Nigel heeft daar natuurlijk ook wel een goed punt. Veel politici in de Europese Uni hebben veren in de kont zitten en het is niet alleen de schuld van de bankiers maar ook van de politici die dit allemaal toe laten. Ze maken het de banken ook wel erg makkelijk.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 19:43 schreef michaelmoore het volgende:
Griekenland, Portugal en Ierland uit euro
Nou vooruit Nigel Farage mag er ook bij
quote:‘Griekse schuldencrisis kan uitbreiden naar België en Italië’
De voorzitter van de eurozone, de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker, waarschuwt dat de Griekse schuldencrisis zich kan uitbreiden naar andere landen, zoals België en Italië.
Dat zegt Juncker in een interview met de Duitse krant Süddeutsche Zeitung vandaag. Volgens hem kan een Grieks faillissement Portugal en Ierland, die van de Europese Unie en het IMF al financiële noodsteun ontvangen, “besmetten”. Hij vreest dat ook België en Italië risico lopen.
Volgens Juncker moeten banken en pensioenfondsen niet meehelpen aan een nieuwe reddingsoperatie van Griekenland, ook al is dat vrijwillig. Hij vreest, net als scheidend directeur van De Nederlandsche Bank Nout Wellink en de Europese Centrale Bank, dat financiële markten en kredietbeoordelaars hulp zullen zien als een voorteken van een Grieks faillissement. Hierdoor kan de crisis zich mogelijk uitbreiden en dat zou zware gevolgen hebben voor de waarde van de euro.
Dit is natuurlijk enorm open deuren intrappenquote:
Linkjes naar vorige delen kunnen er eigenlijk wel uit, want reeks.quote:Op zondag 19 juni 2011 02:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Nu met mooie banner en beter opgemaakte OP.
• Kapitaalvlucht uit Griekenland.quote:Op zondag 19 juni 2011 10:27 schreef Schuifpui het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)eun-griekenland.html
Dit zou toch worden opgeschoven naar september? Vanwaar die haast opeens?
Dat zijn helemaal geen negatieve zaken:quote:Op zondag 19 juni 2011 10:41 schreef Drugshond het volgende:
[..]
• Kapitaalvlucht uit Griekenland.
• Snel verslechterende vooruitzichten in een aantal EU-landen. (economisch/werkgelegenheid).
• Tonen van EU daadkracht (uche),
• Destabilisatie Griekenland.[
• Ratings van EU-banken/landen die steeds verder omlaag duiken (besmetting, zonder oplossing).
Dit lijkt me natuurlijk alles behalve wenselijkquote:Op zondag 19 juni 2011 14:52 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
destabilisatie en kapitaalvlucht uit Griekenland is uitstekend, want dan wordt men eindelijk wakker hopelijk. Laat de boel maar escaleren in een burgeroorlog, uitstekend!!
Integendeel, het is een firewall voor het geval Griekenland ten onder gaat. Het land kan dan defaulten zonder dat er een credit event plaatsvindt.quote:Op zondag 19 juni 2011 16:02 schreef fedsingularity het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)lan-griekenland.html
Nog meer pappen en nathouden maar niet echt een oplossing.
"op vrijwillige basis"quote:Uitgangspunt is dat banken, verzekeraars en pensioenfondsen die in Griekenland leningen hebben uitstaan, hiervan ongeveer 25 miljard voor hun rekening nemen, op vrijwillige basis.
inderdaad lachwekkend compromis. Niemand gaat hier aan mee doen, of het moeten staatsbanken zijn en dan wellicht het iets langer laten lopen van bestaande leningen, meer niet. <aar een goed excuus voor de Jager om straks natuurlijk weer in te stemmen met dit rampscenario. Het ophogen van het fonds tot 1500 miljard betekend gewoon dat je als Nederland straks meer dan 100 miljard mag dokken voor disfunctionerende economieën die alleen maar uitstel van executie krijgen. En hier 18 miljard bezuinigen en straks mogen wij die 100 miljard ook ophoesten. Het is gewoon een schande, de Jager dient standrechtelijk geëxecuteerd te worden als hij hiermee accoord gaat.quote:Op zondag 19 juni 2011 16:43 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
"op vrijwillige basis"
Wat een grap.
of de dag dat voor de zoveelste keer blijkt dat internet zo laagdrempelig en vloeibaar is geworden dat elke suggestieve drol opgeschreven mag worden en tot in het oneindige kritiekloos herhaald wordtquote:Op zondag 19 juni 2011 18:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
vanavond wordt er wellicht geschiedenis geschreven als de avond dat het doek voor de euro viel!!!![]()
Behalve dan dat er in Der Spiegel helemaal niet zoiets te vinden is. Engelstalige bronnen over de EU moet je sowieso niet al te serieus nemen.quote:Op zondag 19 juni 2011 18:11 schreef fedsingularity het volgende:
Ceasefire Between Germany And ECB Has Expired: Greek Compromise Plan Now "Off The Table"
Vers van de pers, ff lezen
Germany appears to have had a dramatic change of heart, and told not only Greece to take its demands and shove them, but the ECB to go fornicate itself.
Ja, tegen 'Der Spiegel'.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:06 schreef Jalu het volgende:
Als bron wordt niet Der Spiegel genoemd, maar een anonieme Duitse official...
mooi want 17 staten met ieder hun eigenwijze parlementen en wetten en ministeries en tienduizenden ambtenaren is een onhaalbare kaart, geen enkel land wil samenwerken, op geen enkel gebied. dus drijft alles uiteenquote:Op zondag 19 juni 2011 18:30 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
vanavond wordt er wellicht geschiedenis geschreven als de avond dat het doek voor de euro viel!!!![]()
quote:UK banks abandon eurozone over Greek default fears
Senior sources have revealed that leading banks, including Barclays and Standard Chartered, have radically reduced the amount of unsecured lending they are prepared to make available to eurozone banks, raising the prospect of a new credit crunch for the European banking system.
Standard Chartered is understood to have withdrawn tens of billions of pounds from the eurozone inter-bank lending market in recent months and cut its overall exposure by two-thirds in the past few weeks as it has become increasingly worried about the finances of other European banks.
Barclays has also cut its exposure in recent months as senior managers have become increasingly concerned about developments among banks with large exposures to the troubled European countries Greece, Ireland, Spain, Italy and Portugal.
In its interim management statement, published in April, Barclays reported a wholesale exposure to Spain of £6.4bn, compared with £7.2bn last June, while its exposure to Italy has fallen by more than £100m.
One source said it was “inevitable” that British banks would look to minimise their potential losses in the event the eurozone crisis were to get worse. “Everyone wants to ensure that they are not badly affected by the crisis,” said one bank executive.
Moves by stronger banks to cut back their lending to weaker banks is reminiscent of the build-up to the financial crisis in 2008, when the refusal of banks to lend to one another led to a
seizing-up of the markets that eventually led to the collapse of several major banks and taxpayer bail-outs of many more.
While the funding position of UK banks is far stronger now than it was back in 2008, the banking systems of several other major European countries, including Spain, Germany and Italy, are showing increasing signs of weakness.
Analysts at UBS have warned that eurozone banks are “particularly exposed” having not done enough since the crisis to cut their reliance on the wholesale funding markets and remain acutely sensitive to the withdrawal of liquidity from the inter-bank market.
Simon Adamson, a banks analyst at CreditSights, said it was clear many eurozone banks had been having trouble funding themselves for several months.
“Clearly there are some banks that are finding it difficult to access markets. I think this is a long term sign of the way the markets are going,” he said.
Spanish banks have become the main focus of market concerns with the latest European Central Bank (ECB) figures showing that Spanish banks have been forced to increase their use of ECB lending facilities and borrowed a total of ¤58bn (£51bn) in May, up from ¤44bn in April.
“We have been amazed at the ability of Spanish banks to find ways to fund themselves, but it is clear they are running out of options,” said one senior analyst at a major investment bank.
http://www.telegraph.co.u(...)k-default-fears.html
Ik vind het nog wel mee vallen qua plaatje. Het had heftiger gekund. Ik verwacht wel een rode opening morgen.quote:
Hmmm, het zou wel erg zonde zijn als dat het lot van de Euro wordt. Het idee van een monetaire unie is namelijk wel verstandig in mijn ogen, het schort enkel wat aan de huidige uitvoering.quote:
Ik had het ook gezien, en het leek me nogal opgeblazen. Ook al zouden de Britten 'tientallen miljarden' uit de eurozone trekken, dan zitten ze er toch nog tot ver over hun nek in.quote:
Dat denk ik dus ook, maar zeker weten doe je het niet. Het is vooral voor de outliers nogal pijnlijk straks, want de eurozone kern zal gejengel over soevereiniteit steeds minder accepteren.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:03 schreef LXIV het volgende:
Er zijn mi 2 opties. Exit Euro of juist een veel strakkere gemeenschappelijke regie. Ik denk dat het nog eerder het tweede wordt.
Strakke regie in combinatie met de IMF, Centrale Bank en de overheden. Succes? Ik betwijfel het...quote:Op zondag 19 juni 2011 22:03 schreef LXIV het volgende:
Er zijn mi 2 opties. Exit Euro of juist een veel strakkere gemeenschappelijke regie. Ik denk dat het nog eerder het tweede wordt.
Nou, ik bedoel daarmee eerder dat er dus meer fiscale, monetaire en wettelijke eenheid komt. Als Griekenland een staat was binnen Europa, zoals Californië een staat binnen de VS, dan was er weinig aan de hand. Als je het begrotingstekort van Europa als geheel beschouwt is er niks aan de hand. Het is dus naar meer eenheid gaan of volledig uiteenvallen. Wat we nu doen is net te weinig van het een en te weinig va nhet ander.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:11 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Strakke regie in combinatie met de IMF, Centrale Bank en de overheden. Succes? Ik betwijfel het...
In essentie niet, maar in de praktijk wel. Was er een politieke unie, was er -nauwelijks- een probleem. Dan werd het Griekse begrotingstekort opgeteld bij het Europese totaal, waarmee het in het niets zou verzinken.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Bullshit, in essentie heeft een monetaire unie geen politieke unie nodig om te overleven. De euro is met het handhaven van de monetaire spelregels een soort van gouden standaard waarbij de risicoperceptie van individuele landen zich weerspiegeld in de yield. De waarde van de euro of de euro in het algemeen staat er los van.
Als iedereen het stabiliteitsfact gaat naleven so be it.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:03 schreef LXIV het volgende:
Dat is nu net het punt, er ontbreekt de dwang omdat er unanimiteit moet zijn en er geen dwang kan worden toegepast. Maar zoals iemand al zei: Het failliet gaan van Griekenland is voor Europa net zoiets als het failliet gaan van Den Haag voor Nederland. Alleen in Nederland wordt er dan gewoon bijgestort, het stadsbestuur onder curatele geplaatst en is er verder niks aan de hand.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:39 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Als iedereen het stabiliteitsfact gaat naleven so be it.
Maar iets zegt mij dat dit er never nooit van gaat komen.
Daar kun je als muntunie voor kiezen, maar het lost niets op en verspreid alleen het risico/ de rekening. In feite zorgt de marktwerking er nu voor dat het economisch speelveld na elkaar toe gaat groeien. De waarde van de munt an sich staat er in ieder geval los van.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:27 schreef LXIV het volgende:
In essentie niet, maar in de praktijk wel. Was er een politieke unie, was er -nauwelijks- een probleem. Dan werd het Griekse begrotingstekort opgeteld bij het Europese totaal, waarmee het in het niets zou verzinken.
In theorie wel, maar ik dacht altijd ook dat de markt het gebrek aan regulatie wel zou opvangen. En wat blijkt? De markt heeft dat helemaal niet gedaan. De markt heeft 10 jaar zitten doen alsof er wel een EU begrotingsbeleid was en straft nu Griekenland keihard voor het eigen falen. En stort de eurozone in een slepende crisis met het waanzinnige argument dat er meer eenheid moet zijn.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Bullshit, in essentie heeft een monetaire unie geen politieke unie nodig om te overleven. De euro is met het handhaven van de monetaire spelregels een soort van gouden standaard waarbij de risicoperceptie van individuele landen zich weerspiegeld in de yield. De waarde van de euro of de euro in het algemeen staat er los van.
Ik geloof er ook niet in, de landen binnen de euro zijn te verschillend. Laat Nederland en Duitsland gewoon samen verder gaan met de "Margul" een nieuwe éénheidsmunt die ons herinnert aan de goede tijden van de gulden en de mark, die immers ook al gekoppeld waren.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:39 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Als iedereen het stabiliteitsfact gaat naleven so be it.
Maar iets zegt mij dat dit er never nooit van gaat komen.
Vergeet niet dat de markt is beinvloed door valse suggestie/veronderstellingen (o.a. door politici gemaakt) en is aangejaagd om risico te nemen al die jaren. Nu zorgt de werkelijke marktwerking ervoor dat het economisch speelveld naar elkaar toe gaat groeien, daar heb je geen fiscale of politieke unie voor nodig.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:42 schreef HiZ het volgende:
In theorie wel, maar ik dacht altijd ook dat de markt het gebrek aan regulatie wel zou opvangen. En wat blijkt? De markt heeft dat helemaal niet gedaan. De markt heeft 10 jaar zitten doen alsof er wel een EU begrotingsbeleid was en straft nu Griekenland keihard voor het eigen falen. En stort de eurozone in een slepende crisis met het waanzinnige argument dat er meer eenheid moet zijn.
Maar waarom is het bijna bankroet zijn van Californië dan nauwelijks van invloed op de dollar?quote:Op zondag 19 juni 2011 22:42 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Daar kun je als muntunie voor kiezen, maar het lost niets op en verspreid alleen het risico/ de rekening. In feite zorgt de marktwerking er nu voor dat het economisch speelveld na elkaar toe gaat groeien. De waarde van de munt an sich staat er in ieder geval los van.
Even terugkomend op je voorbeeld van de VS. Mocht een staat in de VS bankroet zijn, is het gezien de grondwet (elke staat moet gelijkwaardig beoordeeld en beloond worden) fiscaal niet mogelijk om die staat een bailout te geven. Ook de VS heeft in dat opzicht geen fiscale unie.
Ten eerste denk ik dat de markt dat gegeven nog niet (echt) beseft of in ieder geval nog in een roes verkeerd. Ten tweede staat de dollar los van een mogelijk bankroet van een of meerdere staten, net als de waarde van de euro buiten kijf staat in de crisis die we in europa hebben (buiten de angstige spikes).quote:Op zondag 19 juni 2011 22:44 schreef LXIV het volgende:
Maar waarom is het bijna bankroet zijn van Californië dan nauwelijks van invloed op de dollar?
We kunnen er ook voor kiezen het bankwezen te laten opdraaien, maar dan knapt de wereldwijde economische bubble en dát proberen politici juist te voorkomen. Dit is geen euro-crisis maar een schuldencrisis.quote:En het verspreiden van het risico/de rekening is nu juist waarom het gaat. Als die daadwerkelijk verspreid wordt is het probleem ook opgelost, want dat zal de andere EU-landen echt niet de kop kosten. De vraag is enkel: wie bloedt hoe hard?
De Grieken het hardste, maar ze mogen niet doodbloeden.
De rest van de rekening moet gedeeld worden tussen de EU-landen en Griekenlands financiers. En dat is waar de hele discussie nu over gaat. Macro gezien gaat het maar om een relatief klein bedrag.
De waarde van de Euro wordt hier wel degelijk door beïnvloedt!quote:Op zondag 19 juni 2011 22:51 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ten eerste denk ik dat de markt dat gegeven nog niet (echt) beseft of in ieder geval nog in een roes verkeerd. Ten tweede staat de dollar los van een mogelijk bankroet van een of meerdere staten, net als de waarde van de euro buiten kijf staat in de crisis die we in europa hebben (buiten de angstige spikes).
Er zijn mi 2 hoofd'schuldigen'. Op de eerste plaats de Grieken, die teveel geleend en gefraudeerd hebben, maar op de 2e plaats ook de bankiers die al dit geld verstrekt hebben.quote:We kunnen er ook voor kiezen het bankwezen te laten opdraaien, maar dan knapt de wereldwijde economische bubble en dát proberen politici juist te voorkomen. Dit is geen euro-crisis maar een van de symptomen van de kredietcrisis.
Tja, in theorie ben ik het met je eens, maar je hebt een geloofwaardigheidsprobleem dat eigenlijk alleen maar twee keuzes overlaat; een opbreken van de EMU of een veel verder gaande regulatie. Volgens mij zijn we feitelijk al een heel eind op weg naar de tweede uitkomst.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:44 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de markt is beinvloed door valse suggestie/veronderstellingen (o.a. door politici gemaakt) en is aangejaagd om risico te nemen al die jaren. Nu zorgt de werkelijke marktwerking ervoor dat het economisch speelveld naar elkaar toe gaat groeien, daar heb je geen fiscale of politieke unie voor nodig.
Dat denk ik ook.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:57 schreef HiZ het volgende:
[..]
Tja, in theorie ben ik het met je eens, maar je hebt een geloofwaardigheidsprobleem dat eigenlijk alleen maar twee keuzes overlaat; een opbreken van de EMU of een veel verder gaande regulatie. Volgens mij zijn we feitelijk al een heel eind op weg naar de tweede uitkomst.
Buiten de angstige spikes in de wisselkoersen, in welke mate?quote:Op zondag 19 juni 2011 22:55 schreef LXIV het volgende:
De waarde van de Euro wordt hier wel degelijk door beïnvloedt!
Als de EU besluit de stekker te trekken uit (delen van) het noodfonds (wat vroeg of laat gaat gebeuren imo) zal dat geen impact hebben op de waarde van de euro buiten de angstige spikes. Het is zelfs waarschijnlijk dat de euro door dat gebeuren op termijn veel sterker zal worden. Nog buiten de deflatoire neergang worden zwakke regios gedwongen écht concurrerend en innovatief te worden door het gebrek aan devaluatie en worden alle excessen door de marktwerking ten tijde van de crisis eruit gefilterd.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:57 schreef HiZ het volgende:
Tja, in theorie ben ik het met je eens, maar je hebt een geloofwaardigheidsprobleem dat eigenlijk alleen maar twee keuzes overlaat; een opbreken van de EMU of een veel verder gaande regulatie. Volgens mij zijn we feitelijk al een heel eind op weg naar de tweede uitkomst.
Een munteenheid die zich vastlegt aan de waarde van goud is ook fout.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Bullshit, in essentie heeft een monetaire unie geen politieke unie nodig om te overleven. De euro is met het handhaven van de monetaire spelregels een soort van gouden standaard waarbij de risicoperceptie van individuele landen zich weerspiegeld in de yield.
Morgenavond dus.quote:http://programma.vpro.nl/slagombrussel
De Griekse Tragedie
In de komende aflevering van De Slag om Brussel gaan Teun en Roland op inspectie in Griekenland. Roland speurt in de Atheense jachthaven naar rijke belastingontduikers en Teun krijgt het mes op de keel van een radeloze Griek.
20 juni, Ned 2, 23:00
Omdat het machtswellustelingen zijn en dan wil je gewoon groter worden dan de USA en denk je niet na, van Rompuy verdiend meer dan Obama. idioot gewoon.quote:Op maandag 20 juni 2011 00:49 schreef Plus_Ultra het volgende:
In dat achterlijke land is olijfboer een beschermd beroep, als je als boer je olijven wilt verkopen kan dat alleen aan een olijfhandelaar want ook olijfhandelaar is volgens de Griekse wet een beschermd beroepWaarom hebben we een halve sovjet staat in onze economische zone opgenomen ?
quote:Private investeerders moeten vrijwillig meedoen
Akkoord over reddingsplan Griekenland
De ministers van Financiën bereikten vanochtendvroeg na bijna zeven uur moeizaam onderhandelen een akkoord over een tweede noodlening van de Eurolanden en het IMF aan Griekenland.
Een faillissement van het land is daarmee afgewend. Banken, verzekeraars en pensioenfondsen betalen vrijwillig mee aan deze lening. Het krediet bedraagt naar verwachting ruim 100 miljard euro.
Nederland werd gezien als een een hardliner tijdens de onderhandelingen. Samen met Duitsland stond minister De Jager (Financiën) erop dat de rekening niet bij de belastingbetaler zou belanden. Private investeerders moesten wat de bewindsman betrof ook een steentje bijdragen. Dat lijkt nu gelukt.
Hoeveel banken, pensioenfondsen en verzekeraars vrijwillig gaan bijdragen aan de reddingsoperatie zal de komende weken pas duidelijk worden. Naar verwachting zal de goedkeuring door de IMF en de eurolanden half juli plaatsvinden op de volgende top van de ministers.
Als tegenprestatie moeten de Grieken keiharde bezuinigingen doorvoeren. De nieuwe Griekse minister van Financiën beloofde de andeer eurlanden dat te zullen doen.
Deze belofte en de het akkoord over de reddingsoperatie moeten de rust op de financiële markten doen terugkeren en de investeerders weer vertrouwen geven dat de Grieken hun schuld zullen terugbetalen.
De komende twee dagen debateert hetparlement in Athene onder leiding van premier Papandreou over de bezuinigingen. Naar verwachting zal de bevolking massaal de straat op gaan om te demonstreren tegen de maatregelen van de regering om het huishoudboekje weer op orde te krijgen. Er is bovendien een 48 uurs staking aangekondigd door de grote vakbonden
Gokje..... 0.0quote:Hoeveel banken, pensioenfondsen en verzekeraars vrijwillig gaan bijdragen aan de reddingsoperatie zal de komende weken pas duidelijk worden
quote:en de investeerders weer vertrouwen geven dat de Grieken hun schuld zullen terugbetalen.
Wat een simpele gedachten zeg! Wat denk je wie de rekening krijgt voorgeschoteld als er onverhoopt toch iets mis zal gaan: de belastingbetaler. De pensioenfondsen verhogen dan de pensioenen niet en de banken verlagen de spaarrentes. Daar kun je op wachten. Wij, die genoemde belastingbetaler, zullen uiteindelijk toch atijd betalen.quote:Nederland werd gezien als een een hardliner tijdens de onderhandelingen. Samen met Duitsland stond minister De Jager (Financiën) erop dat de rekening niet bij de belastingbetaler zou belanden. Private investeerders moesten wat de bewindsman betrof ook een steentje bijdragen. Dat lijkt nu gelukt.
Onze politici doen waarschijnlijk toch gewoon waar kooten en de bie met hun tegenpartij al jaren geleden mee bezig was, geen gezeik alle landen rijk.quote:Op maandag 20 juni 2011 08:22 schreef Drugshond het volgende:
ff serieus... ik ben voor een default (let them all suffer)... Mark to value. Europa my ass...
quote:zo 19 jun 2011, 14:58
Boze Spanjaarden bijeen voor nieuw protest
MADRID - Duizenden mensen zijn zondag bijeen gekomen voor nieuwe protesten bij het Spaanse parlement in Madrid. Ze zijn verontwaardigd over de hoge werkloosheid en de harde bezuinigingen. Spanje heeft de hoogste werkloosheid van de westerse landen: ruim 20 procent van de beroepsbevolking.
De banken en de regeringen die deze situatie hebben veroorzaakt, moeten weten dat we het oneens zijn met de
Gefechts Gruppe Woltanquote:Op maandag 20 juni 2011 08:30 schreef Basp1 het volgende:
Onze politici doen waarschijnlijk toch gewoon waar kooten en de bie met hun tegenpartij al jaren geleden mee bezig was, geen gezeik alle landen rijk.
quote:ma 20 jun 2011, 08:43
http://www.telegraaf.nl/d(...)de_zomer_door__.html
Help Griekenland de zomer door
AMSTERDAM - Geen euro 12 miljard tranche als onderdeel van het eerste bail out plan naar Griekenland voordat de Griekse regering en het parlement eerst haar toestemming geven aan additionele bezuinigingen om voor een tweede bail out plan van rond de euro 100 miljard in aanmerking te komen.
Dit is feitelijk de conclusie van het zeven uur durende overleg tussen de euro ministers van financiën wat afgelopen nacht om twee uur eindigde
Dat is de interpretatie van Rob Koenders. Ik zou zeggen dat je dan aardig uit de argumenten aan het lopen bentquote:Op maandag 20 juni 2011 08:54 schreef meth77 het volgende:
Als ze dat gaan doen dan breekt de pleuris uit in Griekenland
AOW ers in de prostitutie en frauderende ambtenaren
[..]
Eerder geen ambtenaren meer en zonder pensioen zijn het gewoon bejaarden. Lijkt mij prima om de grieken nu voor het blok te zetten. Ze doen veel te weinig om het land concurrerend te maken.quote:Op maandag 20 juni 2011 08:54 schreef meth77 het volgende:
Als ze dat gaan doen dan breekt de pleuris uit in Griekenland
AOW ers in de prostitutie en frauderende ambtenaren
[..]
Een van de redenen van de EU is zorgen voor stabiliteit en vrede. een burgeroorlog in Griekenland zou het hele fundament van de EU wegslaan.quote:Op zondag 19 juni 2011 14:52 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Dat zijn helemaal geen negatieve zaken:
destabilisatie en kapitaalvlucht uit Griekenland is uitstekend, want dan wordt men eindelijk wakker hopelijk. Laat de boel maar escaleren in een burgeroorlog, uitstekend!!
Om aan de criteria te voldoen zijn er een kleine 1.000.000 Grieken ambtenaar geworden.quote:Op maandag 20 juni 2011 10:35 schreef tony_clifton- het volgende:
http://www.tijd.be/nieuws(...)og-.9072684-3140.art
Dus wacht even, men wist dat Griekenland valse statistieken gebruikte op 't moment dat ze nog niet toegetreden waren?
Stabileit creer je niet door landen tot hun oren met schulden op te zadelen en de bevolking daarna door deflatie de rekening te laten betalen voor het wanbeleid van de EU, IMF en hun eigen land.quote:Op maandag 20 juni 2011 10:24 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Een van de redenen van de EU is zorgen voor stabiliteit en vrede. een burgeroorlog in Griekenland zou het hele fundament van de EU wegslaan.
Je kan het ook interpreteren als dat men na de toetreding er pas achter kwam dat Griekenland gelogen had.quote:Op maandag 20 juni 2011 10:35 schreef tony_clifton- het volgende:
http://www.tijd.be/nieuws(...)og-.9072684-3140.art
Dus wacht even, men wist dat Griekenland valse statistieken gebruikte op 't moment dat ze nog niet toegetreden waren?
Zeg ik dat? Ik zeg alleen dat het bestaansrecht van de EU wegvalt op het moment dat er pleuris uitbreekt in griekenland.quote:Op maandag 20 juni 2011 10:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Stabileit creer je niet door landen tot hun oren met schulden op te zadelen en de bevolking daarna door deflatie de rekening te laten betalen voor het wanbeleid van de EU, IMF en hun eigen land.
Ben dan ook wel benieuwd hoe buurland Turkije hier op reageert en dit weer de EU-relatie zou beïnvloeden.quote:Op maandag 20 juni 2011 10:24 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Een van de redenen van de EU is zorgen voor stabiliteit en vrede. een burgeroorlog in Griekenland zou het hele fundament van de EU wegslaan.
Ok en ik vul het alleen maar verder aan.quote:Op maandag 20 juni 2011 10:44 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zeg ik dat? Ik zeg alleen dat het bestaansrecht van de EU wegvalt op het moment dat er pleuris uitbreekt in griekenland.
De Europese Economische Gemeenschap , die had bestaansrecht, de EU absoluut nietquote:Op maandag 20 juni 2011 10:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ok en ik vul het alleen maar verder aan.![]()
De EU heeft best bestaans recht, de EURO heeft alleen geen bestaansrecht in een stapel landen waarvan we nooit het met de voeten treden van het akkoord van maastricht hadden moeten accepteren.
Maar als er referenda georganiseerd worden over wat dan ook dan is het nog maar altijd de vraag wie wel overwogen keuzes maakt. Houden we een referendum over groen stroom stemt bij wijze van spreken iedereen voor, maar als men dan een referendum zou houden over windmolens die deze stroom produceren in de achtertuin, dan stemt iedereen weer tegen.quote:Op maandag 20 juni 2011 10:48 schreef meth77 het volgende:
[..]
De Europese Economische Gemeenschap , die had bestaansrecht, de EU absoluut niet
Als er referenda georganiseerd waren dan was de EU nooit opgericht
en terecht, die horen ook niet in de achtertuin van iemandquote:Op maandag 20 juni 2011 10:56 schreef Basp1 het volgende:
Houden we een referendum over groen stroom stemt bij wijze van spreken iedereen voor, maar als men dan een referendum zou houden over windmolens die deze stroom produceren in de achtertuin, dan stemt iedereen weer tegen.
Zonder steun zou deze interne devaluatie nog vele malen sneller gaan! De muntunie werkt dus weldegelijk bij het ontbreken van een fiscale en politieke unie.quote:Griekenland op de goede weg: Arbeidskosten dalen 6,8%ANP VANDAAG 11:06
De arbeidskosten in de eurozone zijn versneld tot 2,6%. In Griekenland (-6,8%) en Ierland (-2,2%) is echter sprake van een forse daling.
Versnelling eurozone
Dat blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. De stijging van de arbeidskosten in de eurozone is in het eerste kwartaal een stuk meer dan in het vierde kwartaal van 2010 (-1,5%).
Noodleningen Grieken en Ieren
In Griekenland en Ierland moeten de overheden omvangrijke bezuinigingen doorvoeren omdat ze noodleningen hebben gekregen.
In Nederland was sprake van een stijging met 2,6 procent. Van de eurolanden was de stijging het grootst in Slowakije en Frankrijk (plus 3,8 procent). In Nederland was sprake van een stijging met 2,6 procent.
In de hele Europese Unie stegen de arbeidskosten met 2,7 procent. In het voorgaande kwartaal bedroeg de stijging 1,8 procent.
Maar bij een echte devaluatie merkt niemand het, en bij een "interne devaluatie" is echt sprake van reele loon-en uitkeringsverlagingen, ik ben benieuwd hoe die onvrede uitpakt bij de verkiezingenquote:Op maandag 20 juni 2011 13:10 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zonder steun zou deze interne devaluatie nog vele malen sneller gaan! De muntunie werkt dus weldegelijk bij het ontbreken van een fiscale en politieke unie.
Bij een valuta devaluatie merkt de bevolking het net zo goed qua koopkracht, hoe dacht je anders dat de concurrentiepositie word verbeterd? Daarnaast brengt het allerlei nadelige (lange termijn) side effects met zich mee waardoor devaluatie in 99 van de100 gevallen een continuerend proces is.quote:Op maandag 20 juni 2011 13:23 schreef meth77 het volgende:
Maar bij een echte devaluatie merkt niemand het, en bij een "interne devaluatie" is echt sprake van reele loon-en uitkeringsverlagingen, ik ben benieuwd hoe die onvrede uitpakt bij de verkiezingen
Eeen valutadevaluatie maakt de import onmiddelijk veel en veeel duurder en de interneprodukten veel goedkoper.quote:Op maandag 20 juni 2011 13:28 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Bij een valuta devaluatie merkt de bevolking het net zo goed qua koopkracht, hoe dacht je anders dat de concurrentiepositie word verbeterd? Daarnaast brengt het allerlei nadelige (lange termijn) side effects met zich mee waardoor devaluatie in 99 van de100 gevallen een continuerend proces is.
Anders is dat bij een interne devaluatie. Als die rit is uitgezeten heb je een gezonde en solide uitgangspositie waaruit je weer kunt groeien. Vooral op de langere termijn brengt een interne devaluatie veel meer welvaart met zich mee.
De beweegredenen voor een valuatie devaluatie zijn doorgaans gericht op het paaien van de bevolking die weigert in te leveren. Het is dan naief te denken dat die bevolking wel genoegen gaat nemen met lagere reeele lonen. Na een dergelijke devaluatie volgen doorgaans snel de looneisen, waarna opnieuw gedevalueerd moet worden omdat je anders terug bij af bent. Devaluatie is dan ook in 99 van de 100 gevallen een continuerend geval en dat maakt de economie lui, de bevolking arm en heeft een afschrikkende werking op investeerders die het land in een isolement plaatsen. Devaluatie werkt dus alleen als de bevolking na devaluatie genoegen neemt met minder en dat is niet reeel aangezien dat de oorzaak van devaluatie is.quote:Op maandag 20 juni 2011 13:35 schreef meth77 het volgende:
Eeen valutadevaluatie maakt de import onmiddelijk veel en veeel duurder en de interneprodukten veel goedkoper.
De lokale bevolking merkt dit onmiddelijk.
De importeur van Mercedes en BMW heeft dan een slechte periode, maar toerisme en lokale diensten gaan meer verdienen en besteden.
Eeen zogenaamde interne devaluatie heeft dat effect niet, behalve dat de bevolking straatarm wordt, dat zal resulteren in onvrede en dus snellere verkiezingen
Eeen valutadevaluatie ofwel een koersbeweging, daar heeft niemand iets over te vertellen, die komt uit de markt, die een andere munteenheid hoger gaat waarderen op basis van economische maatstaven.quote:Op maandag 20 juni 2011 13:53 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De beweegredenen voor een valuatie devaluatie zijn doorgaans gericht op het paaien van de bevolking die weigert in te leveren.
Devaluatie werkt altijd omdat lokale producten goedkoper worden en de import duurderquote:Devaluatie werkt dus alleen als de bevolking na devaluatie genoegen neemt met minder en dat is niet reeel aangezien dat de oorzaak van devaluatie is.
quote:ma 20 jun 2011, 13:38 '
Bijdrage private sector is symbolisch'
http://www.telegraaf.nl/d(...)s_symbolisch___.html
AMSTERDAM (AFN) - De vrijwillige bijdrage die aan private investeerders wordt gevraagd bij nieuwe steun voor Griekenland is vooral een symbolische geste.
Dat concludeerde econoom Carsten Brzeski van ING maandag. ,,
De lokkertjes die ertegenover staan worden uiteindelijk toch weer gefinancierd door overheden'', zei hij tegen het ANP.
Wie zal er op dit moment vrijwillig zijn blootstelling aan Griekenland verlengen?'', vroeg de eurodeskundige zich af. ,,
Daar moet toch heel wat tegenover staan, in de vorm van garanties of anderszins. Overheden moeten die 'sweeteners' verzorgen, wat leidt tot hogere lasten voor de publieke sector.''
Als het al zo is, dan heb je wel heel weinig "feeling" met de publieke opinie om dit triomfantelijk te melden als "econoom van de de ING".quote:
Je mag wel aannemen dat de ING niet meedoet, anders zouden ze dit niet vooraf al op tafel leggenquote:Op maandag 20 juni 2011 14:27 schreef BertV het volgende:
[..]
Als het al zo is, dan heb je wel heel weinig "feeling" met de publieke opinie om dit triomfantelijk te melden als "econoom van de de ING".
Maar goed, dat is geen nieuws, stelletje blaaskaken bij de ING.
Ze moeten ook nog steeds de staatssteun terugbetalen..quote:Op maandag 20 juni 2011 14:29 schreef meth77 het volgende:
[..]
Je mag wel aannemen dat de ING niet meedoet, anders zouden ze dit niet vooraf al op tafel leggen
Morele verplichtingen worden door de ING dus niet gevoeld
Ik zou me gewoon gedeisd houden als bank en zeker niet dit soort rellerig en ongevraagd commentaar aan het ANP afleveren.quote:Op maandag 20 juni 2011 14:29 schreef meth77 het volgende:
[..]
Je mag wel aannemen dat de ING niet meedoet, anders zouden ze dit niet vooraf al op tafel leggen
Morele verplichtingen worden door de ING dus niet gevoeld
ING heeft groot gelijk, waarom moeten zij geld in zee dumpen? Laat Griekenland maar omvallen, zullen de banken die niet massaal in Griekenland zitten terecht denken. Laat de banken en fondsen die zo dom zijn geweest in Griekenland te investeren maar op de blaren zitten bij een bankroet! Elke stuiver die nog aan Griekenland wordt gegeven is weggegooid! Ik hoop dat die "vrijwillige" bijdrage idnerdaad niets voorsteld en dat dit zo duidelijk is dat de parlementen niet accoord zullen gaan met verdere steun aan de Grieken.quote:Op maandag 20 juni 2011 14:27 schreef BertV het volgende:
[..]
Als het al zo is, dan heb je wel heel weinig "feeling" met de publieke opinie om dit triomfantelijk te melden als "econoom van de de ING".
Maar goed, dat is geen nieuws, stelletje blaaskaken bij de ING.
Dat heb ik ook nooit tegengesproken, maar het geeft wel weer dat men ook dan verarmt. Interne devaluatie doet trouwens exact hetzelfde, zij het zonder de negatieve (lange termijn) side effects.quote:Op maandag 20 juni 2011 14:13 schreef meth77 het volgende:
Devaluatie werkt altijd omdat lokale producten goedkoper worden en de import duurder
Net zoals ING op de blaren zat toen ze staatssteun kregen?quote:Op maandag 20 juni 2011 14:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ING heeft groot gelijk, waarom moeten zij geld in zee dumpen? Laat Griekenland maar omvallen, zullen de banken die niet massaal in Griekenland zitten terecht denken. Laat de banken en fondsen die zo dom zijn geweest in Griekenland te investeren maar op de blaren zitten...
Ik snap niet dat je niet wijst op de grote voordelen die de Grieken zouden hebben op het uit de euro stappen. (ze hoeven echt niet uit de EU te stappen overigens! Dit is totaal iets anders)Bij een failissement en herinvoering van de Drachme worden inderdaad alle lokale producten weer betaalbaar, verder zal dit zeer goed zijn voor het toerisme en de export van de Grieken. De economie zal daar juist een enorme boost krijgen. De afwaardering op Griekse investeringen zijn prima te overzien. De andere probleemlanden kunnen een zelfde route bewandelen, zodat alleen landen in de euro overblijven die een zelfde soort economisch beleid hanteren.quote:Op maandag 20 juni 2011 13:53 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De beweegredenen voor een valuatie devaluatie zijn doorgaans gericht op het paaien van de bevolking die weigert in te leveren. Het is dan naief te denken dat die bevolking wel genoegen gaat nemen met lagere reeele lonen. Na een dergelijke devaluatie volgen doorgaans snel de looneisen, waarna opnieuw gedevalueerd moet worden omdat je anders terug bij af bent. Devaluatie is dan ook in 99 van de 100 gevallen een continuerend geval en dat maakt de economie lui, de bevolking arm en heeft een afschrikkende werking op investeerders die het land in een isolement plaatsen. Devaluatie werkt dus alleen als de bevolking na devaluatie genoegen neemt met minder en dat is niet reeel aangezien dat de oorzaak van devaluatie is.
Bij Interne devaluatie word de economie middels de marktwerking gedwongen om concurrerend en innovatief te worden, waardoor de economie weer een solide en gezonde uitgangspositie heeft om te groeien. In feite zou dit ook het geval moeten zijn bij een goed georganiseerde valuta-devalutie, maar de praktijk leert dat dat niet het geval is. Juist omdat men weigert in te leveren.
Griekenland (en andere zwakke EMU-leden) hebben geen rationele keus in deze, aangezien de gevolgen van het uit de euro (en daarmee ook de EU) stappen desastreus zijn en de voordelen nihil. Dat sluit echter niet uit dat het niet gaat gebeuren, aangezien het democratische proces (of opstand) een populistisch/nationalistische bewind aan de macht kan helpen. Mocht dat gebeuren zal het wel een enorme precedent werking hebben op overige zwakke landen, stiekem is het dan ook te hopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |