abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98263111
Na de bevrijding werden door de Duitsers uitgevaardigde wetten opgeheven of voorlopig geschorst. Hiermee werd ook de koosjere slacht weer toegestaan, volgens de vooroorlogse Voedselkeuringswet van 1919. Die wet bepaalde dat in principe verdoofd werd geslacht, maar dat thuisslacht en Joodse slacht hieraan niet hoefden te voldoen.

Daarna werd de regelgeving veranderd, waardoor er alleen Joods geslacht mocht worden in regio's waar voldoende Joden waren overgebleven (!)

Werkgevers en politici trokken zich daarna het lot van de islamitische nieuwkomers aan. Voor een goed arbeidsklimaat, zo stelden de stichtingen Bijstand Buitenlandse Werknemers Brabant en Limburg, moesten er betere voorzieningen voor hen komen, zoals de slacht volgens hun eigen ritus. In 1975 werd daarom de mogelijkheid geschapen dat de minister in bijzondere gevallen, met name tijdens het Offerfeest, ontheffing kon verlenen.

Om het voortdurende clandestiene slachten tegen te gaan en omdat er rechtsongelijkheid ontstond ten opzichte van de Joodse gemeenschap werd in 1977 de islamitische ritus uiteindelijk geaccepteerd. Daarbij werd de islamitische regeling geënt op de Joodse, hoewel de wetgever zich daarbij duidelijk in allerlei bochten moest wringen. Want anders dan bij de Joodse gemeenschap, ontbrak eenduidige islamitische regelgeving, evenals opgeleide slachters en een islamitische eenheidsorganisatie. De wet veronderstelde daarmee iets wat er (nog) niet was.

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-rol-wisselden.dhtml
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98263181
quote:
2s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:53 schreef sigme het volgende:
Na de bevrijding werden door de Duitsers uitgevaardigde wetten opgeheven of voorlopig geschorst. Hiermee werd ook de koosjere slacht weer toegestaan, volgens de vooroorlogse Voedselkeuringswet van 1919. Die wet bepaalde dat in principe verdoofd werd geslacht, maar dat thuisslacht en Joodse slacht hieraan niet hoefden te voldoen.

Daarna werd de regelgeving veranderd, waardoor er alleen Joods geslacht mocht worden in regio's waar voldoende Joden waren overgebleven (!)

Werkgevers en politici trokken zich daarna het lot van de islamitische nieuwkomers aan. Voor een goed arbeidsklimaat, zo stelden de stichtingen Bijstand Buitenlandse Werknemers Brabant en Limburg, moesten er betere voorzieningen voor hen komen, zoals de slacht volgens hun eigen ritus. In 1975 werd daarom de mogelijkheid geschapen dat de minister in bijzondere gevallen, met name tijdens het Offerfeest, ontheffing kon verlenen.

Om het voortdurende clandestiene slachten tegen te gaan en omdat er rechtsongelijkheid ontstond ten opzichte van de Joodse gemeenschap werd in 1977 de islamitische ritus uiteindelijk geaccepteerd. Daarbij werd de islamitische regeling geënt op de Joodse, hoewel de wetgever zich daarbij duidelijk in allerlei bochten moest wringen. Want anders dan bij de Joodse gemeenschap, ontbrak eenduidige islamitische regelgeving, evenals opgeleide slachters en een islamitische eenheidsorganisatie. De wet veronderstelde daarmee iets wat er (nog) niet was.

Bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-rol-wisselden.dhtml
Interessant, dank je :)
Hmm. Thuisslacht is trouwens een goede. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen die thuis kippen houden die eerst verdoven voor ze de nek omgedraaid worden.
pi_98263463
quote:
3s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:54 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Interessant, dank je :)
Hmm. Thuisslacht is trouwens een goede. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen die thuis kippen houden die eerst verdoven voor ze de nek omgedraaid worden.
Het geldt niet voor kleinvee (kippen, konijnen etc).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98263476
Die vuile anti-religie-kneuzen in Zweden/Zwitserland/Spanje/Noorwegen http://en.wikipedia.org/wiki/Legal_aspects_of_ritual_slaughter
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_98263552
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Si, en ik vind deze vorm van wetgeving een flagrante schending is van scheiding kerk en staat. De staat mag niet bepalen wat/wie een "echt genoege" jood/moslim is.

Maar ik ben tegenstander van een algemeen gebod tot verdoofd slachten.
En de argumentatie om de uitzondering te schrappen deugt niet.
Ik snap best dat ze de dieren in de gaten houden qua slachten. Misschien lopen er idioten rond die het dier uren laten lijden, of levend roosteren etc. Kijk, blijkbaar is het nodig om op te letten. Ik probeer trouwens te zoeken naar die reden waarom die andere gelovigen het slachten dan niet mogen uitvoeren.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_98263754
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:03 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik snap best dat ze de dieren in de gaten houden qua slachten. Misschien lopen er idioten rond die het dier uren laten lijden, of levend roosteren etc. Kijk, blijkbaar is het nodig om op te letten. Ik probeer trouwens te zoeken naar die reden waarom die andere gelovigen het slachten dan niet mogen uitvoeren.
Diermishandeling verbieden maar slachten toestaan is natuurlijk al een spagaat. En de mogelijkheid dat mensen dieren gaan martelen is wat mij betreft niet voldoende reden om kippen elektrocuteren en een koe een pin door de hersens te slaan aan te merken als verdoving. En ook niet om dergelijke methoden van verdoving verplicht te stellen, terwijl er ook onverdoofd snel een effectief gedood kán worden.
pi_98263872
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 16:07 schreef Ajacied422 het volgende:
Het heeft er alle schijn van dat de Tweede Kamer volgende week instemt met het verbod op ritueel slachten. Na de hoorzitting van vanochtend in de Kamer over dit onderwerp lijkt ook het eventuele compromis van de 'polderslacht' van de baan.

De polderslacht had een typisch Nederlands compromis kunnen zijn voor het gevoelige probleem van de rituele slacht. Bij de polderslacht zou bij de te doden dieren eerst de halssnede worden toegebracht - in één beweging door luchtpijp, slokdarm en halsslagader - , vervolgens zou het dier worden verdoofd.
[ afbeelding ]
Deze manier had een uitweg kunnen betekenen voor partijen met gewetenswroeging. De PvdA is bijvoorbeeld tegen onnodig dierenleed, maar wil ook joden en moslims niet kwetsen in hun religieuze overtuiging. Het is volgens de rituele wetten van beide religies niet koosjer of halal bedwelmde dieren te doden.

Nut en implicatie
Vandaar dat PvdA-Kamerlid Martijn van Dam tijdens de hoorzitting de aanwezige wetenschappers naar het nut en de fysieke implicatie van de polderslacht vroeg. De wetenschappers konden hem echter niet geruststellen. De polderslacht komt volgens hen neer op het eerst doden van een dier, en het vervolgens verdoven.

Met dat antwoord wordt het voor de PvdA heel moeilijk om aan de polderslacht vast te houden. Zondag houdt de partij een Ledenraad om de opvatting over het ritueel slachten te formuleren.

Meerderheid
In de Kamer zijn alleen het CDA, de ChristenUnie en de SGP principieel tegenstander van een algeheel verbod op onverdoofd slachten. Samen hebben die partijen 28 zetels. Ook binnen de PVV, VVD en de PvdA zijn wel tegenstanders te vinden, maar lang niet genoeg om tot een meerderheid te komen.

Religieuze organisaties woest
De religieuze organisaties zijn woest over de plannen. 'De gedachte in de Kamer dat zo'n praktijk wel achterhaald moet zijn, daar bereikt u slechts mee dat de gedecimeerde Joodse gemeenschap zich ernstig gekwetst, verlaten en bedonderd voelt', zei de Joodse Gemeente Amsterdam.

Jonathan Sachs, afgevaardigde van het Britse Hogerhuis en tevens opperrabijn kwam uit het Verenigd Koninkrijk over, om uit te leggen waarom hij zich zorgen maakt over de godsdienstvrijheid in Nederland. 'U staat op het punt één van de oudste religieuze rechten in te perken. Vier eeuwen geleden werd de religieuze vrijheid in Nederland geboren. En nu is Nederland de plek waar diezelfde religieuze vrijheid langzaam begint te sterven.'

En Yusuf Altuntas, van het Contactorgaan Moslims & Overheid, zei dat 'de religieuze vrijheden wel onomkeerbaar één voor één worden afgenomen'.

Dat gepolder moet maar eens afgelopen zijn. Wij zijn inmiddels 1 van de grootste halalexporterende landen van de wereld. Beter formaliseren we het wat, en komt de nadruk te liggen op dierenleed, ipv of het gelovig geslacht wordt od niet. Een echte halalslachter zal het dier nml zo min mogelijk pijn doen. Kunnen veel nederlandse slachters nog wat van leren!!!
pi_98263898
De meeste moslims hier in de buurt deden vroeger niet zo moeilijk over halal of niet. Het was gewoon, geen varkensvlees eten, een kipcorn bij voorkeur wel halal, zo niet dan pech.

Het zijn die orthodoxen die zo kneuzerig doen.
Halal en Koosjer slacht = de beste manieren om het dier zo weinig mogelijk pijn te laten lijden, maar dan 2- 3000 of 1400 jaar terug.

Als ik een gelovige was zou ik denken: god bedoelt, je moet het dier zo weinig mogelijk laten lijden, dit boek is zoveel jaar geleden geschreven, er zijn nu betere manieren.
Alleen debielen die niet begrijpend kunnen lezen nemen het letterlijk.

En daarvoor hoeft een dier niet te lijden. En dat vinden de meeste Nederlanders denk ik, en daarom zou het rechtvaardig zijn om dit er doorheen te krijgen.

Maar nog belangrijker vind ik dat het leven van het dier mooi is. Heb liever een koosjer geslacht dier dat een paradijselijk leven heeft gehad, dan een 'op elkaar gepropt en nooit daglicht gezien -dier' die mooi verdoofd wordt als die aan zijn einde komt.
Maar het liefst goed leven + eerbare slacht natuurlijk.
pi_98263958
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het wordt tijd dat er eens een humanere manier komt om te slachten
Je bedoelt: een manier waar de dieren niet vermoord worden? :')
pi_98264026
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Diermishandeling verbieden maar slachten toestaan is natuurlijk al een spagaat. En de mogelijkheid dat mensen dieren gaan martelen is wat mij betreft niet voldoende reden om kippen elektrocuteren en een koe een pin door de hersens te slaan aan te merken als verdoving. En ook niet om dergelijke methoden van verdoving verplicht te stellen, terwijl er ook onverdoofd snel een effectief gedood kán worden.
Mja, zoals ik eerder al zei; misschien dan gewoon thuis slachten verbieden? Zo kom je er volgens mij ook achter wat dan misschien de beste manier is. Ik heb alleen gelezen over CO2 gas en elektrocuteren. Niets over een pin etc. :)
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_98264037
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 19:47 schreef paddy het volgende:

[..]

CDA en christelijk _O-
Ja, hilarisch :?
pi_98264224
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:11 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Dat gepolder moet maar eens afgelopen zijn. Wij zijn inmiddels 1 van de grootste halalexporterende landen van de wereld. Beter formaliseren we het wat, en komt de nadruk te liggen op dierenleed, ipv of het gelovig geslacht wordt od niet. Een echte halalslachter zal het dier nml zo min mogelijk pijn doen. Kunnen veel nederlandse slachters nog wat van leren!!!
Ik denk dat je überhaupt niet echt veel gevoel voor dieren moet hebben wil je slager willen worden, maar dat is meer mijn onderbuikgevoel over slagers. :P
pi_98264453
quote:
13s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:13 schreef Farenji het volgende:

[..]

Je bedoelt: een manier waar de dieren niet vermoord worden? :')
goh :o ... die had ik niet zien aankomen zeg... :')

eigenlijk is het antwoord gewoon JA :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_98264703
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:15 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, hilarisch :?
Jaja, kan wel een heel betoog houden, maar is volledig offtopic. CDA en het handelen....zet daar a.u.b het woordje christelijk niet bij :')

Voor de rest sta ik wel achter hun mening dat ze niet voor megastallen en de bio-industrie zijn.
pi_98264818
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ow, en dan kunnen we zeker de kaas, de melk en de eieren ook vergeten hè? B-)

Of we gaan slangen eten. Hebben niet veel ruimte nodig en zouden volgens een user naar kip smaken :+
pi_98264921
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:30 schreef paddy het volgende:

[..]

Ow, en dan kunnen we zeker de kaas, de melk en de eieren ook vergeten hè? B-)

Of we gaan slangen eten. Hebben niet veel ruimte nodig en zouden volgens een user naar kip smaken :+
Ja nouhou.. oO< hij stelt ook gewoon een stomme vraag :')

ik zei toch gewoon een humanere manier om geslacht te worden, wat begrijpt die sukkel daar
niet aan? :P
pi_98265375
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:12 schreef 9876wwrbbn het volgende:
De meeste moslims hier in de buurt deden vroeger niet zo moeilijk over halal of niet. Het was gewoon, geen varkensvlees eten, een kipcorn bij voorkeur wel halal, zo niet dan pech.

Het zijn die orthodoxen die zo kneuzerig doen.

Halal en Koosjer slacht = de beste manieren om het dier zo weinig mogelijk pijn te laten lijden, maar dan 2- 3000 of 1400 jaar terug.

Als ik een gelovige was zou ik denken: god bedoelt, je moet het dier zo weinig mogelijk laten lijden, dit boek is zoveel jaar geleden geschreven, er zijn nu betere manieren.
Alleen debielen die niet begrijpend kunnen lezen nemen het letterlijk.

En daarvoor hoeft een dier niet te lijden. En dat vinden de meeste Nederlanders denk ik, en daarom zou het rechtvaardig zijn om dit er doorheen te krijgen.

Maar nog belangrijker vind ik dat het leven van het dier mooi is. Heb liever een koosjer geslacht dier dat een paradijselijk leven heeft gehad, dan een 'op elkaar gepropt en nooit daglicht gezien -dier' die mooi verdoofd wordt als die aan zijn einde komt.
Maar het liefst goed leven + eerbare slacht natuurlijk.
Euhm, laat ik meteen iets uit de wereld helpen. Wat mij betreft heeft een gelovige NET zoveel rechten als een niet-gelovige, en schijt ook op het gelovige pesten. Ik schijt alleen ook op het voortrekken van gelovigen, maar ook van niet-gelovigen.

Het boeit mij dus niet of iemand dit van zijn geloof niet mag of moet. Daar kan ik best respect voor opbrengen wanneer het terug te vinden is in de Koran (en niet de nevenboeken) of de Thora, etc etc.

Zolang het niet discriminerend naar andere geloven, of niet-geloven is en het voor een dier niet minder is, maakt mij dat hele halalslachten echt niets uit.

Iemand is voor mij dus ook niet meteen debiel wanneer degene er iets anders over denkt dan de niet-orthodoxe ;)
pi_98265486
Ik zou dit graag zien, alleen betwijfel ik ten sterkste of ze op dit moment durven te knagen aan de islamitische vrijheid van geloof.
pi_98265597
quote:
15s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:41 schreef algebra010 het volgende:
Ik zou dit graag zien, alleen betwijfel ik ten sterkste of ze op dit moment durven te knagen aan de islamitische vrijheid van geloof.
Eet jij Biologisch vlees of vlees uit de Bio-Industrie?
pi_98265794
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:39 schreef paddy het volgende:

[..]

Euhm, laat ik meteen iets uit de wereld helpen. Wat mij betreft heeft een gelovige NET zoveel rechten als een niet-gelovige, en schijt ook op het gelovige pesten. Ik schijt alleen ook op het voortrekken van gelovigen, maar ook van niet-gelovigen.

Het boeit mij dus niet of iemand dit van zijn geloof niet mag of moet. Daar kan ik best respect voor opbrengen wanneer het terug te vinden is in de Koran (en niet de nevenboeken) of de Thora, etc etc.

Zolang het niet discriminerend naar andere geloven, of niet-geloven is en het voor een dier niet minder is, maakt mij dat hele halalslachten echt niets uit.

Iemand is voor mij dus ook niet meteen debiel wanneer degene er iets anders over denkt dan de niet-orthodoxe ;)
Eensch... :7 8-)

-edit- is meer iets voor de SC. Geen userbash hier

[ Bericht 12% gewijzigd door paddy op 16-06-2011 20:51:26 ]
pi_98266265
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:47 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Eensch... :7 8-)

-edit- is meer iets voor de SC. Geen userbash hier
oO<
pi_98266357
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 20:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat is alleen niet Kosher :P
pi_98266734
Dit verbieden

http://www.nu.nl/politiek(...)oden-van-paling.html

en dit toejuichen...

Bleker bereidt een wijziging voor van het Besluit op de uitheemse dier

mag ik wel zeggen dat ik Bleker een debiel vind ? oO<

daar is toch geen ander woord voor :')
pi_98267034
quote:

[..]

SPOILER
En dat gaat nooit gebeuren. Gekke vegetariërs.

The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_98267487
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 21:08 schreef waht het volgende:

[..]

En dat gaat nooit gebeuren. Gekke vegetariërs.

[ afbeelding ]
:') van mij hoef je geen Vegetariër te worden hoor, maar zeg nou zelf, zoals wij de beesten
in de Bio-industie behandelen en ''onze'' manier van slachten eens onder de loep nemen,
dan is het toch gewoon hypocriet, het is allebei een lijdensweg voor die beesten.

een beetje... ''de pot verwijt de ketel'' gevoel krijg ik erbij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')