Tja, dat is geen reden om hem zomaar te ontslaan. Beide partijen moeten dat contract gewoon uitzitten. Als ze hem nu naar huis sturen zijn ze nog steeds verplicht om door te betalen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 20:55 schreef marloesje22 het volgende:
Reden: hij doet aangepast werk aan de werkplaats waar hij niet boven zn macht mag werken zeg maar... maar ze hebben hier bijna geen werk voor hem...
En nu is de reden: Ja hij ziet niet gebeuren dat patrick ooit weer helemaal goed kan functioneren..
Maar denk dat de reden is dat ze geen werk voor hem hebben
Je baas kan niet een contract opzeggen zonder ontslagvergunning.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:01 schreef marloesje22 het volgende:
Mijn vriend heeft zijn baas er op aan gesproken..
Dat hij in ieder geval een maand opzegtermijn heeft.. nou volgens zijn baas dus niet.. er staat n.v.t achter 't stukje over de opzegtermijn maar dat is voor een contract onbepaalde tijd dus er staat achter n.v.t.
verder staat er niks in over opzeggen enz.
Wat nu te doen? wat is raadzaam? Morgen inderdaad bellen en ziek melden?
Hij heeft hem vanmiddag naar huis gestuurd en gezegd dat hij niet weer hoefde te komen, mijn vriend was totaal overdonderd en heeft dus niks gezegd en is weggegaan..
Vanmiddag dus teruggebeld om te zeggen van die opzegtermijn, maar dat is nie nodig volgens zijn baas...
Wahahahaha. Ja, dat zou ik ook proberen, als baas zijnde. Maar je mag die baas vertellen dat helaas de wet ook voor hem geldt. Het klopt dat er geen opzegtermijn is. Die is namelijk een half jaar. Je vriend wist op dag 1 dat hij 1/8 weg zou moeten. De opzegtermijn van een contract voor bepaalde tijd is namelijk gelijk aan de contractsduur. En nogmaals: je mag zo'n contract wel eerder ontbinden, maar dan moet de mogelijkheid opgenomen zijn in het contract. Aangezien er nvt staat, is het contract dus onderhavig aan het in de wet hierover bepaalde.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:01 schreef marloesje22 het volgende:
Mijn vriend heeft zijn baas er op aan gesproken..
Dat hij in ieder geval een maand opzegtermijn heeft.. nou volgens zijn baas dus niet.. er staat n.v.t achter 't stukje over de opzegtermijn maar dat is voor een contract onbepaalde tijd dus er staat achter n.v.t.
verder staat er niks in over opzeggen enz.
Wat nu te doen? wat is raadzaam? Morgen inderdaad bellen en ziek melden?
Hij heeft hem vanmiddag naar huis gestuurd en gezegd dat hij niet weer hoefde te komen, mijn vriend was totaal overdonderd en heeft dus niks gezegd en is weggegaan..
Vanmiddag dus teruggebeld om te zeggen van die opzegtermijn, maar dat is nie nodig volgens zijn baas...
Dan zou ik daar eens contact mee opnemen, want dit gaat helemaal nergens over.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:06 schreef marloesje22 het volgende:
wij zijn aangesloten bij de CNV
en er staat niks op papier over het ontslag!
Yep. Plus toeslagen (vakantiegeld).quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:11 schreef marloesje22 het volgende:
Oke, dan ga ik dat doen..
De arbeidsrelatie is nu natuurlijk wel hevig verstoord... en ze hebben geen werk voor hem.. dus dan moeten ze gewoon nog 2 maanden doorbetalen?
Daar gaat dit wel op neerkomen en ze proberen nog wat kosten te vermijden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:11 schreef marloesje22 het volgende:
De arbeidsrelatie is nu natuurlijk wel hevig verstoord... en ze hebben geen werk voor hem.. dus dan moeten ze gewoon nog 2 maanden doorbetalen?
Dat ze geen werk voor hem hebben is niet zijn probleem, dus ja. Laat trouwens aan het bedrijf weten dat je beschikbaar bent voor werk, het liefst zwart op wit, anders krijgt hij nog naar zijn hoofd geslingerd dat hij werk weigert.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:11 schreef marloesje22 het volgende:
Of ziek door de manier waarop bedrijf met werknemer omgaat.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:13 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat ze geen werk voor hem hebben is niet zijn probleem, dus ja. Laat trouwens aan het bedrijf weten dat je beschikbaar bent voor werk, het liefst zwart op wit, anders krijgt hij nog naar zijn hoofd geslingerd dat hij werk weigert.
Zo´n situatie is flinke aanslag op iemand zijn geestelijke gesteldheid.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:19 schreef marloesje22 het volgende:
piet piraat, je bedoeld je ziek melden nu?
Wanneer hij zich sterk genoeg voelt om gewoon te gaan dan kan dat ook.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:22 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord,
en dan nu? morgen gewoon ziek melden? of niet gaan? wel gaan en je weg laten sturen?
Hier sluit ik me bij aan. Ik zou hem alleen ziek melden wanneer hij echt niet in staat is om te gaan werken.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, ik zou gewoon gaan. En als ze hem wegsturen, laat ze dan maar zwart op wit zetten, waarom ze hem wegsturen, terwijl hij gewoon kan komen werken en niet op staande voet ontslagen kan zijn en zo. Zorg dat je bewijs hebt dat hij zich er gemeld heeft.
Ligt helemaal aan de werkgever en deze lijkt me niet zo fris.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, ik zou gewoon gaan. En als ze hem wegsturen, laat ze dan maar zwart op wit zetten, waarom ze hem wegsturen, terwijl hij gewoon kan komen werken en niet op staande voet ontslagen kan zijn en zo. Zorg dat je bewijs hebt dat hij zich er gemeld heeft.
En na zo een bericht kun je de volgende dag weer gewoon aan het werk?quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:27 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hier sluit ik me bij aan. Ik zou hem alleen ziek melden wanneer hij echt niet in staat is om te gaan werken.
Wanneer hij dus echt niet kan werken is het geen probleem.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
En na zo een bericht kun je de volgende dag weer gewoon aan het werk?
Elke huisarts herkent het probleem, die neemt contact op met ARBO arts en werkgever gaat met de billen bloot.
Dan draai je je riedeltje af, dat dat lulkoek eerste klas is en verwijs hem naar de regels mbt contracten voor bepaalde tijd.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:33 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat,
Als hij zich ziekmeld morgenvroeg en zn werkgever zegt; ja maar je bent hier toch niet meer in dienst, ik doe hier verder niks mee.. en dan?
Werkgever moet in ieder geval ontslag schriftelijk doen of op staande voet en dat moet helemaal schriftelijk.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:33 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat,
Als hij zich ziekmeld morgenvroeg en zn werkgever zegt; ja maar je bent hier toch niet meer in dienst, ik doe hier verder niks mee.. en dan?
Dan zeg je dat dat onzin is, het beste zou zijn om morgen eerst contact te hebben met de vakbond als dat mogelijk is. Die hebben waarschijnlijk wel een gepast antwoord.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:33 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat,
Dan ziekmelden en daarna zo snel mogelijk met hun contact opnemen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:42 schreef marloesje22 het volgende:
@ dennis, kan wel contact op nemen met de vakbond, maar Hij moet zich normaal gesproken ziekmelden voor half 8 smorgens, en denk niet dat de vakbond dan al van de partij is...?
Nogmaals: Ziekmelden is riskant. Gewoon gaan werken. Ze sturen hem toch weg en dan kun je op je gemak de bond bellen. Ik heb het even nagekeken: Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege na afloop van de afgesproken periode. Tussentijdse opzegging kan alleen met wederzijds goedvinden.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:42 schreef marloesje22 het volgende:
@ dennis, kan wel contact op nemen met de vakbond, maar Hij moet zich normaal gesproken ziekmelden voor half 8 smorgens, en denk niet dat de vakbond dan al van de partij is...?
Hij kan ook gewoon gaan, gewoon naar werkplek lopen en beginnen.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 21:52 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord, en waarom is ziekmelden dan riskant?
Als hij zich meld morgen bij de dokter en meldt dat hij er helemaal van ondersteboven is en hierdoor niet kan werken...? (zoals piet piraat ook zegt?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |