abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98600967
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 00:19 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Wil je echt de Bio-industrie gaan vergelijken met ''de vrije natuur'' waarin de leeuw een
hertje opvreet, dat is toch heel iets anders? :')

Een leeuw heeft geen andere keuze, in de natuur is het eten of gegeten worden,
'wij'' mensen met onze zogenaamde beschaving hebben wel degelijk de keuze hoe we
een dier behandelen en slachten.

Sterker nog, we zouden zelfs kunnen besluiten om helemaal geen vlees meer te eten,
maar zover wil ik niet eens gaan en volgens mij De Partij voor de Dieren ook niet,
de eerste stap is ''de meest humane manier van slacht uitzoeken'' en hopenlijk
indien God en Allah dat willen is de tweede stap die Bio-industrie afschaffen.

je praat wel een beetje poep voor een mod trouwens .. :@
waar ben jij mod van? :')

Zoeken jullie voor dat persoonlijke geneuzel even de SC van NWS op? :)
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_98601136
Hebben we het nog wel over onverdoofd slachten van dieren trouwens? Anders kan deze wel dicht.
quote:
0s.gif Op donderdag 23 juni 2011 13:55 schreef Sloggi het volgende:
Maar we hadden het over vrouwenbesnijdenis. Gelukkig zijn er niet zo veel mensen die daar van houden.
We hebben het volgens mij niet over vrouwenbesnijdenis . Zal het bericht er nog even bij plakken
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 10:23 schreef sigme het volgende:
Het heeft er alle schijn van dat de Tweede Kamer volgende week instemt met het verbod op ritueel slachten. Na de hoorzitting van vanochtend in de Kamer over dit onderwerp lijkt ook het eventuele compromis van de 'polderslacht' van de baan.

De polderslacht had een typisch Nederlands compromis kunnen zijn voor het gevoelige probleem van de rituele slacht. Bij de polderslacht zou bij de te doden dieren eerst de halssnede worden toegebracht - in één beweging door luchtpijp, slokdarm en halsslagader - , vervolgens zou het dier worden verdoofd.
[ afbeelding ]
Deze manier had een uitweg kunnen betekenen voor partijen met gewetenswroeging. De PvdA is bijvoorbeeld tegen onnodig dierenleed, maar wil ook joden en moslims niet kwetsen in hun religieuze overtuiging. Het is volgens de rituele wetten van beide religies niet koosjer of halal bedwelmde dieren te doden.

Nut en implicatie
Vandaar dat PvdA-Kamerlid Martijn van Dam tijdens de hoorzitting de aanwezige wetenschappers naar het nut en de fysieke implicatie van de polderslacht vroeg. De wetenschappers konden hem echter niet geruststellen. De polderslacht komt volgens hen neer op het eerst doden van een dier, en het vervolgens verdoven.

Met dat antwoord wordt het voor de PvdA heel moeilijk om aan de polderslacht vast te houden. Zondag houdt de partij een Ledenraad om de opvatting over het ritueel slachten te formuleren.

Meerderheid
In de Kamer zijn alleen het CDA, de ChristenUnie en de SGP principieel tegenstander van een algeheel verbod op onverdoofd slachten. Samen hebben die partijen 28 zetels. Ook binnen de PVV, VVD en de PvdA zijn wel tegenstanders te vinden, maar lang niet genoeg om tot een meerderheid te komen.

Religieuze organisaties woest
De religieuze organisaties zijn woest over de plannen. 'De gedachte in de Kamer dat zo'n praktijk wel achterhaald moet zijn, daar bereikt u slechts mee dat de gedecimeerde Joodse gemeenschap zich ernstig gekwetst, verlaten en bedonderd voelt', zei de Joodse Gemeente Amsterdam.

Jonathan Sachs, afgevaardigde van het Britse Hogerhuis en tevens opperrabijn kwam uit het Verenigd Koninkrijk over, om uit te leggen waarom hij zich zorgen maakt over de godsdienstvrijheid in Nederland. 'U staat op het punt één van de oudste religieuze rechten in te perken. Vier eeuwen geleden werd de religieuze vrijheid in Nederland geboren. En nu is Nederland de plek waar diezelfde religieuze vrijheid langzaam begint te sterven.'

En Yusuf Altuntas, van het Contactorgaan Moslims & Overheid, zei dat 'de religieuze vrijheden wel onomkeerbaar één voor één worden afgenomen'.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_98601184
Spuit elf.
pi_98602287
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 12:44 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik vraag me af of er nooit onderzoek naar is gedaan. Een paar zuignappen op een varkenskop voor 'ie de slachtkamer in gaat om te onderzoeken of 'ie bang is.

Varkens zijn behoorlijk intelligent, dus ik ben benieuwd of ze die optelsom maken.
Ehm wat denk je van het paniekerige gedrag, het proberen te vluchten ed wat ze doen? De doodsgillen van hun soortgenoten? Kom op die beesten weten dondersgoed wat er aan de hand is.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 13:21:26 #207
37769 erodome
Zweefteef
pi_98602454
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 12:44 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik heb een ander beeld gezien in een slachterij waar op Islamitische wijze geslacht werd (drie tegelijk) NOS

Het zou zo moeten gaan als in dat filmpje. Klopt (en op die manier ben ik er echt niet tegen)...maar de werkelijk blijkt toch anders te zijn. -O-
Hier in nederland is dit filmpje ook geen realiteit, met de verplichting van kanteltafels is hier grof een einde aan gekomen.
Zoals gezegd is dit beeld lastig te realiseren bij massale slacht, maar officieel mogen volgens de islamitische regels er geen dieren tegelijkertijd worden geslacht, ze mogen geen andere dieren geslacht zien worden, ze mogen het bloed e.d. niet eens ruiken.
Er moet rustig met het dier omgegaan worden, stress en angst moeten verkomen worden enz enz enz.

Ik blijf dan ook voor een echt goed ritueel keurmerk, waarin die geloofsregels(joods en islamitisch) ook echt nageleefd worden.
Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten en dat vlees zou ik met liefde eten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 13:23:28 #208
37769 erodome
Zweefteef
pi_98602544
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 12:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat is hoe het bedoeld is zogenaamd, maar het heeft geen fuck te maken met de realiteit. Waarom je dit misleidende filmpje laat zien is dan ook een raadsel. En dat geprevel is niet om het dier gerust te stellen maar om de maangod allah te eren.
Deze man slacht heel wat dieren op deze manier, is een vrij bekende slachter, dus het kan wel degelijk realiteit zijn.
En het zou ook moeten zo, andere manieren zouden niet toegestaan moeten zijn, dit is wat ritueel slachten is, al het andere is gewoon geen halal.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_98602698
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 13:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Hier in nederland is dit filmpje ook geen realiteit, met de verplichting van kanteltafels is hier grof een einde aan gekomen.
Zoals gezegd is dit beeld lastig te realiseren bij massale slacht, maar officieel mogen volgens de islamitische regels er geen dieren tegelijkertijd worden geslacht, ze mogen geen andere dieren geslacht zien worden, ze mogen het bloed e.d. niet eens ruiken.
Er moet rustig met het dier omgegaan worden, stress en angst moeten verkomen worden enz enz enz.

Ik blijf dan ook voor een echt goed ritueel keurmerk, waarin die geloofsregels(joods en islamitisch) ook echt nageleefd worden.
Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten en dat vlees zou ik met liefde eten.
Zoals ik ook al eerder zei; Het zou op die manier moeten gaan (dikgedrukte) want anders is het niet halal. Maar hoe moet een moslim dat verschil kunnen zien. Die koopt waar halal op staat. De beelden die ik bij de NOS heb gezien zouden niet eens het woord halal mogen hebben.
pi_98602747
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 11:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Als je deze kijkt krijg je misschien een wat beter beeld.
Er wordt niet daadwerkelijk geslacht en je moet even voorbij het praatje dat die "overgave" komt door het spreken van de juiste woorden(iedereen kan dit doen, zonder woorden en ook tijdens het zingen van poesje mauw).

Maar je ziet gezonde dieren die lekker vrij lopen en het belang van rust rondom de slacht.
Dit is hoe het bedoeld is, maar in massale slacht is dat moeilijk te verkrijgen.
^O^

Hele filmpje bekeken en ook maar meteen deel 2

Ik hoopte (ja dat klinkt gek, alsof ik het leuk vind om te zien) dat in deel twee wel de
daadwerkelijke slachting te zien was, maar helaas ook daar laten ze dat toch niet
zien, maar ik moet toegeven de ''voorbereiding'' op de slacht ziet er hier inderdaad
een stuk diervriendelijker uit dan dat het nu gebeurd in de massale slacht, ook
zegt de Koran dat de dieren een goed leven gehad moeten hebben, dat is hier zo te
zien ook wel prima in orde, geen Bio-industrie, helaas is het Halal vlees wat nu in de
supermarkt ligt ook gewoon uit de Bio-industrie, dus wat dat betreft zijn we allemaal
even hypocriet bezig.

Nogmaals ik had echt graag willen zien hoe het dier echt gedood werd en juist dat
laten ze niet zien, maar voor de rest worden wel alle regels van de Islam gevolgd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhabiha

Nee :N in de praktijk zal dit helaas niet zo gaan ben ik bang, voor de grote massa
produktie zal het waarschijnlijk nog steeds zo gebeuren op die vreselijke manier,
zoals je in mijn filmpje kon zien, als het echt zo zou gebeuren als op deze filmpjes
zou ik daar waarschijnlijk niet eens een probleem mee hebben inderdaad,

Bovendien zal er op het platteland en in de bergdorpjes in de Islamitische landen
maar ook in de niet Islamitische landen ook gewoon ''onverdoofd'' geslacht blijven
worden, dat zou onmogelijk zijn om dan te controleren of dat ook allemaal diervriendelijk
en volgens de regels gaat,

Die twee filmpjes lijken me eerder een soort van ''reclame'' of ''propaganda'' fimpjes
want anders hadden ze wel laten zien hoe het dier gedood wordt, maar juis DAT
laten ze net niet zien, maar nogmaals als een dier op deze wijze wordt behandeld
is het nog altijd 1000x beter dan de manier waarop het nu gebeurd.

jouw filmpje deed me denken aan deze ''vriendelijke'' slager

Hier zie je wel hoe het dier gedood wordt al moet je ook wel goed opletten hoor...
Als ik het hier goed zie dan gaat het via een elektrische schok, maar de voorbereiding
op het doden van het dier gaat net zo ''vriendelijk'', het doden van het dier ziet er
ook niet echt gruwelijk uit, net als dat filmpje waar je ziet wat de juiste manier is
van een pin door de kop schieten, pijnloos (?) en snel.

Tja, beide manieren zou ik vrede mee hebben eigenlijk, zolang het dier niet levend
geslacht of gevild wordt en niet uit de Bio-industrie komt.

enne ... ik ben ondertussen vegetariër geworden :')
pi_98602771
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 13:23 schreef erodome het volgende:

[..]

Deze man slacht heel wat dieren op deze manier, is een vrij bekende slachter, dus het kan wel degelijk realiteit zijn.
En het zou ook moeten zo, andere manieren zouden niet toegestaan moeten zijn, dit is wat ritueel slachten is, al het andere is gewoon geen halal.
Allemaal leuke theoretische prietpraat, maar de realiteit is 180 graden anders.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 14:03:07 #212
37769 erodome
Zweefteef
pi_98604396
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 13:26 schreef paddy het volgende:

[..]

Zoals ik ook al eerder zei; Het zou op die manier moeten gaan (dikgedrukte) want anders is het niet halal. Maar hoe moet een moslim dat verschil kunnen zien. Die koopt waar halal op staat. De beelden die ik bij de NOS heb gezien zouden niet eens het woord halal mogen hebben.
Daarom dat keurmerk...

Ik heb in de discussie met wat moslims gemerkt dat ze niet weten hoe het eraan toe gaat, dat ze aannemen dat halal ook echt halal is volgens alle regels.
Er was zelfs ongeloof toen ik het had over kanteltafels waarop meerdere dieren tegelijkertijd worden vastgezet en dan omstebeurt worden geslacht.

Ze wisten het niet en schrokken ervan, of dat ook betekend of ze anders omgaan met hun vlees nu weet ik niet, heb ook al veel mensen zien schrikken van de bio-industrie en de massale visvangst, maar die eten het ook gewoon dapper door.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 14:07:45 #213
37769 erodome
Zweefteef
pi_98604637
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 13:28 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Allemaal leuke theoretische prietpraat, maar de realiteit is 180 graden anders.
Dat was het niet vroeger.
Nog niet zo heel lang geleden waren kanteltafels nog geen arbo verplichting en waren er veel meer slachters die gewoon aan de boerderij kwamen om te slachten en waren er kleinere slachterijen.
60 jaar terug bestond dat grootscheepse nog niet eens, de laatste 10/20 jaar is dat alleen nog maar erger geworden, kleinschalig wordt steeds moeilijker.

De manier waarop we hier in nederland zaken doen omtrent consumptiedieren vraagt om schaalvergroting, boeren die hier niet aan meedoen kunnen eigenlijk het hoofd niet boven water houden, voor slachterijen geld hetzelfde(halal of niet maakt hierin niet uit).

Toen de kanteltafels verplicht werden zijn veel kleine slachterijen die halal slachte gestopt omdat het zo niet volgens de geloofsregels kon.
Alleen is dat toen niet aan de grote klok gehangen waardoor de gewone burger daar geen weet van had, die kocht en koopt vaak nogsteeds halal met het idee dat het echt halal is, waar weinig van waar is.
pi_98607021
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 12:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nou dat is onzin hoor. Ze zijn niet achterlijk en het gegil en de bergen bloed beloven weinig goeds en dat snappen ze dondersgoed, zeker de grotere dieren zoals koeien en varkens.
Hoe weet jij dat? Vooruit kunnen denken is juist wat menselijke hersenen onderscheidt van die van de meeste dieren. Volgens mij stelt de kashrut juist als vereiste dat je levende dieren niet in contact brengt met de slacht van een ander dier, terwijl het zogenaamd verdoofd slachten daar geen regels over heeft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 14:54:26 #215
37769 erodome
Zweefteef
pi_98607237
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 14:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat? Vooruit kunnen denken is juist wat menselijke hersenen onderscheidt van die van de meeste dieren. Volgens mij stelt de kashrut juist als vereiste dat je levende dieren niet in contact brengt met de slacht van een ander dier, terwijl het zogenaamd verdoofd slachten daar geen regels over heeft.
Ik weet wel zeker dat dieren dat doorhebben, vaak zijn het sociale wezens die ook waarschuwingssystemen kennen en die gillende varkens roepen erg hard naar iedereen die wil luisteren dat het echt serieus mis is, daar reageren andere varkens absoluut op.

Dat geld ook bij de andere dieren, als er iets is dat nodig is om te overleven dan is het opmerkzaam zijn en gevaar tijdig opmerken.
Daarom zijn die regels omtrent dieren die elkaar niet geslacht mogen zien worden, het niet mogen horen en ruiken ook zo zinnig, zouden we daar meer mee moeten doen.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 14:56:33 #216
3542 Gia
User under construction
pi_98607369
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 13:23 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar halal houdt toch meer in dan alleen ritueel slachten? Wat als die dieren niet zijn opgegroeid zoals de geloofswetten het voorschrijven?
pi_98607527
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 14:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik weet wel zeker dat dieren dat doorhebben, vaak zijn het sociale wezens die ook waarschuwingssystemen kennen en die gillende varkens roepen erg hard naar iedereen die wil luisteren dat het echt serieus mis is, daar reageren andere varkens absoluut op.
Ik ben benieuwd waar je die zekerheid vandaan haalt, maar ritueel slachten betreft niet varkens.

quote:
Dat geld ook bij de andere dieren, als er iets is dat nodig is om te overleven dan is het opmerkzaam zijn en gevaar tijdig opmerken.
Daarom zijn die regels omtrent dieren die elkaar niet geslacht mogen zien worden, het niet mogen horen en ruiken ook zo zinnig, zouden we daar meer mee moeten doen.
En dus de slachters die daarop letten verbieden?
  vrijdag 24 juni 2011 @ 15:03:19 #218
37769 erodome
Zweefteef
pi_98607838
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 14:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar halal houdt toch meer in dan alleen ritueel slachten? Wat als die dieren niet zijn opgegroeid zoals de geloofswetten het voorschrijven?
Dan is het ook geen halal...

Het zou dus een soort van eko keurmerk moeten worden, want natuur dient gerespecteerd worden volgens geloof, mensen zijn de hoeders van de aarde en moeten er verantwoordelijk mee omspringen.

Ik denk dat veel moslims(en joden net zo goed) dat gewoon toe zouden juigen, ben alleen bang dat veel zullen schrikken van de prijsstijging van het vlees.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 15:06:57 #219
37769 erodome
Zweefteef
pi_98608069
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 14:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd waar je die zekerheid vandaan haalt, maar ritueel slachten betreft niet varkens.

[..]

En dus de slachters die daarop letten verbieden?
Er is wel het een en ander bekend over gedrag van verschillende dieren zeg maar.
Je ziet het ook in de natuur, dier geeft waarschuwing, de rest reageerd als een speer erop.
Het is ook gewoon logisch, als je niet opmerkzaam bent ga je erg snel dood in de natuur, dat is een feit.
Je wordt als dier erg snel opgegeten of gedood door een ander roofdier als je niet zeer opmerkzaam bent of niet luistert naar waarschuwingssignalen van andere dieren.
Er wordt zelfs gereageerd op kraaien, die graag waarschuwen voor roofdieren.

Ik ben helemaal niet voor een verbod op onverdoofd slachten, ik ben voor een goed keurmerk zodat de betreffende geloofsregels ook echt nageleefd worden.
pi_98608292
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Er is wel het een en ander bekend over gedrag van verschillende dieren zeg maar.
Je ziet het ook in de natuur, dier geeft waarschuwing, de rest reageerd als een speer erop.
Het is ook gewoon logisch, als je niet opmerkzaam bent ga je erg snel dood in de natuur, dat is een feit.
Je wordt als dier erg snel opgegeten of gedood door een ander roofdier als je niet zeer opmerkzaam bent of niet luistert naar waarschuwingssignalen van andere dieren.

Ik ben helemaal niet voor een verbod op onverdoofd slachten, ik ben voor een goed keurmerk zodat de betreffende geloofsregels ook echt nageleefd worden.

Dikgedrukte met je eens
pi_98608536
Dan moet de overheid gaan controleren of ze nageleefd worden. Dat lijkt me geen wenselijke situatie. Of moet dat een particulier gecontroleerd keurmerk worden?
pi_98608725
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik snap de gedachtengang wel, sterker nog, kennelijk is die al vrij oud en is de kashrut daar mede op gebaseerd, alleen maakt die gedachtengang een interessante hypothese, niet een vaststaand feit. Zo'n beest komt in een vreemde omgeving en doet daar allerlei zintuiglijke waarnemingen die het nog nooit eerder heeft kunnen doen, maar dat het dier daar de conclusie uit zou trekken dat het tijd is om doodsangsten uit te staan lijkt me wat kort door de bocht.

quote:
Dat lijkt me een goed uitganspunt om voor een uitzonderingspositie in aanmerking te komen. Maar kijk dan wel naar het geheel van die regels en vergelijk ze qua diervriendelijkheid, niet alleen naar het 'ah, zielig' moment van de slacht. Maar volgens mij zijn we het wel redelijk eens.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 15:20:53 #223
37769 erodome
Zweefteef
pi_98608829
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:15 schreef Sloggi het volgende:
Dan moet de overheid gaan controleren of ze nageleefd worden. Dat lijkt me geen wenselijke situatie. Of moet dat een particulier gecontroleerd keurmerk worden?
Er zijn al zoveel keurmerken, die worden allemaal(horen allemaal) gecontroleerd, waarom hier niet?

Het kan bv aansluiten bij het eko keurmerk, of bij biologisch en dan nog een gecontroleerde slacht erbij, alle slacht dient gecontroleerd te zijn om misstanden te verkomen, daar ontbreekt het te vaak aan, wat veel ellende veroorzaakt in alle vormen van slacht.
pi_98608888
Ik zie dat ik een belangrijk gedeelte was vergeten: de overheid moet dan gaan controleren of religieuze voorschriften worden nageleefd. Ik weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 15:24:33 #225
37769 erodome
Zweefteef
pi_98609003
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik snap de gedachtengang wel, sterker nog, kennelijk is die al vrij oud en is de kashrut daar mede op gebaseerd, alleen maakt die gedachtengang een interessante hypothese, niet een vaststaand feit. Zo'n beest komt in een vreemde omgeving en doet daar allerlei zintuiglijke waarnemingen die het nog nooit eerder heeft kunnen doen, maar dat het dier daar de conclusie uit zou trekken dat het tijd is om doodsangsten uit te staan lijkt me wat kort door de bocht.
Zolang die vreemde omgeving geen tekenen geeft van een reden op angst voor het leven zal het dier ook alleen maar erg voorzichtig zijn, onbekend is altijd een risiko voor het instinct, maar doodsangst komt pas bij levensgevaar.

Maar slachtrijen, andere dieren geslacht zien worden, bloed ruiken, pijn- en waarschuwingskreten van andere dieren horen, stress ruiken enz enz enz zijn gewoon duidelijke tekenen dat er iets heel erg mis is voor een dier.
Als een dier de volgende is in de slachtrij en ziet hoe zijn voorgangers gedood worden voelt hij de bui wel hangen zeg maar.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 15:25:56 #226
37769 erodome
Zweefteef
pi_98609067
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:22 schreef Sloggi het volgende:
Ik zie dat ik een belangrijk gedeelte was vergeten: de overheid moet dan gaan controleren of religieuze voorschriften worden nageleefd. Ik weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn.
Ze moeten zoveel controleren, er zijn toch gewoon vaste regels, wat is daar anders aan dan aan het eko keurmerk moeten controleren?
Er moeten gewoon afspraken gemaakt worden waaraan het moet voldoen, dat is niet anders bij alle andere manieren van dierhouderij en slacht en is ook zo bij 1001 andere dingen.
pi_98609081
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 14:50 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat? Vooruit kunnen denken is juist wat menselijke hersenen onderscheidt van die van de meeste dieren.
Ehmm. Jij beweert nu dat dieren zoals koeien en varkens niet vooruit kunnen denken?
quote:
Volgens mij stelt de kashrut juist als vereiste dat je levende dieren niet in contact brengt met de slacht van een ander dier, terwijl het zogenaamd verdoofd slachten daar geen regels over heeft.
Daar heb ik het ook niet over.
pi_98609146
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Zolang die vreemde omgeving geen tekenen geeft van een reden op angst voor het leven zal het dier ook alleen maar erg voorzichtig zijn, onbekend is altijd een risiko voor het instinct, maar doodsangst komt pas bij levensgevaar.

Maar slachtrijen, andere dieren geslacht zien worden, bloed ruiken, pijn- en waarschuwingskreten van andere dieren horen, stress ruiken enz enz enz zijn gewoon duidelijke tekenen dat er iets heel erg mis is voor een dier.
Als een dier de volgende is in de slachtrij en ziet hoe zijn voorgangers gedood worden voelt hij de bui wel hangen zeg maar.
Dat kan ik me ook heel goed voorstellen, meer dan mijn voorstellingsvermogen heb ik niet om op af te gaan. En als die dieren niet weten wat ze overkomt, kunnen ze ook geen waarschuwingskreten en stressgeuren afgeven.
pi_98609194
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ehmm. Jij beweert nu dat dieren zoals koeien en varkens niet vooruit kunnen denken?
Zonder menselijke hersenschors is dat vrij lastig ja.
pi_98609417
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:29 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Zonder menselijke hersenschors is dat vrij lastig ja.
Oh. Alleen mensen kunnen vooruit denken?
Vandaar dat bepaalde dieren bv in kuddes jagen waarbij de ene de prooi opjaagt en de andere hem in de val opwacht. Dat dieren nesten bouwen, voorraden aanleggen etc
Dat kunstjes aangeleerd kunnen worden (als ik doe x-->dan krijg ik Z).
  vrijdag 24 juni 2011 @ 15:35:14 #231
37769 erodome
Zweefteef
pi_98609434
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:28 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat kan ik me ook heel goed voorstellen, meer dan mijn voorstellingsvermogen heb ik niet om op af te gaan. En als die dieren niet weten wat ze overkomt, kunnen ze ook geen waarschuwingskreten en stressgeuren afgeven.
Als jij ergens heen gaat waar je geen enkele associatie met angst/dood mee hebt zal je ook niet in de stress schieten en zal een eventuele dood door iemand veroorzaakt je ook verrassen, dat is voor dieren niet anders.
pi_98609774
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Oh. Alleen mensen kunnen vooruit denken?
Vooruit denken is iets dat komt met meer ontwikkelde hersenen inderdaad, dus mensen, chimpansees, walvissen en dan wordt het al moeilijker dieren te vinden die dat kunnen.

quote:
Vandaar dat bepaalde dieren bv in kuddes jagen waarbij de ene de prooi opjaagt en de andere hem in de val opwacht. Dat dieren nesten bouwen, voorraden aanleggen etc
Dat kunstjes aangeleerd kunnen worden (als ik doe x-->dan krijg ik Z).
Dat is instinct en conditionering, dat is wat anders dan het vermogen om vooruit te denken.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Als jij ergens heen gaat waar je geen enkele associatie met angst/dood mee hebt zal je ook niet in de stress schieten en zal een eventuele dood door iemand veroorzaakt je ook verrassen, dat is voor dieren niet anders.
Probleem is er dus niet.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 16:10:04 #233
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98611169
wat is dat toch dat men, menselijke emoties aan dieren probeert te geven?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_98611356
Dieren kunnen niet bang zijn?
  vrijdag 24 juni 2011 @ 16:33:01 #235
37769 erodome
Zweefteef
pi_98612341
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 16:10 schreef Re het volgende:
Omdat dat ons enige referentiekader is.
Maar het is raar om te denken dat dieren geen emotie's hebben, hoe weinig moet je met dieren omgaan om dat te kunnen volhouden?

Tuurlijk kan je dat niet 1 op 1 overzetten van mens naar dier, maar het is wel een best wel aardige manier om dingen van dieren begrijpbaar te maken.
Ik heb angst gezien, stress, rouw, vreugde enz enz enz enz, het is niet vreemd in het dierenrijk, wat niet gek is, wij zijn daar ook deel van.
pi_98613991
Die eerste Amerikaanse gijzelaar wiens keel doorgesneden werd (en daarna onthoofd) wist ook niet dat het ging gebeuren. Leek mij toch iets erger dan een kogel door de kop.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:07:38 #237
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_98613993
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 12:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn voorouders ook. Toevallig.

En je hoeft niet weg, hoor. Maar je wel aan de wet houden.
Prima, zorgen we er samen voor dat die wet ook rekening houdt met mijn wensen, niet alleen met de jouwe. ^O^
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_98614000
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 15:15 schreef Sloggi het volgende:
Waarom is dat geen wenselijke situatie?
Die controle geldt toch niet alleen voor Moslims of Joden maar ook voor de Christelijke en
niet Christelijke?

Je mag ook geen hond doodschoppen, maakt niet uit wat voor geloof je aanhangt...

Dat gedoe met Geloof iedere keer, het gaat er toch gewoon om welke manier het meest
''diervriendelijk'' is daar ging het toch om?
  vrijdag 24 juni 2011 @ 17:57:49 #239
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98616095
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 16:13 schreef Sloggi het volgende:
Dieren kunnen niet bang zijn?
angst is een primair gedrag, fright flight, daar zit niets menselijks aan, een koe weet echt niet dat dat mes wat de halalslager heeft zijn dood zal betekenen
pi_98616137
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:57 schreef Re het volgende:

[..]

angst is een primair gedrag, fright flight, daar zit niets menselijks aan, een koe weet echt niet dat dat mes wat de halalslager heeft zijn dood zal betekenen
fright flight?
pi_98616234
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 16:10 schreef Re het volgende:
Wat is dat toch dan men een kunstmatig onderscheid tussen mens en dier probeert aan te brengen?
Mensen zijn zoogdieren. Ok, de hersens zijn een stuk ontwikkelder dan de andere soorten maar je wilt toch niet met droge ogen beweren dat wij echt zo enorm veel anders zijn dan andere hoge zoogdieren? Alle organen zijn vrijwel hetzelfde. Hart, nieren, 2 ogen, intern skelet, bloedsomloopsysteem etc etc etc
Het onderscheid mens-dier is onzin. Wij zijn ook dieren. Alleen de dominante soort, that's all.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:06:36 #242
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98616399
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Wat is dat toch dan men een kunstmatig onderscheid tussen mens en dier probeert aan te brengen?
Mensen zijn zoogdieren. Ok, de hersens zijn een stuk ontwikkelder dan de andere soorten maar je wilt toch niet met droge ogen beweren dat wij echt zo enorm veel anders zijn dan andere hoge zoogdieren? Alle organen zijn vrijwel hetzelfde. Hart, nieren, 2 ogen, intern skelet, bloedsomloopsysteem etc etc etc
Het onderscheid mens-dier is onzin. Wij zijn ook dieren. Alleen de dominante soort, that's all.
yeah right... probleem is als ik jou een pistool tegen je kop zet dat je in je broek schijt, een koe zou daar toch anders over denken...
pi_98616412
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 17:57 schreef Re het volgende:

[..]

Nee? Hij ruikt echt wel het bloed van zijn soortgenoten en hoort de paniekroepen. Die beesten zijn echt niet debiel hoor. Veel dieren weten dondersgoed als hun soortgenoten doodgaan en hebben zelfs 'begraafplaatsen' (olifanten bv).

Kijk, ik ben echt niet anti-vlees of zo, maar doe nou niet net alsof het allemaal zo gezellig is wat wij doen.
pi_98616474
Afspraken
Planning
Communicatie
Taakverdeling
pi_98616526
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:06 schreef Re het volgende:

[..]

yeah right... probleem is als ik jou een pistool tegen je kop zet dat je in je broek schijt, een koe zou daar toch anders over denken...
Omdat ik weet wat het pistool (menselijke creatie) doet.
Als je een grommende leeuw tegenover een koe zet, schijt hij ook in zijn broek.
En ik ook trouwens.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:11:35 #246
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98616546
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee? Hij ruikt echt wel het bloed van zijn soortgenoten en hoort de paniekroepen. Die beesten zijn echt niet debiel hoor. Veel dieren weten dondersgoed als hun soortgenoten doodgaan en hebben zelfs 'begraafplaatsen' (olifanten bv).

Kijk, ik ben echt niet anti-vlees of zo, maar doe nou niet net alsof het allemaal zo gezellig is wat wij doen.
tijd voor wat scholing dan... en ja die beesten zijn echt wel debiel, nog nooit in een slachthuis geweest zeker?

wat dus wel grappig is is dat blijkbaar het hele proces tot aan de slacht toe dus eigenlijk controversieler is hier maar oh wee die 3-4 seconde extra
pi_98616550
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:06 schreef Re het volgende:

[..]

Als jij een pistool tegen de kop van een mens dat nog nooit een pistool gezien heeft zou zetten denkt dat mens er net zo over als de koe.
pi_98616578
Er zijn trouwens genoeg gevallen bekend van dieren die dondersgoed weten wat het geweer van de jager doet, omdat ze dat vaker hebben gezien.
pi_98616594
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:11 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Als jij een pistool tegen de kop van een mens dat nog nooit een pistool gezien heeft zou zetten denkt dat mens er net zo over als de koe.
Inderdaad.
Klassieke conditionering :)
pi_98616667
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:11 schreef Re het volgende:

[..]

tijd voor wat scholing dan... en ja die beesten zijn echt wel debiel, nog nooit in een slachthuis geweest zeker?
Wat lul je hier zou stom? Wat wil je nu eigenlijk zeggen? :?
quote:
wat dus wel grappig is is dat blijkbaar het hele proces tot aan de slacht toe dus eigenlijk controversieler is hier maar oh wee die 3-4 seconde extra
Maak er maar 3-4 minuten van. En nee, je afleidingstruuk werkt niet.Het gaat mij om de uitzondering voor verzonnen godjes. En die shit hangt in dezelfde hoek als mensen die denken dat wij geen dieren zijn maar iets hogers.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:15:27 #251
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98616693
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:11 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

precies, dus geen benul van de naderende dood
pi_98616800
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:15 schreef Re het volgende:

[..]

precies, dus geen benul van de naderende dood
Bij een pistool niet nee, maar bij het binnenlopen van een naar de dood stinkend hok waar het bloed over de vloer stroomt en de soortgenoten aan het gillen zijn in hun doodsstrijd, nou, ik denk dat ze het wel doorhebben hoor.
Iets wat iedere slachter trouwens zal beamen.
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:20:00 #253
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98616868
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Wat lul je hier zou stom? Wat wil je nu eigenlijk zeggen? :?

[..]

Maak er maar 3-4 minuten van. En nee, je afleidingstruuk werkt niet.Het gaat mij om de uitzondering voor verzonnen godjes. En die shit hangt in dezelfde hoek als mensen die denken dat wij geen dieren zijn maar iets hogers.
3-4 minuten nog wel, hersenactiviteit is niet gelijk aan bewustzijn he... die ben je al na een paar seconde kwijt

en wat ik probeer te zeggen is dat het "extra" stukje dierenleed wat wordt gecreeerd gewoon compleet in het niet valt bij de hele weg van geboorte tot slacht
pi_98616952
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:20 schreef Re het volgende:

[..]

en wat ik probeer te zeggen is dat het "extra" stukje dierenleed wat wordt gecreeerd gewoon compleet in het niet valt bij de hele weg van geboorte tot slacht
Dus? Uitzonderingen voor 2 van de 4.000 aangehangen godjes op bestaande wetten zijn ok?
Waarom eigenlijk? Gewoon omdat het lekker tegen rechts/wilders/populistisch is? Wat dat betreft is de PvdA/GL/D66 hoek wel heel erg afgezakt. Van tegen religie zijn opeens pro-religie omdat 'het de nobele wilde is'. :')
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:27:11 #255
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98617109
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dus? Uitzonderingen voor 2 van de 4.000 aangehangen godjes op bestaande wetten zijn ok?
Waarom eigenlijk? Gewoon omdat het lekker tegen rechts/wilders/populistisch is? Wat dat betreft is de PvdA/GL/D66 hoek wel heel erg afgezakt. Van tegen religie zijn opeens pro-religie omdat 'het de nobele wilde is'. :')
eigenlijk boeit me dat hele gereligie hieromheen me geen ene fuck eigenlijk, het gaat mij puur om het zogenaamde extra dierenleed van de procedure

prima wat mij betreft als slacht overal uniform wordt ingevoerd volgens bepaalde regels maar die gehele argumentatie over extra dierenleed is gewoon een farce
pi_98617239
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:27 schreef Re het volgende:

prima wat mij betreft als slacht overal uniform wordt ingevoerd volgens bepaalde regels maar die gehele argumentatie over extra dierenleed is gewoon een farce
Dat IS al lang zo.
Maar ALLEEN voor moslims en joden wordt een uitzondering toegekend.
Kansloos :')
  vrijdag 24 juni 2011 @ 18:55:37 #257
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98618160
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Dat IS al lang zo.
Maar ALLEEN voor moslims en joden wordt een uitzondering toegekend.
Kansloos :')
blijkbaar dus niet he :')

en kippen komen ook gewoon via een halalexecutie op je bord, al zal je daar niet echt over nadenken
pi_98618282
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 18:55 schreef Re het volgende:

[..]

blijkbaar dus niet he :')
Oh dus je lult gewoon mee zonder te feiten te kennen?
Er IS in NL al heel lang een verbod op onverdoofd slachten. Alleen voor joden en moslims (en dat staat letterlijk in de wet) is er een uitzondering op deze wet.
quote:
en kippen komen ook gewoon via een halalexecutie op je bord, al zal je daar niet echt over nadenken
Ik eet alleen varkensvlees. Fuck allah en zijn 40 pedo-rovers 8-)
  vrijdag 24 juni 2011 @ 19:03:41 #259
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98618458
naar mijn weten worden kippen ook niet onverdoofd geslacht, maar goed, en als je het sec bekijkt geen enkel beest dus eigenlijk
pi_98620595
Tis jammer dat we het de kippetjes zelf niet kunnen vragen :P

dinsdag 28 juni 2011 @ 11:53:44 #261
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_98759388
quote:
3s.gif Op vrijdag 24 juni 2011 19:03 schreef Re het volgende:
naar mijn weten worden kippen ook niet onverdoofd geslacht, maar goed, en als je het sec bekijkt geen enkel beest dus eigenlijk
Gaat via een stroombad, maar daar zijn problemen mee, dus heel vaak zijn kippen onverdoof. Ze hebben nu wel een techniek ontwikkeld die de verdoving 100% maakt.
pi_98759797
Als het echt om dierenleed gaat dan moet de toestand waarin die beesten leven eens goed bekeken worden. Maar dat gaat waarschijnlijk veel geld kosten en je treft er ook Henk en Ingrid mee waardoor het een impopulaire maatregel gaat worden.
pi_105565242
quote:
Senaat wijst verbod onverdoofd slachten af

Laatste update: 14 december 2011 05:34 info.

DEN HAAG - De Eerste Kamer heeft zich dinsdagnacht gekeerd tegen een verbod op het onverdoofd slachten van dieren.

Het initiatiefwetsvoorstel van Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren had eerder nog de steun van een ruime meerderheid in de Tweede Kamer gekregen.

Dinsdag was er daarentegen veel kritiek vanuit de Senaat te horen op de manier waarop Thieme een eind wil maken aan de slachtmethode die in haar ogen veel extra pijn en stress veroorzaakt bij dieren.

Verscheidene partijen vroegen zich af of de beperking van het dierenleed een beperking van de godsdienstvrijheid wel rechtvaardigt. Alleen de Partij voor de Dieren, PVV, 50PLUS en OSF waren uitgesproken positief.

Nadat de afgelopen weken de VVD in de Senaat al liet weten het initiatief niet te kunnen steunen, haakte dinsdagnacht ook de PvdA af.

Thieme

''Linksom of rechtsom: ik ga hier gewoon mee door.'' Marianne Thieme is niet teneergeslagen nadat de Eerste Kamer in de nacht van dinsdag op woensdag haar plan om een einde te maken aan het onverdoofd -ritueel- slachten afwees.

''Dit is een tussenstap. Ik word hier alleen maar strijdbaarder van'', aldus Thieme die 3 jaar aan het voorstel werkte. Ze is benieuwd hoe de partijen kunnen verantwoorden dat het dierenleed dat ze zien bij ook deze manier van slachten nu gewoon kan doorgaan. ''Dit maakt de kloof met mensen in de maatschappij die hier iets aan willen doen alleen maar groter.''

CMO

Het Contactorgaan Moslim Overheid (CMO) is opgelucht dat het verbod op rituele slacht dinsdagnacht niet door de Senaat kwam. ''We zijn met onzekerheid naar binnen gegaan en met een zekere zekerheid naar buiten gekomen", liet Ibrahim Wijbenga van het CMO weten.

Het CMO voelt zich gesteund door het feit dat de grondwet wordt nageleefd. ''Wij gaan nu de brief bestuderen die staatssecretaris Bleker ons zal sturen."

Wijbenga stelt dat de vlag echter nog niet wordt uitgehangen. ''We zijn uiterst bezorgd over de reputatieschade die wij hebben opgelopen door de kwestie."

NIK

Ook het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap (NIK) reageert opgelucht. ''De Kamer en de staatssecretaris hebben gelukkig gezien dat deze wet zo niet ingevoerd kan worden", zegt Ruben Vis, secretaris van het NIK.

Binnen de joodse gemeenschap was volgens Vis veel onrust vanwege het mogelijke verbod. ''Wij hopen dat dat nu afgenomen is."
http://www.nu.nl/politiek(...)ofd-slachten-af.html
Mooi!
Zoals verwacht. :+
pi_105565298
quote:
Verscheidene partijen vroegen zich af of de beperking van het dierenleed een beperking van de godsdienstvrijheid wel rechtvaardigt.
Leuk, een maatschappij die anderen laat lijden omdat sprookjesfanaten anders op hun teentjes worden getrapt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wokkel op 14-12-2011 08:52:17 ]
  woensdag 14 december 2011 @ 08:27:17 #265
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_105565473
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 08:02 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Mooi!
Zoals verwacht. :+
Het is ook gewoon een stukje symboolpolitiek, aangezien verdoofd slachten zoveel fout gaat dat er meer dieren lijden tijdens de verdoofde slacht dan die kleine aantallen die uit religieus oogpunt onverdoofd worden geslacht.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_105565540
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 08:09 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Leuk, een maatschappij die anderen laat lijden omdat sprookjesfanaten anders in hun op hun teentjes worden getrapt.
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  woensdag 14 december 2011 @ 08:37:04 #267
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_105565576
Ha, mooi nieuws vanochtend.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 14 december 2011 @ 08:52:07 #268
92279 N.icka
Windforce 11
pi_105565757
Arme dieren , fuck het geloof
  woensdag 14 december 2011 @ 09:02:27 #269
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_105565888
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 08:09 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Leuk, een maatschappij die anderen laat lijden omdat sprookjesfanaten anders op hun teentjes worden getrapt.
+1
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_105565896
quote:
14s.gif Op woensdag 14 december 2011 08:27 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Het is ook gewoon een stukje symboolpolitiek, aangezien verdoofd slachten zoveel fout gaat dat er meer dieren lijden tijdens de verdoofde slacht dan die kleine aantallen die uit religieus oogpunt onverdoofd worden geslacht.
pi_105568102
En zowaar een zinnig initiatief van Bleker. Ik ben positief verrast door die man.

Laten we nu eens met de belanghebbenden gaan praten over het verbeteren van het dierenwelzijn in plaats van erover.

Zelfs Marijke Vos van Groen Link vroeg zich af waarom Thieme niet met joden en moslims had overlegd.
bron
pi_105568357
quote:

[..]

Je moet het volk ergens mee afleiden hé.... :')
  woensdag 14 december 2011 @ 10:57:38 #273
3542 Gia
User under construction
pi_105568535
Ik zie niet in waarom een bepaald verbod wat in Nederland geldt, niet zou gelden voor bepaalde geloofsgroepen.
Naar mijn mening mag het hebben van een geloof geen reden zijn om een uitzondering te mogen vormen op welke wet of regel dan ook.

Moslims en joden hebben al eerder hun zegje mogen doen, zie niet in waar verder overleg toe zou kunnen leiden.

Ben ook wel benieuwd met wat voor poldermodel Bleker gaat komen.

Overigens is het nog niet afgewezen, althans niet volgens het journaal van afgelopen nacht. Er wordt nog de rest van de week over gedebatteerd, schijnbaar.
pi_105568619
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 10:57 schreef Gia het volgende:
Ik zie niet in waarom een bepaald verbod wat in Nederland geldt, niet zou gelden voor bepaalde geloofsgroepen.
Naar mijn mening mag het hebben van een geloof geen reden zijn om een uitzondering te mogen vormen op welke wet of regel dan ook.
Gelukkig ziet de Eerste Kamer wel waarom dat zou mogen en waarom die redenen er mogen zijn.
quote:
Moslims en joden hebben al eerder hun zegje mogen doen, zie niet in waar verder overleg toe zou kunnen leiden.
Weet je het verschil tussen je zegje doen en overleggen eigenlijk wel?
quote:
Ben ook wel benieuwd met wat voor poldermodel Bleker gaat komen.

Overigens is het nog niet afgewezen, althans niet volgens het journaal van afgelopen nacht. Er wordt nog de rest van de week over gedebatteerd, schijnbaar.
Er is nog niet gestemd, nee. Maar gezien de fundamentele kritiek zal er geen verandering meer komen.
bron
pi_105569141
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 08:09 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het is ook jouw vrijheid van geloof en levensbeschouwing die hier in het geding is. Het gaat ook om jouw recht om met de meerderheid van overtuiging te verschillen en daarnaar te leven.

Verder gaat het inderdaad om het leed van anderen, niet het dierenleed, maar het leed van tere hypocriete zieltjes die de dood van dieren wel willen maar de confrontatie daarmee niet kunnen verdragen. Met dierenleed heeft het weinig van doen.

quote:

[..]

Sterker nog, verdoofd slachten bestaat in de praktijk helemaal niet, laat staan bedwelmd. Het is een propagandistisch eufemisme voor een hoogefficiënte manier van slachten die weinig inspanning laat staan toewijding vereist en die het sluitstuk vormt van het rücksichtloze efficiëntiedenken van de bio-industrie.

Daarvoor zou dan de kasjrut moeten wijken? Een stelsel van regels dat al eeuwen wel toewijding, moeite en extra kosten vereist ten bate van de diervriendelijkheid?
  woensdag 14 december 2011 @ 11:34:59 #276
262 Re
Kiss & Swallow
pi_105569595
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is ook jouw vrijheid van geloof en levensbeschouwing die hier in het geding is. Het gaat ook om jouw recht om met de meerderheid van overtuiging te verschillen en daarnaar te leven.

Verder gaat het inderdaad om het leed van anderen, niet het dierenleed, maar het leed van tere hypocriete zieltjes die de dood van dieren wel willen maar de confrontatie daarmee niet kunnen verdragen. Met dierenleed heeft het weinig van doen.

[..]

Sterker nog, verdoofd slachten bestaat in de praktijk helemaal niet, laat staan bedwelmd. Het is een propagandistisch eufemisme voor een hoogefficiënte manier van slachten die weinig inspanning laat staan toewijding vereist en die het sluitstuk vormt van het rücksichtloze efficiëntiedenken van de bio-industrie.

Daarvoor zou dan de kasjrut moeten wijken? Een stelsel van regels dat al eeuwen wel toewijding, moeite en extra kosten vereist ten bate van de diervriendelijkheid?
kan het niet beter verwoorden dan dit

die 3 seconden mocht het al leed zijn tov bijvoorbeeld alleen al het transport, die stresslevels zijn ongeveer 100x hoger dan normaal, daar zal die ene procent stress weinig extra aan toevoegen
pi_105570228
quote:

[..]

[..]

QFT, ben het op dit onderwerp wederom roerend met je eens.
bron
pi_105570309
quote:

[..]

Zodra je met je geloof anderen pijn gaat doen die niets met je geloof te maken willen hebben ga je een grens over.

Het geloven in sprookjes doet geen pijn, een bot mes wat in je keel wordt geprikt wel.
pi_105570513
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 11:57 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Zodra je met je geloof anderen pijn gaat doen die niets met je geloof te maken willen hebben ga je een grens over.

Het geloven in sprookjes doet geen pijn, een bot mes wat in je keel wordt geprikt wel.
Sinds wanneer zijn dieren 'anderen'???
bron
pi_105570566
Zeer goed nieuws.
pi_105570908
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:04 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Sinds wanneer zijn dieren 'anderen'???
Pff.

Geloven doe je tussen je oren. Daar is niets fysieks aan.

Als je kan geloven in een sprookjesboek, hoeveel moeite is het dan om te geloven dat dat hompje vlees op je bord speciaal voor jou is geslacht op een of andere manier? Wat je niet waarneemt is immers te geloven, toch?

Hell, vraag de verkoper of hij er een 'halal / kosjer +++' sticker op plakt.
pi_105570929
quote:

[..]

Bot mes, overdrijf je nu niet een beetje?
pi_105570977
quote:

[..]
odra je met je geloof anderen pijn gaat doen die niets met je geloof te maken willen hebben ga je een grens over.
Het gaat om dieren, niet om anderen. De kinderboeken waarin dieren allerlei menselijke eigenschappen hebben zijn fictief, dat is niet echt.

quote:
quote:
The knife

The knife used for shechita is called a hallaf by Ashkenazim or a sakin (Hebrew: סכין) by all Jews. By biblical law the knife may be made from anything not attached directly or indirectly to the ground and capable of being sharpened and polished to the necessary level of sharpness and smoothness required for shechita. The Minhag now is to use a metal knife. Anything but a metal knife today would render the animal unfit to eat except in certain narrow circumstances.[citation needed]

The knife must be minimally 1.5 or 2 times as long as the animal's neck is wide, depending on the species of animal and the number of strokes needed to slaughter the animal, but not so long that the weight of the knife exceeds the weight of the animal's head. If the knife is too large, it is assumed to cause pressing. The knife must not have a point. It is feared a point may slip into the wound during slaughter and cause piercing. The blade may also not be serrated, as serrations cause tearing.

The blade may not have imperfections in it. All blades are assumed by Jewish law to be imperfect, so the knife must be checked before each session. The shochet must run his fingernail up and down both sides of the blade and on the cutting edge to determine if he can feel any imperfections. He then uses a number of increasingly fine abrasive stones to sharpen and polish the blade until it is perfectly sharp and smooth. After the slaughter, the shochet must check the knife again in the same way to be certain the first inspection was properly done, and to ensure the blade was not damaged during shechita. If the blade is found to be damaged, the meat may not be eaten by Jews. If the blade falls or is lost before the second check is done, the first inspection is relied on and the meat is permitted.

In previous centuries the hallaf was made of forged steel, which was not reflective and was difficult to make both smooth and sharp. The Baal Shem Tov, fearing that Sabbateans were scratching the knives in a way not detectable by normal people, introduced the Hasidische Hallaf. The Hasidische Hallaf differs from the previously used knife in that it was made from molten steel and polished to a mirror gloss in which scratches could be seen as well as felt. The new knife was controversial and was one of four reasons listed in the Brody Cherem for the excommunication of the Chassidim .[8]

Today the Hasidische Hallaf is the only commercially available knife for shechita and is universally accepted.
Dat is nog wat anders "de uitzendkracht die het slachtmasker bedient moet tenminste 18 jaar oud zijn, veiligheidsschoenen met antislipzolen dragen en een speciaal hygienisch hoofddeksel dragen welke hem door de werkgever ter beschikking wordt gesteld'.

De kasjrut mag ouderwets zijn, het is oneindig veel meer toegewijd aan diervriendelijkheid dan de algemene slachtregels.
  woensdag 14 december 2011 @ 12:21:14 #284
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_105570993
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:18 schreef Wokkel het volgende:
Ja want consumenten bedotten mag natuurlijk gewoon! Zeker als het gelovigen zijn, die geloven toch alles al...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_105571321
Halal slachten is voorgeschreven door de Schepper van de hemelen en aarde. De dieren zelf werken volledig mee, één van de wonderen van de Islam (wees maar niet bang, geen bloedige video):

pi_105571617
Beschamend dat het verbod er niet komt. Kwalijk vind ik ook dat als argument wordt aangevoerd dat de misstanden in de industriële veehouderij erger zijn. Alsof dat een reden is om het onverdoofd slachten van dieren dan maar toe te laten.

En misschien nog wel kwalijker is dat gelovigen weer eens boven de wet staan. Wil je een dier slachten? Dan moet je dat dier verdoven. Tenzij je gelovig bent en je beroept op rituelen: dan hoef je je nergens wat van aan te trekken en mogen dieren doodcreperen.

Ongelijke rechten voor mensen én onnodig, vermijdbaar dierenleed.
pi_105571988
quote:
13s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:44 schreef Elfletterig het volgende:
Beschamend dat het verbod er niet komt. Kwalijk vind ik ook dat als argument wordt aangevoerd dat de misstanden in de industriële veehouderij erger zijn. Alsof dat een reden is om het onverdoofd slachten van dieren dan maar toe te laten.

En misschien nog wel kwalijker is dat gelovigen weer eens boven de wet staan. Wil je een dier slachten? Dan moet je dat dier verdoven. Tenzij je gelovig bent en je beroept op rituelen: dan hoef je je nergens wat van aan te trekken en mogen dieren doodcreperen.

De EK laat netjes zien dat minderheden en hun tradities bescherming verdienen tegen een opdringerige meerderheid, zeker als dat op basis van geloof is. Vind je dat niet leuk? Dan ben ik blij dat de grondwet en internationale verdragen mij beschermen tegen jouw betweterigheid.

Want, het zijn niet de gelovigen die boven de wet staan. Het is de meerderheid die denkt dat zij de minderheid geen ruimte hoeven te geven. En daar is nu paal en perk aan gesteld.
bron
  woensdag 14 december 2011 @ 13:00:30 #288
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_105572080
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:57 schreef PhysicsRules het volgende:

De EK laat netjes zien dat minderheden en hun tradities bescherming verdienen tegen een opdringerige meerderheid, zeker als dat op basis van geloof is. Vind je dat niet leuk? Dan ben ik blij dat de grondwet en internationale verdragen mij beschermen tegen jouw betweterigheid.

Want, het zijn niet de gelovigen die boven de wet staan. Het is de meerderheid die denkt dat zij de minderheid geen ruimte hoeven te geven. En daar is nu paal en perk aan gesteld.
Prima reactie! De Eerste Kamer heeft staatsrechtelijk aangetoond waarom ze moeten blijven bestaan.
pi_105572400
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:34 schreef Adam1981 het volgende:
Halal slachten is voorgeschreven door de Schepper van de hemelen en aarde. De dieren zelf werken volledig mee, één van de wonderen van de Islam (wees maar niet bang, geen bloedige video):

rofl :D
Conscience do cost.
pi_105572492
Een primitief ritueel preferen boven dierenleed getuigt niet bepaald van ontwikkeling.
  woensdag 14 december 2011 @ 13:18:31 #291
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_105572701
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:13 schreef Dr.Nikita het volgende:
Een primitief ritueel preferen boven dierenleed getuigt niet bepaald van ontwikkeling.
Ik prefereer een goede regendans altijd boven dierenleed! 8-)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 14 december 2011 @ 13:20:03 #292
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_105572767
quote:
17s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:18 schreef SicSicSics het volgende:

Ik prefereer een goede regendans altijd boven dierenleed! 8-)
Er is niet aangetoond dat ritueel slachten meer dierenleed met zich meebrengt dan verdoofd slachten. Die onderzoeken op dat punt spreken elkaar tegen. Daarnaast is het gewoon een slecht wetsvoorstel die aan alle kanten rammelt.
pi_105575079
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:57 schreef PhysicsRules het volgende:

Nee, de EK laat zien dat discriminatie nog steeds is toegestaan. Als ik een bepaalde 'traditie' verzin of iets als 'gebruik' wil invoeren, krijg ik dat veel minder snel voor elkaar, omdat ik me niet op een eeuwenoud sprookjesboek beroep. Waar dan trouwens nog eens bij komt dat gelovigen in deze kwestie totaal geen wil hebben getoond om tot een praktische oplossing te komen. Zo beschouwen Joden een dier dat niet op z'n poten kan staan als "dood", terwijl een verdoofd dier niet op z'n poten kan staan, maar toch echt NIET dood is.

Maar in plaats van die bizarre opvatting aan te passen aan de moderne tijd (kortom: de bizarre geslachtsregels wat minder strikt interpreteren) wordt een vrijbrief verstrekt om door te gaan met het onverdoofd en dus pijnlijk slachten van dieren.

Overigens zijn het in 99 van de 100 gevallen juist gelovigen die andere minderheden geen ruimte willen bieden, dus stop alsjeblieft met die volstrekt misplaatste slachtofferrol.
  woensdag 14 december 2011 @ 14:51:05 #294
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_105576093
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 10:57 schreef Gia het volgende:

Nee, er wordt volgende week weer over gedebatteerd. De Eerste Kamer vergadert alleen op dinsdag in principe. Maar dat zal met name over het konijn van Bleker gaan, dat opeens uit zijn hoge hoed kwam. De kritiek van PvdA, VVD, D66 en volgens mij ook GroenLinks op het wetsvoorstel van Thieme is zodanig fundamenteel dat dat geen verschil gaat maken.
pi_105576511
quote:
13s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:44 schreef Elfletterig het volgende:

pi_105579203
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:34 schreef Adam1981 het volgende:

Dat is dus niet de manier waarop 95% of meer van het halal vlees verdoofd geslacht wordt
pi_105579333
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:23 schreef Elfletterig het volgende:

Overigens zijn het in 99 van de 100 gevallen juist gelovigen die andere minderheden geen ruimte willen bieden, dus stop alsjeblieft met die volstrekt misplaatste slachtofferrol.
Inderdaad. Gelovigen die zich minderheden noemen en zielig gaan doen :')
Conscience do cost.
pi_105581642
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:23 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee, de EK laat zien dat discriminatie nog steeds is toegestaan. Als ik een bepaalde 'traditie' verzin of iets als 'gebruik' wil invoeren, krijg ik dat veel minder snel voor elkaar, omdat ik me niet op een eeuwenoud sprookjesboek beroep. Waar dan trouwens nog eens bij komt dat gelovigen in deze kwestie totaal geen wil hebben getoond om tot een praktische oplossing te komen. Zo beschouwen Joden een dier dat niet op z'n poten kan staan als "dood", terwijl een verdoofd dier niet op z'n poten kan staan, maar toch echt NIET dood is.
Wat een kletspraat.
1. Thieme is degene die NIET in overleg is getreden met de belanghebbenden. Pas op aandringen van de christelijke partijen heeft er een hoorzitting in de TK plaatsgevonden.
2. De moslims en joden hebben aangeboden om een convenant te sluiten. Bleker is daar nu op ingegaan.
3. Ga eens je feiten checken over joodse uitspraken. Het jodendom eist dat een dier gezond is als het wordt geslacht. op z'n poten kunnen staan is daar een check voor. Daar wordt blijkbaar in de talmoed de beeldspraak voor gebruikt dat een dier dat niet op z'n poten kan staan ALS dood is (en dus niet gegeten mag worden). Jij vat dit letterlijk op, Joden niet.
quote:
Maar in plaats van die bizarre opvatting aan te passen aan de moderne tijd (kortom: de bizarre geslachtsregels wat minder strikt interpreteren) wordt een vrijbrief verstrekt om door te gaan met het onverdoofd en dus pijnlijk slachten van dieren.

Je laat hier precies de arrogante, intolerante houding zien die momenteel door dit kille land waait. Verwijzend naar de dwangzucht van religies is zijn het juist de fundamenteel-atheïsten die gelovigen hun wereldbeeld willen opdringen. Walgelijk en hypocriet. De Eerste Kamer is gelukkig wijzer gebleken en prikt daar doorheen. Hulde daarvoor.
bron
pi_105581686
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 16:14 schreef ems. het volgende:

[..]

Inderdaad. Gelovigen die zich minderheden noemen en zielig gaan doen :')
Ik hoor hier vooral niet-gelovigen die zichzelf zielig vinden omdat ze achtergesteld zouden worden. "Ja, maar die gelovigen hebben allemaal privileges..." :')
bron
  woensdag 14 december 2011 @ 17:13:04 #300
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_105581888
Hoe dan ook. Deze natte scheet is netjes droog geblazen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 14 december 2011 @ 19:53:41 #301
3542 Gia
User under construction
pi_105588141
quote:
1s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:18 schreef Wokkel het volgende:
Neehee!!! Dat proeven ze hoor!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')