Het gaat dan weliswaar idd om varkens, dus daar is geen behoefte om halal/kosjer te slachten ..quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:08 schreef paddy het volgende:
[..]
Waar heb jij dat weg? Ik lees dat nergens terug.
http://www.vlees.nl/dossiers/dierenwelzijn/verdoven/
Kom op zeg, lees je eens in: http://uitgesproken.vara.(...)ee3b95d9e8e7fa3f394cquote:
Omdat ik geen vlees moet wat zogenaamd heilig is omdat een baardaap een toverspreuk erbij uitspreekt waardoor het zogenaamd goedgekeurd zou zijn door het opperwezen wat ons in alles bespiedquote:En dat is geen antwoord op mijn vraag, waarom is een vrijlopend lammetje dat halal geslacht wordt erg in vergelijking tot een plofkip?
Daar staat wat over kip, ik had het over lamquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Kom op zeg, lees je eens in: http://uitgesproken.vara.(...)ee3b95d9e8e7fa3f394c
Heeft dus niets met dierenwelzijn te maken.quote:Omdat ik geen vlees moet wat zogenaamd heilig is omdat een baardaap een toverspreuk erbij uitspreekt waardoor het zogenaamd goedgekeurd zou zijn door het opperwezen wat ons in alles bespied
Och, mij gaat het niet om zogenaamd heilig vlees. Het gaat hier puur om diervriendelijk slachten.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Omdat ik geen vlees moet wat zogenaamd heilig is omdat een baardaap een toverspreuk erbij uitspreekt waardoor het zogenaamd goedgekeurd zou zijn door het opperwezen wat ons in alles bespied
Het kromme is dan weer dat Halal slachtvee beter wordt behandeld dan bio-industrie vlee, maar dat laatste sneller/barmhartiger geslacht wordt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar staat wat over kip, ik had het over lam
[..]
Heeft dus niets met dierenwelzijn te maken.
Dat gaat echt niet op voor halal kip en koe.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het kromme is dan weer dat Halal slachtvee beter wordt behandeld dan bio-industrie vlees, maar dat laatste sneller/barmhartiger geslacht wordt.
Geef mij dus maar liever een lammetje van de halal slager dan een varken van AHquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:34 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het kromme is dan weer dat Halal slachtvee beter wordt behandeld dan bio-industrie vlee, maar dat laatste sneller/barmhartiger geslacht wordt.
Nou nee. Nu eet ik sowieso geen lamsvlees.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef mij dus maar liever een lammetje van de halal slager dan een varken van AH
Ik ook niet. Vind het gewoon niet lekker. En heb het heus wel geprobeerd.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nou nee. Nu eet ik sowieso geen lamsvlees.
Oh dus het is ok als voor aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes uitzonderingen op bestaande wetten gemaakt worden?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pfff, een heel topic vol bekrompen mensen die anderen hun vrijheden niet gunnen en niet in zien dat grondrechten zeer belangrijk zijn om minderheden te beschermen tegen de meerderheid.
Bedankt voor deze volstrekt nutteloze informatie.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ook niet. Vind het gewoon niet lekker. En heb het heus wel geprobeerd.
Vind er een ranzige smaak aan zitten.
Doe mij maar een lekker speklapje. Met zwoerd, uitgebakken, heerlijk.
Ik vind het geen bijzonder vlees en he, ik vind het eigenlijk best zielig voor die lieve lammetjesquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ook niet. Vind het gewoon niet lekker. En heb het heus wel geprobeerd.
Vind er een ranzige smaak aan zitten.
Doe mij maar een lekker speklapje. Met zwoerd, uitgebakken, heerlijk.
Je moet kijken als land wat de meeste mensen willen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh dus het is ok als voor aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes uitzonderingen op bestaande wetten gemaakt worden?
Maak regels die voor iedereen gelden of maak geen regels. Maar geen uitzonderingen op basis van verzonnen entiteiten EN dan ook nog eens gaan bepalen welke 'echt' zijn en welke niet.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Je moet kijken als land wat de meeste mensen willen.
Nee, er worden geen uitzonderingen gemaakt voor 'aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes' er worden uitzonderingen gemaakt voor minderheden waarvan hun vrijheid om zelf hun leven in te delen wordt beperkt door de dictatuur van de meerderheid.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:41 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Oh dus het is ok als voor aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes uitzonderingen op bestaande wetten gemaakt worden?
Ben ik volkomen met je eens.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maak regels die voor iedereen gelden of maak geen regels. Maar geen uitzonderingen op basis van verzonnen entiteiten EN dan ook nog eens gaan bepalen welke 'echt' zijn en welke niet.
Nee, je moet minderheden beschermen tegen de dictatuur van de meerderheid.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Je moet kijken als land wat de meeste mensen willen.
Het eerste grondbeginsel gaat over gelijkheid.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Pfff, een heel topic vol bekrompen mensen die anderen hun vrijheden niet gunnen en niet in zien dat grondrechten zeer belangrijk zijn om minderheden te beschermen tegen de meerderheid.
Wil je daar ff een concreet voorbeeld van geven.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je moet minderheden beschermen tegen de dictatuur van de meerderheid.
In dat geval kies ik voor het afschaffen van de regels. Overigens, waarom hoor je mensen vooral als het gaat over iets meer of minder pijn over een periode van hooguit 30 seconden bij de slacht? Waar zijn die mensen als het gaat om bijvoorbeeld hygiëneregels die voorschrijven dat slachthuizen volledig betegeld zijn waardoor vee stress ondervindt en uitglijdt?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:42 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maak regels die voor iedereen gelden of maak geen regels.
Zeg. Nudisten mogen ook niet bloot over straat, hoewel ze dat wellicht graag zouden willen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, er worden geen uitzonderingen gemaakt voor 'aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes' er worden uitzonderingen gemaakt voor minderheden waarvan hun vrijheid om zelf hun leven in te delen wordt beperkt door de dictatuur van de meerderheid.
Nee er worden uitzonderingen op regels gemaakt op basis van verzonnen godjes. Dit is 1 van de voorbeelden. Een andere is bv het verbod op hoofdbedekking op paspoortfotos. Tenzij het van je verzonnen opperwezen moet!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, er worden geen uitzonderingen gemaakt voor 'aanhangers van 2 van de 4.000 verzonnen godjes' er worden uitzonderingen gemaakt voor minderheden waarvan hun vrijheid om zelf hun leven in te delen wordt beperkt door de dictatuur van de meerderheid.
Dit topic schat. Een ander voorbeeld is het juridische gevecht dat de SGP aan moet gaan omdat zij behoorlijk afwijkende standpunten hanteren in hun statuten.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Wil je daar ff een concreet voorbeeld van geven.
Ook goed. Maar niet zoals nu het voor iedereen verbieden en dan uitzonderingen gaan maken. Daar gaat het mij om.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
In dat geval kies ik voor het afschaffen van de regels.
Alle regels? Dus jongeren mogen weer met Lonsdale kleding naar school?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
In dat geval kies ik voor het afschaffen van de regels.
Zeker, ik ben dan ook groot voorstander van het wijzigen van dat beginsel. Art. 1 GW moet een zuiver verticale werking krijgen. De horizontale werking die het artikel nu ook heeft moet expliciet uitgesloten worden. Alleen zo wordt een vrije samenleving, waarin ook minderheden zich geen zorgen hoeven te maken over hun eigen leven, gegarandeerd.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:47 schreef Gia het volgende:
Het eerste grondbeginsel gaat over gelijkheid.
Maar ze mogen het wel in hun eigen 'territorium', het is hun niet helemaal verbodenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:49 schreef Gia het volgende:
[..]
Zeg. Nudisten mogen ook niet bloot over straat, hoewel ze dat wellicht graag zouden willen.
Hun vrijheid wordt ook beperkt door regeltjes die blootlopen in het openbaar verbieden.
Oke, helder. Maar steekt de hypocrisie van deze wetgeving je niet? En de aantasting van vrijheden voor bepaalde groepen in onze samenleving?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ook goed. Maar niet zoals nu het voor iedereen verbieden en dan uitzonderingen gaan maken. Daar gaat het mij om.
Jij hebt het maar over minderheden, terwijl het duidelijk alleen gaat over gelovige minderheden.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zeker, ik ben dan ook groot voorstander van het wijzigen van dat beginsel. Art. 1 GW moet een zuiver verticale werking krijgen. De horizontale werking die het artikel nu ook heeft moet expliciet uitgesloten worden. Alleen zo wordt een vrije samenleving, waarin ook minderheden zich geen zorgen hoeven te maken over hun eigen leven, gegarandeerd.
Sinds wanneer is daar wetgeving voor.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:53 schreef Gia het volgende:
[..]
Alle regels? Dus jongeren mogen weer met Lonsdale kleding naar school?
We mogen met schoenen aan een moskee binnen. Want er gelden nergens regels.
Ik heb sowieso weinig trek om op de rommel van jou in te gaan.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Jij hebt het maar over minderheden, terwijl het duidelijk alleen gaat over gelovige minderheden.
Je gaat niet in op het voorbeeld van de minderheid 'nudisten' die niet overal bloot mogen lopen.
Moslims mogen ook thuis in boerka lopen. Ook in hun moskee.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:54 schreef moussie het volgende:
[..]
Maar ze mogen het wel in hun eigen 'territorium', het is hun niet helemaal verboden
Je had het over regels.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Sinds wanneer is daar wetgeving voor.
Volgens mij mag je wel een duif thuis slachten. Waar staat dat het niet mag?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Moslims mogen ook thuis in boerka lopen. Ook in hun moskee.
Slachten mag niemand thuis, dus ook de moslim of Jood niet. Het slachthuis is geen eigen 'territorium'.
Als er dagen zijn waarop het slachthuis gericht is op enkel halal/kosjer slachten is het op die momenten wel degelijk hun territoriumquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:56 schreef Gia het volgende:
[..]
Moslims mogen ook thuis in boerka lopen. Ook in hun moskee.
Slachten mag niemand thuis, dus ook de moslim of Jood niet. Het slachthuis is geen eigen 'territorium'.
Nee ik zie geen hypocrisie in deze wet. Hij is vrij helder.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Oke, helder. Maar steekt de hypocrisie van deze wetgeving je niet?
Nee dat interesseert me niet. Ik vind het artikel over vrijheid van godsdienst sowieso onzinnig. Die vrijheid wordt door andere artikelen al gewaarborgd en moet gewoon weg, want het geeft een status aparte aan godsdienst.quote:En de aantasting van vrijheden voor bepaalde groepen in onze samenleving?
Ook een manier om te reageren als je geen weerwoord hebt.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb sowieso weinig trek om op de rommel van jou in te gaan.
Ik wel hoor. Dit gaat over 30 seconden in het leven van een dier. Dieren die op tal van momenten in hun leven veel en veel meer stress en pijn zullen ervaren. Kom dan met een totaalpakket voor dierenwelzijn.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:58 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nee ik zie geen hypocrisie in deze wet. Hij is vrij helder.
Daarom vermijd ik ook ook de woorden godsdienst of gelovigen. Ik schrijf expliciet over minderheden en bepaald groepen, juist omdat ik wil dat iedere minderheid beschermd wordt ongeacht de reden daarvoor.quote:Nee dat interesseert me niet. Ik vind het artikel over vrijheid van godsdienst sowieso onzinnig. Die vrijheid wordt door andere artikelen al gewaarborgd en moet gewoon weg, want het geeft een status aparte aan godsdienst.
Precies. Alle wetten gelden voor iedereen. Geen uitzondering om redenen waar je zelf voor kiest.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:58 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Nee dat interesseert me niet. Ik vind het artikel over vrijheid van godsdienst sowieso onzinnig. Die vrijheid wordt door andere artikelen al gewaarborgd en moet gewoon weg, want het geeft een status aparte aan godsdienst.
Nadrukkelijk niet, alleen dat is jouw kromme interpretatie, daarom reageer ik ook zo geïrriteerd.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:58 schreef Gia het volgende:
Je hebt het niet over minderheden, maar alleen over gelovige minderheden.
Hoho, we gaan geen zaken verbieden omdat minderheden iets willen. Waar het mij om gaat is dat minderheden ook de ruimte moeten krijgen in onze samenleving en dat onze Grondwet er zou moeten zijn om dat te garanderen.quote:Alle andere minderheden die iets willen wat wettelijk verboden is, mogen van jou in de stront zakken, als de beminde gelovigen hun zinnetje maar krijgen. Want ze zijn zo zielig, als minderheid.
Als ik een voorbeeld geef van een niet geloofsgerelateerde minderheid die gehinderd wordt door wetgeving die de meerderheid wil, dan ga je daar niet op in.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 13:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hoho, we gaan geen zaken verbieden omdat minderheden iets willen. Waar het mij om gaat is dat minderheden ook de ruimte moeten krijgen in onze samenleving en dat onze Grondwet er zou moeten zijn om dat te garanderen.
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 13:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Als ik een voorbeeld geef van een niet geloofsgerelateerde minderheid die gehinderd wordt door wetgeving die de meerderheid wil, dan ga je daar niet op in.
Want die wet deugt wel?
quote:Milieuactivisten fietsen naakt door Amsterdam
Activisten doen wel vaker iets dat niet mag, hè?quote:
Maar wie bepaalt wat verantwoord met vrijheden omgaan is, en wat niet?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 13:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar het zou mij te ver gaan om dat expliciet te gaan verbieden, wel eis ik van minderheden dat zij verantwoord met hun vrijheid om gaan.
http://www.volkskrant.nl/(...)-uit-Nederland.dhtmlquote:Maleisië staakt import halal vlees uit Nederland
Maleisië heeft alle import van halal vlees uit Nederland stopgezet. Inspectie van Nederlandse slachthuizen door een Maleisische delegatie, eind vorig jaar, bracht misstanden aan het licht. Dat meldt de Volkskrant vandaag.
De Maleisische Halalautoriteit (JAKIM) wil niet vooruitlopen op het inspectierapport, dat in juni openbaar wordt. Wel heeft een directielid per mail aan de Volkskrant laten weten: 'Geen enkele certificeerder die zijn verantwoordelijkheid als moslim serieus neemt, zou dat vlees als halal accepteren.'
Pluimveevlees
Maleisië importeerde alleen pluimveevlees uit Nederland. Volgens het Productschap Vee en Vlees en Pluimvee en Eieren voerde Nederland jaarlijks voor ongeveer 13 miljoen euro uit naar het Aziatische land.
Volgens de Maleisische Halalautoriteit was zowel het toezicht van de certificeerders als de slachtmethode slecht. Een halal slachtmethode vereist dat een dier alleen verdoofd mag worden geslacht als die verdoving is terug te draaien.
Zonder verdoving
Opmerkelijk is dat het halalcertificaat dat met het exportvlees wordt meegestuurd, niet vermeldt of het vlees al dan niet van verdoofd geslachte dieren afkomstig is. Sommige certificeerders zeggen dat hun buitenlandse klantenkring best weet dat dieren in Nederland veelal worden verdoofd voor de slacht. Maar volgens andere bureaus verwacht het buitenland zonder meer dat halal 'zonder verdoving' betekent. 'Mijn klantenkring moet geen verdoofd vlees hebben', zegt Wahid Ramdjan van Halal International Control.
Gesjoemel
De rituele slacht is commercieel minder aantrekkelijk, vooral omdat er veel meer tijd mee is gemoeid. Diverse bronnen, onder andere certificeerders zelf, zeggen dat flink wordt gesjoemeld met halal-keurmerken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |