Interessant, dank jequote:Op donderdag 16 juni 2011 19:53 schreef sigme het volgende:
Na de bevrijding werden door de Duitsers uitgevaardigde wetten opgeheven of voorlopig geschorst. Hiermee werd ook de koosjere slacht weer toegestaan, volgens de vooroorlogse Voedselkeuringswet van 1919. Die wet bepaalde dat in principe verdoofd werd geslacht, maar dat thuisslacht en Joodse slacht hieraan niet hoefden te voldoen.
Daarna werd de regelgeving veranderd, waardoor er alleen Joods geslacht mocht worden in regio's waar voldoende Joden waren overgebleven (!)
Werkgevers en politici trokken zich daarna het lot van de islamitische nieuwkomers aan. Voor een goed arbeidsklimaat, zo stelden de stichtingen Bijstand Buitenlandse Werknemers Brabant en Limburg, moesten er betere voorzieningen voor hen komen, zoals de slacht volgens hun eigen ritus. In 1975 werd daarom de mogelijkheid geschapen dat de minister in bijzondere gevallen, met name tijdens het Offerfeest, ontheffing kon verlenen.
Om het voortdurende clandestiene slachten tegen te gaan en omdat er rechtsongelijkheid ontstond ten opzichte van de Joodse gemeenschap werd in 1977 de islamitische ritus uiteindelijk geaccepteerd. Daarbij werd de islamitische regeling geënt op de Joodse, hoewel de wetgever zich daarbij duidelijk in allerlei bochten moest wringen. Want anders dan bij de Joodse gemeenschap, ontbrak eenduidige islamitische regelgeving, evenals opgeleide slachters en een islamitische eenheidsorganisatie. De wet veronderstelde daarmee iets wat er (nog) niet was.
Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-rol-wisselden.dhtml
Het geldt niet voor kleinvee (kippen, konijnen etc).quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Interessant, dank je
Hmm. Thuisslacht is trouwens een goede. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen die thuis kippen houden die eerst verdoven voor ze de nek omgedraaid worden.
Ik snap best dat ze de dieren in de gaten houden qua slachten. Misschien lopen er idioten rond die het dier uren laten lijden, of levend roosteren etc. Kijk, blijkbaar is het nodig om op te letten. Ik probeer trouwens te zoeken naar die reden waarom die andere gelovigen het slachten dan niet mogen uitvoeren.quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Si, en ik vind deze vorm van wetgeving een flagrante schending is van scheiding kerk en staat. De staat mag niet bepalen wat/wie een "echt genoege" jood/moslim is.
Maar ik ben tegenstander van een algemeen gebod tot verdoofd slachten.
En de argumentatie om de uitzondering te schrappen deugt niet.
Diermishandeling verbieden maar slachten toestaan is natuurlijk al een spagaat. En de mogelijkheid dat mensen dieren gaan martelen is wat mij betreft niet voldoende reden om kippen elektrocuteren en een koe een pin door de hersens te slaan aan te merken als verdoving. En ook niet om dergelijke methoden van verdoving verplicht te stellen, terwijl er ook onverdoofd snel een effectief gedood kán worden.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:03 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik snap best dat ze de dieren in de gaten houden qua slachten. Misschien lopen er idioten rond die het dier uren laten lijden, of levend roosteren etc. Kijk, blijkbaar is het nodig om op te letten. Ik probeer trouwens te zoeken naar die reden waarom die andere gelovigen het slachten dan niet mogen uitvoeren.
Dat gepolder moet maar eens afgelopen zijn. Wij zijn inmiddels 1 van de grootste halalexporterende landen van de wereld. Beter formaliseren we het wat, en komt de nadruk te liggen op dierenleed, ipv of het gelovig geslacht wordt od niet. Een echte halalslachter zal het dier nml zo min mogelijk pijn doen. Kunnen veel nederlandse slachters nog wat van leren!!!quote:Op donderdag 16 juni 2011 16:07 schreef Ajacied422 het volgende:
Het heeft er alle schijn van dat de Tweede Kamer volgende week instemt met het verbod op ritueel slachten. Na de hoorzitting van vanochtend in de Kamer over dit onderwerp lijkt ook het eventuele compromis van de 'polderslacht' van de baan.
De polderslacht had een typisch Nederlands compromis kunnen zijn voor het gevoelige probleem van de rituele slacht. Bij de polderslacht zou bij de te doden dieren eerst de halssnede worden toegebracht - in één beweging door luchtpijp, slokdarm en halsslagader - , vervolgens zou het dier worden verdoofd.
[ afbeelding ]
Deze manier had een uitweg kunnen betekenen voor partijen met gewetenswroeging. De PvdA is bijvoorbeeld tegen onnodig dierenleed, maar wil ook joden en moslims niet kwetsen in hun religieuze overtuiging. Het is volgens de rituele wetten van beide religies niet koosjer of halal bedwelmde dieren te doden.
Nut en implicatie
Vandaar dat PvdA-Kamerlid Martijn van Dam tijdens de hoorzitting de aanwezige wetenschappers naar het nut en de fysieke implicatie van de polderslacht vroeg. De wetenschappers konden hem echter niet geruststellen. De polderslacht komt volgens hen neer op het eerst doden van een dier, en het vervolgens verdoven.
Met dat antwoord wordt het voor de PvdA heel moeilijk om aan de polderslacht vast te houden. Zondag houdt de partij een Ledenraad om de opvatting over het ritueel slachten te formuleren.
Meerderheid
In de Kamer zijn alleen het CDA, de ChristenUnie en de SGP principieel tegenstander van een algeheel verbod op onverdoofd slachten. Samen hebben die partijen 28 zetels. Ook binnen de PVV, VVD en de PvdA zijn wel tegenstanders te vinden, maar lang niet genoeg om tot een meerderheid te komen.
Religieuze organisaties woest
De religieuze organisaties zijn woest over de plannen. 'De gedachte in de Kamer dat zo'n praktijk wel achterhaald moet zijn, daar bereikt u slechts mee dat de gedecimeerde Joodse gemeenschap zich ernstig gekwetst, verlaten en bedonderd voelt', zei de Joodse Gemeente Amsterdam.
Jonathan Sachs, afgevaardigde van het Britse Hogerhuis en tevens opperrabijn kwam uit het Verenigd Koninkrijk over, om uit te leggen waarom hij zich zorgen maakt over de godsdienstvrijheid in Nederland. 'U staat op het punt één van de oudste religieuze rechten in te perken. Vier eeuwen geleden werd de religieuze vrijheid in Nederland geboren. En nu is Nederland de plek waar diezelfde religieuze vrijheid langzaam begint te sterven.'
En Yusuf Altuntas, van het Contactorgaan Moslims & Overheid, zei dat 'de religieuze vrijheden wel onomkeerbaar één voor één worden afgenomen'.
Je bedoelt: een manier waar de dieren niet vermoord worden?quote:Op donderdag 16 juni 2011 19:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het wordt tijd dat er eens een humanere manier komt om te slachten
Mja, zoals ik eerder al zei; misschien dan gewoon thuis slachten verbieden? Zo kom je er volgens mij ook achter wat dan misschien de beste manier is. Ik heb alleen gelezen over CO2 gas en elektrocuteren. Niets over een pin etc.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Diermishandeling verbieden maar slachten toestaan is natuurlijk al een spagaat. En de mogelijkheid dat mensen dieren gaan martelen is wat mij betreft niet voldoende reden om kippen elektrocuteren en een koe een pin door de hersens te slaan aan te merken als verdoving. En ook niet om dergelijke methoden van verdoving verplicht te stellen, terwijl er ook onverdoofd snel een effectief gedood kán worden.
Ik denk dat je überhaupt niet echt veel gevoel voor dieren moet hebben wil je slager willen worden, maar dat is meer mijn onderbuikgevoel over slagers.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Dat gepolder moet maar eens afgelopen zijn. Wij zijn inmiddels 1 van de grootste halalexporterende landen van de wereld. Beter formaliseren we het wat, en komt de nadruk te liggen op dierenleed, ipv of het gelovig geslacht wordt od niet. Een echte halalslachter zal het dier nml zo min mogelijk pijn doen. Kunnen veel nederlandse slachters nog wat van leren!!!
gohquote:Op donderdag 16 juni 2011 20:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je bedoelt: een manier waar de dieren niet vermoord worden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jaja, kan wel een heel betoog houden, maar is volledig offtopic. CDA en het handelen....zet daar a.u.b het woordje christelijk niet bijquote:
quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
goh... die had ik niet zien aankomen zeg...
![]()
eigenlijk is het antwoord gewoon JAOw, en dan kunnen we zeker de kaas, de melk en de eieren ook vergeten hè?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Of we gaan slangen eten. Hebben niet veel ruimte nodig en zouden volgens een user naar kip smaken
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
Ja nouhou..quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:30 schreef paddy het volgende:
[..]
Ow, en dan kunnen we zeker de kaas, de melk en de eieren ook vergeten hè?![]()
Of we gaan slangen eten. Hebben niet veel ruimte nodig en zouden volgens een user naar kip smaken
Euhm, laat ik meteen iets uit de wereld helpen. Wat mij betreft heeft een gelovige NET zoveel rechten als een niet-gelovige, en schijt ook op het gelovige pesten. Ik schijt alleen ook op het voortrekken van gelovigen, maar ook van niet-gelovigen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:12 schreef 9876wwrbbn het volgende:
De meeste moslims hier in de buurt deden vroeger niet zo moeilijk over halal of niet. Het was gewoon, geen varkensvlees eten, een kipcorn bij voorkeur wel halal, zo niet dan pech.
Het zijn die orthodoxen die zo kneuzerig doen.
Halal en Koosjer slacht = de beste manieren om het dier zo weinig mogelijk pijn te laten lijden, maar dan 2- 3000 of 1400 jaar terug.
Als ik een gelovige was zou ik denken: god bedoelt, je moet het dier zo weinig mogelijk laten lijden, dit boek is zoveel jaar geleden geschreven, er zijn nu betere manieren.
Alleen debielen die niet begrijpend kunnen lezen nemen het letterlijk.
En daarvoor hoeft een dier niet te lijden. En dat vinden de meeste Nederlanders denk ik, en daarom zou het rechtvaardig zijn om dit er doorheen te krijgen.
Maar nog belangrijker vind ik dat het leven van het dier mooi is. Heb liever een koosjer geslacht dier dat een paradijselijk leven heeft gehad, dan een 'op elkaar gepropt en nooit daglicht gezien -dier' die mooi verdoofd wordt als die aan zijn einde komt.
Maar het liefst goed leven + eerbare slacht natuurlijk.
Eet jij Biologisch vlees of vlees uit de Bio-Industrie?quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:41 schreef algebra010 het volgende:
Ik zou dit graag zien, alleen betwijfel ik ten sterkste of ze op dit moment durven te knagen aan de islamitische vrijheid van geloof.
Eensch...quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:39 schreef paddy het volgende:
[..]
Euhm, laat ik meteen iets uit de wereld helpen. Wat mij betreft heeft een gelovige NET zoveel rechten als een niet-gelovige, en schijt ook op het gelovige pesten. Ik schijt alleen ook op het voortrekken van gelovigen, maar ook van niet-gelovigen.
Het boeit mij dus niet of iemand dit van zijn geloof niet mag of moet. Daar kan ik best respect voor opbrengen wanneer het terug te vinden is in de Koran (en niet de nevenboeken) of de Thora, etc etc.
Zolang het niet discriminerend naar andere geloven, of niet-geloven is en het voor een dier niet minder is, maakt mij dat hele halalslachten echt niets uit.
Iemand is voor mij dus ook niet meteen debiel wanneer degene er iets anders over denkt dan de niet-orthodoxe
quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:47 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Eensch...![]()
![]()
-edit- is meer iets voor de SC. Geen userbash hier
Dat is alleen niet Kosherquote:Op donderdag 16 juni 2011 20:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
![]()
eigenlijk is het antwoord gewoon JA
quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
![]()
eigenlijk is het antwoord gewoon JAEn dat gaat nooit gebeuren. Gekke vegetariërs.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
quote:Op donderdag 16 juni 2011 21:08 schreef waht het volgende:
[..]
En dat gaat nooit gebeuren. Gekke vegetariërs.
[ afbeelding ]
Nou inderdaad! Slang smaakt gewoon net als krokodil en schildpad naar kip. Alleen jammer dat die slangen konijntjes vreten. Maar ja, konijntjes smaken ook gewoon naar kip. Maar dan met konijnensmaak!quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:30 schreef paddy het volgende:
[..]
Ow, en dan kunnen we zeker de kaas, de melk en de eieren ook vergeten hè?![]()
Ik eet minimaal één keer per jaar konijn. Heeerlijk.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 01:32 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nou inderdaad! Slang smaakt gewoon net als krokodil en schildpad naar kip. Alleen jammer dat die slangen konijntjes vreten. Maar ja, konijntjes smaken ook gewoon naar kip. Maar dan met konijnensmaak!
Lekker he! Smaakt net als kip!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 01:48 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik eet minimaal één keer per jaar konijn. Heeerlijk.
Een konijntje, en een kip, zijn heel gemakkelijk, onverdoofd, te doden.quote:
Smaakpupillen verlamd? Konijn met kip vergelijkenquote:
Que? Thuisslachten is ook al weer een hele tijd verboden.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:15 schreef paddy het volgende:
[..]
Mja, zoals ik eerder al zei; misschien dan gewoon thuis slachten verbieden? Zo kom je er volgens mij ook achter wat dan misschien de beste manier is. Ik heb alleen gelezen over CO2 gas en elektrocuteren. Niets over een pin etc.
Ik vermoed dat jij nooit bij slagers komt? Voor werken in een slachtlijn, daar moet je gevoelloos voor zijn. Maar gewone slager kunnen maar beter donders veel gevoel voor hun beesten hebben, anders kost het ze ledematen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:19 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik denk dat je überhaupt niet echt veel gevoel voor dieren moet hebben wil je slager willen worden, maar dat is meer mijn onderbuikgevoel over slagers.
"Tastes like chicken", als je niet echt weet hoe je het moet plaatsen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 02:41 schreef paddy het volgende:
[..]
Smaakpupillen verlamd? Konijn met kip vergelijken
Moslims houden toch geen schapen in hun achtertuin!!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 06:25 schreef sigme het volgende:
Eeuwig sund trouwens, want vervoer is natuurlijk veruit het meest stressvol voor dieren.
Euh Gia, niet álles gaat over moslims.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Moslims houden toch geen schapen in hun achtertuin!!
Dan moet voor de thuisslacht zo'n beest toch ook vervoerd worden naar het huis waar het geslacht gaat worden.
Niet minder stressvol dan eenmalig naar een slachterij.
Nee.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:43 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Eet jij Biologisch vlees of vlees uit de Bio-Industrie?
Koop je vlees op een betrouwbaar adres. Dat is toch niet zo moeilijk?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik zal ook blij zijn als ik niet meer stiekum halal-vlees in me strot gedouwd krijg.
Weet ik veel waar de AH z'n vlees vandaan haalt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Koop je vlees op een betrouwbaar adres. Dat is toch niet zo moeilijk?
Dan koop je je vlees toch op een betrouwbaar adres? Probeer eens een slager!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Weet ik veel waar de AH z'n vlees vandaan haalt.
De AH is natuurlijk niet een club die je te binnen schiet als je het over een betrouwbare slager hebt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Weet ik veel waar de AH z'n vlees vandaan haalt.
Halal vlees ligt inderdaad in een apart koelinkje in de meeste AH's.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Dan koop je je vlees toch op een betrouwbaar adres? Probeer eens een slager!
Ik dacht dat AH het trouwens tegenwoordig strikt gescheiden hield, maar misschien vergis ik me daarin of vertrouw je het niet.
Die zijn allemaal halal-slagersquote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:36 schreef sigme het volgende:
[..]
Dan koop je je vlees toch op een betrouwbaar adres? Probeer eens een slager!
Ze hebben een apart schapje. Maar je hoort vaak dat bijna al het vlees tegenwoordig halal-geslacht wordt omdat dat makkelijker zou zijn. Of dat waar is weet ik niet.quote:Ik dacht dat AH het trouwens tegenwoordig strikt gescheiden hield, maar misschien vergis ik me daarin of vertrouw je het niet.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:30 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik zal ook blij zijn als ik niet meer stiekum halal-vlees in me strot gedouwd krijg.
De halal slacht gebeurd oa door het dier met het hoofd naar Mekka te richten, en deze vervolgens onverdoofd de keel door te snijden. Ik kan je als lid van een slagersfamilie en zoon van een (ex) varkensslachterij-eigenaar zeggen dat dat zeker niet gebeurd met regulier slachtvee. Halal slachten behelst nl. veel meer dan enkel onverdoofd het dier doden, en al die maatregelen zijn veel te omslachtig/duur voor de grote slachterijen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die zijn allemaal halal-slagers
[..]
Ze hebben een apart schapje. Maar je hoort vaak dat bijna al het vlees tegenwoordig halal-geslacht wordt omdat dat makkelijker zou zijn. Of dat waar is weet ik niet.
Moet ik hier bij elke post moslims én Joden noemen?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh Gia, niet álles gaat over moslims.
Thuisslacht weer toestaan zou betekenen dat ik een slager aan huis mag laten komen, bijvoorbeeld. Komt geen moslim aan te pas, en het heeft ook niks te maken met wel of niet verdoofd slachten - een schietmasker kan ook best buiten een slachthuis gebruikt worden.
Het punt is dat als de dierenstress werkelijk het punt zou zijn, men zich dan op andere zaken zou richten dan rituele slacht.
Nietwaar. http://www.google.nl/sear(...)=keurslager+den+haagquote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die zijn allemaal halal-slagers
De gewone slagerijen waar ik kom slachten gewoon ouderwets zonder gezang.quote:[..]
Ze hebben een apart schapje. Maar je hoort vaak dat bijna al het vlees tegenwoordig halal-geslacht wordt omdat dat makkelijker zou zijn. Of dat waar is weet ik niet.
Het ging me al helemaal niet om de jodenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:46 schreef Gia het volgende:
[..]
Moet ik hier bij elke post moslims én Joden noemen?
Ik reageerde op jouw opmerking dat vervoer van het slachtdier voor stress zorgt.
Als moslims en/of Joden thuis slachten, of ze daar nou een slachter voor laten komen of wie dan ook, dan dient daarvoor ook een dier naar dat huis vervoerd te worden.
Maar jij hebt het waarschijnlijk over de slacht op veehouderijen. Hier gaat het vooral om de halal en koosjere slacht. En in die gevallen moet een dier sowieso vervoerd worden.
Ik hoef geen vlees wat zogenaamd heilig is omdat een baardaap een toverspreuk gemurmeld heeft.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom niet?
Ben je bang dat je er ziek van wordt?
quote:Halal lammetjes hebben heerlijk in de wei gelopen tot ze geslacht werden, en jij loopt te huilen over het slachten? Maar je eet wel plof kip en soyavarken die nooit een goed leven hebben gehad?
Vertel?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
90% v/h Halal-vlees komt gewoon uit de bio-industrie.
Het gaat dan weliswaar idd om varkens, dus daar is geen behoefte om halal/kosjer te slachten ..quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Waar heb jij dat weg? Ik lees dat nergens terug.
http://www.vlees.nl/dossiers/dierenwelzijn/verdoven/
Kom op zeg, lees je eens in: http://uitgesproken.vara.(...)ee3b95d9e8e7fa3f394cquote:
Omdat ik geen vlees moet wat zogenaamd heilig is omdat een baardaap een toverspreuk erbij uitspreekt waardoor het zogenaamd goedgekeurd zou zijn door het opperwezen wat ons in alles bespiedquote:En dat is geen antwoord op mijn vraag, waarom is een vrijlopend lammetje dat halal geslacht wordt erg in vergelijking tot een plofkip?
Daar staat wat over kip, ik had het over lamquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kom op zeg, lees je eens in: http://uitgesproken.vara.(...)ee3b95d9e8e7fa3f394c
Heeft dus niets met dierenwelzijn te maken.quote:Omdat ik geen vlees moet wat zogenaamd heilig is omdat een baardaap een toverspreuk erbij uitspreekt waardoor het zogenaamd goedgekeurd zou zijn door het opperwezen wat ons in alles bespied
Och, mij gaat het niet om zogenaamd heilig vlees. Het gaat hier puur om diervriendelijk slachten.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Omdat ik geen vlees moet wat zogenaamd heilig is omdat een baardaap een toverspreuk erbij uitspreekt waardoor het zogenaamd goedgekeurd zou zijn door het opperwezen wat ons in alles bespied
Het kromme is dan weer dat Halal slachtvee beter wordt behandeld dan bio-industrie vlee, maar dat laatste sneller/barmhartiger geslacht wordt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar staat wat over kip, ik had het over lam
[..]
Heeft dus niets met dierenwelzijn te maken.
Dat gaat echt niet op voor halal kip en koe.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het kromme is dan weer dat Halal slachtvee beter wordt behandeld dan bio-industrie vlees, maar dat laatste sneller/barmhartiger geslacht wordt.
Geef mij dus maar liever een lammetje van de halal slager dan een varken van AHquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het kromme is dan weer dat Halal slachtvee beter wordt behandeld dan bio-industrie vlee, maar dat laatste sneller/barmhartiger geslacht wordt.
Nou nee. Nu eet ik sowieso geen lamsvlees.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef mij dus maar liever een lammetje van de halal slager dan een varken van AH
Ik ook niet. Vind het gewoon niet lekker. En heb het heus wel geprobeerd.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nou nee. Nu eet ik sowieso geen lamsvlees.
Oh dus het is ok als voor aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes uitzonderingen op bestaande wetten gemaakt worden?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pfff, een heel topic vol bekrompen mensen die anderen hun vrijheden niet gunnen en niet in zien dat grondrechten zeer belangrijk zijn om minderheden te beschermen tegen de meerderheid.
Bedankt voor deze volstrekt nutteloze informatie.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ook niet. Vind het gewoon niet lekker. En heb het heus wel geprobeerd.
Vind er een ranzige smaak aan zitten.
Doe mij maar een lekker speklapje. Met zwoerd, uitgebakken, heerlijk.
Ik vind het geen bijzonder vlees en he, ik vind het eigenlijk best zielig voor die lieve lammetjesquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ook niet. Vind het gewoon niet lekker. En heb het heus wel geprobeerd.
Vind er een ranzige smaak aan zitten.
Doe mij maar een lekker speklapje. Met zwoerd, uitgebakken, heerlijk.
Je moet kijken als land wat de meeste mensen willen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh dus het is ok als voor aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes uitzonderingen op bestaande wetten gemaakt worden?
Maak regels die voor iedereen gelden of maak geen regels. Maar geen uitzonderingen op basis van verzonnen entiteiten EN dan ook nog eens gaan bepalen welke 'echt' zijn en welke niet.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Je moet kijken als land wat de meeste mensen willen.
Nee, er worden geen uitzonderingen gemaakt voor 'aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes' er worden uitzonderingen gemaakt voor minderheden waarvan hun vrijheid om zelf hun leven in te delen wordt beperkt door de dictatuur van de meerderheid.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Oh dus het is ok als voor aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes uitzonderingen op bestaande wetten gemaakt worden?
Ben ik volkomen met je eens.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maak regels die voor iedereen gelden of maak geen regels. Maar geen uitzonderingen op basis van verzonnen entiteiten EN dan ook nog eens gaan bepalen welke 'echt' zijn en welke niet.
Nee, je moet minderheden beschermen tegen de dictatuur van de meerderheid.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Je moet kijken als land wat de meeste mensen willen.
Het eerste grondbeginsel gaat over gelijkheid.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pfff, een heel topic vol bekrompen mensen die anderen hun vrijheden niet gunnen en niet in zien dat grondrechten zeer belangrijk zijn om minderheden te beschermen tegen de meerderheid.
Wil je daar ff een concreet voorbeeld van geven.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je moet minderheden beschermen tegen de dictatuur van de meerderheid.
In dat geval kies ik voor het afschaffen van de regels. Overigens, waarom hoor je mensen vooral als het gaat over iets meer of minder pijn over een periode van hooguit 30 seconden bij de slacht? Waar zijn die mensen als het gaat om bijvoorbeeld hygiëneregels die voorschrijven dat slachthuizen volledig betegeld zijn waardoor vee stress ondervindt en uitglijdt?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maak regels die voor iedereen gelden of maak geen regels.
Zeg. Nudisten mogen ook niet bloot over straat, hoewel ze dat wellicht graag zouden willen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, er worden geen uitzonderingen gemaakt voor 'aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes' er worden uitzonderingen gemaakt voor minderheden waarvan hun vrijheid om zelf hun leven in te delen wordt beperkt door de dictatuur van de meerderheid.
Nee er worden uitzonderingen op regels gemaakt op basis van verzonnen godjes. Dit is 1 van de voorbeelden. Een andere is bv het verbod op hoofdbedekking op paspoortfotos. Tenzij het van je verzonnen opperwezen moet!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, er worden geen uitzonderingen gemaakt voor 'aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes' er worden uitzonderingen gemaakt voor minderheden waarvan hun vrijheid om zelf hun leven in te delen wordt beperkt door de dictatuur van de meerderheid.
Dit topic schat. Een ander voorbeeld is het juridische gevecht dat de SGP aan moet gaan omdat zij behoorlijk afwijkende standpunten hanteren in hun statuten.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Wil je daar ff een concreet voorbeeld van geven.
Ook goed. Maar niet zoals nu het voor iedereen verbieden en dan uitzonderingen gaan maken. Daar gaat het mij om.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In dat geval kies ik voor het afschaffen van de regels.
Alle regels? Dus jongeren mogen weer met Lonsdale kleding naar school?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
In dat geval kies ik voor het afschaffen van de regels.
Zeker, ik ben dan ook groot voorstander van het wijzigen van dat beginsel. Art. 1 GW moet een zuiver verticale werking krijgen. De horizontale werking die het artikel nu ook heeft moet expliciet uitgesloten worden. Alleen zo wordt een vrije samenleving, waarin ook minderheden zich geen zorgen hoeven te maken over hun eigen leven, gegarandeerd.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:47 schreef Gia het volgende:
Het eerste grondbeginsel gaat over gelijkheid.
Maar ze mogen het wel in hun eigen 'territorium', het is hun niet helemaal verbodenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Zeg. Nudisten mogen ook niet bloot over straat, hoewel ze dat wellicht graag zouden willen.
Hun vrijheid wordt ook beperkt door regeltjes die blootlopen in het openbaar verbieden.
Oke, helder. Maar steekt de hypocrisie van deze wetgeving je niet? En de aantasting van vrijheden voor bepaalde groepen in onze samenleving?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ook goed. Maar niet zoals nu het voor iedereen verbieden en dan uitzonderingen gaan maken. Daar gaat het mij om.
Jij hebt het maar over minderheden, terwijl het duidelijk alleen gaat over gelovige minderheden.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeker, ik ben dan ook groot voorstander van het wijzigen van dat beginsel. Art. 1 GW moet een zuiver verticale werking krijgen. De horizontale werking die het artikel nu ook heeft moet expliciet uitgesloten worden. Alleen zo wordt een vrije samenleving, waarin ook minderheden zich geen zorgen hoeven te maken over hun eigen leven, gegarandeerd.
Sinds wanneer is daar wetgeving voor.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Alle regels? Dus jongeren mogen weer met Lonsdale kleding naar school?
We mogen met schoenen aan een moskee binnen. Want er gelden nergens regels.
Ik heb sowieso weinig trek om op de rommel van jou in te gaan.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij hebt het maar over minderheden, terwijl het duidelijk alleen gaat over gelovige minderheden.
Je gaat niet in op het voorbeeld van de minderheid 'nudisten' die niet overal bloot mogen lopen.
Moslims mogen ook thuis in boerka lopen. Ook in hun moskee.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:54 schreef moussie het volgende:
[..]
Maar ze mogen het wel in hun eigen 'territorium', het is hun niet helemaal verboden
Je had het over regels.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Sinds wanneer is daar wetgeving voor.
Volgens mij mag je wel een duif thuis slachten. Waar staat dat het niet mag?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Moslims mogen ook thuis in boerka lopen. Ook in hun moskee.
Slachten mag niemand thuis, dus ook de moslim of Jood niet. Het slachthuis is geen eigen 'territorium'.
Als er dagen zijn waarop het slachthuis gericht is op enkel halal/kosjer slachten is het op die momenten wel degelijk hun territoriumquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Moslims mogen ook thuis in boerka lopen. Ook in hun moskee.
Slachten mag niemand thuis, dus ook de moslim of Jood niet. Het slachthuis is geen eigen 'territorium'.
Nee ik zie geen hypocrisie in deze wet. Hij is vrij helder.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oke, helder. Maar steekt de hypocrisie van deze wetgeving je niet?
Nee dat interesseert me niet. Ik vind het artikel over vrijheid van godsdienst sowieso onzinnig. Die vrijheid wordt door andere artikelen al gewaarborgd en moet gewoon weg, want het geeft een status aparte aan godsdienst.quote:En de aantasting van vrijheden voor bepaalde groepen in onze samenleving?
Ook een manier om te reageren als je geen weerwoord hebt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb sowieso weinig trek om op de rommel van jou in te gaan.
Ik wel hoor. Dit gaat over 30 seconden in het leven van een dier. Dieren die op tal van momenten in hun leven veel en veel meer stress en pijn zullen ervaren. Kom dan met een totaalpakket voor dierenwelzijn.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:58 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nee ik zie geen hypocrisie in deze wet. Hij is vrij helder.
Daarom vermijd ik ook ook de woorden godsdienst of gelovigen. Ik schrijf expliciet over minderheden en bepaald groepen, juist omdat ik wil dat iedere minderheid beschermd wordt ongeacht de reden daarvoor.quote:Nee dat interesseert me niet. Ik vind het artikel over vrijheid van godsdienst sowieso onzinnig. Die vrijheid wordt door andere artikelen al gewaarborgd en moet gewoon weg, want het geeft een status aparte aan godsdienst.
Precies. Alle wetten gelden voor iedereen. Geen uitzondering om redenen waar je zelf voor kiest.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:58 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nee dat interesseert me niet. Ik vind het artikel over vrijheid van godsdienst sowieso onzinnig. Die vrijheid wordt door andere artikelen al gewaarborgd en moet gewoon weg, want het geeft een status aparte aan godsdienst.
Nadrukkelijk niet, alleen dat is jouw kromme interpretatie, daarom reageer ik ook zo geïrriteerd.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:58 schreef Gia het volgende:
Je hebt het niet over minderheden, maar alleen over gelovige minderheden.
Hoho, we gaan geen zaken verbieden omdat minderheden iets willen. Waar het mij om gaat is dat minderheden ook de ruimte moeten krijgen in onze samenleving en dat onze Grondwet er zou moeten zijn om dat te garanderen.quote:Alle andere minderheden die iets willen wat wettelijk verboden is, mogen van jou in de stront zakken, als de beminde gelovigen hun zinnetje maar krijgen. Want ze zijn zo zielig, als minderheid.
Als ik een voorbeeld geef van een niet geloofsgerelateerde minderheid die gehinderd wordt door wetgeving die de meerderheid wil, dan ga je daar niet op in.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 13:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hoho, we gaan geen zaken verbieden omdat minderheden iets willen. Waar het mij om gaat is dat minderheden ook de ruimte moeten krijgen in onze samenleving en dat onze Grondwet er zou moeten zijn om dat te garanderen.
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 13:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik een voorbeeld geef van een niet geloofsgerelateerde minderheid die gehinderd wordt door wetgeving die de meerderheid wil, dan ga je daar niet op in.
Want die wet deugt wel?
quote:Milieuactivisten fietsen naakt door Amsterdam
Activisten doen wel vaker iets dat niet mag, hè?quote:
Maar wie bepaalt wat verantwoord met vrijheden omgaan is, en wat niet?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 13:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar het zou mij te ver gaan om dat expliciet te gaan verbieden, wel eis ik van minderheden dat zij verantwoord met hun vrijheid om gaan.
http://www.volkskrant.nl/(...)-uit-Nederland.dhtmlquote:Maleisië staakt import halal vlees uit Nederland
Maleisië heeft alle import van halal vlees uit Nederland stopgezet. Inspectie van Nederlandse slachthuizen door een Maleisische delegatie, eind vorig jaar, bracht misstanden aan het licht. Dat meldt de Volkskrant vandaag.
De Maleisische Halalautoriteit (JAKIM) wil niet vooruitlopen op het inspectierapport, dat in juni openbaar wordt. Wel heeft een directielid per mail aan de Volkskrant laten weten: 'Geen enkele certificeerder die zijn verantwoordelijkheid als moslim serieus neemt, zou dat vlees als halal accepteren.'
Pluimveevlees
Maleisië importeerde alleen pluimveevlees uit Nederland. Volgens het Productschap Vee en Vlees en Pluimvee en Eieren voerde Nederland jaarlijks voor ongeveer 13 miljoen euro uit naar het Aziatische land.
Volgens de Maleisische Halalautoriteit was zowel het toezicht van de certificeerders als de slachtmethode slecht. Een halal slachtmethode vereist dat een dier alleen verdoofd mag worden geslacht als die verdoving is terug te draaien.
Zonder verdoving
Opmerkelijk is dat het halalcertificaat dat met het exportvlees wordt meegestuurd, niet vermeldt of het vlees al dan niet van verdoofd geslachte dieren afkomstig is. Sommige certificeerders zeggen dat hun buitenlandse klantenkring best weet dat dieren in Nederland veelal worden verdoofd voor de slacht. Maar volgens andere bureaus verwacht het buitenland zonder meer dat halal 'zonder verdoving' betekent. 'Mijn klantenkring moet geen verdoofd vlees hebben', zegt Wahid Ramdjan van Halal International Control.
Gesjoemel
De rituele slacht is commercieel minder aantrekkelijk, vooral omdat er veel meer tijd mee is gemoeid. Diverse bronnen, onder andere certificeerders zelf, zeggen dat flink wordt gesjoemeld met halal-keurmerken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |