Jullie weten niet waar jullie je welvaart aan te danken hebbenquote:Op maandag 13 juni 2011 22:49 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Helaas voor een niet gering aantal mensen hier wel ja
Het topic hoeft dan ook niet dicht wat mij betreft. Ik geef enkel mijn kijk op zaken.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:53 schreef Tem het volgende:
[..]
Vind ik niet. Het is meer een filosofische discussie net als Bas Haring in zijn programma de stelling nam "Waarom schieten we zwervers niet gewoon dood".
Een walgelijke insinuatie, heb je werkelijk nooit meegedaan aan spelletjes in de trant van:quote:Op maandag 13 juni 2011 22:52 schreef Bluesdude het volgende:
interessant is te zien of die mensen die wel meedoen eerder rechts dan links zijn.
ik vrees rechts...
het hele idee van 'onschuldig' groepen mensen dood te wensen speelt in op een sluimerende a-sociale instelling..
mensen die meedoen aan zo'n spelletje wil ik niet in mijn vriendenkring hebben....
Natuurlijk nietquote:Op maandag 13 juni 2011 22:53 schreef Zeeland het volgende:
Jammer, dat niemand wil participeren in die leuke topic. Ik bedoel. Volgens mij is het niet opgezet met slechte bedoelingen of dergelijke.
Nee, maar je kunt er wel een bevolkingsgroep mee kwetsen die het lezen of er anderszins lucht van krijgen. De reden waarom ik mijn bijdrage heb verwijderd.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:53 schreef Zeeland het volgende:
Jammer, dat niemand wil participeren in die leuke topic. Ik bedoel. Volgens mij is het niet opgezet met slechte bedoelingen of dergelijke.
Jouw keuze is dus niet aan dit topic mee te doen. Dat vind ik prima, weet je zelf het rode kruisje te vinden?quote:Op maandag 13 juni 2011 22:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mijn keuze is iedereen laten leven.
Dat is ook prima maar het is niet te vergelijken met wat Bluesdude aanhaalt.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het topic hoeft dan ook niet dicht wat mij betreft. Ik geef enkel mijn kijk op zaken.
klopt... te veel rechtsen kunnen hun nette burgermanskleren uittrekken en vrijuit de smeerlap in hunzelf naar buiten laten.....quote:Op maandag 13 juni 2011 22:53 schreef waht het volgende:
[..]
Het verschil is dat 'linksen' wolven in schaapskleren zijn en rechtsen niet terugdeinzen voor dit soort gedachte-experimenten.
Ik hoop ook op een betere wereld. Neemt niet weg dat een bepaald type mens van mij geen achting hoeft te verwachten. TS trekt dit tot het extreme door, om het wat scherper te moeten stellen en tevens ook om ons tot zelfreflectie te dwingen.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:54 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Of rechtsen laten zich makkelijker zulke dingen aanpraten. En linksen hebben nog hoop op een betere wereld.
I get it. Toch moet je die dingen kunnen bespreken, zoals je ook overbevolking of eugenetica moet kunnen bespreken.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:55 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt er wel een bevolkingsgroep mee kwetsen die het lezen of er anderszins lucht van krijgen. De reden waarom ik mijn bijdrage heb verwijderd.
Ik heb in deze gewoon dezelfde mening als KV: als het mij gevraagd zou worden zou ik weigeren.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:55 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Jouw keuze is dus niet aan dit topic mee te doen. Dat vind ik prima, weet je zelf het rode kruisje te vinden?
Nee, dat werkt niet. In Sliders niet in ieder geval.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:57 schreef timmmmm het volgende:
ik denk dat een samenleving met 10x meer vrouwen dan mannen ook wel goed zou draaien. Mannen enkel gebruikt als fokstieren, verder slechts 1 geslacht aan de macht. Kan natuurlijk ook de man zijn, maar dat is praktisch minder makkelijk haalbaar, voor nageslacht heb je natuurlijk minder mannen dan vrouwen nodig.
En mensen zoals jij snappen er dus niets van. Je poging om een andere groep als het kwaad af te schilderen heeft jammerlijk gefaald.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
klopt... te veel rechtsen kunnen hun nette burgermanskleren uittrekken en vrijuit de smeerlap in hunzelf naar buiten laten.....
linkse mensen eerder die hebben niet zo'n behoefte daartoe.. die zijn gewoon niet smeerlapperig..
maar ik wil wel af en toe meeredeneren in dit fascistisch spelletje...
jij gaat met de TS tegen de muur... reden: een groot gevaar voor miljoenen mensen....metjullie moordneigingen
Daar heb ik ook respect voor. Ik zal nog enkele suggesties doen:quote:Op maandag 13 juni 2011 22:55 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt er wel een bevolkingsgroep mee kwetsen die het lezen of er anderszins lucht van krijgen. De reden waarom ik mijn bijdrage heb verwijderd.
die aflevering heb ik gemist, vertel, hoe ging het fout.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, dat werkt niet. In Sliders niet in ieder geval.
Dat vindt ik ook wel een goede, maar moeten dat wel mensen zijn waar geen uitzicht meer voor is. Veel suicidalen komen er ook gewoon weer uit.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:57 schreef Klaudias het volgende:
Maar goed, ik vind dus dat suïcidalen omgebracht mogen worden, als ik zou moeten kiezen.
Ze mogen zichzelf aanmelden om vermoord te worden.
Enige verschil is dat overbevolking echt een probleem vormt. Het zou helpen GS een reden zou geven voor massamoord. Moet de populatie worden beteugeld of ligt er een andere reden aan ten grondslag?quote:Op maandag 13 juni 2011 22:58 schreef Zeeland het volgende:
[..]
I get it. Toch moet je die dingen kunnen bespreken, zoals je ook overbevolking of eugenetica moet kunnen bespreken.
Ook als dat zou betekenen dat iedereen in Nederland zou sterven?quote:Op maandag 13 juni 2011 22:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb in deze gewoon dezelfde mening als KV: als het mij gevraagd zou worden zou ik weigeren.
Ongeacht de consequenties. En dat lijkt me wel degelijk een antwoord op de vraag
Overbevolking is prima te bespreken.. zonder iemand te minachtenquote:Op maandag 13 juni 2011 22:58 schreef Zeeland het volgende:
[..]
I get it. Toch moet je die dingen kunnen bespreken, zoals je ook overbevolking of eugenetica moet kunnen bespreken.
Je weet dat de gevolgen dan kunnen zijn dat de persoon naast jouw kiest voor een groep met een veel grotere omvang? Veel meer leed dus.quote:Op maandag 13 juni 2011 22:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik heb in deze gewoon dezelfde mening als KV: als het mij gevraagd zou worden zou ik weigeren.
Ongeacht de consequenties. En dat lijkt me wel degelijk een antwoord op de vraag
Ik zie juist die mietjes, die 100x zeggen dat ze dood willen, 2 paracetamolletjes nemen ter poging daartoe, en dan gaan huilen dat het niet gelukt is, graag stervenquote:Op maandag 13 juni 2011 23:00 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Dat vindt ik ook wel een goede, maar moeten dat wel mensen zijn waar geen uitzicht meer voor is. Veel suicidalen komen er ook gewoon weer uit.
In Sliders werden er nauwelijks mannen meer geboren, dus gingen landen (met vrouwen) met elkaar de strijd aan om de beste mannen te krijgen. Het voornaamste bezwaar werd echter aangehaald door de professor. Met een beperkt aantal mannen wordt de genenpoel te klein en krijg je op den duur achterlijke kindertjes.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
die aflevering heb ik gemist, vertel, hoe ging het fout.
Ik denk dat zonder dat vermoeiende gedoe dat men met elkaar wil neuken, de wereld een stuk efficienter zou zijn.
En ik wil me best aanmelden als fokman.
Ik denk van wel ja..quote:Op maandag 13 juni 2011 23:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ook als dat zou betekenen dat iedereen in Nederland zou sterven?
Gevalletje atoom-bom op Nederland als jij geen keuze maakt?
Ik wil het topic niet teveel in een bepaalde richting duwen. Zoals ik al eerder zei, het is aan jou om te kijken welk probleem jij de grootste bedreiging voor Nederland vindt, dat kan van verschillende aard zijn. Natuurlijk zal geen enkel dictatoriaal regime jou deze mogelijkheid bieden, maar als ik de opdracht nog nauwer ga maken, beperk ik jullie hier.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Enige verschil is dat overbevolking echt een probleem vormt. Het zou helpen GS een reden zou geven voor massamoord. Moet de populatie worden beteugeld of ligt er een andere reden aan ten grondslag?
Dat is dan zijn/haar verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:02 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Je weet dat de gevolgen dan kunnen zijn dat de persoon naast jouw kiest voor een groep met een veel grotere omvang? Veel meer leed dus.
Er zijn wel wat mensen wier dood de wereld beter zou maken, maar probleem is dat je die niet in een hokje kunt drukken.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik wil het topic niet teveel in een bepaalde richting duwen. Zoals ik al eerder zei, het is aan jou om te kijken welk probleem jij de grootste bedreiging voor Nederland vindt, dat kan van verschillende aard zijn. Natuurlijk zal geen enkel dictatoriaal regime jou deze mogelijkheid bieden, maar als ik de opdracht nog nauwer ga maken, beperk ik jullie hier.
Dat is wel ernstig.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik denk van wel ja..![]()
Liever iedereen dan slechts 1 weerloze groep
Dat is wel logisch. Als een man bij honderd vrouwen kinderen verwekt, en daar 5 jongens uit geselecteerd worden die hetzelfde doen, is het onvermijdelijk dat je uiteindelijk ook boel neukende neven en nichten krijgt.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
In Sliders werden er nauwelijks mannen meer geboren, dus gingen landen (met vrouwen) met elkaar de strijd aan om de beste mannen te krijgen. Het voornaamste bezwaar werd echter aangehaald door de professor. Met een beperkt aantal mannen wordt de genenpoel te klein en krijg je op den duur achterlijke kindertjes.
quote:Op maandag 13 juni 2011 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is dan zijn/haar verantwoordelijkheid.
Dat is prijzenswaardig, maar ik vrees dat maar weinigen zo principieel zullen zijn, als daadwerkelijk gedreigd wordt iedereen waar ze van houden en waar ze om geven, mens, dier en natuur, vermoord en vernietigd dreigt te worden en zij dat kunnen voorkomen met de vreselijke plicht één categorie burgers te kiezen de Nederland dit leed kan besparen.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De Nederlander is dan evengoed een weerloze groep. Jij hebt dan de keuze tussen een grote weerloze groep, of een kleine.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. Ik zie het echter niet als wegkijken.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:06 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Als je wegkijkt ben je op zijn minst nalatig. Mischien is dat nog wel erger.
Dat mag je doen, ik ben benieuwd hoe jij dat dan verdedigen zal, maar ik bedoel dat het min of meer objectief vast te stellen moet zijn wie er zullen sterven. Extremisten is bijvoorbeeld al lastig, suicidalen is natuurlijk ook moeilijk vast te stellen. Als je heel limburg wilt opofferen om de 11 overige provincies te redden is dat wat eenvoudiger meetbaar.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:06 schreef Klaudias het volgende:
TS, wat bedoel je met "voldoende afgebakend", wanneer is iets onvoldoende afgebakend?
Mag ik alle mensen met 2 negens in hun telefoonnummer (zonder netnummer) ook uitkiezen als groep?
Gevolg van jouw daad is evident. Meer doden dan noodzakelijk.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat mag jij vinden. Ik zie het echter niet als wegkijken.
Dan kies ik dus de grote (de hele samenleving). Ik weiger mee te werken aan genocide van 1 bepaalde groep in een samenleving.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:06 schreef timmmmm het volgende:
[..]
De Nederlander is dan evengoed een weerloze groep. Jij hebt dan de keuze tussen een grote weerloze groep, of een kleine.
Omdat ik wil dat als er al een groep moet sterven, dat dit dan een willekeurige groep mensen moet zijn.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat mag je doen, ik ben benieuwd hoe jij dat dan verdedigen zal,
Juist. Meer kwaad puur om het sussen van eigen geweten.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:08 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Gevolg van jouw daad is evident. Meer doden dan noodzakelijk.
Dank je. En ik ben dus wel zo principieel.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is prijzenswaardig, maar ik vrees dat maar weinigen zo principieel zullen zijn, als daadwerkelijk gedreigd wordt iedereen waar ze van houden en waar ze om geven, mens, dier en natuur, vermoord en vernietigd dreigt te worden en zij dat kunnen voorkomen met de vreselijke plicht één categorie burgers te kiezen de Nederland dit leed kan besparen.
Ik zou, als mij gedwongen werd een categorie te kiezen, met pijn in het hart om zulk een marteling, een keuze maken en daarna waarschijnlijk niet meer met mezelf kunnen leven, maar ik zou de redder van 99% zijn en de antichrist voor mijn gekozen doelgroep.
De Nederlander is ook 1 bepaalde groep in de internationale samenleving.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan kies ik dus de grote (de hele samenleving). Ik weiger mee te werken aan genocide van 1 bepaalde groep in een samenleving.
Even ter vaststelling. Je hebt dus liever dat alle mensen sterven dan alle dementen. Ik bedoel anders zou je die groep kiezen.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dan kies ik dus de grote (de hele samenleving). Ik weiger mee te werken aan genocide van 1 bepaalde groep in een samenleving.
Jaquote:Op maandag 13 juni 2011 23:10 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Even ter vaststelling. Je hebt dus liever dat alle mensen sterven dan alle dementen. Ik bedoel anders zou je die groep kiezen.
En als ze ook alle katten levend zouden villenquote:
quote:Op maandag 13 juni 2011 23:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En als ze ook alle katten levend zouden villen?
Welke "ze"?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En als ze ook alle katten levend zouden villen?
Natuurlijk, maar wie moeten er in dat soort verhaaltjes het veld ruimen?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:12 schreef KoosVogels het volgende:
Als je echt wat wilt bereiken (hetgeen ik nu lees zijn vooral schijnoplossingen) dan moet je het grootste deel van de wereldbevolking omleggen zodat de aarde circa 500 miljoen mensen telt. Vervolgens moet je proberen dat aantal op peil te houden.
Onbeschaaft eigenlijk om hier te lachen.quote:
Als je echt wat wil bereiken op wereldniveau bedoel je.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:12 schreef KoosVogels het volgende:
Als je echt wat wilt bereiken (hetgeen ik nu lees zijn vooral schijnoplossingen) dan moet je het grootste deel van de wereldbevolking omleggen zodat de aarde circa 500 miljoen mensen telt. Vervolgens moet je proberen dat aantal op peil te houden.
De leiders van Nederland, die de macht hebben elke groep te doden, die de macht hebben jou te dwingen tot een keuze en die in staat zijn al het levends tussen de Nederlandse landgrenzen aan hun wil te onderwerpen.quote:
En de economie is het belangrijkste of zo?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:13 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Als je echt wat wil bereiken op wereldniveau bedoel je.
Bijvoorbeeld alle uitkeringstrekkers of bejaarden afmaken, zou in Nederland de economie redden. Dat heeft zin.
Op korte termijn, maar uiteindelijk beland je weer in dezelfde situatie.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:13 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld alle uitkeringstrekkers of bejaarden afmaken, zou in Nederland de economie redden. Dat heeft zin.
quote:Op maandag 13 juni 2011 23:13 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Neen. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het een oplossing is voor een probleem.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:14 schreef Klaudias het volgende:
[..]
En de economie is het belangrijkste of zo?
Inderdaad, het systeem zal weer zorgen voor nieuwe werkelozen. En dat er ouderen bijkomen hoef ik niet uit te leggen.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Op korte termijn, maar uiteindelijk beland je weer in dezelfde situatie.
Je had het ook anders kunnen verpakken. Stel dat de wereld wordt geconfronteerd met cataclysme en je kunt slechts een beperkt aantal mensen redden. Wie moeten dan het veld ruimen?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar wie moeten er in dat soort verhaaltjes het veld ruimen?
De bedenker van dergelijke utopieen schaart zichzelf meestal bij de groep wederopbouwers, zoals alle supporters van morbide new world-groepjes.
Schijnheilig. Je weet van te voren waar het op uitdraait. Geef nou gewoon toe dat het een bashtopic is tegen al die mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen bijdragen aan een economie. Geen geschiedenis gehad op school?quote:
Maar zou bejaarden efficienter zijn dan langdurig werklozen?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:13 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Juist, eerder in hun leven. Dat is geweest.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Vanwaar die obsessie met geld/de economie??
Net alsof een mensenleven uitgedrukt zou moeten worden in geld![]()
Daarnaast: ik denk dat vele uitkeringsstrekkers en bejaarden eerder in hunn leven wel degelijk een bijdrage aan de economie hebben geleverd
Dat zeg je wel. Als je zo'n keus zou maken, dan zou de economie de belangrijkste factor (of de enige zelfs volgens mij) in jouw beslissing zijn.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:15 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Neen. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat het een oplossing is voor een probleem.
In mijn situatieschets ging ik er wel vanuit dat we iedereen die een bepaalde leeftijd bereikt heeft of met pensioen gaat, af bleven maken.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:15 schreef Klaudias het volgende:
[..]
Inderdaad, het systeem zal weer zorgen voor nieuwe werkelozen. En dat er ouderen bijkomen hoef ik niet uit te leggen.
En dan? Dan sterft de mens uit?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar zou bejaarden efficienter zijn dan langdurig werklozen?
De eerste categorie reproduceert amper, maar kan nog wel flink consumeren.
Nog een idee:
Al het nog ongeboren leven
Je kiest voor een stille genocide; een sterfhuisconstructie die geen enkel levende treft, maar alle mannen en vrouwen binnen de Nederlandse landgrenzen impotent maakt en ze niet in staat stelt te reproduceren. Hiermee kleeft er geen bloed aan jouw handen en kun je ze wassen in onschuld.
Gaan die niet ook dood dan?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:14 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De leiders van Nederland, die de macht hebben elke groep te doden, die de macht hebben jou te dwingen tot een keuze en die in staat zijn al het levends tussen de Nederlandse landgrenzen aan hun wil te onderwerpen.
Dus als iemand werkloos wordt, krijgt hij of zij direct de kogel?quote:Op maandag 13 juni 2011 23:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In mijn situatieschets ging ik er wel vanuit dat we iedereen die een bepaalde leeftijd bereikt heeft of met pensioen gaat, af bleven maken.
Oh gezellig, je gaat nog méér mensen doden dan de opdracht je voor schrijft.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:16 schreef timmmmm het volgende:
[..]
In mijn situatieschets ging ik er wel vanuit dat we iedereen die een bepaalde leeftijd bereikt heeft of met pensioen gaat, af bleven maken.
Ik heb mijn portie geschiedenis gehad, maar hoe is het met jouw maatschappelijke weerstand gesteld als je van dit topic zo in je hum schiet en blijkbaar een of andere verborgen boodschap ziet in mijn objectivistische benadering van gruweldaden. Ik bash niet en wil dit hier ook niet.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Schijnheilig. Je weet van te voren waar het op uitdraait. Geef nou gewoon toe dat het een bashtopic is tegen al die mensen die om wat voor reden dan ook niet kunnen bijdragen aan een economie. Geen geschiedenis gehad op school?
Dat had wellicht een beter topic opgeleverd ja. Maar dan de vraag: wie ga je redden? Dat klinkt positiever.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:16 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je had het ook anders kunnen verpakken. Stel dat de wereld wordt geconfronteerd met cataclysme en je kunt slechts een beperkt aantal mensen redden. Wie moeten dan het veld ruimen?
Die gaan zelf ook dood. Alles gaat dood.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gaan die niet ook dood dan?![]()
![]()
Zo niet: dan zijn ze heerser over een verwoest en verder inwonersleeg land en zullen ze elders asiel moeten aanvragen
Owh, dan is het goed hoorquote:Op maandag 13 juni 2011 23:16 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Juist, eerder in hun leven. Dat is geweest.
Ik zou een strenge selectie maken die niet gebaseerd is op sociale status, etniciteit of politieke overtuiging.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:17 schreef waht het volgende:
[..]
Dat had wellicht een beter topic opgeleverd ja. Maar dan de vraag: wie ga je redden? Dat klinkt positiever.
Hmm, ik sta best toe dat er een anti-topic wordt geopend met exact die vraag.quote:Op maandag 13 juni 2011 23:17 schreef waht het volgende:
[..]
Dat had wellicht een beter topic opgeleverd ja. Maar dan de vraag: wie ga je redden? Dat klinkt positiever.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |