iets niet mag dan zet ik t ding ook weg, dan vind ik t wel genoeg :) Vaak ga ik dan ook even bij m zitten en met de bal spelen ofzo. Dan is ie even helemaal afgeleid.
pi_98837277
Achja, that's me, een nepperd.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoor! Je wilt ook dicht blijven bij wie je bent, en soms is dat iemand die even geen zin heeft om diplomatiek te doen.
pi_98837316
:D *lol*
Zo bedoel ik dat dus niet he :P
pi_98837319
nja, in mijn optiek gaat het zelfs nog verder dan "elk kind is anders". want elke situatie is ook weer anders. dat bedoelde ik met gevoel en waarom het lastig uitleggen is. zoals over wat ik tegen selene zei: de context daar is dat ze inderdaad echt aan het uitdagen/grenzen zoeken was. geruzie over hetzelfde item, wat al op verschillende manieren aan bod is geweest. tsja. na tig pogingen om dingen anders op te lossen is er zomaar best een kans dat ik het geharrewar om niks beu ben en idd erg autoritair (doch nog steeds met uitleg :+ ) optreed. maar of en wanneer ik zoiets doe is dan weer van heel veel verschillende factoren afhankelijk die ik feitelijk pas achteraf kan verwoorden. op het moment zelf reageer ik enkel intuitief.

[wazig]
ik denk trouwens ook dat je jezelf echt helemaal gek kan maken door alles helemaal tot op het bot uit te proberen te redeneren. dan ga je denk ik te snel te ver in "wat kan ik beter doen", dan schiet je in een heel onzekere staat van zijn waarin je die intuitie die we allemaal heus wel hebben niet meer ziet/krijgt/whatever. dan schiet je jezelf voorbij. heus. we kunnen het allemaal wel. en niemands opvoedingsskills zijn perfect en dat hoeft ook helemaal niet :)
[/wazig] ;)
pi_98837378
quote:
10s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:06 schreef Sonnetje85 het volgende:
:D *lol*
Zo bedoel ik dat dus niet he :P
Ik had er nog iets aan toegevoegd! Ik heb hetzelfde ooit geschreven in reactie op Twinkly toen ze het had over de Gordonmethode.

Daar heb ik trouwens nog steeds niks over gelezen. Da's de volgende op het lijstje. Eerst de biografie van Keith Richards uitlezen. :Y)
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:13:21 #227
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_98837684
BE met der grote kerels. Wat een ventje is het al zeg :Y
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_98837690
:D
en idd je toevoeging kan k me wel in vinden.
maar goed als je t leest komt t denk ook anders over dan hoe t in t echt gaat.
pi_98837788
Ben je je aan het voorbereiden op het dreumeswezen, Sonnetje?

Wel jammer dat ik ze straks net niet allebei tegelijkertijd in het dreumestopic heb. :D
pi_98837931
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat lief! Lijkt me bijzonder om mee te maken.

[..]

Ik vind juist dat ze over het algemeen het probleem aardig bij de wortel aanpakt! Structuur aanbrengen in de dag, positieve aandacht geven... En die naughty chair is daarin meer iets om op terug te vallen als het escaleert. Heel verhelderend vond ik trouwens een aflevering met een moeder die te streng was en tot in het onredelijke dingen verbood, bijvoorbeeld spetteren met water in een zwembadje buiten.
Ik heb het gevoel dat de time-out (en de beloningsstickers) beter opgepikt worden dan de andere oplossingen die ze aandraagt, zoals bijvoorbeeld bewust tijd nemen voor één kind.

Simmu, ik snap het hoor! Het blijven letters op een scherm, ik ben er niet bij als je zoiets zegt. Dat neemt echter niet weg dat ik zoiets nooit zal zeggen :+ . Het past gewoon niet bij me, zo naar kinderen (en grenzen) kijken. Maar ook daarin is iedereen anders.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:17:17 #231
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_98837946
Ja claudia, dan zou je maar 1 boekje per leeftijdscategorie hoeven te lezen :P
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_98837953
wel eventjes in het peutertopic en daarna heel lang in het van kleuter tot pubertopic ;) tegen die tijd zal er ook wel een legenestmamatopic zijn!
pi_98837976
Quote ipv edit :{
pi_98838034
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Ben je je aan het voorbereiden op het dreumeswezen, Sonnetje?

Wel jammer dat ik ze straks net niet allebei tegelijkertijd in het dreumestopic heb. :D
Ja man, nog 12 dagen..pfff zo gek vorig jaar rond deze tijd kon k m er wel uit kijken :D
Mja hij is eigenlijk al gewoon een dreumesje vind ik.

Scheelt net teveel :D Bij de peuters heb je ze wel bij elkaar.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:21:36 #235
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_98838261
ik probeer ook mee te lullen, ik vind het opvoeden tot nu toe niet erg lastig.

Noortje is nog maar 14 maanden dus nog niet zo oud. We bespreken de manier van opvoeden vaak. Nu dus ook, we vinden het beide nog niet moeilijk maar we moeten oppassen dat we haar niet te vaak haar zin geven.
Verder hebben we hier te maken met mevrouw driftkikker. Nou ik probeer daar of wat van te zeggen maar dat heeft toch geen zin dus probeer ik het zoveel mogelijk te negeren. Ze mag wel veel, we zeggen wel als iets niet mag en dan pakken we het af of halen we haar weg bij de 'plek des onheils', desnoods 25 keer.
pi_98838368
Voor mijzelf is het wel gek om de babymoeders hier te verwelkomen. Daar was het referentiekader voor mij Lena, en hier is dat Ivan. En dat is een wereld van verschil. :+

Ongelooflijk dat Floris alweer zo groot is. Heb je al een leuk verjaardagscadeau bedacht, Son? (Of heb ik daar overheen gelezen?)
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 21:25:54 #237
5428 crew  miss_sly
pi_98838548
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 20:56 schreef Jore het volgende:

Ze komt ook niet in gewone gezinnen waarin het goed loopt, natuurlijk. Ik vind dat ze juist voor de gezinnen waar ze komt, de juiste adviezen heeft. Structuur, tijd en aandacht voor elkaar, consequent maar liefdevol zijn. De naughty chair is wel een deel van haar manier van opvoeden, maar ik vind dat ze juist ook vaak adviezen geeft zoals 1-op-1 aandacht aan de kinderen geven.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:26:00 #238
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_98838556
ja Son wat voor kado heb je? Ben we benieuwd, enne.... kan ie al tennissen?
pi_98838647
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ze komt ook niet in gewone gezinnen waarin het goed loopt, natuurlijk. Ik vind dat ze juist voor de gezinnen waar ze komt, de juiste adviezen heeft. Structuur, tijd en aandacht voor elkaar, consequent maar liefdevol zijn. De naughty chair is wel een deel van haar manier van opvoeden, maar ik vind dat ze juist ook vaak adviezen geeft zoals 1-op-1 aandacht aan de kinderen geven.
Maar het zou natuurlijk wel jammer zijn als de 'normale' kijkers thuis dat er vooral uithalen. En dat idee heb ik wel eens.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 21:28:02 #240
5428 crew  miss_sly
pi_98838713
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:21 schreef becky27 het volgende:
ik probeer ook mee te lullen, ik vind het opvoeden tot nu toe niet erg lastig.

Noortje is nog maar 14 maanden dus nog niet zo oud. We bespreken de manier van opvoeden vaak. Nu dus ook, we vinden het beide nog niet moeilijk maar we moeten oppassen dat we haar niet te vaak haar zin geven.
Verder hebben we hier te maken met mevrouw driftkikker. Nou ik probeer daar of wat van te zeggen maar dat heeft toch geen zin dus probeer ik het zoveel mogelijk te negeren. Ze mag wel veel, we zeggen wel als iets niet mag en dan pakken we het af of halen we haar weg bij de 'plek des onheils', desnoods 25 keer.
Ik weet nog dat ik dat ook dacht, rond die tijd. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, hoor, maar het klinkt zo herkenbaar: het was zo lekker nog niet moeilijk, het opvoedgedeelte. Tuurlijk moesten we op wat dingen letten, maar het had nog niet zo veel om het lijf. Dat vind ik wel het grootste verschil tussen het eerste en het tweede jaar, denk ik: dat er nu echt opgevoed moet worden. Ik ben me er ook wel behoorlijk van bewust dat wat we er nu goed of fout in stoppen, er op een later moment ook goed of fout uit kan komen. Toch echt wel een hele verantwoordelijkheid!
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 21:30:03 #241
5428 crew  miss_sly
pi_98838862
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar het zou natuurlijk wel jammer zijn als de 'normale' kijkers thuis dat er vooral uithalen. En dat idee heb ik wel eens.
Dat die naughty chair haar belangrijkste troef is, bedoel je?

Ja, dat zullen veel kijkers er wellicht uithalen, helaas. Geen idee hoe je dat kunt voorkomen. Ze legt zo vaak heel snel de vinger op de pijnlijke plek, maar inderdaad zie je in de montage heel veel momentjes met de naughty chair voorbij komen.
pi_98838866
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:26 schreef becky27 het volgende:
ja Son wat voor kado heb je? Ben we benieuwd, enne.... kan ie al tennissen?
nee hij is een beetje sloom ermee, denk dat k m na de zomervakantie even meeneem naar de baan, tegen die tijd kan ie hopelijk lopen en kunnen we aan zn training gaan beginnen :P
Hij is wel gek van ballen :D

En kado's ik heb nog steeds geen flauw idee...Vind t echt moeilijk...Vind heel veel dingen leuk, maar weet niet wat ik moet kopen voor m. Wil wel iets waar hij wat aan heeft. Zo'n waterplay ding bijvoorbeeld vind ik wel heel erg leuk, maar denk dat dat leuker is voor volgend jaar. Dat ie er nu nog iets te klein voor is.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:30:15 #243
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_98838881
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik weet nog dat ik dat ook dacht, rond die tijd. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, hoor, maar het klinkt zo herkenbaar: het was zo lekker nog niet moeilijk, het opvoedgedeelte. Tuurlijk moesten we op wat dingen letten, maar het had nog niet zo veel om het lijf. Dat vind ik wel het grootste verschil tussen het eerste en het tweede jaar, denk ik: dat er nu echt opgevoed moet worden. Ik ben me er ook wel behoorlijk van bewust dat wat we er nu goed of fout in stoppen, er op een later moment ook goed of fout uit kan komen. Toch echt wel een hele verantwoordelijkheid!
Inderdaad, dat dus.
Man, wij houden hier soms semi-vergaderingen 's avonds als Alexa op bed ligt: Hoe pak jij dit aan, Hoe doe jij dat, Hoe reageer jij daar op, etc.
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_98838922
Ik lees ook graag over de zaken die jullie uit boeken halen. Vind het interessant, maar ik heb net als Sonnetje dat ik het ook niet bij mezelf vind passen om zo methodisch conversaties te hebben met je kind. Soms betekent dat dat ik achteraf wel eens denk: heb ik dat wel handig aangepakt? Maar ja, opvoeden is ook een kwestie van vallen en opstaan. Kinderen kunnen tegen een stootje en later wordt ook niet alles beredeneerd of uitgelegd en moeten ze autoriteit ook kunnen accepteren.

Ik las iets over het boek: "Hoe krijg je je tweede kind eerst?". Dat lijkt me dan wel weer grappig om te lezen omdat het juist gaat over het relaxed omgaan met je kind.

Oh, en verder: ik vind mijn kind elke dag leuker worden O+ Ongelooflijk wat een heerlijkheid we hebben gemaakt O+
pi_98838956
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:23 schreef Claudia_x het volgende:
Voor mijzelf is het wel gek om de babymoeders hier te verwelkomen. Daar was het referentiekader voor mij Lena, en hier is dat Ivan. En dat is een wereld van verschil. :+

Ongelooflijk dat Floris alweer zo groot is. Heb je al een leuk verjaardagscadeau bedacht, Son? (Of heb ik daar overheen gelezen?)
ja dat vind ik ook :D
hij is ook niet zo groot, 71 cm lang :P
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:32:09 #246
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_98839010
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Oh dit geloof ik meteen en is ook helemaal niet lullig. Daarom heb ik het boek van claudia ook besteld. Je weet wel ;) Gewoon om het opvoeden eens van een kant te bekijken omdat ik verder behalve mijn eigen opvoeding niet echt een referentiekader heb.
pi_98839129
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:30 schreef Takkembah het volgende:

[..]

Inderdaad, dat dus.
Man, wij houden hier soms semi-vergaderingen 's avonds als Alexa op bed ligt: Hoe pak jij dit aan, Hoe doe jij dat, Hoe reageer jij daar op, etc.
Echt? :D Ik vind dat nog wel eens lastig, de afstemming. Aan de ene kant is er het belang van consistentie, maar aan de andere kant vind ik juist ook dat het goed is als we allebei zo onze manier van omgaan met de kinderen hebben.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 21:34:27 #248
5428 crew  miss_sly
pi_98839187
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:32 schreef becky27 het volgende:

[..]

Oh dit geloof ik meteen en ik ook helemaal niet lullig. Daarom heb ik het boek van claudia ook besteld. Je weet wel ;) Gewoon om het opvoeden eens van een kant te bekijken omdat ik verder behalve mijn eigen opvoeding niet echt een referentiekader heb.
Ja, precies, dat is voor mij ook het enige. Ik heb ook geen opleiding in die richting gedaan of in de zorg gewerkt of wat dan ook.

En ik denk ook dat ik nu best wel kan denken dat het opvoedgedeelte begonnen is, maar dat ik dat nog vele malen zal denken in de toekomst :P Wat we nu doen, is meer dan het eerste jaar, maar er zal ongetwijfeld nog veel meer aan komen in de loop van de jaren.
pi_98839241
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:17 schreef Jore het volgende:

[..]

Ik heb het gevoel dat de time-out (en de beloningsstickers) beter opgepikt worden dan de andere oplossingen die ze aandraagt, zoals bijvoorbeeld bewust tijd nemen voor één kind.

Simmu, ik snap het hoor! Het blijven letters op een scherm, ik ben er niet bij als je zoiets zegt. Dat neemt echter niet weg dat ik zoiets nooit zal zeggen :+ . Het past gewoon niet bij me, zo naar kinderen (en grenzen) kijken. Maar ook daarin is iedereen anders.
ik vond mezelf nog best tam reageren trouwens. selene gaf uiteindelijk ravi een mep met het vishengeltje die best hard aankwam ook! dus ik vond die mededeling en rustig dat rotding afpakken en wegleggen vrij kalmpjes en beheerst :P

ik heb echt zero tolerantie met onderling elkaar echt pijn doen. zo makkelijk ik ben met eten, zo'n lage tolerantiedrempel heb ik daar dan weer in. maar goed; we zoeken ook daar gewoon rustigjes onze weg.
pi_98839248
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 21:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Precies, en daarom vind ik delen van de aanpak ook niet zo geschikt voor de ouders van gewone gezinnen die thuis zitten te kijken. Als ik zo om me heen lees op het internet is er véél aandacht voor time-outs en weinig voor de rest van haar aanpak. Dat vind ik jammer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')