Ik doe het ook op gevoel hoor, maar ik zeg dan (meestal): leuk hè, dat knopje aan de tv maar het mag niet. Kijk hier heb je een auto/pop/puzzel/legoblok. Alleen als de nood hoog is (straat oprennen, vaas die bijna stuk valt) dan zeg ik: NEE, dat mag niet! Daarna zeg ik dan: ik weet dat je graag rent maar je mag niet van de stoep afrennen. Kom maar we gaan deze kant op...quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:08 schreef simmu het volgende:
mbt driftbuien: ik denk dat de situatie hier alles is asy. dat zie ik al bij selene en ravi. die hebben echt een ander temperament. en dat maakt uit. daar moet je als ouder ook op inspelen. ravi het luilakje laat ik idd wel (expres) eerst een paar keer boos worden als iets hem niet lukt. anders probeert hij het niet zelf! bij selene was en is dat niet aan de orde. maar die gebruikt haar drift ook anders. die ge/misbruikt stennis schoppen als machtsmiddel. zodra ze in de gaten heeft dat ze er mee weg komt, dan kom je dus plots om in de gillende keukenmeidenactiedus daar toom ik de driftbuien in door frustratie voor te zijn, want ze is haaibaai zat
klinkt allemaal erg berekenend, dat valt wel mee hoor. ik drijf vooral heel erg op gevoel. dat maakt soms erg lastig uitleggen. het hangt ook erg van de situatie af. maar als ik zie dat ze iets doen wat niet mag kjrijgen ze 'gewoon' een "nee. dat mag niet" met reden. als ze dan gillen heb ik er eerlijk gezegd vrij weinig boodschap aan
Ik denk dat opvoeden grotendeels op gevoel gedaan wordt door de meeste mensen. Ik lees hier als reactie op boeken en adviezen "ik doe het op gevoel" en dan lijkt het net of dat het tegenovergestelde moet zijn: 'op gevoel' en 'volgens een boek'.quote:
nou dit dusquote:Op woensdag 29 juni 2011 20:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat opvoeden grotendeels op gevoel gedaan wordt door de meeste mensen. Ik lees hier als reactie op boeken en adviezen "ik doe het op gevoel" en dan lijkt het net of dat het tegenovergestelde moet zijn: 'op gevoel' en 'volgens een boek'.
Het is niet dat ik bijvoorbeeld de hele dag met een boek in de hand rondloop om op de volgens dat boek juiste manier met mijn kind om te gaan en het op te voeden. Ik doe het ook voornamelijk op gevoel, maar ik vind het wel heel interessant om ook te lezen over opvoeden en manieren om met bepaalde dingen die je bij je baby/dreumes/peuter/kleuter/etc tegen kunt komen om te gaan. En soms zitten daar voor mij ook nog eens echt fijne tips tussen waar ik iets mee kan.
Ja zo'n ding hebben wij en het is ideaal! Hoef je niet meer voor elke plas mee naar de wc. Linde vindt het zelf trouwens ook heel fijn dat ze nu alleen kan.quote:Op woensdag 29 juni 2011 16:59 schreef simmu het volgende:
dames met wc gangers: er zijn toch ook wctrappetjes en verkleiners inene?
zulke dingen: http://www.kinderveiligheidswinkel.nl/contents/nl/d18.html
dan mag je mij wel eens uitleggen waar jij dat (dikgedrukte) leest dan. ik voor mij heb enkel gezegd dat ik het lastig uitleggen vind omdat ik dingen op gevoel doe. dat gevoel omvat trouwens ook hier lezen en raad vragen en irl aan vriendinnen en familie.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat opvoeden grotendeels op gevoel gedaan wordt door de meeste mensen. Ik lees hier als reactie op boeken en adviezen "ik doe het op gevoel" en dan lijkt het net of dat het tegenovergestelde moet zijn: 'op gevoel' en 'volgens een boek'.
Het is niet dat ik bijvoorbeeld de hele dag met een boek in de hand rondloop om op de volgens dat boek juiste manier met mijn kind om te gaan en het op te voeden. Ik doe het ook voornamelijk op gevoel, maar ik vind het wel heel interessant om ook te lezen over opvoeden en manieren om met bepaalde dingen die je bij je baby/dreumes/peuter/kleuter/etc tegen kunt komen om te gaan. En soms zitten daar voor mij ook nog eens echt fijne tips tussen waar ik iets mee kan.
ja? ik haal dat er serieus oprecht niet uit hoor. ik zal eens wat beter bedacht op onderhuids gekat terug gaan lezen danquote:Op woensdag 29 juni 2011 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Het werd op de vorige pagina een paar keer gezegd, toch?
Beide dingen hebben mijn ouders ook gedaan. Ze hebben het mij, als oudste, ook uitgelegd waarom er verschil zat tussen de manier van omgaan met mij of met de andere twee. En inderdaad het gevoel gegeven dat we er mogen zijn. Heel duidelijk bij mijn zusje toen die met een meisje thuiskwam ipv met een jongen. Dat was geen moment een probleem, alleen maar opluchting in de zin van: ow wat fijn, ze voelt zich gelukkig en heeft iemand gevonden om gelukkig mee te zijn.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:36 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind ook dat mijn ouders het best goed hebben gedaan. Toen we ouder werden, werden zij denk ik wel iets te makkelijk, maar dat heeft misschien te maken met het turbulente van hun relatie toen (in mijn puberjaren zijn ze gescheiden). Ik vind het zo knap dat ze ons nooit precies hetzelfde hebben geprobeerd te behandelen (zoals jij al omschreef, simmu). En ze zijn erin geslaagd om ons het gevoel te geven dat we er mogen zijn. Ik ben ze daar heel dankbaar voor.
Wat lief! Lijkt me bijzonder om mee te maken.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:56 schreef Jore het volgende:
Ze is als oma veel plooibaarder (en heel erg lief, dat is ze als moeder trouwens ook hoor!) maar aan knoeien en rommel heeft ze nog steeds een (in mijn ogen te) grote hekel.
Ik vind juist dat ze over het algemeen het probleem aardig bij de wortel aanpakt! Structuur aanbrengen in de dag, positieve aandacht geven... En die naughy chair is daarin meer iets om op terug te vallen als het escaleert. Heel verhelderend vond ik trouwens een aflevering met een moeder die te streng was en tot in het onredelijke dingen verbood, bijvoorbeeld spetteren met water in een zwembadje buiten.quote:Ik ben trouwens best fan van de Nanny als persoon, maar ik vind haar aanpak niet zo geschikt voor in gewone gezinnen waar het allemaal goed loopt. Het lijkt net alsof de naughty chair beter opgepikt worden dan het individueel tijd geven aan één kind, bijvoorbeeld. En wat hier al gezegd is (o.a. door simmu) klopt ook echt: elk kind is anders en verdient een andere aanpak.
Ik had er nog iets aan toegevoegd! Ik heb hetzelfde ooit geschreven in reactie op Twinkly toen ze het had over de Gordonmethode.quote:
Ik heb het gevoel dat de time-out (en de beloningsstickers) beter opgepikt worden dan de andere oplossingen die ze aandraagt, zoals bijvoorbeeld bewust tijd nemen voor één kind.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat lief! Lijkt me bijzonder om mee te maken.
[..]
Ik vind juist dat ze over het algemeen het probleem aardig bij de wortel aanpakt! Structuur aanbrengen in de dag, positieve aandacht geven... En die naughty chair is daarin meer iets om op terug te vallen als het escaleert. Heel verhelderend vond ik trouwens een aflevering met een moeder die te streng was en tot in het onredelijke dingen verbood, bijvoorbeeld spetteren met water in een zwembadje buiten.
Ja man, nog 12 dagen..pfff zo gek vorig jaar rond deze tijd kon k m er wel uit kijkenquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:14 schreef Claudia_x het volgende:
Ben je je aan het voorbereiden op het dreumeswezen, Sonnetje?
Wel jammer dat ik ze straks net niet allebei tegelijkertijd in het dreumestopic heb.
Ze komt ook niet in gewone gezinnen waarin het goed loopt, natuurlijk. Ik vind dat ze juist voor de gezinnen waar ze komt, de juiste adviezen heeft. Structuur, tijd en aandacht voor elkaar, consequent maar liefdevol zijn. De naughty chair is wel een deel van haar manier van opvoeden, maar ik vind dat ze juist ook vaak adviezen geeft zoals 1-op-1 aandacht aan de kinderen geven.quote:Op woensdag 29 juni 2011 20:56 schreef Jore het volgende:
Ik ben trouwens best fan van de Nanny als persoon, maar ik vind haar aanpak niet zo geschikt voor in gewone gezinnen waar het allemaal goed loopt. Het lijkt net alsof de naughty chair beter opgepikt worden dan het individueel tijd geven aan één kind, bijvoorbeeld. En wat hier al gezegd is (o.a. door simmu) klopt ook echt: elk kind is anders en verdient een andere aanpak.
Maar het zou natuurlijk wel jammer zijn als de 'normale' kijkers thuis dat er vooral uithalen. En dat idee heb ik wel eens.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze komt ook niet in gewone gezinnen waarin het goed loopt, natuurlijk. Ik vind dat ze juist voor de gezinnen waar ze komt, de juiste adviezen heeft. Structuur, tijd en aandacht voor elkaar, consequent maar liefdevol zijn. De naughty chair is wel een deel van haar manier van opvoeden, maar ik vind dat ze juist ook vaak adviezen geeft zoals 1-op-1 aandacht aan de kinderen geven.
Ik weet nog dat ik dat ook dacht, rond die tijd. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, hoor, maar het klinkt zo herkenbaar: het was zo lekker nog niet moeilijk, het opvoedgedeelte. Tuurlijk moesten we op wat dingen letten, maar het had nog niet zo veel om het lijf. Dat vind ik wel het grootste verschil tussen het eerste en het tweede jaar, denk ik: dat er nu echt opgevoed moet worden. Ik ben me er ook wel behoorlijk van bewust dat wat we er nu goed of fout in stoppen, er op een later moment ook goed of fout uit kan komen. Toch echt wel een hele verantwoordelijkheid!quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:21 schreef becky27 het volgende:
ik probeer ook mee te lullen, ik vind het opvoeden tot nu toe niet erg lastig.
Noortje is nog maar 14 maanden dus nog niet zo oud. We bespreken de manier van opvoeden vaak. Nu dus ook, we vinden het beide nog niet moeilijk maar we moeten oppassen dat we haar niet te vaak haar zin geven.
Verder hebben we hier te maken met mevrouw driftkikker. Nou ik probeer daar of wat van te zeggen maar dat heeft toch geen zin dus probeer ik het zoveel mogelijk te negeren. Ze mag wel veel, we zeggen wel als iets niet mag en dan pakken we het af of halen we haar weg bij de 'plek des onheils', desnoods 25 keer.
Dat die naughty chair haar belangrijkste troef is, bedoel je?quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Maar het zou natuurlijk wel jammer zijn als de 'normale' kijkers thuis dat er vooral uithalen. En dat idee heb ik wel eens.
nee hij is een beetje sloom ermee, denk dat k m na de zomervakantie even meeneem naar de baan, tegen die tijd kan ie hopelijk lopen en kunnen we aan zn training gaan beginnenquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:26 schreef becky27 het volgende:
ja Son wat voor kado heb je? Ben we benieuwd, enne.... kan ie al tennissen?
Inderdaad, dat dus.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik dat ook dacht, rond die tijd. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, hoor, maar het klinkt zo herkenbaar: het was zo lekker nog niet moeilijk, het opvoedgedeelte. Tuurlijk moesten we op wat dingen letten, maar het had nog niet zo veel om het lijf. Dat vind ik wel het grootste verschil tussen het eerste en het tweede jaar, denk ik: dat er nu echt opgevoed moet worden. Ik ben me er ook wel behoorlijk van bewust dat wat we er nu goed of fout in stoppen, er op een later moment ook goed of fout uit kan komen. Toch echt wel een hele verantwoordelijkheid!
ja dat vind ik ookquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:23 schreef Claudia_x het volgende:
Voor mijzelf is het wel gek om de babymoeders hier te verwelkomen. Daar was het referentiekader voor mij Lena, en hier is dat Ivan. En dat is een wereld van verschil.![]()
Ongelooflijk dat Floris alweer zo groot is. Heb je al een leuk verjaardagscadeau bedacht, Son? (Of heb ik daar overheen gelezen?)
Oh dit geloof ik meteen en is ook helemaal niet lullig. Daarom heb ik het boek van claudia ook besteld. Je weet welquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik dat ook dacht, rond die tijd. Dat klinkt lulliger dan ik het bedoel, hoor, maar het klinkt zo herkenbaar: het was zo lekker nog niet moeilijk, het opvoedgedeelte. Tuurlijk moesten we op wat dingen letten, maar het had nog niet zo veel om het lijf. Dat vind ik wel het grootste verschil tussen het eerste en het tweede jaar, denk ik: dat er nu echt opgevoed moet worden. Ik ben me er ook wel behoorlijk van bewust dat wat we er nu goed of fout in stoppen, er op een later moment ook goed of fout uit kan komen. Toch echt wel een hele verantwoordelijkheid!
Echt?quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:30 schreef Takkembah het volgende:
[..]
Inderdaad, dat dus.
Man, wij houden hier soms semi-vergaderingen 's avonds als Alexa op bed ligt: Hoe pak jij dit aan, Hoe doe jij dat, Hoe reageer jij daar op, etc.
Ja, precies, dat is voor mij ook het enige. Ik heb ook geen opleiding in die richting gedaan of in de zorg gewerkt of wat dan ook.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:32 schreef becky27 het volgende:
[..]
Oh dit geloof ik meteen en ik ook helemaal niet lullig. Daarom heb ik het boek van claudia ook besteld. Je weet welGewoon om het opvoeden eens van een kant te bekijken omdat ik verder behalve mijn eigen opvoeding niet echt een referentiekader heb.
ik vond mezelf nog best tam reageren trouwens. selene gaf uiteindelijk ravi een mep met het vishengeltje die best hard aankwam ook! dus ik vond die mededeling en rustig dat rotding afpakken en wegleggen vrij kalmpjes en beheerstquote:Op woensdag 29 juni 2011 21:17 schreef Jore het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat de time-out (en de beloningsstickers) beter opgepikt worden dan de andere oplossingen die ze aandraagt, zoals bijvoorbeeld bewust tijd nemen voor één kind.
Simmu, ik snap het hoor! Het blijven letters op een scherm, ik ben er niet bij als je zoiets zegt. Dat neemt echter niet weg dat ik zoiets nooit zal zeggen. Het past gewoon niet bij me, zo naar kinderen (en grenzen) kijken. Maar ook daarin is iedereen anders.
Precies, en daarom vind ik delen van de aanpak ook niet zo geschikt voor de ouders van gewone gezinnen die thuis zitten te kijken. Als ik zo om me heen lees op het internet is er véél aandacht voor time-outs en weinig voor de rest van haar aanpak. Dat vind ik jammer.quote:Op woensdag 29 juni 2011 21:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ze komt ook niet in gewone gezinnen waarin het goed loopt, natuurlijk. Ik vind dat ze juist voor de gezinnen waar ze komt, de juiste adviezen heeft. Structuur, tijd en aandacht voor elkaar, consequent maar liefdevol zijn. De naughty chair is wel een deel van haar manier van opvoeden, maar ik vind dat ze juist ook vaak adviezen geeft zoals 1-op-1 aandacht aan de kinderen geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |