Ze moeten zoveel controleren, er zijn toch gewoon vaste regels, wat is daar anders aan dan aan het eko keurmerk moeten controleren?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:22 schreef Sloggi het volgende:
Ik zie dat ik een belangrijk gedeelte was vergeten: de overheid moet dan gaan controleren of religieuze voorschriften worden nageleefd. Ik weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn.
Ehmm. Jij beweert nu dat dieren zoals koeien en varkens niet vooruit kunnen denken?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 14:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat? Vooruit kunnen denken is juist wat menselijke hersenen onderscheidt van die van de meeste dieren.
Daar heb ik het ook niet over.quote:Volgens mij stelt de kashrut juist als vereiste dat je levende dieren niet in contact brengt met de slacht van een ander dier, terwijl het zogenaamd verdoofd slachten daar geen regels over heeft.
Dat kan ik me ook heel goed voorstellen, meer dan mijn voorstellingsvermogen heb ik niet om op af te gaan. En als die dieren niet weten wat ze overkomt, kunnen ze ook geen waarschuwingskreten en stressgeuren afgeven.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Zolang die vreemde omgeving geen tekenen geeft van een reden op angst voor het leven zal het dier ook alleen maar erg voorzichtig zijn, onbekend is altijd een risiko voor het instinct, maar doodsangst komt pas bij levensgevaar.
Maar slachtrijen, andere dieren geslacht zien worden, bloed ruiken, pijn- en waarschuwingskreten van andere dieren horen, stress ruiken enz enz enz zijn gewoon duidelijke tekenen dat er iets heel erg mis is voor een dier.
Als een dier de volgende is in de slachtrij en ziet hoe zijn voorgangers gedood worden voelt hij de bui wel hangen zeg maar.
Zonder menselijke hersenschors is dat vrij lastig ja.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:26 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ehmm. Jij beweert nu dat dieren zoals koeien en varkens niet vooruit kunnen denken?
Oh. Alleen mensen kunnen vooruit denken?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zonder menselijke hersenschors is dat vrij lastig ja.
Als jij ergens heen gaat waar je geen enkele associatie met angst/dood mee hebt zal je ook niet in de stress schieten en zal een eventuele dood door iemand veroorzaakt je ook verrassen, dat is voor dieren niet anders.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat kan ik me ook heel goed voorstellen, meer dan mijn voorstellingsvermogen heb ik niet om op af te gaan. En als die dieren niet weten wat ze overkomt, kunnen ze ook geen waarschuwingskreten en stressgeuren afgeven.
Vooruit denken is iets dat komt met meer ontwikkelde hersenen inderdaad, dus mensen, chimpansees, walvissen en dan wordt het al moeilijker dieren te vinden die dat kunnen.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh. Alleen mensen kunnen vooruit denken?
Dat is instinct en conditionering, dat is wat anders dan het vermogen om vooruit te denken.quote:Vandaar dat bepaalde dieren bv in kuddes jagen waarbij de ene de prooi opjaagt en de andere hem in de val opwacht. Dat dieren nesten bouwen, voorraden aanleggen etc
Dat kunstjes aangeleerd kunnen worden (als ik doe x-->dan krijg ik Z).
Probleem is er dus niet.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Als jij ergens heen gaat waar je geen enkele associatie met angst/dood mee hebt zal je ook niet in de stress schieten en zal een eventuele dood door iemand veroorzaakt je ook verrassen, dat is voor dieren niet anders.
Omdat dat ons enige referentiekader is.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:10 schreef Re het volgende:
wat is dat toch dat men, menselijke emoties aan dieren probeert te geven?
Prima, zorgen we er samen voor dat die wet ook rekening houdt met mijn wensen, niet alleen met de jouwe.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 12:20 schreef Gia het volgende:
[..]
Mijn voorouders ook. Toevallig.
En je hoeft niet weg, hoor. Maar je wel aan de wet houden.
Waarom is dat geen wenselijke situatie?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 15:15 schreef Sloggi het volgende:
Dan moet de overheid gaan controleren of ze nageleefd worden. Dat lijkt me geen wenselijke situatie. Of moet dat een particulier gecontroleerd keurmerk worden?
angst is een primair gedrag, fright flight, daar zit niets menselijks aan, een koe weet echt niet dat dat mes wat de halalslager heeft zijn dood zal betekenenquote:
fright flight?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:57 schreef Re het volgende:
[..]
angst is een primair gedrag, fright flight, daar zit niets menselijks aan, een koe weet echt niet dat dat mes wat de halalslager heeft zijn dood zal betekenen
Wat is dat toch dan men een kunstmatig onderscheid tussen mens en dier probeert aan te brengen?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 16:10 schreef Re het volgende:
wat is dat toch dat men, menselijke emoties aan dieren probeert te geven?
yeah right... probleem is als ik jou een pistool tegen je kop zet dat je in je broek schijt, een koe zou daar toch anders over denken...quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:02 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat is dat toch dan men een kunstmatig onderscheid tussen mens en dier probeert aan te brengen?
Mensen zijn zoogdieren. Ok, de hersens zijn een stuk ontwikkelder dan de andere soorten maar je wilt toch niet met droge ogen beweren dat wij echt zo enorm veel anders zijn dan andere hoge zoogdieren? Alle organen zijn vrijwel hetzelfde. Hart, nieren, 2 ogen, intern skelet, bloedsomloopsysteem etc etc etc
Het onderscheid mens-dier is onzin. Wij zijn ook dieren. Alleen de dominante soort, that's all.
Nee? Hij ruikt echt wel het bloed van zijn soortgenoten en hoort de paniekroepen. Die beesten zijn echt niet debiel hoor. Veel dieren weten dondersgoed als hun soortgenoten doodgaan en hebben zelfs 'begraafplaatsen' (olifanten bv).quote:Op vrijdag 24 juni 2011 17:57 schreef Re het volgende:
[..]
angst is een primair gedrag, fright flight, daar zit niets menselijks aan, een koe weet echt niet dat dat mes wat de halalslager heeft zijn dood zal betekenen
Omdat ik weet wat het pistool (menselijke creatie) doet.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:06 schreef Re het volgende:
[..]
yeah right... probleem is als ik jou een pistool tegen je kop zet dat je in je broek schijt, een koe zou daar toch anders over denken...
tijd voor wat scholing dan... en ja die beesten zijn echt wel debiel, nog nooit in een slachthuis geweest zeker?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nee? Hij ruikt echt wel het bloed van zijn soortgenoten en hoort de paniekroepen. Die beesten zijn echt niet debiel hoor. Veel dieren weten dondersgoed als hun soortgenoten doodgaan en hebben zelfs 'begraafplaatsen' (olifanten bv).
Kijk, ik ben echt niet anti-vlees of zo, maar doe nou niet net alsof het allemaal zo gezellig is wat wij doen.
Als jij een pistool tegen de kop van een mens dat nog nooit een pistool gezien heeft zou zetten denkt dat mens er net zo over als de koe.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:06 schreef Re het volgende:
[..]
yeah right... probleem is als ik jou een pistool tegen je kop zet dat je in je broek schijt, een koe zou daar toch anders over denken...
Inderdaad.quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:11 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Als jij een pistool tegen de kop van een mens dat nog nooit een pistool gezien heeft zou zetten denkt dat mens er net zo over als de koe.
Wat lul je hier zou stom? Wat wil je nu eigenlijk zeggen?quote:Op vrijdag 24 juni 2011 18:11 schreef Re het volgende:
[..]
tijd voor wat scholing dan... en ja die beesten zijn echt wel debiel, nog nooit in een slachthuis geweest zeker?
Maak er maar 3-4 minuten van. En nee, je afleidingstruuk werkt niet.Het gaat mij om de uitzondering voor verzonnen godjes. En die shit hangt in dezelfde hoek als mensen die denken dat wij geen dieren zijn maar iets hogers.quote:wat dus wel grappig is is dat blijkbaar het hele proces tot aan de slacht toe dus eigenlijk controversieler is hier maar oh wee die 3-4 seconde extra
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |