abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97265172
Mijn vriend heeft vandaag zijn ontslag gekregen (hoeft gelijk niet terug te komen morgen)
Hij is een tijd bij huis geweest (heeft tijdens zijn werk erg veel last van zn rug gekregen, er zijn een aantal rugwervels verschoven en gaat hievoor naar fysio. Hij heeft wel zwaar werk dus werken hiermee ging niet) Hij was net weer een aantal dagen aan 't werk en nu heeft hij vanmiddag een gesprek gehad en hoeft nie terug te komen morgen?
Hij heeft een half jaar contract en deze begon 1 feb 2011 en liep tot 1 augustus.
In zijn contract staat niks in over een opzegtermijn. Ja er staat wel een punt in, maar hierachter staat n.v.t.
Mag dit zomaar??
pi_97265341
Wat voor reden hebben ze op gevoerd voor het ontslag ? Want op staande voet ontslag geven is niet zo heel makkelijk, officieel gezien, als ze er geen redenen voor hebben.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_97265422
Reden: hij doet aangepast werk aan de werkplaats waar hij niet boven zn macht mag werken zeg maar... maar ze hebben hier bijna geen werk voor hem...
En nu is de reden: Ja hij ziet niet gebeuren dat patrick ooit weer helemaal goed kan functioneren..
Maar denk dat de reden is dat ze geen werk voor hem hebben
  dinsdag 24 mei 2011 @ 20:56:35 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_97265474
Nee. Een contract voor bepaalde tijd kent over het algemeen geen mogelijkheid tot voortijdige beëindiging. De einddatum is de opzegdatum. Er kan van afgeweken worden, maar dan moet dat in het contract geregeld zijn. Is het dat niet, dan heeft je vriend gewoon werk tot 1/8. Bovendien zou er dan een opzegtermijn moeten zijn afgesproken en die is minimaal een maand. Dit klinkt als ontslag op staande voet en dat kan alleen met een heeeeeeele goede reden. En ziekte is er daar niet één van.
Laat hem zich maar gewoon melden bij zijn baas morgen. En als die hem naar huis stuurt, gewoon gaan, maar de dag erna weer terugkomen. En aangeven, dat deze opzegging nietig is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_97265491
Tot einde contract moeten ze betalen.
pi_97265517
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 20:55 schreef marloesje22 het volgende:
Reden: hij doet aangepast werk aan de werkplaats waar hij niet boven zn macht mag werken zeg maar... maar ze hebben hier bijna geen werk voor hem...
En nu is de reden: Ja hij ziet niet gebeuren dat patrick ooit weer helemaal goed kan functioneren..
Maar denk dat de reden is dat ze geen werk voor hem hebben
Tja, dat is geen reden om hem zomaar te ontslaan. Beide partijen moeten dat contract gewoon uitzitten. Als ze hem nu naar huis sturen zijn ze nog steeds verplicht om door te betalen.
pi_97265537
En morgen gelijk ziekmelden vanwege stress door dit bericht.
pi_97265732
Mijn vriend heeft zijn baas er op aan gesproken..
Dat hij in ieder geval een maand opzegtermijn heeft.. nou volgens zijn baas dus niet.. er staat n.v.t achter 't stukje over de opzegtermijn maar dat is voor een contract onbepaalde tijd dus er staat achter n.v.t.

verder staat er niks in over opzeggen enz.

Wat nu te doen? wat is raadzaam? Morgen inderdaad bellen en ziek melden?
Hij heeft hem vanmiddag naar huis gestuurd en gezegd dat hij niet weer hoefde te komen, mijn vriend was totaal overdonderd en heeft dus niks gezegd en is weggegaan..
Vanmiddag dus teruggebeld om te zeggen van die opzegtermijn, maar dat is nie nodig volgens zijn baas...
pi_97265939
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:01 schreef marloesje22 het volgende:
Dat hij in ieder geval een maand opzegtermijn heeft.. nou volgens zijn baas dus niet.. er staat n.v.t achter 't stukje over de opzegtermijn maar dat is voor een contract onbepaalde tijd dus er staat achter n.v.t.

Hij heeft hem vanmiddag naar huis gestuurd en gezegd dat hij niet weer hoefde te komen, mijn vriend was totaal overdonderd en heeft dus niks gezegd en is weggegaan..
Vanmiddag dus teruggebeld om te zeggen van die opzegtermijn, maar dat is nie nodig volgens zijn baas...
Je baas kan niet een contract opzeggen zonder ontslagvergunning.

Het feit dat er n.v.t bij opzegtermijn staat is vanwege het feit dat er ook geen opzegtermijn is en het contract niet tussentijds opgezegd kan worden door 1 van beide partijen.
pi_97265984
Heb je trouwens rechtsbijstand? Want het lijkt me handig om deze in te schakelen.
pi_97265995
Staat er wat op papier?
Ontslag hoort schriftelijk te gaan.
Overigens nu ziekmelden kan ook nog en morgenvroeg meteen contact opnemen met huisarts vanwege de stress.

In Augustus vliegt ie er sowieso uit maar tot die tijd kun je die baas redelijk eenvoudig laten dokken.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2011 21:06:46 ]
pi_97266047
wij zijn aangesloten bij de CNV

en er staat niks op papier over het ontslag!
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:06:48 #13
66444 Lord_Vetinari
pi_97266086
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:01 schreef marloesje22 het volgende:

Wahahahaha. Ja, dat zou ik ook proberen, als baas zijnde. Maar je mag die baas vertellen dat helaas de wet ook voor hem geldt. Het klopt dat er geen opzegtermijn is. Die is namelijk een half jaar. Je vriend wist op dag 1 dat hij 1/8 weg zou moeten. De opzegtermijn van een contract voor bepaalde tijd is namelijk gelijk aan de contractsduur. En nogmaals: je mag zo'n contract wel eerder ontbinden, maar dan moet de mogelijkheid opgenomen zijn in het contract. Aangezien er nvt staat, is het contract dus onderhavig aan het in de wet hierover bepaalde.
Ik zou morgen een aangetekende brief naar het bedrijf sturen. Zet erin, wat er gebeurd is. Zet er ook in, dat je hier niet mee akkoord gaat en dat je gewoon beschikbaar bent voor werk. Geef aan, dat het contract van rechtswege afloopt op 1/8 en dat de arbeidsovereenkomst dus geacht kan worden, tot die datum in stand te zijn. geef ook aan dat er geen grond voor ontslag op staande voet is, want dat ook de regels daarvoor in de wet worden gespecificeerd en hier niet van toepassing zijn en vertel ze dat je verwacht dat het loon gewoon wordt doorbetaald tot 1/8.
bel anders even de vakbond of het juridisch loket of als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, bel die op. Die houden wel van een lachertje af en toe en dit is echt een hilarische :)
pi_97266115
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:06 schreef marloesje22 het volgende:
wij zijn aangesloten bij de CNV

en er staat niks op papier over het ontslag!
Dan zou ik daar eens contact mee opnemen, want dit gaat helemaal nergens over.
pi_97266385
Oke, dan ga ik dat doen..
De arbeidsrelatie is nu natuurlijk wel hevig verstoord... en ze hebben geen werk voor hem.. dus dan moeten ze gewoon nog 2 maanden doorbetalen?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:12:05 #16
66444 Lord_Vetinari
pi_97266425
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:11 schreef marloesje22 het volgende:
De arbeidsrelatie is nu natuurlijk wel hevig verstoord... en ze hebben geen werk voor hem.. dus dan moeten ze gewoon nog 2 maanden doorbetalen?
Yep. Plus toeslagen (vakantiegeld).
pi_97266484
quote:
Daar gaat dit wel op neerkomen en ze proberen nog wat kosten te vermijden. ;)
pi_97266539
quote:
Dat ze geen werk voor hem hebben is niet zijn probleem, dus ja. Laat trouwens aan het bedrijf weten dat je beschikbaar bent voor werk, het liefst zwart op wit, anders krijgt hij nog naar zijn hoofd geslingerd dat hij werk weigert.
pi_97266609
Oke ik kan gewoon een brief sturen (aangetekend) dat hij wel beschikbaar is voor werk (aangepast wegens zn rug)
Hij is ook bij de fysio geweest, en deze heeft ook een brief gestuurd naar 't bedrijf dat hij geen werk mag doen boven zn macht.. dus aangepast werk moet doen..
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:15:40 #20
66444 Lord_Vetinari
pi_97266649
Advies: Bel eerst het CNV op. Die hebben standaardbrieven voor dit soort zaken, waarschijnlijk. Leg ze de zaak uit en laat hun die brief sturen.
pi_97266756
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:13 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat ze geen werk voor hem hebben is niet zijn probleem, dus ja. Laat trouwens aan het bedrijf weten dat je beschikbaar bent voor werk, het liefst zwart op wit, anders krijgt hij nog naar zijn hoofd geslingerd dat hij werk weigert.
Of ziek door de manier waarop bedrijf met werknemer omgaat.
pi_97266860
piet piraat, je bedoeld je ziek melden nu?
pi_97266996
@ Lord,

en dan nu? morgen gewoon ziek melden? of niet gaan? wel gaan en je weg laten sturen?
pi_97267100
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:19 schreef marloesje22 het volgende:
piet piraat, je bedoeld je ziek melden nu?
Zo´n situatie is flinke aanslag op iemand zijn geestelijke gesteldheid.
Door de stress is hij niet geschikt om zijn dagelijkse aangepaste werk te verrichten.
Dan is ziekmelden gewoon een terechte stap om grotere problemen te voorkomen.
Het is immers maar contract tot 1 Augustus en duidelijk is al dat het geen vervolg gaat krijgen.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:24:05 #25
66444 Lord_Vetinari
pi_97267112
Nee, ik zou gewoon gaan. En als ze hem wegsturen, laat ze dan maar zwart op wit zetten, waarom ze hem wegsturen, terwijl hij gewoon kan komen werken en niet op staande voet ontslagen kan zijn en zo. Zorg dat je bewijs hebt dat hij zich er gemeld heeft.
pi_97267223
2 verschillende antwoorden....
Ik denk dat mijn vriend nu zelf ook niet nog zin heeft om zich te gaan melden..
Begrijp me niet verkeerd.. Hij heeft zich zo ingezet om weer te kunnen werken en heeft er alles aan gedaan om z.s.m weer beter te zijn.... en dan nu dit??
pi_97267250
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:22 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord,

en dan nu? morgen gewoon ziek melden? of niet gaan? wel gaan en je weg laten sturen?
Wanneer hij zich sterk genoeg voelt om gewoon te gaan dan kan dat ook.
pi_97267268
Niet ziek melden als hij niet ziek is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97267291
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, ik zou gewoon gaan. En als ze hem wegsturen, laat ze dan maar zwart op wit zetten, waarom ze hem wegsturen, terwijl hij gewoon kan komen werken en niet op staande voet ontslagen kan zijn en zo. Zorg dat je bewijs hebt dat hij zich er gemeld heeft.
Hier sluit ik me bij aan. Ik zou hem alleen ziek melden wanneer hij echt niet in staat is om te gaan werken.
pi_97267346
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ligt helemaal aan de werkgever en deze lijkt me niet zo fris.
pi_97267401
@ allemaal..
Ik denk niet dat hij nu nog heen werken wil gaan..
Hij heeft zich zooo ingezet om snel beter te worden, aangepast werk genomen om maar te laten zien dat hij wel wil.. terwijl hij nog rugpijn heeft en dan krijg je dit.. dat motiveert dus echt niet!
pi_97267529
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:27 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Hier sluit ik me bij aan. Ik zou hem alleen ziek melden wanneer hij echt niet in staat is om te gaan werken.
En na zo een bericht kun je de volgende dag weer gewoon aan het werk?
Elke huisarts herkent het probleem, die neemt contact op met ARBO arts en werkgever gaat met de billen bloot.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:31:03 #33
66444 Lord_Vetinari
pi_97267545
Kan wel zijn. Maar als hij zich ziek meldt en de baas stuurt een spoedcontrole van de arbo, ben je helemaal zuur.
pi_97267609
hij kan een spoedcontrole sturen...Hij is gewoon thuis en ze zijn bekend met zijn verhaal van zn rug..
pi_97267649
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:30 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

En na zo een bericht kun je de volgende dag weer gewoon aan het werk?
Elke huisarts herkent het probleem, die neemt contact op met ARBO arts en werkgever gaat met de billen bloot.
Wanneer hij dus echt niet kan werken is het geen probleem.
pi_97267706
@ piet piraat,

Als hij zich ziekmeld morgenvroeg en zn werkgever zegt; ja maar je bent hier toch niet meer in dienst, ik doe hier verder niks mee.. en dan?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:37:56 #37
66444 Lord_Vetinari
pi_97267946
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:33 schreef marloesje22 het volgende:
@ piet piraat,

Als hij zich ziekmeld morgenvroeg en zn werkgever zegt; ja maar je bent hier toch niet meer in dienst, ik doe hier verder niks mee.. en dan?
Dan draai je je riedeltje af, dat dat lulkoek eerste klas is en verwijs hem naar de regels mbt contracten voor bepaalde tijd.
pi_97268079
quote:
@ piet piraat,

Werkgever moet in ieder geval ontslag schriftelijk doen of op staande voet en dat moet helemaal schriftelijk.
Wel kan hij werknemer schorsen maar die is nog steeds in dienst dan en moet wangedrag vertoond hebben.
Daar is hier geen sprake van, gewoon ziekmelden en tegen dokter vertellen dat het onverantwoord is om erheen te gaan omdat je niet instaat voor jezelf op dit moment.
pi_97268119
quote:
@ piet piraat,

Dan zeg je dat dat onzin is, het beste zou zijn om morgen eerst contact te hebben met de vakbond als dat mogelijk is. Die hebben waarschijnlijk wel een gepast antwoord.
pi_97268277
@ dennis, kan wel contact op nemen met de vakbond, maar Hij moet zich normaal gesproken ziekmelden voor half 8 smorgens, en denk niet dat de vakbond dan al van de partij is...?
pi_97268345
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:42 schreef marloesje22 het volgende:
@ dennis, kan wel contact op nemen met de vakbond, maar Hij moet zich normaal gesproken ziekmelden voor half 8 smorgens, en denk niet dat de vakbond dan al van de partij is...?
Dan ziekmelden en daarna zo snel mogelijk met hun contact opnemen.
pi_97268453
ja dat zijn we van plan inderdaad...
Ben wel benieuwd hoe zijn werkgever zal gaan reageren...
Denk dat hij dus zegt wat ik net zei; je werkt hier niet meer, dus wat moet ik met je ziekmelding?
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:47:22 #43
66444 Lord_Vetinari
pi_97268595
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:42 schreef marloesje22 het volgende:
Nogmaals: Ziekmelden is riskant. Gewoon gaan werken. Ze sturen hem toch weg en dan kun je op je gemak de bond bellen. Ik heb het even nagekeken: Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege na afloop van de afgesproken periode. Tussentijdse opzegging kan alleen met wederzijds goedvinden.

Ontslag om dringende reden (BW7:677) kan ook, maar die zijn hier niet van toepassing (artikel 7:678 van het Burgerlijk Wetboek). Bovendien heeft de baas daar sowieso niet aan voldaan, want hij dient direct te handelen EN de opzegging dient schriftelijk te worden medegedeeld.
pi_97268785
@ Lord,

Zijn leidinggevende is waarschijnlijk niet op de zaak morgen (is er vrijwel nooit) Hoe kan hij dan wel gaan werken?
pi_97268960
@ Lord, en waarom is ziekmelden dan riskant?
Als hij zich meld morgen bij de dokter en meldt dat hij er helemaal van ondersteboven is en hierdoor niet kan werken...? (zoals piet piraat ook zegt?)
pi_97269128
nog zoiets, zn salaris is ook nog niet binnen.. altijd standaard de 24ste op de rekening.. maar vandaag dus nog niks gezien...
  dinsdag 24 mei 2011 @ 21:54:59 #47
66444 Lord_Vetinari
pi_97269141
Omdat arbo-artsen vaak op de hand van de werkgever zijn. Zelf weten, maar ik zou het niet riskeren. je hebt nu een waterdichte zaak, maar als je de baas kans geeft er gaten in te schieten, doet dat je zaak geen goed. Doe het gewoon volgens de regels. Je eist immers van de baas dat hij de regels volgt, dan moet je niet zelf shortcuts gaan nemen.
pi_97269258
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:52 schreef marloesje22 het volgende:
@ Lord, en waarom is ziekmelden dan riskant?
Als hij zich meld morgen bij de dokter en meldt dat hij er helemaal van ondersteboven is en hierdoor niet kan werken...? (zoals piet piraat ook zegt?)
Hij kan ook gewoon gaan, gewoon naar werkplek lopen en beginnen.
Dat vereist wel stalen zenuwen in zo'n geval.
pi_97269281
en wat nu.. als hij zich niet ziekmeld en niet komt morgen? dan is er kans dat de werkgever 't gooit op werkweigering? of dat hij er vanuit gaat dat je akkoord gaat met 't ontslag?
pi_97269342
@ Piet, Daar ken ik mijn vriend voor, dat gaat hij niet doen.. hij is gekwetst om 't zo maar te zeggen en ze kunnen wat hem betreft naar de maan lopen daar.. dus ik zie hem niet doodleuk aan 't werk gaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')