Tja, dat is geen reden om hem zomaar te ontslaan. Beide partijen moeten dat contract gewoon uitzitten. Als ze hem nu naar huis sturen zijn ze nog steeds verplicht om door te betalen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:55 schreef marloesje22 het volgende:
Reden: hij doet aangepast werk aan de werkplaats waar hij niet boven zn macht mag werken zeg maar... maar ze hebben hier bijna geen werk voor hem...
En nu is de reden: Ja hij ziet niet gebeuren dat patrick ooit weer helemaal goed kan functioneren..
Maar denk dat de reden is dat ze geen werk voor hem hebben
Je baas kan niet een contract opzeggen zonder ontslagvergunning.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:01 schreef marloesje22 het volgende:
Mijn vriend heeft zijn baas er op aan gesproken..
Dat hij in ieder geval een maand opzegtermijn heeft.. nou volgens zijn baas dus niet.. er staat n.v.t achter 't stukje over de opzegtermijn maar dat is voor een contract onbepaalde tijd dus er staat achter n.v.t.
verder staat er niks in over opzeggen enz.
Wat nu te doen? wat is raadzaam? Morgen inderdaad bellen en ziek melden?
Hij heeft hem vanmiddag naar huis gestuurd en gezegd dat hij niet weer hoefde te komen, mijn vriend was totaal overdonderd en heeft dus niks gezegd en is weggegaan..
Vanmiddag dus teruggebeld om te zeggen van die opzegtermijn, maar dat is nie nodig volgens zijn baas...
Wahahahaha. Ja, dat zou ik ook proberen, als baas zijnde. Maar je mag die baas vertellen dat helaas de wet ook voor hem geldt. Het klopt dat er geen opzegtermijn is. Die is namelijk een half jaar. Je vriend wist op dag 1 dat hij 1/8 weg zou moeten. De opzegtermijn van een contract voor bepaalde tijd is namelijk gelijk aan de contractsduur. En nogmaals: je mag zo'n contract wel eerder ontbinden, maar dan moet de mogelijkheid opgenomen zijn in het contract. Aangezien er nvt staat, is het contract dus onderhavig aan het in de wet hierover bepaalde.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:01 schreef marloesje22 het volgende:
Mijn vriend heeft zijn baas er op aan gesproken..
Dat hij in ieder geval een maand opzegtermijn heeft.. nou volgens zijn baas dus niet.. er staat n.v.t achter 't stukje over de opzegtermijn maar dat is voor een contract onbepaalde tijd dus er staat achter n.v.t.
verder staat er niks in over opzeggen enz.
Wat nu te doen? wat is raadzaam? Morgen inderdaad bellen en ziek melden?
Hij heeft hem vanmiddag naar huis gestuurd en gezegd dat hij niet weer hoefde te komen, mijn vriend was totaal overdonderd en heeft dus niks gezegd en is weggegaan..
Vanmiddag dus teruggebeld om te zeggen van die opzegtermijn, maar dat is nie nodig volgens zijn baas...
Dan zou ik daar eens contact mee opnemen, want dit gaat helemaal nergens over.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:06 schreef marloesje22 het volgende:
wij zijn aangesloten bij de CNV
en er staat niks op papier over het ontslag!
Yep. Plus toeslagen (vakantiegeld).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:11 schreef marloesje22 het volgende:
Oke, dan ga ik dat doen..
De arbeidsrelatie is nu natuurlijk wel hevig verstoord... en ze hebben geen werk voor hem.. dus dan moeten ze gewoon nog 2 maanden doorbetalen?
Daar gaat dit wel op neerkomen en ze proberen nog wat kosten te vermijden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:11 schreef marloesje22 het volgende:
De arbeidsrelatie is nu natuurlijk wel hevig verstoord... en ze hebben geen werk voor hem.. dus dan moeten ze gewoon nog 2 maanden doorbetalen?
Dat ze geen werk voor hem hebben is niet zijn probleem, dus ja. Laat trouwens aan het bedrijf weten dat je beschikbaar bent voor werk, het liefst zwart op wit, anders krijgt hij nog naar zijn hoofd geslingerd dat hij werk weigert.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:11 schreef marloesje22 het volgende:
Of ziek door de manier waarop bedrijf met werknemer omgaat.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:13 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat ze geen werk voor hem hebben is niet zijn probleem, dus ja. Laat trouwens aan het bedrijf weten dat je beschikbaar bent voor werk, het liefst zwart op wit, anders krijgt hij nog naar zijn hoofd geslingerd dat hij werk weigert.
Zo´n situatie is flinke aanslag op iemand zijn geestelijke gesteldheid.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:19 schreef marloesje22 het volgende:
piet piraat, je bedoeld je ziek melden nu?
Wanneer hij zich sterk genoeg voelt om gewoon te gaan dan kan dat ook.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:22 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord,
en dan nu? morgen gewoon ziek melden? of niet gaan? wel gaan en je weg laten sturen?
Hier sluit ik me bij aan. Ik zou hem alleen ziek melden wanneer hij echt niet in staat is om te gaan werken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, ik zou gewoon gaan. En als ze hem wegsturen, laat ze dan maar zwart op wit zetten, waarom ze hem wegsturen, terwijl hij gewoon kan komen werken en niet op staande voet ontslagen kan zijn en zo. Zorg dat je bewijs hebt dat hij zich er gemeld heeft.
Ligt helemaal aan de werkgever en deze lijkt me niet zo fris.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, ik zou gewoon gaan. En als ze hem wegsturen, laat ze dan maar zwart op wit zetten, waarom ze hem wegsturen, terwijl hij gewoon kan komen werken en niet op staande voet ontslagen kan zijn en zo. Zorg dat je bewijs hebt dat hij zich er gemeld heeft.
En na zo een bericht kun je de volgende dag weer gewoon aan het werk?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hier sluit ik me bij aan. Ik zou hem alleen ziek melden wanneer hij echt niet in staat is om te gaan werken.
Wanneer hij dus echt niet kan werken is het geen probleem.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
En na zo een bericht kun je de volgende dag weer gewoon aan het werk?
Elke huisarts herkent het probleem, die neemt contact op met ARBO arts en werkgever gaat met de billen bloot.
Dan draai je je riedeltje af, dat dat lulkoek eerste klas is en verwijs hem naar de regels mbt contracten voor bepaalde tijd.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:33 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat,
Als hij zich ziekmeld morgenvroeg en zn werkgever zegt; ja maar je bent hier toch niet meer in dienst, ik doe hier verder niks mee.. en dan?
Werkgever moet in ieder geval ontslag schriftelijk doen of op staande voet en dat moet helemaal schriftelijk.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:33 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat,
Als hij zich ziekmeld morgenvroeg en zn werkgever zegt; ja maar je bent hier toch niet meer in dienst, ik doe hier verder niks mee.. en dan?
Dan zeg je dat dat onzin is, het beste zou zijn om morgen eerst contact te hebben met de vakbond als dat mogelijk is. Die hebben waarschijnlijk wel een gepast antwoord.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:33 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat,
Dan ziekmelden en daarna zo snel mogelijk met hun contact opnemen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:42 schreef marloesje22 het volgende:
@ dennis, kan wel contact op nemen met de vakbond, maar Hij moet zich normaal gesproken ziekmelden voor half 8 smorgens, en denk niet dat de vakbond dan al van de partij is...?
Nogmaals: Ziekmelden is riskant. Gewoon gaan werken. Ze sturen hem toch weg en dan kun je op je gemak de bond bellen. Ik heb het even nagekeken: Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege na afloop van de afgesproken periode. Tussentijdse opzegging kan alleen met wederzijds goedvinden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:42 schreef marloesje22 het volgende:
@ dennis, kan wel contact op nemen met de vakbond, maar Hij moet zich normaal gesproken ziekmelden voor half 8 smorgens, en denk niet dat de vakbond dan al van de partij is...?
Hij kan ook gewoon gaan, gewoon naar werkplek lopen en beginnen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:52 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord, en waarom is ziekmelden dan riskant?
Als hij zich meld morgen bij de dokter en meldt dat hij er helemaal van ondersteboven is en hierdoor niet kan werken...? (zoals piet piraat ook zegt?)
Werkgever heeft zich nogal onbehoorlijk gedragen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:56 schreef marloesje22 het volgende:
en wat nu.. als hij zich niet ziekmeld en niet komt morgen? dan is er kans dat de werkgever 't gooit op werkweigering? of dat hij er vanuit gaat dat je akkoord gaat met 't ontslag?
Dat is niet je vriends probleem.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:58 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet, oh ja, ze hebben geen werk daar, dus hij kan niet eens beginnen met werken
In beide gevallen ben je de sjaak. Dat is dus geen optie.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:56 schreef marloesje22 het volgende:
en wat nu.. als hij zich niet ziekmeld en niet komt morgen? dan is er kans dat de werkgever 't gooit op werkweigering? of dat hij er vanuit gaat dat je akkoord gaat met 't ontslag?
Daarmee accepteert hij het ontslag. Mag ook, maar de kans dat hij dan nog betaald gaat krijgen tot 1/8 wordt een stuk kleiner. Hij kan daar wél aanspraak op kan maken als hij onwettig ontslag niet accepteert.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:57 schreef marloesje22 het volgende:
@ Piet, Daar ken ik mijn vriend voor, dat gaat hij niet doen.. hij is gekwetst om 't zo maar te zeggen en ze kunnen wat hem betreft naar de maan lopen daar.. dus ik zie hem niet doodleuk aan 't werk gaan
Dat snap ik, maar natuurlijk is hij ontslagen omdat hij ziek is geweest. In sommige bedrijven is dat iets wat tot ontslag leidt. met name in rouwdouwer bedirjven, kassenbouw enzo.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:03 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky, hij was wel weer aan 't werk al...
aangepast werk.. ivm zijn rug
Dan moet hij ook (direct) op z'n werk duidelijk maken dat hij het ontslag niet geaccepteerd heeft. Door er te komen (of zich ziek te melden, maar dat alleen als dat controle kan doorstaan).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:13 schreef marloesje22 het volgende:
Ja en als hij dit niet accepteerd d.m.v inschakelen van de vakbond en een aangetekende brief?
Hopen een paar maanden salaris te bezuinigen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:14 schreef marloesje22 het volgende:
@ Spanky, oke, dat had ik gesnapt als ze 1 augustus zijn contract niet hadden verlengd.. maar waarom dan nu voortijdig beëindigen??
Hij is NIET ontslagen want er is geen basis waarop ontslagen had kunnen & mogen worden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:16 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky , hij kan hem niet ontslaan op staande voet, hij is al ontslagen, hij mag morgen niet weer komen!!
Nee officieel gezien is hij niet ontslagen. Komt je vriend niet opdagen kan hij wel ontslagen worden met gegronde reden (namelijk werkweigering) vandaar dat je zo spoedig mogelijk moet melden niet accoord te gaan met ontslag en te willen werken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:16 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky , hij kan hem niet ontslaan op staande voet, hij is al ontslagen, hij mag morgen niet weer komen!!
Eerst ziekmelden, daarna gelijk naar huisarts en die gaat vertellen dat je beter niet naar het werk kunt gaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:17 schreef marloesje22 het volgende:
nee, oke maar zijn werkgever kan nu niet weer gaan aankomen met; je bent op staande voet ontslagen want je bent niet gekomen..
Momenteel kan hij sowieso tot 1 augustus fluiten naar een ww uitkering. Je bent namelijk nog in dienst. Daarom is het ook zaak om je vriend zijn trots aan de kant te laten zetten. Of het natuurlijk gewoon te accepteren en niet te zeurenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:19 schreef marloesje22 het volgende:
en werkweigering is natuurlijk weer je eigen schuld waardoor je kan fluiten naar een ww uitkering?
Jewel dus. Er is een verschil tussen wat die flapdrol zegt en hoe de regels zijn. Een mondeling ontslag betekent niets, zeker in dit geval. Dus moet je ofwel toch gaan werken of ziekmelden, anders mag de werkgever wegens niet verschijnen/werkweigering ontslaan. Het is dus een soort bescherming, als je pech hebt en 'eerlijk' niet ziekmeldt en thuisblijft dat je dus een paar maanden loon misloopt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:16 schreef marloesje22 het volgende:
Precies.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:19 schreef marloesje22 het volgende:
en werkweigering is natuurlijk weer je eigen schuld waardoor je kan fluiten naar een ww uitkering?
Ja precies, leg jij het eens helder uit... Ik denk dat Marloes niet gewend is met dit soort dingen om te gaan en gewoon gewend is haar werk te doen. Helaas is normaal doen in dit land niet altijd voldoende.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Eerst ziekmelden, daarna gelijk naar huisarts en die gaat vertellen dat je beter niet naar het werk kunt gaan.
Ben je ingedekt.
Dat kan ook, maar door je huisarts in te schakelen heb je een getuige-expert die bij een eventuele rechtszaak de datum etc kan verifieren. Bovendien wordt zo iemand door de rechter meer vertrouwd dan de twee kemphanen (werknemer en werkgever)quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:23 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Precies.
Daarom is de beste zet om wel te komen, ontslag niet te accepteren en vervolgens naar vakbond of juridisch loket te gaan voor een mooie brief aan werkgever.
Het klinkt als een bedrijf met een manager die denkt zijn eigen regels te maken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:24 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja precies, leg jij het eens helder uit... Ik denk dat Marloes niet gewend is met dit soort dingen om te gaan en gewoon gewend is haar werk te doen. Helaas is normaal doen in dit land niet altijd voldoende.
Yup, maar als je je neit goed indekt kun je niets bewijzen en fluiten naar je centen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het klinkt als een bedrijf met een manager die denkt zijn eigen regels te maken.
Dat werkt toch net iets anders.
Juist en dit is gewoon onwerkbare situatie en huisarts neemt in zulke gevallen contact op met Arbo arts die de ziektewet behandelt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:25 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat kan ook, maar door je huisarts in te schakelen heb je een getuige-expert die bij een eventuele rechtszaak de datum etc kan verifieren. Bovendien wordt zo iemand door de rechter meer vertrouwd dan de twee kemphanen (werknemer en werkgever)
In dit geval het beste gezien zijn stemming.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:29 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky en de rest,
Dan meldt mijn vriend zich morgenvroeg ziek, met als reden, stress en overstuur zijn door 't bericht van vandaag?
Ik zou het niet doen, maar goed, dat heb ik al een paar keer uitgelegd.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:29 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky en de rest,
Dan meldt mijn vriend zich morgenvroeg ziek, met als reden, stress en overstuur zijn door 't bericht van vandaag?
Succes ermee! Hopelijk een par maanden loon en snel op zoek naar een nieuwe en fatsoenlijke werkgever.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:29 schreef marloesje22 het volgende:
@ spanky en de rest,
Heb alleen ervaring met een multinational, die dachten me te kunnen dumpen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:30 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Yup, maar als je je neit goed indekt kun je niets bewijzen en fluiten naar je centen.
Ja daar uitleggen wat er is voorgevallen en de effecten die het heeft.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:32 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat, dus bij de dokter ook gewoon uit de doeken doen wat er precies is voorgevallen op 't werk?
Er is maar 1 andere keuze en dat is gewoon naar je werkplek te gaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zou het niet doen, maar goed, dat heb ik al een paar keer uitgelegd.
Je premisse is fout. Hij HEEFT geen ontslag gekregen, want dat kan volgens de wet niet. Zijn baas heeft iets raars tegen hem gezegd. Hij kan dat gewoon negeren, want hij heeft de wet aan zijn zijde, maar dan moet hij het ook wel echt negeren en gewoon gaan werken. En als zijn baas dan komt vragen wat hij komt doen, gewoon zeggen: Dat was toch een grapje? Je weet toch dat je me niet tussentijds kunt ontslaan? En dan afwachten wat de baas doet. Door die opmerking serieus te nemen speel je de baas in de kaart.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:35 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord, en geef jij mij dan is een hele goede reden 't niet te doen??
Hij loopt al een tijd op zn tenen wegens zn rug en is hiervoor meerdere malen bij de huisarts voor gweest (voor zijn rug, want hij kan er niet tegen als hij niet alles kan wat hij wil (waaronder werken ))
Nu hij onslag krijgt is het dus helemaal niet zo gek dat hij 't nu ff helemaal gehad heeft...daar zal de huisarts ook mee instemmen
Volgens zijn baas hoeft ie niet meer te komen, die heeft dus lak aan de wet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je premisse is fout. Hij HEEFT geen ontslag gekregen, want dat kan volgens de wet niet. Zijn baas heeft iets raars tegen hem gezegd. Hij kan dat gewoon negeren, want hij heeft de wet aan zijn zijde, maar dan moet hij het ook wel echt negeren en gewoon gaan werken. En als zijn baas dan komt vragen wat hij komt doen, gewoon zeggen: Dat was toch een grapje? Je weet toch dat je me niet tussentijds kunt ontslaan? En dan afwachten wat de baas doet. Door die opmerking serieus te nemen speel je de baas in de kaart.
Is niet waar, maar zelf weten. Wat weet ik er nou van als simpele HR-medewerker, tenslotte?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Volgens zijn baas hoeft ie niet meer te komen, die heeft dus lak aan de wet.
Simpelste manier is om gewoon tot 1 Augustus in de ziektewet te blijven.
Scheelt heleboel gezeik en rechters gaan pas oordelen wanneer contract toch al afgelopen is.
Dan heb je een case. waarom zou er een conflict ontstaan? Hij doet alleen maar wat van hem verwacht wordt, namelijk gaan werken. Hij kan immers niet ontslagen zijn. Laat je maar wegsturen, sta je altijd sterker dan als je je ziek meldt. Laten wegsturen, bond bellen, brief laten sturen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:50 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord, maar denk jij niet dat er een conflict zal onstaan als hij gewoon gaat werken?
en dan? werkgever stuurt hem weer weg ? en dan??
Dan staat ie op non actief zolang hij geen rare dingen doet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:50 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord, maar denk jij niet dat er een conflict zal onstaan als hij gewoon gaat werken?
en dan? werkgever stuurt hem weer weg ? en dan??
En dan blijken er ineens wat ex collega's verklaringen van het gebeuren te verklaren die nogal werkgever gericht zijn, welkom in de echte wereld.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan heb je een case. waarom zou er een conflict ontstaan? Hij doet alleen maar wat van hem verwacht wordt, namelijk gaan werken. Hij kan immers niet ontslagen zijn. Laat je maar wegsturen, sta je altijd sterker dan als je je ziek meldt. Laten wegsturen, bond bellen, brief laten sturen.
Ik ben het volledig met Lord eens.quote:
Het is de moeite niet waard om juridisch gevecht te beginnen.quote:
Welk gebeuren? Er is niks gebeurd. En dan nog: Als er iets gebeurd was cf 7:677 en 678 had de werkgever acuut moeten ontslaan en dit schriftelijk moeten bevestigen met opgave van reden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:56 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
En dan blijken er ineens wat ex collega's verklaringen van het gebeuren te verklaren die nogal werkgever gericht zijn, welkom in de echte wereld.
Wat zouden ze dan moeten verklaren? Dat de vriend van TS netjes de volgende dag weer is komen werken? Lijkt me niet dat dat in zijn nadeel werkt. Vriendlief is immers niet ontslagen, dat kan in dit geval niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 22:56 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
En dan blijken er ineens wat ex collega's verklaringen van het gebeuren te verklaren die nogal werkgever gericht zijn, welkom in de echte wereld.
En je vriend, heeft hij zelf ook een mening, of bepaal jij wat hij morgen doet?quote:
Ken jij die werkgever, de werknemer?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Welk gebeuren? Er is niks gebeurd. En dan nog: Als er iets gebeurd was cf 7:677 en 678 had de werkgever acuut moeten ontslaan en dit schriftelijk moeten bevestigen met opgave van reden.
Vriendlief wordt op stang gejagen, wordt wat abbrassief en voila daar is de stok al wanneer wat kontkruipers meelullen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:02 schreef Sofi het volgende:
[..]
Wat zouden ze dan moeten verklaren? Dat de vriend van TS netjes de volgende dag weer is komen werken? Lijkt me niet dat dat in zijn nadeel werkt. Vriendlief is immers niet ontslagen, dat kan in dit geval niet.
De werkgever kan hem wel naar huis sturen, prima - dan geef je aan het ontslag niet te accepteren en gewoon beschikbaar te zijn voor werk. Thuis zet je dit alles nog even op papier voor de werkgever en schakel je de bond in.
Dan heeft vriendlief zich gewoon netjes gedragen zoals van hem verwacht mag worden, en heeft de werkgever geen stok om mee te slaan.
Daar is vriendlief toch zelf bij? Als hij niet ineens besluit om de werkgever knock out te slaan of hem verrot te schelden, dan zie ik niet in hoe het zijn zaak kan schaden - in tegen deel, (onterecht) ziekmelden kan voor veel meer problemen zorgen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ken jij die werkgever, de werknemer?
Het is nogal afhankelijk van het bedrijf hoe gewoon gaan werken wordt opgevat en kan tot rare situaties leiden.
Ik kan me goed voorstellen dat je vriend hier flink van baalt en dat hij er helemaal niet meer op zit te wachten om bij die eikels te gaan werken. Maar 'flink balen' en 'geen zin meer hebben' zijn geen (goede) redenen voor ziekmelden. Zeker niet wanneer het zijn zaak meer kan schaden dan goed doen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:10 schreef marloesje22 het volgende:
wie zegt dat 't onterecht ziekmelden is?
Ja, en dus gaat je vriend morgen gewoon naar het werk. Anders geeft hij aan de lezing van de baas te accepteren en dan is je zaak meteen een stuk zwakker. Hij MOET laten zien dat hij bereid is ZIJN deel van het contract na te komen!quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:23 schreef marloesje22 het volgende:
@ sofi, en daarna hebben ze nog telefonisch contact gehad, mijn vriend heeft hem gezegd dat hij hem er niet zomaar uit kan doen, maar zijn werkgever zegt dan keihard; jawel, dat kan wel..
Mijn vriend zit helemaal niet in die wereld en weet niet wat wel en niet mag.. ik zoek altijd wel het .e.e.a uit op internet!
Vriendlief hoeft maar even uit zijn slof te schieten en de rapen zijn gaar.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:09 schreef Sofi het volgende:
[..]
Daar is vriendlief toch zelf bij? Als hij niet ineens besluit om de werkgever knock out te slaan of hem verrot te schelden, dan zie ik niet in hoe het zijn zaak kan schaden - in tegen deel, (onterecht) ziekmelden kan voor veel meer problemen zorgen.
Als jullie een middag stress voorkomen twee maandsalarissen waard vinden moet hij morgen lekker op bed blijven liggen en niets doen. Want dat is helaas waar het op neer komt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:24 schreef marloesje22 het volgende:
@ sofi nog een keer, hij liep al tijden op zijn tenen door zijn rug en is hiervoor al is bij een dokter gweest... als hij morgen naar zijn werk gaat, weet ik al hoe hij terug komt... totaal in de stress en niet mijn vriend zoals hij hoort te zijn!
Of gaan of ziekmelden zo simpel is het.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:32 schreef heiden6 het volgende:
Morgen zomaar thuisblijven is per direct werkloos, gedeeltelijk niet in staat om te werken en zonder recht op een uitkering.
Dat dus, 1 van die 2 kiezen (beter gewoon gaan, initiatief tonen en gewoon niet zeiken, het is maar 1 dagje of misschien maar 5 minuten)quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Of gaan of ziekmelden zo simpel is het.
Ik zie niemand jullie veroordelen op wat dan ook. Je krijgt misschien niet de adviezen die je hoopt te horen of het makkelijkst haalbaar zijn, maar het zijn (juridisch gezien) wel correcte antwoorden. En uiteraard komt er emotioneel voor jullie veel meer bij kijken, maar je leest hier toch echt de objectieve adviezenquote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:28 schreef marloesje22 het volgende:
jullie kennen niet de hele achtergrond, er zijn meer prive dingen die met dit samen 't er niet heel makkelijk op maken.. oordeel niet te snel.. daar kwets je mensen mee!
Bellen en brieven sturen is meer dan voldoende. Je vriend is vandaag al op de zaak geweest en hij is weggestuurd. Hij kan gewoon in de brief zetten dat hij naar huis gestuurd is maar dat hij nog beschikbaar is en vragen om contact met hem op te nemen zodra ze weer willen dat hij komt werken. Nooit het woord ontslag/ontslagen ofzo gebruiken. Je vriend is niet ontslagen. Zodra je dat gaat bevestigen werk je het bedrijf in de hand.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:41 schreef marloesje22 het volgende:
@ Heiden,
Mijn vriend wil er gewoon niet meer heen, brieven sturen, bellen enz. dat is geen probleem dat wil hij wel doen!!
Maar wordt hier al aangegeven dat dit geen optie is, want dat is werkweigering zeggen ze hier
Als er niks is geregeld in het contract moet je altijd terug naar het BW. Zal wel neerkomen op tenminste 2 maanden opzegtermijn (voorzover er geen opzegverbod geldt)quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je baas kan niet een contract opzeggen zonder ontslagvergunning.
Het feit dat er n.v.t bij opzegtermijn staat is vanwege het feit dat er ook geen opzegtermijn is en het contract niet tussentijds opgezegd kan worden door 1 van beide partijen.
Dat is alleen bij contracten voor onbepaalde tijd. Dit is een contract voor bepaalde tijd.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als er niks is geregeld in het contract moet je altijd terug naar het BW. Zal wel neerkomen op tenminste 2 maanden opzegtermijn (voorzover er geen opzegverbod geldt)
Nee, dat zeggen we niet. We zeggen dat het niet het slimste is wat je kunt doen. Hoe rot ook voor je vriend en hoe tegen zijn gevoel ook, als je echt zeker wilt weten dat je nooit iets te verwijten valt, moet hij gewoon doen wat hier gezegd wordt: melden voor werk, zich weg laten sturen en dan pas met brieven en mails gaan gooien en zelfs dan nog kan hij dat beter overlaten aan de vakbond.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:41 schreef marloesje22 het volgende:
@ Heiden,
Mijn vriend wil er gewoon niet meer heen, brieven sturen, bellen enz. dat is geen probleem dat wil hij wel doen!!
Maar wordt hier al aangegeven dat dit geen optie is, want dat is werkweigering zeggen ze hier
Nee hoor, men geeft aan dat je vriend moet aangeven beschikbaar te zijn voor werk (en dus niet ziek melden). Het duidelijkst geef je dat aan door gewoon net als anders op het werk te verschijnen. Maar als hij dat perse niet wil, dan kan hij dit ook telefonisch melden en het vervolgens ook (aangetekend) op papier te zetten.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:41 schreef marloesje22 het volgende:
@ Heiden,
Wanneer in het contract/CAO staat dat er voor een contract voor bepaalde tijd een opzegtermijn niet van toepassing komt dat er op neer dat het contract voor beide partijen niet op te zeggen is. In beginsel kan dat namelijk niet tenzij er een uitzondering in een CAO/contract wordt gemaakt.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als er niks is geregeld in het contract moet je altijd terug naar het BW. Zal wel neerkomen op tenminste 2 maanden opzegtermijn (voorzover er geen opzegverbod geldt)
In dit geval lijkt me de laatste optie het beste, bijkomend voordeel je staat niet alleen dan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:52 schreef Sofi het volgende:
[..]
Nee hoor, men geeft aan dat je vriend moet aangeven beschikbaar te zijn voor werk (en dus niet ziek melden). Het duidelijkst geef je dat aan door gewoon net als anders op het werk te verschijnen. Maar als hij dat perse niet wil, dan kan hij dit ook telefonisch melden en het vervolgens ook (aangetekend) op papier te zetten.
Houdt natuurlijk wel in dat als de werkgever ineens zegt "nou, kom dan maar gewoon werken" dat je vriend wel heen moet
Ook een ziekmelding (omdat het conflict dusdanig hoog is opgelopen dat je letterlijk ziek wordt van de gadachte om nog met de baas te moeten samenwerken, bijvoorbeeld) is geen werkweigering. Het is pas werkweigering als je vriend morgen helemaal niks doet..
Je hebt al vaker met zulke situaties te maken gehad?quote:Op woensdag 25 mei 2011 00:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vooral die ziekmelding blijven aanpraten, erg slim. Als ze hem wegsturen morgen kun je je altijd nog ziekmelden. Daarvoor is het (bijna) het domste wat je kunt doen.
Ja joh, even door de zure appel wanneer je toch al aan de kant geflikkerd bent.quote:Op woensdag 25 mei 2011 00:43 schreef eleusis het volgende:
Niet ziek melden. Zelfs als hij echt griep zou hebben, zou ik aanraden nu wél te gaan.
Even door de zure appel heen bijten en "goede wil" tonen. Sturen ze hem weg, dan de bond bellen. Moet een standaard zaak zijn.
Ja. Meer dan me lief is.quote:Op woensdag 25 mei 2011 00:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je hebt al vaker met zulke situaties te maken gehad?
Regelmatig, ja. Ik ben hiervoor 5 jaar HR verantwoordelijke geweest en heb dit proces dus van beide kanten kunnen volgen. En zoals r_one al zegt: Er is formeel geen ontslag, er is alleen iets tegen de vriend van TS gezegd. Op het moment dat de baas doorkrijgt dat ie fout zit en gaat draaien, kan hij gaan roepen dat hij dat nooit gezegd heeft en dat de vriend van TS zich onterecht ziek heeft gemeld.quote:Op woensdag 25 mei 2011 00:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je hebt al vaker met zulke situaties te maken gehad?
Dus ziekmelden na de aanzegging tot ontslagquote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:57 schreef Piet_Piraat het volgende:
En morgen gelijk ziekmelden vanwege stress door dit bericht.
Ja, want een toer langs de bedrijfsarts stelt ook niets voor. Die staan er universeel om bekend dat ze altijd wel luisteren naar stress-argumenten, en alles precies zo opschrijven zoals jij het wilquote:Op woensdag 25 mei 2011 00:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ja joh, even door de zure appel wanneer je toch al aan de kant geflikkerd bent.
Standaard gevalletje, je doet het ff en volgende ochtend weer over naar de orde van de dag.
quote:Op woensdag 25 mei 2011 09:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nou, wat is er vanochtend gisterochtend gebeurd, TS? Vertel, vertel.
Wat erquote:
gisterenochtend gebeurd is weten we, maar wat is er vanochtend gebeurd?quote:
Inderdaad, ts kan zich beter afvragen of ze wel met hem door wilt of dat ze hem ook ontslag geeft.quote:Op woensdag 25 mei 2011 08:49 schreef Maanvis het volgende:
Ik herkende de TS en toen heb ik haar andere topique gelezen.
salaris opschorten
Zit er niet een groter verhaal achter? Eerst was ie overspannen en hield ie zijn werkgever niet op de hoogte, nu heeft ie weer last van zijn rug.. ik kan me voorstellen dat er misschien nog het e.e.a. meer is gebeurd?
Nee, dat weten we niet. Het gedoe speelde eergisteren, dus ik wil weten of de vriend zich gisteren heeft ziekgemeld of niet.quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:58 schreef klipper het volgende:
[..]
Wat er
[..]
gisterenochtend gebeurd is weten we, maar wat is er vanochtend gebeurd?
Heeft de vriend van ts zich ziekgemeld en zichzelf daarmee in een zwakkere positie gemanouvreerd?, is hij toch op zijn werk verschenen?, heeft hij de bond ingeschakeld of is er op wat voor manier dan ook contact geweest tussen hem en zijn werkgever?
Gezien het conflictvermijdend karakter vrees ik dat dat wel is gebeurdquote:Op donderdag 26 mei 2011 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, dat weten we niet. Het gedoe speelde eergisteren, dus ik wil weten of de vriend zich gisteren heeft ziekgemeld of niet.
Vertel?quote:Op donderdag 26 mei 2011 09:58 schreef klipper het volgende:
[..]
Wat er gisterenochtend gebeurd is weten we, maar wat is er vanochtend gebeurd?
Heeft de vriend van ts zich ziekgemeld en zichzelf daarmee in een zwakkere positie gemanouvreerd?, is hij toch op zijn werk verschenen?, heeft hij de bond ingeschakeld of is er op wat voor manier dan ook contact geweest tussen hem en zijn werkgever?
Aangezien ze het savonds laat nog niet wist wat te doen, lijkt het erop dat de vriend gisteren gewoon na het te horen hebben gekregen gewoon naar huis is gegaan en toen nog geen actie heeft ondernomen.quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, dat weten we niet. Het gedoe speelde eergisteren, dus ik wil weten of de vriend zich gisteren heeft ziekgemeld of niet.
of heeft een te erge last van haar rug om te reagerenquote:
Je weet dat TS niet degene was met rugproblemen?quote:Op donderdag 26 mei 2011 14:57 schreef numero_uno het volgende:
[..]
of heeft een te erge last van haar rug om te reageren
misschien nu wel. weet jij het?quote:Op donderdag 26 mei 2011 16:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dat TS niet degene was met rugproblemen?
ze praat al voor dr vriend, misschien is ze zo sociaal dat ze de rugpijn ook overneemtquote:Op donderdag 26 mei 2011 16:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dat TS niet degene was met rugproblemen?
Je kunt het jezelf makkelijk en moeilijk maken. Één telefoontje naar de vakbond/juridisch loket leert je dat Lord_V, r-one en Heiden6 gelijk hebben.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 23:34 schreef marloesje22 het volgende:
Lord, er zijn gewoon mensen die zeggen, heen gaan.. en mensen die zeggen ziekmelden..
wordt er niet makkelijk op hoor!!!! En niet willen horen, dan was ik dit topic niet gestart..
Want? Gaan en geen getuige-expert hebben is ook vervelend. Wat nu als die baas beweert dat hij gewoon niet is op komen dagen, collega's gaan het neit verklikken. Dit is duidelijk geen fatsoenlijk bedrijf.quote:Op woensdag 25 mei 2011 00:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vooral die ziekmelding blijven aanpraten, erg slim. Als ze hem wegsturen morgen kun je je altijd nog ziekmelden. Daarvoor is het (bijna) het domste wat je kunt doen.
Meestal kun je er dan vanuit gaan dat het verkeerd is gelopen en dat TS tegen het goede advies in is gegaan.quote:Op donderdag 26 mei 2011 19:17 schreef Luxuria het volgende:
Ik wil wel weten hoe het afloopt.. K*t-users die hier om advies komen vragen en dan niks meet laten horen.
En over een jaar zo weer het volgende drama-topic over baan #3 openenquote:Op vrijdag 27 mei 2011 09:49 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Meestal kun je er dan vanuit gaan dat het verkeerd is gelopen en dat TS tegen het goede advies in is gegaan.
Zo te lezen zijn de Fok!kers niet de enigen die al snel flauw zijn van de manier van reageren van TS.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:59 schreef StanLen het volgende:
http://mobiel.viva.nl/for(...)65e43109669d5707c876
Hoe moeten wij dat in godsnaam weten.quote:
Pleur op muts, lees eens verder dan lees je dat ze overal post, en de tekst was haar eerste post op het tros forum.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 22:12 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Hoe moeten wij dat in godsnaam weten.
Je bent trouwens de TS niet, ga ff ergens anders topickapen dan. (of is 't een ander account van je?)
Begin me eerder af te vragen wat van haar verhaal wel waar is en wat niet.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 21:44 schreef Sofi het volgende:
[..]
Zo te lezen zijn de Fok!kers niet de enigen die al snel flauw zijn van de manier van reageren van TS.
Jammer dat de posts ge-edit zijn, had graag de posts van 'nummerzoveel' gelezen.
Ondanks dat ik niet snap waarom TS een topic opent (zowel hier als op het Viva forum) als ze toch niet geinteresseerd is in de antwoorden, hoop ik toch dat er nog een update komt. Iig goed nieuws voor TS en vriend dat hij alweer een baan heeft gevonden. Nu maar hopen dat het goed te combineren is met een slechte rug..
Dat is ongeveer wel het domste wat je kunt doen, jezelf ziekmelden terwijl je niet ziek bent. Zo maak je het hun wel heel makkelijk je alsnog op staande voet te ontslaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:23 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zo´n situatie is flinke aanslag op iemand zijn geestelijke gesteldheid.
Door de stress is hij niet geschikt om zijn dagelijkse aangepaste werk te verrichten.
Dan is ziekmelden gewoon een terechte stap om grotere problemen te voorkomen.
Het is immers maar contract tot 1 Augustus en duidelijk is al dat het geen vervolg gaat krijgen.
heb je linkjes naar die andere fora?quote:Op zondag 29 mei 2011 10:44 schreef Sylver_ het volgende:
Hmm, ik heb dit topic doorgelezen en de topics op het Viva forum en het Radar forum en de TS blijkt toch wel een erg onaardig persoon te zijn![]()
Ik denk iig niet dat we een update hoeven te verwachten
quote:
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 18:59 schreef StanLen het volgende:
http://mobiel.viva.nl/for(...)65e43109669d5707c876
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 19:49 schreef klipper het volgende:
Zie tevens hier:
Hallo allemaal,
mijn vriend is afgelopen dinsdag ontslagen. Nu heeft hij gelukkig al ander werk weer en kan daar maandag beginnen..
Maar nu 't volgende..
Normaal wordt zijn salaris altijd de 24ste van de maand gestort.. maar tot op heden heeft hij zijn salaris nog niet ontvangen..
Contact met werkgever levert weinig op, hij neemt of de telefoon niet op of hij zegt; ja we zijn bezig met de verrekening. Wanneer kan hij 't salaris verwachten??
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=65&t=98240
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |