quote:
Op woensdag 8 juni 2011 21:52 schreef Gray het volgende:[..]
Ik ben hier!

Was even de rest van het topic doorlezen.
Dus als ik het nu goed begrijp is:
1. Maria toch werkelijk een zwangere maagd geweest, volgens de tekst die Ali eerder plaatste.
2. Paulus iemand geweest die uitspraken deed over de wel of niet daadwerkelijke wederopstanding, zelfs al heeft hij Christus nooit in levende wijze ontmoet.
3. Spirituele zienswijzen door Paulus tot historie gemaakt.
4.
Bloemkool de ware groente, maar is broccoli wel degelijk te vertrouwen.
5. De wederopstanding tot een werkelijke gebeurtenis gemaakt, omdat het anders niet zou stroken met wat men tot die tijd predikte/verkondigde.
Nu is het voor mij alleen nog niet helemaal duidelijk of de wederopstanding volgens Paulus nu mensenwerk was (middels gebeden of anders), of het een daad van God was volgens hem.
En ook: ook al was Christus meer dan een mens (zoals Ali aangaf) en hij daarom een wederopstanding kon doormaken, waren er volgens Paulus ook andere mensen die dit overkwam. Dit is wat leven na de dood voor Christus een werkelijke gebeurtenis maakte en anderen 'slechts' spiritueel gezien, terwijl Paulus juist aangaf dat anderen ook uit de dood zijn opgestaan. Dit komt op mij paradoxaal over.
Nu heb je het belangrijkste punt niet genoemd: de wederopstanding uit de dood is essentieel voor het geloof, omdat het geloof anders zinloos zou zijn: de dood zou het einde zijn en dat was het dan. Maar nu is er hoop, hoop op opstanding uit die dood, en het eeuwige leven! Want Jezus is herrezen, en wij kunnen met hem rijzen. Dat is het goede nieuws, het evangelie! De dood is niet het einde!
Ik heb je OP nog eens doorgelezen en heb op enkele dingen niet gereageerd zag ik.
Maar wanneer nu over Christus wordt verkondigd dat hij uit de dood is opgewekt, hoe kunnen sommigen van u dan zeggen dat de doden niet zullen opstaan? Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos.Wat staat hier nu dus? Jezus was dood, maar hij is uit die dood opgestaan. Als Jezus uit die dood is opgestaan, kunnen wij allemaal uit die dood opstaan, en is er dus hoop, want de dood is niet per se het einde. Was de dood wel het einde, dan was het dat ook voor Jezus geweest, want die is gestorven.
quote:
Het lijkt er voor mij op dat hij het dilemma van het geloof in de letterlijke wederopstanding plaatst tegenover het geloof in een figuurlijke wederopstanding.
Waarom?
quote:
Hierbij stelt hij dat het geloof in een letterlijke wederopstanding zinloos is wanneer de doden niet op kunnen staan. Het lijkt mij dat doden niet op kunnen staan, tenzij bovennatuurlijk.
Wat is 'natuurlijk' en wat is 'bovennatuurlijk'? Je bent het met me eens dat de natuur leeft. Het leven maakt de natuur, de natuur. Zonder leven geen natuur. Volgens de bijbel is God zelf het leven. Jezus is het leven. 'Ik ben de weg, het leven, en de waarheid, niemand komt tot de Vader, dan door mij'. Johannes 14:6
De dood, maakt die deel uit van het leven? Nee, de dood is eerder een afwezigheid van leven. Daarmee maakt de dood in wezen geen deel uit van de natuur. De dood is het einde van het stervensproces van die natuur, een proces dat onmiddellijk in gang wordt gezet wanneer een schepsel tot leven is gekomen.
In een wereld waarin God niet verworpen is, is ook geen dood, maar het eeuwige leven. In ingreep van God die iets wat dood is weer tot leven brengt, is daarom niet bovennatuurlijk. Voor ons in deze wereld wellicht, omdat we de dood als natuurlijk zien. Maar indien God is, en het enige is wat niet gemaakt is, maar eeuwig is, is het leven niet bovennatuurlijk, en ook de opstanding uit de dood is dat dan niet, maar een logisch gevolg van een leven waarin God niet verworpen is. Dat was het leven van Jezus: Hij gehoorzaamde ten alle tijde God, deed altijd Zijn wil, heeft niet gezondigd. Het leven was in Hem, Hij was het leven zelf, en ondanks zijn dood, werd Hij weer levend.
Het is dus maar net vanuit welk kader je het ziet: een wereld waarbij het bestaan van God en zijn kwaliteiten evident is en de dood dus eigenlijk een onnatuurlijk iets is, of eentje waarbij de dood een normaal onderdeel van het bestaan is.
quote:
Daaropvolgend stelt Paulus het volgende:
quote:
Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.
Waarmee Paulus aangeeft dat de wederopstanding mensenwerk is geweest, ik neem aan van Christus zelf.
Nee. dat is niet wat hij bedoelt denk ik. Wat hij zegt is: door de zonde van 1 mens is de dood over alle mensen gekomen, en door de gehoorzaamheid van 1 mens de verlossing voor allen. Het punt is niet dat het om een mens gaat, maar het aantal. We lijden immers allemaal door de zonde van onze voorvader Adam, en de dood als ultiem gevolg. Echter, Paulus stelt hiertegenover dat ook door slechts 1 mens, Jezus, het eeuwige leven weer terug is gekomen. Hij vergelijkt dus de twee verschillende condities in het menselijk bestaan, een waar de dood heerst door 1 mens, en 1 waarin het leven opnieuw heerst, ook door 1 mens. Zoals Paulus in Romeinen 5 ook zegt:
12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
Oftewel: het eeuwige leven ontvangen door de wederopstanding. Want indien je rechtvaardig verklaard bent, ben je geen misdadiger meer, en hoef je niet te sterven.
Hij heeft het niet over de praktische kant van de wederopstanding, maar over de zonde/dood en rechtvaardigheid/leven, hoe de ene conditie is gekomen, en hoe die nu door Jezus is veranderd.
quote:
Dat zou dus niet bovennatuurlijk zijn, wat betekent dat volgens Paulus de doden kunnen op staan, maar goddelijke machten hierop niet van invloed zijn geweest. Wat dus weer duidt op dat de relatie tussen God en Christus voor het centrale punt van het evangelie ontbreekt, volgens mij toch juist het cruciale bij het christelijk geloof: de relatie tussen Jezus Christus en God, en hoe de mens zijn leven kan leiden naar de leer van Christus.
Dit is dus denk ik geen juiste conclusie, en sluit ook niet aan op wat Paulus over de rest van de wederopstanding zegt, of over Jezus Christus in zijn andere brieven waarin hij Hem duidelijk God noemt.
Over de wederopstanding:
39 Alle vlees is niet hetzelfde vlees; maar een ander is het vlees der mensen, en een ander is het vlees der beesten, en een ander der vissen, en een ander der vogelen.
40 En er zijn hemelse lichamen, en er zijn aardse lichamen; maar een andere is de heerlijkheid der hemelse, en een andere der aardse.
41 Een andere is de heerlijkheid der zon, en een andere is de heerlijkheid der maan, en een andere is de heerlijkheid der sterren; want de ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.
42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.
45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.
46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.
47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.
48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.
49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.
51 Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.
55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?
56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.
57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.
58 Zo dan, mijn geliefde broeders! Zijt standvastig, onbewegelijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere.
Ik denk dat dit niets te maken heeft met mensenwerk, is duidelijk of niet?
quote:
Kortom:
• Ondanks dat opstaan van de doden slechts mogelijk kan zijn bij het geloven in een hiernamaals,
Dot begrijp ik niet. Waarom kan dat alleen mogelijk zijn bij het geloven in een hiernamaals? Hoe zit het met Lazarus? Het gestorven meisje? De mensen die bij de kruisiging uit de dood opstonden? De mensen die Paulus door gebed tot leven bracht?
quote:
stelt Paulus dat het bij Christus letterlijk op aarde heeft plaatsgevonden.
Maar Christus was dus niet de enige.
quote:
• Zou de wederopstanding van Christus niet letterlijk hebben plaatsgevonden, dan is het geloof volgens Paulus "zinloos" en een leugen als "getuigen van God".
Ik kan niet plaatsen wat Paulus nu bedoelt, het lijkt er voor mij op dat hij zichzelf tegenspreekt. Gezien de invloed van gelovigen op de maatschappij door de geschiedenis heen, tot op de dag van vandaag, zou ik graag iets meer begrip willen hebben van wat Paulus nou bedoelde.
Misschien nu duidelijker. Ik vind de invloed van ongelovigen trouwens net zo groot, of groter, als die van gelovigen, en niet per se beter of slechter.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 08-06-2011 22:45:20 ]